ANOPPI JA MUUT PASSATTAVAT

Katala ämmä

No joo, ihmettelenpä tässä miten muut menee anoppilaan/ mummolaan passattaviksi. Meillä se on niin että kun miehen sukulaiset tulee käymään niin kaikki on passattava valmiiksi ja kerralla tulee ainakin 2 perhettä ja 6-12 henkeä. Minulla on kolme pientä lasta ja siinähän hoidan kaiken yksin sitten. Mieskään ei auta vaan aukoo päätään ja heittää perheelleen ominaisia naista alentavia puujalkavitsejä. Kyllä hän se porukka jotakin ruokaakin tuo tullessaan, pullaa, sipsiä ja karkkeja lähinnä ja kasvissyöjän kotiin lihoja ja makkaraa, no ei siinä mitään, ok ne ovat kun niitä nauttivatkin. Silloin kun meidän perhe kyläilee, pyrin auttamaan emäntää ja tarjoan apuani. Nämä sen sijaan joko makaa petissä niinkun lahnat, kulkee nähtävyyksiä kattelemassa tai tuijottavat telkkaria/ vuokraamaansa elokuvaa. Sitäkin olen pohtinut jotta mitä järkeä on ajaa Suomen halki jotain elokuvaa kattomaan. Joo kyllä sen tiedän; olen paska ja kiittämätön ihminen kun en ole onnellinen kun mieheni sukulaiset tulevat kylään.

14

1013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

Kun seuraavan kerran tulevat ja miehesi heittää yhdenkin alentavan vitsin niin kylmän rauhallisesti sanot miehellesi että nyt se sitten loppui ja teeppä sukulaisillesi loput ruuat ja emännällä on nyt muuta menoa niin kyllä miehesi ja muut sukulaiset oppii tai nostat hirveen metakan alistamisesta ja laitat miehet töihin ja suvun naiset juttelevat keskenään niin voi homma muuttua ei muuten.

• Alkup. valittaja

Kypsä olen tähän kaikkeen mutta toisaalta olen niin kiltti vaikka tässä rähjäänkin, ettei minulla varmasti ole kykyä sanoa mitään poikkipuolista heille. Ihmettelen vaan eikö niitä itteänsä asia kiusaa lainkaan; onko mahtavaa kattoa kun yksi hikoilee ja toiset vetää lonkkaa- ja anoppi antaa ohjeita taloudenpitoon liittyen joko kiikkutuolista tai petiltänsä, siitä pääsee hyvin keittiöön huutelemaan. No, ei kai niitä ohjeita koko aikaa tulvi mutta kuitenkin... En minäkään hänen kotonaan kommentoi taloudenpitoaan, kurkistele kaappeihin ja kommentoi niiden sisältöä tai kävele kotonansa kengät jalassa (huom meillä on ryömivä vauva) kuten hän meillä. Minä kysyn voinko auttaa ja tiskaan kysyttyäni. Hän ei voi edes pöytää pyyhkiä meillä koska meidän rätissä on niin paljon bakteereita, tämän hän on sanonut minulle. Myös ensimmäiseen kotiimme tultuaan hän kommentoi, että ikkunat ovat MELKEIN PUHTAAT. Hänen auttamisensa oli aikoinaan semmosta jotta tulivat meille sovitusti avaimella kun olimme töissä ja sitten tultuaan kysymättä siivosivat ja anoppi poisti matot jotka katsoi liian likaisiksi ja kääri pesua varten rullalle vessan nurkkaan. Ei hän itse tietysti niitä pessyt. Kaapista oli ettinyt liinankin pöydällemme ja umpiovien takana olleita koriste-esineitä nosteli esille. Silloin siivosivat, koska oli niin likaista, ettei heidän ollut hyvä meillä olla, näin sen ymmärsin. Myös kh-huoneen pöydällä olleita tavaroita järjesteli kaappeihin ja sitten esitteli minulle kun oli laittanut tavarat paikoilleen. Tuommosta kyllä touhuaa, mutta jos oikeaa apua tarvitsisin, niin ei korvaansa lotkauta.

• mk
        Alkup. valittaja kirjoitti:

Kypsä olen tähän kaikkeen mutta toisaalta olen niin kiltti vaikka tässä rähjäänkin, ettei minulla varmasti ole kykyä sanoa mitään poikkipuolista heille. Ihmettelen vaan eikö niitä itteänsä asia kiusaa lainkaan; onko mahtavaa kattoa kun yksi hikoilee ja toiset vetää lonkkaa- ja anoppi antaa ohjeita taloudenpitoon liittyen joko kiikkutuolista tai petiltänsä, siitä pääsee hyvin keittiöön huutelemaan. No, ei kai niitä ohjeita koko aikaa tulvi mutta kuitenkin... En minäkään hänen kotonaan kommentoi taloudenpitoaan, kurkistele kaappeihin ja kommentoi niiden sisältöä tai kävele kotonansa kengät jalassa (huom meillä on ryömivä vauva) kuten hän meillä. Minä kysyn voinko auttaa ja tiskaan kysyttyäni. Hän ei voi edes pöytää pyyhkiä meillä koska meidän rätissä on niin paljon bakteereita, tämän hän on sanonut minulle. Myös ensimmäiseen kotiimme tultuaan hän kommentoi, että ikkunat ovat MELKEIN PUHTAAT. Hänen auttamisensa oli aikoinaan semmosta jotta tulivat meille sovitusti avaimella kun olimme töissä ja sitten tultuaan kysymättä siivosivat ja anoppi poisti matot jotka katsoi liian likaisiksi ja kääri pesua varten rullalle vessan nurkkaan. Ei hän itse tietysti niitä pessyt. Kaapista oli ettinyt liinankin pöydällemme ja umpiovien takana olleita koriste-esineitä nosteli esille. Silloin siivosivat, koska oli niin likaista, ettei heidän ollut hyvä meillä olla, näin sen ymmärsin. Myös kh-huoneen pöydällä olleita tavaroita järjesteli kaappeihin ja sitten esitteli minulle kun oli laittanut tavarat paikoilleen. Tuommosta kyllä touhuaa, mutta jos oikeaa apua tarvitsisin, niin ei korvaansa lotkauta.

Kiltteys ja rupea pitämään puoliasi äläkä passaa ketään jos ei hyvita niin kyllä ne muut oppii ja sanot joka asiasta kunnolla takaisin ja pidät puolesi niin hyvää tulee.

• niskasta kiinni

Ei vaivaa koska anoppi luottaa ( tuntee sinun riittävän hyvin) että tietää sinä nielet kaiken paskan kiltisti alas ja alistut hänen vituilulleen.

Saat sellaista kohtelua mitä varataan poikkeuksellisen kilteille ihmisille. Vain kiukkuiset tuittupäät ovat niin arvaamattomia ( huumorintajuttomia) että nostavat niin ison metelin huonosta käytöksestä että anoppi vähän varoo mitä suustaan päästää ( eihän sitä raivoamista kukaan kuuntele) Sama muuten koskee sitä sun omaa siippaa, vasta kun ensimmäisen kerran nostat metelin niin jotain voi tapahtua kahden korvan välissä...

Sinua kohdellaan niin kuin sallit itseäsi kohdeltavan

• et silleen

Herranpieksut sentään, minä kyllä olisin lopettanut tuollaisen touhun alkuunsa. Saat varmaan jonkin kamalan sairauden jos pidät tuota sisälläsi etkä anna moisten moukkien kuulla kunniaansa. "Rauha" ei ole sen arvoinen!

• Herätys

Miksi sinä passaat, leivot ja laitat.... mitä parempana pidät niin kukapa ei tulisi ilmaiseen hotelliin missä palvelu pelaa ja heitä kohdellaan kun kuninkaallisia.....

Istuppa perseelle katsomaan sitä leffaa ja kun muille tulee nälkä .... no pitäisikö tilata vaikka jokun pizza tai jotain kun ei oikein huvita kokata.... ( muutama ilta ja porukka muuten muistaa myös muitakin kyläpaikkoja jossa pitäisi lomalla käydä) Laiskan emännän maineen siinä saa mutta onhan se pienempi paha kuin raataa joka loma niskalimassa muiden kyökkipiikana. Suku oppii ja nopeasti.

Muutama lisä heitto on " Oi kun kivaa että tulitte... tehän voittekin katsoa meidän tenavien perään kun minä käyn kaupassa ( ja sitten ei mitään kiirettä, käy kahvilla, vietä hetki kirjastossa, kampaajallakin kerkeää käymään) ja mielellään niin että oma ukko jää vieraiden seuraan ja mitään valmista syömistä ei ole helposti saatavilla ja edellisestä ruokailusta on riittävästi aikaa.

Mitä enemmän vain teet ja pidät kaiken sisällä koska koet että sinun pitäisi olla kiitollinen vierailuista ( muuten miksi?) sitä varmemin varmistat nämä kyläilyt jatkuvat, lisääntyvät ja porukka tottuu mennään sinne kun viimeksikin oli niin mukavaa. Lisää löylyä saat kun ilmoitat myös teidän ehdottomasti tulevan viettämään heidän luokse hieman pitempikin loma..... ja sitten jätät sen auttamisen pois sellaiselta joka ei myöskään koe halua auttaa sinua.

• Katala ämmä

Nyt on näytön paikka juhannuksena ja katellaan, miten asiat sujuu. Pelottaa ihan, todennäköisesti jonkinasteista lokaa saan taas niskaani vaikka yritän sukulaisille olla iloinen ja huoleton emäntä ja palvelen heitä hyvin, iloitsen heidän lastensa saavutuksista ym. Tästä huolimatta minua kohdellaan "jäätävästi", humalassa jotkut ovat avautuneet ja moittineet joitakin tekemisiäni (minun pitäisi opettaa lapseni tuttelille, tuen vain omaa naiseuttani ruokkimalla rinnasta ja mieheni pitäisi saada enemmän aikaa itselleen vaikka hän ei osallistu kodinhoitoon millään lailla). Perheen miehet eivät puhu yleensä minulle mitään ja naisetkin vähemmän spontaanisti. Minulle on hienovaraisesti vihjattu, että yritän hallita miestäni. Ehkä jokin käytöksessäni ärsyttää. Olen yrittänyt antaa positiivista palautetta kaikille ja kehua heidän tekemisiään mikäli aihetta on. Silti tunnen itseni ulkopuoliseksi. Ja hallita en yritä. Ainoa asia mitä yritän kontrolloida on se, ettei mieheni kulje kapakoissa ja yritän kannustaa olemaan raittiina. Miehen sukulaiset kun ovat kovia ryyppäämään.

• tsemppiä sinulle
        Katala ämmä kirjoitti:

Nyt on näytön paikka juhannuksena ja katellaan, miten asiat sujuu. Pelottaa ihan, todennäköisesti jonkinasteista lokaa saan taas niskaani vaikka yritän sukulaisille olla iloinen ja huoleton emäntä ja palvelen heitä hyvin, iloitsen heidän lastensa saavutuksista ym. Tästä huolimatta minua kohdellaan "jäätävästi", humalassa jotkut ovat avautuneet ja moittineet joitakin tekemisiäni (minun pitäisi opettaa lapseni tuttelille, tuen vain omaa naiseuttani ruokkimalla rinnasta ja mieheni pitäisi saada enemmän aikaa itselleen vaikka hän ei osallistu kodinhoitoon millään lailla). Perheen miehet eivät puhu yleensä minulle mitään ja naisetkin vähemmän spontaanisti. Minulle on hienovaraisesti vihjattu, että yritän hallita miestäni. Ehkä jokin käytöksessäni ärsyttää. Olen yrittänyt antaa positiivista palautetta kaikille ja kehua heidän tekemisiään mikäli aihetta on. Silti tunnen itseni ulkopuoliseksi. Ja hallita en yritä. Ainoa asia mitä yritän kontrolloida on se, ettei mieheni kulje kapakoissa ja yritän kannustaa olemaan raittiina. Miehen sukulaiset kun ovat kovia ryyppäämään.

Kerrothan, miten juhannuksesi meni? Saitko tuotua oman mielipiteesi esille vai jouduitko taas passaamaan tuota roskasakkia, mitä sukulaisiksi kutsut?

• Herätys on oikeassa.

• Katala ämmä kirjoitti:

Heitä se juopporemmi ulos! Mitä menetät? Juoppoja ei tarvitse sietää. Olen tosissani. Meillä ei ole koskaan kukaan humalassa- ei oma väki eikä vieras. Ei tule kuuloonkaan!

• Katala ämmä
        tsemppiä sinulle kirjoitti:

Kerrothan, miten juhannuksesi meni? Saitko tuotua oman mielipiteesi esille vai jouduitko taas passaamaan tuota roskasakkia, mitä sukulaisiksi kutsut?

Eivät tulleet meille, siksi kaikki ok...

• Anopilla-anoppi

Hassuinta että näillä palstoilla naristaan ja itketään vaan yksipuolisesti miesten äideistä, missä on miesten huonot anopit? Oliskohan et nää tytöt kuitenkin ovat mustasukkaisia miehestään äidille, jos pojalla on läheiset suhteet vanhempiinsa..Antakaa poikienkin pitää samallalailla lämpimät välit vanhempiinsa , kuten te tyttäretkin pidätte äitiinne ja isäänne..Molemmille omat vanhemmat ovat hyvin tärkeet..
      Olen aina itse kokenut, että on ilo anopille antaa juhla-aikaa kyläillessään meillä--samoin kun käymme heillä..Jokupäivä olemme itsekukin niitä anoppeja ja mielellämme otamme varmaan vastaan miniältä huolenpitoa ja välittämistä..Antakaa lapsillene mahdollisuus saada molempien isovanhempienne rakkautta, antakaa heidän myös se nähdä, että ovat aina tervetulleita luoksenne. Ei se muutamanpäivän sapuskanteko ketään vie ylirasituksesta petiin..
      Anoppina voin sanoa, että on tosi vaikeaa miniänkeittiöön pestautua, ja sama miniällä on varmaan yhtä vaikeaa minunköökissäni touhuilla..mutta ruokia voi yhdessä suunnitella, jotka maistuis jokaiselle, saaden siten kaikkienmielet tyytyväiseksi yhteisellä aterialla..Me anopit ja apet olemme aika lyhyen osan nuorten elämässä mukana kuitenkin..ja lapsenlapset ovat tosi rakkaita..Pienellä asenne muutoksella sen raatamisen voi kääntää jopa nautittavaksi yhdessäoloksi..!

• yijkytjkuyj

No mä en esim siksi pidä siitä että anoppini huushollaa meillä, koska alun alkojaan taloomme muutettuamme hän oli ensmmäisenä järjestelemässä tavaroita paikoilleen ja juurikin tuollalailla ap:n anopin lailla "laittamassa paikoilleen" kysymättä niiden paikkaa. Se vaan on epämiellyttävää keneltä vaan. Ja ylipäätään pitkään kotirouvana ja osa-aikatöissä olleena hänen suurin intressinsä on ollut miettiä asioiden paikkoja kotona.. Itse en jahkaile juurikaan moisia, laitan tavarat mielestäni niiden itsestäänselville paikoille, ja jos niistä tulee ongelmia, vaihdan paikkaa. Mutta esim veitsien ja haarukoiden sijoittelu keittiön laatikostoissa ei mielestäni kuulu päivien pohdintaan taikka sukulaisten kanssa jahkattavaksi. Ylipäätään puuttuminen mielestäni "yksityisasioihin" eli ihan arkisiin asioihin on hieman outoa.. keneltä vaan.

• helpolla
        yijkytjkuyj kirjoitti:

No mä en esim siksi pidä siitä että anoppini huushollaa meillä, koska alun alkojaan taloomme muutettuamme hän oli ensmmäisenä järjestelemässä tavaroita paikoilleen ja juurikin tuollalailla ap:n anopin lailla "laittamassa paikoilleen" kysymättä niiden paikkaa. Se vaan on epämiellyttävää keneltä vaan. Ja ylipäätään pitkään kotirouvana ja osa-aikatöissä olleena hänen suurin intressinsä on ollut miettiä asioiden paikkoja kotona.. Itse en jahkaile juurikaan moisia, laitan tavarat mielestäni niiden itsestäänselville paikoille, ja jos niistä tulee ongelmia, vaihdan paikkaa. Mutta esim veitsien ja haarukoiden sijoittelu keittiön laatikostoissa ei mielestäni kuulu päivien pohdintaan taikka sukulaisten kanssa jahkattavaksi. Ylipäätään puuttuminen mielestäni "yksityisasioihin" eli ihan arkisiin asioihin on hieman outoa.. keneltä vaan.

Minäkään en halua että anoppi häärää keittiössäni. En päästä taloustöihini muitakaan vieraita, kun itselläni on kuitenkin mielessä joku suunnitelma, mitä tarjoan ja kuinka sen teen. Puhumattakaan siitä että vieraiden tekijöiden jäljiltä en löydä keittiöstäni mitään, kattilat on poltettu pohjaan tai yleiskone rikottu virheellisellä käytöllä.

Isomman vierasjoukon hoitelen niin että teen helppoja yksinkertaisia ruokia. teen ison sopan ja kahvileiväksi pannukakun, ja kertakäyttöastiat. Tai sanon tulijoille, mitä voivat tuoda syötäväksi. sitten pannaan valmista pöytään ja syödään vain sitä mitä ovat itse tuoneet.

Siivoamisesta en ota rasitteita vieraitten aikana. Siivoan etukäteen kuten kotimme normaalistikin, he ehtivät nähdä sen siistinä tullessaan, ja näkevät sitten kuinka paljon itse sotkevat. Jälkityö jää tietysti mulle, mutta sen verran jaksan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6253
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1734
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      952
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      30
      870
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      229
      767
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe