Nykyinen reilu 11-vuotias Helkaman hybridi alkaa olla jo tiensä päässä ja uuden hankinta on edessä. Nykyinen on lappujen mukaan malliltaan HM21H 60V jos se jollekin jotain sanoo. Pyörän käyttö on lähinnä työmatka-ajoa asvaltoiduilla teillä, mutta voi sitä välillä hieman hakea vaihtelua perinteiseen lenkkeilyyn ja hurauttaa fillarilla hieman pidempi pätkä. Muutenkin ~2x9km työmatka-ajollani on tarkoitus saada välillä hieman hikeä pintaan eikä aina sellaista tasaisen kuolettavaa kesälomaköröttelyä.
Olen kaikenlaisia mainoksia ja nettisivuja selaillut aiheeseen liittyen, kierrellyt liikkeissä "renkaita potkimassa", mutta tuntuu pää vaan menevän sekaisin kaikesta tarjonnasta. Siksi kaipailisinkin hieman vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla. Nishikin hybrid 401 kävin koeajamassa, joka tuntui muuten ihan hyvältä, mutta aika raskas kokonaisuus vanhaan Helkamaankin verrattuna. Kuitenkaan en mitään ultrakevyttä kippurasarvista kilpafillariakaan ihan ole ajatellut hankkivani ja tällainen 90 kg jässikkä pakatun vaihtovaaterepun kera on aika tuhti kuorma.
Faktat:
- Levyjarrut olis pop
- Olen 193cm pitkä ja reilut 90kg painava joten rungosta täyty löytyä kokoja
- Nykyisessa fillarissa 21 vaihdetta ja jotain samansuuntaista haen nyttenkin
- Hintahaitari 600-900e, mutta mitä halvempi, sitä parempi
- Lokasuojat tarttis saada mahtumaan ja olla jo vakiona
- Mahdollisuus lampulle lisävarusteena tai vakiona syyspimeille
- Jonkin verran ajoa voi tulla myös talvikeleillä.
- Pyörän jälleenmyyjän löytyminen Turun seudulta olisi suotavaa.
- Tunturi hybridimallien taivutetut tangot ovat aika vammasen näköisiä ;)
- Kotimaisuus on aina tietysti positiivinen seikka muttei suinkaan välttämättömyys
Hybridi, sporttihybridi, fitness-pyörä vai mikä?
9
1166
Vastaukset
- Teräsrunko
FoxComp'lla on liike Turussa. Tuovat maahan Surlyn ja Salsan teräsrunkoja. Runkojen takana on jenkkifirma, joka teettää runkoja Taiwanissa. Paremmat tehdään Salsan tuotenimelle.
FoxComp'lla on myös SunRace osasarjan edustus Suomessa. Kilpailijoitaan halvempia osia.
Kysy tarjousta esim Surlyn LHT:stä noilla SunRacen osilla. Velotemasta kannattaa kysyä, onko Bianchin crossareita jäljellä?- Tricross
Joo, crossarilta tuo vaikuttaa. Kannattaa lukea se TM:n kevään testi. Siinä oli mukana turkkilainen Tunturikin, vaikka siitä ei taida löytyä kokoa?
Led ovat nykyaikaa lampuiksi. Halogeeneista on aika ajanut ohi. Jos käyttää todella paljon pyörää talvisin, niin ladattava malli. - Työmatkapyöräilijä
Tricross kirjoitti:
Joo, crossarilta tuo vaikuttaa. Kannattaa lukea se TM:n kevään testi. Siinä oli mukana turkkilainen Tunturikin, vaikka siitä ei taida löytyä kokoa?
Led ovat nykyaikaa lampuiksi. Halogeeneista on aika ajanut ohi. Jos käyttää todella paljon pyörää talvisin, niin ladattava malli.Tuo LHT on halpa mutta kelvollinen retkipyörän runko, josta viime talvena oli pyorahuollossa tehty työmatkatykki alta tonnilla. Osasarja oli Tiagraa, kiekoista ei havaintoa.
Salsalla olisi nätti crossarirunko, joka sopisi hyvin työmatkapyöräksi. Oletan, että hinta menee kyllä yli tuon kaavaillun, vaikka säästäisi osissakin. Toisaalta en kyllä ihan ymmärrä, miksi työmatkaa pitää tehdä halvalla ja huonolla pyörällä. Itse ajan Velocen palikoilla silloin kun alla ei ole fixi. Simpalla saisi mielestäni olla satavitosta.
- Asfaltille kapeaa
Renkaiksi kakskasit korkeintaan. Kakskolmosellakin pärjää kaupungissa. Talven varalle tulee olla tilaa 32mm nastoille.
- Sigur.
Kaupungeissa on kyllä yleensä sen verta paljon epätasaisuuksia (rotvallit, halkeamat pyörätiessä, tien saumoitukset, laatoitukset, mukulakivet ym.) notta 23mm kovapaineisilla renkailla ajo on harvemmin nautinto.
Ainakaan kaupunkiajon nopeudessa ei ole käytännössä eroa vaikka 23 mm ja 28 mm renkaiden välillä, sillä kovat 23mm renkaat löytävät tehokkaammin kaikki tien epätasaisuudet, josta itse asiassa seuraa ajon hidastuminen.
Eli sanoisin, että vähintään 28mm renkaat, ellei sitten meinaa ajaa kisaa hyväkuntoisella asfaltilla. - Sanoisin näin
Sigur. kirjoitti:
Kaupungeissa on kyllä yleensä sen verta paljon epätasaisuuksia (rotvallit, halkeamat pyörätiessä, tien saumoitukset, laatoitukset, mukulakivet ym.) notta 23mm kovapaineisilla renkailla ajo on harvemmin nautinto.
Ainakaan kaupunkiajon nopeudessa ei ole käytännössä eroa vaikka 23 mm ja 28 mm renkaiden välillä, sillä kovat 23mm renkaat löytävät tehokkaammin kaikki tien epätasaisuudet, josta itse asiassa seuraa ajon hidastuminen.
Eli sanoisin, että vähintään 28mm renkaat, ellei sitten meinaa ajaa kisaa hyväkuntoisella asfaltilla.Mukavuus perustuu laatupyörässä rungon ja kiekkojen ominaisuuksiin, ei niinkään renkaisiin. Kakskasi on hyvä kompromissi, jos matkalla on sorateitä tai tapana on kuljettaa paljon tavaraa mukana.
- Sigur.
Sanoisin näin kirjoitti:
Mukavuus perustuu laatupyörässä rungon ja kiekkojen ominaisuuksiin, ei niinkään renkaisiin. Kakskasi on hyvä kompromissi, jos matkalla on sorateitä tai tapana on kuljettaa paljon tavaraa mukana.
"Mukavuus perustuu laatupyörässä rungon ja kiekkojen ominaisuuksiin"
Voisitko siis selittää mitkä ovat näitä ominaisuuksia?
Olen itse siinä luulossa, että esim. kiekko on hyvä kun se on mahdollisimman jäykkä, jolloin se ei notku, sekä kevyt, jolloin se kiihtyy ainakin marginaalisesti nopeammin. Mutta mitkä tekijät vaikuttavat kiekossa ajomukavuuteen?
Oman käsityksen mukaan myös rungoissa tavoitellaan maksimaalista jäykkyyttä, jolloin polkemisteho ei häviä rungon notkuntaan sekä keveyttä. Eri runkomateriaalit toki välittävät tien pinnan värähtelyä eri tavoin, jolloin esim. hiilikuitu tuntuu sulavemmalta kuin alumiini.
Edelleen väittäisin, että 23-28mm rengastus = kova kyyti mutta parempi rullaavuus hyvällä pinnoitteella. 28mm:stä ylöspäin kyyti on tasainen heikommallakin alustalla mutta leveämpi rengas rullaa aina hieman heikommin ja pyörivä massa kasvaa samalla. Se on sitten polkijan oma päätös, että tavoitellaanko maksimaalista vauhtia vai mukavuutta.
- perusvirhe
"mitä halvempi, sitä parempi"
niin väärin! muista että mitä halvempi,sen huonompi - aina- Levareista
Levyjarrut ovat pop, mutta niistä on myös huoltamista. Joten enemmän töitä tiedossa, kuin vannejarrullisella pyörällä.
Yksi retkipyörä, joka menee noihin spekseihin ja jota on aika monella myyjällä, on GT:n Peace Tour. Tuo pyorahuollon teksti antaa ymmärtää, että tangonpäävaihtajat voisi vaihtaa kohtuuhinnalla kahvavaihtajiin.
Runkoa on vain kolmea kokoa, joten voipi olla, ettei suurintakaan pysty sovittamaan. Olen keskustellut asiasta Okkan kanssa, ja minulle tuon voisi ehkä sovittaa, mutta olen kolmisen senttiä lyhyempi ja ajan (Tunturi retki kympin peruja) vähän normaalia pienemmällä rungolla mielelläni.
http://www.pyorahuolto.com/taulu/show.php?n=17
Jos rahat riittää, niin Salsa työmatkapyöräksi tehty Casseroll voisi olla aika kiva. Hinnasta ei ole havainnon palaa, koska FoxComp:lla ei ole hintoja tänävuonna sivuillaan.
http://salsacycles.com/bikes/casseroll_double/
Rossano, entinen turkulainen nykyinen lappeenrantalainen pyörämerkki on tietysti kotimainen. Kyseeseen tulisi lähinna CROSS 105, mutta se on levareilla 1400€, joten ei tällä kertaa.
http://salsacycles.com/bikes/casseroll_double/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs501384- 1691204
- 611047
- 8932
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli201902- 12862
Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä53809Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää27796Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti91782- 347765