Miten kasvattaa miehelle selkäranka

Justiinsajuuu

Luulin, että mies kasvaa ajan saatossa. Missä menee ymmärryksen raja? Onko tällainen käytös teistä hyväksyttävää, esimerkkejä: Mies saa haavan sormeensa ja päättää maata tunteja sängyssä koska voi huonosti (kyse on siis pienestä haavasta) ja jatkossakin lepäilee koska tuntee haavan olevan tulehtunut (vaikka käyttänyt desinfioivaa ainetta), jonka takia myös pieni kuume noussut. Käskee minun vielä kokeilemaan otsaansa.

Miehellä on välilevyn pullistuma, josta johtuvia oireita minusta selvästi liioitellut. Hän ei tee mitään vahvistaakseen selkälihaksiaan. Jos hän joutuu nostamaan jotain mahdollisesti väärässä asennossa, selkä menee lukkoon ja taas on odotettavissa sängyssä makoilua.

Mies vetää melkein joka ilta vähintään kahden tunnin unet. Mukava siinä sitten tehdä mitään, kun toinen vetää sikeitä.

Mies istuu vapaa-aikoina ainoastaan koneella, ei osallistu ruuanlaittoon eikä mihinkään muihinkaan kotitöihin. Mitä nyt joskus tyhjentää astianpesukoneen näön vuoksi. Pyörii vain keittiössä katselemassa touhujani tarkistamassa, milloin se ruoka on pöydässä. Ruuan jälkeen menee rutiininomaisesti sängylle makoilemaan.

Ei ole mitenkään tekninen. Jopa minä olen parempi korjaamaan, rakentamaan ja remontoimaan. Tekee usein vääriä ratkaisuja rakentamisessa. Remonttimme eteneminen on vieläkin kesken, koska miehellä ei ole aloitekykyä tehdä mitään, eikä varmasti osaisikaan tehdä mitään. Onneksi saamme pian apua ammattimieheltä.

Mihin olen oikein pääni pistänyt?

15

2430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vgsdcs

No takapuoleesi näemmä. Miten selkäranka liittyy teknisyyteen...selitä edes sen verran.

• uuuui

Kuulostaapa aika laiskalta hemmolta. Oletko sanonut hänelle mitään asioista? Oletko pyytänyt häntä tekemään mitään? Ensi kerran kun rupeat laittamaan ruokaa sanot että "minä teen kastikkeen ja sinä laitat perunat kiehumaan ja katat pöydän". Tai annat hänelle vastaavan tehtävän kun hän tulee keittiöön pyörimään.

• ÄÄÄLLLÖÖÖKKKÖ

Et sinä ole aikuisen ihmisen kasvattaja, on hän sitten mies tai nainen! Se on siinä! Hyvällä, vain hyvällä saa villihevoset ja kissat kesytettyä ja laiskimuksen saada hereille, mutta aikuisen kasvattajaksi älä rupea. Sä loukkaat noilla toisen muuttamiskonsteilla/haaveilla häntä ja itseäsikin. Kasvakoon hän aikuiseksi ja sinä myös. Lopeta hyysääminen. Sä rikot itsesi ja hänet. Hän on helläkipeä tai lapsi!

• särky viheliäistä!

Voihan olla laiskakin, mutta itselläni on tuo välilevyn pullistuma kans ja voin sanoo, et kipee on!
      Päivittäin syön särkylääkkeitä ja kun itse taas "ahkera" olen, se raskaampi aherrus kostautuu...
      Mitään en vihaa niin paljon, kuin makaamista keskellä päivää, mutta minkäs teet!
      Itse olen sitten asiasta vielä kiukkuinenkin, joten ympäristö saa olla hissukseen, kun joudun makoilemaan!
      Sellainen, joka ei paljon sairastele(ole onnellinen!!!) ei tieten tämmöisiä ymmärrä ja on helppo nakittaa toista.
      Kotihommia nyt harva mies ei tee "mielellään" edelleenkään ja remonttimiehet on harvassa, ei ainakaan aviomiehistä tuosta noin vain niitä löydy. Onnellinen saa olla, jos sellaisen on haaviinsa saanut!
      Meilläkään mies ei ole ikinä täyttänyt pesukoneita, sen kummemmin astia-kuin vaatekaan..
      Alappa hieroon sitä miehes selkää, minulla se helpottaa pahempaan särkyyn ja lasten kävely selän päällä.
      Arvaa vaan vituttaako, kun rakastamani puutarhahommat saa aikaan viikon makoilun, kyllä vituttaa!

• mk

Kun kieopraktikole tai fyioterapeutille tai muulle joka ottaa nikamalukot pois selästä ja taas menee puolesta vuodesta vuoteen ilman kipuja ja selköä ja vatsalihakset kuntoon niin hyvä tulee.

• ebvsdfvds

Todella törkeää tällä tavoin toisen sairaudella määssäillä ja peräti laiskaksi syyttää. Kokeile itse miltä välilevyn pullistuma tuntuu ja tuu sitten kertomaan.

• justiinsajuuu

mies on itsekin myöntänyt olevansa laiska, muttei vain välitä. Tiedän, etten tiedä hänen tilaansa, kun minulla ei ole välilevyn pullistumaa, mutta tunnen monia selkävikaisia ihmisiä ja normaali arki on sujunut ihan hyvin. Nämä ovat tehneet selkälihaksiin vaikuttavia jumppaliikkeitä yms. jos itse olisin samassa tilanteessa, tekisin kaikkeni että saisin selkäni edes joten kuten kuntoon. Mutta mies ei tee elettäkään, että tekisi jotain asian hyväksi.

Mutta en minä mikään nalkuttaja ole. Olen hieronut häntä selästä aina kun olen tässä vain kerennyt, ja vähän ajan päästä saan kuulla lisää tekosyitä... milloin se ja se on taas kipeä. En jaksa kuunnella ainaista valitusta ja katsella vastuun pakoilua... ja siis ei tekninen osaaminen ole se kaikista tärkein, tarkoitankin kokonaisuutta. Niin moni asia menee hänellä pieleen. mutta itsepähän olen tähän itseni pistänyt. Kuinkahan kauan vaan jaksan?

• selkävaivainen
        justiinsajuuu kirjoitti:

mies on itsekin myöntänyt olevansa laiska, muttei vain välitä. Tiedän, etten tiedä hänen tilaansa, kun minulla ei ole välilevyn pullistumaa, mutta tunnen monia selkävikaisia ihmisiä ja normaali arki on sujunut ihan hyvin. Nämä ovat tehneet selkälihaksiin vaikuttavia jumppaliikkeitä yms. jos itse olisin samassa tilanteessa, tekisin kaikkeni että saisin selkäni edes joten kuten kuntoon. Mutta mies ei tee elettäkään, että tekisi jotain asian hyväksi.

Mutta en minä mikään nalkuttaja ole. Olen hieronut häntä selästä aina kun olen tässä vain kerennyt, ja vähän ajan päästä saan kuulla lisää tekosyitä... milloin se ja se on taas kipeä. En jaksa kuunnella ainaista valitusta ja katsella vastuun pakoilua... ja siis ei tekninen osaaminen ole se kaikista tärkein, tarkoitankin kokonaisuutta. Niin moni asia menee hänellä pieleen. mutta itsepähän olen tähän itseni pistänyt. Kuinkahan kauan vaan jaksan?

Kaikkien selkävaivat ja pullistumat eivät ole samanlaisia joten törkeää vetää tuttavien tapaukset mukaan ja verrata.
        Itse pärjäsin kahden pullistuman kanssa 10v,en vaan tajunnut varoa tarpeeksi enkä levännyt jos pahalta tuntui ja lopulta kun kunnolla rysähti niin siinäpä ei enää tehty mitään,kuukausia liikuin kumarassa ja konttaamalla lopulta oli pakko mennä leikkaukseen.

Miehesi pitäisi kyllä tehdä selän hyväksi jotain vatsa-selkälihakset kuntoon,venytyksiä ym mutta jos selkä on kipeä niin sitten on mentävä sen mukaan ei väkisin kumartua/kantaa/nostaa.

• fgh67ghjggj

"Miehellä on välilevyn pullistuma, josta johtuvia oireita minusta selvästi liioitellut."

mistä sinä sen tiedät?

onko selkä hirmu kipeä, mutta paranee heti kun kaverit pyytää potkimaan palloa?

jos aikuinen ihminen nukkuu joka päivä kahden tunnin unet, niin jotain on todennäköisesti vialla. joko se ei saa yöllä nukuttua tai jokin muu asia mättää.

• andekisut

meil mies valittaa milloin mitäkin vaivaa,tosin selkä leikattu käsi,joka aivan kieroon jätetty ranteesta 2008.mut vaivat tuntuu kaikkoovan kun kaverit pyytää juhlimaan,eli himas valitetaan,kavereilla ei kun joku soittaa,jätkä on terve!!!

• Ei nimimerkkiä

Miehesi saa olla mitä on. Hän ei ole sinulle mitään velkaa. Ihmisellä on lupa nukkua vaikka koko ikänsä.

Oliko remontti sinun ideasi vai hänen? Ehkä teidän olisi parempi asua vuokralla.

Älkää hankkiko lapsia.

Jos muutosta odottelet, muutokset tapahtuvat iän mukana yleensä huonompaan suuntaan.

• 4+1

Ei kannata selkäsairaitten ihmisten kanssa alkaa minkäänlaiseen parisuhteeseen. Lopulta sulla on potilas joka makaa sängyn phjalla ja odottaa valmista...ja kaiken teet ilman palkkaa. Kannattaako alkaa omaishoitajaksi ilman palkkaa ja lomaa?

• kyllä näin on...

Mä en oikein ymmärrä. "Mihin olen oikein pääni pistänyt? " No, mihin sitten? Itte olet valinnut miehesi ja se on nyt tommonen. Se on mikä on ja sillä on täysi oikeus siihen. Mä en jaksa näitä ruikutuksia, kun toinen ei sitten muutukaan sellaiseksi kun toinen olettaa: vittu, ota sellainen joka ON JO sellainen jonka haluat ja muista että kun yhdessä asiassa voittaa niin toisessa häviää että valitse tarkkaan. Mikä on oikeasti tärkeintä? Mikä tärkeää? Mikä ei niinkään?
      Kasvata itse itseäsi, muokkaa itseäsi, kasvata itsellesi selkäranka: vaikka etsiä sellainen ihminen ketä voit rakastaa ja kunnioittaa sekä arvostaa sellaisenaan.

• liian erilainen

Vaikka en pidäkään edellä olevan kirjoituksen agressiivisesta sävystä, voisin omaan kokemukseeni nojaten todeta, että tuossa kumppanin kunnioittamisessa piilee tämän kysymyksen ydin. Itselläni oli pitkä suhde mieheen, joka oli kaikin puolin muuten ihana, mutta taipuvainen tuohon mainitsemaasi sairasteluun, laiskotteluun ja "mitäänsaamattomuuteen" - minun mielestäni. Näin jälkeenpäin on helppo todeta, että perusongelma oli luonteidemme erilaisuus ja siitä johtuva kunnioituksen puute. Siinä missä minä olen toimelias, määrätietoinen urani suhteen ja aktiivinen muutenkin elämän eri osa-alueilla, tämä entinen miesystäväni nautti simppelistä elämästä, rutiineista, pysyvyydestä, turvallisuuden tunteesta.. Tämän kaiken keskellä ainainen "sairastelu" oli kaiketi oireilua rakkauden puutteesta, epätoivoinen tapa koittaa kerätä huomiota. Mutta minua se vain ärsytti lisää.

Hän oli sosiaalisesti luonnostaan lahjakas. Minä paiskin töitä oman urani eteen, hän sai asioita helpolla, puhumalla, vaikka ei koskaan tehnyt niiden eteen sen kummempaa. Minä joskus yritin potkia häntä eteenpäin, yritin saada tarttumaan haasteisiin ja mahdollisuuksiin, jotka olivat helposti hänen ulottuvillaan. Ja jälkeenpäin hän onkin siitä minua kiitellyt, kun nyttemmin on hyvässä asemassa työpaikallaan, ei itse ehkä koskaan olisi saanut asiaa vietyä eteenpäin.

Totuus parisuhteen osalta kuitenkin on, että perimmiltään hän vain tarvitsee naisen, joka hoivaa häntä, arvostaa sellaisenaan, tyytyy paikallaanpysyvään elämään. Minä taas kaipaan seikkailuja, uusia haasteita ja päämääriä elämääni - siksi en pystynyt kunnioittamaan häntä täysin sellaisenaan. Ja veikkaan, että erilaisten elämänarvojen takia myös sinä tunnet miehesi käytöksen sietämättömän ärsyttävänä. Believe me, been there.. Ihmiset herkästi arvostelevat sinua empatian puutteesta ja yrittävät alistaa sinua...mutta älä anna sen vaikuttaa! Onneen ei ole oikotietä - ainoa vaihtoehto on olla rehellinen itselleen ja omille tunteilleen! Jos et pysty rakastamaan miestäsi vikoineen kaikkineen nyt, ei se siitä pitkällä tähtäimellä muutu.

Toivoton ei koskaan silti kannata olla. Vaikka podin pitkään syyllisyyttä jättäessäni edellisen, kaikenkaikkiaan hyvän, suhteen näiden luonne-erojemme takia, olen nykyisen kanssa ollut ikionnellinen :)

• mk

JA mies kiropraktikolle ja jos on lievä välilevyn pullistuma niin sillä se hoituu ja selän saa kuntoon treenaamalla selkä ja vatsalihakset kuntoon niin oireet häviävät. Kerroppa miehellesi että hänen selkäviat ja kivut johtuu siitä että on fyysiseti huonossa kunnossa ja erityisen tärkeä on lihakunto ja sillä saa puolessa vuodessa paljon aikaan kun lihakunto paranee. Itsellä miehenä olen kookas ja mittä 204 cm niin selässä ei mitään vikoja mutta kulunut ja menee jumiin niin treenaamalla ka välillä fysioterapeutilla otetaan nikamalukot pois ja kunon venyttelyllä ja punttisalilla saa pidettyä selän kunnossa ja koskaan en ole selästäni ollut sairaslomalla vaikka kipeä on ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe