tunnetuimmat rockabilly bändit?

Räyhä

Itselläni ei tule mieleen mitkä vois olla ne tunnetuimmat rockabilly bändit. Itse olen kuunnella pääasiassa 50 luvun rock 'n' rollia ja varsinkin Elvistä.
Mutta mitkä olis kuuluisimmat rockabilly bändit sanokaa myiskin vuosiluvut milloin pystys.

30

12624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rokrok

Kyllähän se 50-lukuinen Elvis pääsääntöisesti on juuri sitä rockabillyä.
      Rockabillyhän on terminä vanhempi kuin rock`n`roll. Nykyään rockabillyksi mielletään lähinnä country vaikutteinen yleensä valkoisten esittämä rock´n`roll. Tosin 50-luvullakin rockabilly oli valkoisten musiikkia, kun tass rock`n`roll oli ihan minkä väristen vaan.
      Tää tieto oli sitte tietosanakirjasta. Eli jos joku on eri mieltä niin voi sitte soittaa vaikka WSOY:lle.
      Niin. Niistä tunnetuista rockabillyn esittäjistä tulisi ekana mieleen se Elvis, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Johnny Burnette, Buddy Holly jne. jne... Niitä on paljon.
      Sitten tietysti näitä myöhemmin tulleita, siis tunnettuja, vois olla vaikka Stray Cats, Crazy Cavan ja Robert Gordon...

• Napoleon

Rockabillyn kulta-aikaa oli 50-luku ehdottomasti. Tulee mulle muutamia kuuluisia mieleen, vaikka itse olen kyllä enemmän tietoinen harvinaisemmista Rockabilly artisteista...
      Täs muutama kuuluisa:

Dale Hawkins
      Ronnie Dawson
      Billy Lee Riley
      Wanda Jackson

• teddy

Unohdit: Johnny Burnetten
        (Crazy Cavan,Straycats,Matchbox,Teddy
        and the Tigers...)

• rokutypy

Voisin sanoo et Stray Cats on aika legenda rockabilly bändi!!

• IDA

Ja varmaa Revival-ajan tunnetuimmat nimet Crazy Cavan & Rhytm Rockers ja Matchbox

• Johnny Rebel
        IDA kirjoitti:

Ja varmaa Revival-ajan tunnetuimmat nimet Crazy Cavan & Rhytm Rockers ja Matchbox

Itse olen harrastanut tätä musiikkia jo yli neljännesvuosisadan, mutta aina vaan törmää uusiin asioihin... Mikä vittu on revival-aika???

• Jenka
        Johnny Rebel kirjoitti:

Itse olen harrastanut tätä musiikkia jo yli neljännesvuosisadan, mutta aina vaan törmää uusiin asioihin... Mikä vittu on revival-aika???

Ainakin sisällön perusteella näyttäisi olevan 50's Rock 'n' Roll tyylistä kamaa. Musa voi olla siis aivan uutta tuotantoa, ja myös nykysoundeja mutta siinä on yritetty säilyttää 50's tyyli.

Voihan se olla jotain muutakin. Periaatteessa mikä tahansa voi olla "revival" kohteena.

• Keski-ikäinen
        Jenka kirjoitti:

Ainakin sisällön perusteella näyttäisi olevan 50's Rock 'n' Roll tyylistä kamaa. Musa voi olla siis aivan uutta tuotantoa, ja myös nykysoundeja mutta siinä on yritetty säilyttää 50's tyyli.

Voihan se olla jotain muutakin. Periaatteessa mikä tahansa voi olla "revival" kohteena.

Revival on käsittääkseni 70- luvun - 80- luvun alun Rock'n'Roll / Rockabilly musiikkia. Eli 70 - luvulla alkoi ns. Revival "buumi" kun bändit rupesi veivaamaan vanhaa (lue 50 luvun) rokkia. Ensin Englannissa ja sitten Suomessa vähän myöhemmin.Tämä tulkinta on "alan" bändeille, ei siis 70- luku yleensä.

Revival bändi suomessa voisi olla esim. Teddy & The Tigers, Buck Jones jne.. ja ulkomaisista Whirlwind..?!

Nykyisistä Suomalaisista Revival bändeistä tunnetuin on kaiketi Ellis & Angry Teens, jonka bändin nimestä annan kyllä täyden kympin..hyvää huumoria.

• IDA
        Keski-ikäinen kirjoitti:

Revival on käsittääkseni 70- luvun - 80- luvun alun Rock'n'Roll / Rockabilly musiikkia. Eli 70 - luvulla alkoi ns. Revival "buumi" kun bändit rupesi veivaamaan vanhaa (lue 50 luvun) rokkia. Ensin Englannissa ja sitten Suomessa vähän myöhemmin.Tämä tulkinta on "alan" bändeille, ei siis 70- luku yleensä.

Revival bändi suomessa voisi olla esim. Teddy & The Tigers, Buck Jones jne.. ja ulkomaisista Whirlwind..?!

Nykyisistä Suomalaisista Revival bändeistä tunnetuin on kaiketi Ellis & Angry Teens, jonka bändin nimestä annan kyllä täyden kympin..hyvää huumoria.

kyllä yleisesti revivalilla tarkoitetaan juuri tuota 70-80-lukujen taitteessa alkaunutta buumia, jossa bändit rupes veivaamaan 50's tyylistä musaa,mut hieman rouheemmalla otteella...Cavan, Matchbox, ja suomenna just Teppo& Tiikerit edustaa revivalia...siitä sitten on lähtenyt kehuttymään edelleen esim. neobilly jne.suuntaukset...

• Mushashi

En ole rockabilly tai mikään billy ylipäätään.
      Mutta tää on aina uponnu hyvin.
      Jos ette o kuullu ni kannattaa tsekata.

• IDA

Joo,

Gordon on meikäläiselle kyllä sse aivan ykkösdiggis! Ensimmäisen kerran kun kuulin autonratissa Firen niin olin myyty! Gordon muuten tulee Suomeen 12.14.5!

• ralleryökäle
        IDA kirjoitti:

Joo,

Gordon on meikäläiselle kyllä sse aivan ykkösdiggis! Ensimmäisen kerran kun kuulin autonratissa Firen niin olin myyty! Gordon muuten tulee Suomeen 12.14.5!

Moi
        Vaan eipä taida tulla se taianomainen kitaristi Link Wray joka soittaa tolla Fire biisillä ja taitaa muuten soittaa koko Fresh Fish Special albumilla.

• keski-ikäinen
        ralleryökäle kirjoitti:

Moi
        Vaan eipä taida tulla se taianomainen kitaristi Link Wray joka soittaa tolla Fire biisillä ja taitaa muuten soittaa koko Fresh Fish Special albumilla.

taustalla soittaa suomalainen Red Hot bändi, joka vetää juuri tuota kamaa vitun hyvin, ellei parhaiten koko euroopassa.

• Mushashi
        IDA kirjoitti:

Joo,

Jimi Hendrixin biisi... siis toi Fire.
        ....alunperin...

• BÖH

No en nyt sanoiset tunnettuja mut Francine ja Teddy and The Tigers on hyviä bändejä.Teddy and... on perustettu aikasemmin ku Francine mut kumpiki on melko nuoria bändejä.

• Jason

Melko nuoria bändejä??! Francine on jo yli 15 vuotta tahkonut ja Tigersit on 80-luvun alusta..

• Think
        Jason kirjoitti:

Melko nuoria bändejä??! Francine on jo yli 15 vuotta tahkonut ja Tigersit on 80-luvun alusta..

Rockabillyssä aika nuoria, jos ajatellaan et 50-luvun alussa on ollut ekat bändit.

Mut eiks Francine ja Teddy & The Tigers oo aika kehnoja? Mä vaan en jotenkin hirveesti diggaa. Tiedän 10 x parempiakin.

• Jason
        Think kirjoitti:

Rockabillyssä aika nuoria, jos ajatellaan et 50-luvun alussa on ollut ekat bändit.

Mut eiks Francine ja Teddy & The Tigers oo aika kehnoja? Mä vaan en jotenkin hirveesti diggaa. Tiedän 10 x parempiakin.

No onhan ne nuoria jos vrt. 50-luvun juttuihin mut konkareita nekin alkaa olla..

Tigersit ei ole koskaan kolissu mulle missään muodossa ja Francinen jätkät soittaa hyvin mut tuo iänikuinen Suomi bändien ongelma eli englanti tökkii molemmissa..

• BÖH
        Jason kirjoitti:

Mä vertasinki sitä Elvikseen ja muihin 50-luvun Rockabilly-musiikkiin ku sanoin et ne on melko nuoria bändejä mut ei siitä tarvii pulttia ottaa...

Mut Elvis on paras...
        Francine sen jälkeen..kaikillahan on mielipiteensä eiks vaan.... :)

Mut pliis..älä rupee vertaa jotain 80-luvun bändiä mihinkään Jeesusmusiikkiin...ku semmosta on saannu kuulla liikaki..

• Jason
        BÖH kirjoitti:

Mä vertasinki sitä Elvikseen ja muihin 50-luvun Rockabilly-musiikkiin ku sanoin et ne on melko nuoria bändejä mut ei siitä tarvii pulttia ottaa...

Mut Elvis on paras...
        Francine sen jälkeen..kaikillahan on mielipiteensä eiks vaan.... :)

Mut pliis..älä rupee vertaa jotain 80-luvun bändiä mihinkään Jeesusmusiikkiin...ku semmosta on saannu kuulla liikaki..

"Mut pliis..älä rupee vertaa jotain 80-luvun bändiä mihinkään Jeesusmusiikkiin...ku semmosta on saannu kuulla liikaki"

Siis tarkotat tolla mitä? Mä en edes itse diggaile kumpaakaan bändiä siis Francinea tai Tigersejä, koska niinkuin yleensä Suomi bändeillä tuo englanti takkuilee pahasti ja Tigersien musiikki ei kolahda millään lailla, mutta Francinen jätkät soittaa hyvin mut Ana on vaan kertakaikkisen huono laulamaan mut loistava kitaristi. Mutta onhan Suomessa näitä uusia esim. nyky Psycho bändejä joissa on jo hyvät laulajatkin kuten: Apple Thieves, Lost Boys ja vähän vanhemmat pumput Butchers, Melrose ja jopa Hearthill jossa J.Sydänmäen Englanti paljon parempaa kuin monella Suomalaisella laulajalla vaikka lauluääni onkin kovin persoonallinen. Itse diggailen tota uutta genreä vanhan lisäksi, koska niillä on paljon melodisia biisejä vaikka ei ole sitä aivan "perinteistä" meininkiä vaan on saatu sekoitettua muitakin tyylilajea joukkoon, mutta aika harvoin Suomesta mitään hyvää tulee kun ne aina kaatuu samaan ongelmaan eli lauluun! Pahimmat mun mielestä: esim. Stingers, Nine Lives ym. Maku asioita mut itse tykkään niin Elvarista kuin myös näistä uusista bändeistä jolla on jotain uutta annettavaa!!!

• BÖH
        Jason kirjoitti:

"Mut pliis..älä rupee vertaa jotain 80-luvun bändiä mihinkään Jeesusmusiikkiin...ku semmosta on saannu kuulla liikaki"

Siis tarkotat tolla mitä? Mä en edes itse diggaile kumpaakaan bändiä siis Francinea tai Tigersejä, koska niinkuin yleensä Suomi bändeillä tuo englanti takkuilee pahasti ja Tigersien musiikki ei kolahda millään lailla, mutta Francinen jätkät soittaa hyvin mut Ana on vaan kertakaikkisen huono laulamaan mut loistava kitaristi. Mutta onhan Suomessa näitä uusia esim. nyky Psycho bändejä joissa on jo hyvät laulajatkin kuten: Apple Thieves, Lost Boys ja vähän vanhemmat pumput Butchers, Melrose ja jopa Hearthill jossa J.Sydänmäen Englanti paljon parempaa kuin monella Suomalaisella laulajalla vaikka lauluääni onkin kovin persoonallinen. Itse diggailen tota uutta genreä vanhan lisäksi, koska niillä on paljon melodisia biisejä vaikka ei ole sitä aivan "perinteistä" meininkiä vaan on saatu sekoitettua muitakin tyylilajea joukkoon, mutta aika harvoin Suomesta mitään hyvää tulee kun ne aina kaatuu samaan ongelmaan eli lauluun! Pahimmat mun mielestä: esim. Stingers, Nine Lives ym. Maku asioita mut itse tykkään niin Elvarista kuin myös näistä uusista bändeistä jolla on jotain uutta annettavaa!!!

Takotin tuolla vertauksella et ku oon verrannu jotain bändiä toiseen niin heti on tullu palautetta,siis negatiivista kute..
        "Voinhan mäki verrata Antti Tuiskua johonki Stray Catsiin tai vastaavaan" et mä sulle siinä mitenkään vi**uilla et älä siitä suutu,sanoin vaan...

ja omapa on mokas jos et kunnon musiikkia kuuntele.Francinen Ana on ihan hyvä laulajaki vaikkei ookaan paras et ei voi mitään...

• XCK
        BÖH kirjoitti:

Takotin tuolla vertauksella et ku oon verrannu jotain bändiä toiseen niin heti on tullu palautetta,siis negatiivista kute..
        "Voinhan mäki verrata Antti Tuiskua johonki Stray Catsiin tai vastaavaan" et mä sulle siinä mitenkään vi**uilla et älä siitä suutu,sanoin vaan...

ja omapa on mokas jos et kunnon musiikkia kuuntele.Francinen Ana on ihan hyvä laulajaki vaikkei ookaan paras et ei voi mitään...

Francinestä on edettävä... Mä tahtoisin soittaa sulle rokkin isolla C-kirjaimella...

• Billy
        XCK kirjoitti:

Francinestä on edettävä... Mä tahtoisin soittaa sulle rokkin isolla C-kirjaimella...

Mihinkäs Francinesta enää edetään?? Muuhun metalli/Punkpoppiin vai??

• Jami

Lienee legendaarisin.

• Jenka

Ainakin maininnan arvoinen on alkuperäisistä 50's kokoonpanoista koottu The Comets. Millä nimellä ne nyt sitten milloinkin esiintyvät. The Original Band ja The Original Comets nimet ovat ainakin käytössä. Euroopan keikoilla taitavat käyttää alkuperäistä The Comets nimeä.

• Teencat

Mä ainakin kuuntelen Teencats,stray cats,brian setzer,matchbox,silver bullets,robert gordon....ainakin noi on rockabillyä...

• Peukku

- Little Richard (kunnon piano taustalla)
      - Chuck Berry
      - Chubby Checker
      - Bill Haley

ja miksei myös Del Shannon

• Napoleon

Jos vedetään Little Richard kehiin, niin vois heittää myös Fats Dominon... kummallakin on vähän R&B vaikutteita musiikissaan, mutta kummatkin legendoja.

Vaikka kylläkin puhtaasta rockabillysta aletaan hiukan lipsua, mutta annetaan lipsua vaan, sillä nää nimet on todellakin mainitsemisen arvoisia.

• Timbe

Jimi Lipponen & the Kummitusjuna on uusisita suomalaisista paras

• geezer

Uusista suomalaisista on parhaat
      Jimi Lipponen & the kummitusjuna
      ja Whistle Bait joka ei kylläkään ole mikään uusi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe