Mikä ero.....

D1 ja D.........

kuin hinta. D1 ja D kortti. Molemmissa saa kuskata vain perheenjäseniä (kokonaisina) jos ei ole ammattipätevyyskurssia käynyt.

71

1943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Että KVG vaan
      • jo on mulla jutut

        mulla ei ole varaa ostaa uutta 300 000 euron linja-autoa perheelleni. Hä?


      • 4+5

        heittää hän. Kaikkea hörhöä ammattipäyevyydestä kuulee mutta tuo autonomistamisvaatimus on jo yliveto :DDDDDD


      • vielä yliveto
        4+5 kirjoitti:

        heittää hän. Kaikkea hörhöä ammattipäyevyydestä kuulee mutta tuo autonomistamisvaatimus on jo yliveto :DDDDDD

        Et sitten viitsinyt lukea tuota linkin sisältämää tekstiä. No tässä sinulle sitä herjaa:

        Pelkällä D1, D1E, D tai DE ajo-oikeudella henkilö on oikeutettu kuljettamaan omistamaansa D-luokkiin kuuluvaa ajoneuvoa ja kyyditsemään sillä samassa taloudessa asuvia henkilöitä.


        Huomasitko sanan omistamaansa?


      • 14
        vielä yliveto kirjoitti:

        Et sitten viitsinyt lukea tuota linkin sisältämää tekstiä. No tässä sinulle sitä herjaa:

        Pelkällä D1, D1E, D tai DE ajo-oikeudella henkilö on oikeutettu kuljettamaan omistamaansa D-luokkiin kuuluvaa ajoneuvoa ja kyyditsemään sillä samassa taloudessa asuvia henkilöitä.


        Huomasitko sanan omistamaansa?

        Täsmennyksenä mainittakoon, että vanhoilla, ennen 10.9.2008, myönnetyillä D-luokan ajokorteilla saa ajaa ilman ammattipätevyyttä 10.9.2013 asti. Sen jälkeen ajaminen loppuu muilla kuin omalla autolla ellei ammattipätevyyttä ole suoritettu.

        Nille jotka luulevat asiaa herjaksi, löytyy huumoritekstiä tuolta:
        http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattipätevyys/Kuorma- ja linja-auton kuljettajat/Kuorma- ja linja-auton kuljettajat.htm


      • asdfadsf
        14 kirjoitti:

        Täsmennyksenä mainittakoon, että vanhoilla, ennen 10.9.2008, myönnetyillä D-luokan ajokorteilla saa ajaa ilman ammattipätevyyttä 10.9.2013 asti. Sen jälkeen ajaminen loppuu muilla kuin omalla autolla ellei ammattipätevyyttä ole suoritettu.

        Nille jotka luulevat asiaa herjaksi, löytyy huumoritekstiä tuolta:
        http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattipätevyys/Kuorma- ja linja-auton kuljettajat/Kuorma- ja linja-auton kuljettajat.htm

        mut koulutuksessa sanottiin, että ilman ammattipätevyyttä ei saa ajaa työkseen linja-autoa, talkootyönä voi käydä ajamassa jääkiekko- tai jalkapallojoukkuetta, mutta työkseen ei saa tehdä... oliko kouluttaja väärässä?????


      • Ammattipätevyys
        asdfadsf kirjoitti:

        mut koulutuksessa sanottiin, että ilman ammattipätevyyttä ei saa ajaa työkseen linja-autoa, talkootyönä voi käydä ajamassa jääkiekko- tai jalkapallojoukkuetta, mutta työkseen ei saa tehdä... oliko kouluttaja väärässä?????

        Kouluttaja oli väärässä. Lue em. lain kohdat, siellä ei puhuta mistään poikkeuksista. Lain (EU:n) tarkoitus on juuri ja nimenomaan lopettaa talkootyönä tehtävät ihmisten ja tavaroiden kuljettamiset ja siirtää työt tehtäväksi ammatillisesti päteville henkilöille.


      • Näillä edellytyksin
        asdfadsf kirjoitti:

        mut koulutuksessa sanottiin, että ilman ammattipätevyyttä ei saa ajaa työkseen linja-autoa, talkootyönä voi käydä ajamassa jääkiekko- tai jalkapallojoukkuetta, mutta työkseen ei saa tehdä... oliko kouluttaja väärässä?????

        Saat ajaa jalkapallo- tai jääkiekkojoukkueita 10.9.2013 jälkeen ilman ammattipätevyyttä kunhan omistat ko. ajoneuvon ja kaikki kyydissä olevat asuvat kanssasi samassa taloudessa. Aivan sama mistä joukkueesta silloin on kyse, pelatkaa vaikka uppopalloa.


      • D1 + D = Ö
        Näillä edellytyksin kirjoitti:

        Saat ajaa jalkapallo- tai jääkiekkojoukkueita 10.9.2013 jälkeen ilman ammattipätevyyttä kunhan omistat ko. ajoneuvon ja kaikki kyydissä olevat asuvat kanssasi samassa taloudessa. Aivan sama mistä joukkueesta silloin on kyse, pelatkaa vaikka uppopalloa.

        saa kuskata 1 16 bussia samassa taloudessa asuvia joko kuljettajan omalla bussilla tai samassa taloudessa asuvan toisen omistamaa bussia. Yksin saa ajella kenen bussilla tahansa, se onko se järkevää niin on toinen kysymys, no saa ainakin ajokokemusta.


      • Kysy poliisilta
        D1 + D = Ö kirjoitti:

        saa kuskata 1 16 bussia samassa taloudessa asuvia joko kuljettajan omalla bussilla tai samassa taloudessa asuvan toisen omistamaa bussia. Yksin saa ajella kenen bussilla tahansa, se onko se järkevää niin on toinen kysymys, no saa ainakin ajokokemusta.

        Ei todellakaan saa ajaa edes yksinään oman talouden ulkopuolella asuvan omistamaa bussia! Vielä saa vanhalla kortilla ajaa, mutta sekin loppuu. Osoita missä sanotaan toisin.

        Lakiteksti: Pelkällä D1, D1E, D tai DE ajo-oikeudella henkilö on oikeutettu kuljettamaan omistamaansa D-luokkiin kuuluvaa ajoneuvoa ja kyyditsemään sillä samassa taloudessa asuvia henkilöitä.

        Älkää uskoko tällä palstalla esiintyviä tietäjiä vaan tarkistakaa asia poliisilta.


      • -------

        ammattipätevyys tarvitaan ammatiajavilta ei oman auton , perheen ja suvun kuljettamisessa


      • mitä häh
        ------- kirjoitti:

        ammattipätevyys tarvitaan ammatiajavilta ei oman auton , perheen ja suvun kuljettamisessa

        Eikös tämä ole täällä jo sanottu aiemmin ja paljon selvemmin? Miksi kirjoitat samoja asioita uudelleen?


      • Lue lakia
        ------- kirjoitti:

        ammattipätevyys tarvitaan ammatiajavilta ei oman auton , perheen ja suvun kuljettamisessa

        Suvun kuljettaminen ei käy, vaan matkustajien pitää olla samassa taloudessa asuvia!


      • mie mie
        Ammattipätevyys kirjoitti:

        Kouluttaja oli väärässä. Lue em. lain kohdat, siellä ei puhuta mistään poikkeuksista. Lain (EU:n) tarkoitus on juuri ja nimenomaan lopettaa talkootyönä tehtävät ihmisten ja tavaroiden kuljettamiset ja siirtää työt tehtäväksi ammatillisesti päteville henkilöille.

        kuljettaa omalla autolla jollen rahasta / laskuta ketään ja miksen voisi lähteä kavereiden kanssa vaikka lappiin laskettelemaan jollen laskuta ketään. Ei saa kuljettaa kuin perheen jäseniä menne kyllä moraalisesti pahasti yli valtion määräys vallan koskakohan valtio määrää sukkien värin.
        Ja kun se että kuljetan kavereita ei ole keneltäkään pois ei valtiolta eikä ainakaan keneltäkään liikenöitsjältä... ... koska kaverini eivät missään olosuhteissä olisi vuokranut bussia.


      • Pöllövästi
        mie mie kirjoitti:

        kuljettaa omalla autolla jollen rahasta / laskuta ketään ja miksen voisi lähteä kavereiden kanssa vaikka lappiin laskettelemaan jollen laskuta ketään. Ei saa kuljettaa kuin perheen jäseniä menne kyllä moraalisesti pahasti yli valtion määräys vallan koskakohan valtio määrää sukkien värin.
        Ja kun se että kuljetan kavereita ei ole keneltäkään pois ei valtiolta eikä ainakaan keneltäkään liikenöitsjältä... ... koska kaverini eivät missään olosuhteissä olisi vuokranut bussia.

        Et voi koska laki kieltää. Kysy EU:lta miksi.
        Oletko trolli?


      • vaan EU
        mie mie kirjoitti:

        kuljettaa omalla autolla jollen rahasta / laskuta ketään ja miksen voisi lähteä kavereiden kanssa vaikka lappiin laskettelemaan jollen laskuta ketään. Ei saa kuljettaa kuin perheen jäseniä menne kyllä moraalisesti pahasti yli valtion määräys vallan koskakohan valtio määrää sukkien värin.
        Ja kun se että kuljetan kavereita ei ole keneltäkään pois ei valtiolta eikä ainakaan keneltäkään liikenöitsjältä... ... koska kaverini eivät missään olosuhteissä olisi vuokranut bussia.

        Ei tätä valtio määrää vaan EU.
        Tietämättömyys tässä menee yli sallitun rajan!


      • Turvallisuutta teill
        mie mie kirjoitti:

        kuljettaa omalla autolla jollen rahasta / laskuta ketään ja miksen voisi lähteä kavereiden kanssa vaikka lappiin laskettelemaan jollen laskuta ketään. Ei saa kuljettaa kuin perheen jäseniä menne kyllä moraalisesti pahasti yli valtion määräys vallan koskakohan valtio määrää sukkien värin.
        Ja kun se että kuljetan kavereita ei ole keneltäkään pois ei valtiolta eikä ainakaan keneltäkään liikenöitsjältä... ... koska kaverini eivät missään olosuhteissä olisi vuokranut bussia.

        Laki lähtee siitä, että kaverisi eivät missään olosuhteissa matkusta bussilla jota ei aja ammattitaitoinen kuljettaja ja laki lähtee siitä, että maanteillä ei liiku käytännöllisesti katsoen yhtään bussia jonka kuljettaja ei olisi ammattitaitoinen.


        Tämä on meidän kaikkien etu, myös niiden kavereittesi.


      • ..
        Pöllövästi kirjoitti:

        Et voi koska laki kieltää. Kysy EU:lta miksi.
        Oletko trolli?

        otan kaverini kyytiin jos oma auto on linja auto sakon uhallakin !!! Valtiolla EU:lla ei ole moraalista oikeutta sanoa kenen kanssa kuljen omalla autolla. Ja jos EU näpertelee ko. tasoislla asioilla niin eipä kauan tarvii eu:ta katsella kaatuu omaan näppäryteen.


      • ....
        Lue lakia kirjoitti:

        Suvun kuljettaminen ei käy, vaan matkustajien pitää olla samassa taloudessa asuvia!

        käy sanoi eu mitä tahansa. Helvetti en takuula kysele keneltaäkään kenet otan omaan autoon kyytiin.
        Jos laki on moraalisesti/eettisesti väärä niin se täytyy muuttää. Oikeasti se ei kuulu EU:lle jos menemme tuttava perheen kanssa vaikka himokselle laskettelemaan mun OMALLA BUSSILLA.

        Mitä siitä seuraa jos ajan omalla bussila muita kun oman perheen jäseniä.

        Maanantaina 13.09-2010 lähtee kirjelmä asiasta EU parlamenttiin jossa pyydetään että ammattitutkinto edellytetään ammattiliikenteeltä EI YKSITYISAUTOILUSSA


      • ääliäiltä
        .. kirjoitti:

        otan kaverini kyytiin jos oma auto on linja auto sakon uhallakin !!! Valtiolla EU:lla ei ole moraalista oikeutta sanoa kenen kanssa kuljen omalla autolla. Ja jos EU näpertelee ko. tasoislla asioilla niin eipä kauan tarvii eu:ta katsella kaatuu omaan näppäryteen.

        Sakon lisäksi menee myös ajokortti. Kliffaa olla kapinallinen :)
        Sopeudu yhteiskunnan pelisääntöihin tai mene suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta.


      • Lue lakia
        .... kirjoitti:

        käy sanoi eu mitä tahansa. Helvetti en takuula kysele keneltaäkään kenet otan omaan autoon kyytiin.
        Jos laki on moraalisesti/eettisesti väärä niin se täytyy muuttää. Oikeasti se ei kuulu EU:lle jos menemme tuttava perheen kanssa vaikka himokselle laskettelemaan mun OMALLA BUSSILLA.

        Mitä siitä seuraa jos ajan omalla bussila muita kun oman perheen jäseniä.

        Maanantaina 13.09-2010 lähtee kirjelmä asiasta EU parlamenttiin jossa pyydetään että ammattitutkinto edellytetään ammattiliikenteeltä EI YKSITYISAUTOILUSSA

        Olet aika tyhmä. Ei se EU:lle kuulu vaan Suomen yhteiskunnalle. Kyseessä on siis Suomen laki jonka EU direktiivillä pakottaa Suomen lakiin.
        Laki on laki ja sitä on noudatettava oli siitä mitä mieltä tahansa. Jos laki on mielestäsi tyhmä, niin viisasta on yrittää saada laki kumotuksi.


      • ........
        ääliäiltä kirjoitti:

        Sakon lisäksi menee myös ajokortti. Kliffaa olla kapinallinen :)
        Sopeudu yhteiskunnan pelisääntöihin tai mene suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta.

        mitään peli sääntöjä ole vaan mielivaltaa mikä sotii yksilön vapaus periaatteita vastaan ja kun kyse ei ole ammatillisesta toiminnasta. Kun tällä asenteella ajattelee niin 50 vuoden päästä et saa ravita/tarjoilla viaraillesi illalista kotona... ... koska joku yrittäjä voi menettää mahdollisen tuoton (ostetun illalisen).
        ps. emme kuitenkaan tule käyttämään vuokrattua bussia kuljettajaa kyseiseen matkaan menemme omilla autoilla meillä asuntovaunu johon majottua. EU pyrkii saamaan toimintan tekemiseen ostopakkoa


      • Otteena
        Kysy poliisilta kirjoitti:

        Ei todellakaan saa ajaa edes yksinään oman talouden ulkopuolella asuvan omistamaa bussia! Vielä saa vanhalla kortilla ajaa, mutta sekin loppuu. Osoita missä sanotaan toisin.

        Lakiteksti: Pelkällä D1, D1E, D tai DE ajo-oikeudella henkilö on oikeutettu kuljettamaan omistamaansa D-luokkiin kuuluvaa ajoneuvoa ja kyyditsemään sillä samassa taloudessa asuvia henkilöitä.

        Älkää uskoko tällä palstalla esiintyviä tietäjiä vaan tarkistakaa asia poliisilta.

        Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:

        7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka

        8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.

        Missä kohdassa on sanottu että linja-autoa ei muka saa ajaa jos ei ole ammattipätevyyttä.
        Ei riitä että lukee vaan pitää myös ymmärtää lukemansa.


      • Anonyymi
        asdfadsf kirjoitti:

        mut koulutuksessa sanottiin, että ilman ammattipätevyyttä ei saa ajaa työkseen linja-autoa, talkootyönä voi käydä ajamassa jääkiekko- tai jalkapallojoukkuetta, mutta työkseen ei saa tehdä... oliko kouluttaja väärässä?????

        Riittääkö kuljettaja ammattipätevyys vai pitääkö käydä linja -auto pätevyys


    • Oliko muuta?

      Vastaus kysymykseesi:
      "D-luokka:
      muut kuin D1-luokan linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

      D1-luokka:
      linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle, kuitenkin enintään 16 henkilölle, ja ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg."

      Ajo-oikeuden lisäksi pitää olla myös ammattipätevyys voimassa lukuunottamatta tietyin ehdoin tapahtuvaa ajamista. Nyt tämä typerä pähkäily ammattipätevyysvaatimuksista saa luvan loppua. Tässä on faktat, pistäkää omanne pöytään jos kykenette!

      "Pelkällä linja-auton ajo-oikeudella henkilö saa nykyisin kuljettaa samassa taloudessa asuvia henkilöitä ja linja-auton on oltava taloudessa asuvan omistuksessa."
      http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattipätevyys/Kuorma- ja linja-auton kuljettajat/Kuljettaja.htm

      "Ajo-oikeus ja ammattipätevyys eivät ole sama asia. Ne kulkevat rinnakkain, mutta ne ovat kaksi eri asiaa."
      http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattipätevyys/Kuorma- ja linja-auton kuljettajat/Kuorma- ja linja-auton kuljettajat.htm

      "Ammattipätevyys on vaadittu henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen säädöksien mukaisesti. Direktiivi 2003/59/EY
      Asetus kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä 640/2007 640/2007

      Henkilöillä, jotka ovat suorittaneet linja-auton tai kuorma-auton ajokortin ennen kyseisiä päivämääriä, on ammattipätevyys kyseiseen luokkaan voimassa ajo-oikeuden kautta (siirtymäsäännös). Pitääkseen ammattipätevyytensä voimassa on kuljettajien suoritettava jatkokoulutus viiden vuoden aikana. Jatkokoulutus on suoritettava henkilöliikenteessä 10.9.2013 ja tavaraliikenteessä 10.9.2014 mennessä ja tästä eteenpäin joka viides vuosi. Ajo-oikeuden kautta ammattipätevyyden saavuttaneet osoittavat ammattipätevyytensä ajo-oikeuden myöntämispäivämäärällä 10.9.2013 tai 10.9.2014 asti. Ammattipätevyys myönnetään viideksi vuodeksi, kuitenkin enintään ajaksi, jonka haltijan ajo-oikeus on voimassa."
      http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattipätevyys/Kuorma- ja linja-auton kuljettajat/Kuljettaja.htm

      10.9.3013 D-luokan ajoneuvot, 10.9.2014 C-luokan ajoneuvot

      • ......

        RIKOTAAN LAKIA SILLÄ KULJETAN OMALLA AUTOLLA KETÄ HALUAN EI KUULU EU:LLE JOS KÄYMME TUTTAVA PERHEEN KANSSA MATKOILLA MUN BUSSILA.


      • sano sano
        ...... kirjoitti:

        RIKOTAAN LAKIA SILLÄ KULJETAN OMALLA AUTOLLA KETÄ HALUAN EI KUULU EU:LLE JOS KÄYMME TUTTAVA PERHEEN KANSSA MATKOILLA MUN BUSSILA.

        Sano tuo sinut pysäyttäneelle poliisille :)
        jos ole tosi henkilö, niin menet omalla bussillasi kavereinesi Saksaan tai Venäjälle.
        Onko kanttia, mitä? Vihje Saksassa maksat töppäilystäsi paljon ja Venäjältä et ehkä koskaan palaa.
        Mutta pidä vaan mielipiteesi :)) Idiootti!


      • hengen heimolainen
        ...... kirjoitti:

        RIKOTAAN LAKIA SILLÄ KULJETAN OMALLA AUTOLLA KETÄ HALUAN EI KUULU EU:LLE JOS KÄYMME TUTTAVA PERHEEN KANSSA MATKOILLA MUN BUSSILA.

        Minä ajattelin laittaa mun polkupyörään sivuvaunun ja 1000 kuutioisen moottoripyörän moottorin ja lähteä sillä lomamatkalle Suomeen. Kun ei nääs kuulu saatan* poliisille mitä mä mun polkupyörääni kytken, niin. Eikö oelkin niin kuin tuo sanoi, ei kuulu kelleen mitä puuhaan omin nokkineni omilla vehkeilläni!


      • ------
        hengen heimolainen kirjoitti:

        Minä ajattelin laittaa mun polkupyörään sivuvaunun ja 1000 kuutioisen moottoripyörän moottorin ja lähteä sillä lomamatkalle Suomeen. Kun ei nääs kuulu saatan* poliisille mitä mä mun polkupyörääni kytken, niin. Eikö oelkin niin kuin tuo sanoi, ei kuulu kelleen mitä puuhaan omin nokkineni omilla vehkeilläni!

        oleva ajoneuvo ei ole liikenne lain vastainen niin kuin 1000cc polkupyörä vaan rekisterissä oleva linja-auto jota käytetään perheen ajoneuvona joka päiväisessä ajossa eli se on meidän henkilöauto joka on rekisteröity linja-autoksi ja periaatteessa se on väärin kaikin tavoin jois jollain direktiivillä sanellaan ketä saan ottaa omaan autoon sama pitäisi tehdä henkilöautoonkin.


      • .....
        sano sano kirjoitti:

        Sano tuo sinut pysäyttäneelle poliisille :)
        jos ole tosi henkilö, niin menet omalla bussillasi kavereinesi Saksaan tai Venäjälle.
        Onko kanttia, mitä? Vihje Saksassa maksat töppäilystäsi paljon ja Venäjältä et ehkä koskaan palaa.
        Mutta pidä vaan mielipiteesi :)) Idiootti!

        idiootti . Kyseinen laki ja direktiivi on väärin ja jos tuollaisia lakeja tehdään niin se pitää koskea kaikkia ajoneuvoja. Ja se miksi on bussi on se että kyseisessä ajoneuvossa ei ole ajoneuvoveroa,käyttövoima veroa ja saa ajaa laillisesti100km/h ja kaiken lisäksi saan tankata autoni työnantajan kortilla !!! Direktiivi pykälä ei varsinaisesti haittaa mun ajamista mitenkään koska ammatti tutkinto on suoritettu ja ajan ammatikseni bussia MUTTA KUITENKIN LAKI ON VÄÄRÄ JA VÄÄRÄ LAKI PITÄÄ OIKAISTA !!!! Laki mieheni tekee kantelun kyseisestä direktiivistä ja se postitetaan 13.09.2010 brysseliin ja korjaus ehdotuksessa pyydetään muuttamaan dirktiiviä koskemaan ainoastaan ammatilista liikennettä ei yksityis autoilua.


      • se ole sama asia
        ------ kirjoitti:

        oleva ajoneuvo ei ole liikenne lain vastainen niin kuin 1000cc polkupyörä vaan rekisterissä oleva linja-auto jota käytetään perheen ajoneuvona joka päiväisessä ajossa eli se on meidän henkilöauto joka on rekisteröity linja-autoksi ja periaatteessa se on väärin kaikin tavoin jois jollain direktiivillä sanellaan ketä saan ottaa omaan autoon sama pitäisi tehdä henkilöautoonkin.

        No eikö ole aivan yhtä väärin, että jokin laki sanelee miten saan polkupyörääni virittää?


      • ......
        ------ kirjoitti:

        oleva ajoneuvo ei ole liikenne lain vastainen niin kuin 1000cc polkupyörä vaan rekisterissä oleva linja-auto jota käytetään perheen ajoneuvona joka päiväisessä ajossa eli se on meidän henkilöauto joka on rekisteröity linja-autoksi ja periaatteessa se on väärin kaikin tavoin jois jollain direktiivillä sanellaan ketä saan ottaa omaan autoon sama pitäisi tehdä henkilöautoonkin.

        ëi se ei ole sama asia virittäminen vaan se että saanko kuljettaa omalla autolla kavereita vaiko en varsinkin kun kyse ei ole ammatista vaan sosialisesta elämästä jota viettää kavereiden kanssa !!! Et itsekkään hyväksy jos ulkopuoliset tulee sanomaan kenen kanssa hengaat ja ketä saa tulla sinun luo/autoon tai mitä musikkia kuunteket. Ja kun ei ole turvallisuudesta kyse eikä kenenkään toimeen tulosta kaiken lisäksi ajoneuvo on katu laillinen.
        EIKÄ KYSE OLE SIITÄ ETTENKÖ SAISI KULJETTAA KAVEREITA 2013 JÄLKEEN MINULLA ON AMMATTITUTKINTO JA UUSITAAN VIIMEISENÄ MÄÄRÄ PÄIVÄNÄ MUTTA PERIAATE ON SELLAINEN ETTEI VALTIO JA EU OLE SELLAINEN ISTANSSI JOKA VOI SANELLA KENET VOIN OTTAA ONAAN YKSITYISEEN AJONEUVOON !!! SELLAINEN JÄRJESTELMÄ JOKA SANELEE KETÄ VOIN KULJETTAA JA KETÄ EN NIIN SE ON FASISTINEN JA FASISMIA VASTAAN ON TAISTELTAVA KAIKIN KEINOIN !!! YK PERUSTAMIS KIRJASSA FASISTISET JÄRJESTÖT ON KIELLETTYJÄ


      • ei enää murkku
        ...... kirjoitti:

        ëi se ei ole sama asia virittäminen vaan se että saanko kuljettaa omalla autolla kavereita vaiko en varsinkin kun kyse ei ole ammatista vaan sosialisesta elämästä jota viettää kavereiden kanssa !!! Et itsekkään hyväksy jos ulkopuoliset tulee sanomaan kenen kanssa hengaat ja ketä saa tulla sinun luo/autoon tai mitä musikkia kuunteket. Ja kun ei ole turvallisuudesta kyse eikä kenenkään toimeen tulosta kaiken lisäksi ajoneuvo on katu laillinen.
        EIKÄ KYSE OLE SIITÄ ETTENKÖ SAISI KULJETTAA KAVEREITA 2013 JÄLKEEN MINULLA ON AMMATTITUTKINTO JA UUSITAAN VIIMEISENÄ MÄÄRÄ PÄIVÄNÄ MUTTA PERIAATE ON SELLAINEN ETTEI VALTIO JA EU OLE SELLAINEN ISTANSSI JOKA VOI SANELLA KENET VOIN OTTAA ONAAN YKSITYISEEN AJONEUVOON !!! SELLAINEN JÄRJESTELMÄ JOKA SANELEE KETÄ VOIN KULJETTAA JA KETÄ EN NIIN SE ON FASISTINEN JA FASISMIA VASTAAN ON TAISTELTAVA KAIKIN KEINOIN !!! YK PERUSTAMIS KIRJASSA FASISTISET JÄRJESTÖT ON KIELLETTYJÄ

        Sinä olet ääliö omaan napaan tuijottaja!
        Säänteleehän laki mm. kuinka monta ihmistä saat omaan henkilöautoosi ottaa. Laki sääntelee myös sitä saatko ottaa maksua ihmisiltä kuljettaessasi heitä. Miksi et ulise niistä asioista?
        Minä en näe mitään kummallista siinä, että niin poikkeuksellisen ajoneuvon kuten linja-auton käyttöä säännellään lailla. Kysehän ei ole siitä, että laki määräisi mitä sinä saat tehdä omalla autollai vaan millä edellytyksillä voi linja-autoa kuljettaa yleisellä tiellä.
        Kukaan ei ole koskaan valittanut siitä, ettei linja-auton katolla saa matkustaa tai, että turistibussissa ei saa olla seisovia matkustajia, mutta sinä valitat kun sinä et saakaan tehdä niin kuin itse haluat. Kuten sanoin sinä olet pikkusielu joka ei ymmärrys ei liitä laajemmalle kuin oma käsi yltää. Mitäs menit rekisteröimään kotterosi linja-autoksi veronkiertotarkoituksessa. Taitaa olla tämä se suurin tuskan aihe kun kikkailultasi meni pohja pois. Juuri sinunkaltaisesi kikkailijat ovat suurin syy siihen, että tarvitaan valtava määrä lakeja sääntelemään ihmisten elämää. Syy on kikkailijat, ei fasismi.

        Kasva aikuiseksi, yli-ikäinen teini.


      • ....
        ei enää murkku kirjoitti:

        Sinä olet ääliö omaan napaan tuijottaja!
        Säänteleehän laki mm. kuinka monta ihmistä saat omaan henkilöautoosi ottaa. Laki sääntelee myös sitä saatko ottaa maksua ihmisiltä kuljettaessasi heitä. Miksi et ulise niistä asioista?
        Minä en näe mitään kummallista siinä, että niin poikkeuksellisen ajoneuvon kuten linja-auton käyttöä säännellään lailla. Kysehän ei ole siitä, että laki määräisi mitä sinä saat tehdä omalla autollai vaan millä edellytyksillä voi linja-autoa kuljettaa yleisellä tiellä.
        Kukaan ei ole koskaan valittanut siitä, ettei linja-auton katolla saa matkustaa tai, että turistibussissa ei saa olla seisovia matkustajia, mutta sinä valitat kun sinä et saakaan tehdä niin kuin itse haluat. Kuten sanoin sinä olet pikkusielu joka ei ymmärrys ei liitä laajemmalle kuin oma käsi yltää. Mitäs menit rekisteröimään kotterosi linja-autoksi veronkiertotarkoituksessa. Taitaa olla tämä se suurin tuskan aihe kun kikkailultasi meni pohja pois. Juuri sinunkaltaisesi kikkailijat ovat suurin syy siihen, että tarvitaan valtava määrä lakeja sääntelemään ihmisten elämää. Syy on kikkailijat, ei fasismi.

        Kasva aikuiseksi, yli-ikäinen teini.

        ammatti tutkinto joten direktiivi ei vaikuta ajamiseen mutta silti se on väärin fasisti valtio/eu sanelee ketä saan kuljettaa omalla autolla. Enkä muuten rekisteröinyt linja-autoksi vaan ostin em. syistä linja-auton ja siksi myös ostin että saa sopivan kokoisen asuntovaunun taakse !!! Se mitä sanoitveron kierroksi niin itse sanon ryöstön estoksi. Paras koko jutussa on se että ko.auto paperi firman nimissä jotta saan vähennyksiä auton hankinasta kuljetuista kilometreistä. SILTI EI KUULU KENELLEKKÄÄN KETÄ AUTOSSANI KULKEE MUKANA. Maksun ottaminen on ammatilista toiminta ja henkilöautossa on kyllä määrätty istuma paikat mutta ei sanele ketä autossa istuu niin kuin ei pitäiai yksityis käytössä olevassa bussissakaan (et muuten erottaisi kumpi minun autoni on ulkoa bussi vai tila henkilöauto eli vw transporter 4x4 2.5 ainoa ero on 2 istuma paikka enempi ja rajoitettu 100km/h eli käytännössä ei yhtään turvattomapi kuin tavallinen vw transporter)


      • eu njet

        myönnetään 5 vuodeksi kerralla ja kurssi maksaa 2500-3500 euroa. Pitääköhän kuljetusliikkeiden maksaa työntekijöidensä kurssit joka 5 vuosi. Vai poliisi antaa "leiman" 5 vuoden välein ilman kalliita kursseja. Kallista lystiä. Outoa ettei suomi noudata Eu:n suosittamaa direktiiviä autoveon osalta. EU pitää kohtuuttomana suomalaista autoverokäytäntöä. Uskon että vain suomessa noudatetaan piirin tarkasti kaikki eu direktiivit. Euroopassa on maanteillä viidakon lait ja ammattipätevyystodistuksen saa ostettua muutamalla 100 eurolla. Suomipoikaa taas viedää. Ensin Venäläiset veivät meitä ja nyt eurooppalaiset.


      • Kuten lotossa
        eu njet kirjoitti:

        myönnetään 5 vuodeksi kerralla ja kurssi maksaa 2500-3500 euroa. Pitääköhän kuljetusliikkeiden maksaa työntekijöidensä kurssit joka 5 vuosi. Vai poliisi antaa "leiman" 5 vuoden välein ilman kalliita kursseja. Kallista lystiä. Outoa ettei suomi noudata Eu:n suosittamaa direktiiviä autoveon osalta. EU pitää kohtuuttomana suomalaista autoverokäytäntöä. Uskon että vain suomessa noudatetaan piirin tarkasti kaikki eu direktiivit. Euroopassa on maanteillä viidakon lait ja ammattipätevyystodistuksen saa ostettua muutamalla 100 eurolla. Suomipoikaa taas viedää. Ensin Venäläiset veivät meitä ja nyt eurooppalaiset.

        Ammattipätevyyden hankkiminen saattaa maksaa tuon 2500-3500€, mutta ei viiden vuoden välein vaadittava 35h kurssitus varmastikaan tuota maksa. Itse veikkaisin hinnaksi 500-750€.
        Euroopassa maanteillä näiden raskaaseen liikenteeseen liittyvien määräysten noudattamisen valvominen on paljon tarkempaa kuin Suomessa ja kiinni jääminen tulee paljon kalliimmaksi kuin Suomessa. Voi olla, että kaikenlaisia todistuksia saa ostaakin, mutta laitonta puuhaa se on siinä missä ilman todistuksia suhaaminen.


      • ........
        Kuten lotossa kirjoitti:

        Ammattipätevyyden hankkiminen saattaa maksaa tuon 2500-3500€, mutta ei viiden vuoden välein vaadittava 35h kurssitus varmastikaan tuota maksa. Itse veikkaisin hinnaksi 500-750€.
        Euroopassa maanteillä näiden raskaaseen liikenteeseen liittyvien määräysten noudattamisen valvominen on paljon tarkempaa kuin Suomessa ja kiinni jääminen tulee paljon kalliimmaksi kuin Suomessa. Voi olla, että kaikenlaisia todistuksia saa ostaakin, mutta laitonta puuhaa se on siinä missä ilman todistuksia suhaaminen.

        väärin että yksityis autoilussa vaaditaan ammattipätevyys vaikka kyse ei ole ammatista vaan yksityis autoilusta !!!! Eu eivoi sanoa ketä kuljetan omalla autolla (saattaa rikkoa ihmis oikeuksia)


      • Jack B
        ........ kirjoitti:

        väärin että yksityis autoilussa vaaditaan ammattipätevyys vaikka kyse ei ole ammatista vaan yksityis autoilusta !!!! Eu eivoi sanoa ketä kuljetan omalla autolla (saattaa rikkoa ihmis oikeuksia)

        Kyse ei ole yksityisautoilusta vaan tietyn ajoneuvon ajamiseen oikeuttavista vaatimuksista, toistan kyse on tietyn ajoneuvon ajamiseen oikeuttavista vaatimuksista.


      • ..........
        Jack B kirjoitti:

        Kyse ei ole yksityisautoilusta vaan tietyn ajoneuvon ajamiseen oikeuttavista vaatimuksista, toistan kyse on tietyn ajoneuvon ajamiseen oikeuttavista vaatimuksista.

        se on yksityis autoilua jos perheemme ainoa auto on 10 hengen linja-auto !!! ja jos kyseistä ajoneuvoa ei käytetä ammatti liikenteessä niin helvetti se on yksityis autoilua !!! ja se on kaiken kaikkiaan väärin EU:n tasoinen organisaatio puuttuu yksityisteen elämään !!! Ilmeisesti kun tarjoan illallisen isovanhemille ja ystäville niin minun täytyy hankkia hygieniapassi ja tehtävä elinkeino ilmoitus (koska joku kateellinen ravintolan pitäjä tekee ilmoituksen EU:lle )


      • ...........
        .......... kirjoitti:

        se on yksityis autoilua jos perheemme ainoa auto on 10 hengen linja-auto !!! ja jos kyseistä ajoneuvoa ei käytetä ammatti liikenteessä niin helvetti se on yksityis autoilua !!! ja se on kaiken kaikkiaan väärin EU:n tasoinen organisaatio puuttuu yksityisteen elämään !!! Ilmeisesti kun tarjoan illallisen isovanhemille ja ystäville niin minun täytyy hankkia hygieniapassi ja tehtävä elinkeino ilmoitus (koska joku kateellinen ravintolan pitäjä tekee ilmoituksen EU:lle )

        niin linja-auton omistus ei ole tehty vielä laittomaksi yksityishenkilöiltä ja sillä perusteella yksityis hekilö voi suorittaa yksityis ajoa linja-autolla


      • 2+2
        Jack B kirjoitti:

        Kyse ei ole yksityisautoilusta vaan tietyn ajoneuvon ajamiseen oikeuttavista vaatimuksista, toistan kyse on tietyn ajoneuvon ajamiseen oikeuttavista vaatimuksista.

        mitä toistat. Lue suoraan laista 2 § soveltamisala.

        Otetaan esimerkki: Orkesterin keikkabussi jossa kuljetetaan esiintyjät ja soittovehkeet. Rekisteröity linja-autoksi koska väkeä mukana yli 10 henkeä. Kuskilla siis D-kortti. Keikkapaikalla kuski roudaa kamoja ja soittaa, laulaa, miksaa tms. Tarvitaanko ammattipätevyys ja onko auton omistuksella tai mukana olevan joukkion sukulaisuudella jotain merkitystä?


        8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.

        Valitettavasti AKE ei ole miettinyt omien sivujensa ohjeita loppuun asti.


      • Turha taistella
        2+2 kirjoitti:

        mitä toistat. Lue suoraan laista 2 § soveltamisala.

        Otetaan esimerkki: Orkesterin keikkabussi jossa kuljetetaan esiintyjät ja soittovehkeet. Rekisteröity linja-autoksi koska väkeä mukana yli 10 henkeä. Kuskilla siis D-kortti. Keikkapaikalla kuski roudaa kamoja ja soittaa, laulaa, miksaa tms. Tarvitaanko ammattipätevyys ja onko auton omistuksella tai mukana olevan joukkion sukulaisuudella jotain merkitystä?


        8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.

        Valitettavasti AKE ei ole miettinyt omien sivujensa ohjeita loppuun asti.

        Soveltamisohje: Urheiluseurojen ja muiden yhdistysten henkilökuljetuksia ei katsota ei-kaupalliseksi toiminnaksi. Siis ne katsotaan kaupalliseksi toiminnaksi. Sama koskee bändejä yms. Usko nyt jo.
        Äläkä kinaa, Don Quiote, täällä vaan kysy poliisilta tai taistele oikeusistuimissa.


      • Juuri näin
        ........... kirjoitti:

        niin linja-auton omistus ei ole tehty vielä laittomaksi yksityishenkilöiltä ja sillä perusteella yksityis hekilö voi suorittaa yksityis ajoa linja-autolla

        Aivan, Yksityishenkilö voi omitaa linja-auton ja kuljettaa sillä perheenjäseniään.


      • Ei mene jakeluun
        .......... kirjoitti:

        se on yksityis autoilua jos perheemme ainoa auto on 10 hengen linja-auto !!! ja jos kyseistä ajoneuvoa ei käytetä ammatti liikenteessä niin helvetti se on yksityis autoilua !!! ja se on kaiken kaikkiaan väärin EU:n tasoinen organisaatio puuttuu yksityisteen elämään !!! Ilmeisesti kun tarjoan illallisen isovanhemille ja ystäville niin minun täytyy hankkia hygieniapassi ja tehtävä elinkeino ilmoitus (koska joku kateellinen ravintolan pitäjä tekee ilmoituksen EU:lle )

        Et millään käsitä. Illallisen valmistamiseen perheen ulkopuolisille ei vaadita ammattipätevyyttä, mutta perheen ulkopuolisten kuljettamiseen linja-autolla vaaditaan.
        Laki suojelee niitä ulkopuolisia joutumnasta sinun kuljettamaksesi, ei sen päätarkoitus ole estää sinun yksityisautoiluasi. Sinä saat yksityisautoilla linja-autollasi vapaasti, mutta muita sinä et saa asettaa vaaraan ottamalla heitä linja-autosi kyytiin ellei sinulla ole siihen vaadittavaa ammattipätevyyttä. Käsitä nyt jo.


      • ...
        Ei mene jakeluun kirjoitti:

        Et millään käsitä. Illallisen valmistamiseen perheen ulkopuolisille ei vaadita ammattipätevyyttä, mutta perheen ulkopuolisten kuljettamiseen linja-autolla vaaditaan.
        Laki suojelee niitä ulkopuolisia joutumnasta sinun kuljettamaksesi, ei sen päätarkoitus ole estää sinun yksityisautoiluasi. Sinä saat yksityisautoilla linja-autollasi vapaasti, mutta muita sinä et saa asettaa vaaraan ottamalla heitä linja-autosi kyytiin ellei sinulla ole siihen vaadittavaa ammattipätevyyttä. Käsitä nyt jo.

        TAVALLA VOIN ASETTAA "VAARAAN" VANHALLA TILA TAKSILLA PERHEEN ULKOPUOLISET JOKA ON REKISTERÖITY HENKILÖAUTOKSI .
        ETKÄ SÄ KÄSITÄ ETTÄ MULLA ON TÄYSI MORAALINEN OIKEUS OTTAA ESIM. ISOVANHEMPANI KYYTIIN !!!! KUN LAKI ON VÄÄRÄ SITÄ TÄYTYY AINAKIN YRITTÄÄ MUUTTAA JA MINÄHÄN YRITÄN !!!


      • ----
        Turha taistella kirjoitti:

        Soveltamisohje: Urheiluseurojen ja muiden yhdistysten henkilökuljetuksia ei katsota ei-kaupalliseksi toiminnaksi. Siis ne katsotaan kaupalliseksi toiminnaksi. Sama koskee bändejä yms. Usko nyt jo.
        Äläkä kinaa, Don Quiote, täällä vaan kysy poliisilta tai taistele oikeusistuimissa.

        1 9 BUSSIA HENKILÖAUTONA JA KYSEINEN AJONEUVO EI OLE YHDISTYKSEN NIMISSÄ/TOIMINNASSA NIIN EU:LLA EI OLE MORTAALISTA OIKEUTTA KIELTÄÄ
        MINUA OTTA¨MASTA ISOVANHEMPIAN/ TUTTAVIANII KYYTIIN !! JOS LAKI ON VÄÄRÄ NIIN SITÄ PITÄÄ MUUTTAA


      • Kuka on tyhmä
        ---- kirjoitti:

        1 9 BUSSIA HENKILÖAUTONA JA KYSEINEN AJONEUVO EI OLE YHDISTYKSEN NIMISSÄ/TOIMINNASSA NIIN EU:LLA EI OLE MORTAALISTA OIKEUTTA KIELTÄÄ
        MINUA OTTA¨MASTA ISOVANHEMPIAN/ TUTTAVIANII KYYTIIN !! JOS LAKI ON VÄÄRÄ NIIN SITÄ PITÄÄ MUUTTAA

        Kukaan tässä mitään ole puhunut siitä, että bussin pitäisi olla yhdistyksen nimissä????
        Aivan sama kenen nimissä bussi on, niin sillä ei ajeta mitään tanhuryhmiä ellei kuljettajalla ole voimassa olevaa ammattipätevyyttä.
        Ja mitä tulee moraaliin, niin sinulla on moraalinen velvollisuus olla halventamasta Suomessa voimassa olevaa lakia!


      • Hysteerinen nauru
        ... kirjoitti:

        TAVALLA VOIN ASETTAA "VAARAAN" VANHALLA TILA TAKSILLA PERHEEN ULKOPUOLISET JOKA ON REKISTERÖITY HENKILÖAUTOKSI .
        ETKÄ SÄ KÄSITÄ ETTÄ MULLA ON TÄYSI MORAALINEN OIKEUS OTTAA ESIM. ISOVANHEMPANI KYYTIIN !!!! KUN LAKI ON VÄÄRÄ SITÄ TÄYTYY AINAKIN YRITTÄÄ MUUTTAA JA MINÄHÄN YRITÄN !!!

        Laki ei vaadikkan sinulta ammattipätevyyttä kuskatessasi tuttujasi vanhalla tilataksilla kunhan se ei enää ole taksi. Mutta linja-auton kohdalla vaatii.
        Eikö mene tajuntaan?


      • 2+2
        Turha taistella kirjoitti:

        Soveltamisohje: Urheiluseurojen ja muiden yhdistysten henkilökuljetuksia ei katsota ei-kaupalliseksi toiminnaksi. Siis ne katsotaan kaupalliseksi toiminnaksi. Sama koskee bändejä yms. Usko nyt jo.
        Äläkä kinaa, Don Quiote, täällä vaan kysy poliisilta tai taistele oikeusistuimissa.

        edellinen viestini oli ensimmäinen tähän ketjuun. Laissa käytetään käsitettä kaupallinen toiminta, totta. Siellä otetaan kantaa myös siihen onko auton ajaminen kuljettajan pääasiallinen työtehtävä. Siitä syntyy harmaa alue josta MIKÄLI poliisi ottaa valvonnassa todella tiukan linjan syntyy oikeusjuttuja ja lopullinen tulkinta tulee muotoutumaan oikeuskäytännön kautta. Ammattipätevyys kun vaaditaan vain kuljettajalta jonka pääasiallinen työtehtävä on auton ajaminen. Henkilökuljetuspuolella tämä tulkintaongelma syntynee varmasti juuri näistä urheiluseurareissuista joissa ratsiassa kuljettaja ilmoittaa olevansa joukkueen valmentaja tai huoltaja ja ajavansa näillä reissuilla oman työnsä lisäksi.
        Tavaraliikenteen puolella tämä sama väittely alkoi jo aiemmin ja siellä nyt SKAL:in asiantuntijatkin myöntävät että tilanteita joissa ammattipätevyyttä ei vaadita tulee olemaan todella paljon.


      • ....
        Kuka on tyhmä kirjoitti:

        Kukaan tässä mitään ole puhunut siitä, että bussin pitäisi olla yhdistyksen nimissä????
        Aivan sama kenen nimissä bussi on, niin sillä ei ajeta mitään tanhuryhmiä ellei kuljettajalla ole voimassa olevaa ammattipätevyyttä.
        Ja mitä tulee moraaliin, niin sinulla on moraalinen velvollisuus olla halventamasta Suomessa voimassa olevaa lakia!

        laki ehkä tulee voimaan vasta 2013. Eikä se ole lain vika jos laatija ovat idiootteja sama määräys myös tila autoille!!!
        ps. ko direktiivi ei vaikuta omaan ajamiseen voin kuljettaa ketä tahdon 2013 jälkeenkin ilman sakon pelkoa ammattitutkinto on suoritettu määräaikaan mennessä.


      • Lukekaa nyt
        2+2 kirjoitti:

        edellinen viestini oli ensimmäinen tähän ketjuun. Laissa käytetään käsitettä kaupallinen toiminta, totta. Siellä otetaan kantaa myös siihen onko auton ajaminen kuljettajan pääasiallinen työtehtävä. Siitä syntyy harmaa alue josta MIKÄLI poliisi ottaa valvonnassa todella tiukan linjan syntyy oikeusjuttuja ja lopullinen tulkinta tulee muotoutumaan oikeuskäytännön kautta. Ammattipätevyys kun vaaditaan vain kuljettajalta jonka pääasiallinen työtehtävä on auton ajaminen. Henkilökuljetuspuolella tämä tulkintaongelma syntynee varmasti juuri näistä urheiluseurareissuista joissa ratsiassa kuljettaja ilmoittaa olevansa joukkueen valmentaja tai huoltaja ja ajavansa näillä reissuilla oman työnsä lisäksi.
        Tavaraliikenteen puolella tämä sama väittely alkoi jo aiemmin ja siellä nyt SKAL:in asiantuntijatkin myöntävät että tilanteita joissa ammattipätevyyttä ei vaadita tulee olemaan todella paljon.

        Kirjoitit: "Ammattipätevyys kun vaaditaan vain kuljettajalta jonka pääasiallinen työtehtävä on auton ajaminen. Henkilökuljetuspuolella tämä tulkintaongelma syntynee varmasti juuri näistä urheiluseurareissuista joissa ratsiassa kuljettaja ilmoittaa olevansa joukkueen valmentaja tai huoltaja ja ajavansa näillä reissuilla oman työnsä lisäksi"

        Kun ei pidä paikkaansa! Kukaan ei saa ilman ammattipätevyyttä kuljettaa linja-autolla oman perheen ulkopuolisia ihmisiä. Siinä ei ole mitään epäselvää eikä tulkintaa. Nuo pääasiallinen tehtävä-jutut kuuluvat rahtipuolelle eli kuorma-auton ajamiseen ilman ammattipätevyyttä.


      • Nimimerkin suojassa
        .... kirjoitti:

        laki ehkä tulee voimaan vasta 2013. Eikä se ole lain vika jos laatija ovat idiootteja sama määräys myös tila autoille!!!
        ps. ko direktiivi ei vaikuta omaan ajamiseen voin kuljettaa ketä tahdon 2013 jälkeenkin ilman sakon pelkoa ammattitutkinto on suoritettu määräaikaan mennessä.

        Laki on jo voimassa. Tuli voimaan henkilökuljetusten osalta 10.9.2008. Viiden vuoden siirtymäajan loppuun eli 10.9.2013 asti on ammattipätevyys voimassa niillä jotka ovat saaneet D tai D1 korttinsa ennen 10.9.2008. Heidän on 10.9.2013 mennessä suoritettava vaaditut 35h jatko/täydennyskoulutusta ammattipätevyytensä säilyttämiseksi. Aivan kuten myös niiden jotka ovat suorittaneet ammattipätevyystutkinnon 10.9.2008 jälkeen on viiden vuoden välein nuo jatko/täydennyskoulutukset suoritettava.

        Tämä kaikki on selvää pässin lihaa TRAFI:n sivuilla, miten tästä voi olla näin paljon erilaista tietoa eri ihmisillä? Siksi, että ihmiset esittävät tietävänsä asioita viitsimättä oikeasti tutustua niihin asioihin eli esittävät omia luulemisiaan varmana tietona. Tästä syystä Internetin keskustelupalstat pitäisi ehdottomasti sallia vain omalla oikealla nimellä kirjoittaville!


      • Yksinkertaista
        Nimimerkin suojassa kirjoitti:

        Laki on jo voimassa. Tuli voimaan henkilökuljetusten osalta 10.9.2008. Viiden vuoden siirtymäajan loppuun eli 10.9.2013 asti on ammattipätevyys voimassa niillä jotka ovat saaneet D tai D1 korttinsa ennen 10.9.2008. Heidän on 10.9.2013 mennessä suoritettava vaaditut 35h jatko/täydennyskoulutusta ammattipätevyytensä säilyttämiseksi. Aivan kuten myös niiden jotka ovat suorittaneet ammattipätevyystutkinnon 10.9.2008 jälkeen on viiden vuoden välein nuo jatko/täydennyskoulutukset suoritettava.

        Tämä kaikki on selvää pässin lihaa TRAFI:n sivuilla, miten tästä voi olla näin paljon erilaista tietoa eri ihmisillä? Siksi, että ihmiset esittävät tietävänsä asioita viitsimättä oikeasti tutustua niihin asioihin eli esittävät omia luulemisiaan varmana tietona. Tästä syystä Internetin keskustelupalstat pitäisi ehdottomasti sallia vain omalla oikealla nimellä kirjoittaville!

        Juuri tästä syystä tarvitaan myäs ammattipätevyysvaatimus! Aivan kuten täällä keskustelupalstalla, ajelee maanteillä linja-autoja suuri joukko ihmisiä jotka luulevat tietävänsä linja-autolla ajamisesta kaiken tarvittavan. Ammattipätevyyden hankkineet tietävät, eivät luule.


      • ----
        Yksinkertaista kirjoitti:

        Juuri tästä syystä tarvitaan myäs ammattipätevyysvaatimus! Aivan kuten täällä keskustelupalstalla, ajelee maanteillä linja-autoja suuri joukko ihmisiä jotka luulevat tietävänsä linja-autolla ajamisesta kaiken tarvittavan. Ammattipätevyyden hankkineet tietävät, eivät luule.

        ei vaikuta mun ajamiseen mitenkään eikä pitäis vaikuttaa yksityis ajamiseen mitenkään . Direktiivi säännöt pitäisi vaikuttaa ainoastaan ammatilliseen toimintaan eli sellaiseen ajamiseen josta saa palkkaa


      • ja kolmannenkin
        ---- kirjoitti:

        ei vaikuta mun ajamiseen mitenkään eikä pitäis vaikuttaa yksityis ajamiseen mitenkään . Direktiivi säännöt pitäisi vaikuttaa ainoastaan ammatilliseen toimintaan eli sellaiseen ajamiseen josta saa palkkaa

        Pitäis ja pitäis. Ok, se on sun mielipide, mutta se ei ole voimassa olavaa lakia.
        Voimassa oleva direktiiviin pohjaava laki vaikuttaa tietyllä ajoneuvolla ajamiseen.
        Vaikuttaa sun ajamiseen siten, että sun täytyy pitää se sun ammattipätevyytesi voimassa.


      • 2+2
        Lukekaa nyt kirjoitti:

        Kirjoitit: "Ammattipätevyys kun vaaditaan vain kuljettajalta jonka pääasiallinen työtehtävä on auton ajaminen. Henkilökuljetuspuolella tämä tulkintaongelma syntynee varmasti juuri näistä urheiluseurareissuista joissa ratsiassa kuljettaja ilmoittaa olevansa joukkueen valmentaja tai huoltaja ja ajavansa näillä reissuilla oman työnsä lisäksi"

        Kun ei pidä paikkaansa! Kukaan ei saa ilman ammattipätevyyttä kuljettaa linja-autolla oman perheen ulkopuolisia ihmisiä. Siinä ei ole mitään epäselvää eikä tulkintaa. Nuo pääasiallinen tehtävä-jutut kuuluvat rahtipuolelle eli kuorma-auton ajamiseen ilman ammattipätevyyttä.

        Perustele väitteesi!

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070273?search[type]=pika&search[pika]=ammattipätevyys

        Jos osasin kopioida niin tuossa osoite mistä pykäliä löytyy.


      • ---
        ja kolmannenkin kirjoitti:

        Pitäis ja pitäis. Ok, se on sun mielipide, mutta se ei ole voimassa olavaa lakia.
        Voimassa oleva direktiiviin pohjaava laki vaikuttaa tietyllä ajoneuvolla ajamiseen.
        Vaikuttaa sun ajamiseen siten, että sun täytyy pitää se sun ammattipätevyytesi voimassa.

        kertaa ammatti liikenne ja yksityis autoilu on täysin eri asia vaikka samalla ajoneuvo luokituksella menisikin ja ammattipätevyys kuuluu koskea ammatillista ei yksityis autoilua ja siksi lakia on pyrittävä muttaan ! Sitä paitsi ammatti pätvyys tullan vaatimaan taksi kuskeilta myös je hehän ajavat henkilöautolla ja sen takia sama kohtelu pitää myös koskea henkilöautoa.
        Ja jos asiaa perustellaan turvallisuudella niin sanoppa mitä eroa on jos ajat vw trasportteria g.l.e vip henkilöautolla joka on rajottamaton vai samanlaisella volkkarilla missä on 2 istumapaikka enemmän ja huippunopeus on 100km/h kummassakin on samanlaiset ajo ominaisuudet !!!
        Se että et edes halua että kyseistä lakia pyritään muutamaan johtuu ilmeisemmin kateudesta tai olet kuljetus yrittäjä joka luulee saavansa enemmän tilausajoja ja minulla syy lain muuttamiseen on ainoastaan se että saan hyvän auton ilman ajoneuvo ja käyttövoima veroa ja mahtuisimme perheen ja isovanhempien tai tuttava perheen kanssa samaan autoon ( ettei tarvii kahdella autolla mennä ja samalla on hyvä asuntovanun vetäjä) junaa tai tilaus bussia emme takula käytä !! Ja jollei kyseinen matkustus muoto käy niin ei suomessa meidän loma rahaa tarvita ennenmmin sit egyptiin.


      • Hoh hoh hoijaa
        --- kirjoitti:

        kertaa ammatti liikenne ja yksityis autoilu on täysin eri asia vaikka samalla ajoneuvo luokituksella menisikin ja ammattipätevyys kuuluu koskea ammatillista ei yksityis autoilua ja siksi lakia on pyrittävä muttaan ! Sitä paitsi ammatti pätvyys tullan vaatimaan taksi kuskeilta myös je hehän ajavat henkilöautolla ja sen takia sama kohtelu pitää myös koskea henkilöautoa.
        Ja jos asiaa perustellaan turvallisuudella niin sanoppa mitä eroa on jos ajat vw trasportteria g.l.e vip henkilöautolla joka on rajottamaton vai samanlaisella volkkarilla missä on 2 istumapaikka enemmän ja huippunopeus on 100km/h kummassakin on samanlaiset ajo ominaisuudet !!!
        Se että et edes halua että kyseistä lakia pyritään muutamaan johtuu ilmeisemmin kateudesta tai olet kuljetus yrittäjä joka luulee saavansa enemmän tilausajoja ja minulla syy lain muuttamiseen on ainoastaan se että saan hyvän auton ilman ajoneuvo ja käyttövoima veroa ja mahtuisimme perheen ja isovanhempien tai tuttava perheen kanssa samaan autoon ( ettei tarvii kahdella autolla mennä ja samalla on hyvä asuntovanun vetäjä) junaa tai tilaus bussia emme takula käytä !! Ja jollei kyseinen matkustus muoto käy niin ei suomessa meidän loma rahaa tarvita ennenmmin sit egyptiin.

        Ymmärrä nyt jo, että kyse ei ole yksityis- ja ammatti autoilun erosta vaan siitä mitä ajoneuvoa ajat.
        Minun ei tarvitse perustella nykyistä lakia eikä miksi se ei koske joitain ajoneuvoja koska minä kerron mitä laki koskee. Sinä se haluat lain koskevan jotain muuta kuin mitä lain säätäjät ovat ajatelleet sen koskevan. Ymmärätkö? Sivä vastaan kaikki muut.
        Minulla ei myöskään ole mitään sitä vastaan, että kyseistä lakia muutettaisiin. Aivan kuten edellä, sinä olet ainoa joka on sen muuttamisesta puhunut, minä olen puhunt sen nykyisestä voimassa olosta.

        Haluatko matkustaa Suomessa Suomen lakien mukaan vai et, on täysin sinun omassa harkinnassasi ja itse siitä vastaat.


      • Ugh, olen puhunut
        2+2 kirjoitti:

        Perustele väitteesi!

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070273?search[type]=pika&search[pika]=ammattipätevyys

        Jos osasin kopioida niin tuossa osoite mistä pykäliä löytyy.

        Olen perustellut väitteeni moneen kertaan. Perustelut löytyvät Trafian sivuilta jos vain viitsii lukea. Sinun kopioimasi linkki ei toimi. Mitäpä jos esittäisit väitteesi ja liittäisit niihin perustelut? Käykö näin?


      • ...
        Hoh hoh hoijaa kirjoitti:

        Ymmärrä nyt jo, että kyse ei ole yksityis- ja ammatti autoilun erosta vaan siitä mitä ajoneuvoa ajat.
        Minun ei tarvitse perustella nykyistä lakia eikä miksi se ei koske joitain ajoneuvoja koska minä kerron mitä laki koskee. Sinä se haluat lain koskevan jotain muuta kuin mitä lain säätäjät ovat ajatelleet sen koskevan. Ymmärätkö? Sivä vastaan kaikki muut.
        Minulla ei myöskään ole mitään sitä vastaan, että kyseistä lakia muutettaisiin. Aivan kuten edellä, sinä olet ainoa joka on sen muuttamisesta puhunut, minä olen puhunt sen nykyisestä voimassa olosta.

        Haluatko matkustaa Suomessa Suomen lakien mukaan vai et, on täysin sinun omassa harkinnassasi ja itse siitä vastaat.

        tutkinto on auto alan ammattipätevyys todistus joten sillä perusteella kyse on juuri ammatti liikenteestä. Ja kyse on yksityis autoilusta jos yksityis henkilö omistaa linja-auton ja jota ei käytetä ammatilliseen toimintaan !
        JOS LAKI ON VÄÄRÄ TAI VÄÄRIN LADITTU NIIN SE PITÄÄ OIKAISTA !!!
        Jos ajan linja-autolla niin minulla on tälläkin hetkellä oikeus kuljettaa ihmisiä jopa oikeus laskuttaa kuljetetavia .Ammatti pätevyys piäisi sitoa liikennelupa ja sopimus liikenteen kuljettajiin !!! Mutta turha kinata oikaisuvaatimus on jo EU:n oikeus asiamiehellä , eduskunnan oikeusasiamiehellä ja oikeuskanslerin virastossa ! Tarpeen vaatiessa se menee EU tumioistuimeen !!! Jos asia on kiinni mitä autoa ajan niin ainakaan se ei kuulu valtiolle ketä ja mitä kuljetan OMALLA AUTOLLA ON IHMISIÄ TAIKKA PASKAA KUNHAN EN PERI MAKSUA ILMAN LIIKENNE LUPAA.


      • .......
        Hysteerinen nauru kirjoitti:

        Laki ei vaadikkan sinulta ammattipätevyyttä kuskatessasi tuttujasi vanhalla tilataksilla kunhan se ei enää ole taksi. Mutta linja-auton kohdalla vaatii.
        Eikö mene tajuntaan?

        taksi jos ottaa kyltin katolta mutta taksi on aina henkilö auto. Ja jos laki on väärin se täytyy oikaista


      • Suomijuntille
        ... kirjoitti:

        tutkinto on auto alan ammattipätevyys todistus joten sillä perusteella kyse on juuri ammatti liikenteestä. Ja kyse on yksityis autoilusta jos yksityis henkilö omistaa linja-auton ja jota ei käytetä ammatilliseen toimintaan !
        JOS LAKI ON VÄÄRÄ TAI VÄÄRIN LADITTU NIIN SE PITÄÄ OIKAISTA !!!
        Jos ajan linja-autolla niin minulla on tälläkin hetkellä oikeus kuljettaa ihmisiä jopa oikeus laskuttaa kuljetetavia .Ammatti pätevyys piäisi sitoa liikennelupa ja sopimus liikenteen kuljettajiin !!! Mutta turha kinata oikaisuvaatimus on jo EU:n oikeus asiamiehellä , eduskunnan oikeusasiamiehellä ja oikeuskanslerin virastossa ! Tarpeen vaatiessa se menee EU tumioistuimeen !!! Jos asia on kiinni mitä autoa ajan niin ainakaan se ei kuulu valtiolle ketä ja mitä kuljetan OMALLA AUTOLLA ON IHMISIÄ TAIKKA PASKAA KUNHAN EN PERI MAKSUA ILMAN LIIKENNE LUPAA.

        Onnea vaan, Don Quiote! Sinulla ei ole pienintäkään mahdollisuutta menestyä vaatimuksesi kanssa :))))
        Helpompi sinun on alkaa ajamaan autolla paskaa kuuhun kuin saada tämä laki muutettua.
        Periksi älä kuitenkaan anna vaikka henki menisi :))))


      • .....
        Suomijuntille kirjoitti:

        Onnea vaan, Don Quiote! Sinulla ei ole pienintäkään mahdollisuutta menestyä vaatimuksesi kanssa :))))
        Helpompi sinun on alkaa ajamaan autolla paskaa kuuhun kuin saada tämä laki muutettua.
        Periksi älä kuitenkaan anna vaikka henki menisi :))))

        en anna takuulla. omalla autolla ajan ja otan kyytiin ketä haluan. Ja niitä juntteja on ne jotka ilman mitään kritiikkiä hyväksyy sen että valtio/EU sanelee ketä ja mitä saat ottaa omaan henkilokohtaiseen ajoneuvoon. Tämäkin direktiivi on tehty ainoastaan kuljetus yrittäjän edun mukaiseksi (säätöjen kanssa "pakotetaan" ostamaan palveluja jos kerran tai kas käydään tuttavien kanssa lapissa ym. tapahtumissa).


      • ------
        ..... kirjoitti:

        en anna takuulla. omalla autolla ajan ja otan kyytiin ketä haluan. Ja niitä juntteja on ne jotka ilman mitään kritiikkiä hyväksyy sen että valtio/EU sanelee ketä ja mitä saat ottaa omaan henkilokohtaiseen ajoneuvoon. Tämäkin direktiivi on tehty ainoastaan kuljetus yrittäjän edun mukaiseksi (säätöjen kanssa "pakotetaan" ostamaan palveluja jos kerran tai kas käydään tuttavien kanssa lapissa ym. tapahtumissa).

        SUURIN ONGELMA ON SE ETTÄ SUOMALAISET ON LAMPAITA JA MENEE KUIN PÄSSIT NARUSSA JA HYVÄKSYVÄT MORAALISESTI ARVELUTTAVIA DIREKTIIVEJÄ/LAKEJA


      • 2+2
        Ugh, olen puhunut kirjoitti:

        Olen perustellut väitteeni moneen kertaan. Perustelut löytyvät Trafian sivuilta jos vain viitsii lukea. Sinun kopioimasi linkki ei toimi. Mitäpä jos esittäisit väitteesi ja liittäisit niihin perustelut? Käykö näin?

        Väitit, mielestäni ensimmäistä kertaa:

        Nuo pääasiallinen tehtävä-jutut kuuluvat rahtipuolelle eli kuorma-auton ajamiseen ilman ammattipätevyyttä.

        Tähän pyysin perustelua! Laista pitäisi löytyä jos näin on. Laitoin valmiiksi tämänkin:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070273?search[type]=pika&search[pika]=ammattipätevyys

        se ei ole linkki eli linkki ei todellakaan toimi. Se on osoite jonka copypastaamalla pääset suoraan lakiin kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä. Jos et osaa niin 273/2007 googlaamalla pääset samaan paikkaan.
        Toisaalta kohotin sinua jo aiemmin vertaamaan Trafin ohjeen epämääräisyyttä verrattuna lakitekstiin eli lain pitäisi olla sinulle ennestään tutttu.

        Perustelut löytyvät Trafian sivuita? Jaa oleko sittenkään edes katsonut lakia vai jankutatko vain Trafin tekstin perusteella? Trafi on yrittänyt typistää 29§ lakia muutamaan riviin yleisluontoista ohjetta joten on selvää että siellä ei oteta kantaa tarkkaan rajanvetoon.

        Lakiteksti on vielä siitä mielenkiintoista että se vaatii pientä pohdiskelua ennenkuin sanoma kunnolla aukeaa. Minullekin valkeni vasta äsken mahdollisuus jolla viranomaiset saattavat yrittää kieltää pelireissujen ajamisen ilman ammattipätevyyttä. Peruste on kuitenkin aivan eri kuin sinun esittämäsi. Annapa siis nyt ne omat perustelusi kysymykseeni niin paljastan oman älynväläykseni


      • On voimassa
        ------ kirjoitti:

        SUURIN ONGELMA ON SE ETTÄ SUOMALAISET ON LAMPAITA JA MENEE KUIN PÄSSIT NARUSSA JA HYVÄKSYVÄT MORAALISESTI ARVELUTTAVIA DIREKTIIVEJÄ/LAKEJA

        Vaikka kuka olisi mielstäsi pässi tai lammas tai mikä hyvänsä eläin, niin silti laki on saanut lain voiman ja sitä pitää noudattaa.
        Se joka jättää noudattamatta lakia koska itse pitää lakia tyhmänä, se vasta suuri idiootti onkin.


      • ugh taas
        2+2 kirjoitti:

        Väitit, mielestäni ensimmäistä kertaa:

        Nuo pääasiallinen tehtävä-jutut kuuluvat rahtipuolelle eli kuorma-auton ajamiseen ilman ammattipätevyyttä.

        Tähän pyysin perustelua! Laista pitäisi löytyä jos näin on. Laitoin valmiiksi tämänkin:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070273?search[type]=pika&search[pika]=ammattipätevyys

        se ei ole linkki eli linkki ei todellakaan toimi. Se on osoite jonka copypastaamalla pääset suoraan lakiin kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä. Jos et osaa niin 273/2007 googlaamalla pääset samaan paikkaan.
        Toisaalta kohotin sinua jo aiemmin vertaamaan Trafin ohjeen epämääräisyyttä verrattuna lakitekstiin eli lain pitäisi olla sinulle ennestään tutttu.

        Perustelut löytyvät Trafian sivuita? Jaa oleko sittenkään edes katsonut lakia vai jankutatko vain Trafin tekstin perusteella? Trafi on yrittänyt typistää 29§ lakia muutamaan riviin yleisluontoista ohjetta joten on selvää että siellä ei oteta kantaa tarkkaan rajanvetoon.

        Lakiteksti on vielä siitä mielenkiintoista että se vaatii pientä pohdiskelua ennenkuin sanoma kunnolla aukeaa. Minullekin valkeni vasta äsken mahdollisuus jolla viranomaiset saattavat yrittää kieltää pelireissujen ajamisen ilman ammattipätevyyttä. Peruste on kuitenkin aivan eri kuin sinun esittämäsi. Annapa siis nyt ne omat perustelusi kysymykseeni niin paljastan oman älynväläykseni

        Olen perustellut useasti ja perustelin taas. Ethän sinä ymmärrä yksinkertaisintakaan tekstiä, miten sinä voisit lakia ymmärtää?
        Lain tunnen ja tiedän senkin, että Trafin sivuilla on asiaa esitetty lievemmin kuin lakitekstissä.
        En ala tähän kopiomaan enää ko. tekstejä. Kukin lukekoon ne sieltä ja ymmärtäköön tai kysyköön poliisilta tai Trafista, mutta älköön tulko tänne esittämään omia luulojaan ja tulkintojaan vaan ainostaan oikeaa tietoa.


      • ....
        On voimassa kirjoitti:

        Vaikka kuka olisi mielstäsi pässi tai lammas tai mikä hyvänsä eläin, niin silti laki on saanut lain voiman ja sitä pitää noudattaa.
        Se joka jättää noudattamatta lakia koska itse pitää lakia tyhmänä, se vasta suuri idiootti onkin.

        laki on valitettavasti voimassa mutta demokratiassa on myos mahdollista että väärät lait kumotaan ! ammattitutkinto kuuluu sitoa ammatillisuuteen ei YKSITYIS AUTOLUUN.


      • 2+2
        ugh taas kirjoitti:

        Olen perustellut useasti ja perustelin taas. Ethän sinä ymmärrä yksinkertaisintakaan tekstiä, miten sinä voisit lakia ymmärtää?
        Lain tunnen ja tiedän senkin, että Trafin sivuilla on asiaa esitetty lievemmin kuin lakitekstissä.
        En ala tähän kopiomaan enää ko. tekstejä. Kukin lukekoon ne sieltä ja ymmärtäköön tai kysyköön poliisilta tai Trafista, mutta älköön tulko tänne esittämään omia luulojaan ja tulkintojaan vaan ainostaan oikeaa tietoa.

        On siinä meillä "asiantuntija". Taisit sittenkin katsoa laista mutta ylpeys ei anna myöten tunnustaa olleensa väärässä. Useimmat olisivat olleet edes hiljaa tuossa tilanteessa mutta sun on pakko kuitenkin jotain jankata. No, meitä on moneen junaan


      • -..
        Juuri näin kirjoitti:

        Aivan, Yksityishenkilö voi omitaa linja-auton ja kuljettaa sillä perheenjäseniään.

        autolla pitäisi pystyä kuljettamaan isovanhempia ,eahkä anoppia?? ym. tuttavia/kaverita ko.direktiivi sääntöjen pitäisi koskea pelkästään ammattiliikennettä ja siihen asiaan olemme muutamien ammatti kuljettajien kanssa hakemassa muutosta. KOSKA OMALLA LINJA-AUTOLLA AJO ON YKSITYIS LIIKENNETTA .


      • ........
        2+2 kirjoitti:

        On siinä meillä "asiantuntija". Taisit sittenkin katsoa laista mutta ylpeys ei anna myöten tunnustaa olleensa väärässä. Useimmat olisivat olleet edes hiljaa tuossa tilanteessa mutta sun on pakko kuitenkin jotain jankata. No, meitä on moneen junaan

        Soveltamisala
        Tämä laki koskee kuorma- ja linja-auton sekä niiden ja hinattavan ajoneuvon muodostaman ajoneuvoyhdistelmän kuljettajalta tieliikenteessä vaadittavaa ammattipätevyyttä. Vaarallisten aineiden kuljettajien pätevyydestä on lisäksi voimassa, mitä siitä vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetussa laissa (719/1994) ja sen nojalla säädetään.

        Tässä laissa säädetty ammattipätevyys vaaditaan myös muun Euroopan talousalueen valtion (ETA-valtio) kansalaiselta ja sellaisen muun maan kansalaiselta, joka on työsuhteessa ETA-valtioon sijoittautuneeseen yritykseen tai jota ETA-valtioon sijoittautunut yritys käyttää kuljettajana.

        Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:

        1) ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa;

        2) ajoneuvo on poliisin, pelastusviranomaisen tai puolustusvoimien käytössä niiden tehtäviin liittyvissä kuljetuksissa taikka poliisitehtäviä hoidettaessa tullin tai rajavartiolaitoksen käytössä;

        3) ajoneuvoa koeajetaan sen korjaamisen, huoltamisen tai katsastamisen yhteydessä tai sen parantamiseksi teknisesti taikka kysymyksessä on uuden tai muunnetun ajoneuvon koeajo ennen ajoneuvon liikenteeseen hyväksymistä;

        4) ajoneuvoa käytetään kiireellisessä hätätilanteessa pelastustarkoituksiin poliisin tai pelastusviranomaisen taikka poliisitehtäviä hoidettaessa tullin tai rajavartiolaitoksen määräyksen perusteella;

        5) ajoneuvoa käytetään ajo-oikeuden tai tässä laissa tarkoitetun perustason ammattipätevyyden tai jatkokoulutuksen saamiseksi annettavassa ajo-opetuksessa;

        6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;

        7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka

        8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.

        ERI AJONEVOJA EI SAA LAITTAA ERI ARVOISEEN ASEMAAN !!! SOVELLETAVAN LAINKOHTA ON no.6 ... ... TAI TÄSTÄ SAA SYRJINTÄ ASIANKIN


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe