Kiinteä kuukausipalkka

Ounou

Olen eräässä yrityksessä töissä esimiehenä ja tuotannossa samanaikaisesti. Minulla on kiinteä kuukausipalkka 1800e.

Onko laillista, että ylitöistä ei makseta korvauksia rahana, vaan ylitöitä tehty aika tulee vapaana (tunti tunnista)? Kellokortteja ei ole, tuntien merkkaaminen tapahtuu siis omatoimisesti.

Työsopimukseni on työntekijäin liiton alainen, olen toki insinööriliiton jäsen. Pääsin siis sillä edellytyksellä töihin, että työsopimus olisi insinööriliiton ulkopuolella. Hyväksyin sopimuksen, koska muitakaan työpaikkoja ei ollut eikä ole näköpiirissä.

Ongelmani on se, että vaikka ylityöt saisi teoriassa pitää vapaina pois, katsoo työnantaja aina karsaasti, kun puhun vapaista. Ylityövapaita ei yksinkertaisesti ehdi pitämään, ja koko ajan tulee ylitöitä lisää. Työpäiväni ovat melkein järjestään 10-12 tuntisia, eli aamulla olen tuotantotyössä, samalla hoidan tauoilla ja päivän päätteeksi esimiestehtäviä.

Erään kerran kun vaadin, että vapaita täytyisi saada pitää, niin työnantaja tokaisi siihen, että "mitä nyt nuori mies vapailla tekee". Työsuhteen päättymiselläkin hän on uhannut. Sopimus toki kuuluu työntekijöiden liiton piiriin.

Olen ollut tässä samassa yrityksessä 1,5 vuotta töissä. Tammikuussa laskin, että olin ollut ylitöissä 587 tuntia!! Tämä on äkkiä laskettuna 14-15 viikkoa. Ylityövapaata olen pitänyt koko aikana 10 päivää, eli 80 tuntia. Pitämättä jäi vielä 507 tuntia, joka on 12-13 viikkoa, eli noin 3 kuukautta, ilmaista työtä. Nyt olen lopettanut tuntien laskemisen, siitä kun ei ole hyötyä.

Lisäksi tiedän, että monet saavat 50% tai 100% korvauksen rahallisena ylitöistä, riippuen ajan pituudesta.

Neuvoja, vinkkejä. Onko minulla mahdollisuuksia? Ennen kaikkea haluaisin tietää toimiiko yritys oikein.

14

9452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnhakija

      tuohan kuulostaa aivan älyttömältä. Vaikken olekaan edes perehtynyt kovinkaan hyvin työehtosopimukseen, niin ensinnäkin sinun tulisi pitää tehdyt ylityöt vapaana sovittuna ajankohtana. Jos ei niitä vapaana saa, niin sitten korvauksina. Ja melkoiset korvaukset saisit, jos tuo summa korvattaisiin rahana.

      Olispa mielenkiintoista tietää, mikä yritys toimii noin?

      Kyllä kuule, kaveri sun pitäs tehdä asialle jotain, koska tuo on menossa jo hyväksikäytön puolelle.

      En tiedä kehen sinun kuuluisi ottaa yhteyttä, mutta toivottavasti joku tätä asiaa tunteva osaa neuvoa sinua!

      • anjuska

        ja kysele sieltä. Tuohan on täysin laitonta. Sä teet hallaa muillekin tyytymällä vaan osaasi siellä ja työnantaja käyttää sua härskisti hyväkseen. Tee hyvä ihminen jotain asialle!! Ja nopeasti. Ei yksi firma kuule tee kesää ei talvee jos se on tollanen riistoyritys. Jokaisen on pidettävä itse huoli siitä ettei anna itseään hyväksikäyttää. TEE JOTAKIN ! On niitä muitankin yrityksiä olemassa, et saa kuvitella että tuo olisi ainoa paikka jonka saat.


    • Vaadi!

      En ehkä ole asiantuntija, mutta jotain luulen tietäväni... Ensinnäkin: järkyttävää, miten sinua on hyväksikäytetty ja järkyttävää se, ettet varmasti ole ainoa!

      Kuulut siis liittoon? Huolimatta siitä, millaisen sopimuksen olet työnantajasi kanssa tehnyt, liiton neuvottelemat edut koskevat sinuakin. Liitto auttaa sinua tilanteessasi, jos ei muuten niin pistämällä työnantajasi koville.

      Ehdottomasti sinun pitää ensitilassa vaatia tekemistäsi ylitöistä joko rahallinen korvaus tai pitää ne vapaana. Nähdäkseni siitäkin on nimittäin laki, missä ajassa tehdyt ylityötunnit tulee pitää vapaana.

      Tosin, jos työnantajasi on tuollainen despootti, niin eikö kannattaisi vaihtaa maisemaa? Voisit eroamisen jälkeen riitauttaa tehdyt ylityötunnit (työntekijä on yleensä näissä asioissa vahvoilla) ja vaatia niistä rahallisen korvauksen, mikä sinulle kuuluu ja on oikein.

      Minua ihmetyttää myös tuo kuukausipalkkasi... Jos olet edes osa-aikaisesti esimiestehtävissä, niin kyllä kai palkan pitäisi olla suurempi kuin meillä assareilla...?

      Nyt heti soitat liittoon ja vaadit sinulle kuuluvat oikeutesi takaisin!!!

    • Sini

      Sopimus ylitöiden maksamisesta tai vapaana pitämisestä tunti tunnilta on täysin laiton. Ylitöistä tulee aina maksaa ylityökorvaus 50/100%, maksettiin se sitten rahana tai vapaana.

      • Anonyymi

        Jep


    • Ounou

      Juu, näin ajattelin itsekin olevan. Pitää soitella liittoon ja vaihtaa maisemaa. Tämä alani vaan sattuu olemaan sellainen, että työpaikkoja ei ole oikein avoinna. Heh, kuukauden päästä kortistoon, ja työttömäksi työnhakijaksi...

      • työnhakija

        soitappa ensin liittoon ja tee asiasi siellä erittäin selväksi ja rupea heti etsimään töitä aktiivisesti muualta; "helpompi" lähtä pois nykyisestä työpaikasta, jos mahdollinen työpaikka tiedossa...


      • työnhakija

        Tähän myös työnantajasi saattaa syyllistyä. Varmaan yleisesti pätevää, vaikka onkin jonkun tietyn alan työehtosopimus.
        (Netistä haettua)

        "Ylityötä saa teettää enintään 138 tuntia neljän kuukauden ajanjakson ja enintään 250 tuntia kalenterivuoden aikana. Kalenterivuodelle säädetty 250 ylityötunnin enimmäismäärä saadaan ylittää enintään 80 tunnilla paikallisella lisäylityösopimuksella. Tuolloin ylityön enimmäismäärä on 330 tuntia kalenterivuodessa.

        Lisäylityöstä sopiminen tapahtuu kirjallisesti työnantajan ja luottamusmiehen tai työnantajan ja luottamusvaltuutetun välillä. Jos kumpaakaan henkilöstön edustajaa ei ole, lisäylityösopimus voidaan tehdä työnantajan ja henkilöstön, tietyn henkilöstöryhmän tai yksittäisen työntekijän välillä. Lisäylityösopimuksessa tulee mainita työntekijäin nimet ja se ylityötuntimäärä, johon he ovat suostuneet.

        Työnantajan on seurattava ylityökertymää reaaliajassa niin, että ylityön neljän kuukauden ajanjaksoille ja kalenterivuodelle säädettyjä enimmäismääriä ei ylitetä."

        ja

        "TYÖAIKARIKKOMUSTEN RANGAISTUSSEURAAMUKSISTA

        Jos työnantaja tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo esimerkiksi työaikalain lepoaikoja tai ylityön enimmäismääriä koskevia säännöksiä, hänet voidaan tuomita työaikarikkomuksesta sakkorangaistukseen. Jos työnantaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta esimerkiksi laiminlyö työaikakirjanpidon pitämisen, hänet voidaan tuomita työaikasuojelurikoksesta sakko- tai vankeusrangaistukseen. Työsuojeluviranomainen on velvollinen ilmoittamaan työaikarikkomukset ja työaikasuojelurikokset syytetoimenpiteitä varten."


      • Ei niin yksinkertaista
        työnhakija kirjoitti:

        Tähän myös työnantajasi saattaa syyllistyä. Varmaan yleisesti pätevää, vaikka onkin jonkun tietyn alan työehtosopimus.
        (Netistä haettua)

        "Ylityötä saa teettää enintään 138 tuntia neljän kuukauden ajanjakson ja enintään 250 tuntia kalenterivuoden aikana. Kalenterivuodelle säädetty 250 ylityötunnin enimmäismäärä saadaan ylittää enintään 80 tunnilla paikallisella lisäylityösopimuksella. Tuolloin ylityön enimmäismäärä on 330 tuntia kalenterivuodessa.

        Lisäylityöstä sopiminen tapahtuu kirjallisesti työnantajan ja luottamusmiehen tai työnantajan ja luottamusvaltuutetun välillä. Jos kumpaakaan henkilöstön edustajaa ei ole, lisäylityösopimus voidaan tehdä työnantajan ja henkilöstön, tietyn henkilöstöryhmän tai yksittäisen työntekijän välillä. Lisäylityösopimuksessa tulee mainita työntekijäin nimet ja se ylityötuntimäärä, johon he ovat suostuneet.

        Työnantajan on seurattava ylityökertymää reaaliajassa niin, että ylityön neljän kuukauden ajanjaksoille ja kalenterivuodelle säädettyjä enimmäismääriä ei ylitetä."

        ja

        "TYÖAIKARIKKOMUSTEN RANGAISTUSSEURAAMUKSISTA

        Jos työnantaja tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo esimerkiksi työaikalain lepoaikoja tai ylityön enimmäismääriä koskevia säännöksiä, hänet voidaan tuomita työaikarikkomuksesta sakkorangaistukseen. Jos työnantaja tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta esimerkiksi laiminlyö työaikakirjanpidon pitämisen, hänet voidaan tuomita työaikasuojelurikoksesta sakko- tai vankeusrangaistukseen. Työsuojeluviranomainen on velvollinen ilmoittamaan työaikarikkomukset ja työaikasuojelurikokset syytetoimenpiteitä varten."

        Kaikki ei ole aina niin mustavalkoista.. esimerkiksi ylempien toimihenkilöiden työehtosopimukseen ei kuulu ylityäkorvausten maksaminen rahana kuten esimerkiksi toimihenkilöiden.

        Soitapa kuitenkin liittoosi ja selvittele asiaa, tiettyihin toimenpiteisiin olet oikeutettu.


    • Sisukas nainen

      En tajua miksi suomalaisilla on nykyään niin kauhea herranpelko, suostutaan vain kaikkeen ja mitä kummallisempiin sopimuksiin.
      Työntekijät joustavat ja venyvät rajattomasti ja antavat imeä itsestään veret viimeiseenkin pisaraan.
      Minä olen aina pitänyt puoleni itse ja jollei se auta, olen äänestänyt jaloillani.
      Tässä maassa on harvinaisen helppoa ottaa ja lähteä työmaalta joka ei hoida asioita hyvin.
      Älkää viitsikö aina vain alistua, sillä tavalla annatte johtajille vain lisäpontta kohdella muitakin työntekijöitä huonosti.

      • Sisukas nainen

        vielä siitä, että eihän tyhmä ole se joka kysyy vaan se joka suostuu.
        Tämä motto kannattaisi jokaisen pitää mielessä työelämässä.
        Johtaja voi ehdotella vaikka mitä, mutta kaikkeen ei todellakaan ole PAKKO suostua!

        Yllättävän vähän on niitä asioita mihin on pakko suostua nykyään, mutta harva tuntuu sitä edes tietävän.
        Olen esim. monessa paikassa kysellyt, miksi työntekijät ovat suostuneet kummallisiin joustosopimuksiin ja jopa palkan alennuksiin.
        Vastaus on aina sama: "johtaja KÄSKI, ei meiltä mitään kysytty." (!!!)

        Kyllä minuakin on usein käsketty, mutta olen vain sanonut että EI KÄY!
        Johtaja on saattanut uhata irtisanomisella, mutta olen pistänyt siinäkin hanttiin.
        Eihän työntekijää saa irtisanoa sillä perusteella, että hän haluaa työehtosopimusta noudatettavan.

        Luottamusmieskurssillakin meille opetettiin, että työelämän säännöt sanelee ensikädessä työehtosopimukset, johtajan määräysvalta tulee vasta sen jälkeen!
        Työntekijät kuitenkin ajattelevat asian olevan toisinpäin ja sallivat johtajien kumota työehtosopimuksia kuin keiloja.


      • Ounou
        Sisukas nainen kirjoitti:

        vielä siitä, että eihän tyhmä ole se joka kysyy vaan se joka suostuu.
        Tämä motto kannattaisi jokaisen pitää mielessä työelämässä.
        Johtaja voi ehdotella vaikka mitä, mutta kaikkeen ei todellakaan ole PAKKO suostua!

        Yllättävän vähän on niitä asioita mihin on pakko suostua nykyään, mutta harva tuntuu sitä edes tietävän.
        Olen esim. monessa paikassa kysellyt, miksi työntekijät ovat suostuneet kummallisiin joustosopimuksiin ja jopa palkan alennuksiin.
        Vastaus on aina sama: "johtaja KÄSKI, ei meiltä mitään kysytty." (!!!)

        Kyllä minuakin on usein käsketty, mutta olen vain sanonut että EI KÄY!
        Johtaja on saattanut uhata irtisanomisella, mutta olen pistänyt siinäkin hanttiin.
        Eihän työntekijää saa irtisanoa sillä perusteella, että hän haluaa työehtosopimusta noudatettavan.

        Luottamusmieskurssillakin meille opetettiin, että työelämän säännöt sanelee ensikädessä työehtosopimukset, johtajan määräysvalta tulee vasta sen jälkeen!
        Työntekijät kuitenkin ajattelevat asian olevan toisinpäin ja sallivat johtajien kumota työehtosopimuksia kuin keiloja.

        Mietipä sitä, kun alani sattuu olemaan sellainen, ettei muita työpaikkoja ole tiedossa. Onhan se toki helppoa lähteä pois nykyisestä työpaikasta, mutta sitten on edessä sosiaalitoimiston luukulla hyppääminen. Mieluummin sitä haluaa pitää kynsin hampain kiinni ainoasta mahdollisesta työpaikasta, elintarvikealalla kun ei työpaikkoja ole avoinna. Työpaikat jaetaan "sisäsiittoisesti".


      • pip
        Ounou kirjoitti:

        Mietipä sitä, kun alani sattuu olemaan sellainen, ettei muita työpaikkoja ole tiedossa. Onhan se toki helppoa lähteä pois nykyisestä työpaikasta, mutta sitten on edessä sosiaalitoimiston luukulla hyppääminen. Mieluummin sitä haluaa pitää kynsin hampain kiinni ainoasta mahdollisesta työpaikasta, elintarvikealalla kun ei työpaikkoja ole avoinna. Työpaikat jaetaan "sisäsiittoisesti".

        Ei ne työt "ilkan" vaikutus alueella nyt niin kiven alla ole, etteikö töitä löytyisi joltakin toiselta alalta. Kannattaa muistaa, että ei ne työnantajan vaatimukset vähene, jos niihin suostutaan ja alistutaan "kun ei muualtakaan saa töitä" asenteella. Vaikka ajatus saattaakin tuntua kauhealta, niin se alan vaihto saattaa olla lopulta hyvä juttu.


      • pitävä
        Ounou kirjoitti:

        Mietipä sitä, kun alani sattuu olemaan sellainen, ettei muita työpaikkoja ole tiedossa. Onhan se toki helppoa lähteä pois nykyisestä työpaikasta, mutta sitten on edessä sosiaalitoimiston luukulla hyppääminen. Mieluummin sitä haluaa pitää kynsin hampain kiinni ainoasta mahdollisesta työpaikasta, elintarvikealalla kun ei työpaikkoja ole avoinna. Työpaikat jaetaan "sisäsiittoisesti".

        Eihän mikään pakota sinua vaihtamaan työpaikkaa. Tee kuitenkin työnantajallesi asiallisesti, mutta tiukasti selväksi, että hyväksikäyttö saa riittää, ja tästä lähtien noudatetaan TES:iä. Vetää varmaan herneen nokkaan, mutta hän ei voi irtisanoa sinua sen vuoksi. Jos irtisanoo, voit vaatia korvausta laittomasti irtisanotusta työsuhteesta. Eli työnantajasi uhkailee "puuta heinää".

        Myös työnantajan on osattava joustaa, eikä aina vaan työntekijän.

        Niin kauan sinua pompotetaan, kun itse siihen suostut!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe