AUTON UUSI OMISTAJA EI VAIHTANUT OMIIN NIMIINSÄ

voinyvittu

elikäs myin autoni muutama viikko sitten ja ajattelin piruuttaa laittaa "auto findiin" viestiä entisestä autostani ja huomasin että on vielä omissa nimissä. eli mitä kannatais tehdä luovaria perinteiseen tapaan en tehnyt, mitään vanhoja teknisiä osia ei ole, ensimmäisenä mieleen tuli ilmoittaa auto varastetuksi, ja jos oikein olen ymmärtäny autoa ei nykyää saa seisontaan ilman teknistä osaa vai onko koko seisonta vakuutusta olemassakaan, eli jos ois hienovarasempia keinoja kuin ilmoitaaa varastetuksi niin olisi kiva kuulla!!

7

4987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkoittaa??

"luovaria perinteiseen tapaan en tehnyt"

Jos luovaria ei ole tehty, niin eihän uusi omistaja edes saa sitä omille nimilleen.

Eli mitä tuo tarkoittaa?? Miten sen auton omistajavaihdos on tehty, jos luovaria ei ole tehty?

Ja misi et soita sille uudelle "omistajalle"?

• MaPa2010

Hei!

Annoitko kuitenkin asiallisesti täytetyn ilmoitusosan ja teknisen osan uudelle omistajalle, jotta hän voisin ajoneuvon omiin nimiinsä rekisteröidä? Jos näin teit, eikä uusi omistaja siltikään ole rekisteröinyt autoa omiin nimiinsä 7 päivän kuluessa ilmoitusosaan merkitystä luovutuspäivämäärästä, voit tehdä myyjän luovutusilmoituksen (esim. katsastuskonttorilla, mahdollisesti myös oman vakuutusyhtiösi konttorilla). Jos sinulla ei ole ostajan tietoja tallessa (nimi osoite tai nimi hetu), niin täytyy sinun asioida katsastuskonttorilla ja tehdä "luovutusilmoitus tuntemattomalle".

Tämä katkaisee vakuutukset sinun osaltasi, tosin ajoneuvo edelleen näkyy rekisterissä sinun nimissä, mutta siellä näkyy toisaalta myös tieto, että ajoneuvo on luovutettu eteenpäin.

• voinyvittu

Siis tietenkin täyteltiin auton paperit jne. mutta ei tehty luovutuskirjaa joita tehtiin ainakin ennenvanhaa sillä pystyi katkaiseen vakuutukset ja omistajuuden. Mutta meen tänään tekemään tuon Luovutusilmoitus tuntemattomalle. Kiitos jelpistä!

• voinyvittu kirjoitti:

Siis tietenkin täyteltiin auton paperit jne. mutta ei tehty luovutuskirjaa joita tehtiin ainakin ennenvanhaa sillä pystyi katkaiseen vakuutukset ja omistajuuden. Mutta meen tänään tekemään tuon Luovutusilmoitus tuntemattomalle. Kiitos jelpistä!

katsarilla ennen kuin teet mitään ketä auton omistajaksi on merkattu. Siinä voi olla kaikenlaisia häiriöitä tietojärjestelmissä. Luovutustodistus kannattaa aina tehdä. Niitä saa katsarilta ja vakuutusyhtiöstä. Jokaisen auton papereiden mukana taitaa tulla luovari.

• voinyvittu
        misterifvi kirjoitti:

katsarilla ennen kuin teet mitään ketä auton omistajaksi on merkattu. Siinä voi olla kaikenlaisia häiriöitä tietojärjestelmissä. Luovutustodistus kannattaa aina tehdä. Niitä saa katsarilta ja vakuutusyhtiöstä. Jokaisen auton papereiden mukana taitaa tulla luovari.

joo kävin kyselee ja sanoivat että auto on vielä mun nimissä. Antoivat sitte ohjeet mite rustataan luovutustodistus tuntemattomalle. Mietin vaan että mitä jos se nykyinen omistaja on sitte päättänyt ettei vaiha ollenkaan autoa omiin nimiinsä vaan on vaikka esim purkanu osiin auton? nii onko auto sitte aina ja ikuisesti minun nimissä vaikken siitä mitään vakuutuksia maksa?

• tavallaan on
        voinyvittu kirjoitti:

joo kävin kyselee ja sanoivat että auto on vielä mun nimissä. Antoivat sitte ohjeet mite rustataan luovutustodistus tuntemattomalle. Mietin vaan että mitä jos se nykyinen omistaja on sitte päättänyt ettei vaiha ollenkaan autoa omiin nimiinsä vaan on vaikka esim purkanu osiin auton? nii onko auto sitte aina ja ikuisesti minun nimissä vaikken siitä mitään vakuutuksia maksa?

Joo, olet rekisterissä auton viimeisin omistaja, mutta sillä ei ole väliä, koska rekisteriin tulee merkintä, että olet myynyt auton. Eli rekisteristä näkyy, että auto ei ole enää omistuksessasi ja tämän perusteella autoon liittyvät vastuut vakuutus, verot jne katkeaa.

• ölkölkökk

Miksi tuli mieleesi ilmoittaa auto varastetuksi, vaikka kristallinkirkkaasti tiedät, että olet myynyt sen? Ei Poliisille saa ilmoittaa tekaistuja varkauksia.

Auton luovutuksesta ilmoitetaan ilmoitusosalla, mutta aina kannattaa tehdä se erillinen luovari osoitetietoineen päivineen ja tarkistaa vielä ostajan henkilöllisyys.

Omalle vakuutusyhtiölle kannattaa ilmoittaa auton myynnistä, samoin sen voi tehdä myös Trafille. Koskaan ei voi tietää varmaksi, mitä uusi omistaja touhuaa.

Luovutin kerran vanhan auton peltoautoksi ja parin vuoden päästä naapurikunnasta tuli siirtoilmoitus, olin muka hylännyt kaaran jonnekin kadunvarteen ja laskua pukkasi siirrosta ja säilytyksestä. No, onneksi oli luovari, joka kädessä ilmoitin luovuttaneeni auton NN:lle ja päivämäärän. Ilman luovaria olisin kusessa, koska olin edelleen ko.auton viimeinen rekisteriin merkitty omistaja. Ja olen vieläkin, ko. kunta ei ilmeisesti ole saanut romutetuksi ko. kärryä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      52
      5778
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2723
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      18
      1844
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      146
      1785
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1662
    6. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      18
      1620
    7. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1447
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      28
      1430
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1186
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1163
    Aihe