Veden alla pysyminen

Hirmusukeltelija

Näin kerran uimahallissa miehen joka makasi neljän metrn syvyydessä pohjassa ja puhalteli rengaskuplia. Yritin samaa, mutta nousin koko ajan pintaan.
Ystäväni pystyy sukeltamaan ja jäädä paikoilleen lillumaan keskimatkassa pohjaan. Kun yritin samaa, en pysynyt paikoillani, vaan nousin koko ajan pintaan.

Miten te muut pystytte jäämään paikoillenne veden alle, nousematta pintaan? Olisi kiva taito osata
Kiitos : )

Ps. tajuaako tuosta selityksestäni edes mitään : /

6

1738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4sdfcx

      se riippuu ruumiinrakenteesta.
      Vertaa itseäsi näihin kavereihin ja mieti voisiko ero olla siinä.

      Toinen merkittävä tekijä on keuhkojen täyttöaste. Kokeile mennä vain puolikkailla keuhkoilla ts. älä vedä keuhkoja äärimmilleen täyteen. Tämä vähentää tilavuuttasi, eli sitä vesimassan määrää minkä syrjäytät eli nostettasi. Tällä on itseasiassa yllättävän suuri merkitys. Itsekään en pysy täysillä keuhkoilla pohjassa, mutta kun puhaltaa puolet pois niin jo ollaan negatiivisena.
      Sukellusaikaan sillä ei ole itseasiassa niin suurta merkitystä kuin luulisi ja itseasiassa vähän vähemmän täysillä keuhkoilla hengitysrefleksi on helpompi hallita.

      • Hirmusukeltelija

        Kiitos kovasti : )


      • sana..

        *ÄLÄ* sukella keuhkot tyhjänä. Kokeiluja voi tehdä kuten yllä neuvottiin, vajaammilla keuhkoilla.

        Veden paine painaa keuhkoissa olevaa ilmaa kasaan ja keuhkojen tilavuus pienenee. Jos keuhkot puhalletaan pinnalla jo lähes tyhjäksi, ne alkavat painua tyhjätilavuuttaan pienemmäksi heti ensimmäisen metrin jälkeen. Viidessä metrissä saattaa jo tulla tilanne, missä keuhkot alkavat repeytyä irti kiinnikkeistään niiden painuessa yhä enemmän rusinaksi.

        Enemmän faktaa voit lukea vapaasukellusta käsitteleviltä sivuilta ym.


      • mielenkiintoiselta

        Itse harrastelin nuorempana vapaasukellusta jokseenkin paljon, mutta homma hoitui mielestäni helpommin täysillä keuhkoilla. Toki täydellä kuormalla on enemmän nostetta, mutta omalla kohdallani ilma keuhkoissa antoi huomattavasti lisäaikaa veden alla. Vajailla keuhkoilla kun ilma loppuu ja ollaan pohjassa, niin ylös tarpominen on työlästä ja tuntuu ettei matka lopu ajoissa.


      • quiz10
        mielenkiintoiselta kirjoitti:

        Itse harrastelin nuorempana vapaasukellusta jokseenkin paljon, mutta homma hoitui mielestäni helpommin täysillä keuhkoilla. Toki täydellä kuormalla on enemmän nostetta, mutta omalla kohdallani ilma keuhkoissa antoi huomattavasti lisäaikaa veden alla. Vajailla keuhkoilla kun ilma loppuu ja ollaan pohjassa, niin ylös tarpominen on työlästä ja tuntuu ettei matka lopu ajoissa.

        Itse en ole kokeillut, mutta olen Mäkelänrinteessä tavannut vapaasukeltajia joilla on kaulassa huivin näkoinen pieni lisäpaino jonka avulla pysyvät pohjassa. Painojen on kuitenkin oltava nopeasti irroitettavissa ja niidenkin kanssa on normaali varovaisuus suositeltavaa, ellei pakollista


      • jj
        sana.. kirjoitti:

        *ÄLÄ* sukella keuhkot tyhjänä. Kokeiluja voi tehdä kuten yllä neuvottiin, vajaammilla keuhkoilla.

        Veden paine painaa keuhkoissa olevaa ilmaa kasaan ja keuhkojen tilavuus pienenee. Jos keuhkot puhalletaan pinnalla jo lähes tyhjäksi, ne alkavat painua tyhjätilavuuttaan pienemmäksi heti ensimmäisen metrin jälkeen. Viidessä metrissä saattaa jo tulla tilanne, missä keuhkot alkavat repeytyä irti kiinnikkeistään niiden painuessa yhä enemmän rusinaksi.

        Enemmän faktaa voit lukea vapaasukellusta käsitteleviltä sivuilta ym.

        tää ei kyllä pidä paikkaansa. No limits vapaasukelluksessakin vedetään yli 200 m syvyyteen eli jos keuhkoissa olis pinnalla vaikka 4 litraa ilmaa niin 200 m syvyydessä sitä on sitte n. 2 dl. Noin tyhjäksihän ei keukoja puhaltamalla saa, vaikka sitten sukeltaisitkin viiteen metriin. No joo, taitaa vapaasukeltajan keuhkoissa olla reippaasti enemmän tilavuutta mutta kuitenki. En ole ikinä kuullut kenestäkää kenen keuhkot olis repeytyneet liian tyhjien keuhkojen takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe