napakoru :p

jenni

mitä mieltä ootte napakorusta?? mä saisin laittaa, mut voisitteko pliis kertoo ohjeita?? KAIKKI OHJEET KELPAA!!! ku mua pelottaa et se sitte tulehtuis..... jos jaksatte vaivautua nii kertokaa pliide mulle ohjeita... kiitti jo valmiiks....=)

125

54281

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jensku

      mä kävin viisi vuotta sitten ottamassa lävistyksen napaan. olen ehkä hieman herkkä mutta se sattui aivan kamalasti. kipuhan on yksilöllistä. en kyennyt nukkumaan mahallani pariin viikkoon, koska napa oli niin arka. paranemiseen menee ainakin vuosi, ennen kuin se on täysin terve. tulehtumis vaara on siis olemassa niinkin kauan. Otin koruni pois muutama kuukausi sitten, sillä koru alkoi kasvaa ulos. (lävistys reikä siis siirtyy kokoajan ulommas ja lopulta kasvaa ihosta ulos) ilmeisesti se voi tehdä niin jopa viiden vuoden jälkeen. odottelen tässä että reikä kasvaisi umpeen ja harkitsen sitten uudelleen pitkään ja hartaasti haluanko sitä enää koskaan takaisin.
      onhan se kyllä ihan kiva, mutta se vaiva..

      • saltsu

        Mä kävin ottaa napaan reiän abaut 4 kuukautta sitten. Mulla ei käyny paljoo ollenkaa ku otin. Alle viikko meni kunnes pahin kipu oli ohi. Mut sehän on niin yksilöllistä kuinka kipeet käy jne. Kaunis on ja mun mielest oli todellaki sen kivun arvonen! Onnee sulle, jos nyt sitte napalävärin otat! :D


      • MUIJA91

        mä otin just vähä aikaa si napakorun eikä se sattunu oikeestaan yhtään.. pystyin iha hyvi nukkuu heti seuraavana yönä.. istuminen ekat pari tuntii pelottaa mut kyl se siitä.. enää ei oo kipee ollenkaa ja ny siit on kulunu viikko.. kantsii ottaa napakoru just himoo.. varsinki ku sitä saa näytellä kesäl ;) mut miinusta on se et joutuu putsaan sitä eikä saa pariin viikkoon uida


      • Apa

        Mä oon oottanut et saisin napakorun ja nyt mun äitini suostui siihen ja mua pelottaaa tosi paljon et se kasvaa ulos.. Jääkö siitä hirvee arpi jos sen ottaa pois? :O


      • anskuliiiiiiii
        Apa kirjoitti:

        Mä oon oottanut et saisin napakorun ja nyt mun äitini suostui siihen ja mua pelottaaa tosi paljon et se kasvaa ulos.. Jääkö siitä hirvee arpi jos sen ottaa pois? :O

        tulehtuuko napa helposti jos siinä on napakoru ja onko sitä vaikea hoitaa? oon ite menossa ottaa napakorun enskuussa mutta en vielä tiiä että uskallanko sittenkään ottaa! :D


      • arpi?

        Hei,
        Kiinnostaisi vain tietää millaine jälki jää napaan kun korun ottaa pois? Hirveä arpi vai?
        Kiitos


      • emzi
        MUIJA91 kirjoitti:

        mä otin just vähä aikaa si napakorun eikä se sattunu oikeestaan yhtään.. pystyin iha hyvi nukkuu heti seuraavana yönä.. istuminen ekat pari tuntii pelottaa mut kyl se siitä.. enää ei oo kipee ollenkaa ja ny siit on kulunu viikko.. kantsii ottaa napakoru just himoo.. varsinki ku sitä saa näytellä kesäl ;) mut miinusta on se et joutuu putsaan sitä eikä saa pariin viikkoon uida

        mä meinaan ottaa napakoru täs lähi aikoin. ni et ooks varma et se ei satu.


      • Kukka

        se ei kasva ulos ainakaan paljon jos sitä hoitaaa kunnolla alusta alkaen :D


      • napa :P
        MUIJA91 kirjoitti:

        mä otin just vähä aikaa si napakorun eikä se sattunu oikeestaan yhtään.. pystyin iha hyvi nukkuu heti seuraavana yönä.. istuminen ekat pari tuntii pelottaa mut kyl se siitä.. enää ei oo kipee ollenkaa ja ny siit on kulunu viikko.. kantsii ottaa napakoru just himoo.. varsinki ku sitä saa näytellä kesäl ;) mut miinusta on se et joutuu putsaan sitä eikä saa pariin viikkoon uida

        Ajattelin et voisin ottaa napakorun, mut mua pelottaa et se sattuu kauheena. Ja sit että se kasvaa ulos... Ja kauankohan sitä joutuu putsata niinku yhtäsoittoo? :D ja en oo mikään kovin laiha :P et vähän jänskää... ja oon toi nuori...


      • raspb3rry
        Apa kirjoitti:

        Mä oon oottanut et saisin napakorun ja nyt mun äitini suostui siihen ja mua pelottaaa tosi paljon et se kasvaa ulos.. Jääkö siitä hirvee arpi jos sen ottaa pois? :O

        nii.. määki oon miettiny napakorun ottoo.. mut pelottaa se et sattuuko se ja kuinka nopee se kasvaa ulos.. ja millo voi taas uida... kun ei sitäkää tiiä.. nii ja jos koulussa on uintii ja ui koko uikkarilla nii jääkö se sielt pilkistää tai kiinni. ja voiko sen ottaa pois??


      • 14.8
        saltsu kirjoitti:

        Mä kävin ottaa napaan reiän abaut 4 kuukautta sitten. Mulla ei käyny paljoo ollenkaa ku otin. Alle viikko meni kunnes pahin kipu oli ohi. Mut sehän on niin yksilöllistä kuinka kipeet käy jne. Kaunis on ja mun mielest oli todellaki sen kivun arvonen! Onnee sulle, jos nyt sitte napalävärin otat! :D

        muute miten se napakoru voi kasvaa ulos, mul on aika lävistäjällä 14.8.


      • pölhö =)
        arpi? kirjoitti:

        Hei,
        Kiinnostaisi vain tietää millaine jälki jää napaan kun korun ottaa pois? Hirveä arpi vai?
        Kiitos

        laitoin napakorun maaliskuussa liikkeessä ja kesällä lomareissulla alkoi punottamaan ja mätimään hirveästi sekä kasvamaan ulos.Meni muutama päivä ja se oli niin hirveän näköinen että oli parempi ottaa pois.Tietenki kannattais käydä näyttään eka jossai lävistysliikkeessä jos se tulehtuu,mutta ite en sillo voinu käydä missään.Tuo oli toinen kerta ku on ollut napalävistys, ja nyt joulukuussa ei siinä ole isoa arpeä,onneksi.navassa kyllä näkyy jälki,mutta ei mikään paha.harmittaa ihan hulluna ku kasvoi ulos.ottakaa mielummin talvella napalävistys, koska silloin ei oo niin "hikistä".mut toihan on ihan yksilöllistä kasvaako se ulos vai ei.


      • lävistyksen kamu

        täytyykö luomet poistaa jos ottaa napakorun???????????????? kertokaa pliiideee!!!!!!!!!!!! olisin ottamassa mutku en tiiä ja mul on luomi navas:::::::(((
        kertokaa totuus olkaa ninn kiltteij=))


      • phyy
        emzi kirjoitti:

        mä meinaan ottaa napakoru täs lähi aikoin. ni et ooks varma et se ei satu.

        onko väliä jos se sattuu jos kerran oikeesti sen haluut, ja tohen ei kukaan muu voi sun puolesta vastata.


      • Elina.
        Kukka kirjoitti:

        se ei kasva ulos ainakaan paljon jos sitä hoitaaa kunnolla alusta alkaen :D

        Napakoru saattaa kasvaa ulos, vaikka kuinka noudattaisi hoito-ohjeita. Joidenkin elimistö vaan ei hyväksy sinne kuulumatonta asiaa, joka taas tarkottaa että se napa alkaa sitä hylkimään = koru kasvaa ulos. Mut kannattaa muistaa ottaa pois, eikä antaa sen tippua pois, koska sit jää ruma arpi -.-'

        Tietenki uloskasvu saattaa edistyä siten, jos liiallisesti sitä napaa putsaa, käyttää vääränlaista korua, siihen tulee iskuja tms.


      • milla magia
        emzi kirjoitti:

        mä meinaan ottaa napakoru täs lähi aikoin. ni et ooks varma et se ei satu.

        Voihan sitä ostaa apteekista ilman reseptiä puudutusvoidetta tai puudutus laastarin ennen kuin ottaa lävistyksen,itse ostin puudutusvoidetta ja laitoin 4h ennen lävistäjälle menoa aineen kulmaan koska otin kulmakorun ja todella hyvin puudutti ihon kulmasta,koska minulla on niin hirveä piikkikammo etten olisi muuten pystynyt sitä läväriä ottamaan :)
        Ei tuntunut korun laitto yhtään,kun lävistäjä teki sen minulle,tosin pidin silmät kiinni koko operaation ajan etten näe sitä kamalaa paksua kanyylineulaa etti paniikki iske ja hyvä että tein niin :)


    • jenna

      katso täältä ohjeita http://www.madmaxtattoo.com/html_files/lavistykset.htm

      Siellä on jälkihoito-ohjeita lävistyksiin. Myös mulla on ollut napakoru. Laittaminen ei sattunut yhtään, mutta paranemisprosessi todellakin on pitkä. Lävistys ärtyi helposti jos esim vaate hankasi tms...Olen ottanut korun pois jo aikaa sitten. Välillä tekisi mieli ottaa uudestaan, mutta se paraneminen on niin työläs prosessi...

      • jenni

        kiitti paljon ohjeista!! nyt tiedän enemmän ja olen varmempi tästä=) joten menenkin ottamaan sen huomenna! KIITTI VIELÄ KERRAN TEILLE!!!!!


      • eerika``

        moi!
        luin tosta että oot ottanu sen korun pois niin kysyisin että jäikö siitä arpi?olen itse ajatellut ottaa napakorun ja haluaisin tietää jääkö siitä arpi jos sen ottaa pois.
        vastaa pian:)
        kiitoss:))


    • Mä vaan..

      Mun kaveri otti napakorun se ei sattunut eikä mitään ja se hoiti sitä hyvin YHDEN viikon ajan.. (eli liian vähän sitähän pitää hoitaa aika pitkään) niin se rupes räplää sitä koruu likasilla sormilla ja avas sitä korua koko ajan ja se vaan kosketteli sitä.. Sit muutaman päivän kuluttuu sen navan ympärille rupes tulee punasta ja npa rupes menee ihan ihmeellisen muotoseksi ja siihen navanyläpuolelle kasvo semonen kova patti.. se oli tulehtunu tosi pahasti.. :( verenmyrkytys oli lähellä eikä se älynny mitä pitää tehdä.. Me yritettiin mun kamujen kaa neuvvoo sitä et rupeis puhuistaa koruu eikä koskettelis sitä likasilla sormilla.. JOnkun ajan kuluttua se patti laski siitä päältä mut se on ollut siitä lähtien kipee se napa ja tosi herkkä.. Et oon sitä mieltä et mitä pitempään jaksatte odottaa korun vaihtoo sitä parempi se on

      • :D...XD

        mä haluisin ottaa napakorun oon koht täyttämäs 15 jaa haluisin tietää et onks tähä aikaa vuodest jo liia myöhäst ottaa se et jos sen parantuminen kestää tosi kaua.Ja et jos sitä jaksaa hoitaa ja käyttäs jtn titaani koruu nii kasvaakse ulos silti et eks sit voi estää tai mitääXD??!!


    • likka..

      Mä otin korun n.vuosi sitten .. Laittamisessa ei sattunut muu kuin ne pihdit ja se meni niin pian ohi että ei kannata pelätä..laiton jälkeen mulla ei sattunut ainakaan yhtää ja parantui kokonaan jo n.2kuukaudessa.. kannattaa desinfioida ja rasvata napaa niin paranee nopeempaa ;)

      • 23456754

        Kävin äsken otattamassa napakorun. Käskettiin suihkuttaa vedellä (ja samalla veivata korua ylösalas) päivittäin ja olla muutenkin sorkkimatta sitä.

        Kun kysyin että eikö tarvi desinfioida tai rasvata napaa niin minulle nimenomaan sanottiin että ei saa rasvata.
        Voide tukkii haavan ja estää paranemista. Lävistyshaavan hoito ei ole sama kuin tavallisen ihovaurion hoito. Eli ei saa rasvata! :P

        Ainakin siis minulle näin sanottiin.


    • minä itse..

      Moi. Sori, mulla ei ole paljon ohjeit, mut toivottavast nää kelpaa;
      =kun haluat koskea koruun, pese kädet huolellisesti ensin ja senkin jälkeen.
      =Jos olet menossa uimaan, tarkista, että korusi ei ole ruostuvaa materiaalia, korun olisi hyvä olla hopeaa/kultaa!
      =Jos teet lävistyksen itse, niin neula, jolla sen tekisit.. täytyy olla desifioitu,poltettu ja keitetty.. (MuTTA SUOSITTELEN, ETTET RUPEISI SIIHEN)
      nuo mä osaan kertoa sulle. Napis/ napakoru ei tulehdu helposti, mutta pahempi vaara on, jos sen tekee itse. :/
      Toivottavasti otat korun ja noudatat näitä ohjeita..
      Auttavin terveisin Minä itse..

      • juu<3

        minä itse, miten teit sen? kerro niinku aika tarkalleen, sillai niinku, mäki oon nimittäin ajatellu!!


      • kehhu
        juu<3 kirjoitti:

        minä itse, miten teit sen? kerro niinku aika tarkalleen, sillai niinku, mäki oon nimittäin ajatellu!!

        ite laitoin korun kolme viikkoa sitten. käytiin ostamassa koru Ninjasta (koruista pitäis ekaksi ostaa sellainen titaaninen, joka on täysin allergiatestattu ja muita turvallisempi, ite ostin kirurginteräksisen eikä kyllä ainakaan vielä ole tulehtunu) ja lävistysneula apteekista (kannattaa ottaa lävistysneuloista paksumpi vaihtoehto niin korukin mahtuu reikään. maksaa 43 senttiä). desinfioitiin napa ja koru. pakastehernepussia pidin navan päällä vähän aikaa ja sitten vaan neulalla läpi, ekaksi pyörittelin neulaa siinä reiässä ja sitten laitoin korun siihen. ei käyny kipeää. mutta kaveri, joka oli koko toimituksen ajan seurannu idolsin tuloslähetystä, katto minua sen jälkeen ja totesi, että "sie oot ihan kalapia". :D
        koru tuli vähän hassusti liian reunaan, mutta kun seuraavan korun ostaa, niin pitää vaan ottaa semmonen lyhyempivartinen


      • NapisOisKiva

        Elikkä oisin kiitollinen jos joku vois auttaa. Oon tosi herkkä ihminen silleen, että alkaa heti heikottamaan jos katson lääkäriohjelmia tai biologian tunnilla puhumme ihmisen sisäelimistä yms. Mutta haluaisin napakorun...

        Asun Oulun lähellä ja ajattelin toivoa synttärilahjaksi napalävistystä. Voisiko Joku hyväsydämminen ihminen kertoa minulle tarkat ohjeet sen puhdistamisesta yms.

        Ja sattuukose kun se laitetaan?

        Sehän varmaan lävistetään piikillä niin kauan se kestää kun se nainen tai mies lävistää sen?

        Entäpä kun minulla on pieni pömppämaha, ja ajattelin treenata sen pois, ja teen joka ilta vatsalihaksia 50 ja selkälihaksia 50 ja ulkoilen mahdollisimman paljon..

        Sori kirjotusvirheet ja muut, Mutta olisin kiitollinen jos joku voisi auttaa :)


      • seeikannata
        juu<3 kirjoitti:

        minä itse, miten teit sen? kerro niinku aika tarkalleen, sillai niinku, mäki oon nimittäin ajatellu!!

        ei kannata tehdä napakorua itse vaan mielummin maksaa sen n.40e koska tein ite ja se tulehtu heti puhdistuksesta ja rasvaamisesta huolimatta jouduin ottamaan sen pois ja jos ei ole tarkkaa tietoa miten ja millaisilla välineillä se tehdään niin suosittelen että käy liikkeessä laittamassa mä itse olen menossaa nyt kun se on parantunut niin laittamaan liikkeeseen uuden


      • :))))
        NapisOisKiva kirjoitti:

        Elikkä oisin kiitollinen jos joku vois auttaa. Oon tosi herkkä ihminen silleen, että alkaa heti heikottamaan jos katson lääkäriohjelmia tai biologian tunnilla puhumme ihmisen sisäelimistä yms. Mutta haluaisin napakorun...

        Asun Oulun lähellä ja ajattelin toivoa synttärilahjaksi napalävistystä. Voisiko Joku hyväsydämminen ihminen kertoa minulle tarkat ohjeet sen puhdistamisesta yms.

        Ja sattuukose kun se laitetaan?

        Sehän varmaan lävistetään piikillä niin kauan se kestää kun se nainen tai mies lävistää sen?

        Entäpä kun minulla on pieni pömppämaha, ja ajattelin treenata sen pois, ja teen joka ilta vatsalihaksia 50 ja selkälihaksia 50 ja ulkoilen mahdollisimman paljon..

        Sori kirjotusvirheet ja muut, Mutta olisin kiitollinen jos joku voisi auttaa :)

        Jos asut oulun lähellä etkä vielä ole ottanut sitä japakorua suosittelen että jos otat korun niin ainakin liikkeessä ja tarkista että koru sopii kaikille(kysy lävistäjältäsi) ja kun alat puhdistamaan ota aina ensin kunnollinen käsien pesu ja sitten älä puhdista kuin 2 kertaa päivässä ja älä hiolaile liikaa... kannattaa rasvata napakorun ympäristäö EI NAPAKORUA koska se ehkäisee uloskasvun riskejä::: :) toivottavasti näistä on apua


      • idavaa

        aattelin mun serkunkaa tehä napalävistyksen itte mutta me eei tiietä miten me voitas tehä et voisitko antaa jotain neuvoo? ;)

        t. idavaa


      • sauskiihlovenapakoru
        seeikannata kirjoitti:

        ei kannata tehdä napakorua itse vaan mielummin maksaa sen n.40e koska tein ite ja se tulehtu heti puhdistuksesta ja rasvaamisesta huolimatta jouduin ottamaan sen pois ja jos ei ole tarkkaa tietoa miten ja millaisilla välineillä se tehdään niin suosittelen että käy liikkeessä laittamassa mä itse olen menossaa nyt kun se on parantunut niin laittamaan liikkeeseen uuden

        Mitkä on napakorun tulehtumisen merkkejä?!??!?!?
        Ja miten sen saa sitten hoidettua ilman lääkärin apua (kotikonstein)???


    • issi

      'Älä pese liian usein. ehdoton max 2krt/vrk
      'Lakanat, vaatteet ja pyyhkeet pidettävä puhtaana
      'Hikoilun, klooriveden tai suolaliuoksen jälkeen huuhtelu puhtaalla vedellä
      'Koske läväriin vaan puhdistuksen ohella, vaikka kuinka himottais niin älä leiki sillä xD
      'Pidä poikaystävän suu kaukana läväristä

      • änettte

        Mä haluisin napakorun. Sain jotain kaks viikkoo sitte vasta sellasen aatteen että haluisin ja oon edelleen samaa mieltä. Mutta se on ongelma, että olen vasta aika reilusti ala-ikäinen, ja äitini ei anna laittaa. (Ehkäpä ruinaamalla saan tahtoni läpi? :D) No joo, mutta kuitenkin..en ymmärrä yhtään mitään miten se laitetaan tms. Joten voisiko joku kertoa koko prosessin? Ja mitä ihmettä tarkottaa "uloskasvaminen" ja miten sitä voi välttää? Pliis, kertokaa kaikki mahdolliset napakorusta! Kiitos jo etukäteen. :)


      • Korullinen
        änettte kirjoitti:

        Mä haluisin napakorun. Sain jotain kaks viikkoo sitte vasta sellasen aatteen että haluisin ja oon edelleen samaa mieltä. Mutta se on ongelma, että olen vasta aika reilusti ala-ikäinen, ja äitini ei anna laittaa. (Ehkäpä ruinaamalla saan tahtoni läpi? :D) No joo, mutta kuitenkin..en ymmärrä yhtään mitään miten se laitetaan tms. Joten voisiko joku kertoa koko prosessin? Ja mitä ihmettä tarkottaa "uloskasvaminen" ja miten sitä voi välttää? Pliis, kertokaa kaikki mahdolliset napakorusta! Kiitos jo etukäteen. :)

        Hei vaan! :)
        Otin napakorun noin vuosi ja pikkasen päälle sitten.. Laittamisessa ei sattunut pahemmin(paitsi pihdit!!),ja siis pihdeissä on sellainen reikä josta työnnetään neula läpi ja sitten onkin navassa jo korulle sopiva paikka. Tykkää napiksestani kyllä,mutta älillä tekis mieli poistaa,sillä se kenkkuilee vielä vuoden jälkeenkin välillä..tulee sellaista mömmöä,ei se muuten pahemmin kipuile. Mutta sitä kanssa mietin,että minkälainen jälki jää jos poistaa korun? ja entä ne mömmöt,jääkö ne "reikään",aiheuttaako se jotain vai umpeutuuko reikä ihan hyvin?! Itse putsailen suihkussa ja räplään tosi vähän korua. Mulle sanottiin ettei kannattaisi käyttää desinfiointi ainetta,sillä se kuivattaa ihoa. te mielummin suolaliuos! (1dl vettä ja 1tl suolaa kieuhata ja laita mukiin jonka kumoat navan päälle kun liuos on jäähtynyt. Näin siis,jos on korunjuuri ottanut tai se on tulehtunut...
        Mutta kyllä koru on aikas hauska :D että siitä vain hankkimaan ja muut kertokaa omista navoistanne! P.S ota kaveri kättä puristamaan lävistystä tehdessä ;)


      • ...
        Korullinen kirjoitti:

        Hei vaan! :)
        Otin napakorun noin vuosi ja pikkasen päälle sitten.. Laittamisessa ei sattunut pahemmin(paitsi pihdit!!),ja siis pihdeissä on sellainen reikä josta työnnetään neula läpi ja sitten onkin navassa jo korulle sopiva paikka. Tykkää napiksestani kyllä,mutta älillä tekis mieli poistaa,sillä se kenkkuilee vielä vuoden jälkeenkin välillä..tulee sellaista mömmöä,ei se muuten pahemmin kipuile. Mutta sitä kanssa mietin,että minkälainen jälki jää jos poistaa korun? ja entä ne mömmöt,jääkö ne "reikään",aiheuttaako se jotain vai umpeutuuko reikä ihan hyvin?! Itse putsailen suihkussa ja räplään tosi vähän korua. Mulle sanottiin ettei kannattaisi käyttää desinfiointi ainetta,sillä se kuivattaa ihoa. te mielummin suolaliuos! (1dl vettä ja 1tl suolaa kieuhata ja laita mukiin jonka kumoat navan päälle kun liuos on jäähtynyt. Näin siis,jos on korunjuuri ottanut tai se on tulehtunut...
        Mutta kyllä koru on aikas hauska :D että siitä vain hankkimaan ja muut kertokaa omista navoistanne! P.S ota kaveri kättä puristamaan lävistystä tehdessä ;)

        tein siis ite, ja sattu tosi paljon. en pitäny sitä kun päivän, kun se oli liian reunassa.. :/ mut meen tällä viikolla ottaan liikkeesee, vähän kyl pelottaa sattuuko, mut täytyy yrittää selvitä.. ootteko joku käyttäny jotain puudutusmömmöi? jotkut kyl sanoo, et niist ei oo apuu, ja et lävistyksen ottoon kuuluu kipu..


      • fifi
        Korullinen kirjoitti:

        Hei vaan! :)
        Otin napakorun noin vuosi ja pikkasen päälle sitten.. Laittamisessa ei sattunut pahemmin(paitsi pihdit!!),ja siis pihdeissä on sellainen reikä josta työnnetään neula läpi ja sitten onkin navassa jo korulle sopiva paikka. Tykkää napiksestani kyllä,mutta älillä tekis mieli poistaa,sillä se kenkkuilee vielä vuoden jälkeenkin välillä..tulee sellaista mömmöä,ei se muuten pahemmin kipuile. Mutta sitä kanssa mietin,että minkälainen jälki jää jos poistaa korun? ja entä ne mömmöt,jääkö ne "reikään",aiheuttaako se jotain vai umpeutuuko reikä ihan hyvin?! Itse putsailen suihkussa ja räplään tosi vähän korua. Mulle sanottiin ettei kannattaisi käyttää desinfiointi ainetta,sillä se kuivattaa ihoa. te mielummin suolaliuos! (1dl vettä ja 1tl suolaa kieuhata ja laita mukiin jonka kumoat navan päälle kun liuos on jäähtynyt. Näin siis,jos on korunjuuri ottanut tai se on tulehtunut...
        Mutta kyllä koru on aikas hauska :D että siitä vain hankkimaan ja muut kertokaa omista navoistanne! P.S ota kaveri kättä puristamaan lävistystä tehdessä ;)

        Missä voi ottaa helsingissä ??
        ja paljon maksaa? :DD

        kiitos


      • =))))
        änettte kirjoitti:

        Mä haluisin napakorun. Sain jotain kaks viikkoo sitte vasta sellasen aatteen että haluisin ja oon edelleen samaa mieltä. Mutta se on ongelma, että olen vasta aika reilusti ala-ikäinen, ja äitini ei anna laittaa. (Ehkäpä ruinaamalla saan tahtoni läpi? :D) No joo, mutta kuitenkin..en ymmärrä yhtään mitään miten se laitetaan tms. Joten voisiko joku kertoa koko prosessin? Ja mitä ihmettä tarkottaa "uloskasvaminen" ja miten sitä voi välttää? Pliis, kertokaa kaikki mahdolliset napakorusta! Kiitos jo etukäteen. :)

        Prosessia en jaksa nyt kokonaan kirjoittaa mutta jos otat niin ehdottomasti jos olet tietämätön asiasta ota se liikkeessä ja uloskasvaminen tarkoittaa sitä että reikä liikkuu kokoajan hieman ja se saattaa näin revetä mutta jos puhdistat rasvaat ja huolehdit oikein niin riski ei ole kovin suuri:))


    • Napakoru

      Minä oton tänään napiksen eikä se sattunut lainkaan! Tai no se on niin henkilökohtaista kenellä sattuu ja kenellä ei. Itse jännitin enkä saannut unta yöllä mutta jännitykseni oli turhaa! KAIKILLE NAPAKORU!!!

    • kkaaaaroooooo

      Mulla napakorun laitto sattu vähän oon todellaki reilusti alaikäinen mut mul oli vanhempien suostumus laittaa se. ;> nyt tänään tuli viikko laitost. napakorun puhdistus on helppoa mutta sitä ei kannata liikaa puhdistaa päiväs ku sit se kuivaa eli maximi on 3kertaa päiväs.puhdistuksee kelpaa ihan suolaliuos tai pelkkä vesi (:: en oo viittiny pelaa ny hetkee ku mulle sanottii siel et pieni urheilu tauko pitääs pitää. :/ eli oon missannu ny pari turnaust mut seuraavaan aion men. mulla tää napakoru ei oo ollu yhtää kipee mut vaa nipisteli laiton jälkee. mut yhen jutun haluisin tietää et koska saa sit uimaa men? :>

      • mennä..

        katsomaan lävistysliikkeiden sivuilta hoito-ohjeita lävistyksiin yms. Jos ei sieltä löydy, niin sitten kirjottaa esim. vieraskirjaan tai lähettää sähköpostia, johon vastaa lävistäjä, eli alansa ammattilainen.
        Toki tässä on ollu paljon hyödyllistä tietoa, mutta kannattaa kuitenkin jos on jotain jonka haluaa kysyä ja saada varman vastauksen.
        Jos lävistyksen kanssa ilmenee ongelmia/haluaa ennen lävistystä kysyä kaikenmaailman asiat, niin kannattaa ehkäpä ihan soittaa lävistysliikkeeseen.
        Eipä sit muuta (:


      • :DDD

        Siis ne jotka sanoo ettei napis satu nii valehtelee kyl se neula vähän koskee. Mul ainakin se neula sattu mut koko toimen pide oli niin nopeesti ohi ettei se neulan pistos haitannu. Nyt mul on ollu jo yli viikon napakoru ja tää tulehtu vaikka puhistin kerran päivässä ja sit se iho kuivu, mut se on aivan normaalia. Paranee jossain viikos kuhan suihkuttelee vettä siihen eikä räplää. Kaikki rasvat on ihan turhia hidastavat vaan paranemista. Muuten napakoru on aivan ihana


      • jansuuuuuuu
        :DDD kirjoitti:

        Siis ne jotka sanoo ettei napis satu nii valehtelee kyl se neula vähän koskee. Mul ainakin se neula sattu mut koko toimen pide oli niin nopeesti ohi ettei se neulan pistos haitannu. Nyt mul on ollu jo yli viikon napakoru ja tää tulehtu vaikka puhistin kerran päivässä ja sit se iho kuivu, mut se on aivan normaalia. Paranee jossain viikos kuhan suihkuttelee vettä siihen eikä räplää. Kaikki rasvat on ihan turhia hidastavat vaan paranemista. Muuten napakoru on aivan ihana

        mulla kans oli joskus napakoru.. Laitto sattu ihan hirveesti,, meinasin pyörtyä sinne ja laiton jälkeen nipisteli jonkun aikaa.. Ei kerenny ku 3kk olla ja tulehtu pahasti, en pysty istumaan kunnolla joten ei ollu muita vaihtoehtoja ku ottaa pois.. Nyt harmittaa ja tahdon napakorun takas.


      • ninska
        jansuuuuuuu kirjoitti:

        mulla kans oli joskus napakoru.. Laitto sattu ihan hirveesti,, meinasin pyörtyä sinne ja laiton jälkeen nipisteli jonkun aikaa.. Ei kerenny ku 3kk olla ja tulehtu pahasti, en pysty istumaan kunnolla joten ei ollu muita vaihtoehtoja ku ottaa pois.. Nyt harmittaa ja tahdon napakorun takas.

        No tosiaan siis itelläni oli napakoru joku pari vuot sit kyllästyin siihen otin pois, SIIHEN EI TOSIAAN jää mitään koloo et näkee läpi, niinku monet luulee, vaan iha umpeen menee ja pieni arpi, jota ei edes huomaa.... et jos ei sitte haluukkaa sitä pitää niin aina voi ottaa veke.

        kaikilla tietty ihan erilainen kipukynnys, mutta ei se kauheasti satu vähän nipistää.


      • säänni

        Kun menee ottamaan napakorua niin pitääkö vanhemman olla mukana, koska olen ala-ikäinen ? vai voiko vain sanoa että on vanhempien suostumus ?


      • napiiissss
        säänni kirjoitti:

        Kun menee ottamaan napakorua niin pitääkö vanhemman olla mukana, koska olen ala-ikäinen ? vai voiko vain sanoa että on vanhempien suostumus ?

        ku mä laitoon napakorun mul ainaki piti olla vanhempi mukana ku olin aik paljonki alaikänen. :)


    • jjenna94

      Kaverini teki mulle 1-2 vuotta sitten napakorun.Hakaneulalla teki.Se sattui vain vähän.ei pystynyt istumaan,kun se hakaneula aina sattu navassa.Sitten otinkin pois sen,kun sattui.Mut TÄNÄÄN siskoni tekee mulle napakorun.Napakorua kannattaa puhdistaa suolavesi liuoksella 2-3 kertaa päivässä.Laitat muutaman desin vettä,siihen suolaa ja lämmität sitä.Ja jos jää yli,laitat jääkaappiin ja seuraavan puhdistuksen aikana lämmität sitä ja puhdistat.HELPPOA!Ja nätti muutes on.SUOSITTELEN!:)

      • möik

        juu, että ei sitä kannata suolavedellä liuottaa 2-3 kert päivässä.. mielummin viikossa 3 kertaa. riippuu ihan miten kipeä napakoru on. mutta tuo mitä sanoit on aivan liikaa..


    • iibu

      Elikkäs, se harvoin tulehtuu jos hoitaa sitä hyvin...
      Merisuolaliuos joka päivä, sen jälkeen kannattaa suihkussa NESTESAIPPUALLA (hajuttomalla) pestä sitä. Muutamia päiviä lävistyksen jälkeen käytä esim. Aseptia (saa apteekista) taiko sitten septidiniä. Otin itse napakorun n.2viikkoo sit ja se on vielki punane, mut kyll se siit, ei kannata luovuttaa, ja kannattaa jatkaa hoitoa vaikka se olisi mielestäsi terve, mutta tervekin lävistys voi äytyä uudelleen, eli jatka hoitoa! Laitto ei satu!

      • julia95

        Mie haluan napakorun, mutta mietin kun harrastan sukellusta niin moneenko viikkoon ei suositella uimista laittamisen jälkeen? Olen alaikäinen mutta minulla on vanhempieni suostumus laittaa napis. Uskon että se ei satu niin paljon mutta kauanko sitä pitää hoitaa. Sattuuko pistämisen jälkeen korun laittaminen? Pliis vastakaa haluaisin tietää.


      • napispapis;)
        julia95 kirjoitti:

        Mie haluan napakorun, mutta mietin kun harrastan sukellusta niin moneenko viikkoon ei suositella uimista laittamisen jälkeen? Olen alaikäinen mutta minulla on vanhempieni suostumus laittaa napis. Uskon että se ei satu niin paljon mutta kauanko sitä pitää hoitaa. Sattuuko pistämisen jälkeen korun laittaminen? Pliis vastakaa haluaisin tietää.

        Siis mä ajattelin et napakorun laitto EI satu, mut kyllähän se kirpas ja aika paljon! Se laittaja vaan tunkas ihon läpi, ni kyllä koski, mut sen jälkeen en pystynyt istumaan, en voinu nukkuuu hyvin ja se oli niin arka. Mut nyt näin 5 kuukauden jälkeen voin sanoo et mätää tulee vielki! siis vaikka suihkuttelen sitä yms, ni mätää tulee ja kuivuu koruun kiinni, sit tulee välil verta yks kaks niin että silleen, miettäkää tahotteko yli puolen vuoden mätääntymistä yms, ja yks ongelma mulle tuli viel, se on alkanu kasvaa ulos, laitan sen kyl sit takas mut sit taas tää ''ralli'' alkaa, miettikää todella tahotteko napakorun, ite en pakosti meinaa ottaa sitä enään, mut 'onhan se niiin nätti'' ;)))


    • Snuff

      Kannattaa laittaa napakoru jos kerran saa laittaa. Mä laitoin itte napakorun eikä se tulehtunut. ;)

    • mil-

      Juu, otin itte noin 3 viikkoo sitten napakorun. Ei sattunut ollenkaan, hyvin on pistetty ja hieman vain kipeä, ei tulehtunut. Uimaan voi mennä 4-6 viikon päästä ja saunoa voi vaikka heti. Klooriveteen ei kannata mennä lähiaikoina. Kun hoitaa sitä kunnolla (huuhtelee lämpimällä vedellä ja käyttää säännöllisesti suolaliuosta niin ei mitään hätää!) Suosittelen napakorun ottoa!! Itte oon ny 14 ja porukoita piti aika kauan suostutella... ;D

      • hmm?

        Saako sen puhdistaa millävaan suolaliuoksella vai pitääkö olla merisuolaliuos?? whoah!


      • mil-
        hmm? kirjoitti:

        Saako sen puhdistaa millävaan suolaliuoksella vai pitääkö olla merisuolaliuos?? whoah!

        Merisuolaliuos :>


    • zandraa

      itselläni on napakoru ollut melkein 3 kk, lävistäjäni sanoi että älä vaihda ennen kuin se on ollut 3 kk, niimpä vaihdoin juuri, itselläni ei ole yhtään toisia napakoruja niin lainasin siskoltani, mutta tietääkö kukaan, että onko oikea hopea hyvä ihan melkein tai ihan parantuneelle napakorulle? minulla parantui tosi nopeasti. koska luulen että se on nyt ihan parantunut. ei napakoru tulehdu helposti, jos sitä osaa huoltaa hyvin; itse pesen sitä lämpimällä vedelle aamuinilloin ja kerran viikossa suolavedellä. :)

    • nLL4

      Moikka(: ota ihmeessä napakoru!Kävin laittaa kaks viikko sitte napakorun, enkä yhtää kadu:) Itelläni on hirvee neulakammo, ja pelkäsin sen laittoa todella paljon. Pihdit nipisti aika paljon mut neulan laitto ei sit yhtää sattunu. Parin ekan viikon ajan siitä pitää huolehtia aika paljn mutta minulla on lähtenyt todella hyvin parantumaan:) Liikkeessä saat paperille kaikki tarvittavat tiedot! Jos asut helsingissä suosittelen harness bodypiercingiä. Se on tunnetuin paikka ja Yazka (omistaja) oli todella hyvä!! Älä suotta tulehtumista pelkää. Kunhan jaksat huolehtia siitä hyvin parin kuukauden ajan niin sitten siitä on enää vain iloa:D Joka ilta sitä pitää 2 päivän päästä napakorunotosta suihkuttaa joka ilta viisi minuuttia ja liikuttaa sitä ettei se tukkeudu ja tulehdu.

    • Odotan Vastaustasi

      KYSYMYKSIÄ NAPAKORUN OMISTAJALLE TAI LÄVISTÄJÄLLE
      Jos vastaat, kopioi kysymykset ja laita vastaukset kysymysten perään. Jos et tiedä johonkin vastausta niin vastaa kuitenkin niihin mihin osaat, kaikki tieto on tärkeää. Minulla ei ole ollut koskaan lävistyksiä joten en tiedä asiasta oikeastaan mitään. Suuri kiitos jos vastaat!

      • fwkjfpoijw

        1. PALJONKO LÄVISTYKSEN OTTAMINEN SUURINPIIRTEIN MAKSAA?
        -

        2. MILLAINEN KORU ON PARAS ENSIKORUKSI? MATERIAALI JA MUOTO?
        -

        3. TARVITSEEKO KORUA VÄLTTÄMÄTTÄ VAIHTAA KOSKAAN TOISEEN?
        -

        4. MILLAISIA RISKEJÄ KORUN OTTAMISESSA ON?
        -

        5. PITÄÄKÖ KORU PESTÄ JOKA PÄIVÄ? MYÖS PARANTUMISEN JÄLKEEN? MILLÄ JA MITEN?
        -

        6. HAITTAAKO KORU MAHALLAAN NUKKUMISTA?
        -

        7. TARTTUUKO KORU HELPOSTI KIINNI ESIM. VAATTEISIIN?
        -

        8. KAUANKO SINULLA KESTI NAVAN PARANEMINEN?
        -

        9. MILLOIN TIETÄÄ, ETTÄ NAPA ON PARANTUNUT?
        -

        10. SAAKO OLLA MAKUUASENNOSSA KUN KORUA TEHDÄÄN? PELKÄÄN PYÖRTYVÄNI.
        -

        11. KÄYTÄN LÄHES AINA TIUKKOJA PAITOJA. HAITTAAKO SE JOS ON KORU?
        -

        12. NAVASTA TULEE KUULEMMA JOTAKIN NESTETTÄ. MILLAISTA JA MITÄ SE ON?
        -

        13. MIKSI NAVAN KESTÄMINEN VOI KESTÄÄ NIIN KAUAN?
        -

        14. KUN HALUAA LÄVISTYKSEN, NIIN VOIKO VAIN SUORAA MENNÄ LÄVISTÄJÄLLE VAI PITÄÄKÖ SINNE ENSIN SOITTAA JA VARATA AIKA TAI MUUTA?
        -

        15. VOIKO OTTAA OMAN KORUN LÄVISTÄJÄLLE MUKAAN? ELI EIKÖ SEN TARVITSE OLLA LÄVISTÄJÄN LIIKKEESTÄ OLEVA KORU?
        -

        16. MITEN LIIKUNTA ONNISTUU KORUN KANSSA? ONNISTUUKO ESIM. VATSALIHASTEN TEKO HYVIN?


        täs nyt ainaki joitaa vastauksii(;

        1.napakorun hinta vaihtelee tosi paljon, itelläni makso 45 e

        2.paras on titaaninen ja banaaninmuotoinen(: yleensä lävistysliikkeissä lävistäjä suosittelee parhainta.

        3.korua ei tietääkseni tarvitse koskaan vaihtaa, mutta sitä pitää pyöritellä(puhtailla käsillä) ettei se mene tukkeeseen

        4.no ensimmäisenä nyt tulee mieleen ainakin tulehtuminen. jos koru tulehtuu liian pahoin, voi siitä tulla komplikaatioita.
        .
        5.koru pitäisi pestä enintään 3 kertaa päivässä. jos koru tulehtuu sen voi huuhdella suolahauteella, normaalisti huuhtelu käy llämpimällä vedellä.

        6.koru ei haittaa mahallaan nukkumista paitsi jos se on arka tai tulehtunut voi mahallaan nukkuminen olla lähes mahdotonta.

        7.se riippuu vaatteesta. tavalliseen pienisilmäiseen paitaan ei korun pitäisi tarttua helposti, mutta jos sinulla on yllä esimerkiksi villapaita, voi riski olla suurempi.

        8.minulla kesti paraneminen n. 9kk

        9.napa on kivuton ja terveen näköinen.

        10.yleensä napakoru tehdään makuuasennossa, minunkohdalla ainakin.

        11.ensimmäisinä päivinä, tai jos koru on arka tiukkapaita voi tehdä kipeää, tai se voi hangata ja ärsyttää korua.

        12.kaikkien kohdalla nestettä ei tule. se on sellaista keltaista pahanhajuista mömmöä, SE EI OLE MÄRKÄÄ SE ON MERKKI PARANEMISESTA !

        13.tarkoitat varmaan että miksi parantuminen kestää niin kauan. no jos kysymys oli tämä, niin vastaus on, että napaan menee helposti esimerkiksi bakteereija paidoista ja lakanoista yms.

        14.yleensä pitää varata aika. mutta voithan mennä liikeeseen ja kysyä että saisiko korun heti, jos ei saa, niin varaat ajan:)

        15.kaikkiin lävistys liikkeisiin ei saa ottaa omaa korua mutta joihinkin voi, kysy asiasta liikeestä.

        16.liikunta riippuu ihan omasta paranemisestasi.

        toivottavasti auuttoi((:


      • !vastaus!

        1. PALJONKO LÄVISTYKSEN OTTAMINEN SUURINPIIRTEIN MAKSAA?

        Riippuu ihan paikasta, mutta luulisin et 30-50€. Tosin jos hinta on kovin alhainen, voi työn jälkikin usein olla huonoa.

        2. MILLAINEN KORU ON PARAS ENSIKORUKSI? MATERIAALI JA MUOTO?

        Paras ensikoruksi on titaaninen banana eli kaareva tappi.

        3. TARVITSEEKO KORUA VÄLTTÄMÄTTÄ VAIHTAA KOSKAAN TOISEEN?

        Jos koru on järkevää materiaalia, esim. titaani, korua ei välttämättä tarvitse koskaan vaihtaa.

        4. MILLAISIA RISKEJÄ KORUN OTTAMISESSA ON?

        Jos lävistäjä on kokematon, voi koru mennä vinoon. Ei mitään suurempia riskejä, jos lävistäjä osaa hommansa.

        5. PITÄÄKÖ KORU PESTÄ JOKA PÄIVÄ? MYÖS PARANTUMISEN JÄLKEEN? MILLÄ JA MITEN?

        Aluksi lävistystä pitää huuhdella kaksi kertaa päivässä juoksevan veden alla. Kun on parantunut niin perus suihkussa käynti riittää.

        6. HAITTAAKO KORU MAHALLAAN NUKKUMISTA?

        Aluksi voi haitata, mutta kun haava paranee, voi mahallaanki nukkua.

        7. TARTTUUKO KORU HELPOSTI KIINNI ESIM. VAATTEISIIN?

        Riippuu korusta. Jos on sellainen koru mikä riippuu niin tietysti sellainen jää helpommin kiinni. Mutta kun koruna on ihan perus bananabell, niin eipä suurempia ongelmia pitäisi olla.

        8. KAUANKO SINULLA KESTI NAVAN PARANEMINEN?

        Otin lävistyksen 4kk sitten, eikä ole vieläkään täysin parantunut. Yleisesti navan parantumisaika on 3kk jopa vuoteen.

        9. MILLOIN TIETÄÄ, ETTÄ NAPA ON PARANTUNUT?

        Silloin, kun lävistyksestä ei enää tule kudosnestettä, niin luultavasti napa on tällöin parantunut.

        10. SAAKO OLLA MAKUUASENNOSSA KUN KORUA TEHDÄÄN? PELKÄÄN PYÖRTYVÄNI.

        Useimmissa liikkeissä napalävistys tehdään makuulla. Jos lävistäjä pyytää sinua istumaan, voit sanoa että haluaisit mieluummin olla makuulla, varmasti se pystytään liikkeessä järjestämään.

        11. KÄYTÄN LÄHES AINA TIUKKOJA PAITOJA. HAITTAAKO SE JOS ON KORU?

        Aluksi voi haitata. Ensin kannattaisi pitää väljempiä vaatteita, mutta kun lävistys on parantunut, voi tiukempia vaatteita käyttää.

        12. NAVASTA TULEE KUULEMMA JOTAKIN NESTETTÄ. MILLAISTA JA MITÄ SE ON?

        Kudosnestettä. Se on kellertävää nestettä, joka pitää huuhdella pois lävistyksestä. Muuten ihan vaaratonta.

        13. MIKSI NAVAN PARANTUMINEN VOI KESTÄÄ NIIN KAUAN?

        Napa on sellaisella alueella, että siihen voi tulla iskuja ja rasitusta, joten tällöin parantumisaikakin on pitempi.

        14. KUN HALUAA LÄVISTYKSEN, NIIN VOIKO VAIN SUORAA MENNÄ LÄVISTÄJÄLLE VAI PITÄÄKÖ SINNE ENSIN SOITTAA JA VARATA AIKA TAI MUUTA?

        Riippuu liikkeestä. Joissain liikkeissä voi vain kävellä suoraan sisään, mutta jotkut liikkeet haluavat, että aika varataan etukäteen.

        15. VOIKO OTTAA OMAN KORUN LÄVISTÄJÄLLE MUKAAN? ELI EIKÖ SEN TARVITSE OLLA LÄVISTÄJÄN LIIKKEESTÄ OLEVA KORU?

        Parempi on, että ostaa lävistysliikkeestä korun samalla, kun menee lävistyksen ottamaan. Omaa korua ei suositella ensikoruksi, koska materiaali voi olla huono siihen tarkoitukseen. Kun ostaa suoraan lävistäjältä korun, tietää että se ainakin on turvallinen vaihtoehto.

        16. MITEN LIIKUNTA ONNISTUU KORUN KANSSA? ONNISTUUKO ESIM. VATSALIHASTEN TEKO HYVIN?

        Heti ei liikuntaa suositella, mutta noin 1kk jälkeen voi liikkua. Tietenkin riippuu ihan ihmisestä, miten lävistys on parantunut.


    • Janni``

      Moi. Yritin just äske tehhä napakorua ite. Meillä on semmonen desifiointipuikko ni siitä suihkautin neulaan (se neula on aika paksu, koska ne korut kii on) ja sitte pidin jääpalaa jonku aikaa siinä (tai siis silleen että se on tunnoton, ei sitä tietysti saa sielt sisältä tunnottomaks että se voi vähä kyllä sattuu)ja sit vaa rupesin laittaa sitä neulaa sinne, mut sitku oon tälläne kipufobia ihminen eli pelkään kipua ni en uskalla vaa vetästä sitä neulaa siitä, joten laitoin pikku hiljaa, sit sain sitä vaa iha vähä, ku muistin että kaveri joskus sano että siitä voi halvaantua selkä. Tietääks kukaan että voiko se olla totta? Enkä viitti mennä liikkeeseen koska sit nolottaa jos joivun sanoo, et on haluukkaan... Ja pitäs vissii ostaa apteekista semmonen oikee lävärineula.. No, kiiitos jo etukäteen! Kertokaa muute lisää tarinoita jos ootte tehny ite napiksen!

      • Ite tehty 88

        Hyvin monet ihmiset ovat tehneet itse korun ties kuinka huonoilla vehkeillä ja hyvin ovat parantuneet. Ne vaan tuppaavat kasvamaan herkästi ulos.


      • Ceciiliaa

        Ei kyllä kannata tehä ite, se kasvaa tosi herkästi ulos. Ja sitten on tosi kipeä. ja voi tulehtua. Suosittelen että meet kunnon lävistäjälle ja siellä laitat, on paljon varmempaa. Saat sieltä ohjeet miten toimia. Tiedän kyllä että ihmiset tekee ite, mutta en suosittele. Jos menee esim väärään kohtaan, siinä pitää olla tosi tarkka. Voi mennä vinoon, ja sitten onki kiva kun on vino koru. En tiedä onko totta että selkä voi halvaantua, mutta kai sekin on mahdollista. Mutta ehkä hieman liioittelua.


      • ddddds

        tein ite eikä sattunu yhtää , se oli mul vaaa yhen pvän


    • istuu ryhdikkäästi koneella

      Tänään kävin ottamassa napalävärin (50e) ja kammoksun siis kaikkia mahdollisia piikkejä/neuloja, mutta asiantuntevat ja ihanat myyjät ( kaverini) rohkaisivat ja selittelivät että tuskin sitä kipua edes huomaa siinä, mutta mulla meni pasmat kylä ihan sekasin kun luulin aluksi kun se puristi niillä pihdeillä jo tosi kovaa että se olis ohi (koska sekin sattui) ja sitten sen jälkeen vasta tärähdinkin kun se NEULA siitä työnnettiin, ai saatana!! Kiitti kaikille huijareille että se ei satu, muuten en olisi ottanut!:D
      Ainiin yks hyvä vinkki tähän vielä tosta puhdistuksesta, ottakaa puhtaaseen lasiin lämmintä vettä tai merisuola vesiliuosta ja laittakaa "imukupiksi" masuavasten ja hölskytelkää. puhdistuu hyvin eikä tarvitse suurempaa operaatiota vaatteiden kanssa.

      • oikaistavaa?

        Siis nytnytnyt.. täältä tulee ihan ristiriitaista tietoa joka tuutista! Siis sitähän nimenomaan EI saa desinfioida, kuivattaa liikaa ja edesauttaa korun uloskasvamista. Ja saunaan ei TODELLAKAAN saa mennä ensimmäiseen kuukauteen. Ja vielä rasvaamisesta sanoivat minulle liikkeessä että pitää vältää juuri siitä alueelta, koska läväri ei saa hengittää normaalisti ja rasvatulla iholla kasvaa myös paremmin bakteereita. Ja sitten vielä sen korun räplääminen, pyörittäminen (vaikka puhtaillaki räpylöillä) ei kannata sillä elimistö rakentaa korun ympärille paranemista edesauttavaa kudosta (bakteereilta suojaavaa) ja korun liikuttaminen vaan aloittaa prosessia uudestaan. Tämä toimenpide ei siis ekan viikon aikana suositeltavaa.
        Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta mulle sanottiin liikkeessä kutakuinkin noin. Aikaa lävärinotosta noin kaksi viikkoa :)


      • Janita_96
        oikaistavaa? kirjoitti:

        Siis nytnytnyt.. täältä tulee ihan ristiriitaista tietoa joka tuutista! Siis sitähän nimenomaan EI saa desinfioida, kuivattaa liikaa ja edesauttaa korun uloskasvamista. Ja saunaan ei TODELLAKAAN saa mennä ensimmäiseen kuukauteen. Ja vielä rasvaamisesta sanoivat minulle liikkeessä että pitää vältää juuri siitä alueelta, koska läväri ei saa hengittää normaalisti ja rasvatulla iholla kasvaa myös paremmin bakteereita. Ja sitten vielä sen korun räplääminen, pyörittäminen (vaikka puhtaillaki räpylöillä) ei kannata sillä elimistö rakentaa korun ympärille paranemista edesauttavaa kudosta (bakteereilta suojaavaa) ja korun liikuttaminen vaan aloittaa prosessia uudestaan. Tämä toimenpide ei siis ekan viikon aikana suositeltavaa.
        Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta mulle sanottiin liikkeessä kutakuinkin noin. Aikaa lävärinotosta noin kaksi viikkoa :)

        Saako siihen puudutuksen kun se laitetaan ?


      • Beachbum
        Janita_96 kirjoitti:

        Saako siihen puudutuksen kun se laitetaan ?

        Emla puudutelaastarin voi laittaa, se pitää kylläkin ostaa itse. Laastarin pitää olla pari tuntia paikoillaan, ennen kuin otetaan pois.


      • Haloodudes
        oikaistavaa? kirjoitti:

        Siis nytnytnyt.. täältä tulee ihan ristiriitaista tietoa joka tuutista! Siis sitähän nimenomaan EI saa desinfioida, kuivattaa liikaa ja edesauttaa korun uloskasvamista. Ja saunaan ei TODELLAKAAN saa mennä ensimmäiseen kuukauteen. Ja vielä rasvaamisesta sanoivat minulle liikkeessä että pitää vältää juuri siitä alueelta, koska läväri ei saa hengittää normaalisti ja rasvatulla iholla kasvaa myös paremmin bakteereita. Ja sitten vielä sen korun räplääminen, pyörittäminen (vaikka puhtaillaki räpylöillä) ei kannata sillä elimistö rakentaa korun ympärille paranemista edesauttavaa kudosta (bakteereilta suojaavaa) ja korun liikuttaminen vaan aloittaa prosessia uudestaan. Tämä toimenpide ei siis ekan viikon aikana suositeltavaa.
        Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta mulle sanottiin liikkeessä kutakuinkin noin. Aikaa lävärinotosta noin kaksi viikkoa :)

        I agree with you, JOO IHMISET EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA DESINFIOIDA AIJAI!


      • Aliceinvideoland

        Yksilöllistä, minua ei sattunu ollenkaan. Ihan todella vähän vain nipisti. Ja oli hetkessä ohi :)


    • iiwww

      no mulla on ollu napakoru jo reilut puolvuotta.. ei oo tulehtunu mulla kertaakaa vaikka toki se on yksilöllistä. napakorua kuuluu puhdistaa 2-3 kertaa päivässä lämpimällä vedellä. ei kannata enempää ku lävistys saattaa muute ärtyä. ite puhistan septidinillä noin kolme kertaa viikossa ja pitäs kait tätä vedelläki jaksaa puhistaa mut en jaksa, suihkussa puhistus saa riittää. elä ota mallia vaikkei meikällä ongelmia tän kaa ookkaa :----D

      • hjälp!

        Haluaisin ihan sikan napiksen mut voinko ottaa sellaista kun oon voimistelia ja harkois just tehää kaikkii siltakaato juttuja sekä selkälihaksii mahallaan, niin haittaako se suuresti korua tai sattuuko se sillon onks ketää voimisteliaa jol on napis?! kiitos etukäteen :]

        p.s tarvitseeko lävistäjäl ottaa vanhempi mukaa jos on vaa 14-vuotias??


      • Catlover
        hjälp! kirjoitti:

        Haluaisin ihan sikan napiksen mut voinko ottaa sellaista kun oon voimistelia ja harkois just tehää kaikkii siltakaato juttuja sekä selkälihaksii mahallaan, niin haittaako se suuresti korua tai sattuuko se sillon onks ketää voimisteliaa jol on napis?! kiitos etukäteen :]

        p.s tarvitseeko lävistäjäl ottaa vanhempi mukaa jos on vaa 14-vuotias??

        No ei voi oikein kovin urheilla alussa kun on napakoru. Ja siltakaadot yms on hieman hankalia. Mutta ei myöhemmin kun napakoru on parantunut voi sitten taas. Ja kyllä se sattuu alussa kun tollasia tekee, se on sen verran arka. Ja tarvitsee vanhemman mukaan, jotkut lävistäjät on tarkeampia kuin toiset. Mutta on hyvä olla vanhempi mukana, itekkin olen 14 vuotta. Ja äiti tuli mukaan, mutta riitti kun se vaan näyttäytyi. Lykkyä tykö. =)


    • blomb

      kun teet lävityksen nii kyllä sulle annetaan sit ohjelappu, jossa lukee kaikki mitä täytyy tietää...itse halusin ihan sikana napakorun kolmisen vuotta ja ku täytin 18 niin menin heti ottamaan..tietty se pelotti ja sillee, mut ei se loppujen lopuksi käynny ees kipeää..eikä oo viel tulehtunnu :D kuhan vaan muistaa puhdistaa ainakin 2kertaa päivässä

      • dtfvhjbkl

        äitilläni on napakoru, häntä oli kuulema sattunut paljon. onko perinnöllistä että minullekkin sattuu jos äitinillekkin sattui?


      • Gisellarose
        dtfvhjbkl kirjoitti:

        äitilläni on napakoru, häntä oli kuulema sattunut paljon. onko perinnöllistä että minullekkin sattuu jos äitinillekkin sattui?

        No siis joitakin sattuu enemmän toisia taas vähemmän, ihan yksilöllistä. Minua ei sattunut, vähän vain nipisti. Se on hetkessä ohi, ei mitään pelättävää.


    • onko kenelläkään tietoa

      Haluaisin napakorun, mutta arveluttaa tässä enimmäkseen sen parantuminen ja että kuinka pian voi mennä uimaan ja että hankaako kokouimapuku siihen? Kiitos jo etukäteen

      • 325532

        Kyselisin vähän tota ikää.. Oon 12 vuotias (tässä kuussa 13) ja mulla on nenäkoru. Nyt menisin huomenna ottamaan napalävistystä.. oonko liian nuori siihen? on kyl äidin suostumus ja se tulisi liikkeeseen mukaan ei siinä mitään mutta oonko teidän mielestä liian nuori? ja sitten hankaluttaako se normaalia elämää paljoa?


      • Napalävistys
        325532 kirjoitti:

        Kyselisin vähän tota ikää.. Oon 12 vuotias (tässä kuussa 13) ja mulla on nenäkoru. Nyt menisin huomenna ottamaan napalävistystä.. oonko liian nuori siihen? on kyl äidin suostumus ja se tulisi liikkeeseen mukaan ei siinä mitään mutta oonko teidän mielestä liian nuori? ja sitten hankaluttaako se normaalia elämää paljoa?

        Eikai se mitää haitta jos oot 13 vuotias. :o

        Mutta siis antakaa hyvät ihmiset napanne parantua hyvin rauhassa, eli vaihtakaa uusi koru vasta kun napa on parantunut. Ja eikai niitä riippuvia koruja paidan ALLE tarvi laittaa? Ku ei ne sieltä näy. Eli riippuvat korut rannoille ja jos käytätte napapaitoja. :-------)

        Tosiaan lämpösellä veellä 2 krt päivässä huuhtasette, EI MILLÄÄN DESIFIOINTIAINEELLA. Ja napaa ei kannata ensimmäisen viikon aikana rasvata / liikutella.

        1. PALJONKO LÄVISTYKSEN OTTAMINEN SUURINPIIRTEIN MAKSAA?
        - noin 50e
        2. MILLAINEN KORU ON PARAS ENSIKORUKSI? MATERIAALI JA MUOTO?
        - titaaninen banaani
        3. TARVITSEEKO KORUA VÄLTTÄMÄTTÄ VAIHTAA KOSKAAN TOISEEN?
        - ei titaanista korua ole pakko
        4. MILLAISIA RISKEJÄ KORUN OTTAMISESSA ON?
        - uloskasvaminen, tulehtuminen ja jos on kokematon lävistäjä niin vinoon lävistäminen
        5. PITÄÄKÖ KORU PESTÄ JOKA PÄIVÄ? MYÖS PARANTUMISEN JÄLKEEN? MILLÄ JA MITEN?
        - Aluksi lämpimällä vedellä 2krt päivässä ja tarvittaessa suolaliuoksella, parantumisen jälkeen normin suihkun yhteydessä riittää eli ei tarvi enää joka päivä pestä eikä kannata ettei ärsyynny
        6. HAITTAAKO KORU MAHALLAAN NUKKUMISTA?
        - alussa hittaa mutta parantumisen jälkeen ei
        7. TARTTUUKO KORU HELPOSTI KIINNI ESIM. VAATTEISIIN?
        - esimerkiksi villapaitaan kyllä
        8. KAUANKO SINULLA KESTI NAVAN PARANEMINEN?
        - noin 9kk
        9. MILLOIN TIETÄÄ, ETTÄ NAPA ON PARANTUNUT?
        - kun se ei ole kipeä ja näyttää terveeltä eikä kudosnestettä tule
        10. SAAKO OLLA MAKUUASENNOSSA KUN KORUA TEHDÄÄN? PELKÄÄN PYÖRTYVÄNI.
        - napakoru otetaan useimmiten makuuasennossa
        11. KÄYTÄN LÄHES AINA TIUKKOJA PAITOJA. HAITTAAKO SE JOS ON KORU?
        - aluksi suosittelen käyttämään löysempiä paitoja, kun napa on parempaan päin, voit käyttää tiukempia. Muista että jos napa ärtyy, käytät taas löysiä
        12. NAVASTA TULEE KUULEMMA JOTAKIN NESTETTÄ. MILLAISTA JA MITÄ SE ON?
        - kellertvää kudosnestettä. Ei ole mätää, se pitää huuhdella pois
        13. MIKSI NAVAN KESTÄMINEN VOI KESTÄÄ NIIN KAUAN?
        - koska napa on ns. "yhteydessä" paidain ja lakanoiden ym kanssa, joten ne kannattaa pitää puhtaana
        14. KUN HALUAA LÄVISTYKSEN, NIIN VOIKO VAIN SUORAA MENNÄ LÄVISTÄJÄLLE VAI PITÄÄKÖ SINNE ENSIN SOITTAA JA VARATA AIKA TAI MUUTA?
        - useimmiten aika pitää varata mutta voithan kysyä tekeekö ne lävistyksen paikanpäällä, jos ei, varaa aika
        15. VOIKO OTTAA OMAN KORUN LÄVISTÄJÄLLE MUKAAN? ELI EIKÖ SEN TARVITSE OLLA LÄVISTÄJÄN LIIKKEESTÄ OLEVA KORU?
        - suosittelen että ostat suoraan liikkeestä sillä siellä lävistäjä suosittelee aina parasta. Eli en suosittele oman korun viemistä liikkeeseen
        16. MITEN LIIKUNTA ONNISTUU KORUN KANSSA? ONNISTUUKO ESIM. VATSALIHASTEN TEKO HYVIN?
        - lävistyksen oton jälkeen ei saa liikkua rankasti vähään aikaan. pidä pieni tauko ja n. viikon parin päästä vatsalihaksetkin onnistuu ellei sitten ole arka / herkkä napa


      • Minääh :j
        325532 kirjoitti:

        Kyselisin vähän tota ikää.. Oon 12 vuotias (tässä kuussa 13) ja mulla on nenäkoru. Nyt menisin huomenna ottamaan napalävistystä.. oonko liian nuori siihen? on kyl äidin suostumus ja se tulisi liikkeeseen mukaan ei siinä mitään mutta oonko teidän mielestä liian nuori? ja sitten hankaluttaako se normaalia elämää paljoa?

        No mäki täytin vasta 2 viikkoo sitten 13 ja tein sen ite mun siskon lävistys neulalla :D Ekaks venytin sitä kulmkorulla ja sit vasta pistin oikeen napakorun siihen.Oon nyt rasvaillu/puhistellu sitä koko ajan. Ei oo ollu kipee. Eikä ees sen laittaminen sattunu. Nukun myös ihan normisti sen kanssa. Sattuko nenäkoru ? Mäkin haluun semmosen ottaa joku päivä (: Ja miten oot hoitanu sitä ?


    • ElaizaEliza

      Moikka, ei mitään paniikkia. Minäkin keskustelin täällä ennen kuin laitoin napakorun. Sain napakorun 14 vee synttärilahjaksi kummitädiltäni. Muakin pelotti ja jännitti ihan kamalasti. Ja pelkäsit että se tulehtuu. Otin napakorun maaliskuussa, ja se ei ole tulehtunut. Pelkäsin että sattuuko napakorun laitto, mutta ei sattunut laitoin emla puudutelaastarin se varmaan helpotti vähän että ei sattunut juuri lainkaan. Hieman vain nipisti, olin luullut että sattuu aivan kamalasti. Yllätyin todella positiivisesti. Puudutelaastaria ei ole pakko laittaa, kaverinikin laittoi napakorun ilman puudutelaastaria ja sanoi ettei sattunut lainkaan. Emla puudutelaastarin pitää vaikuttaa pari tuntia ennen kuin sen ottaa pois. Alussa se on tietenkin hieman punainen, ja siitä tulee hieman sellaista kudosnestettä. (mikä ei ole vaarallista, vaan sitä tulee aina). Napakorua ei kummemmin tarvitse hoitaa, suihkutat alussa 2 kertaa päivässä. Ja myöhemmin riittää yksi kerta illalla aivan mainiosti. Ainakin minun kohdallani. Ei tarvitse hoitaa millään muilla aineilla kuin vedellä. Kun olet suihkussa kannattaa liikutella napakorua, että se puhdistuu(ei tee kipeää). Napakorun oton ajankohdaksi valitsisin sinuna juuri minkä tahansa muun vuodenajan kuin kesän, sillä kesällä tulehdusriski on hyvin suuri. Napakorun voi vaihtaa 2kk kuluessa, vaihdoin itsekkin silloin. Eikä ole tullut minkäänlaisia tulehduksia, ei olemärkinytkään. Ps. napakoru on kiva, mutta mulla aina joku siihen osuu, ja kun otan paitaa pois repäsen siitä vahingossa. Mutta sellasta sattuu, joka tapauksessa nätti on. Onnea hoitoon :---------)

    • ..

      Itse tein ilman mitään kokemusta. Tiesin vain että minne se tulee ja mihin kohtaan. Nuppineulalla xDD Ei olis todellakaan kannattanu (mielestäni) pilata omaa napaa semmosella, otin kyllä pois onneks kuukauden päästä ja on jo paranemaan päin. Alkoi muuten kasvamaan ulos! Ja kun tein sitä niin jouduin painamaan ihan hirveesti sillä neulalla, onneks siihen kipuun tottu. Alko kutiseen. On punane..mVanhemmat ei tienny (itseasiassa kukaan). OLihan se hienon näköne, muttei ihan sen arvoista, kun kasvaan ulos alko..

      kauheet selitykset :DD

    • napari

      Mä otin napakorun puol vuotta sitten, ja se ei oo vielä parantunu. jos oisin tienny miten paljon vaivaa ja stressii siitä on ni en ois ottanu. mulla on tulehtunu monesti. ne voi hoidattaa yleensä basibacilla pois, mutta en tiä onko se kuitenkaan sen arvosta. :( eli en suosittele

      • morksis

        ei kannatais mielestäni ottaa napakorua. Paraneminen kestää kauan, voi tulehtua, jos haluu pois jää kiva arpi napaan. Onhan se kaunis mutta en itse kuitenkaan suosittele. Niin ja se voi alkaa kasvamaan pois. (itselläni alkoi)


    • jasujkkj

      itelläni napakoru ollu noin 2kk :) kyllä sen laitto vähä nipistää, ei se itse neula vaan ne pihdit mitkä siihen ensin laitetaan puuduttamaan sitä ihoa yms, mutta kyllä se oli sen arvoista ! :) oon ylpee ku on napakoru ;p eikä se tulehdu jos hoitaa hyvin. pyydä vaikka lävistäjältä ohjeet hoitamiseen ja puhdistus-ainetta, kyllä se sillä hoituu :)

    • napattaja

      Moi otin noin kuukaus sitten napaankorun, kyllä se sattu ainakin muo. Kyykkyyn meneminen sattui ja myös vessassa käynti aluksi oli hankalaa. Ekana päivänä kävelyki oli hassua. No nyt siitä ei oo mitään haittaa, paitsi se kun se koru takertuu ihoon kiinni välillä kun siitä tulee kudosnestettä.

    • napakorullinen:p

      Vastaan vaa napaorun mukaan en muitten läväreitten!

      1. PALJONKO LÄVISTYKSEN OTTAMINEN SUURINPIIRTEIN MAKSAA?
      napaan n. 45-55 riippuu paikasta paljon

      2. MILLAINEN KORU ON PARAS ENSIKORUKSI? MATERIAALI JA MUOTO?
      titaani, 12mm usein ekana

      3. TARVITSEEKO KORUA VÄLTTÄMÄTTÄ VAIHTAA KOSKAAN TOISEEN?
      -ei tarvitse

      4. MILLAISIA RISKEJÄ KORUN OTTAMISESSA ON?
      -jos ei osaa asiaansa niin voi aiheuteua lapsettomuutta mutta ammattilaisilla ei tätä vaaraa ole...
      -voi tulehtua pahastikin
      -voi kasvaa ulos

      5. PITÄÄKÖ KORU PESTÄ JOKA PÄIVÄ? MYÖS PARANTUMISEN JÄLKEEN? MILLÄ JA MITEN?
      -2krt pvässä vedellä jos tulehtuu niin suolaliuoksella
      -desinfiointi aineet ovat ehdottomasti kielletty koska se kuivattaa lävistystä
      -basibact rasvalla voi rasvata jos kuivuu

      6. HAITTAAKO KORU MAHALLAAN NUKKUMISTA?
      -haittaa aluksi kun kipeä, muttei myöhemmin, jollet nuku alasti

      7. TARTTUUKO KORU HELPOSTI KIINNI ESIM. VAATTEISIIN?
      -ei ellei siinä kohtaa ole jotain "narun reikää" ja kokemust on et sattu nii h******'sti

      8. KAUANKO SINULLA KESTI NAVAN PARANEMINEN?
      -nyt ollut 3kk ja ei tule enää mätää mutta vähän muita nesteitä. reiän yläpää on jo tosi siisti, mutta alapääkin ihan siistin näköinen kunhan putsaa korun usein kudosnesteestä

      9. MILLOIN TIETÄÄ, ETTÄ NAPA ON PARANTUNUT?
      -ei juutu kiinni, ei vuoda mitään nesteitä, ei punoita, ei ole turvoksissa tai kosketusarka

      10. SAAKO OLLA MAKUUASENNOSSA KUN KORUA TEHDÄÄN? PELKÄÄN PYÖRTYVÄNI.
      -saa, itselläni ainakin laitettiin makuuasennossa

      11. KÄYTÄN LÄHES AINA TIUKKOJA PAITOJA. HAITTAAKO SE JOS ON KORU?
      -aluksi kyllä jos on oikein kipeä(maks ekan viikon) sen jälkeen ei

      12. NAVASTA TULEE KUULEMMA JOTAKIN NESTETTÄ. MILLAISTA JA MITÄ SE ON?
      -kudosneste on kirkasta ja kuivuu rusehtavaksi, mutta "kirkkaaksi"
      -mätä on kellertävää ja paksumpaa ja ns "mattamaista"

      13. MIKSI NAVAN PARANTUMINEN VOI KESTÄÄ NIIN KAUAN?
      -koska siinä usein vaatteet päällä, eikä ilma vaihdu

      14. KUN HALUAA LÄVISTYKSEN, NIIN VOIKO VAIN SUORAA MENNÄ LÄVISTÄJÄLLE VAI PITÄÄKÖ SINNE ENSIN SOITTAA JA VARATA AIKA TAI MUUTA?
      -usein pitää soittaa ja varata aika mutta on myös paikkoja joihin mennään ilman ajanvarausta

      15. VOIKO OTTAA OMAN KORUN LÄVISTÄJÄLLE MUKAAN? ELI EIKÖ SEN TARVITSE OLLA LÄVISTÄJÄN LIIKKEESTÄ OLEVA KORU?
      -voi ottaa, kunhan se on titaania

      16. MITEN LIIKUNTA ONNISTUU KORUN KANSSA? ONNISTUUKO ESIM. VATSALIHASTEN TEKO HYVIN?
      -itse tein jo kaksi pvää lävistyksen oton jälkeen vatsalihaksia, mutta selkälihakset olivat ilkeämpiä... parin viikon jälkeen niitäkin voi tehdä jos on hyvin parantunut

      JOS TIEDÄT VIELÄ JOTAKIN MITÄ OLISI HYVÄ KORUN HANKKIMISTA SUUNNITTELEVAN TIETÄÄ, NIIN KIRJOITA VAAN. VAIKKA OMISTA KOKEMUKSISTASI.

      kannattaa mennä paikkaan jossa ei tehdä ns "pihtipuudutusta" sattuu meinaan enemmän kun piikin läpimeno

      • ElaizaEliza

        Ette kai usko nohiin mitä täällä kirjotetaan? Toki jotkut kirjotukse on totta.
        NAPAKORU/NAPALÄVISTYS:
        Ensimmäiseksi koruksi kannattaa valita mahdollisimman yksinkertainen, kevyt titaani- tai muovikoru. Rengas tai hevosenkenkä ensimmäisenä koruna voi olla hankala ja nämä korut helposti kääntyvät jommalle kummalle sivulle, aiheuttaen sen että koko lävistys voi parantua vinoon. Napa ei ole niitä nopeiten parantuvia lävistyksiä, joten kannattaa varautua hoitamaan lävistystä 3-12 kk. Ensimmäistä korua ei kannata vaihtaa pois liian aikaisin, uusi koru voi kasvaa helpommin ulos kuin lävistäjän sinulle laittama. Jos haluat vaihtaa korua ja olet epävarma siitä voitko tehdä sen jo, käy näyttämässä lävistystä lävistäjällesi ja hän voi paremmin arvioida onko napasi jo tarpeeksi parantunut. Painavat, suuret napakorut eivät koskaan ole tarkoitettu jatkuvaan, päivittäiseen käyttöön. Repeämisvaarakin on huomattavasti suurempi kuin tavallisessa korussa. Napakorulla on taipumusta kasvaa ulos, yleensä joko väärän hoidon, koruvalinnan tai ihon omien taipumusten ja ominaisuuksien takia.


      • Pelkääjä
        ElaizaEliza kirjoitti:

        Ette kai usko nohiin mitä täällä kirjotetaan? Toki jotkut kirjotukse on totta.
        NAPAKORU/NAPALÄVISTYS:
        Ensimmäiseksi koruksi kannattaa valita mahdollisimman yksinkertainen, kevyt titaani- tai muovikoru. Rengas tai hevosenkenkä ensimmäisenä koruna voi olla hankala ja nämä korut helposti kääntyvät jommalle kummalle sivulle, aiheuttaen sen että koko lävistys voi parantua vinoon. Napa ei ole niitä nopeiten parantuvia lävistyksiä, joten kannattaa varautua hoitamaan lävistystä 3-12 kk. Ensimmäistä korua ei kannata vaihtaa pois liian aikaisin, uusi koru voi kasvaa helpommin ulos kuin lävistäjän sinulle laittama. Jos haluat vaihtaa korua ja olet epävarma siitä voitko tehdä sen jo, käy näyttämässä lävistystä lävistäjällesi ja hän voi paremmin arvioida onko napasi jo tarpeeksi parantunut. Painavat, suuret napakorut eivät koskaan ole tarkoitettu jatkuvaan, päivittäiseen käyttöön. Repeämisvaarakin on huomattavasti suurempi kuin tavallisessa korussa. Napakorulla on taipumusta kasvaa ulos, yleensä joko väärän hoidon, koruvalinnan tai ihon omien taipumusten ja ominaisuuksien takia.

        Mä oon menossa ottaa napakorua, mutta mulla on ongelma. Mä oon 6- luokalla, ja meillä alkaa kohta uintikoulussa ja silloinhan ei saa uida kahteen viikkoon.

        Neuvoja, mitä mä teen tän asian kans?s;


      • Plää.
        Pelkääjä kirjoitti:

        Mä oon menossa ottaa napakorua, mutta mulla on ongelma. Mä oon 6- luokalla, ja meillä alkaa kohta uintikoulussa ja silloinhan ei saa uida kahteen viikkoon.

        Neuvoja, mitä mä teen tän asian kans?s;

        Mietimpä tässä että onko yleensäkään mitään järkeä ottaa napalävistystä 11-12 vuotiaana? En usko että sen ikäinen osaa pitää tarpeeksi hyvää huolta lävistyksestä. Hohhoijjaa. Muutenkin, ei kannata uskoa kaikkea paskaa mitä täällä ihmiset kertoo, etsikää vähän luotettavampia paikkoja joista hakea tietoa :)

        Ps. Älkää pikkuset vetäkö hernettä nenuun :)


      • kansd

        1. PALJONKO LÄVISTYKSEN OTTAMINEN SUURINPIIRTEIN MAKSAA?
        - Laitoin itse, mut täälläpäin 45-55e.

        2. MILLAINEN KORU ON PARAS ENSIKORUKSI? MATERIAALI JA MUOTO?
        - Banaani, kirurginteräs

        3. TARVITSEEKO KORUA VÄLTTÄMÄTTÄ VAIHTAA KOSKAAN TOISEEN?
        - Ei kait pakko ole, itse kyllä vaihdoin hienomman näköiseen.

        4. MILLAISIA RISKEJÄ KORUN OTTAMISESSA ON?
        - Se voi tulehtua, tai revetä tai kasvaa ulos.

        5. PITÄÄKÖ KORU PESTÄ JOKA PÄIVÄ? MYÖS PARANTUMISEN JÄLKEEN? MILLÄ JA MITEN?
        - Kyllä, ja kannattaisi parantamisen jälkeenkin aina välillä. itsellä käytössä asept, otan korun pois (kädet pitää olla pesty´) ja putsaan.

        6. HAITTAAKO KORU MAHALLAAN NUKKUMISTA?
        - Ei mulla ainakaan.

        7. TARTTUUKO KORU HELPOSTI KIINNI ESIM. VAATTEISIIN?
        - Ei

        8. KAUANKO SINULLA KESTI NAVAN PARANEMINEN?
        - Tais olla pari kuukautta

        9. MILLOIN TIETÄÄ, ETTÄ NAPA ON PARANTUNUT?
        - Ei arista, ei ole kipeä eikä tulehtunut. Kyl sen sitten tietää

        10. SAAKO OLLA MAKUUASENNOSSA KUN KORUA TEHDÄÄN? PELKÄÄN PYÖRTYVÄNI.
        - Saa olla

        11. KÄYTÄN LÄHES AINA TIUKKOJA PAITOJA. HAITTAAKO SE JOS ON KORU?
        - Ei

        12. NAVASTA TULEE KUULEMMA JOTAKIN NESTETTÄ. MILLAISTA JA MITÄ SE ON?
        - Ei ole itselläni tullut, varmaan vain haavanestettä (voi olla merkki tulehduksesta)

        13. MIKSI NAVAN KESTÄMINEN VOI KESTÄÄ NIIN KAUAN?
        -?

        14. KUN HALUAA LÄVISTYKSEN, NIIN VOIKO VAIN SUORAA MENNÄ LÄVISTÄJÄLLE VAI PITÄÄKÖ SINNE ENSIN SOITTAA JA VARATA AIKA TAI MUUTA?
        - soittaa

        15. VOIKO OTTAA OMAN KORUN LÄVISTÄJÄLLE MUKAAN? ELI EIKÖ SEN TARVITSE OLLA LÄVISTÄJÄN LIIKKEESTÄ OLEVA KORU?
        - Kyllä kai voi ottaa

        16. MITEN LIIKUNTA ONNISTUU KORUN KANSSA? ONNISTUUKO ESIM. VATSALIHASTEN TEKO HYVIN?
        - Onnistuu


      • ihana nappis
        kansd kirjoitti:

        1. PALJONKO LÄVISTYKSEN OTTAMINEN SUURINPIIRTEIN MAKSAA?
        - Laitoin itse, mut täälläpäin 45-55e.

        2. MILLAINEN KORU ON PARAS ENSIKORUKSI? MATERIAALI JA MUOTO?
        - Banaani, kirurginteräs

        3. TARVITSEEKO KORUA VÄLTTÄMÄTTÄ VAIHTAA KOSKAAN TOISEEN?
        - Ei kait pakko ole, itse kyllä vaihdoin hienomman näköiseen.

        4. MILLAISIA RISKEJÄ KORUN OTTAMISESSA ON?
        - Se voi tulehtua, tai revetä tai kasvaa ulos.

        5. PITÄÄKÖ KORU PESTÄ JOKA PÄIVÄ? MYÖS PARANTUMISEN JÄLKEEN? MILLÄ JA MITEN?
        - Kyllä, ja kannattaisi parantamisen jälkeenkin aina välillä. itsellä käytössä asept, otan korun pois (kädet pitää olla pesty´) ja putsaan.

        6. HAITTAAKO KORU MAHALLAAN NUKKUMISTA?
        - Ei mulla ainakaan.

        7. TARTTUUKO KORU HELPOSTI KIINNI ESIM. VAATTEISIIN?
        - Ei

        8. KAUANKO SINULLA KESTI NAVAN PARANEMINEN?
        - Tais olla pari kuukautta

        9. MILLOIN TIETÄÄ, ETTÄ NAPA ON PARANTUNUT?
        - Ei arista, ei ole kipeä eikä tulehtunut. Kyl sen sitten tietää

        10. SAAKO OLLA MAKUUASENNOSSA KUN KORUA TEHDÄÄN? PELKÄÄN PYÖRTYVÄNI.
        - Saa olla

        11. KÄYTÄN LÄHES AINA TIUKKOJA PAITOJA. HAITTAAKO SE JOS ON KORU?
        - Ei

        12. NAVASTA TULEE KUULEMMA JOTAKIN NESTETTÄ. MILLAISTA JA MITÄ SE ON?
        - Ei ole itselläni tullut, varmaan vain haavanestettä (voi olla merkki tulehduksesta)

        13. MIKSI NAVAN KESTÄMINEN VOI KESTÄÄ NIIN KAUAN?
        -?

        14. KUN HALUAA LÄVISTYKSEN, NIIN VOIKO VAIN SUORAA MENNÄ LÄVISTÄJÄLLE VAI PITÄÄKÖ SINNE ENSIN SOITTAA JA VARATA AIKA TAI MUUTA?
        - soittaa

        15. VOIKO OTTAA OMAN KORUN LÄVISTÄJÄLLE MUKAAN? ELI EIKÖ SEN TARVITSE OLLA LÄVISTÄJÄN LIIKKEESTÄ OLEVA KORU?
        - Kyllä kai voi ottaa

        16. MITEN LIIKUNTA ONNISTUU KORUN KANSSA? ONNISTUUKO ESIM. VATSALIHASTEN TEKO HYVIN?
        - Onnistuu

        otin napakorun 15-2-2010 se on tosi kaunis,vaalneevihree timantti,ei oo ollu melkein yhtään kipee,nukkuminen on ihan tavallista kun ennenki, sattuu vaan vähäsen ku laittaa kenkiä jalkaan tai istuu huonosti,ei sattunut paljoa mutta eniten melkein ne pinsetit nipisti ja sit se neula vaa kerran kirpas ja sit sekoru ei untutu hirveeti jasiinä se oli !=) tosi ihana ! suosittelen ottamista (: nopeasti se on ohi ei meekku ehkä 2 sekunttia niin neula on läpi !


      • ilovemynapa
        ihana nappis kirjoitti:

        otin napakorun 15-2-2010 se on tosi kaunis,vaalneevihree timantti,ei oo ollu melkein yhtään kipee,nukkuminen on ihan tavallista kun ennenki, sattuu vaan vähäsen ku laittaa kenkiä jalkaan tai istuu huonosti,ei sattunut paljoa mutta eniten melkein ne pinsetit nipisti ja sit se neula vaa kerran kirpas ja sit sekoru ei untutu hirveeti jasiinä se oli !=) tosi ihana ! suosittelen ottamista (: nopeasti se on ohi ei meekku ehkä 2 sekunttia niin neula on läpi !

        mietin täs et mistä tietää et onks se neste mitä navasta tulee kudosnestettä vai jotain muuta. mul on ollu lävistys 2 kk ja näyttää ja tuntuu täysin parantuneelta mut siitä tulee välillä jos liikuttelee niin vielä semmosta nestettä. voinkohan vaihtaa korun jo uuteen ?


      • napakorusta
        ilovemynapa kirjoitti:

        mietin täs et mistä tietää et onks se neste mitä navasta tulee kudosnestettä vai jotain muuta. mul on ollu lävistys 2 kk ja näyttää ja tuntuu täysin parantuneelta mut siitä tulee välillä jos liikuttelee niin vielä semmosta nestettä. voinkohan vaihtaa korun jo uuteen ?

        voit varmaan vaihtaa napakorun jos se ei ole enään kipeä mutta kannattaa odotta vielä pariviikkoa :) mutta tietenkin voit vaihtaa jos itse siltä sinusta tuntuu. :>


    • angel-

      ajattelin ottaa napakorun täs ens viikol, mut mitä sit jos heinäkuus menee ulkomail...
      kerkeeks se parantuu siihe mennes, vai kannataisko ottaa se vast sitte syksyllä?

      • janika 15-v

        kyllä voit varmaan ottaaa sen napakorun, itelläni on ollu juuri tänään napakoru tasan 2kk 1pv ja on parantunu tosi hyvin, oon vaihtanu jo uuden korunki tähän :) kaikkilla ei parannu heti, mut mulla näyttää kyllä parantuneen aikas hyvin =)


      • SDFD
        janika 15-v kirjoitti:

        kyllä voit varmaan ottaaa sen napakorun, itelläni on ollu juuri tänään napakoru tasan 2kk 1pv ja on parantunu tosi hyvin, oon vaihtanu jo uuden korunki tähän :) kaikkilla ei parannu heti, mut mulla näyttää kyllä parantuneen aikas hyvin =)

        EI VARMAAN DSATY ; EN USKO TEITÄ PERKELE!


    • moi =)

      et kauanko kestää et voi mennä huoletta uimaa? ja kannattaako kesällä ottaa?

      • tyttötuollainen?

      • `jjullemau
        tyttötuollainen? kirjoitti:

        Mäkin ostin just uuden korun cybershopista ja tää on ihana!!!!

        http://www.cybershop.fi/product/3873/navel-piercing--butterfly

        kaikki on kehunu kauniiksi, vaikka onhan toi aika tyttömäi, mut jotenki ihana.

        mä otin ehkä 3kk sitten napakorun eikä se sattunut oikeestaan yhtään, mutta kipuhan on yksilöllistä että toisille sattuu toisille ei.
        onhan tuo hieno, mut pidin roikkuvaa napakorua ja en muistanut ennen uimaan menemistä kun otin paidan pois niin paita oli jäänyt siihen kiinni ja se repesi vhän ja oli arka n.1vk.
        että en suosittele käyttämään hirveästi roikkuvaa napakorua.
        Tai jos käytät niin ihan omalla vastuulla:-)


    • auau

      otin napakorun ehk puol vuot sitte ja voin sanoo hoitamine ei ollu vaikeet mut siis se kipu joka sen takii tuli oli kauheeta. nyt ei oo enää kipee ollenkaa mut sain kyl kärsii aikas paljon sen takii

      • napalävis<3

        voe mua rupes pelottaa iha hirveest. onko mahollista et se tulehtuu ja tulehdus leviää sisäelimiin ?? mikä on uloskasvun mahdollisuus !?
        kokemuksia kaivattaisiin :)


    • 11v.

      Oon ite 11v. ja haluisin kovasti napakorun mut kannattaaks näin nuorena vielä ottaa ? :/ Ja sattuuks se paljonki enemmän ku korvisten laitto.. ?

    • jassupossu-

      Lähes 2 vuotta vanhempi oon, ja sattuu se enemmän kun korvakorut! Mutta jos tosissas haluut sen, nii kestät kivun vaikka kaksinkertaisena! Ja mitä se ikä vaikuttaa?

    • mmooooi

      haluaisin napakorun ja olen kuullut että talvella on parempi ottaa,joten ajattelin ottaa se nyt. mutta sitten olen lähdössä n.1kk päästä kyprokselle niin voiko se siellä tulehtua helpommin kuin täällä ja olisiko silloin edes mahdollista uida merivedessä? vai kannataisiko koru ottaa mielummin sen jälkeen kun olen tullut kyprokselta vaikka silloin olisi jo toukokuu?

    • APUA !

      moi, haluisin napakorun mutta harrastan voimistelua ja siinä täytyy pitää tiukkaa jumppapukua ja luulen että valmentajat eivät oikein pitäisi jos hankkisin napa korun joten ajattelin ottaa kesälomalla mutta kuinka pitkään aikaan ei saa mennä uimaan ? ja kuinka pitkän ajan jälkeen sen saisi ottaa pois aina 4 kertaa viikossa kahdeksi ja puoleksi tunniksi ? ,elikkä harjoitusten ajaksi ?
      kiitos jo etukäteen ! =)

    • cheerleadentyttö.-

      Jos et ole valmis jäämään pois harjoituksista paranemisen ajaksi, en suosittele koko napakorua. Itsellä ainakin oli tiukkoja paitoja heti ensimmäisestä päivästä lähtien. En todellakaan suosittele vemplaamaan napakorun kanssa aina harjoitusten aikana, ja omaa cheerleadenia ei ole koru haitannut. 2ja½ tunnissa voi napakorusi umpeutua. Elikkä vaihtelee ihmisestä 3-9 kuukauden välillä.

    • onko sopiva ikä??

      Oon 13v. ja haluisin napakorun ja olen saanut jo luvankin mutta aikaa ei ole varattu vielä. kiitos jo etukäteen

    • Napakorun omaava23

      Ensinäkin, on todella yksilöllistä sattuuko napakorun laittaminen vai ei. Itselläni on todella pieni kipukynnys, mutta siitä huolimatta napakorun laittaminen ei itselläni sattunut paljoa. Ja kyllä sen pienen nipistyksen kestää jos napakorua oikeasti haluaa (: Hoitaminen onkin sitten ihan kokonaan toinen juttu, koska tulehdus mahdollisuus on aina olemassa VARSINKIN jos koko ajan räpeltää korun ympärystöä. Itselläni ei ole ollut vielä minkäänlaisia ongelmia vielä. Täytyy vain muistaa puhdistaa säännöllisesti, mutta liika puhdistuskin voi olla pahasta!

      Mukavaa syksyn alkua kaikille (: !

    • Moi! Harrastan laskettelua ja kysyisin vaan että miten napakorun kanssa voi toimia treeneissä? Siis että sattuuko se jos kumartuu jne. Ja sitten vielä sitä että jos napa tulehtuu niin paraneeko se sitten jos korun ottaa kokonaan pois?

    • mooooeeh ihmiisheet

      Mä oon ihaillut napakoruij jo vuoden ja oon painellu ja puristellu napakorun kohtaa ja yrittäny saada sen vähän kestää kipuu. Ja mä oon sen vuoden yrittäny hinkua ittelleni napakorua ja vihdoinkin sain luvan. Olen jo alkanut tottua ajatukseen kivusta ja jännityksestä ja kaikesta napakoruun liittyvästä. otan napakorun tänä kesälomana tai sit ens vuonna.

    • angsti12121243

      Onko normaalia että napakoru ns. siirtyy sivuun jolloin huomaa erikseen sen alkuperäisen reijän. Onko kyseessä alkanut uloskasvaminen ?

    • z4r4

      mooeee (x olen 12 w & kävin ottaas viimeviikol napakorun Turun hansan lävistysliikkeestä (:: ikäraja oli vissiin 13 , mutta kusetin isäni kanssa vähän että olin 14 :D koru maksoi 50 € , eikä sattunut paljoa !! vähän nipisti ;) koru sattui vain pari tuntia , nyt se ei satu yhtään . Uimatta pitää olla kuukauden D: mutta kysyn nyt että saako saunoa ? Rakastan saunomista !

      • mums;p

        2 viikkoo ei saunomist, uintii tai kovaa treenii.. sen takii et hiki ei oo hyväks paranevalle haavalle. :/


    • Kannattasko?:DD

      Olen 13 vuotta, ja haluisin ottaa napakorun mut haluisin tietää et miten paljon se maksaa ja kannattaako oikeesti ottaa napakoru?:D Ja koskeeko se iha hirveesti??

      • napakorunomistaja<3

        Otin napiksen joku viikko sitte ja se laittamine sattui jonkin verran, mitä monet sanoo et pihdit sattu mut lävistäminen ei, niin mulla meni ihan toisinpäin.. mut on aika turha täällä kyselllä sattuko se vai ei, koska se riippuu vaa ihmisestä..
        Mut olihan tuo sen arvosta, ihana koru ja hyvin näyttäää paranevan. Pelottaavaa et lähtee kasvaa ulos joskus..

        ja mulla tää makso 40e ja täs on tämmöne timantti (timantiton maksais 30e)ja sanottiin et 2 viikkoo ei saunomist uimist tai kovaa treenii. joka aamu ja ilta 5 min huuhtoo vedel. Ja EI missäään nimessä puhdisteta desinfiointiaineel ku se vaa kuivattaa sitä, et pelkkä vesi riittää ja jos ei meinaa paranee nii vesisuolaliuost kanntii koittaa, jota saa sit ostettuu lävistysliikkeistä sekä apteekeist.

        Ja siit viel et alle 14v tarvitsee vanhemmanluvan sekä läsnäolon, et voi ottaa napakorun mut sit 14> tarivii vaa lupalapun, ja 16 v saa ottaa ilman vanhemman lupaa, mut pitää näyttää henkkarit/kelakortti/passi.


      • minä vain
        napakorunomistaja<3 kirjoitti:

        Otin napiksen joku viikko sitte ja se laittamine sattui jonkin verran, mitä monet sanoo et pihdit sattu mut lävistäminen ei, niin mulla meni ihan toisinpäin.. mut on aika turha täällä kyselllä sattuko se vai ei, koska se riippuu vaa ihmisestä..
        Mut olihan tuo sen arvosta, ihana koru ja hyvin näyttäää paranevan. Pelottaavaa et lähtee kasvaa ulos joskus..

        ja mulla tää makso 40e ja täs on tämmöne timantti (timantiton maksais 30e)ja sanottiin et 2 viikkoo ei saunomist uimist tai kovaa treenii. joka aamu ja ilta 5 min huuhtoo vedel. Ja EI missäään nimessä puhdisteta desinfiointiaineel ku se vaa kuivattaa sitä, et pelkkä vesi riittää ja jos ei meinaa paranee nii vesisuolaliuost kanntii koittaa, jota saa sit ostettuu lävistysliikkeistä sekä apteekeist.

        Ja siit viel et alle 14v tarvitsee vanhemmanluvan sekä läsnäolon, et voi ottaa napakorun mut sit 14> tarivii vaa lupalapun, ja 16 v saa ottaa ilman vanhemman lupaa, mut pitää näyttää henkkarit/kelakortti/passi.

        Ite haaveilen napakorusta, mutta en nyt ainakaan pariin vuoteen sitä ole ottamassa henkilökohtaisista syistä ;) Tädilläni oli joskus napakoru, ja kysyin sitte tältä asiasta. Se näytti mulle arven, joka oli jäänyt napakorun jälkeen. Oli mielestäni aika kamalan näköinen, varsinkin raskauden jälkeen. Toisella tuttavallani sama juttu, arpi venähti raskauden aikana kammottavaksi. Mutta toisaalta, jos nuori ottaa napakorun ja "esittelee" napakoruaan uimarannalla bikineissä liikkuessaan tms, mutta sitten kun tämä ottaa sen pois on jo sen ikäinen ettei sitä napaa tarvitse näytellä kenellekkään ;) Napahan arpineen on helppo piilottaa paidan alle, paitsi tietty kesällä... Ottakaa kaikki mahdollinen huomioon ennen sen hankkimista ;) ...myös mahdolliset odotusajat /raskaudet...


      • liiannuori(?)

        Mä oon kans 13 ja mulla OLI napakoru joka ei koskaan parantunut :D se kasvo ulos iha kuukaudes ja se oli viel silloinki turvoksis ja nyt siit on jäljellä enää nenänreiän kokonen punanen pläntti että good bye 50 €


    • tänään vaihdettu

      Otin oman napakoruni kuukauden alussa ja juuri tänään jouduin vaihtamaan korun itse koska siitä putosi mystisesti ala-pallo. Ja muutenkin napakorun ympäriltä alku viikkona lähti nahkaa ja se oli todella ns. 'kuiva'. Ja tiedän, pitäis 3kk päästä käydä vaihdattamassa se koru mutta tälleen tämä nyt meni.. Toivottavasti tämä nyt pysyy..

      • miettijä :)

        Kuin kauan sulle sanottiin et ei saa uida kloori vedessä? :)


    • Mieettijäää

      Joo siis tota täytin täs vähä aika sit neljätoista ja oon ny täs jonku aikaa halunnu napakorun, mutta siis mietin täs vaa et ku mul on tämmönen vähän niiku ulospäin oleva napa eli siis se ei oo semmonen et siin on semmonen kuoppa. Niin siis saaks tämmöseen napaan korun ja näyttäskö se ihan tyhmältä :D ? Joo tyhmä kysymys mutku oon miettiny sitä, ku pitäs mennä pari viikon pääst ottaa se mut se ois noloo mennä sinne ja sit onki sillee et ei toho voi laittaa :D Ja totaa sattuuks se jotenki tai onks se jotenki kipee jos se kasvaa ulos?

    • tyytyväinen napakoru

      joo siis hei!:D oon 16v ja otin oman napakorun vuosi sitten n. 16.5 ja tarvitsin siihen porukoiden luvan. se maksoi koruineen n40€ ja oon ollu siihe erittäi tyytyväine. kun napani lävistettiin se sattui aivan kamalasti..se oli oikeasti yhtä tuskaa ja sen jälkeen lävistäjäkin ihmetteli kun siitä tuli verta kuin härän kurkusta, eikä se ottanut loppuakseen. kotona se oli aivan verinen ja verta tuli vieläkin ja siinä oli kummallinen nahkalipare, joka lävistäjän mukaan lähter noin viikossa. kaikista kummallisinta oli että verta vuoti ainakin viikon ajan ja nahkalipare roikkui mukana ainankin 3viikkoa kunnes se vähitellen irtosi.Sen parantuminen kesti ainakin 4kk..koska siitä tuli alituiseen kudosnestettä...sitten huolellisen putsaamisen jälkeen siitä ei tullut enää mitään. putsaan sitä illalla vieläkin topsypuikolla ja vedellä ettei siihen tule rähmää joka voisi tukkia ja tulehduttaa lävistyksen, vaatii vain hieman viitseliäisyyttä. ihmettelen että edes pitsipuseroihin se ei ole juuttunut kiinni, eikä haittaa nukkumistakaan. ainoastaan kaverin kanssa painileikit ovat hieman rajuja ja välttelen sitä että he koskevat mahaani. uloskasvun merkkejä ei toistaiseksi ole näkynyt ja toivottavasti ei tule näkymäänkään. rakastan koruani koska minulla on "kuoppanapa" ja se näyttää siinä hyvältä. en pidä näistä ulospäin suuntautuneista navoista joihin on ängetty napakoru, koska näyttää siltä että se ei mahtuisi siihen. kiitos ja kumarrus.

      • Pitäiskö vai eikö?

        Oon ite halunnu napakoruu ihan sika pitkää ja nyt uskaltaisin ottaa sen, mutta ku tää kesä on sitä "mätänemis" aikaa :D jne.
        Et en sit tiiä uskaltaisinko ottaa sitä tai mitää:D vastatkaa jos teil on omia kokemuksia kesällä otetusta napakorusta tai tietoa siitä:) kiitos:)


    • Anonyymi

      Otan tänää napakorun. Käyn laskettelemassa aika usein jote kui pitkä tauko siitä nyt pitää ottaa?

    • Anonyymi

      Mä otin ku olin 11 v

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      4120
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      171
      2533
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2329
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      155
      2315
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      429
      1604
    6. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      152
      1408
    7. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      1307
    8. 79
      1271
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      98
      1268
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      58
      1195
    Aihe