Näkee monenlaisia kuskeja parkkipaikoilla, toiset ei vilkuta ollenkaan, kuin parkkipaikalta poistuttaessa ja toiset aina kun kääntyvät. Kuinka parkkipaikalla ajaessa tulee käyttää vilkkua lain mukaan (vai tarvitseeko edes)?
Vilkun käyttö parkkipaikalla
22
9311
Vastaukset
- vilkut päällä
Kun etsin parkkipaikkaa niin se voi yllättäen ilmaantua kummalta puolelta tahansa. Siksipä ajankin koko ajan hazard-vilkut päällä, ettei vain vilkutus unohtuisi.
- ____
Vilkun käytön tarkoitus on kertoa muille, mitä aiot tehdä. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle, kun miettii milloin vilkkua kannattaa käyttää. Myös parkkipaikoilla muiden on helpompi ennakoida liikkeitäsi, jos aikeistasi vilkulla ennakkoon ilmoitat. Näin liikenteen sujuvuus lisääntyy ja turvallisuus paranee.
Aikanaan autokoulussa ajo-opettajalta jossakin tilanteessa kysyin, tarvitseeko vilkkua käyttää. Vastaus oli, että jos sitä tarvitsee kysyä, niin kannattaa käyttää. Tuo on hyvä, kaikkiin tilanteisiin sopiva ohje. Ei nyt ihan heti tule mieleen missä tilanteessa vilkun käytöstä olisi haittaa... Vilkutat, kun suunnittelet kääntyväsi tai siirtäväsi autoa sivusuunnassa. Usein kyllä itseltäkin jää vilkku käyttämättä, kun hakee sitä parkkiruutua - ei saisi...
Oudoin oli kyllä eräs tyyppi, joka vilkutti oikealle tähdätessään vasemmalta vapautuvaan ruutuun. Kun kaiken lisäksi ei siihen mennyt heti, niin pääsin minä puikkaamaan väliin. Tuli vielä avautumaan myöhemmin (oli sillä kyllä muitakin ongelmia, ei siinä mitään).- 6+8
Kannattaako kaikkea miettiä onko pakko vai ei, parempi kun vilkuttaa jos on muita siitä lähettyvillä.
Sehän tuo sujuvuutta ja mukavampi sitäkautta kaikille.- aina...
Ja hyvä on vilkuttaa, vaikka muita ei näkyisikään lähettyvillä. Joku saattaa kuitenkin olla jossakin katveessa ja erityisesti silloin vilkun käytöstä on hyötyä kun et itse toista huomaa.
Vilkun päälle napsauttaminen ei suuri vaiva ole. Loppujen lopuksi on helpompi totutella käyttämään vilkkua aina ennen kääntymistä, kuin joka kerta erikseen miettiä onko se tarpeen. - pelottaa ..
aina... kirjoitti:
Ja hyvä on vilkuttaa, vaikka muita ei näkyisikään lähettyvillä. Joku saattaa kuitenkin olla jossakin katveessa ja erityisesti silloin vilkun käytöstä on hyötyä kun et itse toista huomaa.
Vilkun päälle napsauttaminen ei suuri vaiva ole. Loppujen lopuksi on helpompi totutella käyttämään vilkkua aina ennen kääntymistä, kuin joka kerta erikseen miettiä onko se tarpeen.autoilijat, jotka vilkuttavat aina ja kaikkialla, oli tarvetta tai ei. Sitten luotetaan siihen vilkun "voimaan" ja työnnytään eteen katsomatta tilannetta ollenkaan. Ei pitäisi lähteä auton rattiin ollenkaan jos ei kykene miettimään, milloin vilkun käyttö on tarpeen.
Turha vilkutus aiheuttaa "inflaation" eli kukaan ei enää erityisesti noteeraa vilkutusta kun sitä käytetään täysin turhissakin tilanteissa, joissa sillä ei ole mitään informaatioarvoa. Itse asiassa tilanne on silloin liki samanlainen kun kukaan ei vilkuttaisi koskaan, eikä milloinkaan. Kyllä vilkun käyttön pitää merkitä vain todellista signaalia, jolla kerrotaan ajoneuvon kulkusuunta silloin kun se on tarpeen muuta liikennettä varoittamaan, ja vain silloin.
Turhat vilkuttelijat suhtautuvat välinpitämättömästi liikenteeseen tai sitten ei vain huomiokyky riitä yleiseen tieliikenteeseen. - vilkräps
pelottaa .. kirjoitti:
autoilijat, jotka vilkuttavat aina ja kaikkialla, oli tarvetta tai ei. Sitten luotetaan siihen vilkun "voimaan" ja työnnytään eteen katsomatta tilannetta ollenkaan. Ei pitäisi lähteä auton rattiin ollenkaan jos ei kykene miettimään, milloin vilkun käyttö on tarpeen.
Turha vilkutus aiheuttaa "inflaation" eli kukaan ei enää erityisesti noteeraa vilkutusta kun sitä käytetään täysin turhissakin tilanteissa, joissa sillä ei ole mitään informaatioarvoa. Itse asiassa tilanne on silloin liki samanlainen kun kukaan ei vilkuttaisi koskaan, eikä milloinkaan. Kyllä vilkun käyttön pitää merkitä vain todellista signaalia, jolla kerrotaan ajoneuvon kulkusuunta silloin kun se on tarpeen muuta liikennettä varoittamaan, ja vain silloin.
Turhat vilkuttelijat suhtautuvat välinpitämättömästi liikenteeseen tai sitten ei vain huomiokyky riitä yleiseen tieliikenteeseen.niin miksi kiertoliittymissä sitten vilkutetaan vasemmalle, mikä sen vilkutuksen tarkoitus on, minä en sitä ymmärrä, sitä harrastaa myös ns ammattiautoilijat ja bussikuskit.
- aina...
pelottaa .. kirjoitti:
autoilijat, jotka vilkuttavat aina ja kaikkialla, oli tarvetta tai ei. Sitten luotetaan siihen vilkun "voimaan" ja työnnytään eteen katsomatta tilannetta ollenkaan. Ei pitäisi lähteä auton rattiin ollenkaan jos ei kykene miettimään, milloin vilkun käyttö on tarpeen.
Turha vilkutus aiheuttaa "inflaation" eli kukaan ei enää erityisesti noteeraa vilkutusta kun sitä käytetään täysin turhissakin tilanteissa, joissa sillä ei ole mitään informaatioarvoa. Itse asiassa tilanne on silloin liki samanlainen kun kukaan ei vilkuttaisi koskaan, eikä milloinkaan. Kyllä vilkun käyttön pitää merkitä vain todellista signaalia, jolla kerrotaan ajoneuvon kulkusuunta silloin kun se on tarpeen muuta liikennettä varoittamaan, ja vain silloin.
Turhat vilkuttelijat suhtautuvat välinpitämättömästi liikenteeseen tai sitten ei vain huomiokyky riitä yleiseen tieliikenteeseen.Montakohan onnettomuutta kaistanvaihtotilanteissa on tapahtunut sen takia, että kaistanvaihtaja on luullut tietävänsä että viereisellä kaistalla on tilaa, eikä siksi ole vilkkua halunnut käyttää?
Tai montako peräänajoa olisi ollut vältettävissä sillä, että risteyksessä kääntyvä olisi ajoissa ilmoittanut aikeensa vilkulla?
Kuinka paljon risteyksissä ja parkkipaikoilla tuhlataan aikaa turhaan odotteluun, kun seurataan minne vilkutta kääntyvät aikovat mennä?
"Kyllä vilkun käyttön pitää merkitä vain todellista signaalia, jolla kerrotaan ajoneuvon kulkusuunta silloin kun se on tarpeen muuta liikennettä varoittamaan, ja vain silloin."
Tuota voisi täydentää vielä niin, että vilkulla kerrotaan ajoneuvon TULEVA kulkusuunta. Nykyhetken tapahtumat kun muut tietävät muutenkin. Siitä, että vilkkua vilautetaan kun ollaan jo kääntymässä, tai ollaan jo vaihdettu kaistaa, ei ole kenellekään mitään hyötyä. Ja muun liikenteen varoittaminenhan on tarpeen aina kun aiotaan kääntyä tai vaihtaa kaistaa
Vahinkoja sattuu kaikille, ja silloin on hyvä, jos muut ovat hereillä ja osaavat varoa. Minua pelottaa sellaiset kuskit, jotka kuvittelevat aina näkevänsä ja huomaavansa kaiken. Nämä tyypit kun eivät usein edes huomaa itse aiheuttamiaan vaaratilanteita, tai jos huomaavat niin kokevat ainakin syyn olevan vastapuolessa, joka yllättäen ja tyhjästä ilmestyi...
Minusta vilkunkäytöstä pitää kehittää itselleen sellainen selkäytimestä tuleva automaattinen toimenpide, että vilkku menee automaattisesti päälle ennen kääntymistä ilman että sitä pitäisi erikseen miettiä. Samalla tavalla kuin vasen jalka hoitaa kytkimen painamisen vaihdetta vaihtaessa, ei sitäkään tarvitse miettiä milloin kytkintä pitäisi painaa. Tai yllättävässä vaaralliselta vaikuttavassa tilanteessa oikea jalka siirtyy jarrulle ennen kuin on ehtinyt edes tajuta mitä on tapahtumassa.
Liikenteessä on ihan riittävästi mietittävää, kun yrittää ennakoida muiden liikkeitä. Turha siinä on vielä sitäkin ruveta miettimään, että näkeekö joku jos vilkutan vai pitäisikö jättää vilkuttamatta. Ja sitä paitsi, jos kukaan ei ole näkemässä, niin eihän silloin ole ketään joka vilkun käytöstä voisi hämääntyä! - pelottaa ..
aina... kirjoitti:
Montakohan onnettomuutta kaistanvaihtotilanteissa on tapahtunut sen takia, että kaistanvaihtaja on luullut tietävänsä että viereisellä kaistalla on tilaa, eikä siksi ole vilkkua halunnut käyttää?
Tai montako peräänajoa olisi ollut vältettävissä sillä, että risteyksessä kääntyvä olisi ajoissa ilmoittanut aikeensa vilkulla?
Kuinka paljon risteyksissä ja parkkipaikoilla tuhlataan aikaa turhaan odotteluun, kun seurataan minne vilkutta kääntyvät aikovat mennä?
"Kyllä vilkun käyttön pitää merkitä vain todellista signaalia, jolla kerrotaan ajoneuvon kulkusuunta silloin kun se on tarpeen muuta liikennettä varoittamaan, ja vain silloin."
Tuota voisi täydentää vielä niin, että vilkulla kerrotaan ajoneuvon TULEVA kulkusuunta. Nykyhetken tapahtumat kun muut tietävät muutenkin. Siitä, että vilkkua vilautetaan kun ollaan jo kääntymässä, tai ollaan jo vaihdettu kaistaa, ei ole kenellekään mitään hyötyä. Ja muun liikenteen varoittaminenhan on tarpeen aina kun aiotaan kääntyä tai vaihtaa kaistaa
Vahinkoja sattuu kaikille, ja silloin on hyvä, jos muut ovat hereillä ja osaavat varoa. Minua pelottaa sellaiset kuskit, jotka kuvittelevat aina näkevänsä ja huomaavansa kaiken. Nämä tyypit kun eivät usein edes huomaa itse aiheuttamiaan vaaratilanteita, tai jos huomaavat niin kokevat ainakin syyn olevan vastapuolessa, joka yllättäen ja tyhjästä ilmestyi...
Minusta vilkunkäytöstä pitää kehittää itselleen sellainen selkäytimestä tuleva automaattinen toimenpide, että vilkku menee automaattisesti päälle ennen kääntymistä ilman että sitä pitäisi erikseen miettiä. Samalla tavalla kuin vasen jalka hoitaa kytkimen painamisen vaihdetta vaihtaessa, ei sitäkään tarvitse miettiä milloin kytkintä pitäisi painaa. Tai yllättävässä vaaralliselta vaikuttavassa tilanteessa oikea jalka siirtyy jarrulle ennen kuin on ehtinyt edes tajuta mitä on tapahtumassa.
Liikenteessä on ihan riittävästi mietittävää, kun yrittää ennakoida muiden liikkeitä. Turha siinä on vielä sitäkin ruveta miettimään, että näkeekö joku jos vilkutan vai pitäisikö jättää vilkuttamatta. Ja sitä paitsi, jos kukaan ei ole näkemässä, niin eihän silloin ole ketään joka vilkun käytöstä voisi hämääntyä!kun tuollaisiakin "teoreettisesti" ajavia kuskeja on liikenteessä. Heille joku vain yllättäen ja tyhjästä ilmestyi... Huh, huh!
Minulla on selkäytimessä liikenteen havainnointi ja toisten huomioiminen, vilkutan kun se on tarkoituksenmukaista, mutta vilkuttaminen varmuuden vuoksi voi yhtä lailla aiheuttaa väärinkäsityksiä.
Olisiko parempi miettiä asiat kohdalleen jo kotisohvalla, etti tarvitsisi niin paljon miettimiseen keskittyä autoa ajaessaan ? - cfgjxfgjzfgj
vilkräps kirjoitti:
niin miksi kiertoliittymissä sitten vilkutetaan vasemmalle, mikä sen vilkutuksen tarkoitus on, minä en sitä ymmärrä, sitä harrastaa myös ns ammattiautoilijat ja bussikuskit.
Kiertoliittymissä vilkutetaan oikealle, kun aiotaan poistua seuraavassa ulostulossa.
- aina...
pelottaa .. kirjoitti:
kun tuollaisiakin "teoreettisesti" ajavia kuskeja on liikenteessä. Heille joku vain yllättäen ja tyhjästä ilmestyi... Huh, huh!
Minulla on selkäytimessä liikenteen havainnointi ja toisten huomioiminen, vilkutan kun se on tarkoituksenmukaista, mutta vilkuttaminen varmuuden vuoksi voi yhtä lailla aiheuttaa väärinkäsityksiä.
Olisiko parempi miettiä asiat kohdalleen jo kotisohvalla, etti tarvitsisi niin paljon miettimiseen keskittyä autoa ajaessaan ?"kun tuollaisiakin "teoreettisesti" ajavia kuskeja on liikenteessä. Heille joku vain yllättäen ja tyhjästä ilmestyi..."
Niin, ajatteles, yksi yleisimmistä selityksistä liikenneonnettomuuden tapahduttua on: "En huomannut", tai "En nähnyt". Et taida paljoa lehtiä lukea? Vähän väliä näkee uutisia kun milloin mitäkin on yllättäen ja tyhjästä ilmestynyt autoilijan eteen. Toisia autoja risteyksissä ja parkkipaikoilla, jalankulkijoita suojateillä, kuorma-autoja moottoritiellä jne.
"Minulla on selkäytimessä liikenteen havainnointi ja toisten huomioiminen, vilkutan kun se on tarkoituksenmukaista"
No milloin se sinun mielestäsi on tarkoituksenmukaista? Ja väitätkö olevasi niin hyvä kuljettaja, ettet koskaan tee liikenteessä virheitä?
"...mutta vilkuttaminen varmuuden vuoksi voi yhtä lailla aiheuttaa väärinkäsityksiä."
Mitähän väärinkäsityksiä se voi aiheuttaa? Ja oletetaan siis, että vilkkua käytetään kuten sitä on tarkoitettu käytettävän, merkkinä aikeesta kääntyä tai vaihtaa kaistaa.
"...etti tarvitsisi niin paljon miettimiseen keskittyä autoa ajaessaan ?"
Nimenomaan tätähän minä olen yrittänyt selittää. Kun laittaa vilkun päälle aina ennen kuin kääntyy tai vaihtaa kaistaa, niin on yksi asia vähemmän mietittävänä. - ....
vilkräps kirjoitti:
niin miksi kiertoliittymissä sitten vilkutetaan vasemmalle, mikä sen vilkutuksen tarkoitus on, minä en sitä ymmärrä, sitä harrastaa myös ns ammattiautoilijat ja bussikuskit.
Osaamattomat landepaukut vilkuttavat miten sattuu. Ne jotka tietävät miten toimitaan, vilkuttavat kuten kuuluukin.
- ja pienoismalleja
aina... kirjoitti:
"kun tuollaisiakin "teoreettisesti" ajavia kuskeja on liikenteessä. Heille joku vain yllättäen ja tyhjästä ilmestyi..."
Niin, ajatteles, yksi yleisimmistä selityksistä liikenneonnettomuuden tapahduttua on: "En huomannut", tai "En nähnyt". Et taida paljoa lehtiä lukea? Vähän väliä näkee uutisia kun milloin mitäkin on yllättäen ja tyhjästä ilmestynyt autoilijan eteen. Toisia autoja risteyksissä ja parkkipaikoilla, jalankulkijoita suojateillä, kuorma-autoja moottoritiellä jne.
"Minulla on selkäytimessä liikenteen havainnointi ja toisten huomioiminen, vilkutan kun se on tarkoituksenmukaista"
No milloin se sinun mielestäsi on tarkoituksenmukaista? Ja väitätkö olevasi niin hyvä kuljettaja, ettet koskaan tee liikenteessä virheitä?
"...mutta vilkuttaminen varmuuden vuoksi voi yhtä lailla aiheuttaa väärinkäsityksiä."
Mitähän väärinkäsityksiä se voi aiheuttaa? Ja oletetaan siis, että vilkkua käytetään kuten sitä on tarkoitettu käytettävän, merkkinä aikeesta kääntyä tai vaihtaa kaistaa.
"...etti tarvitsisi niin paljon miettimiseen keskittyä autoa ajaessaan ?"
Nimenomaan tätähän minä olen yrittänyt selittää. Kun laittaa vilkun päälle aina ennen kuin kääntyy tai vaihtaa kaistaa, niin on yksi asia vähemmän mietittävänä.Huoh!
"Vähän väliä näkee uutisia kun milloin mitäkin on yllättäen ja tyhjästä ilmestynyt autoilijan eteen. Toisia autoja risteyksissä ja parkkipaikoilla, jalankulkijoita suojateillä, kuorma-autoja moottoritiellä jne. "
Ja vilkun käytölläkö ajattelit ehkäistä sivutieltä ajon suoraan rekan alle risteyksessä - kun en huomannut! Ja jalankulkijan yliajon suojatiellä ???
"No milloin se sinun mielestäsi on tarkoituksenmukaista? Ja väitätkö olevasi niin hyvä kuljettaja, ettet koskaan tee liikenteessä virheitä?"
Vilkutteluko sitten tekee hyvän autoilijan, päinvastoin tuollaiset monta kertaa luottavat vain vilkun antamaan "oikeutukseen".
"Mitähän väärinkäsityksiä se voi aiheuttaa? Ja oletetaan siis, että vilkkua käytetään kuten sitä on tarkoitettu käytettävän, merkkinä aikeesta kääntyä tai vaihtaa kaistaa."
Aika tuore tapaus läheltäpiti-ketjukolarista. Ohituskaistaa pitkin kolme autoa peräkkäin samaa nopeutta ja kun ohituskaista sitten merkintöjenkin mukaan taas yhtyi yhdeksi kaistaksi, niin etummainen valopää vilkuttaa, vaikka mitään tarvetta ei ollut. Vilkutusta jatkui sitten vielä parisataa metriä eteenkinpäin, eikä kukaan sitä noteerannut, kunnes auto yhtäkkiä jarrutti ja alkoi kääntyä huoltoasemalle.
Aivan oikein, ensin vilkutus, sitten jarrutus ja sitten käännytään. Ainoa vika oli se täysin turha kaistalle palaamista osoittava vilkutus, joka sai toiset harhautettua. Jos kaistan vaihdon turha vilkutus olisi jätetty pois ja vilkku päälle vasta oikealle kaistalle palattua, olisi vilkulla ollut todellinen signaaliarvo, eikä mitään ongelmia olisi tullut.
Nyt selvittiin mustilla jäljillä asfaltissa ja kolmanen auton väistämisellä vastaantulijoiden kaistalle. Turhan vilkuttelun takia!
Vikutatko sinä muuten tyhjällä moottoritiellä kun ohituksen jälkeen palaat takaisin oikealle kaistalle. Minkä takia? - vilkkua vaan
ja pienoismalleja kirjoitti:
Huoh!
"Vähän väliä näkee uutisia kun milloin mitäkin on yllättäen ja tyhjästä ilmestynyt autoilijan eteen. Toisia autoja risteyksissä ja parkkipaikoilla, jalankulkijoita suojateillä, kuorma-autoja moottoritiellä jne. "
Ja vilkun käytölläkö ajattelit ehkäistä sivutieltä ajon suoraan rekan alle risteyksessä - kun en huomannut! Ja jalankulkijan yliajon suojatiellä ???
"No milloin se sinun mielestäsi on tarkoituksenmukaista? Ja väitätkö olevasi niin hyvä kuljettaja, ettet koskaan tee liikenteessä virheitä?"
Vilkutteluko sitten tekee hyvän autoilijan, päinvastoin tuollaiset monta kertaa luottavat vain vilkun antamaan "oikeutukseen".
"Mitähän väärinkäsityksiä se voi aiheuttaa? Ja oletetaan siis, että vilkkua käytetään kuten sitä on tarkoitettu käytettävän, merkkinä aikeesta kääntyä tai vaihtaa kaistaa."
Aika tuore tapaus läheltäpiti-ketjukolarista. Ohituskaistaa pitkin kolme autoa peräkkäin samaa nopeutta ja kun ohituskaista sitten merkintöjenkin mukaan taas yhtyi yhdeksi kaistaksi, niin etummainen valopää vilkuttaa, vaikka mitään tarvetta ei ollut. Vilkutusta jatkui sitten vielä parisataa metriä eteenkinpäin, eikä kukaan sitä noteerannut, kunnes auto yhtäkkiä jarrutti ja alkoi kääntyä huoltoasemalle.
Aivan oikein, ensin vilkutus, sitten jarrutus ja sitten käännytään. Ainoa vika oli se täysin turha kaistalle palaamista osoittava vilkutus, joka sai toiset harhautettua. Jos kaistan vaihdon turha vilkutus olisi jätetty pois ja vilkku päälle vasta oikealle kaistalle palattua, olisi vilkulla ollut todellinen signaaliarvo, eikä mitään ongelmia olisi tullut.
Nyt selvittiin mustilla jäljillä asfaltissa ja kolmanen auton väistämisellä vastaantulijoiden kaistalle. Turhan vilkuttelun takia!
Vikutatko sinä muuten tyhjällä moottoritiellä kun ohituksen jälkeen palaat takaisin oikealle kaistalle. Minkä takia?on tyhjä niin mitäpä sitä sitten vasemmalla kaistalla tehdään, sehän on ohitusta varten.
Aina kun vaihdetaan kaistaa niin pitää siitä informoida muille tielläliikkujille, ajoissa, vilkulla.
Juttusi on melkoisen sekava mutta vastasin kysymykseen. - aina...
ja pienoismalleja kirjoitti:
Huoh!
"Vähän väliä näkee uutisia kun milloin mitäkin on yllättäen ja tyhjästä ilmestynyt autoilijan eteen. Toisia autoja risteyksissä ja parkkipaikoilla, jalankulkijoita suojateillä, kuorma-autoja moottoritiellä jne. "
Ja vilkun käytölläkö ajattelit ehkäistä sivutieltä ajon suoraan rekan alle risteyksessä - kun en huomannut! Ja jalankulkijan yliajon suojatiellä ???
"No milloin se sinun mielestäsi on tarkoituksenmukaista? Ja väitätkö olevasi niin hyvä kuljettaja, ettet koskaan tee liikenteessä virheitä?"
Vilkutteluko sitten tekee hyvän autoilijan, päinvastoin tuollaiset monta kertaa luottavat vain vilkun antamaan "oikeutukseen".
"Mitähän väärinkäsityksiä se voi aiheuttaa? Ja oletetaan siis, että vilkkua käytetään kuten sitä on tarkoitettu käytettävän, merkkinä aikeesta kääntyä tai vaihtaa kaistaa."
Aika tuore tapaus läheltäpiti-ketjukolarista. Ohituskaistaa pitkin kolme autoa peräkkäin samaa nopeutta ja kun ohituskaista sitten merkintöjenkin mukaan taas yhtyi yhdeksi kaistaksi, niin etummainen valopää vilkuttaa, vaikka mitään tarvetta ei ollut. Vilkutusta jatkui sitten vielä parisataa metriä eteenkinpäin, eikä kukaan sitä noteerannut, kunnes auto yhtäkkiä jarrutti ja alkoi kääntyä huoltoasemalle.
Aivan oikein, ensin vilkutus, sitten jarrutus ja sitten käännytään. Ainoa vika oli se täysin turha kaistalle palaamista osoittava vilkutus, joka sai toiset harhautettua. Jos kaistan vaihdon turha vilkutus olisi jätetty pois ja vilkku päälle vasta oikealle kaistalle palattua, olisi vilkulla ollut todellinen signaaliarvo, eikä mitään ongelmia olisi tullut.
Nyt selvittiin mustilla jäljillä asfaltissa ja kolmanen auton väistämisellä vastaantulijoiden kaistalle. Turhan vilkuttelun takia!
Vikutatko sinä muuten tyhjällä moottoritiellä kun ohituksen jälkeen palaat takaisin oikealle kaistalle. Minkä takia?"Ja vilkun käytölläkö ajattelit ehkäistä sivutieltä ajon suoraan rekan alle risteyksessä - kun en huomannut! Ja jalankulkijan yliajon suojatiellä ???"
No en, nuo olivat ainoastaan esimerkkejä siitä, että aika paljon hyvinkin olennaisia asioita jää autonkuljettajilta havaitsematta.
Toisaalta, kyllä se vilkun käyttö saattaa hyvinkin ehkäistä jalankulkijan tai pyöräilijän yliajon. Ajatteleppa tilannetta, jossa autoilija on kääntymässä oikealle eikä huomaa viereisellä kevyenliikenteenväylällä kulkevaa jalankulkijaa tai pyöräilijää. Jos autoilija ei käytä vilkkua, kevyenliikenteenväylän kulkija luonnollisesti olettaa autoilijan jatkavan suoraan ja lähtee luottavaisena ylittämään tietä. Autoilijan kääntyminen tulee yllätyksenä ja yliajo on hyvin lähellä. Jos autoilija käyttäisi vilkkua, kevyenliikenteenväylän kulkija näkisi heti että autoilija aikoo kääntyä ja ymmärtäisi, että tuota on syytä varoa.
"Vilkutteluko sitten tekee hyvän autoilijan..."
Ei, mutta se auttaa muita ennakoimaan vähemmän hyvän autoilijan liikkeitä. Jotakin tosin kertoo autoilijan taidoista se, jos ei osaa edes vilkkua käyttää.
Esimerkkisi vilkuttelun aiheuttamasta väärinkäsityksestä oli ihan hyvä. Tosin en sitten tiedä oliko suurin syy vaaratilanteeseen vilkutuksessa vai jossakin muuallaa. Ainakin minulle tuli mieleen sellainen kysymys, että miksi ihmeessä pitää lähteä ohittamaan jonoa, jos parin sadan metrin päästä on tarkoitus kääntyä tieltä pois. Toinen kysymys on, että olikohan jonossa turvavälit ihan kunnossa, jos ensimmäisen kääntyessä huoltoasemalle jonon toinen joutuu tekemään lukkojarrutuksen ja kolmas väistämään vastaantulijoiden kaistalle. Kolmas kysymys on, että eikö ensimmäisellä jarruvalot toimineet, vai eikö toisen auton kuljettaja ollut oikein ajokunnossa, kun ei jarrutusta ajoissa havainnut.
Ainakin minulle toimii varoitusmerkkinä se, jos joku ajaa pitempään vilkku päällä. Jos kuljettaja ei kuule vilkun naksutusta, eikä huomaa mittaristossa vilkkuvaa merkkivaloa, niin todennäköisesti hänen havaintokykynsä ei muutenkaan ole kehuttava. Tällaisiin kuljettajiin on syytä jättää vähän tavallista enemmän turvaväliä ja heidän tekemisiään kannattaa seurata aika tarkasti.
"Vikutatko sinä muuten tyhjällä moottoritiellä kun ohituksen jälkeen palaat takaisin oikealle kaistalle. Minkä takia?"
Tyhjällä moottoritiellä ajan koko ajan oikeanpuoleista kaistaa. Pääsääntöisesti kyllä vilkutan myös palatessani ohituksen jälkeen oikealle kaistalle. Ja miksi? Joskus joku kuumakalle lähti oikealta ohi, kun en ihan ohitetun keulaa hipoen palannut takaisin oikealle. Ehkä vilkun käyttö hieman hillitsee halua tuollaiseen. Ihan arkipäiväistä on myös se että moottoritien vasemmalta kaistalta siirtyy porukkaa oikealle kaistalle liittymisrampin kohdalla, kun samaan aikaan rampilta tulee porukkaa moottoritielle, vaikka itse en yleensä rampin kohdalla oikealle palaakaan. Rampilta tulevan on tietenkin väistettävä myös kaistan vaihtajia, mutta ehkä vilkun käyttö auttaisi rampilta tulevia ennakoimaan kaistanvaihtajien liikkeitä.
Mutta niin, et kertonut, oletko sinä yksi niistä überkuskeista, jotka huomaavat aina kaiken, eivätkä koskaan tee virheitä?
- vbdxctg53
Yleensäkin järjen käytöllä pärjäisi pitkälle ja jopa kuuhun asti.
Ajaa muut huomioon ottaen ja usein se vilkun käyttö monissa tilanteissa selkeyttää aikeita muille.
Typerintä on se puutteellinen, vähäinen vilkun käyttö mikä kertoo että asiasta ei
ymmärretä yhtään mitään.
Enemmin voi kysyä miksi suuntavilkkua käytetään liian myöhään. Toissapäivältä muistan kun käväisin paikallisella kioskilla ja siitä lähdin sitten liikennevaloristeykseen odottamaan punaisiin. Toisella puolella risteystä oli auto kääntymässä hänen suunnassaan vasemmalla ja minäkin myös vasemmalle. Kun vihreät syttyivät ajoi vastapuolella oleva auto lähes puoliväliin risteystä ohjausta siis kääntäen ja vasta sitten laittoi vilkun päälle. Tälläinen kertoo jostain mitä itse en ymmärrä, minun käsityksen mukaan vilkku voi olla jo valmiiksi päälle aiottuun suuntaan merkiksi mahdollisesti aiotusta kääntymisen suunnasta, näkeehän sen sitten minne kukin kääntyy kun jo kääntyy ja turha sitä enää sitten on vilkkua laittaa päälle puolivälissä kääntymistä jo.- Valitettavasti
Näitä, jotka vilkuttavat vasta silloin kun ratti kääntyy, ja silloin se on jo myöhäistä. Vilkun alkuperäinen tarkoitus varoittaa muita kulkijoita lähestyvästä tilanteesta on ilmeisesti unothtunut.
Näkee myös niitä, jotka vilauttavat vilkkua vain kerran merkiksi aikomuksistaan.
Sehän on lähes sama kuin olla käyttämättä koko vilkkua. - jiujui6
Valitettavasti kirjoitti:
Näitä, jotka vilkuttavat vasta silloin kun ratti kääntyy, ja silloin se on jo myöhäistä. Vilkun alkuperäinen tarkoitus varoittaa muita kulkijoita lähestyvästä tilanteesta on ilmeisesti unothtunut.
Näkee myös niitä, jotka vilauttavat vilkkua vain kerran merkiksi aikomuksistaan.
Sehän on lähes sama kuin olla käyttämättä koko vilkkua.jos se yksi vilauskin tehtäisiin edes ennen ratin kääntöä niin voisin vetää jo lipun salkoon suuntavilkun juhlapäivä. Kyllä meillä on aika paljon "prokuskeja" liikenteessä :D
- Kannatan
jiujui6 kirjoitti:
jos se yksi vilauskin tehtäisiin edes ennen ratin kääntöä niin voisin vetää jo lipun salkoon suuntavilkun juhlapäivä. Kyllä meillä on aika paljon "prokuskeja" liikenteessä :D
Eikös joku taho voisi järjestää tällaista 'suuntavilkun juhlapäivää' kun kerran muitakin vastaavia järjestetään tuon tuostakin. Kohta on taas tulossa nälkäpäivä ja ties mitä muuta.
Ihan vaan vinkiksi niille, jotka ovat kiinnostuneita liiikenneturvallisuudesta ja voivat vaaikuttaa asioihin. - jllki
Kannatan kirjoitti:
Eikös joku taho voisi järjestää tällaista 'suuntavilkun juhlapäivää' kun kerran muitakin vastaavia järjestetään tuon tuostakin. Kohta on taas tulossa nälkäpäivä ja ties mitä muuta.
Ihan vaan vinkiksi niille, jotka ovat kiinnostuneita liiikenneturvallisuudesta ja voivat vaaikuttaa asioihin.Annetaan lupa alle 15v pojanvinkuloiten kivittää jokaista autoa(n. kananmunan kokoisilla kivillä) jotka kääntyvät risteyksestä ilman vilkkua.
Uskoisin parin viikon kampanjan tuottavan hyvän tuloksen näille vilkkuimpotenteile.
Tähän tietenkin herjaavat juuri ne, jotka eivät kykene/pysty vilkkua käyttämään.
Eipä taida makuukamarissakaan mikään vilkuta... - ggb54rdd
jllki kirjoitti:
Annetaan lupa alle 15v pojanvinkuloiten kivittää jokaista autoa(n. kananmunan kokoisilla kivillä) jotka kääntyvät risteyksestä ilman vilkkua.
Uskoisin parin viikon kampanjan tuottavan hyvän tuloksen näille vilkkuimpotenteile.
Tähän tietenkin herjaavat juuri ne, jotka eivät kykene/pysty vilkkua käyttämään.
Eipä taida makuukamarissakaan mikään vilkuta...Niitä ketkä ei osaa käyttää suuntavilkkua tai tahallisesti käyttävät puutteellisesti/virheellisesti.
Sellaisen voi todistaa kun kuvaa vielä videon siitä. Mutta JOS nyt sattuisi että kivitetty auto onkin yksi miljoonasta jossa suuntavilkkua ei oikeasti toimi ollenkaan ja juuri äsken se vika tuli niin ei ole oikein että autoa kivitetään. Kivitetään vaan typerimmät jotka sählää vilkun kanssa vaikka voisi samantien käyttää kunnollakin sitä vilkkua. Ei lapsikaan opi jos sitä ei opeta ja joskus pieni tukistus voi olla ainoa millä veri saadaan taas aivoissa kiertämään.
- Kiitti ajatuksesta
Hyvä aloitus, kun pysähdytti miettimään.
Mitenkähän minä toimin parkkipaikalla tai parkkihallissa.
Pakko on tunnustaa, etten noudata samoja sääntöjä kuin muualla liikenteessä.
Onhan siellä parkkipaikoilla ja -halleissa liikennemerkkejä ihan niinkuin missä tahansa muuallakin, väistämisvelvollisuus, kielletty ajosuunta, jne., mutta jotenkin se on vaan niin, etten ainakaan minä ole parkkihallikäyttäytmistä vielä oikein oppinut.
Tartteepa paneutua asiaan kun seuraavan kerran menee johonkin isommalle parkkipaikalle tai parkkihalliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?313686- 963323
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim953231- 773118
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m683023Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.862765- 352550
- 692463
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se452352- 882090