Verovaroista ei makseta kisamatkoja

hegemånia

Suomessa valtakunnalliset liikuntajärjestöt saavat oman varainkeruunsa lisäksi tukea toimintaansa veikkausvoittovaroista. Veikkausvoittovaroilla tuetaan myös tiedettä, taidetta ja nuorisotyötä.

Verovaroilla ei kustanneta yhdenkään yleisurheilijan kisamatkaa, ei majoitusta, ei aterioita, eikä valitettavasti edes niitä onnistumisia, jotka antavat miljoonalle suomalaiskatsojalle hyvän mielen ainakin hetkeksi, kunnes taas keksitään uusi aihe valittaa.

Vuoden 2010 talousarviossa on lähes 463 miljoonaa euroa veikkausvoittovaroja. Liikuntaa ja urheilua tuetaan veikkausvoittovaroin yhteensä 128,5 miljoonalla eurolla. Tästä 44 miljoonaa euroa osoitettiin liikunnan kansalaistoimintaan, lähes 19 miljoonaa euroa kuntien liikuntatoimintaan, lähes 22 miljoonaa liikuntapaikkarakentamiseen ja hieman yli 18 miljoonaa liikunnan koulutuskeskuksille. Verovaroja valtion liikuntabudjettiin käytetään vain alle 2 miljoonaa euroa ja ne käytetään kokonaisuudessaan liikunta-alan koulutuksen tukemiseen. ( http://www.slu.fi/liikuntapolitiikka/liikunnan_talous2/veikkausvoittovarat/ )

Kansallisen yleisurheiluliiton eli Suomen Urheiluliiton osuus lähes puolen miljardin euron tukirahoista on 1,06 miljoonaa euroa. Suomen Palloliitto saa tukea yli puolet enemmän, 1,625 miljoonaa euroa. Miksi kukaan ei huutele hyypiöiden, jeremenkkojen ja kymmenien muiden huuhkajien matkakulujen perään? Heiltä jää joka vuosi jo pelkkä "kisaraja" rikkomatta.

Vuonna 2009 suomalaiset pelasivat veikkauspelejä ennätyksellisesti 1 557 miljoonalla eurolla. Tukeakseen suomalaista yleisurheilua edes yhdellä eurolla vuodessa tulisi Veikkauksen pelejä pelata noin 1470 eurolla. Tuolla 1 eurolla tuetaan 800 yleisurheiluseuraa ja 30 000 aktiiviyleisurheilijaa aina vauvasta vaariin.

Jos lottoat yhden rivin joka viikko, tuet suomalaista yleisurheilua vuosittain alle 3 sentillä.

Niin pientä kolikkoa ei ole keksittykään, millä sinä tukisit EM-kisoissa epäonnistunutta urheilijaa, joten pulinat pois ja lisää pullaa poskeen.

3

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veikkauksen rahoilla

      Ei tän keskustelupalstan idiootit tota tajua, vaikka sen huutais päin niiden naamaa.
      Täytyy ihmetellä, miten ne edes saa lähetettyä tänne viestejä, kun se vaatii oikean vastauksen laskutoimitukseen.

      • .......

        mulle äiti laskee


      • Noppi Koppiin
        ....... kirjoitti:

        mulle äiti laskee

        anopilla on hyvä laskupää.....se laski, että noillakin panostuksilla pitäis saada vähän enemmän aikaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe