Moottori ylikuumeni, paisuntasäiliössä nesteet kuplii

kannentiiviste

Morjensta! Ensin tähän lyhyt alkuselvitys ongelmasta: Lähin tavallisesti aamulla ajamaan töihin moottoritietä, enkä sen tarkkemin seuraillut mittareita. Yhtäkkiä huomasin, että "hot engine" -merkkivalo syttyi palamaan ja moottorin lämpömittari oli aivan tapissa punaisella alueella. Hiljensin vauhtia ja ajoin seuraavasta liittymästä ulos ja pysäytin auton siihen. Kun avasin konepellin, huomasin paisuntasäiliöstä nesteiden tulleen (kiehuneen?) yli. Paisuntasäiliö oli myös täynnä jotain likaa ja aivan laihan tomaattikastikkeen näköistä. Siinä sitten annoin moottorin jäähtyä ja kaadoin paisuntasäiliöön vettä niin että se oli melkein täynnä. Ajelin lähimmälle huoltoasemalle ja moottorilämmöt pysyivät ihan normaalina. Sitten sieltä ajoin töihin (n. 10km matka) eikä edelleenkään mitään ongelmaa moottorilämpöjen kanssa. Kotimatkalla (n. 20km) ajoin varmuuden vuoksi pienempiä teitä ja yritin saada moottorin kuumenemaan uudestaan tekemällä esim nopeita kiihytyksiä. Lämmöt pysyivät kuitenkin edelleen ihan normaalina ja auto käyttäytyi ihan kuten ennenkin.

Nyt yritän selvittää ongelmaa ja olen huomannut, että paisuntasäiliössä alkaa nesteet kuplimaan kun moottori on lämmennyt. Eli kun ensin käynnistää ja antaa olla tyhjäkäynnillä semmoinen 5min, alkaa paisuntasäiliön jäähdytinnesteet kuplimaan, vaikka moottorilämmöt pysyvätkin mittarin mukaan oikeana. Muuta epänormaalia en löydä kun moottoria katselee auton käydessä. Mikähän ongelma tässä on kyseessä? Mikäli sillä on merkitystä, auto on -96 Chevrolet Lumina 3.1l bensakoneella. Varasin ajan ensi viikon keskiviikolle jenkkiautoihin erikoistuneeseen autokorjaamolle. Mutta tosiaan sitä ennen, osaatteko sanoa tai ariie, mistä ongelmasta tässä voisi olla kyse? Ja uskaltaako autolla ajaa esim. pakolliset työmatkat?

36

24953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WoopeR

      Ongelma on, että ajokkisi moottorista on ylikkumentumisen seuruksena palanut vettiilikoneiston ja sylinteriryhmän välinen (Kannen tiiviste) tiiviste ja näin ollen viellisen tiivisteen välistä palotilojeen puristukset pääsevät osittain jäähdytysjärjestelmään.
      Siitä se kumpliminen aiheutuu.

      Kannattaa varutua myös siihen mikäli kansi on alumiinista saattaa se olla kieroutunut.
      Mikä muuten aiheuttaa kanssa puristuksien pääsyn jäähdytys järjestelmään ja aiheuttaa niin ikään vede kuplimisen.

      VINKKI: Täytä paisuntasäiliö vain maksimi merkintään saakka, koska kun moottori lämpenee, niin laajeneva neste pääsee pakenemaan paisuntasäiliöön. Sikispä se siellä on.

      • Anonyymi

        Tuli mieleen voiko kuplinnan aiheuttaa imusarjan tiiviste jos imusarjassa vesi kierto 🤔🤔. Omassa hopassa vaan 170 tkm ajettu 3.0 v6 G6 motti vähän 6g72 näkönen mut 12 vent.


    • Öljyemulsio

      Juttu on sikäli selvä, että kannentiiviste on mitä ilmeisimmin rikkoutunut. Mahdollisesti myös kansi on vääntynyt tai halki, ja se onkin sitten jo kalliimpi juttu.

      Sillekin löytyy selitys, miksi moottori alkuaan kuumeni, mutta jäähtyi myöhemmin taas normaalisti. Epäilen juuttunutta termostaattia, joka ylikuumenemisen jälkeen viimein aukesi ja toimii taas jonkin aikaa. Lieneekö koskaan vaihdettu?

      Autolla voi toki ajaa, jos moottori käy normaalisti eikä pakoputkesta tule ylimääräistä vesihöyryä. Lämpömittaria kuitenkin kannattaa katsella varsin tiuhaan eikä sekään välttämättä auta. Varsinainen riski on se, että kannentiivisteen vuoto voi aiheuttaa kansivaurion, vaikka jäähdytysvesi olisi normaalilämpöistäkin.

      • kannentiiviste

        No voihan helkkari jos kannentiiviste on mennyt? Vaikka ajoa ei kestänyt tyyliin 30s pidempään, kun "engine hot"-merkkivalo syttyi? Tarkoittaa siis tällaisen vähän harvinaisemman auton kohdalla sitä 1000€ remonttiako? Eikä tämmöisen halvemman käyttöauton kohdalla siinä ole mitään järkeä. Se on entinen auto sitten.

        Mutta eikö siinä tapauksessa jos kannentiiviste olisi mennyt, paisuntasäiliön pulputuksen pitäisi alkaa heti moottorin käynnistyessä, eikä vasta sitten kun sillä on ajettu 5min? Lisäksi kaikki tehot on autossa tallella ja moottori käy normaalisti.

        Mutta onko tilanne siis se, että tässä vaiheessa on enää turha alkaa vaihtaa termostaattia ja tehdä jäähdytysjärjestelmän puhdistusta?


      • Anonyymi
        kannentiiviste kirjoitti:

        No voihan helkkari jos kannentiiviste on mennyt? Vaikka ajoa ei kestänyt tyyliin 30s pidempään, kun "engine hot"-merkkivalo syttyi? Tarkoittaa siis tällaisen vähän harvinaisemman auton kohdalla sitä 1000€ remonttiako? Eikä tämmöisen halvemman käyttöauton kohdalla siinä ole mitään järkeä. Se on entinen auto sitten.

        Mutta eikö siinä tapauksessa jos kannentiiviste olisi mennyt, paisuntasäiliön pulputuksen pitäisi alkaa heti moottorin käynnistyessä, eikä vasta sitten kun sillä on ajettu 5min? Lisäksi kaikki tehot on autossa tallella ja moottori käy normaalisti.

        Mutta onko tilanne siis se, että tässä vaiheessa on enää turha alkaa vaihtaa termostaattia ja tehdä jäähdytysjärjestelmän puhdistusta?

        Jos se on alkava tiivisteen vuoto, niin se voi ilmetä vasta lämpimällä koneella.

        Vuotaako motti myös jäähdytysöljyn puolelle? (öljyntäyttökorkki irti ja tuntuuko "puhallus?)

        Jos vuotaa, niin se on kallis moottoriremontti ainoa tapa korjata tilanne.

        Jos vuotoa on vain jäähdytinnesteeseen kuumana, niin voit yrittää fixata konetta noilla Bar Leakseilla ja muilla vastaavilla aineilla (Holts) mitä on myynnissä. Ne toimii yllättvän hyvin.

        Tiivistyskorjauksessa ei kannata pestä systeemiä, se saattaa vain pahentaa vuotoa.

        Scotty Kilmerin youtube kanavalla on ohje tiivistysaineen käytöstä. Itse käytin sitä niin että tunkaisin letkun kautta suoraan lohkoon litkut pullosta, letku paikoileen, kone käyntiin, järjestlemän ilmaus, nesteen lisäys paisariin ja AJOON.... Ajelin Kouvolasta Vantaalle. Välillä pidin taukoa jolloin auto seisoi (ja vuodot tiivistyi).

        En siis käyttänyt mitään tyhjäkäyntiä juurikana vaan kovaan ajoon vaan. Mulla oli tosin aika reipas vuoto. Lämpötiloja kannattaa seurata tiivistysajon aikana. Noi mömmöt saattaa blokata termarin toimintaa joten jos oikein varma haluaa olla niin tekee kuten Scotty ja ottaa termarin pois autosta muutamaksi päiväksi.


    • frangröbbä

      luultavasti vain jäähdytysjärjestelmään päässyt ilma sieltä tulee ulos,eihän se ilma sieltä ennen tulekaan ulos kun termari aukeaa,jos huono tuuri kävi niin kannentiiviste sökö,kyllä sen kohta huomaa onko kannentiiviste entinen jos syyläristä (paisuntasäiliöstä)vesi häipyy,luultavasti vanhat nesteet sakkaantuneet ja tukkineet termarin ja sen takia ylikuumeni,senkun ajelet vain

      • Rahat hukkaan?

        Okei, nyt on jenkkiautoihin erikoistuneeseen liikkeeseen varattu huoltoaika ensi keskiviikolle. Sielläkin epäiltiin tuota kannentiivistettä, mutta kokeillaan nyt ensin josko ongelma korjautuis termostaatin vaihdolla, jäähdytysjärjestelmän puhdistuksella ja uusien jäähdytinnesteiden lisäämisellä. Mielipiteitä, meneekö rahat minulta hukkaan täysin turhan huollon takia?


      • nesteet pulputtelee?

        Tätä tosiaan toivon nyt varpaat ja sormet ristissä et vika ois pelkästään jäähdytysjärjestelmään päässeestä ilmasta. Kannentiivisteestä ne vaan höpötti kun soittelin tuonne toisillekin korjaamoille. Oire on siis se että ajon jälkeen paisuntasäiliössä neste pulputtelee. Onko tämä varma merkki kannentiivisteen vuodosta?


      • GM MOTORS
        nesteet pulputtelee? kirjoitti:

        Tätä tosiaan toivon nyt varpaat ja sormet ristissä et vika ois pelkästään jäähdytysjärjestelmään päässeestä ilmasta. Kannentiivisteestä ne vaan höpötti kun soittelin tuonne toisillekin korjaamoille. Oire on siis se että ajon jälkeen paisuntasäiliössä neste pulputtelee. Onko tämä varma merkki kannentiivisteen vuodosta?

        vedätys taas


      • WoopeR
        nesteet pulputtelee? kirjoitti:

        Tätä tosiaan toivon nyt varpaat ja sormet ristissä et vika ois pelkästään jäähdytysjärjestelmään päässeestä ilmasta. Kannentiivisteestä ne vaan höpötti kun soittelin tuonne toisillekin korjaamoille. Oire on siis se että ajon jälkeen paisuntasäiliössä neste pulputtelee. Onko tämä varma merkki kannentiivisteen vuodosta?

        Kyllä se on... pulputus saattaa ilmaantau viiveellä, mikä taas aiheutuu termostaatin viiveellinen avautuminen.
        Se kannentiiviste on aika todennäköisesti mennyt. varaudu myös, että kansi on vääntynyt ylikuumentumisen seurauksena.


      • leoni
        Rahat hukkaan? kirjoitti:

        Okei, nyt on jenkkiautoihin erikoistuneeseen liikkeeseen varattu huoltoaika ensi keskiviikolle. Sielläkin epäiltiin tuota kannentiivistettä, mutta kokeillaan nyt ensin josko ongelma korjautuis termostaatin vaihdolla, jäähdytysjärjestelmän puhdistuksella ja uusien jäähdytinnesteiden lisäämisellä. Mielipiteitä, meneekö rahat minulta hukkaan täysin turhan huollon takia?

        Jos sulla on nesteen joukossa öljyä on kansi 100% varmasti halki!
        Eli kalliiksi tulee!
        Termari voi olla jumissa... siis ei mene kii tai aukea,. jos ei mene kiinni niin lämmöt ei nouse, jos ei aukea keittää!
        Vie auto vaihtoon!
        Remontti maksaa n.2000€!!!


    • pp

      ajelisin huoletta jos öljyt ei harmaannu, veden sekaan tule öljyä tai pakokaasua haise paisuntasäiliössä ja lämmöt pysyvät normaalina ajossa ja tyhjäkäynnillä.

      • kansivika vai ei...

        Eli... vielä kyselisin tästä, millä tavalla auto oireilee jos kannentiiviste on mennyt? Olen ajanut muutamia n. 15min ajoja tässä nyt ja ainoa oire on se paisuntasäiliön pulputus ajon jälkeen. Moottorilämmöt pysyy normaalina, autossa tehot täysin tallella, käynnistyy ja kiihtyy normaalisti, lämmityslaitteet toimii.. Hassua on, että nyt viimeisimmän 15min tyhjäkäynnin ja 15min ajolenkin jälkeen ne paisuntasäiliön nesteet ei pulputtaneetkaan, kun tyhjensin ne vanhat nesteet sieltä pois ja löin pelkkää vettä tilalle... Eli jos kannentiiviste on mennyt, pitäisikö auton oireilla muullakin tavalla kuin paisuntasäiliön "plup, plup, plup"-pulputuksella ajon jälkeen?


      • WoopeR
        kansivika vai ei... kirjoitti:

        Eli... vielä kyselisin tästä, millä tavalla auto oireilee jos kannentiiviste on mennyt? Olen ajanut muutamia n. 15min ajoja tässä nyt ja ainoa oire on se paisuntasäiliön pulputus ajon jälkeen. Moottorilämmöt pysyy normaalina, autossa tehot täysin tallella, käynnistyy ja kiihtyy normaalisti, lämmityslaitteet toimii.. Hassua on, että nyt viimeisimmän 15min tyhjäkäynnin ja 15min ajolenkin jälkeen ne paisuntasäiliön nesteet ei pulputtaneetkaan, kun tyhjensin ne vanhat nesteet sieltä pois ja löin pelkkää vettä tilalle... Eli jos kannentiiviste on mennyt, pitäisikö auton oireilla muullakin tavalla kuin paisuntasäiliön "plup, plup, plup"-pulputuksella ajon jälkeen?

        NO pahenpana on se, että nesteet ja öljyt voivat sekoittua keskenään mikäli vaurio pahenee ja paineen kasvu jähdytysjäsrjestelmässä voi halkoa letkut ja rikkoa jäähdytyskennon eli syylärin.

        En suosittele pitkiä ajoja jos kannentiiviste on mennyt.

        Elin lyhyesti sanoen voi hajoittaa koko koneen ellet vaihdata kannentiivistettä. Aihuetuu siitä, kun öljytja nesteet sekoittuvat niin siitä muodostuva vaahto ei voitele kunnolla ja siitä seuraa kiinnileikkautuminen.

        Sikälikin vakavasti otettava tuo palanut kansitiiviste.

        Vielä.. Kuten eräs mainitsikin jo niin tuon tilapäisen ylikumentumisen on aheuttanut jumiutunut termostaatti joten kannattaa vaihtaa sekin, ettei tuo ylikuumentuminen toistu.


      • ketjun aloittaja
        WoopeR kirjoitti:

        NO pahenpana on se, että nesteet ja öljyt voivat sekoittua keskenään mikäli vaurio pahenee ja paineen kasvu jähdytysjäsrjestelmässä voi halkoa letkut ja rikkoa jäähdytyskennon eli syylärin.

        En suosittele pitkiä ajoja jos kannentiiviste on mennyt.

        Elin lyhyesti sanoen voi hajoittaa koko koneen ellet vaihdata kannentiivistettä. Aihuetuu siitä, kun öljytja nesteet sekoittuvat niin siitä muodostuva vaahto ei voitele kunnolla ja siitä seuraa kiinnileikkautuminen.

        Sikälikin vakavasti otettava tuo palanut kansitiiviste.

        Vielä.. Kuten eräs mainitsikin jo niin tuon tilapäisen ylikumentumisen on aheuttanut jumiutunut termostaatti joten kannattaa vaihtaa sekin, ettei tuo ylikuumentuminen toistu.

        Kun itse mitä olen noita kannentiivisteen rikki olemisen oireita seurannut, niin mikään muu ei viittaa siihen kuin tuo satunnainen "plup... plup" siellä paisuntasäiliössä. Tuossa pari tuttua autoasiantuntijaa meinas, että mikäli kannentiiviste olisi mennyt, et sä pystyis tuolla tavalla sillä ajelemaan, että moottorilämpöjen noustua auto hetkeksi tien sivuun jähtymään ja matka jatkuu normaalisti. Heidän mielestään kuulostaa enemmänkin reistailevalta termostaatilta. Onko mahdollista?

        Mulla on nyt ensi keskiviikkona tosiaan aika sinne autokorjaamolle. Näkevätkö he siellä suoraan jos kannentiiviste on mennyt edes lievästi rikki?


      • WoopeR
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Kun itse mitä olen noita kannentiivisteen rikki olemisen oireita seurannut, niin mikään muu ei viittaa siihen kuin tuo satunnainen "plup... plup" siellä paisuntasäiliössä. Tuossa pari tuttua autoasiantuntijaa meinas, että mikäli kannentiiviste olisi mennyt, et sä pystyis tuolla tavalla sillä ajelemaan, että moottorilämpöjen noustua auto hetkeksi tien sivuun jähtymään ja matka jatkuu normaalisti. Heidän mielestään kuulostaa enemmänkin reistailevalta termostaatilta. Onko mahdollista?

        Mulla on nyt ensi keskiviikkona tosiaan aika sinne autokorjaamolle. Näkevätkö he siellä suoraan jos kannentiiviste on mennyt edes lievästi rikki?

        On mahdotonta sanoa silmämääräisesti onko tiiviste mennyt, mutta se pulputtelu on merkkinä siitä, että palotilojen puristukset pääsevät osittain jäähdytysjärjestelmään se on merkkinä palaneesta kannentiivisteestä. Kannattaa seurata myös kerääntyyko painekorkkiin rusehtavaa mönjää. Jos kerääntyy, se on merkkinä öljyn sekoittumisesta jäähdytysnesteeseen.

        Voit ajaa vehkeelläsi, mutta on erittäin suuri riski tuhota koko moottori.

        Oireileva termari ei kehitä ilmakuplia vaan pidentää huomattavasti lämpenemistä tai aiheuttaa ylikuumetumisen kun ei päästä nestettä lauhduttimeem.


      • vdsfgasefasd
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Kun itse mitä olen noita kannentiivisteen rikki olemisen oireita seurannut, niin mikään muu ei viittaa siihen kuin tuo satunnainen "plup... plup" siellä paisuntasäiliössä. Tuossa pari tuttua autoasiantuntijaa meinas, että mikäli kannentiiviste olisi mennyt, et sä pystyis tuolla tavalla sillä ajelemaan, että moottorilämpöjen noustua auto hetkeksi tien sivuun jähtymään ja matka jatkuu normaalisti. Heidän mielestään kuulostaa enemmänkin reistailevalta termostaatilta. Onko mahdollista?

        Mulla on nyt ensi keskiviikkona tosiaan aika sinne autokorjaamolle. Näkevätkö he siellä suoraan jos kannentiiviste on mennyt edes lievästi rikki?

        kyllä ne sen siellä korjaamolla pystyy katsomaan, jos on esim. pakokaasutesteri käytössä. mikäli paisuntasäiliöstä pystyy mittaamaan pakokaasuja, on kannentiiviste tai kansi 100% varmuudella viallinen.


      • Tää on selvä peli?
        vdsfgasefasd kirjoitti:

        kyllä ne sen siellä korjaamolla pystyy katsomaan, jos on esim. pakokaasutesteri käytössä. mikäli paisuntasäiliöstä pystyy mittaamaan pakokaasuja, on kannentiiviste tai kansi 100% varmuudella viallinen.

        Noniin, ajelin tuossa sellaisen 20km matkan ensin töihin ja sitten takaisin. Paisuntasäiliöstä oli nestettä hävinnyt huomattavasti. Viittaako tämä just siihen kannentiivisteen vuotoon että nyt on öljyt ja jäähdytinnesteet sekaisin? Vittu että voi mennä hyvin näiden parin tonnin käyttöautojen kanssa, kaikki on laitettu viimeisen puolen vuoden aikana viimisen päälle ja nyt sitte kannentiivisteremontti edessäkö?


      • WoopeR
        Tää on selvä peli? kirjoitti:

        Noniin, ajelin tuossa sellaisen 20km matkan ensin töihin ja sitten takaisin. Paisuntasäiliöstä oli nestettä hävinnyt huomattavasti. Viittaako tämä just siihen kannentiivisteen vuotoon että nyt on öljyt ja jäähdytinnesteet sekaisin? Vittu että voi mennä hyvin näiden parin tonnin käyttöautojen kanssa, kaikki on laitettu viimeisen puolen vuoden aikana viimisen päälle ja nyt sitte kannentiivisteremontti edessäkö?

        Kyllä tuo vahvistaa epäillyn, että kannentiiviste on mennyt ja kunnolla.. Eli neste menee palotilaan ja höyrystyy sieltä pois. Minusta tuntuu, että se tiiviste on aika huonona.

        Tosin se neste voi hävitä öljykanavaankin ja se on jo pahenpi juttu.

        Eli vaihtoon se tiiviste ja mohdollisimman pian.. Muutoin kone voi leikata kiinni. Pahoin epäilen, että kansikin on vääntynyt.

        Oireita kannentiivisteen hajoamisesta:

        1: Jäähdytysjärjestelmäässä pulputtaa, mikä johtuu siitä, että puristukset menevät osin jäähdytysjärjestelmän puolelle.

        2: Jäähdytysnesteen pinnalla on rusehtavaa mönjää mikä on öljyä voi näkyä myös pieninä pisaroina nesteen piannalla.

        3: Mahdollisesti öljyä tihkuu kannen välistä ja valuu lohkon kylkeä pitkin.

        4: Jäähdytysnestettä häviää ilman selkeää nestevuotoa eli menee palotilaan ja höyrystyy sieltä pois. Voi näkyä runsaana usavana pakokaasun seasssa.

        Tuossa nyt ainakin muutama.


      • ketjun aloittaja
        WoopeR kirjoitti:

        Kyllä tuo vahvistaa epäillyn, että kannentiiviste on mennyt ja kunnolla.. Eli neste menee palotilaan ja höyrystyy sieltä pois. Minusta tuntuu, että se tiiviste on aika huonona.

        Tosin se neste voi hävitä öljykanavaankin ja se on jo pahenpi juttu.

        Eli vaihtoon se tiiviste ja mohdollisimman pian.. Muutoin kone voi leikata kiinni. Pahoin epäilen, että kansikin on vääntynyt.

        Oireita kannentiivisteen hajoamisesta:

        1: Jäähdytysjärjestelmäässä pulputtaa, mikä johtuu siitä, että puristukset menevät osin jäähdytysjärjestelmän puolelle.

        2: Jäähdytysnesteen pinnalla on rusehtavaa mönjää mikä on öljyä voi näkyä myös pieninä pisaroina nesteen piannalla.

        3: Mahdollisesti öljyä tihkuu kannen välistä ja valuu lohkon kylkeä pitkin.

        4: Jäähdytysnestettä häviää ilman selkeää nestevuotoa eli menee palotilaan ja höyrystyy sieltä pois. Voi näkyä runsaana usavana pakokaasun seasssa.

        Tuossa nyt ainakin muutama.

        Lainaan WoopeR:n kirjoitusta:

        "Oireita kannentiivisteen hajoamisesta:

        1: Jäähdytysjärjestelmäässä pulputtaa, mikä johtuu siitä, että puristukset menevät osin jäähdytysjärjestelmän puolelle.

        2: Jäähdytysnesteen pinnalla on rusehtavaa mönjää mikä on öljyä voi näkyä myös pieninä pisaroina nesteen piannalla.

        3: Mahdollisesti öljyä tihkuu kannen välistä ja valuu lohkon kylkeä pitkin.

        4: Jäähdytysnestettä häviää ilman selkeää nestevuotoa eli menee palotilaan ja höyrystyy sieltä pois. Voi näkyä runsaana usavana pakokaasun seasssa."



        Näistä kohdista 1. pitää paikkaansa, kohdasta 4. se että jäädytinnestettä on hävinnyt ilman selkeää nestevuotoa. Runsasta usvaa pakokaasun seassa ei ole ollut.

        Kyllä tässä laitettaisiin kannentiivistettä vaihtoon nopeastikin jos kyse olisi kalliimmasta autosta. Ongelma on vain se, että ostin auton 2000€:lla, kansiremontin järkevyys on vähän kyseenalaista, kun se tulisi maksamaan lienee jotain 1500€ (?) kun ei osaa itse tehdä sitä remonttia. Kyseessä kun on 3.1l V6-moottori niin on kalliimpi juttu. Huomenna käyn siellä korjaamolla pikaisesti jossa tsekkaavat nopeasti että varmistuisiko se kannentiivisteen vuoto. Mikäli on, ja korjaamon setä sanoo kansirempan hinnaksi sen 2000€ niin sanon kiitos hei ja lähden ajelemaan. Tilanne vissiin on sitten se, että katsotaan kuinka kauan auto kestää... Vai selviäisikö tuosta kannentiivisteen vaihdosta halvemmalla kun jonkun autokorjaajatutun kanssa alkaisi itse remppaamaan?


      • frgthjy7kl
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Lainaan WoopeR:n kirjoitusta:

        "Oireita kannentiivisteen hajoamisesta:

        1: Jäähdytysjärjestelmäässä pulputtaa, mikä johtuu siitä, että puristukset menevät osin jäähdytysjärjestelmän puolelle.

        2: Jäähdytysnesteen pinnalla on rusehtavaa mönjää mikä on öljyä voi näkyä myös pieninä pisaroina nesteen piannalla.

        3: Mahdollisesti öljyä tihkuu kannen välistä ja valuu lohkon kylkeä pitkin.

        4: Jäähdytysnestettä häviää ilman selkeää nestevuotoa eli menee palotilaan ja höyrystyy sieltä pois. Voi näkyä runsaana usavana pakokaasun seasssa."



        Näistä kohdista 1. pitää paikkaansa, kohdasta 4. se että jäädytinnestettä on hävinnyt ilman selkeää nestevuotoa. Runsasta usvaa pakokaasun seassa ei ole ollut.

        Kyllä tässä laitettaisiin kannentiivistettä vaihtoon nopeastikin jos kyse olisi kalliimmasta autosta. Ongelma on vain se, että ostin auton 2000€:lla, kansiremontin järkevyys on vähän kyseenalaista, kun se tulisi maksamaan lienee jotain 1500€ (?) kun ei osaa itse tehdä sitä remonttia. Kyseessä kun on 3.1l V6-moottori niin on kalliimpi juttu. Huomenna käyn siellä korjaamolla pikaisesti jossa tsekkaavat nopeasti että varmistuisiko se kannentiivisteen vuoto. Mikäli on, ja korjaamon setä sanoo kansirempan hinnaksi sen 2000€ niin sanon kiitos hei ja lähden ajelemaan. Tilanne vissiin on sitten se, että katsotaan kuinka kauan auto kestää... Vai selviäisikö tuosta kannentiivisteen vaihdosta halvemmalla kun jonkun autokorjaajatutun kanssa alkaisi itse remppaamaan?

        aikaa odotella valmistumista,amikseen vois viedä korjattavaks.vaihtokone usa:sta maksanee vähemmän kuin rahtaus suomeen.Etsi netistä esim us parts ym jenkkiauto firmat.


      • Anonyymi
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Lainaan WoopeR:n kirjoitusta:

        "Oireita kannentiivisteen hajoamisesta:

        1: Jäähdytysjärjestelmäässä pulputtaa, mikä johtuu siitä, että puristukset menevät osin jäähdytysjärjestelmän puolelle.

        2: Jäähdytysnesteen pinnalla on rusehtavaa mönjää mikä on öljyä voi näkyä myös pieninä pisaroina nesteen piannalla.

        3: Mahdollisesti öljyä tihkuu kannen välistä ja valuu lohkon kylkeä pitkin.

        4: Jäähdytysnestettä häviää ilman selkeää nestevuotoa eli menee palotilaan ja höyrystyy sieltä pois. Voi näkyä runsaana usavana pakokaasun seasssa."



        Näistä kohdista 1. pitää paikkaansa, kohdasta 4. se että jäädytinnestettä on hävinnyt ilman selkeää nestevuotoa. Runsasta usvaa pakokaasun seassa ei ole ollut.

        Kyllä tässä laitettaisiin kannentiivistettä vaihtoon nopeastikin jos kyse olisi kalliimmasta autosta. Ongelma on vain se, että ostin auton 2000€:lla, kansiremontin järkevyys on vähän kyseenalaista, kun se tulisi maksamaan lienee jotain 1500€ (?) kun ei osaa itse tehdä sitä remonttia. Kyseessä kun on 3.1l V6-moottori niin on kalliimpi juttu. Huomenna käyn siellä korjaamolla pikaisesti jossa tsekkaavat nopeasti että varmistuisiko se kannentiivisteen vuoto. Mikäli on, ja korjaamon setä sanoo kansirempan hinnaksi sen 2000€ niin sanon kiitos hei ja lähden ajelemaan. Tilanne vissiin on sitten se, että katsotaan kuinka kauan auto kestää... Vai selviäisikö tuosta kannentiivisteen vaihdosta halvemmalla kun jonkun autokorjaajatutun kanssa alkaisi itse remppaamaan?

        Kysymys on vanha, mutta vastaankin muille lukijoille kuin alkuperäiselle kysyjälle:

        " selviäisikö tuosta kannentiivisteen vaihdosta halvemmalla kun jonkun autokorjaajatutun kanssa alkaisi itse remppaamaan?"

        Ilmanmuuta.

        90% kannentiivisteen vaihdon kustannuksista on työkustannuksia. Se itse osa, kannentiiviste, on varsin halpa. Tosin järkevintä on varautua koneen "yläpään" koko tiivistesarjalla, koska kone puretaan atomeiksi ja vanhat tiivisteet usein rikkoontuvat siinä prosessissa. Muutenkana ei tunnu järkevältä idealta konetta kasatessa käyttää vanhoja tiivistepaskoja. Tiiviste on niin halpa osa, että uutta vaan. Joten materiaalikustannuksia on vain koneen yläpään tiivistesarja sis. kannentiiviste.

        Tässä esimerkkejä siitä mitä tarkoitan ylläolevalla kirjoituksella.

        Pelkkä kannentiiviste: https://www.autodoc.fi/ajusa/7244845

        Moottorin koko tiivistesarja sis. kannentiivisteen: https://www.autodoc.fi/ajusa/7194098

        Kannentiivisterempassa materiaalikustannuksia on siis tuo tiivistesarja uudet jäähdytinnesteet. Loppu on työkustannuksia.

        Rempan hinta on koneesta riippuen 1000-1500 euroa. Kaikkia moottoreita ei voi tosin korjata, esim. Toyotalla moni kone on sellainen, että niitä ei pysty korjaamaan muualla kuin japanialaisessa tehtaassa.

        Jos itse pystyy työn tekemään, niin on selvää, että säästää pirusti rahaa.


    • ketjun aloittaja

      Noniin. Talvi tulossa ja aijon ajella tuolla Luminallani edelleen, huolimatta siitä, että kannentiivisteessä onkin jonkinlainen halkeama tms. Auto toimii käytännössä ongelmitta, kunhan on lämmennyt n. 10min ajon jälkeen, kaikki tehot tallella jne.

      Mutta, auton nykyinen oireilu on seuraavanlaista: Moottorilämmöt nousee kun kone on vielä kylmä, eikä puhallin puhalla kylmää. Eli esimerkkitilanne: Lähden normaalisti ajamaan. Kuluu n. 5min kunnes moottorilämmöt ovat nousseet normaalille tasolle. Tässä vaiheessa puhaltimesta tulee vain kylmää ilmaa, josta tiedän, että kohta lähtee moottorilämmöt nousemaan äkisti. Yhtäkkiä siis n. 5min ajon jälkeen lämpömittarissa nousee n. 60 asteesta lähemmäs 110 asteeseen, ja tässä vaiheessa vedän auton tien syrjään. Odottelen n. 5min, että moottori jähtyy. Sitten kun lähden liikkeelle ja kiihdytän aika lujasti, yhtäkkiä sisätilaan alkaa puhaltaa lämmintä ja moottorilämmöt putoavat normaaliin. Jälleen autolla voi ajella normaalisti. Toisinaan auttaa se, että kun lähtee kylmällä moottorilla ajamaan ja huomaa lämpöjen alkavan nousta, vaihtaa ykkösen tai kakkosen silmään ja huudattaa konetta n. 4000-5000 kierroksilla hetken, moottorilämmöt putoavat normaaliin aivan hetkessä ja samaan aikaan sisälle alkaa puhaltaa lämmintä. Nimenomaan moottorilämmöt saa laskemaan ja puhaltimen puhaltamaan lämmintä vain tuolla korkeita kierroksia käyttämällä. Kummallista? Tämä kyseinen ongelma ei kaiketi ole haljenneesta kannentiivisteestä johtuva? Mikä aiheuttaa tällaista, termostaatti, vesipumppu? Vaikka kannentiivisteessä on halkeama, auto toimii täysin normaalisti lämpimänä. Eikö se ole merkki siitä, että joku muu osa reistailee lisäksi?

      • paha juttu

        olla vesipumppukin rikki. Yleensä jos moottorin ollessa lämmin ei tule lämppäristä lämmintä, niin jäähdysnestettä on liian vähän.


      • myös kansivikainen
        paha juttu kirjoitti:

        olla vesipumppukin rikki. Yleensä jos moottorin ollessa lämmin ei tule lämppäristä lämmintä, niin jäähdysnestettä on liian vähän.

        Sillähän ei ole mitään merkitystä onko vesipumppu vai termari tai mikä muukaan ongelman takana, sillä jos et vaihda sitä kannentiivistettä ja kenties käytä kantta höylällä niin järjestelmään pääsee ilmaa. Mikä taas johtaa siihen että esim vesi pumppu ei saa kuivana ollessaan tarvittavaa voitelua ja jää taas jumiin. Sama juttu sen termarin kanssa menee rikki jos on välillä pidemmän aikaa ilman varassa ja saa vain välillä vettä. Ja vielä mitä tulee sen kansipahvin kunnon tarkistukseen: Helpoin tapa käyttää konetta lämpimäksi, ja ottaa päästöjen mittaus koneen viereen. Samalla kun avaa paisarin korkin "haistelee" pakokaasutesterillä. jos hc nousee äkillisesti on kansipahvi mennyt. Silloin kun nesteet pääsevät palotilaan pääsee myös pakokaasut jäähdytys järjestelmään.... :P Itse tein tuon testin hetki sitten, ja nyt harmittaa..


      • ketjun aloittaja
        myös kansivikainen kirjoitti:

        Sillähän ei ole mitään merkitystä onko vesipumppu vai termari tai mikä muukaan ongelman takana, sillä jos et vaihda sitä kannentiivistettä ja kenties käytä kantta höylällä niin järjestelmään pääsee ilmaa. Mikä taas johtaa siihen että esim vesi pumppu ei saa kuivana ollessaan tarvittavaa voitelua ja jää taas jumiin. Sama juttu sen termarin kanssa menee rikki jos on välillä pidemmän aikaa ilman varassa ja saa vain välillä vettä. Ja vielä mitä tulee sen kansipahvin kunnon tarkistukseen: Helpoin tapa käyttää konetta lämpimäksi, ja ottaa päästöjen mittaus koneen viereen. Samalla kun avaa paisarin korkin "haistelee" pakokaasutesterillä. jos hc nousee äkillisesti on kansipahvi mennyt. Silloin kun nesteet pääsevät palotilaan pääsee myös pakokaasut jäähdytys järjestelmään.... :P Itse tein tuon testin hetki sitten, ja nyt harmittaa..

        Okei, elikkäs tilanne on tämä et oon ajellu autolla menemään huolimatta siitä, että kannentiiviste on rikki. Lämmöt seilaa ja lämmitys toimii vaihtelevasti. Nyt olisi rahaa moottoriremonttiin, joten suora kysymys: Hyödyttääkö tässä vaiheessa enää alkaa korjaamaan kannentiivistettä ja tarvittaessa käyttää kantta koneistamolla, vai onko moottori mahdollisesti hajonnut muutenkin ajamisen seurauksena?


      • Ei tuossa mitään outoa ole. Moottorissa / lämmityslaitteessa vain on ilmaa siinä vaiheessa kun lähdet ajoon. Mahdollisesti myös termostaatista puuttuu se 3 mm:n ilmausreikä joka samalla varmistaa sen, että moottorissa lämmennyt jäähdytysvesi pääsee termostaatille asti.

        Tältä pohjalta kun alat purkamaan tilannetta niin siitä se selviää.
        Jostain se ilma moottoriin tulee.

        On mahdollista että jäähdytysneste pääsi liian vähäksi ja sen takia se ensimmäinen ylikuumeneminen tapahtui ja kansitiiviste todennäköisesti meni. Se ylikuumenemisen merkkivalo yleensä syttyy vasta siinä vaiheessa kun vahinko on jo tapahtunut.


    • joo-o-ohhoh

      Kannentiiviste on helppo vaihtaa itse, kyseessä on parin tunnin homma.
      Tiiviste maksaa yleensä alle 2 kymppiä, siitä voi sitten päätellä minkä verran korjaamot kusettavat ihmisiä jos korjauksen hinta on satoja euroja.
      Peilin reunalla ja rakotulkilla voi mitata kannen suoruuden, heittoa saa olla 0,05 mm
      Kannen voi oikaista hiomalla peilin päällä, jossa on pari 1000-vesihiomapaperia.
      Jos ei tekeydy avuttomaksi, remontista selviää alle 5 kympillä, ruuvit auki ja kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

      • Chevymies

        Ai v koneisen chevyn kansipahvien vaihto paris tunnis😂😂 mee ny hoitoon noitten kivikautisten b-kadettien ohjeittes kans.. vittu mikä juttu taas😂


      • Anonyymi

        "Korjaamot kusettaa"?

        Tosin se pelkkä parinkympin tiiviste ei riitä. Esim. pakosarjan tiivisteen joutuu todennäköisesti uusimaan.

        Korjaamot toimivat kaupallisin periaattein. Kaikesta työstä pitää maksaa plus tilavuokrat päälle.

        Jos tiivisteremppaan menee yhden kokeneen mekaanikon koko työpäivä, niin kyllä siitä on hinta saatava.

        Ammattikorjaamolla ei myöskään aleta kansia peilin reunoilla ja rakotulkeilla oikomaan. (ei mene enää pariin tuntiin sullakaan sen tekeminen). Jos korjaamo ei tee kannen oikaisuja itse kuten harva korjaamo tekee, niin kansi käy moottorikoneistamossa oikaistavana. Sen ajan auto olla möllöttää tallissa ja vie huoltotilaa. Maksaa sekin.

        Moni korjaamo ei edes suostu alkamaan kannentiivisteremppoihin, koska niistä jää huono kate.


    • mikm87c

      eiköhän tuo ole vammautunut tuosta useista lämpö noususista.Ennemmin takuu motti noista useista jenkki osia tuovista firmoista.Kun saat sen tiivisteen vaihdettua,halkeaa se kansi jostain.Entäs oletko öjyt katsonu ettei siellä ole smetanaa.Sit on voitelukin kärsinyt eli sä lumina v6 saat potkut.

    • Plöhhjle

      Siel o va pilu vesipumpu ratast hankaas

    • tansku37

      Mulla kanssa sanottiin että kannen tiiviste vuotaa mutta mulla ei lämmöt nouse ja tuntuu että auto ei anna kaikkia tehoja niin kuin ennen autoon juuri vaihdettu virran jakaja ja noin vuosi sitten tulpan johdot ja tulpat ja 2 muut johdot mitä on siinä sarjassa voiko muka kannen tiivisteen vuoto viedä tehoja ja aiheuttaa nykimistä

    • Anonyymi

      Kannattaa täyttää jäähdytin öljyllä, silloin ei haittaa vaikka sekoittuu keskenään. Ite ajanut jo 4vuotta kansipahvi vikaisella chevyllä.

    • Anonyymi

      Purkki lohkon tiivistysainetta jo vain lakkaa tihkumasta?

    • Anonyymi

      Paisarin korkkia vaan löysemmälle niin pääsee ylimääräset paineet ja ilmat pihalle .. näin on ajeltu jo muutamilla autoilla ei vaikuta toimintaan ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe