Uskotko kumppanin muuttamiseen?

Uskotko, että on mahdollista muuttaa kumppaniaan haluamaansa suuntaan? Jos, niin millaisissa asioissa? Ovatko muutokset todennäköisesti pysyviä?
57429
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 57

Vanhimmat

kysymykseen otetta.

Äänestä

Minua saisi muutettua melko vähälläkin vaivalla positiivisempaan suuntaan, mutta se edellyttäisi kumppanilta sitä, että hän ei olisi mikään apua kaipaava raakile.

Äänestä

mut ei muuttaa väkisin

Äänestä
  • Aloittaja

Kysymys otsikossa.

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Kysymys otsikossa.

nuorena aivopesin kaverini tykkäämään samasta musiikista kanssani.
    aina ku ostin levyn niin ostin samalla kasetin johon nauhoitin levyn ja sit vein kaverilleni 90% sen kaseteista oli mun ostamia jotta voitiin keskustella.

joo tiedän tää oli huono esimerkki :(

Äänestä

Vaikka kuinka tahtoisin en voi saada puuta kasvamaan maan sisään - sensijaan voin aina poistaa katon tieltä jos se on se rajoittava tekijä.

Äänestä

vahinko voi joskus sattua, että kumppania saa käännettyä toivomaansa suuntaan. Mutta siihen uskominen taitaa olla kyllä kuolinisku suhteelle.

Äänestä
  • jos tekee sen vilpittömin mielin, uskoo sen olevan parhain ratkaisu toista ja itseään ajatellen.

Äänestä

• sinneminnetarkoitus kirjoitti:

jos tekee sen vilpittömin mielin, uskoo sen olevan parhain ratkaisu toista ja itseään ajatellen.

Ihan vakavasti.

Äänestä

• UPDATE_9281033 kirjoitti:

Ihan vakavasti.

pystyy muuttamaan, toki riippuu siitä mistä on kyse ja toisaalta kyse on kyvystä motivoida, siis saada toinen muuttamaan omasta halustaan muuttaa.

Äänestä

• sinneminnetarkoitus kirjoitti:

pystyy muuttamaan, toki riippuu siitä mistä on kyse ja toisaalta kyse on kyvystä motivoida, siis saada toinen muuttamaan omasta halustaan muuttaa.

sitten vain pyrinnöillesi.

Äänestä

• Aloittaja

sinneminnetarkoitus kirjoitti:

jos tekee sen vilpittömin mielin, uskoo sen olevan parhain ratkaisu toista ja itseään ajatellen.

Annapas joku esimerkki, millaisessa asiassa se onnistuu.

Äänestä

Annapas joku esimerkki, millaisessa asiassa se onnistuu.

ja sieltä kaikenlainen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät asiat: liikunta, ruokailutottumukset, elämänrytmi...muuttaa voi myös yksioikoisia näkemyksiään asioista, mm. miten suhtautua pakolaisiin tai rasismiin, vihreä ajattelu, luontoon liittyvissä asioissa...paljon kaikenlaisia. Kuitenkin kaikenkaikkiaan muuttamiseen tarvitaan sen ihmisen itsensä panosta, toinen voi vain johdatella oikeaan suuntaan.

Äänestä

Kyssäri :Oleks sä se sama puupää, joka tuli haukkumaan mua paskiaiseksi eilen, vaikken ollut haukkunut sinua sanallakaan?:O Mitäs itse uskot aiheeseesi liittyen? Vastaan kysymykseesi sitten, kun aloittajalla on mielipide aiheestaan.

Äänestä
  • Aloittaja

Onko sinulla dementia jo nuorella iällä vai oletko tai olitko kännissä, kun muistisi pätkii?

Mikset sinä anonyymi akateemikko muuten vastannut kysymykseeni? Ymmärryksesi ei vissiin riittänyt?

Äänestä

Onko sinulla dementia jo nuorella iällä vai oletko tai olitko kännissä, kun muistisi pätkii?

Mikset sinä anonyymi akateemikko muuten vastannut kysymykseeni? Ymmärryksesi ei vissiin riittänyt?

Hullu...Minulla ei pätki yhtään mitään, vaan muistan, että haukuit taannoin minua paskiaiseksi vastineena viestiini, jossa en sanallakaan suoraan kritisoinut sinua. Ymmärrän, että saatat olla niin vähä-älyinen, että verbaliikan tulkitseminen on sinulle vaikeaa, mistä johtuen minullekaan ei keskustelu kanssanne juuri älyllisesti haasteita suo. Mieti siinä viestisi pilkkuja ja muotoile joo lauseita, kun joku idiootti jokatapauksessa solvaa, eikä kuitenkaan osaa lukea...Päivää.

En ole kanssasi niin paljoa kuin luulet, viime aikoina tai koskaan mutenkaan keskustellut. Toisin kuin erittäin oletettavasti lukemani perusteella sinulla, on minulla katsos kuitenkin elämäkin. Ja älä raiskaa akateemikoita sotkemalla sellaisia tähän keskusteluun, vaiko oletko totaalisen harkintakyvytön ja älyllisesti aivan täysin sivistyksen alkeistakaan käsittämätön idiootti, ihan todellako? Mikäli sivistyksessäsi on todella pahoja aukkoja ( ei pitäisi kenelläkään aikuisikään ehtineellä olla sellaisia!), voit käydä vaikka googlettamassa sanan "akateemikko" ja tarkistaa, että kuinka monta sellaista tässä Suomen maassa tällä hetkellä on. Määrä on aivan takuulla vähemmän, kuin sinä luulet.

Sanoin, että vastaan kysymykseesi sitten, kun olet esittänyt oman mielipiteesi. Käsittääkseni keskustelen mielipidepalstalla ja minun asiani, korkeintaan, on vastata mielipidekirjoituksiin mielipiteellä.

Äänestä

olihan joku pakottanut dazunkin ostamaan itselleen kaikenlaisia tavaroita ja dazu sitten tyhmänä osti, vaikka väittää olevansa älyltään mensa-tasoa.

Äänestä

Koulutan miehestä sisäsiistin, fiksusti pukeutuvan isän lapsille, joita haluan heti ainakin kolme. Tämä muutos sujuu kivuttomasti, olenhan palkintona minä :)

(jos ei muutu, niin muuttaa...)

Äänestä
  • Aloittaja

Sinä siis todellakin uskot kykyihisi haasteellisten koulutusprojektien parissa. Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä! ;-)

Äänestä

Ei itämaisen vaimon mongolipoimua voi muuksi muuttaa.

Äänestä

sellaista kuvaa. :D

Äänestä
  • :):)

Äänestä

Kehitystä voi tapahtua. Muutanhan itekkin hieman tapojani/käytöstäni toisen mukaan. Ei se multa pois ole jos toista ärsyttää se että puristan hammastahnaa keskeltä että alan puristaan sitä sitten perästä tms.

En usko että 100% ilman mitään muutosta, kumppanit olis ihan täysin semmoisia ettei toista ikinä alkais mikään ärsyttään. Yleensä paras olisikin, kun pientä hiomista tehdään ihan itekkin.

Jotkut voi olla pysyviä ja joitain ollaan niin kauan ku ollaan.

Äänestä
  • Et sitten saanut paskahalvausta, kuten yleensä saat "usko" -sanasta.

Äänestä

• Uskotko? kirjoitti:

Et sitten saanut paskahalvausta, kuten yleensä saat "usko" -sanasta.

Oletko sä nyt ylpeä itsestäsi kun pääsit heittään asiaankuulumatonta paskaa sekaan?

Tiedoksesi, kun et vajaaälyisenä näköjään ite tajua, niin tässä ei puhuta uskonnoista.

Äänestä

Ysiselitteisesti: vittu, älä oo tommonen.

Äänestä

intensiivisellä työskentelyllä pystytään muuttamaan vammaisten, autististen, haastavien lasten ja nuorten, alistettujen naisten maailmankuvaa/käytöstä/vastuuta itsestään/osaamista jne... niin kyllä vain kumppaniakin pystyy muuttamaan.

Väkivaltaista miestä on vaikea ryhtyä muuttamaan, jos väkivaltainen mies hengaa porukoissa joissa suositaan väkivaltaa tai vaieten ei hyväksytä sitä. Väkivaltainen mies saadaan kyllä muuttumaan, mutta vaatii liikaa muutoksia jo ympäröivään maailmaan nähden (ympäristössä täytyy kaikki ja kaikkien olla väkivallan syyllistäviä ja tuomitsevia), joten liian hankalaa ellei mies itse lähde hakemaan apua ja halua oikeasti muuttua.

Äänestä
  • mitään suhdetta väkivaltaisen miehen kanssa, joten ei tarvitse alkaa sellaisen tyypin muuttamista miettiä. Riittää, kun väkivaltaan taipuvaisen kriminaalin tunnistaa ja osaa karttaa.

Muuttumaan suhteessa joutuu väkisinkin. Villit sinkkuajat eivät voi enää suhteessa jatkua ja jos on yhteinen koti, ei sukkia välttämättä säilytetä jääkaapissa. Joillekin jo se voi olla hankala käsittää, saati muuttaa, ettei kaksin eletä niinkuin eletään yksin. Aivan turhaan hoetaan sitä, että hyväksytään toinen semmoisena kuin on.. Ei viiden lapsen isä voi millään olla baareissa kaljaa imevä hippi, eikä äiti verkkosukkavosu. Normaali ihminen muuttaa toimintatapojaan itse, eikä edes ajattele luopuvansa persoonastaan, vaikka aikuistuukin.

Äänestä

• ****** kirjoitti:

mitään suhdetta väkivaltaisen miehen kanssa, joten ei tarvitse alkaa sellaisen tyypin muuttamista miettiä. Riittää, kun väkivaltaan taipuvaisen kriminaalin tunnistaa ja osaa karttaa.

Muuttumaan suhteessa joutuu väkisinkin. Villit sinkkuajat eivät voi enää suhteessa jatkua ja jos on yhteinen koti, ei sukkia välttämättä säilytetä jääkaapissa. Joillekin jo se voi olla hankala käsittää, saati muuttaa, ettei kaksin eletä niinkuin eletään yksin. Aivan turhaan hoetaan sitä, että hyväksytään toinen semmoisena kuin on.. Ei viiden lapsen isä voi millään olla baareissa kaljaa imevä hippi, eikä äiti verkkosukkavosu. Normaali ihminen muuttaa toimintatapojaan itse, eikä edes ajattele luopuvansa persoonastaan, vaikka aikuistuukin.

ryhtyisi. Riittää että työskentelen haastavien ihmisten parissa.

Äänestä

• Aloittaja

****** kirjoitti:

mitään suhdetta väkivaltaisen miehen kanssa, joten ei tarvitse alkaa sellaisen tyypin muuttamista miettiä. Riittää, kun väkivaltaan taipuvaisen kriminaalin tunnistaa ja osaa karttaa.

Mistä sen väkivaltaisen luonteen tunnistaa ennen suhteen alkua? Minä kun olen luullut, että ylensä väkivalta tulee suhteeseen vasta paljon myöhemmin.

Äänestä

Mistä sen väkivaltaisen luonteen tunnistaa ennen suhteen alkua? Minä kun olen luullut, että ylensä väkivalta tulee suhteeseen vasta paljon myöhemmin.

tyypin luonteesta saa mun mielestä jo aika alkuvaiheessa, kun tapaillaan. Esim ystäväpiiri, vanhemmat/suhteet heihin. Käytöksestä mua kohtaan ja samoin yleisestä elämänasenteesta. Jos mies on kovin lirkutteleva, lipevä ja taipuvainen itsensä kehumiseen, niin se on jo vaaran merkki. Jos lisäksi vielä puhetyyli on muita ihmisiä halveksiva, niin jalat alle.

Voi olla, että varsinainen väkivalta tulee tekoina suhteeseen myöhemmin, mutta kyllä vaaran merkit näkyy ja silloin ei suhteeseen pidä ryhtyä.

Äänestä

• Aloittaja

****** kirjoitti:

tyypin luonteesta saa mun mielestä jo aika alkuvaiheessa, kun tapaillaan. Esim ystäväpiiri, vanhemmat/suhteet heihin. Käytöksestä mua kohtaan ja samoin yleisestä elämänasenteesta. Jos mies on kovin lirkutteleva, lipevä ja taipuvainen itsensä kehumiseen, niin se on jo vaaran merkki. Jos lisäksi vielä puhetyyli on muita ihmisiä halveksiva, niin jalat alle.

Voi olla, että varsinainen väkivalta tulee tekoina suhteeseen myöhemmin, mutta kyllä vaaran merkit näkyy ja silloin ei suhteeseen pidä ryhtyä.

Tuli mieleeni Juoksuhaudantien kotirintamamies Matti Virtanen, jonka käämi kärähti peruuttamattomasti vasta vuosien jälkeen.

Äänestä

Tuli mieleeni Juoksuhaudantien kotirintamamies Matti Virtanen, jonka käämi kärähti peruuttamattomasti vasta vuosien jälkeen.

ois kannattanu palstailla enemmän, niin ois saanu vertaistukea :) Mutta toisaalta olisko Hotakainen saanut kirjaansa myytyä kertoessaan, mitä kaikkea Matti ml-palstalla näppikseltään lasetti?

Myyvempi ratkaisu oli varmaan tuo käämien kärähdyshomma.

Äänestä

• Aloittaja

****** kirjoitti:

ois kannattanu palstailla enemmän, niin ois saanu vertaistukea :) Mutta toisaalta olisko Hotakainen saanut kirjaansa myytyä kertoessaan, mitä kaikkea Matti ml-palstalla näppikseltään lasetti?

Myyvempi ratkaisu oli varmaan tuo käämien kärähdyshomma.

Voipi olla. ;-)

Äänestä

• ****** kirjoitti:

on noin ja siitä huolimatta tasaisesti joukkoon mahtuu ns. moitteettomia, joista jokainen hämmästyy. Tällaisen parissa kun työskentelee, niin mitä enempi taustoja ryhdytään selvittämään, niin sitä enempi häkeltyy, ehkä se vain johtui sitten siitä että vaimo nalkutti liikaa ja ne työtkin meni alta, pankkikin lunasti sen asunnon jne.

Toisessa tapauksessa ehkä se vain johtui siitä että liikaa valtaa ajan myöten kertyi niin työssä, harrastuksissa, eikä lapsi opiskellut sitä mitä isänsä tahtoi ja vaimokin ryhtyi käymään zumbassa, eihän vaimo ole edes ikinä kaupalle kävellyt.

Kolmannessa tapauksessa se ehkä vain johtui alkavasta dementiasta.

Äänestä

siten et taas alkais tukka kasvamaan otsaan

Äänestä
  • Aloittaja

Siinäpä sitä onkin haastetta kerrakseen jollekin yksilahkeiselle. Mitäs jos pokaisit seuraavaksi plastikkakirurgin?

Äänestä

Siinäpä sitä onkin haastetta kerrakseen jollekin yksilahkeiselle. Mitäs jos pokaisit seuraavaksi plastikkakirurgin?

se on kyl väärää sukupuolta mut voihan se operoida ittesä naiseksi :)

Äänestä

• ,.,.,,.,. kirjoitti:

se on kyl väärää sukupuolta mut voihan se operoida ittesä naiseksi :)

pahoitteluni

Äänestä

• Aloittaja

,,,.,.,. kirjoitti:

pahoitteluni

Pokaa se kansanedustaja, plastikkakirurgian proffessori Sirpa Asko-Seljavaara. Ties mikä puuma siitä paljastuisi. ;-)

Äänestä

Pokaa se kansanedustaja, plastikkakirurgian proffessori Sirpa Asko-Seljavaara. Ties mikä puuma siitä paljastuisi. ;-)

eikä se ole mun makuuni, ei näytä lena olinilta yhtään.
    tuskin tykkää prätkistäkään

Äänestä

Kyllä halu ja ainoa kyky muuttua - todella siis muuttua - on kumppanilla itsellään.

Äänestä

ihminenhän matkii.
joten myös puoliso (joka lienee ihminen, tai ainakin kädellinen) matkii. jos haluan halin, halaan. jos haluan riidan, riitelen. jos haluan naurun, nauran. valinta on vapaa.

niin helppoa, niin vaikeaa.

Äänestä
  • Aloittaja

Minä ajattelin vähän hankalampia muutosprosesseja kuin vastavuoroisuutta, mutta hyvä pointti silti.

Äänestä

Minä ajattelin vähän hankalampia muutosprosesseja kuin vastavuoroisuutta, mutta hyvä pointti silti.

naispuolinen ystäväni sai miehensä muuttumaan kasvissyöjäksi ja olemaan katsomatta televisiota (koska heillä ei ole tv:tä kotona). ko. mies sai ystäväni tekemään pari lasta, vastoin ystäväni vakaumusta.

ihmettelin kyllä sitä, varsinkin lasten hankkimista, mutta ehkä naisilla on taipumus yrittää miellyttää miestään.
    sanottakoon miehen kunniaksi, että hän on hoitanut lapsia melkein (!) yhtä paljon kuin lasten äiti.

Äänestä

• Aloittaja

1+1=? kirjoitti:

naispuolinen ystäväni sai miehensä muuttumaan kasvissyöjäksi ja olemaan katsomatta televisiota (koska heillä ei ole tv:tä kotona). ko. mies sai ystäväni tekemään pari lasta, vastoin ystäväni vakaumusta.

ihmettelin kyllä sitä, varsinkin lasten hankkimista, mutta ehkä naisilla on taipumus yrittää miellyttää miestään.
    sanottakoon miehen kunniaksi, että hän on hoitanut lapsia melkein (!) yhtä paljon kuin lasten äiti.

Minun on todella vaikeaa ymmmärtää, miten parisuhde voi toimia, jos osapuolet ovat noinkin perustavanlaatuisista asioista lähtökohtaisesti eri mieltä.

Äänestä

Minun on todella vaikeaa ymmmärtää, miten parisuhde voi toimia, jos osapuolet ovat noinkin perustavanlaatuisista asioista lähtökohtaisesti eri mieltä.

mutta näyttää toimivan. ehkäpä ne alkuperäiset asetelmat ei olleet kovin vankkoja.
    tai sitten kumpikin halusi suhdetta enemmän kuin mitään muuta.
    en tiedä miten se oli, mutta muutosta tapahtui, puoleen ja toiseen.

en kyllä usko että minun muuttaminen onnistuisi keltään.
    paitsi ehkä jos Serj Tankian pyytäisi jotain.

Äänestä

enkä halua muuttaa mihinkään alueilta:arvot, käyttäytyminen, seksuaalielämä, uskonto ja isänmaa
Haluan muutaa tavoilta: wc: puhtaus, taloudessamme syötävä ruoka ja sen rasvaprosentti, kännykkäkäyttäytyminen jne..

Äänestä
  • Aloittaja

Oletko onnistunut muuttamaan miestä noiden luettelemasi asioiden suhteen?

Mietin vain, että jos Rouva Ratikka yrittäisi puuttua syömisiini, niin muuttuisin aivan kuuroksi ja ymmärtämättömäksi.

Äänestä

Mietin vain, että jos Rouva Ratikka yrittäisi puuttua syömisiini, niin muuttuisin aivan kuuroksi ja ymmärtämättömäksi.

jos syömisiini puututtaisiin tai vaikka tupakoimattomuuteeni.

Äänestä

ei mies opi pesee vessaa mun kokemukseni mukaan, eikä sille myöskään mene jakeluun et toinen haluis jotain vähärasvaisempaa ruokaa. Noihin muihin tulee varmaan kiteytystä..

Äänestä

muuttaa toista, ei rakasta häntä sellaisena mitä hän on.

Parisuhteessa on tehtävä kompromissioita.

Äänestä

ei asioita tarvitse toistaa kuin 14 kertaa niin niistä tulee tapa. Esim. siisteysstandardit voivat muuttua.

Äänestä
  • meikäläinenkin ryhtyy siivoamaan ja korjaa jälkiään.

Äänestä

on mahdollista niin kauan,kun toinen on ihastumisesta sekaisin, mutta kun paluu maan pinnalle alkaa, alkaa myös oman tahdon käyttö, eli ei voi.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Uskotko, että on mahdollista muuttaa kumppaniaan haluamaansa suuntaan? Jos, niin millaisissa asioissa? Ovatko muutokset todennäköisesti pysyviä?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu