Olen 29-vuotias pk-seudulla asuva nainen. Tarvitsen pyörää työmatka-ajoon ja myös kuntoiluun. Työmatkalla kilometrejä kertyy noin 15 päivässä. Suositelkaa minulle laadukasta hybridiä jolla voisi ajaa läpi vuoden? Olen myös ymmärtänyt, että halvimman hintaluokan pyörissä joustokeulat ovat vain haitaksi joten sellaista en halua. Olen kokeillyt myös cyclocrossia, mutta ajoasento ei sovi minulle ja kaupaungissa hybdidin korkeampi ajosento auttaa havainnoimaan liikennettä mielestäni paljon paremmin. Olen 167cm pitkä. Pyörän pitäisi kuitenkin olla laadukaskin, että se kestää eikä paina yhtä paljon kuin mummoni pyörä. Hintaluokka kuitenkin reilusti alle tonninm mieluiten. Ulkonäönkin pitäisi olla kohdallaan! :)
Suositelkaa jotain näitä tarpeita vastaavaa hybridiä? Ja tietoa, mihin hintaan ja mistä niitä saa?
Naiselle laadukas hybridi?
50
6253
Vastaukset
- retkuilija
Itse olen mies joka on ajelut n. 10v trekin hybridillä. Pyörä on sitä merkillisempi, että mitä kauemin se on minulla ollut, olen aina vaan siihen tyytyväisempi. Toki, osia on jo jouduttu päivittämään. Sillä kuitenkin on taipunut niin työmatkat kuin retkeilykin hyvin. Kävi tuossa näin, että tuttavani, nainen, myös etsiskeli itselleen pyörää ja puhe taipui sattuneesta syystä hybridiin. Hänellä tarve samanlainen kuin sinulla. Sanoin silloin hänelle, että osta miesten malli...se on mielestäni tukevampi ja sopii kuntoiluun paremmin. No...hän meni ja osti naisten mallin....kului n. puolivuotta kun hän totesi, että olisi pitänyt ostaa miesten malli...en siihen kehdanut sanoa enää mitään. Sentis olin jo saanut hänet ymärtämään että ostaa sen oikeasta pyöräliikeestä eikä mistään tavaratalosta taikka intersportista. Kummin vain ostat. Katso että opastavat valitsemaan oikean runko koon sinulle. Tonnilla lähtee jo ihan kelvollinen hybrini. Mielestäni. Tosin tähän luultavasti tulee näillä sivuilla erinäkemystäkin kuuluville.
- retkuilija
Omalla pyörälläni taipuu myös hiukka kuntoiluakin. Jokunen tonni joka vuosi. Trekillä on eräs ominaisuus mitä harva muu merkki tarjoaa. Nimittäin elin ikäinen runkotakuu. Sanoisin että valmistaja ainakin uskoo hitsaus-saumojensa laatuun....Kyllä...pyörässä lukee myös made in taiwan....heh
- Tiia29.
Olen kyllä kuullut tuosta Trekistä paljon hyvää, ilmeisesti laadukas merkki! Tosin haen kyllä ihan naisten pyörän rungolla olevaa pyörää.
- retkuilija
Tiia29. kirjoitti:
Olen kyllä kuullut tuosta Trekistä paljon hyvää, ilmeisesti laadukas merkki! Tosin haen kyllä ihan naisten pyörän rungolla olevaa pyörää.
trekillä kyllä löytyy myös naisten malleja...en käy moitimaan niitä..kas kun ei ole omakohtaista kokemusta niistä.
- Alkup. Maantiepyöräi
Unohda hybridi, ei sovi esittämääsi käyttöön. Crossari olisi ehkä paras vaihtoehto. Kestää lenkin pari, ennen kuin opit niksit. Muista, että nainen on keskimäärin pitkäkoipisempi ja lyhyt selkäisempi, joten sama pyörä joka sopii pituisellesi miehelle ei välttämättä toimi sinulla. Pyörän pituus on määräävämpi tekijä, joten koita pykälää pienempää runkoa, kuin mitä olet nyt kokeillut.
Retkipyöristä GT:n teräsrunkoista oli ainakin pyorahuolto.com:lla viikko sitten. Siitä saattaisi olla tuohon käyttöön, mutta pyörässä on tangonpäävaihtajat jenkkityyliin. Ne kannattaa vaihtaa kahvavaihtajiin. Samoin satula menee tietysti uusiksi, kun miesten pyörä sovitetaan naiselle.
Se kolmas vaihtoehto on tietysti täysverinen 29" maasturi, mutta kun em pyörät menevät kaiken kaikkiaan tonniin, niin maasturi maksaa reippaasti enemmän.- alkup. asiantuntija
Mihin ihmeeseen citypyöräilijä tarvitsee maastopyörää? Täysin pystyynkuollut ajatus. Cyclocross pyöriin taas on lähes poikkeuksetta ladattu aimo annos ilmaa hintoihin, joten melkein aloittelijana väistäisin hintavan ja mahdollisesti virheellisen ratkaisun. Ja kuten aloittaja jo mainitsikin, niin crossareissahan niskat joutuu valtavan rasituksen kohteeksi, mikäli joutuu jatkuvasti kuikkimaan liikenteen menoa. Talvella taas crossarin ohuilla nakeilla voi taiteilu olla melkoista. Lisäksi joutuu ostamaan lähes poikkeuksetta kehnolaatuiset lokarit, jotka roiskivat kuraa ympäriinsä ja irtoavat ensimmäisessä töyssyssä. Hybridissä on liikenteeseen sopiva hyvä, pysty ajoasento ja järeät renkaat talvea varten. Hintakaan ei päätä huimaa, sillä 500€ hintaan saa jo erittäin laadukkaan kulkupelin hienosti toimivilla osilla, ehkä jopa laadukkailla mekaanisilla levyjarruilla alesta. Crossarit ovat nyt muodissa ja kauppiaat osaavat tehokkaasti lypsää sinisilmäisiltä asiakkailta rahat parempiin suihin. Ei kannata langeta näihin trendikotkotuksiin.
- Heh heh
alkup. asiantuntija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen citypyöräilijä tarvitsee maastopyörää? Täysin pystyynkuollut ajatus. Cyclocross pyöriin taas on lähes poikkeuksetta ladattu aimo annos ilmaa hintoihin, joten melkein aloittelijana väistäisin hintavan ja mahdollisesti virheellisen ratkaisun. Ja kuten aloittaja jo mainitsikin, niin crossareissahan niskat joutuu valtavan rasituksen kohteeksi, mikäli joutuu jatkuvasti kuikkimaan liikenteen menoa. Talvella taas crossarin ohuilla nakeilla voi taiteilu olla melkoista. Lisäksi joutuu ostamaan lähes poikkeuksetta kehnolaatuiset lokarit, jotka roiskivat kuraa ympäriinsä ja irtoavat ensimmäisessä töyssyssä. Hybridissä on liikenteeseen sopiva hyvä, pysty ajoasento ja järeät renkaat talvea varten. Hintakaan ei päätä huimaa, sillä 500€ hintaan saa jo erittäin laadukkaan kulkupelin hienosti toimivilla osilla, ehkä jopa laadukkailla mekaanisilla levyjarruilla alesta. Crossarit ovat nyt muodissa ja kauppiaat osaavat tehokkaasti lypsää sinisilmäisiltä asiakkailta rahat parempiin suihin. Ei kannata langeta näihin trendikotkotuksiin.
On mulla joskus ollut hybridikin, mutta ei sillä tullut ajettua crossarin ostamisen jälkeen. Hiilikuitukeulainen crossari vain on niin paöjon parempi ajettava.
Crossariini mahtuu leveä 40mm nastarengas, mutta kapeammalla renkaalla ajotuntuma säilyy siedettävänä. Leveämpi vetelee liikaa.
Naisen kädet ovat keskimäärin lyhyemmät kuin miehen. Pyörän "ohjaamon" tulee olla lyhyempi ja tangon hiukan ylempänä. Niska väsyy, jos ajoasento ei ole kohdallaan ja tasapainoinen. Sellaista hybridiä en ole vielä nähnyt, jossa asento olisi ok.
- retkuilija
Olen asiantuntijan kanssa tuosta talviajosta. Ajelin itsekkin aikoinaan vuosikausia vanhalla tunturin 12vaihteisella pässisarvisella työmatkat ja lenkit. Siinä tosin oli hiukka kapeampi rengas kuis hybridissä...muistelen. Mielestäni varsinkin talvi- ja loska-aikaan ns. pässisarvinen on huomattavastikin huonompi vaihtoehto kuin hybrinin tanko. Tukevuuden tuntu ja ohjaaminen ihan eriluokkaa.
- Heh heh
"...Mielestäni varsinkin talvi- ja loska-aikaan ns. pässisarvinen on huomattavastikin huonompi vaihtoehto kuin hybrinin tanko..."
Tunturin 12 vaihteinen retkipyörä on ajettavuudeltaan ihan jotain muuta kuin nykyaikainen crossari :D :D :D Pohjois-Suomen olosuhteista en tiedä, mutta täällä etelässä voi käyttää kapeaa 32mm nastaa talvisin ja ajo-ominaisuudet säilyvät siedettävinä. - Alkup. Maantiepyöräi
Heh heh kirjoitti:
"...Mielestäni varsinkin talvi- ja loska-aikaan ns. pässisarvinen on huomattavastikin huonompi vaihtoehto kuin hybrinin tanko..."
Tunturin 12 vaihteinen retkipyörä on ajettavuudeltaan ihan jotain muuta kuin nykyaikainen crossari :D :D :D Pohjois-Suomen olosuhteista en tiedä, mutta täällä etelässä voi käyttää kapeaa 32mm nastaa talvisin ja ajo-ominaisuudet säilyvät siedettävinä.Jos vaatimuslistassa ei olisi ollut kuntoilua, niin joku sinkula tai citypyörä tulisi kyseeseen.
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=59
Itse en komppaa ratatankoa. Maantietanko ja kunnon jarrukahvat ovat minusta mukavemmat. Teräsrunko taas on usein mielyttävämpi, kuin kova alumiini.
- AnneR
Hankin keväällä mieheni neuvosta cyclocross-pyörän ja ajelin sillä tämän kevään, mutta en vain tottunut ajamaan sillä. Ajoasento on mielestäni liian matala. Siitä on vaikea havannoida ympäristöä, myöskin vaihteiden vaihtaminen tuntuu hankalalta vain kahdoilla, joita voi vain vaihtaa vain aivan kyyryssä asennossa. En halua ajaa niin kilpamaisessa ajoasennossa, vaan kevyen sporttisessa. Kilometrejä minulle kertyy suurinpiirtein samanverran kuin sinulla Tiia29.
Kesäkuussa hommasin lopulta hybridin ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Kannattaa toki kiinnittää huomiota pyörän laatuun. Halvinta ei aina kannata ostaa. Kalliimpi pyörä on kevyempi ja tuntuu paremmalta ajossa. Nyt syys-alennuksesta voi saada pyörän todella edullisesti. Pikaisella googletuksella löysin tuon oman pyöräni Felt QX-85:n hintaan 649€! www.pyöräkeskus.fi Nyt meinaa melkein harmittaa kun maksoin itse siitä juuri 899€, toisaalta olen ollut todella tyytyväinen ja saanut nauttia pyöräilystä koko kesän.
Miehinä kertoi, että kyseisen pyörän Felt QX-85:n miesten malli on ollut useita vuosia hybrideissä testimenestyjä... En kyllä ihmettele, koska pyöräni on niin hyvin toiminut. Teimme myös mieheni kanssa Turun saaristossa pitkän pyörämatkan kesälomalla ja nyt uusi on suunnitteilla ennen talven tuloa.- Vilkaise tuokin
pyorahuolto.com:lla näyttää olevan halpoja GT:n crossareita, joista tuollaisen työmatkatykin/lenkkipyörän voisi tehdä.
- PeraJarvinen
Vilkaise tuokin kirjoitti:
pyorahuolto.com:lla näyttää olevan halpoja GT:n crossareita, joista tuollaisen työmatkatykin/lenkkipyörän voisi tehdä.
Crossarin ala-asento on vaikea ajaa, eikä sovellu mielestäni kaupunkiajoon yhtään. Suora tanko on mukavampi ja rennompi ajaa. Ei noi GT: ollu ees kovin edullisia. Ehkä ok pyöriä jos Crossaria etsii.
- Tuota noin
PeraJarvinen kirjoitti:
Crossarin ala-asento on vaikea ajaa, eikä sovellu mielestäni kaupunkiajoon yhtään. Suora tanko on mukavampi ja rennompi ajaa. Ei noi GT: ollu ees kovin edullisia. Ehkä ok pyöriä jos Crossaria etsii.
Paljonko olet ajanut normaalilla tangolla kaupungissa? Itse olen ajanut Helsingin keskustassa, jos sitä kaupungiksi voi kutsua ;) sekä maasturilla, crossarilla että maantiepyörällä. Ei niissä oikeasti ole mitään eroa. Kaupungin ulkopuolella, esimerkiksi lenkillä tai vastatuulessa, on alaote korvaamaton.
Ihan teoriassa ajoasentoon vaikuttaa vain satulan, keskiön ja tangon muodostama kolmio. Tangon muodolla ei ole vaiktusta, pl. että normaalissa maantietangossa on käytettävissä se alaotekkin tarvittaessa.
- väliaika hybridi
sille 29er maasturille. Pk-seudun pyörätiet ovat liian usein kuin rypälepommin jäljiltä lisättynä mitä kummallisimmilla kiertotie-estevirityksillä, että maasturi on ainut järkipeli. Kaduttaa että itse ostin maasturin tilalle hybridin jolla saa nyt varoa vähän turhan paljon omaan makuun. Muuten hybridini on ihan jees ja nopeakin silloin kun baana antaa myöten. Palaan takaisin maasturien maailman tämän harharetken jälkeen.
- Tiia29.
Päädyin sitten hybridiin, tuo kippurasarvisen ajoasento ei ole minua varten. Kiitos tuosta QX-85 -vinkistä! Tilasin tuollaisen Felt QX-85:n naistenmallin tuolta http://pyorakeskus.fi/ :stä tuohon ale-hintaan! Jännittyneenä odottelen paketin saapumista kotiin nyt sitten. Kirjottelen tähän ketjuun vaikka vähän käyttökokemuksia kun niitä kertyy :)
- väliaika hybridi
Tiia29. kirjoitti:
Päädyin sitten hybridiin, tuo kippurasarvisen ajoasento ei ole minua varten. Kiitos tuosta QX-85 -vinkistä! Tilasin tuollaisen Felt QX-85:n naistenmallin tuolta http://pyorakeskus.fi/ :stä tuohon ale-hintaan! Jännittyneenä odottelen paketin saapumista kotiin nyt sitten. Kirjottelen tähän ketjuun vaikka vähän käyttökokemuksia kun niitä kertyy :)
Hienon näköinen ja hyvillä osilla varustettu pyörä kohtuuhinnalla. Iloisia ja mukavia tulevia kilometrejä! Etuhaarukan mainittiin olevan "alloy"(alumiinia?), kiinnostaisi erityisesti tietää onko ko. pyörä ajoltaan kovan tuntuinen. Ts. pompottaako/lyökö käsille epätasaisella pinnalla?
- Hauskoja kilometrejä
Tiia29. kirjoitti:
Päädyin sitten hybridiin, tuo kippurasarvisen ajoasento ei ole minua varten. Kiitos tuosta QX-85 -vinkistä! Tilasin tuollaisen Felt QX-85:n naistenmallin tuolta http://pyorakeskus.fi/ :stä tuohon ale-hintaan! Jännittyneenä odottelen paketin saapumista kotiin nyt sitten. Kirjottelen tähän ketjuun vaikka vähän käyttökokemuksia kun niitä kertyy :)
Vaikuttaa ihan ok ostokselta tuohon hintaan. Rengastus on asfaltille liian leveä, mutta samalle Vantaalle menee kapeampikin ja onpa tilaa nastoille.
Ensimmäisen kunnon vastatuulipäivän jälkeen sitten miettimään maantiepyörää ;) Kippurasarvisen ajoasento vai on niin paljon parempi :D - Oliko noin?
väliaika hybridi kirjoitti:
Hienon näköinen ja hyvillä osilla varustettu pyörä kohtuuhinnalla. Iloisia ja mukavia tulevia kilometrejä! Etuhaarukan mainittiin olevan "alloy"(alumiinia?), kiinnostaisi erityisesti tietää onko ko. pyörä ajoltaan kovan tuntuinen. Ts. pompottaako/lyökö käsille epätasaisella pinnalla?
Jossain speksissä oli haarukan materiaaliksi mainittu teräs. Onkohan tehty useammalla kokoonpanolla? Teräshaarukka on yleensä tuossa hintaluokassahyvä valinta.
- AnneR
Hauskoja kilometrejä kirjoitti:
Vaikuttaa ihan ok ostokselta tuohon hintaan. Rengastus on asfaltille liian leveä, mutta samalle Vantaalle menee kapeampikin ja onpa tilaa nastoille.
Ensimmäisen kunnon vastatuulipäivän jälkeen sitten miettimään maantiepyörää ;) Kippurasarvisen ajoasento vai on niin paljon parempi :DKukaan tutuista naisystävävistäni ei aja kippurasarvilla. Itsekkin vaihdoin cycloni lopulta hybridiin juuri siksi, että cyclon todella matala ajoasento ei sopinut minulle pidemmillä matkoilla. Tuulisella kelillä cyclo on varmasti mukava, mutta minua ei ole vaihto hybridiin kaduttanyt... päinvastoin.
- Tuota noin
AnneR kirjoitti:
Kukaan tutuista naisystävävistäni ei aja kippurasarvilla. Itsekkin vaihdoin cycloni lopulta hybridiin juuri siksi, että cyclon todella matala ajoasento ei sopinut minulle pidemmillä matkoilla. Tuulisella kelillä cyclo on varmasti mukava, mutta minua ei ole vaihto hybridiin kaduttanyt... päinvastoin.
Jos ajoasento ei sovi, niin silloin pyörän mitoituksessa on jotain pielessä. Todennäköisin syy on liian pitkä runko.
PS Välillä tuntuu, että liikkeellä on hopottajia, jotka yrittävät myydä hybridejään :( Sen verran hassuja ovat jotkut väittämät. :D - hopotonhousuissas
Tuota noin kirjoitti:
Jos ajoasento ei sovi, niin silloin pyörän mitoituksessa on jotain pielessä. Todennäköisin syy on liian pitkä runko.
PS Välillä tuntuu, että liikkeellä on hopottajia, jotka yrittävät myydä hybridejään :( Sen verran hassuja ovat jotkut väittämät. :Dmiksei 26" helkama yoker käy tohon tarkoitukseen, jalkajarrukin on turvallisuutta lisäämässä
- -
Tuota noin kirjoitti:
Jos ajoasento ei sovi, niin silloin pyörän mitoituksessa on jotain pielessä. Todennäköisin syy on liian pitkä runko.
PS Välillä tuntuu, että liikkeellä on hopottajia, jotka yrittävät myydä hybridejään :( Sen verran hassuja ovat jotkut väittämät. :D"Sen verran hassuja ovat jotkut väittämät. :D "
Kuten? - Tuota noin
- kirjoitti:
"Sen verran hassuja ovat jotkut väittämät. :D "
Kuten?Yksi on tuo ajoasennon ja tangon yhteys. Ajoasentohan syntyy kolmiosta: keskiö, tanko ja satula. Itse tangon muodolla ei ole vaikutusta.
Aika usein keskusteluita seuratessa tulee mieleen, että pyörä on liian suuri. Kuvataan sellaisia kremppoja, jotka viittaisivat siihen suuntaan. Ei voi olettaa, että asiakas tietäisi pyörän mitoituksesta jotain. Sen takia on tärkeää, että ensimmäinen parempi fillari ostetaan liikkeestä, joka oikeasti osaa mitoittaa pyörän oikein. - Tuota noin
hopotonhousuissas kirjoitti:
miksei 26" helkama yoker käy tohon tarkoitukseen, jalkajarrukin on turvallisuutta lisäämässä
Jalkajaru on vaarallinen! Jalkajarrun reaktioaika on selvästi käsijarruja hitaampi. Jalkajarrullisia pyöriä ei saa ostaa varsinkaan lapsille.
Aikuisten käytössä, kun ajossa on joku tolkku ja ennakoitavuutta, käy hätätapauksessa jalkajarrukin. Sen etuja ovat pienempi huoltotarve ja ehkä hinta. - Road Face
Tuota noin kirjoitti:
Jalkajaru on vaarallinen! Jalkajarrun reaktioaika on selvästi käsijarruja hitaampi. Jalkajarrullisia pyöriä ei saa ostaa varsinkaan lapsille.
Aikuisten käytössä, kun ajossa on joku tolkku ja ennakoitavuutta, käy hätätapauksessa jalkajarrukin. Sen etuja ovat pienempi huoltotarve ja ehkä hinta."Jalkajarrun reaktioaika on selvästi käsijarruja hitaampi."
Ja silti moottoripyörissä ja autoissa on jalkajarruja. Väittämäsi on potaskaa. - Pitkä kuski
Tuota noin kirjoitti:
Jos ajoasento ei sovi, niin silloin pyörän mitoituksessa on jotain pielessä. Todennäköisin syy on liian pitkä runko.
PS Välillä tuntuu, että liikkeellä on hopottajia, jotka yrittävät myydä hybridejään :( Sen verran hassuja ovat jotkut väittämät. :DHyvä, että joku kiinnittää huomiota myös rungon pituuteen. On tullut ajeltua jos jonkinlaisilla 26" ja 28" fillareilla, ja monessa on ollut minulle sopimaton runko. Joissain fillareissa runko on ollut liian lyhyt ja stonga ollut melkeinpä "munissa kiinni", joten sellaista fillaria on huono ajaa. Tasapainokin on tiukemmissa käännöksissä mitä sattuu. Ja jos fillarillaan haluaa temppuilla (keulia, ym.), on rungon oikea pituus merkittävä seikka.
Kiinnittäkääpä pyörää ostaessa enemmän huomiota siihen, että runko on kooltaan juuri teille sopiva. - Turvaton jalkajarru
Road Face kirjoitti:
"Jalkajarrun reaktioaika on selvästi käsijarruja hitaampi."
Ja silti moottoripyörissä ja autoissa on jalkajarruja. Väittämäsi on potaskaa."Ja silti moottoripyörissä ja autoissa on jalkajarruja..."
Jalkajarru, jota painetaan. Ei sellaista, jota ennen jarrutusta tulee pyörittä puoli kierrosta taakse päin suoraan eteenpäin pyörivästä liikkeestä. Et ymmärrä ede perusteita asiasta ja kirjoitat ihan puhdasta potaskaa.
Ostat varmaan kymmenkesäiselle lapsellesikin turvattoman jalkajarrullisen polkupyörän? Koita hyvä ihminen tutustua aiheeseen ihan pikkuruisen, ennen kuin tulet laukomaan älyttömyyksiä tänne :D :D :D - Tuota noin
Pitkä kuski kirjoitti:
Hyvä, että joku kiinnittää huomiota myös rungon pituuteen. On tullut ajeltua jos jonkinlaisilla 26" ja 28" fillareilla, ja monessa on ollut minulle sopimaton runko. Joissain fillareissa runko on ollut liian lyhyt ja stonga ollut melkeinpä "munissa kiinni", joten sellaista fillaria on huono ajaa. Tasapainokin on tiukemmissa käännöksissä mitä sattuu. Ja jos fillarillaan haluaa temppuilla (keulia, ym.), on rungon oikea pituus merkittävä seikka.
Kiinnittäkääpä pyörää ostaessa enemmän huomiota siihen, että runko on kooltaan juuri teille sopiva.Rungon pituutta on vielä hankalanpi säätää kuin korkeutta.
- Pitkä kuski
Tuota noin kirjoitti:
Rungon pituutta on vielä hankalanpi säätää kuin korkeutta.
Hankalaahan se on, mutta ei auta muu kuin katsoa ja kokeilla itselleen sopivinta fillaria. Pyörien rungot lyhenivät ja samalla myös madaltuivat, kun markkinoille alkoi valua maasto- ja hybridifillareita. Vanhoissa munamankeleissa ja ns. retkifillareissa (vaihteellisia) oli pitemmät rungot ja ongelmia ei ollut.
Oman maastofillarin pituusongelmaa parantelin uudella satulalla, jossa kiinityskohtaa voi hieman säädellä eteen- ja taaksepäin. Vaihdoin myös uuden stongaputken, joka niin ikään on säädettävä. Stongan sai hieman pitemmälle eteenpäin kuin normiputkella. Muutamat lisäsentit paransivat ajomukavuutta huomattavasti. - Iso Mies
Pitkä kuski kirjoitti:
Hankalaahan se on, mutta ei auta muu kuin katsoa ja kokeilla itselleen sopivinta fillaria. Pyörien rungot lyhenivät ja samalla myös madaltuivat, kun markkinoille alkoi valua maasto- ja hybridifillareita. Vanhoissa munamankeleissa ja ns. retkifillareissa (vaihteellisia) oli pitemmät rungot ja ongelmia ei ollut.
Oman maastofillarin pituusongelmaa parantelin uudella satulalla, jossa kiinityskohtaa voi hieman säädellä eteen- ja taaksepäin. Vaihdoin myös uuden stongaputken, joka niin ikään on säädettävä. Stongan sai hieman pitemmälle eteenpäin kuin normiputkella. Muutamat lisäsentit paransivat ajomukavuutta huomattavasti.Kyllä laatupyöristä saa kaikista malleista normaalia kokojakaumaa. Esimerkiksi pyorahuolto.com:lla on myymistään pyöristä yleensä kaikki koot, kuten Velosportillakin. Itse olen 190 cm ja aina on löytynyt sopiva. Crossaria tosin jouduttiin sovittamaan, vaihtamaan lyhyempi stemmi, koska runko oli niin iso. Marketit myy yhtä kokoa, jonka pitäisi sitten sopia kaikille.
- sittenkin?
Tuota noin kirjoitti:
Yksi on tuo ajoasennon ja tangon yhteys. Ajoasentohan syntyy kolmiosta: keskiö, tanko ja satula. Itse tangon muodolla ei ole vaikutusta.
Aika usein keskusteluita seuratessa tulee mieleen, että pyörä on liian suuri. Kuvataan sellaisia kremppoja, jotka viittaisivat siihen suuntaan. Ei voi olettaa, että asiakas tietäisi pyörän mitoituksesta jotain. Sen takia on tärkeää, että ensimmäinen parempi fillari ostetaan liikkeestä, joka oikeasti osaa mitoittaa pyörän oikein."Ajoasentohan syntyy kolmiosta: keskiö, tanko ja satula. Itse tangon muodolla ei ole vaikutusta."
Onkohan tuo nyt varmasti noin?
Tangon muoto on juurikin se, joka määrä millaiset otteet käsille ovat mahdollisia. Väitteesi mukaan suoralla crossaritangolla, käyrällä maantietangolla ja Jopon häränsarvitangolla ei ole eroa. - Tuota noin
sittenkin? kirjoitti:
"Ajoasentohan syntyy kolmiosta: keskiö, tanko ja satula. Itse tangon muodolla ei ole vaikutusta."
Onkohan tuo nyt varmasti noin?
Tangon muoto on juurikin se, joka määrä millaiset otteet käsille ovat mahdollisia. Väitteesi mukaan suoralla crossaritangolla, käyrällä maantietangolla ja Jopon häränsarvitangolla ei ole eroa.Ajoasento muodostuu vain kolmiosta tanko, keskiö ja satula. Tangon muoto vaikuttaa asennon monipuolisuuteen. Suoralla tangolla on vähemmän vaihtoehtoja kuin normaalilla maantietangolla.
Käytännössä eniten asentoon vaikuttaa pyörän rungon pituus. Kaikkea muuta voi kohtuudella viritellä.
- hybridisti
Hybridi tai hybridi. Kannattaa mennä sellaiseen liikkeeseen, että pääsee kokeilemaan useampaa mallia, aivan sama onko miesten vai naisten malli. Miestenmalleissa enemmän vaihtoehtoja niin mallin kuin koon suhteen, hinnallakaan ei niin väliä, kunhan vain ajoasento tuntuu hyvältä.
Ja muista sanoa myyjälle, että myös miesten mallit käy.
Perushybridit on usein melko riisuttuja, mutta likkeet myyvät kyllä mielellän sitten lisäosat (lokasuojat, tavaratelineet yms) vielä päälle - saavat varmaan niista parhaan katteen?
Itse löysin sopivan pyörän miesten mallista, ja olen kyllä tosi tyytyväinen.
Kokeilematta en enää kyllä pyörää ostaisi, niissä on nimittäin eroja. Erilaiset ajoasennot ja kuinka painopiste sijoittuu sopivasti...- Perusteita kaupalle
Naisen mittasuhteet ovat keskimäärin erilaiset kuin miehen, joten ihan sama se ei ole. Jos naistenrunko on oikein tehty, niin se näyttää ihan samanlaiselta timantilta kuin miestenrunko, mutta se on muutaman sentin lyhyempi.
Lukekaa tuo opus:
http://www.bookplus.fi/kirjat/bicycling_magazines/pyöräilijän_käsikirja-4345940
Kirjassa on oma lyhyt kappaleensa naisille. - amatööri onneksi
Perusteita kaupalle kirjoitti:
Naisen mittasuhteet ovat keskimäärin erilaiset kuin miehen, joten ihan sama se ei ole. Jos naistenrunko on oikein tehty, niin se näyttää ihan samanlaiselta timantilta kuin miestenrunko, mutta se on muutaman sentin lyhyempi.
Lukekaa tuo opus:
http://www.bookplus.fi/kirjat/bicycling_magazines/pyöräilijän_käsikirja-4345940
Kirjassa on oma lyhyt kappaleensa naisille.Eikä ne kaikki naisetkaan ole samalla muotilla tehty.
Eikä ne kaikki samankokoíset miestenpyörät ole samanlaisella mitoituksella tehty, istu ja kokeile niin näet. Mitä järkeä muuten kokeilla eri pyöriä?
Sainko hyvän inttelyn aiheen? - Tarkka ostaja
amatööri onneksi kirjoitti:
Eikä ne kaikki naisetkaan ole samalla muotilla tehty.
Eikä ne kaikki samankokoíset miestenpyörät ole samanlaisella mitoituksella tehty, istu ja kokeile niin näet. Mitä järkeä muuten kokeilla eri pyöriä?
Sainko hyvän inttelyn aiheen?Mitäkö järkeä kokeilla eri pyöriä? Eipä juuri mitään, joten jokainen voi seuraavaksi tilata itselleen postimyynnistä 12 -tuumaisen lastenpyörän. Kyllä sillä ajaa ihan siinä missä 26 -tuumaisellakin ;)
Kokeiltaessa löytyy omaa käyttöä ja omaa kokoa ajatellen parhaiten sopiva pyörä. Älkää ostako ekaa halpaa tai kallista pyörää joka vastaan tulee, se voi lopulta olla jotain muuta kuin mitä haitte. - Perusteita kaupalle
amatööri onneksi kirjoitti:
Eikä ne kaikki naisetkaan ole samalla muotilla tehty.
Eikä ne kaikki samankokoíset miestenpyörät ole samanlaisella mitoituksella tehty, istu ja kokeile niin näet. Mitä järkeä muuten kokeilla eri pyöriä?
Sainko hyvän inttelyn aiheen?Aivan. Naisella on keskimäärin pidemmät jalat ja lyhempi ylävasrtalo, mikä vaikuttaa polkupyörän mitoittamiseen.
- XXXXXXXX
Perusteita kaupalle kirjoitti:
Aivan. Naisella on keskimäärin pidemmät jalat ja lyhempi ylävasrtalo, mikä vaikuttaa polkupyörän mitoittamiseen.
Lukiessani tätä ketjua iski epätoivo - en ole eläissäni ostanut pyörää, kun niitä on vain "ilmestynyt elämääni" ja tulin siihen tulokseen, että parempi marssia kauppaan kokeilemaan ja etsimään se paras mahdollinen... Huoh. Rahaa kun ei oikeasti ole tonneja käytettävänä, mielellään alle 500eur haluaisin hyvän ja kestävän käyttöpyörän. Voi kyllä jäädä unelmaksi!
- värillä-ei-väliä
XXXXXXXX kirjoitti:
Lukiessani tätä ketjua iski epätoivo - en ole eläissäni ostanut pyörää, kun niitä on vain "ilmestynyt elämääni" ja tulin siihen tulokseen, että parempi marssia kauppaan kokeilemaan ja etsimään se paras mahdollinen... Huoh. Rahaa kun ei oikeasti ole tonneja käytettävänä, mielellään alle 500eur haluaisin hyvän ja kestävän käyttöpyörän. Voi kyllä jäädä unelmaksi!
Jos haluat huoltovapaan ja ajat tasaisella, niin 7-8 vaihteinenkin menee.
Jos haluat pienempiä vaihteita, niin kokeilemaan. Itte oon siirtynyt tänä kesänä 7-vaihteisesta 24-vaihteiseen hybridiin, ja oon tyytyväinen - kaikki isot mäet ovat muuttuneet pieniksi ja ajoasento parantunut.
500 eurolla saa aivan hyviä pyöriä (vaikka Kona, jos sattuu malli olemaan sopiva?). Ja kokeile sekä naisten että miesten pyöriä (paitsi jos aiot ajaa pitkässä hameessa...).
Eikä se kalliskaan ole välttämättä hyvä, jos se on huono mitoiltaan ja jää siten ajamatta.
Eikun kauppaan kokeilemaan. Tiedä vaikka se unelma löytyykin, se on silloin sinulle paras pyorä. - Haastava valinta
värillä-ei-väliä kirjoitti:
Jos haluat huoltovapaan ja ajat tasaisella, niin 7-8 vaihteinenkin menee.
Jos haluat pienempiä vaihteita, niin kokeilemaan. Itte oon siirtynyt tänä kesänä 7-vaihteisesta 24-vaihteiseen hybridiin, ja oon tyytyväinen - kaikki isot mäet ovat muuttuneet pieniksi ja ajoasento parantunut.
500 eurolla saa aivan hyviä pyöriä (vaikka Kona, jos sattuu malli olemaan sopiva?). Ja kokeile sekä naisten että miesten pyöriä (paitsi jos aiot ajaa pitkässä hameessa...).
Eikä se kalliskaan ole välttämättä hyvä, jos se on huono mitoiltaan ja jää siten ajamatta.
Eikun kauppaan kokeilemaan. Tiedä vaikka se unelma löytyykin, se on silloin sinulle paras pyorä.Tuossa hintaluokassa ei vaihteita! Napavaihteet ovat hyvin ongelmallinen ratkaisu, koska siinä koteloidaan kuluvat ja likaantuvat osat pois silmistä. Sitäpaitsi käyttökelpoinen napavaihde (Rohlof) maksaa yli 500€!
Eli vaihteeton kaupunkipyörä on yksi hyvä ajatus. Jos koet vaihteet pakollisiksi, niin usein miten suositellaan Konan Dew'ä, mutta silloin joudut jo tekemään kompromisseja laadun kanssa.
Pyörän lisäksi tarvitset kaikenlaista pientä: lukkikset, kengät, lamput, juomapullot, U-lukon... - Apua saat
XXXXXXXX kirjoitti:
Lukiessani tätä ketjua iski epätoivo - en ole eläissäni ostanut pyörää, kun niitä on vain "ilmestynyt elämääni" ja tulin siihen tulokseen, että parempi marssia kauppaan kokeilemaan ja etsimään se paras mahdollinen... Huoh. Rahaa kun ei oikeasti ole tonneja käytettävänä, mielellään alle 500eur haluaisin hyvän ja kestävän käyttöpyörän. Voi kyllä jäädä unelmaksi!
Missä päin asustelet? Joku voi tietää oikeasti hyviä ja osaavia pyöräliikkeitä lähelläsi.
Hybridihopottajia kannattaa vältellä. Kuulin juuri tapauksesta, jossa hyvämaineinen pyöräliike pääkaupunkiseudulla oli myynyt hybridin ostajalle ainakin kaksi kokoa liian suuren pyörän!!! Piti asiakkaana, joka ei tule uudestaan, joten päätti sitten myydä asiakkaan haluaman "oikean värisen" pyörän. :D - Kallis kuin mikä
Haastava valinta kirjoitti:
Tuossa hintaluokassa ei vaihteita! Napavaihteet ovat hyvin ongelmallinen ratkaisu, koska siinä koteloidaan kuluvat ja likaantuvat osat pois silmistä. Sitäpaitsi käyttökelpoinen napavaihde (Rohlof) maksaa yli 500€!
Eli vaihteeton kaupunkipyörä on yksi hyvä ajatus. Jos koet vaihteet pakollisiksi, niin usein miten suositellaan Konan Dew'ä, mutta silloin joudut jo tekemään kompromisseja laadun kanssa.
Pyörän lisäksi tarvitset kaikenlaista pientä: lukkikset, kengät, lamput, juomapullot, U-lukon...Mainittu Rohloff on varmasti paras napavaihde tällä hetkellä. Usealle käyttäjälle ainoa harkittavissa oleva valinta. Maahantuojan hinnastossa nuo ovat noin 1000€ napa, mikä rajoittaa asiakaskuntaa. Toisaalta en kyllä ole kuullut käyttäjiltä moitteen sanaa. :)
- neuvoja toisille
Apua saat kirjoitti:
Missä päin asustelet? Joku voi tietää oikeasti hyviä ja osaavia pyöräliikkeitä lähelläsi.
Hybridihopottajia kannattaa vältellä. Kuulin juuri tapauksesta, jossa hyvämaineinen pyöräliike pääkaupunkiseudulla oli myynyt hybridin ostajalle ainakin kaksi kokoa liian suuren pyörän!!! Piti asiakkaana, joka ei tule uudestaan, joten päätti sitten myydä asiakkaan haluaman "oikean värisen" pyörän. :DNapavaihteet (3-8) on kyllä kaikilla tutuilla ja itsella toimineet moitteettomasti. Eikä ole huollettu muuta kuin ketjuja rasvailtu? Ajettu on yli 10 vuotta, milloinkahan se oikein hajoaa????
Mutta kysehän on siitä käykö napavaihde? Siina välitykset voi jäädä niin suuriksi, että mäkiä ei ole mukava ajaa.
Tarvitseeko ajaa talvella? Napavaihteet taitaa olla jäykkiä pakkasella?
Ja talviajossa levyjarrut on hyvät.
Mistähän syystä varsinkin miehet katsovat pitkään kun olen puhunut napa-vaihteisesta pyörästä ja sanonut - muuten hyvä, mutta saisi olla pienempiä vaihteita. (...pienempiä, taitaa olla polkijassa vikaa kun ei jaksa polkea...?)
Tavalliset lisävarusteet lokarit, lukon ja tavaratelineen saa kylllä pyörään asennettuna suunnilleen satasella . Ei varmaan kaikki tartte lukkopolkimia tai juomapullotelineitä, ei niin kiireisillä polkijoilla juomapullo kulkee vaikka tarakalla. - XXXXXXXX
neuvoja toisille kirjoitti:
Napavaihteet (3-8) on kyllä kaikilla tutuilla ja itsella toimineet moitteettomasti. Eikä ole huollettu muuta kuin ketjuja rasvailtu? Ajettu on yli 10 vuotta, milloinkahan se oikein hajoaa????
Mutta kysehän on siitä käykö napavaihde? Siina välitykset voi jäädä niin suuriksi, että mäkiä ei ole mukava ajaa.
Tarvitseeko ajaa talvella? Napavaihteet taitaa olla jäykkiä pakkasella?
Ja talviajossa levyjarrut on hyvät.
Mistähän syystä varsinkin miehet katsovat pitkään kun olen puhunut napa-vaihteisesta pyörästä ja sanonut - muuten hyvä, mutta saisi olla pienempiä vaihteita. (...pienempiä, taitaa olla polkijassa vikaa kun ei jaksa polkea...?)
Tavalliset lisävarusteet lokarit, lukon ja tavaratelineen saa kylllä pyörään asennettuna suunnilleen satasella . Ei varmaan kaikki tartte lukkopolkimia tai juomapullotelineitä, ei niin kiireisillä polkijoilla juomapullo kulkee vaikka tarakalla.Aina olen ajanut vaihteellisella pyörällä (5-21), joten vaihteetonta en osaisi edes ajatella. Sen verran mäkistä maastoakin on noilla ajamillani matkoilla ja kun ajan pyörällä yleensä kohtuullisen reipasta vauhtia, niin kuvittelen, että vaihdepyörä on se oikea. Pyöräily on vain ja ainoastaan tapa siirtyä paikasta toiseen ja matkaa tulee n.10km/suunta - sekä päällysteisillä että päällystämättömillä pyöräteillä, jonkin verran myös ajoradalla. Nykyinen pyörä (kauhea pieni maasturi) sanoi sopimuksen irti ja siinä on muutenkin ajoasento ikävän matala, joten jotain muuta tarvitsisi löytää...
Asun Helsingissä, joten liikkeitä luulisi täältä löytyvän? Neuvoja, vinkkejä, ohjeita? Kaikki otetaan nöyrästi vastaan! - sopiva pyörä
XXXXXXXX kirjoitti:
Aina olen ajanut vaihteellisella pyörällä (5-21), joten vaihteetonta en osaisi edes ajatella. Sen verran mäkistä maastoakin on noilla ajamillani matkoilla ja kun ajan pyörällä yleensä kohtuullisen reipasta vauhtia, niin kuvittelen, että vaihdepyörä on se oikea. Pyöräily on vain ja ainoastaan tapa siirtyä paikasta toiseen ja matkaa tulee n.10km/suunta - sekä päällysteisillä että päällystämättömillä pyöräteillä, jonkin verran myös ajoradalla. Nykyinen pyörä (kauhea pieni maasturi) sanoi sopimuksen irti ja siinä on muutenkin ajoasento ikävän matala, joten jotain muuta tarvitsisi löytää...
Asun Helsingissä, joten liikkeitä luulisi täältä löytyvän? Neuvoja, vinkkejä, ohjeita? Kaikki otetaan nöyrästi vastaan!Mene kauppaan, missä saat koeajaa pyöriä. Siitä se lähtee....
Tarvitseeko sinun pelätä pyörävarkaita? Se voi rajoittaa pyörän hintaa, ettei kannata tonnin pyörää ostaa. - Alkup. Maantiepyöräi
XXXXXXXX kirjoitti:
Aina olen ajanut vaihteellisella pyörällä (5-21), joten vaihteetonta en osaisi edes ajatella. Sen verran mäkistä maastoakin on noilla ajamillani matkoilla ja kun ajan pyörällä yleensä kohtuullisen reipasta vauhtia, niin kuvittelen, että vaihdepyörä on se oikea. Pyöräily on vain ja ainoastaan tapa siirtyä paikasta toiseen ja matkaa tulee n.10km/suunta - sekä päällysteisillä että päällystämättömillä pyöräteillä, jonkin verran myös ajoradalla. Nykyinen pyörä (kauhea pieni maasturi) sanoi sopimuksen irti ja siinä on muutenkin ajoasento ikävän matala, joten jotain muuta tarvitsisi löytää...
Asun Helsingissä, joten liikkeitä luulisi täältä löytyvän? Neuvoja, vinkkejä, ohjeita? Kaikki otetaan nöyrästi vastaan!Konan Paddyvagon olisi ehkä yksi hyvä vaihtoehto. Et taida kuitenkaan innostua siihen.
Käy katsomassa pyorahuolto.com:lla, mitä siellä on jäljellä? Spessun Glopesta on ilmeisesti vain naisten vaihdeversiota.
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=54
Itse en ostaisi tuota juuri noiden vaihteiden takia, mutta joillekkin ne kelpaavat. Tuo olisi muuten aika lähellä sitä, mitä tarvitset. - Cyclisti
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Konan Paddyvagon olisi ehkä yksi hyvä vaihtoehto. Et taida kuitenkaan innostua siihen.
Käy katsomassa pyorahuolto.com:lla, mitä siellä on jäljellä? Spessun Glopesta on ilmeisesti vain naisten vaihdeversiota.
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=54
Itse en ostaisi tuota juuri noiden vaihteiden takia, mutta joillekkin ne kelpaavat. Tuo olisi muuten aika lähellä sitä, mitä tarvitset.Kaverini osti tuolta Pyörähuolto .comista pyörän pari vuotta sitten. Hän huomasi heti ostamisen jälkeen, että pyörän olisi saanut muualta halvemmalla ja lisäksi käyttööottohuolto oli sutaisten tehty ja hän joutui heti ryhtymään vaihteiden ja jarrujen säätöön. Kokemuksien mukaan Helsingissä monta parempaa liikettä!
- Omat kokemukset
Cyclisti kirjoitti:
Kaverini osti tuolta Pyörähuolto .comista pyörän pari vuotta sitten. Hän huomasi heti ostamisen jälkeen, että pyörän olisi saanut muualta halvemmalla ja lisäksi käyttööottohuolto oli sutaisten tehty ja hän joutui heti ryhtymään vaihteiden ja jarrujen säätöön. Kokemuksien mukaan Helsingissä monta parempaa liikettä!
Itse olen saanut pyorahuolto.com'sta aina erittäin hyvän palvelun. Luovutushuollot on tehnyt kaksi liikettä hyvin: edellä mainittu ja Velosport. Velosporttia en kehu edulliseksi, mutta juuri laadun takia olen pitänyt noista. Pyorahuolto on omien vertailujeni mukaan edullinen ainakin Spessun ja ennen kaikkea Cicli B:n myyjänä.
- Jep jep
Naiselle -> runko naisten mitoituksella
Laadukas -> koko osasarja vähintään XT; runko kuitua tai terästä; hyvät kiekot
Hybridi -> maasturin runko ja siihen maantiekiekot
Voi olla aika vaikea löytää ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581189Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961048
- 63838
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6764- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690