21-vaihteinen polkupyörä

HWi

(Anteeks, en löytäny tälle viestille sopivampaa kategoriaa..)
Ostin 21-vaihteisen Scott Tiki citymaasturin. Ongelmani vain on se etten osaa käyttää sen vaihteita. Siis mulla on ollu aiemmin vaan sellasia pyöriä, joissa on kolme vaihdetta. Myyjä sanoi jotain että pitää vaihtaa vaihteita polkiessa. Kerran olen ajanut tuolla pyörällä ja silloin vaihdoin vaihteita polkiessa, mutta lähti niin hirveät rutinat eikä vaihde välttämättä edes vaihtunut etten sillä pyörällä uskalla ajaa ennen kuin saan neuvoja. Etten vain rikkoisi sitä.. Ja mitä nyt tuolla yhdellä ajolla sain tuntumaa eihän vaihde 21 ole ollenkaan raskas. Mitä järkeä sitten on tehdä noin isoja vaihdemääriä?

14

23626

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kassu

      taida täältä löytyäkkään..

      Ilmeisesti tiedät kuitenkin miten vaihdevivut toimivat?

      Vaihdon aikana pitää polkea, vaihtaessaan rusahtaa jonkin verran, muttei pitäisi pitkään rutista, jos rutisee, on säädöt pielessä. Tosin, riippuu vaihdevivuista. Jos on nappivaihtajat, pitäisi vaihtua suht tarkasti, jos kääntelet vivusta ja rutisee, käännä hieman lisää jotta vaihtuu, mutta eiköhän sulla napit ole.

      Jos siis olet ajanut vaihteella 21, (edessä isoin ja takana pienin ratas) ja tuntuu kevyeltä, niin vaihda isompi eturatas jolloin kyllä tulee raskaammaksi. Tosin, jos menet metsään pyörälläsi ja yrität jyrkkää mäkeä ylös, löydät taatusti käyttöä myös pienimmille vaihteille.

      Ketjuvaihtaja ei rikkoudu rutinasta ihan heti, lähinnä se rassaa ketjuja.

      Kuitenkin. kun sulla on ketju edessä pienimmällä tai suurimmalla rattaalla, älä käytä takavaihtajan toisen ääripään rattaita, eli älä vedätä ketjua kovin vinoon, kestää pidempään.

      • Cedrik

        Itsekin ostin pyörän äsken. Vaidevipua pitää painaa toiseen suuntaan kunnes ketju on siirtynyt, toiseen suuntaan jousi tekee siirtotyön. Vaihteen vaihdon aikana ei saa vedättää vaan vain pyörittää polkimia. Ylämäkeen vaihde pitää vaihtaa ajoissa. Kiihdytät hieman ja sit vaihdat rullauksen aikana.

        Kokeile vaihtaa vaihteita nostamalla pyörän takarengas ilmaan ja pyörittämällä kampea jalalla. Itsekin kokeilen joka kevät, miten vaihtajat toimivat ja säädän tarvittaessa.

        Itselläni taitaa uuden pyörän säädöt olla hieman pielessä vielä.


      • HWi

        Anteeksi, tuo ensimmäinen suluissa oleva lause. Tämähän on pyöräily osasto :D laitoin vain aiemmin saman viestin eri paikan foorumiin, jossa ei ollut sille sopivaa osastoa.

        Miten montaa vaihdetta sitten voi käyttää, ettei ketju menee liikaa ristiin. Esim jos ketju on edessä (kolme ratasta) ihan vasemmalla niin monellako eri rattaalla vasemmalta takana ketju saa olla (seitsemän ratasta)? Sama edessä keskellä ja oikealla?

        Koetin tänään vaihteiden vaihtamista Cedrikin neuvomalla tavalla. Opetellen opettelen.

        Osaan kyllä vaihtaa vaihteita. Kyselen vain miten niitä tässä "vaihdemallissa" saa vaihtaa. Minulla vaihteiden vaihto tapahtuu niin, että se juttu millä vaihteita vaihdetaan on osa ohjaustankoa. Ei siis mitään vipuja. Pyöräni on Scott Tiki citymaasturi.


      • HWi
        Cedrik kirjoitti:

        Itsekin ostin pyörän äsken. Vaidevipua pitää painaa toiseen suuntaan kunnes ketju on siirtynyt, toiseen suuntaan jousi tekee siirtotyön. Vaihteen vaihdon aikana ei saa vedättää vaan vain pyörittää polkimia. Ylämäkeen vaihde pitää vaihtaa ajoissa. Kiihdytät hieman ja sit vaihdat rullauksen aikana.

        Kokeile vaihtaa vaihteita nostamalla pyörän takarengas ilmaan ja pyörittämällä kampea jalalla. Itsekin kokeilen joka kevät, miten vaihtajat toimivat ja säädän tarvittaessa.

        Itselläni taitaa uuden pyörän säädöt olla hieman pielessä vielä.

        Puhuit vaihtajien säädöistä. Mitkä säädöt, miten ne toimivat, miten vaikuttavat, miten mistä säädetään, milloin on tarvetta säätää, millaiset ovat oikeat säädöt? Kiitos Kassu ja Cedrik vastauksistanne!


      • Cedrik
        HWi kirjoitti:

        Puhuit vaihtajien säädöistä. Mitkä säädöt, miten ne toimivat, miten vaikuttavat, miten mistä säädetään, milloin on tarvetta säätää, millaiset ovat oikeat säädöt? Kiitos Kassu ja Cedrik vastauksistanne!

        pistit pahan :D.. Vaikea sanoa tässä tarkkaan noista säädöistä, mutta niitähän tarvii säätää vasta kun ketju ei enää pysy oikealla rattaalla eli hyppii kesken ajon tai pitää rutinaa..

        Jos sait jonkinlaisen ohjekirjan, niin lueskele sitä. Vaihteiston toiminnan kyllä tajuaa ilmankin tutkimalla sitä, mutta eihän sinulla ole siihen aikaa, kun istut koneella illat ;)


      • Cedrik
        HWi kirjoitti:

        Anteeksi, tuo ensimmäinen suluissa oleva lause. Tämähän on pyöräily osasto :D laitoin vain aiemmin saman viestin eri paikan foorumiin, jossa ei ollut sille sopivaa osastoa.

        Miten montaa vaihdetta sitten voi käyttää, ettei ketju menee liikaa ristiin. Esim jos ketju on edessä (kolme ratasta) ihan vasemmalla niin monellako eri rattaalla vasemmalta takana ketju saa olla (seitsemän ratasta)? Sama edessä keskellä ja oikealla?

        Koetin tänään vaihteiden vaihtamista Cedrikin neuvomalla tavalla. Opetellen opettelen.

        Osaan kyllä vaihtaa vaihteita. Kyselen vain miten niitä tässä "vaihdemallissa" saa vaihtaa. Minulla vaihteiden vaihto tapahtuu niin, että se juttu millä vaihteita vaihdetaan on osa ohjaustankoa. Ei siis mitään vipuja. Pyöräni on Scott Tiki citymaasturi.

        itse käytän edessä sen keskimmäisen kanssa kaikkia muita takarattaita, paitsi reunimmaisia..
        Isoimmalla kiekolla sit niitä kolmea neljää pienintä. Pienimmällä eturattaalla sit vain niitä vasemman puoleisia. Oikeastaan tuossa pyörässä on vain 17 vaihdetta, joita kannattaa käyttää..
        :D
        Periaatteessa kaikkia voi käyttää, ketju vaan kuluu nopeammin..


      • HWi
        Cedrik kirjoitti:

        pistit pahan :D.. Vaikea sanoa tässä tarkkaan noista säädöistä, mutta niitähän tarvii säätää vasta kun ketju ei enää pysy oikealla rattaalla eli hyppii kesken ajon tai pitää rutinaa..

        Jos sait jonkinlaisen ohjekirjan, niin lueskele sitä. Vaihteiston toiminnan kyllä tajuaa ilmankin tutkimalla sitä, mutta eihän sinulla ole siihen aikaa, kun istut koneella illat ;)

        Miten niin istun koneella illat? En istu :) Se ohjekirja on englanniks niin en siitä tajua. Normaali teksti englanniksi menee ihan helposti, mutta tuollaset pyörän ohjeet ei millään.


      • VilEtzU!
        Cedrik kirjoitti:

        Itsekin ostin pyörän äsken. Vaidevipua pitää painaa toiseen suuntaan kunnes ketju on siirtynyt, toiseen suuntaan jousi tekee siirtotyön. Vaihteen vaihdon aikana ei saa vedättää vaan vain pyörittää polkimia. Ylämäkeen vaihde pitää vaihtaa ajoissa. Kiihdytät hieman ja sit vaihdat rullauksen aikana.

        Kokeile vaihtaa vaihteita nostamalla pyörän takarengas ilmaan ja pyörittämällä kampea jalalla. Itsekin kokeilen joka kevät, miten vaihtajat toimivat ja säädän tarvittaessa.

        Itselläni taitaa uuden pyörän säädöt olla hieman pielessä vielä.

        Jos ostat joskus uuden polkupyörän niin kannattaa 7 vaihteinen ! Koska se on todella helppo käyttää ja se ei riksu yhtään! Suosittelen! Koska mullakin on yks 21 vaihteinen pyörä,niin se riksuu niin sikana!


    • Manti

      Sen verran, mitä omasta 21-vaihteisesta muistan (lähti pari vuotta sitten voron perseen alle..), vaihteiden käyttö neuvottiin seuraavasti: eturattaiden ollessa ykkösellä, takaa sai käyttää vaihteita 1-5. Eturattaiden ollessa kakkosella, takaa vaihteet 2-6. Ja kolmosella 3-7. Näin ketjut eivät vääntyneet liikaa. Viisaammat korjatkaa, jos väärässä. (Ja sama tietohan taisi tulla jo aikaisemmin, mutta ilman lukuja.) Ja on aika tärkeää, että poljet pyörää vain kevyesti siinä vaiheessa kun vaihdat vaihteita. Muuten voi ainakin kuulostaa pahalta.. Eikä suurin vaihde ole paljonkaan vähempivaihteisen suurinta raskaampi, ainakaan ns. perusmalleissa, vaihteiden lukumäärä vain on suurempi, jotta ero vaihteelta seuraavaan on pienempi. Näin löytyy varmasti sopiva vaihde joka tielle, mikä on tärkeää MAASTOpyörässä. Mutta toisaalta, niitä raskaitakin vaihteita kyllä löytyy, joskus pyöräilin kaverin kanssa, jolla kilpapyörä, tai ainakin astetta parempi polkupeli. Alamäet ei ollu ihan reilua menoa. Minä kilpailin sarjassa singeri, kun kaveri vielä polki ihan rauhassa..:)
      Näin siis minun pääni mukaan, toivottavasti käsitykseni eivät ole ihan vääriä..:)

    • Aloitteleva pyöräilijä

      Osaan neuvoa vain sen verran että, 21-vaihteisella pyörällä pitää polkea kevyesti (tasaisella) , kun vaihdetaan vaihteita. Rutina kuuluu siitä kun ketjut hyppäävät rattaalta toiselle, se kuuluu asiaan. Ei kannata huolestua niistä äänistä:) Jos vaihtaa ylämäessä, ketjut voi lähteä pois paikoiltaan. Alamäessä ei myöskään kannata vaihtaa. Pienempiä vaihteita tarvitaan mäkisessä maastossa.

    • Hemmo999

      Minulla on itselläni sellainen pyörä. Eli kun ajat sillä pitää painaa sitä almepaa ''vipua'' ne menevät pienemmiksi ja taas ylemmästä ne suurenevat puhuin välivaihteista siinä oikealla puolella. Ja taas vasemmalla on kolme vaihdetta mutta niitä voi vaihtaa mielestäni ilman että ajaa. Pyörästä tosiia kuuluu outoa ääntä vaihatessa välivaihteita mutta se menee pois. Saitko vastauksen ongelmaasi? Jos et lähetä sähköpostia.

    • Anonyymi

      Oiskohan jollain neuvoja kun takarattaat vaihtuvat itsestään isommalle vaihteelle mulla siis 3x8 vaihteisto

      • Isoimmalla todennäköisyydellä sinulla ei ole vaihteet enään säädöissään.
        Eli joko viet pyörän huoltoon jossa vaihteet säädetään paikoilleen, taikka sitten säädät itse, vaikkapa Velogin ohjeiden mukaan.
        https://www.youtube.com/watch?v=SUB-1_BWio4


      • Anonyymi

        Kannattaa myös katsoa rattaiden kunto. Piikit eivät saa olla liian kuluneita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe