Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Jooga ja korkeampi henkinen taso

toiper-4

Olen lukenut eri lähteistä ja kuullut puhuttavan joogan vaikutuksesta mieleen, energiatasoihin ja
vaikka mihin henkiseen puoleen.

Moni ei edes tiedä mitä sana energia tarkoittaa. Jotkut hurahtaneet hihhulit kuvittelevat pääsevänsä
henkisesti korkeammalle energiatasolle kun istuvat jalat ristissä ja silmät ummessa jooga-alustalla
hokien jotain mantraa. Vaitetään myös että tämä mantran toistuva ääntely ja mietiskely eli meditaatio auttaisi keskittymiskykyyn ja antaisi valaistuksen.
Voisiko joku selittää mitä tuo varsinkin valaistuminen tarkoittaa. Minusta se on hölynpölyä.

Itse olen harrastanut joogaa yli 14 vuotta päivittäin useita tunteja joka päivä(onhan siinä välillä ollut
päiviä ilman joogaamistakin) yleensä 4...6 tuntia päivässä tai vuorokaudessa. Kohdallani on niin, kuin
varmasti monella muullakin miehellä että se muka valaistuminen on jäänyt tapahtumatta, enkä
myöskään ole päässyt, koska olen melko varma ettei siihen pääsekään joogamalla, niin sanotulle korkeammalle henkiselle tasolle. Kyseessä on ns. voimajooga, jossa saa tulla vaikka hiki.
Se tekee hyvää kropalle, lihaksille ja nivelsiteille. Mielestäni korkeammalle henkiselle tasolle pääsee
ainoastaan lukemalla ja opiskelemalla, yleisesti antamalla aivoille 'työtä'



.

14

1244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiper-4

      Haluaisin kuitenkin lisätä äskeiseen tekstiini, että tämä on minun mielipiteeni, joka voi olla vääräkin.
      .

      • Doogi

        Jokaisella on oma totuutensa. Jokaisen itsensä rakentama maailmankuva on ainoa ymmärrettävä totuus, kaikilla on vapaus elää omalla tavallaan.

        On niin paljon käsityksiä ja määritelmiä tuolle valaistumiselle, eri filosofioita ja koulukuntia. Näin joogan puitteissa kuitenkin tuo mainitsemasi hihhulointi ja jalat ristissä istuminen liityy varmaankin Patanjalin kahdeksanasteiseen tiehen. Asennothan ovat vain yksi osa joogaa, kuten myös mietiskely. Niyama - toteutus sisältää myös tuon (pyhien) kirjojen tutkimisen ja korostaa yksilöllisten tapojen ja asenteiden jalostamista. Kyse ei ole pelkästään moraalisäännöistä vaan käytännön ohjeista täydellisen henkisen terveyden saavuttamiseksi. Ne kohottavat ihmisen henkistä ja moraalista tasoa, ja siksi yoga suosittelee niiden omaksumista jokapäiväiseen elämään.

        Yleensä valaistumisella tai oivaltamisella kai tarkoitetaan jonkinlaista henkistä vapautumista, mitä kaikki uskonnot ajavat takaa.

        "Niin kauan kuin ihmiset toivovat valaistuvansa ja tavoittelevat sitä se on merkki siitä, että harhakäsitys on yhä heissä; sen vuoksi niiden jotka seuraavat tietä valaistumiseen ei pidä tavoitella sitä"


    • kooti

      Mielestäni korkeammalle henkiselle tasolle pääsee
      ainoastaan lukemalla ja opiskelemalla, yleisesti antamalla aivoille 'työtä

      Asia on päinvastoin.

      Aivot ovat toistokone jotka toimivat ajatuksen alueella eikä toistamalla sitä mitä muut ovat sanoneet ole mitään henkistä, päinvastoin.

      Korkeammalle henkiselle tasolle päästään kun tunnemme ajatustoiminnon kokonaisuudessaan.

      Voisiko joku selittää mitä tuo varsinkin valaistuminen tarkoittaa. Minusta se on hölynpölyä.

      Kukaan ei voi selittää mitä valaistuminen tarkoittaa. Tai voi selittää mutta selityksellä ei ole mitään tekemistä valaistumisen kanssa. Valaistuminen ei kuulu ajatuksen alueelle siksi sitä ei voi ajatella eikä kuvitella eikä selitellä vaikka sen olisi kohdannut.

      Itsetuntemus on avain oivalluskyvylle.

    • Valaistuminen

      Fyysisellä asentojoogalla voidaan päästä hyvään terveyteen ja tuntea mitä fyysinen keho on. Samaan pääsee myös vaikka lenkkeilemällä.

      Meditaatiolla voidaan saada sensijaan mieli hiljenemään ja rauhoittumaan.

      Valaistuminen tarkoittaa epäitsekkyyttä, sitä ettei tavoittele itselleen mitään. Jos tavoittelee valaistumista, ei voi valaistua, koska halu kohdistuu itsekkäästi itseen. Valaistumisen saavuttaa luonnonmukaisesti elämällä normaalia elämää ja olemalla liiallisesti tavoittelematta mitään, edes valaistumista.

      Avainsanana itsensä unohtaminen, joka vie Itseen (iso-I). Itseä ei voi nähdä, siinä voidaan kyllä olla sitä näkemättä. Tällöin ollaan epäitsekkäitä.

      • mielestä

        ei sais keskittyä liikaa yhden asian perään.Silloin siitä tulee vain sen asian tekmistä.Siihen liittyy opiskelu mutta se ei ole tieto vaan se voima jolla tieto luodaan.Se ei ole fyysinen kunto mutta jälleen se on voima jolla kunto luodaan.Kaikki uskonnot kieltävät erikoisuukisen ts yliluonnollisen tavoittelun.Kaikki uskonnot sanovat myös että tuon henkisen kehityksen saavuttaminen ei ole mikään oppi eikä opetettavissa oleva menetelmä vaan se täytyy viime kädessä löytää itse.Hokeminen ja tekeminen on helppoa mutta henkisen kasvun löytäminen vaikeaa


      • Ateistismiparas
        mielestä kirjoitti:

        ei sais keskittyä liikaa yhden asian perään.Silloin siitä tulee vain sen asian tekmistä.Siihen liittyy opiskelu mutta se ei ole tieto vaan se voima jolla tieto luodaan.Se ei ole fyysinen kunto mutta jälleen se on voima jolla kunto luodaan.Kaikki uskonnot kieltävät erikoisuukisen ts yliluonnollisen tavoittelun.Kaikki uskonnot sanovat myös että tuon henkisen kehityksen saavuttaminen ei ole mikään oppi eikä opetettavissa oleva menetelmä vaan se täytyy viime kädessä löytää itse.Hokeminen ja tekeminen on helppoa mutta henkisen kasvun löytäminen vaikeaa

        Ateistinina olen sitä mieltä, että kaikki uskonnot ja papit voitaisiin korvata psykologialla, psykiat-
        rialla, psykologeilla ja psykiatreilla. Yksilön kannalta uskonto ja rukoilu ovat henkisen avun
        etsimistä tässä saatanallisessa elämässä, jossa ei juuri hyvyyttä kohtaa. Sodat, sairaudet nälänhädät
        ja muut vastaavat ovat jokapäiväistä. Siksi yksilö tarvitsee apua. Muinaisina aikoina ja vielä keski-
        ajallakin ihmisen tieto (tiede) oli liki olematonta, tuolloin uskontoja tarvittiin. Mutta voiko tänä
        päivänä terveenä syntynyt yksilö uskoa moiseen hölynpölyynn kuin esim. Jeesuksen neitseelliseen
        syntymiseen ja höpöhöpö, ylösnousemiseen luineen nahkoineen? Joogastahan tässä alun perin
        kyse oli, mutta nu0 väitteet valaistumiseen ja muuhun vastaavaan, johtavat väistämättä myös
        uskonnolliseen pohdiskeluun. Mutta, kuten Bertrand Russel viisaasti on lausunut: " I would never die
        for my beliefs, because I might be wrong." tähänkin mietteeseen on hyvä yhtyä.


    • joogailevainen

      Olet joogannut melko kauan ja niin paljon,että kateeksi käy. Energia lienee sama kuin massa kertaa valonnopeus potenssiin 2 ? Ja kun joogatekstejäkinn olet lukenut niin varmaan tiedät,että joogan viimeinen aste on vain samadhi - itsensäoivaltaminen.

      ;D Sinne nirvanaan me kyllä kaikki aikanamme päästään.

      • Epätietoinen joogi

        Olet ihan oikeassa. Kyllä me kaikki sinne nirvanaan itse kukin vuorollamma päästää. Voisitko
        tarkentaa mitä tuo kuuluisa Albertin kaava E=MC2 tarkoittaa?






        -


      • 19
        Epätietoinen joogi kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa. Kyllä me kaikki sinne nirvanaan itse kukin vuorollamma päästää. Voisitko
        tarkentaa mitä tuo kuuluisa Albertin kaava E=MC2 tarkoittaa?






        -

        E on energia M massa ja C valonnopeus

        eli energia on yhtäkuin massa kertaa valonnopeus toiseen potenssiin (eli tulo kerrotaan itsellään)

        fysiikassa yleinen energian määritelmä on "kyky tehdä työtä"


      • öjöjöjö
        19 kirjoitti:

        E on energia M massa ja C valonnopeus

        eli energia on yhtäkuin massa kertaa valonnopeus toiseen potenssiin (eli tulo kerrotaan itsellään)

        fysiikassa yleinen energian määritelmä on "kyky tehdä työtä"

        enpä sitten tiedä, itselläni on kaksi todella vahvaa kokemusta astangajoogasta ja mielestäni ne olivat erittäin henkisiä ja ne saivat säikähtämään niin että lopetin koko touhun tai ainakin rajoitin sitä paljon. Eli oma mielipiteeni on kyllä aloittajan kanssa päinvastainen, tietty se koulutus antaa aivoille työtä muttei se anna sillä tasolla kuten pitäisi, jos olet itse kovastikkin sivistynyt niin kait tiedät mitä tarkoitan ;)

        omat havaintoni elämästä on että se on todella suuri illuusio ja leikki, jotkut ihmiset ovat täysin sen pauloissa ja toiset taas eivät, ne jotka eivät ole niin yleensä omaavat paljon paljon henkisemmän asioiden ajattelumallin, itse kuitenkin yritän tehdä sen molemmilla aivolohkoillani jotta elämä tässä "leikissä" ei käy liian raskaaksi ja vaikeaksi...


    • Valitettavasti 'lällätän' koko valaistumis-ilmiölle. Olen kokeillut joogaa, mutta romukuntoisen selkärangan takia en ole osannut vahvistaa sillä lannerangan-aluettani.
      Sen sijaan Rei-Ki meditaatio hoitopöydällä suoritettuna pitää kehoa ja mieltä jonniinmoisessa kunnossa. Kävin reikikursseja ja sain kaksi eri reikiviritystä
      Niiden opit eivät reaalisoidu välttämättä kaikille. En pystynyt uskomaan, sisäistämään, että käsissäni voisi olla parantavaa voimaa. Kuitenkin lopulta kerran huomasin, että kivut poistuvat käsien asennoilla.

      En ole kenenkään kuullut kirjoittavan ilmiöstä "painottoman tilan" kokemisesta. Koin sellaisen kerran fyysisten treeniharjoitusten yhteydessä.
      Jotkut ovat sanoneet tätä unihalvaukseksi. Olin koko ajan valveilla, mutta satojen kilometrien päässä harjoituspaikastani kotimaisemissa.

      Tähän tilaan pääsen Rei-Ki meditaatiossa joka päivä. Hyvin rentouttava tila, johon tulee omasta mielestäni hyväksyttävä 'riippuvuus'.

      • kokija

        Painoton kokeminen on sivutuote, joka voi tulla meditaation ja joogan vaikutuksesta. Se on syvän rentoutumisen tila, josta on lopulta vaikeaa päästä pois. Eikä haluakaan siihen enää ole, kun se on normalisoitunut arkielämään. Syvässä jatkuvassa rentoutumisessa vain aavistuksen verran kokee kehoa, silti toimien niinkuin ennen.


    • Joopa joo.

      "Mielestäni korkeammalle henkiselle tasolle pääsee
      ainoastaan lukemalla ja opiskelemalla, yleisesti antamalla aivoille 'työtä'"

      Lukemalla ja opiskelemalla opitaan matkimaan mitä joku toinen on sanonut eikä matkimisella ole mitään tekemistä henkisyyden kanssa.

      Ja mitä valaistumiseen tulee, niin unohda koko juttu, se ei ole sinua varten.

      Valaistuminen on mahdollista mutta ei niille jotka matkivat muita, ei niille jotka ajattelevat tai pyrkivät valaistumaan, eikä niille jotka haukkuvat muita hihhuleiksi.

      Joten unohda koko juttu ja opi tuntemaan itsesi.
      Itsetuntemus on avain henkisyyteen.

      Itsetuntemusta ei voida opiskella koska se ei ole matkimista eikä ajattelua vaan tiedostamista.

    • joogaonkivaaaaa

      Kyllä mä ainakin saavutin Valaistuksen. Kun joogasin ja meditoin ... tottakai siin on ihan henk koht juttuja mukana... esim. mä Halusin Sitä erittäin paljon .. ja siis esim. Intiassa on paljon joogakouluja joitten johtaja on valaistunut ja sit ne siel joka päivä joogailee ja mietiskelee .. sielläpäin aika normi meininki tollanen...
      Ja jooga voi just nostaa sen kundaliinienergian joka alkaa sit "puhdistaa" kaikkii mielen ja egon juttuja tietoisuudest yms. Voi olla Länsimaiselle ihmiselle vaikea hyväksyä / lukeä tälläistä ( jooga) tekstiä jos ei oo omaa kokemusta tai tietoa aiheesta. Valaistumiseen nyt on muitakin teitä mut ainakin kyll mul toi jooga autto .. ja se on tavallaan yogan ydin yogahan tarkoittaa Unioinia .. Ykseyttä ja tosiaan joogaa oon montaa eri lajia ... Fyysinen harjoitus on vain yksi osa / suunta :) hah

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe