lappalaiskoirat ry

epäilen

Ihan missä tahansa sivustolla missä kysyt lapinkoirien hyvistä kasvattajista sinua neuvvottaan lappalaiskoirat ry sivuille missä on luettelo heidän suosittelevista kenneleistä.
Tutkiskeltuani asiaa tarkemmin mitä lappalaiskoirat ry vaatii kasvattajilta sain kuulla Lappalaiskoirat ry:n kasvattajalistalle pääsevät kaikki jotka ovat Lappalaiskoirat ry:n ja Kennelliiton jäseniä sekä heillä on FCI:n hyväksymä kennelnimi.

Mikä siis tekee heistä niitä erityisen hyviä kasvattajia?liittyäksesi lappalaiskoirat ry sinulta ei vaadita mitään muuta kuin jäsenmaksu.

Minä en löytänyt mistään selvitystä miten esim.kennelliitto valvoo kenneleissä koiran oloja?

Mikä siis takaa että kennelit ovat hyviä?

29

15902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hupi on koira

      ei sitä takaa mikään mahti maailmassa,että kaikki kennelit ovat hyviä.mutta tiedäthän sinä "sen".asian kyllä itsekkin miten tämä menee.

    • Duh

      Lappalaiskoirat ry:n suosittelemia ne kasvattajat eivät ole vaan tosiaan yhdistyksen jäseniä. Ainakin aiemmin siellä on ollut myös kennelnimettömiä ja taitaa listalle päästä, vaikka ei kuuluisi Kennelliittoonkaan. Joillakin rotuyhdistyksillä on toki esim. ns. sitoumuskasvattajia, joiden kriteerit voivat olla hyvinkin tiukat (tai sitten ei), mutta ne kerrotaan kuitenkin yleensä kotisivuilla, jos tälläinen lista on olemassa. Sen voi kuitenkin tuosta Lappalaiskoirat ry:n listasta luvata, että kyllä kaikki hyvät ja vastuulliset rotua kasvattavat tahot myös sinne pääsevät ja suuri osa myös päätyy. Voi olla, että joku vastuullinen paimensukuisia kasvattaja sieltä puuttuu, joten ehkä kannattaa katsoa myös PLS:n kasvattajalista. Netissä ei julkisesti voi kuitenkaan ketään kasvattajaa haukkua eli negatiivista palautetta voi saada rodun harrastajia haastattelemalla. Oman koiransa kasvattajan voi toki kuka tahansa myös netissä hyväksi todeta tyyliin koirani on kennelistä Xxxx ja olen ollut tyytyväinen heidän toimintaansa.

      • näinkin

        Lappalaiskoirat ry:n listoilla ei ole edes kaikki kasvattajat. Tiedän yhden joka on Lappalaiskoirat ry:n jäsen ja Kennelliiton jäsen, kasvattaja ei ole halunut sinne listaan kenneliään, koska pentuja syntyy todella harvoin. Niinpä kenenkään ei tarvitse tehdä turhia pentukyselyjä.


    • että näin

      Minä en pyri siihen että julkisesti ruoskittaisi näitä honoja kenneleitä mutta en voi käsittää miten he otetaan lappalaiskoirat ry listoille?
      Minä itse luotin joskus siihen että saan hyvän koiran ja tuen hyvää kasvatusta kun otin koiran rotuyhdistyksen suositelemasta kennelistä ja liityin rotuyhdistykseen itsekkin.Ai jaih mikä pettymys ja suuri virhe se oli.
      Nykysin en siis näe mitään syytä pitää paperillisten koirien kasvattajia,paperittomien koirien kavatusta parenpana.
      En voi myöskään ymmärtää sitä että hyvän lapinkoiran pennun takeena pidetään papereita ja silti samaan aikaan tehdään rotuun ottoja,tein nopean vilkaisun internetin ihmeellisessä maailmassa kasvattajista ja selvisi sekin että ainakin yksi (enkä usko että siihen jää) jalosti lapinporokoiria joista toisella ei ollut edes papereita.
      Onko se sitten niin että kyseinen kasvattaja on huono?Enpä usko.
      Kaipaisin lappalaiskoirat ry sivulle myös keskustelua jossa voitaisiin muunmuassa esim.antaa ruusuja hyville kasvattajille mielestäni se olisi palkitsevaa ja auttaisi jatkamaan.

      • kasvattaja

        Jotkut paperillisia kasvattavat tekevät pentueita myös harvinaista sukua olevilla paperittomilla (nyt en tarkoita sekarotuisia, vaan paperittomia, joita käytetään paimennukseen ja sukua tunnetaan), koska ne on mahdollista ottaa rotuun jälkikäteen. Näin saadaan laajennettua geenipohjaa, ettei porokoirista tulisi liian sisäsiittoisia. Rotuunotot ovat mielestäni hyvä asia, sillä alkuperäisessä käytössä olevia porokoiria on pohjoisessa vaikka kuinka paljon, eikä niillä ole papereita, koska poromiehet eivät ole pitäneet niitä niin tärkeinä, tärkeintä on että koira toimii alkup. käytössä. En kuitenkaan tue paperittomien koirien kasvatusta millään muulla tavalla.

        Lappalaiskoirat ry ei käy tarkastamassa kaikkia kasvattajia jatkuvasti, koska se ei ole mahdollista. Luulempa kumminkin että jos viranomaiset saavat kasvattajan kiinni vaikkapa siitä että koirat asuvat liian huonoissa oloissa taikka niitä on liikaa, kenneli poistuu myös Lappalaiskoirat ry:n listoilta. Jos epäilee että jonkin kasvattajan kennelissä on jotain vikaa, voi siitä aina ilmoittaa viranomaisille ja ne käyvät sen tarkastamassa. Mutta, se on täysin itsestä kiinni minkälaisen pennun saa käsiinsä, jos ei yhtään selvitä esim. vanhempien luonteita, muuten kun kasvattajan kertomuksen perusteella, voi saada itselleen koiran joka on sekopää. Oma vika, mitäs otit. Taikka jos ei selvitä esim. pennun suvun epilepsiariskejä, voi saada epileptikon. Tietty sen voi saada vaikkei lähisuvussa olisikaan epileptikoita, mutta silloin se on vaan huonoa tuuria. Pennunostajien pitää itse tajuta, että jos he ottavat pennun "huonolta" kasvattajalta, he tukevat sen toimintaa. Kaikilla ihmisillä on niin eri käsitys hyvästä kasvattajasta, ettei kukaan voi sanoa teille mikä kasvattaja on juuri sinulle hyvä. Jos pitää tärkeimpänä vaikkapa luonnetta niin tiedän monta, toisilla on päätarkoituksena komeiden koirien aikaansaaminen, kolmansilla harvinaisten sukujen säästäminen, kolmansilla terveys, neljänsillä on tarkoituksena saada aikaa hyviä harrastuskoiria (esim. tokoon tai hakuun) ja lista jatkuu jatkumistaan..
        Tietysti kasvattajilla olisi tarkoituksena saada aikaa pentuja joilla on kaikki nämä hyvät ominaisuudet, mutta ihan niin kuin ei ole täydellisiä ihmisiä, niin ei ole kaikin puolin täydellisiä koiriakaan, joistakin asioista on vaan joustettava.


      • 2010 vuosi
        kasvattaja kirjoitti:

        Jotkut paperillisia kasvattavat tekevät pentueita myös harvinaista sukua olevilla paperittomilla (nyt en tarkoita sekarotuisia, vaan paperittomia, joita käytetään paimennukseen ja sukua tunnetaan), koska ne on mahdollista ottaa rotuun jälkikäteen. Näin saadaan laajennettua geenipohjaa, ettei porokoirista tulisi liian sisäsiittoisia. Rotuunotot ovat mielestäni hyvä asia, sillä alkuperäisessä käytössä olevia porokoiria on pohjoisessa vaikka kuinka paljon, eikä niillä ole papereita, koska poromiehet eivät ole pitäneet niitä niin tärkeinä, tärkeintä on että koira toimii alkup. käytössä. En kuitenkaan tue paperittomien koirien kasvatusta millään muulla tavalla.

        Lappalaiskoirat ry ei käy tarkastamassa kaikkia kasvattajia jatkuvasti, koska se ei ole mahdollista. Luulempa kumminkin että jos viranomaiset saavat kasvattajan kiinni vaikkapa siitä että koirat asuvat liian huonoissa oloissa taikka niitä on liikaa, kenneli poistuu myös Lappalaiskoirat ry:n listoilta. Jos epäilee että jonkin kasvattajan kennelissä on jotain vikaa, voi siitä aina ilmoittaa viranomaisille ja ne käyvät sen tarkastamassa. Mutta, se on täysin itsestä kiinni minkälaisen pennun saa käsiinsä, jos ei yhtään selvitä esim. vanhempien luonteita, muuten kun kasvattajan kertomuksen perusteella, voi saada itselleen koiran joka on sekopää. Oma vika, mitäs otit. Taikka jos ei selvitä esim. pennun suvun epilepsiariskejä, voi saada epileptikon. Tietty sen voi saada vaikkei lähisuvussa olisikaan epileptikoita, mutta silloin se on vaan huonoa tuuria. Pennunostajien pitää itse tajuta, että jos he ottavat pennun "huonolta" kasvattajalta, he tukevat sen toimintaa. Kaikilla ihmisillä on niin eri käsitys hyvästä kasvattajasta, ettei kukaan voi sanoa teille mikä kasvattaja on juuri sinulle hyvä. Jos pitää tärkeimpänä vaikkapa luonnetta niin tiedän monta, toisilla on päätarkoituksena komeiden koirien aikaansaaminen, kolmansilla harvinaisten sukujen säästäminen, kolmansilla terveys, neljänsillä on tarkoituksena saada aikaa hyviä harrastuskoiria (esim. tokoon tai hakuun) ja lista jatkuu jatkumistaan..
        Tietysti kasvattajilla olisi tarkoituksena saada aikaa pentuja joilla on kaikki nämä hyvät ominaisuudet, mutta ihan niin kuin ei ole täydellisiä ihmisiä, niin ei ole kaikin puolin täydellisiä koiriakaan, joistakin asioista on vaan joustettava.

        Kiitos asiallisista vastauksista.
        Tutkin myös tarkemmin läpi lappalaiskoira foorumin sääntöjä,ylläpitoa ja vaatimuksia käyttäjiltä.
        Sivustolla käy selväksi että kyseinen foorumi on yksityisen ihmisen ylläpitämä foorumi ja että Lapikas.netillä ei siis ole mitään tekemistä rotuyhdityksen kanssa.Tutkiessani kuitenkin asiaa huomasin että lappalaiskoirat ry sivujen ylläpitämällä henkilöllä on omalla kennelsivullaan linkki kyseiselle foorumille,sitä en tiedä kuinka monet muut yhdistyksen toimihenkilöistä ovat kyseisen foorumin aktiivisia käyttäjiä.
        Aisiaan eli miksi lappalaiskoirat ry ei pistä pystyyn omaa lappalaiskoira foorumia joka olisi avoin KAIKILLE jopa niille jotka harkitsevat lapinkoiraa tai jotka vain tykkäävät rodusta mutta eivät esim.allergian takia koiraa voi koskaan omistaa.
        Mielestäni se palvelisi kaikkia rodusta kiinnostuneita paremmin kuin esim.lehti ja vältyttäisiin näiltä naurettavilta yksityisiltä foorumeilta jossa ylläpitäjällä on oma hiekkalaatikko kavereineen.
        Mitäs te muut kyseisestä rodusta kiinnostuneet tai omistajat olette tästä mieltä?


      • ---
        2010 vuosi kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista.
        Tutkin myös tarkemmin läpi lappalaiskoira foorumin sääntöjä,ylläpitoa ja vaatimuksia käyttäjiltä.
        Sivustolla käy selväksi että kyseinen foorumi on yksityisen ihmisen ylläpitämä foorumi ja että Lapikas.netillä ei siis ole mitään tekemistä rotuyhdityksen kanssa.Tutkiessani kuitenkin asiaa huomasin että lappalaiskoirat ry sivujen ylläpitämällä henkilöllä on omalla kennelsivullaan linkki kyseiselle foorumille,sitä en tiedä kuinka monet muut yhdistyksen toimihenkilöistä ovat kyseisen foorumin aktiivisia käyttäjiä.
        Aisiaan eli miksi lappalaiskoirat ry ei pistä pystyyn omaa lappalaiskoira foorumia joka olisi avoin KAIKILLE jopa niille jotka harkitsevat lapinkoiraa tai jotka vain tykkäävät rodusta mutta eivät esim.allergian takia koiraa voi koskaan omistaa.
        Mielestäni se palvelisi kaikkia rodusta kiinnostuneita paremmin kuin esim.lehti ja vältyttäisiin näiltä naurettavilta yksityisiltä foorumeilta jossa ylläpitäjällä on oma hiekkalaatikko kavereineen.
        Mitäs te muut kyseisestä rodusta kiinnostuneet tai omistajat olette tästä mieltä?

        ^Eikö tämän ketjun asiana ollut se mikä on hyvä kasvattaja eikä sivujen linkittäminen kotisivuille tai forumin perustaminen?

        Jokainen kotisivut omistava henkilö saa linkittää _omille henkilökohtaisille_ kotisivuilleen mitä tahansa oli hällä mitä rotua hyvänsä tai teki henkilö mitä tahansa jollekin yhdistykselle. Vaikka jokaikisen keskusteluforumin minkä netistä löytää. Kotisivuille tehdyillä linkeillä ei ole mitään tekemistä yhdistyksen kanssa.

        Mikäli haluaa Lappalaiskoirat ry:lle oman forumin niin asiaa voi suoraan ehdottaa yhdistykselle. Moisen forumin ylläpito on kuitenkin iso homma joten melko varma olen ettei moiseen ryhdytä mutta eihän se ketään estä asiaa ehdottamasta. Asian vatvominen täällä että olisiko moinen forum hyvä ajatus yhdistykselle ei vie asiaa mitenkään eteenpäin vaan jää jorinaksi tänne palstalle. Itse en lähde ehdottamaan koska en koe tarvetta yhdistyksen omalle keskusteluforumille.


      • vai mitä?
        --- kirjoitti:

        ^Eikö tämän ketjun asiana ollut se mikä on hyvä kasvattaja eikä sivujen linkittäminen kotisivuille tai forumin perustaminen?

        Jokainen kotisivut omistava henkilö saa linkittää _omille henkilökohtaisille_ kotisivuilleen mitä tahansa oli hällä mitä rotua hyvänsä tai teki henkilö mitä tahansa jollekin yhdistykselle. Vaikka jokaikisen keskusteluforumin minkä netistä löytää. Kotisivuille tehdyillä linkeillä ei ole mitään tekemistä yhdistyksen kanssa.

        Mikäli haluaa Lappalaiskoirat ry:lle oman forumin niin asiaa voi suoraan ehdottaa yhdistykselle. Moisen forumin ylläpito on kuitenkin iso homma joten melko varma olen ettei moiseen ryhdytä mutta eihän se ketään estä asiaa ehdottamasta. Asian vatvominen täällä että olisiko moinen forum hyvä ajatus yhdistykselle ei vie asiaa mitenkään eteenpäin vaan jää jorinaksi tänne palstalle. Itse en lähde ehdottamaan koska en koe tarvetta yhdistyksen omalle keskusteluforumille.

        Ketjun otsikkona on lappalaiskoirat ry ja asia koskettaa sitä niin ajattelin ottaa sen tässä ketjussa esille.
        suomi24 keskustelu lapinkoirat ja lapinporokoirat tavoittaa hyvin monia roduista kiinnostuneita ihmisiä jotka ei välttämättä osaa hakea tietoa rodusta muualta siksikin toin asian tällä sivustolla esille koska lappalaiskoirat ry sivulla ei ole mahdollista julkisesti kysyä muilta mielipidettä asiasta.
        Tarve foorumille missä kaikilla lappalaiskoira roduista kiinnostuneilla olisi oikeus keskusteluun koirista on suuri koska jo olemassa oleva foorumi ei palvele kuin pientä rajattua kävijä kuntaa.
        Kuten kävi myös edellisestä kirjoittajan kommentista ilmi foorumin pitäminen on iso homma sinänsä ihmeellistä ettei ry ole koskaan lähtenyt keventämään taakkaa yksityiseltä ylläpitäjältä kun kuitenkin on tiennyt foorumista joka myös on edistänyt ry toimintaa.Foorumin yksityisellä ylläpitäjälläkin on mitä ilmeisemmin myös ihan oma elämä.


      • xD

        Minua todellakin kiinnostaa lapinkoirat.
        Eli siis jos epäoikeudenmukainen toiminta minua vaivaa siitä pitäisi vaijeta?
        Tämäkö sinun kirjotusko on sitä mainitsemaasi järkipuhetta?
        Aivan rehellisesti sanottuna foorumin ylläpitäjähän kehoittaa tälläkin hetkellä teitä valpauteen jurppiksessa että teidän pitää ilmottaa heti hänelle jos muilla sivuilla kyseenalaistetaan koko foorumi :) miksi?Jos kaikki on niin hyvin kasvatuksessa j foorumilla niin miksi kukaan valittaisi?
        Olen saanut kannatusta paljon ajamalleni asialle ja minulle on jopa mainittu että kyseisen foorumin nurin meneminen olisi mahtava juttu.


      • Duh
        xD kirjoitti:

        Minua todellakin kiinnostaa lapinkoirat.
        Eli siis jos epäoikeudenmukainen toiminta minua vaivaa siitä pitäisi vaijeta?
        Tämäkö sinun kirjotusko on sitä mainitsemaasi järkipuhetta?
        Aivan rehellisesti sanottuna foorumin ylläpitäjähän kehoittaa tälläkin hetkellä teitä valpauteen jurppiksessa että teidän pitää ilmottaa heti hänelle jos muilla sivuilla kyseenalaistetaan koko foorumi :) miksi?Jos kaikki on niin hyvin kasvatuksessa j foorumilla niin miksi kukaan valittaisi?
        Olen saanut kannatusta paljon ajamalleni asialle ja minulle on jopa mainittu että kyseisen foorumin nurin meneminen olisi mahtava juttu.

        Kukaan ei varmaan ole julistanut, että kaikki asiat ovat kasvatuksessa hyvin. Niistä ongelmakohdista on käyty myös siellä parjatulla foorumilla vilkastakin keskustelua jalostusta käsittelevässä foorumin osassa.

        Mikä epäoikeudenmukainen toiminta sinua nyt vaivaa?


      • simpelton
        xD kirjoitti:

        Minua todellakin kiinnostaa lapinkoirat.
        Eli siis jos epäoikeudenmukainen toiminta minua vaivaa siitä pitäisi vaijeta?
        Tämäkö sinun kirjotusko on sitä mainitsemaasi järkipuhetta?
        Aivan rehellisesti sanottuna foorumin ylläpitäjähän kehoittaa tälläkin hetkellä teitä valpauteen jurppiksessa että teidän pitää ilmottaa heti hänelle jos muilla sivuilla kyseenalaistetaan koko foorumi :) miksi?Jos kaikki on niin hyvin kasvatuksessa j foorumilla niin miksi kukaan valittaisi?
        Olen saanut kannatusta paljon ajamalleni asialle ja minulle on jopa mainittu että kyseisen foorumin nurin meneminen olisi mahtava juttu.

        Sovintaanko vevve nyt niin, että jos sinulla on hampaankolossa jotain vielä Lapikas.netin ylläpitäjää tai moderaattoreita, tai niitä kamalia kasvattajia kohtaan, niin aikuisena ihmisenä lopetat täällä heidän mustamaalaamisena ja otat heihin yhteyttä vaikka sähköpostilla ja purat sydäntäsi siitä, kuinka sinua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti?
        Alkaa mennä vähän lapselliseksi tämä sinun tapasi kehittää näitä keskusteluja ihan sen takia, että loppujen lopuksi pääset haukkumaan lapikaslaisia.
        Lapikas.netin käyttäjäkunnassa ovat lähestulkoon kaikki aktiiviset harrastajat ja aika monta vähemmän aktiivistakin. Siellä keskustelevat ihmiset, jotka pystyvät seuraamaan netikettiä. Kuten todettu, kyseinen foorumi ei ole avoin kaikille, koska sieltä halutaan pitää poissa nimenomaan nämä mustamaalaamiset ja muut lapselliset asiat. Homma onkin toiminut loistavasti viimeiset kuusi vuotta.
        Voisit varmasti itse sijoittaa rahaa ja aikaasi (viimeistä tuntuu ainakin löytyvän) uuden foorumin perustamiseen? Saisit kivasti luotua foorumin, missä kuka tahansa voi puhua mitä tahansa lappalaiskoiriin liittyvää ja aika paljon kaikkeen muuhunkin. Turha täällä on itkeä, että ei pääse leikkihin mukaan, voi luoda sen oman leikin! Siitä vaan foorumia pykäämään pystyyn, teitä olisi jo monta jotka sille foorumille haluaisivat.


      • Loukattu/herjattu
        simpelton kirjoitti:

        Sovintaanko vevve nyt niin, että jos sinulla on hampaankolossa jotain vielä Lapikas.netin ylläpitäjää tai moderaattoreita, tai niitä kamalia kasvattajia kohtaan, niin aikuisena ihmisenä lopetat täällä heidän mustamaalaamisena ja otat heihin yhteyttä vaikka sähköpostilla ja purat sydäntäsi siitä, kuinka sinua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti?
        Alkaa mennä vähän lapselliseksi tämä sinun tapasi kehittää näitä keskusteluja ihan sen takia, että loppujen lopuksi pääset haukkumaan lapikaslaisia.
        Lapikas.netin käyttäjäkunnassa ovat lähestulkoon kaikki aktiiviset harrastajat ja aika monta vähemmän aktiivistakin. Siellä keskustelevat ihmiset, jotka pystyvät seuraamaan netikettiä. Kuten todettu, kyseinen foorumi ei ole avoin kaikille, koska sieltä halutaan pitää poissa nimenomaan nämä mustamaalaamiset ja muut lapselliset asiat. Homma onkin toiminut loistavasti viimeiset kuusi vuotta.
        Voisit varmasti itse sijoittaa rahaa ja aikaasi (viimeistä tuntuu ainakin löytyvän) uuden foorumin perustamiseen? Saisit kivasti luotua foorumin, missä kuka tahansa voi puhua mitä tahansa lappalaiskoiriin liittyvää ja aika paljon kaikkeen muuhunkin. Turha täällä on itkeä, että ei pääse leikkihin mukaan, voi luoda sen oman leikin! Siitä vaan foorumia pykäämään pystyyn, teitä olisi jo monta jotka sille foorumille haluaisivat.

        Olin jo ennen viestiäsi ollut yhteydessä yksityisesti esimerkiksi tähän lapikas.net ylläpitäjään mutta en ole saanut häneltä vastauksia.
        Käväsin muuten myös lukemassa netiketti sääntöjä ja lakia.
        Enkä kyllä mielestäni ole haukkunut fooruminen käyttäjiä,olen vain kyseenalaistanut koko foorumin.
        Aikani ei tosiaan riitä tämän enenpää asian vatvomiseen ja luulen että tämä on nyt tullut selväksi niille jotka edes haluaa ymmärtää mitä tarkoitin,olen tehnyt parhaani ikävää että osa ilmeisesti ei ole vieläkään ymmärtänyt mitä minä tarkoitin.


      • NAURETTAv44
        Loukattu/herjattu kirjoitti:

        Olin jo ennen viestiäsi ollut yhteydessä yksityisesti esimerkiksi tähän lapikas.net ylläpitäjään mutta en ole saanut häneltä vastauksia.
        Käväsin muuten myös lukemassa netiketti sääntöjä ja lakia.
        Enkä kyllä mielestäni ole haukkunut fooruminen käyttäjiä,olen vain kyseenalaistanut koko foorumin.
        Aikani ei tosiaan riitä tämän enenpää asian vatvomiseen ja luulen että tämä on nyt tullut selväksi niille jotka edes haluaa ymmärtää mitä tarkoitin,olen tehnyt parhaani ikävää että osa ilmeisesti ei ole vieläkään ymmärtänyt mitä minä tarkoitin.

        Ihan oikeasti sun tekstis on just kun Ketosen ja Myllyrinteen uusimmasta
        http://www.youtube.com/watch?v=58J0W0mr-IQ&feature=related

        Sulla ilmeisesti on hirvittävän huono kasvattajakokemus kun on energiaa tämmöseen paskan jauhantaan. Sullehan on koitettu sanoa faktaa ja koitettu ymmärtää ja kuunnella mutta jos ei osu niin ei kyllä uppookkaan. Kaikki mitä sulle koittaa vääntää on bensan viskomista liekkeihin.

        :D

        Ihan oikeesti. Jos sulla on hampaankolossa jotakuta vastaan jotain niin miks helvetissä mustamaalata monta palstaa asian tiimoilta. Eikö oo pokkaa mennä päin naamaa juttelee. Hä?


      • BLAAAAAH!!!
        Loukattu/herjattu kirjoitti:

        Olin jo ennen viestiäsi ollut yhteydessä yksityisesti esimerkiksi tähän lapikas.net ylläpitäjään mutta en ole saanut häneltä vastauksia.
        Käväsin muuten myös lukemassa netiketti sääntöjä ja lakia.
        Enkä kyllä mielestäni ole haukkunut fooruminen käyttäjiä,olen vain kyseenalaistanut koko foorumin.
        Aikani ei tosiaan riitä tämän enenpää asian vatvomiseen ja luulen että tämä on nyt tullut selväksi niille jotka edes haluaa ymmärtää mitä tarkoitin,olen tehnyt parhaani ikävää että osa ilmeisesti ei ole vieläkään ymmärtänyt mitä minä tarkoitin.

        Jos kerta kaikkiaan tuo Lapikas.net on niin hirveä ja kauhea palsta, niin miksi ihmeessä käyt siellä? Tää sinun tunteiden/mielipiteiden ilmaiseminen on suhteellisen lapsellista. Aloitat ketjun koskien lappalaikoirat ry:tä ja vain mukamas sivuten asiaa alat mustamaalaamaan em. foorumia. Onkos joku foorumilla pissinyt sinun muroihis vai miksi ihmeessä valitat täällä, etkä ks. foorumilla asiasta? Ja ei todellakaan taida olla lappalaiskoirat rynkään vika että sessesi ei olekaan sitä mitä piti. Asiasta kukkaruukkuun itse en ihan hevin paperitonta koiraa ota, koska ei ole mitään varmuutta/tietoa sessen vanhempien terveydestä saati siten koiran tulevasta terveydestä.
        Minusta nähden vetäse ne herneet vähän syvemmälle sieraimiisi ni voit olla enemmän tyytyväinen itseesi!! Jokainen itessään voisi pari kertaa miettiä mitä ja missä arvostelee, ja millä perustein.


      • fmva
        BLAAAAAH!!! kirjoitti:

        Jos kerta kaikkiaan tuo Lapikas.net on niin hirveä ja kauhea palsta, niin miksi ihmeessä käyt siellä? Tää sinun tunteiden/mielipiteiden ilmaiseminen on suhteellisen lapsellista. Aloitat ketjun koskien lappalaikoirat ry:tä ja vain mukamas sivuten asiaa alat mustamaalaamaan em. foorumia. Onkos joku foorumilla pissinyt sinun muroihis vai miksi ihmeessä valitat täällä, etkä ks. foorumilla asiasta? Ja ei todellakaan taida olla lappalaiskoirat rynkään vika että sessesi ei olekaan sitä mitä piti. Asiasta kukkaruukkuun itse en ihan hevin paperitonta koiraa ota, koska ei ole mitään varmuutta/tietoa sessen vanhempien terveydestä saati siten koiran tulevasta terveydestä.
        Minusta nähden vetäse ne herneet vähän syvemmälle sieraimiisi ni voit olla enemmän tyytyväinen itseesi!! Jokainen itessään voisi pari kertaa miettiä mitä ja missä arvostelee, ja millä perustein.

        hyvä että joku uskaltaa avata suunsa,ja kertoa totuuksia lapikas-foorumista.ainakin minä pidän keskustelun avaajan kommenteista.siinä ihminen puhuu asiaa.te muut vain ummistatte silmänne totuuksilta.herätkää jo.saapa nähdä kuinka kauon saa tämä keskustelu olla täällä,ennenkuin se poistetaan kyseisen foorumin toimesta.


      • Vaivvaa
        fmva kirjoitti:

        hyvä että joku uskaltaa avata suunsa,ja kertoa totuuksia lapikas-foorumista.ainakin minä pidän keskustelun avaajan kommenteista.siinä ihminen puhuu asiaa.te muut vain ummistatte silmänne totuuksilta.herätkää jo.saapa nähdä kuinka kauon saa tämä keskustelu olla täällä,ennenkuin se poistetaan kyseisen foorumin toimesta.

        Eihän täällä ole kuin yksi viesti tuolta ketjun aloittajalta (nimimerkki: epäilen). Ja miten jonkun toisen foorumin toimesta voitaisiin täältä mitään poistaa? Ei kai muilla foorumeilla ole tänne hallinnointioikeuksia?

        Kieltämättä aika kauas on alkuperäisestä aiheesta ajauduttu.


      • paskaa44
        Vaivvaa kirjoitti:

        Eihän täällä ole kuin yksi viesti tuolta ketjun aloittajalta (nimimerkki: epäilen). Ja miten jonkun toisen foorumin toimesta voitaisiin täältä mitään poistaa? Ei kai muilla foorumeilla ole tänne hallinnointioikeuksia?

        Kieltämättä aika kauas on alkuperäisestä aiheesta ajauduttu.

        ^^ Mitä helvetin totuuksia?
        Ihan oikeasti. Tänne vissiin ajautuu kaikki joiden kuvia tai juttuja ei kommentoida foorumeilla. Tai ne urpot jotka on potkittu palstoilta poies. Yhen käen sormiin voi taas laskea mikä akseli täällä russuttaa keskenään tai sitte kaikki on yhen ja saman naamarin alteregoja :D


      • fmva
        paskaa44 kirjoitti:

        ^^ Mitä helvetin totuuksia?
        Ihan oikeasti. Tänne vissiin ajautuu kaikki joiden kuvia tai juttuja ei kommentoida foorumeilla. Tai ne urpot jotka on potkittu palstoilta poies. Yhen käen sormiin voi taas laskea mikä akseli täällä russuttaa keskenään tai sitte kaikki on yhen ja saman naamarin alteregoja :D

        kyllä voi poistaa.ja katosihan se viime viikkoinenkin ketju,jossa sanottiin totuuksia lapikas foorumista.varmaan sen takia,kun alkoi olla ihmisillä huomauttamista liian paljon kyseisestä foorumista.


      • ---
        fmva kirjoitti:

        kyllä voi poistaa.ja katosihan se viime viikkoinenkin ketju,jossa sanottiin totuuksia lapikas foorumista.varmaan sen takia,kun alkoi olla ihmisillä huomauttamista liian paljon kyseisestä foorumista.

        Voi jösses tuo vevve/rebareino on sitten naurettava.. Menis jo itteensä ja lopettas tuon paskajauhannan.


      • Selvennystä
        kasvattaja kirjoitti:

        Jotkut paperillisia kasvattavat tekevät pentueita myös harvinaista sukua olevilla paperittomilla (nyt en tarkoita sekarotuisia, vaan paperittomia, joita käytetään paimennukseen ja sukua tunnetaan), koska ne on mahdollista ottaa rotuun jälkikäteen. Näin saadaan laajennettua geenipohjaa, ettei porokoirista tulisi liian sisäsiittoisia. Rotuunotot ovat mielestäni hyvä asia, sillä alkuperäisessä käytössä olevia porokoiria on pohjoisessa vaikka kuinka paljon, eikä niillä ole papereita, koska poromiehet eivät ole pitäneet niitä niin tärkeinä, tärkeintä on että koira toimii alkup. käytössä. En kuitenkaan tue paperittomien koirien kasvatusta millään muulla tavalla.

        Lappalaiskoirat ry ei käy tarkastamassa kaikkia kasvattajia jatkuvasti, koska se ei ole mahdollista. Luulempa kumminkin että jos viranomaiset saavat kasvattajan kiinni vaikkapa siitä että koirat asuvat liian huonoissa oloissa taikka niitä on liikaa, kenneli poistuu myös Lappalaiskoirat ry:n listoilta. Jos epäilee että jonkin kasvattajan kennelissä on jotain vikaa, voi siitä aina ilmoittaa viranomaisille ja ne käyvät sen tarkastamassa. Mutta, se on täysin itsestä kiinni minkälaisen pennun saa käsiinsä, jos ei yhtään selvitä esim. vanhempien luonteita, muuten kun kasvattajan kertomuksen perusteella, voi saada itselleen koiran joka on sekopää. Oma vika, mitäs otit. Taikka jos ei selvitä esim. pennun suvun epilepsiariskejä, voi saada epileptikon. Tietty sen voi saada vaikkei lähisuvussa olisikaan epileptikoita, mutta silloin se on vaan huonoa tuuria. Pennunostajien pitää itse tajuta, että jos he ottavat pennun "huonolta" kasvattajalta, he tukevat sen toimintaa. Kaikilla ihmisillä on niin eri käsitys hyvästä kasvattajasta, ettei kukaan voi sanoa teille mikä kasvattaja on juuri sinulle hyvä. Jos pitää tärkeimpänä vaikkapa luonnetta niin tiedän monta, toisilla on päätarkoituksena komeiden koirien aikaansaaminen, kolmansilla harvinaisten sukujen säästäminen, kolmansilla terveys, neljänsillä on tarkoituksena saada aikaa hyviä harrastuskoiria (esim. tokoon tai hakuun) ja lista jatkuu jatkumistaan..
        Tietysti kasvattajilla olisi tarkoituksena saada aikaa pentuja joilla on kaikki nämä hyvät ominaisuudet, mutta ihan niin kuin ei ole täydellisiä ihmisiä, niin ei ole kaikin puolin täydellisiä koiriakaan, joistakin asioista on vaan joustettava.

        Pientä selvennystä asioihin.

        En ole kyllä kuullut rotuyhdistyksen taholta harrastettavan minkäänkaltaista kennelien tarkastusta. Sitä varten on kennelliiton kennelneuvoja (joka tietysti toimii vain niiden kasvattajien osalla, jotka ovat kennelliiton jäseniä) että tarvitessa virallinen kunnallinen eläinsuojelueläinlääkärisysteemi, ns. virkaeläinlääkäri. Iisommissa kaupungeissa on yleensä kaupungineläinlääkäreistä yksi nimetty eläinsuojeluasioihin. Muita kennelien tarkastajia meillä ei virallisesti ottaen Suomessa ole. Poliisi on tietysti periaatteessa eläinsuojeluviranomainen samoin kuin virkaeläinlääkärikin. Kennelliitto ja kennelliiton edustajat kuten kennelneuvoja, tai ns vapaaehtoiset eläinsuojeluvalvojat eivät ole viranomaisia, eikä niitä ole kenenkään pakko päästää sisälle. Sen, joka ei ole maksanut kennelliiton jäsenmaksua, ei tarvitsi päästää kennelliiton kennelneuvojaakaan sisälle. Sen joka on jäsen, on periaateessa pakko, mutta ei laillisesti, vaan mikäli tahtoo pysyä kennelliiton kanssa väleissä ... Ainoa ketkä on pakko sisälle päästää, ovat poliisi ja virkaeläinlääkäri.

        Tästä on niin usein epätietoisuutta, katson tarpeelliseksi mainita, etenkin koska alussa oli virheellistä käsitystä minkä mukaan rotuyhdistykset ramppaisivat valvomassa sellaisia kenneleitä/kasvattajia, jotka kuuluvat em rotuyhdistykseen.

        Rotuyhdistysten toimihenkilöt ovat vapaaehtoistyövoiman pohjalta toimivia, eivät palkattua henkilökuntaa. Mistään ei ole mitään väkeä ravaamaan kenneltarkastuksia tekemässä. Saati ammattitaitoa sellaiseen. Toimihenkilöt ovat tavallisia "siviilejä", eivät viranomaisia tai virkamiehiä. Rotua harrastavia henkilöitä, kasvattajia tai ei.

        Rotuyhdistyksen kasvattajalistassa esiintymisestä asiasta tietämättömät pennunostajat vetävät paikkansapitämättömiä johtopäätöksiä, kuten ketjun alkupäässä juuri vedettiin.
        Ei rotuyhdistys mitenkään "suosittele" ketään; se, jonkun kasvattajan nimi on listassa, ei suinkaan tarkoita mitään "suosittelua". Se on jäsenistölle kuuluva etu, se listassa nimensä pitäminen. Mikäli tahtoo. Mikään ei pakota listaan nimeään hoitamaan.

        Joku kerran kyseli miksi siellä on niin paljon nimiä ja kaikki eivät kuitenkaan kasvata, ja valitti siitä, että ne ei-kasvattavat pitäisi siivota pois.
        Siellä on paljon sellaisiakin nimiä, jotka eivät ole vuosikausiin kasvattaneet yhtään mitään, ja jotka pitävät lähinnä siksi nimeään listassa, etteivät ole hoksanneet sitä sieltä poistattaa, tahi tahtovat, että heihin voi saada jälkipolvien omistajien taholta yhteyttä niin tahtovat. Sellaiset, jotka kyselisivät omien koiriensa sukupuissa esiintyvistä koirista tietoja. Joillakuilla on vuosien kasvattamistauko. Nykyisillä koirilla eivät tahdo kasvattaa, eivätkä voi ottaa lisää koiria, ennen kuin vanhoista aika jättää -jotta eivät lisäisi koiramääräänsä. Joskus syynä on esimerkiksi avioero, asuinpaikan ja -muodon vaihto ok-talosta muihin puitteisiin jne.

        Eli ei pidä ihmetellä sitä, miksi siellä on niin tolkuton määrä nimiä. Läheskään kaikki eivät kovin aktiivisesti kasvata, tai lainkaan tällä hetkellä/enää. Ihmisten elämäntilanteet vaihtelevat.

        Meidän rotuyhdistyksessämme on tällainen ratkaisu, eikä siinä ole mitään vikaa sinällään.
        Se tarjoaa tiedosta kiinnostuneelle paljon mahdollisuuksia ottaa yhteyksiä esimerkiksi vanhoihin kasvattajiin tietoa hankkiakseen.


      • Mietteliäänä
        2010 vuosi kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista.
        Tutkin myös tarkemmin läpi lappalaiskoira foorumin sääntöjä,ylläpitoa ja vaatimuksia käyttäjiltä.
        Sivustolla käy selväksi että kyseinen foorumi on yksityisen ihmisen ylläpitämä foorumi ja että Lapikas.netillä ei siis ole mitään tekemistä rotuyhdityksen kanssa.Tutkiessani kuitenkin asiaa huomasin että lappalaiskoirat ry sivujen ylläpitämällä henkilöllä on omalla kennelsivullaan linkki kyseiselle foorumille,sitä en tiedä kuinka monet muut yhdistyksen toimihenkilöistä ovat kyseisen foorumin aktiivisia käyttäjiä.
        Aisiaan eli miksi lappalaiskoirat ry ei pistä pystyyn omaa lappalaiskoira foorumia joka olisi avoin KAIKILLE jopa niille jotka harkitsevat lapinkoiraa tai jotka vain tykkäävät rodusta mutta eivät esim.allergian takia koiraa voi koskaan omistaa.
        Mielestäni se palvelisi kaikkia rodusta kiinnostuneita paremmin kuin esim.lehti ja vältyttäisiin näiltä naurettavilta yksityisiltä foorumeilta jossa ylläpitäjällä on oma hiekkalaatikko kavereineen.
        Mitäs te muut kyseisestä rodusta kiinnostuneet tai omistajat olette tästä mieltä?

        Olen samaa mieltä, mutta koska yhdistyksen taholta ei nähtävästi tahdota - koska mitään ei ole tapahtunut- , olemme aikoneet perustaa uuden yksityisen ja hieman erilaisella sävyllä koska meistä sille olisi tilausta. Asia on lykkääntynyt "vetohevosen" elämäntilanteen vuoksi.

        Naurettavaa asiassa on se, ettei näin suuressa rotuyhdistyksessä tunnisteta päättäjien taholta tarvetta kaikkia yleisesti ja yhtäläisen demokraattisesti ja tasapuolisesti palvelevaan foorumiin. Jolla mikään taho tai näkemys ei olisi kunkku tai edustaisi jotain "ainoaa oikeata näkemystä". Missä olisi mahdollisuus avoimeen tasavertaiseen keskusteluun. Missä mm olisi mahdollista, ettei ns vapaaehtoisia sairas-listoja piiloteltaisi rotua harrastavilta/kasvattavilta ei-jäseniltä ja rotuun tutustuvilta, vaan ne olisivat julkisesti nähtävillä. Se on valinta-asia.

        Ihmiset eivät kuuleman mukaan uskalla kertoa ko palstalla avoimesti omistajien toimesta kerrottuja sairaustapauksia ja -listoja siinä pelossa listan ulkopuolelle, että vuotaa kuka kertoi, ja heidät itsensä potkitaan pois, jolloin he eivät sitten itse saa enää tietoa. Näin minulle on kerrottu. Ko palstallahan on tyyten mielivaltainen modus operandi siinä asiassa, millä palsta vallan pröystäilee - .



        Toteamasi puute on todellakin tunnistettu ajat sitten.
        Kuitenkin kun rotuyhdistyksen päättävien toimesta asialle ei tehdä mitään, tämä johtaa sitten sellaiseen tilanteeseen, muut yksityiset lappalaiskoirain harrastajat perustavat sitten myös foorumia tai foorumeja siinä kuin huvittaa ja saadaan kerättyä pieni ylläpitoporukka samanhenkisiä ihmisiä.

        Jos ei voida pitää yleistä kaikille avointa, jolla kentän henki kehittyisi kivaksi ja suvaitsevaksi toimeentulevaksi paikaksi, sitten tehdään kukin itselle ja omanhenkiselle porukalle sopivia ratkaisuja.


        Tässä on kyse ihan rotukenttämämme ihmisten henkisestä "hengestä". Toki paljon pienemmissä rotuyhdistyksissä toimii foorumiasiat ihan asiallisesti. Luulisi, että mekin maksamme tarpeeksi jäsenmaksuja ainakin ..


      • Nauruuntukehtuva
        --- kirjoitti:

        ^Eikö tämän ketjun asiana ollut se mikä on hyvä kasvattaja eikä sivujen linkittäminen kotisivuille tai forumin perustaminen?

        Jokainen kotisivut omistava henkilö saa linkittää _omille henkilökohtaisille_ kotisivuilleen mitä tahansa oli hällä mitä rotua hyvänsä tai teki henkilö mitä tahansa jollekin yhdistykselle. Vaikka jokaikisen keskusteluforumin minkä netistä löytää. Kotisivuille tehdyillä linkeillä ei ole mitään tekemistä yhdistyksen kanssa.

        Mikäli haluaa Lappalaiskoirat ry:lle oman forumin niin asiaa voi suoraan ehdottaa yhdistykselle. Moisen forumin ylläpito on kuitenkin iso homma joten melko varma olen ettei moiseen ryhdytä mutta eihän se ketään estä asiaa ehdottamasta. Asian vatvominen täällä että olisiko moinen forum hyvä ajatus yhdistykselle ei vie asiaa mitenkään eteenpäin vaan jää jorinaksi tänne palstalle. Itse en lähde ehdottamaan koska en koe tarvetta yhdistyksen omalle keskusteluforumille.

        Ai sinä olet sitä mieltä että ISOLLE rotuyhdistykselle mahdottoman suuri ja ei mitään järkeä hommassa tehdä rotuyhdistyksen puolesta jäsenistölle ja muille rotujemme harrastajille ja roduistamme kiinnostuneille asiallista foorumia, mutta yksityisen pyörittää mielivaltaispolitiikalla järkevä eikä yhtään mahdottoman suuri :D homma ....

        Sorry mutta mikä LOGIIKAN RIEMUVOITTO!
        Heh he.


      • Voi pojat mikä diili
        simpelton kirjoitti:

        Sovintaanko vevve nyt niin, että jos sinulla on hampaankolossa jotain vielä Lapikas.netin ylläpitäjää tai moderaattoreita, tai niitä kamalia kasvattajia kohtaan, niin aikuisena ihmisenä lopetat täällä heidän mustamaalaamisena ja otat heihin yhteyttä vaikka sähköpostilla ja purat sydäntäsi siitä, kuinka sinua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti?
        Alkaa mennä vähän lapselliseksi tämä sinun tapasi kehittää näitä keskusteluja ihan sen takia, että loppujen lopuksi pääset haukkumaan lapikaslaisia.
        Lapikas.netin käyttäjäkunnassa ovat lähestulkoon kaikki aktiiviset harrastajat ja aika monta vähemmän aktiivistakin. Siellä keskustelevat ihmiset, jotka pystyvät seuraamaan netikettiä. Kuten todettu, kyseinen foorumi ei ole avoin kaikille, koska sieltä halutaan pitää poissa nimenomaan nämä mustamaalaamiset ja muut lapselliset asiat. Homma onkin toiminut loistavasti viimeiset kuusi vuotta.
        Voisit varmasti itse sijoittaa rahaa ja aikaasi (viimeistä tuntuu ainakin löytyvän) uuden foorumin perustamiseen? Saisit kivasti luotua foorumin, missä kuka tahansa voi puhua mitä tahansa lappalaiskoiriin liittyvää ja aika paljon kaikkeen muuhunkin. Turha täällä on itkeä, että ei pääse leikkihin mukaan, voi luoda sen oman leikin! Siitä vaan foorumia pykäämään pystyyn, teitä olisi jo monta jotka sille foorumille haluaisivat.

        "Eräältäkin" foorumilta saa potkut niin, ettei koskaan tule tietämäänkään, mitä "pahaa" on mukamas tehnyt; potkut saanut saa vain kirjeen missä mahtaillaan sillä, ettei sääntöjen mukaan tarvitse kertoa ja asia on täysin mielivaltainen. Sillä mahtaillaan. Se on sitä netikettiä se.Toisekseen sille on foorumille halajavien ns tavallisten roduista kiinnostuneiden ÄÄRETTÖMÄN vaikea päästä. Ehkä se on osa markkinointistrategiaa ... ? Olen kuullut on ihmisiä, jotka ovat VUOSIA yrittäneet päästä sille, onnistumatta sille: aivan tavallisia perusnormaaleja ihmisiä, jotka eivät ole teinixejä enää, eivätkä mitään kummallisia, vaan tavallisia koiranomistajia.

        Sellaiset ihmiset voivat saada sieltä potkut, jotka eivät eläissään ole saaneet tai ole vieläkään saaneet yhdeltäkään muulta nettifoorumilta koskaan potkuja, ei edes "bannia" tai varoitusta, tai mitään muutakaan komplikaatiota. (Minusta se kertoo em forumin netiketin hienovirityssäädöstä ja ihmisen varpaillaan suu tukossa foorumilla olon tarpeesta jo jotain hieman kummallisia asioita. Nähtävästi siitä asiasta kuulevat muutkin kuin minä juttuja niiltä, jotka ko foorumille ovat onnistuneet rekisteröitymään ja joilla on mielestään kritisoitavaa.)
        Mikäli ylläpidon olisi tarkoitus edistää menettelyllään jotain netiketin parempaa käyttöä, ylläpito tietysti kertoisi, mitä kestämätöntä rikollinen on tehnyt.

        Tuskin kovin ihmeellisiä, mikäli poispotkittuja koskaan muualla kukaan tai mikään taho ei huomauta mistään. Missään internetin syövereissä. KOSKAAN.Se niistä netikettiä taitamattomista häiriköistä. Joka paikassa vain suora puhe ei sovi, eivätkä suorat mielipiteet. Elleivät laumassa samaa toistavia.

        Moni näkee asian vallankäyttöasiana, kyse on vallan käytöstä; sitä joka hallitsee tietoa ja sen saantia, hallitsee väkeä. Informaatioaikakausi ja -yhteiskunta.

        Miksi kaikkien pitäisi ylistää jonkin yksityisen ihmisen foorumia ja miksi siitä pitäisi pitää, miksi ei saisi kritisoida jos omasta mielestä on aihetta? Tämä on juuri yksi kritiikin lähde.

        * * * * * * * * * * *
        Yleistaholla väännän rautalangasta:

        Kun jotain tahoa ei saisi kritisoida, kun se ei suvaitse julkista avointa kritiikkiä, eikä kestä sitä, ja pyrkii toimimaan ei suinkaan niin, ettei se ansaitsisi kritiikkiä, korjaten asioita, vaan tukahduttaakseen sen, se ei ole OK. Se yleisperiaate pätee missä ja milloin tahansa, on kyse historian havinasta, nykyajasta, tulevaisuudesta, eri yhteiskuntajärjestelmistä, poliittisista systeemeistä, ja muista ihmisten keksimistä ja kehittämistä systeemeistä, joiden puitteissa ihmiset elävät ja ovat toistensa kanssa tekemisissä.

        Tietenkään se ei aina aukea niille, jotka eivät ymmärrä asian viitekehystä. Tai jotka eivät vain tasan "ymmärrä", tai tahdo ymmärtää. Riippuu mikä on valittu näkökulma ja mistä syystä.
        Ihmiset voivat heittäytyä halutessaan hyvinkin sokeiksi.
        * * * * * * * * * *
        Pähkinän ydin: Mikäli kyse olisi julkisesta rotuyhdistyksen palstasta, tätä kritiikin kauhistuksen ongelmaa ei olisi.

        Yleistä ja julkista saa aina kritisoida, eikä siinä tule eikä saa tulla tilannetta, missä jokin yksi ihminen vetää herneen nenäänsä. Ellei se ole joku joka olisi möhlinyt ja siksi vetäisi herneen nenäänsä; mutta jos on kiva ilmapiiiri, ei syytellä liian syyttelevään sävyyn satunnaisista vahingoista. Kukaan, ketään. Vaan otetaan vain opikseen ja tehdään toiste paremmin. Tietysti aina joskus väitetään jollain palstalla tai toisella, ettei muka MITÄÄN "pyhin" vapaaehtoisvoimin tehtyä sovi kritisoida. Tottakai sopii, asiallisesti tietenkin.

        Miettikää mitä KERTOO se, mikäli saisi vain kehua?Miksi ja mistä hyvästä jokin mikään olisi niin täydellinen ja pyhä? Kas kummaa: niitä jotka kritisoivat havaitsemiaan epäkohtia, saa kyllä haukkua?Asenne on aina sama. On Se Sitten Hirveetä Kun Kehtaavat Kritisoida.Te voitte ko palstalla asettaa omia sääntöjä miten ei saa kritisoida mitään vapaaehtoisvoimin toteutettua, mutta muistakaa, että ne oman hiekkalaatikon säännöt ovat sääntöjä vain siellä.


      • Moikkaava
        Vaivvaa kirjoitti:

        Eihän täällä ole kuin yksi viesti tuolta ketjun aloittajalta (nimimerkki: epäilen). Ja miten jonkun toisen foorumin toimesta voitaisiin täältä mitään poistaa? Ei kai muilla foorumeilla ole tänne hallinnointioikeuksia?

        Kieltämättä aika kauas on alkuperäisestä aiheesta ajauduttu.

        Ja onko täällä suomi24:ssa nyt julkisen tiedon mukaan niin äärettömän suunnattoman tarkkaa tuo keskustelun polveileminen?

        Puhutaan jostain muustakin kuin nimenomaisesta aiheesta sentin verran, uijui, hirveetä, poliisi palokunta ambulanssi eläinsuojelu ja supo apuun OI-TIS!

        Thihihii. Menkää vain takaisin "sinne niin" haukkumaan keskenänne, miten KarMeIta ihmisiä muualla on, kun kehtaavat esittää Kritiikkiä Pyhää Palstaa X kohtaan. Mutta te ette arvaakaan, miten suuressa määrin Monet Sisällä Olevat voivat olla samaa mieltä.

        Asiahan on niin: tätä samaa kritiikkiä voitaisiin esittää mitä tahansa samalla tapaa operoivaa palstaa kohtaan. Se on ihan sama minkäniminen ja minkä rodun foorum. On kyse paljolti siitä, millainen toimintatapa ja yleisperiaate on rotufoorumilla OK ja mikä ei.

        On se vain hauskaa, on se vain hauskaa, kovastikin, miten paljon nilkkaan sattuu. Kun se koira älähtää, kehen kalikka kalahtaa.

        Jos siellä on niin kiva ja oletta AIVAN VARMOJA, kaikki sisällä ovat samaa mieltä, mitä IHMETTÄ te sitten välitätte siitä, mitä teistä ulkopuolella ajatellaan?

        Sitä ei voi ymmärtää. Senhän pitäisi olla yhdentekevää. Ainakin minulle olisi, jos olisin itse todella tyytyväinen.


      • jipaijee
        Selvennystä kirjoitti:

        Pientä selvennystä asioihin.

        En ole kyllä kuullut rotuyhdistyksen taholta harrastettavan minkäänkaltaista kennelien tarkastusta. Sitä varten on kennelliiton kennelneuvoja (joka tietysti toimii vain niiden kasvattajien osalla, jotka ovat kennelliiton jäseniä) että tarvitessa virallinen kunnallinen eläinsuojelueläinlääkärisysteemi, ns. virkaeläinlääkäri. Iisommissa kaupungeissa on yleensä kaupungineläinlääkäreistä yksi nimetty eläinsuojeluasioihin. Muita kennelien tarkastajia meillä ei virallisesti ottaen Suomessa ole. Poliisi on tietysti periaatteessa eläinsuojeluviranomainen samoin kuin virkaeläinlääkärikin. Kennelliitto ja kennelliiton edustajat kuten kennelneuvoja, tai ns vapaaehtoiset eläinsuojeluvalvojat eivät ole viranomaisia, eikä niitä ole kenenkään pakko päästää sisälle. Sen, joka ei ole maksanut kennelliiton jäsenmaksua, ei tarvitsi päästää kennelliiton kennelneuvojaakaan sisälle. Sen joka on jäsen, on periaateessa pakko, mutta ei laillisesti, vaan mikäli tahtoo pysyä kennelliiton kanssa väleissä ... Ainoa ketkä on pakko sisälle päästää, ovat poliisi ja virkaeläinlääkäri.

        Tästä on niin usein epätietoisuutta, katson tarpeelliseksi mainita, etenkin koska alussa oli virheellistä käsitystä minkä mukaan rotuyhdistykset ramppaisivat valvomassa sellaisia kenneleitä/kasvattajia, jotka kuuluvat em rotuyhdistykseen.

        Rotuyhdistysten toimihenkilöt ovat vapaaehtoistyövoiman pohjalta toimivia, eivät palkattua henkilökuntaa. Mistään ei ole mitään väkeä ravaamaan kenneltarkastuksia tekemässä. Saati ammattitaitoa sellaiseen. Toimihenkilöt ovat tavallisia "siviilejä", eivät viranomaisia tai virkamiehiä. Rotua harrastavia henkilöitä, kasvattajia tai ei.

        Rotuyhdistyksen kasvattajalistassa esiintymisestä asiasta tietämättömät pennunostajat vetävät paikkansapitämättömiä johtopäätöksiä, kuten ketjun alkupäässä juuri vedettiin.
        Ei rotuyhdistys mitenkään "suosittele" ketään; se, jonkun kasvattajan nimi on listassa, ei suinkaan tarkoita mitään "suosittelua". Se on jäsenistölle kuuluva etu, se listassa nimensä pitäminen. Mikäli tahtoo. Mikään ei pakota listaan nimeään hoitamaan.

        Joku kerran kyseli miksi siellä on niin paljon nimiä ja kaikki eivät kuitenkaan kasvata, ja valitti siitä, että ne ei-kasvattavat pitäisi siivota pois.
        Siellä on paljon sellaisiakin nimiä, jotka eivät ole vuosikausiin kasvattaneet yhtään mitään, ja jotka pitävät lähinnä siksi nimeään listassa, etteivät ole hoksanneet sitä sieltä poistattaa, tahi tahtovat, että heihin voi saada jälkipolvien omistajien taholta yhteyttä niin tahtovat. Sellaiset, jotka kyselisivät omien koiriensa sukupuissa esiintyvistä koirista tietoja. Joillakuilla on vuosien kasvattamistauko. Nykyisillä koirilla eivät tahdo kasvattaa, eivätkä voi ottaa lisää koiria, ennen kuin vanhoista aika jättää -jotta eivät lisäisi koiramääräänsä. Joskus syynä on esimerkiksi avioero, asuinpaikan ja -muodon vaihto ok-talosta muihin puitteisiin jne.

        Eli ei pidä ihmetellä sitä, miksi siellä on niin tolkuton määrä nimiä. Läheskään kaikki eivät kovin aktiivisesti kasvata, tai lainkaan tällä hetkellä/enää. Ihmisten elämäntilanteet vaihtelevat.

        Meidän rotuyhdistyksessämme on tällainen ratkaisu, eikä siinä ole mitään vikaa sinällään.
        Se tarjoaa tiedosta kiinnostuneelle paljon mahdollisuuksia ottaa yhteyksiä esimerkiksi vanhoihin kasvattajiin tietoa hankkiakseen.

        uusi palsta

        http://www.lappalaiskoirat.foorumi.org


    • sopulitee

      Kyllä naurattaa ko ihmisen kirjoittelut kaikilla palstoilla kun juuri Lapikkaasta potkittiin pois kun ei osaa/tajua netiketti sääntöjä ja omaa v*******en tavan piilohaukkua ja levittää kaikista kasvattajista mitä ihmeellisintä sontaa ja vain siksi kun kukaan ei hälle suostu myymään pentua! Osaa myös olla kovinkin vakuuttava kunnes on jutellut muutaman kerran niin rupeaa yleensä hälykellot soimaan ettei ole ihan ok huh huh

    • Sussu733

      Minäkin liityn tähän Lapikas vihaajen kerhoon.

    • Rusttt

      Lapikas suljetaan tammikuussa. Hehheh.

      • Likkops

        Harmi. Ainoa asiallinen keskustelupalsta. Face on täynnä koirakuvia ja fiksuiltakin vaikuttaneet ihmiset räyhäävät siihen maliin, että hävettäisi sanoa omistavansa heiltä otetun koiran.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe