Kiinteä kuukausipalkka

Ounou

Olen eräässä yrityksessä töissä esimiehenä ja tuotannossa samanaikaisesti. Minulla on kiinteä kuukausipalkka 1800e.

Onko laillista, että ylitöistä ei makseta korvauksia rahana, vaan ylitöitä tehty aika tulee vapaana (tunti tunnista)? Kellokortteja ei ole, tuntien merkkaaminen tapahtuu siis omatoimisesti.

Työsopimukseni on työntekijäin liiton alainen, olen toki insinööriliiton jäsen. Pääsin siis sillä edellytyksellä töihin, että työsopimus olisi insinööriliiton ulkopuolella. Hyväksyin sopimuksen, koska muitakaan työpaikkoja ei ollut eikä ole näköpiirissä.

Ongelmani on se, että vaikka ylityöt saisi teoriassa pitää vapaina pois, katsoo työnantaja aina karsaasti, kun puhun vapaista. Ylityövapaita ei yksinkertaisesti ehdi pitämään, ja koko ajan tulee ylitöitä lisää. Työpäiväni ovat melkein järjestään 10-12 tuntisia, eli aamulla olen tuotantotyössä, samalla hoidan tauoilla ja päivän päätteeksi esimiestehtäviä.

Erään kerran kun vaadin, että vapaita täytyisi saada pitää, niin työnantaja tokaisi siihen, että "mitä nyt nuori mies vapailla tekee". Työsuhteen päättymiselläkin hän on uhannut. Sopimus toki kuuluu työntekijöiden liiton piiriin.

Olen ollut tässä samassa yrityksessä 1,5 vuotta töissä. Tammikuussa laskin, että olin ollut ylitöissä 587 tuntia!! Tämä on äkkiä laskettuna 14-15 viikkoa. Ylityövapaata olen pitänyt koko aikana 10 päivää, eli 80 tuntia. Pitämättä jäi vielä 507 tuntia, joka on 12-13 viikkoa, eli noin 3 kuukautta, ilmaista työtä. Nyt olen lopettanut tuntien laskemisen, siitä kun ei ole hyötyä.

Lisäksi tiedän, että monet saavat 50% tai 100% korvauksen rahallisena ylitöistä, riippuen ajan pituudesta.

Neuvoja, vinkkejä. Onko minulla mahdollisuuksia? Ennen kaikkea haluaisin tietää toimiiko yritys oikein.

14

9452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnhakija