Napapaita ja sortsit?

hot mouse

- Suomessa suurin ongelma on, että kun aurinko alkaa paistaa, heitetään ranttaliksi, tapakouluttaja Kaarina Suonperä sanoo.
- Pitäisi muistaa, että työasu on aina käyntikortti. Vaatteet ovat viesti ihmisen ja yrityksen ammattitaidosta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010071212016483_uu.shtml

Apua, miten pukeudun asiallisesti mutta viileästi työpaikalle? Naiset kulkevat avoimissa kaula-aukoissa, narutopeissa ja minihameissa. Miehillä varpaat rehottaa sandaaleista ja sääret loistaa sortseista. Minua ainakin häiritsee tehdä työtä ihmisten kanssa jotka paljastelevat toimistolla. En halua nähdä työkaverien paljasta pintaa enkä myöskään halua työkaverien katseiden harhailevan liikaa minua kohti.
Ymmärrän kyllä, että joillekin kesä on tässä mielessä ihanaa aikaa. Itsekin vapaa-ajalla pukeudun paljastavammin, mutta en työpaikalla. Miten itse pukeudutte ja missä kulkee paljastavuuden raja?

52

7209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä näin

Minä käytän polvipituisia hameita tai siistejä capri-housuja, en lyhyitä shortseja enkä minihameita. Siistejä sandaaleja käytän kyllä ilman sukkahousuja. Paidoista suosin ohutta materiaalia olevia lyhythihaisia paitoja, jotka eivät ole edestä liian avaria, esimerkiksi ohuita lyhythihaisia kauluspaitoja. Narutoppeja en kyllä töissä pitäisi enkä muutenkaan hirveän avaria kaula-aukkoja. Työskentelen toimistossa jossa käy asiakkaita. Kävin äskettäin jalkahoidossa ja kyllä minua häiritsi, kun näin hoitajan melkein koko rintavarustuksen kun hän oli narutopissa etukumarassa, vaikka kyseessä ei ollutkaan mikään 'jakkupukutoimisto'.

• api72

Eikköön tuota muuta ole kuin vahata miten pukeuvuttaan? Ja näöttäkää se taho joka 2000-luvulla pystyy puhumaan soveliaasta käytöksestä tai mistään elämän ohjeesta. Armeijalla ja poliisilla tämäkin on helpompaa, niillä on ohje säännöt. Mutta eiköhän täällä "normaalissa" elämässä pidä jo hyväksyä se mitä vastaan tulee?

• Olin itse huoltoasemalla töissä, ja siellä oli jatkuvasti vastassa sama ongelma: liian kuuma tehdä töitä pitkissä housuissa ja työpaidassa, mutta erittäin tiukat pukeutumissäännöt rajoittivat mm. alaosavalintaa.

Mielestäni koen yleisenä nyrkkisääntönä hyvänä sen, että olkapäät ovat piilossa, samoin polvet. Ja jos on napitettava paita - napit kiinni. Tämä on aina asiallinen valinta, vaikkei työnantaja olisi erityisiä pukeutumiskoodeja antanutkaan.

Me saimme tuolloin huoltsikalla pikeepaidat (lyhythihaiset) ja se oli ihan hyvä materiaali ajatellen kuumuutta/hikoilua.
        Me emme saaneet käyttää housuja/hameita, joissa iho näkyi. Eli caprien kanssa oli aina oltava esim. sukkahousut tms. pidemmät sukat. Hametta en uskaltanut koskaan edes kokeilla, sillä pomoni oli todella tarkka pukeutumisesta, enkä halunnut sillä huomiota herättää.. Väljät housut (mm. pellava) olivat parhaat kuumilla keleillä.

Toivottavasti tämä jeesasi hiukan!

• kesä kaikille
        api72 kirjoitti:

Eikköön tuota muuta ole kuin vahata miten pukeuvuttaan? Ja näöttäkää se taho joka 2000-luvulla pystyy puhumaan soveliaasta käytöksestä tai mistään elämän ohjeesta. Armeijalla ja poliisilla tämäkin on helpompaa, niillä on ohje säännöt. Mutta eiköhän täällä "normaalissa" elämässä pidä jo hyväksyä se mitä vastaan tulee?

vastasi kyllä hyvin. Kaikkeen on pitännä tottua, koska nuo nuorethan kulukoo melekein alasti talavellakkii, jolloin ei muu lämmitä ko rakkauven kutke.Ei muuta ko housut pois, ja miehe on kyllä kommeita sortseissakkii, ei niitä saa tuomita.Kääntää piänsä muuanne iekä vahi semmosta, mitä oma luonto ei suo.

• Aribetty

Kannattaa välttää ihonmyötäisiä vaatteita, sillä minusta ne ainakin tuntuvat kuumilta. Ja tietenkin kannattaa suosia myös vaaleita vaatteita. Esim. niin sanotut mummomekot ovat mukavan viileitä. Myös caprit ja yläosana väljä tunika on hyvä. Ja löytyy myös sellaisia paitoja jotka ovat muuten läpikuultavia mutta peittävät kriittiset paikat paksummalla kankaalla, niitäkin suosittelen.

Napapaidat, minihameet ja avoimet kaulukset kuuluvat amerikkalaisiin komediaelokuviin.

• Ei-metsäläinen

Oikein hyvä, että asiasta puhutaan. Suomalaiset eivät ole tottuneet helteeseen.. ja ylilyöntejä tapahtuu, kun ilmat lämpenee. Siisti pukeutuminen kunniaan, oli keli mikä keli!

• 15+12

Osalla työpaikoista on säännöstö, joka edellyttää käyttämään yhtenäistä työasua, joten siellä ei ole oikein mahdollisuutta vapaamuotoiseen pukeutumiseen.
      Jos on sellaisessa työpaikassa, joka sallii vapaamuotoisen pukeutumiskokonaisuuden, niin mä käytän yleensä itämaalaistyylistä lyhythihaista silkkipaitaa ja -hametta, jossa on halkio sivulla (ja ei siis todellakaan sellainen liki vesirajaan yltävä). Materiaalina silkki on kuitenkin sopivan viileä näin lämpimällä ilmalla. :)

• huh hellettä

Samaa mieltä kanssasi. Kesäisesti pukeutunut työkaveri on kiva kohdata kadulla tai kesämenoissa, mutta ei toimistossa. Paljastavuuden rajan määrittelee työympäristö. Ei todellakaan ole soveliasta paljastaa reittä, etumusta, karvaisia sääriä ja venkulavarpaita työpaikalla etenkään jos siellä käy asiakkaita. Helteellä vapaampaa mutta peittävää pukeutumista. Aikaisemmin en missään tapauksessa ollut sandaaleissa paljain jaloin mutta olen joustanut sen verran että olen jos on pitkät housut jalassa ja jalat hoidetun näköiset, voin olla niinkin etenkin kun toimiston lämpötila on lähellä kolmeakymmentä.

• S@@r@

Käytän legginssejä ja kesämekkoa tai polven peittäviä capreja/kesämekkoja sellaisenaan. Useassa kesämekossa on vain valitettavan iso kaula-aukko (joko naruolkaimet tai vaikka peittäisi olkapäät niin silti avoimia edestä) ja "isona tyttönä" valtava rintavarustukseni meinaa pursuta yli yläosista jotka kohtuullisen pienirintaisilla näyttävät "normaaleilta" eivätkä liian paljastavilta. Olen sairastellut jo kolmisen vuotta ja käyttänyt varmaan pariakymmentä eri lääkettä, ja tämä on aiheuttanut valtavan painon nousun, lääkärin mielestä ei pidä huolehtia turhaan asiasta ennenkuin sairaus on saatu hoidettua. Tämän vuoksi väljistä kesämekoista poikkeavia yläosia on mahdoton löytää, koska nuo pikeepaidat ja muut kyllä armottomasti paljastavat kaikki makkarat joita en missään tapauksessa halua esitellä koska en ole sinut itseni kanssa ja mielestäni ne näyttävät kammottavammilta asiakkaiden silmissä kuin hieman avoimempi kaula-aukko väljässä hameessa. En tee täysipäiväistä asiakaspalvelutöitä mutta asiakkaita käy silloin tällöin, näen tulevat jo ennakolta ja koitan kiskaista mekon yläosaa mahdollisimman ylös ettei paljasta liikoja enkä kumartele asiakkaiden edessä. Hieman viileämmällä kelillä "verhoan" itseäni enemmän, mutta näillä helteillä siitä on pakko tinkiä. Valituksia ei ole tullut pomolta, työkavereilta (naispuoleisia) eikä asiakkaita, varsinaista pukukoodia meillä ei siis ole.

• Pellavaa

mahdollinen yhdistelmä tuo legginsit mekko, ja yleensä capritkin ovat osaksi keinokuitua.

Pellava, silkki, intianpuuvilla.. esteettisesti paljon miellyttävämpiä mutta ennen kaikkea tekevät oman olosi mukavammaksi.

• Herra 49
        Pellavaa kirjoitti:

mahdollinen yhdistelmä tuo legginsit mekko, ja yleensä capritkin ovat osaksi keinokuitua.

Pellava, silkki, intianpuuvilla.. esteettisesti paljon miellyttävämpiä mutta ennen kaikkea tekevät oman olosi mukavammaksi.

Onko mitään kuvottavampaa näkyä, kuin kaunis nainen ja kesämekko hirveät mustat pitkät kalsarit (= leggingsit)? En voi ymmärtää, mistä moinen hulluus on tänne tullut. Samoin mekko tai hame polvipituiset "shortsit", karmea näky!

Naisilla on luonnostaan kauniit jalat, antakaa niiden näkyä paljaina kesäaikaan! Ja tehkää niistä hirveistä kalsarivirityksistänne vaikka matonkuteita!

Olisiko mies komea näky, jos hän ensin vetäisi jalkaan pitkät Black Horse-kalsarit ja niiden päälle vaikkapa farkuista tehdyt shortsit? Niinpä!

• mnbmer
        Herra 49 kirjoitti:

Onko mitään kuvottavampaa näkyä, kuin kaunis nainen ja kesämekko hirveät mustat pitkät kalsarit (= leggingsit)? En voi ymmärtää, mistä moinen hulluus on tänne tullut. Samoin mekko tai hame polvipituiset "shortsit", karmea näky!

Naisilla on luonnostaan kauniit jalat, antakaa niiden näkyä paljaina kesäaikaan! Ja tehkää niistä hirveistä kalsarivirityksistänne vaikka matonkuteita!

Olisiko mies komea näky, jos hän ensin vetäisi jalkaan pitkät Black Horse-kalsarit ja niiden päälle vaikkapa farkuista tehdyt shortsit? Niinpä!

Olen täysin samaa mieltä. Ei mitään lisättävää. Kuvottava muotihullutus!

• asiallisuutta

Ei shortseja, minihameita, napapaitoja, eikä paljaita jalkoja työpaikoille. Ne vaatteet kuuluvat vapaa-aikaan. Ainakaan sellaisissa paikoissa joissa on asiakaspalvelua täytyy todella harkita pukeutumista. Vaikka olisikin kuumaa, ei pukeutumisella saa aiheuttaa kiusallisia tilanteita niin asiakkaiden kuin muidenkin työtovereiden keskuudessa.
      Enpä tosiaan halua katsella kenenkään nännejä enkä karvoitusta työpaikoilla.
      Uimarannoilla ja muualla ns. vapaassa paikassa asia ok.

• Juustopiikki

Hienhaju on pienempi paha, eikä se niin haittaa, kuin että pukeutuu vähiin vaatteisiin.
        Jaa, teillä on kaikki työntekijät kaljuja. Hiukset ovat nimittäin myöskin karvoitusta.

• -------

Työskentelen suurkeittiöllä.
      Työasuna paksu joustamaton takki ja housut,myssy päässä,umpinaiset kengät.
      Fyysisesti raskasta työtä.
      Padat,uunit ja monet tiskikoneet lisäävät kuumuutta.

Työpaikalla ei voi pukeutua miten haluaa,ne jotka käyttävät omia vaatteita tuntuu omaan tilaanteeseen verrattuna huvittavalta jos ei muka löydä viileämpiä asiallisia vaatteita.

• jmkanen

ei meitsilkää mtn varsinaisesti johtaja oo skiiannu et mite vois välttää sit liikaa hikoilua. vaik kesäl ku oli duunis oli perhana kalsaa ei ollu fönäreitä mist tuli arska. vaik johtaja skiias et voi pitää sortsei jos tulee lämmin mut hiema vaikeeta ku meinas aina jäätyy. että näi. emt oliks täst mtn hyötyy, mut kuha ny kerroin.

• Matti Viikate

Itse kaytan aina vaatteita joissa ei paljasta pintaa nay. Minusta se on sopivaa muillekin, toki eri ammatit ovat asia erikseen ja puhuin vain itsestani. Mutta eihan silla mitaan valia sinallaan ole etta mita kukin paallaan pitaa. Eihan sinun muuten ole mikaan pakko katsella jos et halua. http://mattiviikate.newsvine.com/

• näin on

Mahtaako Brysselissä olla pukeutumissääntöja. Eräs naismeppi oli TV_haastattelussa hameessa, jossa oli toinen olkapää paaljaana ja paljaat reidet näkyi pitkälle, kun hän istui. Samoin tuntuu, että Huomenta Suomen naistoimittajat enimmäkseen pukeutuvat epäasiallisesti. Ei työpaikalla tarvita röyhelöitä, eikä avointa kaula-aukkoa. Ei ole pakko katsoa ei. Siksi laitankin television kokonaan pois, kun sieltä tulee aika vähän mielenkiintoista katsottavaa, vaikka kanavia on pilvin pimein.

• Matti Viikate
        näin on kirjoitti:

Mahtaako Brysselissä olla pukeutumissääntöja. Eräs naismeppi oli TV_haastattelussa hameessa, jossa oli toinen olkapää paaljaana ja paljaat reidet näkyi pitkälle, kun hän istui. Samoin tuntuu, että Huomenta Suomen naistoimittajat enimmäkseen pukeutuvat epäasiallisesti. Ei työpaikalla tarvita röyhelöitä, eikä avointa kaula-aukkoa. Ei ole pakko katsoa ei. Siksi laitankin television kokonaan pois, kun sieltä tulee aika vähän mielenkiintoista katsottavaa, vaikka kanavia on pilvin pimein.

Ainahan jokin pukeutumis saanto on. Ja eri tilanteisiin viela eri samoissa paikoissakin. Se on totta etta televisiota ei tarvitse katsoa jos ei halua. http://mattiviikate.newsvine.com/

• 6+5

minä olen ulkotöissä, ja en pysty hikoilultani pitämään haalareita päällä, muuten ne olisivat likomärät.
      kohtuus myös ihmisten sietokyvyssä kuumuutta vastaan, myös työautossani ei ole ilmastointia, ja päivittäiset siirtymä matkat ovat n100-150km kaupungissa....ei pysty pitämään haalareita. työmaalla kuljetan myös mukana isoa pyyheliinaa, johon tuotuosta joudun pyyhkimään hikeä. en myöskään suostu menemään
      kesäisin juhliin (lakkiaiset, rippijuhlat, häät, jne.) koska näissä pitäisi pukeutua ahdistaviin vaatteisiin
      joissa vielä suurempi hiki. ymmärrän ihmisiä, jotka eivät hikoile kuumalla niin kuin minä, ja että he voivat laittaa haalarit päälle, itse laitan ne päälle heti lämpötilan laskettua n.18celciuksen tuntumaan.

• Santeri777

Työelämässä käytetään luonnollisesti "univormua" asiakaspalveluksessa ja asianmukaista vaatetusta keskinäisessä kanssakäymisessä. Palavereissa/kokouksissa sekä vastaavissa tilanteissa mennään etiketin mukaan sovitettuna kyseiseen hetkeen (lämpötilaan), korrekti pukeutuminen kielii kunnioituksesta itseään ja muita kohtaan.

Mikäli joku nyt haluaa tulla palaveriin shortsit jalassa ja ilman paitaa hieltä haisevana, jokainen taaplaa tyylillään ....

Asiakaspalveluksessa poikamies antaa tosin aina bonuspisteitä jos erittäin vähäisiin vaatteisiin varustettu kaunis ja hyvämuotoinen nuori naisihminen on ns.tiskin toisella puolella eli oli asia kuin asia ... kolikolla on aina molemmat puolet :)

• Pete322

Mitäs vikaa paljastavissa vaatteissa on paitsi että ne teidän hikiset läskit tulee näkyville?

• miettimään

Minihame, olkaimeton napapaita (miksiköhän sitäkin kutsutaan?), kyllä vanhat eukot työpaikalla nyrpistelee nenäänsä, mutta äijät on niin kaveria että.

• kekkulehdan

Sortseissa ja T-paidassa tulee työaikana kekkulehdittua.
      Tosin olen ammatiltani uimavalvoja. ; )

• Jope....

Olen leikannut työhousuista saksilla puntit pois. Saman operaation olen tehnyt T-paidalleni eli hihat pois. Eihän tuolla kuorma-auton hytissä muuten voi olla.

• Jarmom

Vaikka työpaikallani on melko vapaa pukeutumissäännöstö, niin ei noita ylilyöntejä 300 hengen työpaikalla ole kuin yksi, joskus kaksi.

Itse pukeudun intianpuuvillasta tehtyihin vaatteisiin. Vaikka olisi pitkähihainen, niin ei ole liian kuuma.

• mekaanikko89

Olen töissä omamekaanikkona. Eli otan asiakkaan vastaan, huollan auton, laskutan ja palautan auton asiakkaalle. Työvaatteina koko mustat haalarit, hanskat ja turvakengät. Haalarien alla t-paita ja bokserit. Peltihallissa tänään mittasin 30,5 astetta sisältä (pää työpisteeni). Pihalla olleesta autosta 44,7astetta. Joudun myös työskentelemään konehuoneessa koneen käydessä. Lämpöä hipoo varmaan 60astetta.

Ylipainoisena minulla pukkaa hikeä todella paljon. Hajut pysyy kurissa, kun haalarit vaihtaa joka toinen päivä ja alla olevat päivittäin. Hikirättejä useita ja pyyhin vähän väliä. Hyvin pärjää, kun vettä muistaa juoda koko ajan. Noin litra tunnissa on hyvä tahti minulle. Tuntikin ilman vettä niin alkaa voimat loppumaan.

• Pellavaa

Ihmisillä on ihan väärä mielikuva, että olo olisi viileämpi carpreissa, hameissa ja sortseissa. Oikeasti paras pukeutuminen helteellä olisi valkoinen, väljä pellava-asu. Myös silkki tuntuu viileältä (aito silkki!) ja kolmantena vaihtoehtona puuvilla.

Eli ihan ensimmäisenä huispois kaikki keinokuidut, pitkät tai lyhyet. Ei legginsejä! Pitkät valkoiset pellavahousut ja väljä lyhythihainen pusero. Miesten housuvalikoimaa en niin tunne, mutta vaalea puuvilla on varmaan pellavan veroinen ratkaisu.

• vaatetusta

Minulla kulkee hameet, pituus mikä sattuu sinä aamuna miellyttämään, topit ja avonaiset kaula-aukot. Topissa yleensä oman työpisteeni ääressä, koska toimistollamme on siinä 30 asteetta lämmintä eikä työkaveriani, vanhempi rouvasihminen, asiasta ole moksiskaan. Joskus caprit, joskus minihame. Työni teen, eikä kukaan ole valittanut. Pukeudun juuri niin kuin haluan, tosin en ole suorassa asiakaskontaktissa. Käytännössä saan isolla toimistollamme lähes viikottain kehuja vaatteistani (naisilta) joten ei se nyt kovin metsään voi mennä.

Kaarina Suonperä on etiketti -ihminen, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikkien muiden tarvitsee juuri niin olla. Asia on eri uniformu yms. tapauksissa. Kun katsoo, ettei nyt liikeneuvotteluun mene samoissa vaatteissa kun lomalla liikkuu omalla pihallaan.
        Kukin tyylillään.

Se riittää, että katson ettei liian avonaista ole, mutta en minä kesäkuumalla ala paidastani leukaan asti nappeja nitomaan kiinni. Neuvottelut yms. hoidetaan jakussa, se on selvä.

Ja niin, ihan syntyperäinen suomalainen kirjoittaa, ei baltian maasta karannut. :)

• joopajooko
        vaatetusta kirjoitti:

Minulla kulkee hameet, pituus mikä sattuu sinä aamuna miellyttämään, topit ja avonaiset kaula-aukot. Topissa yleensä oman työpisteeni ääressä, koska toimistollamme on siinä 30 asteetta lämmintä eikä työkaveriani, vanhempi rouvasihminen, asiasta ole moksiskaan. Joskus caprit, joskus minihame. Työni teen, eikä kukaan ole valittanut. Pukeudun juuri niin kuin haluan, tosin en ole suorassa asiakaskontaktissa. Käytännössä saan isolla toimistollamme lähes viikottain kehuja vaatteistani (naisilta) joten ei se nyt kovin metsään voi mennä.

Kaarina Suonperä on etiketti -ihminen, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikkien muiden tarvitsee juuri niin olla. Asia on eri uniformu yms. tapauksissa. Kun katsoo, ettei nyt liikeneuvotteluun mene samoissa vaatteissa kun lomalla liikkuu omalla pihallaan.
        Kukin tyylillään.

Se riittää, että katson ettei liian avonaista ole, mutta en minä kesäkuumalla ala paidastani leukaan asti nappeja nitomaan kiinni. Neuvottelut yms. hoidetaan jakussa, se on selvä.

Ja niin, ihan syntyperäinen suomalainen kirjoittaa, ei baltian maasta karannut. :)

vois hankkii elämän!

• 18+15

minulla ainakin tuo silkki on yksi he***ti, silloin hiki virtaa kuin niagarasta, ja ainoastaan sen takia kun se ei jousta mihinkään suuntaa...eli tulee niin ahdistava olo.

• oikee koko
        18+15 kirjoitti:

minulla ainakin tuo silkki on yksi he***ti, silloin hiki virtaa kuin niagarasta, ja ainoastaan sen takia kun se ei jousta mihinkään suuntaa...eli tulee niin ahdistava olo.

Taitaa olla liian pieni vaate kyseessä. Silkkivaatteen kuuluu olla väljä, juuri sen joustamattomuuden takia...

• ICT-asiantuntija

Kait sitä voi työssä olla T-paita ja shortsit päällä. Itse en voi sietää ajatusta, että jonkin ihmisen ammattitaito on kiinni vaatteista, tämä kun ei vaan pidä paikkaansa vaan perustuu täysin siihen ajatukseen, että ns. "hyvin pukeutunut" osaa hommansa, eihän se aivotoiminta ole vaatteista kiinni.

Ymmärrän kyllä tietysti jotkin ammatit, että siellä on pakko olla tietynlaiset vaatteet esim. Poliisi, palokunta, sairaanhoito jne. mutta esim. ICT-alalla en näe mitään esteitä sille, etteikö voisi olla töissä shortsit-t-paita-sandaali linjalla.

Kyllä kevyesti pukeutua voi ihan ilman että persvako näkyy.

Arvatenkin saattaa että tälläiset Kaarina Suonperät asiasta kirjoittavat kun heidän ns. työnkuva on "tapakouluttaja".

Itse en näe mitään järkeä pukeutua tiukkaan kravattipaitaan ja pitkiin suoriin tummiin housuihin jos työtilojen lämpötila on 30 astetta. Pitäähän tässä olla jokin älli päässä eli ihmisen hyvinvointi ja ja työkyky kärsii enempi jos on tukahduttavan kuuma eikä voi pitää itselle sopivia kevyitä vaatteita.

Voi kun tämä maailma muuttuis ja loppuis tämä perhanan pinnallinen ulkokuoren mukainen ihmisten asettaminen johonkin tiettyyn kategoriaan ja tajuttaisiin, että se ihmisen aivotoiminta on tärkeämpi kuin se tiukka kravatti ja suorat housut tai muu vastaava ulkokuorellinen asia. Mutta ehkä jotkut näistä pitää mekkalaa ja ihan senkin takia kun oma bisnes ja rahan tulo riippuu näistä ulkoisista tekijöistä.

Älli käteen ja terve maalaisjärki ja sopivan kevyt pukeutuminen ilman että ne kriittiset paikat näkyy koko kylälle.

Onneksi ICT-hommissa on vähän rennompaa tämän asian suhteen (pois lukien tietysti jotkin tilaisuudet johin sitten pistetään virallisempaa asua päälle)

Hyvää kesää kaikille ja toivottavasti edes vähän satais että tulis sieniä ja marjoja ilman että kuivavat metsään.

• KpA3

Sama mieltä. Todella ärsyttävää että on jotain väliä mitä vaatteita käyttää. Pitäsi olla vapaa tai työnantajan antamat työvaatteet. Silloin ei tule tällaisia keskusteluitakaan

• hehe___

Toppapuku ja pipo on paras valinta. Ei näy epäasiallista pintaa. Kaulaliina vielä kaulaan, niin ei näy kaulaakaan.

• jehjehjehjeh

Saisikin valita miten pukeutuu... mutta kun ammatti, työnantaja ja laki vaatii tietyn asusteen... ja tietty nimeltämainitsematon firma tarjoaa epämukavan, harmaan ja hiostavista materiaaleista olevan työvaatetuksen.....

• Gicole Max

Olen nimittäin aikuisviihdealalla

• kisuli 1212

Meillä työasuun kuuluu hivenen polven yläpuolelle oleva shortsihame ja puuvillainen t-paita ja ehdottomasti niiden kanssa sandaalit ilman sukkia!! Olen asiakaspalvelussa ja työnantaja maksaa vaatteet.

• kasvatti
        kisuli 1212 kirjoitti:

Meillä työasuun kuuluu hivenen polven yläpuolelle oleva shortsihame ja puuvillainen t-paita ja ehdottomasti niiden kanssa sandaalit ilman sukkia!! Olen asiakaspalvelussa ja työnantaja maksaa vaatteet.

Kyllä vaan oli kiva katsella noita jalkapalloselostajia Suomen studiossa, kun niillä oli siisti puku päällä.

• 20+16
        kasvatti kirjoitti:

Kyllä vaan oli kiva katsella noita jalkapalloselostajia Suomen studiossa, kun niillä oli siisti puku päällä.

ja selostamossa ilmastoinnin takia tasan 22,4 kyllä oli ihana kattoo, oli se sit ihana.

• hellemekkoko

Meillä toimistossa on onneksi hyvä ilmastointi, joten siellä ei hikoilusta ole pelkoa, mutta sen seijaan työatkat tuottavat päänvaivaa. Jo aamulla auto on jo niin kuuma, ettei siellä voi olla pitkähihaisella hikoilematta.

Nyt kuumilla keleillä olen tehnyt niin, että puen aamulla polvet peittävän hameen/chinot/pellavahousut ja viileää materiaalia olevan hihattoman topin tai lyhythihaisen kauluspaidan, mikä ei oloe turhan avonainen. Kun lähden ulos autosta vedän päälle jakun jota käytän koko typäivän. kenkinä käytän hengittävää materiaalia olevia korkokenkiä jotka ei paljasta varpaita - ovat työpaikallani ok.

• mie vaan

Itsehän olen viimepäivät ollut töissä jopa ilman paitaa, shortsit jalassa ja junttien kauhistukseksi sukat ja sandaalit.
      Jonkinlaista asiakaspalvelua se on, haetaan ihmisiltä huonekaluja, ja viedäänkin. Ei ainakaan kukaan vielä ole valittanut paidattomuudestani, olen tosin urheilullinen nuorimies joten en usko että ainakaan kauniimpi sukupuoli pahakseen pistää.
      Kuuma silti tulee autossa, ei ilmastointia.

• duunari.

minä olen jättänyt alusvaatteet pois....

• minä vaan

oikeesti, tuo on joko todella niin että työpaikalla on ammatista riippuen pukukoodi tai sitten ei. pukukoodilla tarkoitan joko ehdotonta, tiettyjen vaatteiden käyttöä tai sitten kirjoittamatonta tapaa, tuskin ostaisin esimerkiksi asuntoa välittäjältä joka tulisi paikalle sortseissa ja ilman paitaa... esim. muuttomiehet eri asia.

olen jo kerran kommentoinut, mutta olen siis osittaisessa asiakaspalvelussa. suurin osa työstä on toimistotyötä. ilmastointi on myös meillä, mutta siitä huolimatta ilma on todella hiostava. voin käyttää kesämekkoja ym. yleisen hyvän maun mukaan (joka tuntuu myös vaihtelevan). nuorena hyvämuotoisena ihmisenä näytän hyvältä jopa HIEMAN paljastavimmissa vaatteissa kun yli nelikymppiset täti-ihmiset eli työkaverini. (ennenkuin kukaan älähtää niin en yleistä että kaikki nelikymppiset on rupsahtaneita, puhun tietyistä tapauksista!) paidan ei tarvitse olla kovin avoin edestä kun ryppynen dekoltee paistaa, hyi kamala...!

meillä kaikki käyttää sandaaleja tai mitä tahansa naisten lipokkaita, varpaat näkyy kaikilla mutta jalat on huolehdittu kauniiseen kuntoon. itse pitkään piilottelin jopa tatuointeja, mutta voi kauhistus, nyt ne jopa näkyvät... tästä tulee varmaan kommenttia. joka tapauksessa täytyy ottaa huomioon että meidän asiakaspalvelumme on tuttujen, vuosia asiakkainamme olleiden ihmisten palvelua, joten asiakkaat tuntevat meidät jo pitkältä ajalta, joten emme anna enää minkäänlaista "ensivaikutelmaa" eivätkä asiakkaat eikä pomo ole moksiskaan. jos asiakaskuntamme vaihtuisi ja tapaisi jatkuvasti eri ihmisiä, niin se olisi eri asia.

eli joka ammatissa tavallaan.

• Satunnainen kuski

Ihme vouhotusta noiden vaatteiden kanssa. Kyllä minun mielestäni pitäisi saada pukeutua säiden mukaan, ja niillä joilla on tiukat säännöt, voisi olla kesällä kuitenkin erilainen varustus. Taksikuskeilla pitää olla ympäri vuoden aina tummat housut, siniset tai mustat, kiva varmaan niillä on auringossa tepastella.....Voi sitä siististi pukeutua vaikka pukeutuisikin kevyemmin....

• mekkonainen

Joku tuossa kirjoittelikin jo, että pellava ja silkki ovat hyviä materiaaleja helteellä. Myös puuvilla on hyvä, ja jopa villa on hyvä, niin yllättävältä kuin se kuulostaakin. Jos tilanne vaatii tosi siistiä pukeutumista kovassa paahteessa, niin väljä villakangasjakku on loistava valinta. Ei ne meksikolaisetkaan sattumalta villaponchoja käytä ... vaan villa suojaa kuumuudelta.

Oma valintani naisihmisenä on useimmiten siisti hellemekko. Mekon pituus vaihtelee tilanteen mukaan, mutta helman pituus ei tee mekosta automaattisesti kuumempaa. Väljä ja pitkä mekkopuku on myös monien jatkuvassa kuumuudessa elävien ihmisten valinta. Mekko on huomattavasti parempi hellevaate kuin mitkään shortsit tai caprit. Miespuolinen henkilö voi minun mielestäni joissakin tapauksissa olla aivan riittävän siistin näköinen siisteissä polvihousuissa, niin kuin pyöräpoliisit. Helteellä siis saa normaalissa työpukeutumisessa sääret ja käsivarret näkyä miehelläkin, jos kokonaisuus on muuten siisti. Tosi vaativassa tilanteessa tietysti vedetään päälle kesäpuku.

Eikö noita tekokuitujakaan kannata automaattisesti parjata. Urheiluosastolta löytyy varta vasten suunniteltuja paitoja, jotka siirtävät kosteuden pois iholta. Sellaisia käyttävät huippu-urheilijatkin, kun haluavat pysyä kuivan oloisina kovassa urheilusuorituksessa.

• Äkäspiikki

Ollaanhan me sentään eu:ssa ja siellä vietetään siestaa päivän kuumimpaan aikaan.
      Suomi ottaa mallia muutenkin kaikessa turhasta eu:ssa ja tämä on sentään tuntuva asia tämä kuumuus.
      Kyllä siesta pitää suomeenkin saada ja vähintään ajalle klo 11.00-15.00, jolloin on päivän kuumin aika.
      Kyllä sitä illalla joutaa töitä tehdä, kun on vähän viileämpää ja kaupatkin on haluttu auki 24 tuntia vuorokaudessa, niin että ei ole enää mikään pakko olla töissä kuumimpaan aikaan.
      Suomi ei ole sivistys valtio, kun täällä paiskitaan töitä päivän kuumimpaan aikaan ja kinastellaan siitä, miten työpaikalla tulee puketua mahdollisimman peittäväviin vaatteisiin.
      Älkää vaan valittako sitten hienhajusta, kun hikoilette pukeutuessanne samoin kesät ja talvet.

• ssdac

Itse ainakin olen mieluummin viileämmän illan kotona kuin töissä.

• 7-15

Luettelepa ne kaikki EU:n sivistysvaltiot, joissa on käytössä siesta. Minä en tiedä muita kuin Espanjan, ja sielläkin lienee halua päästä siitä eroon.

Mitenhän tuo vähintään klo 11-15 siesta käytännössä toimisi? Kaikki lähtisivät töistä, menisivät omilla autoillaan tai julkisilla koteihinsa ja sitten iltapäivällä takaisin töihin ja sitten taas illalla uudestaan koteihinsa? Kiva varmaan tuplata ruuhkissa matelemisen ilo. Vai menisivätkö kaikki siestan ajaksi lorvimaan jonnekin kaupungille tms.? Ai mutta sielläkin tietysti kaikki paikat olisivat kiinni, siestan takia.

• ...

käytän työpaikalla työasua, joka on meillä kaikilla samanlainen. Koska työskentelen palvelualalla, on se parempikin (ainakin erotumme muun massan joukosta). Lisäksi joudun pakostakin käyttämään hartialämmitintä, kiitos koneellisen ilmastoinnin & ristivedon. Ilman sitä niskani olisi aika jumissa.

• duunari vain

Paljastavuuden raja nyt kulkee toki työtehtävän ja ympäristön mukaan. En nyt niin jaksaisi niuhottaa jonkun kevyemmästä pukeutumisesta toimistoympäristössä suljettujen ovien takana, jos nyt vain "on" kevyen pukeutumisensa kanssa eikä tuo sitä mitenkään esille. (Eri asia ihmiset jotka ns. tietävät olevansa hyvännäköisiä ja treenanneen lihaksikkaita ja suunnilleen kynäkin otetaan telineestä hauista pullistaen tai nojautuen eteen päin niin, että kaula-aukko varmasti vähän näkyy jollekin ja rintalihakset ja vatsa tulevat näkyviin).

Jos taas ollaan jossain ihmisten näkyvillä ja asiakaspalvelussa, niin yleensä jonkinlainen koodi jo onkin. Tietysti keikkaluontoiset hommat ja esim. asiakkaan luona tehtävät, voivat olla poikkeus siinäkin ja kyllä etenkin kovin nuorilla voi käydä vähän virhearvioita pukeutumisen suhteen. Jos menet tekemään vaikkapa tuote-esittelyä jonnekin kovin konservatiiviseen ympäristöön ja olet 19v tyttö n.75%:sti alasti, niin sanomista voi tulla. Tai ainakaan ei ihan tavoita halutulla tavalla potentiaalista asiakaskuntaa.

Mutta tosiaan jos nyt ollaan vain työkaverien silmien alla/edessä niin enpä nyt itsekään tuijota juuri miten joku on pukeutunut ellei jotain aivan ylilyöntejä satu. Toki myönnettävä, että itse miespuolisena reilu kolmekymppisenä toisenlaista pukeutumista voi työkaverissakin huomata vilkuilevansa "katsoa saa muttei koskea" -linjalla hieman enemmän näin kesällä kuin talvella tekisin:) Ja siis ei saman sukupuolen porukkaa, täsmennetään. Mutta jos ei asia haittaa työnteollisesti, niin pukeutukoon jokainen tavallaan.

• Iloa työpäivään

On ihan mukava harrastaa ihan pientä flirttiä työpaikan miesten kanssa. Siis juuri tuota mitä tarkoitit, että katsoa saa muttei koskea. Tuntuuhan se kivalta meistä naispuolisistakin, kun huomaa kollegan katselevan sääriä. Siis ihan asiallista asua, polvipituista hametta ja siistejä sandaaleja käytän töissä. Enkä yhtään sen pitemmälle menevää flirttiä kaipaisikaan.

Napapaita tai liian avoin kaula-aukko eivät ole työpaikalla asiallisia. Liian avonainen ei minusta kuitenkaan tarkoita, etteikö helteellä ihan vähän saisi rintavakoakin vilkkua, jos on kaunis dekoltee. Sitä paitsi ihan vähän vilkahtaminen on usein paljon seksikkäämpääkin kuin liika paljastelevuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      180
      11269
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      55
      5357
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2610
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2286
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1801
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1715
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      37
      1372
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1299
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1166
    10. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      25
      1069
    Aihe