mistä alkaa iso koko

marsu

Hei!

Tehdään koulussa yhtä markkinointisuunnitelmaa isokoisten mallistolle. Mistä teidän mielestä alkaa isot koot, mihin asti kokojen pitäsi olla? Mitä mieltä esim Seppälän Great Girl mallistosta tai muista isojen tyttöjen mallistoista? Löytyykö isokokoisille tarpeeksi vaatteita? Jossakin jutuissa oli, ettei vaatteet ole nuorekkaita tai trendikkäitä, pitääkö paikkaansa? Entäs mitoitus, onko suhteessa samanlaisia kuin muutkin vaatteet eli isotkin vaatteet istuvia?

kiitos vastauksista

39

13992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leenamaria

      No, seppälässä koitin Great Girlssin (Vai mikä se oli) takkia joka oli selästä vaan isoa pussia. XL-kokonen takki (normaalit koot) Oli pikkusen liian pieni ja lyhyt, 10 senttii olis saanu olla pidempi, että olisi mahtunut. Lisäksi isojen mallistoissa vyötäröt on yleensä korviin asti. Esim. nyt mulla on Seppälästä ostetut Great Girlin housut ja vyötärö tosi korkeella. Lisäksi housut on usein lyhkäsiä vaikka oon vaan 172. Kokonana käytän yleensä 46. Kaula-aukot on usein kans liian pikkusia, siis semmosia et just ja just mahtuu päähän ja mulle kun sopis semmosen (aika iso) V-kaulus. Lisäksi kun jotain housu mallia on muka isompanaki niin kuitenkin leikkaus on erilainen ja vaate on teltta. Nyt ymmärrän miks isot pukeutuu telttoihin, kun muuta ei oo saatavilla. Iso koko vois alkaa tosta 46 mut en tiiä mihin asti. Juhlavaatteita en oo löytäny isojen mallista juurikaan, mut onneks joistakin merkeistä menee myös se XL. No nuorekkaita vaatteita ei juuri oo. (itse 18) Ja usein vaatteet on ihan tavallisia, eli ei mitään erikoisia/uusia malleja.

      • Nana

        Mä käytän kokoja 46-52 ihan mallista ja ostopaikasta riippuen.
        Seppälän mallistosta en ole KOSKAAN löytänyt mitään ostettavaa,suuri pettymys siis.Minä kun EN telttoihin ja pussittaviin vaatteisiin koostani huolimatta pukeudu.
        Lindexiltä löytyy hyvin alusvaatteita! Rintaliivin kokoni on 90E ja sieltä olen löytänyt useat kauniit ja istuvat liivit.Aikoinaan Lindexillä oli hyvä farkku-malli,mutta en ole sitä enää nähnyt =o(
        KappHalistä olen löytänyt muutamia paitoja,mitkä ei ole ollut mallia teltta.Alusvaatteet isoijen tyttöjen osastolla ovat joko mallia Mummo tai koot loppuu D85:een.
        Hennes&Mauritz on satsannut todella kiitettävästi BiB-osastoihinsa ja sieltä olenkin ostanut lähes kaikki vaatteeni jo muutaman vuoden ajan!
        Housuissa ei löytärö nouse kainoloihin ja lahkeissa riittää mittaa.Paidat on muotoon ommeltuja,istuvia ja kivan värisiä,ei aina kaiken tarvi olla niiiiiiin kauhean kirjavaa,kuin näköjään muissa liikkeisssä luullaan,että iso tahtoo näkyä.Vielä kun lisäisivät H&M:llä alusvaate valikoimaansa isot koot niin siinä olisi unelma kauppa,kaikki löytyisi saman katon alta!!

        Niin ja tuo H&M on OIKEASTI ainoa liiken,jossa löytyy isoja kokoja joka ikäluokkaan!


      • majoha
        Nana kirjoitti:

        Mä käytän kokoja 46-52 ihan mallista ja ostopaikasta riippuen.
        Seppälän mallistosta en ole KOSKAAN löytänyt mitään ostettavaa,suuri pettymys siis.Minä kun EN telttoihin ja pussittaviin vaatteisiin koostani huolimatta pukeudu.
        Lindexiltä löytyy hyvin alusvaatteita! Rintaliivin kokoni on 90E ja sieltä olen löytänyt useat kauniit ja istuvat liivit.Aikoinaan Lindexillä oli hyvä farkku-malli,mutta en ole sitä enää nähnyt =o(
        KappHalistä olen löytänyt muutamia paitoja,mitkä ei ole ollut mallia teltta.Alusvaatteet isoijen tyttöjen osastolla ovat joko mallia Mummo tai koot loppuu D85:een.
        Hennes&Mauritz on satsannut todella kiitettävästi BiB-osastoihinsa ja sieltä olenkin ostanut lähes kaikki vaatteeni jo muutaman vuoden ajan!
        Housuissa ei löytärö nouse kainoloihin ja lahkeissa riittää mittaa.Paidat on muotoon ommeltuja,istuvia ja kivan värisiä,ei aina kaiken tarvi olla niiiiiiin kauhean kirjavaa,kuin näköjään muissa liikkeisssä luullaan,että iso tahtoo näkyä.Vielä kun lisäisivät H&M:llä alusvaate valikoimaansa isot koot niin siinä olisi unelma kauppa,kaikki löytyisi saman katon alta!!

        Niin ja tuo H&M on OIKEASTI ainoa liiken,jossa löytyy isoja kokoja joka ikäluokkaan!

        ... olet ns. Iso tyttö, mutta rintasi eivät!? Itse olen kokoa 46-50 riippuen tosiaan mallistosta, mutta kuppikokoni onkin "vain" B85! Ajatelkaapa meikäläistä kokeilemassa niitä isojen tyttöjen telttoja joita myös paidoiksi kutsutaan!?


      • Nimetön
        Nana kirjoitti:

        Mä käytän kokoja 46-52 ihan mallista ja ostopaikasta riippuen.
        Seppälän mallistosta en ole KOSKAAN löytänyt mitään ostettavaa,suuri pettymys siis.Minä kun EN telttoihin ja pussittaviin vaatteisiin koostani huolimatta pukeudu.
        Lindexiltä löytyy hyvin alusvaatteita! Rintaliivin kokoni on 90E ja sieltä olen löytänyt useat kauniit ja istuvat liivit.Aikoinaan Lindexillä oli hyvä farkku-malli,mutta en ole sitä enää nähnyt =o(
        KappHalistä olen löytänyt muutamia paitoja,mitkä ei ole ollut mallia teltta.Alusvaatteet isoijen tyttöjen osastolla ovat joko mallia Mummo tai koot loppuu D85:een.
        Hennes&Mauritz on satsannut todella kiitettävästi BiB-osastoihinsa ja sieltä olenkin ostanut lähes kaikki vaatteeni jo muutaman vuoden ajan!
        Housuissa ei löytärö nouse kainoloihin ja lahkeissa riittää mittaa.Paidat on muotoon ommeltuja,istuvia ja kivan värisiä,ei aina kaiken tarvi olla niiiiiiin kauhean kirjavaa,kuin näköjään muissa liikkeisssä luullaan,että iso tahtoo näkyä.Vielä kun lisäisivät H&M:llä alusvaate valikoimaansa isot koot niin siinä olisi unelma kauppa,kaikki löytyisi saman katon alta!!

        Niin ja tuo H&M on OIKEASTI ainoa liiken,jossa löytyy isoja kokoja joka ikäluokkaan!

        Kertokaa ihmeessä miten onnistuu parhaiten?!


    • Tasaisesti paksu

      Mun mielestä isot koot alkaa 44:stä ja jatkuu siitä ehkä jonnekin 58:iin. Normaalisarjoistahan useimmiten löytyy kokoja 42:een asti.
      Mikä mua eniten koon 46/48 käyttäjänä ottaa päähän on se, että isoissakin vaatteissa saattaa olla tosi kapeat hihat! Jos muuten on kokoa 46 niin tuskin käsivarret on kokoa 36 - 38! Tai siis kaikki lihavat ei ole omenavartaloisia, eli että kaikki läski on mahan ympärillä, vaan meitä tasaisesti paksuja on varmasti vähintään yhtä paljon. Tosi ärsyttävää, kun muuten löydät kivan jakun tai puseron, joka muuten istuis kohtuullisen hyvin päällä, mutta hihat on kuin nakinkuoret! Grrrrrr...
      Noista kaula-aukoista olen myös samaa mieltä Omakokemuksen kanssa. Useimmilla pullukoilla vähän laajempi kaula-aukko olis huomattavasti paremman näköinen kuin sellanen olematon. Ei tuu rintakehästä niin laajan ja massiivisen näköistä, kun sen rikkoo esim. vähän tavallista syvemmällä V-aukolla.

    • Tasaisesti paksu

      Itse asiassa sama pätee housujen puntteihin reisien kohdalta kuin noihin hihoihin. Isojen tyttöjen mallistoissa monesti housujen mitoitukset suurenevat vain vyötärönympäryksen ja mahan/peffan kohdalta, mutta puntit ovat yhtä kapeat kuin pienemmissäkin koissa. Eli jos löydän housut, jotka ovat sopivat reisistä, on mahan ja vyötärön kohdalla kilometri liikaa! Valmistajat siis kuvittelee, että lihava ihminen on paksu vain mahastaan ja raajat on kuin tikut!

    • XLnainen

      Mun mielestä xl-koko alkaa 46:sesta. Itse olen kokoa 48.

      Ongelmana isojen tyttöjen mallistoissa kohdallani on se, että lahkeet ovat automaattisesti (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta) lyhyitä!! voi kun joku hoksaisi ylipitkät lahkeet isoille tytöille, niin se olis mun paratiisi!!

      En halua pukeutua telttoihin. Suurin osa vaatteistani on Lindexiltä, Kappahahlista ja Seppälästä; isojen tyttöjen mallistoista tietenkin. Itse pidän Kappahahlin alusvaateosastosta; kun siellä on tarpeeksi isoja alushousuja isollekin pitäjälle ja ovat kauniitakin. :)

      Kummaa on, että vaikka 42-44 kokoiset ihmiset pitävät itseään usein normaalikokoisena; xl-mallit ovat kaikki tätä kokoa. Minä olen xl-malliksi liian kookas. (180/99)

      • XXL

        Kävin alkuviikolla Seppälässä ja siellä oli Great Girls-mallistoosa kokoja 36:sta ylöspäin. Mikä pahuksen iso se 36 on??? Tykkään, että 48 on iso koko. Suurin taitaa olla tätänykyä 60 erikoisliikkeissä.

        H&M on paras, joskus KappAhlistakin löytää hameen tai puseron. Seppälän 48:n farkut on mulle passelit, mutta KappAhlin suurin kokokaan ei mahdu jalkaan.

        Stocka ja oikeat isojen tyttöjen liikkeet ovat aivan liian kalliita. Lorellassa katselin farkkutakkia, mutta hinta oli yli 130€ ja jätin sen ostamatta.

        Rintaliiveissä on kuppikokoja ainakin F:ään asti, mutta ympärysmitta loppuu yleensä 90 senttiin eli se on 5 cm liian pieni.

        Ellos on paras! Siellä on kauniita rintaliivi-alushousuyhdistelmiä, edullisia ja kokoja riittää, samoin värejä. Myös uimapukuja on hyvä vallikoima kookkaallekin, samoin muita vaatteita.


      • Anu

        Puutun tuohon viimeiseen kappaleeseen. Minä olen kokoa 42 - 44, mutta silti täysin normaalikokoinen, joidenkin mielestä jopa hoikka. Olen 171 cm pitkä, painan 61 kiloa. Mutta vaatteet pitää olla tuota kokoa, että mahtuvat lantiolta ja rinnan kohdalta. Vyötärö on 65 cm, joten arvaa vaan, istuvatko vaatteet hienosti! Nauraisivat varmaan, jos tyrkyttäisin itseäni XL-malliksi.

        Sitä paitsi nämä kirjainkoot (S, M, L, XL) ovat täysin mielivaltaisia. Ei niihin ole mitään yhtenäistä kriteeriä valmistajilla. Joillakin valmistajilla XL voi olla jonkun toisen valmistajan M:n kokoa. Itselläni on esim. Nanson yöpaita kokoa S, vaikkei S-koko monen muun valmistajan vaatteista mahdu alkuunkaan.


    • TIETYSTI

      Mielestäni iso on L (=large) ja siitä isommat. Tietysti. H&M:llä pienin koko on tosin M (=medium).

    • minä

      myös pyöreähkö, ei kylläkään tarvitse ostaa "isoille tytöille" tarkoitettuja merkkejä. Mutta muuten musta on vaan yleensäkin inhottavaa, että miks ees pitää luokitella tolleen erikseen kokojen mukaan. Siis tältä osastolta normaaleille vaatteita, ja toiselta osastolta "erikoismitoitetut" vaatteet isoille. Jos ja kun isompiakin ihmisiä on yhtä paljon kun "normaalejakin", niin miksi ei kaikkia vaatteita voida tehä KAIKILLE??!!! Olen kylläkin ihan iloinen siitä että parempaan suuntaan ollaan menossa ja tarjonta monipuolistuu, mutta ei oo kiva mennä kauppaa "BIG IS BEAUTIFUL"-kylttien alle ja tuntea itsensä isoksi ja rumaksi...kaikilla ei oo yhtä hyvä itsetunto :/

      • XL-miss wannabe

        olen kanssasi täysin samaa mieltä,ettei ole kiva mennä liikkeeseen kyltin alle joka kirkuu että iso on kaunista tai muuta vastaavaa.yleensä en kiinnitä niihin mitään huomiota mutta joskus on itsetunto monien laihdutus yritysten jälkeen aika matalalla. olenkin harkinnut alkavani suunnitella aikuisille naisille eli 18-35 vuotiaille suunnattua muotia.olisi ihana suunnitella nuorekkaita ja "normaaleja" vaatteita. kun tietää itse millaisia vaatteita ei halua käyttää ja huomannut että moni haluaa näköjään juuri samantyylisiä vaatteita kuin itsekkin , niin olisi kai hauskaa alkaa ns."muodokkaiden naisten hovisuunnittelijaksi" ja ihan pieneen hintaan.hmm....toimisikohan se?itse tykkään edelleenkin pukeutua nuorekkaasti vaikka minivekkihameeseen mutta koot ei anna periksi.mutta sellaista oli sydämmellä,oikein ihanaa kesää kaikille !!ps.olen muuten kohta kolmekymppinen =o)


      • minä
        XL-miss wannabe kirjoitti:

        olen kanssasi täysin samaa mieltä,ettei ole kiva mennä liikkeeseen kyltin alle joka kirkuu että iso on kaunista tai muuta vastaavaa.yleensä en kiinnitä niihin mitään huomiota mutta joskus on itsetunto monien laihdutus yritysten jälkeen aika matalalla. olenkin harkinnut alkavani suunnitella aikuisille naisille eli 18-35 vuotiaille suunnattua muotia.olisi ihana suunnitella nuorekkaita ja "normaaleja" vaatteita. kun tietää itse millaisia vaatteita ei halua käyttää ja huomannut että moni haluaa näköjään juuri samantyylisiä vaatteita kuin itsekkin , niin olisi kai hauskaa alkaa ns."muodokkaiden naisten hovisuunnittelijaksi" ja ihan pieneen hintaan.hmm....toimisikohan se?itse tykkään edelleenkin pukeutua nuorekkaasti vaikka minivekkihameeseen mutta koot ei anna periksi.mutta sellaista oli sydämmellä,oikein ihanaa kesää kaikille !!ps.olen muuten kohta kolmekymppinen =o)

        Hyvältä kuulosti! Mä oon meinaan miettiny ihan samaa... stylistin paperit jo kädessä, mutta oon tässä miettiny että pitäisköhän ihan yrittää hakea vaatesuunnittelija-linjalle, ikää kun on vasta 23v. Koulu ei kyllä kiinnosta pätkääkään, joten ehkä sitä pitäis vaan "oma-toimisesti" alkaa yrittämään. Oon miettiny siis sellaista pikkuputiikkia, missä olis muodikkaita vaatteita kaiken kokoisille. Niitä meinaan löytyy ulkomailta paljonkin!!! Että kun sais vain yhteydet oikeisiin paikkoihin niin tilais sieltä ja myis suomessa eteenpäin... Voi ku se onnistuiskin, ja sit olis mieleistä työtäki itellä!!! Tsemppiä ja kevättä kaikille =)


      • XL-missi wannabe
        minä kirjoitti:

        Hyvältä kuulosti! Mä oon meinaan miettiny ihan samaa... stylistin paperit jo kädessä, mutta oon tässä miettiny että pitäisköhän ihan yrittää hakea vaatesuunnittelija-linjalle, ikää kun on vasta 23v. Koulu ei kyllä kiinnosta pätkääkään, joten ehkä sitä pitäis vaan "oma-toimisesti" alkaa yrittämään. Oon miettiny siis sellaista pikkuputiikkia, missä olis muodikkaita vaatteita kaiken kokoisille. Niitä meinaan löytyy ulkomailta paljonkin!!! Että kun sais vain yhteydet oikeisiin paikkoihin niin tilais sieltä ja myis suomessa eteenpäin... Voi ku se onnistuiskin, ja sit olis mieleistä työtäki itellä!!! Tsemppiä ja kevättä kaikille =)

        Joo,samaa pikkuputiikki tyyliä olen miettinyt mutta kohtuuhinnoilla.esimerkiksi usassa on paljon sellaisia ,asuessani kävin niissä mieluummin.Koot oli tosiaan hyviä,pieniä ja isompia ihan 60 asti.yhteyksiä on joitain sinnepäin.Asun itse pääkaupunkiseudulla,ota yhteyttä jos ideasi/ideamme pääsee miettimistä pitemmälle.ja hyvää kesää sinulle.


    • qwerty

      - vaatteet ei ole tarpeeksi nuorekkaita
      - urheiluvaatteita ei ole saatavilla
      - ei ole varaa valita, ts. on pakkko ostaa myös huonosti istuvia vaatteita
      - hinnat on korkeat
      - housut usein korkeavyötäröisiä ja kapealahkeisia-> ei istu kaikille ja kapeat lahkeet vain korostavat lihavuutta
      - paidat usein teltta-malleja ( tyköistuvia paitapuseroita tai narutoppeja ei saa)
      - koot eivät vastaa toisiaan: Lorellan 50 voi olla sopiva, mutta Kappahlissa, Seppälässä ja Lindexissä ei edes 56 mahdu.
      - H&M mallistossa (BiB) on sentään myös nuorekkaita malleja.
      - Koot pitäisi mennä 46-60, kuten esim Saksassa.
      - Suomessa ei ole edes postimyyntiä, jossa olisi kattava valikoima esim uimapukuja: Saksasta löytyy mm Ulla Popkenilta www.ullapopken.de.

    • tuuliaaa

      Olen myös isokokoinen (44-46). Vaikeutenani on löytää istuvia jakkuja tai muita kuin venyvää materiaalia olevia paitoja. Vaikka vyötäröltä ja lantiolta mahtuisi, rinnoista ei napit mene kiinni. Kokoni on 90C, joten rintaliivejä vielä jonkin verran löytyy, Lindexiltä useinkin.

      Muutenkin osta Lindexiltä kun kotikaupungissa Ei ole H&M-liikettä. Lindexin housujen koot ovat muuttuneet pienemmiksi; ennen niin hyvä koko 46 ei enää mene edes päälle. Huoh. Jos olisi rahaa, niin teettäisin vaatteeni, mutta kun ei ole :).

      Teltta-ongelma onkin jo täällä käsitelty. Miksi ei kauppojen "isojen tyttöjen" mallistoista löydy samanlaisia vaatteita kuin ns. normaalimallistosta, vain yksinkertaisesti isompina! Miksi täytyy muuttaa isojen kokojen malli lerpattavaksi teltaksi, itselläni ei ainakaan ole kaikki pelkkää läskiä mitä piilotella vaan myös lihaksia löytyy.

    • tyttönen

      olen miettinyt että miksei ns. "normaaleista" vaatemallistoista voi tehdä isojakin kokoja. miksi täytyy tehdä aina erillinen vaatemallisto vähän isommille ihmisille. kaupassa on erillinen nurkkaus aina näille isokokoisille vaatteille. niin naurettavaa. ihmisiä on niin isot ja pienet sekä keskikokoiset. niin miksi pitää erotella.Vaikka itse olen normaalipainoin ja keskimittainen eikä ole ongelmia löytää vaatteita mutta silti ihmettelen.
      onko kukaan muu miettinyt asiaa??

      • koko

        oikeassa:) jotenkin tuntuu siltä, että itse on ihan norsukokoinen jossain Seppälän muotiosastolla ja Great Girlsseissä taas tuntuu ihan miniltä. hullunkurista, olisi huippua, jos kaikki vaatteet ja koot olisivat samassa...


      • matami

        olisko niin etteivät normaalit halua nähdä meitä
        isoja samanlaisissa vaatteissa? Varmaan kaikki
        suunnittelijat ovat hoikkia ja ainakin kaupan sisäänostajat ovat tärkeässä roolissa, mitä kokoja missäkin myydään. XXXXL ei "myy" eli ei ole koskaan muotia. Se on IMAGO-kysymys kaupalle.


      • aamu
        matami kirjoitti:

        olisko niin etteivät normaalit halua nähdä meitä
        isoja samanlaisissa vaatteissa? Varmaan kaikki
        suunnittelijat ovat hoikkia ja ainakin kaupan sisäänostajat ovat tärkeässä roolissa, mitä kokoja missäkin myydään. XXXXL ei "myy" eli ei ole koskaan muotia. Se on IMAGO-kysymys kaupalle.

        Joo, asiahan on niin, että kaikki vaatesuunnittelijat ovat tätä nykyä homomiehiä eli kapealanteisia, ja "kurvittomia" ja vaikkakin suunnittelevat naisille vaatteita, ne eivät ole "sopivia". Itse olen etsinyt ympäriinsä kokoa 58-60 ja tahtoisin vaatteiden olevan nuorekkaita, sopusuhtaisia ja kirkkaan värisiä, mutta en niitä mistään löydy ja jos löydän, ne maksavat aivan tolkuttomasti (Lorella). Olisin tosi kiitollinen jos löytäisin hyvin istuvat housut, paitapuseron, t-paidan ja ulkoilupuvun, jossa voisin käydä lenkillä yms. Kun itse olen sekä leveä että pitkä (175cm) en saa puseroita tarpeeksi pitkinä, aina jäävät juuri tuon mahamakkaran kohdalle, joten näytän vieläkin pönäkämmältä. Tässä olisi jollekin suomalaiselle firmalle/kaupalle hyvä bisnes, kehittäisivät kohtuuhintaiset ja kokonumeroon 60 asti vaatteita, ostaisin varmasti.


    • -Hanna-

      Mielestäni jo koko 42/44 on iso, itse käytän tuota kokoa. Puseroissa tosin usein joudun ostamaan kokoa suuremman, koska rinnat eivät mahdu puseroon. Kuppikoko on 80E. Ja sitten puseron istuvuus onkin usein sitä luokkaa, että selkäpuolelle muodostuu ryppykasa vyötärön korkeudelle ja pusero nousee edestä rintojen alta kuin olisin viimeisilläni raskaana. Näin on useimpien puseroideni laita. Minun pitäisi ilmeisesti kaventaa puseroita vyötäröltä, jotta olisivat sopivia. Sitten jos ostan numeroa pienemmän puseron, rinnat puristuvat esille (liikaa) ja puseron pituus on napapaidan luokkaa... Ilmeisesti suunnittelijat olettavat, että kaikki kokoa 42/44 ja sitä suurempaa käyttävät ovat myös vatsakkaita. Itse olen lähinnä rintava ja reitevä.

      Vaatteeni ostan usein Ellokselta tai Josefssonsilta. Myös Halénsilta olen löytänyt hyviä vaatteita. Catalog, joka myy Elloksen ja Josefssonsin tuotteita alennuksella, on myös ollut hyvä valinta. Sain sieltä juuri ihanan mesh-topin, joka istuu hyvin joustavuutensa ansiosta. Usein ostan joustavasta materiaalista tehtyjä, tosin napakkuutta pitää vaatteessa olla, en tykkää, että roikkuu. Puuvillaisten paitapuseroiden kanssa on liian usein yllä mainittu rinta- ja selkäryppyongelma.

      Housuja löydän yllättävän helposti. Hennes&Mauritzilta löysin äskettäin hyvät farkut. Etsin ihan tavallista farkkumallia, pelkkää puuvillaa, ei lycraa tms. Ja mielellään bootcut eli levenevä lahje. No, jostain mallistosta löysin sitten kokoa 42 olevat tummansiniset farkut, joissa kylläkin on jotain joustavaa ainetta puuvillan lisäksi, eikä lahje ole bootcut, mutta muuten on kivannäköinen hoikentava malli. Hennes&Mauritzilta on muuten mahdoton löytää sellaista aivan tavallista perusfarkkua levenevällä lahkeella! Tyttöjen farkuissa koot loppuvat jonnekin 32/34, miesten farkuissa istuvuus taas ei ole oikeanlainen jos kokoa löytyykin. Ja sitten isojen tyttöjen mallistossa lahkeet on porkkanamallia ja lycraa on pitänyt tunkea sekaan... Housuissa ongelmani on usein iso peppu. Pakaroiden alle tulee kasa ryppyjä.

      Tämä aiemmin kuvailemani vyötärö-selkäryppyongelma on sikäli kummallinen, koska vyötärömittani (88cm) mukaan olen kokoa 46/48. Rinnanympäryksen (liivit päällä 107) mukaan olen samaa kokoa, mutta puserot eivät silti istu.

      Pituuteni on 168 ja painoni 74.

    • paksu

      Mielestäni isot koot alkavat 46:sta - tähän olen päätynyt lähinnä siitä, että tässä vaiheessa koot ns. "normaalien" vaatteiden puolella loppuvat, ja pitää siirtyä sinne liian isojen karsinan puolelle.

      Ikävä kyllä kokonumerointi menee yleensä päin seiniä, varsinkin kirjainkoissa. Kirjaimet ovat myös erittäin harhaanjohtavia - olen todennut, että isona pitämäni L-koko tarkoittaa numeroissa 42:a, jota en todellakaan pidä isona kokona. Ja koko 46 on siis XXL, eli erittäin ylisuuri - ja siihen nämä kirjainkoot useimmiten loppuvatkin. Mutta sitten, kun menen kauppaan, joka on erikoistunut isoihin kokoihin, XXL saattaakin yhtäkkiä vastata jotain 54:a...

      Erilliset isojen vaatteet ovat periaatteessa ihan hyvä asia, koska isoissa koissa monet S-koossa hyvännäköiset vaatteet eivät enää istu. Esimerkiksi t-paidat ovat useimmiten liian lyhyitä , jos mahanseutu on vähääkään pömpällään, sitä toivoisi, että t-paita peittäisi sen vähän paremmin. XL-vaatteissa tosin t-paidoista tehdään yleensä sellaisia nilkkoihin ulottuvia telttoja, että niissä tosiaan tuntee itsensä isoksi...Mutta siis on ihan hyvä, että isojen mallistoja tehdään, mutta olisi kiva, jos niissä vähän huomioitaisiin myös ulkonäköä ja muodikkuutta...

      Nöyryyttävää sen sijaan on, että isot mallit ovat omassa nurkkauksessaan kaupoissa. Heti kun sinne menee, kaikki tietävät, että tuo on niin iso, ettei sille mahdu normaalit vaatteet päälle. Kaikkein törkein esimerkki tästä karsinoinnista on Tampereella KappAhlissa, jossa xl-mallit on sijoitettu 2.kerrokseen yhdessä lastenvaatteiden kanssa, kun kaikki muut naisten vaatteet ovat alakerrassa. Olisi mukavampi, jos vaatteet olisivat vähän enemmän muiden vaatteiden joukossa.

    • neitsyt80

      isot koot alkavat siitä, kun kaupasta ei löydy enää tarpeeksi kokoja... ;)

    • joku

      ...suoraan sanottuna perseestä. Ne on tehty PITKILLE isoille, ei meille lyhyille ja leveille.

      Iso koko alkaa mielestäni koosta 46 ja jatkuu kokoon 60 saakka.

      Lorellasta saa myös kokoa 60 olevia vaatteita, Seppälät sun muut rättiputiikit ovat yhtä tyhjän kanssa

      • joku

        Mutta jos satut olemaan alle 50-vuotias iso, tulee eteen ongelmia.

        Pikkupaikkakunnalla jossa asun, on kyllä Mode-XL-liike, mutta ei ne mitään sellaisia vaatteita myy, joita minä voisin ostaa. En huoli päälleni kuin 100 % puuvillaa olevia puseroita. Liikkeessä on kukkakuosisia tekokuituisia tanttavaatteita, juhlavaatteita ja jakkupukuja. Ei mitään, mitä alle 40-vuotias kehtaisi laittaa normaaleissa arkiolosuhteissa päälleen. Kukapa nyt haluaisi näyttää ikäistään 20 vuotta vanhemmalta?

        Ostan vaatteeni työmatkoillani tai postitse tilaamalla Lorellasta ja pari kertaa käyn myös tuolla hieman kotipaikkakuntaa suuremman naapurikaupungin puolella ostoksilla.

        Todennäköisesti siirryn lähiaikoina nettiin vaateostosteni kanssa. Pitää opetella ensin saksaa ja ruotsia vähän paremmin ;-)


    • E/koko46

      (kävin muuten tänään ravitsemusterapeutilla, oli uskomattoman mukava nainen! Olen vieläkin iloinen siitä, ettei ollut samanlainen kuin ylönkatsova, tekopyhä terkkari >/)

      Mistä teidän mielestä alkaa isot koot, mihin asti kokojen pitäsi olla? -Omasta mielestäni isot koot alkaa koosta 46, mitä kokoa itse olen. Mutta sehän riippuu myös mallistosta.

      Mitä mieltä esim Seppälän Great Girl mallistosta tai muista isojen tyttöjen mallistoista? Liian jättikokoisia mulle, niihin on varattu vähän liikaakin tilaa mahalle. Onneksi löydän vaatteita myös normaalimallistoista (koko 46) esim. Lindexiltä, joka onkin lempikauppani.

    • iso mutta ihana

      Iso koko alkaa 40-42 koosta ylöspäin, eli siis vielä aivan normaalivartaloiset (terveet) keskikokoiset naiset luokitellaan vaatteissa isokokoisiksi... Joka tapauksessa; isoikokoisille ei löydy tarpeeksi vaatteita. Valikoima on suppeaa, siis jos nyt kolmesta liikkeestä löytyy mallisto. Ainakin omasta mielestäni H&M, Seppälä, KappAhl mallistot ovat tylsiä ja mielikuvituksettomia. Paitojen pituus lähes polviin, värit tummia ja yksivärisiä, hameita/mekkoja ei juuri lainkaan myynnissä. Aikaisemmin "henkkamaukasta" löytyi kivan mallisia paitapuseroita, mutta nyt niitäkään ei enää myydä. Kaikki paidat ovat kaapuja. Kesällä haluaisin korostaa ja paljastaa parhaita puoliani, laittaa vaikka punavalkoisen kukkamekon päälle kesäjuhliin, mutta eipä löydy kaupoista isokokoisia kukkamekkoja. Ei ainakaan sopuhintaan. Kun sitten joskus löydät esim. farkut jotka sopisivat jalkaan, hinta on heti paljon kalliimpi kuin pienemmissä kokoluokissa. Ellos ym. ruotsalaiset postimyyntifirmat ovat keksineet että lähes kaikki vaatteet joita kuvastossa myydään, voidaan valmistaa myös isompiin kokoihin. Näin ollen isoillakin on mahdollisuus ostaa muodikkaita, seksikkäitä, värikkäitä, muodokkaita ja hyvännäköisiä vaatteita. Selatkaapa muutama em. kuvasto ja katselkaa kokoja. Isot koot maksavat vain vähän enemmän, mutta ne ovat myös isoille istuviksi muotoillut, eli ihan ok maksaa 5e enemmän, toisin kuin kaupoissa 20-30e enemmän. Ja vinkkinä vielä, tyköistuva vaate antaa kantajastaan usein pienikokoisemman vaikutelman kuin iso halaatti.

    • Nettiasiakas

      Asiahan on sillä lailla että sarjoitukset ovat tulleet vuosi vuodelta "isommiksi"; mikäli viime vuonna ostit farkut kokoa 52 niin tänä vuonna se on 54. Sama kaikkien vaatteiden kanssa. Sitten isokokoisia kukkamekkoja ei kyllä saa mistään; myytävänä on vain karmeita telttoja ikäänkuin isokokoinen ihminen olisi jo elämänsä elänyt. Jos tarjolle ei tule muuta kuin mitä nyt on, ei kannata sängystä nousta saahan sitä kukkalakanan alla maata ainakin. Nettikaupat haloo!!!

    • Pimpula pampula

      Isot koot alkavat koosta 44.Harvemmissa malleissa on koko 46 ja vielä harvemmin se sopii päälle,kun on jotain pikkiriikistä mallistoa. Olen 160 cm pitkä kokoa 46-50.Isojen kokojen teltat eivät sovi minulle,ovat liian pitkiä ja massiivsia minulle harvoin löytyy mitään sopivaa.Olenkin päätynyt lilaamaan Atelier gs postimyynnistä vaateita. Ne ovat kalliita mutta lyhyen mitoituksen vaateita ei saa muualta .Aina toivon että vaateiden mitoitukset palaisivat entis aikojen mittoihin .90 luvulla jokainen sai vaateiteita kun mitoitukset olivat väljempiä.huokaus.

      • Sara.

        Tallinnassa pitäisi olla sellainen vaateliike kuin Takko. On muistaakseni saksalainen ketju. Vaatteet ovat kestäviä, sieviä ja kokoja löytyy. Lempifarkkuni ovat Takkon mallistosta. Kerrankin löytyi hyvännäköiset farkut mun töpöjaloille! :) Olen siis 164cm ja vaatekoko on 44-46. Takko:ssa kokoja löytyy jopa 56 asti ja vaatteet ovat oikeasti ihania!

        Nyt siskot, kesälomalla lahden taakse shoppailemaan! :)

        Ihanaa kesän odotusta kaikille!


    • .......

      L eli 44 on iso koko, samaa mieltä.
      Valmistajasta riippuu, nykyään löytyy kivasti tarpeeksi pitkiä hihoja.

    • tytsi jo koht 34v

      XS 32-34
      S 36-38
      M 40-44
      L 46-48/XL
      Xl tai XXL 50-52
      ja niin edelleen ja edelleen.....näin mun mielest mut voin olla viärässäkin. Eli isot koot alkais koosta L eli koko 46-48.

    • Miina I

      Ihmettelen tässä, mitenkä niin moni lyhyt nainen tarvitsee isoja kokoja? Paljonko painaa 160-senttinen pukukokoja 48 -52 käyttävä nainen?

      Itse olen 175 cm pitkä ja aika painava eli siis ihan oikeasti isokokoinen. Kokoni oli nuorena 38-40, nelikymppisenä 42-46 ja nyt eläkeikäisenä tuo 48-52. Ylipainoa on siis kertynyt iän myötä, ja ehkä pukukootkin ovat välillä vähän muuttuneet . Mutta se,että pienikokoisilla siskoilla olisi sama pukukoko kuin minulla, joka olin aikoinani luokkani pisin tyttö, tuntuu ihmeelliseltä. Onneksi olen eläkeikäinen. Nuoria "isojatyttöjä" käy sääliksi.

      • .........

        Jollei 44 olisi iso koko, miksi sitten se oli suurin kun ostin merinovillaisia alushousuja?
        Suomalainen mitoitus?


      • Saaranen

        Tämä 166-senttinen 46-48 käyttävä painaa noin 90 kg. Lyhyempi nainen tarvitsee luonnollisesti isoja kokoja, jos painaa enemmän kuin ihannepainon...

        Oletkohan käsittänyt tämän osaston väärin, toki tämä on tarkoitettu myös pitkille ja siksi isokokoisille, mutta myös meille ylipainoisille tai jos vaikka joku osa, esim. rinnat tai jalkaterät ovat normaalia isommat. Ei siis pelkästään pitkät ole isokokoisia, hoks!


      • Turhaa etsiä
        ......... kirjoitti:

        Jollei 44 olisi iso koko, miksi sitten se oli suurin kun ostin merinovillaisia alushousuja?
        Suomalainen mitoitus?

        Se oli valmistajan tai myyjän moka, ilmeisesti vieläpä tahallinen teko. Valmistaja (tai myymälän sisäänostaja) olettaa ettei suurempaa kokoa tarvita. Jotkut vaatemyymälät ottaa valikoimiinsa sellaisia vaatteita ja kokoja joita olettavat kohdeyleisön haluavan. Esimerkiksi en edes yritä etsiä minulle sopivia (todella) isoja kokoja Henkka&Maukasta tai Gina Tricotista.


    • Kapeaharteinenko?

      Miksi vaatevalmistajat ovat unohtaneet meidät isokokoiset, joilla ei ole leveät hartiat! Pusero tai tunika saattaa olla sopiva muualta paitsi hartioista. Liian leveä hartiamitoitus saa hihat roikkumaan ja on hankala käytössä. Tähän samaan ongelmaan törmää jatkuvasti myös ulkovaatteiden kohdalla. Sopivaa takkia on vaikea löytää.

      Hassuinta tässä on se, etten edes miellä itseäni kovin kapeaharteiseksi. Kokoni on 46/48.

      Eri vartalotyypit pitäisi huomioida paremmin vaatetuotannossa yleensäkin, kaikissa kokoluokissa.

    • uusläski ja hukassa

      Mitkä "isojen" mallistot on suunnattu pitkille ja mitkä lyhyille mutta lihaville?

      Itse en ole vielä löytänyt istuvia lihavien vaatteita nyt kun olen lihonut.. itse asiassa normaalikokoisenakin oli vaikea löytää istuvia vaatteita tällä vartalon mallilla. Olen hartioista suht kapea, liivikoko nyt lihoneena on 75J eli rintakehäni ei ole mikään iso mutta rinnat ovat valitettavan vararavinteikkaat (muoto ei imartele enää). Käsivarret ovat minulla lihoneet suhteessa enemmän kuin maha. Mahan malli on tietysti jonkin verran pömpöttävä ja veltto, että en sitäkään halua esitellä. Kaikki minulle mahtuvat paidat ovat valtavia muodottomia kaapuja/säkkejä.. tilaa tarvisin rinnan kohdalle ja käsivarsiin, varsinkin käsivarsiin ei laiteta useissa isoissakaan kokoluokituksissa sen enempää tilaa eli tulos on ettei valtava teltta edes mahdu, kun käsivarret edelleen kiristävät..

      Sama juttu housuissa, nyt on toki mahaakin tullut mutta aikaisemminkin olen ollut enemmänkin persevä ja reitevä.. siinä vaiheessa kun reisi mahtuu housuun niin siinä koossa olisi tilaa jo kolmelle mahalle.. tosin nyt on niin päin, että aikaisemmat housut mahtuvat vielä reisien kohdalta mutta perse/maha ovat levinneet. Lantionympärys oli kokoa 46 tai 48 erään nettimyyntifirman kokotaulukossa, mutta housut olivatkin jättimäiset..

      Mielestäni ainakin "isojen malistoissa" pitäisi olla joku suunnittelijan kaavakuva että millä tavalla tai mistä isoille ne on suunniteltu, eiväthän kaikki isot ole tosiaankaan isoja samalla tavalla

    • Anonyymi

      Naisten isoja vaatteita koko 58-60 on vaikea löytää. Mallit ovat joko telttoja, vanhan aikaisia, tätimäisiä. Usein tunikoissa, mekoissa on poikkileikkaus vatsan kohdalla, ei käy, jos vatsaa on kertynyt. Jos satut löytämään sopivan kokoisen, mallisen, niin aatteen väri valkoinen n vaalea p nainen. Tosi trendikäs isolla vatsakkaalle ihmisellä. Loukkaavaa! Suunnittelijat luulevat, ettei kokoa 56 isompia vaatteita tarvita. Mainostetaan että myynnissä on isoja kokoja, plus size, mutta koot loppuvat kokoihin 54, 56. Kyllä me isot, lihavat naiset tarvitsemme tyylikkäitä, nuorekkaita vaatteita. Meitä on paljon, että kyllä ostajia riittäisi!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4914
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3227
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1375
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1206
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      64
      887
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe