Hei.
Olen nyt n. kaksi vuotta yrittänyt etsiä asuntoa, jossa voisin olla. Herkistyin homeasuntokierteen seurauksena niin pahasti, että oireilen lähes kaikissa sisätiloissa. Olen muuttanut lukuisia kertoja, käynyt n. 100:ssa asuntonäytössä, nukkunut autossa ja parvekkeilla kun en sisällä voi olla. Minulla ei valitettavasti ole rahaa ostaa tonttia ja rakentaa kunnon asuntoa itselleni. Henkiset ja fyysiset voimat ovat lopussa, ja apua en tilanteelleni saa, olen osannut kyllä etsiä. Tiedän, että Suomessa on muitakin kaltaisiani. Joku kenties siellä ruudun toisella puolella?
Siispä: Kirjoitan siksi, että en jaksa enää näin. Aion muuttaa ulkomaille, jonnekin lämpimään, jossa on helppo olla ympäri vuoden paljon ulkona. Löytyykö ketään yhdistämään voimia ja perustamaan home-evakkopaikka johonkin?? Olisi mukavampi lähteä yhdessä, ja asioiden selvittäminen olisi helpompaa joukolla. Entä onko jollakin kokemuksia lähtemisestä ja mahdollisia hyviä neuvoja paikan tms suhteen? Aion lähteä nyt syksyllä.
ulkomaille evakkoon
38
2234
Vastaukset
- -pois-
Lisäys edelliseen: sähköpostiinkin voi lähettää viestejä osoitteella [email protected]
- vertti-eetu
Viimeiset sentit melkein menee nyt kyllä ensi keskiviikon muuttoon joka on vasta neljäs kokeilu altistumisen jälkeen.
Perässä tullaan jos ei ala kohta onnistumaan asunnon vaihto. Homeirtaimistoa myymällä ei kyllä vielä matkalippurahoja saa. Suurin osa on mennyt kaatopaikalle.
Homepakolaisille ensikotia tänne kotomaahan olen esittänyt tehtäväksi yksinhuoltajille ja lapsilleen jos yksikin porukasta sairastuu.
Pois pitää päästä heti ensioireiden ilmaantumisen, ettei käy kuten Sinulle ja useille meistä.
Mutta harvat valitettavasti edes alussa ymmärtävät mistä helvetistä on kyse kun kohdalle sattuu.
Paluuta hyvin harvoin on edes kohtalaisen terveeksi kun kunnolla altistuu ja homma menee sinne nurjalle puolelle.- -pois-
Minä lähdin liian myöhään, sillä en aluksi ymmärtänyt, että oireissani oli kyse homeista (ei keuhko oireita, vaan pistelyitä, puutumisia, kouristeluja, silmäkipuja jne) ja kun tajusin lähteä, sain kaksi pahaa homeasuntoa peräkkäin(puhun homeista, mutta asunnoissa oli sekalainen sekoitus myös muuta, kemikaaleja, liuottimia kostuneista matoista, bakteereita ym). Sen jälkeen olen ollut niin altistunut, että en voi enää olla oikein missään. Kyse on mielestäni sekä omasta herkkyydestäni mutta valitettavasti myös Suomen todella surkeasta asuntokannasta. Ja vielä huonompaa rakennetaan koko ajan.
Tällainen elämä ei ole mielekästä ja tosiaan kun kerran on herkistynyt, en tästä enää tervehdy. Toivoa elättelen, että jonkinlaisen elämän rakentaminen muualle olisi vielä mahdollista.
Turvakoti kaikille homealtistuneille olisi todella tärkeä. On hirvittävää menettää terveytensä, omaisuutensa, tavaransa ja tulevaisuutensa, ja samaan aikaan paniikissa etsiä itselleen sijaa, kenenkään ymmärtämättä tilanteen vakavuutta. Toivottavasti ymmärtämys näistä asioista paranee Suomessa pian. - vertti-eetu
-pois- kirjoitti:
Minä lähdin liian myöhään, sillä en aluksi ymmärtänyt, että oireissani oli kyse homeista (ei keuhko oireita, vaan pistelyitä, puutumisia, kouristeluja, silmäkipuja jne) ja kun tajusin lähteä, sain kaksi pahaa homeasuntoa peräkkäin(puhun homeista, mutta asunnoissa oli sekalainen sekoitus myös muuta, kemikaaleja, liuottimia kostuneista matoista, bakteereita ym). Sen jälkeen olen ollut niin altistunut, että en voi enää olla oikein missään. Kyse on mielestäni sekä omasta herkkyydestäni mutta valitettavasti myös Suomen todella surkeasta asuntokannasta. Ja vielä huonompaa rakennetaan koko ajan.
Tällainen elämä ei ole mielekästä ja tosiaan kun kerran on herkistynyt, en tästä enää tervehdy. Toivoa elättelen, että jonkinlaisen elämän rakentaminen muualle olisi vielä mahdollista.
Turvakoti kaikille homealtistuneille olisi todella tärkeä. On hirvittävää menettää terveytensä, omaisuutensa, tavaransa ja tulevaisuutensa, ja samaan aikaan paniikissa etsiä itselleen sijaa, kenenkään ymmärtämättä tilanteen vakavuutta. Toivottavasti ymmärtämys näistä asioista paranee Suomessa pian.alkaa pikkuhiljaa jo löytymään ja myötätuntoa sitä on kyllä tarjottu ja aivan ilmatteeksi, mutta se ei auta mitään kun lainsäädäntö on retuperällä ja kosteusvauriosairastuneet ja homesairaat eivät saa minkäänlaista oikeusturvaa. Vakuutusturvasta puhumattakaan.
Helit ja halit ei meitä vielä pelasta.
Olen myös etsinyt apua kaikista mahdollisista paikoista korkeilta "viskaaleilta" ja politiikoilta.
Ei apua. Ei sitten millään. Kovempi juttu on kuitenkin tulossa vastuuhenkilöille. Silmukka koko ajan kiristyy.
Kuusi rivitaloasuntoa yli 10 henkilöä vielä vaarassa. Töitä teen hartiavoimin naapureiden pelastamiseksi vaikka aluehallintoviraston korkea virkamies sanoikin "ei pidä liikaa omaa terveyttään vaarantaa naapureiden vuoksi". No tuo ajatusmalli varmaan sopii virkamiehille. Minulle ei.
Oikeaa vilpitöntä ymmärrystä.
Ehkä sitten jos joku todella korkeassa virassa oleva vaikuttaja sairastuu, mutta se ei ole mahdollista enkä sitä edes toivo.
Onni ei auta näissä asioisssa. Raha ja oikea ajoitus POIS toksiinipaskoista.
Lääkäri sanoi 28.12.2009 "Homesairaus pois kotoa onko paikkaa mihin mennä". Ei ollut paikkaa mihin mennä eikä kyllä liikoja varojakaan.
Kun pääset etelän lämpöön ja alat "virkoamaan" pistä vähän juttua tälle palstalle.
Yritän notkua täällä niin kauan kuin Herra suo.
En ole ainoa joka Sinulle toivottaa selviytymistä minne vain menetkin.
Rohkeita sairastuneita taistoon mukaan, yli puoluerajojen. - qugga
vertti-eetu kirjoitti:
alkaa pikkuhiljaa jo löytymään ja myötätuntoa sitä on kyllä tarjottu ja aivan ilmatteeksi, mutta se ei auta mitään kun lainsäädäntö on retuperällä ja kosteusvauriosairastuneet ja homesairaat eivät saa minkäänlaista oikeusturvaa. Vakuutusturvasta puhumattakaan.
Helit ja halit ei meitä vielä pelasta.
Olen myös etsinyt apua kaikista mahdollisista paikoista korkeilta "viskaaleilta" ja politiikoilta.
Ei apua. Ei sitten millään. Kovempi juttu on kuitenkin tulossa vastuuhenkilöille. Silmukka koko ajan kiristyy.
Kuusi rivitaloasuntoa yli 10 henkilöä vielä vaarassa. Töitä teen hartiavoimin naapureiden pelastamiseksi vaikka aluehallintoviraston korkea virkamies sanoikin "ei pidä liikaa omaa terveyttään vaarantaa naapureiden vuoksi". No tuo ajatusmalli varmaan sopii virkamiehille. Minulle ei.
Oikeaa vilpitöntä ymmärrystä.
Ehkä sitten jos joku todella korkeassa virassa oleva vaikuttaja sairastuu, mutta se ei ole mahdollista enkä sitä edes toivo.
Onni ei auta näissä asioisssa. Raha ja oikea ajoitus POIS toksiinipaskoista.
Lääkäri sanoi 28.12.2009 "Homesairaus pois kotoa onko paikkaa mihin mennä". Ei ollut paikkaa mihin mennä eikä kyllä liikoja varojakaan.
Kun pääset etelän lämpöön ja alat "virkoamaan" pistä vähän juttua tälle palstalle.
Yritän notkua täällä niin kauan kuin Herra suo.
En ole ainoa joka Sinulle toivottaa selviytymistä minne vain menetkin.
Rohkeita sairastuneita taistoon mukaan, yli puoluerajojen.asuin hometalossa melkein 10 vuotta ja sairastuin.nyt vuoden sisään muuttanut viidesti ja taas pitäis,mut enää ei tiedä mihin.alkaa henkisestikin olla jo aika loppu.tänään sain tään netin että edes jossa tätä käsitellään,sillä kukaan ei tätä oikein ymmärrä.
- vertti-eetu
qugga kirjoitti:
asuin hometalossa melkein 10 vuotta ja sairastuin.nyt vuoden sisään muuttanut viidesti ja taas pitäis,mut enää ei tiedä mihin.alkaa henkisestikin olla jo aika loppu.tänään sain tään netin että edes jossa tätä käsitellään,sillä kukaan ei tätä oikein ymmärrä.
päättäjäkin ymmärtää, mutta maksajaa ja syyllistä ei löydy tai ei haluta löytyvän aina kun pitäisi kehiin saada.
Kun haluat saada oikeutta, niin sittenhän se peli vasta alkaakin. Mukana siinä pelissä onkin sitten monenlaista vastuuhenkilöä. Ilman todellista vastuuta.
Professoreista - mittarivilleen ymmärtää koko touhun. Juttuja on ja linkkejä niin, että aivan hirvittää.
Tästä jos aloittaa, niin paljon jo selviää mistä kyse. Eikä tämä ole aivopesua.
http://yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html
Homeherkkä# tänään oli PEF aamun kolme 590, 600 ja 600. Ilta kolme puhallusta 600, 590 ja 600.
Mitä tuohon sanoisit asiantuntijana. Kipuja on pirusti sisuksissa (ei niinkään paljon enää keuhkoissa)mutta on silmissä kuin myös otsaontelon puolella sekä edelleenkin kuumeinen olo iltaisin.
- qugga
mihinköhän sitä lähtis ja mitä siel tekis?
- vertti-eetu
lähtenyt ja vielä on lähtijöitä.
Tekeminen on paljon kiinni kavereista ja omasta mielikuvituksesta. Rahaa jos on, niin kyllä tekeminen on helpompaa laittaa kohdalleen kuntoon.
Homesairaana se tekemisen mielekkyys on sitten toinen juttu ja jaksaminen kolmas.
Tuossa jutussa (alla) on maininta myös ulkomaille lähtijöistä. Varmaan vastuuhenkilöihin kyllästyneenä. Kukapa se muutoin lähtisi. Kateiden ja vahingonilon saastuttamasta kannustavasta ympäristöstä homeasunnosta.
http://www.perhe.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/552240/_kosteusvaurio_ja_hometta_olemme_sairastelleet_onk - -pois-
vertti-eetu kirjoitti:
lähtenyt ja vielä on lähtijöitä.
Tekeminen on paljon kiinni kavereista ja omasta mielikuvituksesta. Rahaa jos on, niin kyllä tekeminen on helpompaa laittaa kohdalleen kuntoon.
Homesairaana se tekemisen mielekkyys on sitten toinen juttu ja jaksaminen kolmas.
Tuossa jutussa (alla) on maininta myös ulkomaille lähtijöistä. Varmaan vastuuhenkilöihin kyllästyneenä. Kukapa se muutoin lähtisi. Kateiden ja vahingonilon saastuttamasta kannustavasta ympäristöstä homeasunnosta.
http://www.perhe.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/552240/_kosteusvaurio_ja_hometta_olemme_sairastelleet_onkNiin, en tiedä mihin lähteä. Tiedän vain että olen niin uupunut, että en voi hakea ainakaan töitä ulkomailta nyt alkuun, koska olen ihan romahtamisen partaalla. Jos saan homeettoman paikan nukun ja itken ensin pari kuukautta. Mutta uusi elämähän tässä pitää rakentaa, johonkin. Minulla on sellainen koulutus jolla ei oikein työpaikkoja muualla ole. Aika umpikuja. Tiedän vaan että on pakko päästä talveksi homeettomaan sisätilaan. Jos ei muuta, niin alkuun työttömänä katselee paikkoja ja mahdollisuuksia. Itse mietin että esim. Intiassa on halpa elää, ja siellä on kuitenkin lämmin joten voi olla paljon ulkona. Jotain fiksua pitää keksiä pidemmän päälle, alkuun tietenkin fiksua on levätä stressi pois.
Tuo Vartti-Eetun linkki oli hyvä mutta kyllä siitä sai sen kuvan, että homeasuntoja on harvassa, ja kun vaan muutaa pois niin helpottaa. Minä en pääse oireita pakoon kun nykyisellä altistuksella oireilen joka paikassa melkein. Aina myös puhutaan astmasta, mutta minun pahimmat oireet on ihan muuta kuin keuhko-oireita - koko elimistö sekaisin ja tätä on olut esim lääkärien mahdoton tajuta.
Ainakin siellä ulkomailla vois porukalla kirjottaa lehtiin "matkakertomusta" että tulis asia esiin millaisiin ratkaisuihin ihmiset joutuu. En haluaisi todellakaan miettiä tällaisia älyttömyyksiä vaan elää sitä normaalia elämää mikä minulla joskus oli.. en edes muista enää millaista se oli. - vertti-eetu
-pois- kirjoitti:
Niin, en tiedä mihin lähteä. Tiedän vain että olen niin uupunut, että en voi hakea ainakaan töitä ulkomailta nyt alkuun, koska olen ihan romahtamisen partaalla. Jos saan homeettoman paikan nukun ja itken ensin pari kuukautta. Mutta uusi elämähän tässä pitää rakentaa, johonkin. Minulla on sellainen koulutus jolla ei oikein työpaikkoja muualla ole. Aika umpikuja. Tiedän vaan että on pakko päästä talveksi homeettomaan sisätilaan. Jos ei muuta, niin alkuun työttömänä katselee paikkoja ja mahdollisuuksia. Itse mietin että esim. Intiassa on halpa elää, ja siellä on kuitenkin lämmin joten voi olla paljon ulkona. Jotain fiksua pitää keksiä pidemmän päälle, alkuun tietenkin fiksua on levätä stressi pois.
Tuo Vartti-Eetun linkki oli hyvä mutta kyllä siitä sai sen kuvan, että homeasuntoja on harvassa, ja kun vaan muutaa pois niin helpottaa. Minä en pääse oireita pakoon kun nykyisellä altistuksella oireilen joka paikassa melkein. Aina myös puhutaan astmasta, mutta minun pahimmat oireet on ihan muuta kuin keuhko-oireita - koko elimistö sekaisin ja tätä on olut esim lääkärien mahdoton tajuta.
Ainakin siellä ulkomailla vois porukalla kirjottaa lehtiin "matkakertomusta" että tulis asia esiin millaisiin ratkaisuihin ihmiset joutuu. En haluaisi todellakaan miettiä tällaisia älyttömyyksiä vaan elää sitä normaalia elämää mikä minulla joskus oli.. en edes muista enää millaista se oli.oli tuon antamani linkin kirjoitukset kirjoitettu.
Paljon on virrannut vettä Kemijoesta tällä välillä ja vesivahinkoja sekä kosteusvaurioita tapahtunut maassamme mistä homesairaita ja toksiinimyrkkysairaita koko ajan tulee lisää. Ja niitähän tulee. Ei voi mitään vaikka mitä yrittäisi.
Syksyn rankkasateet vielä edessä. Joutuu "sorabatjan bäälle" kyhätyt rivarit ja omakotitalot vielä lujille.
Käykäähän isännöitsijät väliin kuikkimassa tilanteita jos ei ole älytty salaojia rakentaa ja pihan kallistukset rakennuksiin päin, ettei tule ylläreitä kuten täälläpäin. Lähellä salpausta. Kyllä salpaa henkeä väliin pirusti mutta keuhkot tällä hetkellä kuitenkin se pienin paha.
Vaimo tuossa pesee pyykkiä ja ulos on mentävä. Pesukone on varmaan saastunut solumyrkyistä.
Sairastuneita ja oireilevia senverran, entisistä naapureista, ettei kannata leikkiä vakavan asian kanssa kenenkään vastuuhenkilön.
JOKAINEN SAIRASTUNUT kosteusvauriosta on liikaa. Sehän on selvää.
Ei ongelma ole mitenkään mitattuna pieni. Isännöitsijät, terveystarkastajat ja kaikki vastuuhenkilöt vähättelevät asiaa.
Lain laatijat ei ole mukana kuin myötätunnolla. Onkohan sekään edes aitoa. Epäilen.
Jospa se onkin vain "piilevä myötätunto". Siinäpä uusi iskulause lääkäreille. - vertti-etu
vertti-eetu kirjoitti:
oli tuon antamani linkin kirjoitukset kirjoitettu.
Paljon on virrannut vettä Kemijoesta tällä välillä ja vesivahinkoja sekä kosteusvaurioita tapahtunut maassamme mistä homesairaita ja toksiinimyrkkysairaita koko ajan tulee lisää. Ja niitähän tulee. Ei voi mitään vaikka mitä yrittäisi.
Syksyn rankkasateet vielä edessä. Joutuu "sorabatjan bäälle" kyhätyt rivarit ja omakotitalot vielä lujille.
Käykäähän isännöitsijät väliin kuikkimassa tilanteita jos ei ole älytty salaojia rakentaa ja pihan kallistukset rakennuksiin päin, ettei tule ylläreitä kuten täälläpäin. Lähellä salpausta. Kyllä salpaa henkeä väliin pirusti mutta keuhkot tällä hetkellä kuitenkin se pienin paha.
Vaimo tuossa pesee pyykkiä ja ulos on mentävä. Pesukone on varmaan saastunut solumyrkyistä.
Sairastuneita ja oireilevia senverran, entisistä naapureista, ettei kannata leikkiä vakavan asian kanssa kenenkään vastuuhenkilön.
Ei ongelma ole mitenkään mitattuna pieni. Isännöitsijät, terveystarkastajat ja kaikki vastuuhenkilöt vähättelevät asiaa.
Lain laatijat ei ole mukana kuin myötätunnolla. Onkohan sekään edes aitoa. Epäilen.
Jospa se onkin vain "piilevä myötätunto". Siinäpä uusi iskulause lääkäreille.onhan meillä vielä Timo Soinin ajatukset "Maassa maan tavalla. Suomessa ja muualla. Suomalaisille ja kaikille muillekin."
Tapoja miten suhtautua homesairastuneisiin, on kyllä ensin muutettava melkolailla.
Nyt olisi tuolla porukalla iskun paikka Homepakolaiset pidettävä kotimaassa keinoja kaihtamatta.
Siinä ei varmaan enää virkamiesten päitä silitellä eikä vääriä asioita jatkossa kosteusvauriorakennuksissa tutkittaisi. Nyt Soini asialle. Homeporukoilta äänet reppuun ja uusia lakeja laatimaan vihdoinkin kosteusvauriosairastuneiden oikeusturvan parantamiseksi. - vertti-eetu
vertti-eetu kirjoitti:
oli tuon antamani linkin kirjoitukset kirjoitettu.
Jospa se onkin vain "piilevä myötätunto". Siinäpä uusi iskulause lääkäreille.mikä iskee muutaman kupin jälkeen. Suomalaista kansanperinnettäkö?
Kateuden ja vahingonilon rinnalla. - vertti-eetu
vertti-eetu kirjoitti:
mikä iskee muutaman kupin jälkeen. Suomalaista kansanperinnettäkö?
Kateuden ja vahingonilon rinnalla.vaihtoehto.
Laitetaampa numero muistiin. T.S. tjsp. perussuomalainen.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_796_2006_p.shtml
Tämä ei ole mainos.
- ideointia
Tuli mieleen, että voisiko porukka homesairaita rakennuttaa yhdessä rivitalon vuokra-asunnoiksi itselleen? Saisiko joltain ARA:lta tms. rakentamiseen avustusta? Ja Juhani Pirinen tai hengitysliitosta korjausneuvoja valvomaan rakentamista, niin että tulee kanssa kunnollista. Kunnon PR-kampanja päälle, niin samalla saisivat ihmiset asiallista tietoa homeista, ja lisäksi jos julkisuutta tulee tarpeeksi, niin projektiin voisi saada puoli-ilmaiseksi tavaraa rakennustarvikkeiden valmistajilta ja myyjiltä. Talon omistajaksi esim. Hengitysliitto tai erikseen perustettava voittoa tavoittelematon yhdistys (pankkilainaa, jota maksetaan vuokratuloilla takaisin tms.)
- -pois-
Oon itsekin miettinyt, että voisiko porukalla rakentaa/rakennuttaa kunnollisen asunnon tänne Suomeen. Se olisi aina parempi kuin poislähtö. Esimerkkiä voisi hakea Ruotsista, siellä on esim sähköallergikoille jo rakennettu asuntoja. Mikä taho voisi olla kiinnostunut? Rahaa varmaan homesairastuneilla itsellään on aika vähän, sattuneesta syystä? Pitäisi saada yhteen tämä porukka joka pyörii tässä kierteessä, ja sitten yhdessä alkaa kyselemään. Itse olen kiertänyt niin monta virastoa ja järjestöä, suunnilleen itkemässä jo että eikö kukaan voi auttaa, mutta yhtä ihmistä varten on niin eri kuin isoa joukkoa. Meidän pitäisi tulla näkyviksi ja alkaa vaatia. Minä olen todellakin mukana tässä jos vaan muita lähtee mukaan. Ideoidaan lisää?
- ideointia
-pois- kirjoitti:
Oon itsekin miettinyt, että voisiko porukalla rakentaa/rakennuttaa kunnollisen asunnon tänne Suomeen. Se olisi aina parempi kuin poislähtö. Esimerkkiä voisi hakea Ruotsista, siellä on esim sähköallergikoille jo rakennettu asuntoja. Mikä taho voisi olla kiinnostunut? Rahaa varmaan homesairastuneilla itsellään on aika vähän, sattuneesta syystä? Pitäisi saada yhteen tämä porukka joka pyörii tässä kierteessä, ja sitten yhdessä alkaa kyselemään. Itse olen kiertänyt niin monta virastoa ja järjestöä, suunnilleen itkemässä jo että eikö kukaan voi auttaa, mutta yhtä ihmistä varten on niin eri kuin isoa joukkoa. Meidän pitäisi tulla näkyviksi ja alkaa vaatia. Minä olen todellakin mukana tässä jos vaan muita lähtee mukaan. Ideoidaan lisää?
Meillä on itse rakennettu omakotitalo, joka on pyritty rakentamaan mahdollisimman hyväksi, täällä voin OK. Mistäköhän löytäisit muita samassa tilanteessa olijoita? Tietäisiköhän Inspector Secin ihmiset neuvoa tosi pahoin herkistyneitä, tai Aste, tai Hengitysliitto? Jos ilmoittaisit yhteystietosi heille ja pyytäisit toimittamaan samassa tilanteessa oleville? Jotenkin pitäisi saada porukka kasaan ja suunnittelemaan. Ideana pitäisi olla terveellinen vuokra-asunto niin että rumbassa varallisuutensa menettänyt homesairas pystyisi siellä asumaan esim. asumistuen avulla. Ja niin toteutettuna, että mikään kiinteistöyhtiön ahneus ei pääse pilaamaan hyvin tehtyä taloa. Tarvittavien korjausten pitäisi sujua ripeästi jne.
Tsemppiä homeettoman asunnon etsimiseen/rakentamiseen! - -pois-
ideointia kirjoitti:
Meillä on itse rakennettu omakotitalo, joka on pyritty rakentamaan mahdollisimman hyväksi, täällä voin OK. Mistäköhän löytäisit muita samassa tilanteessa olijoita? Tietäisiköhän Inspector Secin ihmiset neuvoa tosi pahoin herkistyneitä, tai Aste, tai Hengitysliitto? Jos ilmoittaisit yhteystietosi heille ja pyytäisit toimittamaan samassa tilanteessa oleville? Jotenkin pitäisi saada porukka kasaan ja suunnittelemaan. Ideana pitäisi olla terveellinen vuokra-asunto niin että rumbassa varallisuutensa menettänyt homesairas pystyisi siellä asumaan esim. asumistuen avulla. Ja niin toteutettuna, että mikään kiinteistöyhtiön ahneus ei pääse pilaamaan hyvin tehtyä taloa. Tarvittavien korjausten pitäisi sujua ripeästi jne.
Tsemppiä homeettoman asunnon etsimiseen/rakentamiseen!Kiitos tsemppauksesta ja ideoista. Taidan tosiaan toimitella yhteystietojani johonkin. Porukkaa kasaan ja suunnittelemaan. Kunhan vaan jaksaisi vielä! Te olette siinä mielessä onnekkaita että ootte voineet rakentaa itse terveen talon. Oletko siinä asuessa huomannut että oireilu mualla vähenisi myös, ja onko sulle jäänyt pysyviä vaurioita? Veitkö mitään vanhaa tavaraa uuteen taloon?
- ideointia
-pois- kirjoitti:
Kiitos tsemppauksesta ja ideoista. Taidan tosiaan toimitella yhteystietojani johonkin. Porukkaa kasaan ja suunnittelemaan. Kunhan vaan jaksaisi vielä! Te olette siinä mielessä onnekkaita että ootte voineet rakentaa itse terveen talon. Oletko siinä asuessa huomannut että oireilu mualla vähenisi myös, ja onko sulle jäänyt pysyviä vaurioita? Veitkö mitään vanhaa tavaraa uuteen taloon?
Vielä en oikein osaa sanoa, onko oireilu muualla vähentynyt, kun sopiva astmalääkitys on vielä hakusessa. On jäänyt pysyviä vaurioita, krooninen poskiontelotulehdus, vaikea astma, pysyvää bakteerikasvua keuhkoissa, kuumekohtauksia,... Täällä uudessa kodissa on vain pari vanhaa kokopuista huonekalua, jotka on jynssätty kloorilla, astiat sekä hyvin vähän henkilökohtaisia tavaroita (tyyliin koruja), jotka putsattu myös kloorilla. Sängyt, petivaatteet, sohva, kirjat, piano, telkkari, tietokone jne. jne. on hävitetty Lisäksi uusia tavaroita on hankittu vain vähän ja hyvää, tarkasti ominaisuudet tarkastaen. Vain kokopuisia huonekaluja, joista itse on lakattu käsittelemättömät puupinnat umpeen (käsittelemätön puukin tekee oireita), kodinkoneet Euroopassa valmistettuja, telkkari vain vähän kemikaaleja sisältävä jne.
Toivottavasti saisit innostuneen porukan kasaan rakentamaan uutta kotia! Tänään säätiedotusta katsellessani mietin, että Oulu tai pohjoisemmaksi voisi olla homesairaalle terveellinen asuinpaikka, olettaisin että talvisin on vähemmän loskakelejä kuin etelämmässä mikä säästäisi rakenteita kosteusrasitukselta ja jo aikaisin syksyllä alkaisi ekat pakkasyöt, jotka ainakin mulla helpottaa ulkoilua. - uk
ideointia kirjoitti:
Tsemppiä homeettoman asunnon etsimiseen/rakentamiseen!Helillä on hengityssairaita varten rakennettuja erikoisasuntoja Asunnoissa on huomioitu sisäilman laatu erityisesti hengityssairaita ajatellen - kertoo Helin verkkosivut: http://heli.fi/Hengitysliitto/Vuokra-asunnot/
Tässä eräät asukkaat kertovat kokemuksistaan Helin hengityssairaille tarkoitetuista vuokra-asunnoista:
http://blogit.mtv3.fi/kolmevarttia/2009/11/25/uhkapelia-hengityssairaiden-terveydella/
"Olemme asuneet Hengitysliiton hengityssairaille tarkoitetussa asunnossa vuokralla Tuusulan Silmussa. Vakituiseksi asukkaaksi pääsee ainoastaan lääkärintodistuksella, koska asunnot on rakennettu niin sanotusti hengityssairaita huomioonottavasti. Muutimme asuntoon vaimon allergian vuoksi, mutta sieltä lähtiessä oireilimme vakavasti koko perhe. Emme ole koskaan olleet niin sairaita yhdessäkään asunnossa. Aamulla tuli verta nenästä, iho oli rikki käsistä ja naamasta. Päätä särki jatkuvasti, oksetti, keuhkoihin, kurkkuun, nenään ja silmiin koski jatkuvasti. Yskimme yöt läpeensä ja loppuvaiheessa täytyi tuulettaa ainakin kerran tunnissa läpi yön, ja vaimo vietti öisin pitkiä aikoja parvekkeella koska meinasi tukehtua. Vauvamme oksenteli ja kaksivuotiaan kasvot olivat aamuisin turvonneet. Antibiootteja kului. Olimme lopen uupuneita. Reklamoimme asiasta Helille 14 kuukauden ajan. Aluksi asiaamme ei otettu kuuleviin korviin. Kun teetimme itse siellä sisäilmatutkimuksen, jonka tuloksena kehotettiin avaamaan rakenteita, Heli teetätti identtisen tutkimuksen jonka tulos oli päinvastainen: sisäilma erinomainen. Meille myös sanottiin että valitettavasti olette niin herkkiä, että edes tällainen Hengitysliiton erityisasunto ei teille sovi. Ja todettiin vielä, että ”te olette ainoita oireilevia asukkaita”. Valitettavasti me uskoimme ja epäilimme jopa omaa mielenterveyttämme.
Kun sitten olimme pidempiä aikoja poissa kotoa ja aina paranimme näinä aikoina, aloimme jälleen epäillä asiaa. Aloimme kysellä naapureilta, ja selvisi, että moni muukin oireilee, ja että hekin ovat reklamoineet asiasta Hengitysliitolle. Kutsuimme paikalle kunnan asumisterveystarkastajan, ja teetimme itse vielä uuden tutkimuksen Risto Salininkin yllä mainitsemalla yrityksellä. Selvisi että asunnossamme oli käynyt jo kuusi vuotta aiemmin, vuonna 2003, silloinen terveystarkastaja täysin samoista syistä. Asumisterveystarkastaja kirjoitti Helille toimintakehotuksen. Teettämämme sisäilmatutkimuksen tulos oli se, että sisäilma on erittäin myrkyllistä (4 asteikolla 1-4). " uk kirjoitti:
Helillä on hengityssairaita varten rakennettuja erikoisasuntoja Asunnoissa on huomioitu sisäilman laatu erityisesti hengityssairaita ajatellen - kertoo Helin verkkosivut: http://heli.fi/Hengitysliitto/Vuokra-asunnot/
Tässä eräät asukkaat kertovat kokemuksistaan Helin hengityssairaille tarkoitetuista vuokra-asunnoista:
http://blogit.mtv3.fi/kolmevarttia/2009/11/25/uhkapelia-hengityssairaiden-terveydella/
"Olemme asuneet Hengitysliiton hengityssairaille tarkoitetussa asunnossa vuokralla Tuusulan Silmussa. Vakituiseksi asukkaaksi pääsee ainoastaan lääkärintodistuksella, koska asunnot on rakennettu niin sanotusti hengityssairaita huomioonottavasti. Muutimme asuntoon vaimon allergian vuoksi, mutta sieltä lähtiessä oireilimme vakavasti koko perhe. Emme ole koskaan olleet niin sairaita yhdessäkään asunnossa. Aamulla tuli verta nenästä, iho oli rikki käsistä ja naamasta. Päätä särki jatkuvasti, oksetti, keuhkoihin, kurkkuun, nenään ja silmiin koski jatkuvasti. Yskimme yöt läpeensä ja loppuvaiheessa täytyi tuulettaa ainakin kerran tunnissa läpi yön, ja vaimo vietti öisin pitkiä aikoja parvekkeella koska meinasi tukehtua. Vauvamme oksenteli ja kaksivuotiaan kasvot olivat aamuisin turvonneet. Antibiootteja kului. Olimme lopen uupuneita. Reklamoimme asiasta Helille 14 kuukauden ajan. Aluksi asiaamme ei otettu kuuleviin korviin. Kun teetimme itse siellä sisäilmatutkimuksen, jonka tuloksena kehotettiin avaamaan rakenteita, Heli teetätti identtisen tutkimuksen jonka tulos oli päinvastainen: sisäilma erinomainen. Meille myös sanottiin että valitettavasti olette niin herkkiä, että edes tällainen Hengitysliiton erityisasunto ei teille sovi. Ja todettiin vielä, että ”te olette ainoita oireilevia asukkaita”. Valitettavasti me uskoimme ja epäilimme jopa omaa mielenterveyttämme.
Kun sitten olimme pidempiä aikoja poissa kotoa ja aina paranimme näinä aikoina, aloimme jälleen epäillä asiaa. Aloimme kysellä naapureilta, ja selvisi, että moni muukin oireilee, ja että hekin ovat reklamoineet asiasta Hengitysliitolle. Kutsuimme paikalle kunnan asumisterveystarkastajan, ja teetimme itse vielä uuden tutkimuksen Risto Salininkin yllä mainitsemalla yrityksellä. Selvisi että asunnossamme oli käynyt jo kuusi vuotta aiemmin, vuonna 2003, silloinen terveystarkastaja täysin samoista syistä. Asumisterveystarkastaja kirjoitti Helille toimintakehotuksen. Teettämämme sisäilmatutkimuksen tulos oli se, että sisäilma on erittäin myrkyllistä (4 asteikolla 1-4). ""Selvisi että asunnossamme oli käynyt jo kuusi vuotta aiemmin, vuonna 2003, silloinen terveystarkastaja täysin samoista syistä. Asumisterveystarkastaja kirjoitti Helille toimintakehotuksen. Teettämämme sisäilmatutkimuksen tulos oli se, että sisäilma on erittäin myrkyllistä (4 asteikolla 1-4)."
- Järkyttävää. Vuokra-asunnoissa on juuri tuo ongelma, että tieto ei kulje vanhojen ja uusien vuokralaisten kesken. Kun joku muuttaa asunnosta homeongelman takia pois, seuraava kokelas pääsee testaamaan kuntoaan. Ja jos vuokranantaja on edellytetty tekemään asuntoon korjauksia, kukaan ei käy tarkistamassa, että niin on todellakin tehty. Korjauksista laistetaan ja laitetaan aina uudet ja uudet asukkaat pilaamaan terveytensä. Näin Suomen asuntokanta pysyykin mätänä, koska systeemi on niin mätä eikä kukaan välitä mistään mitään.
- tervemenoa
Siellä on halpaa ja lämmintä. Jos kaikki tämän palstan käyttäjät lähtisivät, voisi tulevaisuus olla ... uskallanko edes sanoa
- qugga
yritä uskaltaa.
"Jos kaikki tämän palstan käyttäjät lähtisivät, voisi tulevaisuus olla ..."
- Aika hiljaista ainakin. Ja ainakaan meittii ei saa täältä Suomesta millään. Suomihan on "kauttaaltaan ilmastoitu" niin kuin jotkut thaimaalaiset ovat sanoneet, mitä nyt viime aikoina on käynyt vähän hassusti ja olo ollut sen mukainen.- Homeherkkä#
Kirjoitit:
"Jos kaikki tämän palstan käyttäjät lähtisivät, voisi tulevaisuus olla..uskollanko edes sanoa".
Kehoitielet siis meitä kaikkia palstalaisia (tietysti itsesi mukaanlukien) lähtemään Intian Goaan jonkun tulevaisuususkosi takia, jota uskoa et maininnut nimeltä etkä perustellut sitä millään tavoin.
Kun maamme kosteusvauriorakennukset ovat aiheuttaneet meemme kansalaisille lääketieteilijäiden 1970-luvulla käyttöönottamaa sairasrakennussyndroomaa (`= allerginen. astmaattinen ja reumaattinen oireilu), ja kun kosteusvauriorakennuskantamme on noista vuosista ruhtinaallisesti vain lisääntynyt, niin tämän palstan kirjoittamien muuttamienen Intian Goaan ei paranna kenenkään kosteusvauriorakennusaltistuksesta sairastuneen oikeusturvaa eikä estä ketään sairastumasta lääketieteen jo tuntemiin ns. kosteusvauriorakennusaltistusoireiluihin ja sairauksiin.
kosteusvauriorakennusaltistuksesta sairastuneiden puskaradio toimii todella hyvin, kuten se on toiminut vuosikymmeniä, vaikka kaikki tämän palstan kirjoittajat häipyisivät kuka minnekin tältä palstalta. - vertti eetu
Homeherkkä# kirjoitti:
Kirjoitit:
"Jos kaikki tämän palstan käyttäjät lähtisivät, voisi tulevaisuus olla..uskollanko edes sanoa".
Kehoitielet siis meitä kaikkia palstalaisia (tietysti itsesi mukaanlukien) lähtemään Intian Goaan jonkun tulevaisuususkosi takia, jota uskoa et maininnut nimeltä etkä perustellut sitä millään tavoin.
Kun maamme kosteusvauriorakennukset ovat aiheuttaneet meemme kansalaisille lääketieteilijäiden 1970-luvulla käyttöönottamaa sairasrakennussyndroomaa (`= allerginen. astmaattinen ja reumaattinen oireilu), ja kun kosteusvauriorakennuskantamme on noista vuosista ruhtinaallisesti vain lisääntynyt, niin tämän palstan kirjoittamien muuttamienen Intian Goaan ei paranna kenenkään kosteusvauriorakennusaltistuksesta sairastuneen oikeusturvaa eikä estä ketään sairastumasta lääketieteen jo tuntemiin ns. kosteusvauriorakennusaltistusoireiluihin ja sairauksiin.
kosteusvauriorakennusaltistuksesta sairastuneiden puskaradio toimii todella hyvin, kuten se on toiminut vuosikymmeniä, vaikka kaikki tämän palstan kirjoittajat häipyisivät kuka minnekin tältä palstalta.ja vielä jos puskaradio muistasi tämän asian "Pitää siis pystyä erottamaan home ja bakteeri".
Riittää kun lainlaatijat ja virkakoneisto sekä isännöitsijät ja terveystarkastajat, mittarivilletkin näitä kahtaa asiaa sotkevat.
Myöntäkää tosiasiat, mitatkaa oikeita asioita niitä mikä ihmiset saa sairaaksi. Bakteerit elimistön ulkopuolelta.
Avaavaa lääkettä olen kohta viikon ottanut PEF puhallusten aikana.
Lähtö oli 630. Tänä aamuna en jaksanut enää lääkettä ottaa. Keuhkot kipeytyneet.
Viimeisin puhallus 440. Mihin katosi puhallusvoimat? Kun puhallan, alkaa yskittämään pirusti.
Ei taida kaikki olla hyvin nyt. Maanantaina vasta keuhkolääkärin luo. Homeherkkä# mistähän nyt on kysymys. Huolestunut olen. - sama merkki v-e
vertti eetu kirjoitti:
ja vielä jos puskaradio muistasi tämän asian "Pitää siis pystyä erottamaan home ja bakteeri".
Riittää kun lainlaatijat ja virkakoneisto sekä isännöitsijät ja terveystarkastajat, mittarivilletkin näitä kahtaa asiaa sotkevat.
Myöntäkää tosiasiat, mitatkaa oikeita asioita niitä mikä ihmiset saa sairaaksi. Bakteerit elimistön ulkopuolelta.
Avaavaa lääkettä olen kohta viikon ottanut PEF puhallusten aikana.
Lähtö oli 630. Tänä aamuna en jaksanut enää lääkettä ottaa. Keuhkot kipeytyneet.
Viimeisin puhallus 440. Mihin katosi puhallusvoimat? Kun puhallan, alkaa yskittämään pirusti.
Ei taida kaikki olla hyvin nyt. Maanantaina vasta keuhkolääkärin luo. Homeherkkä# mistähän nyt on kysymys. Huolestunut olen.oli siis lähtö ilman avaavaa. Koko ajan ilman avaavaa pysyi 600 tietämillä, mutta avaavan jälkeen alkoi tehot kadota ja kipuja ilmeni keuhkoissa.
- turhaan puhaltelet
sama merkki v-e kirjoitti:
oli siis lähtö ilman avaavaa. Koko ajan ilman avaavaa pysyi 600 tietämillä, mutta avaavan jälkeen alkoi tehot kadota ja kipuja ilmeni keuhkoissa.
myrkkyä.
- vuhuu!
sama merkki v-e kirjoitti:
oli siis lähtö ilman avaavaa. Koko ajan ilman avaavaa pysyi 600 tietämillä, mutta avaavan jälkeen alkoi tehot kadota ja kipuja ilmeni keuhkoissa.
Jempu.. minä puhallan 420. Huonoina päivinä 280. Ei ole astmaa kuulemma, vika on päässä.
vuhuu! kirjoitti:
Jempu.. minä puhallan 420. Huonoina päivinä 280. Ei ole astmaa kuulemma, vika on päässä.
"Ei ole astmaa kuulemma, vika on päässä."
- Tavallinen tarina, otan osaa. Mielenvikaisista, potilaita hulluina pitävistä lääkäreistä joutuvat etenkin homesairaat kärsimään.
- Pyy tipannu
Ai jaa, luulin jo että saan lukea kertomuksen siirtymisestä kerrostaloon asumaan. Eikö nyt ainakin uudemmista kerrostaloista luulisi löytyvän vielä homevapaitakin taloja...? Luultavasti olet todella pahasti allergisoitunut ja todella herkkä pienimmillekin homepitoisuuksille? Lykkyä pyttyyn vain sinulle, jaksamista ja onnen löytymistä!
- aina tae
homeettomuudesta. Olen omalla paikkakunnalla seurannut useampaakin kerrostalotyömaata ja on oikeastaan ihme, jos niistä ei tule homekerrostaloja alta aikayksikön. Miksi näin? Siksi, että villat saa vesisateessa kastua vapaasti ja siellä ne ilmeisesti muovia sisältävässä seinärakenteessa kuivuvat ihan itsestään. Tämä ei ole ainut uusien kerrostalojen ongelma. Eräs on se, että liian märkään betoniin vedetään muovimatot, kun se urakka kusee muuten ilmeisesti aikataulussa.
- Fubar72
Itse sain jotkut myrkytytsoireet, luultavimmin home, vuonna 2004 valmistuneessakerrostalossa. Onneksi pääsin pois. Toinen tilalle kärsimään. Ja ainakin tämän kaupungin uudet talot nyt paremmin tietävänä, en suosittele. Lähes kaikki joensuuhun rakennetut isot rakennukset kärsivät joissain määrin kosteus ja osa pahoista homevaurioista. Mieluummin muuttakaa vanhaan peruskorjattuun kerrostaloon, siitä on huomattu ja korjattu ongelmat jos on joskus ollut.
- Skanskanhiisi
Valitettavasti homevapaita paikkoja ei tältä pallolta paljonkaan löydy.
Osan ajasta kuivaa ja kuumaa ja sitten taas kosteaa ja kuumaa, jolloin hometta on taas joka paikassa. Vielä jos talvella joutuu vähänki lämmittämään nii pomminvarma homeongelma.
Joku Saudi-Arabia, Sahara tms. tosi kuiva paikka vois olla ... jenkeissä Southwest tai sit Meksiko (pohj.)
Rakentamisen laatu on periaattessa samaa paskaa joka puolella - katoppa huvikses missä päin maailmaa esim Skanska ja muut rakentelee. - Tutkija62
Perusongelma herkistyneiden kohdalla on se, että ilmassa on aina homeitiöitä, niitä ei pääse karkuun matkusti minne tahansa. Homeitiöitä voi saada aivan mistä tahansa, ei siihen tarvita huonoa rakentamista tai kotimaisia asuntoja. Etelä-euroopassa on aivan vastaavia itiöitä ilmassa, kesällä vähemmän ja talvella enemmän. Kotimassa homeitiöitä on ilmassa eniten loppukesästä ja syksyllä - eli aikana jolloin niitä on kohtuullisen vähän etelä-euroopassa. Pitäisikö muuttaa jatkuvasti - ei pidä siitä ei tule mitään.
En osaa neuvoa mitä altistuneen pitäisi tehdä, hyvä sisäilma toki auttaa mutta ei sisälläkään pelkästään voi olla - eikä muutto ulkomaille välttämättä auta asiaa millään tavalla. Sairaseläke ja muutto Sisilian vuoristoon lämmin ja kuiva ilma lienee aika hyvä vaihtoehto, tai sitten ei.- Kiitos etukäteen
Kiitos kun huomasin että homeista puhutaan.
Voisiko joku antaa selvennystä, minkäläisiä oireita hometaloissa saa. Jos epäilee omaa taloaan, mitä voi tehdä?
- Niina66
Moikka , miten olisi esim. Samoa ? Tyynellä valtamerellä Hawaijin , Australian ja Uuden -Seelannin välimaastossa . Olen itsekkin ajatellut samaa . Asun nyt homeasunnossa lasteni kanssa , josta pyrin pois muuttamaan mahd.pian , eli heti kun asunto järjestyy , mutta muutenkin olen varsin kyllästynyt asumaan sisätiloissa tiiviissä asunnoissa . Samoalla ilmasto sallii ulkotilassa asumisen , tai Faleissa , eli laveri tolppien varassa ja seininä kaislarullaverhot tms. Esim. Upolun saari Samoalla ... maaseutua ja ihmiset suurin osa vielä todellakin asuvat sellaisisssa ! En ole koskaan sielä käynyt , mutta mielessä on joka päivä ja suunnitelmissa . Luen päivittäin tietoa Samoasta ... mutta onhan toki muitakin paikkoja , maailma on niiiin suuri ja mahdollisuuksia rajattomasti
- -pois-
Niin, olen todella altistunut ja uudet rakennukset on melkein pahempia kuin vanhat, juuri siitä syystä mistä tässä jo mainittiinkin, rakentaminen on niin surkeaa nykyisin. Olen jo etsinyt asuntoa itseni puhki, ei löydy hyvää, jo noin 100 katsottu.. Pakko miettiä muutakin vaihtoehtoa kuin tämä turhauttava etsiminen.
Joku tuulettuva paikka tosiaan, Samoa ei kuulosta huonolta. Meri-ilmassa voin itse hyvin. Ulkoilman homeet kohtalaisessa määrin eivät aiheuta minulle läheskään samanlaisia oireita kuin sisätilat, ulkona on useimmiten ihan hyvä olla. Ongelma on vaan, että millä sitten tulee toimeen. Sitäkin varten olisi helpompi lähteä yhdessä. Tai yhdessä etsiä altistuneelle sopivaa paikaa, ettei jokaisen tarvitse tehdä samoja virheitä etsiessä. Missäpäin Suomea niina nyt asutte?
- Home Not So Sweet
Mahdollista lisätietoa www-hakukoneiden kautta hakusanoilla:
haista home vakuutusoikeus
suomalainen homehelvetti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302688
- 681566
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2321278Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/1051231- 111168
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos671095Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.91992Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175988IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56969Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸44968