viulunsoiton aloittaminen? liian myöhäistä jo?

pelkkä haaveko?

Onko jo liian myöhäistä aloittaa viulunsoitto? Olen nimittäin jo 19-vuotias. Pianoa olen aikoinaan soittanut lähes kolme vuotta, joten esim. nuotit ovat jotenkuten hallussa ja olen musikaalinen. Mut monethan on alottanut viulunsoiton jo ala-aste ikäsinä, eli kannattaako aloittaa? Pianonsoiton jatkamista olen miettinyt jo pidemmän aikaa, mut toisaalta olen aina haaveillut myös viulun soitosta... Tarkoitukseni ei ole tulla seuraavaksi Pekka Kuusistoksi, mut olishan se kuitenkin kiva osata edes vähän soittaa :)

21

14427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kai

paremminhan tietenkin kerkee oppia mitä nuorempana aloittaa. kaverini aloitti n 7vuotiaana on nyt soittanut 5v alkaa jo saada soitostakin selvää .olen vaan kuunellessa ajatellut että viulu on yksi vaikeimmista soittimista oppia puhtaasti soittamaan. hänellä on vielä intoa opetella ja vuosia luutavasti aikaa. siinähän sen tiedät kuin kokeilet, ei kai sitä kukaan voi toisesta sanoa miten voi oppia, jos ei opeta häntä.

• Viuluviikari

Osuitpa lempiaiheeseeni... Olen jo suututtanutkin
      kaikki tämän keskustelupalstan pianistit kommenteillani pianon- ja viulunsoitosta. Itse
      asiassa olen soittanut myös pianoa ala-asteikäisenä, joten uskon pystyväni jotain myös
      kommentoimaan.

Viulu on ennen kaikkea solistinen ja laulullinen
      soitin. Jos tämä ominaisuus ei erityisemmin säväytä, niin suosittelen jatkamaan piano-opintoja. Saman melodian soittaminen viululla
      (pianoon verrattuna) vaatii niin paljon enemmän
      työtä, että sinulta pitää löytyä PALJON motivaatiota harjoitella.

Viulun vaikeutta kuvaa se, että millinkin heitto
      sormella väärään suuntaan - ja melodiasi on pilalle. Pianosta kun painaa cis:n, niin sieltä
      kuuluu aina sama ääni. Viululla sinulla on mahdollisuus puolta sävelaskelta tarkempiin säveliin, siis cis voi 'matala' tai 'korkea' riippuen sävelen paikasta melodiassa tai temposta
      (nopeammassa tempossa cis soitetaan korkeammalle,
      muuten se kuullostaa liian matalalta)

Kaiken kaikkiaan äänen tuottaminen viululla on vaikeampaa kuin pianolla, mistä syystä usein sanotaan että viulunsoitto pitää alottaa nuorena.
      Älä silti kuuntele näitä kommentteja liikaa...
      Tosi asiassa harva alle 20-kymppinen saa viululla
      vielä mitään musiikkia aikaiseksi. Lapsilahjakkuuksia hehkutetaan aivan liikaa tässä
      suhteessa, kun harva heistä pystyy tuomaan soittoon mitään sisältöä.

Iästäsi johtuen tekniikkasi todennäköisesti vajaaksi, mutta ilman tekniikkaakin voit tehdä
      musiikkia helpommilla kappaleilla, jos omaat sävelkorvaa ja sorminäppäryyttä riittävästi.
      Kannattaa muistaa, että oikotietä onneen ei
      kuitenkaan ole vaan ainoastaan kovalla työllä
      voit saada tuloksia aikaiseksi! Sanotaan myös, että viulu on mustasukkainen soitin - jos unohdat
      sen pitkäksi aikaa kaapin päälle pölyyntymään, se
      kyllä lakkaa soimasta...

Onnea yritykselle ja hyviä hermoja -niitä tulet
      tarvitsemaan viulusi kanssa!

• Pianisti

Voi juma! Taas se morkkaa pianoo!! :D Ei oo totta... Sinä ja sun vinkusahalootasi ja sen sielu! Tai nojoo..kyl mä viulustakin tykkään - jos sitä osaa hyvin soittaa.. :)

• Salli

Kaikissa soittimissa on omat erityiset ongelmansa, mutta toki jousisoittimilla puhtaus on yksi oleellisimmista. Tuota en vain ymmärrä, miksi viulu olisi "ennen kaikkea solistinen ja laulullinen soitin". Viuluhan on ihan olennainen soitin orkestereissa ja erilaisissa kamarimusiikkikokoonpanoissa, joten ei se nyt sen solistisempi ole kuin vaikka puhaltimet. Ja laulavuuteen pyrkivät teoksesta riippuen tietääkseni kaikki, myös pianistit! Toki viulu ei ole "sointusoitin" niin kuin vaikkapa piano ja kitara - tarkoititko ehkä sitä tällä "solistisuudella"?

Niin ja vielä, aloittelevan ja täysin korvattoman oppilaan pianonsoitto ei ole yhtään sen mieluisampaa kuultavaa kuin aloittelevan viulistin soitto. Jostain kumman syystä maallikoilla elää sellainen sitkeä käsitys, että joku soitin on jotain toista "vaikeampi". Kaikkien soittimien hyvä hallinta vaatii hyvin paljon työtä ja pitkäjännitteisyyttä.

• viulisti

Ei todellakaan ole myöhäistä aloittaa viulunsoittaminen vasta nyt, varsinkaan kun et aio miksikään Pekka Kuusistoksi (Jean Sibeliuskin aloitti viulunsoitonopiskelun vasta 15-vuotiaana). Et muuten ole ajatellut alttoviulun soittamista? Itse soitin ensimmäiset viisi vuotta viulua, mutta nyt olen soittanut alttoviulua, eikä yhtään kaduta vaihtaminen matalampaan (tietysti siinä joutuu opettelemaan uuden avaimen, mutta helpommin pääsee musiikkiopistoon sisään, sillä viulu ja piano ovat aika yleisiä soittimia). Mutta päätit miten päätit, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa.

• Minä

Oon nyt 24-vuotias ja aloitin 17-vuotiaana viulunsoiton. Juuri suoritin 2/3:n. Kuulemma etenin nopeasti, mutta on helpompi sisäistää soittaminen vanhemmalla iällä. Soitin myös pianoa 7-13-vuotiaana, joten jos täytyisi verrata, opin vanhempana nopeammin. EHkä oppimistekniikka hallussa...
      Kuitenkin...

KANNATTAA ALOITTAA!!!

• yks tyyppi

olen nyt 12vuotias.... ja ajattelin aloittaa viulun soiton!! tai oonko liian vanha?! mut en oo koskaa enne soittanu mitää muuta soitinta nii... et voinksmä alottaa soittaa sitä?!

• Minttu

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa soittoa.
      Aloita ihmeessä, jos haluat. Missä tahansa iässä voi oppia soittamaan.

• Kokemusta omaava

Puhun henkilökohtaisesta kokemuksesta. Olin 24 kun aloitin viulunsoiton ja nyt olen soittanut kolme vuotta. Toki itselläni on takana piano-opintoja ja soittamista noin 22 vuoden ajalta.

Minkään soittimen oppiminen ei koskaan ole liian myöhäistä.

Viulunsoittoon antaisin vihjeeksi, että soita etydejä jos et tykkää soittaa tekniikkaa. Ilman hiottua tekniikka soittaminen on vaikeata ja ongelmallista. Itse sain oikein konkreettisen vastauksen kysymykseen mihin ihmeeseen tekniikkaa ja etydejä tarvitaan. Kaksoisäänet ovat aivan mahdottomia jos niitä ei harjoittele tarpeeksi paljon. Jousitekniikka on vaikeaa ilman harjoittelua. No, suosiolla etydit esiin ja vasta kun ne sujuu niin sitten voidaan puhua joistain muista kuten esim konsertiinoista ja konsertoista.

Viulistin hyveeksi voisin sanoa kärsivällisyyden ja periksiantamattomuuden.

• viulisti 14 vuotta

Kyllähän sitä mitä tahansa oppii... mut kaikilla menee aika kauan, ennen kuin viulusta saa nättiä ääntä... se voi viedä kuukausia, vuosia, tuhansia... no, vuosia.

• viuluope

Tietysti kannattaa aloittaa viulunsoitto, jos innostusta vaan riittää! Mulla on just uusi oppilas, joka aloitti 18-vuotiaana. Hänellä myös takana lyhyet piano-opinnot, mutta viulua soitti ekan kerran maanantaina :) Opetan myös pientä lasta, mielenkiintoista seurata, miten eri tavalla lapsi ja aikuinen oppivat. Toisaalta lasta on helpompi "muovata", mutta aikuinen pystyy ajattelemaan teknisiä asioita paremmin...

Mutta joka tapauksessa, aloita ihmeessä :)

• Tampiainen
        viuluope kirjoitti:

Tietysti kannattaa aloittaa viulunsoitto, jos innostusta vaan riittää! Mulla on just uusi oppilas, joka aloitti 18-vuotiaana. Hänellä myös takana lyhyet piano-opinnot, mutta viulua soitti ekan kerran maanantaina :) Opetan myös pientä lasta, mielenkiintoista seurata, miten eri tavalla lapsi ja aikuinen oppivat. Toisaalta lasta on helpompi "muovata", mutta aikuinen pystyy ajattelemaan teknisiä asioita paremmin...

Mutta joka tapauksessa, aloita ihmeessä :)

hei,kun luin keskustelun niin päätin itsekkin kysäistä että onko 3/4 viulu liian piskuinen 165 cm tytölle? haluan alkaa soittamaan viulua,ja aloittajalle semmoinen kommentti että ei koskaan ole liian myöhäistä,jos viulun ostoa harklitset niin kannatttaa ostaa käytetty kiinalainen (=
        PS.mistä saa käytettyjä kokviuluja ku en löydä oikein hyviä? vinkkejä,ja anteeksi jos varastin keskustelunne *häpeää*

• olen
        Tampiainen kirjoitti:

hei,kun luin keskustelun niin päätin itsekkin kysäistä että onko 3/4 viulu liian piskuinen 165 cm tytölle? haluan alkaa soittamaan viulua,ja aloittajalle semmoinen kommentti että ei koskaan ole liian myöhäistä,jos viulun ostoa harklitset niin kannatttaa ostaa käytetty kiinalainen (=
        PS.mistä saa käytettyjä kokviuluja ku en löydä oikein hyviä? vinkkejä,ja anteeksi jos varastin keskustelunne *häpeää*

ajatellut aloittaa viulunsoiton. Mietitytti vain vähän se kun olen 16-vuotias, mutta näköjään niitä on vanhempiakin, joille aloittamista suositellaan. Kotona meillä on isän papan vanha viulu, joka olisi kunnostettava. Eikä opetuksen saaminenkaan muodostuisi ongelmaksi ;) Kiinnostusta on kovasti ja takana 9 vuotta klassista pianoa.

• viulistityttö

No mä ainakin oon nyt 12-vuotias tyttö ja soitan viulua. Aloitin viulunsoiton 7-vuotiaana eli olen soittanut nyt noin 5 vuotta. Ja vasta viime vuonna aloin saada puhtaita ja hyviä ääniä, siis noin 3-5 vuotta, kun yrittää, niin alkaa soittaa hienosti, mutta sehän riippuu tietenkin myös siitä, miten aktiivisesti ja ahkerasti harjoittelee.

Sanon vain sen, että jos haluaa hyötyä viulunsoitosta, niin kannattaa harjoitella hyvin ahkerasti ja säveltää ja kuunnella levyltä, koska en mä ainakaan maksanut niitä 5 vuodn soittotuntirahoja turhaan, jos ei hyödy siitä mitenkään.

• Soittanut
        viulistityttö kirjoitti:

No mä ainakin oon nyt 12-vuotias tyttö ja soitan viulua. Aloitin viulunsoiton 7-vuotiaana eli olen soittanut nyt noin 5 vuotta. Ja vasta viime vuonna aloin saada puhtaita ja hyviä ääniä, siis noin 3-5 vuotta, kun yrittää, niin alkaa soittaa hienosti, mutta sehän riippuu tietenkin myös siitä, miten aktiivisesti ja ahkerasti harjoittelee.

Sanon vain sen, että jos haluaa hyötyä viulunsoitosta, niin kannattaa harjoitella hyvin ahkerasti ja säveltää ja kuunnella levyltä, koska en mä ainakaan maksanut niitä 5 vuodn soittotuntirahoja turhaan, jos ei hyödy siitä mitenkään.

Hei, olen soittanut viulua jo kaheksan vuotta. Aiemmin en halunnu suorittaa mitään tutkintoja tms. mutta nyt vasta sitten kun rupes kiinnostamaan suorittaminen niin suoritin 1/3. Viuluopen vaihdoksen yhteydessä ope palautti mua taaksepäin eli soitatti helppoja/helpompia kappaleita. Nyt vasta alottelen asemia.. vähän harmittaa kun en aiemmin oikein harjotellu ja nyt on sit vasta ruvennu etenemään.. Onko muilla samanlaisia etenemättömyys kokemuksia tai kommentteja siihen??????? Vastauksesta olisin mielissäni

• wistfulmelody
        Soittanut kirjoitti:

Hei, olen soittanut viulua jo kaheksan vuotta. Aiemmin en halunnu suorittaa mitään tutkintoja tms. mutta nyt vasta sitten kun rupes kiinnostamaan suorittaminen niin suoritin 1/3. Viuluopen vaihdoksen yhteydessä ope palautti mua taaksepäin eli soitatti helppoja/helpompia kappaleita. Nyt vasta alottelen asemia.. vähän harmittaa kun en aiemmin oikein harjotellu ja nyt on sit vasta ruvennu etenemään.. Onko muilla samanlaisia etenemättömyys kokemuksia tai kommentteja siihen??????? Vastauksesta olisin mielissäni

Nyt olen minäkin sen itselleni myöntänyt: haluan enemmän kuin mitään oppia soittamaan viulua! Ja olen 18-vuotias. Olin aina ennen sysännyt nämä haaveet syrjään sillä olen köyhästä perheestä ja tiedän viulujen ja viulutuntien olevan kalliita... Mutta ei kai sitä voi loputtomiin itselleen valehdella, suurin haaveeni se on... Enkä tosiaankaan yrittäisi miksikään uudeksi Paganiniksi, vaan jos osaisin soittaa edes keskiverrosti jonain päivänä, menisin kadulle soittamaan ja ilahduttamaan ohikulkijoita kauniilla kappaleilla... Ja haaveena on myös joskus soittaa jossakin vaikka amatööri-orkesterissa, ei väliä vaikka menisi kuinka kauan, jos vaikka keski-ikäisenä jossakin orkesterissa soitan niin olen maailman onnellisin!

Miten viulunsoitto tällä iällä olisi parasta aloittaa? Yksityiset tunnit ilmeisesti ovat paikallaan sillä ei kai musiikkiopistoon pääse kun ei osaa soittaa vielä mitään. Mistä saisi edullisia viuluja?

• jarzen
        wistfulmelody kirjoitti:

Nyt olen minäkin sen itselleni myöntänyt: haluan enemmän kuin mitään oppia soittamaan viulua! Ja olen 18-vuotias. Olin aina ennen sysännyt nämä haaveet syrjään sillä olen köyhästä perheestä ja tiedän viulujen ja viulutuntien olevan kalliita... Mutta ei kai sitä voi loputtomiin itselleen valehdella, suurin haaveeni se on... Enkä tosiaankaan yrittäisi miksikään uudeksi Paganiniksi, vaan jos osaisin soittaa edes keskiverrosti jonain päivänä, menisin kadulle soittamaan ja ilahduttamaan ohikulkijoita kauniilla kappaleilla... Ja haaveena on myös joskus soittaa jossakin vaikka amatööri-orkesterissa, ei väliä vaikka menisi kuinka kauan, jos vaikka keski-ikäisenä jossakin orkesterissa soitan niin olen maailman onnellisin!

Miten viulunsoitto tällä iällä olisi parasta aloittaa? Yksityiset tunnit ilmeisesti ovat paikallaan sillä ei kai musiikkiopistoon pääse kun ei osaa soittaa vielä mitään. Mistä saisi edullisia viuluja?

Itse aloin opetella viulun soittoa 45-vuotiaana. Missä iässä tahansa voi soitinten soittoa alkaa opetella.
        Helpotti opetteluani, kun tätä ennen opettelin nuotit, kitaran, urkujen ja pianon soittoa 28-vuoti-
        aasta lähtien. Anna palaa vaan !

• Sellistityttö
        jarzen kirjoitti:

Itse aloin opetella viulun soittoa 45-vuotiaana. Missä iässä tahansa voi soitinten soittoa alkaa opetella.
        Helpotti opetteluani, kun tätä ennen opettelin nuotit, kitaran, urkujen ja pianon soittoa 28-vuoti-
        aasta lähtien. Anna palaa vaan !

Viulu on kyllä hieman vaikea soitin.Itse suosittelisin sulle selloa.(Soitan itse.)Viulussa on paljon hankalampi saada hyvä ääni ja vasemman käden asenon tulisi olla hyvä.Sellossa on hieman väljemmät
        kriteerit kuin viulussa.

• Sellistityttö
        Sellistityttö kirjoitti:

Viulu on kyllä hieman vaikea soitin.Itse suosittelisin sulle selloa.(Soitan itse.)Viulussa on paljon hankalampi saada hyvä ääni ja vasemman käden asenon tulisi olla hyvä.Sellossa on hieman väljemmät
        kriteerit kuin viulussa.

Mä tunnen yhden mun sukulaisen, joka on aloittanut viulunsoiton vasta 3-kymppisenä, että ikä ei oo este.

• elisa hjvgjh

ei ole myöhäistä. ite alotin 6v ryhmätunneilla, 7v yksityis tunneilla. oon nyt 12v, eli oon soittanu yksityistunneilla 5v. en oo mikään spesiaali hyvä, mutta en huonokaan. alota vaikka 60v, jos jaluut (siis viulunsoitto), ei oo mitään ikärajaa olemassa! :D

• Kari1425

Riippuu siitä mitä haluat saavuttaa. Jos haluat soittaa omaksi huviksesi niin ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa, mutta jos tavoitteesi ovat korkealla niin on auttamattoman myöhäistä.

Viulun soitto vaatii kropalta teknisesti paljon ja samoja asioita ei oikein pysty enää aikuisena oppimaan yhtä hyvin, sitä voi edetä oikein kivasti, mutta oma huippu jää saavuttamatta verrattuna siihen, että olisi aloittanut lapsena. Mutta sama koskee pianoakin, pianoa tosin pystyy soittamaan miellyttävällä äänellä helpommin kuin viulua. Tietysti jos sattuisi kuulumaan siihen häviävän pieneen osaan ihmisiä, joilla on absoluuttinen sävelkorva jo syntyessä, niin ehkä se viulu paremmin onnistuisi.

Noista tutkinnoista sen verran, että perustutkinnot 1/3 2/3 ja 3/3 ovat helppoja tutkintoja ja varmasti aikuinenkin sen verran pystyy oppimaan, sitten kun mennään niistä eteenin tutkinnoissa alkaa vaatimustaso nousta merkittävästi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe