Olen ratsastanut ennenkin, mutta nyt on ollut lähes 4v taukoa ja olen unohtanut KAIKEN!
1. miten hevosen saa käyntiin, onko pohkeiden asennolla väliä?
2. entä miten raviin?
3. onko esim. sisäpohje kentän keskustaan päin vai ulos päin?
4. Miten hevosen saa kääntymään oikealle ja vasemmalle, muutenkin kuin painon avulla?
5. kummat ovat mielestäsi paremmat ratsastuksessa, jos ratsastushousuja ei ole, collarit vai farkkulegginsit?
Kiitos jo etukäteen =)
Ohjeita aloittelijalle?
16
6060
Vastaukset
- -veine
1. Pohkeiden pitää olla omalla paikallaan, hieman satulavyön takana. Puristat pohkeet kiinni hevosen kylkiin ja hellität, näin hevonen lähtee liikkeelle. Muista, pohkeenkäyttö ei ole jatkuva kova puristus tai monta kertaa peräkkäin potkimista, vaan pohje käytetään impulssimaisesti, eli käytät ja saman tien hellität. Jos hevonen ei kuuntele pohjetta, apuna on kannukset tai raippa.
2. Hevonen lähtee raviin kun puristat pohkeita hieman kovemmin. Muista myös painopiste, painopiste edessä etukaaren päällä hidastaa, takana pyllyn päällä ajaa hevosta eteen (tallikohtaisia eroja voi toki olla).
3. Sisäpohje on kentän keskustaa päin, ulkopohje aidan/seinän puoleinen jalka. Nehän vaihtuvat aina kun kierros vaihtuu...
4. Hevonen asetetaan ohjalla haluttuun suuntaan, sisäpohje pysyy paikallaan jotta hevonen ei oio ja pysyy apujen välissä, ulkopohje viedään hieman taaemmas (aina kaarevilla urilla) jolloin se kääntää lopun hevosen. Sitten tosiaan ohjalla näytetään suuntaa ja pohkeilla ohjataan hevonen oikealle uralle ja pidetään se liikkeessä.
5. Ei kokemusta, mutta colleget tuntuis itestä ehkä paremmilta.
Tallikohtaisia eroja löytyy varmasti, esim. joillain talleilla ratsastaessa käytetään ääntä paljon, kun taas meillä on selvää että äänenkäyttö ei ole ratsastusta. Myös avuissa ym. on eroja hevosesta, koulutuksesta ja tunninpitäjästä riippuen.- Uudelleen ratsaille
Kiitos paljon :)
- Salzu
Tuo toinen jo selittikin oikein "kai" mutta tuo 5. että kummat on paremmat niin omasta mielestäni ehdottomasti farkkulegginssit(; Itsekkin ratsastan aina kotona omalla hevosella niillä, koska en jaksa millään vaihtaa ratsastusvaatteita joka päivä koko ajan(:
- Uudelleen ratsaille
Kiitos vastauksista :) olen nyt ollut tunneilla 5 kertaa ja hyvin on mennyt. Olen ryhmässä, jossa muut ovat ratsastaneet vähintään vuoden säännöllisesti, mutta opettaja huomioi sen aina. Alussa unohdin aina pitää kantapäät alhaalla, etenkin ravissa, mutta nyt sen muistan. Tasapainoni on parantunut ensimmäisestä tunnista hurjasti ja viime kerralla löytyi se "oikea" hevonen, jolla tulen toivottavasti menemään usein. (lähes joka tunnilla on eri hevonen)
Ratsastan edelleen farkkulegginseissä, koska en ole löytänyt edullisia ja sopivia housuja vielä. Stockmann ei myy enää ratsastusvarusteita :(
Tunneilla on ihanaa mennä, koska silloin ei murehdi aiemmin päivällä sattuneita asioita vaan keskittyy siihen hetkeen, hevoseen ja itseensä. - Iippuli
Uudelleen ratsaille kirjoitti:
Kiitos vastauksista :) olen nyt ollut tunneilla 5 kertaa ja hyvin on mennyt. Olen ryhmässä, jossa muut ovat ratsastaneet vähintään vuoden säännöllisesti, mutta opettaja huomioi sen aina. Alussa unohdin aina pitää kantapäät alhaalla, etenkin ravissa, mutta nyt sen muistan. Tasapainoni on parantunut ensimmäisestä tunnista hurjasti ja viime kerralla löytyi se "oikea" hevonen, jolla tulen toivottavasti menemään usein. (lähes joka tunnilla on eri hevonen)
Ratsastan edelleen farkkulegginseissä, koska en ole löytänyt edullisia ja sopivia housuja vielä. Stockmann ei myy enää ratsastusvarusteita :(
Tunneilla on ihanaa mennä, koska silloin ei murehdi aiemmin päivällä sattuneita asioita vaan keskittyy siihen hetkeen, hevoseen ja itseensä.Kannattaa etsiä esim. Huuto.netistä tai Hevostalli.netin Markkinoilta käytettyjä ratsastushousuja, monet myy siellä halvalla tosi hyväkuntoisiakin housuja! Kyllä ne ratsastushousut on ehdottomasti parhaat housut ratsastukseen.
Itse oon kans tänään menossa ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ratsastustunnille, jännittää hirveästi ja pelottaa että en muista enää yhtään miten ratsastetaan...! :D
- stiiina
1. Hevonen lähtee käyntiin tekemällä pienen pidätteen ohjista ja painamalla pohkeita
2. Hevonen lähtee raviin tekemällä pienen pidätteen ohjista ja painamalla pohkeita
3. Kentällä ratsastettaessa sisäpohje/sisäsivu/sisäjalka/sisäkylki on se sivu joka on kentän keskustaan päin. Ulkophje/ulkosivu/ulkojalka/ulkokylki on se sivu joka on lähinpänä kentän aitaa.
4. Hevosen saa kääntymään vasemmalle, vetämällä vasemmasta ohjasta, painamalla oikealla pohkeella ja siirtämällä painon vasemmalle. Hevosen saa kääntymään oikealle, vetämällä oikeasta ohjasta, painamalla vasemmalla pohkeella ja siirtämällä painon oikealle.
5. Ratsastushousuina kannattaa käyttää materiaali joka ei ole liukasta, jotta pysyt satulassa, tässä tapauksessa collareita
6. Ole hyvä - cami
Kertoisitteko myös minkälaista on töltti ja kaikki muut mitä ois hyvä tietää? :)
- Issikkaridaaja
Töltti on islanninhevosten erikoisaskellaji (kuten vaikka passi), joka on tavallaan "pikakäyntiä". Siihen siirrytään nojaamalla taaksepäin ja antamalla pohkeita. Täytyy myäs hieman koota hevosta. Silloin ei missään nimessä saa keventää, koska silloin hevonen yleensä rikkoo raville.
- Omahepoparashepo<3
1. miten hevosen saa käyntiin, onko pohkeiden asennolla väliä?
2. entä miten raviin?
3. onko esim. sisäpohje kentän keskustaan päin vai ulos päin?
4. Miten hevosen saa kääntymään oikealle ja vasemmalle, muutenkin kuin painon avulla?
5. kummat ovat mielestäsi paremmat ratsastuksessa, jos ratsastushousuja ei ole, collarit vai farkkulegginsit?
1. Pohkeet ihan omalla paikallaan, puristat vain vähän. Myötäys ohjista samaan aikaan.
2. Samalla tavalla, paitsi laiskoilla joutuu ehkä käyttämään raippaa, silloin raippa taakse.
3. Jos opettajasi huutaa ohjeeksi, että esim "Sisäpohje ja ohja tuntumalla!" Hän tarkoittaa kentän puolista pohjetta. Eli sisäpuolista.
4. Siirrä kättäsi hieman siihen suuntaan mihin olet menossa ÄLÄ VEDÄ! Lisäksi katso sinne minne menet (Koko kroppa liikkuu, ei vain silmät) ja sen puolen pohjekin voi olla joskus hyvä apu. :)
5. Kollarit tai ihan kangas leggarit. - Laukka...
Entäs, miten hevosen saisi kaikista helpoiten laukkaan ja miten satulassa tulisi olla? Olen vain pari kertaa saanut kokeilla ja se tuntuu hieman vaikealta... :)))
- Minna Oulusta
Aseta sisäänpäin eli kiristä sisäohjaa niin että pää kääntyy sen verran että näet sieraimen kaaren. Ulko-ohjan pidät tuntumalla. Sisäpohje eteen ja ulkopohje taakse. Paina sisäpuolen perskankkua alemmas samalla.
Laukassa nojaa sen verran taaksepäin ettet hypi siellä, aluksi vähän liioitellusti.
- Kokemusta on(:
Ehdottomasti 5= Farkkulegginssit collarit liukuu satulasta!
- chsh-95
Itsellänikin oli melko pitkä tauko ratsastuksesta, noin. 3-4 vuotta ja innostuin uudelleen ja hyppäsin hevosen selkään, siinä ne parhaiten ja nopeiten taas mieleen muistuu omasta mielestäni ! :)
- miten ohjataan...
Mä oon alottanu just enkä oikein tajua miten sitä ohjataan kun ope ei sitä ees kertonu.
- Kasiro
Hevonen menee sinne minne nenä osoittaa, eli vedä sen puolen ohjasta mihin haluat hevosen kääntyvän. Jos haluat sen pysähtyvän niin vedät molemmista yhtä aikaa.
- Anonyymi
Aloittaisin ratsastuksen ja mietin sopivia vaatteita nyt heinäkuun eka torstai 2024
Ja mietin t-paita ja verkkatakki ja legginsejä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255