Minulle tämä paahde on aivan liikaa. Meinaan välillä pyörtyä ja huimaa ihan kauheasti. Olen saanut käsivarsiin hirveän aurinkoihottuman,joka on kovin kipeä. Juon mineraalivesiä ja pidän suolatasapainon kohdallaan, mutta tämä lämpö on aivan liikaa minun sietokyvylle. Olen yrittänyt siedätyshoitoa, kun nämä helteet senkun jatkuvat vissiin loppukesän. Vedän fillarilla lenkin päivässä ihan sietokykyni ääripäässä. Kestän paremmin kuumaa ja kuivaa ilmaa, mutta nyt on kuumaa ja kosteaa ilmaa joka on kauheaa. Minulla on etelän puoleinen asunto ilman parveketta ja lämpötila 29 asteitta yötä päivää. Isot tuulettimet pyörii täysillä koko ajan, mutta ei ne ilmaa viilennä. Saa niillä sentään kehon lämpötilaa hallittua ja olon vähän siedettävämmäksi. Eilen mittari oli 34 astetta ja meinasin kauppareissulla pyörtyä, niin kauhean kuuma oli kun asfaltilla köpötteli. Toivon vähän siedettävämpiä ilmoja kaikkien niiden puolesta joille kuumuus on haitta eikä hyve. En ole ikinä käynyt suihkussa 3-5 kertaa päivässä, mutta nyt joudun senkin tekemään. Nauttikoon ne joiden pää tätä kestää, muuten odotellessani viileimpiä säitä, hyvää kesän jatkoa.
Voin todella huonosti.
154
4103
Vastaukset
- MIEvaan:)
Juuh, sama täällä.. toivon todellakin että säät edes vähäsen viilentyisi. ei näitä enää jaksa yhtään, kauhea päänsärky joka päivä ihan vaan kuumuudesta johtuen. öisin ei saa nukuttua ku on niin pirun kuuma ja tuulettimet ei pahemminkaan auta. Noh jospa tää tästä, viimestään talvella helpottaa..
- talvi-ihminen
oikea kunnon talvi tästä hyvästä. Kun tämä hampaat irvessä kestetään, niin olisi kohtuullista saada samanlainen talvi kun viimetalvi oli.
- lauha talvi parempi
talvi-ihminen kirjoitti:
oikea kunnon talvi tästä hyvästä. Kun tämä hampaat irvessä kestetään, niin olisi kohtuullista saada samanlainen talvi kun viimetalvi oli.
Tällaiset kelit ovat juuri hyviä, ei yhtään liian kuuma. Sitäpaitsi viime talvi oli kaikkea muuta kuin hyvä. Kuka sekopää muka voi nauttia -40 asteen pakkasista, kun autotkin hyytyvät tielle ja sellaisista lumimääristä, että junaliikennekin takkuilee? Kovista pakkasista on yhteiskunnalle vain haittaa. Itse toivon lauhaa ja vähälumista talvea, joku 10-30 cm lunta on jo aivan tarpeeksi, se peittää maan ja on tarpeeksi talviharrastusten (esimerkiksi hiihtämisen) kannalta. Lisäksi kun ei ole liian paljoa lunta, niin se helpottaa myös liikkumista. Eikä pakkastakaan tarvitse olla paljoa -10 astetta saisi olla maksimissaan, mutta joku 0... -5 astetta on oikea unelmakeli talvisin, kun ei ole liian kylmä niin pystyy ulkoilusta nauttimaan talvisin täysin siemauksin.
- Porvoolainen!
talvi-ihminen kirjoitti:
Takana kova talvi, joten tästä kesäsätä tuli kova kesä. Nyt jos tuleva talvi on leuto, niin seuraava kesä on viilee.
Talvessa sinänsä ei ole mitään vikaa, pidän talvesta. - Hikinenmammeli
Porvoolainen! kirjoitti:
Takana kova talvi, joten tästä kesäsätä tuli kova kesä. Nyt jos tuleva talvi on leuto, niin seuraava kesä on viilee.
Talvessa sinänsä ei ole mitään vikaa, pidän talvesta.Juuri näin , meidänkin perheellä ja suvussa kaikki ovat aivan puol kuolleita, hyvä esimerkki äitini (95v) suorastaan paistuu himassa joka on todella harmillista :/ . Löysin itse 30 keinoa jolla voi viilentää itseään / muuta apua kuumilla ilmoilla.
- hjikinenmammeli
Hikinenmammeli kirjoitti:
Juuri näin , meidänkin perheellä ja suvussa kaikki ovat aivan puol kuolleita, hyvä esimerkki äitini (95v) suorastaan paistuu himassa joka on todella harmillista :/ . Löysin itse 30 keinoa jolla voi viilentää itseään / muuta apua kuumilla ilmoilla.
Tässä on ne 30 eri keinoa...
http://www.bukisa.com/articles/311746_information - ertyukjgfd
lauha talvi parempi kirjoitti:
Tällaiset kelit ovat juuri hyviä, ei yhtään liian kuuma. Sitäpaitsi viime talvi oli kaikkea muuta kuin hyvä. Kuka sekopää muka voi nauttia -40 asteen pakkasista, kun autotkin hyytyvät tielle ja sellaisista lumimääristä, että junaliikennekin takkuilee? Kovista pakkasista on yhteiskunnalle vain haittaa. Itse toivon lauhaa ja vähälumista talvea, joku 10-30 cm lunta on jo aivan tarpeeksi, se peittää maan ja on tarpeeksi talviharrastusten (esimerkiksi hiihtämisen) kannalta. Lisäksi kun ei ole liian paljoa lunta, niin se helpottaa myös liikkumista. Eikä pakkastakaan tarvitse olla paljoa -10 astetta saisi olla maksimissaan, mutta joku 0... -5 astetta on oikea unelmakeli talvisin, kun ei ole liian kylmä niin pystyy ulkoilusta nauttimaan talvisin täysin siemauksin.
Ja kuka sekopää nauttii näin helvetillisistä olosuhteista? Hyvä että kesä on kohta ohi ja tulee raikkaat ilmat.
- marianneK
ertyukjgfd kirjoitti:
Ja kuka sekopää nauttii näin helvetillisistä olosuhteista? Hyvä että kesä on kohta ohi ja tulee raikkaat ilmat.
No täällä on yksi sellainen sekopää. Ihan ystävällinen tosin ja ymmärtää muitakin :) Harmi vaan että teen töitä kaiket päivät, enkä pääse kuin muutamalle lenkille päivässä. Tänään menin varta vasten kauppaan ja ostin sieltä repun täyteen ruokaa. Autokin minulla on, mutta tällä kelillä halusin kävellä kauppaan ja täysi reppu selässä takas.
Haaveilen tennispelistä tässä helteessä, oijoih! Ei vaan ole kaveria :( - käytössä2
talvi-ihminen kirjoitti:
$11.31 postikuluineen.
USB/3*AA Powered Soccer Robot Oscillating Cooling Fan
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.22488~r.34774240 - paksukainen...
tuskasen kuumaa on mutta ajattele kuinka lihavat ja sairaat, vanhukset kestää-- kuuuuden itselläni ongelmia kun paino yli 200kg kylven hiessä.. mutta hyvänen aika koittakaa nauttia ja hakutukaa viileisiin paikkoihin rannoille ja älkää pyöräilkö kuumalla..
- Helteestä nauttiva
lauha talvi parempi kirjoitti:
Ihan samaa mieltä sun kanssa 'lauha talvi parempi'. Tämä sää on just hyvä, nautin tästä täysillä. Mutta viime talvi oli ihan kamala! En kaipaa edes lunta, parempi mahdollisimaan lauha talvi. Lumi vaikeuttaa niin paljon liikkumista ja kauheat lämmityskustannukset tulee sellaisista pakkasista. Kuljen pyörällä työmatkani 30 km päivässä, niin viime talvena oli muutama sellainen aamu ettei kertakaikkiaan pyörällä päässyt. Nyt sen sijaan työmatkat on suuri nautinto!
Pahoittelut samalla teille jotka tästä kärsitte! - nainen vm-70
ertyukjgfd kirjoitti:
joo olen samaa mieltä. sisällä on tosi kuuma vaikka on tuuletin.odotan jo syksyä. olen enemmän syksyihminen kuin kesän. sorry vaan teille helteestä pitävät.
- päivännouto
ertyukjgfd kirjoitti:
ehdottomasti. Tällaisista helteistä nauttivat vain sekopäät. Helteellä on koko ajan ahdistava ja läkähdyttävä olo, toivon tosiaan, että pian saamme inhimillisempiä lämpötiloja. Olen jo monia vuosia inhonnut hellettä syvästi. Luontokin kärsii valtavasta kuumuudesta.
- ainoastaan
päivännouto kirjoitti:
ehdottomasti. Tällaisista helteistä nauttivat vain sekopäät. Helteellä on koko ajan ahdistava ja läkähdyttävä olo, toivon tosiaan, että pian saamme inhimillisempiä lämpötiloja. Olen jo monia vuosia inhonnut hellettä syvästi. Luontokin kärsii valtavasta kuumuudesta.
kylmyydestä nauttivat ovat sekopäitä.
- Pakko Sopeutua
talvi-ihminen kirjoitti:
Vuoden keskilämpötila on suunnilleen vakio. Ottaa viime talen pakkasia takaisin. Koeta kestää vain nämä helteet. Kyllä se talvi tulee taas.
- sälitön
Ens viikol loppuu
- oi ja voi
tällähetkellä minkämoinen talvi, kunhan nämä järjettömät helteet loppuisivat. Nämä ovat nyt tulosta tuosta kun keskisen euroopan säät ovat virranneet tänne pohjoiseen. Onneksi tällaista ei usein ole, niitä itäisiä virtauksia kaivataan nyt tosiaan. Kelpaisi nuo Atlantin matalatkin, johan kasvikunta onkin viimeisimmillään ja vanhukset korisee myös ihan kuoleman kynsissä. Vain suurimmat idiootit nauttivat tällaisesta, eihän niitä montaa olekaan.
- ei lopu
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/07/1155679
Ihana helle näyttäisi jatkuvan ja hyvä niin. - pidät siis helteistä
oi ja voi kirjoitti:
tällähetkellä minkämoinen talvi, kunhan nämä järjettömät helteet loppuisivat. Nämä ovat nyt tulosta tuosta kun keskisen euroopan säät ovat virranneet tänne pohjoiseen. Onneksi tällaista ei usein ole, niitä itäisiä virtauksia kaivataan nyt tosiaan. Kelpaisi nuo Atlantin matalatkin, johan kasvikunta onkin viimeisimmillään ja vanhukset korisee myös ihan kuoleman kynsissä. Vain suurimmat idiootit nauttivat tällaisesta, eihän niitä montaa olekaan.
"niitä itäisiä virtauksia kaivataan nyt tosiaan"
Jaahas, paljastit siis pitäväsi helteestä. Idästä ja kaakosta nimenomaan kuumimmat helteet kesäisin Suomeen tulevat.
- 4+5
Ja vielä mustalla peltikatolla töissä, tosin lomalla, joten se auttaa kummasti...
- nainen vm55
En nauti minäkään näistä keleistä. Vaikka syö suolaista ja juo paljon nestettä, silti on koko ajan suorastaan oksettava olo, ja voimat vähissä. Mulle sopiva lämpötila on ALLE 22 astetta. 30 asteen pakkanenkin on parempi kuin tämä helle. Talvea odotan jo innolla.
- Porvoolainen!
Saa nähdä miten käy syksyn kun pitäisi päivät viileentyä, niin yhtäkkiä pistääkin intiaanikesän.
- kzkzk
Suomessa on poikkeuksellisen korkea ilman lämpötila tällä hetkellä,mutta...
jokainen joka on ollut esim Välimeren maissa kesällä tietää mitä on todella helteinen sää.Paahtava voimakas aurinko suoraan ylhäältä.
Puhumattakaan tropiikista jossa ilmankosteus on 90 % >
Suomessa aurinko paistaa suhteellisen matalalta,ilmankosteus on alhainen UV säteily on luokkaa 5-6 jne
nautitaan tästä lämmöstä ! - helteestä
kzkzk kirjoitti:
jokainen joka on ollut esim Välimeren maissa kesällä tietää mitä on todella helteinen sää.Paahtava voimakas aurinko suoraan ylhäältä.
Suomessa aurinko paistaa suhteellisen matalalta,ilmankosteus on alhainen UV säteily on luokkaa 5-6 jne
nautitaan tästä lämmöstä !Jotkut idiootit maksavat tästä "ilosta" etelän lomilla! Ei ymmärrä, ei tämä ole valkoihosen hommaa. Missä viipyy kaukosäädin jolla voi säätää omaa ilmastoa ? Sopivia ilmoja ( 15 - 23 astetta) ei etelän lomakohteistakaan löydä. On kuulemma liian kylmää...
- kzkzk
helteestä kirjoitti:
Jotkut idiootit maksavat tästä "ilosta" etelän lomilla! Ei ymmärrä, ei tämä ole valkoihosen hommaa. Missä viipyy kaukosäädin jolla voi säätää omaa ilmastoa ? Sopivia ilmoja ( 15 - 23 astetta) ei etelän lomakohteistakaan löydä. On kuulemma liian kylmää...
Oli hieno fiilis lähteä aamulla klo 6:00 juoksulenkille. Kerrankin inhimiliset olosuhteet ulkoliikuntaan.
Suomessa on pääsääntöisesti paskat kelit lähes aina,mutta kerrankin kun paistaa niin valittajia tutuu löytyvän. Ei ymmärrä ???? - Walking in the Snow
helteestä kirjoitti:
Jotkut idiootit maksavat tästä "ilosta" etelän lomilla! Ei ymmärrä, ei tämä ole valkoihosen hommaa. Missä viipyy kaukosäädin jolla voi säätää omaa ilmastoa ? Sopivia ilmoja ( 15 - 23 astetta) ei etelän lomakohteistakaan löydä. On kuulemma liian kylmää...
En ole koskaan ollut kesäihminen. Kuumuus väsyttää, saa voimaan pahoin, päätä särkee, kiukuttaa...
Muistelenkin aina helteellä jotain talvisia lauluja. Jossain laulettiin "voi kun pian tulis pakkanen".
Paras kesäsää on silloin kun hieman palelee.
Odotellen kunnon lumista ja kylmää talvea. - syksy saapuu aah
helteestä kirjoitti:
Sinulla "Ei nautita helteestä" oli hyvä kirjoitus. Todellakin jotkut hullut maksavat tuhansia euroja jotta pääsevät hiekalle lepäämään helteeseen. On se kumma ettei tajuta ettei paahde ole pohjolan ihmisille tarkoitettu ja silloin kun on talvi niin pitää pysyä vaan pohjolassa.
Itse nautin valtavasti aina syksystä kun viilenee ja silloin on kiva saunoa kun pääsee vilvottelemaan ulos rappusille. Syksy on kauneinta aikaa vuodesta.
Hittojen hitto vain kun en voi työni puolesta pitää kesälomaani elokuussa tai syyskuussa vaan aina pitää olla heinäkuussa lomalla jolloin on kuuminta. En ole mikään uinti-ihminenkään ja siksi helle ottaa päähän. - minä taas toivon
Walking in the Snow kirjoitti:
En ole koskaan ollut kesäihminen. Kuumuus väsyttää, saa voimaan pahoin, päätä särkee, kiukuttaa...
Muistelenkin aina helteellä jotain talvisia lauluja. Jossain laulettiin "voi kun pian tulis pakkanen".
Odotellen kunnon lumista ja kylmää talvea.loskatalvea, talvi on silloin parhaimmillaan. Parempi totutella helteisiin, ilmaston lämmetessä 30... 35 asteen lukemat tulevat olemaan keskikesällä arkipäivää.
- Sirkka Perttunen
kzkzk kirjoitti:
Oli hieno fiilis lähteä aamulla klo 6:00 juoksulenkille. Kerrankin inhimiliset olosuhteet ulkoliikuntaan.
Suomessa on pääsääntöisesti paskat kelit lähes aina,mutta kerrankin kun paistaa niin valittajia tutuu löytyvän. Ei ymmärrä ????Jos täällä on lähes aina paskat kelit,oletko harkinnut muuttaa johonkin muuhun maahan jossa on ainainen helle!! Toiset valittaa talvesta,toiset helteistä.Jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä myös säistä!
- Sirkka Peryyunen
Walking in the Snow kirjoitti:
Odotellen kunnon lumista ja kylmää talvea.Samoin minä! Pimeitä öitä jolloin unenlaatu on toista kuin valoisina kesinä.Olen energisimmilläni talviaikaan.Pakkanen parantaa kesän kirot!
- sdfghkjhgvcx
kzkzk kirjoitti:
Suomessa on pääsääntöisesti paskat kelit lähes aina,mutta kerrankin kun paistaa niin valittajia tutuu löytyvän. Ei ymmärrä ????Kaikki vaan nyt joukolla juoksemaan...
- helle täällä
Sirkka Perttunen kirjoitti:
Jos täällä on lähes aina paskat kelit,oletko harkinnut muuttaa johonkin muuhun maahan jossa on ainainen helle!! Toiset valittaa talvesta,toiset helteistä.Jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä myös säistä!
Miksi sitä nyt pitäisi johonkin muuhun maahan muuttaa jos on helteet täälläkin. Muissa maissa on ehkä enemmän hellettä mutta niissä on jotkin muut asiat huonosti (levottomuus, mahdollisesti sodat, erilaiset sairaudet). Täällä maassa on asiat hyvin ja vielä kun tänne saadaan hellettä, niin se kruunaa kaiken.
- Hiipivä valkopino
kzkzk kirjoitti:
nautitaan tästä lämmöstä !Vai Ilmankosteus alhainen? Juuri nyt klo 2.40 yöllä 83%..
- kzkzk
Hiipivä valkopino kirjoitti:
Vai Ilmankosteus alhainen? Juuri nyt klo 2.40 yöllä 83%..
Tropiikissa on JATKUVA lähemmäs sadanprosentin ilmankosteus.
Suomessa tämä on poikkeuksellista,niinkuin tämäm hetken korkea ilman lämpötila.
Palataan asiaan talven tullen. p.s. mites korkealla se aurinkosi paistaa ??? - kzkzk
Sirkka Perttunen kirjoitti:
Jos täällä on lähes aina paskat kelit,oletko harkinnut muuttaa johonkin muuhun maahan jossa on ainainen helle!! Toiset valittaa talvesta,toiset helteistä.Jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä myös säistä!
Suomesta voisin muuttaa pois,mutta syy olisi suomalaisten outo luonteenlaatu ja sen ymmärtämättömyys.
- Ihana helle!
kzkzk kirjoitti:
Suomessa on pääsääntöisesti paskat kelit lähes aina,mutta kerrankin kun paistaa niin valittajia tutuu löytyvän. Ei ymmärrä ????Nautin suunnattomasti näistä säistä!!! Allekirjoitan sun joka sanan, nimim. "minä nautin".
Ihanaa pyöräillä 31 km:n työmatkat näillä säillä! Se on suuri nautinto, päinvastoin kuin talvella, mikä on suuri kärsimys!
Nautitaan tästä TODELLA harvinaisesta herkusta Suomen oloissa!!! - Vitunnolo
minä taas toivon kirjoitti:
loskatalvea, talvi on silloin parhaimmillaan. Parempi totutella helteisiin, ilmaston lämmetessä 30... 35 asteen lukemat tulevat olemaan keskikesällä arkipäivää.
Luuletko sä että muutamassa vuodessa lämpötila nousee useita asteita
- Matti Viikate
Hanki ilmastointi laite, silla pysyy lampo kurissa kaikilla ilmoilla. Sitten se on kanssa etta liikunta auttaa, siis sitten kun kuntoi kohenee, niin kestaa kuumaakin paremmin. Voisit myos kokeilla nukkua paivisin ja olla yo aikaan hereilla, yolla on kuitenkin hieman viileampaa. http://mattiviikate.newsvine.com/
- terveillä..
ollessa, mutta aloittajan kanssa samoilla ajatuksilla. Kärsin pahasta migreenistä ja nämä säät tuska ja oksentelu siinä teille kesää. Käyn viimeksi yöllä ihan kylmässä suihkussa ja kastelen hiukset. Tyynylle pyyhe ja ilkosillaan nukkumaan.
Parin tunnin päästä sama operaatio, joten uni jää lyhyiksi pätkiksi.
Odotan toiveikkaana ukkosia ja sitä kautta viilenevää. Kun saisi syksyn, jolloin jo elokuussa ekat hallat niin tippus lehdet puista aikasin. Ne on niin rumia syksyllä.
Mutta tärkeintä, poijes kuumuudesta 15 astetta, please?? - raivotartarsekohelle
nuku päivisin???? Miten...jaa töissä? Kotona lapsen kanssa, joka ei nuku päiväunia??? Huhhuh...Hanki ilmastointi? Justjoo...ja mitenkäs semmoinen kerrostalokämppään hankitaan...ikkunoiden välistä ei mitään putkia saa alkaa vetelemään...että revi siitä.
Kyllä se niin on että meillä, jotka ei tämmöistä infernaalista paahdetta kestetä, on ihan yhtälailla oikeus mielipiteeseemme kuin teillä jotka jostain kumman syystä rakastatte ällöhellettä!
Minä ottaisin hyvin mielelläni 30 astetta pakkasta!!! Ei liikuta mua yhtään jos junat jäätyy raiteille...ei oo pakko niitä käyttää. Talvella pysyy hyvin hengissä pukemalla tarpeeksi vaatetta...tällä helteellä pitäis alkaa jo juustohöylällä nahkaa vuolemaan kun hiki vaan valuu vaikka alasti olis... - HYVÄHYVÄ!
raivotartarsekohelle kirjoitti:
nuku päivisin???? Miten...jaa töissä? Kotona lapsen kanssa, joka ei nuku päiväunia??? Huhhuh...Hanki ilmastointi? Justjoo...ja mitenkäs semmoinen kerrostalokämppään hankitaan...ikkunoiden välistä ei mitään putkia saa alkaa vetelemään...että revi siitä.
Kyllä se niin on että meillä, jotka ei tämmöistä infernaalista paahdetta kestetä, on ihan yhtälailla oikeus mielipiteeseemme kuin teillä jotka jostain kumman syystä rakastatte ällöhellettä!
Minä ottaisin hyvin mielelläni 30 astetta pakkasta!!! Ei liikuta mua yhtään jos junat jäätyy raiteille...ei oo pakko niitä käyttää. Talvella pysyy hyvin hengissä pukemalla tarpeeksi vaatetta...tällä helteellä pitäis alkaa jo juustohöylällä nahkaa vuolemaan kun hiki vaan valuu vaikka alasti olis...Vaan onneksi ei tarvi palella!
MINÄ TYKKÄÄN! Tätä lisää. - asdfghjjhgfd
terveillä.. kirjoitti:
ollessa, mutta aloittajan kanssa samoilla ajatuksilla. Kärsin pahasta migreenistä ja nämä säät tuska ja oksentelu siinä teille kesää. Käyn viimeksi yöllä ihan kylmässä suihkussa ja kastelen hiukset. Tyynylle pyyhe ja ilkosillaan nukkumaan.
Parin tunnin päästä sama operaatio, joten uni jää lyhyiksi pätkiksi.
Odotan toiveikkaana ukkosia ja sitä kautta viilenevää. Kun saisi syksyn, jolloin jo elokuussa ekat hallat niin tippus lehdet puista aikasin. Ne on niin rumia syksyllä.
Mutta tärkeintä, poijes kuumuudesta 15 astetta, please??Kokeilepa kuumaa suihkua. Toinen keino on käydä uimassa, eli oleilla vedessä niin kauan että tulee kylmä. Sen kun tekee aamuin illoin niin on ihan hyvä olo.
- sdfghjkjhf
HYVÄHYVÄ! kirjoitti:
Vaan onneksi ei tarvi palella!
MINÄ TYKKÄÄN! Tätä lisää.Ime lisää!
- entäs jos
Minä ottaisin hyvin mielelläni 30 astetta pakkasta!!! Ei liikuta mua yhtään jos junat jäätyy raiteille...ei oo pakko niitä käyttää. Talvella pysyy hyvin hengissä pukemalla tarpeeksi vaatetta...tällä helteellä pitäis alkaa jo juustohöylällä nahkaa vuolemaan kun hiki vaan valuu vaikka alasti olis...Jäätyy lisäksi vesiputket, auto hyytyy tielle ja lunta on niin, että jokaisella askeleella lipsuu sen verran taaksepäin, että matka etenee hitaasti. Onko sekin muka vielä mukavaa?
- sdfghjkjhgf
Minä ottaisin hyvin mielelläni 30 astetta pakkasta!!! Ei liikuta mua yhtään jos junat jäätyy raiteille...ei oo pakko niitä käyttää. Talvella pysyy hyvin hengissä pukemalla tarpeeksi vaatetta...tällä helteellä pitäis alkaa jo juustohöylällä nahkaa vuolemaan kun hiki vaan valuu vaikka alasti olis...Sekopäät jotka nauttivat kun saavat hikoilla koko yön ja häiriköidä siinä ohessa eivät töissä käy.
- Helteen lapsi
HYVÄHYVÄ! kirjoitti:
Vaan onneksi ei tarvi palella!
MINÄ TYKKÄÄN! Tätä lisää.Jatkukoon helteet koko kesän!!!
Ei mitään ihanampaa voi olla :) - Matti Viikate
Minä ottaisin hyvin mielelläni 30 astetta pakkasta!!! Ei liikuta mua yhtään jos junat jäätyy raiteille...ei oo pakko niitä käyttää. Talvella pysyy hyvin hengissä pukemalla tarpeeksi vaatetta...tällä helteellä pitäis alkaa jo juustohöylällä nahkaa vuolemaan kun hiki vaan valuu vaikka alasti olis...Kylla niita ilmastointeja muuten saa kerrostaloihinkin, se on ihan fakta. Se on joo tyo paivina, jos ei voi tyotaan tehda muulloin kuin paivalla, niin hankalampaa. Itse ajan paljon moottoripyoralla, jonka takia lampokin kelpaa, muuten en sita niin paljoa tarvitse. http://mattiviikate.newsvine.com/
- t.ollot
eikä ole!
Ja jos ei saa läpivetoa, tuuletin vain vatkaa sitä läömmintä ilmaa edewstakasin!
- jh
Ihan hirveetä paskaa on nää helteet. Yöllä ei pysty nukkumaan ja töissä pitäs jaksaa 8½ tuntia päivässä. Koko ajan yltäpäältä hiessä ja väkisin vaan jaksettava painaa. Masennus on kyllä tosi lähellä ku väsyttää ja nukuttaa koko ajan eikä jaksa ees istua. Tuuletin ei auta yöllä mitään ja mihinkään viilentimeen ei oo rahaa juuri nyt. Tulis jo syksy ja talvi äkkiä.
- valkonen iho
palaa aina pitkän tauon jälkeen mutta äkkiä alkaa ruskettumaan, jonka jälkeen ei pala ollenkaan.
Paras lämpötila kesällä on 20-25 astetta mutta yli 30 alkaa olemaan ihan liikaa ainakaan pohjoisen kansan kestää. Kyllä se niin on, että meidät on luotu lauhkeaa ilmastoa kestämään =) Yllättävän hyvin olen itse paahteen kestänyt, vaikka toivon syksyn jo saapuvan. Pahinta kesässä on kuitenkin siitepölyallergia!!!!! Onneksi pölyt on hiukan laskeutuneet.- pakkohoidossa kotona
Tämä on jo liian pitkä hellejakso. Olen kärsinyt viimepäivinä muistikatkoksista ja epäilen olevani jonkinlaisesse psykoosissa. Eilen kun tajusin sen, alkoi ottamaan sydämestä ja pelokkaana makasin vessan lattialla, joka on ainoa vähän viileämpi paikka. On tämä rankkaa, olen ollut jo kolmatta viikkoa linnoittautuneena asuntooni, internetti ainoana yhteytenä ulkomaailmaan.
Vihaan kylmiä talvia, koska silloin on odotettavissa kuuma kesä. - huhhellettä.
pakkohoidossa kotona kirjoitti:
Tämä on jo liian pitkä hellejakso. Olen kärsinyt viimepäivinä muistikatkoksista ja epäilen olevani jonkinlaisesse psykoosissa. Eilen kun tajusin sen, alkoi ottamaan sydämestä ja pelokkaana makasin vessan lattialla, joka on ainoa vähän viileämpi paikka. On tämä rankkaa, olen ollut jo kolmatta viikkoa linnoittautuneena asuntooni, internetti ainoana yhteytenä ulkomaailmaan.
Vihaan kylmiä talvia, koska silloin on odotettavissa kuuma kesä.koko aikaa pitää tietsikkaa päällä, kuumentaa vain lisää.
- ei kuumenna
huhhellettä. kirjoitti:
koko aikaa pitää tietsikkaa päällä, kuumentaa vain lisää.
minullapa onkin läppäri.
- höh.
ei kuumenna kirjoitti:
minullapa onkin läppäri.
kun kokeilee sitä, käy kyllä lämpimänä. Hyvä jos sulla viileä läppäri. Vai onko kädet niin kuumat, että läppäri tuntuu viileältä?
- läppäri on
höh. kirjoitti:
kun kokeilee sitä, käy kyllä lämpimänä. Hyvä jos sulla viileä läppäri. Vai onko kädet niin kuumat, että läppäri tuntuu viileältä?
pienempi ja paljon vähemmän virtaa kuluttava kuin pöytäkone. Pöytäkone ja sen näyttö sisätiloja lämmittää, mutta energiatehokas läppäri ei lämmitä.
- Dootsie
miltä tuntuu sama, mutta raskaana! Mulla on todella alhainen verenpaine, jonka takia huimaa ja heikottaa,- ruoka tai juoma ei maistu. Välillä ripulia helteen takia. Pieni lapsi lisäksi hoidettavana. Turvotus painaa paälle. Yks ilta odotin suunnilleen kuolemaa, kun vain makasin puolitajuttomana. Ei jaksa hoitaa kotitöitä, ulkona käyn vain pakosti. Sisälläkin 30 lämmintä , vaikka ristiveto ja ropeli pyörii katossa. Odotan vain joka päivä, että SELVIÄN HENGISSÄ taas hellepäivästä!!!
- jeppppp
Minulla samoin. Kärsin raskaudenajan pahoinvoinnista ja tämä helle ei kyllä yhtään auta asiaa. Olenkin paljon sisällä ja juon nestettä ( joka pysyy sisällä). Muuten pidän lämpimistä kesistä. Suorassa auringonpaisteessa ei kyllä voi olla näillä keleillä.
- no mikäs pakottaa
jeppppp kirjoitti:
Minulla samoin. Kärsin raskaudenajan pahoinvoinnista ja tämä helle ei kyllä yhtään auta asiaa. Olenkin paljon sisällä ja juon nestettä ( joka pysyy sisällä). Muuten pidän lämpimistä kesistä. Suorassa auringonpaisteessa ei kyllä voi olla näillä keleillä.
olemaan raskaana tähän aikaan vuodesta. Itse olette valintanne tehneet. Suosittelen raskausajaksi talvea tai muuttamaan Etelämantereelle tai Pohjoisnavalle, jos on liian tukalaa.
- BÖÖ!!!
no mikäs pakottaa kirjoitti:
olemaan raskaana tähän aikaan vuodesta. Itse olette valintanne tehneet. Suosittelen raskausajaksi talvea tai muuttamaan Etelämantereelle tai Pohjoisnavalle, jos on liian tukalaa.
"mikäs pakottaa olemaan raskaana tähän aikaan vuodesta. Itse olette valintanne tehneet." Voi jumankeut miten typerää tekstiä! Oletko 12-vuotias? Raskaaksi voi tulla muutenkin,kuin äärimmäisen laskelmoinnin jälkeen. Kysy äitiltäs miltä tuntui itseäsi odottaa.
- ,,,
En ole raskaana mutta itse en saa ristivetoa, kunpa saisi.
- voi hyväsaika
BÖÖ!!! kirjoitti:
"mikäs pakottaa olemaan raskaana tähän aikaan vuodesta. Itse olette valintanne tehneet." Voi jumankeut miten typerää tekstiä! Oletko 12-vuotias? Raskaaksi voi tulla muutenkin,kuin äärimmäisen laskelmoinnin jälkeen. Kysy äitiltäs miltä tuntui itseäsi odottaa.
"Raskaaksi voi tulla muutenkin,kuin äärimmäisen laskelmoinnin jälkeen."
No niin voi, mutta sekin johtuu yleensä vain ihmisen omista valinnoista ja siihen voi itse vaikuttaa.
"Kysy äitiltäs miltä tuntui itseäsi odottaa."
Minua kun odotettiin niin oli silloinkin helteet, eikä äiti valittanut sanallakaan, ei ainakaan helteistä. Vaan nykyihmiset ovat nyt niin velttohousuista kansaa, ettei kestetä edes pientä mukavaa lämmintä ilmaa. Entäs synnyttäjät lämpimissä maissa? Eivät valita sanallakaan, vaikka siellä on paljon kuumempaa, kuin täällä. Jos he saisivat tietää, miten täällä ajatellaan, niin he nauraisivat itsensä kippuraan.
Tämä kuumuus ei ole mitään siihen verrattuna, mitä meikäläinen on joutunut elinaikanaan kestämään.
"Oletko 12-vuotias?"
En ole.
Terveisin jätkä, jolla kaunis tyttöystävä kainalossa, eikä kumpikaan meistä halua koskaan lapsia. - dwsefghyjui
voi hyväsaika kirjoitti:
No niin voi, mutta sekin johtuu yleensä vain ihmisen omista valinnoista ja siihen voi itse vaikuttaa.
Minua kun odotettiin niin oli silloinkin helteet, eikä äiti valittanut sanallakaan, ei ainakaan helteistä. Vaan nykyihmiset ovat nyt niin velttohousuista kansaa, ettei kestetä edes pientä mukavaa lämmintä ilmaa. Entäs synnyttäjät lämpimissä maissa? Eivät valita sanallakaan, vaikka siellä on paljon kuumempaa, kuin täällä. Jos he saisivat tietää, miten täällä ajatellaan, niin he nauraisivat itsensä kippuraan.
Tämä kuumuus ei ole mitään siihen verrattuna, mitä meikäläinen on joutunut elinaikanaan kestämään.
"Oletko 12-vuotias?"
En ole.
Terveisin jätkä, jolla kaunis tyttöystävä kainalossa, eikä kumpikaan meistä halua koskaan lapsia.että ajattelette noin, ei lisäänny tollot täällä..
NE ulkomailla synnyttävät ovat tottuneet siihen, koko ikänsä siellä asuneina!
"Tämä kuumuus ei ole mitään siihen verrattuna, mitä meikäläinen on joutunut elinaikanaan kestämään."
Tässä ei keskustellakaan sun elämäsi tilasta ja sen kestämättömyydestä/sitämättömyydestä ´vaan tästä helevetin helteestä! - muahhahaa
voi hyväsaika kirjoitti:
"Oletko 12-vuotias?"
En ole.
Terveisin jätkä, jolla kaunis tyttöystävä kainalossa, eikä kumpikaan meistä halua koskaan lapsia.Hyvä että ette hanki lapsia. Päästään teijän sukupolvesta eroon
- ettepä pääse
muahhahaa kirjoitti:
Hyvä että ette hanki lapsia. Päästään teijän sukupolvesta eroon
Meidän suvussamme on muutamia, meidän kanssa juuri samalla tavalla ajattelevia ja he taas haluavat lapsia. Jos mä ja mun tyttöystävä ei haluta lapsia, niin se ei tarkoita sitä, etteikö meidän sukumme voisi silti jatkua. Että helteistä pitävä sukumme tulee kyllä jatkumaan.
Ja mitä helteisiin tulee, niin onneksi ne eivät näyttäisi vielä tältä kesältä olevan ohi, näyttäisi jopa tulevan taas noita ihania 35 asteen kelejä.
Onneksi ilmasto lämpenee koko ajan, pääsee itse sitten joskus vanhoilla päivillä nauttimaan 30 asteen helteistä ja yli yhtäjaksoisesti ainakin 3 kuukautta, mahdollisesti pitempäänkin. - Hohhelo
ettepä pääse kirjoitti:
Meidän suvussamme on muutamia, meidän kanssa juuri samalla tavalla ajattelevia ja he taas haluavat lapsia. Jos mä ja mun tyttöystävä ei haluta lapsia, niin se ei tarkoita sitä, etteikö meidän sukumme voisi silti jatkua. Että helteistä pitävä sukumme tulee kyllä jatkumaan.
Ja mitä helteisiin tulee, niin onneksi ne eivät näyttäisi vielä tältä kesältä olevan ohi, näyttäisi jopa tulevan taas noita ihania 35 asteen kelejä.
Onneksi ilmasto lämpenee koko ajan, pääsee itse sitten joskus vanhoilla päivillä nauttimaan 30 asteen helteistä ja yli yhtäjaksoisesti ainakin 3 kuukautta, mahdollisesti pitempäänkin.että ilmasto ei lämpene koko ajan
- hohhelo
Hohhelo kirjoitti:
että ilmasto ei lämpene koko ajan
...vaan ilmasto muuttuu jatkuvasti
- pitkällä aikavälillä
hohhelo kirjoitti:
...vaan ilmasto muuttuu jatkuvasti
suuntaus on kuitenkin lämpenevä.
- jrressgregesg
Kun on 20 astetta lämmintä, niin siitä ei ilmat parane. Mutta tämmöinen korvennus on aika tuskaista.
Nuo viime talven pakkaset ei haitanneet mitään. Jos palelti, niin ei muuta kuin lisää puita uuniin.
Ja sitten kun pitää olla tämmöinen vedolle arka, niin ei ilmastoinnillakaan voi tätä kuumuutta lievittää paljoa ilman että nenä alkaa vuotamaan ja aivastuttaa. Kaveri istui eilen kyydissä kun käytiin syömässä. Saattoi ihmisiä näky huvittaa, kun kaveri istuu pelkät shortsit jalassa apukuskin paikalla, minä ajan autoa takki päällä ja florida-mallin ilmastointi pauhaa täysillä :)- Helpottaa jos
Vähän kerrallaan ja kannattaa muistaa syödä tomaattia johon ripottelee hieman suolaa leikkauspinnalle, saa hivenaineet ja suolaa samalla, koska niitä haihtuu hikoillessa.
Ps. tämä on muuten lääkärin antama suositus takavuosilta! - Jatku vain
Helpottaa jos kirjoitti:
Vähän kerrallaan ja kannattaa muistaa syödä tomaattia johon ripottelee hieman suolaa leikkauspinnalle, saa hivenaineet ja suolaa samalla, koska niitä haihtuu hikoillessa.
Ps. tämä on muuten lääkärin antama suositus takavuosilta!Nyt tuli ihana kesä. Kunhan juo tarpeeksi ja huolehtii suolatasapainosta, pärjää.
Helpottaa jos kirjoitti:
Ps. tämä on muuten lääkärin antama suositus takavuosilta!Ihana viilennys tuli ainakin hetkeksi, kun kävin juuri vaatteet päällä viileässä suihkussa. Ensimmäisen kerran moneen päivään ei ole tukala olo suihkukopin ulkopuolella. Vesilaskun takia ei viitsi koko päivää olla suihkussa, mutta tämä toimii! :)
- sortsikelit kunniaan
valittajilla kesälläkin toppahousut ja toppatakki päällä heittäkää ne jo huhtikuussa hornan kuuseen ja shortsit jalkaan niin ei tule kuuma kyl se on niin että 35-40 astetta niin siitä eivät ilmat parane
- onks näin?
eiks mustalaiset lisää vaatetta päälle kesäisin?
Ne ei saa olla alasti kesälläkään.- ---
kuulemma syntyykin vaatteet päällä, ettei mene riettaudeksi sekin homma.
- Vaippapää
Osta lasten hyvälaatuisia kertakäyttövaippoja (esim. pampers, isommille lapsille tarkoitettuja), kastele ne kraanavedellä ja pakasta. Niil' voi hyvin viilentää vaikka vuoteensa ja laittaa yhden esim. päähänsä, eikä vesi niistä valu. Liian märäksi ei kannata kastella.
sitten ilmalämpäpumpun ja huoneen lämmön saa itse säädettyä miten alhaseksi haluaa, vaikka 18 asteeseen ja se kone pitää sen siinä, ei ole yhtään hikinen olo. Tämä olisi vnahuksille hyvä ratkaisu, eikä se maksanut kuin pari tonnia ja saa talvella kolmas osan lämmön kulutuksesta säästettyä, tällä laitteella, kun se talvella lämmittää ja kesällä viientää. Tosi hyvä laite.
- sohviperunasulaa
penttiz kirjoitti:
sitten ilmalämpäpumpun ja huoneen lämmön saa itse säädettyä miten alhaseksi haluaa, vaikka 18 asteeseen ja se kone pitää sen siinä, ei ole yhtään hikinen olo. Tämä olisi vnahuksille hyvä ratkaisu, eikä se maksanut kuin pari tonnia ja saa talvella kolmas osan lämmön kulutuksesta säästettyä, tällä laitteella, kun se talvella lämmittää ja kesällä viientää. Tosi hyvä laite.
On älyhyvä härveli joo, mutta ei semmosta saa kerrostaloon asentaa....että se siitäkin helpotuksen ajatuksesta...ikävä kyllä kaikki ei asu omakotitaloissa joissa voi tehdä mitä vaan...
- seija anneli
penttiz kirjoitti:
hommattiin kans ilmalämpöpumppu alkukesästä, huoneilma ihanan raikasta ja kuivaa hengitellä. kyllä tuli laite tarpeeseen ku tällanen hellekesä saatiin. yläkerran makkarit illalla ihanan viileät ku menee nukkumaan.
- sdfghkjhg
Onneksi on jo heinäkuu puolessa välissä, eli viilenevää on luvassa. 20 astetta tuntuu tämän jälkeen kylmältä, mikä on mahtavaa. Ei kyllä kannata rehkiä näin kuumalla pyörän kanssa. Olo ei siitä parane.
- ei vielä
Helle jatkuu ja hyvä niin.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/07/1155679
Sammakkoprofessori lupaa vähintään yhtä kuumaa elokuulle.
http://www.puolanka-lehti.fi/sammakkoprofessori/ennustukset.htm
"Elokuussa palaa nahka.
Heikkisen merkkien mukaan elokuusta tulee lämmin ja helteinen.
- Elokuu on lämmin ja hellekuukausi. Veikkaan, että käy kuten vuonna 1996: tulee niin kuuma, että karvat menevät käppyrään, Heikkinen sanoi. - Lämmintä on, liiankin lämmintä ainakin syöntautisille, pitää mennä kellariin pakoon. Lämmintä on, saattaa olla 30, jopa 35 astetta. - Koska pakkasta oli talvella viidettäkymmentä astetta, niin siitä voi ottaa pari prosenttia pois, joten kyllä se käy ainakin 35 asteessa. Se korvaa nyt niitä talven pakkaspäiviä, Heikkinen selvitti. "
- oijrj
Minun mielestäni paras lämpötila on ehkä sellaiset 20 - 25 celsiusta aurinkoisella ja aavistuksen tuulisella säällä, mutta pakko sanoa, että on reippaasti yli 30 lämpöastetta ehkä itsellenikin liikaa. Pidän kesästä ja Suomessahan se on tunnetusti lyhyt, joten nauttia olen kuitenkin yrittänyt.:) Sen mitä yli kolmenkymmenen asteen helteistä omalla kohdallani olen todennut on, että oikein kuumalla suolaisen ruoan tarve tuntuisi lisääntyvän. Samoin vesipitoisia vihanneksia ja hedelmiä syön paljon tavallista enemmän. Ymmärrän etelä- eurooppalaisia ja muita lämpimien maiden ihmisiä, että syövät paljon tulista, esim. suolaistakin ja ylipäätään vahvamausteista ruokaa, koska kehon suolatasapaino menee helteellä helposti heikoksi.
Lämmin sää on kivaa, jollei tarvitse olla töissä jossakin hirvittävän kuumassa paikassa ja jos pääsee halutessaan vaikka rannalle tai muuten vilvoittelemaan - sääliksi sen sijaan käy esimerkiksi bussikuskeja näillä säillä. Ei olisi kivaa istua kuskin paikalla autossa pitkässä vuorossa, kun auton lämpötila nousee usein varmasti helposti yli neljäänkymmeneen, vajaan kolmenkymmen asteenkin lämpötiloissa.
Yhden aika kamalan matkan muistan helteen osalta... Turkissa oltiin ja paikka muuten oli aivan ihana, mutta kun se lämpötila nousi tosiaan yli neljäänkymmeneen ( oli lämpimintä aikaa vuodesta siellä ja sikäläisittäinkin kai aika poikkeuksellisen kuumaa), oli päiväsaikaan suorastaan tuskaista olla. Siestakäytäntö on varmasti perusteltu kuuman tai hyvin lämpimän ilmanalan maissa. Vielä ikävämpää on silti oikein kylmä talvi ja pitkä ja pimeä talvi ylipäätään: inhosin mennyttä talvea, joka todella oli hyvin kylmä. Ideaaalisinta olisi varmaan elää olosuhteissa, joissa lämpötila ympäri vuoden kieppuisi siellä ainakin noin 15:ssa celsiuksessa.- sdfghjhgfx
Itse en edes muista, että olisi ollut erityisen kylmä talvi. Pipoakaan ei kaupungilla tarvittu.
- joo..
sdfghjhgfx kirjoitti:
Itse en edes muista, että olisi ollut erityisen kylmä talvi. Pipoakaan ei kaupungilla tarvittu.
Missäköhän vietit viime talven?! Kyllä se oli kylmin ja pisin pitkiin aikoihin!
- .....
Joo monta kertaa päivässä tulee viileässä suihkussa käytyä, ei tässä muuten hengissä selviä. Kyllä ens viikolla näyttäis lämpötila vähän laskevan.
- En tosiaan ymmärrä
Psykopaatit eivät ymmärrä tunteita -etenkään toisten ihmisten. Jos itse on tyytyväinen, niin miksi pitää tulla tänne valittamaan siitä etteivät kaikki nauti?
- kaikki nauttivat
Tiedän, että sisimmissään kaikki nauttivat helteestä. Se joka sanoo toisin, valehtelee.
- Helteestä nauttiva
Sinulle 'Taas se nähtiin'. Eihän helteestä nauttivat täällä valita, vaan ne jotka siitä kärsivät, sehän tämän keskustelun aloitti. Saa kai sitä kommentoida jos nauttii tästä, eihän se ole valittamista!
- JP1990
minula on jokin piilosairaus ja tämä jatkuva helle pahentaa olo tilaani ja kun käyn lääkärissä niin hekään ei osaa auttaa ku eivät löydä syytä mikä minulla on ja kumminkin särkee ja ottaa tää vitun helle hermoon... tänäänkin broidin kans mietittiin mihin menis ettei ois niin kuuma... kävin kylmäs suihkus ei auttanu istuin varjos ei auttanu laiton tuulettimen päälle -15 astet ei auttanu sit ku aattelin mennä ulos niin 5min sit taju lähti ja jäin siihen pihaan... :'((((
- huonoja,,,
tekevät huonon olon, voivat aiheuttaa huimausta, päänsärkyä yms. oireita. Helteellä paras juoma on kivennäisvedet tai pelkkä vesi, myös piimä on hyvä koska siinä on kalsiumia.
Huimaukseen ja heikotukseen sekä pumppuoireisiin auttaa myös magnesium. Magnesiumtabletteja myydään aivan tavan elintarvikeliikkeissäkin, eikä hinta ole huima, noin 7 euroa. Itse sain magnesiumista selvän avun huteraan oloon, jalkakramppeihin ja pumpun jyskintään!
Kannattaa syödä myös päivän mittaan rehellisesti suolaisia, esim. silliä ja metvurstia sekä tuoreita kasviksia että saa kaliumia. Sitäkin nimittäin poistuu hikoillessa. Tosin metvurstia jos pötkön ahmii, voi tulla jo nitraatista sairaaksi... - 31
huonoja,,, kirjoitti:
tekevät huonon olon, voivat aiheuttaa huimausta, päänsärkyä yms. oireita. Helteellä paras juoma on kivennäisvedet tai pelkkä vesi, myös piimä on hyvä koska siinä on kalsiumia.
Huimaukseen ja heikotukseen sekä pumppuoireisiin auttaa myös magnesium. Magnesiumtabletteja myydään aivan tavan elintarvikeliikkeissäkin, eikä hinta ole huima, noin 7 euroa. Itse sain magnesiumista selvän avun huteraan oloon, jalkakramppeihin ja pumpun jyskintään!
Kannattaa syödä myös päivän mittaan rehellisesti suolaisia, esim. silliä ja metvurstia sekä tuoreita kasviksia että saa kaliumia. Sitäkin nimittäin poistuu hikoillessa. Tosin metvurstia jos pötkön ahmii, voi tulla jo nitraatista sairaaksi...kotona-nimimerkille: aspartaamin runsas nauttiminen esimerkiksi limsoissa voi aiheuttaa jonkinlaisia psyyken kremppoja, ehkä olet yliherkkä sille tai muille lisäaineille.
Koita syödä terveellisesti ja monipuolisesti ja juo kivennäisvettä, eiköhän se siitä. - ---
"ei auttanu sit ku aattelin mennä ulos niin 5min sit taju lähti ja jäin siihen pihaan... :'(((("
Voi sinua parkaa. :( Onneksi joku laittoi jo jotain neuvoja mitä voi kokeilla. Lisäksi (mehu)jäätä aamuin illoin ja hieman suolaa että saa natriumia. Riittävä ruokailu, ei kofeiinia, kaakaota eikä alkoholia. Onko tuuletin, ja jäähdytin vielä olemassa? Välillä suihku. Läpömittari sisälle, koska jos alkaa menemään liiallisuuksiin se kuumuus, on ehkä parempi mennä tutulle evakkoon. - JP1990
--- kirjoitti:
"ei auttanu sit ku aattelin mennä ulos niin 5min sit taju lähti ja jäin siihen pihaan... :'(((("
Voi sinua parkaa. :( Onneksi joku laittoi jo jotain neuvoja mitä voi kokeilla. Lisäksi (mehu)jäätä aamuin illoin ja hieman suolaa että saa natriumia. Riittävä ruokailu, ei kofeiinia, kaakaota eikä alkoholia. Onko tuuletin, ja jäähdytin vielä olemassa? Välillä suihku. Läpömittari sisälle, koska jos alkaa menemään liiallisuuksiin se kuumuus, on ehkä parempi mennä tutulle evakkoon.tuuletin on viel katoss kiinni... tutuillakin on yhtä kuuma...
- varma keino
huonoja,,, kirjoitti:
Kannattaa syödä myös päivän mittaan rehellisesti suolaisia, esim. silliä ja metvurstia sekä tuoreita kasviksia että saa kaliumia. Sitäkin nimittäin poistuu hikoillessa. Tosin metvurstia jos pötkön ahmii, voi tulla jo nitraatista sairaaksi...Minä vietän hellekesän näin syön LEIPÄÄ JA JUON VIINAA niin ei tiedä helteestä mitään.
- viileehaalee
Tänään oli kova ukonilma Parkanossa ja Kurussakin tuli rakeita.
On todella kiva olla nyt kun ulkona on 18 ja kello on 23.17.
Hienosti huoneetkin viilenee kun pitää ulko-ovea auki.- jos helle jatkuu 30C
Onneksi kai ensi viikoksi on luvattu normihellettä eli siis 25-astetta. Väittäisin että jos nämä kuumat imat jatkuvat se tulee kalliiksi, erilaisten hälyytystehtävien lisääntyminen, sähkön kulutuksen lisääntyminen, koneiden sökähtäminen, lisääntyneet potilaat päivystyksissä, vedenkulutuksen lisääntyminen. Jos koko kesän olisi tälläinen helle varmasti ne säästöt joita tehdään sulkemalla osastoja sairaalasta hupenisivat helteen aiheuttamiin kustannuksiin. Itse pidän normaalisti kesästä mutta oli yllätys miten voimakkaasti elimistöni reagoi tähän kuumaan. Viime viikko meni mutta nyt voimat loppu.
- helle ja ötökät
on ollut tänä kesänä kauheesti paarmoja ja hyttysiä. Miten helkkarissa hytyset viihtyy vaikka ne yleensä kuuluis olla silloin jos on kosteaa?
Paarmoja sitävastoin on hellekesinä paljon. Pitäisi varmaan muttaa rannikolle esim. Helsinkiin, Raumalle, Poriin, ouluun niin ei ois noita paskiaisia. Nimittäin nuo ötökät on järvisuomen riesa ja sisäsuomen jossa paljon puustoa ympärillä.- Hfffffffffffffffffff
Koska kun on kuuma, on samalla kosteeta. Yleens jos on kuuma, on samal kuivaa.
Helle sucks - juhlakenkiä sovittaa
Ei niitä vain sisämaassa asustele, vaan riesana ovat täällä Lounais-saaristossakin. Ja hyttysiä, koska on niin kosteaa.
Ja pian tulevat vielä hirvikärpäsetkin, jeeee. Mustikoita tosin taitaa olla sen verran niukasti ja pieniä, että suuremmat marjaretket jää väliin tänä kesänä.
No, ampiaisia ei ole kovin paljon ollut vielä, ainakin ne on vähentyneet ympäriltä pörräämästä.
Mitenkähän Lapissa päin, onko paljon sääskiä?
Ja eipä unohdeta mäkäräisiäkään. Juuri kun kuvittelet pystyväsi hetken olemaan puutarhatöissä illan viileydessä(!?), niin jopa pian mäkäräiset saapuvat päänahkaa imemään:-(
Jep, kyllä tämä helle on meille suomalaisille kylmään ilmanalaan tottuneille aika koitos. Mutta pian on se syksy ja pimeät illat ja tuuli paukkuu nurkissa ja villasukat pyörii jaloissa, lisää vaatetta niskaan ja uutta kesää odotetaan.
Koskaan ei olla tyytyväisiä, näinhän se menee.
Itsekään mikään helleihminen ole, mutta koitetaan pärjätä. Ei tämä kestä enään kauaa.
Jalat turvoksissa ja kädet kanssa, työtä pitää tehdä ja kävelläkin. Onneksi on jalat vielä kuitenkin olemassa turvotuksesta huolimatta.
- ei ole edes kuuma
Ne jotka valittavat näistä ilmoista, eivät edes tiedä mitä TODELLINEN kuumuus on.
- Näi o!
Toki ymmärrän ne sairaat sekä vanhukset, joille tämä on liikaa...
Mutta että terveet valittaa!?!?
Meillä ei valiteta, kyllä sitä raastavaa pakkasta on taas ihan tarpeeksi luvassa ja ihan liian pitkään, verrattuna tähän lyhyeen helteeseen!!!! - olemme erilaisia.
Niin mutta tiesitkö että tutkimusten mukaan ihmiset kestävät hellettä eri tavalla, jossain tropiikissa asuvilla on sellaiset geenit että he kestävät kuumaa paremmin. Lisäksi näköjään maissa missä on paljon sähkölaitteitta ym, ne sökähtelevät tälläisillä helteillä. Eikä suomalaisia talojakaan ole suunniteltu tälläistä varten. Onhan myös Euroopassa sairaskohtaukset lisäntyneet helteen takia. Junat ovan jääneet radalle, kauppojen kylmäaltaan eivät kestä. Joillekkin eläimille tämä on myös vaikeaa aikaa. Ei kysmyst ole pelkästään siitä nauttiiko joku helteistä tai ei. Joskus tuntuu että ihmisiä suunnilleen syyllistetään siitä että he eivät kestä hellettä. Tuskin ambulansseja kitisijät työllistävät vaan ihmiset joiden elimistö ei kestä näin kuumaa. Ja sen ilmalämpöpumpun kanssa tuskin voi ulkona liikkua, ei kukaan voi linnotautua kotiinsa viikkokausiksi.
- jep näin on
Näi o! kirjoitti:
Toki ymmärrän ne sairaat sekä vanhukset, joille tämä on liikaa...
Mutta että terveet valittaa!?!?
Meillä ei valiteta, kyllä sitä raastavaa pakkasta on taas ihan tarpeeksi luvassa ja ihan liian pitkään, verrattuna tähän lyhyeen helteeseen!!!!Lumesta ja pakkasesta on paljon enemmän haittaa kuin helteestä. Sitäpaitsi talvella on kaiken maailman tautipöpötkin liikkeellä. Ne, jotka valittaa helteestä ja kuumuudesta, niin miettiköön uudestaan talvella punkan pohjalla 40 asteen kuumeen kourissa ja kenties sellaisessa olotilassa olisi ruvettava vielä jotain tekemäänkin (esim. mentävä ulos kylmyyteen). Luulenpa, että monen hellevalittajan kellossa ääni muuttuu silloin. Noh, onneksipa ilmastonmuutos vie talvet mukanaan tästä maasta, tai ainakin tekee ne lyhyemmiksi ja lämpimimmiksi.
- ai eikö
olemme erilaisia. kirjoitti:
Niin mutta tiesitkö että tutkimusten mukaan ihmiset kestävät hellettä eri tavalla, jossain tropiikissa asuvilla on sellaiset geenit että he kestävät kuumaa paremmin. Lisäksi näköjään maissa missä on paljon sähkölaitteitta ym, ne sökähtelevät tälläisillä helteillä. Eikä suomalaisia talojakaan ole suunniteltu tälläistä varten. Onhan myös Euroopassa sairaskohtaukset lisäntyneet helteen takia. Junat ovan jääneet radalle, kauppojen kylmäaltaan eivät kestä. Joillekkin eläimille tämä on myös vaikeaa aikaa. Ei kysmyst ole pelkästään siitä nauttiiko joku helteistä tai ei. Joskus tuntuu että ihmisiä suunnilleen syyllistetään siitä että he eivät kestä hellettä. Tuskin ambulansseja kitisijät työllistävät vaan ihmiset joiden elimistö ei kestä näin kuumaa. Ja sen ilmalämpöpumpun kanssa tuskin voi ulkona liikkua, ei kukaan voi linnotautua kotiinsa viikkokausiksi.
"ei kukaan voi linnotautua kotiinsa viikkokausiksi."
Voi, kun linnoittautuu. - syyttää kitinästä
olemme erilaisia. kirjoitti:
Ja muutkin ihmiset voivat omata sellaisen elimistön joka ei kestä näin kuumaa, ei pelkästään vanhukset. Sairauksia on muillakin kuin vanhuksilla. Tämänhän on todennut ihan tutkijakin, jonka mukaan kaikkien ihmisten geenit eivät ole luotu tälläisiä helteitä varten. Myöskin ympäristölle tämä on paha juttu kasvavan energian kulutuksen takia.
- kaikki jäädä
ai eikö kirjoitti:
"ei kukaan voi linnotautua kotiinsa viikkokausiksi."
Voi, kun linnoittautuu.Niin yleensä ihmiset käyvät kaupassa, töissä jne. Jos kaikki jäisivät kotiinsa Suomi pysähtyisi.
- niinpä niin
syyttää kitinästä kirjoitti:
Ja muutkin ihmiset voivat omata sellaisen elimistön joka ei kestä näin kuumaa, ei pelkästään vanhukset. Sairauksia on muillakin kuin vanhuksilla. Tämänhän on todennut ihan tutkijakin, jonka mukaan kaikkien ihmisten geenit eivät ole luotu tälläisiä helteitä varten. Myöskin ympäristölle tämä on paha juttu kasvavan energian kulutuksen takia.
Suomalaisethan ovat tunnetusti sairasta kansaa (siis kun suomessa ihmisillä on paljon erilaisia pitkäaikaissairauksia), yksi syy, miksi häpeän olla suomalainen.
- ja aina minä
niinpä niin kirjoitti:
Suomalaisethan ovat tunnetusti sairasta kansaa (siis kun suomessa ihmisillä on paljon erilaisia pitkäaikaissairauksia), yksi syy, miksi häpeän olla suomalainen.
Suomalaiset ovat myös tunnettuja siitä että he eivät osaa asettua muiden asemaan tai ajatella asioita muulta kuin omalta kannaltaan. Jos joku avaa ketjun missä kertoo voivansa pahoin helteellä. Millaiset ihmiset tulevat noin otsikoituun ketjuun kertomaan miten HE pitävät helteestä ja kieltävät valittamasta. Joskus tosiaan hävettää olla suomalainen...
- täysin totta
Ne jotka valittaa helteestä, niin miettikääpä millaista se on armeijan pojilla täydessä taisteluvarustuksessa siellä metsässä. Siinä on heillä päällä yksi jos toinenkin vaatekerrasto, maastopuku, sirpaleliivi, taisteluvyö ja jalassa paksut armeijan sukat ja varsikengät tai kumisaappaat. Tuollaisessa varusteessa saattaa tulla hiki talvipakkasellakin, niin entäpäs sitten helteellä. Lisäksi tuollaisessa varusteessa saattaa joutua juoksemaan niin kovaa kuin pystyy pitkiäkin matkoja.
Itse kuin olin palveluksessa joskus muinoin, niin silloin tuollaisessa varustuksessa juoksutettiin sotilaita kovallakin helteillä vaikka kuinka paljon. Heikoimmat sotilaat tuupertuivat silloin maahan ja jotkut jopa yökkivät ja oksentelivat. Mutta varusmiesjohtajat ja kapiaiset eivät välittäneet pätkääkään, kaveri sivuun hetkeksi (muutamaksi minuutiksi) ja kun pahoinvointi hellitti niin takaisin samaan rääkkiin.
Ei tunnu helle missään, kuin on tuollaiseen tottunut.
- ihan poikki nyt
Ja pidän tietokonetta päällä vain aamuisin n. tunnin. Televisiosta katson vain uutiset ja sään. Kaikki lämpöä aiheuttavat laitteet ovat minulla käyttökiellossa siihen asti kunnes tulee vähän helpotusta tähän järkyttävään kuumuuteen. Tuulettimet on ainoita sähkölaitteita mitkä pörräävät jatkuvasti.
- hää hää
Minullapa ei ole mikään laite käyttökiellossa. Minä en todellakaan muuta pienintäkään asiaa elämästäni sään takia, IKINÄ.
Minulla on ollut samallaisia ongelmia,kunnes keksin että pakastimessa on kylmäkalleja ja niimpä kääräisin ,ohuen keittiöpyyhkeen ympärille ja esim.nukkumaan mentäessä,vuoraan niillä nukkumakohtani ja yksi on tyynyllä jne. Lisäksi minulla on kylmägeelipusseja ja ne muotoutuu mukavasti vaikka niskaan ja välillä muualle eripuolelle kehoa...olen myös välillä pitänyt jalkoja kylmässä pesuvadissa.... :)
- kova kärsimys
vähän parempaa, ulkona aamulla "vain" 22 astetta, sisällä 28. Aloitin kovan tuuletuksen ja sisälämpö nyt 26 kieppeillä. Eihän se vielä paljoa auta, mutta edes vähän.
Voi kun tuo sää nyt vaihtuisi normaaliksi.
- Huh hellettä
Kyllähän tämä helle on liikaa näillä leveysasteilla mutta aika moni meistä maksaa suuria summia että pääsee matkustamaan samanlaisiin lämpötiloihin jonnekin kauas joten yritetään nyt vaan nauttia tästä kun muistetaan juoda paljon raikasta vettä ja vesipullo mukana myös kun lähdetään ulos ihan niinkuin varustaudutaan jossain etelän matkalla niin eiköhän kestetä. Kylmät suihkut virkistää kummasti oloa aina kun siihen on mahdollisuutta. Lemmikit saattavat myös kärsiä kuumuudesta ,varsinkin koirat joten kylmiä suihkutuksia sinnekin ja raikasta vettä .
Itse tykkään kyllä enemmän 20-22 asteisesta lämmöstä mutta tämä vuosi on ollut sekä talven osalta että nyt lämpimän kesän johdosta lapsuusmuistoja herättävä kun aina oli talvet kylmiä ja runsaslumisia ja kesät paahtavan kuumia ,voi tietenkin olla niinkin että muisti pätkii tai niinkuin muistoilla on tapana kultautua ajan myötä.- helvetissä ollaan
yritä ihan itse vaan, minä en ole koskaan pannut latiakaan lämpöloma matkoihin, matkat olen aina suunnannut napapiirin taakse, joten en edes yritä nauttia tällaisesta. Sitä kyllä ihmettelen miksi hellehimoiset eivät muuta jonnekin missä helle olisi jokapäivää, siinä saisivat nauttia oikein pirusti.
Minä kyllä muutan pohjoiseen jahka joskus eläkkeelle pääsen. Vielä viikko töitä ja sitten pääsen lomille.
Yes, Grönlanti kutsuu, Köpiksestä lento Kangerlussuakkiin, siellä ei ole tällaista helvettiä. - taitaa tulla
helvetissä ollaan kirjoitti:
yritä ihan itse vaan, minä en ole koskaan pannut latiakaan lämpöloma matkoihin, matkat olen aina suunnannut napapiirin taakse, joten en edes yritä nauttia tällaisesta. Sitä kyllä ihmettelen miksi hellehimoiset eivät muuta jonnekin missä helle olisi jokapäivää, siinä saisivat nauttia oikein pirusti.
Minä kyllä muutan pohjoiseen jahka joskus eläkkeelle pääsen. Vielä viikko töitä ja sitten pääsen lomille.
Yes, Grönlanti kutsuu, Köpiksestä lento Kangerlussuakkiin, siellä ei ole tällaista helvettiä.Toinen ääni kelloon, kunhan näkee Grönlannin talviset lumimyrskyt ja -60 asteen pakkaset.
- siksi
taitaa tulla kirjoitti:
Toinen ääni kelloon, kunhan näkee Grönlannin talviset lumimyrskyt ja -60 asteen pakkaset.
"Sitä kyllä ihmettelen miksi hellehimoiset eivät muuta jonnekin missä helle olisi jokapäivää, siinä saisivat nauttia oikein pirusti."
Siksi, koska lämpimissä maissa on muita varjopuolia. Esimerkiksi trooppiset sairaudet, maanjäristykset, tulivuorenpurkaukset, pyörremyrskyt, levottomuus, sodat, rikollisuus, taskuvarkaat yms.
Siispä miksi muuttaisimme lämpimiin maihin helteistä nauttimaan jos saamme nauttia niistä omassa turvallisessa kotimaassamme. Turha on lähteä merta edemmäs kalaan.
- Helteestä nauttiva
Voi voi kuinka erilaisia me ihmiset olemme. Minusta nämä helteet on parasta mitä kuvitella saattaa. Nautin täysin siemauksin, kun saa olla vähissä kevyissä vaatteissa, nukkua yöt alasti ilman peittoa, eikä palele!
Harmi vaan, että joudun olemaan päivät töissä, mutta työmatkat tällä säällä on suuri nautinto. Kuljen ne pyörällä kesät talvet, 20 km suuntaansa.
Talvet taas on yhtä kärsimystä, varsinkin viime talvi, kun naama ja pyöräilylasit jäätyi hirveässä pakkasessa, välillä oli lunta niin paljon ettei pyörä kerta kaikkiaan pyörinyt... Hyi hirveää, toivottavasti sellaista talvea ei tule enää ikinä!
Tämmöinen helle Suomen oloissa on todella harvinaista herkkua! Ei mua haittaa vaikka välillä vähän hikoaakin, se tuntuu vain mukavalta kun muistelee talven kauheita pakkasia... no eihän täällä nyt kuuma ole, tunnu missään! Muutama päivä sitten grillailtiin grilli-majassa missä oli lähes 50 astetta lämmintä... siin kyl tuli jo vähän hiki.
no mutta jaksamisia vaan.- mitä seuraa tästä?
ei nämä enää kauaa voi kestää, saas nähdä mitä sitten seuraa. Jos näitä nykysuuntauksia katselaa niin luultavasti alkaa Atlantilta pukkaamnaan oikein kunnon "Norjan matalia" sellasia missä sadetta putoo katkeamatta lyijynharmaalla taivaalta ja lämpötila sellasta 12 astetta. Sitä jatkuu sitten syyskuun loppuun.
Sellanen visio se. - xl-nainen
mitä seuraa tästä? kirjoitti:
ei nämä enää kauaa voi kestää, saas nähdä mitä sitten seuraa. Jos näitä nykysuuntauksia katselaa niin luultavasti alkaa Atlantilta pukkaamnaan oikein kunnon "Norjan matalia" sellasia missä sadetta putoo katkeamatta lyijynharmaalla taivaalta ja lämpötila sellasta 12 astetta. Sitä jatkuu sitten syyskuun loppuun.
Sellanen visio se.Nuorempana ja hoikempana minäkin nautin helteistä ja luulen että kaikki täällä hellettä rakastavat ovat suht nuoria ja hoikkia ihmisiä sekä perusterveitä.
Mutta kun painoa on liikaa ja ikääkin jo melkein 50 sekä kaikenlaista vaivaa niin tällaiset kelit ovat hirvittäviä kestää. Itselläni on ollut kai jotain sydänoireita kun rintaa puristaa aina välillä ja olen ripuloinut melkein joka päivä. En pysty tekemään kotona mitään siivoushommia tms., ainoastaan ruokaa on pakko jaksaa laittaa perheelle. Kotona alkaa olla pölypalleroita nurkat täynnä mutta en jaksa imuroida edes. Pitää varmaan siivota yöllä kohta jos silloin jaksaisi kun on vähän viileämpi. Kaikki mitä juo tulee ihosta ulos samantien, sama jos käy viileässä suihkussa niin kohta on litimärkä hiestä sen jälkeen. Ja tiedän kyllä että pitäisi käydä kuumassa suihkussa eikä saisi juoda kovin kylmiä juomia mutta EN KERTAKAIKKIAAN PYSTY menemään siihen kuumaan suihkuun kun rinnasta puristaa jo valmiiksi. Istun kokoajan tuulettimen vieressä ja kun menen nukkumaan niin tuuletin on vieressä.
Ymmärrän itse nuoria ja hoikkia ihmisiä että he nauttivat nyt säästä mutta mielestäni hekin voisivat olla myötätuntoisia niitä kohtaan jotka kärsivät tästä kuumuudesta. Kyllä minäkin aina talvella ja muutenkin normaaleilla lämpötiloilla ihmettelen kun hoikat ihmiset palelee aina ja jokapaikassa, juuri silloin kun minulla on juuri sopiva olo. Tässä vielä alkukesästäkin sain kuunnella kun hoikkien mielestä oli niin kamalan kylmä ja piti vetää villatakkia niskaan! Yksi asia myös ärsyttää; tiedotusvälineet toitottavat että nautitaan nyt tästä ihanasta helteestä kun nyt on niin ihanaa jne... lehtikuvissa näkee lasten polskivan vedessä ja nuorten makoilemassa nurmikolla, mutta missä on kuvat sairaista ja ylipainoisista ihmisistä helteessä??? Missä on heidän suustaan tulleet mielipiteet asiasta??? Ei missään koska HELLE ON NIIN IHANAAAAAAAAAAAAAA !!!! - a.d.802700
xl-nainen kirjoitti:
Nuorempana ja hoikempana minäkin nautin helteistä ja luulen että kaikki täällä hellettä rakastavat ovat suht nuoria ja hoikkia ihmisiä sekä perusterveitä.
Mutta kun painoa on liikaa ja ikääkin jo melkein 50 sekä kaikenlaista vaivaa niin tällaiset kelit ovat hirvittäviä kestää. Itselläni on ollut kai jotain sydänoireita kun rintaa puristaa aina välillä ja olen ripuloinut melkein joka päivä. En pysty tekemään kotona mitään siivoushommia tms., ainoastaan ruokaa on pakko jaksaa laittaa perheelle. Kotona alkaa olla pölypalleroita nurkat täynnä mutta en jaksa imuroida edes. Pitää varmaan siivota yöllä kohta jos silloin jaksaisi kun on vähän viileämpi. Kaikki mitä juo tulee ihosta ulos samantien, sama jos käy viileässä suihkussa niin kohta on litimärkä hiestä sen jälkeen. Ja tiedän kyllä että pitäisi käydä kuumassa suihkussa eikä saisi juoda kovin kylmiä juomia mutta EN KERTAKAIKKIAAN PYSTY menemään siihen kuumaan suihkuun kun rinnasta puristaa jo valmiiksi. Istun kokoajan tuulettimen vieressä ja kun menen nukkumaan niin tuuletin on vieressä.
Ymmärrän itse nuoria ja hoikkia ihmisiä että he nauttivat nyt säästä mutta mielestäni hekin voisivat olla myötätuntoisia niitä kohtaan jotka kärsivät tästä kuumuudesta. Kyllä minäkin aina talvella ja muutenkin normaaleilla lämpötiloilla ihmettelen kun hoikat ihmiset palelee aina ja jokapaikassa, juuri silloin kun minulla on juuri sopiva olo. Tässä vielä alkukesästäkin sain kuunnella kun hoikkien mielestä oli niin kamalan kylmä ja piti vetää villatakkia niskaan! Yksi asia myös ärsyttää; tiedotusvälineet toitottavat että nautitaan nyt tästä ihanasta helteestä kun nyt on niin ihanaa jne... lehtikuvissa näkee lasten polskivan vedessä ja nuorten makoilemassa nurmikolla, mutta missä on kuvat sairaista ja ylipainoisista ihmisistä helteessä??? Missä on heidän suustaan tulleet mielipiteet asiasta??? Ei missään koska HELLE ON NIIN IHANAAAAAAAAAAAAAA !!!!Helteet on inhottavinta mitä tiedän! Joka yö joutuu kieriskelemään hikilammikossa ja herää 20 kertaa yössä. Petivaatteet läpimärkiä, ei saa nukuttua, raskasta hengittää, päätä särkee, ei jaksa mitään, leposyke yli 100bpm. Tätä paskaa jatkuu varmasti syyskuulle asti. En todellakaan ymmärrä niitä jotka sanovat nauttivansa tällaisesta paahteesta. Suomessa ei ole totuttu tällaisiin lämpötiloihin ja pitkään jatkuvat helteet voivat olla kohtalokkaita terveillekin ihmisille.
Pöytä ja lattiatuulettimet on loppu jokaisesta kaupasta. Idiootteja kauppiaita, kun eivät osaa varautua. Jos nyt olisi puhaltimia niin voisi olla liikkeillekin tuottoisaa muttakun...
29 lämmintä sisällä. Revi siitä nyt huumoria ja nauti kesästä.
Pidän kyllä lämpimästä, mutta VIHAAN kuumaa! - ei vaarallista
a.d.802700 kirjoitti:
Helteet on inhottavinta mitä tiedän! Joka yö joutuu kieriskelemään hikilammikossa ja herää 20 kertaa yössä. Petivaatteet läpimärkiä, ei saa nukuttua, raskasta hengittää, päätä särkee, ei jaksa mitään, leposyke yli 100bpm. Tätä paskaa jatkuu varmasti syyskuulle asti. En todellakaan ymmärrä niitä jotka sanovat nauttivansa tällaisesta paahteesta. Suomessa ei ole totuttu tällaisiin lämpötiloihin ja pitkään jatkuvat helteet voivat olla kohtalokkaita terveillekin ihmisille.
Pöytä ja lattiatuulettimet on loppu jokaisesta kaupasta. Idiootteja kauppiaita, kun eivät osaa varautua. Jos nyt olisi puhaltimia niin voisi olla liikkeillekin tuottoisaa muttakun...
29 lämmintä sisällä. Revi siitä nyt huumoria ja nauti kesästä.
Pidän kyllä lämpimästä, mutta VIHAAN kuumaa!"En todellakaan ymmärrä niitä jotka sanovat nauttivansa tällaisesta paahteesta. Suomessa ei ole totuttu tällaisiin lämpötiloihin ja pitkään jatkuvat helteet voivat olla kohtalokkaita terveillekin ihmisille."
Höpöhöpö. Nämä helteet ovat tasan yhtä vaarallisia, kuin kylmä puuro. Sanohan samantien, että myös hyttysten pistot, paarman puremat ja nuhakuume on vaarallinen myös terveille ihmisille. Minun terveyttäni on elämäni aikana koeteltu PIKKAISEN verran kovemmin, kuin nyt jossain pikkuhelteissä. Ja selivitty on aina. - kesänlapsi:):)
ei vaarallista kirjoitti:
"En todellakaan ymmärrä niitä jotka sanovat nauttivansa tällaisesta paahteesta. Suomessa ei ole totuttu tällaisiin lämpötiloihin ja pitkään jatkuvat helteet voivat olla kohtalokkaita terveillekin ihmisille."
Höpöhöpö. Nämä helteet ovat tasan yhtä vaarallisia, kuin kylmä puuro. Sanohan samantien, että myös hyttysten pistot, paarman puremat ja nuhakuume on vaarallinen myös terveille ihmisille. Minun terveyttäni on elämäni aikana koeteltu PIKKAISEN verran kovemmin, kuin nyt jossain pikkuhelteissä. Ja selivitty on aina.IIIhanat helteet, nautin kuumasta kesästä ja kylmästä talvesta. Kroppa kaipaa erilaisia ärsykkeitä, jotta pysyy vireessä, ja se on muuten totta, ei vain mun höpinää eli kuumaa ja kylmää. Jatkuisvat vielä pitkään.
- xl kokoinen
xl-nainen kirjoitti:
Nuorempana ja hoikempana minäkin nautin helteistä ja luulen että kaikki täällä hellettä rakastavat ovat suht nuoria ja hoikkia ihmisiä sekä perusterveitä.
Ymmärrän itse nuoria ja hoikkia ihmisiä että he nauttivat nyt säästä mutta mielestäni hekin voisivat olla myötätuntoisia niitä kohtaan jotka kärsivät tästä kuumuudesta. Kyllä minäkin aina talvella ja muutenkin normaaleilla lämpötiloilla ihmettelen kun hoikat ihmiset palelee aina ja jokapaikassa, juuri silloin kun minulla on juuri sopiva olo. Tässä vielä alkukesästäkin sain kuunnella kun hoikkien mielestä oli niin kamalan kylmä ja piti vetää villatakkia niskaan! Yksi asia myös ärsyttää; tiedotusvälineet toitottavat että nautitaan nyt tästä ihanasta helteestä kun nyt on niin ihanaa jne... lehtikuvissa näkee lasten polskivan vedessä ja nuorten makoilemassa nurmikolla, mutta missä on kuvat sairaista ja ylipainoisista ihmisistä helteessä??? Missä on heidän suustaan tulleet mielipiteet asiasta??? Ei missään koska HELLE ON NIIN IHANAAAAAAAAAAAAAA !!!!Tuo voimattomuus johtuu huonosta kunnosta. Olen itse jaksanut tehdä kaikki kodinhoitotyöt niin kuin normaaleillakin säillä. Ajelin parituntia eilen nurmikoita vaikka hiki virtasi. Hyvää se tekee kun tulee kuona- aineet pihalle. Mies ihmetteli kun käyn saunassakin melkein päivittäin mutta sen jälkeen tulee niin hyvä ja puhdas olo ja saunan jälkeen viileä suihku. Iso tuuletin kun on sängyn vieressä niin on nukkunut hyvin eikä ole yhtään yöllä hikoillu, kaippa se auttaa kun tekee paljon töitä ja hikoilee mahdollisimman paljon päivällä. Juon kylmää kivennäisvettä, vettä ja maitoo, ei mitään mehuja tai limsoja. Kuntoilin päivittäin talvipakkasilla, vaikka minkämoiset pakkaset niin lähdin ulos ja nyt on huomattavasti helpompaa kestää hellettä kuin aikasempina kesinä vähemmätkin helteet jo uuvutti.
- helteenhellimä
ei vaarallista kirjoitti:
"En todellakaan ymmärrä niitä jotka sanovat nauttivansa tällaisesta paahteesta. Suomessa ei ole totuttu tällaisiin lämpötiloihin ja pitkään jatkuvat helteet voivat olla kohtalokkaita terveillekin ihmisille."
Höpöhöpö. Nämä helteet ovat tasan yhtä vaarallisia, kuin kylmä puuro. Sanohan samantien, että myös hyttysten pistot, paarman puremat ja nuhakuume on vaarallinen myös terveille ihmisille. Minun terveyttäni on elämäni aikana koeteltu PIKKAISEN verran kovemmin, kuin nyt jossain pikkuhelteissä. Ja selivitty on aina.Tokihan helle voi olla epämiellyttävä ja jopa vaarallinen kokemus. Ihan niinkuin pakkanenkin. Molemmista selviytymiseen tarvitaan apukeinoja. Pakkasesta selviytyy pukeutumalla oikein ja lämmittämällä taloja. Helteestä pukeutumalla oikein ja viilentämällä taloja. Kolmenkympin lämpötila on Suomessa samanlainen poikkeustila kuin 10 astetta pakkasta Kreikassa. Kumpikin yhtä kamalaa ja vaarallista alkuasukkaille.
Itse tykkään lämmöstä, ja unikin tulee 28 asteessa ihan hyvin. Viime talvi oli kamala, ja en esim. käynyt omalla takapihalla kertaakaan koko pakkaskuukausien aikana.
Turha itkeä, että laitteet hajoaa ja energiaa kuluu kun on helle. Kuinka paljon vuosittaisesta energialaskusta tulee kotien lämmittämisestä? Ja ihankuin ne junatkin olisi temppuillu viime talvena... - Helteestä nauttiva
xl-nainen kirjoitti:
Ymmärrän itse nuoria ja hoikkia ihmisiä että he nauttivat nyt säästä mutta mielestäni hekin voisivat olla myötätuntoisia niitä kohtaan jotka kärsivät tästä kuumuudesta. Kyllä minäkin aina talvella ja muutenkin normaaleilla lämpötiloilla ihmettelen kun hoikat ihmiset palelee aina ja jokapaikassa, juuri silloin kun minulla on juuri sopiva olo. Tässä vielä alkukesästäkin sain kuunnella kun hoikkien mielestä oli niin kamalan kylmä ja piti vetää villatakkia niskaan! Yksi asia myös ärsyttää; tiedotusvälineet toitottavat että nautitaan nyt tästä ihanasta helteestä kun nyt on niin ihanaa jne... lehtikuvissa näkee lasten polskivan vedessä ja nuorten makoilemassa nurmikolla, mutta missä on kuvat sairaista ja ylipainoisista ihmisistä helteessä??? Missä on heidän suustaan tulleet mielipiteet asiasta??? Ei missään koska HELLE ON NIIN IHANAAAAAAAAAAAAAA !!!!Voin sanoa ettei kaikki helteestä nauttivat ole ainakaan nuoria, ja ylipaino taas on ihan omaa syytä.
Itse olen 55-vuotias nainen, pidän painoni kurissa syömällä terveellisesti ja harrastamalla hyötyliikuntaa (mm. pyöräilemällä kaikki työmatkat ym. kymmeniä kilometrejä joka päivä). Ja nautin tästä helteestä täysillä! Mitään ihanampaa en tiedä! Talvesta ja pakkasesta taas kärsin ja vihaan koko talvea.
En tunne kauheasti myötätuntoa lihavia ihmisiä kohtaan jotka ovat ihan itse kilonsa hankkineet: syökää vähemmän ja liikkukaa enemmän, niin olo paranee kaikin puolin, eikä vaihdevuosioireetkaan vaivaa! - ei aivan noin
xl-nainen kirjoitti:
Ymmärrän itse nuoria ja hoikkia ihmisiä että he nauttivat nyt säästä mutta mielestäni hekin voisivat olla myötätuntoisia niitä kohtaan jotka kärsivät tästä kuumuudesta. Kyllä minäkin aina talvella ja muutenkin normaaleilla lämpötiloilla ihmettelen kun hoikat ihmiset palelee aina ja jokapaikassa, juuri silloin kun minulla on juuri sopiva olo. Tässä vielä alkukesästäkin sain kuunnella kun hoikkien mielestä oli niin kamalan kylmä ja piti vetää villatakkia niskaan! Yksi asia myös ärsyttää; tiedotusvälineet toitottavat että nautitaan nyt tästä ihanasta helteestä kun nyt on niin ihanaa jne... lehtikuvissa näkee lasten polskivan vedessä ja nuorten makoilemassa nurmikolla, mutta missä on kuvat sairaista ja ylipainoisista ihmisistä helteessä??? Missä on heidän suustaan tulleet mielipiteet asiasta??? Ei missään koska HELLE ON NIIN IHANAAAAAAAAAAAAAA !!!!"mutta mielestäni hekin voisivat olla myötätuntoisia niitä kohtaan jotka kärsivät tästä kuumuudesta"
Sanopas yksikin syy, miksi helteestä nauttivien pitäisi ruveta tinkimään ilostaan, kun kerrankin on heidän lempikelit. EI ihminen voi koko ajan ajatella toisia ihmisiä, tai muuten ihminen ei voisi iloita koskaan, kun olipa ajankohta mikä tahansa, niin aina löytyy ihmisiä, joilla on huolia tai murheita. Jos ihminen haluaa olla edes joskus iloinen, on sen ajateltava joskus itseäänkin. Se on täysin tervettä, että joskus ajattelee pelkästään itseään.
- talvitervetuloa
yltäpäältä hiessä ja huonovointisena. Ilma on helvetin kostea ja tukala. Sisäilma 30 astetta,eikä muutu siitä vasta kun talvi tulee. Tämä on ahdistavaa ja tuskallista kun ei saa nukuttua. Olen aivan nääntynyt tähän hiton kuumuuteen. Tässä ei ole mitään hyvää.
- hoitsu vaan
"ei vaarallista" Minkä alan asiantuntaja itseäsi pidät? Tulepas poika terveyskeskukseen katsomaan ihmisiä jotka on parin viimepäivän aikana tulleen hakemaan hoitoa helteen takia.
Itsekkyys näkyy olevan sinun bravuurisi, mutta turha antaa lausuntoja ainakaan terveyspuolen asioista. - ei vaarallista
hoitsu vaan kirjoitti:
"ei vaarallista" Minkä alan asiantuntaja itseäsi pidät? Tulepas poika terveyskeskukseen katsomaan ihmisiä jotka on parin viimepäivän aikana tulleen hakemaan hoitoa helteen takia.
Itsekkyys näkyy olevan sinun bravuurisi, mutta turha antaa lausuntoja ainakaan terveyspuolen asioista.Vaan kun helteet eivät ole terveille vaarallisia. Minun terveyttäni on koeteltu paljon pahemmin. Minua on mm. pistänyt ampiainen kaulaan, enkä käynyt edes lääkärissä sen johdosta. Yhtä tuttua puri kyykäärme lapsena, eikä käynyt lääkärissä (puremajälkeä ei edes havaittu, kun vasta monta päivää pureman jälkeen). Ja olemme molemmat selviytyneet. Että kai tässä nyt helteestä selvitään, kun ollaan selvitty paljon pahemmistakin tilanteista.
- 48. v nainen
Tämä on yhtä helvettiä ja jatkuu vielä kai viikkoja. En ole minäkään saanut nukuttua, ja unettomuutta on muista syistäkin johtuen kestänyt jo 2,5 kk. Asunto on kuin sauna, yli 30 astetta. Tuulettimet päällä koko ajan ja sitten on flunssainen olo, pientä lämpöä, ja lihakset jumissa. Pää on kuin sumussa, itseään ei enää tunne. Paha olo koko ajan, turvottaa ja väsyttää. Ihmisillä on erilainen lämmönsietokyky. Kaikki eivät voi sietää hellettä, se on niin yksinkertaista. Minä itse rakastan pakkasta ja kylmää ilmaa. Olen silloin virkeä ja pirteä. Kesät on yhtä tuskaa. Helteet aivan sietämättömiä. Ihan kuin olisi helteen vankina, mihinkään ei jaksa mennä, mitään ei jaksa tehdä. Tulee hulluksi vaan maatessa sohvalla tuulettimen ääressä. Elämässä ei ole mitään sisältöä näin. Mutta muuta kun ei vaan jaksa. Tämä on totuus.
- sommaren är kort
Näyttää vanhan kansan viisaus pakkastalven ja kuuman kesän välillä pitävän paikkansa, ja hyvä niin. Jos me talvenvihaajat jouduimme kuukausitolkulla kärsimään poikkeuksellisen hyytävistä ilmoista, samalla kun taho sun toinenkin hehkutti "ihanaa kunnon talvea" - niin tässäpä sen kolikon kääntöpuoli, olkaapa niin hyvät! Vaikka itseäkin välillä ottaa päähän, kun jopa uuden kämpän ilmastointi alkaa pettää näillä lämpötiloilla, niin vannoin pyhästi viime talvena etten valita vaikka olisi miten kuuma. Näillä leveysasteilla helleviikot ovat pisimmilläänkin hyttysen pieru verrattuna siihen miten pitkään joutuu taas tarpomaan pilkkopimeässä joko loskapaskassa kahlaten tai sitten viime talven tapaisissa hyytävissä pakkasissa kalisten.
Ne jotka kaipaavat ensi vuodeksi perisuomalaista kesää epävakaine ilmoineen, toivokoon ettei ensi talvena saada jälleen uutta "wanhan hywän ajan cunnon talwea". Sitä tosin itsekin toivon, mutta muusta syystä.- Helteestä nauttiva
Täsmälleen samaa mieltä sun kanssa 'Wanha kansa tiesi', allekirjoitan joka sanan!
- miuku mauku
Helteestä nauttiva kirjoitti:
Täsmälleen samaa mieltä sun kanssa 'Wanha kansa tiesi', allekirjoitan joka sanan!
on noita eletty kovia talvia, ilman kuumia kesiä. Ne nyt ei mitenkään ole toisistaan riippuvaisia. Tällaisia pitkiä kuumia jaksoja kesäisin on noin kerran kymmenessä vuodessa. Kunnon talvia ei eteläisessä osassa maata tunnu löytyvän niinkään usein, ikävä kyllä.
Eiköhäntämäkin kuuma jakso ala kohta olla taaksejäänyttä aikaa, ja ankara narina "paska säistä" alkaa heti kohta helteen jälkeen, niiltä joiden mielestä nämä helteet ovat elämän täyttymys. - kuin sauna
miuku mauku kirjoitti:
on noita eletty kovia talvia, ilman kuumia kesiä. Ne nyt ei mitenkään ole toisistaan riippuvaisia. Tällaisia pitkiä kuumia jaksoja kesäisin on noin kerran kymmenessä vuodessa. Kunnon talvia ei eteläisessä osassa maata tunnu löytyvän niinkään usein, ikävä kyllä.
Eiköhäntämäkin kuuma jakso ala kohta olla taaksejäänyttä aikaa, ja ankara narina "paska säistä" alkaa heti kohta helteen jälkeen, niiltä joiden mielestä nämä helteet ovat elämän täyttymys.Viimeiksi yli kolmekymmentä astetta on ollut putkeen näin pitkään vuonna 1918. Joten melkoisen harvinaista on. Yleensä kesää mahtuu vain muutama yli kolmenkymmenen asteen päivä. Muut ovat tälläistä normihelettä eli 25-27. Kyllä olo alkaa olla tosi hönttö. Huomasin että koska asun ylimässä kerroksessa kattoni huohkaa koko ajan lämpöä eikä jäähdy yöksi enää. Nice. En yhtään ihmettele että joku hukkasi puolisonsa alkoon ja ei muistanut kuinka kauan on ollut naisimisissa. :) Mulla on yksi tuuletin mutta tämä ei riitä. Tuleekohan niitä tuulettimia vielä myyntiin tämän kesän aikana.
- eskimo4
kuin sauna kirjoitti:
Viimeiksi yli kolmekymmentä astetta on ollut putkeen näin pitkään vuonna 1918. Joten melkoisen harvinaista on. Yleensä kesää mahtuu vain muutama yli kolmenkymmenen asteen päivä. Muut ovat tälläistä normihelettä eli 25-27. Kyllä olo alkaa olla tosi hönttö. Huomasin että koska asun ylimässä kerroksessa kattoni huohkaa koko ajan lämpöä eikä jäähdy yöksi enää. Nice. En yhtään ihmettele että joku hukkasi puolisonsa alkoon ja ei muistanut kuinka kauan on ollut naisimisissa. :) Mulla on yksi tuuletin mutta tämä ei riitä. Tuleekohan niitä tuulettimia vielä myyntiin tämän kesän aikana.
Nyt on 16 astetta. IHANAN viileätä- Vaikkka sais olla vähemmän. mutta en valita. Eka kerta viikkoon voi loaittaa teepaisan päälle ilman että se heti tarttuu ihoon.
- Kuntoilija!
eskimo4 kirjoitti:
Nyt on 16 astetta. IHANAN viileätä- Vaikkka sais olla vähemmän. mutta en valita. Eka kerta viikkoon voi loaittaa teepaisan päälle ilman että se heti tarttuu ihoon.
Täällä on kyllä enemmän astetta, mutta ihanan viilee olo. Kävin istumassa ulkona(suojassa) ja nautin sateesta kuinka se raikasti ilman ja tuntui puhtaalle.
- mikä ihmeen paahde?
Täällä ei ainakaan ole ollut paahdetta koko kesänä, eikä ole ollut hellettäkään moneen päivään. Paahde on silloin, kun lämpötila nousee yli 35 asteeseen.
- jäinen lokki
Kyllä lämmin ilma on ihan ok, mutta kun poikkeuksellisen helteinen sää jatkuu viikkoja, niin kyllä siihenkin alkaa väsymään. Mua myös huimaa auringossa, varsinkin jos päivällä perkkaa kasvimaata tai kerää mansikoita, jolloin on kyykyssä, niin kun nousee ylös, niin meinaa että huimaa.
Huimaus voi johtua verenpaineen muutoksesta.
Kannattaa jättää pakollisten ulkotöiden tekeminen myöhään iltaan, jolloin aurinko ei paista ja on vähän viileämpää.
Laitas se tuuletin pyörimään vasta illalla. Meillä on kans sisällä 26... 28 astetta ja illalla siinä 21.00 jälkeen ulko-ovi auki ja tuuletin puhaltamaan viileämpää 18-20 asteista ilmaa sisälle.
Ei se hirveästi viilennä, kun talon rakenteet on keräneet lämmintä, mutta tuntuu kyllä tosi vilpoiselta.
Joka ilta ollaan annettu tuulettimen pyöriä 01.00 asti ja kun on menty nukkumaan, niin on joutunut laittamaan ovet lukkoon, muuten olis saanut pyöriä yön läpi ovi auki.
Välillä oli tuvassa enää vaan 22 lämmintä ja se tuntui tosi sopivalta.
Suomessa on aina joko liian kuuma tai liian kylmä. Oikein sopivaa keliä ei olekaan.
Ehkä keväällä maaliskuun puolivälistä toukokuun loppuun ja syksyllä taas elokuun puolivälistä lokakuun puoliväliin on sellanen sopivan viileä sää.
Pakkanen on kuitenkin pahempi, kuin lämmin, koska pakkasella joutuu huolehtimaan, että lämmitys järjestelmä toimii ja ei vesijohdot pääse jäätymään ja sitten vielä tämä lumi, jota joutuu luomaan ihan kyllästymiseen asti talvella.
Kesällä ei ole noita huolia ollenkaan, siinä mielessä lämmin on parempi.
Pakkasesta on ainut hyöty, ettei tänne pesiydy pysyvästi esim. herhiläisiä tai muita inhottavia itikoita.
Jos vois valita sopivan sään, niin se olis 5.... 18 asteen välissä vuoden ympäri. Kauniita sumuisia päiviä ja ei auringon porotusta. - helle turvallisempaa
Suomessa kuolee vuosittain helteeseen 200 ihmistä ja pakkaseen 2000, joten siitä voi hieman miettiä, että kumpi on vaarallisempaa. Eli hellettä mieluummin, kuin pakkasta, niin säästymme 1800 ennenaikaiselta kuolemalta.
- jep näin on
Pakkanen aiheuttaa 2000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa.
http://www.iltalehti.fi/terveys/2010010810894400_tr.shtml
"Pakkanen aiheuttaa vuosittain noin 2000-3500 ylimääräistä kuolemaa"
Mutta helle aiheuttaa vain 100-200 ennenaikaista kuolemaa vuodessa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuolleisuus kasvaa helteillä/1135258435871
"Lämmin ilma taas vaikuttaa ainakin 100–200 kuolemaan vuosittain"
Tuossakin jutussa sanotaan pakkasen vaaroista.
"Kylmä sää sinänsä on suomalaisille kohtalokkaampaa kuin lämmin. Näyhä arvioi, että 2 000–3 000 kuolemantapausta vuosittain liittyy kylmään säähän."
Että kumpikohan on vaarallisempaa suomalaisille, helle vaiko pakkanen? Ne jotka sanovat, että helle on vaarallista ja pakkanen ei, niin miettikääpä uudelleen. Jos nekin ajat olisivat hellettä sen sijasta kun on pakkasta, niin säästettäisiin lukuisia ihmishenkiä. Fakta on se, että pakkanen on paljon vaarallisempaa kuin helle - suomalaisillekin, siitä ei pääse mihinkään. Mutta onneksi on olemassa ystävämme ilmaston lämpeneminen, niin se sitten joskus vuosikymmenten päästä tulee säästämään vuosittain lukuisia ihmishenkiä ainakin täällä Suomessa. - turhaa lätinää
jep näin on kirjoitti:
Pakkanen aiheuttaa 2000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa.
http://www.iltalehti.fi/terveys/2010010810894400_tr.shtml
"Pakkanen aiheuttaa vuosittain noin 2000-3500 ylimääräistä kuolemaa"
Mutta helle aiheuttaa vain 100-200 ennenaikaista kuolemaa vuodessa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuolleisuus kasvaa helteillä/1135258435871
"Lämmin ilma taas vaikuttaa ainakin 100–200 kuolemaan vuosittain"
Tuossakin jutussa sanotaan pakkasen vaaroista.
"Kylmä sää sinänsä on suomalaisille kohtalokkaampaa kuin lämmin. Näyhä arvioi, että 2 000–3 000 kuolemantapausta vuosittain liittyy kylmään säähän."
Että kumpikohan on vaarallisempaa suomalaisille, helle vaiko pakkanen? Ne jotka sanovat, että helle on vaarallista ja pakkanen ei, niin miettikääpä uudelleen. Jos nekin ajat olisivat hellettä sen sijasta kun on pakkasta, niin säästettäisiin lukuisia ihmishenkiä. Fakta on se, että pakkanen on paljon vaarallisempaa kuin helle - suomalaisillekin, siitä ei pääse mihinkään. Mutta onneksi on olemassa ystävämme ilmaston lämpeneminen, niin se sitten joskus vuosikymmenten päästä tulee säästämään vuosittain lukuisia ihmishenkiä ainakin täällä Suomessa.tilanteesta pakkasesta puhuminen on aika turhaa, jos nyt ollaan ihmishengistä huolisssaan niin toivotaan helteitä pois, koska eikös se vienyt 200 hengen?
- jeah, jeah..
Täällä Parkanossa Vahojärvellä on nyt aamulla pilvistä ja ihanan viileetä.
Onneksi kohta syksy koittaa ja alkaa yökasteet ja viilenee.
Nautin syksystä tavattomasti kun alkaa olla illalla viileetä ulkona ja lämmitän saunan ja vilvoittelen rappusilla. Ihanaa siis odotettavissa. Myös talvella on ihana lämmittää sauna ja kun on puilla lämpiävä hyvä kiuas niin on se poikaa. Täällä meillä on aina talvella valkoiset hanket. - ilmaliikkuu
Nyt on pilviä ja tuulee. Voi taas hengittää ja käydä polkupyörälenkillä kun ei ole sellainen järkyttävä paahde. Kesä on ihan mukavaa aikaa, mutta muuttuu helvetiksi kun lämpöä on liikaa minun kestokyvylleni. Ilman pitää liikkua ja välillä sataa vettä että luonto pysyy virkeänä sekä ihmiset.
- Helteestä nauttiva
...oli tänä aamuna polkea töihin. Jouduin laittamaan pitkähihaista päälle, ja varpaitakin paleli :( On ollut niin ihanaa kun on aamullakin tarjennut sortseissa ja helletopissa, se lämmön ja auringon hyväily paljaalla iholla... ei mikään ole ihanampaa...
Kymmenien kilometrien työmatkojen polkeminen pyörällä oli NIIN nautinnollista helteellä :)
Tulkaa helteet takaisin! - FaiI!
Helteestä nauttiva kirjoitti:
...oli tänä aamuna polkea töihin. Jouduin laittamaan pitkähihaista päälle, ja varpaitakin paleli :( On ollut niin ihanaa kun on aamullakin tarjennut sortseissa ja helletopissa, se lämmön ja auringon hyväily paljaalla iholla... ei mikään ole ihanampaa...
Kymmenien kilometrien työmatkojen polkeminen pyörällä oli NIIN nautinnollista helteellä :)
Tulkaa helteet takaisin!Reps. vitun nolo oot
- Syksyn tytär
FaiI! kirjoitti:
Reps. vitun nolo oot
Joo samaa mieltä Failin kanssa. Kamalaa pätemistä Helteestä nauttivalta. Jos jollakin on vihdoinkin vähän mukavampi olla kun on vähän siedettävämpää kesäsäätä, niin heti täytyy tulla purnaamaan vastaan oikein korostaen oman mielipiteensä Ainoaa Oikeaa Totuutta.
Täytyisi vain ihmisten ymmärtää että mielipiteitä mahtuu tähän maailmaan yhtä monta kuin ihmisiäkin, ei toista mieltä olevien ajatukset ja tuntemukset ole yhtään muita huonompia.
Mä ainakin aion nyt vihdoin nauttia tästä kesästä, kun vihdoinkin siihen on mahdollisuus, enää ei ole niitä tukalia helteitä, vaan juuri sopivan lämmintä, eikä onneksi yhtään liian viileää, vaan juuri sopivaa! Eläköön, oikea kesä on vihdoin saapunut!
- helle-sää pian
Tosin en helteiden, vaan tällaisten kylmien ja lumisten talvien vuoksi.
Ah, tulisipa taas pian ihana kesä ja ihanat helteet.- eeppopi
Kohtuus kaikessa. Tämä hieno lause sopii hyvin säätiloihinkin
- äärisäitä kiitos
eeppopi kirjoitti:
Kohtuus kaikessa. Tämä hieno lause sopii hyvin säätiloihinkin
kohtuutta mikäli on pakkasta niin sitten -30 kolme kuukautta ja mikäli on hellettä niin 40 astetta kolme kuukautta sit on hyvä
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453136- 1082573
- 512561
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402228Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4801924- 1101881
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521855Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91704Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151627R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi241482