Ostin tuossa muutaman kymmentä vuotta vanhan Tunturi Retki Super-pyörän. Ilmeisesti takavaihtaja (Shimano Altus LT) temppuilee ajossa kummallisesti. Kun polkee koko ajan niin kaikki on ok. Jos kuitenkin lopettaa polkemisen niin vaihtaja löystää vuoroin ketjut käytännössä kokonaan irti ja taas kiristää ne samantien, tätä tapahtuu siis jatkuvasti, kunnes taas aloitetaan polkeminen, jolloin ketjut asettuvat. Vaikuttaisi, että kun pyörällä lähtee ajamaan, niin hetken toimii kunnolla, kunnes hetken ajon jälkeen alkaa tekemään tuota.
Vaihtaja näyttää päällisin puolin hyvältä, laadultaan aivan erilainen kun itse näkemäni halvahkot nykyajan vaihtajat. Kilometrejäkään tällä ei käsittääkseni ole hirveästi takana, käyttämättömänä seisomista tosin.
Mistähän on kysymys ja mitenkähän tämän kanssa kannattaisi tehdä?
Takavaihtaja(ko) temppuilee?
7
2907
Vastaukset
- Jos vaikka
Olisiko tippa öljyä mitään?
Jos vaihtaja on puhdas ja öljyssä, niin sitten säätö. Utubesta löytyy havainnollisia videoita, miten säätö tehdään. - Pomppukeppi
Vaihtajahan tuskin itsessään löystyttää ja kiristää sitä ketjua itsestään. Sen alahäkki joko vetää ketjua kireälle tai sitten ei. Jos löystyminen ja kiristyminen tapahtuu silloin kun et polje, sanoisin että todennäköisimmin vika on pyörän takanavan vapaarattaassa joka ei anna kunnolla pyörän pyöriä vapaasti silloin kun et polje vaan välillä "nappaa kiinni" ja pyöräyttää takapakkaa ja samalla ketjua mukanaan. Pyydä vaikka jotain kaveria ajamaan vierellä kun ajat ja katsomaan mitä takana todella tapahtuu kun ketjut löystyvät.
- nanobyte
Juu aamulla oikeastaan kokeilin nostaa takapyörää ilmaan ja polkea. Mikälie vapaaratasko tuo nyt sitten on joka ei siis "raksuttanut" nätisti vaan ketjut liikkuivat pyörän mukana. Kun ketjujen ei antanut pyöriä siinä, niin ne lähtivät irtoilemaan. Laitoin testiksi CRC:tä tuonne takarattaiden väleihin, mikä auttoi kyllä suuresti. Pyörä täytyy kuitenkin pestä ja puhdistaa kunnolla, samalla vissiinkin laittaa jotain parempaa (oikeaa) rasvaa tilalle niin varmasti toimii jatkssakin? Kiitos kovasti vastauksista.
Sellaista vielä kysyisin, että onko mielekäs projekti nostaa nuo vanhanaikaiset rungossa olevat vaihdevivut esimerkiksi ohjaustangon juureen? Eivätkös vaihteet toimi niin että kunhan vain vaijerin saa pysymään oikealla kireydellä? Mitenkäs kun nykyaikaisissa pyörissä on myös noita muovikuoren sisäisiä vaihdevaijereita, saako sellainen olla sitten löysänäkin rungossa kiinni? - Lisäisi osaamistasi
nanobyte kirjoitti:
Juu aamulla oikeastaan kokeilin nostaa takapyörää ilmaan ja polkea. Mikälie vapaaratasko tuo nyt sitten on joka ei siis "raksuttanut" nätisti vaan ketjut liikkuivat pyörän mukana. Kun ketjujen ei antanut pyöriä siinä, niin ne lähtivät irtoilemaan. Laitoin testiksi CRC:tä tuonne takarattaiden väleihin, mikä auttoi kyllä suuresti. Pyörä täytyy kuitenkin pestä ja puhdistaa kunnolla, samalla vissiinkin laittaa jotain parempaa (oikeaa) rasvaa tilalle niin varmasti toimii jatkssakin? Kiitos kovasti vastauksista.
Sellaista vielä kysyisin, että onko mielekäs projekti nostaa nuo vanhanaikaiset rungossa olevat vaihdevivut esimerkiksi ohjaustangon juureen? Eivätkös vaihteet toimi niin että kunhan vain vaijerin saa pysymään oikealla kireydellä? Mitenkäs kun nykyaikaisissa pyörissä on myös noita muovikuoren sisäisiä vaihdevaijereita, saako sellainen olla sitten löysänäkin rungossa kiinni?Jos kyseessä on hyvälaatuinen runko, niin siihen voisi kuvitella vaihtavansa koko osasarjan. En pidä noita loppupään Tuntureita sellaisina. Omassa kakkospyörässäni (maantie Cressu) on vaihtajat rungossa ja se kyllä toimii.
Jos päädyt vaihtamaan koko setin, niin parasta siinä on varmasti oman osaamisen karttuminen. Setti kannattaa ostaa jostain verkkokaupan alennusmyynnistä. Tärkeintä on selvittää, että keskiö sopii heittämällä, muuten asiasta tulee vaikea.
Samalla kannattaa vaihtaa polkimet, satula ja ehkä tankokin. Kiekotkin menevät uusiksi, koska tuskin ostat sellaista osasarjaa jossa on navat ja tekisit kiekot itse. - nanobyte
Lisäisi osaamistasi kirjoitti:
Jos kyseessä on hyvälaatuinen runko, niin siihen voisi kuvitella vaihtavansa koko osasarjan. En pidä noita loppupään Tuntureita sellaisina. Omassa kakkospyörässäni (maantie Cressu) on vaihtajat rungossa ja se kyllä toimii.
Jos päädyt vaihtamaan koko setin, niin parasta siinä on varmasti oman osaamisen karttuminen. Setti kannattaa ostaa jostain verkkokaupan alennusmyynnistä. Tärkeintä on selvittää, että keskiö sopii heittämällä, muuten asiasta tulee vaikea.
Samalla kannattaa vaihtaa polkimet, satula ja ehkä tankokin. Kiekotkin menevät uusiksi, koska tuskin ostat sellaista osasarjaa jossa on navat ja tekisit kiekot itse.Pyörähän on ostettu käytettynä/tallissa seisseenä 20 eurolla, enkä lähtisi toistaiseksi osasarjaa vaihtamaan. Olin lukevinani jostain Retki Super fiksi-threadista, että tuon kokoiselle takahaarukalle ei nykyään saa rataspakkojajaan (mahtaakohan olla perää), ihmiset ovat käsittääkseni kasanneet nuo pakat sitten itse (kallimpi projekti?). Suunnitelmissani oli ostaa tämä varaosapyöräksi tai vaihtoehtoisesti käyttää tähän hyvin maltillisesti rahaa, sen verran että päihittäisi kuitenkin halvan city-pyörän pelti-muovi vaihtajineen. En kyllä tosiaan tiedä mitä sitten keksin kun nuo takarattaat kuluvat käyttökelvottomiksi.
Jos takapakan haluaa pitää mahdollisimman kauan jokseenkin käyttökelpoisena niin öljyjen kannattaa vissiinkin olla jotain sprayta paksumpia, joiden voisi kuvitella kestävän mekaanista rasitusta paremmin? Vanhat ketjuthan kuluttavat rattaita myös tehokkaasti? - -
Lisäisi osaamistasi kirjoitti:
Jos kyseessä on hyvälaatuinen runko, niin siihen voisi kuvitella vaihtavansa koko osasarjan. En pidä noita loppupään Tuntureita sellaisina. Omassa kakkospyörässäni (maantie Cressu) on vaihtajat rungossa ja se kyllä toimii.
Jos päädyt vaihtamaan koko setin, niin parasta siinä on varmasti oman osaamisen karttuminen. Setti kannattaa ostaa jostain verkkokaupan alennusmyynnistä. Tärkeintä on selvittää, että keskiö sopii heittämällä, muuten asiasta tulee vaikea.
Samalla kannattaa vaihtaa polkimet, satula ja ehkä tankokin. Kiekotkin menevät uusiksi, koska tuskin ostat sellaista osasarjaa jossa on navat ja tekisit kiekot itse.No just. Paljon arvioit uuden täyden osasarjan, polkimien, satulan, tangon ja kiekkojen vaihtamisen maksavan? Kyseessä on useamman kymmenen vuotta vanha retkipyörä, nyt järki käteen.
- Vain osaamista
- kirjoitti:
No just. Paljon arvioit uuden täyden osasarjan, polkimien, satulan, tangon ja kiekkojen vaihtamisen maksavan? Kyseessä on useamman kymmenen vuotta vanha retkipyörä, nyt järki käteen.
Hyvällä tuurilla uskoisin päästävän noin viiteen sataan euroon. Hanke ei ole rahallisesti kannattava, mutta osaamista siinä kertyy. Jos pyörästä tekee sinkulan, pääsee paljon halvemmalla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1723375Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732161Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii542097- 421988
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931241- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul3941091Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1151015- 46889