Laitoin tuossa juuri avointa hakemusta ja heti alussa pitäisi valita hakeeko lomakkeella joka on "Työntekijätehtäviin" tai "Toimihenkilötehtäviin". Mikä on ero noilla? Haen työtä kaupallisiin tehtäviin (tradenomi).
mikä on Toimihenkilö
9
6049
Vastaukset
- PAKKO olla trolli
No HUHHUH.. kannattaisko aluksi vaikka hakea sinne harjoitteluun???
Siis oikeasti, ei jumalauta. :D Vieläkin heikottaa. Jos tämä ei ole trolli, niin kuolen.- A
Hahahahahahaa.
Ihan oikeasti jos voisi joku vastatakin niin ois kiva. Olen ollut töissä ulkomailla nämä kuusi vuotta valmistumiseni jälkeen joten Suomen työelämä on aivan vieras. - 2secs
A kirjoitti:
Hahahahahahaa.
Ihan oikeasti jos voisi joku vastatakin niin ois kiva. Olen ollut töissä ulkomailla nämä kuusi vuotta valmistumiseni jälkeen joten Suomen työelämä on aivan vieras. - a
2secs kirjoitti:
Olen kyllä etsinyt tietoa mutta en ole löytänyt yksiselitteistä määritelmää tai selvää esimerkkiä, kyseisen wikipedian artikkelin olen lukenut myös.
- ?
a kirjoitti:
Olen kyllä etsinyt tietoa mutta en ole löytänyt yksiselitteistä määritelmää tai selvää esimerkkiä, kyseisen wikipedian artikkelin olen lukenut myös.
Henkilö joka saa kiinteää kuukauispalkkaa eikä tuntipalkkaa?
- Maakrapu*
? kirjoitti:
Henkilö joka saa kiinteää kuukauispalkkaa eikä tuntipalkkaa?
Ei toimihenkilön ja työntekijän ero niin yksiselitteinen ole (tai saattaa olla kun puhutaan YLEMMISTÄ toimihenkilöistä). On olemassa koko joukon ammattinimikkeitä joiden luokittelu on vähintäänkin haasteellista. Ja ainakaan arvohierarkiasta tässä ei ole kyse. Esim. tuttuni tekee liikkuvaa ja suorittavaa tehtävää, jossa vaaditaan korkeaa asiantuntijuutta ja hän on statukseltaan työntekijä (vaikka myös palkka huomioi asiantuntijuuden). Oman työpaikkani toimistoassistentit ovat todellisia monitaitureita ja heidän työnsä on myöskin hyvin liikkuvaa yrityksen toimistolla (lähetin hommista puhelinvaihteeseen ja postitukseen) ja he ovat toimihenkilöitä.
Usein esim. kaupallisessa työssä luokittelumahdollisuuksista puuttuu kokonaan vaikkapa myyjän status. Eli onko myyjä työntekijä vai toimihenkilö? vai riippuuko se kohteesta? Esim. kiinteistövälittäjä tai kaupan kassa? Entä call centerin työntekijät? Ovatko he toimihenkilöitä?
Jos homma tapahtuu pääasiassa toimistossa ja tietokoneen ääressä, olet mitä todennäköisimmin toimihenkilö, mutta en usko työnantajan piittaavan siitä vaikka luokittelisitkin hakemuksen väärin.
Ja vielä: hauska huomata, että muillakin on samantapaisia kielivaikeuksia pitkän ulkomaanjakson jälkeen... itsekin mietin juuri vastaavia merkitysongelmia ulkomaanjaksolta palatessa. :D - duunin etsijä
Kakkosvastaaja, paljastit vain oman tietämättömyytesi typerällä lapsekkaalla kommentillasi. Tuossa alempana onkin hyvä vastaus. Ero ei ole yksiselitteinen, mutta jos - oletan että naiivius johtuu nuoruudesta - ei tiedä työelämästä vielä paljonkaan, asian näkee mustavalkoisena. Toimistotyöntekijät ovat yleensä toimihenkilöitä, myyjät taikka duunarit työntekijöitä. Mutta entä, kun on myyjä tai tehdasduunari, joka tekee 50 % työajasat toimistotöitä? Kerropa kakkonen kumpaan laitat, jos asia on sinulle on noin itsestään selvä? Entä aulaemäntä, joka tekee toimistotöitä, mutta myös tekee puhtaanapitoa välillä? Tällaista työpaikkaa olen itse käynyt hakemassa joitain vuosia sitten. Ylempien toimihenkilöiden ja duunareiden välillä asia on yksiselitteinen, mutta ei monen muun.
Ykköselle: Pääsääntöisesti tradenomikoulutusta vaativat tehtävät ovat toimihenkilötasoisia. Mutta työntekijätasolla saattaa olla mielenkiintoisia myyntitehtäviä. Tuo on ongelma, muistelen, että yhdessä rekryfirmassa sai valita vain toisen ja itse olisin halunnut valita molemmat.
- AlliK
Kiitokset vastauksista maakrapu ja duunin etsijä! Noin arvelinkin asian olevan, että vaikea on sanoa yksiselitteistä eroa. Laitan varmaan hakemuksen tuolla toiminimilomakkeella, tuskin siitä tosiaan isoa sanktiota tulee varsinkin kun kyseessä on avoin hakemus.
- Business rulez
Työsuhde-etuihin kuuluu rajattomat ylityöt. Been there done that, ei kiitos. Paljon mielummin työntekijä, kuin toimihenkilö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62813
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34773Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani5716- 46696
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113666