1. Selitä populismi omin sanoin ja miten sen ymmärrät.
2. Selitä rohkaiseminen omin sanoin ja miten sen ymmärrät.
Astetta vaikeampi galluppi.
11
122
Vastaukset
1. Selitä populismi omin sanoin ja miten sen ymmärrät.
Populismi on maailman selittämistä helpoilla ja ilmeisillä syillä. Se on myös maailman selittämistä yksinkertaisilla, usein absoluuttisilla määreillä: hyvä-paha tai me-ne. Maailman ongelmiin tarjotaan ratkaisuja jota ovat selkeitä, yksinkertaisia ja e.m. ajatusmallien mukaisia.
Populismia esiintyy politiikassa, jolloin populismiin sisältyy kannatuksen kalastelu tarjoamalla "ratkaiua ongelmiin" e.m. selitysmallien mukaisesti.
Populismilla tarkoitetaan kirjallisuudessa esim. tieteellisistä asioista kirjoittamisen, jos se tapahtuu yksinkertaistamalla ongelmanasettelua ja tarkastelua niin että tieteellinen täsmällisyys hämärtyy.
Kansantajuistaminen ja populismi sekoitetaan joskus toisiinsa, mutta ne eivät ole sama asia.
Populismmi on myös käyttökelpoinen sana vastustajasta, kun tämän uskottavuus halutaan asettaa kyseenalaiseksi
Ymmärrän sen siten, kuin yllä omin sanoin selitin :-o
2. Selitä rohkaiseminen omin sanoin ja miten sen ymmärrät.
Rohkaiseminen on sananmukaisesti rohkeuden valamista kanssaihmiseen. Rohkeuden sijasta tai rinnalla voidaan valaa myös toivoa, mutta sille ei ole omaa sanaa (toivoistaminen), joten rohkaisu-termi palvelee tässäkin yhteydessä. Toivoa ja rohkeutta voi muutenkin olla hankala erottaa toisistaan.
Rohkaisija voi toimia pyyteettömästi tai pyyteellisesti. Ihminen voi myös rohkaista itseään esim. tarjoamalla itselleen rohkaisuryypyn.
Selitä omin sanoin, miksi tahdot määritelmiä näille käsitteille ja miten tämän ymmärrätMun mielestä melko hyvin selitetty. Populismia olen vaan miettinyt, että se on sellainen kansan uusi muotisana ja olen vain itsekseni pähkäillyt, että kuinkahan moni edes ymmärtää koko käsitteen. Rohkaisemista olen mielessäni vertaillut kehumiseen, mutta se ei ole aiva sitä. Rohkaiseminen täytyy tehdä ennen tekoa ja kehuminen teon jälkeen. Ku mä oon vaan miettiny, että millä sanoin sitä parhaiten vois rohkaista, ettei se mene ennenaikaiseksi kehumiseksi, joka pahimmassa tapauksessa lyssäyttää koko homman.
relaxed_eyes kirjoitti:
Mun mielestä melko hyvin selitetty. Populismia olen vaan miettinyt, että se on sellainen kansan uusi muotisana ja olen vain itsekseni pähkäillyt, että kuinkahan moni edes ymmärtää koko käsitteen. Rohkaisemista olen mielessäni vertaillut kehumiseen, mutta se ei ole aiva sitä. Rohkaiseminen täytyy tehdä ennen tekoa ja kehuminen teon jälkeen. Ku mä oon vaan miettiny, että millä sanoin sitä parhaiten vois rohkaista, ettei se mene ennenaikaiseksi kehumiseksi, joka pahimmassa tapauksessa lyssäyttää koko homman.
On täällä joutunu helpommankin oloisista käsitteistä vääntämään joskus... :-)
Enkä osaa sanoa mikä olisi parasta rohkaisua sitä tarvitsevalle. Lupaus olla tukena matkan varrella?kaarne kirjoitti:
On täällä joutunu helpommankin oloisista käsitteistä vääntämään joskus... :-)
Enkä osaa sanoa mikä olisi parasta rohkaisua sitä tarvitsevalle. Lupaus olla tukena matkan varrella?oikein hyvä sana tässä asiayhteydessä. Mun mielestä. Tietystihän sitä voi sanoa, että pyytää vaan apua, jos sitä tarvitsee, mutta... ainakaan täälläpäin ei sitä apua niin helposti pyydellä vaikka joku sitä tarjoaiskin.
Niin, eikä mulla tässä nyt ole varsinaisesti ketään yksittäistä rohkaistavaa. Pohdin asiaa vaan ihan yleisellä tasolla, että jos tilanne tulee joskus eteen, niin osaisi siihen sitten mahdollisimman oikein suhtautua.
... jotenkin hiipi mieleen että molemmat on omalla tavallaan paskanjauhantaa..... =)
ensinmainittu kyllä, mutta toisessa voi olla ihan yleisen hyvä oikea tavoittelukin kyseessä.
- frost-free
1. Populismi on mun mielestä sitä että kiihkotaan ja vauhkotaan jostain asiasta vedoten jhk vanhoihin totuuksiin ja ongelmii jotka muka ei tuu ratkaistuksi tuon uuden jutun takia, vaikkei ne vanhat jututkaa ole niitä ongelmia ratkaisseet. Että tavallaan argumentoidaan sillee liian "kansantajuisesti" että tavallinen tallaaja alkaa ajatella että joo näin meitä taas kusetetaan. Se on vähän sellasta törkeetä argumentointia jossa manipulaatio ja tutkitut faktat menee sekaisin...tms.
2. Rohkaiseminen on sitä valaa toiseen uskoa itseensä. Joskus se voi olla potku perseelle tai pieni kehu arjessa..- frost-free
relaxed_eyes kirjoitti:
valaisit toiseen uskoa itseensä? Yks esimerkki riittäis.
on esimerkiksi sanottu:"jos sinä et pysty siihen niin ei kai siihen kukaan pysty". Vaikka hieman yliammuttua, niin siitä tuli hyvä mieli :)
frost-free kirjoitti:
on esimerkiksi sanottu:"jos sinä et pysty siihen niin ei kai siihen kukaan pysty". Vaikka hieman yliammuttua, niin siitä tuli hyvä mieli :)
täytyy pistää mieleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1906090Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1515645BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2444222- 2293531
Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1173362Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1263210HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok212966Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai92475Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1902026- 1291981