heeh; Vain yhden piparin tähden

Vihaan matkustelua. Silti istun lentokoneessa. Selaan Blue Wings -lehden englanninkielistä versiota, jossa tekopirteä kokoomuslainen kertoo maratonharrastuksestaan ja siitä, kuinka maratonille valmistaudutaan. Alkaa ahdistaa. Sliipatun pukumiehen kirjoitus tuntuu piruilulta. Aivan kuin kuka tahansa meistä voisi muka juosta maratonin.
Seuraavassa jutussa Umayya Abu-Hanna kehuskelee kuinka idyllistä on istua jonkun perkeleen puun alla jossain ulkomailla ja nauttia jotain juomaa, jolla on eksoottinen nimi, vaikka se pelkkää maitokahvia onkin. Mitä idyllistä siinä on? Maitokahvi maistuu maitokahvilta, juot sitä sitten puun alla jossain ulkomailla tai suomalaisessa keskiolutkuppilassa.

Vai maistuuko? Ulkomailla elämyksiä haetaan raivokkaasti arkisimmistakin asioista. Aamiaisen nauttiminen Venetsian turistiruuhkassa on juhlallisempaa kuin lappeenrantalaisessa kahviossa. Kynttiläillallinen Pariisissa toimii aina paremmin kuin kynttiläillallinen Forssassa. Ulkomailla suomalainen mies on valmis lähtemään jopa päiväkävelylle vaimonsa kanssa, vaikka kotisuomessa hän tekee sen vain ase ohimollaan, jos silloinkaan.
Miksi on näin? Ja miksi minä olen myynyt lapseni romaneille ja istun nyt naiseni kanssa lentokoneessa? Syy on yksinkertainen, suorastaan ilmeinen. Se on juuri se nainen. Tai tarkemmin sanottuna pipari.

Vuosia kestäneiden kenttätutkimusteni aikana olen huomannut, että ajoittainen arjesta irtautuminen tarkoittaa piparin saantia. Matkalle kannattaa lähteä jo puhtaasti sen takia. Se vaiva, että kuuntelet naisesi innostuneita matkasuunnitelmia, pakkaat tavarasi ja lähdet hänen kanssaan matkaan, palkitaan ruhtinaallisesti hotellihuoneessa iltojen hämärtyessä. Ja aamuisin. Ja päivisin ennen päiväunia.
Näin ei ole kotona. Jos joku niin väittää, hän valehtelee. Suhteen alkuvaiheessa jatkuva hydrauliikka on arkipäivää, mutta vuosien jälkeen mäntä ei enää liiku sylinterissä. Mutta reissussa nunnasta tulee taas vamppi, joka iskee virtaa pamppuun ja pian räpylä napsii koppeja ykköspesällä, ehkä jopa kakkosellakin, niin paljon, ettei miehelle maistu pipari vielä joulunakaan.
Matkustelun etuudet eivät pääty tähän. Reissaaminen sallii miehelle myös normaalia runsaamman kaljottelun. Nainen katselee tissuttelua läpi sormien ja myös tällainen vahvan työmoraalin omaava rokin sekatyöläinen sallii itselleen pienen loman arkipäivän tylsästä absolutismista.

Näiden syiden takia istun taas lentokoneessa. Kone laskeutuu pian ja tuskin maltan odottaa, että pääsemme hotellihuoneeseen. Aion antaa tuolle vieressä istuvalle mammalle kunnon kyydit.
Paremmat kuin tämä kone antaa.

- Jouni Hynynen

http://www.pirkanmaansanomat.fi/kolumnit/vain-yhden-piparin-tahden

No näinhän se on.

13

385

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Serpico

oliks tuo kuitenkin jonkin sortin kehäpäätelmä, vai miks sitä sanois, Hynyseltä. Se ei näkisi vaivaa naisen eteen arkena, niin eipä tule pipariakaan. Ympäristönvaihdos muka muuttaa asioita, mut eihän siihen tarvita ympäristönvaihdosta.

Jenkellähän on tämä staycation-trendi ;) Niksi-pirkka -tyylistä matkailua omilla kotikulmilla. Raahataan matkalaukku eri kaupunginosaan ja mennään nepalilaiseen ravintolaan. Tai kebebille.

• Hynynen lupas kiskoa kakasin käsin kaljaa koko loman ajan... En usko, että se sinänsä on sellanen teko jolla sitä piparia arkea paremmin saa.

Jenkeillä on omansa, meillä täällä omansa. Jos mä haluan lomalle, niin voin kävellä pihan poikki ulkorakennukseen baariin, joka on todella eksoottinen paikka.

• lnkfcs

Täältä kun halvemmaksi lentää vaikka Prahaan ja etsiä se juhla-ateria ja hotellihuone sieltä kuin mennä Suomessa taksilla toisen kaupunginosan hotelliin ja syödä illallinen.

• relaxed_eyes kirjoitti:

Hynynen lupas kiskoa kakasin käsin kaljaa koko loman ajan... En usko, että se sinänsä on sellanen teko jolla sitä piparia arkea paremmin saa.

Jenkeillä on omansa, meillä täällä omansa. Jos mä haluan lomalle, niin voin kävellä pihan poikki ulkorakennukseen baariin, joka on todella eksoottinen paikka.

että minä meen lomalle vain parisuhteen ja akan takia. En mä itteni takia mitään reissuja kaipaa. Siks tein sen baarinkin.

• Serpico
        relaxed_eyes kirjoitti:

että minä meen lomalle vain parisuhteen ja akan takia. En mä itteni takia mitään reissuja kaipaa. Siks tein sen baarinkin.

Hynynen on epäselvä. Tai sitten tarkoittaa juurikin sitä että olosuhteet vaikuttavat niin paljon, että ei haittaa vaikka itse vetäisi kaksin käsin kaljaa. Mutta ettei se olisi pelkkä napinaa, niin miten tuota tietoa voisi käyttää hyväksi? Ehkä ei mitenkään. Kaipa se sitten on niin, että ulkomaanmatkalle ei ole korviketta, se on ainoa mahdollisuus.

• Serpico kirjoitti:

Hynynen on epäselvä. Tai sitten tarkoittaa juurikin sitä että olosuhteet vaikuttavat niin paljon, että ei haittaa vaikka itse vetäisi kaksin käsin kaljaa. Mutta ettei se olisi pelkkä napinaa, niin miten tuota tietoa voisi käyttää hyväksi? Ehkä ei mitenkään. Kaipa se sitten on niin, että ulkomaanmatkalle ei ole korviketta, se on ainoa mahdollisuus.

mutta itse ymmärsin sen niin, että piparia irtoaa parhaiten kun ei tee arjesta juhlaa, vaan on mukana siinä kun nainen järjestää arjen keskelle niitä juhlahetkiä.

Toisaalta, omakin kokemusperäinen tieto puhuu myös tuon puolesta.

• Serpico
        lnkfcs kirjoitti:

Täältä kun halvemmaksi lentää vaikka Prahaan ja etsiä se juhla-ateria ja hotellihuone sieltä kuin mennä Suomessa taksilla toisen kaupunginosan hotelliin ja syödä illallinen.

on kyllä tuokin. No ei se ehkä ihan halvemmaksi tule ellei asu Tampereella tai Helsingissä mistä niitä halpalentoja lähtee. Mutta kallista on Suomessa matkailu ihan kaupungin sisälläkin.

• tonou

Ainahan voi juosta Kalharin lävitse muija mukana.

(googlaa)

• tonou

Siis Kalaharin (tää kannattaa googlaa).

• referoida

lyhyesti tärkeimmän pointin?

En jaksa lukea kaksimielisesti.

• mulle referoidaan, mä en referoi.

Lue vaan koko juttu, se on hauska. Sikäli mikäli omaamme samankaltaista huumorintajua.

• ulkoilmassa
        relaxed_eyes kirjoitti:

mulle referoidaan, mä en referoi.

Lue vaan koko juttu, se on hauska. Sikäli mikäli omaamme samankaltaista huumorintajua.

saatikka sitten ulkomailla maistuvat aina paremmalle. Sen kanssa kun saa vielä piparia Joulusaarilla...

No luin, referoin ja onhan se Hynynen hauska.

• kirpela

aamuhymyt irtos. Mut tietäsitpä mihin voi revetä saadakseen lentokonetta mukavamman matkan tähtiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      171
      1111
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      472
    Aihe