Rumput ja rumpujen soitto

roope

Olen 26-vuotias suuresti musiikkia rakastava nuori mies, ja kysymykseni koskevat rumpujen soittamista... Olen pienen ikäni kilkutellut ja kalkutellut lyömäsoittimia ja rumpusettiä aina kun vain mahdollista (kavereilla, tutuilla yms.) mutta yhtään ainoaa soittotuntia en ole ottanut. Viime aikoina on alkanut mietityttää että pitäisikö hakeutua opetukseen... Olenko liian vanha?? Tiedän omaavani hyvän rytmitajun ja motoriikassakin löytyy, mutta usein kuulee puhuttavan että itse soitellessa tekniikka voi mennä niin vinksalleen että siitä on paha "poisoppia" ryhdyttäessä oikeasti opettelemaan. Mitä tuo "huono tekniikka" käytännössä on? Entä rumpunuotit, niitäkään en ole koskaan lueskellut, mutta taitavat olla suht helppoja opittavia vai? Entäs missä pk-seudulla olisi mahdollisuus rumpujen opiskeluun? Oletan että lähinnä yksityisopettajilla, mutta mistäs moisia löytyy ja mitä lysti kustantaa? Ottaisivatko tällaisen vanhemman mutta innostuneen jampan oppilaakseen?? Kokemuksia rumpujen soiton opettelusta kaivataan!!! Tarteeko osata lukea nuotteja, siis muitakin kuin rumpu-sellaisia? Eikös aika monet rokkikannuttajat ole itseoppineita, tarvitaanko teoriaa ylipäätään mihinkään??? Vastauksia, kiitos!!! =)

21

14835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rumpali

      Et sä liian vanha ole opetukseen jos sua ei häiritse että opettajat ovat sua nuorempia. Yleensä soittotunnit on siinä 5-20€ tunti. Riippuu ihan opettajasta että onko hän ammattilainen tai muuta. Nuotteja en ole 10-vuoden rumpujensoitto "urallani" tarvinnut koskaan. Tahdissa pysyminen on tärkeää. Tekniikasta vielä että huonoa tekniikkaa on se jos lyöt kokoajan eri voimalla tai vaidot suoriutuu huonosti tai yleensä jokin kusee tai et osaa soittaa hiljaa vaan paukutat älyttömästi tai sitten et lyö oikealla tavalla. Ranteilla kuuluisi soittaa eikä koko kädellä ja basaria nilkoilla. Voisin itse ottaa sinut oppilaaksi joten kerroppa missä tarkalleen asut.

      • Velivirveli

        Kyllä itsekkin voi opetella vaikkakin ei opettajastakaan varmasti haittaa ole.Itse soitin vuosikausia bändeissä enkä oikeastaan harjoitellut ikinä.Joten kyllähän se kehittyminen oli aika hidasta.Sitten kyllästyin siihen kun soitto polki vaan paikoillaan,ja kun orkatkin hajos möin rummut ja olin pari vuotta soittamatta tyystin.No,sitten hommasin jostain pelkän basarin virvelin ja haikan.Ajattelin että jos näillä vaan jaksaa treenata niin eiköhän siinä pakostakin joudu käyttämään mielikuvitusta ja tekniikkakin kehittyy.Juuri näin kävikin.Siitä innostuneena hommasin vielä n.35cm x 35cm kokoisen kumin palasen (ei maksanut mitään ;) ja aloitin kotona harjoitteleen paradiddle ym. single/doublestrokes sarjoja ihan vaan samalla kun katsoo vaikka telkkaria.Ja kyllä täytyy sanoa että olen oppinut varmasti tämän muutaman vuoden aikana sata kertaa enempi kuin pelkän orkan kanssa paukutellessani ja into soittaa on sanoinkuvaamaton ;)Niin ja vielä siitä kuminpalasesta: siihen kun napauttaa kapula ei oikeastaan pomppaa yhtään ja äänikään ei svengaa pätkääkään,joten virveli tuntuu sen jälkeen vähän helpommalta ;)Lopuksi pari helppoa virveli/kumipala harjoitusta jota itse käytän paljon:
        1.RLLRLLRLRRLRRL (itse yritän harjoittaa mahdollisimman paljon vasenta kättä joten soitan tuon pelkän RLLRLL ja tietenkin nopeuttaen ja taas hidastaen kuitenkin niin että soitto ei taukoa)
        2.RlrrLrll (perus paradiddle,aksentit isoina kirjaimina )
        3.RLRLRLRL (niin nopeasti kuin pystyy)
        Ps.jos jollain on jotain bassorumpu tekniikkaharjoitus-vinkkejä ottaisin niitä kiitollisena vastaan ;)


      • rumpalityttö
        Velivirveli kirjoitti:

        Kyllä itsekkin voi opetella vaikkakin ei opettajastakaan varmasti haittaa ole.Itse soitin vuosikausia bändeissä enkä oikeastaan harjoitellut ikinä.Joten kyllähän se kehittyminen oli aika hidasta.Sitten kyllästyin siihen kun soitto polki vaan paikoillaan,ja kun orkatkin hajos möin rummut ja olin pari vuotta soittamatta tyystin.No,sitten hommasin jostain pelkän basarin virvelin ja haikan.Ajattelin että jos näillä vaan jaksaa treenata niin eiköhän siinä pakostakin joudu käyttämään mielikuvitusta ja tekniikkakin kehittyy.Juuri näin kävikin.Siitä innostuneena hommasin vielä n.35cm x 35cm kokoisen kumin palasen (ei maksanut mitään ;) ja aloitin kotona harjoitteleen paradiddle ym. single/doublestrokes sarjoja ihan vaan samalla kun katsoo vaikka telkkaria.Ja kyllä täytyy sanoa että olen oppinut varmasti tämän muutaman vuoden aikana sata kertaa enempi kuin pelkän orkan kanssa paukutellessani ja into soittaa on sanoinkuvaamaton ;)Niin ja vielä siitä kuminpalasesta: siihen kun napauttaa kapula ei oikeastaan pomppaa yhtään ja äänikään ei svengaa pätkääkään,joten virveli tuntuu sen jälkeen vähän helpommalta ;)Lopuksi pari helppoa virveli/kumipala harjoitusta jota itse käytän paljon:
        1.RLLRLLRLRRLRRL (itse yritän harjoittaa mahdollisimman paljon vasenta kättä joten soitan tuon pelkän RLLRLL ja tietenkin nopeuttaen ja taas hidastaen kuitenkin niin että soitto ei taukoa)
        2.RlrrLrll (perus paradiddle,aksentit isoina kirjaimina )
        3.RLRLRLRL (niin nopeasti kuin pystyy)
        Ps.jos jollain on jotain bassorumpu tekniikkaharjoitus-vinkkejä ottaisin niitä kiitollisena vastaan ;)

        eli tuplaparadiddle on kans tosi hyvä:
        RLRLRLL LRLRLRR
        ja hyvää harjotust on soittaa niinku kädet vääri päi, ja tuplalyönti on tärkee, eli RRLLRRLLRRLL
        ja on tosi hyvä ku ottaa basarin ja haikan jalalle, ja ottaa niitä vuorotelle, ni tollast:
        1. eka vuorotelle niinku (B on basari, H haikka)

        R L R L R L R L
        B H B H

        sit niinku muuttaa sen tollaseks:

        R L R L R L R L
        B H

        2. noi samat, mut tuplalyönneil. tää on hyvä iha perusharjotus. ja si vaa nopeempaa...
        filleiki on hyvä harjotella, et soittoon tulis sujuvuutta ja rentoutta... ite oon soittanu tunneil vuoden, sitä enne itekseni... käyn kansalaisopiston tunneil. rumpunuottei ei tietenkä oo pakko osata, mut hyvä se olis. soitin ite enne pianoo, joten mulle ne oli hirmu helpot oppia ne nuotit, eikä ne muutenka oo yhtää baikeet... hommaa vaik leevi leppäsen rokkaavat rummut. siin on aik helppoo peruskamaa...


      • hiiikt
        Velivirveli kirjoitti:

        Kyllä itsekkin voi opetella vaikkakin ei opettajastakaan varmasti haittaa ole.Itse soitin vuosikausia bändeissä enkä oikeastaan harjoitellut ikinä.Joten kyllähän se kehittyminen oli aika hidasta.Sitten kyllästyin siihen kun soitto polki vaan paikoillaan,ja kun orkatkin hajos möin rummut ja olin pari vuotta soittamatta tyystin.No,sitten hommasin jostain pelkän basarin virvelin ja haikan.Ajattelin että jos näillä vaan jaksaa treenata niin eiköhän siinä pakostakin joudu käyttämään mielikuvitusta ja tekniikkakin kehittyy.Juuri näin kävikin.Siitä innostuneena hommasin vielä n.35cm x 35cm kokoisen kumin palasen (ei maksanut mitään ;) ja aloitin kotona harjoitteleen paradiddle ym. single/doublestrokes sarjoja ihan vaan samalla kun katsoo vaikka telkkaria.Ja kyllä täytyy sanoa että olen oppinut varmasti tämän muutaman vuoden aikana sata kertaa enempi kuin pelkän orkan kanssa paukutellessani ja into soittaa on sanoinkuvaamaton ;)Niin ja vielä siitä kuminpalasesta: siihen kun napauttaa kapula ei oikeastaan pomppaa yhtään ja äänikään ei svengaa pätkääkään,joten virveli tuntuu sen jälkeen vähän helpommalta ;)Lopuksi pari helppoa virveli/kumipala harjoitusta jota itse käytän paljon:
        1.RLLRLLRLRRLRRL (itse yritän harjoittaa mahdollisimman paljon vasenta kättä joten soitan tuon pelkän RLLRLL ja tietenkin nopeuttaen ja taas hidastaen kuitenkin niin että soitto ei taukoa)
        2.RlrrLrll (perus paradiddle,aksentit isoina kirjaimina )
        3.RLRLRLRL (niin nopeasti kuin pystyy)
        Ps.jos jollain on jotain bassorumpu tekniikkaharjoitus-vinkkejä ottaisin niitä kiitollisena vastaan ;)

        mitä noi RLLRLL ja noi on onko ne jotai rumpu komppei vai mitä?oon ite hankkimast rumpui (tai siis toivon saavani jouluna jos en niin ostan itse)kun en tajuu paljo mitää.osaan perus kompin ja valssin mitä koulussa opeteltu.oon vast 13v.


      • Snar
        hiiikt kirjoitti:

        mitä noi RLLRLL ja noi on onko ne jotai rumpu komppei vai mitä?oon ite hankkimast rumpui (tai siis toivon saavani jouluna jos en niin ostan itse)kun en tajuu paljo mitää.osaan perus kompin ja valssin mitä koulussa opeteltu.oon vast 13v.

        R= right (oikea) L = left (vasen)
        kun sanotaa soita paradiddle: R L R R L R L L
        aina R:llä soitat oikealla kädellä yhden iskun ja L:llä vasemmalla.


      • katrixkat

        Moi, löytyiskö Lohjalta rumpujen opettajaa? Tiiättekö? Ku oon 13 vuotias tyttö Lohjalta ja tarvitsisin rumpujen soiton opettajaa.En oo ennen harrastanut rumpujen soittoo, mut tykkään siitä ja ollaan mietitty, että mulle vois hankkia jostain opettajan, joka olis ammattilainen.


      • sera
        Snar kirjoitti:

        R= right (oikea) L = left (vasen)
        kun sanotaa soita paradiddle: R L R R L R L L
        aina R:llä soitat oikealla kädellä yhden iskun ja L:llä vasemmalla.

        surkea tapa opetella nuo R ja L systeemit, kannattaa unohtaa heti alkuunsa.

        opettaa huonon ja hitaan ajattelun.


      • RUMPALI-TYTÄR
        sera kirjoitti:

        surkea tapa opetella nuo R ja L systeemit, kannattaa unohtaa heti alkuunsa.

        opettaa huonon ja hitaan ajattelun.

        Eihän niitä noilla R ja L jutuilla oikeasti harjoitella, mutta se on helpoin tapa selittää täällä keskusteluissa


    • rumpupoika

      Teoria on todella tärkeää,Varsinkin jos soitat progressiivista musiikkia.Tahtilajit kannattaa ensinnäkin opetella

    • Smulitus

      Itsekin soitan rumpuja, 4 vuotta olen soitellut omilla rummuilla ja 3 vuotta olen ottanut tunteja.
      14 vuotta tulee täyteen tuossa kesällä, mutta mennäämpäs asiaan.
      Mun mielestä ei kai sitä liian myöhään voi aloittaa, tai riippuu tietysti aina opettajasta. Jotkut voivat olla mielissäänkin kun tulee tollanen "vanhus" rumputunneille. Mutta tietysti parempi olisi mennä tunneille jo pienenä.
      Jos rumpunuotteja ei osaa niin kyllä ne sitten opetetaan, mutta en sitten tiedä kun vähän vanhempi henkilö menee niin miten menetellään.
      Rumputunneilla ei mielestäni ole teoriaa oikein laisinkaan, yleensä pistetään nuotit eteen ja sitten pitää vain kokeilla osaako, jos ei niin sitten ope näyttää. Mutta jos teoriaa haluat mene musiikki opistoon.

    • palikka

      Et todellakaan ole liian vanha, sen voin heti sanoa.. Ei muuta kun etsimään pätevä pro/semi-pro rumpali ja siltä perus asiat kuntoo.. (vaikka maksaakin enemmän). Rumpalointihan on 10% lahjakkuutta, 60% kovaa treeniä ja 30% musan kuuntelua. =) Ps: nuotit opit kyllä!, siitä ei kannata ressiä ottaa).

    • Rumpali1

      kyllä noista nuoteista itelle on ollut apua, hitaammassa musiikissa niistä pystyy seuraamaan missä mennään. Heavyssä sitä ei sitten oikein kerkeä. Rumpunuoteista näkee kätevästi kompit yms.

      • tiitiäinen1111

        Joo, no hianoo että mäki sain hiuka täst keskustelu palstalt helppii rumpujen paukuttamiseen (:
        Kiinnostuin joskus ala-asteel rumpujen soittamisest... Oon nyt kasilla (koht 15-v) ja mul o kaks vuotine musavalinnainen. Siel sit oon aina ku oon vaa päässy nii rumpui paukuttelee :D Mut se vaa, että ku minen tajua mitä nuo rumpunuotit tarkottaa! Ja oon miettiny, et menisin ens syksynä tunneille jos piäsen.. Mut sit se että ku mua tavallaa nolottaa, jos minen opikkaa niit nuottei ja sillee :''D oon tavallaa harkannu iteksee ny nää muutamat vuode. ja si kans mul o semmone ongelma, et minen omista rumpuja, ko mein taloon ei kertakaikkiaan mahu rummut :( Että jes... Yks paikka misä mä käyn yleesä harkkaamas on rukkis jossa on rummut, mut ne o iha paskat... mut kyl niil soittaa :D Mut ko kouluu o nii ei oikei pääse soittaan /:

        Ja hei, te jotka asutte jo omillaan... mahtuuks yksiöön rummut?? =) ja paljonko ne sähkisrummut maksaa?:D
        KIITTI KAIKILLE :) toivottavasti vastaatte ja annatte vinkkejä.
        ps. perus jutut on hallussa.. pitäs vaa jotenki saada sitä harjotusta lisää jne..


      • juttua...
        tiitiäinen1111 kirjoitti:

        Joo, no hianoo että mäki sain hiuka täst keskustelu palstalt helppii rumpujen paukuttamiseen (:
        Kiinnostuin joskus ala-asteel rumpujen soittamisest... Oon nyt kasilla (koht 15-v) ja mul o kaks vuotine musavalinnainen. Siel sit oon aina ku oon vaa päässy nii rumpui paukuttelee :D Mut se vaa, että ku minen tajua mitä nuo rumpunuotit tarkottaa! Ja oon miettiny, et menisin ens syksynä tunneille jos piäsen.. Mut sit se että ku mua tavallaa nolottaa, jos minen opikkaa niit nuottei ja sillee :''D oon tavallaa harkannu iteksee ny nää muutamat vuode. ja si kans mul o semmone ongelma, et minen omista rumpuja, ko mein taloon ei kertakaikkiaan mahu rummut :( Että jes... Yks paikka misä mä käyn yleesä harkkaamas on rukkis jossa on rummut, mut ne o iha paskat... mut kyl niil soittaa :D Mut ko kouluu o nii ei oikei pääse soittaan /:

        Ja hei, te jotka asutte jo omillaan... mahtuuks yksiöön rummut?? =) ja paljonko ne sähkisrummut maksaa?:D
        KIITTI KAIKILLE :) toivottavasti vastaatte ja annatte vinkkejä.
        ps. perus jutut on hallussa.. pitäs vaa jotenki saada sitä harjotusta lisää jne..

        kyllähän yksiöön rummut mahtuu, riippuu sitten yksiön koosta että mahtuuko sinne mitään muuta mutta asiat tärkeysjärjestykseen ;). Vaikka hommaisit sähkörummut niin joutunet silti tekemään jotain äänieristykselle, ks. vaikka
        http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=56&t=179064

        Sähkörumpuja saa halvimmillaan n. 200-300 eurolla mutta semmoisten joilla oikeasti jotain tekee (rolandit tai yamahat) hinnat lähtee jostain 800 eurosta ylöspäin. Käytettynä voi toki löytyä halvemmalla.

        Eikä sitä nuottien osaamattomuutta tarvi hävetä, eihän niitä kukaan osaa ennenkuin opettelee ja senkin takiahan siellä tunneilla käydään.


    • torsti

      Kyllä sitä opiisoitamaan milloinvaan jos haluja riitää.Itse soitin Lahden Penan pändissä kuuskymmen luvulla.Pidin 40v.tauon.Hakasin pari rumpukoulua,ja taasmenää.Olen 68v.

      • Rupali

        Rumpuja oppii soittamaan milloin vaan, mutta oikeinkirjoitusta harvemmin.


    • joo oon 13v poika ja oon soittanu 4-6kk rumpuja bändissä, en oo ottanu yhtäkä rumputuntia ja green day american idot menee kepeesti :D ja on toki muitaki biisejä

    • RumpuJajaJaAaa

      Periaatteessa koskaan ei ole liian myöhäistä mennä rumputunneille, nimittäin Meri-Helsingin Musiikkiopistossa opettava (ja minuakin opettava) opettaja on aloittanut "vakavan" treenauksen vasta kaksikymppisenä ja voin kertoa että hän on kyllä erittäin hyvä sekä soitossa, että rumpunuottien luvussa, että rummunsoiton/teorian ja nuottien opettamisessa.


      Mutta vasta noin "vanhalla" iällä aloittaminen vaatii ERITTÄIN pitkää pinnaa on pakko hyväksyä tosiasia, että vaikka olisit soittanut koko lapsuutesi pändissä, on sinun aloitettava täysin alusta, perusasioita, kuten Leevi Leppäsen kirja (bassorumpuvaariaatiot, peruskomppeja pienillä eroilla) ja singlet ( oikea, ,vasen, oikea, vasen......)

      Onnea ja menestystä

    • Kuoppis on kingi

      Itse soitin joskus nuorempana rumpuja , yksikseni koulun bändissä ja kavereiden kanssa . Siten tulikin 20 vuoden tauko. Eräässä kyläpaikassa oli rummut ja kokeilin vieläkö irtoaa , no irtosihan se tietty melko surkeasti mutta suunta oli oikea . Innostuin siitä niin kovasti , että ostin kotiini sähkörummut . Treenailin kovasti ja tutustuin ihmisiin joiden kanssa soitella . Nyt olen 20 vuoden tauon jälkeen soitellut 4 vuotta aktiivisesti, akustisilla ja sähkörummuilla .Bändiviritelmiäkin on. Ikää on 38 ja voin myöntää , että se stressaa minuakin välillä . " Olenko jo liian vanha " Hyvänä vinkkinä voin kertoa, osta Tommi Rautiaisen Groove In kirja , ja katsele rockwayn oppitunteja . Ja tietty harjoittele kovasti . Niin minäkin teen :-)

      Ps, kuuntele paljon musiikkia laidasta laitaan ja soita mukana ..

      • vm 41

        Jos tosiaan haluaa opetella rumpuja oikein soittamaan, pääsee äkimmin jyvälle kun perehtyy ensin teoriaa, eli miksi ja mihin rumpuja yleensä tarvitaan.
        Kun se selviää, älyää sen, että täytyy osata soittaa rytmissä, ja pysyä siinä ja pitää muut soittajat tahdissa ja kasassa. Rummuille on omat "nuotit" sen vuoksi, että osaa lyödä oikealla hetkellä oikeaan instrumenttiin, niin kuin säveltäjä sen on kirjoittanut, sekä olla lyömättä silloin kun ei kuulu lyödä, antaa oikea "syke" musiikille, sekä vielä senkin että osaa lopettaa silloin, kun kappale loppuu.
        Joten teorian kimppuun vain, ei oppi ojaan kaada.


    • vanhempi rumpalisti

      On kaksi tietä kuten voidaan soveltaa jostain kirjaston yleisimmästä rumpuoppaasta.

      -osta setti ja hakkaa punk/rock/heavy -meiningillä ja opettele kantapäänkautta edes jotain.

      -osta osa kerrallaan aloittaen virvelistä jne. opetellen tekniikat jokaiselle erikseen ja täydellisesti.

      Lisäksi vakavasti otettavan rumpalin tulisi osata musiikin teoriasta edes perusteet, sillä rumpalihan on kuitenkin aika usein harrastajaorkesterin käytännöllinen johtaja, jopa säveltäjä ja sovittaja ellei puhuta jostain sinfoniaorkesterien mukautujista.

      Kamojen hankinnassa halpaan ei kannata sortua vaikka kuinka tekisi mieli, sillä se vituttaa vain tulevaisuudessa kertoimella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2782
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      253
      2749
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      66
      2382
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      206
      1875
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe