Kone vika, myyjän vastuu?

Huena kome

Ostin tietokoneliikkeestä tietokoneen osat. Kokosin koneen, mutta se ei toiminut. Ongelmaa on ihmetelty ympäri nettiä, täysin tuloksetta. Veikkaisin, että emolevy on viallinen.

1. Osat olivat yhteensopivat keskenään
2. Bios oli riittävän uusi
3. Virtalähe oli riittävä (katso kohta 1)
4. Johdot olivat kunnolla kiinni, asia myös tarkistettiin useaan kertaan
5. Osat olivat kunnolla kiinni, asia myös tarkistettiin useaan kertaan

Eli kysymykseni on, mikä on myyjän vastuu tässä tilanteessa, kun kone on kuitenkin itse koottu? Tuskin he ilmaiseksi etsivät vian. Jos ostan heiltä kokoonpano palvelun, johon kuuluu testaus, pitääkö heidän silloin vaihtaa heiltä ostettu viallinen osa? Mitä laki sanoo?

33

885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos kone on itse koottu komponenteista, on vianetsintävastuu itselläsi: löydä se viallinen komponentti, irrota se ja palauta takuuhuoltoon/vaihtoon. Myyjällä ei todellakaan ole velvollisuutta purkaa konettasi saati diagnosoida ja etsiä itse sitä viallista osaa.

• Huena kome

Mutta en VOI etsiä vikaa. Kone ei toimi. Ei ole varaosia. Kiintolevyn vaihto korjaa ongelman A mutta sitten esiin tulee ongelma B ja C. Kiintolevy on ainoa, minkä voin vaihtaa. Kiintolevy toimii toisessa koneessa. 2x2gb muisteista otin ensin toisen pois, sitten toisen, ei mitään vaikutusta. Näytönohjaimen poisto ei vaikuta mihinkään. Windowsia ei pysty asentamaan, koska kiintolevyn ollessa koneessa ruutu pysyy mustana. Toisen kiintolevyn (vanha) ollessa koneessa DVD asema ei toimi. Jumpperit eivät korjaa ongelmaa. DVD toimii vain, jos koneessa ei ole mitään kiintolevyä.

Ja kysymyshän oli: Jos ostan heiltä kokoonpano palvelun, johon kuuluu testaus, pitääkö heidän silloin vaihtaa heiltä ostettu viallinen osa? Mitä laki sanoo?

kokoonpano palvelun, johon kuuluu testaus

• jtap60
        Huena kome kirjoitti:

Mutta en VOI etsiä vikaa. Kone ei toimi. Ei ole varaosia. Kiintolevyn vaihto korjaa ongelman A mutta sitten esiin tulee ongelma B ja C. Kiintolevy on ainoa, minkä voin vaihtaa. Kiintolevy toimii toisessa koneessa. 2x2gb muisteista otin ensin toisen pois, sitten toisen, ei mitään vaikutusta. Näytönohjaimen poisto ei vaikuta mihinkään. Windowsia ei pysty asentamaan, koska kiintolevyn ollessa koneessa ruutu pysyy mustana. Toisen kiintolevyn (vanha) ollessa koneessa DVD asema ei toimi. Jumpperit eivät korjaa ongelmaa. DVD toimii vain, jos koneessa ei ole mitään kiintolevyä.

Ja kysymyshän oli: Jos ostan heiltä kokoonpano palvelun, johon kuuluu testaus, pitääkö heidän silloin vaihtaa heiltä ostettu viallinen osa? Mitä laki sanoo?

Kokeiles vaihtaa kaapeleita, mulla oli yks Abitin emo jossa tuohon ongelmaan auttoi satakaapelin vaihto. Kone ei käynnistynyt kun oli satalevy ja ide-dvd-poltin yhtäaikaa emossa kiinni. Aika mystinen ongelma oli tuo.

• juhakorkeapudas
        Huena kome kirjoitti:

Totta kai voit testata, irottelet osia ja katsot mitä tapahtuu.
        Mikä on ongelma B ja C?
        Tuleeko koneeseen virta?
        Onko kokoamisen aikana käytetty maadoitusranneketta tai purettu staattinen sähkö jotenkin muuten?

Vastaus kysymykseen: Myyjä vaihtaa viallisen osan olipa kone koottu liikkeessä tai asiakkaan kotona.

• jtap60

Myyjä vastaa myymänsä komponentin toimivan takuuajan tai jos on selvä valmistusvirhe niin myös takuuajan jälkeen. Jos komponentti on viallinen, myyjä vaihtaa sen uuteen tai toimittaa korjattavaksi. Jos et itse pysty selvittämään mikä komponentti on viallinen niin palauta ne myyjälle. Jotkut myyjät veloittaa turhista huolloista, esim. verkkokauppa.com tekee näin, jos komponentti onkin ehjä, joudut korvaamaan turhan työn kustannukset. 'Tietokoneliikkeestä' riippuen voit saada apua liikkeestä vian selvittämiseksi. Kannattaa ehkä ottaa liikkeeseen yhteys ja kertoa tilanne. Jos kauppias on asiakaslähtöinen saanet apua ilmaiseksi tai hyvin pientä korvausta vastaan.

• ostanut..

verkkokauppa.com noita komponentteja, kokemuksesta voin sanoa että he ei tunnusta myynneensä rikkinäistä tuotetta, siinä firmassa vastuu on ostajalla.

• ...

Jos et yksiselitteisesti pysty osoittamaan, että jokin ostamasi osa oli myydessä viallinen, kaikki on sun vikas, ei myyjä tai siis kauppa voi olla vastuussa siitä, että joku ostaa osia ja rikkoo ne ihan itse.

Mutta palkaa helvetissä lakitoimisto satasen tuntipalkalla selvittämään asiaa ja käymään käräjiä. :DDDDDDDDDDDD

Vittu mitä spedejä, ethän sä edes kertonut, miten vika ilmenee. Mene kioskille lottoamaan. Haasta sitten kioski oikeuteen väärän kupongin myymisestä.

• jtap60

Älähän nyt jauha paskaa. Jos ostaja vie viallisen tuotteen takaisin on myyjän asia osoittaa todistettavasti, että ostaja on rikkonut ostoksen. Siihen ei riitä toteamus että "voivoi kun nyt menit tämän rikkomaan, niih, me ei kyllä mitään korvata". Väännetään nyt rautalangasta jotta tyhmäkin tajuaa, että väitös:

"Jos et yksiselitteisesti pysty osoittamaan, että jokin ostamasi osa oli myydessä viallinen, kaikki on sun vikas, ei myyjä tai siis kauppa voi olla vastuussa siitä, että joku ostaa osia ja rikkoo ne ihan itse. "

on täyttä paskanjauhantaa eikä perustu Suomen lainsäädäntöön eikä kuluttajansuojaan.

"Vittu mitä spedejä..."

I rest my case...

• XYZWW

Siis, se takuu loppuu osista kun sulkee kaupan oven ja ei siinä omaisuus mennyt, mutta jos on "pää tyhmä", niin "ruho siitä kärsii"...........
      Kyllä se on niin, että "hiekkalaatikkoasteella" olevan "koneen rakentajan" olisi parempi antaa ammattilaisen tehdä kokoustyö, eikä alkaa itse räpeltelemään ..............
      Siis tuo "lotto tiketti" esimerkki on napakymppi ja osuu aloittajaan "täysillä pisteillä" !

• jtap60

No onneksi sinäkään et ole päättävässä asemassa oleva henkilö vaan normaali idiootti suomalainen joka väittää asioita joista on täysin pihalla.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/

"Näyttövelvollisuus myyjällä

Laiteviat korjataan takuuaikana yleensä kyselemättä alkusyytä. Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen. Tämä käänteinen näyttövelvollisuus on yksi takuiden lisäetu. Muulloin näyttövelvollisuus virheestä on kuluttajalla."

• IdiootilleVastaus
        jtap60 kirjoitti:

No onneksi sinäkään et ole päättävässä asemassa oleva henkilö vaan normaali idiootti suomalainen joka väittää asioita joista on täysin pihalla.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/

"Näyttövelvollisuus myyjällä

Laiteviat korjataan takuuaikana yleensä kyselemättä alkusyytä. Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen. Tämä käänteinen näyttövelvollisuus on yksi takuiden lisäetu. Muulloin näyttövelvollisuus virheestä on kuluttajalla."

Olet SINÄ !
        Jos ostaja antaa listan, mitä haluaa ostaa, niin ei liike tai myyjä ole velvollinen korjaamaan tyhmän "tee se itse" räpertelijän virheitä ja todennäköisesti ei ole takuusta todistetta kirjoituksella, joten tyhmyydestä "sakotetaan" kuten ennen sanottiin ja lueppas tuo linkkisi uudelleen, jotta sinullekkin selviää, mikä on vastuu myyjällä ...............
        Suomalaisista on tullut vaikertelijoita ja syy on aina jonkun muun, mutta itse ollaan oikeassa ja vitut !!!!!

• jtap60
        IdiootilleVastaus kirjoitti:

Olet SINÄ !
        Jos ostaja antaa listan, mitä haluaa ostaa, niin ei liike tai myyjä ole velvollinen korjaamaan tyhmän "tee se itse" räpertelijän virheitä ja todennäköisesti ei ole takuusta todistetta kirjoituksella, joten tyhmyydestä "sakotetaan" kuten ennen sanottiin ja lueppas tuo linkkisi uudelleen, jotta sinullekkin selviää, mikä on vastuu myyjällä ...............
        Suomalaisista on tullut vaikertelijoita ja syy on aina jonkun muun, mutta itse ollaan oikeassa ja vitut !!!!!

Puhu mieluummin asiasta joka liittyy tähän asiaan ja keskity opettelemaan luetun ymmärtämistä. Jos noin ahdistaa niin mene mielenterveystoimistoon hakemaan sinisiä pillereitä niin rauhoitut, heh. Enkä muutenkaan aio jatkaa tähän enempää jonkun idiootin nikittömän luuserin kanssa keskustelua.

• 4567
        IdiootilleVastaus kirjoitti:

Olet SINÄ !

Vaikka takuuta ei edes olisi, myyjä on vastuussa tuotteidensa toimivuudesta kuluttajalain nojalla.
        Vähän pienempää suuta voisit pitää, koska et näytä tuntevan asiaa josta vaahtoat.

• mies maassa

Olitko maadoittanut itsesi asianmukaisesti osia käsitellessäsi? Jos et, staattinen sähkö on saattanut vioittaa herkkiä mikropiirejä. Esim. Yleiselektroniikan nettisivuilta löytyy henkilön maadoittamiseen tarkoitettuja välineitä. Perusidea karkeasti on, että kierrät kuparijohdon ranteesi ympärille (eriste kuorittuna!), ja johdon toisen pään kytket paikkaan, jossa varmasti on maa, esim. lämmityspatteriin, jos se on sähköisesti kontaktissa maahan. Näin sinussa oleva hankaussähkö purkautuu maahan. On tärkeää, että sinä ja osat olette samassa potentiaalissa. Silloin ei kipinöi.

• -J-

Käsitin että alkuperäinen kysyjä hakee sitä että kenen vastuulla on viallisen osan hakeminen.
        Viallisen osan hakeminen on koneen kasaajan vastuulla. Mikäli koneen on kasannut itse niin silloin vianetsintä kuuluu myös itselle. Mikäli kone on liikkeessä kasattu niin vianetsintä kuuluu liikkeelle.

• C 64 jotakin

Useita koneita JA suoja maadoitus on asia Nro 1,kuten tiedätte herkät osat kipunoi.
        JK.luulisin tee-se-itse mihen asiat ovat melkoheikot?saada osanvaihdot toteutettua?.

• tarkka vikakuvaus

tyyliin

A=
      B=
      C=

Kun kerran tuossa yhdessä viestissä "Kiintolevyn vaihto korjaa ongelman A mutta sitten esiin tulee ongelma B ja C".

Voit saada keskustelijoilta apua, kun annat selvityksen vian olemuksesta.

• jos kasailee koneita, pitää itse olla valmiudet selvittää vikojen lähteet. Kaupasta löytyy paljon ja monen merkkisiä koneita meille muille.

• Kinkkisiä kysymyksiä :D
        Tottakai myyjä on velvollinen korjamaan/vaihtamaan viallisen tuotteen siis jos joku osa on viallinen.Mutta entäpä jos mikään osa ei ole rikki vaan vika on kokoajassa, silloin ei ole myyjällä mitään korvattavaa. Mutta jos viet koko koneen sinne ja siitä ei löydykään vikoja joudut varmasti maksamaan erikseen kokoamisesta ymmärrettävästi.

Paras olisi neuvotella nämä ensiksi myyjän kanssa kuinka edetä :D

Voisiko vika johtua vääränlaisista muistikorteista(RAM)? Arvaus

Toki se emolevykin voi olla.

• Mämmikourainen kasaaja asialla.

• vastaajat..

palstalla. Mutta jos vastuunsa tunteva myyjä niin vaihtaa kyllä viallisen komponentin.

• -J-
        vastaajat.. kirjoitti:

palstalla. Mutta jos vastuunsa tunteva myyjä niin vaihtaa kyllä viallisen komponentin.

Kyllähän myyjä vaihtaa viallisen komponentin mutta se on asiakkaan itse etsittävä mikä komponentti on viallinen jos on itse koneen kasannut. Mikäli vie huoltoon komponentin joka osoittautuukin ehjäksi niin asiakas joutuu tästä huollosta aiheutuneet kulut maksamaan.
        Mikäli kone on kasattu liikkeessä niin sitten koko kone sinne, liikkeen vastuulla selvittää mitä hajonnut ja korjata se.

• Koonnut sama
        -J- kirjoitti:

Kyllähän myyjä vaihtaa viallisen komponentin mutta se on asiakkaan itse etsittävä mikä komponentti on viallinen jos on itse koneen kasannut. Mikäli vie huoltoon komponentin joka osoittautuukin ehjäksi niin asiakas joutuu tästä huollosta aiheutuneet kulut maksamaan.
        Mikäli kone on kasattu liikkeessä niin sitten koko kone sinne, liikkeen vastuulla selvittää mitä hajonnut ja korjata se.

Kyllä vaikka muistipalikan saaminen vaihdettua,tee-se-itse kokoamisessa,on melkoisen vaikea todistaa tehdasviaksi.Varmasti hyvä neuvottelutaito on nyt paikallaan.

• 4567

On mahdollista, että joku niistä osista on viallinen.

• blobblob bob
        Koonnut sama kirjoitti:

Kyllä vaikka muistipalikan saaminen vaihdettua,tee-se-itse kokoamisessa,on melkoisen vaikea todistaa tehdasviaksi.Varmasti hyvä neuvottelutaito on nyt paikallaan.

No kuule, takuuaikana todistustaakka on myyjällä, ei ostajalla. Takuuajan jälkeen ostaja joutuu todistamaan valmistusvirheen jonka perusteella voi vaatia korvausta/korjausta/uutta. Yleensä ostajan rikkoma komponentti on helppo todistaa itse rikotuksi.

• Myyjän vastuu koskee vain yksittäisestä viallista osaa. Kasaus ja osien sovittaminen yhteen on omalla vastuulla jos siihen leikkiin on kerran lähdetty. Jos asennettaessa on hölmöilty, esimeriksi muistit särjetty staattisella sähköllä niin oma vika taas.

Jos ostetaan valmis kokoonpano niin ovat vastuussa vain niiden osien toimivuudesta joilla se on testattu toimivaksi. Tämä myös koskee ohjelmistoja, eli jos testauksessa ei erikseen mainita, että jonkun ohjelman pitäisi toimia koneessa ja jos se ei toimi niin on taas asiakkaan vika.

• Huena kome

Aikas paljon idiootteja täällä. En tarkoita välttämättä sitä, jolle tämä vastaus tulee.

Olen kyllä ihan kokenut koneen kokoaja ja kaikki osat, jotka vain voin vaihtaa/ottaa pois, vaihdoin. Ongelma oli semmoinen, että sitä en enää voinut itse ratkaista.

Koska en itse vikaa pysty selvittämään, ilmeisesti joudun lähettämään koneen "koottavaksi ja testattavaksi", johon kuuluu vikojen selvittäminen. Ajattelin vaan, että vaikuttaako se, että kokosin sen itse asiaan jotenkin, mutta ilmeisesti ei, kuten joku jo sanoikin.

Ja mitä ihmettä täällä tapellaan.

• kompuutteri
        Huena kome kirjoitti:

Aikas paljon idiootteja täällä. En tarkoita välttämättä sitä, jolle tämä vastaus tulee.

Olen kyllä ihan kokenut koneen kokoaja ja kaikki osat, jotka vain voin vaihtaa/ottaa pois, vaihdoin. Ongelma oli semmoinen, että sitä en enää voinut itse ratkaista.

Koska en itse vikaa pysty selvittämään, ilmeisesti joudun lähettämään koneen "koottavaksi ja testattavaksi", johon kuuluu vikojen selvittäminen. Ajattelin vaan, että vaikuttaako se, että kokosin sen itse asiaan jotenkin, mutta ilmeisesti ei, kuten joku jo sanoikin.

Itselleni kävi vuosi sitten ihan sama juttu kuin mitä sinulle kävi, ja vika oli emolevyssä.
        Asian selvittely olikin sitten pitkä tarina mutta ratkesi minun edukseni.

Se että kokosit koneen itse, ei vaikuta alenna myyjän takuuvastuuta ja virhevastuuta sinua kohtaan millään tavalla. Kokoamalla tietysti menettää postimyynnin palautusoikeuden (jos tilattu netin kautta yms), mutta myyjä ei automaattisesti voi vedota siihen että asiakas on konetta kasatessaan rikkonut komponentin jos komponentti on rikki. Jos myyjä näin väittää, on tällä aina näyttövelvollisuus.

Omassa tapauksessani myyjäliike heittäytyi niin hankalaksi, että vein koneen kasattavaksi toiseen liikkeeseen kuin mistä olin sen ostanut . Sieltä sitten kirjoitettiin todistus että emolevy on rikki.

• kompuutteri kirjoitti:

Itselleni kävi vuosi sitten ihan sama juttu kuin mitä sinulle kävi, ja vika oli emolevyssä.
        Asian selvittely olikin sitten pitkä tarina mutta ratkesi minun edukseni.

Se että kokosit koneen itse, ei vaikuta alenna myyjän takuuvastuuta ja virhevastuuta sinua kohtaan millään tavalla. Kokoamalla tietysti menettää postimyynnin palautusoikeuden (jos tilattu netin kautta yms), mutta myyjä ei automaattisesti voi vedota siihen että asiakas on konetta kasatessaan rikkonut komponentin jos komponentti on rikki. Jos myyjä näin väittää, on tällä aina näyttövelvollisuus.

Omassa tapauksessani myyjäliike heittäytyi niin hankalaksi, että vein koneen kasattavaksi toiseen liikkeeseen kuin mistä olin sen ostanut . Sieltä sitten kirjoitettiin todistus että emolevy on rikki.

Pointti onkin se, että myyjäliike ei ole velvollinen selvittämään vikaa, tai jos kyse on yhteensopimattomuudesta mutta jos osat edelleen ovat ehjiä ja toimii vaikka muiden osien kanssa niin erikseen osia metsästänyt on taas omillaan. Sehän on silloin itse ostanut ehjät osat mitkä ei jostain syystä toimi yhteen.

• ei apua
        Huena kome kirjoitti:

> Aikas paljon idiootteja täällä.

Kyllähän sitä yritetään arvailla, että mitä vikaa sinulla on vaikka et ole kertonut muuta kuin että ei toimi ja "kone vika"... Sinun pitäisi olla kiitollinen, kun kuitenkin saat vastauksia, joissa koetetaan auttaa.

> Ongelma oli semmoinen, että sitä en enää voinut itse ratkaista.

No, mikä se ongelma oli?

Eikä kone käynnistynyt ollenkaan? Vai käynnistyikö? Jos käynnistyi tai yritti käynnistyä, niin mihin se jäi? Oliko jotain virheilmoitusta, piikkauksia tai jopa puhuttu virheilmoitus kaiuttimissa tms.?

• neljä koonnut

Tuollainen "ei toimi" on kyllä niin huono kuvaus, että...

Näkyikö näytöllä yhtään mitään?
      Kertoiko, että kovalevyjä näkyy? Varmaankin yksi kovalevy oltava kiinni, että voi edes yrittää boottaamista.
      Pääsitkö BIOS-näyttöön?
      Vai näkyikö kaikki laitteet hyvin ja Windowsin asennus sitten epäonnistui?

• feefef

Villi arvaus emolevyn korokepalat laittamatta..emolevy oikarissa runkoon.Huom saattaa vielä pelittää kun laittaa palat.

• merekotti
        feefef kirjoitti:

Villi arvaus emolevyn korokepalat laittamatta..emolevy oikarissa runkoon.Huom saattaa vielä pelittää kun laittaa palat.

Ihmettelen miten kukaan muu ei osannut veikatta (emolevyn korokepalat laittamatta...) =) Aika yleistä alottelijoilla, mutta jos korokepalat paikallaan ja kone ei toimi=)) kokeile eri muisteilla ja ota kaikki asemat irti emolta (koneenhan lähtee käyntiin ilman asemiakin)S-ata ja Ide liitännät emolevyltä ja kokeile ilman niitä... Laita prosessorin vieressä oleva p4 eli v12 piuha paikoilleen.

Vaikea lähteä arvailemaan, kun ei tiedä mitä kone tekee vai tekeekö mitään??

NIIN, JA KERRO MITEN KÄVI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      28
      2673
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      91
      1034
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      891
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      865
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      837
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      817
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      800
    8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      64
      777
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      714
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      135
      708
    Aihe