Huomiovalot vs päiväajovalot?!

Sohaisen nyt taas ampiaispesää, mutta kysynpä silti, kun ei ainakaan AKE:n sivuilta tunnu vastausta löytyvän, että mitä eroa on huomiovaloilla ja päiväajovaloilla? AKE:n sivuilta en löytänyt päiväajovaloista mitään mainintaa.

Sen olen ainakin huomannut, että on myynnissä ns. RL-hyväksyttyjä valoja, jotka kelpaavat päiväajovaloiksi, mutta entäpä kaikki muut, vain E-hyväksytyt led-rimpsut, ovatko ne sitten huomiovaloja?

Korjatkaa fiksummat jos olen väärässä, mutta olen käsittänyt, että jos käytetään huomiovaloja, niin myös etuparkkivalojen tulee palaa. Näin ainakin olen huomannut esim. uuden VW Polon keulalla. Mutta jos autossa on RL-hyväksytyt päiväajovalot, niin silloin parkkien ei tarvitse palaa. Onko asia näin?
Ilmoita


VALOILLE ON OMA KESKUSTELUPALSTA:

http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3841
Ilmoita
joo kysäses siltä täpinältä ja sitten vaan teet päinvastoin kun se vastaa nii menee aika lähelle oikeeta
Ilmoita
Vastaan Sinulle harkinnan jälkeen, nimittäin ethän ole tuo
kupan syömä henkilö, joka tekee aloituksia ja vastailee niihin
minun nimimerkillä. No et varmaankaan ole.

Vain RL hyväksytyt ovat sallittuja päiväajovaloja.

Ake ei tunne nimitystä päiväajovalo joilla korvataan huomiovalot.
Jatkossa todennäköisesti vain viitatan EU direktiiveihin.

Jos autossa on päiväajovalot, niin etu- ja takavalojen ( parkkien )
ei tarvitse palaa, kytkentä tyyppiä Mersu ja Audilla palavat "parkeista"
vain takavalot. Volkkarin tyyppikatsastuksen kytkentää en ole tarkastanut.
Mutta jälkiasennuksena kaikki päiväajovalot hyväksytään ilman parkkien
palamista.

Näin on asia.
19 VASTAUSTA:
On myös täysin mahdollista kytkeä huomiovalot niin, että etu- ja takavalaisimet eli parkit palavat yhdessä huomiovalojen kanssa. Siis toisin kun täällä on väärää tietoa aikaisemmin jaettu.
kytkentä kirjoitti:
On myös täysin mahdollista kytkeä huomiovalot niin, että etu- ja takavalaisimet eli parkit palavat yhdessä huomiovalojen kanssa. Siis toisin kun täällä on väärää tietoa aikaisemmin jaettu.
Miten niin, helpompi kytkeä? Jos "parkit" palaisisivat samaan aikaan,
niin sammutusjännitteen joutuisi ottamaan erikseen puolikkailta, pitkiltä
ja sumareilta. Äkkiä ajatellen tarvittaisiin kolme relettä joiden keloja ohjattaisiin
erikseen kaikilla ajovaloilla ja releiden päävirtapiirit sitten sammuttaisivat
päivävalot. Yksinkertaisin tapa on samuttaa päivävaloboxi etuvalaisimen
jännitteellä yhdellä piuhalla.
Täpinä kirjoitti:
Miten niin, helpompi kytkeä? Jos "parkit" palaisisivat samaan aikaan,
niin sammutusjännitteen joutuisi ottamaan erikseen puolikkailta, pitkiltä
ja sumareilta. Äkkiä ajatellen tarvittaisiin kolme relettä joiden keloja ohjattaisiin
erikseen kaikilla ajovaloilla ja releiden päävirtapiirit sitten sammuttaisivat
päivävalot. Yksinkertaisin tapa on samuttaa päivävaloboxi etuvalaisimen
jännitteellä yhdellä piuhalla.
koko päivävalo hässäkässä on ? Lähteä nyt keksimään pyörää uudestaan. Tähän mennessä myydyissä autoissa pääsääntöisesti on järkevä ajovalo automatiikka. Lähteä nyt maksamaan että järjestelmä saadaan toimimaan täysin järjenvastaisesti. Kuka siitä tulee onnellisemmaksi palaako ne takavalot minkä kanssa vai ei jos näin toimitaan. Kuka viitsii niin laskekoon paljon bensaa SÄÄSTYY.
Mullakin on alunperin edessä siniset "day time light", hämäävän paljon näyttää hälyytysajoneuvon valoilta, mutta kun niissä ei ole direktiivin mukaista merkintää niin eivät Suomessa kelpaa yksistään :O Japanissa, Austraaliassa, Kanadassa ja monessa muussa maassa kelpaa.
Entäs sitten talvella ? Eihän sitä jonon ekaa haittaa pöllyävä lumi. Tuskin sytyttää ajovalot että takana palaisi jotain. Mites sitten suu laitetaan kun peräänajaja sanoo ettei nähnyt koko autoa ? Kuka on syypää, lainlaatija - kuljettaja - peräänajaja ??
Ensin keksittiin takavalot sitten sumutakavalo ja nyt tää uusi variaattio missä palaa mitä milloinkin sattuu. Nimittäin en ole missään nähnyt vielä määräyksiä miten ja minkä kanssa sumutakavalon tulee toimia.
Jos auto seisoo iltahämärässä tien puolessa niin uuden lain mukaan sitä ei tiedä onko se ajossa vai ei !!! Senverran pitäis olla päättäjillä selkärankaa et sanoo Brysselissä miten meillä toimitaan tehköön muut mitä tahansa. Tässähän joudutaan olemaan ihan toisten vedätettävissä.
Ei Englannissakaan saa käyttää väärinpäin epäsymmetrisiä ajovaloja. Umpiot on teipattava. Niin minkä takia meillä ei saisi tehdä omia päätöksi direktiivien tulkinnasta ja vaatia muita vierailijoita toimimaan sen mukaan.
aratus kirjoitti:
koko päivävalo hässäkässä on ? Lähteä nyt keksimään pyörää uudestaan. Tähän mennessä myydyissä autoissa pääsääntöisesti on järkevä ajovalo automatiikka. Lähteä nyt maksamaan että järjestelmä saadaan toimimaan täysin järjenvastaisesti. Kuka siitä tulee onnellisemmaksi palaako ne takavalot minkä kanssa vai ei jos näin toimitaan. Kuka viitsii niin laskekoon paljon bensaa SÄÄSTYY.
Mullakin on alunperin edessä siniset "day time light", hämäävän paljon näyttää hälyytysajoneuvon valoilta, mutta kun niissä ei ole direktiivin mukaista merkintää niin eivät Suomessa kelpaa yksistään :O Japanissa, Austraaliassa, Kanadassa ja monessa muussa maassa kelpaa.
Entäs sitten talvella ? Eihän sitä jonon ekaa haittaa pöllyävä lumi. Tuskin sytyttää ajovalot että takana palaisi jotain. Mites sitten suu laitetaan kun peräänajaja sanoo ettei nähnyt koko autoa ? Kuka on syypää, lainlaatija - kuljettaja - peräänajaja ??
Ensin keksittiin takavalot sitten sumutakavalo ja nyt tää uusi variaattio missä palaa mitä milloinkin sattuu. Nimittäin en ole missään nähnyt vielä määräyksiä miten ja minkä kanssa sumutakavalon tulee toimia.
Jos auto seisoo iltahämärässä tien puolessa niin uuden lain mukaan sitä ei tiedä onko se ajossa vai ei !!! Senverran pitäis olla päättäjillä selkärankaa et sanoo Brysselissä miten meillä toimitaan tehköön muut mitä tahansa. Tässähän joudutaan olemaan ihan toisten vedätettävissä.
Ei Englannissakaan saa käyttää väärinpäin epäsymmetrisiä ajovaloja. Umpiot on teipattava. Niin minkä takia meillä ei saisi tehdä omia päätöksi direktiivien tulkinnasta ja vaatia muita vierailijoita toimimaan sen mukaan.
Kriittisessä suhtautumisessasi on aivan järkeen käypiä perusteluita.
Autotehtaat haluavat näyttää vihreiltä ja rajoittaa päästöjä. Laskin
oman autoni kulutuksen pienenemisen pelkillä päivävaloilla ja päädyin
noin 0,35 litraan satasella. Päästöt tietenkin pienenevät odotellessa
uutta jääkautta, onko se nyt viides vai kuude järjestyksessä.

Pöllyävä lumi on ongelma meidän olosuhteissa, ja pitäisikin olla mahdollista
polttaa takasumuvaloa päivävalojen kanssa. Aken ohjeissa sanotaan
selvästi, että takasumuvaloa saa käyttää vain ajovalojen kanssa. Jos tekee
tuon kytkennän autoonsa, niin on syytä kuljettaa mukanaan kopiota ko.
lain kohdasta.

Ajovalojahan ovat puolikkaat, pitkät ja sumarit Aken mukaan. Yleisnityksen alle
"ajovalot" pitäisi mahtua myös vanha nimitys huomiovalot ja ne korvaavat
p ä i v ä a j o v a l o t.

Varmaan jatkossa Ake tulee viittaamaan EU direktiiveihin ja japanilaiset niin kuin
myös jenkit joutuvat hyväksyttää autonsa EU:lla

Näyttää siltä, että uusissa tyyppihyväksynnöissä kaikki saavat palaa todella miten
sattuu. Liekkö ranskalaisilla sittenkin liian "eksoottiset valot", kun päivävaloja on meille
tuotavista kytketty pois.
Täpinä kirjoitti:
Kriittisessä suhtautumisessasi on aivan järkeen käypiä perusteluita.
Autotehtaat haluavat näyttää vihreiltä ja rajoittaa päästöjä. Laskin
oman autoni kulutuksen pienenemisen pelkillä päivävaloilla ja päädyin
noin 0,35 litraan satasella. Päästöt tietenkin pienenevät odotellessa
uutta jääkautta, onko se nyt viides vai kuude järjestyksessä.

Pöllyävä lumi on ongelma meidän olosuhteissa, ja pitäisikin olla mahdollista
polttaa takasumuvaloa päivävalojen kanssa. Aken ohjeissa sanotaan
selvästi, että takasumuvaloa saa käyttää vain ajovalojen kanssa. Jos tekee
tuon kytkennän autoonsa, niin on syytä kuljettaa mukanaan kopiota ko.
lain kohdasta.

Ajovalojahan ovat puolikkaat, pitkät ja sumarit Aken mukaan. Yleisnityksen alle
"ajovalot" pitäisi mahtua myös vanha nimitys huomiovalot ja ne korvaavat
p ä i v ä a j o v a l o t.

Varmaan jatkossa Ake tulee viittaamaan EU direktiiveihin ja japanilaiset niin kuin
myös jenkit joutuvat hyväksyttää autonsa EU:lla

Näyttää siltä, että uusissa tyyppihyväksynnöissä kaikki saavat palaa todella miten
sattuu. Liekkö ranskalaisilla sittenkin liian "eksoottiset valot", kun päivävaloja on meille
tuotavista kytketty pois.
Täpinä nyt vain ei kertakaikkiaan ymmärrä kirjoitettua tekstiä, siitähän on näyttöä jo surkuhupaisassa huomiovalokeskustelussa "vain takavalot" tiimoilta.

Pöllyävä lumi ei liene ongelma päiväajovalojen kanssa, koska näkyvyys on silloin sään vuoksi huonontunut ja lain mukaan on käytettävä ajovaloja. Päiväajovaloja ei saa silloin ollenkaan käyttää, ei takasumuvalojen kanssa, eikä ilman.
Pöllyävä lumi oikeuttaa takasumuvalojen käytön kun auton näkyvyys taaksepäin on oleellisesti rajoittunut. Tällöin myös näkyvyys eteenpäin on yhtälailla rajoittunut, joten kysymyksessä on juuri lain tarkoittama sään takia huonontunut näkyvyys. Lumen pöllytessä on käytettävä ajovaloja.
36 §
Valojen käyttö ajettaessa
...
Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
...
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)

Sitten niistä ajovaloista. Sumarit eivät kuuluu ajovaloihin, vaan ovat AKE:n katsastusmääräyksissäkin otsikon "Muut valot" alla. Lisäksi laki määrittelee pykälässä 18 § Ajovalot ja erikseen pykälässä 28 § Etusumuvalot.
aratus kirjoitti:
koko päivävalo hässäkässä on ? Lähteä nyt keksimään pyörää uudestaan. Tähän mennessä myydyissä autoissa pääsääntöisesti on järkevä ajovalo automatiikka. Lähteä nyt maksamaan että järjestelmä saadaan toimimaan täysin järjenvastaisesti. Kuka siitä tulee onnellisemmaksi palaako ne takavalot minkä kanssa vai ei jos näin toimitaan. Kuka viitsii niin laskekoon paljon bensaa SÄÄSTYY.
Mullakin on alunperin edessä siniset "day time light", hämäävän paljon näyttää hälyytysajoneuvon valoilta, mutta kun niissä ei ole direktiivin mukaista merkintää niin eivät Suomessa kelpaa yksistään :O Japanissa, Austraaliassa, Kanadassa ja monessa muussa maassa kelpaa.
Entäs sitten talvella ? Eihän sitä jonon ekaa haittaa pöllyävä lumi. Tuskin sytyttää ajovalot että takana palaisi jotain. Mites sitten suu laitetaan kun peräänajaja sanoo ettei nähnyt koko autoa ? Kuka on syypää, lainlaatija - kuljettaja - peräänajaja ??
Ensin keksittiin takavalot sitten sumutakavalo ja nyt tää uusi variaattio missä palaa mitä milloinkin sattuu. Nimittäin en ole missään nähnyt vielä määräyksiä miten ja minkä kanssa sumutakavalon tulee toimia.
Jos auto seisoo iltahämärässä tien puolessa niin uuden lain mukaan sitä ei tiedä onko se ajossa vai ei !!! Senverran pitäis olla päättäjillä selkärankaa et sanoo Brysselissä miten meillä toimitaan tehköön muut mitä tahansa. Tässähän joudutaan olemaan ihan toisten vedätettävissä.
Ei Englannissakaan saa käyttää väärinpäin epäsymmetrisiä ajovaloja. Umpiot on teipattava. Niin minkä takia meillä ei saisi tehdä omia päätöksi direktiivien tulkinnasta ja vaatia muita vierailijoita toimimaan sen mukaan.
Ennen oli kaikki paremmin.
> koko päivävalo hässäkässä on ?

Olis ollut aika kiva varuste etenkin edellisessä autossani, missä ajovalopolttomot eivät todellakaan olleet missään tienpäällä/räntäsateessa vaihdettavissa = 100-120 € kulu/vuosi.

Myös Xenonien omistajille tämä on tervetullut juttu.

> Tähän mennessä myydyissä autoissa pääsääntöisesti on järkevä ajovalo automatiikka.

Tähän menneessä myydyissä autoissa on pääasiassa halvalla tehty, järjenvastainen, purukumiviritys, missä ajovalot on kytketty palamaan valokytkimen OFF-asennossa, kun sytysvirta on kytkettynä.

Oikeastihan siitä valokytkimestä pitäisi löytyä esim. automatiikka-OFF-parkit-lähivalot -vaihtoehdot.

> Kuka viitsii niin laskekoon paljon bensaa SÄÄSTYY.

Bensaa säästyy maantiellä huimat 0,1 l (jos/kun saadaan myös tarpeeton tokio by night -valaistus pois kojelaudasta), mutta kaupunkiköröttelyssä 0,3 l/100 km. Keskimääräisellä 16 tkm/vuosi ajosuoritteella puhutaan siis suuruusluokkaa 50 €/vuosi säästöstä polttoainekuluissa. Jos päälle tulee toinen mokoma säästyneinä lamppukustannuksina, alkaa touhu kuulostaa kannattavalta aika pian.

> Mullakin on alunperin edessä siniset "day time light", hämäävän paljon näyttää hälyytysajoneuvon valoilta, mutta kun niissä ei ole direktiivin mukaista merkintää niin eivät Suomessa kelpaa yksistään

Eli tästä kenkä puristaakin. Teinix -virityksesi ei kelpaa, mutta rahat ei riitä laillisiin valoihin. Se on voi voi.

> Ei Englannissakaan saa käyttää väärinpäin epäsymmetrisiä ajovaloja. Umpiot on teipattava. Niin minkä takia meillä ei saisi tehdä omia päätöksi direktiivien tulkinnasta ja vaatia muita vierailijoita toimimaan sen mukaan.

Ei valomääräyksiä ruveta tuuninkimiesten pillin mukaan muuttelemaan.
taas on ... kirjoitti:
Täpinä nyt vain ei kertakaikkiaan ymmärrä kirjoitettua tekstiä, siitähän on näyttöä jo surkuhupaisassa huomiovalokeskustelussa "vain takavalot" tiimoilta.

Pöllyävä lumi ei liene ongelma päiväajovalojen kanssa, koska näkyvyys on silloin sään vuoksi huonontunut ja lain mukaan on käytettävä ajovaloja. Päiväajovaloja ei saa silloin ollenkaan käyttää, ei takasumuvalojen kanssa, eikä ilman.
Pöllyävä lumi oikeuttaa takasumuvalojen käytön kun auton näkyvyys taaksepäin on oleellisesti rajoittunut. Tällöin myös näkyvyys eteenpäin on yhtälailla rajoittunut, joten kysymyksessä on juuri lain tarkoittama sään takia huonontunut näkyvyys. Lumen pöllytessä on käytettävä ajovaloja.
36 §
Valojen käyttö ajettaessa
...
Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
...
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)

Sitten niistä ajovaloista. Sumarit eivät kuuluu ajovaloihin, vaan ovat AKE:n katsastusmääräyksissäkin otsikon "Muut valot" alla. Lisäksi laki määrittelee pykälässä 18 § Ajovalot ja erikseen pykälässä 28 § Etusumuvalot.
Et tajua päivävalojen merkitystä ollenkaan. Päivävalot näkyvät valoisaan aikaan monta
lertaa paremmin kuin puolikkaat. Mutta kun siellä takana irtolumi pöllyää, niin näkyvyys
takavaloilla on nolla, mutta esim. Mersun automatiikka ajattaa päivävaloilla ja se on todellinen
ongelma.

Sitten niistä ajovaloista.

Valot on jaettu vaadittuihin ja sallittuihin valoihin. Takasumuvalo on vaadittu ja etusumuvalo
salittu, eikä ajovaloihin ja muihin valoihin.
tuuninkimiäs kirjoitti:
Ennen oli kaikki paremmin.
> koko päivävalo hässäkässä on ?

Olis ollut aika kiva varuste etenkin edellisessä autossani, missä ajovalopolttomot eivät todellakaan olleet missään tienpäällä/räntäsateessa vaihdettavissa = 100-120 € kulu/vuosi.

Myös Xenonien omistajille tämä on tervetullut juttu.

> Tähän mennessä myydyissä autoissa pääsääntöisesti on järkevä ajovalo automatiikka.

Tähän menneessä myydyissä autoissa on pääasiassa halvalla tehty, järjenvastainen, purukumiviritys, missä ajovalot on kytketty palamaan valokytkimen OFF-asennossa, kun sytysvirta on kytkettynä.

Oikeastihan siitä valokytkimestä pitäisi löytyä esim. automatiikka-OFF-parkit-lähivalot -vaihtoehdot.

> Kuka viitsii niin laskekoon paljon bensaa SÄÄSTYY.

Bensaa säästyy maantiellä huimat 0,1 l (jos/kun saadaan myös tarpeeton tokio by night -valaistus pois kojelaudasta), mutta kaupunkiköröttelyssä 0,3 l/100 km. Keskimääräisellä 16 tkm/vuosi ajosuoritteella puhutaan siis suuruusluokkaa 50 €/vuosi säästöstä polttoainekuluissa. Jos päälle tulee toinen mokoma säästyneinä lamppukustannuksina, alkaa touhu kuulostaa kannattavalta aika pian.

> Mullakin on alunperin edessä siniset "day time light", hämäävän paljon näyttää hälyytysajoneuvon valoilta, mutta kun niissä ei ole direktiivin mukaista merkintää niin eivät Suomessa kelpaa yksistään

Eli tästä kenkä puristaakin. Teinix -virityksesi ei kelpaa, mutta rahat ei riitä laillisiin valoihin. Se on voi voi.

> Ei Englannissakaan saa käyttää väärinpäin epäsymmetrisiä ajovaloja. Umpiot on teipattava. Niin minkä takia meillä ei saisi tehdä omia päätöksi direktiivien tulkinnasta ja vaatia muita vierailijoita toimimaan sen mukaan.

Ei valomääräyksiä ruveta tuuninkimiesten pillin mukaan muuttelemaan.
kyse ole mistään "teinix" virityksestä. Edessä seisontavalot ovat todella siniset ei mikään polttimolla aikaansaatu viritys. Inssikin otti polttimon irti ja valaisin olin edelleen sininen. Jostain kaivo hyväksyntä numeron ja ei voinut kun hyväksyä tilanteen. Kuule mun autossa ei ole metriäkään tuuninkia. Ei oikein sovi tähän ikään. Se mitä vakiona on niin riittäköön. Ilman mitään kikailua.
Täpinä kirjoitti:
Et tajua päivävalojen merkitystä ollenkaan. Päivävalot näkyvät valoisaan aikaan monta
lertaa paremmin kuin puolikkaat. Mutta kun siellä takana irtolumi pöllyää, niin näkyvyys
takavaloilla on nolla, mutta esim. Mersun automatiikka ajattaa päivävaloilla ja se on todellinen
ongelma.

Sitten niistä ajovaloista.

Valot on jaettu vaadittuihin ja sallittuihin valoihin. Takasumuvalo on vaadittu ja etusumuvalo
salittu, eikä ajovaloihin ja muihin valoihin.
Eihän kysymys olekaan siitä, mitkä valot näkyvät paremmin tai huonommin, vaan lain vaatimuksista ja niihin perustuvista AKE:nkin ohjeista. On toki totta, että päiväajovalot voivat näkyä jopa paremmin tietyissä olosuhteissa kun ajovalot, mutta kun sillä ei ole mitään merkitystä, koska laki on se mitä noudatetaan.
"Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."

Valoja voidaan toki jakaa vaadittuihin ja sallittuihin sekä monilla muillakin tavoilla. Tälläkään ei ole mitään merkitystä siihen, luetaanko etusumuvalot ajovaloihin vai ei.
Yksiselitteisesti ajovaloja ovat lähi- ja kaukovalot. Etusumuvalot ovat muita valoja.
Kyllä on Täpinälle vaikeaa tunnustaa olleensa väärässä ja kuinka sattuikaan ennustamaan etukäteen oikein tuossa yläpuolella nimim. trucker, miten Täpinän jutut pitää tulkita.
Aivan uskomatonta !!!
hoi ! kirjoitti:
Eihän kysymys olekaan siitä, mitkä valot näkyvät paremmin tai huonommin, vaan lain vaatimuksista ja niihin perustuvista AKE:nkin ohjeista. On toki totta, että päiväajovalot voivat näkyä jopa paremmin tietyissä olosuhteissa kun ajovalot, mutta kun sillä ei ole mitään merkitystä, koska laki on se mitä noudatetaan.
"Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut."

Valoja voidaan toki jakaa vaadittuihin ja sallittuihin sekä monilla muillakin tavoilla. Tälläkään ei ole mitään merkitystä siihen, luetaanko etusumuvalot ajovaloihin vai ei.
Yksiselitteisesti ajovaloja ovat lähi- ja kaukovalot. Etusumuvalot ovat muita valoja.
Kyllä on Täpinälle vaikeaa tunnustaa olleensa väärässä ja kuinka sattuikaan ennustamaan etukäteen oikein tuossa yläpuolella nimim. trucker, miten Täpinän jutut pitää tulkita.
Aivan uskomatonta !!!
Niinhän se laki sanoo, mutta kun se ei auta täysautomaattivalo-ohjauksella.
Miten noudatat lakia, kun valoisalla Mersussa ja vastaavalla automatiikalla
varustetuissa autoissa ei voi kytkeä ajovaloja päälle, koska päivävalot palavat,
huom. automaattisesti hämäräkytkimen ohjaamina, ja perä on edelleen pimeänä.

Tuotahan tässä on ihmetelty, joidenkin ymmärrykseen se ei vaan mene. Ja sitten
kun asia on kolmannen selittämisen jälkeen valjennut, ollaa niin perin loukkaan-
tuneita ja nimittely ja nälvistely alkaa, kun ne kuuluistat "arkumentit" loppuvat.
Minä en ole koskaan nimittelyä aloittanut, vastannut olen ja saatan sen tehdä
vastaisuudessakin. Kirjoitan kohteliampaa tekstiä kuin täällä keskimääräisesti yleensä.
Tosin kohteliaisuus josain vaiheessa katoaa valitettavasti. Niinhän se metsä vastaa
kuin sinne huudetaan.

Kukas se nyt olikaan uskomaton? Toten vaan, että hupinsa kullakin.
Täpinä kirjoitti:
Miten niin, helpompi kytkeä? Jos "parkit" palaisisivat samaan aikaan,
niin sammutusjännitteen joutuisi ottamaan erikseen puolikkailta, pitkiltä
ja sumareilta. Äkkiä ajatellen tarvittaisiin kolme relettä joiden keloja ohjattaisiin
erikseen kaikilla ajovaloilla ja releiden päävirtapiirit sitten sammuttaisivat
päivävalot. Yksinkertaisin tapa on samuttaa päivävaloboxi etuvalaisimen
jännitteellä yhdellä piuhalla.
Teknisissä kytkennöissä ei ole ongelmaa, ne kyllä hoituvat helposti kaikissa tapauksissa. Tarkoitin, että huomiovalot on helpompi kytkeä toimimaan lain määräysten mukaisesti, koska laki vaatii, että huomiovalojen kanssa on parkkivalojen oltava päällä yhtäaikaa.

"Huomiovalaisimet on liitettävä siten, että ne eivät voi olla päällä, elleivät takavalaisimet ole päällä samanaikaisesti. Huomiovalaisimien on kytkeydyttävä pois päältä automaattisesti, kun ajovalaisimet kytketään päälle, paitsi kun ajovalaisimia käytetään antamaan lyhyin välein välkkyvää varoitusvalomerkkiä.

Takavalaisimethan taas eivät voi sähkökytkentäsääntöjen mukaan toimia kuin samassa kytkennässä etuvalaisinten (ja rekisteritunnusvalon) kanssa. Siis ns. parkkivalojenkin on oltava päällä - näin sanoo laki.
helpompi .. kirjoitti:
Teknisissä kytkennöissä ei ole ongelmaa, ne kyllä hoituvat helposti kaikissa tapauksissa. Tarkoitin, että huomiovalot on helpompi kytkeä toimimaan lain määräysten mukaisesti, koska laki vaatii, että huomiovalojen kanssa on parkkivalojen oltava päällä yhtäaikaa.

"Huomiovalaisimet on liitettävä siten, että ne eivät voi olla päällä, elleivät takavalaisimet ole päällä samanaikaisesti. Huomiovalaisimien on kytkeydyttävä pois päältä automaattisesti, kun ajovalaisimet kytketään päälle, paitsi kun ajovalaisimia käytetään antamaan lyhyin välein välkkyvää varoitusvalomerkkiä.

Takavalaisimethan taas eivät voi sähkökytkentäsääntöjen mukaan toimia kuin samassa kytkennässä etuvalaisinten (ja rekisteritunnusvalon) kanssa. Siis ns. parkkivalojenkin on oltava päällä - näin sanoo laki.
Miksi haikailet Aken huomiovalojen perään? Ne korvataan nykytekniikalla
ja niistä käytetään nimitystä päiväajovalot, jolloin niihin ei sovelleta Aken
nykyistä asetusta.

Olen kertonut täällä useampaan otteeseen, sekä poliisi, että katsastus
hyväksyvät kytkennät joissa kaikki muu on pimeänä, tyypiä Mersu ja vain taka-
valot palavat kuten Audissa. Jatkossa varmaan tullaan hyväksymään kaikki
vaihtoehdot, joita isot autotehtaat esittävät.

Yksinkertaisempaa asennutapaa ei voi olla kuin ottaa jännite sulakkeen kautta
valojen mukana tulevalle kynnysjänniteboxille ja sammutusjännite etuvalolta.
Toimii automaattisesti, ovat päällä aina kun kone käy ja sammuvat kun mitkä muut
valot hyvänsä kytketään, sillä etuvalojen kautta syrryvät kaikki ajovalot.
Täpinä kirjoitti:
Miksi haikailet Aken huomiovalojen perään? Ne korvataan nykytekniikalla
ja niistä käytetään nimitystä päiväajovalot, jolloin niihin ei sovelleta Aken
nykyistä asetusta.

Olen kertonut täällä useampaan otteeseen, sekä poliisi, että katsastus
hyväksyvät kytkennät joissa kaikki muu on pimeänä, tyypiä Mersu ja vain taka-
valot palavat kuten Audissa. Jatkossa varmaan tullaan hyväksymään kaikki
vaihtoehdot, joita isot autotehtaat esittävät.

Yksinkertaisempaa asennutapaa ei voi olla kuin ottaa jännite sulakkeen kautta
valojen mukana tulevalle kynnysjänniteboxille ja sammutusjännite etuvalolta.
Toimii automaattisesti, ovat päällä aina kun kone käy ja sammuvat kun mitkä muut
valot hyvänsä kytketään, sillä etuvalojen kautta syrryvät kaikki ajovalot.
että haluaisit armeliaasti unohdettavan tuon kuuluisan mokasi kun väitit, että huomiovalot on väärin kytketty jos etuvalaisimet palavat yhtäaikaa ja että vain takavalaismet saavat palaa yhdessä huomiovalojen kanssa.
Olihan se hauska tyräys, jota sinnikkäästi yritit todeksi vääntää, mutta väärässä jälleen olit.
hyvin .. kirjoitti:
että haluaisit armeliaasti unohdettavan tuon kuuluisan mokasi kun väitit, että huomiovalot on väärin kytketty jos etuvalaisimet palavat yhtäaikaa ja että vain takavalaismet saavat palaa yhdessä huomiovalojen kanssa.
Olihan se hauska tyräys, jota sinnikkäästi yritit todeksi vääntää, mutta väärässä jälleen olit.
En ollut väärässä, enkä ole vieläkään. Asetuksessa sanotaan
huomiovalo-otsikon alla, että palavat v a i n takavalojen palaessa.

Etu- ja takavalaisimien palaminen yhtäaikaa käsitellään ajovalojen
käytön yhteydessä. Löytyyhän sieltä maininta, että äärivalojenkin
palaessa etu- ja takavalot palavat, mutta tuo ei todella koske
huomiovaloja. Etkö tajua, kuinka korni vaatimus olisi vaatia polttamaan
keskellä kirkasta päivää äärivaloja huomiovalojen kanssa.

Mitäs me tässä kinaamaan, marssi katsastuskonttorille tai poliisille
kyselemään huom. mitä asetus valoista sanoo. Samalla voit kysellä
sanktiotkin vääristä kytkennöistä. Onneksi huomautus on lievin,
ei Sinua linnaan panna vaikka etuvalot palaisisivatkin.
Täpinä kirjoitti:
En ollut väärässä, enkä ole vieläkään. Asetuksessa sanotaan
huomiovalo-otsikon alla, että palavat v a i n takavalojen palaessa.

Etu- ja takavalaisimien palaminen yhtäaikaa käsitellään ajovalojen
käytön yhteydessä. Löytyyhän sieltä maininta, että äärivalojenkin
palaessa etu- ja takavalot palavat, mutta tuo ei todella koske
huomiovaloja. Etkö tajua, kuinka korni vaatimus olisi vaatia polttamaan
keskellä kirkasta päivää äärivaloja huomiovalojen kanssa.

Mitäs me tässä kinaamaan, marssi katsastuskonttorille tai poliisille
kyselemään huom. mitä asetus valoista sanoo. Samalla voit kysellä
sanktiotkin vääristä kytkennöistä. Onneksi huomautus on lievin,
ei Sinua linnaan panna vaikka etuvalot palaisisivatkin.
Mielestä Aken valomääräksissä ei mainita huomiovalojen yhteydessä etuvaloja ollenkaan? Eli siis ei kielletty, että palavat huomio/päivävalojen kanssa?
- - - - kirjoitti:
Mielestä Aken valomääräksissä ei mainita huomiovalojen yhteydessä etuvaloja ollenkaan? Eli siis ei kielletty, että palavat huomio/päivävalojen kanssa?
Noinhan se varmasti on. Tuo "arkumenttisi mun mielestä" kertoo kaiken.
Hitto kun en ole aikaisemmin tajunnut sitä, on ollut turhaa parran pärinää.
Mutta nyt tämä jää tähän tästä aiheesta tällä kertaa.

Kertaan kuitenkin vielä, että sivuvalot ja äärivalot palavat huomiovalojen
kanssa, kun niitä ei ole mainittu huomiovalojen yhteydessä. Samoin sekä
etu-, että takasumarit palavat huomiovalojen kanssa. Niin ikään ojavalotkin
palavat, kun niitä ei ole mainittu. Yksinkertaista eikö totta. Kyllä minä
olen ollut "saatanan tunari" mutta onneksi avasit minun silmäni.

Kysyn kuitenkin vielä Sinulta kun tunnut tietävän, miksi asetuksessa sönkätään
v a i n takavalot. Olisi ollut sama sanoa, että vain etuvalot, tai vain rekisterikilven
valot, tai sivu- ja äärivalot palavat, nehän palavat yhtä aikaa, vai palavatko?
Ei, kyllä tämä menee yli mun hilseen, pitää vaan luottaa Sinuun ja Sinun
perusteluihin "mun mielestä".

Hitto kun unohtui taas kirjautuminen. Hauskaa kuitenkin on ollut.
Täpinä mä oon kirjoitti:
Noinhan se varmasti on. Tuo "arkumenttisi mun mielestä" kertoo kaiken.
Hitto kun en ole aikaisemmin tajunnut sitä, on ollut turhaa parran pärinää.
Mutta nyt tämä jää tähän tästä aiheesta tällä kertaa.

Kertaan kuitenkin vielä, että sivuvalot ja äärivalot palavat huomiovalojen
kanssa, kun niitä ei ole mainittu huomiovalojen yhteydessä. Samoin sekä
etu-, että takasumarit palavat huomiovalojen kanssa. Niin ikään ojavalotkin
palavat, kun niitä ei ole mainittu. Yksinkertaista eikö totta. Kyllä minä
olen ollut "saatanan tunari" mutta onneksi avasit minun silmäni.

Kysyn kuitenkin vielä Sinulta kun tunnut tietävän, miksi asetuksessa sönkätään
v a i n takavalot. Olisi ollut sama sanoa, että vain etuvalot, tai vain rekisterikilven
valot, tai sivu- ja äärivalot palavat, nehän palavat yhtä aikaa, vai palavatko?
Ei, kyllä tämä menee yli mun hilseen, pitää vaan luottaa Sinuun ja Sinun
perusteluihin "mun mielestä".

Hitto kun unohtui taas kirjautuminen. Hauskaa kuitenkin on ollut.
En tiedä. Siellä ei tosiaan mainita muutakuin takavalot, kävin juuri lukemassa Akea. Mites noi sivuvalot kytkisit toimimaan autoon, jossa on huomiovalot? (Parkit palaa edessä ja takana)
Täpinä kirjoitti:
Et tajua päivävalojen merkitystä ollenkaan. Päivävalot näkyvät valoisaan aikaan monta
lertaa paremmin kuin puolikkaat. Mutta kun siellä takana irtolumi pöllyää, niin näkyvyys
takavaloilla on nolla, mutta esim. Mersun automatiikka ajattaa päivävaloilla ja se on todellinen
ongelma.

Sitten niistä ajovaloista.

Valot on jaettu vaadittuihin ja sallittuihin valoihin. Takasumuvalo on vaadittu ja etusumuvalo
salittu, eikä ajovaloihin ja muihin valoihin.
"Vähintään yksi punaista valoa lähettävä takasumuvalaisin on 1.1.1993 jälkeen käyt-
töönotetussa autossa pakollinen ja niitä saa olla enintään kaksi."

Eli ennen 93 vuotta käyttöön otetuissa autoissa takasumuvalo ei ole vaadittu.
Täpinä kirjoitti:
Niinhän se laki sanoo, mutta kun se ei auta täysautomaattivalo-ohjauksella.
Miten noudatat lakia, kun valoisalla Mersussa ja vastaavalla automatiikalla
varustetuissa autoissa ei voi kytkeä ajovaloja päälle, koska päivävalot palavat,
huom. automaattisesti hämäräkytkimen ohjaamina, ja perä on edelleen pimeänä.

Tuotahan tässä on ihmetelty, joidenkin ymmärrykseen se ei vaan mene. Ja sitten
kun asia on kolmannen selittämisen jälkeen valjennut, ollaa niin perin loukkaan-
tuneita ja nimittely ja nälvistely alkaa, kun ne kuuluistat "arkumentit" loppuvat.
Minä en ole koskaan nimittelyä aloittanut, vastannut olen ja saatan sen tehdä
vastaisuudessakin. Kirjoitan kohteliampaa tekstiä kuin täällä keskimääräisesti yleensä.
Tosin kohteliaisuus josain vaiheessa katoaa valitettavasti. Niinhän se metsä vastaa
kuin sinne huudetaan.

Kukas se nyt olikaan uskomaton? Toten vaan, että hupinsa kullakin.
Mersussakin on valokatkaisia, mistä saa ajovalot päälle.
Lisäksi löytyy kaikennäköisiä moottoritievaloja muita mitä voi
kytkeä päälle/pois ajotietokoneesta.
+Lisää kommentti
AKEN:n määrittelemät huomiovalot ja RL hyväksytyt päiväajovalot on sama asia, koska molempia saa käyttää ilman ajovaloja.

Ei RL hyväksyttyja ei kenenkään kannata ostaa niistä ei ole mitään hyötyä koska niitä ei saa käyttää ilman ajovaloja.
Ilmoita
Puhutaan säännöllisesti seuraavista valoista

Huomivalot
Päivävalot
Ojavalot
Etuvalot
Ajovalot
Puolivalot
Parkit
Pitkät
Sumuvalot

Ja noi kaikki on tietynlaisia "etuvaloja"
1 VASTAUS:
Autoissa ei nykyisin ole kuin yhdenlaiset etuvalot ja ne ovat ne
ns. etuparkkivalot. Eli puhutaan mitä muuta tahansa, niin paskaa
puhutaan niin kuin hyvin suoli24:lle sopiikin.
+Lisää kommentti
HUOMIOVALOSÄÄNNÖKSET 1.5.2013 alkaen

Huomiovalo (ainoa virallinen nimitys), muita; päiväajovalot, RL-valot

TRAFI Liikenteen turvallisuusvirasto

Ohje 1(20)
Liikenteen turvallisuusvirasto • PL 320, 00101 Helsinki

Antopäivä: 25.4.2013
Voimaantulopäivä: 1.5.2013
Voimassa: toistaiseksi
Säädösperusta: Laki Liikenteen turvallisuusvirastosta 863/2009, Ajoneuvolaki 1090/2002
Muutostiedot:Kumoaa AKEn ohjeet 559/208/2004; 5.3.2004,79/208/2004; 14.1.2004, 1210/204-99; 23.6.1999

Ohje 15 (20)
Liikenteen turvallisuusvirasto • PL 320, 00101 Helsinki
puh. 0295345000, faksi 029534 5095
• Y-tunnus 1031715 9
www.trafi.fi

4.12
Huomiovalaisin (6.19)

Huomiovalaisin on pakollinen valaisin, jos autolla on valaisimien asennuksen osalta E-säännön 48 muutossarjan 04 mukainen tai tätä uudempi hyväksyntä.

Muilla autoilla huomiovalaisin on vapaaehtoinen. Huomiovalaisimien sähkökytkentä on toteutettava siten, että ne palavat yhdessä E-sääntö 48 kohdassa 5.11 mainittujen valaisimien (mm. etuvalaisimet, takavalaisimet, rekisterikilven valaisin jne.) kanssa tai palavat ja E48 kohdassa 5.11 mainitut valaisimet eivät pala tai palavat yhdessä E48 kohdassa 5.11 mainittujen valaisimien kanssa siten, että vähintään takavalaisimet palavat.

Huomiovalaisimien tulee sammua, kun lähi-, kauko- tai sumuvalaisimet kytketään palamaan.

Jos auto on varustettu E123 vaatimusten mukaisella mukautuvalla etuvalaisujärjestelmällä (AFS) ja huomiovalot ovat osa tätä järjestelmää, voivat ne tuottaa yhdessä muiden valaisimien kanssa esim. lähivalon. Huomiovalaisimeen voi olla yhdistetty myös esimerkiksi etuvalo, jolloin valaisin palaa etuvalona hieman himmeämpänä.

Huomiovalaisimen tulee olla hyväksytty E-säännön 87 mukaisesti.
Huomiovalaisimen kirjaintunnus on RL.

4.12.1
Esimerkki hyväksyntämerkinnästä
RL=huomiovalaisin
001015=tyyppihyväksyntänumero
1 VASTAUS:
... jatkuu

Yhdistyneiden Kansakuntien Euroopan talouskomission (UN/ECE) sääntö nro 48 – Yhdenmukaiset vaatimukset, jotka koskevat ajoneuvojen hyväksyntää valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennuksen osalta

6.19 Huomiovalaisin (sääntö nro 87) (18)
6.19.1 Käyttö: Pakollinen moottoriajoneuvoissa, kielletty perävaunuissa.
6.19.2 Lukumäärä: 2 (kaksi)
6.19.3 Järjestely: Ei erityisvaatimuksia
6.19.4 Sijainti
6.19.4.1 Leveyssuunnassa: Näkyvien pintojen sisäreunojen välinen etäisyys vertailuakselien suuntaisesti on oltava vähintään 600 mm.
Tätä etäisyyttä voidaan pienentää 400 mm:iin, jos ajoneuvon kokonaisleveys on pienempi kuin 1 300 mm.
6.19.4.2 Korkeussuunnassa: maanpinnan yläpuolella vähintään 250 mm mutta enintään 1 500 mm.
6.19.4.3 Pituussuunnassa: ajoneuvon etuosassa. Tämä vaatimus katsotaan täytetyksi, jos lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti epäsuoran näkemän tarjoavien laitteiden ja/tai ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta.
6.19.5 Geometrinen näkyvyys Vaakakulma: ulospäin 20° ja sisäänpäin 20°.
Pystykulma: ylöspäin 10° ja alaspäin 10°.

6.19.6 Suuntaus eteenpäin

6.19.7 Sähköliitännät
6.19.7.1 Huomiovalaisimen on kytkeydyttävä päälle automaattisesti, kun moottorin (käyttövoimajärjestelmän) käynnistys- ja/tai pysäytyslaite on sellaisessa asennossa, joka mahdollistaa moottorin (käyttövoimajärjestelmän) toiminnan. Huomiovalot voivat kuitenkin pysyä pois päältä seuraavissa olosuhteissa:
6.19.7.1.1 automaattivaihteisto on pysäköintiasennossa tai
6.19.7.1.2 seisontajarru on toiminnassa tai
6.19.7.1.3 ennen kuin ajoneuvo lähtee ensimmäisen kerran liikkeelle sen jälkeen, kun käyttövoimajärjestelmä on käynnistetty manuaalisesti.

6.19.7.2 Huomiovalaisimet saa olla mahdollista kytkeä pois päältä manuaalisesti silloin, kun ajoneuvon nopeus on alle 10 km/h, sillä edellytyksellä, että ne kytkeytyvät päälle automaattisesti, kun ajoneuvon nopeus ylittää 10 km/h tai kun ajoneuvo on kulkenut yli 100 metrin matkan, ja
että ne pysyvät päällä siihen saakka, kun ne jälleen tarkoituksellisesti kytketään pois.

6.19.7.3 Huomiovalaisimien on kytkeydyttävä pois päältä automaattisesti silloin, kun moottorin (käyttövoimajärjestelmän) käynnistävä laite menee asentoon, jossa moottorin (käyttövoimajärjestelmän) toiminta ei ole mahdollista, tai kun sumuvalaisimet tai ajovalaisimet kytketään päälle. Tämä ei koske tilannetta, jossa kaukovalaisimia käytetään lyhyin välein välkkyvän merkkivalon
tuottamiseen (19).

6.19.7.4 Edellä 5.11 kohdassa tarkoitetut valaisimet eivät kytkeydy päälle silloin, kun huomiovalaisimet kytketään päälle, paitsi jos huomiovalaisimet toimivat 6.2.7.6.2 kohdan mukaisesti.

6.19.7.5 Jos etusuuntavalaisimen ja huomiovalaisimen välinen etäisyys on enintään 40 mm, huomiovalaisimen sähköliitännät ajoneuvon asianomaisella sivulla voivat olla sellaiset, että
a) valaisin kytkeytyy pois päältä tai
b) sen valovoima pienenee koko siksi ajaksi (sekä ON- että OFF-syklin ajaksi), jolloin etusuuntavalaisin on toiminnassa.

6.19.7.6 Jos suuntavalaisin on rakenteellisesti yhdistetty huomiovalaisimen kanssa, huomiovalaisimen sähköliitäntöjen ajoneuvon asianomaisella sivulla on oltava sellaiset, että huomiovalaisin kytkeytyy pois päältä koko siksi ajaksi (sekä ON- että OFF-syklin ajaksi), jolloin suuntavalaisin on toiminnassa.

6.19.8 Ilmaisin: Suljetun virtapiirin ilmaisin on valinnainen.

6.19.9 Muut vaatimukset: Ei vaatimuksia

FI L 323/102 Euroopan unionin virallinen lehti 6.12.2011
(189) Sopimuspuolet, jotka eivät sovella sääntöä nro 87, voivat kieltää (5.22 kohdassa tarkoitettujen) huomiovalojen käytön kansallisten säännösten perusteella.
+Lisää kommentti
Huomiovalot/lisähuomiovalot:

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhYStaH8U-Eh2WoylfoJDnFhpq70Aj2uPexYkeeF9ecXihqo-8

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQUyZeA4EWKGia1RMtZ1l2JcYe6vkGUVc8lk5uKIncSetF713e1

Näiden valojen kanssa parkkivalojen tulee palaa. Kun varsinaiset ajovalot sytytetään niin huomiovalojen tulee sammua. Nämähän olivat 80-luvulla hyvin yleisiä ja juurikin keltaisena, mutta toki niitä myytiin myös valkoisina/kirkkaina.

Päivähuomiovalot/DRL:

http://www.a5oc.com/photos/images/2099/1_audi_a5_drl.jpg

Näiden kanssa parkkien ei tarvitse palaa, mutta esim. sateella, sumussa, lumisateessa tai jos auto pöllyttää lunta paljon taakseen on kytkettävä ajovalot päälle.
2 VASTAUSTA:
Tuo on varsin yleinen väärinkäsitys, että huomiovaloja (päiväajovaloja) ei saisi käyttää sateella. Kesäinen sadekeli ei useimmiten rajoita näkyvyyttä millään lailla, vaan autot on hyvin nähtävissä vaikka kilometrin etäisyyllä.

Laki lähtee siitä, että tietyt valomääräykset ovat voimassa, silloin kun näkyvyys on jostakin syystä huonontunut, joka onkin luonnollista. Vesisade ei sitä automaattisesti huononna.

36 §

Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
ei aina sateella kirjoitti:
Tuo on varsin yleinen väärinkäsitys, että huomiovaloja (päiväajovaloja) ei saisi käyttää sateella. Kesäinen sadekeli ei useimmiten rajoita näkyvyyttä millään lailla, vaan autot on hyvin nähtävissä vaikka kilometrin etäisyyllä.

Laki lähtee siitä, että tietyt valomääräykset ovat voimassa, silloin kun näkyvyys on jostakin syystä huonontunut, joka onkin luonnollista. Vesisade ei sitä automaattisesti huononna.

36 §

Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)
Kyllähän nyt jokainen tietenkin omalla järjellään tajuaa katsoa, että onko sade jotain tihkua vai oikeasti näkyvyyttä haittaavaa. Kyllähän jotkut luulevat myös, että laki kieltää pitkien valojen käytön valaistuilla tieosuuksilla, mutta jos haluaa saivarrella niin laki kieltää pitkien valojen (eli kaukovalojen) käytön hyvin valaistuilla teillä. Jokainen tulkitsee sitten itse, että onko tie hyvin valaistu vai ei.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Huomiovalot vs päiväajovalot?!

Sohaisen nyt taas ampiaispesää, mutta kysynpä silti, kun ei ainakaan AKE:n sivuilta tunnu vastausta löytyvän, että mitä eroa on huomiovaloilla ja päiväajovaloilla? AKE:n sivuilta en löytänyt päiväajovaloista mitään mainintaa.

Sen olen ainakin huomannut, että on myynnissä ns. RL-hyväksyttyjä valoja, jotka kelpaavat päiväajovaloiksi, mutta entäpä kaikki muut, vain E-hyväksytyt led-rimpsut, ovatko ne sitten huomiovaloja?

Korjatkaa fiksummat jos olen väärässä, mutta olen käsittänyt, että jos käytetään huomiovaloja, niin myös etuparkkivalojen tulee palaa. Näin ainakin olen huomannut esim. uuden VW Polon keulalla. Mutta jos autossa on RL-hyväksytyt päiväajovalot, niin silloin parkkien ei tarvitse palaa. Onko asia näin?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta