Vakava ahdistus ja lamauttavat somaattiset oireet

paaz

Olen vajaa parikymppinen nuori nainen ja kärsin erittäin voimakkaasta ahdistuneisuudesta. Uskon, että minulla on paniikkihäiriö ja varmasti muukin ahdistuneisuushäiriö.

Olen nyt noin puoli vuotta kärsinyt jatkuvasta ahdistuksesta, joka välillä äityy kohtauksiksi, mutta pääsääntöisesti on vain sietämättömän tuntuista pahaa oloa nonstoppina. Oloon liittyy huomattava epätodellisuuden tunne, kaikki tuntuu unelta ja joskus, kun vaikkapa omia käsiään katsoo, ne tuntuvat jotenkin vierailta ja omituisilta. Elämäni on tällä hetkellä sumussa kulkemista ja jatkuvaa itsensä ja ruumiintoimintojensa tarkkailua; en saa mielenrauhaa mistään, aina huomio kiinnittyy johonkin järjen mukaan täysin normaaliin kehontoimintoon, mutta jokin päänsisäinen täysin holtiton, neuroottinen piru saa revittyä pienestäkin vatsanväänteestä jonkin vakavan sairauden!

Olen aina ollut herkkä ahdistumaan ja muistan jo lapsena olleeni huolestunut sairauksista. Luin tuolloin paljon lääkärikirjoja ja varsinkin öisin aloin pelkäämään hirmuisia sairauksia, kuten aivoverenvuotoa tai näkyviä patteja kaulassa. Tämän vuoden puolella olen kuitenkin ollut TODELLA ahdistunut ja harmikseni olen saanut kiusakseni erittäin ahdistavia fyysisiä oireita. Tässä joitain mainitakseni:

* kehon säkenöinti, sähköiskujen tunne ympäri kehoa (jopa kivuliaita, jos oikein keskittyy niihin)
* raajojen pistely, puutuminen ja polttelu (joskus jalat tuntuvat jääkylmiltä), suonenvetomainen särky jaloissa nukkumaan mennessä
* sydämentykytys, jyskyttävä pulssi (tuntuu välillä myös ranteissa tai jaloissa), rytmihäiriöt/muljahtelu
* kova hikoilu, kylmät/kuummat aallot
* paineen tunne päässä, säpsähtely ja humahtelu päässä kun yrittää rentoutua
* kova säpsähtäminen hereille juuri kun on saamassa unta; tähän liittyy sähköiskumainen kihelmöinti ja pelästyminen siitä, mitä juuri tapahtui
* pahoinvointi, huimaus, näön tarkentamisen vaikeus
* elohiiret ympäri kehoa, kutina, nykiminen

Nämä kaikki oireet pahenevat kun niihin keskittyy. Nukkumaan mentäessä oireet pahenevat, koska niiden tuloa alkaa oikein odottamaan pelosta jäykkänä. Oireet helpottavat kun keskittyy muuhun asiaan tai ottaa rauhoittavan (eivät kuitenkaan helpotu kokonaan lääkkeenkään vaikutuksesta). Nämä fyysiset tuntemukset alkoivat kuin salamaniskusta erittäin stressaavassa elämänvaiheessa, ja olen useampaan kertaan ehtinyt miettiä sairastanko jotain vakavaa. Olen erittäin sairaudenpelkoinen, enkä uskalla juoda edes yhtä olutta psykoosin pelossa, tai lähteä lenkille sydänkohtauksen pelossa. Tämä kaventaa huomattavasti elämääni ja aiheuttaa siten lisää ahdistusta. Jokainen pieni vihlaisu päässä saa aikaan pelon aivoverenvuodosta, vatsanpolttelun tulkitsen mahahaavaksi ja raajojen pistelyn MS-taudiksi. Epätodellinen olo taas saa minut pelkäämään skitsofreniaa tai todellista kontrollin menettämistä :(

Pelkään kolareita, kuolemaa, sairauksia, kipua ym. hirveitä asioita. Pelkään kaikkea. Stressaan ja ahdistun melkein mistä vaan, olen jatkuvasti ärtynyt ja odotan vain uutta ahdistuskohtausta! Elämäni on täynnä ahdistusta ja pelkoa, en voi tehdä asioita joita normaalisti tekisin, enkä myöskään nauti mistään niin kuin ennen. Kaikki pyörii vain sairaudenpelon ja itsensä tarkkailun ympärillä! Huoh...

Opamox 15 mg menee tarvittaessa, tosin nyt olen ottanut melkein joka päivä puolikkaan kun ahdistus meinaa iskeä. Terapiaan odotan pääsyä.

Onko teillä muilla esim. noita sähköiskumaisia tuntemuksia? Voimia teille kaikille. Olen lukenut kirjoituksianne ja paljon samaa löytyy, valitettavasti :(

124

54861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Darwina85

      Tuo kuulostaa ainakin minun mielestäni selkeästi paniikkihäiriöltä. Pelko on kierre ja lopulta paniikkihäiriöstä kärsivä pelkää pelkoa itseään. Jatkuva oman ruumiin tarkkailu sulkee pois ulkomaailman ja saa olon tuntumaan epätodelliselta. Ahdistus kasvaa kunnes lopulta tulee täydellinen romahdus.

      Oletkohan osannut lääkärille selkeästi kuvailla nuo kaikki oireet? Ihmettelen miksi ei sinulle ole jo aloitettu asiallista lääkitystä. Rauhoittavat eivät poista itse ongelmaa vaan auttavat korkeintaan hetkellisesti.

      Itselläni on paniikkihäiriö diagnosoitu 8 vuotta sitten ja lääkitys on välttämätön. Pari kertaa olen yrittänyt lopettaa mutta ongelma palaa aina. Kun lääkitys on kunnosssa voin elää lähes normaalia elämää. Itseltäni löytyvät kaikki tyypilliset fyysiset oireet kuten epänormaalin nopea tai voimakas sydämensyke, omituinen kihelmöinti, hengenahdistus, pyörrytys, raajojen kylmyys, pistely ja puutuminen, yleinen heikotus ja pahoinvointi. Itkuisuus, jähmettyminen ja tietty painostava tunne "möykky vatsassa" ovat tuttuja tuntemuksia. Vuosia sitten oli myös sairauden ja kuolemanpelkoa jotka kyllä ovat menneet ohi kun oman tilansa tiedostaa. Tosin paniikkihäiriö osaa yllättää ja jopa "naamioitua". Vielä pari viikkoa sitten minäkin luulin taas vaihteeksi tekeväni kuolemaa. Lääkitys aloitettiin uudestaan ja jo nyt voin paljon paremmin.

      Rohkeutta. Paniikkihäiriön kanssa voi elää. Itselläni lääkitys toimii hyvin. Myös terapia on hyvä keino purkaa pelkoa ja ahdistusta. Tärkeää on että voi puhua eikä käperry itseensä. Siitä selviää. Oikeasti :)

      • paaz

        Olenpa itsekin aika varma, että kärsin paniikkihäiriöstä. Varmasti tämä on ollut minulla jo vuosia, mutta nyt on todellakin karannut mopo käsistä.. Olen lääkär(e)ille selittänyt oireistani enemmän tai vähemmän vähätellen ja lopulta viime viikolla kävelin suoraan terveyskeskukseen sairaanhoitajan päivystykseen, pillahdin itkuun ja valitin epätoivoani. Minut otettiin hyvin todesta ja sain jonon ohi ajan lääkärille, joka sitten kirjoitti lähetteen psykiatrian poliklinikalle. Minulle on erittäin tärkeää päästä juttelemaan asioistani ja toivon, että olen riittävän huonossa hapessa päästäkseni tuonne polille. Olen läpi nuoruusikäni käynyt erilaisissa lyhytkestoisissa terapioissa, jotka ovat auttaneet lähinnä hetkellisesti. Nyt koen olevani kypsempi ja valmiimpi kertomaan myös niistä ahdistavimmista ajatuksista, joten terapia auttanee paremmin.

        Mitä lääkitykseen tulee, aloitin Cipralex 5 mg -kuurin keväällä. Söin sitä noin neljä kuukautta, mutta en kokenut saavani siitä mitään apua. Hoitoannokseksi suunniteltiin aluksi 10 mg, mutta tuo suurempi annos aiheutti todella hirveää ja sietämätöntä oloa, vaikka olin ennen sitä ottanut lääkärin neuvosta kaksi viikkoa 5 mg. Nyt yritän pikkuhiljaa lopetella tätä ja syön vain pieniä murusia. Vieroitusoireet ovat olleet ihan hirveät. Psykiatrin, jonka luona kävin kerran, mukaan minulle ei välttämättä sovi mielialalääkitys tai ainakaan SSRI-lääkkeet. Täsmälääkityksenä on tosiaan Opamox enkä itsekään olisi kovin halukas aloittamaan uutta masennuslääkerumbaa huonojen kokemusten takia.

        Jos nyt en jauha pelkästään terapiasta ja lääkityksestä, niin minua myös helpottaa tietää, että kaikki voimakkaatkin ruumiilliset tuntemukset voivat johtua paniikkihäiriöstä. Sairaudenpelkoni on selvästi helpottanut kun tunnistan sen "vain" luulotautisuudeksi, joka on yhtä lailla psyykkinen ongelma kuin muutkin ahdistavat ajatukset ja pelot. Uskon omaavani myös pakkoajatuspainotteisen OCD:n (lapsesta asti), koska pakkoajatukset ja aiemmin -toiminnotkin tuppaavat vaivaamaan hyvin usein. Tällainen paniikkihäiriö-OCD-kombinaatio voi olla varmastikin ihan mahdollinen? Olen välillä erittäin sinut sairaalloisen pakkoajatteluni kanssa ja oloani helpottaa, kun yhdistän myös ylettömän sairauksien pelkäämisen pakonomaisiksi ajatuksiksi.

        Kiitos tsempistä Darwina85! Usko ei ole vielä onneksi mennyt, vaikka epätoivoisina hetkinä sitä toivoo olevansa kuollut. Kyllä me näistä vielä selvitään! :)


      • Jeppe_jooseppi

        Mikä tuo lääkitys on?


      • Mhmm

        Tuli tuosta "Pelkää pelkoa itseään" mieleen, että olen kuulemma jo pikkulapsena sanonut, että "Kaikkein eniten pelkään sitä, että alan pelätä". Aika osuvasti sanottu, vaikka itse sanonkin, toihan on nimittäin ihan totta.


      • paaz kirjoitti:

        Olenpa itsekin aika varma, että kärsin paniikkihäiriöstä. Varmasti tämä on ollut minulla jo vuosia, mutta nyt on todellakin karannut mopo käsistä.. Olen lääkär(e)ille selittänyt oireistani enemmän tai vähemmän vähätellen ja lopulta viime viikolla kävelin suoraan terveyskeskukseen sairaanhoitajan päivystykseen, pillahdin itkuun ja valitin epätoivoani. Minut otettiin hyvin todesta ja sain jonon ohi ajan lääkärille, joka sitten kirjoitti lähetteen psykiatrian poliklinikalle. Minulle on erittäin tärkeää päästä juttelemaan asioistani ja toivon, että olen riittävän huonossa hapessa päästäkseni tuonne polille. Olen läpi nuoruusikäni käynyt erilaisissa lyhytkestoisissa terapioissa, jotka ovat auttaneet lähinnä hetkellisesti. Nyt koen olevani kypsempi ja valmiimpi kertomaan myös niistä ahdistavimmista ajatuksista, joten terapia auttanee paremmin.

        Mitä lääkitykseen tulee, aloitin Cipralex 5 mg -kuurin keväällä. Söin sitä noin neljä kuukautta, mutta en kokenut saavani siitä mitään apua. Hoitoannokseksi suunniteltiin aluksi 10 mg, mutta tuo suurempi annos aiheutti todella hirveää ja sietämätöntä oloa, vaikka olin ennen sitä ottanut lääkärin neuvosta kaksi viikkoa 5 mg. Nyt yritän pikkuhiljaa lopetella tätä ja syön vain pieniä murusia. Vieroitusoireet ovat olleet ihan hirveät. Psykiatrin, jonka luona kävin kerran, mukaan minulle ei välttämättä sovi mielialalääkitys tai ainakaan SSRI-lääkkeet. Täsmälääkityksenä on tosiaan Opamox enkä itsekään olisi kovin halukas aloittamaan uutta masennuslääkerumbaa huonojen kokemusten takia.

        Jos nyt en jauha pelkästään terapiasta ja lääkityksestä, niin minua myös helpottaa tietää, että kaikki voimakkaatkin ruumiilliset tuntemukset voivat johtua paniikkihäiriöstä. Sairaudenpelkoni on selvästi helpottanut kun tunnistan sen "vain" luulotautisuudeksi, joka on yhtä lailla psyykkinen ongelma kuin muutkin ahdistavat ajatukset ja pelot. Uskon omaavani myös pakkoajatuspainotteisen OCD:n (lapsesta asti), koska pakkoajatukset ja aiemmin -toiminnotkin tuppaavat vaivaamaan hyvin usein. Tällainen paniikkihäiriö-OCD-kombinaatio voi olla varmastikin ihan mahdollinen? Olen välillä erittäin sinut sairaalloisen pakkoajatteluni kanssa ja oloani helpottaa, kun yhdistän myös ylettömän sairauksien pelkäämisen pakonomaisiksi ajatuksiksi.

        Kiitos tsempistä Darwina85! Usko ei ole vielä onneksi mennyt, vaikka epätoivoisina hetkinä sitä toivoo olevansa kuollut. Kyllä me näistä vielä selvitään! :)

        Hei Paaz :)

        Noihin sähköiskutuntemuksiin:

        Hyvin yleisesti SSRI-lääkkeet (Esim. Cipralex) ja jotkin muutkin masennuslääkkeet kuten Voxra ja Venlafaxin aiheuttavat vieroitusoireina sähköiskuja hyvinkin pitkään.
        Monet kokevat tämän oireen erittäin epämiellyttävänä, ja juuri siksi vähentävät asteittain pitkällä aikavälillä, mutta silti sähköiskut voivat piinata.

        Itse tein lopetuksen noissa lääkkeissä aina 'kylmäkalkkuna'-tyyliin,
        koska mielestäni nopeammin ohi menevät, mutta rajut oireet ovat parempi vaihtoehto kuin pitkitetty lähes yhtä tuskallinen asteittainen lopetus.
        Nuo tuntemukset eivät kuitenkaan ole vaarallisia, olkaa huoleti.

        Huomasin muuten, että sähkäreitä sai vältettyä sillä tyyliin, että aina kun käänsit päätäsi katsoaksesi toiseen suuntaan, suljit silmät liikkeen ajaksi.
        Koska yleensä silmän nopeat/laajat liikkeet ainakin minulla laukaisivat sähköiskut.

        Stay Strong !


      • ExCip
        msglass kirjoitti:

        Hei Paaz :)

        Noihin sähköiskutuntemuksiin:

        Hyvin yleisesti SSRI-lääkkeet (Esim. Cipralex) ja jotkin muutkin masennuslääkkeet kuten Voxra ja Venlafaxin aiheuttavat vieroitusoireina sähköiskuja hyvinkin pitkään.
        Monet kokevat tämän oireen erittäin epämiellyttävänä, ja juuri siksi vähentävät asteittain pitkällä aikavälillä, mutta silti sähköiskut voivat piinata.

        Itse tein lopetuksen noissa lääkkeissä aina 'kylmäkalkkuna'-tyyliin,
        koska mielestäni nopeammin ohi menevät, mutta rajut oireet ovat parempi vaihtoehto kuin pitkitetty lähes yhtä tuskallinen asteittainen lopetus.
        Nuo tuntemukset eivät kuitenkaan ole vaarallisia, olkaa huoleti.

        Huomasin muuten, että sähkäreitä sai vältettyä sillä tyyliin, että aina kun käänsit päätäsi katsoaksesi toiseen suuntaan, suljit silmät liikkeen ajaksi.
        Koska yleensä silmän nopeat/laajat liikkeet ainakin minulla laukaisivat sähköiskut.

        Stay Strong !

        "Hyvin yleisesti SSRI-lääkkeet (Esim. Cipralex) ja jotkin muutkin masennuslääkkeet kuten Voxra ja Venlafaxin aiheuttavat vieroitusoireina sähköiskuja hyvinkin pitkään."

        Miten pitkään? Maksimissaan? Mistä tieto peräisin? Linkkiä tai lähdettä?
        Lopetin Cipralexin jouluna ja nyt on heinäkuu. Tuntuu että oireet joita pidin Cipralexin sivuvaikutuksina ovat jääneet pysyviksi. Söin 7-8 vuotta. Muuta lääkitystä ei ole.


      • PostCip'ed
        ExCip kirjoitti:

        "Hyvin yleisesti SSRI-lääkkeet (Esim. Cipralex) ja jotkin muutkin masennuslääkkeet kuten Voxra ja Venlafaxin aiheuttavat vieroitusoireina sähköiskuja hyvinkin pitkään."

        Miten pitkään? Maksimissaan? Mistä tieto peräisin? Linkkiä tai lähdettä?
        Lopetin Cipralexin jouluna ja nyt on heinäkuu. Tuntuu että oireet joita pidin Cipralexin sivuvaikutuksina ovat jääneet pysyviksi. Söin 7-8 vuotta. Muuta lääkitystä ei ole.

        Haittavaikutukset voivatkin jäädä joko pitkäaikaisiksi tai pysyviksi. Riippuu oireesta. Sähköiskumaiset tuntemukset yleensä laantuvat muutamassa kuukaudessa lopettamisesta viimeistään. Käyttöaikaasi suhteutettuna olet ollut ilman vasta hyvin vähän aikaa (7kk). Tietoa jatkuvista oireista saat esim. täältä: www.recovery-road.org.


      • Anonyymi
        Mhmm kirjoitti:

        Tuli tuosta "Pelkää pelkoa itseään" mieleen, että olen kuulemma jo pikkulapsena sanonut, että "Kaikkein eniten pelkään sitä, että alan pelätä". Aika osuvasti sanottu, vaikka itse sanonkin, toihan on nimittäin ihan totta.

        Psyykkelääkkeet voi tehdä 1000 pahoinvointi ja neurologista oiretta joten ensin lääkkeet pois ainakin kahdeksi viikoksi, jos olo korjaantuu.


    • jenniina91..........

      Täytin juuri 19.vuotta, minun "paniikkihäiriöni" (en ole vieläkään varma onko se sitä oikeasti, vai jotain sairautta, skitsofreniaa ym.) alkoi 17-vuotiaana, kun olin nukkumassa. En saanut unta, ja kelailin päässäni kaikkea todella,todella syvällistä. (Olen aina ollut herkkä mieleltäni, joten tämä ei ollut välttis hyvä minulle..)
      Sitten yhtäkkiä minulla "napsahti päässä". Olin varma, että nyt tuli loppu ja kuolen.
      Mutta siitä alkoivat elämäni kauheimmat vuodet.

      Tämä "tauti" on aiheuttanut minulle sen, että olen muuttunut ihmisenä huomattavasti, olen ihan liian herkkä nykyään, pelkään ihan kaikkea, pommi-iskuista omaan sekoamiseen. En pysty katsomaan mitään hiemankaan pelottavaa ohjelmaa, tai lukea edes vähääkään ahdistavaa kirjaa, koska ahdistun itse siitä niin syvästi.
      Tarkkailen kehoani jatkuvasti, eniten pulssia ja juuri käsiä. Pulssia sen takia, että lyökö sydämeni normaalisti ja käsiäni siksi, että kiertääkö veri kunnolla, onko kädet sinertävät ym.

      Pahinta, ehdottomasti pahinta tässä on epätodellisuuden tunne. Unetkin tuntuvat todellisimmilta kuin tämä. En pysty "luottamaan" elämään, pelkään koko ajan, että jotain tapahtuu.
      Olen saanut niin hirveitä ahdistuskohtauksia, että minulla on nykyään Xanorit. Mutta, enhän minä uskalla niitäkään syödä, sillä jään heti koukkuun, tai kuolen niihin, ovathan ne kolmiolääkkeitä.
      En uskalla katsoa itseäni peiliin, sillä se on jotenkin pelottavaa. En "tiedosta" itseäni, ja minulla on voimakas tunne siitä, että en ikään kuin ole tässä hetkessä. Huoh.. En yllättyisi jos heräisin nyt koomasta jossain oikeassa elämässä. Ja tämä on kauheaa, koska minulla on oikeasti asiat tosi hyvin. Minulla olisi kaikki syyt olla onnellinen, mutta koko nuoruuteni taitaa mennä pelkäämiseen.
      Harmittaa myös sekin, että en tämän takia pysty enää esiintymään (mitä olen rakastanut yli kaiken), sillä
      pakko myöntää, pelko on vienyt voiton.
      Esiinnyin vähän aikaa sitten eräässä tv-ohjelmassa, olisin aiemmin nauttinut tilanteesta todella paljon, mutta tämän vamman takia koko kokemus meni pilalle. Olin vain ahdistuneena ja pelon vallassa koko jutun ajan. Sain kohtauksen kesken esityksenkin, mikä on hirveintä mitä voi olla.

      Olen tosiaan nuori, mutta en voi todellakaan juhlia kavereiden kanssa, sillä pelkään niin paljon krapulaa, sillä silloin minulla on kahta kauheammat ahdistukset, ja olen varma, että kuolen johonkin viinakramppiin, sydämentykytyksiin ym.

      Jokaikinen ilta on kauhea, sillä pelkään nukkumaanmenoa.. En voi käydä öisin suihkussa, pestä rauhassa hampaita, valvoa pidempään kuin muut perheenjäsenet...Sillä joudun paniikkiin.
      Ennen rakastin rauhassa/yksin oloa ja nukkumista.......


      Mietin ja tarkkailen koko ajan tekemisiäni. Nytkin mietin, onko tämä viisasta kirjottaa tuntemuksistani, jos nyt ahdistun tästäkin, ja onko järkevää olla koneella näin paljon, koska saan jonkun silmänpainetaudin tai saan kohtauksen, kun istumisesta tulee alilämpöä, jolloin alkaa pyörryttää ja epätodellisuuden tunne pahenee.

      Ai niin, tärkein ahdistuksenaihe meinasi unohtua, nimittäin ajankulu.
      Tunnit vierivät niin nopeasti, päivät vilisevät silmissä, ja vuodet kuluvat hetkissä.
      Se on todella ahdistavaa. En haluaisi enää vanheta, en haluaisi kohta huomata olevani 30-vuotias, koska
      muistan kuinka vastahan täytin "10v".... Lapsena asiat olivat niin hyvin, haluaisin vieläkin olla lapsi...:/
      Mutta. Toisaalta olen iloinen ja kiitollinen, että olen saanut elää tähänkin asti muuten hienon elämän, ja varsinkin lapsuuden. Ja olen tosi kiitollinen jos olen joskus 30.vuotta ja minulla on oma perhe ja hyvä työ ym. Olen myös siitä todella kiitollinen, että minulla ei kuitenkaan ole mitään kuolemanvakavaa tautia.
      Mutta... Uskon, että ajan kanssa pääsen tästä ahdistuksesta. Nimittäin tätä on meidän suvussa, ja äidilläni alkoi samantyyppiset jutut juuri myös 17-vuotiaana. Ja silloin oli vielä rankempaa, koska ei oltu keksitty edes mitään "paniikkihäiriötä", eikä ollut mitään keskustelupalstoja, niinkuin tämä. Ja äitini selvisi, joten kyllä minäkin.

      Tuntuu niin itsekkäältä, koska elämä pyörii nyt niin itsensä ympärillä. Ajattelen käytännössä koko ajan Itseäni...jos jollain lähipiirissä on jokin tauti, ensimmäinen ajatukseni on "kohta se on minulla". Jos luen jonkun samanikäisen tytön kuolemasta/vakavasta taudista, sehän on kohta myös minulla.
      Ja tämä on ihan hirveä ajattelutapa. Pitäisi tehdä enemmän töitä, jotta olisi vain niin stressaantunut/väsynyt, ettei edes kerkeä ajattelemaan näin paljon itseään.. Mutta eiköhän tässä ole tarpeeksi kirjoitusta:D Koko tarinan kirjottamisessa menisi niin paljon aikaa, että jätetään nyt tähän. Toivottavasti tästä tekstistä saa jotain selkoa.

      • Jjiip

        "Tuntuu niin itsekkäältä, koska elämä pyörii nyt niin itsensä ympärillä. Ajattelen käytännössä koko ajan Itseäni.." Itsestäni tuntuu hyvin usein tuolta sillä pääasiassa näin se vaan menee.. Itse sain ensimmäisen paniikkikohtaukseni ollessani ehkä 2 tai 3 luokalla ala-asteella koulussa. Olin ihan peloissani ja ahdistuksissani vessan lattialla, muuta ei oikein jäänyt tuosta kokemuksesta mieleen paitsi se pelko ja suunnaton ahdistus. Nyt olen 19 v nuorimies jolla on paniikkihäiriö\ahdistuneisuushäiriö ja ai niin olihan siinä sellainen vakavampi masennuskausikin takana jolloin en olisi halunnut muuta kuin olla sekaisin tai kuollut. Ensimmäisen kerran hain apua ahdistuksesta ja paniikkihäiriöstäni vuonna 2008 kesällä. Puolisen vuotta meni hyvin, sain seronil lääkkeen ja oman mieleni avulla jopa nautittuakin elämästä kunnes alkoi kasvanut alkoholin käyttö, runsas pilven poltto ja kaikista pahin minulle henk.kohtaisesti, kaikkien mahdollisten bentsodiatsepiinien käyttö ja runsaissa määrin, pari kertaa olen ollut katkollakin ja hengen lähtö on ollut lähellä useammin kuin vaan sen kerran. Oma paniikkihäiriöni on turmellut mieleni muillakin henkisillä sairauksilla. Paniikkihäiriöni on luultavasti vanhempieni jatkuvan riitelyn, Koulukiusaamisen, runsaan alkoholin käytön ja jonkin asteisen perheväkivallan vuoksi kehittynyt. Mutta tällä hetkellä en niinkään pelkää paniikkikohtauksia vaan haluaisin päästä eroon itseinhosta mikä on vuosien varrella tarttunut itseeni. Mutta toivon silti että asiat alkaisivat rullaamaan uudestaan ja mielellään vähän miellyttävimmissä merkeissä :)


      • alio

        Tuo kuulosti ihan minun tarinaltani. Jenniina91, jos vielä päädyt tähän ketjuun, olisi kiva kuulla mitä kuuluu.


      • Anonyymi

        Lopeta hetise psykiatrialla käynti, ei ole olemassa mitään skitsofrenioita, ne on suulla eli psykiatrin kielellä tehtyjä tauteja.
        Skitsofrenia lääkkeristä saat kemiallisen epåtasaoinon. Nesteet kertyy elimistöön. Koska pillerit estää munuaisten toiminnan ja nesteet ei poistu ja saat siitä nivel vaivat
        Lihominen ja depressio tulee siitä että skitsofrenia lääkkeet sulkee dobamiin, joka on tärkein aine henkiseen mielen vireyteen. Oppimiseen ja työkyvyn ylläpitoon.

        Psykiatrit kauppaa sut heromyrkky orjaksi lopuksi ikää,
        Äläkä kuluta aikaasi kuuntelemalla satusetä, jotka selostaa ja valehtelee ja leikkii viisata, mutta yksikään heidän vaite ei perustu sinulta tehtyyn labra kokeeseen, mutta he valehtelee päin naamaa että sinulla on kemiallinen epätasapaino,
        Joka on valhe.
        Jos sinulla olisi kemiallinen epätasapaino, koululääketiede mittaisi sen labrassa ja lääkitsisi viite arvoon potilaan suostuessa.

        Sinusta tehdään suulla tehdyillä diaknooseilla kauppatavaraa big farmalle, koska kelalta siirtyy bigfarmalle (jota psykiatrit ja tohtorit omistaa) jopa tonki susta sinun skitsofrenia diaknoosit takia, älä usko satusetien suulla tekemiä diaknooseja.
        Ymmärrä että valtio maksaa psykiatrian pillereista sisältäen psykiatrien palkat 11 biljoonaa ja sinä olet euro rikka rokassa ja tuotat tohtoreille rahaa

        Big farma tekee näkymättömästä sisimmästä (jota kukaan psykiatri ei ole koskaan nähnyt, eikä ole mitään sellaista näkymätöntä sisintä joka tarvitsee biljoonien edestä pillereitä.
        Varo niitä huijareita. Ne tekee diaknooseja vain ja ainoastaan saadakseen sinusta ikuisesti rahaa.
        Älä luota siihen jos he kauniisti kuuntelevat, sillä sen jälkeen tulee pilleri resepti, josta näet että kuunnellessaan hän mietti vain rahaa kuinka ja mikä pilleri tuottaa tohtorien yhteiseen kassaan eniten rahaa, se diaknoosi tehdään, minka lääkitsemiseen käytetyllä pillerillä saa eniten rahaa.

        Älä usko uhtä ainutta psykiatrin suusta lähtevää diaknoosia,
        Sillä psykiatria on tuottoisin koululääketieteen liikelaitoksen business.

        Koko elimistösi pilataan ja sinä olet vain kauppatavara, jos näille hiljaa kuunteleville puhut asioitasi, se on virhe puhua asioitaan niille jotka tekee sitä rahasta
        Äärimmäisen suuri virhe ja tulet olemaan lopun ikääsi kuin eloton muumio, jos seurustelet niiden ihmiskauppiaiden kanssa, he pitää sinusta kiinni kuin orjan omistaja ilmaiseksi Saamasta orjastaan, orjalle ladotaan diaknooseja ja täytetään suu maksaa, haimaa ja munuaisia myrkyttävillä aineilla, ja orjakauppias valehtelee että niillä sinun näkymätön sisimpääsi paranee taudeista joita siellä ei koskaan ole ollutkaan.

        Usko minä olen sen koululääketieteen orjakaupan nähnyt ja satoja niitä joille vain rahan takia (koska valtio maksaa orjan myrkyttämisen) psykiatrit tekee diaknooseja,
        Psykiatrit ovat itse big farman huijaamia, sillä big farma omistaa koululääketieteen koulutuksen. Tilat ja kiinteistö hoidon ja big farma professorien palkat tulee valtiota ja provusiot pilleri kaupasta big farmalta.

        Olet nuori älä lähde orjaksi big farmalle, psykiatrit tekee sinulle kemiallisen epätasapainon pillereillään, joka näkyy kilometrin päähän että olet ollut big farma puoskarilla.

        Lopeta heti psykiatrilla käynti, älä usko valheellisia mainoksia että he ovat autttjia,
        Avaa silmäsi he itse ovat huijattuja ja uskovat joulupukki satuja että tallainen on ihmisen näkymätön sisin, eli nostavat psykiatrit Jumalan yläpuolelle, ja se voitelee psykiatrin sielua että lukemalla niita huijari opuksia he tulee viisaaksi kuin Jumala.

        Pysy poissa niin säilyt työkysenä ja apteekkarit ja tohtorien itsensä omistama lääketehdas saa vähemmän rahaa kelalta kun yksi kauppatavara eli sinä olet pois tuotantokoneistosta.

        Mutta elämäsi tulee olemaan onnellisempaa ja sääsytyt psykiatrien väkivallan tekemiltä traumoilta, sillä jos he saa sinusta orjan, he hakee sinut kotoa kuin rikollisen ellet tuota rahaa syömällä lääkkeitä,
        Barbaareinta mitä voit kokea on se että he injektoi väkivalloin hermomyrkkyjään. Kunnioittamatta sinun kehosi koskemattomuutta.
        Viimeistään tämä avaa silmäsi että psykiatria on täysin kehittumätömien äärimmäisen siviatymättömien vain rahaa ajattelevien ihmisten tekemä rahan teko koneisto.

        Sillä jokaisesta pakolla injektoidusta piikistä valtio maksaa big farmalle liki tonnin eli sut pannaan pakkohoitoon ja siellä 3 kk aikana sua piikitetään noin 30 000 euron arvosta,
        Josta osa palautuu oblikaationa sille joka piikitytti.

        Eli laske kaikki käyttämäsi pillerit niillä hinnoin mitä kela maksaa niistä big farmalle,
        Tosin elämme sosialismissa jossa mikään ei ole avoimesti ilmoitettua edes hinnat. Mutta ne pitää tonkia etsiä ja tajuat että psykiatria on pahaa orjkauppaa
        Kuin 1800 luvulla valtio tukee orjakauppiasta. ei sinua.

        Älä luota auttajiin jotka kuuntelee hiljaa. Koska silloin et tiedä keitä he oikeasti ovat, tee sinä ensin kysymyksiä heidän elämästään.
        Puhu kirkon keskustelu apu puh. Asioistasi, he ei kauppaa sinua hermomyrkky tehtaalle orjaksi.


    • piippiipppiiip

      Olen käynyt lääkärissä, ja todennäköisesti panikki/ahdistuneisuushäiriötä olisi minullakin, syyskuusta lähtien olen ollut erittäin ahdistunut. Epätodellisuuden tunne on kaikkein pelottavin. Mikään ei oikein tunnu miltään. Masennustakin pukkaa näillä näkmin pian päälle. Poissulkumielessä vielä eeg ja magneettikuvaukset minusta otettu, sillä olen pyötynyt muutaman kerran ja kouristellut samalla. Niissä ei mitään ollut. Aina olen ollut stressiin taipuvainen ja pitkään olen tarkkaillut elintoimintojani, mutta syksyllä katkesi viimenenkin piuha.

      Olo on vähän väliä melko itkuinen ja herkkä. Erityisesti kuukautisten aikoihin tuntuu maailma kaatuvan päälle. Ja jos on verensokerit alhaalla, niin auta armias sitä oloa. Helpottaa kyllä lukea että muillakin on samoja ongelmia. Minulla esim. oman kuvajaisensa katselu peilistä tuntuu pahalle, sillä on vaikea "uskoa" että on olemassa. Sitten jotenkin pelottaa ajan kulku, että kuinka kauan vietän aikaa tässä oudossa olotilassa. Elämä tuntuu valuvan hukkaan. Lapsuus tulee paljon ajatuksiin. Varsinkin kun tuntuu, että nykyään aika menee kokoajan niin nopeasti, eikä ole edes ehtinyt tehdä mitään, kun lapsuudessa tuntui tapahtuvan niin paljon. Tulee väkisinkin ajatuksia siitä että kohta olen 90vuotias ja kuopattu. Se kauhistuttaa. Kaikki kauhistuttaa.

      Lääkäri antoi minulle cymbaltaan reseptin, mutten ole sitä vielä uskaltanut ottaa. Jotenkin ajattelen kuitenkin, että pakkohan tämän olon on väistyä muutenkin. Kohta kuitenkin on kokeiltava varmaaan tuota pilleriä, jos ei olot ala korjaantua. Pelottaa vaan jos pitää koko loppuelämä nappeja popsia. Kiva olisi joskus lapsiakin saada. Lapsuudesta minulla on hämäriä muistikuvia, että olisin kokenut jotain vastaavaa aiemminkin. Perhe on aina ollut hieman stressaava minulla. Muistan että lapsena saatoin olla hiljaa päiviä, sillä tunsin ettei minua kukaan kuuntele (eikä paljon kukaan kuunnellutkaan), olin ulkopuolinen ja sulkeutunut etenkin kotona ollessa. Aikuisiällä tuota ulkopuolisuutta en ole kokenut ennen kuin nyt. Olo on ulkopuolinen ja epätodellinen. Ahdistavaa.

      • m

        Minä kanssa pelkään sairauksia. Ja olenkin varma, että sairastan alsia. Tutkimuksia on tehtu. Viimeeksi neurologi sanoi(viime viikolla), että häbnen mielestään kaikki on hyvin. Antoi kuitenkin lähetteen Enmg tutkimukseen. En varmaan uskalla mennä siihen. Kuinka kauan sinulla on ollut niitä elohiiriä? MInkäläisia ne sinulla on? Miltä se kihelmöinti raajoissa tuntuu, ehkä polttelunkin tunnetta. Minulla nämä ollut vaivana jo 2vuotta. Etenkin elohiiret ja oudot raajaoireet.


      • m
        m kirjoitti:

        Minä kanssa pelkään sairauksia. Ja olenkin varma, että sairastan alsia. Tutkimuksia on tehtu. Viimeeksi neurologi sanoi(viime viikolla), että häbnen mielestään kaikki on hyvin. Antoi kuitenkin lähetteen Enmg tutkimukseen. En varmaan uskalla mennä siihen. Kuinka kauan sinulla on ollut niitä elohiiriä? MInkäläisia ne sinulla on? Miltä se kihelmöinti raajoissa tuntuu, ehkä polttelunkin tunnetta. Minulla nämä ollut vaivana jo 2vuotta. Etenkin elohiiret ja oudot raajaoireet.

        Olitkin jo hyvin kirjoittanut kaikkea. Ei pysty edes kunnolla ajattelemaan. Vaan tarttuu pieneenkin olenkorteen ja toivoa, että ihminen voi kaiketi tuntea mitä vaan kehossa, olematta silti fyysisesti sairas.


      • piippiipppiiip

        Nyt menin kokeilemaan muutama päivä sitten tuota cymbaltaa. Otin lääkkeen iltamassa, ja yöstä tulikin sitten ikimuistoinen. En saanut lainkaan nukutuksi, oksentelin, ripuloin, vapisin, sydän löi hirveää kyytiä. Päätä särki, huimasi, pelotti, olin varma että kuolen. Sitten vielä menin pyörtymään ja kouristelin. Seuraavana päivänä olo oli sekava, pelokas, ahdistunut, oksetti ja päätä särki. Vielä monta päiväää lääkkeen oton jälkeen olo on ollut erittäin ahdistunut. En uskaltanut enää ottaa toista lääkettä. Olin aika pettynyt itseeni kun olen niin nössö, etten kestä paria sivuoiretta. Kokeilen jotain muuta vaihtoiehtoista hoitoa mieluummin jos ei ne auta niin täytyy taas kokeilla lääkitystä. Luulin lääkityksen aloittamisen edes olevan hieman helpompaa, mutta ei.

        Mietin että olisi kiva kokeilla hypnoosia tai vastaavaa.. Onkohan kenelläkään kokemusta? Voi kun tähän löytyisi jokin apu! Tietääkö kukaan käytetäänkö sähköhoitoa ahdistuksen hoitoon missään? Suomessa tosin tuskin käytetään, kun halutaan vielä että popsitaan lääkkeitä ja ajatellaan sähköhoidon olevan lähinnä kidutusmenetelmä. Olen kuullut, että kyseistä hoitoa on ainakin masennuksen hoidossa käytetty varsin hyvin tuloksin ja ainakin ruotsissa menetelmä on ilmeisesti yleistymässä.


      • piippiipppiiip kirjoitti:

        Nyt menin kokeilemaan muutama päivä sitten tuota cymbaltaa. Otin lääkkeen iltamassa, ja yöstä tulikin sitten ikimuistoinen. En saanut lainkaan nukutuksi, oksentelin, ripuloin, vapisin, sydän löi hirveää kyytiä. Päätä särki, huimasi, pelotti, olin varma että kuolen. Sitten vielä menin pyörtymään ja kouristelin. Seuraavana päivänä olo oli sekava, pelokas, ahdistunut, oksetti ja päätä särki. Vielä monta päiväää lääkkeen oton jälkeen olo on ollut erittäin ahdistunut. En uskaltanut enää ottaa toista lääkettä. Olin aika pettynyt itseeni kun olen niin nössö, etten kestä paria sivuoiretta. Kokeilen jotain muuta vaihtoiehtoista hoitoa mieluummin jos ei ne auta niin täytyy taas kokeilla lääkitystä. Luulin lääkityksen aloittamisen edes olevan hieman helpompaa, mutta ei.

        Mietin että olisi kiva kokeilla hypnoosia tai vastaavaa.. Onkohan kenelläkään kokemusta? Voi kun tähän löytyisi jokin apu! Tietääkö kukaan käytetäänkö sähköhoitoa ahdistuksen hoitoon missään? Suomessa tosin tuskin käytetään, kun halutaan vielä että popsitaan lääkkeitä ja ajatellaan sähköhoidon olevan lähinnä kidutusmenetelmä. Olen kuullut, että kyseistä hoitoa on ainakin masennuksen hoidossa käytetty varsin hyvin tuloksin ja ainakin ruotsissa menetelmä on ilmeisesti yleistymässä.

        @ piippiipppiiip

        Hei, älä pelästy suotta tuota Cymbaltan tekemää efektiä, se on melkolailla yleinen reaktio. Ihmiset jakautuu tuossa kahtia, toiset saa nimenomaan ankaria vatsaoireita (jotka eivät välttämättä helpota missään vaiheessa, vaikka kuinka sitkeästi jatkaisi lääkitystä) ja toiset sietävät melko helposti.
        Lääkäri yleensä lopettaa Cymbaltan oitis jos kerrot sen oksennuttavan,
        koska tämä sivuvaikutus on niin yleinen.

        Äläkä myöskään heitä kirvestä kaivoon lääkityksen suhteen,
        koska mahdolisuuksia on kymmeniä ja taas kymmeniä.
        Se on niin kovin yksilöllistä, ensinnäkin kuka sietää mitäkin, toisekseen, mikä vaikuttaa kullakin auttavasti.
        Paljolti samoja lääkkeitä käytetään masennuksen sekä ahdistuksen/paniikkihäiriön/sosiaalisten tilanteiden pelkojen hoitoon.
        Ja myöskin sama valitettava kokeile-sopiiko-tämä-juuri-sinulle-tyyli on näissä kaikissa. Olen itse käynyt koko kirjon läpi... poden lääkeresistenssiä masennusta, ja olin jo seuraavaksi menossa ECT-terapiaan (http://www.pshp.fi/default.aspx?contentid=7816)
        mutta netissä luettuani tietoutta päädyin pyytämään lääkäriltä kilpirauhastutkimuksia, ja selvisi että kärsin vajaatoiminnasta.

        Kehoitan teitä kaikkia, jotka kärsitte mielialaoireista, pyytämään kilpirauhaskokeet, ja pitäkää huoli että kaikki kolme otetaan,
        eikä pelkkää TSH:ta, koska se ei kerro kaikkea.
        Eli pyytäkää S-TSH, S-T3-V ja S-T4-V !!!

        Yleisimpiä oireita ovat:
        Väsymys
        Hidastunut aineenvaihdunta
        Huonontunut palautuminen
        Lihasheikkous
        Masennus
        Jatkuva kylmyys
        Kylmät jalat ja kädet
        Korkea kolesteroli
        Sydänvaivat
        Tykytys
        Lisääntynyt unentarve
        Turvotus
        Ummetus
        Hiusten lähtö/kuivuminen/oheneminen
        Käheä/madaltunut ääni
        Kuukautishäiriöt
        Kasvun hidastuminen
        Kova uloste
        Kulmakarvojen harveneminen
        Kuiva iho
        Huonontunut keskittymiskyky
        Muistihäiriöt
        Hidastunut ajatuksenjuoksu
        Katseen myöhässä tuleminen
        Lihoaminen ja kyvyttömyys laihtua
        Huonontunut tai olematon libido
        Lihassärky
        Motivaation puute
        Mielialojen vaihtelu
        Ahdistuneisuus
        Nivelsärky
        Ruokahaluttomuus
        Paineen tunne kaulassa

        Minulle on aiheutunut hyvin paljon moninaisia sekä psyykkisiä, että fyysisiä oireita n. vuoden kuluessa, koko ajan pahempaan suuntaan mennen.
        Aloitettiin Thyroxin-lääkitys n. reilu vko sitten, mutta tuloksia joudun odottelemaan useita viikkoja, ellei kuukausia.
        Olen kuitenkin toiveikas tämän diagnoosin suhteen, että se auttaa pääsemään eroon ahdistuksista, masennuksesta, saamattomuudesta ja erakoitumisesta.

        Toinen hormoniepätasapaino joka aiheuttaa hyvin samankaltaisia oireita johtuu lisämunuaisten vajaatoiminnasta.
        Senkin voi testata verestä ensin P-Korsol kokeella, jos se on alhainen, tarkennetaan lyhyellä ACTH-kokeella, ja jatkotutkimuksia tarvittaessa, pitkällä ACTH-kokeella.
        Minulla P-Korsol oli alhainen, ja määrättiin lyhyt ACTH, mutta en ole vielä käynyt siinä koska se on hieman hankalampi...
        Ei saisi olla stressaantunut, ahdistunut, tai pelästynyt, ja takana pitäisi olla hyvin nukuttu yö.
        Koe otetaan klo 8-9 välillä aamulla.
        Täytyy odottaa että olo olisi hieman parempi, ettei kokeen tulos ole virheellinen. Stressi ym nostaa veren kortisol-pitoisuutta (stressi-hormoni).

        Voimia teille kaikille ahdistuksen kanssa kamppaileville


      • msglass kirjoitti:

        @ piippiipppiiip

        Hei, älä pelästy suotta tuota Cymbaltan tekemää efektiä, se on melkolailla yleinen reaktio. Ihmiset jakautuu tuossa kahtia, toiset saa nimenomaan ankaria vatsaoireita (jotka eivät välttämättä helpota missään vaiheessa, vaikka kuinka sitkeästi jatkaisi lääkitystä) ja toiset sietävät melko helposti.
        Lääkäri yleensä lopettaa Cymbaltan oitis jos kerrot sen oksennuttavan,
        koska tämä sivuvaikutus on niin yleinen.

        Äläkä myöskään heitä kirvestä kaivoon lääkityksen suhteen,
        koska mahdolisuuksia on kymmeniä ja taas kymmeniä.
        Se on niin kovin yksilöllistä, ensinnäkin kuka sietää mitäkin, toisekseen, mikä vaikuttaa kullakin auttavasti.
        Paljolti samoja lääkkeitä käytetään masennuksen sekä ahdistuksen/paniikkihäiriön/sosiaalisten tilanteiden pelkojen hoitoon.
        Ja myöskin sama valitettava kokeile-sopiiko-tämä-juuri-sinulle-tyyli on näissä kaikissa. Olen itse käynyt koko kirjon läpi... poden lääkeresistenssiä masennusta, ja olin jo seuraavaksi menossa ECT-terapiaan (http://www.pshp.fi/default.aspx?contentid=7816)
        mutta netissä luettuani tietoutta päädyin pyytämään lääkäriltä kilpirauhastutkimuksia, ja selvisi että kärsin vajaatoiminnasta.

        Kehoitan teitä kaikkia, jotka kärsitte mielialaoireista, pyytämään kilpirauhaskokeet, ja pitäkää huoli että kaikki kolme otetaan,
        eikä pelkkää TSH:ta, koska se ei kerro kaikkea.
        Eli pyytäkää S-TSH, S-T3-V ja S-T4-V !!!

        Yleisimpiä oireita ovat:
        Väsymys
        Hidastunut aineenvaihdunta
        Huonontunut palautuminen
        Lihasheikkous
        Masennus
        Jatkuva kylmyys
        Kylmät jalat ja kädet
        Korkea kolesteroli
        Sydänvaivat
        Tykytys
        Lisääntynyt unentarve
        Turvotus
        Ummetus
        Hiusten lähtö/kuivuminen/oheneminen
        Käheä/madaltunut ääni
        Kuukautishäiriöt
        Kasvun hidastuminen
        Kova uloste
        Kulmakarvojen harveneminen
        Kuiva iho
        Huonontunut keskittymiskyky
        Muistihäiriöt
        Hidastunut ajatuksenjuoksu
        Katseen myöhässä tuleminen
        Lihoaminen ja kyvyttömyys laihtua
        Huonontunut tai olematon libido
        Lihassärky
        Motivaation puute
        Mielialojen vaihtelu
        Ahdistuneisuus
        Nivelsärky
        Ruokahaluttomuus
        Paineen tunne kaulassa

        Minulle on aiheutunut hyvin paljon moninaisia sekä psyykkisiä, että fyysisiä oireita n. vuoden kuluessa, koko ajan pahempaan suuntaan mennen.
        Aloitettiin Thyroxin-lääkitys n. reilu vko sitten, mutta tuloksia joudun odottelemaan useita viikkoja, ellei kuukausia.
        Olen kuitenkin toiveikas tämän diagnoosin suhteen, että se auttaa pääsemään eroon ahdistuksista, masennuksesta, saamattomuudesta ja erakoitumisesta.

        Toinen hormoniepätasapaino joka aiheuttaa hyvin samankaltaisia oireita johtuu lisämunuaisten vajaatoiminnasta.
        Senkin voi testata verestä ensin P-Korsol kokeella, jos se on alhainen, tarkennetaan lyhyellä ACTH-kokeella, ja jatkotutkimuksia tarvittaessa, pitkällä ACTH-kokeella.
        Minulla P-Korsol oli alhainen, ja määrättiin lyhyt ACTH, mutta en ole vielä käynyt siinä koska se on hieman hankalampi...
        Ei saisi olla stressaantunut, ahdistunut, tai pelästynyt, ja takana pitäisi olla hyvin nukuttu yö.
        Koe otetaan klo 8-9 välillä aamulla.
        Täytyy odottaa että olo olisi hieman parempi, ettei kokeen tulos ole virheellinen. Stressi ym nostaa veren kortisol-pitoisuutta (stressi-hormoni).

        Voimia teille kaikille ahdistuksen kanssa kamppaileville

        Unohtui kommentoida noihin epätodellisiin tuntemuksiin itsestä.

        Omien käsien ja peilikuvan outous, tunne ettei ne/se ole oma,
        sekä esim. tunne että elää 'matrixissa' tai ettei oikeasti ole olemassa lainkaan,
        voi johtua psyykkisistä tiloista kuten dissosiaatio häiriö ja/tai derealisaatio, joka on dissosiatiivinen oire

        Täältä löytyy tietoa näistä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00360

        Peace, out


      • Anonyymi

        Nerologisten oireiden ensimmäinen lääke on B 1 b 2 ja b 12 vitamiini ja kaikki b vitamiinit, mangneesium. Sinkki. Koska nuo voi olla vitamiini ja kivennäis aine puutosten tyypillisimpiä oireita.


      • Anonyymi
        m kirjoitti:

        Minä kanssa pelkään sairauksia. Ja olenkin varma, että sairastan alsia. Tutkimuksia on tehtu. Viimeeksi neurologi sanoi(viime viikolla), että häbnen mielestään kaikki on hyvin. Antoi kuitenkin lähetteen Enmg tutkimukseen. En varmaan uskalla mennä siihen. Kuinka kauan sinulla on ollut niitä elohiiriä? MInkäläisia ne sinulla on? Miltä se kihelmöinti raajoissa tuntuu, ehkä polttelunkin tunnetta. Minulla nämä ollut vaivana jo 2vuotta. Etenkin elohiiret ja oudot raajaoireet.

        ALS alkaa usein rajulla epileti tyypin kouristeluilla, toki ennen sitä on elo ja muita hiiriä ja kihelmöintiä. Tunnottomuutta, väsymystä jne, ja sit tulee ne epileptis tyyppiset rajut krampit jotka estää nukkumasta.
        Tosin ALS voi alkaa myös ensin puhe kyvyn menettämisenä.
        Mutta kaikki me kuollaan.
        Psykiatrille älkää menkö, jos he teke diaknooseja
        Muut tohtorit uskoo niitä ja vaikka olisi syöpä, pääsette hoitoon vasta kun patit tulee ulospäin. Koska psykiatrin diaknoosit estää fakta tutkimukset,
        Se on ihan sama mitä kauniita satuja koululääketiede esittää tämä on fakta.

        Leiman jälkeen joudutte tutkituttaan kaikki ykistysiellä vaikka olisi syöpä julkinen ei tutki kun se uskoo psykiatreja, joiden diaknoosit on yhtä luotettavia kuin kristallipallo ennustajan tekemät.


      • Anonyymi
        piippiipppiiip kirjoitti:

        Nyt menin kokeilemaan muutama päivä sitten tuota cymbaltaa. Otin lääkkeen iltamassa, ja yöstä tulikin sitten ikimuistoinen. En saanut lainkaan nukutuksi, oksentelin, ripuloin, vapisin, sydän löi hirveää kyytiä. Päätä särki, huimasi, pelotti, olin varma että kuolen. Sitten vielä menin pyörtymään ja kouristelin. Seuraavana päivänä olo oli sekava, pelokas, ahdistunut, oksetti ja päätä särki. Vielä monta päiväää lääkkeen oton jälkeen olo on ollut erittäin ahdistunut. En uskaltanut enää ottaa toista lääkettä. Olin aika pettynyt itseeni kun olen niin nössö, etten kestä paria sivuoiretta. Kokeilen jotain muuta vaihtoiehtoista hoitoa mieluummin jos ei ne auta niin täytyy taas kokeilla lääkitystä. Luulin lääkityksen aloittamisen edes olevan hieman helpompaa, mutta ei.

        Mietin että olisi kiva kokeilla hypnoosia tai vastaavaa.. Onkohan kenelläkään kokemusta? Voi kun tähän löytyisi jokin apu! Tietääkö kukaan käytetäänkö sähköhoitoa ahdistuksen hoitoon missään? Suomessa tosin tuskin käytetään, kun halutaan vielä että popsitaan lääkkeitä ja ajatellaan sähköhoidon olevan lähinnä kidutusmenetelmä. Olen kuullut, että kyseistä hoitoa on ainakin masennuksen hoidossa käytetty varsin hyvin tuloksin ja ainakin ruotsissa menetelmä on ilmeisesti yleistymässä.

        Kaikki psyykkelääkkeet myrkyttää, maksaa munuaista ja haimaa ja tekee tuhat pahoin vointi oiretta ja kai teidän järki sanoo että näkymättömässä sisimmässänne ei ole mitää tautia eikä näkymätön sisimpämme parane maksaa munuaisia j haimaa myrkyttämällä.
        Mutta niistä saa rahaa

        Om se outoa kuinka barbaari maapallo yhä on
        26 vuotta sitten minut jätettiin kuolemaan ja virumaan kuin saastunut rotta moninaisten oireiden takia, vain yksityis neurologielle pääsin ja sen avustuksella selkäydin punktio todisti että se on tappava aivokalvon tulehdus, koululääkärit on kuin kommunistit ne ei poistaneet koskaan puoskarointi psyyke diaknoosejaan,
        Ja sen jälkeen aina suora sadusmi julkisella kaikista taudeista, siksi olen yksityisellä hoidattnut aivoaksvaimesta alkain kaikki taudit.

        Jos olisi ollut vakuutus, se olisi maksanut minunkin hoitoni ja koskaan ei olisi puoskarointu tappamista taudeista hullun papruja.

        Olen taistellut psykiatrian kieltämisen puolesta,
        Mutta sama barbarismi näyttää jatkuvan.
        Onneksi suomalaiset ostaa vakuutuksia, se poistaa psyyke pillereillä ihmisten tuhoamista, koska vakuutuksilla ihmiset saa tutkimuksia.

        Mutta edelleenkään maani ei myy vakuutuksia jotka korvaa myös sen että yksilö vetää oikeuteen lääkefirmat lääkkeiden sivuvaikutuksista, siksi meillä on kaikki paxkat vielä 30 vuotta sen jälkeen markkinoilla kun ne on vakuutus maissa kielletty.
        Ei niitä sivuvaikutuksia kukaan fimealle ilmoita,
        Isänikin demnetoitui kun 10 vuotta söi närästykseen resepti lääkettä PH - max, sia
        Joka olikin tarkemmin tutkittuna 40% sesti jaettua valkeaksi värjättyä alumiini nestettä. Ja sitä mittamukillinen ruuan jälkeen, ei närästänyt mutta muisti katosi yhtä nopeasti kuin närästys.
        2012 soitin orionille, että vedän heidät oikeuteen ja vien tv hen ja tuhansia ihmisiä vaatii teiltä korvauksia ihmisten dementoinnsta, kävin kaikki johtajat läpi ja vaadin että jos 2 viikon sisällä on yhtä ainutta PH max purkkia apteekissa, heti lähtee siviili kanne ja tv ohjelma.... Soitin 2 viikon kuluttua apteekkeihin,.. PH max oli vedetty pois kaikista apteekeista.

        Ei tullut mieleenkään kääntyä fimeaan, jolla olisi ollut aikaa poistaa PH max jo 80 vuotta minkä se oli markkinoilla, ainoastaan vakuutus terveys maissa vakuutus maksaa lääkkeiden sivuvaikutus oikeuden käynnit ja lääkefirma korvaa potilaalle,
        Meidän autoritarimissa kaikki paxkat on markkinoilla ja virkamiehet valvoo vain oman palkkanauhansa niin fimeassakin, koska ne lääkkeiden sivuvaikutukset ei ole heidän kehossa, niin ei he välitä mitään.


      • Anonyymi
        msglass kirjoitti:

        @ piippiipppiiip

        Hei, älä pelästy suotta tuota Cymbaltan tekemää efektiä, se on melkolailla yleinen reaktio. Ihmiset jakautuu tuossa kahtia, toiset saa nimenomaan ankaria vatsaoireita (jotka eivät välttämättä helpota missään vaiheessa, vaikka kuinka sitkeästi jatkaisi lääkitystä) ja toiset sietävät melko helposti.
        Lääkäri yleensä lopettaa Cymbaltan oitis jos kerrot sen oksennuttavan,
        koska tämä sivuvaikutus on niin yleinen.

        Äläkä myöskään heitä kirvestä kaivoon lääkityksen suhteen,
        koska mahdolisuuksia on kymmeniä ja taas kymmeniä.
        Se on niin kovin yksilöllistä, ensinnäkin kuka sietää mitäkin, toisekseen, mikä vaikuttaa kullakin auttavasti.
        Paljolti samoja lääkkeitä käytetään masennuksen sekä ahdistuksen/paniikkihäiriön/sosiaalisten tilanteiden pelkojen hoitoon.
        Ja myöskin sama valitettava kokeile-sopiiko-tämä-juuri-sinulle-tyyli on näissä kaikissa. Olen itse käynyt koko kirjon läpi... poden lääkeresistenssiä masennusta, ja olin jo seuraavaksi menossa ECT-terapiaan (http://www.pshp.fi/default.aspx?contentid=7816)
        mutta netissä luettuani tietoutta päädyin pyytämään lääkäriltä kilpirauhastutkimuksia, ja selvisi että kärsin vajaatoiminnasta.

        Kehoitan teitä kaikkia, jotka kärsitte mielialaoireista, pyytämään kilpirauhaskokeet, ja pitäkää huoli että kaikki kolme otetaan,
        eikä pelkkää TSH:ta, koska se ei kerro kaikkea.
        Eli pyytäkää S-TSH, S-T3-V ja S-T4-V !!!

        Yleisimpiä oireita ovat:
        Väsymys
        Hidastunut aineenvaihdunta
        Huonontunut palautuminen
        Lihasheikkous
        Masennus
        Jatkuva kylmyys
        Kylmät jalat ja kädet
        Korkea kolesteroli
        Sydänvaivat
        Tykytys
        Lisääntynyt unentarve
        Turvotus
        Ummetus
        Hiusten lähtö/kuivuminen/oheneminen
        Käheä/madaltunut ääni
        Kuukautishäiriöt
        Kasvun hidastuminen
        Kova uloste
        Kulmakarvojen harveneminen
        Kuiva iho
        Huonontunut keskittymiskyky
        Muistihäiriöt
        Hidastunut ajatuksenjuoksu
        Katseen myöhässä tuleminen
        Lihoaminen ja kyvyttömyys laihtua
        Huonontunut tai olematon libido
        Lihassärky
        Motivaation puute
        Mielialojen vaihtelu
        Ahdistuneisuus
        Nivelsärky
        Ruokahaluttomuus
        Paineen tunne kaulassa

        Minulle on aiheutunut hyvin paljon moninaisia sekä psyykkisiä, että fyysisiä oireita n. vuoden kuluessa, koko ajan pahempaan suuntaan mennen.
        Aloitettiin Thyroxin-lääkitys n. reilu vko sitten, mutta tuloksia joudun odottelemaan useita viikkoja, ellei kuukausia.
        Olen kuitenkin toiveikas tämän diagnoosin suhteen, että se auttaa pääsemään eroon ahdistuksista, masennuksesta, saamattomuudesta ja erakoitumisesta.

        Toinen hormoniepätasapaino joka aiheuttaa hyvin samankaltaisia oireita johtuu lisämunuaisten vajaatoiminnasta.
        Senkin voi testata verestä ensin P-Korsol kokeella, jos se on alhainen, tarkennetaan lyhyellä ACTH-kokeella, ja jatkotutkimuksia tarvittaessa, pitkällä ACTH-kokeella.
        Minulla P-Korsol oli alhainen, ja määrättiin lyhyt ACTH, mutta en ole vielä käynyt siinä koska se on hieman hankalampi...
        Ei saisi olla stressaantunut, ahdistunut, tai pelästynyt, ja takana pitäisi olla hyvin nukuttu yö.
        Koe otetaan klo 8-9 välillä aamulla.
        Täytyy odottaa että olo olisi hieman parempi, ettei kokeen tulos ole virheellinen. Stressi ym nostaa veren kortisol-pitoisuutta (stressi-hormoni).

        Voimia teille kaikille ahdistuksen kanssa kamppaileville

        Koululääketiede ei tarkoituksella ole lisännyt mittän vitamiineja ja huven ainaista labra tutkittavaksi, joita on löydetty 90 vuoden aikana, jolloin lisättiin B 12 tutkittavaksi,
        Ja se olikin viimeinen, vaikka b 1 ja kaikki foolihapot ja vita ja hivenaineiden puutos tai raskasmetallien kertyminen elimistöön vaikkapa Apulannassa, nuudeleissa, makkarassa, ja OAT kaura maidossa, perunamuusi jauheessa ja sadoissa muissa valmistuotteisiin lisätty fosfori tekee osteoporoosia ja neurologisia oireita se fosfori myös tekee, vaikka silmät ei vielä kuuluisikaan kuin kissalla pimeässä.

        Koululääketiede on vanhan aikainen se ei tahallaan lisää vitamiineja ja hivenaineita koska niistä raha menee S markettiin tai mukaanne kuin apteekkiin.

        Ja jos koululääketiede sivistyisi ja lopttaisi ihmisten solvaamisen ali - ihmiseksi, mielisairaaksi kehon oireista ja alkaisi tutkia oikeita kihelmöintiä ja neuro oireita tekeviä vitamiini ja hiven puutoksia ja lopettaisi fosforin lisäämisen elintarvikkeisiin (tekee ison määrän neurologisia oireita) sen tulot puolittuisi, koska sivistyneenä se ei enää solvaisikaan ihmisiä mielisairaaksi em. Kemikaaleista, eikä voisi myydä psyykkepillereitä, jotka pahentaa kaikkia kehon oireita.

        Koululääketiede on ollut kunnon puoskari siitä saakka kun opioidi kauppaa varten se teki valheellisen psyche teorian, ja heti seuraavana päivänä alkoi ihmisten barbaari leimaaminen. Skitsofrenikoiksi jne. Ja kaikki parani opioidilla ja kun opioidi orjat sai vieroitus oireita, niin raha ahneet tohtorit ei halunneet luopua opioidi kaupasta, jota silloin myyttiin suoraan vastaan otolta ja jokainen tohtori pani rahat taskuun,

        Vieroitus oireet tohtorit valehteli, se on psykosomatiaa, ja näin opoidien vieroitus oireista tehtiin uusi psyche tauti, psykosomatiaa,
        Sitten on ollut hukutushoitoja eli pidetään päätä niin kauan pakolla veden alla kunnes hukuttaja näkee että ei pysty pitkään enää olee uhri hengittämättä sitten pää nostetaan vedestä ja sähköshokki puoskarointeja, insuliinia annettiin psyyke lääkkeenä normaali sokeri potilaille, kuin juuri tuomittu myrkky hoitaja niin kauan kun insuliinilla oli kova hinta.

        Kun patentti raukesi ja hinta laski, psykiatrit sanoi, ei insuliini enää parannakaan näkymättömän sisimmän tauteja.

        1. Älkää uskoko valtion valheita, että psykiatria on tiede, tai auttamista
        Puoskarointia ja kidutusta se on ja rahan keruuta big farmalle.

        Valtio on virkamiehet ja heillä on aina ollut halu lajitella rahvasta mielisairaaisiin, koska he tarvitsee psykiatriaa valtiota kritisoivien vangitsemiseksi, koska laki ei salli autoritaari maamme vangita kantelusta, joten suomi hoitaa sovitin mallilla, tehdään kehon kivuista hullun paprut ja vangitaan, eli hallitaan pelolla ja kostetaan palautteet markkinoimalla yksilö orjaksi hermomyrkky tehtaalle ja psykiatrit tekee sen koska nyt raha ihmisten myynnistä tulee takaovelta heille, etuovella ovat auttajia,

        Tämä järjestelmä on hyvin sairas. Maani on korruptoitunut kuin Stalinin koneisto oikedettomuuteen, poliittisten hullun papujen tehtailuun kehon kivuista eli syövistä ja aivokalvon tulehdusta ja muista joita ei olla tutkittu,

        VAROITAN JOKAISTA, ÄLKÄÄ MENKÖ JULKISELLE, SE KAUPPAA KANSAN ORJAKSI HERMOMYRKKY TEHTAALLE,
        VAIN VIRKAMIEHET JA HEIDÄN SUOSIOSSA OLEVAT TOVERIT TUTKITAAN,
        muut ovat arvotonta roskaa, ja kauppatavaraksi ainoastaan kelpaavaa.
        Virkamiehistö on kuin uusi arjalais sääty, joka haluaa jakaa kansan juutalaisiin ja ei juutalaisiin ja tämän tekee psykiatrit kuten tekivät saksassakin kalliahrpilla ja silmävärikartalla kaasutettaville hullun paprut ja meillä kehon koivuilla, kyse on samasta pahuudesta, samasta julmuudesta ja samasta teoriasta psykiatriasta.

        Älkää uskoko yhtä ainutta sanaa mitä koululääketiede opettaa psykiatrian historiasta.
        Opioidi kauppa rahan saamiseksi psyche teoria tehtiin,
        Ja se laajeni silmäväristä skitsofrenia diaknooseja tekeväksi, ja vielä ennen kaasutusta merkattiin kirjaan lkallon mitat ja silmävärit kaasuleirilläkin ja sen teki psykiatrit.
        Sitä sanottiin eugenismiksi, eli tapetaan evoluutiossa psykiatrien mielestä evoluutiossa kehitys kelvottomat (koululääketiede ei kerro tätä vaihetta lainkaan psykiatrian historia osiossa)

        Kun zyklon kaasutus kiellettiin puoskarit otti insuliinin psyykkelääkkeksi ja jatkoi murhaamista, eugenismi opin saaneet psykiatrit oli viroissa 1990 luvulle ja he teki nyky psykiatrian, nyt kehon kivuista ilman kalloharppia pärstä kertoimella tehdään hullun diaknooseja ja myrkytetään hitaaseen kuolemaan psyche myrkyin.

        Olemma barbaari yhteiskunta kuten 1940, valtio kiduttaa kansaa kaikenlaisilla sairailla teorioilla ja koululääketieteen huijarit rahastaa niillä kun valtio maksaa pillerit.

        Tallainen kansa kunta kuolee ja katoaa pois maapallolta kuin natsi saksa, koska sitähän nää psykiatrian leimari opit on freudista eugensmiin ja eugenismista nyky psykiatriaan olleet.
        Eikä maapallo tarvitse tallaisia eugenismi 2 valtioita lainkaan, saa hävitä kuin nazi saksa.


    • ahdistut

      Kirjoituksestasi löysin samoja piireitä mitä minä tässä olen joutunut kokoemaan.Minä olen 34 vuotias ja Itse kärsin masennuksesta , kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, ahdistuneisuushäiriöstä , sairaudenpelosta js pakko-oireisestahäiriöstä. Ja näitä oireita on ollu vuosia,osa ihan lapsesta lähtien ennenkaikkea sairaudenpelko. Lueskelin silloin lääkärikirjoja fanaattisesti ja toiset jo alkoi piillottamaan multa niitä.

      Fyysinä oireina löytyy ja vain oikealta puolelta kehoa voimattomuus, tunnottomuus, epävakaa kävely tai ainakin siltä tuntuu, koko kehoa myös pistelee ja aikaajoin puutuu sieltä täältä.mPään outo olo on kaikkein kamalinta kun se ei ole oma pää .Lääkitystämi on tässä vaihdeltu ja olo on mitä karmein sertralinin alasajosta..sieltä ainakin tulee nittä sähköiskumaisia tunteita ja sekoamisen pelkoa. Kaikki on nyt kuin korostunut lopetuksen takia. Temestaa olen joutunut käyttämään selvitäkseni arkiaskareista kotona. Minulla on kaksi kouluikäistä lasta joten heidän takiaan on pakko pysyä jotenkuten kasassa vaikka vaikeaa on. Tämä pelko ja tuntemukset vievät kehosta niin paljon energiaa että välillä vaan kaikki taas romahtaa ja itkeskelen kurjuuttani ja sulkeudun huoneeseen. Olen jopa valmis lähtemään osasojaksolle jos sieltä apua saisi paremmin.

      Mulla suurena pelkona on myös ms-taudin mahdollisuus koska oireet sopivat siihen kun nakutettu(kiitos internetin missä voi diagnosoida itsensä) Tämä netissä hyppääminen on sit mun pakko-oireinenhäiriö. Isäntä lupas estää pääsyn multa kaikille sivustoille missä käsitellään sairauksia ja kaikkea siihen liittyvää...


      No minäpä sit tilasin rohkeana tyttönä ajan yksityiselle neurologille joka on jo viikon päästä. Saa alkaa poissulkemaan erinäisiä sairauksia tai jos ms-tauti löytyy niin helpotus olisi sekin, ainakin syy oireille olisi löytynyt. Vaikeaa meillä on jotka samoista oireista kärsii mut luotetaan siihen että asioilla on tapana järjestyä. Voimia vain jokaiselle samalaisesta helvetistä kärsiville.

      • embotar,

        kannattaa ottaa myös keuhkoembolian mahdollisuus esiin lääkärissä
        mullakin oli samat oireet ja lopulta löytyi tulppa jalasta


      • Mhmm

        Mulla sama juttu, MS-taudin pelko koko ajan mielessä. Viime maanantaista asti olo on ollut jotenkin oudon kevyt ja tunnoton (ikään kuin en tuntisi kehoani lainkaan, siis että se olisi "kadonnut", tosi vaikea selittää), ja heti tuli mieleen MS :(. En pysty unohtamaan tuota hetkeksikään, vaan koko ajan kelaan tuntemuksiani.

        Paniikkihäiriö on diagnosoitu 4 vuotta sitten, vaikka oireita on ollut paljon kauemminkin. Ton lisäksi mulla on pakko-oireinen häiriö.


      • Elämä voittaa

        Tässä hieman minun tarinaani. Olen miespuolinen ja ikääkin on jo enemmän kuin 30-vee. Elämä menee suht mukavasti kotona niinkuin työssäkin kaikki ok. Mutta mutta...kaikki ei olekaan kovin hyvin. Tämä luulotautisuuteni, jatkuva sairauksien pelko, pilaa tälläkin hetkellä elämäni lähes totaalisesti. Lääkärikierre on ollut valtava ja tutkimuksia olen teettänyt omalla rahalla. Ja rahaa on mennyt todellakin paljon! huh! En jaksa odotella pitkiä aikoja kunnallisiin palveluihin vaan menen yksityiselle, josta saa lähetteen vaikkapa MRI-tutkimukseen (n.400e). Viimeisin oli hermoratatutkimus (300€), jolla suljettiin pois pahoja vaihtoehtoja. Tai näin minulle ainakin kerrottiin. En tiedä uskonko, kun oireita on kaikenlaisia vieläkin. Se on varmaa, että kroppa ja hermosto ovat koko ajan ylikierroksilla ja tästä seuraa kaikenlaisia tuntemuksia, kuten erilaisia tuntemuksia raajoissa yms. Unet ovat jääneet vähiin. Välillä ei nukuta ollenkaan. Ja vaikka ei nyt kokoaikaa näitä sairauksia pähkäilisi niin tuntuu, että alitajuntakin tekee sitä jo koko ajan. Tätä tämä on päivästä toiseen ja nyt ollaan kyllä selkeästi siirrtty jo keskivaikean masennuksen puolelle. Ensi viikolla tapaan psykologin ja katsotaan, että mitä se tuo tullessaan. Mutta näin tämä ei voi jatkua. Tästä helvetistä kärsii koko muu perhe ja työkaveritkin jo ovat huomanneet muutoksia käytöksessäni. Ei hyvä!
        Nyt tällä kertaa tämä akuuttivaihe on kestänyt jo 2kk ja läpi on taas käyty aika arsenaali kaikenmaailman sairauksia (aina kaikista pahimmat vaihtoehdot!). Ja joka helvetin päivä tätä samaa taistelua...
        Jos analyysiä itsestäni teen niin olen ollut tämmöinen koko ikäni ja se tuntuu vain pahenevan koko ajan. Pienenä pelkäsin poliota yms...myöhemmin ties mitä ja googlehan on ollut kaikista pahin. Sieltä löytyy kaikkea sellaista mistä ei vielä 10-vuotta olisi tiennyt mitään.
        Töissä olen käynyt ja arki-asiat saan jotenkin hoidettua mutta sellainen harmaa/musta pilvi lepää päällä heti aamusta...se, että kuvittelisi vaan jotain tuntemuksia mutta itseäni eniten askarruttaa oireet jotka oikeasti on. En varmaan edes tiedä enää, että minkälainen sitten on ns. normaaliolo. mutta kaipaan sitä tunnetta, kun mieltä ei paina tämmöiset ajatukset ja energian saa suunnatuksi muualle. Mutta vielä näyttää aika synkältä..
        Kyllä näillä tuntemuksilla varmaan masennuslääkettä määrätään...mutta niinkuin joku osuvasti kirjoitti, että ihan helvettiä tämä on!
        ...ja vielä sen verran, että 2kk sisällä otettu niin laajat verikokeet kuin mahd. Kaikki ok. ENMG-tutkimus, kaikki ok. Sydänfilmit, pissakokeet yms. kaikki ok...what next????? Aivojen magneettikuva otettiin vuosi sitten, oli ok, mutta nyt jo voisi taas mennä...ei hemmetti!
        Eli kyllä tilanne masentaa ja vaikka itse tiedostan tämän niin itse en tästä kierteestä pääse. Mutta ongelmana ja sairautena tämä on varmaan lähes yhtä lamaannuttava kuin joku "oikea" sairaus. Niin hemmetisti tämä vie voimavaroja. Koitetaan jaksaa!


      • ghf8
        Elämä voittaa kirjoitti:

        Tässä hieman minun tarinaani. Olen miespuolinen ja ikääkin on jo enemmän kuin 30-vee. Elämä menee suht mukavasti kotona niinkuin työssäkin kaikki ok. Mutta mutta...kaikki ei olekaan kovin hyvin. Tämä luulotautisuuteni, jatkuva sairauksien pelko, pilaa tälläkin hetkellä elämäni lähes totaalisesti. Lääkärikierre on ollut valtava ja tutkimuksia olen teettänyt omalla rahalla. Ja rahaa on mennyt todellakin paljon! huh! En jaksa odotella pitkiä aikoja kunnallisiin palveluihin vaan menen yksityiselle, josta saa lähetteen vaikkapa MRI-tutkimukseen (n.400e). Viimeisin oli hermoratatutkimus (300€), jolla suljettiin pois pahoja vaihtoehtoja. Tai näin minulle ainakin kerrottiin. En tiedä uskonko, kun oireita on kaikenlaisia vieläkin. Se on varmaa, että kroppa ja hermosto ovat koko ajan ylikierroksilla ja tästä seuraa kaikenlaisia tuntemuksia, kuten erilaisia tuntemuksia raajoissa yms. Unet ovat jääneet vähiin. Välillä ei nukuta ollenkaan. Ja vaikka ei nyt kokoaikaa näitä sairauksia pähkäilisi niin tuntuu, että alitajuntakin tekee sitä jo koko ajan. Tätä tämä on päivästä toiseen ja nyt ollaan kyllä selkeästi siirrtty jo keskivaikean masennuksen puolelle. Ensi viikolla tapaan psykologin ja katsotaan, että mitä se tuo tullessaan. Mutta näin tämä ei voi jatkua. Tästä helvetistä kärsii koko muu perhe ja työkaveritkin jo ovat huomanneet muutoksia käytöksessäni. Ei hyvä!
        Nyt tällä kertaa tämä akuuttivaihe on kestänyt jo 2kk ja läpi on taas käyty aika arsenaali kaikenmaailman sairauksia (aina kaikista pahimmat vaihtoehdot!). Ja joka helvetin päivä tätä samaa taistelua...
        Jos analyysiä itsestäni teen niin olen ollut tämmöinen koko ikäni ja se tuntuu vain pahenevan koko ajan. Pienenä pelkäsin poliota yms...myöhemmin ties mitä ja googlehan on ollut kaikista pahin. Sieltä löytyy kaikkea sellaista mistä ei vielä 10-vuotta olisi tiennyt mitään.
        Töissä olen käynyt ja arki-asiat saan jotenkin hoidettua mutta sellainen harmaa/musta pilvi lepää päällä heti aamusta...se, että kuvittelisi vaan jotain tuntemuksia mutta itseäni eniten askarruttaa oireet jotka oikeasti on. En varmaan edes tiedä enää, että minkälainen sitten on ns. normaaliolo. mutta kaipaan sitä tunnetta, kun mieltä ei paina tämmöiset ajatukset ja energian saa suunnatuksi muualle. Mutta vielä näyttää aika synkältä..
        Kyllä näillä tuntemuksilla varmaan masennuslääkettä määrätään...mutta niinkuin joku osuvasti kirjoitti, että ihan helvettiä tämä on!
        ...ja vielä sen verran, että 2kk sisällä otettu niin laajat verikokeet kuin mahd. Kaikki ok. ENMG-tutkimus, kaikki ok. Sydänfilmit, pissakokeet yms. kaikki ok...what next????? Aivojen magneettikuva otettiin vuosi sitten, oli ok, mutta nyt jo voisi taas mennä...ei hemmetti!
        Eli kyllä tilanne masentaa ja vaikka itse tiedostan tämän niin itse en tästä kierteestä pääse. Mutta ongelmana ja sairautena tämä on varmaan lähes yhtä lamaannuttava kuin joku "oikea" sairaus. Niin hemmetisti tämä vie voimavaroja. Koitetaan jaksaa!

        kerropa tarkemmin oireistasi ja vaivoista


      • mieeeeeeeee
        ghf8 kirjoitti:

        kerropa tarkemmin oireistasi ja vaivoista

        Omg kun luin tän, aloittajan viesti on kuin suoraan mun suusta ihan sanasta sanaan.. "Mukava" tietää etten ole ainoa joka kärsii tästä! Mitä aloittajalle kuuluu?


      • Anonyymi
        Elämä voittaa kirjoitti:

        Tässä hieman minun tarinaani. Olen miespuolinen ja ikääkin on jo enemmän kuin 30-vee. Elämä menee suht mukavasti kotona niinkuin työssäkin kaikki ok. Mutta mutta...kaikki ei olekaan kovin hyvin. Tämä luulotautisuuteni, jatkuva sairauksien pelko, pilaa tälläkin hetkellä elämäni lähes totaalisesti. Lääkärikierre on ollut valtava ja tutkimuksia olen teettänyt omalla rahalla. Ja rahaa on mennyt todellakin paljon! huh! En jaksa odotella pitkiä aikoja kunnallisiin palveluihin vaan menen yksityiselle, josta saa lähetteen vaikkapa MRI-tutkimukseen (n.400e). Viimeisin oli hermoratatutkimus (300€), jolla suljettiin pois pahoja vaihtoehtoja. Tai näin minulle ainakin kerrottiin. En tiedä uskonko, kun oireita on kaikenlaisia vieläkin. Se on varmaa, että kroppa ja hermosto ovat koko ajan ylikierroksilla ja tästä seuraa kaikenlaisia tuntemuksia, kuten erilaisia tuntemuksia raajoissa yms. Unet ovat jääneet vähiin. Välillä ei nukuta ollenkaan. Ja vaikka ei nyt kokoaikaa näitä sairauksia pähkäilisi niin tuntuu, että alitajuntakin tekee sitä jo koko ajan. Tätä tämä on päivästä toiseen ja nyt ollaan kyllä selkeästi siirrtty jo keskivaikean masennuksen puolelle. Ensi viikolla tapaan psykologin ja katsotaan, että mitä se tuo tullessaan. Mutta näin tämä ei voi jatkua. Tästä helvetistä kärsii koko muu perhe ja työkaveritkin jo ovat huomanneet muutoksia käytöksessäni. Ei hyvä!
        Nyt tällä kertaa tämä akuuttivaihe on kestänyt jo 2kk ja läpi on taas käyty aika arsenaali kaikenmaailman sairauksia (aina kaikista pahimmat vaihtoehdot!). Ja joka helvetin päivä tätä samaa taistelua...
        Jos analyysiä itsestäni teen niin olen ollut tämmöinen koko ikäni ja se tuntuu vain pahenevan koko ajan. Pienenä pelkäsin poliota yms...myöhemmin ties mitä ja googlehan on ollut kaikista pahin. Sieltä löytyy kaikkea sellaista mistä ei vielä 10-vuotta olisi tiennyt mitään.
        Töissä olen käynyt ja arki-asiat saan jotenkin hoidettua mutta sellainen harmaa/musta pilvi lepää päällä heti aamusta...se, että kuvittelisi vaan jotain tuntemuksia mutta itseäni eniten askarruttaa oireet jotka oikeasti on. En varmaan edes tiedä enää, että minkälainen sitten on ns. normaaliolo. mutta kaipaan sitä tunnetta, kun mieltä ei paina tämmöiset ajatukset ja energian saa suunnatuksi muualle. Mutta vielä näyttää aika synkältä..
        Kyllä näillä tuntemuksilla varmaan masennuslääkettä määrätään...mutta niinkuin joku osuvasti kirjoitti, että ihan helvettiä tämä on!
        ...ja vielä sen verran, että 2kk sisällä otettu niin laajat verikokeet kuin mahd. Kaikki ok. ENMG-tutkimus, kaikki ok. Sydänfilmit, pissakokeet yms. kaikki ok...what next????? Aivojen magneettikuva otettiin vuosi sitten, oli ok, mutta nyt jo voisi taas mennä...ei hemmetti!
        Eli kyllä tilanne masentaa ja vaikka itse tiedostan tämän niin itse en tästä kierteestä pääse. Mutta ongelmana ja sairautena tämä on varmaan lähes yhtä lamaannuttava kuin joku "oikea" sairaus. Niin hemmetisti tämä vie voimavaroja. Koitetaan jaksaa!

        Jos sinut on leimattu, niin kaikki näkee sinut hulluna vaikka et ole puhunut heidän kanssa yhtä sanaa, eli leima tehdään sitä varten että muut saadaan mukaa uskomaan leimaa.
        Valtiolla, psykiatrilla kenelläkään ei ole oikeutta leimata, löytyipä tauti tai ei,
        Koska kaikki taudit tekee moninaisia oireita [joten moninaiset oreet ei ole mielisairauden merkki]
        Leima tarvitaan sitä varten että Kela siirtää rahaa lääketehtaille sitä mukaa mitä pillereitä syöt,
        PSYKOOSI JA SKITSO DIAKNOOSILLA SIIRTYY KELALTA BIG FARMALLE 1000 €/kk 12000 v.
        MASENNUS DIAKNOOSILLA NOIN 300 €/KK ELI 3600 VUOSI JA 36 000 € 10 vuodessa.

        Kaikki koko psykiatria on teidän kehon pilaamista ja rahastusta
        Sulla tehtyjä € diaknooseja.
        Vaikka oireillenne ei löydy selitystä. Koska lekurit ei tutki hivenaineita, vitamiineja, krooniaia viruksia, koska vitamiini purkki on 7 euroa 3 kk annos sellainen näpertely ei kiinnosta koululääketiedettä tutkia hiven aineita koska niillä ei saa rahaa kukaan muu kuin S marketti, uskokaa.

        PYSYKÄÄ POIS PSYKIATRITLTA, HEIDÄN PILLERIT TEKEE KEMIALLISEN EPÄTASAOINON - TURVOTUSTA KOSKA MUNUAISTEN TOIMINTA ELI NESTEEN POISTO LAKKAA.

        MASENNUS LÄÄKKEET. POISTAA ELIMISTON OMAN LUOMU SEROTONIININ,
        JA TILALLE PANNAAN KEMIAN TEHTAAN SEROTONIINIA, SE LYÖ VÄLILLÄ YLI JA SAATTE MASENNUS LÄÄKKEISTÄ BIPOLAR TAUDIN JA SIIHEN PILLERIT JA HAIMA, MAKSA MUNUAINEN POKSAHTAA 10 VUOTTA ENNEN AIKOJAAN JA YHTÄ AINUTTA HYVÄÄ PÄIVÄÄ EI OLE ELÄMÄSSÄNNE JOS PSYKIATRILLA RAMPPAATTE.

        Jos teille vihjataankin että oireet voi olla psyykkisiä. Heti pois siitä keskuksesta
        Jos tautia ei löydy, se ei ole teidän vika vaan koululääketieteen, joka ei tutki entsyymejä, Hiven, kiven ja muita labrssa mitattavia, vaan yrittää kaupata teille hermomyrkkyä, jotka myrkyttää, maksan, haiman munuaiset ja tekee kemiallisen epätasapainon ja 1000 pahoinvointi oiretta ja saatte traumat psykiatreista.

        Kai te ymmärrätte, ettei psykiatrit edes tiedä että on ylösnoiseva iankaikkinen näkymätön sielu.
        Ei ole olemassakaan mitään sellaista näkymätöntä sisintä psycheä. Jossa on yli 300 tautia jonka ainoastaan huijari opin saaneet muka psykiatrit näkee,???

        Kaikki psykiatrian kirjat on suulla tehtyjä selityksiä täynnä, ei yhtä ainutta labrassa tai x Ray kuvissa näkyvää faktaa, ette kai te roskaa usko tieteeksi?

        Koululääketiede tympiintyi kun tervejärkiset on aina vaatineet psykiatrian puoskaroinnin kieltämistä valhe tieteenä.

        1940 luvulla koululääketiede näytti että psykiatria on mitattavissa oleva tiede, otti kallojarpin ja silmäväri kartan ja alkoi jakaa maailman kansoja kehitys kelpoisiin ja kehitys kelvottomiin ali - ihmisiin luiden pituuksia ja muotoja mittaamalla.
        akitoi koko Euroopan tekemään skitsofrenia diaknooseja kalloahrpilla ja silmävärikartalla, ja valehteli että nämä kalloahrpilla mitatut näkymättömän sisimmän, psyche taudit on geneettisiä (kuten valehtelee tänään)
        Akitotutunut Eurooppa ensin steriloi väärät kallon muodot myös Suomessa, joille mitta tikuilla oli tehty SKITSO diaknoosit, Saksassa psykiatrit itse oli kaasuleirillä mittaamassa kalloja ennen kaasutusta, että mieleltään terveet luun mitat ei joutuneet kaasu uuniin.

        Nyt kehon kivut ovat mielisairautta joka on samaa. vainoharhaa kuin 1940 kehon luun muodoista tehty mielisairaus.

        JÄTTÄKÄÄ SAIRAS JA VAINOHARHAINEN HUIJARI TEORIOITA ja suulla diaknooseja tekevä rahan mogul PSYKIATRIA
        USKOKAA AINOASTAAN LABRA JA FAKTA TIEDETTÄ,
        ei psykiatrien isoja opuksia ja totalitarismia johon koululääketiede on ollut sairastunut.
        Lääkitkää itse itseäänne luontais lääkkein, ne ei leimaa teitä eikä väkiavlloin injektio hermomyrkkyjään. Eikä vangitse teitä pakkolääkitykseen, vaikka lipetattekin luontais lääkkeet.

        Kaikki muut on sivistyneitä, kiinalainen, aasialainen ja kasvislääketiede.
        Psykiatria on äärimmäisen traumatisoiva barbaari, siinä haisee eugenismi, ja haistatte sen itsekin, että se on vaarallinen, se on ahneudessaan hankkinut itselleen pidätys oikeuden niitä varten jotka on orjaksi myyty hermomyrkky tehtaalle ja ovat lopettaneet rahaa tuottavien pillerien syönnin, niin tää barbaarista Barbaarein psykiatria pidättää, koska orjan keho ja vapaus on heidän omaisuutta kuten 1800 luvulla,

        Yksikään muu lääketiede ei ole tälläinen totalitaarinen saksalainen barbaari kuin koululääketiede.

        Itse käyn yksityisellä vain leikkauksissa ja muut vaiavat voi hoitaa kasvoilla, myös rakkotulehdukset, jne. En koskaan lähde julkiselle yleislääkärien sadistiseen solvaukseen jossa he mulkoilee kuin kyykäärmeen nielleet ja solvaa mielisairaaksi,
        Eli koululääketieteen barbaari osioista on pysyttävä poissa, heidän totaalitarisyys psykiatriassa on samaa luokkaa kuin 1940 luvun yliopistossa jossa psykiatrit opetti eugenismia eli rotuvihaa luun muodoista.

        Pian ne jotka psykiatria on leimannut injektoidaan kuoliaaksi.
        Kun 1940 silmäväristä 10-20 miljoonaa eurrooppalaista sai hullun paprut. Ne jotka ei paennut kaasutettiin, nyt hullujen määrä nousee pykälään xxx valtio tappaa.


    • mmävaan

      Ompa samaan aikaan mukavaa että kauheeta tietää että tosiaan on muitaki jotka kärsii tästä. Mullaki siis on tämän vuoden puolella alkanut ahdistaa ja pelottaa kaikki ahdistavat asiat, sairaudet, kuolema, tulevaisuus, vanheneminen ja sellanen ns. tuntematon ja kokoajan on epätodellinen olo, elämä tuntuu vaan valuvan ohi. Mulla tää on vielä suhteellisen lievää ja toivon että tää johtuis jostain fyysisestä asiasta tai vaikka pillereistä ja niiden lopettamisesta. Mutta jos ei mene ohi, niin kai sitä sitten pitäisi lääkärillä käydä :/

    • Levottomatt jalat

      Sattumalta tälle palstalle eksyin minä, 54v mummeli. Viimeiset 3 vuotta ovat olleet yhtä sotkua. - Silloin kovan stressin myötä aloin saamaan kummallisia heikotuskohtauksia sekä olin jatkuvasti kuin flunssaan tulossa; viluisena tärisevä vuodepotilas. -ja kun mitään suurta poikkeamaa ei labroista löydetty niin sitten ainoa mahdollinen diagnoosi oli masennus. > lähete mielialahäiriöpolille> siellä keskusteluhoitoa pari vuotta ja muutamia lääkekokeiluja...Myös yksityisiin palveluihin meni rahaa. Oli fysikaaliasia hoitoja ja vaikka mitä selän niksauttajaa. Oli gynekologisia tutkimuksia. - Tilanne meni jopa niin pitkälle että olin psykiatrisessa työkykyarviossa. Ihmettelin, kun hoitaja vakuutteli, että täällä yleensä lääkäri kirjoittaa niin hyvät lausunnot että ne menee läpi !? Ihmettelin, mitä ihmettä; en ollut sieltä mitään eläkepaperia mennyt hakemaan, vaan selvittämään mikä minua vaivaa. Mutta siellä tehtiinkin selväksi, ettei heillä mitään fyysisiä sairauksia tutkittu. Työkykyarvion tulos oli se, että olen fyysisesti työkykyinen, mutta nukkumisvaikeudet ja selkäoireet haittaavat jaksamista. -Sitten kaaduin kesällä ja satutin selkäni; olin siitä hyvilläni että nyt minut pitää tutkia. Vaan ei, kun papereissani lukee "masennus" niin tällainen luulotautisen oireet on hyvä ohittaa. - Psykiatri myös epäili että kyseessä olisi elimellisoireinen häiriö, elikä käsittelemätön tunne-elämä purkautuu sitten fyysisinä oireina. - Nyt olen jättänyt lääkärikäynnit vähemmälle. Masennuslääkkeitä en halua syödä. Ainoa mikä on sopinut on Xanor 0,25mg, joskus riittää jopa puolikas päivässä. Lisäksi normi kipulääkettä tarpeen mukaan ja yöksi zopiclone. - - - Silti elämänlaatu on ihan p:stä. Aina väsynyt ja elämänhalu poissa, jotenkuten jaksaa kotioloissa tallata yhden päivän kerrallaan. - Viimeksi olen lukenut kirjaa unihäiriöistä. Sieltä puolelta löytyi mielenkiintoinen seikka: LEVOTTOMAT JALAT ! Tulin siihen tulokseen, että minulla on ollut sellaiset varmaan koko ikäni. Aiheuttaa tasan samoja oireita, mitkä kaikki mulla on laitettu paniikkihäiriön piikkiin. Elikä etten jaksa istua aloillani kauaa, tilaisuuksissa ja kokouksissa tulee paha olo. Levottomat jalat aiheuttaa myös pistelyä ja puutumista ja outoja tuntemuksia jalkojen lisäksi myös käsiin. Tila haittaa nukkumista.

    • samoista kärsinyt

      voisko noi pistelyt ja puutumiset sekä levottomat jalat johtua
      heikosta verenkierrosta
      paras tapa kokeilla auttaako siihen asperiini
      jos ,niin sitten ainakin ongelma on verenkierrossa

    • apuaaaaa

      Levottomat jalat -> 54v mummelille: Oletko käynyt gynellä hormoniverikokeissa? Ajattelin, että oireidesi alkamisajankohta sopisi myös vaihdevuosiin ja hormoniepätasapainoon? Koita katsoa tältä sivustolta PH ja hormonit aiheinen viestiketju... Ne hormonit voivat oikeasti pistää kropan sekaisin!!!!!

      • Jennyjaninaaa

        Haluaisin kanssa kysellä teiltä näistä mun oireista. Olen siis 21 vuotias neiti . 5 kuukautisen lapsen äiti. Mulla oireilu alkoi n. 2 vuotta sitten keskenmenon saatuani. Oli hengityksen vaikutta. Kylmää ja kuumaa olotilaa. Sekä epätodellisuuden tuntua. Nyt oireet ovat vain pahentuneet ja tuntuu jatkuvasti siltä että kuolen. Aamulla kun herään ensimmäinen ajatus päässäni on että koskakohan se kohtaus uusiutuu jossa huimaa, rintaa vihloo / puristaa. Pyöryttää. Oksettaa. Päässä outoa tunnetta. Rinnassani on kokoajan tunne . Ei puristava mutta outo. Sydämen tykytyksiä kuuntelen kokoajan ja ne kuuluvat kovaa. Ajattelen että jos nyt pyörryn niin miten nuori tyttöni pärjää kun isä on töissä . On viellä lisääkin lukuisia oireilua . Kaikkia en nyt juuri muista . Eniten kaipaisin jostain "tuntematonta" juttu kaveria joka osaisi minua jotenkin auttaa. Jospa siis kiinnostuneet kohtalo toverit voisivat ottaa minuun yhteyttä. [email protected] .. Ainiin ja lääkärissä en ole käynyt mutta päivystykseen kun soitin niin sanoivat että oireeni ovat juuri ahdistuneisuus/paniikkihäiriötä


    • shtrrr

      Uskomatonta, luin tämän vahingossa ja oli kuin olisin lukenut itsestäni. Sähköiskut, melkein kuin näpsähdysmäisinä räpäytyksinä jänteissä ja suonissa, nasahtavat silleen oudosti pitkin raajoja, sormenpäitä ja mihin ikinä iskevätkin. Yöllä nukkumaan mennessä tuo unisätkyksi kutsumani isku on myös kauhea, joskus siihen liittyy sekunnin mittainen unenpätkä ennen sitä, kaatumisen tai tippumisen sätkähdys. Yleensä se on pelkkää äkkinäistä kauhunsekaista havahtumista siihen että kaikki lihakset rävähtävät, jäykistyvät, keuhkot haukkovat happea ja sydän muljahtaa. Sellainen sykähdysmäinen.

      Psykoosi on hämmentävä. Skitsofrenian pelko. Tulee mietteitä, hetkellisiä kuvia, pelkoja siitä että Voisinko minä todellakin tehdä ihan mitä vain? Kun mikään ei tunnu miltään. Erityisesti omat pelkoni keskittyvät siihen että Voisink olla vaaraksi muille? Tiedän jo olevani vaaraksi itselleni, mutta se ei niinkään pelota, tuo melkeinpä vain hallinnan tunnetta elämästäni. On uskomattoman hankalaa ja pelottavaa myöntää että voisin napsahtaessani olla vaarallinen ympäristölleni. Pinnani on aina niin kireällä että se on täydessä napsahtamispisteessä. Otan kuitenkin ylpeyttä siitä, että koskaan en ole napsahtanut muiden läsnäollessa, vain vahingoittanut itseäni.

      En edes laske tätä omaa itseni vahingoittamista masennukseni piikkiin. Ne tuntuvat usein enemmänkin manialta, raivolta, paniikilta. Viiltelyä, itseänsä hakkaamista, raapimista, kynsimistä, haavoittamista saksilla, kynillä, raajojen hakkaamista pöydän kulmiin. Koomaista hengittämisen lopettamista, itsensä kuristamista. Niinkuin yrittäisi puristaa itsestään ulos sen minkä pelkää luovan sekoamisen vielä kerran. Koen silti olevani jollain hämmentävällä tavalla täysin hallinnassa itsestäni.

    • panikoitsija

      Täällä 42 vuotias nainen ja minulla myös noita sähköiskun tapaisia tuntemuksia (joskus jopa rintakehän alueella) sydä tutkittu.. Kärsin paniikeista ja ahdistuksesta. Tarkkailen ja tutkin itseäni koko ajan ja välillä olen todella ahdistunut. Lääkkeenä alprox. Kuitenkin olen nyt jotenkin selvinnyt ja viimeaikoina ollut vähän parempi. Työssä olen asiakapalvelussa. Oli kuin olisin lukenut itsestäni. Kaikkea hyvää sinulle ja elämä voittaa tai näin me haluamme ainakin uskoa.

      T. Panikoitsija

    • Jeppe--87

      Samaisia oireita itselläkin.Pari sekuntia kun nukahtaa niin säpsähtää ja haukkoo henkeä .Tällä hetkellä ei lääkitystä kun ei ole tehonnut mikään kokeilluista.Itsellä myös puristuksen tunne jatkuvasti vasemmassa rinnassa(vasenta rintaa ja olkapäätä muuten nykii jatkuvasti en tiedä miksi) sekä voimakkaat sydänlyönnit(erittäin häiritsevä)...

    • embolikko .

      kyllä mielestäni oireesi viittaa mahdollisesti embolian

      jos et muuten saa apua ,ehdota lääkärille tuota vaihtoehtoa
      kokematon lääkäri sotkee juuri embollian ja paniikin

    • lop--

      Pari vuotta ollu jo itsellä tuo voimakas lyöntisyys...

    • Jeppe--87

      Eikai se embolia vuosia ole??

    • pahvi 5

      HElpotti lukea muiden oireita,koska sama taalla koko ajan olisin menossa tutkituttamaan itseani,minulla oli verenkierto hairo lieva,mheti alle paiva sen oireet lahtivat kokonaan pois ja sairallasta paastya heti takas toihn jne,kaikki specialistiti sanonu etta olen kunnossa ei laakitystakaan saanut,eli terve olen,mutta silti pekloa on kun viela kaiken lisaksi menettany tahan paallle lyhyessa ajassa pari ystavaa.niin kokoa jan luulen et saan jonku tappavan sairausen tai jtn kun on naita oireita kehossa,mutta kaikki (laakarit/ystavat)sanovatki et stressaan liika terveydesta ni saan sila kehon kipeakis,etta ei minulla ole mitaan hataa.mutta miksi mieli silti temppuilee?mutta lukien teian juttuja ja oireita ovat samoja myos minulla helpotti oloa,etta iha oikeasti taidan ollaki terve.hassua kuinka juuri ahdistus oireet saavat viela ihmisen tuntemaan juuri etta on kasvain tai muuta,vaikka minutki on juuri lapi kotoisin sairaalassa tutkittu etta mitaan vakavaa ei ole.ni kai siihe sitten pitais uskoa vaan :) mika minua eniten haritsee on tama huimaus kun kavelen ja oikean kasvojen "puutumisen"tunne seka silmassa vaan joku hassu tunne mutta naossa ei mitaan vikaa,tasta juuri stressaan etta on kasvain.

    • Headinthespacegarden

      Minulla on samoja oireita. Pelkään sairauksia jatkuvasti ja tarkastelen kehoni elämää neuroottisen tarkasti. Ravaan jatkuvasti lääkärissä ja haluaisin että kaikki tutkitaan. Tuntuu että oireeni kiertävät pitkin kehoa ja ovat pitkiä aikoja. On ollut mahakipeä ainakin puolivuotta joka vaihtui pääkipuun joka kesti myös puolivuotta. Nyt on sitten rytmihäiriöitä jotka ilmaantuvat useimmiten aina kävellessä. Ekg on otettu varmaan 2 kertaa ja on normaali. Silti en vain usko ja haluaisin että koko sydän tutkitaan että saan itseni vakuutettua olevani terve. MInulla tulee myös heikotuskohtauksia ja tuntuu että en uskalla mennä minnekään. Haluan olla vain kotona tutuissa ja turvalisissa paikoissa. En halua liikkua koska silloin rytmihäiriöt useimmin tuntuvat. On jatkuvasti todella turvaton olo ja kehoni on todella jumissa kun en tee mitään. TIedostan olevani noidankehässä mutta tuntuu mahdottomalta rikkoa se tällä hetkellä. Silloin kun pelko iskee niin tuntuu että lähtee järki. Silloin on aivan varma että kuolee juuri nyt, Nyt on asiat hieman helpottaneet, pelko ei ole niin suurta mutta yleinen huono olo on jokapäiväistä ja tiedottomuus siitä mikä on vialla stressaa suunnatomasti. Julkiselta lääkäriltä ei saa apua, jonot ovat pitkät ja tutkimuksiae ei määrätä. Yksityiseen ei ole varaa. Käyn psykologilla ja koitan hakea psykiatriseen hoitoon julkiselle. Mietin myös että haen jotain rauhoittavia lääkkeitä jos ne auttaisivat pahimpaan.
      Nyt syön beetasalpaajia pieniä määriä pelkotiloihin. Tuntuvat helpottavan hieman oloa ajoittain. Pahinta on turvattomuus joka tuntuu olevan jatkuva, heikotukset ja pelko että on jotain oikeasti vialla.

      • Kaikki taudit

        Mulle tuli tuosta mieleen itseni, Headinthespacegarden. Kuolemanpelko joskus lamaannutti mut ihan täysin. Sitte jossain vaiheessa vaan jotenkin olin niin äärimmäisen väsynyt pelkäämään ja suutuin omalle psyykeelleni ja sanoin itselleni ääneen: "Hel*etti, jos kuolen niin sitte p:kele kuolen." . Tiedätkö, oli aika uskomatonta, mutta se oireilu loppui kuin seinään.

        Vieläkin, kymmenen vuoden jälkeen joskus koen, että pienikin epämääräinen kipu on kuolemaksi - ei kuitenkaan niin pahasti kuin aiemmin.
        Minullahan on ollut keuhkosyöpä, munuaiset ovat pettäneet kuten maksakin, aivokasvain, leukemia... Lista on loputon. Nyt kun mietin tuota listaa, niin eihän se edes olisi mahdollista saada noita kaikkia, kuolo olisi jo korjannut.

        Tsemppiä sulle. Toivottavasti keksit oman tapasi kohdata demonit ja voittaa ne.


    • juuuuuuuu

      Ihan kuin lukisin itsestäni, samanlaisia oireita myös minulla :-O Itse sain ekan paniikkikohtauksen silloin kun olin 17v, sen jälkeen en ole saanut ns. kunnon kohtausta, mutta pelko ja ahdistus on jäänyt :( Ensimmäinen kohtaus tulikuin tyhjästä (tosin viikon ryyppyputki sekä mieletön stressi saattoi vaikuttaa asiaan), tuli kylmähiki, päässä jotenkin "hölskyi", tuntui että happi loppui, rinnassa muljahteli jne.. Itkin ja itkin, kun luulin että se on menoa nyt.. Tuon kohtauksen sattuessa olin vielä yksin.. Nyt olen 20v, ja sairauksien pelko on melkein jokapäiväistä elämääni.:( Esimerkiksi eilen olin ihan varma, että pääkalloni jotenkin halkesi :D Myönnän, että kuullostaa jotenkin hupaisalta, mutta niin se vain tuntu.. Kävin pari vuotta sitten lääkärissä, ja muistan lääkärin sanoneen, että ihmisen psyyke/keho/aivot on niin ovelat, että ihminen voi tuntea esim. aivokasvaimen taikka sydämenkohtauksen oireet, vaikka todellisuudessa mistään sellaisesta ei ole kyse.. En osaa selittää :D

    • tuntematonpotilas

      Ei helvetti ihanaa nähdä samanlaisia ihmisiä...
      Itte olen 21 vee jannu jolla diagnosoitu AD/HD Paniikkihäiriö muita pelkotiloja/neurooseja. En tiedä mistä tämä mun kierre sai alkunsa mutta kärsin ihan samanlaisesta oireiluista ko te kaikki hengenheimolaiset!

    • somaattinen tyttö

      Tutulta tuntuu kaikki noi tekstit. Varsinkin se ihan ensimmäinen paazin kirjoittama. Jos alkaisin tähän kirjoittamaan tarinan itsestäni ja masennuksetani, siitä tulisi varmasti niin pitkä että ei sitä jaksaisi kukaan lukea.
      Itselläni tämä kestänyt jo n. kymmenisen vuotta. Tosin väliin mahtuu todella hyviäkin vuosia. Mutta aina tämä masennus vaan yrittää päälle päästä. Hyvän jakson jälkeen yleensä minulla alkaa olla alakuloa ja sitten iskevät somaattiset oireet. Eli kipuilua millon missäkin ja usein vieläpä eri kerroilla kipuilu on jotain uutta. Tietenkin...eihän se voi olla sitä vanhaa joka on jo tutkittu ja todettu että ei ole mitään fyysistä perustetta kivulle. Kroppa ja mieli vaan etsii aina jonkin uuden kivun jota pelätä. On ollut päänsärkyä viikkokausia (aivoverenvuoto pelko), jalkasärkyjä (veritulpan pelko), rintakipua (sydäninfarktin pelko). Niin kuin paaz kirjoittikin että pelkää kaikkea. MInä myös pelännyt. En uskalla ottaa lääkkeitä tai mitään uutta. Monesti myös vitamiinitkin tuntuvat aiheuttavan jotain sivuoireita. Luontaistuotteita en uskalla käyttää laisinkaan. Mutta olen myös huomannut sen tämän taudin kanssa ehkä oppii elämään. Vaikka välillä tuntuu ettei sittenkään tunne itseään. Vaikka niin välillä luuleekin. Tärkeintä on asiasta puhuminen, tarvittaessa myönnettävä että hoitoa tarvitsee. Ulkoilu, edes vähäinenkin päivittäin tai useita kertoja viikossa. Yksi tärkeimmistä myös ruoka ja riittävä uni. Itse ainakin jos olen pitkään vähillä yöunilla niin kipuilu lisääntyy. Nyt on taas kello jo niin paljon että olis lähdettävä untenmaille. Vaikka tässä näitä juttuja lukiessa helposti aika livahtaa. Hyvää yötä kaikille. Kaikille voimia eteenpäin elämiseen.

      • somaattinen tyttö

        Vielä lääkkeistä. Söin masennukseeni monta vuotta sepramia. Se oli itselleni todella hyvä lääke. Muutaman kerran se oli tauolla, mutta masennuksen iskiessä se täytyä aloittaa aina uudestaan. Ja vaikutuksen huomasin todella nopeasti, viikossa parissa olo alkoi korjaantua todella hyvin. Eikä siitä ollut suuremmalti mitään sivuoireitakaan. Aina lääkityksen alkaessa se vaan masentaa enemmän ja vie mielialan joskus jopa aika alaskin. Mutta sitä kestää muutamasta päivästä reiluun viikkoon. Lääkkeen aloittamiseen kuuluu se vasteaika. Nyt olen ollut n. puolitoista vuotta ilman lääkettä. Aika vaikea siitä oli päästä eroon. Mutta olin tosi onnellinen kun siinä onnistuin. Olen lukenut jostain että yksi vieroitusoirekin on juuri se masennuksen uusiutuminen lääkkeen lopetuksessa. Elimistö ja mieli kaipaa sitä jotenkin ihmeellisellä tavalla vaikka lääkäritkin sanovat että siitä ei tule riippuvaiseksi niin kuin rauhoittavista lääkkeistä. Mutta nyt sinne nukkumaan......


    • fiiiia

      Oho, onneksi löysin tän.

      Tuttuja oirekuvailuja, mulla tätä on kestänyt vasta reilun. puoli vuotta. Alkoi viime kevään lopussa yksittäisellä paniikkikohtauksella kesken koulupäivän (yliopisto), sinnittelin, mutta olo vei terveyskeskukseen jossa kohtaukseksi todettiin. Sen jälkeen oli pitkään todella uupunut ja epätodelinen olo, epävarmuus ja vieraantuminen itsestä. Jouduin keväällä vaarallisen liikenneonnettomuuden osapuoleksi, joka luultavasti pönkitti pelkojani lisää.

      Nyt syksyllä kuvioihin on ilmestynyt hallitsematon pelko kuolemisesta, ja sairauksista. Kuolema on korjaamassa joka ilta, ja säpsähdän ennnen nukahtamista istumaan saakka useita kertoja. Sydän hakkaa kurkussa asti ja rintaa pistelee, hengitys vaikeutuu ja on pala kurkussa. Hyperventiloin. Tiedän toisaalta, että en minä tästä mihinkään vielä ole lähdössä, mutta pelko ottaa niskaotteen.

      Välillä menee paremmin, luulen että kova stressi aiheuttaa tuntemuksia enemmän. En aio hankki lääkkeitä enkä toistaiseksi mennä juttelemaan kenellekään. Valmistun sellaiseen ammattiin, jossa todennäköisesti tällaiset ongelmat paperilla tuottaisivat vaikeuksia.

    • kyllästynyt tähän

      Moikka kaikki paniikkiset!

      Haukoin henkeäni lukiessani ihmisten tarinoita, koska löysin sieltä identtisiä kertomuksia kohtauksista ja ajatuksista. Olen itse 18 vuotias tyttö ja todellakin paniikkihäiriöinen. En ole menny lääkäriin, koska ajattelin sen ruokkivan pelkojani. Olen turvautunut itsehoitoon mikä todellakin toimii, kunhan siitä pitää kiinni.
      Olin ennen reipas alkoholin käyttäjä ja poltin tupakkaa kuin korsteeni, elin kaikinpuolin aika nopeasti, kunnes erään liian villin viikonlopun jälkeen minuun iski uskomaton ahdistus. Perheessäni on useita paniikkihäiriöisiä ja siksi tiedän ahdistukseni johtuvan siitä.. En siis ole tarvinnut erityistä diagnoosia ollakseni aivan varma..
      Kamalinta on ehdottomasti ollut jatkuva pelkääminen. Miten paljon se viekään energiaa... olen lopettanut juomisen mikä sinällään on ihan hieno asia, mutta tämän ikäisenä elämä keskittyy aika pitkälti bilettämiseen ja iltojenistumiseen, joten se aiheuttaa minulle todella paljon stressiä. Samoin tupakan poltto jota niin ennen rakastin on jäänyt, sekin samalla siunaus mutta pointti on se, että paniikkihäiriö on alkanut saamaan MINUN elämääni otteeseensa, enkä missään nimessä anna sen tapahtua. Tämä on MINUN elämäni ja MINUN päätökseni enkä enää jumalauta jaksa pelätä...... milloin mitäkin. Nostan hattua teille kaikille, jotka olette taistelleet tämän kanssa useita vuosia, se on ollut sanomattakin älyttömän rankkaa. Oireet minulla ovat olleet samaa, jatkuvaa itsensä kuuntelemistä, sairauksien tutkimista, sydänkohtauksien pelkoa, hengenahdistuksia ymsyms... Sairasta on myös se, että mietin joka päivä kenen kanssa olen, jos tulisi tilanne, että pitäisi soittaa ambulanssi, koska mahdollisesti saan sydärin... USKOMATONTA. Fyysiset oireet tuntuvat niin ylitsepääsemättömiltä!! Tärinä, pelko, hapenpuute, sydämmen rytmihäiriöt, sahkömäiset naksahdukset rintakehässä, kipu rinnassa ja vasemmassa kädessä. Niinkuin äitini aina sanoo "Jotkut saavat perinnöllisenä rintasyövän, meille langetettiin tälläinen, ota se allergiana jonka kanssa oppii elämään".
      Voimia kaikille ja ennenkaikkea ROHKEUTTA VOITTAA TÄMÄ TAUTI!!

    • samahomma

      Oon huomannu että aika moni on laittanu kärsivänsä epätodellisuuden tunteesta. Oon ite kärsiny sitä kohta 2 vuotta, ja mulla se on koko ajan. Oon siis 14 vuotias. Epätodellisuuden tunne on ollu mulla sellasta muuttuvaa, joskus tuntunu ku olisin vaa joku kone, ja mä vaan seuraisin taustalta mun puuhia, joskus taas tntunu kui eläisin jossai elokuvassa/unessa. Sitten on ollu myös et tuntuu et koko maailma ja ihmiset ympärillä ei ois totta. Monta kertaa oon aatellu et oonkoha kuollu ku tältä tuntuu vai unessa/koomassa. Oon kuitenkii tehny parhaani, käyn psykiatrilla ja sieltä oon saanu tähän selkeyttä. Tää olo voi olla kuulemma aika tavallista nuorella iällä, että tän olon voi olla aiheuttanu joku lapsuuden trauma, jota ei välttämättä ite muista. On tullu itelläni hetkiä, pikku sekunteja et olo heikkenee tai häipyy kokonaa, ja oon sillo iha hämmästyny ja meen melkei paniikkii ku aattelen et "loppuks se?" mut sitte olo palaa. Oon oppinu elää tän tunteen kaa, ei ees oikeestaa häiritse, ja tiiän et kyllä tää loppuu :) Mut musta tntuu et täst on ollu hyötyyki, koska mä oon jotenkii enemmän mun 'pään sisäs' et koulu ja kokeet on menny tosi hyvin, ehkä mä jotenkin voin keskittyy mun ajatuksiin helpommin näin. Et ei tää tunne oo mikää maailmanloppu :) Olin myös tosi helpottunu ku luin noita kaikkii viestejä, ite ku just tarkkailin kauheesti mun elintoimintoja, leimasin yhdenkii sydämmenmuljahduksen tai piston rinnassa sydänviaks tai vastaavaks. Ja aloin olla kehostani koko ajan niin stressaantnu et vieläkii ku ahdistun ni lihakset nykii. Tuolloin tutkin netistä kaikkii sairauksii, mietin mikä mul ois ja ku vastaa tuli kaikkii kauheimpii sairauksii ni aloin pelätä et mä oisin se yks miljoonast joka on tohon sairastunu. Aloin saaha kauheesti oireita, muisti tuntu huononevan ja aattelin jo sairastavani alzheimerin tautii, mut sit ku tosiaan aloin käyä tuol psykiatrilla ni tunnen usein itseni normaaliksi, terveeksi ja hyväksi. Kaikki ihme oireet tuntunu kadonneen (paitsi epätodellisuus), mut vieläkii joskus ahdistun mun terveydestä ja jotkuu oireista tuntuu palaavan. Ei kai auta muuta ku mennä eteenpäin ja pärjäillä, jos vaikka tästä selviäisin lopullisesti :)

    • LÄÄKEHOITOA

      Pieni neuvo kaikille, joilla kerrotunlaisia oireita on ollut alle pari vuotta.

      Kannattaa hakeutua lääkäriin ja vaatia lääkitys.

      Vaikka lääkitys saattaa pelottaa ja lääkkeiden aiheuttamat persoonallisuuden muutokset saattavat pelottaa ja lääkärille puhuminen oireista voi tuntua vaikealta tai jopa mahdottomalta, kannattaa hankkia lääkitys. Ahdistuneisuuden takia nämä asiat saattavat pelottaa enemmän kuin ilman sitä pelottaisivat.

      Lääkärien suhtautuminen oireisiin ja sairauksiin joihin on tarjolla rauhoittavia lääkkeitä ym. psyykenlääkkeitä on nykyään monissa julkisissa terveyskeskuksissa töykeää ja ymmärtämätöntä. Terveyskeskuslääkärit on usein ohjeistettu olemaan määräämättä mm. rauhoittavia lääkkeitä väärinkäyttöpotentiaalin vuoksi. Tällöin lääkärillä käynti saattaa olla hyvin väsyttävää, turhauttavaa ja ahdistusta lisäävää. Tämän tyyppinen nykyinen linjaus ei toimi ja on väärin, että ihmiset kärsivät siitä.

      Silloin kannattaa hakeutua yksityiselle psykiatriaan erikoistuneelle lääkärille, mikä on kallista. Kannattaa silti hakeutua lääkärille joka suostuu määräämään lääkkeitä ja toimii kuten vakavasti ihmiseen vaikuttavien oireiden hoitamisessa olisi toimittava.

      Ahdistuneisuus saattaa vaikeutua ja pitkittyä vaikeammaksi ja vaikeammaksi mikäli ihminen ei hakeudu asiantuntevalle lääkärille ja hanki lääkitystä oireisiinsa. Luultavasti liian vahva lääkitys on parempi vaihtoehto kuin liian heikosti toimiva lääkitys. Ahdistuneisuus voi aiheuttaa erittäin paljon vaikeuksia ja oireita ihmiselle pitkittyessään. Lääkityksellä voi poistaa ahdistusta ja vähentää oireita jolloin ihmisellä on mahdollisuus kokea asioita ilman ahdistusta. Myöhemmin voi sitten vähentää ja lopettaa lääkityksen.

      Lääkkeiden mahdolliset sivuvaikutukset tai riippuvuuden mahdollisuus eivät ole niin vakavia asioita kuin vuosia jatkuva ahdistuneisuus.

      Ahdistuneisuus saattaa parantua ilmankin lääkkeitä, mutta jos se tuntuu erittäin vaikealta, kannattaa lääkitys aloittaa ennen kuin ahdistus pitkittyy, jolloin hoitaminen saattaa olla paljon vaikeampaa ja ahdistuksen seurauksena tapahtuneita asioita on tapahtunut. Ahdistuneisuus voi pitkittyessään vaikuttaa monenlaisiin asioihin, esim. asunto, perhe, sukulaiset, työ, ystävät, harrastukset, loma, virastoissa asiointi, laskut, ravitsemus jne.

      Lääkehoito kannattaa aloittaa ennen kuin ahdistus pitkittyy.

    • ggg1

      hei.

      Paljon täällä on samanlaista kuin on itse kokenut.. Kaikki alkoi omalla kohdallani kun aloitin sairaanhoitajan opinnot. Sain tietoa sairauksista josta en aikaisemmin tiennyt mitään. Ymmärsin kuinka paljon eri sairauksia on ja kuinka vähään lääketiede kykenee vakavien sairauksien kohdalla tekemään, loppujenlopuksi. Ensimmäinen työpaikkani sairaanhoidon alalla oli vanhusten parissa jossa kaikki päivät kuluivat kuoleman ja erilaisten sairauksien ympärillä. Sitä huomasi pikku hiljaa itse "masentuvansa" elämän rajallisuudesta ja tiedostamaan paremmin jokaisen kohdalle tulevan kuoleman.

      Oireeni alkoivat oudoilla tuntemuksilla päässä. Huimaus, paineen tunne päässä, pyörryttävä olo, epätodellinen olo, keskittymiskyvyn puute.. yms. Noin 2 kuukautta ravasin päivystyksessä ja koitin sinnitellä töissä jonka jälkeen itkien lähdin päivystykseen. Tilanne paheni ja lopulta olin niin stressanntunut että sain paniikkikohtauksen. Itsellenihän kohtaus tuntui siltä että en saanut henkeä, taju meinasi lähteä ja aivan järkyttävä kuoleman pelko iski. Olin tällöin aivan varma että minulla on aivokasvain, aivoverenvuoto tms. Tuntui pahalta kun läheiseni eivät ottaneet tilaani vakavissaan. Olin todella ahdistunut. Sain päivystyksestä lähetteen aikuispsykiatrian poliklinikalle. Kävinkin siellä hetken ja sain lääkkeet jotka auttoivat vähän. En kuitenkaan suostunut uskomaan etten kärsisi jostain vakavammasta. Mieltä painoi koko ajan mahdollisuus esim. aivokasvaimesta. Hommasin itseni magneettikuvaan sekä yksityiselle neurologille. mitään ei löytynyt.

      Tämän jälkeen aloin kärsiä voimakkaista päänsärky kohtauksista, silmissä pimeni ja oksetti. Tämä diagnosoitiin lopulta migreeniksi johon sain lääkkeet.

      Olen nyt ollu 1½ vuotta kierteessä jossa pelkään sairastumista vakaviin sairauksiin. Olen väsynyt ja stressaantunut. Tarkkailen itseäni koko ajan. Nyt olen tähän mennessä epäillyt itselläni muunmuassa rintasyöpää, sydänoireita esim rytmihäiriöitä, suolistosyöpää, ms- tautia yms. joita olen sitten yksityispuolella tutkittanut. Paniikkikohtauksia saan noin kuukauden välein. Pelkään myös aivoverenvuotoa ja "napsahteluja " päässä. En enää kehtaa mennä lääkäriin koska lääkärit näkevät pitkän käynti historiani. Olen ruvennut laskemaan kuinka monta kertaa olen käynyt missäkin yksityisellä. Mihin voisin mennä jotta minut otettaisiin tosissaan eikä vain katsottaisi käyntieni määrää..?

      Kärsin myös jatkuvista virtsatietulehduksista mihin eivät antibiootit meinaa enää tehota. Ajattelen että jos kehoni on niin heikko puolustautumaan näiltä tulehduksilta miksen sitten saisi jotain vakamampaa sairauttakin.

      Luulen että kaikki tämä sairauden pelkoni johtuu juuri tästä ammatinvalinnastani. Tieto lisää tuskaa ja nähdessäni ihmisten sairastuvan ja kuolevan näihin sairauksiin olen niistä "itsekkin" ahdistunut. Kuoleman näkeminen ja ajatteleminen päivittäin on raskasta ja pelottavaa.

      Olen aina ollut herkkä ihminen ja jo pienenä pelännyt erilaisia sairauksia. Kun pelko ei hallitse minua olen rohkea, ahkera ja hyvin ulospäinsuuntautunut ihminen. Pelon hallitessa olen äreä, väsynyt, ahdistunut ja itkuherkkä.

    • NeitiNokkonen1233

      Heippa, päätin nyt kirjoittaa tänne myös. Eli itselläni alkoi viime talvena oudot oireet. En tiedä johtuvatko ne stressistä, huolestumisesta ja siitä kun oma äitini sairastui vakavasti.
      Oireina mulla on:
      - jatkuva pelko asioista
      -huimaus
      -heikko olo
      -itku herkkyys
      -outo olo
      -nopea ja outo hengitys
      -käsien pistely
      -vaikeus saada unta
      -ärtyneisyys
      -ruoka ei maistu
      -Pelko että tulen hulluksi
      -näkö vähän huonontunut, varsinkin kun katsoo tietokoneen ruutua
      Olikohan tuossa kaikki. Olen nyt kärsinyt näistä oireista n. 5viikkoa. Tosin on mulla ollut jo aiemminkin ahdistusta ja masennusta ihan teinistä asti.
      Talvella mulla sitten alkoi nämä tälläiset oudot oireilut, silloin oli vähän samantapaista oireilua kuin nyt ja se loppui sitten muutaman kuukauden päästä. Huimaus pysyi kauemmin ja sitten mulla todettiin jännitysniska, en tiedä johtuuko nykyinen huimaus myös jännitysniskasta.
      Tää oireilu saa mut vaan kauhean surulliseksi ja olen jatkuvasti jännittyneessä tilassa ja pelkään kaiken maailman sairauksia.
      Mulle tehtiin tossa joku aika sitten verikokeita ja kaikki näytti olevan ok, mutta olo ei kyllä ole ok.
      En pysty käymään kouluakaan nyt kauheasti tämän oireilun takia.
      Mulla nostettiin Sepram lääkitys n. 3vkoa sitten 20 mg, mutta tuntuu ettei ole vielä tehonnut ollenkaan :( Myös olen syönyt Opamoxia vähän, mutten tahtoisia syödä sitä kun jää koukkuun.
      Ennen tuo Sepram on ihan tehonnut, miksiköhän ei enää. Olenkohan enemmän ahdistunut kuin masentunut..
      Tämä asioiden miettiminen saa minut levottomaksi ja entistä enemmän pelkäämään. Tahtoisin että tämä olo menisi pois. :'(
      Kärsin kauheasti ja olen rampannut niin paljon lääkäreillä..Seuraava lääkäriaika on maanantaina, joten siihen asti pitää odottaa. En jaksa nähdä enää ihmisiäkään. :(

      • NeitiNokkonen1233

        Olen siis 24-vuotias nainen.


      • :) heheh

        Katso netistä Kuopiossa on "vaihtoehto" lääkäri. siis ihan oikea lääkäri joka hoitaa vitamiineilla yms. Saarenkartano Rautalampi

        http://www.saarenkartano.fi/


    • loppufinito

      Yksi lopen uupunut ja invalidisoitunut lyhyesti kertoo,että toiset paranee ja toiset ei. Oireet kaikilla samat mutta paranemisprosessi jokaisella erilainen.

    • Laala^^^^

      En yleensä kirjoita mihinkään palstoille, mutta kun nyt satuin tälläisen löytämään oli pakko. Itselläni on muutaman vuoden ollut hirveää ahdistuneisuutta, paniikkikohtauksia ja kuolemanpelkoa. Kuolemanpelko tulee esiin juuri aivoverenvuodon tai muun sairauden pelkona. Eikä asiaa helpota että sain 2 kk sitten ihanan tyttövauvan. Olen alkanut pelkäämään että hänellekin sattuu jotain. Oikeastaan joka ikinen hetki tunne käsissäni pistelyä, saan sydämentykytyksiä yms.. ne eivät lopu hetkeksikään. Ahdistuneisuus vain pahenee päivä päivältä. Enkä tiedä miten puhuisin asiasta jollekkin. Jos tilaisin lääkäriajan mitä sanoisin. Minne pitäisi soittaa. Millainen lääkäri hoitaa tälläisiä asioita. Tämä tekee elämästä todella hankalaa.

      • saman kokenut

        Hei laalaa,
        Mitä todennäköisimmin podet synnytyksen jälkeistä masennusta. Ota yhteyttä neuvolaan tai terveyskeskuslääkäriin. Löydät lisätietoa synnytyksen jälkeisestä masennuksesta eli baby bluesta netistä. Tärkeintä on kuitenkin ottaa yhtettä lääkäriin.


      • miksi paha olo

        moi. oon samanlaisessa tilanteessa. kuinka voit nyt?


    • migge291

      Yksityinen psyka on paras.. kallista on mutta terkkari kannattaa unohtaa suoraan. Niin paljon huonoja kokemuksia sieltä ja niin monta huonoa lääkekokeilua. Ne eivät uskalla/saa määrätä semmoisia annostuksia kuin esim. yksityiset. Kokemusta tästä yksityiseltä psykiatrilta verrattuna terkkariin. kun koitettiin yks kerran kokeiltu lääke 6x vahvemmalla annostuksella ja kyllä se ainakin yhteen vaivaan auttoi tuolla. Samassa jamassa kuitenkin mennään. Mutta näin yleisesti vain vertauskuvana tuo.

    • migge291

      hei se kaikki kohtalonkumppanit. Edellinen viestini taidettiin poistaa syytä en tiedä mutta laitetaanpas uusi hieman lyhennettyänä. Onko teillä vielä noita kyseisiä oireita mitä olette kirjoittaneet ja jos on niin mikä niihin on auttanut ? Miten selviitte parisuhteesta? Itellä kohta 2 vuotta takana suhdetta ja mukula tulossa avopuolison kanssa. Tuntuu vaan et pää hajoo päivä päivältä enemmän. töitä pystynyt jotenkin tekemään mutta vaikeaa se on.. päivä kerrallaan. jaksamisia kaikille.

    • TÄYSIN PARANTUNUT

      Terve kaikille. olen 23 vuotias nuorimies. oma masennukseni alkoi 13 vuotiaana kun isä käytti raskaasti alkoholia. 15 vuotiaana aloin itsekkin ryyppäämään ja ammattikoulussa kaverin itsemurhan jälkeen aloin saamaan paniikkikohtauksia. tauti yltyi niin pahaksi että sain lähes parikymmentä kohtausta päivässä. selvisin tästä citalopram 20mg avulla. sain koulut käytyä ja hommattua tyttökaverin ja työpaikankin. pikkuhiljaa ahdistus palasi lääkkeistä huolimatta ja olin viimmein niin ahdistunut että yritin itsemurhaa. junaradalla yön maattuani piti luovuttaa ja lähteä kotia kohti ja pääkin alkoi jo selvetä viinasta. jostain syystä junia ei sinä yönä kulkenut. kerroin tästä tyttöystävälle niin hän parin viikon päästä lähti. ajattelin että nyt saa kaikki riittää. lopetin juomisen ja lääkkeiden käytön ja aloin kuntoilemaan. tästä seurasi täydellinen hermoromahdus ja työpaikan menetys. 5 vuoden lääkekuurin jälkeen ihmisen aivojen serotoniini tuotto on täysin pielessä. päätin kumminkin että lääkkeitä en enään syö. olin todella masentunut ja elämän halu oli mennyt. terapia ei auttanut ja ehdoteltiin vain uusia lääkkeitä. olin niin loppu että mieleen tuli vain yksi ajatus. onko jumala olemassa? voiko hän auttaa? aloin lukemaan ja katsomaan uskonto aiheisia videoita. ahdistus vain kasvoi. sitten päätin että ei tässä ole enään mitään menetettävää ja lähdin rauhan yhdistykselle seuroihin. tunsin olevani niin ulkopuolinen ja ajattelin että mitä ihmettä minä täällä teen. ihmiset kumminkin toivottivat tervetulleeksi. seurat vaikutti niin syvästi että lähdin käymään uskovaisen mummoni luona kylässä ja hän siunasi minulle synnit anteeksi pitkien keskusteluiden jälkeen. illalla se sitten tapahtui. kuin salaman iskusta aloin itkemään ja itkulle ei tullut loppua. tunnin pyörein sängyssä märisten ja kun viimmein rauhoituin päälleni laski aivan uskomaton rauhan ja ilon tunne. tuntui siltä että sydän täyttyi lämmöllä ja lohdulla ja rakkaudella. en voinut muuta kuin hymyillä. olo oli niin kevyt etten ole ikinä kokenut vastaavaa. kaikki pelot masennukset ja ahdistukset oli poissa. en voinut nukkua koko yönä kun olin ratketa riemusta. jeesus pelasti minun elämäni ja olen nyt uskovainen ihminen. toivon sydämeni pohjasta että otatte tämän tekstin tosissanne ja ajattelette asiaa. 10 vuoden kärsimykset ovat ohi ja voin aloittaa elämän alusta onnellisena. Jeesus Kristus on vapahtaja. tãssä jeesuksen sanoja raamatusta: "tuokaa luokseni heikot ja sairaat niin minä parannan heidät" "autuaita ovat surulliset koska he saavat ilon" Jeesus haluaa pelastaa myös sinut. anna hänelle mahdollisuus. Toivotan kaikille voimia ja jaksamista.

    • TÄYSIN PARANTUNUT

      Haluan korjata. aikaisempaa viestiäni. Jeesuksen sanoista. autuaita murheelliset, he saavat lohdutuksen. tämä löytyy matteuksen evankeliumista luku 5 jae 4. toisen lainauksen tein muistini pohjalta mutten tarkistaessa löytänyt sellaista raamatun kohtaa. pahoittelen virhettä.

    • Laala^^

      Kyseisiä oireita on edelleen, apua niihin en ole saanut. Itsekin sain kesäkuussa pienen tyttövauvan, ja naimisissa olen. Parisuhde ei ole kärsinyt mitenkään. Miehelleni olen kertonut asiasta ja ymmärtää minua täysin. Kun sain lapsen oireet eivät ole olleet enää niin pahoja. Luultavasti johtuu siitä etten ole ehtinyt keskittyä niihin niin paljon kun hoidan päivät tuota lasta. Se on niin tärkeä ettei ehdi murehtimaan itseään :)

    • miksi oon olemassa??

      kuulostaa tutulta. kun ahdistus kroonistuu niin se vaikuttaa kehon fysiikkaan. Minulla on noiden oireiden lisäksi tullut muuta pelottavaa kuten näkyy valopalloja silmissä. ym en saa kohdistettua katsetta välillä. ym en nyt kehtaa kaikkea tähän kirjoittaa..


      Minulla on aivan kuin pakottava tarve etsiä koko ajan jotakin ahdistavaa ajattelun aihetta tms. sairasta ... eikö...? ja pelko ruokkii itse itseään aj olen taas oravanpyörässä.

      • siili3

        Minulla on myös tuota, että kelaan kaikkea kuulemaani kamalaa päässä enkä pysty lopettamaan. Tosin en todellakaan etsi lisää tietoa mistään ahdistavasta, vaan välttelen parhaani mukaan kaikkia ahdistavia uutisia, ohjelmia yms. Mutta elämän aikana on kertynyt aikamoinen arkisto kaikkea kamalaa mieleen, jota sitten pyörittelen, ja tuntuu, ettei minulla edes ole oikeutta olla onnellinen.


    • nutritionist
    • ahdistus!!

      olen 17v poika ja kärsin erittäin kauheasta panikki/ahdistuneisuus häiriöstä mikä on tässä mukavinta on vielä ADHD.... vaikeentaa selvästi mun ajatus mailmaa ja tekee kaikesta nii maalisen pahaa vaikka oisi kuinka pieniasia.16 vuotiaana sain ekan kohtauksen kun yhtäkki puuntakaa tuli kauhea kipu nivusiin taju meinasi lähteä enkä saanut kunnolla henkeä kävin lääkärissä kaikki tutkituttamassa mutta mitään vikaa ei löytynyt sain lääkityksen paniikkihäiriöön ja oireetkatosivat kunnes aloin olemaan erittäin agressiivinen ja jouduin lastenkotiin siellä vartuin noin 2kk kunnes pääsin takisin kotiin kaikki meni erittäin hyvin aloitin koulun uudestaan ja alkoi taas tuntua siltä ettei jaksa joka epäilemättä johtui siitä kun lopetin lääkityksen koska olo oli taas melkein normaali ja sitten noin muutama päivä ennen joulua kaikkia alkoi säikähdin kun silmissä välähti ja tajumeinasi lähteä enkä pystynyt ajattelemaan sydän hakkasi erittäin kovaa ja veren paine oli melkeen 200 kun säikyin ja olen todella herkkä kaikelle kivulle kuoleman pelolle ja kaikki ahdistaa nyt tänä päivänä ahdistaa olen väsynyt heikko olo tuntuu kun en näkisi välillä kunnolla muttak unnollakun katsoo niin ihan hyvin näkyy .välillä meinaa taju lähteä vieläkin ja ahdistaa panikoin kaikkea vähän on vilu niin luulen ettei veri kierrä ja pahimmat oiree.. AHDISTUS..HUIMAUS..HEIKKOUS..PYÖRTYMISEN PELKO..EPÄTODELLINENOLO..AJATTELU VAIKEAA..... säikyn joka asiaa ja on saman lainen olo ympäri vuorokauden en tiedä mitä enää pitäisi tehdä lääkärissä ravattu noin 5 kertaa ja sain masennus lääkkeet kun alkoi olo olla mitä kauheampi ja välillä helpottanut vähän että voi kaverille edes jutella ja käyn nyt ahkerasti psygolokilla ja sinne meno on erittäin vaikee kun päkerryttää ja tuntuu kävellessä että jalat jäykistyy ja happi loppuu kun nään paljon ihmisiä.. nyt on verikokeet ja sydänfilmi otettu ja sydän vilmissä näkyy rytmi häiriöitä ja kun saman aikasesti pienesti panikoin sydänfilmin ottaessa niin siellä näkyy jotain sivu suuntaisista infarkteista mutta kun rauhoituin oli normaali syke ja kaikki toimi on helppoa kun ei tarvitse yyksin kärsiä tästä ongelmasta itse olen niin sumussa ja sekaisin että tuntuu että sekoian aivan juuri sanonut ääneenkin jo että en kestä enää ja kohta mä lähden mutta ajatukset siirtyy aikaisemmin oli myös hirveetä itkuisuutta ja itkin myös siinä mutta nykyään en pysty enää itkemään vaikka tahtoisin vaikka miten koittaisi kauhean olon myötä ja olen kyllä todella vahva kestääksen tämän mutta välillä olen niin tuurta että tuntuu kun kuolisin ja pelkään jatkuvasti jotain vakavempaa tautia esim syöpää avioveritulppaa pienestä pään särystä alkaen TOIVOTAN KAIKILLE TSEMPPIÄ KESTÄÄKSEEN TÄMÄN OIREEN KANSSA MONI SANOO ETTÄ SEN KANSSA PYSTYY ELÄMÄÄN MUTTA JOS SE ON JATKUVAA NIIN EI TODELLAKAAN VOI KUN MULLA VIELÄ ADHD EI OLE HELPOINTA PAKO KEINOA TÄLLE !!!!!!! helpottanut paljon kun lukenut teidänkin juttuja kiitos teille ! =)

    • Suzann

      Kuten moni muukin tänne kirjoittanut, myös minulle tuli huojentunut olo, kun tajusin, etten ole yksin ongelmani kanssa. Mä kerron nyt omasta historiastani, ehkä siitä tulee jollekin jonkinlaista huojennusta. Mun oireet alkoi reilu vuosi sitten syksyllä ollessani opintomatkalla ulkomailla. Aloin yhtäkkiä lukiessa huomaamaan, että olo oli jotenkin epätodellinen ja tosi selittämätön. En yhtään ymmärtänyt, että mistä oli kyse, parissa päivässä olosta tuli todella sietämätön ja viikko ulkomailla oli suoranaista helvettiä, istuin vain luennoilla ja odotin poispääsyä. Ulospäin varmasti myös huomasi, etten ollut ihan ok, mutta ilmeisen hyvin sain kuitenkin pidettyä "kulissia" yllä. Oireita en nyt edes jaksa kaikkia luetella, ne oli hyvin samoja kuin monilla aiemmilla kirjoittajilla. Ehkä pahin oire ja eniten invalidisoiva on ollut suunnaton epätodellisuuden tunne/pelko ja siitä seuraava vakavan mielisairauden pelko.

      Suomeen palattuani avopuolison kanssa koitin viikon kärvistellä, mut sitten todettiin kumpikin, että nyt on tarve päästä heti hoitoon. Mulla kävi suunnaton onni sen suhteen, että pääsin heti YTHS:n lääkärille, joka ohjasi psykiatrian arviointiosastolle ottamaan yhteyttä. Kuus päivää olin osastolla, sinne joutuminen oli aivan kauhea isku. Tuntui vaan, että tässäpä tämä nyt oli, musta tuli lopullisesti hullu. Osastolla söin ketipinoria unen tukemiseksi ja aloitin cipralexin. Ahdistuksen puhkeaminen aiheutti mulle myös keskivaikean masennuksen, joten lääkitys aloitettiin kumpaankin oireeseen. Pääsin psykoterapiaan aivan ihanalle terapeutille, ja pikkuhiljaa elämä alkoi kuin alkoikin voittaa. Välillä muistuttelin ahdistuksen palatessa, et edelleen oot tässä hetkessä, tämän epätodellisen ajatuksen muodostaa mun mieli, se on vaan "mielikuvituksen" tuote. Mulle on ollut paljon avuksi asioiden kirjoittaminen, ahdistavan ajatuksen ylöskirjaaminen ja sitten sen vääräksi todistavat vastaväitteet perään. Kummasti asian näkeminen paperilla auttaa mieltä uskomaan, ettei nyt olekaan niin hätä. Olo oli niin hyvä, että lääkitys lopetettiin juuri ennen joulua 2012. Nyt reilu kuukausi sen jälkeen oireet ovat valitettavasti alkaneet palaamaan ja menenkin käymään uudelleen reilun viikon päästä psykiatrilla. Terapiassa käyn edelleen, ja sitä on tarkoitus jatkaa ainakin toinen vuosi vielä. Olo ei ole onneksi läheskään sitä tasoa, mitä sairastuessani se oli, pystyn käymään harjoittelussa ja välillä keskittymään ihan tavallisiin asioihin, vaikka ahdistus koko ajan naputteleekin takaraivossa. Pahinta mitä voi tehdä, on taistella sitä vastaan. Joudun kuitenkin miettiä, olisiko silti syytä vielä olla lääkityksellä pidempään kuin tämän vuoden jakson, haluaisin niin mielelläni pärjätä ilman sitä. Olen luonteeltani aika perfektionisti ja koen, että itse olen aiheuttanut tämän itselleni. Lääkitys kuitenkin sopi minulle, ainoa huomaamani haittavaikutus oli ruokahalun ja sitä kautta painon kasvaminen.

      Menkää oireidenne kanssa lääkäriin ja pyytäkää apua, nyt olen pikkuhiljaa yrittänyt saada itsenikin uskomaan sen, että tämä sairaus ei tapa, sen kanssa voi elää, kunhan oppii itselleen sopivat selviytymistavat. Jollekin toimii terapia ja toiselle terapian ja lääkityksen yhdistelmä. Tässä kuitenkin yksi harjoitus, joka itselläni on auttanut. Istu/makoile oikein mukavasti sohvalla yms. ja kutsu ahdistusta, anna sen tulla ja oikein tunnustele, mitä kaikkea mielessäsi liikkuu. Kun ahdistuksen osaa kutsua ja sallii sen tulla, sen voi vähitellen myös oppia lähettämään pois. Ja kappas, tuon ahdistuksen kutsumisen jälkeen et olekaan kuollut tai seonnut kuten varmaan oletat käyvän.

      Ihmisen mielellä on aivan älytön voima, sen olen oppinut. Nyt pitää vaan vielä oppia elämään sen voiman kanssa. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

    • Samaa ongelmaa.

      Käytin tyttäreni lastenpolilla normaalissa tarkastuksessa ja siellä lääkäri kysyi sitten omaa vointiani niin päätin kertoa näistä paniikkikohtauksista joita saan. Lääkäri pisti lähetteen aikuisten vastaanotolle ja maanantaina olisikin tarkoitus mennä sinne juttelemaan. Pelottaa hieman mennä sinne kun lääkärikin katsoi hieman kieroon ja kyseli että miten sitten pärjään tyttären kanssa. Vielä ei onneksi ole tullut hetkeäkään etten olisi pärjännyt ja aina kun tytär on lähellä ja sen kanssa touhuaa niin paniikit on pysynyt poissa. Onhan mieskin tuossa auttamassa jos sellainen tilanne tulisi mutta onneksi ei ole tullut.
      Mulla on tullut myös pelko kaikkiin lääkkeisiin, edes särkylääkettä en uskalla ottaa. Tuntuu että tää kaikki johtuu aikasemmasta elämästäni, nuorempana kokeilin kaikennäköisiä huumaavia aineita (joka kaduttaa) ja silloin sain muutamia kertoja paniikin jonka seurauksena päätin lopettaa kaikki typeryydet ja elää kunnon elämää. Löysin ihanan miehen, menin naimisiin ja sain suloisen tyttären. Paniikit silti vainoavat. Saa nähdä mitä maanantaina sanotaan :) Jänskättää.

    • myötätuntoinen

      Epätodellisuuden tunne, pelko, oudot oireet - ne ovat hengellisiä asioita. Demonit ovat pieniä kiusaajia, jotka yrittävät hallita ihmistä ja nauttivat kun joku pelkää. Joku kertoi että oireet loppuivat kun hän kohtasi kuolemanpelkonsa ja sanoi että no kuollaan sitten. Tämä on loogista, demoni menetti kiinnostuksensa kyseiseen ihmiseen, kun kiusa ei enää onnistunut. Heikon demonin kohdalla tämä voi riittää. Yleensä kuitenkin tarvitaan joku ihmistä väkevämpi käskijä - Jeesus. Häntä tottelevat ihan kaikki, oireet, pelot, paniikki ja epätodellisuuden tunne. Jos kaikki muu on kokeiltu, menkää rakkaat ihmiset sinne missä apu on, vaikka hengelliseen tilaisuuteen jossa on parantamisen armolahjat käytössä. Kun Jumalan työntekijä laskee kätensä päällesi, kaadut pehmoiseen pumpuliin ja heräät todellisuuteen. Rauha valtaa sisimmän. Elämä on sen arvoista. Oikeasti ei ole mitään pelkäämistä, sillä Jumala antaa aina anteeksi. Jeesuksen veri takaa sen.

    • Kulkuri

      NeitiNokkonen, mitä tarkoittaa jännitysniska?

    • Lisbe2013

      Heippa kaikki kohtalotoverit!

      Haluaisin kertoa oman tarinani ahdistuksesta.
      Olen ollut aina kova jännittäjä ja pelkään epäonnistumisia hyvin paljon. Stressaan helposti ja haluan onnistua kaikessa mitä teen, kukapa ei. Asetan itselleni kovia tavoitteita ja kurkotan usein liiankin korkealle, vaikka vähempikin riittäisi. Syksyllä 2012 aloitin lähihoitajaopiskelut ja stressasin paljon siitä, tulisinko pärjäämään kyseisellä alalla ja riitänkö minä ja persoonallisuuteni hoitamaan toisia ihmisiä. Noh kaikkihan sujui moitteettomasti (kuitenkin kovalla työllä) kevääseen asti kunnes olin väsyttänyt itseni pahasti. Alkuvuoteen liittyi myös paljon muita stressaavia asioita, kuten muutto vanhempieni omakotitaloon; aivan uusi elämä oli aloitettava mieheni kanssa. Tähän opiskelut päälle ja 8 viikon harjoittelujakso sairaalassa olivat piste i:n päälle. Palattuani takaisin kouluun harjoittelun jälkeen ei mennyt kauaakaan, kun ensimmäiset paniikkioireet tulivat ja siitä seurasi valtava ahdistus, joka vei nopeasti toimintakykyni. Jouduin olemaan poissa koulusta viimeset viikot ennen kesälomaa. Suunnitteilla oli tehdä koko kesän ajan töitä vaan kuinkas kävikään; parantelin itseäni koko kesän valtavasta ahdistuksesta, jonka taustalla todettiin masennus. Ahdistukseni liittyy sairauden pelkoihin, erityisesti kaikkiin aivosairauksiin; aivokasvaimeen, aivoinfarktiin, veritulppiin yms. Pienikin vihlaus tai kipu päässä saa minut pelkäämään pahinta; olen aivan varma että nyt halvaannun tms ja kierre on valmis. Saatan murehtia koko päivän ja odotan iltaa kunnes pääsen nukkumaan ja totean aamulla, että taaskaan ei käynyt mitään. Olen saanut apua ahdistukseeni, käyn psykologilla ja psyk.sairaanhoitajalla. Hoitooni kuuluu myös lääkitys, cipralex 10mg ja olen ollut tyytyväinen että aloitin, koska miksi pitäisi kärsiä, jos lääkkeet ja terapia yhdessä parantavat oloa. Toki minulla on vielä pitkä matka parantumiseen, mutta pahin on ohi. Toki välillä tulee epätodellisia oloja, mutta ne menevät nopeasti ohi ja osaan suhtautua niihin eri tavalla nyt. Pahinta on ollut ehkä se, että nyt kun tunnen itseni suht terveeksi, pelkään että "eihän minulla voi näin hyvin mennä" ja jälleen löydän fyysisiä oireita päästäni, ikäänkuin en luottaisi omaan olooni. Minulla on myös todennäköisesti jännitysniska, joka juuri tuo nuo pään oireet. Oireet helpottuvat, kun niitä ei kyttää. Esim. jos olen kavereideni kanssa koko päivän tai minulla on muuta kivaa tekemistä en mieti asiaa sen koommin. Paniikkini alkoivat yleensä sellaisella sekoamisen pelolla, en oikeen vieläkään osaa kuvailla tunnetta, mutta ehkä sellainen, että ajattelen hetkellisesti etten esim. ymmärrä mitä teen ja aivoni eivät jotenkin toimisi, vaikka tasan tarkkaan olen järjissäni sillä hetkellä. Onpa vaikeaa kuvata, mutta uskon että saman kokeneita löytyy. Minulla oli myös melkein kaikki mahdolliset fyysiset oireet, joita paniikkihäriöön kuuluu.
      Pahoittelen, jos teksti on sekavaa.. kirjoitin lähinnä mitä mieleen sattui tulemaan! :) Olisi mukava vaihdella kokemuksia, koska tiedän, että meitä on moneen junaan.
      Mukavaa kesää kaikille ja koitetaan jaksaa! :)

    • Omakohtainen kokemus

      Kuulostaa hyvinkin tutulta kaikki nämä teidän tekstit!
      Ymmärsin VIHDOINKIN vuosien kärsimisen jälkeen, mistä oireeni ja ongelmani johtuvat. Epätodellisuuden tunne, oma keho tuntuu vieraalta ja ettei sitä olisi olemassa, sairauksien pelot, ahdistus, masennus, syömishäiriö, epävakaan persoonallisuushäiriön oireet, lamaantuminen, kehon tunnottomuus, mielen ja kehon yhteyden katkeaminen, keholliset ylireystilat (kuten voimakas punastelu, hikoilu, käsien tärinä), sosiaalisten tilanteiden ahdistavuus, kuin eläisin unessa tai toisessa todellisuudessa ym ym. Näitähän riittää!

      Ja siis kyseessä on kohdallani traumasta seurannut dissosiaatio ja traumaperäinen stressihäiriö. Nuo epätodellisuuden tunteet ja omasta kehosta vieraantuminen liittyvät dissosiaatioon kuuluvaan depersonalisaatioon. Suosittelen kaikille näistä oireista kärsiville miettivän tarkasti omaa mahdollista traumataustaansa ja perehtyvän dissosiaatioon ja traumaan esimerkiksi näiden linkkien kautta:

      http://www.traumajadissosiaatio.fi/D/yleiskatsaus.html
      http://www.traumajadissosiaatio.fi/VD/vakavat_dissosiaatiohairiot.html
      http://www.traumaterapiakeskus.com/18

    • näinn

      Mukava tietää, että Suomessa näinkin paljon muitakin, joilla ko. oireita. Olen siis 21-vuotias nuori mies. Lapsena / nuorempana olin aika pahastikkin luulotautinen; pelkäsin kaikkea mahdollista minulle tapahtuvan ja yleensä tietenkin olin kuolemassa kyseiseen tautiin. Tuli siis sairastettau "SARS:t, lintuinfluenssat, MS-tauti, syövät yms. Lisäksi oli kauhea pelko, että saan jonkun HIV:n yms, joka näyttäytyi kauhealla käsien pesemisellä. Lisäksi oli jonkin verran pakko-oireita mm. hellat, kahvinkeittimet yms piti tarkistaa ennen nukkumaan menoa moneen kertaan. Kaiiki em. oireet häipyi murrosiän alettua. 13-18-vuotiaana elämä siis oli kauheankin huoletonta ja villiä ja tuli kokeiltua kaikkea, väliin tosi typerääkin.

      Noin 18-vuotiaana muutin omaan asuntoon ja aluksi meni hyvin, mutta sitten oireet palasivat. Tietenkin "oman elämän" aloittaminen pelotti ja jännitti, ja oireeti johtuivat paljolti siitäkin. Lisäksi jotku alakerran narkit kerran yritti tulla mun luo melkeen oven läpi kun olivat erhtyneet asunnosta. Kerran kouluun lähtiessä unohin kahvinkeittimen päälle, mikä sitten tietenkin lisäsi pakko-oireilua ja tarkistamisen pakkoa.

      Väliin oon kokenut tosi ahistavaa oloa, masennusta, kovaa hikoilua, epätodellista oloa (aivan kuin väliin katsoisin toisen silmin tai kaikki näkyisi jotenkin epäselvästi mutta kohdistaa katseen näkee aivan hyvin, yms.) paniikkituntemuksia yms.

      Nyt tiedän että, tietynlainen luulosairaus ja pakko-oireet liittyvät lapsuuteen/nuoruuteen ja sillä tavalla käsittelee asioia ja oppii elämänhallintaa. Omalla kohallani luulosairaus ja pakkoireet väistyivät aika hyvin itsestään tietyn ajan jälkeen (n1½ vuotta eli 19½ vuotiaana suurinpiirtein). Masennus, ahdistus, epätodellinen olo, paniikkituntemus on myös laantunut. Juurikin tämä marras-joulukuun aika pahin, eli kun on kaikkein pimeintä. Silloin yleensä alkaa masentamaan ja ahdistus nousee, lisäksi väliin epätodellista oloa. Tätä ennen viimeksi toissa vuona tähän samaan aikaan oli tälläistä. Nyt tosiaankin vähä jaksamattomuutta, masennusta, ahdistusta ja epätodellista oloa, joista pahin on toi epätodellinen olo. Tätä on siis aikasemminkin ollut ja menee silleen "jaksoissa justiin" ja aina tähän marras-joulukuun aikaan. Lisäksi oon huomannu että kahvinjuonti edesauttaa asiaa ja valvominen. Itselläki tässä takana raskas yövuororupeama joka varmasti edesauttaa asiaa. Helpottaa kummasti kun tiedän tämän menevän ohi kuten aikaisemminki on tehnyt, ja nytkin itseasiassa jo kun ajattelee, että tää on ohimenevää niin epätodellista olo ei oikeastaan ole :) kaikki johtuu just siitä kun asiaa ajattelee ja se pyörii mielessä niin paljon, että muu ajatustoiminta tavallaan hämärtyy.

      Edelleen kylläkin tarksita aina kun kotoa lähden, että kaikki on kiinni ja oven varmista että menee lukkoon. Mutta tuo on kuite iha tavallista huolehtimistakin. Kaiken kaikkiaan menee siis hyvin ja oon päässy noista em. oireista aina eroon levolla ja positiivisellä ajattelulla, koska ne kaikki tosiaan on "pään sisällä" joka kehittää sit noita oireita kuten täällä moni onkin jo sanonu. Lisäksi oon menossa alkuvuodesta inttiin joka tieten jännittää ja jopa vähän ahdistaakin välillä vietävästi, joten vielä tämä vuoden aika mille oon herkkä.

      Mutta kyllä taas tästä.

    • masentiunut-2011

      onko kilpirauhas arvot otettu?

    • PaniikkiHenkka

      Kiitos ihmiset, olen yrittänyt kauan selvittää mikä minua oikein vaivaa. Kun menen nukkumaan niin tunnen kihelmöintiä ja sykkeitä päässä ja sellainen "sähköisku" koko kehon läpi, hikoilen jääkylmässä, joskus on jääkylmä lämpimässä. Julkisilla paikoilla myös on yleistä että näin käy, ihmispelko. Vaikea keskittyä mihinkään. Kaupan kassalla välillä pakenen jonosta vaikka on 1 ihminen mun edellä koska kuvittelen tipahtavani siihen paikkaan. Olen tähän asti turvautunut alkoholiin kun näitä oireita on syntynyt ja sitä mukaan on tullut pieni riippuvuus pulloon. Ei mikään paras mahdollinen valinta mutta kun olen käynyt yli 10 kertaa lääkärissä ja ne ei ole osannut tehdä mitään asialle enkä ole ollut tarpeeksi vankka sanomaan niille mitä tarvitsen. Viimeksi sain reseptille "Norflex" nimistä lääkettä selkäkipuihin. Vaikka sanoin että minulla on paniikkihäiön tapaisia oireita niin silti he antoivat minulle näitä lääkkeitä, ja ruiskuttivat pakaraan suuren annoksen sitä ja lähetti heti kotiin. Ensimmäinen yö oli pahin kokemus elämäni aikana. Sitä ahdistuksen ja pelon määrää. Tuntui n. 20 tuntia kun olisi papaattimatto räjähdellyt päässä ja näin omiani (luurankoja jotka vuosi verta silmistään ja pomppi ympärilläni yms.), laskin alleni pelosta ja juoksin päin seiniä. Katsoin jälkeenpäin ettei tätä lääkettä saisi missään nimessä antaa ihmiselle joka juo säännöllisesti alkoholia ja jolla on mahdollisesti paniikkihäiriö. Muistakaa lääkärille mennessä jos teillä on paniikkia ettei teille saa missään nimessä antaa tuota lääkitystä.
      Näiden keskustelujen perusteella tiedän nyt mikä mua on vuosia ja vuosia vaivannut, ja osaan nyt perusteellisesti selittää huomenna päivystyksessä oireeni.

      Voimia veljet ja siskot, kyllä tästä hengissä selviää. Kuntoilukin on hyvä vaihtoehto !

    • tp_83

      Täähän oli ku suoraan mun suusta, itellä samat oireet/tuntemukset. Tosin en oo lekurissa käyny, (vielä) mut se ei oo kaukana koska tää on jotain aivan perseestä. Ite kans pelkään heti kaikkee pahinta mahdollista maan ja taivaan väliltä ja sekös näitä oloja pahentaa.. =/

      • tp_83

        Kaikki oikeestaan alkanu hiljalleen lapaluun takana olleesta kivusta/jomotuksesta. Selkä ei kieltämättä parhaimmassa iskussa ole täl hetkellä ja saattaahan se olla et osa näistä omista oireista kumpuaa tuosta selän ja niskan jumituksestakin..


    • Chicken

      Kaiken takana on sen perusturvallisuudentunteen ja sen normaalin "elämän itsestäänselvyyden" menettäminen ja sen tilalla kuoleman pelko, vaikka sitä ei välttämättä täysin tiedostakaan, tai halua edes myöntää. Jokainen tietää, että elämä voi päättyä vaikka ilman näkyvää syytä ihan yllättäen, mutta normaalisti sitä ei kuitenkaan pelkää eikä vatvo mielessään. Ahdistus saa psyykeen nyrjähtämään ja sitten kaikki "epänormaali" tuntemus, säkenöinti, yhtäkkinen kipu, huimaus, sirinä päässä, näköhäiriö jne jne jne muistuttaa kuolemasta. Se tasapainoinen fiilis ja elämän itsestäänselvyys on vaihtunut tunteeseen "elämä on hiuskarvan varassa" ajatteluun.

      Mulla pelkääminen alkoi ennen kuin täytin 4 v. Muistan hyvin kun tunsin rytmihäiriön. Mummo luki kaasuvalon loisteessa mulle iltasatua, ja keskeytin hänet kysymällä, että "voiko siihen kuolla?" Vuosien saatossa ajattelin usein sydämen pysähtymistä, ja myös aivoverenvuotoa. Siitä tuli vähitellen riesa, joka vei voimia ja verotti koulunkäyntiä. Enkä siitä pelosta oikeestaan kenellekään puhunut. Yksin yritin selvitä sen kanssa. Sitten 18 v. sain ensimmäisen ph-kohtauksen. Olin matkalla töistä kotiin kun tuli rytmihäiriöitä. Lopulta se oli yhtä kauhua. Rintaa puristi eikä saanut kunnolla hengitettyä. Hyvä etten läähättänyt itseltäni tajua pois. Tk:ssa sitten todettiin, että ihan vaarattomia kammioekstroja. Sain lääkkeet, mutta elämäni oli lopullisesti siitä päivästä lähtien pilalla. Kuolema oli läsnä koko ajan. Jopa migreenin näköhäiriöt sai miettimään, että onkohan toi aivoverenvuodosta johtuva ilmiö.

      Nyt on ikää 40 ja elämä on vähitellen muuttunut epätodelliseksi ja epävarmaksi ajaksi maan päällä. Lähes joka päivä mietin, että onko vuosikymmenien stressaaminen jo saanut voimani loppumaan. Ahdistuneisuus ja ph on varsin invalidisoiva noidankehä, jos ei asiasta kenellekään puhua tai ei hae apua. Jos annat ph:n riivata itseäsi pitkään, niin se todella lopulta käy fysiikan päälle unettomuuden ja kroonisen stressin merkeissä. Ensin pelkää fyysisiä ongelmia ja lopulta ne itselleen aiheuttaa sillä pelolla. Aika hurjaa touhua.

      • Anonyymi

        Chicken, täällä toinen jolla 95% samanlainen tarina, kuin sinulla! Taisin olla 16-17v, kun ensimmäisen kerran sain paniikkikohtauksen auton takapenkillä, kun olimme kavereiden kanssa viikonloppuna ajelemassa ja alkoholia juomassa. Tuntui, että henkeä en saa ollenkaan ja aivan järkyttävä olo. Vuosien saatossa varmaan satoja PH-Kohtauksia tullut, mutta lääkärissä olen käynyt vain 5kertaa ja pari kertaa piti lähteä odotushuoneesta pois, kun alkoi ahdistamaan niin kauheasti. Ikää jo nyt 40v ja en ole tästä kenellekkään puhunut. Kaventaa elämää todella paljon tälläinen. Esimerkiksi en voi kuvitellakkaan, että olisin jonkun muun kyydissä autossa, alkaa hartioita puristamaan ja verenpaineet kohoamaan ja ihan jäätävä olotila tulee, puhumattakaan jos menisin vaikka linja-autoon, ei ikinä. Se on todella ihmeellistä, miten voi noinkin normaali ja arkinen asia aiheuttaa erittäin epämiellyttävän olotilan. Kädet puutuu, hengitys muuttuu "katkonaiseksi", joka kohtaan alkaa pistelemään ja vihlomaan ja sitten omilla käsillä niitä jokaista kohtaa kokoajan koettaa nykiä mitä pistelee ja vihloo, niin näyttää ulkopuoliselle varmaan aika hurjalle. Alkoa, kun ottaa niin hetkellisesti tulee rennompi olotila, mutta seuraavana päivänä yleensä sitten aivan hirveät paniikkihäiriöt. Olempa lukemattomia kertoja puhelimellani kuvannut itseäni, kun on päällä oikein paha paniikki/ahdistuskohtaus ja katsonut sitten, kun tilanne rauhoittunut, niin kyllä se näyttää oikeasti tosi hurjalle.


    • dippadai123

      "Se tasapainoinen fiilis ja elämän itsestäänselvyys on vaihtunut tunteeseen "elämä on hiuskarvan varassa" ajatteluun. "

      Kyllä, juuri näin. Koko ajan on tietoinen, noh ihan todellisesta vaarasta, mitä vaan voi käydä itselle tai läheiselle, joka ikinen sekunti, joka päivä. Koko ajan on ympärillä, omassa kehossa merkkejä "sen jonkun kamalan" läsnäolosta, ilmisesti kuoleman. Rauhaa ei ole. Ja vuodet kuluu ja kuluu.....Ja se ihan oikeasti lähestyy joka päivä.

    • monta syytä

      Vatsan happovaivat saattavat heijastua ja nousta melkein päähän, siis nielun ylä-osaan ja joillakin tai siis aika usealla kahvi ja limut, sokeri, hapolliset juomat, sipulista aiheutuvat kaasut, huono ruoan sulatus vaikuttavat myös tollaisen olotilan tulemiseen...muista ottaa huomioon ihan kaikki, koska mikä tahansa syömiseen ja juomiseenkin voivat aiheuttaa, myös alkoholi ja tupakka voivat aiheuttaa, kuten myös jo mainitut kahvi ja limpsa kofeiinineen, jos tiedät mitä kofeiini voi aiheuttaa, kofeiini stimuloi aivoja tunnottomiksi, sokeri, hiilihappo, niin kuin myös sulfaatit, väriaineet, hiilihappo on siinä paha missä mainitaan, hiilihaposta, fosforihaposta, foolihaposta, sitruunahaposta, liiallisesta puhtaan veden kertymisestä kehoon ja nesteen liiallisesta määrästä kehossa aiheuttaa myös outoa oloa, kuin myös sokeritasapainon heittelehtiminen vat syitä, jotka voivat aiheuttaa

      • kaikki huomioon

        valkosipulikin aiheuttaa huimaavaa tunnottomuutta ja jotkinmuutkin sipulit ja varsinkin raakana, mitä kypsempi sipuli, sitä vähemmän se aiheuttaa suolistokaasuja


    • Netksu

      Oletko lukenut terveyskirjastosta - sähköyliherkkyys?

    • LiAn

      Itse kärsin täysin samoista peloista/oireista. Nyt sattumalta menin googlaamaan saamistani sähköiskumaisista tuntemuksista kehostani ja löysin tämän. Pahon pelkoni mitä tänäpäivänä koen on sydänkohtaus, en voi nukkua tai istua sellaisessa asennossa missä tunnen pulssini, ja jos en tunne pulssiani, luulen ettei sydämeni lyö ollenkaan.
      Saan usein myös kuumia aaltoja jotka muuttuvat kylmäksi hieksi,sydän muljahtelee, ja öisin säpsähtelen juuri nukahtaessani, koska säikähdän juuri sitä mitä tapahtui, jos tapahtui. Olen myös erittäin ärtynyt ja ahdistunut, ja luulen kokoajan kuolevani johonkin. Olen noin 18-vuotias ja olen aina pelännyt erilaisia sairauksia, mutta noin vuosi sitten oireeni pahenivat kun sain ensimmäisen paniikkikohtaukseni. Kävelymatkat joita taitan, saa sydämeni hakkaamaan ja mieleni taas pelkäämään sydänkohtausta. Pelkään myös sekoavani, ja välillä luulen että olen jo seonnut, kun kuvittelen asioita mitä muut eivät ymmärrä. Välillä toivon että kuolisin vain pois, niin tämä ikuinen pelko ja ahdistus tulevasta päättyisi. Itse syön myös silloin tällöin rauhottavia, jotka helpottavat oloa hetkeksi, mutta sitä rauhoittavaa oikeasti tarvitsee juuri silloin enemmän kuin koskaan.(nykyään aina)

    • artsi7

      Pääsin eroon vastaavista oireista ennen kaikkea joogan avulla eli hengitysharjoitus venytykset. Kotonakin voi tehdä ja vie noin 30 minuuttia/päivä. Eli tekee aamuin/illoin joogat. Netissä on paljon ohjeita perusjoogasta. Pieni vaiva, mutta suuri hyöty! Ihminen on kiihtyneessä/ylijännitystilassa ja sitä pitää vain purkaa pikkuhiljaa. Liikunnalla, ruokavaliolla, ystävillä ja mukavilla harrastuksilla on myös suuri vaikutus. Paniikkihäiriötä on nykyään todella monella, eikä siihen todellakaan kuole. Siitä kannattaa puhua ystäville ja läheisille, sekin helpottaa.

    • artsi7

      ....ja tottakai kahvi, limukat ja sokeri minimiin tai kokonaan pois

    • fkgkhgjk

      Rukoilkaa jeesukselta apua. Kokeilkaa edes. Teillä ei ole mitään menetettävää.

    • Taas ahistaa

      Kirjoitetaanpa tännekin jos jollain ois vastaavia kokemuksia.

      Eli ahdistushäiriö palasi pahempana kuin koskaan tai ainakin musta tuntuu siltä :( Pari vuotta menikin jo suht koht hyvin... On uusityö oppisopimuksella, ollut siis stressaavaa aikaa. Ja huomasin jo loppukesästä väsymisen merkkejä.

      Töistä nyt ollu pois reilun viikon. :( Ja tuntuu ettei tota oo mahollista jatkaakaa tälläsellä ololla.

      3,5viikkoa sitten menin ja kaaduin pyörällä, hampaat edellä tietenkin asfalttiin... Siitä alkoi sitten jatkuva itsensä tarkkailu, pelko aivoverenvuodosta jne.. Ravannut lääkäreissä huimauksen ja epätodellisen olon vuoksi. Tänään tais olla 6-7 kert ku hain sairaslomaa. Maanantaina sain lähetteen keskussairaalan päivystykseen että siellä sitä tarkemmin arvioitas kuvantamis tarve.. Mitään neurologisia puutoksia ei testeissä ollut mitkä siis tehtiin kanssa jo varmaan 4kerran, eikä siis syytä kuvantamiseen. Kaularangassa mulla on ylimpien nikamien nivelsiteiden venahdus vamma jo aiemmin todettu magneettikuvissa, jännitysniska ja asentohuimauskin.

      Nyt vaan ahdistaa kaikki oikeestaan, huimaa, kuvottaa, käsissä pieniä tuntohäiriöitä mm elohiiren tuntua oikeessa kädessä, vasemmassa välillä tuntuu kuin ois joku ranneke kädessä. Pelottaa mut jotenkin jo alan uskoon kyllä ettei oo mitään aivoverenvuotoa tms... :D Tunnen itteni välilä niin hemmetin toopeksi, useemmin oon vaan niin noiden ajatusten sisällä et on tosi paha olla :( Lääkkeenä sertralin 50mg tällä hetkellä, olin jo kerennyt pudottaan sen 25mg tuos keväällä ajatuksena oli se jättää pois vallan. Sekin voi tietty olla yksi syy miksi olo pahentunut näin :(
      väsyttää ja masentaakin nii vietävästi.. :(

      • 12352453

        Sertraliinikäytöllä voi hyvin olla huomattavasti isompi vaikutus tilanteeseesi kuin osaat arvatakkaan.


      • Taas ahistaa
        12352453 kirjoitti:

        Sertraliinikäytöllä voi hyvin olla huomattavasti isompi vaikutus tilanteeseesi kuin osaat arvatakkaan.

        Meinaatkos juuri tuon annoskoon pudotuksen suhteen?

        Vai sen että oon nostanut sitä nyt oireiden lisäännyttyä?


    • artsiiiii

      Artsi, millasia venytyksiä teet? Oon itseki innostunu nyt venyttelee mut en oikeen löytäny netistä että mitkä liikkeet auttais just ahdistukseen ja niskajumeihin.

      • Ahistaa taas

      • Artsi7

        Jooga vaikuttaa autonomiseen hermostoon ja siten myös paniikkiin ja ahdistukseen. Teen palleahengitys 10 krt selin makuulla, hartiaseisonta, aura, kala, pää polviin, kobra, lapsi, jokaista liikettä 30-180 sekuntia. Netistä löytyy liikkeet näillä nimillä.


    • jhffds

      Kiitos videosta, tein jo kerran äsken ton läpi =) Ja kiitti artsiki vinkeist, pitääki googlaa noi joku kerta ja perehtyy vähän. Toivottavast auttas sit hapensaantiin ja huimaukseen nää.

    • Artsi7

      Jooga, ulkoliikunta, sos.kanssakäyminen, ruokavalio helpottaa ahdistusta. Ja syitä ahdistukseen pitää myös selvitellä. Jos luonnonkeinot ei riitä niin sit masennuslääkettä lisäksi.

    • Mietteliäsmies

      Minulla on myös ollut vastaavia oireita, laukesi rauhaskuumeen loppupuolella. Unettomia öitä paljon ja muuta stressiä, ikäänkuin takaraivoon olisi iskenyt jokin lukkotila päähän. Tällä hetkellä tilan laukaisemisvaiheesta on kohta kuukausi ja kaikki muut oireet ovat hävinneet paitsi edelleen tämä outo tuntemus päässä ja jatkuva outo/epätodellinen olo, tähän liittyy myös satunnaista pahoinvointia. Jos teen fyysistä reeniä niin olo ikäänkuin pahenee hetkeksi aikaa. Mitään muuta fyysistä oiretta ei ole, vain ja ainoastaan tämä jatkuva outo olo päässä/kehossa, ikäänkuin olisin jonkun ohuen lasikuvun sisällä. Pystyn kuitenkin keskittymään asioihin. Esim. jos pelaan tietokoneella hektisiä pelejä tietokoneella, homma onnistuu ok. Vähän kuin maailma ympärillä olisi erilainen tai olisin jatkuvasti pienessä huppelissa. Hankala selittää, mutta varmasti löytyy kohtalotovereita.

      Voiko tämä olla jotain ahdistuneisuutta tai stressihäiriöö, derealisaatioo tai jotain muuta? Helpottaako ajallaan?

    • artsi8491

      Kovan ahdistuksen kokeneena - tuumaa ensin onko jokin asia joka aiheuttaa ahdistuksen ja epätodellisen olon. Kaikki rentouttava/rauhoittava on aina eduksi. Epätodellisen olon voi aiheuttaa jo pelkästään niskajumi, joka useasti johtuu stressistä.

    • Eläkeläinem

      Itse koko muistini ajan jonkinlaisia ahdistus pakkoajattelu jopa masennus oireita. Olen hoitanu itseäni luononlääkkeilä jotka helpottaneet oloani.l theaninen ollut yksi parhaimmista. Myös kukkatipat esim.suopursuauttaa . Myös kärsimyskukka auttaa.mikäännäistä ei ole minua parantanut.on qikoja ettei ole mitäänja sittentaas alkaa. Itse olen aina ollut uskovainen mutta jos tauti on ei usko sitä poista. Onhanuskovaisillakin kaikia sairauksia.luen juuri kirjaa Deb Shapiron Kehosi paljastaa mielesi. Kirjastosta.selventää aika paljon asiaa ihmisen kehon muistista. Jooga on myös hyvä ja muukin liikunta. Vaihtoehtohoidoista minulle on ollut apua esim elämänkaari vyöhyketerapiasta. Olen käyny myös hypnoosissa joka laukasi pahinta ahdistusta. Kaikki tuo on kallista ja mahdollisuudet vähäisemmät kun jäin eläkkeelle ja tulot pienet.toive on että tulisi päivä etten tuntisi ahdistusta jolle ei ole nimeä ja fopiat häviäisi.

    • Artsi7789

      Jos ahdistus on kova, luontaistuotteet eivät kyllä auta. Vaikutus on minimaalinen. Kokeilin lähes kaikki luontaistuotteet. Eli kannattaako niihin tuhlata rahojaan.

      Lievät ahdistelut lähtee sen sijaan ihan tunnin ulkolenkillä tms..

    • eräsNäkökulma

      Luin tämän ketjun ja en voi olla kommentoimatta koska koska itse olen päässyt tämän kaltaisista oireista eroon.

      Oikeiden ja todellisten paniikkioireiden joukossa on paljon sellaisia joiden oireet johtuvat sisäilmaongelmien tuomista sairauksista. Mm lähes kaikki koulut ovat saastuneita, joten oireilu alkaa jo sieltä. Jos vähänkin huomaa että oireet vaikuttavat jotenkin hengitykseen, ne pahenevat rasituksessa tai jos hengästyy vähänkin, yöllä nukkuessa hengitys oireilee, hyperventiloi, on jatkuvia rytmihäiriöitä, jatkuva huimaus varsikin aamuisin, kannattaa ajatella että oleskelee huonossa sisäilmassa ja koneellisessa tuuletuksessa huoneessa jossa ei koskaan oteta raitista ulkoilmaa ikkunoista.

      Itse alkoivat paniikkikohtaukset olla niin kovia, että tilasin monta kertaa ambulanssin ensi apuun. Flunssa pahensi oireita aina, koska keuhkot olivat jo niin ylikuormittuneet ja tukossa ettei henki kulkenut. Kukaan lääkäri ei tunnistanut oireita.

      Jouduin astmatutkimuksia varten puhalluskokeisiin, jossa käytettiin keuhkoja avaavaa lääkettä. Tämä lääke buventol oli ihme. Pari viikkoa otettuani sitä aaamuin illoin kaikki oireet hävisivät, yöt rauhoittuivat, jaksoin kävellä ja liikkua ilman rytmioireita. Nyt otan lääkettä noin kerran viikossa ja aina kun teidän meneväni paikkaan jossa voisi olla huono sisäilma. Oireet tulevat hitaasti takaisin, osaan tunnistaa ne, mutta buventol poistaa kaiken.

      Elämä on ihanaa, normaalia monen kymmenen vuoden sairastelun jälkeen. Mitään astmaa ei todettu mutta keuhkoputket tukkeutuvat silti.

    • tämäon

      jo vanha ketju, onkohan alkuperäinen enää linjoilla ja mitä nyt kuuluu? Olen satunnnainen surfaaja ja olen sitä mieltä että jos alkuperäinen käyttää psyyken lääkkeitä tai/ja bentsoja, nuo oireet ovat selviä lääkkeen synnyttämiä oireita. Niistä ei pääse eroon ellei lopeta lääkkeiden syöntiä ja kärsi niiden tuomat vieroitusoireet, tai lopeta oikein hitaasti, jolloin voi hyvässä lykyssä säästyä vieroitusoireilta.

      tämä tiedoksi muille lukijoille myös jotka ovat mahdollisesti samassa liemessä.

    • masiksestaselvinnyt

      Sellainen omituinen ahdistus on mulle ollut oire alitajuntaan jämähtäneistä asioista... Sain niitä auki kehoterapioilla ja Sielukirjoittamisella (www.sielukirjoittaminen.fi).

    • Riksw

      Minkälaisista rinnan/ sydämen alueen tuntemuksista tai kivuista te olette kärsineet?

    • AndrewStrikeland

      Olipa tavallaan helpottavaa löytää tämä palsta ja huomata ettei ole yksin, vaikka oireethan tuskin katoavat tämän palstan avulla, mutta ainakin voi pahimman hetken ilmaantuessa todeta tai yrittää todeta itselleen, että kaikki liittyy masennukseen ja paniikki/ahdistuneisuushäiriöön.

      Mä olen useana iltana kamppaillut kamalien tuntemusten kanssa, ja vaimo yrittää parhaansa mukaan rauhoitella.
      Itsekin tajuan että kyse on psykosomaattisista oireista, mutta se ei auta kun kaikki iskee yhtäaikaa.

      Ikävin on tuo säpsähtely jossa tulee sellainen nielaisuefekti samaan aikaan.
      Ikäänkuin nukahtaisin sekunniksi.
      Pää on kuin jossain puristimessa.
      Kädet muuttuu kylmiksi ja hikisiksi.
      Huimaus.
      Peiliin pitää käydä katsomassa ettei toinen puoli naamasta esim roiku.
      Pelko kaikista mahdollisista kohtauksista , sydän, aivo-infarkti jne
      Pelottavaa kaikenkaikkiaan ja monesti joutuu ottamaan Atarax pillerin kohtauksen ilmaantuessa.
      Ja oudointa on että kuten eilenkin, kohtaus ilmaantui kesken kaiken, eikä sitä laukaissut mikään tilanne tai tapahtuma.

      Onko se alitajuista? Vaimo sanoi että flow-tila voi vaikuttaa kun kaikki kanavat on ikäänkuin auki luomista varten.

      Käytössä on ollut Sertralin 50 mg kerran päivässä, jonka lopetin suht seinään.
      Uusi resepti olisi olemassa Brintellix 10 Mg reseptiä varten, koska Sertralin sai kaikki seksuaaliset halut katoamaan, ja muutenkaan mikään ei tuntunut miltään.

      Olisi mukava jutella jonkun kanssa vertaistukimielessä:
      Minulle voi laittaa sähköpostia: [email protected]

      Ja vain asiallisia. Kiitos

    • Hmmmnnn

      Tää on niiku omaa elämää lukis itekki lueskelin sairaus kirjoja nuorena ja niitä pelkäsin. Ja täysin samat ongelmat alko joskus neljä vuotta sitten ja sain lääkityksen paniikki häiriöön helpottaa jonku verran mutta kyllä minä oon jääny nuitten vangiksi työnsivät kokonaa varhais eläkkeelle ja se tuntu olevan suuri virhe nuilta en oo saanu enää rauhaa ollenkaa itseeni ja kokoajan alakuloiseksi tunnen olon ja epäonnistuneeksi ja sitte ettii vaan uusia vikoja uusia diagnooseja jos niiltä ois jääny joku huomioimatta mutta joo kyllä sen pitäis antaa periksi ja oppia asioitten antaa olla niinku nuorempana teki mitä sitä turhaa kuumaa hiiltä kädessä pitämää jos siitä voi päästää irtikki

    • syrjäytynyt

      jooh et oo ainut itse olen 21 vuotias nuorimies ja mulla on pelkona julkiset paikat kuten kaupat ja kaikista pahin asioitten hoito ja pelkään nuoria tosi paljon vaikkei pitäisi esimerkiksi illasta kun on nuoria ja näitä autoilijoita jotkaa tulee poppiautojensa kanssa esimerkiksi kauppaan yms sillon ne kohtaukset alkaa siitä pahimmasta päästä esimerkiksi huimaus ja näön tarkennuksen vaikeus , kova vapina tärinä, hikoilu ja puhe takkuaa tosi paljon, myös kaiken päälle rupeaa vatsasta vääntämään ja oksettamaan tämä kaikki sosiaaliset tilanteet ja nuorten ihmisten pelko on tehny mun elämästä ihan paskaa !! haluan kuitenkin asioida ja asioinkin mutta nämä jutut tekee siitä hankalaa ja pitää vielä miettiä pitkään minne olisin lähössä mutta jos joku haluaa tutustua minuun niin minulla on hankala puhua tuntemattoman kanssa ja rupeaa jännitämään tosi paljon mutta jos olen sen ihmisen kanssa pitkään tekemissä ja opin tuntemaan kunnolla niin kas kummaa muutuin kuin iha terveeksi kaikki ahdistuneisuus oireet yms häviää heti

    • TattooMan80

      Moi, tässäpä on kohtalotoveri joka eli samanlaisessa tilanteessa ja olinpa jopa niin huonossa kunnossa että olin kuntoutuskodissa puolivuotta enkä pystynyt liikkumaan yli 50m ovesta ulos kun aloin panikoimaan ja somatisoimaan. Oikea lääkitys ja asian tajuaminen sai helpottamaan.

      Mutta suurin osa kuvailemistasi oireista johtuu ns. autonomisen hermoston yliherkkyydestä, juurikin nämä säpsähtelyt, rytmihäiriöt yms. Niistä olen kärsinyt 20 vuotta ja niiden kanssa oppinut elämään mutta tuo erittäin voimakas somatisointi käynnistyi muutamia vuosia sitten. Nyt kuitenkin jo kotona ja pystyn elämään ja kulkemaan normaalisti. Tosin nuo säpsyt, rytmärit, huimaukset, hikoilut yms ovat arkipäivää.

      En kirjoita tähän enempää koska jos haluat tietää lisää asiasta ja tukea ja kokemusta jota minulla todella on niin laita minulle mailia [email protected] -Antti

    • Iiris41

      Olipa kiva löytää tämä ketju. Itse epäilen myös oireitani ahdistuksesta johtuviksi mutta mistä sen tietäisin. Lääkäissä olen juossut useasti mutta lääkärit eivät löydä syytä oireilleni. Oireitani ovat koko kehon täriseminen, puutumiset sormissa ja varpaissa, sormien pistely, lihaskivut ja kolotus. Lisäksi minua huimaa ja tuntuu kun hienomotoriikka olisi kateissa eli liikeet ovat sellaisia nykiviä eivätkä pehmeitä. Paljon olen googlaillut eri sairauksista ja aina tuntuu, että on joku neurologinen sairaus. Neurologi tosin on vakuutellut ettei ole mitään hätää. Testeistä on tehty pään ja kaulan MRI sekä ENMG ja kaikki oli niissä ok. Onko muilla ollut samanlaisia tuntemuksia ja mitä lääkkeitä olette saaneet/ovatko ne auttaneet?

    • oiskohanse
    • oiskohanse

      fibromyalgiaan voi liittyä nimittäin ahdistus kuten tuossa artikkelissakin mainitaan.

      • Tupunakk

        Olipa kiva törmätä tähän ketjuun. Paljon on näemmä meitä samassa veneessä olevia. Tää on kauheaa kun ei tiedä onko ahdistus vai ph vai mikä. Itselläni alkoi ihan yhtäkkiä 2kk sitten outo kohtaus kuumotusta ja pistelyä koko rinnan alueella säteillen yläselkään ja ensiavussa otettiin sydänfilmit ja muut. Niissä ei mitään ja närästyskohtaukseksi pääteltiin lopulta. Sitten joitain tutkimuksia vielä ja vatsan tähystys jossa lievää katarria. Tästä se kierre sitten alkoi itselläni. Joka helvetin päivä puristaa rintaa, vihloo rinnan ympärillä.eri paikoista ja kipuja kyljissä ja rintojen alla, ihme paineen tunnetta kylkien alla ja pistelevää kuumotusta. Syitä ei ole löytynyt perustutkimuksissa, mutta tää on vienyt jo psyykeen matalalle ja pelkään näitä tuntemuksia millon tulee taas. Epätodellinen huimaava olo. Heikottaa ja se kauhee pelko että mikä sairaus muhii ja lääkärit ei ota todesta. Olenkin joutunut nyt miettimään että onko mulla ahdistus näitten fyysisten oireiden takia vai aiheuttaako ahdistus oireet. Olen 44 v ja en ikinä ole tällästä kuraa kokenut. Olen niin yksin ja pelkään. Itselläni nää fyysiset oireet on kamalampia kun toi epätodellinen olo. Onko muilla ollut tällästä että kylkien alla kihelmöi ja painaa? Tulee yöllä usein ja päivällä myös


      • Kriiteli

        Ihan samanlaisia oireita minulla. Itsellä myös todettu fibro ja Tietze, joten tilanne on aika kauhea. Tietzen johdosta minulla on koko rintakehä kipeä ja kosketusarka ja siihen kun lisätään sydämen rytmihäiriöt, niin ei enää tiedä mikä on sydämestä johtuvaa ja mikä jostakin muusta eli pelkään koko ajan jotain sairautta ja elämä pyörii vaan näiden sairauksien ympärillä, mikä osaltaan aiheuttaa ahdistusta. Joskus joudun olemaan sairaslomalla jonkun aikaa kun kivut on oikein pahat eikä pysty istumaan tietokoneen äärellä koko päivää, joka sekin aiheuttaa ahdistusta kun on ns tunnollinen työntekijä.


    • Hso

      Mulla samanlaisia ja odotan terapiaa. Kiire saada apua ja sekin tiedossa, ja silti jätetään oman onnensa nojaan nenaamaan🤔

    • Samaaongelmaa

      Minulla on kaikki samat ongelmat ja vielä tulee lisänä keskelle rintaa puristava/ahdistava tunne ja häipyy muutamassa sekunnissa siis levossa Ja luulen että tuo on juuri ahdistusta/yms..... Mutta jos nyt nuo minulla tai muillakin jatkuu menen ehkä lääkäriin Sulen pois pahimmat sairaudet koska olen vasta13Vuotias Kyllä tämä tästä paranemista kaikille kenellä tää vaiva Ja ei siihen Kuole:)

      • I.B

        Hei. Tiedän kommenttisi olevan vanha, mutta ajattelin vastata silti. Itse olen vasta nuori tyttönen alaikäinen vielä ja kärsin samaa asiaa. Vielä ennen vuotta 2018 olin pirteä ja iloinen ja melkeinpä peloton ihminen. Rakastin nukkumista, syömistä ja omaa kotiani, mutta pari kuukautta sitten ystäväni ja minä halusimme testata jotain yliluonnollista, sillä emme täysin uskoneet siihen niin kokeilimme. Juttu toimi ja kaikki oli okei. Kuukausi sen jälkeen rupesin ajattelemaan asiaa feikiksi ja halusin todistaa asian ja kokeilin toista juttua mitä voi kokeilla yksin. Minulla oli kyllä raamatut ja risti kädessä, mutta asia menikin ihan erilailla. Sydämmeni rupesi tykyttämään ihan tuhatta ja sataa ja tuntui kuin voisin kaatua. Rupesin välittömästi pelkäämään ja lopetin asian. Sen jälkeen tunne vain jatkui ja oli todella vaikea nukahtaa. Ahdistunut tunne ei loppunut ja pelkäsin sekoavani. Laitoin ristit kaikkiin kehon osiin: jalkoihin, Käsiin, Vatsaan, Selkään ja jopa päähän. Minua rupesi ahdistamaan niin paljon, että tein jopa puhdistuksen omaan talooni. Olin hetken okei ja jopa normaalin oloinen, mutta sitten luin tekstejä riivatuista ihmisitä ja hengistä ja kuoleman jälkeisistä elämistä ja pelko palasi vahvempana. Yhtäkkiä turvallisin paikka eli koti tuntuikin vaarallisimmalta ja aina kun pysähdyin hetkeksikin enkä ollut enään iloinen tai innostunut, niin paniikki alkoi taas. Keho viileni, keho rupesi tärisemään ja sydän pampatti täysillä. Mitä enemmän ajattelin sen pahemmaksi se muuttui. Sen jälkeen en pystynyt mennä nukkumaan pelkäämättä, missään ei tuntunut turvalliselta, keho tärisi, rupesi ahdistaa, rupesin syyttämään itseäni, rupesin pelkäämään lähes kaikkea ja tuntui täysin siltä, että sekoaisin. Tiedän, että mikään demoni ei ole sisälläni ja on mahdotonta että talossa mitään henkiä stalkkaamassa minua on, koska puhdistus on tehty ja suolaa on joka nurkassa, mutta sen takia mitä tapahtui olen ruvennut ajattelemaan todella negatiivisesti ja on vaikea rauhoittaa omaa kehoa, vaikka itse olisin rauhallinen. Olen ajatellut hakea apua tähän, sillä tiedän tämän olevan ahdistuneisuus kohtaus. Inhoan tätä pelon tunnetta ja haluan siitä eroon. En halua tämän jatkuvan, eteenkään koska olen niin nuori. Jos paniikkikohtaukset tulevat olemaan loputon osa elämääni taidan seota varmaan täysin, sillä tuntuu kuin kaikki on minun omaa syytäni ja jos jotain pahaa käy voin syyttää vain itseäni. En halua ajatella sitä näin, mutta siltä se tuntuu. Toivottavasti itselläsi menee nyt paremmin. :) Ja toivottavasti voit jatkaa elämääsi huoletta. Älä anna minkään pilata hymyäsi!! -Ib


      • Nominäsevaan

        Kyllä voinmä sanoa, ettämutta tämää on kauhea tauti. Kokoajan painottelee sen välillä että onko joku sairaus vai onko kaikki ahdistusta. Loputon tutkimuskierre kun haluaa saada selvyyden mistä fyysiset oireet johtuu vai voiko tosiaan oma psyyke saada kehon ja hermoston näin sekasin. Omassa päässäni olen kk kaupalla miettinyt mm seuraavia itseäni vaivaavia sairauksia. Verenkiertohäiriöt, valtimosairaudet, sisäelin vauriot, rintakehän kasvaimet, ms tauti, rintasyöpä. Nyt olen menossa vatsan magneettikuvaan omakustannuksella, koska en saa mielenrauhaa. Lamauttavat pitkään jatkuneet kivut runtakehällä ja kyljessä, sekä rytmihäiriöt ja luissa tuntuvat paikkaa vaihtavat kivut on vieneet voimia. Kioupaikat vaihtelee ja kivun tyyppi vaihtelee sähkömäisestä hermokivusta lihas ja luustokipuun. Kuitenkin vain rinta/ ylävstsan alueella. Itsekseen itken paljon ja kukaan ei ymmärrä. Yritän pysyä lapseni takia vahvana ja näyttää ulospäin että kaikki on ok, mutta ei ole. Menen varmaan rikki kokonaan kohta. Mielenrauhani takia teetän kalliita tutkimuksia ja jos mitään ei löydy aion pyytää lääkkeen tueksi jotten romahda. Tuota demoniakin jopa olen pahimpina aikoina miettinyt, että onko mut kirottu. Ennen olin iloinen ja naurava ihminen. Nyt vaan kuihtunut varjo. Kumpa sais elämän takaisin. Sitä jopa rukoillut. Voimia kaikille kestää tälläinen. Ehkäpä tämä kasvattaa ihmisenä, mutta julma tapa kenenkään kokea tälläistä.


    • Anonyymi

      Varoitan, yhteiskuntamme on vainoharhainen, varsinkin koululääketieteen koulutus kouluttaa tohtorit vainoharhaiseksi näkemään mielisairaulsia kaikkialla,
      Ja se viivästyttää neurologisten tautien hoitoa.
      Eräs tuntemani mysteenikko sai tutkimukset ja lääkitysken vasta kun oli kävelykyvytön kun psykiatrisointi esti tutkimukset, koska yliviisaat suulla diaknooseja tekevät psykiatrit oli akitoineet kortiston kautta että psyyke tuotti ne oireet.
      minulle tehtiin 1994 ilman mitään tutkimuksia tappavassa aivokalvon tulejduksessa tulejduksessa paniikki ja muita diaknoose yleislääkärillä eli täyttä puoskarointia koska yksityisen neurologi tunnisti ne heti aivokalvon tulejdukiseski tappavaksi taudiksi, mutta puoskarien leimat esti koko iän julkisella myös muiden tautien tutkimisen.

      Nuo kuvaamasi oireet on neurologiset, mene yksitysielle neurologille suoraan julkisella et koskaan pääse mihinkään jos sinut on jo leimattu, puoskarien tekemä leima esti myöh aivokasvaimen hoidon eli jouduin tutkituttaa ja hoidattaan ulkomailla.

      On normaalia jos on kihelmöintiä jaloissa ja puutumuksen tunnetta, se on normaalia että yrität tutkia tauteja mitä se voisi olla, muassa tapauksessa olisit välin pitämätön itsestäsi.

      Olen jo vanha ja olen nähnyt että ainoa mistä saat oikeat tutkimukset on yksityinen,
      Julkinen on suoraan sanottuna kaikki psykiatrisoiva ja käyttökelvoton,
      Älä luota valtion lupauksiin antaa veoa vastaan terveyden hoitoa, se sanoo vain sen siksi että mielelläisi maksat veroa, erikoislääkärit menee julkisella virkamiehistölle ja turha sun on mennä paikkaan jossa on jo leima,

      Aivan selviä neurologisia oireita ja tottakai se ahdistaa, sulla on jo paniikki lääke, eli paniikki oireita nuo ei ole ja onko mitään paniiikkia olemassakaan,
      Koska kaikki taudit tekee moninaisia oireita, ei ole yhtään tuatia jossa olisi vain yksi oire, muista älä odota hoitoa missä sut on leimattu, mene maksamalla neutraaliin paikkaan suoraan neurologille, on ihan turhaa kiertää yleislääkärin kautta, ne psykiatrisoiva, koska ammattitaito ei riitä, ja ota huomioon että ei ole mitään sellaista psyykkea joka tuottaa kehon oireita, se on valhe, koska ihmisillle markkinoidaan psyykkeauteja, koska silloin olet lopun ikäinen tuottoeläin. Josta saadaan meijeri tili joka kk, koska psyykkelääkkeet on ikuisia, rahaa siinä tarvitaan mutta kyllä se oikea diaknoosit löytyy.

      Psyykke diaknoosit on suulla tehtyjä, ja on vastuuntunnotonta psykiatrisoida toisten oireita varsinkaan ellet ole neurologia nähnyt.

      Psykiatreilla on yleislääkärin koulutus, mutta heidät on koulutettu rahakoneiksi, eli näkemään mielisairaulsia kaikkialla, koska niillä diaknooseilla kela maksaa eniten rahaa
      Varo sita koukkua, sillä jokainen Psyykke lääke on 100 krt myrkyllisempi kuin pakkaus seloste sanoo.
      Ja psykosomatia kuten kaikki Psyykke taudit on suulla tehtyä tiedettä,
      Vai onko psyykkestä kukaan biobsiaa ottanut. Isot opikset on big farma valhetta. Mielisairaudet suulla tehtyä valhetta jne.
      Psykiatria tullaan kieltämään valhe tieteenä ja puoskarointina, suuret sadut on aina suuria valheita. Näkymätön sisin on näkymätön myös koululääketieteelle. Psykiatria on vaarallista yliviisasta puoskarointia, Psykiatrian opuksissa ei ole yhtä ainutta fakta tutkimusta, ei biobsiaa psychestä, se on vain teoria.
      joka kerran kun he kehon kivut psykiatrisoi, kun rahat lyöt yksityisen pöytään, niin minulta eka kerran läytyi aivoakalvon tulehdus, toisen kerran aivokasvain ja kolmannen kerran kilpirauhasen surkastuma ja julkisen yleislääkärit pilkkasi kaikkia mielisairaudeksi

      , eli he itse leimaa eli puoskaroi kehon oireista ali ihmiseksi ja sitten pilkkaa ja ei koskaan korjaa puoskarointejaan kun yksityiseltä viet oikean diaknoosit, julkinen traumatisoi eikä laske neurologille, (ne on varattu virkamiehille) joten mene yksitysielle suoraan ja ymmärrä että elämme noitavaino aikaa, jossa kaikkialla joka kehon kivussa nähdään. mielisairaulsia kuin katolinen kirkko noitia,
      Tää inkvisitio eli vainoharhan aika tuottaa sinulle suuret kulut, mutta mene suoraan aina yksitysielle. Koska julkiselle maksettu omavastuulla et saa mitään, kuin lähetteen puoskaroi psykiatrille jotka on koulutettu super vainoharhaiseksi, joten ilman muuta saat kymmeniä diaknoseja ja pillereitä ja raha juoksee kelalta big farmalle
      Ja sinulle tulee pillereistä sellainen kemiallinen epätasapaino, että et todella tunnista omaa kättäsi Psyykke pillereiden tekemän kemiasotkun takia , tässä 26 vuoden kokemus, kierrä psykiatrit kaukaa, selviät pienemmillä kärsimyksillä ja traumoilla, jota heidän - väkivalta, - mitätöinti.- Noyryytys, - alistaminen, he kotelee leimaamaansa ihmistä kuin roskaa, hyvin sairasta sakkia se psykiatrian sakki. Ei ole olemassa sellaista psyycheä mitä he markkinoi, näkymätön sisin on iankaikkinen ylösnouseva sielu joka ei pillereillä parane.

      He akotoi itsensä vihaan sinua kohtaan puoskari leimoillaan, eli leimat estää tasavertaisen kohtelun aina. Joten älä odota mitään inhimillistä heiltä.

    • Anonyymi

      Hei, vastaukseni tulee myöhässä mutta kuvailit 100% tarkuudella omat oireeni ja vallitsevan elämäntilanteeni. Täällä todettu ahdistuneisuushäiriö, paniikkioireyhtymä ja PTSD. Terapiaan odotan pääsyä.

    • Anonyymi

      hyväksy ne oireet rentoudu niihin. jos et pysty rauhoittamaan itseäsi hae apua meditaatiosta. jätä lääkkeet

    • Anonyymi

      Jos on sähköiskutuntemuksia, liikkumisessa huteruutta tai levottomat jalat yms, on kyllä ehdottomasti tärkeää katsoa hormonaaliset tekijät (mm kilpirauhanen yleisimpänä) ja ravitsemustilanne (mm rauta ja B-ryhmän vitamiinit). Nämä kaikki puutokset aiheuttavat myös ahdistusta, ja varsinkin nuorilla naisilla/tytöillä raudanpuute on hyvin yleinen.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe