siis kohta on vuosi täynnä työttömyyttä...
hakemuksia olen tehtyt varmaan 150kpl, haastatteluita 15-20kpl,
muutaman kerran ollut kolmen parhaan joukossa...jne jne
Mutta silti, vieläkään ei ole tärpännyt.
Nyt alkaa oikeasti ahdistamaan. Itsetunto on maissa, masennus syvenee kokoajan,
lamaannus pahenee, sitten huomaan olevan ärtyinyt ja kiukkunen tosi usein.
Rahaa ei tietenkään ole, kaikki säästöt on kulutettu ja osakkeita myyty huonolla hinnalla.
V..tuttaa todellakin!
Jos joku väittää että työttömänä on rentoa makoilla vaan sohvalla niin ei oo.
Onneksi lapset tuovat rytmiä elämään, joku syy aamuisin nousta ja illalla mennä nukkumaan.
9kk työttömyyttä
74
3520
Vastaukset
- lottoaja..
saada töitä suomesta
- jenkkilän kenkäkaupp
nirso perseet ei saa töitä jos huonompi työ kelpaa kyllä saa!!!
- vittuaja...
välttyä työnteolta.
- Sehän se
Kyllä työttömänä olo on ikävää, ja epävarmuus tulevasta on pahinta. Mutta kyllä se työpaikka lopulta löytyy. Monesti arvaamattomien reittien kautta. Oletko ajatellut hakeutua millekään TE-keskuksen kurssille, tai muuhun koulutukseen? Sitä kautta aktiivinen työtön saattaa hyvinkin töihin päästä, ja jollei heti pääse niin sitä kautta saa uusia tuttavuuksia, joiden kautta taas voi kuulla työpaikoista.
Äskettäin itse olin työttömänä hieman yli vuoden ajan, ja kurssin työharjoittelun kautta sain töitä. Lisäksi kurssin järjestäjä otti pari opiskelijaa hommiin, ja erään kurssikaverin kautta kuulin parista muusta työpaikasta. Nyt voi hetkeksi huokaista. Ala on minulle uusi, ja hieman pelotti että näinköhän sitä saa kokemattomana töitä mistään. Mutta aktiivisella otteella ja halulla päästä töihin, sitä lopulta töihin mentiin.
Lisäksi voin lohduttaa, että perinteisellä työhakemuksella & haastattelulla on tosi vaikea työllistyä, enkä itsekään ole sillä tavalla koskaan töitä saanut. Menen aina niin jäihin haastattelussa, että se menee puihin. Työt ovat aina tulleet aivan muulla tavalla, ja osaamisensa näyttämisen kautta.- cv:llä pyyhkijä
Miksiköhän ahne yrittäjä palkkaa työntekijöitä kurssin kautta? Olisikohan siksi, koska saa näistä tukia! Kun tuet loppuu, lähtee myös työntekijät. Harvemmin harjoittelijaa palkataan edes tukiajaksi, vaan otetaan suoraan toinen tilalle.
Työhakemuksella ja haastattelulla tosiaan työllistyy vain ne, joilla on 10 vuoden kokemus alalta ja CV:ssä pitkä litanja edellisiä työpaikkoja. - työnritari
cv:llä pyyhkijä kirjoitti:
Miksiköhän ahne yrittäjä palkkaa työntekijöitä kurssin kautta? Olisikohan siksi, koska saa näistä tukia! Kun tuet loppuu, lähtee myös työntekijät. Harvemmin harjoittelijaa palkataan edes tukiajaksi, vaan otetaan suoraan toinen tilalle.
Työhakemuksella ja haastattelulla tosiaan työllistyy vain ne, joilla on 10 vuoden kokemus alalta ja CV:ssä pitkä litanja edellisiä työpaikkoja.On se hienoa kun valmistuu työttömäksi, hakemuksia lähetelty ehkä 200 kpl ja töitä ei tule löytymään vituttaa hivenen maleksia kun olisi intoa tehdä töitä, mutta joo suomi haluaa varmaan meistä nuorista juoppoja, pitäneekin toteuttaa ja eikun ryypille...
- Oma syysi
työnritari kirjoitti:
On se hienoa kun valmistuu työttömäksi, hakemuksia lähetelty ehkä 200 kpl ja töitä ei tule löytymään vituttaa hivenen maleksia kun olisi intoa tehdä töitä, mutta joo suomi haluaa varmaan meistä nuorista juoppoja, pitäneekin toteuttaa ja eikun ryypille...
Täällä on avoimia paikkoja. Haitko jo?
http://www.mol.fi/paikat/ - såapioaseårpi
työnritari kirjoitti:
On se hienoa kun valmistuu työttömäksi, hakemuksia lähetelty ehkä 200 kpl ja töitä ei tule löytymään vituttaa hivenen maleksia kun olisi intoa tehdä töitä, mutta joo suomi haluaa varmaan meistä nuorista juoppoja, pitäneekin toteuttaa ja eikun ryypille...
Järjestelmä on luotu sellaiseksi, että ne kymmenet tuhannet jotka ovat asemassasi, joutuvat ennemmin tai myöhemmin palkattomiin orjatöihin. Näin on Suomeen luotu köyhälistö, joka on pakotettu töihin alle minimipalkan mukaisilla tuloilla.
Kannattaa kyllä ryypätä ja remuta täysillä, koska näin voit ainakin luoda suhteita muihin ryyppykavereihin joista osa voi hyvällä onnella olla johtoasemassa ja palkata sut "hyvänä jätkänä" töihin. Sillähän ei työelämässä ole mitään väliä, vaikka alkoholismi olisi terveytesi ja järkesi vienyt. - totuus tässä
Oma syysi kirjoitti:
http://www.mol.fi/paikat/Mol:n sivuilla on niin paljon kuraa, sellaisia paikkoja joita kukaan ei halua.
Surkeat palkat ja vielä surkeammat työt.
Toiseksi, hakijoita riittää sitäkin kautta siltikin.
"oma syysi" perusteleppas hiukan lisää - Jeesus Antikristus
såapioaseårpi kirjoitti:
Järjestelmä on luotu sellaiseksi, että ne kymmenet tuhannet jotka ovat asemassasi, joutuvat ennemmin tai myöhemmin palkattomiin orjatöihin. Näin on Suomeen luotu köyhälistö, joka on pakotettu töihin alle minimipalkan mukaisilla tuloilla.
Kannattaa kyllä ryypätä ja remuta täysillä, koska näin voit ainakin luoda suhteita muihin ryyppykavereihin joista osa voi hyvällä onnella olla johtoasemassa ja palkata sut "hyvänä jätkänä" töihin. Sillähän ei työelämässä ole mitään väliä, vaikka alkoholismi olisi terveytesi ja järkesi vienyt.3 vuotta työttömyyttä takana, hakemuksia on laiteltu ja välillä jopa hammasta purren työharjottelussa. Mutta nyt tässä on onneksi tapahtunut muutos, olen päättänyt etten enää IKINÄ mene töihin ! Että ei muuta kuin HAISTA SUOMI VITTU ! Kun viimisetkin säästöt loppuu saa tämä maa minusta varmasti uuden taparikollisen ja narkomaanin. ONNEA SUOMI ! Hauskaahan on, että tähän mennessä en ole juuri edes juonut alkoholia. Mutta tuo on jo päätetty. Kuka täällä selvinpäin rahatta kestää!
- tarraliina
Jeesus Antikristus kirjoitti:
3 vuotta työttömyyttä takana, hakemuksia on laiteltu ja välillä jopa hammasta purren työharjottelussa. Mutta nyt tässä on onneksi tapahtunut muutos, olen päättänyt etten enää IKINÄ mene töihin ! Että ei muuta kuin HAISTA SUOMI VITTU ! Kun viimisetkin säästöt loppuu saa tämä maa minusta varmasti uuden taparikollisen ja narkomaanin. ONNEA SUOMI ! Hauskaahan on, että tähän mennessä en ole juuri edes juonut alkoholia. Mutta tuo on jo päätetty. Kuka täällä selvinpäin rahatta kestää!
Lähdin naapuriin ja heti sain töitä, kun vaan kielen jotenkuten osasin vaikka ei täälläkään hääviä muka ole. Hyvin paljon helpompaa kyllä kuin Suomessa. Suosittelen. Ennakkoluulottomasti kannattaa lähteä ainakin kokeilemaan, ihmisiä nämäkin on ja ottavat tunnetusti osaavat ja ahkerat suomalaiset myönteisesti vastaan. :D Että terve vaan Suomi, takaisin en tule nimittäin kun on niin hieno maa, ettei meikäläisellä siellä ole varaa elää. Nyt on edes vähän massia ja talo ostetaan pikapuoliin.
Terveisin ex-toivoton-tapaus. - Ei mahdollisuuksia
Oma syysi kirjoitti:
http://www.mol.fi/paikat/Muistutan että vaikka paikkoja olisi auki niin välttämättä ei oman alan duuneja.
Toisekseen se että paikka ilmoitetaan mol.fi:ssä ei tarkoita sitä ettäkö ko. firma ottaisi ketään mollin kautta hakevaa. Esim. monet yritykset jotka toimivat EU-tuella tai tekevät jotain heitä hyödyttävää yhteistyötä TE keskuksen kanssa (esim. harjoittelija-orjuutta) ovat velvollisia ilmoittamaan avoimet paikkansa mol.fi:ssä. Tämä on vain "pakkotoimenpide" ja paikkaan voi olla katsottuna jo kauan sitten joku sopiva tekijä.
Kun mol.fi:stä karsii pois provikkapalkkajutut (esim. puhelinmyynti jossa oikeasti ei pysty tienaamaan "budjetointua summaa" oikeassa elämässä, ei-oman alan ammattihommat (vaikka olisikin parikin ammattia), nämä edellämainitut "pakko ilmoittaa" paikat ja muuten soveltumattomat (esim. viikon työsuhde joka sotkisi sosiaalituet täysin.) - niin kouraan jää ainakin tässä kaupungissa ehkä 2-3 paikkaa HYVÄLLÄ tuurilla. Eli vuodessa pääsee kirjoittelemaan reaalisesti vain niin ja niin monta työhakemusta.
Olen johdonmukaisesti hakenut kaikki ne paikat sekä omalta alaltani että myöskin niiltä aloilta jotka soveltuvat että myös "alemmat työt" (joka sanana on ruma, kaikki työ on tärkeää (ja siksi myös palkan arvoinen)) - mutta oikeasti mitään ei ole tapahtunut. Tämä kai johtuu siitä että muita hakijoita on alueella se 500-1000 aina kerrallaan ja porukka vaihtuu. Kun yhden ura loppuu hyvässä työpaikassa hänellä on myös siivoojan kokemusta historiassa kun töitä vielä sai (ja kun itse olin opiskelemassa tai oman alan töissä) -> pääsee työnhaussa ensisijaiseksi vaihtoehdoksi.
Tällä tavoin työttömyyteni venyy, harjoittelujahan nuo työntantajat eivät noteeraa "oikeaksi työksi", mitä pidemmäksi työttömyyteni venyy sen paskemmalta työntekijältä minä vaikutan kun en ole "ennenkään tehnyt mitään" kun papereihin katsotaan. Työnantajilla selvästi on itsellään töitä yllin kyllin joten heidän näkökulmastaan on ilmeisesti jotenkin ihmeellistä että ihminen voi olla työtön eikä päästä töihin. Vaikka he itseasiassa ovat itse juuri niitä jotka arvostelevat minut ja samassa jamassa olevat johdonmukaisesti ulos vaikka
Tärkeintä olisi päästä mukaan mutta kun ei pääse niin ei pääse. Se ettei pääse ei ole välttämättä hakijan omasta motivaatiosta ja aktiivisuudesta kiinni - vaan siitä että muita aktiiviisia on valtava joukko, mukaan mahtuu varmaan pari tuttua naamaa jne jne.
Positiivisella ajattelullakin on rajansa, sanoisin. - Nimi Merkki
Ei mahdollisuuksia kirjoitti:
Muistutan että vaikka paikkoja olisi auki niin välttämättä ei oman alan duuneja.
Toisekseen se että paikka ilmoitetaan mol.fi:ssä ei tarkoita sitä ettäkö ko. firma ottaisi ketään mollin kautta hakevaa. Esim. monet yritykset jotka toimivat EU-tuella tai tekevät jotain heitä hyödyttävää yhteistyötä TE keskuksen kanssa (esim. harjoittelija-orjuutta) ovat velvollisia ilmoittamaan avoimet paikkansa mol.fi:ssä. Tämä on vain "pakkotoimenpide" ja paikkaan voi olla katsottuna jo kauan sitten joku sopiva tekijä.
Kun mol.fi:stä karsii pois provikkapalkkajutut (esim. puhelinmyynti jossa oikeasti ei pysty tienaamaan "budjetointua summaa" oikeassa elämässä, ei-oman alan ammattihommat (vaikka olisikin parikin ammattia), nämä edellämainitut "pakko ilmoittaa" paikat ja muuten soveltumattomat (esim. viikon työsuhde joka sotkisi sosiaalituet täysin.) - niin kouraan jää ainakin tässä kaupungissa ehkä 2-3 paikkaa HYVÄLLÄ tuurilla. Eli vuodessa pääsee kirjoittelemaan reaalisesti vain niin ja niin monta työhakemusta.
Olen johdonmukaisesti hakenut kaikki ne paikat sekä omalta alaltani että myöskin niiltä aloilta jotka soveltuvat että myös "alemmat työt" (joka sanana on ruma, kaikki työ on tärkeää (ja siksi myös palkan arvoinen)) - mutta oikeasti mitään ei ole tapahtunut. Tämä kai johtuu siitä että muita hakijoita on alueella se 500-1000 aina kerrallaan ja porukka vaihtuu. Kun yhden ura loppuu hyvässä työpaikassa hänellä on myös siivoojan kokemusta historiassa kun töitä vielä sai (ja kun itse olin opiskelemassa tai oman alan töissä) -> pääsee työnhaussa ensisijaiseksi vaihtoehdoksi.
Tällä tavoin työttömyyteni venyy, harjoittelujahan nuo työntantajat eivät noteeraa "oikeaksi työksi", mitä pidemmäksi työttömyyteni venyy sen paskemmalta työntekijältä minä vaikutan kun en ole "ennenkään tehnyt mitään" kun papereihin katsotaan. Työnantajilla selvästi on itsellään töitä yllin kyllin joten heidän näkökulmastaan on ilmeisesti jotenkin ihmeellistä että ihminen voi olla työtön eikä päästä töihin. Vaikka he itseasiassa ovat itse juuri niitä jotka arvostelevat minut ja samassa jamassa olevat johdonmukaisesti ulos vaikka
Tärkeintä olisi päästä mukaan mutta kun ei pääse niin ei pääse. Se ettei pääse ei ole välttämättä hakijan omasta motivaatiosta ja aktiivisuudesta kiinni - vaan siitä että muita aktiiviisia on valtava joukko, mukaan mahtuu varmaan pari tuttua naamaa jne jne.
Positiivisella ajattelullakin on rajansa, sanoisin.Mol.fi sivustohan on vain yksi työpaikkailmoittelusivusto monien joukossa. sitä kautta hakee opiskelijat, työssäkäyvät paikanvaihtajat ym. työtä siinä missä työttömätkin. Tuhannet ilmoitukset ovat mol.fi -sivuston lisäksi auki lehdissä ja rekrysivuilla. Siellä on paljon tavallisia työpaikkoja, joihin toki otetaan joku. Koskaan en ole ollut ainut hakija, kun noilta sivuilta olen ilmoituksen bongannut. Kerran olen paikan saanutkin, saneerattiin ko. hommat myöhemmin. Hakijoita oli 15, aika vähän mutta aika kovat vaatimukset. Tuo on pienin määrä, mitä mol.fi -sivustolla olleita paikkoja olen hakenut. Keskiarvo on ollut sellainen 200.
- etelä-pohjalainen
totuus tässä kirjoitti:
Mol:n sivuilla on niin paljon kuraa, sellaisia paikkoja joita kukaan ei halua.
Surkeat palkat ja vielä surkeammat työt.
Toiseksi, hakijoita riittää sitäkin kautta siltikin.
"oma syysi" perusteleppas hiukan lisääsurkea palkka on kuitenkin palkkaa.... surkea työ on vain oman pää kopan ajatus. suostuusitko luomaan johonkin maatilalle paskaa jos siitä sais 10e tunnilta ja 8 h päiväs???? ei työ oo ku työtä, on se sitte mitä tahansa. siinä maailma meneekin pielehen ku ihmisten pitäis aina saada vain se siisti ja kova palkkainen työ... onneksi itelle kelpaa varsin hyvin tuo paskan luominenkin niin ei varmaan tuu ongelmia saada työpaikkaa!! järki käteen, jos tili on tyhjä ja laskut tuppaa kasaantumaan....
- FIjdiksdf
etelä-pohjalainen kirjoitti:
surkea palkka on kuitenkin palkkaa.... surkea työ on vain oman pää kopan ajatus. suostuusitko luomaan johonkin maatilalle paskaa jos siitä sais 10e tunnilta ja 8 h päiväs???? ei työ oo ku työtä, on se sitte mitä tahansa. siinä maailma meneekin pielehen ku ihmisten pitäis aina saada vain se siisti ja kova palkkainen työ... onneksi itelle kelpaa varsin hyvin tuo paskan luominenkin niin ei varmaan tuu ongelmia saada työpaikkaa!! järki käteen, jos tili on tyhjä ja laskut tuppaa kasaantumaan....
"suostuusitko luomaan johonkin maatilalle paskaa jos siitä sais 10e tunnilta ja 8 h päiväs????"
Totta helvetissä, kerroppa työnantajan osoite?
Sun teoreettiset paskanluonti-työpaikat on nimenomaan niitä joita ei ole. Mutta siis tätähän on helvetin vaikea tajuta niiden joilla töitä on. Kato kun oma elinpiiri on täynnä ihmisiä jotka puuhaa töissä niin sellainen asia kuin "työttömyys" on täysin vieras, ja jos kerran itsellesikin kaikki kävi "ihan helposti" niin sun mielestä varmaan sama koskee muitakin.
Se on perspektiiviharha. Ajat on erilaiset kuin silloin kun sä hait töitä ja sait oman osuutesi.
- Neuvolatäti
Mene sitten työvoimatoimistoon ja muista ottaa hattu pois päästä ja lähtiessä kumarrat kolmasti.
- suomi on paska maa
olin 2 vuotta työttömänä ammattikoulun jälkeen, pari lyhyt kestosta työtä siihen aikaan mahtu. reilun vuoden nyt aikuisopiskellut ja eikä edes kesätöitä löydy. maaliskuussa aloitin kesätöitten hakemisen, 108 hakemusta, n200 puhelua eikä yhtään haastattelua. on haettu entisen ammatin töitä, opiskelun alla olevan ammatin töitä monia muita, aina hantti hommista parempiin. ei päässyt turvesuolle vaikka niistäkin hommista on kokemusta useammalta kesältä, ei raksalle, ei tienhoito hommin, ei siivoamaan. ei v*ittu mihinkään. kyrpii kaikki jotka on joillakin suhteilla päässy töihin ja sanovat sitten että kyllä tekevä työtä löytää. ei ole rahaa edes köyteen että ihtesä kiikkuun vetäis
- FKjdskjdf
suomi on paska maa kirjoitti:
olin 2 vuotta työttömänä ammattikoulun jälkeen, pari lyhyt kestosta työtä siihen aikaan mahtu. reilun vuoden nyt aikuisopiskellut ja eikä edes kesätöitä löydy. maaliskuussa aloitin kesätöitten hakemisen, 108 hakemusta, n200 puhelua eikä yhtään haastattelua. on haettu entisen ammatin töitä, opiskelun alla olevan ammatin töitä monia muita, aina hantti hommista parempiin. ei päässyt turvesuolle vaikka niistäkin hommista on kokemusta useammalta kesältä, ei raksalle, ei tienhoito hommin, ei siivoamaan. ei v*ittu mihinkään. kyrpii kaikki jotka on joillakin suhteilla päässy töihin ja sanovat sitten että kyllä tekevä työtä löytää. ei ole rahaa edes köyteen että ihtesä kiikkuun vetäis
Nimenomaan tekevälle ja halukkaalle ei löydy töitä - koska kaikki haluaa tehdä töitä.
Koko paska on pudotuspeli jossa vain suhteet ratkaisee.
Milloin aletaan pudottamaan toisin keinoin myös "onnekkaita"? Muistutan että jonkun se työ on tehtävä. Ellei se ole se joka sen nyt tekee - se saatat olla sinä. - Yritettävä
suomi on paska maa kirjoitti:
Kovasti ja hymyiltävä kauniisti kuin kiinalainen.
- Alice Koo
Työttymyyttä takana täälläkin ja opiskelua väliin ja taas työttömyyttä ja taas opiskelua. En siis makaa sohvan pohjalla odottamassa työhaastattelukutsua, vaan koettanut monenlaista kuin vain lähestyisin avoimella hakemuksella tai peräti suoraan hakuilmoitukseen.
Alani ei edes työllistä erityisesti, joten hetkittäin kaduttaa miksi ylipäätään opiskelinkaan. Vanhaan ammattiini en kuitenkaan enää taivu. Sieltä ei voi muutamaa kk:tta kauempaa olla pois.
Ja harmi, ettei vapaaehtoistyötä lasketa työksi? Sellaista teen ja haluaisin tehdäkin edelleen,koska nekin antavat yhtä lailla haastetta kuin palkallinen työ. Edut ovat vähäiset, mutta niitäkin sentään on.
Haluaisin pysytellä nykyiselläni tiellä, mutta paineet "kunnon työstä" ovat kovat. Saa lusmuilijan leiman otsaansa, vaikka vapaaehtoistyö on taas viranomaisilta pois ja heille jää aikaa hoidella "kunnon kansalaisia".- 1511
Töitä on nyt tarjolla. Astu Tori.fi:lle jo tänään ja löydä!
- Totuus tässä ja nyt
Olen tässä itse alkanut harkita vakavasti rikollista toimintaa. Ihan sama mitä, kunhan rahaa tulee.
On vaan tää yksi elämä, joko onnistuu urallaan tai ei onnistu. Mihinkään sen ihmeellisempään ei rikokset johda kuin on nykyinen systeemi: Pieni koppi, peruspaska ruoka, mihinkään et pääse ja oikee vapaus ja riippumattomuus on vain haave.
Miettikää nyt? Elämää pitäis elää ja saavuttaa juttuja jotka miellyttää. Koska töitä ei ole on se oikeutus "pilata elämäämme" työttömyydellä vaikka olisimme kuinka työhalukkaita (palkkaa vastaan tietenkin!).
Miksi siis ei ottaa elämää omiin käsiin ja alkaa järkkään itselleen sitä palkkaa, se on toisilta pois mutta mitä sitten? Niin on sekin multa pois ettei mulle ole tilaa työmarkkinoilla.
Harkitkaa rikollista uraa. Voi olla että se estää sen että koskaan saisitte töitä - mutta hei, onko se todennäköistä nytkään? Etenkin pitkäaikaistyöttömän näkymät on äärimmäisen paskat päästä mihinkään sellaiseen juttuun mistä saisi mitään oleellista katetta elämiselleen.
Harkitkaa rikollisuutta vakavasti koska se voi pelastaa elämänlaatunne. - sdifjosk
Vaan kaikilla ei. Ollaan siirrtty hyvinvoivan enemmistön diktatuuriin ja kehitys vain synkkenee, kaikki merkit viittaa siihen, esim. "verotuksen painopisteen siirtäminen kulutukseen". Siitähän kaikki vihreät ja muut porvarit on yksimielisiä. Kukaan ei välitä siitä, mitä se merkitsee kaikkein huonoimmassa taloudellisessa asemassa oleville. Kilowattitunti sähköä tai lämpöä, litra bensaa, maitoa tai viinaa, kilo leipää, lihaa ja tupakkaa maksaa köyhälle aivan yhtä paljon kuin rikkaalle. Köyhä ei hyödy mitenkään työn verotuksen (eli tuloveron) laskemisesta, oli hän sitten pienipalkkainen, eläkeläinen, työtön tai sairas.
On suorastaan ihmisten halveksuntaa puhua siitä, miten pienituloisten (tulo)verotusta pitäisi keventää koska pienistä tuloista ei juuri veroja mene nytkään. Kulutusverojen korottaminen tarkoittaa nimenomaan pienituloisiin kohdistuvaa vyön kiristystä
Itse myös olen ollut nyt 9 kk työttömänä mutta ansiosidonnaisella pärjään kohtalaisesti. Kuvittelin, että työharjoittelussa tai työvoimakoulutuksessa näiden 500 päivän kuluminen aina katkeaa ja että voisin erilaisilla kursseilla luovimalla säilyttää päivärahan vaikka vuosikausia. Yllätykseni oli suuri kun minulle työvoimatoimistossa paljastui, että näin ei enää ole. Miten tällainen saatiin tehtyä niin ettei siitä noussut isompaa metakkaa? Se merkitsee ainakin kymmenille tuhansille tuhansille ihmisille taloudellista katastrofia parin vuoden sisällä kun ansiosidonnaista ei voi enää pitkittää kursseilla ja työharjoittelulla. Kovin isoja säästöjä tälläisella "työttömien pienen eliitin" nitistämisellä tuskin saadaan aikaan.
Varmaan seuraavaksi lyhennetään ansiopäivärahan kestoa mutta samalla korotetaan sen tasoa, mitä perustellaan työttömyysmenojen leikkaamisella. Tosiasiassa menot kasvavat koska niille, joilla menee hyvin, on työttömyys vain parin kuukauden loma työpaikan vaihdoksen yhteydessä. Heitä on työttömistäkin suurin osa. Muistan lukeneeni, että keskimääräinen työttömyyden kesto olisi jossain 4-5 kk:n tienoilla. Ei kortistossa ole koko ajan ne samat 300 000 ihmistä vaan porukka vaihtuu koko ajan, lukuun ottamatta pitkäaikaistyöttömiä.
Kehotankin kaikkia toimimaan omantuntonsa mukaan niin kuin mieli tekee eikä niin kuin laki määrää. Jos noudattaisi kaikkia sääntöjä, ei esim. oman talonsa pihalta saisi kaataa puuta ilman kaupungin lupaa, puuta ei saisi kaataa itse jne.
Työn saamisesta tulee varmasti todennäköisempää jos väärentää itselleen työtodistuksia ja uskaltaa ottaa riskin kiinni jäämisestä. Ei siitä linnaan joudu, pienen sakon ehkä saa jos lääkärinä tai jonakin muuna ammattipätevyyttä vaativana henkilönä esiintyy mutta jos tyytyy vähän vaatimattomampaan - nyt kauppaan
itse lopetin hakemusten lähettämisen pari vuotta sitten, ihan turhaa touhua, ei sua kukaan enään palkkaa jos oot ollut 5 vuotta työtön.
- ei töihin!!
Viimeksi töissä 1998, 25-vuotiaana. Sen jälkeen en ole omatoimisesti hakenut yhteenkään paikkaan, enkä hae.
- PASKA LOPPUU
Ymmärtääkseni työnhakijoiden luottotiedotkin tongitaan nykyisin. Koita tässä nyt sitten olla peruspäivärahalla, vitun paskoilla sopimuksilla jotka tehtiin kun töitä piti olla vielä - ja noista sopimuksista ei pääse irti - ja sitten vielä hankkimatta luottohäiriömerkintää että saisi töitä joilla voisi hoitaa asiat kunnolla.
Mun mielestä rähinää pitäisi käydä reaali-tyttömien voimin sekä T&E toimistoja, työnantajia että miksei myös "itseriittoista työväkeä" vastaan ja tietty hallintoa. Jos kerran työtön on jo paskakasan alin niin eikö tässä esim. T&E keskuksen rooli ole lähinnä TYYNNYTELLÄ JA TUUDITTAA UNEEN, että siellä on joku mukava ymmärtäväinen täti joka tekee toimenpiteitä joista OIKEASTI EI OLE HYÖTYÄ KENELLEKÄÄN:
Työttömät ovat sosiaalipolitiikan farmi, bisnes sossuille ja työkkärintäteille. Pitkäaikaistyöttömien "erityistoimet" ovat samalla tavalla valtionkassasta valutettava bisnes joista hyöty menee sossuille eikä tarkoituskaan ole että me saisimme työtä eli osuuden yhteiskunnan jäsenyydestä. Me olemme bisnes alkoholiliikkeille ja mielenterveystoimistoille. Meidät passivoidaan ja äänemme riistetään. Meitä syyllistetään vaikka me olemme niiden bisnes, meitä syyllistetään jotta me emme pääse nousemaan.
Tälle paskalle voi lopun vetää vain työtön itse, yksin ollaan heikkoja mutta yhdessä vahvoja. Millä ne meitä voi uhata? Mä en oikeasti halua olla työtön koko pitkää elämääni, en varaton, en sivussa ja syrjässä, poissa kuviosta koska ei ole rahaa nauttia elämästä tai tilaisuuksia oikeati toteuttaa itseään. "Kirjastot ja lenkkipolut" voitte tunkea perseeseenne, ne ovat teille vain kaatopaikkoja joihin haluatte työttömän "roskan" kaataa.
Mutta kun en ole roska. Olen ihminen, kykenevä ja halukas työhön kuten tekin. Jos unohdatte minut ...
... minä en unohda teitä ja sitä miten "järjestitte" asiat eduksenne ja miten minä siinä jouduin syrjään. - ----------------
Odotas kun pääset yhteiskunnan "haista paska" kuntoutuksiin. Se vasta hirveää onkin. Ole onnellinen, että saat tehdä mitä tykkäät eikä tarvitse kyykätä jonkun psykiatrian torjunnan tahtiin. Leima otsassa joka paikassa!
- teretulemast
Kyl virolaiset töitä saa suomesta ja sitten heidän töitään korjataan vuoden päästä uudestaan kun ovat tehneet pelkkää p.skaa. Missä suomalaisen työn arvostus?
- Hahahheheheheee
teretulemast kirjoitti:
Kyl virolaiset töitä saa suomesta ja sitten heidän töitään korjataan vuoden päästä uudestaan kun ovat tehneet pelkkää p.skaa. Missä suomalaisen työn arvostus?
Samassa paikassa kuin yhteisön innokkuus esim. tarjota työttömille soveltuvaa koulutusta osaamisen ylläpitämiseen ja laajentamiseen....
- MR
Hahahheheheheee kirjoitti:
Samassa paikassa kuin yhteisön innokkuus esim. tarjota työttömille soveltuvaa koulutusta osaamisen ylläpitämiseen ja laajentamiseen....
Kokoomus valittaa työvoimapulasta sanosivat suoraan että on pula halpatyövoimasta jota voi kyykyttää mielin määrin. Joskus tään kusetuksen on loputtava Suomessa ja toivottavasti kansa muistaa ketkä on tästä vastuussa. Ite vuoden kotona kun polakit on raahattu tänne siltatöihin.
- vielä töissä
MR kirjoitti:
Kokoomus valittaa työvoimapulasta sanosivat suoraan että on pula halpatyövoimasta jota voi kyykyttää mielin määrin. Joskus tään kusetuksen on loputtava Suomessa ja toivottavasti kansa muistaa ketkä on tästä vastuussa. Ite vuoden kotona kun polakit on raahattu tänne siltatöihin.
...tähän on tultu.On halvempaa kepu-kokoomus-porvarin ottaa työntekijä virolaiselta tai puolalaiselta vuokratyö-firmalta kuin palkata suomalainen.Työntekijöiden palkat alkaen 2 eur tunti, esimerkkinä ydinvoimalan rakentajat.Sittenhän se on helppo leimata suomalainen duunari työhaluttomaksi kun ei työt kelpaa...hienoa EU ja "työvoiman vapaa liikkuvuus".Orjatyö on laillistettu,hälläväliä kunhan porvarin lompakko vaan pullistuu.Seuraavaa kapinaa odotellen...
- työskentelee
etätyönä vaikka missä maassa, Suomesta käsin ? Verkottukaa kansainvälisesti.
- terveiset pc:stä
Kerrotko vielä tarkemmat ohjeet miten esim raksaduunari, hammaslääkäri tai parturikampaaja työskentelee etänä?
- duunariii
Oottepas urpeleita
- Totuustoosa
Sanokaas oma veikkauksenne milloin kaikilta työttömiltä palaa pinna ja ne menevät kadulle rähinöimään niin kuin esim. Kreikassa.
- KFdklsdfmdfls
Totuustoosa kirjoitti:
Sanokaas oma veikkauksenne milloin kaikilta työttömiltä palaa pinna ja ne menevät kadulle rähinöimään niin kuin esim. Kreikassa.
Suomalaisten ongelma on että me ei jauheta paskaa niin paljon että meitä alkais vituttaan.
Suomalainen on ennemminkin sellainen terroristimainen jossa jokainen työtön on räjähdysvalmis solu tai pienryhmä?
- mk
työpaikan hausta tressiä vaan ajattele että sinulle on jossain työpaikka se tarppää jossain vaiheessa. Itse vaihdoin 2005 työpaikkaa ja ajattelin että oli viimeinen kerta mutta kun oli asennushommia niin tuli lomautuksia ja aina hain uutta työpaikkaa ja se joka tarjoaa ensin töitä niin menen sinne ja reilu vuosi sitten olin lomautettuna ja hain töitä aina kun koulutusta sopiva paikka tulee hakuun ja kun sain uuden paikan ja olin 3 päivää ollut uudessa paikassa niin sain kuitata edelliselle työnantajalle että olette vähän myöhässä töiden suhteen vaan kun tänä vuonna täytän 50v niin enää ei tartte hakemuksia lähetellä kun on isossa suomalaisessa yrityksessä töissä ja sille oli jo yt viime syksynä ja enää ei ole mistä vähentää tekijöitä ja niin edelleen. Ajattele positiivisesti ettei tartte joka aamu herätä aikaisin kun pitää töihin mennä. Kyllä se joskus onnistaa siinä työpaikan haussa.
- jioughb 4
ootko hakenu palkkatukipaikkoja?? niitä saa helpommin. työkkärist käy kysyyn.
- jos osaat, näytä se!
Mene työharjoitteluun. Se ei maksa sinulle mitään vaan saat jopa ylläpitokorvaustakin. Pääset pistämään jalkasi takaisin "oven väliin" kun näytät kykysi.
- Wheeeeeaaaa.
Joko näin - tai pääset tekemään orjatyökorvauksella jotain toissijaiisa hommia (vaikka siivoamaan) ilman että se kustantaa työnantajalle yhtään mitään. Eli luot yritykselle ja sen omistajalle katetta omalla kustannuksellasi ja selkänahallasi ja mitä saat kiitokseksi?
Et mitään. Ylläpitokorvaus on KARKKIRAHA jolla ei voi edelleenkään elää normaalia elämää.
Mä olen ollut työharjoittelussa joka oli selvää riistoa eikä siitä ollut hyötyä mun työllistymiselle. Koska jätin homman kesken MENETIN PÄIVÄRAHAT (mulle ei oltu kerrottu työkkärissä tarpeeksi tietoa siitä mitä tapahtuu jos sen jättää kesken, valitukset vetämässä tiedotuksesta) joka tarkoitti että KYSEINEN ORJATYÖ MUODOSTUI MINULLE TALOUDELLISEKSI TAPPIOKSI. - Ja ne on jotkut töissäolevat omakotitasujat jotka saa halvat perseenpehmikkeensä siksi että mua riistetään. Se _vituttaa_.
Tällä hetkellä olen vapaaehtoisesti työkokeilussa firmassa joka on omaa alaani, tiesin alusta saakka että täällä ei ole töitä ja tää yrittäjä on sellainen joka kitkuttelee itsekin vähän tekemisen kanssa. Rentoo olemista, saa vähän päivitettyä oman alan uusimpia juttuja ja "näperreltyä". En koe että tämä on minulta pois tai että minua hyödynnetään, vaikka tää ei kyllä työsuhteeseen johdakaan. Tekisin kuitenkin mielummin oikeita töitä koska haluan rakentaa elämääni, mutta työmarkkinat ei nykyisellään tähän tarjoa ainakaan mulle tilaisuuksia :(
Mun mielestä näistä työkokeilu/harjoittelu/sössönsöö kursseista pitäis aina saada PYSYVÄ korotus päivärahaan. Jos korotus on pysyvä ei työkkäri voi mielivaltaisesti syytää porukkaa harjoitteluihin jonkun muun eduksi koska se tulee lopulta kalliiksi. Sopiva pysyvä korotus olis mun mielestä 50 centtiä per kuukausi työharjoittelua ja 20 centtiä per kuukausi työvoimakursseja (voimme olettaa että työvoimakurssilaisen työllistyminen edistyy enemmän, eli siis kurssista on hyötyä joka merkitsee kurssitettavalle enemmän kuin "päivärahan nosto harjoittelemalla").
Tää päivärahan nosto olis siis sellainen kokemus- ja aktivointilisä päivärahaan. Kannattaa yrittää! - 25
Kuntien puolella alkaa olla jo sellainen tilanne, että jos on maksaja tiedossa, niin saat siksi ajaksi paikan.
Sama tuntuu olevan yksityisellä puolella.
Olen toista vuotta työttömänä ja ikääntyviin lukeutuva. Kielitaito on suurin ongelma. Paljon puhutaan, että pitäisi olla entistä pidempään työelämässä. Paljonko on pudonnut jo ulkopuolelle yli 50 vuotiaista, joille ei ole kuin palkatonta työtä tarjolla. Köyhälistöähän alkaa olla, vaikka olen 30 vuotta töitä tehnyt. - nuorijatyötön
25 kirjoitti:
Kuntien puolella alkaa olla jo sellainen tilanne, että jos on maksaja tiedossa, niin saat siksi ajaksi paikan.
Sama tuntuu olevan yksityisellä puolella.
Olen toista vuotta työttömänä ja ikääntyviin lukeutuva. Kielitaito on suurin ongelma. Paljon puhutaan, että pitäisi olla entistä pidempään työelämässä. Paljonko on pudonnut jo ulkopuolelle yli 50 vuotiaista, joille ei ole kuin palkatonta työtä tarjolla. Köyhälistöähän alkaa olla, vaikka olen 30 vuotta töitä tehnyt.Entäs sitten me nuoret, jotka emme ole olleet juuri montakaan vuotta työelämässä? Jos mekään emme pääse esimerksi heti valmistuttuamme töihin, vaan juuri joku viiskymppinen vie paikan nenän edestä? Minulle kävi juuri näin tämän vuoden kesätöiden kanssa. Olin jo aika varma pääsystäni tuohon työhön, mutta kuinka ollakaan, joku viiskymppinen täti-ihminen pääsi sijastani. Ymmärrän, että se on rankkaa vanhemmillakin työttömillä, mutta te olette sentään joskus edes voineet tehdä töitä. Nykyään on vaikea sanoa mitään muutaman vuoden päähän sijoittuvista työmarkkinoista. Ja juu, ainahan nuori voi opiskella, mutta eipä tässä enää montaa vuotta haluaisi sitäkään tehdä, mielummin tekisin rahaa. Kyse ei olisi siitä, ettenkö minäkään olisi töitä hakenut, mutta kun ei niitä paikkoja vain riitä. Ainoa homma, mitä on tälle kesälle luvassa, on puhelinmyynti. Siinäpä vasta tulevaisuudennäkymät.
- töitä & osaamista
nuorijatyötön kirjoitti:
Entäs sitten me nuoret, jotka emme ole olleet juuri montakaan vuotta työelämässä? Jos mekään emme pääse esimerksi heti valmistuttuamme töihin, vaan juuri joku viiskymppinen vie paikan nenän edestä? Minulle kävi juuri näin tämän vuoden kesätöiden kanssa. Olin jo aika varma pääsystäni tuohon työhön, mutta kuinka ollakaan, joku viiskymppinen täti-ihminen pääsi sijastani. Ymmärrän, että se on rankkaa vanhemmillakin työttömillä, mutta te olette sentään joskus edes voineet tehdä töitä. Nykyään on vaikea sanoa mitään muutaman vuoden päähän sijoittuvista työmarkkinoista. Ja juu, ainahan nuori voi opiskella, mutta eipä tässä enää montaa vuotta haluaisi sitäkään tehdä, mielummin tekisin rahaa. Kyse ei olisi siitä, ettenkö minäkään olisi töitä hakenut, mutta kun ei niitä paikkoja vain riitä. Ainoa homma, mitä on tälle kesälle luvassa, on puhelinmyynti. Siinäpä vasta tulevaisuudennäkymät.
Nuorille, joilla on vähän kokemusta työelämässä, harjoittelu on juuri omiaan parantamaan ammattiosaamista! Sitäpaitsi nuoret harvemmin rahaa tarvitsevat niin paljoa kuin vanhemmat, joilla asuntovelat ym. painaa usein niskaan. Nuorilla on kymmeniä vuosia aikaa ansaita.
- pikkumörkö
töitä & osaamista kirjoitti:
Nuorille, joilla on vähän kokemusta työelämässä, harjoittelu on juuri omiaan parantamaan ammattiosaamista! Sitäpaitsi nuoret harvemmin rahaa tarvitsevat niin paljoa kuin vanhemmat, joilla asuntovelat ym. painaa usein niskaan. Nuorilla on kymmeniä vuosia aikaa ansaita.
Vanhemmat ovat jo maksaneet asuntovelkansa, kun ovat töissä saaneet vuosikymmenet olla. Nuorilla ei ole mitään mahdollisuutta edes saada asuntovelkaa nykyajan pätkätöissä/pätkätyöttömyydessä.
- puuhapeteteettäjä
Kaikki olis paremmin jos yksityinen henkilö vois palkata kenet hyvänsä tekemään dyynia ilman paperisotkuja valinnaisella palkalla ja työntekijä itte hoitas kaikki veronsa ym. maksunsa. Homma vielä helpottais jos työtön voisi tuota tilapäishomma tehdä ilman, että ansiosidonnainen tai muu korvaus muuttuisi.
En ymmärrä miksi työttymyyskorvaus katkeaa jos työtön menee tilapäishommiin (eihän tilapäishommat ole mitään jatkuvaa duunia). Lopullisessa verotuksessa sitten vois tasata nuo saadut tuet ja palkkio ym.
Mullakin olois työtä tehtävänä mutta nuo raksafirmat mittaa hintana aivan järjettömyyksiin. Perusnikkarointihommaan voisin ottaa tekijän ja maksaa aina päivän päätteeksi vaikka 20 kymppii tunnilta. Nyt ei voi - mun pitää hoitaa kaikki paperisotkut jos ei ole yrittäjä tekemässä hommaa.- dfsafdafdaf
ruvetkaa siis yrittäjiksi niin saatte töitä :)
ps. huono puoli siinä jotta jäätte sitte kaikkien tukien ulkopuolelle - ei töitä ei ruokaa.. - typokorjausta
vaikka 20 kymppii tunnilta -- siis 2 kymppii vaan (hheh)
- huhu huhuu _7896541
ota itseäsi niskasta kiinni jo ja tee tilanteelle jotain vaikka koulun penkille istumaan ei kukaann tuu tarjoamaan sulle kotiin yhtään mitään sinun täytyy itse elämäsi järjestää .. Täytyy alkaa uudeleen kouluttautua tai jotain jokuhan on syynä kun sinua ei oteta koskaan .
- ffrty
Minä olen ollut 18vuotta ja hyvin menee.
- tympääntynyt paska
Työttömänä olo on ihan perseestä. Enää ei ees kiinnosta hakea, kun minnekkään ei kuitenkaan pääse! Voi niitä hassuja lapsellisia unelmia vuosi sitten... Nyt on tullu paskaa niskaan jo niin paljo, että kiinnostaa ku kilo paskaa nämä työpaikat. Täältä kun ei saa edes pätkätöitä kuin suhteilla =))))) Porukoiden vika ettei mulla oo töitä ku ne ei oo yrittäjiä eikä ees missään yrityksessä töissä. No ei, mut kysy keltä vaan et miten sait töitä ni vastaus on et äitin miesystävä, isi, eno, tyttöystävän isi tai serkku hommas paikan =) No mulla ei sukulaisia vanhempien lisäks oo, työkokemustakaan ei oo ku ei saa sitä ensimmäistäkään paikkaa. No okei, oon kaks kertaa ollu kesätöissä mut niillä ei oo mitään painoarvoo.
Ja työkkäri se vasta perseestä onkin. Viimesenki elämänilon vie yhdessä kelan kanssa. Kiitos Suomen valtio sanktiot eli ei rahaa --> valtio säästää ku ei tarvi maksaa työttömyyskorvauksia... Hienoa.- hahhaaaa
kapinahenki nousee...kohta tapahtuu..
malttakaa odottaa vielä hetki myös eduskuntavaalit näyttelevät roolia tässä aikajanassa.
jokaisen virkamiehen ja kunnallispoliitikon on syytä olla varuillaan.
oma suunnitelmani on täysin selvä. - kuka lähtee mukaan
hahhaaaa kirjoitti:
kapinahenki nousee...kohta tapahtuu..
malttakaa odottaa vielä hetki myös eduskuntavaalit näyttelevät roolia tässä aikajanassa.
jokaisen virkamiehen ja kunnallispoliitikon on syytä olla varuillaan.
oma suunnitelmani on täysin selvä.Joo linnassa on töitä ja se on tuntipalkka jopa 8-9€vähän näin olen itsekin miettinyt asioita
kyllä kovasti haluaisin vankilaan töihin.
- työtön paska
Itellä takana työttömyyttä yli puoli vuotta ammattikoulusta valmistumisen jälkeen. Ikää reilut parikymmentä vuotta. Vituttaa suuresti kun töitä haluaisin tehdä, mutta niitä ei mistään saa. Ja sitten kehdataan puhua jostain työvoimapulasta!!!
Yks suurimmista epäkohdista tässä tilanteessa on suomalainen ammattikoulutus. Pitäiis ehdottomasti olla joku systeemi, joka auttaa opiskelijaa valmistumisen jälkeen sen ensimmäisen työpaikan löytämisessä. Luulisi joka ammattikoululla ja alan opettajilla olevan suhteita paikallisiin yrittäjiin ja elinkeinoelämään. Ketään ei saisi jättää tyhjän päälle valmistumisen jälkeen. Itellä ainakin tapahtu niin, että lyötiin vain tutkintotodistus kouraan ja sanottiin "onneksi olkoon". Mistähän hyvästä onniteltiin? Työttömäksi jäämisestä? Ketään ei kiinnostanut mitä tulen tulevaisuudessa tekemään, edes opettajani ei kysynyt mitä aion koulun loputtua tehdä!! :O
Työkkäri ja kelakin ovat yksiä persereikiä. Eivät ne työttömän ihmisraukan kärsimyksiä ymmärrä. Ei siellä luukuilla kukaan huvikseen ramppaa vaan paljon kivempi olisi herätä aamulla ja lähteä ihan oikeisin töihin. Käsittämätöntä miten mahtavaa olisikaan laittaa illalla pitkästä aikaa herätyskello soimaan ja tuntea, että on joku syy nousta aamulla ylös... :(
Naurettavaa oli myös kelan minulle maksamat tuet viime talvena ja keväänä, vähän reilut 100 e kuussa!! Siksi, koska asuin poikaystäväni kanssa ja hänen tulonsa vaikuttivat tukiini. Miten helvetissä pystyisin maksamaan puolet vuokrasta, ostamaan vaateita ja bensaa ja vielä syömäänkin tuolla summalla!! Ei voida mitenkään olettaa, että poikaystäväni maksaa omasta pussistaan myös minun elämisen. Jouduin käyttämään suurimman osan pitkäaikaisista säästöistäni päivittäiseen elämiseen. Kuinka paljon se vituttaa??
Onneksi nykyään asun nimellisesti yksin niin saan jopa asumistukea ja täyttä työmarkkinatukea, mutta ei tätä hommaa siltikään kovin kauaa jaksa. Tulevaisuutta ei voi suunnitella yhtään, kun ei ole rahaa eikä työpaikkaa. Ei puhettakaan että voisi harkita asuntolainaa ja saada sen kovasti haluamani oman kodin. Kyllä tämä on ihan haista paska -touhua koko homma..- Työllistänyt
Ison lauman ja erittäin tärkeä pelinappula valtaapitävien hallinnon kulississa. Oikeutat heidän toimensa aivan kuin vanki leirillä vaatii koneistoa pitämään järjestystä.
- KLMklfdkl sdfmdf
Työllistänyt kirjoitti:
Ison lauman ja erittäin tärkeä pelinappula valtaapitävien hallinnon kulississa. Oikeutat heidän toimensa aivan kuin vanki leirillä vaatii koneistoa pitämään järjestystä.
Eikö looginen vastaus ole aiheuttaa enemmän tappioita yhteiskunnalle työttömänä kuin työllistettynä?
Jos jokaisen työttömän kustannus yhteiskunnalle olisi jatkuvasti yli 3000e/työtön/kk niin silloin pragmaattinen säästötoimi olisi palkata kaikki työttömät töihin. Mutta niin kauan kuin kuluerä on x00e/työtön/kk niin silloin ei kannata palkata.
Me olemme siis "myyneet" työttömyytemme yhteiskunnalle alihintaan! - Suu on lähinnä
KLMklfdkl sdfmdf kirjoitti:
Eikö looginen vastaus ole aiheuttaa enemmän tappioita yhteiskunnalle työttömänä kuin työllistettynä?
Jos jokaisen työttömän kustannus yhteiskunnalle olisi jatkuvasti yli 3000e/työtön/kk niin silloin pragmaattinen säästötoimi olisi palkata kaikki työttömät töihin. Mutta niin kauan kuin kuluerä on x00e/työtön/kk niin silloin ei kannata palkata.
Me olemme siis "myyneet" työttömyytemme yhteiskunnalle alihintaan!Virkamiesten täytyy jotenkin saada käyttöönsä nämä verovarat. Pääluvun mukaan se amiskakin sinusta tienaa, kun sinun kallosi on kutistettu ja järjestelmä laittaa sinut kasvatukseen.
- köyhä nykyään
Tässä on oltu yli vuosi työttömänä ja haettu kans useaan sataan paikkaan töihin. kukaan muu ei ole ottanut oikeastaan edes yhteyttä kuin provikka palkka paikat ja ihmetyttää asia miten he kuvittelevat että voin maksaa ison määrän laskuja 800e / kk tai 1000e /kk. Säästöt on iteltänikin kaikki kuluneet. Tilit on lopetettu joista meni ylimääräistä maksua.
Heinäkuulla saan tilin vaan sitä ennen vaan kertyy lisää. Osasin työssäollessani säästää vaan nyt alkaa tulemaan stop ja kaikille kavereille olen velkaa kun olen halunnut laskut yrittää saada maksettua.
Ensikuu samanlainen ja sosiaalitoimisto ei ole ikinä minua auttanut jos yhden yrittämän jälkeen enää kysellytkään ( tapahtui n. 10v sitten opiskeluaikana )
ET OLE YKSIN AINAKAAN TILANTEESI KANSSA - iamwhatiwere
No sitten puuttuu ulosantia. En tarkoita etteikö yritystä puuttuisi, mutta sille työnantajalle joka hakee työntekijöitä näytät ja kuulostat ihan samanlaiselta kuin ne muutkin kymmennet / sadat hakijat. Ja sitten työnantaja ottaa töihin sen joka jää parhaiten mieleen.
Itse olen huomannut sen, että mitä rennommin pukeutuu sitä parempi. Paras kokemukseni on ollut rikkinäiset juoksuverkkarit kuluneissa tennareissa ja tekosyyksi heitin hölkkälenkin yhdistämisen työhaastattelun lomaan. Tulos: työpaikka vähäksi aikaa ennen opiskelujen jatkamista.
Ja nirsoilu ei kannata. Itsellä jos mitäkin hanttihommia, mutta yhtään niistä en vaihtaisi pois. Ja mieluummin tekee tes-palkalla aivotnarikkaan-hommaa kuin raataa kaikki päivät alimitoitetulla palkalla työtä jossa joutuu joka päivä laittamaan itsensä 130% likoon työnantajan puolesta.- pk
En tiedä minkälaisia muut työnantajat ovat , mutta ulkonäkö tms. seikat ovat ainakin omalta kohdalta olleet sivuseikkoja. Kyky venyä ja tehdä töitä silloin kun on kiireinen aika ovat tärkeitä asioita. Suurin osa meistä yrittäjistä ja työntekijöistä tekee kuitenkin ihan tavallista työtä, joten en allekirjoita hanttihommat samaa lainkaan. Itse valmistuin armon vuonna 1991 opintieltä, ja jos on sen verran ikää, että tietää mikä tämän maan tilanne oli silloin niin helppoa ei ollut. Tästä "lamasta" ei voi puhua samana päivänäkään. Henk.koht en ole tehnyt päivääkään niitä töitä mihin olen opiskellut vaan sitä tehtiin mitä sai. Roskaauton kuljettajankin ammattia ei siihen aikaan vähätelty yhtään. Kyllä se elämä siitä uomiinsa asettuu kun jaksaa yrittää ja asettaa vaikka pieniä tavoitteita kerralla. Sen verran vielä palaan aikaisempaan viestiini, että juuri uuden työntekijän kouluttaminen on arvokasta ja siksi työttömän opettaminen uuteen työhön hankalaa, mutta ideoita siihen kuinka työntekijän saisi sitoutettua niin ettei vaihda toiseen taloon heti kun on hommat oppinut otetaan vastaan. Tuntuu niin turhalta sijoittaa rahaa/aikaa kouluttamiseen ja joku toinen sitten poimii hedelmät puusta tarjoamalla 50 snt/h enemmän palkkaa.
- diudaudilla
Minusta on aina hauskaa, kun työtöntä syyllistetään..
"Jos oikeasti haluaa töitä"
"Kyllä töitä on, kun vain viitsii.."
"Kun on aktiivinen..."
Minäkin olen ollut valmistumisesta lähtien työtön. En ole valmistunut edes miksikään mukatieteiden maisteriksi, vaan ihan oikealle alalle ja töitä pitäisi olla. En ole nirsoillut työnhaussa, kaikki olisi kelvannut.
Haastatteluun useimmiten pääsen mutta tietysti joku muu saa paikan. Useimmiten mies. Alani nyt sattuu olemaan sellainen, että miehiä suositaan. Lisäksi näyttäisi olevan niin, että nainen on työnantajalle potentiaalinen synnyttäjä (kiitti vaan vakipaikan saaneet naiset, jotka heti pamahdatte paksuksi työnantajan kustannuksella!!)...
Omalle alalleni en siis näytä pääsevän, koulutusta vaatimattomiin töihin ei huolita.. CV:tä on hiottu ammatikseen töihin ottavien tuttavien kanssa, hakemusta samoin. Kun ei ole töitä, niin ei ole töitä. Ei edes siellä "hyviä neuvoja" antavien vihjeiden mäkkärin kassalla, jonne olen myös hakenut.
Asenteestakaan ei voi olla kiinni. Pennusta lähtien on opetettu, että mieluummin tehdään huonommin palkattuakin duunia kuin eletään muiden rahoilla. Mäkkärin kassalla seisoo vaikka vuoden, kunhan voi itse maksaa laskunsa.
Sinun ei auta muu kuin pitää pää pystyssä ja jatkaa hakemusten lähettämistä ja haastatteluissa juoksemista.
Minulla on pari neuvoa:
Sijoita parempaan paperiin, jos lähetät paperisen hakemuksen. Useimmiten työhön ottaja katsoo hakemusta pari sekuntia. Se, että paperi tuntuu jämäkältä sormissa saattaa ostaa sinulle pari sekuntia lisäaikaa. Lisää tilkka väriä. Esimerkiksi oma logo nurkassa saa huomion kiinnittymään. Fontti mielellään jokin tavallinen. Älä käytä Sans- tai comic -tyyppisiä fontteja. Arial, Times New Roman, rennompaan firmaan Tahoma.
Älä käytä kliseitä. Älä käytä sanoja, jotka sisältävät osan "tiimi". Sanahelinää ei kukaan viitsi lukea, vaikka työpaikkailmossa sitä olisikin.
Työhakemus kannattaa olla kolmikappaleinen:
- Ensimmäisessä kappaleessa: ikä, sukupuoli, koulutus, suuntautuneisuus
- Toisessa kappaleessa lisätietoja koulutuksesta ja osaamisesta haettuun kohteeseen liittyen
- Kolmannessa oma harrasteneisuus koskien tehtävää sekä ilmaus siitä, että haluat muuttaa elämääsi juuri tämän tehtävän kautta ja että tehtävä sopii hyvin tulevaisuudensuunnitelmiisi.
Haastattelussa vaikuttaa taas persoona. JA ulkonäkö. Minä olen lihava, joten annan kuvan saamattomuudesta (enkä viitsi sanoa että se liittyy sairauteen), eli veikkaan sen olevan oma kompastuskiveni. En luonteestani kerro hakemuksessa mitään, koska haastattelija tekee kuitenkin oman arvionsa.
Mene haastatteluun pukeutuneena itsesi mukaisesti. Jos olet mies ja tykkäät mustista bändipaidoista, niin sellainen farkkujen kanssa ja kaverilta lainattu puvuntakki sekä pukukengät riittävät. Sen sain neuvoksi, kun tuskailin omaa pukeutumistani. Minä sain neuvon, että naisen kannattaa pukeutua ylimmät napit auki paitaan, jonka päälle neuletakki, paita tai slipoveri ja työpaikan mukaan joko suorat housut, hame tai farkut. Itse olen aiemmin pukeutunut business -tyyppisesti ja se on kuulemma suuremmalle osalle aloista virhe.
Ai joo.. Jos pääset haastatteluun ja kysyvät mitä olet tehnyt välillä (kun CV:ssä näkyy aika jolloin olet ollut työtön), älä IKINÄ sano, että olet ollut työtön. Olet keskittynyt harrastuksiisi, olet auttanut sairasta sukulaista... valehtele mieluummin. Jostain syystä työttömyys kertoo työnantajalle, että olet saamaton ja joudut pinkan alimmaiseksi. Tietoinen valinta olla tekemättä töitä on parempi ja se, että olet ollut aktiivinen kääntää vaakaa puolellesi.- Lomautettu99
Se nyt sattuu sitten olemaan ihan työnantajasta kiinni mitä mihinkin halutaan. Valitettavasti jos esim. CV:si on oikeaoppisesti 1 sivun pituinen, niin välttämättä se ei taas jollekin 50v työantajalle olekaan hyvä asia vaan haastatteluun pääsee se jolla on samalla kokemuksella 3 sivua. Pärstäkertoimella on kokemukseni mukaan myös enemmän väliä, kuin papereilla. Suhteilla sitten taas on enemmän merkitystä kuin pärstäkertoimella. Toisin sanoen, papereilla ei pitäkälle pötkitä, jos ne eivät ole jotenkin poikkeuksellisen erinomaiset. Muutenkin työpaikkat on aina tietyn asteista arpapeliä, jossa työnantaja voi mielivaltaisesti tehdä lähes mitä huvittaa. Sitten kun pelissä on arpoja aina vain enemmän niin todennäköisyydet aina pienenee.
Voisi sanoa, että systeemi on mätä. Suomessa koulutetaan yhteiskunnnan varoilla ihmisiä suoraan kortistoon ja EK kehtaa väittää vieläkin työvoimapulaa. Todellisuudessa työnantajille ei vain mikään enää rittä. Vaatimukset alkavat olla tasoa, työntejän pitäisi olla ilmainen ja työkennellä kellon ympäri ehdoitta, kuten Kiinassa, muuten on pulaa työntekijöistä. Massatyöttömyys taitaa olla tullut Suomeen siis jäädäkseen. Työpaikat mitkä lähtivät Kiinaan eivät enää palaa ja Suomessa olevatkin työpaikat uhkaavat joutua myös ulkomaalaisen halpatyövoiman temmellyskentäksi. Kun sitten rahat valtiolla loppuvat niin Suomi matkustaa kohti suurta elintason pudotusta, jonka suurinpina maksajina tulevat olemaan kaikkein köyhimmät. Työttömien etuuksia leikataan varmasti rajusti jo aivan lähitulevaisuudessa. 90- luvun lama oli lasten leikkiä nykypäivään verrattuna.
- markkanen
Sukka päähän ja pankkiin.
- työnhakijana 6kk
Itteäni potutti nousukauden aikana kun lähetin oma-aloitteisesti avoimia työhakemuksia eripuolelle kotipaikkakuntaan ja sen lähiseudulle 30-40 kpl:tta, eikä edes puolesta kuulunut vastausta ja niistä joista kuului niin ei ollut tarvetta ja toivotettiin onnea työnhakuun.
Jos työnhakija alkaa soittelemaan eripuolelle, niin se on vaan rahan tuhlaamista pienellä budjetillä ja ruokaankin tarvii rahaa? Kyllä sen työhakemuksen tulisi olla selvä merkki siitä työnantajalle, että on kiinnostunut tulla ko. yritykseen töihin, eikä pelleile.
Lopulta sain töitä Salon Nokian tehtailta vuokratyöntekijänä ja myöhemmin kausiluonteista töitä omalta alaltani, jossa olin ollut aikaisemmin, mutta työtavat oli muuttuneet hyvin mauttomaksi, jossa ihmisen tullaan korvaamaan roboteilla, eikä ihmisillä ole enää muuta käyttöä kuin syödä ja paskoa! :) - työtön heppu
näinhän se menee, epätasapaino-
Toisilla on liikaa töitä, tehdään ylitöitä eikä kaikkea ehditä.
Ja toisilla ei ole sitä vähääkään.
Kiirettä tai ei ollenkaan.
Itse pelkään myös että vieraantuu työrutiineista, kaikesta mitä kuuluu
työympäristöön ja sellaiseen. - cv-setä
Töiden hakeminen on aika rankkaa hommaa varsinkin, kun ei ole töissä ja alempi arvoinen ihminen, kun muut porskuttaa. Vertaistuki varmasti jeesaa, mutta kyl se täytyy itsekkin tehdä se ratkaisu lopulta, että lakkaa hakemasta töitä ja vaivaamasta sillä päätään. Tekee muita asioita ja koittaa keskittyä siihen mistä saa iloa.
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain617540Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242969- 1431803
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1181483Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691429- 1311173
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774