Työhöntulotarkastus!!!

Ifverkko

Hei,

onko kenelläkään tietoa onko miten yleistä, että uuteen työpaikkaan valittu henkilö "hylätään" työhöntulotarkastuksessa? Eli todetaan sopimattomaksi työhön.
Olen huolissani asiasta, koska olen käyttänyt alkoholia päivittäin jo pidemmän ajan (ja mm. sen seurauksena lihonut). Näkyykö alkon käyttö testeissä? Jos pitää vaikka viikon paussin ennen testejä, ja pyrkisi tietenkin pääsemään koko touhusta eroon. Entä jos maksa-arvot olisivat kohollaan - voisiko se johtaa työntekijän hylkäämiseen?
Kokemuksia? Ei saarnaa alkoholin haitoista.

13

17049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillä lailla

      työhöntulotarkastuksessa ei GT-arvoja mittailla tai muitakaan maksa-arvoja. Mutta jos sun työ vaatii ehdotonta raittiutta, niin sitten varmaan otetaan näitäkin. Huumeseula ei myöskään pitäne alkoholimittauksia sisällään. Alkoholi kun ei ole huume siinä mielessä.

      Ei laske viikossa nämä maksa-arvot - sä voisit kuule hakea itse googlella vaikka se GT tai maksa-arvot labrassa, tai alkoholin määrittäminen, pitkäaikaiskäytön määrittäminen

      Mutta siis jos ei sun työ ehdotonta raittiutta vaadi, niin mitään maksa-arvoja tuskin mittaillan. Yleensä normaaliin työhöntulotarkastukseen kuuluvat verensokeri, pieni verenkuva (veren perusarvoja Hb, Hkr, punasolujen ja valkosolujen määrä),virtsanäyte, verenpaine ja jos itse jotain haluaa, niin sitten esim. kolesteroli ja muita rasva-arvoja, mutta aina ei edes voi itse haluta mitään.

      Tässä siitä GT:stä:
      GT:llä ja AFOS:lla on kuitenkin yksi merkittävä ero. GT reagoi alkoholin käyttöön mutta AFOS ei. Alkoholi lisää GT:n tuotantoa maksasoluissa. Yhden illan ryyppääminen ei vielä GT-arvoa heilauta, vaan siihen tarvitaan jatkuvampaa käyttöä. GT on yksi käyttökelpoisimmista alkoholin suurkulutuksen mittareista. Suurkulutuksen rajana on miehillä 24 annosta ja naisilla 16 annosta viikossa. Annos on yksi ravintolapaukku eli 0,33 l keskiolutta, 12 cl viiniä tai 4 cl väkeviä. Alkoholin käytön lopettamisen jälkeen kuluu muutama viikko ennen kuin GT-arvo palaa normaaliksi.

      • Ifverkko

        Kiitos. Kerrankin asiallinen vastaus. Helpotti. Ja samalla alkaa taas suunta kääntyä normaalielämään, eli tämä "kevät-kesä-läträys" saa jäädä!

        Hyvää kesänjatkoa!


      • ölkkis
        Ifverkko kirjoitti:

        Kiitos. Kerrankin asiallinen vastaus. Helpotti. Ja samalla alkaa taas suunta kääntyä normaalielämään, eli tämä "kevät-kesä-läträys" saa jäädä!

        Hyvää kesänjatkoa!

        No en nyt halua mitenkään pelotella, mutta ainakin yhdellä Suomen suurimmista palvelualan yrityksistä pääkaupunkiseudulla on työterveystarkistus mihin GT kuuluu, myöskin painoindeksi. Älä turhaa kumminkaan stressaa, ettei verenpaine (joka myös mukana) tai kolestroli (myöskin) kohoa. Kaikkea hyvää! :) (Mä olin ihan varma, et mun GT on ihan päin ...settä, mut yllätyksekseni se oli tosi hyvä.


      • 1919
        ölkkis kirjoitti:

        No en nyt halua mitenkään pelotella, mutta ainakin yhdellä Suomen suurimmista palvelualan yrityksistä pääkaupunkiseudulla on työterveystarkistus mihin GT kuuluu, myöskin painoindeksi. Älä turhaa kumminkaan stressaa, ettei verenpaine (joka myös mukana) tai kolestroli (myöskin) kohoa. Kaikkea hyvää! :) (Mä olin ihan varma, et mun GT on ihan päin ...settä, mut yllätyksekseni se oli tosi hyvä.

        tuskin työnsaanti jää maksa-arvoista kiinni. Ei tässä maassa kovin moni töitä tekisi, sama koskee myös painoindeksiä. Pääsääntöisesti siellä tehdään kyselyjä ja tiedustellaan oikeasti työntekoa estävät sairaudet --> allergiat, jos esim. leipuri, selkäsairaudet jne. Näistä voi tietty valehdellakin, (koska ei tutkita), mutta kiinnijäämisenriski on olemassa ja se onkin sitten mahdollisesti työsuhteen purkuperuste.


    • Ei pelkoa

      Todistettu on. Kaveri opiskeli lääkiksessä, ja kivenkovaan väitti että "2 viikkoa kuivilla, ja mitään ei näy".

      Testasin. Useita kertoja. Toimii.

      Yllätys sinänsä, sillä on viinan kanssa aikanaan tullut läträttyä, ja paljon. Piti vain pystyä nuo maagiset 2 viikkoa olemaan ottamatta pisaraakaan.

      Toinen on taas kysymys, että miksi itse asiassa "hylättiin"? Itsekään mikään "terve" en todellakaan ole, ja elämän varrella on tullut vähän muitakin kolhuja. Kaikki olen aina rehellisesti kertonut työhöntulotarkastuksessa, ja aina ovat olleet sitä mieltä että "No kyllä sinä tätä duunia tekemään pystyt".

    • kyllä sen näkee

      jolla mitataan alkoholin käyttöä - CDT. Ja kolmas mutta tämä kuuluu muutenkin verenkuvan tutkimiseen, silloin kun sitä tutkitaan laajemmin, MCV.

      Mutta siis CDT ja linkki
      http://www.vita.fi/etsi.php?tutk_id=56

      • 20+14

        Alkon käyttöön suhtaudutaan rauhallisemmin, mutta jos huumeseula näyttää positiivista sitten työhöntulotarkastus voi kaatua siihen. It-alalla huumeseulat ovat yleisiä.


      • valehtelu ei kannata
        20+14 kirjoitti:

        Alkon käyttöön suhtaudutaan rauhallisemmin, mutta jos huumeseula näyttää positiivista sitten työhöntulotarkastus voi kaatua siihen. It-alalla huumeseulat ovat yleisiä.

        alkon käyttöä ruvetaan tenttaamaan ja kyselemään ja annetaan vaikka Audit-lomake täytettäväksi, niin ei paljon kannata kaunistella käyttöään puheissaan ja vastauksissaan, sillä labrakokeet eivät valehtele. Se on sitten varmaan mukavaa kun joku tohelo lääkäri sitten kirjaa kertomukseenne, että juu, tutkittava itse sanoo ettei juurikaan käytä, mutta silti CDT- ja GT-arvot ovat aivan päinvastaista luokkaa....
        No, voihan niihin labra-arvoihin muitakin syitä olla, mutta taitavat olla sitten poikkeuksellisia syitä.
        Moikka.....


      • jatkokertomus
        valehtelu ei kannata kirjoitti:

        alkon käyttöä ruvetaan tenttaamaan ja kyselemään ja annetaan vaikka Audit-lomake täytettäväksi, niin ei paljon kannata kaunistella käyttöään puheissaan ja vastauksissaan, sillä labrakokeet eivät valehtele. Se on sitten varmaan mukavaa kun joku tohelo lääkäri sitten kirjaa kertomukseenne, että juu, tutkittava itse sanoo ettei juurikaan käytä, mutta silti CDT- ja GT-arvot ovat aivan päinvastaista luokkaa....
        No, voihan niihin labra-arvoihin muitakin syitä olla, mutta taitavat olla sitten poikkeuksellisia syitä.
        Moikka.....

        harvemmin sitä varmaan audit-lomaketta työnnetään työhöntulotarkastuksessa eteen, se on sitten jo havaitun alkon käytön lopettamiseen tähtäävää (mini-)interventiota!

        hahaha, en mä ymmärrä näistä termeistä hittookan, kuhan kirjottelen. :))))))))))))))))))))


    • Näin_se_menee

      Minulla ja työkavereilla on työnnetty aina eteen Audit lomake. Ensin työhön tulotarkastuksessa ja sitten 3 vuoden välein määräaikaistarkistuksissa ja näin toimii Mehiläisen työterveyshuolto ihan yleisesti eli se kaikista paskin työterveystoimija.

      Yksi työkaveri jäi kiinni korkeista maksa-arvoista ja ei uskalla enää noissa tarkistusten verikokeissa enää käydä ilman et kävisi virossa verensiirrossa ennen testejä, että saa puhtaat paperit ja pääsee läpi noista verikokeista.

      • PieniPiruVasempaan

        Ai että on parempi että ei saa tietää, jos on joku sairaus alkamassa kun sen vielä voi hoitaa?

        Darwin oli oikeassa.


    • läskimaha

      Maksa-arvot on ihan hyvät kun on kolme päivää täysin juomatta muuta kuin vettä.

      • väärää_tietoa

        No, ei pidä paikkansa kyllä. GT:ssä esim . arvo laskee hitaasti pitkän ajan kuluessa abstinenssin aikana.
        Mutta kuten jo tämän vanhan ketjun alkukommenteissa sanottiin, maksa-arvojen mittaaminen ei yleensä kuulu työhöntulotarkastuksen proseduuriin. Tietysti pitkällinen, vuosia jatkunut, alkoholin liikakäyttö näkyy ihmisen ulkonäössä muutenkin. Etenkin kun tavallisimmin liikakäyttäjä ei urheilua harrasta - herrat ovat eri juttu, nehän lipittelevät alkoholia kotona ruokapöydässäkin, mutta vastaavasti harrastavat sitten ehkä urheilua vaikkapa golfin muodossa ja käyvät kasvohoidoissa jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe