Äidilläni oli neljä lasta jo 24-vuotiaana. Hän on vielä neljänkympin alla tehnyt pari muksua lisää. Äiti ei ole juurikaan tehnyt elämässään töitä. Taisi jokin sijaisuus olla puolen vuoden ajan. Onko normaalia, että jos on kaksi pientä lasta (ei ole yksinhuoltaja) ei voi tehdä mitään muuta kuin hoitaa näitä koko ajan?
Äitini siis on lasten kanssa koko ajan joka päivä. Hän ei ehdi tehdä mitään muuta. Ei edes onnitellut minua syntymäpäivänäni. Tiedän syyn: hän on liian kiireinen muistaakseen sellaista. Äitiä ei voi edes kutsua minnekään sillä tiedän ettei hän pääse, onhan hänellä kaksi lasta. Joulut täytyy viettää hänen luonaan siivoamattomassa kodissa (aikaa ei ole siivota). Emme voi viettää perinteistä joulua isoäidillä, vaikka kaikki muut "lapset" sitä haluavat. Syy tähän on autistinen poika, joka rikkoo kaikki isoäidin tavarat. No ei tuo nyt niin häiritse, ymmärtäähän sen, mutta ärsyttää vain se että koko elämä pyörii noiden kahden lapsen ympärillä. Syntymäpäivien joka vuotinen unohtaminen vain lietsoo ärsyyntymistä. Sitten ihmettelevät kun en käy siellä kylässä. Syy tähän on se, että äiti juoksee koko ajan lasten perässä, käy hermotupakalla vähän väliä, ja minä istun kyllästyneenä paskaisessa keittiössä syljetyn ruoan keskellä, ja yritän varoa mihin käteni pistän. Lisäksi aina kun äidiltä soitetaan, on soittaja isäpuoli, eikä äiti itse. Eipä hän taida itse kehdata lainata rahaa. Muita puheluita en saa. En aio ikinä hankkia lapsia, jos ne kerran vievät koko elämän. Haukkukaa vain nyt minua itsekkääksi ja lapselliseksi. Eipä nettityyppien haukut juuri haittaa :) heh
Äidilläni ei ole elämää
49
7964
Vastaukset
- mk
Kokoajan tartte juosta ja kyllä siinä ktotyöt kerkiää hyvin tekmään ja voi tehdä lasten kanssa ja niin edelleen. Äitis ei osaa orkanisoida kotitöitää kun on koko nuoruutensa viettä äitinä kotona eikä osaa tai tiedä että elämää on muuallakin kuin kotona eikä osaa irrottautua vaikka siten että isä hoitaa lapsiaan kun äiti käy jossain vaikka viihteellä.
- erityislapsen mami
olisko äitis vähän yksinkertainen? kouluja käymätön?...jumittunut kotiinsa ja hommannut lapsia vaan lisää..Kyllä kotiäidilläkin voi olla harrastuksia ja omia menoja ja jos isäpuoli hoitais välillä lapsiaan..kotia pystyy siivoamaan ja autistilapsiakin oppii asioita jos äitis viitsis vähän opettaa lasta...mä en käsistä tupakalla ravaavia akkoja..
- jeppsdeaq<
erityislapsen mami kirjoitti:
olisko äitis vähän yksinkertainen? kouluja käymätön?...jumittunut kotiinsa ja hommannut lapsia vaan lisää..Kyllä kotiäidilläkin voi olla harrastuksia ja omia menoja ja jos isäpuoli hoitais välillä lapsiaan..kotia pystyy siivoamaan ja autistilapsiakin oppii asioita jos äitis viitsis vähän opettaa lasta...mä en käsistä tupakalla ravaavia akkoja..
[color=blue]Tämä teksti on sininen[/color]
- täti
Onko tullut mieleesi että voisit tarjota äidillesi apua? Jos kerran menet äidillesi viettämään joulua niin etkö voi osallistua edes siivoamiseen?
- lisäksi
muistatko sinä äitisi merkkipäivät?? On aika tylsää hyysätä aikuista lasta jokaisena merkkipäivänä, jos ei saa mitään vastavuoroista. Pieni postikortti riittää meille äideille.
Olet ehkä mustasukkainen kahdesta nuoremmasta, jotka saavat äidin huomion. Mieti, miten voisit saada sitä itsekin.
Jos annat aikaa ja huomiota saat sitä takaisin.
Olen itse äiti, joka jää aina ilman äitienpäiväkorttia? Silti minun rahani ja apuni ym kelpaa, sitä jopa vaaditaan. Mitäs jos ensi vuoden toukokuussa muistaisitte ÄITEJÄNNE te NUORET oikein joukolla. - .......
lisäksi kirjoitti:
muistatko sinä äitisi merkkipäivät?? On aika tylsää hyysätä aikuista lasta jokaisena merkkipäivänä, jos ei saa mitään vastavuoroista. Pieni postikortti riittää meille äideille.
Olet ehkä mustasukkainen kahdesta nuoremmasta, jotka saavat äidin huomion. Mieti, miten voisit saada sitä itsekin.
Olen itse äiti, joka jää aina ilman äitienpäiväkorttia? Silti minun rahani ja apuni ym kelpaa, sitä jopa vaaditaan. Mitäs jos ensi vuoden toukokuussa muistaisitte ÄITEJÄNNE te NUORET oikein joukolla.Äidin kuuluukin muistaa lastensa syntymäpäivät. Itsehän hän on lapsensa kyseisenä päivänä synnyttänyt.
- eläen
lisäksi kirjoitti:
Olen itse äiti, joka jää aina ilman äitienpäiväkorttia? Silti minun rahani ja apuni ym kelpaa, sitä jopa vaaditaan. Mitäs jos ensi vuoden toukokuussa muistaisitte ÄITEJÄNNE te NUORET oikein joukolla.Kuule et ole varmaankaan ainoa laatuaan, jäädessäsi ilman äitienpäiväkorttia. Lähes kaikki tuntemani äidit samaa kertovat. Minä vielä olen kortin saanut. Saas nähdä kuinka käy ensi vuonna. Yritän olla kuitenkin tyytyväinen siihen, et tyttäreni on pärjäillyt hyvin oman elämänsä kulussa.
- Yksi mikrosiru
lisäksi kirjoitti:
Olen itse äiti, joka jää aina ilman äitienpäiväkorttia? Silti minun rahani ja apuni ym kelpaa, sitä jopa vaaditaan. Mitäs jos ensi vuoden toukokuussa muistaisitte ÄITEJÄNNE te NUORET oikein joukolla.Kortilla muistaminen on yhtä tyhjän kanssa, jos suhde on muuten ontto. Sellaista on niin helppo tehdä. Minun äitini muistaa kortilla. Sitten, kun olen häen luonaan auttanut häntä, niin haukkumiset on palkkana. Mitä arvoa sitten on sillä, että Hän lähettää kortin?
- eräs äiti myöskin
arvostelemaan kenenkään elämäntapoja? kenties äitisi ei halua lähteä työhän jostain syystä jonka vain hän itse ja luoja tietää? Ihmisellä saattaa olla moniakin syitä siihen ettei mene työelämään mukaan, yksi saattaa olla sellainen ettei työnantajille kelpaa kun on pieniä lapsia kotosalla tai ei ole mitään ammattia ja ei ole tarpeeksi ollut työelämässä ja mitä kaikkia syitä niitä sitten onkaan.....
Mutta jos äitisi elämäntapa häiritsee sinua tee omalla elämälläsi toisin, elä ja anna toisten elää.
Hoida omat asiasi, vaikka et niin välitäkään mitä täällä sanotaan niin miksi tänne ylipäätään kirjoitat ja haluat kommentteja? Taidat haluta vain niitä kommentteja missä ollaan samaa mieltä kanssasi, muut eivät kelpaa neidille?- sussu 33v
Hyvä, että purat tunteitasi täällä. Kyllä vähän käy sääliksi, kun on tommonen äiti, joka ei selvästikään ymmärrä huolehtia kaikista lapsistaan, vaikka olet jo vanhempi. Kyllä äidin pitäis oman lapsen syntymäpäivä muistaa!! lhmettelen miksi sun äiti on tehnyt noin monta lasta, jos ei huolehdi edellisistäkään. Ei o helppo elämä sulla! En ihmettele, ettet käy äitisi luona.
- joku vainen
sussu 33v kirjoitti:
Hyvä, että purat tunteitasi täällä. Kyllä vähän käy sääliksi, kun on tommonen äiti, joka ei selvästikään ymmärrä huolehtia kaikista lapsistaan, vaikka olet jo vanhempi. Kyllä äidin pitäis oman lapsen syntymäpäivä muistaa!! lhmettelen miksi sun äiti on tehnyt noin monta lasta, jos ei huolehdi edellisistäkään. Ei o helppo elämä sulla! En ihmettele, ettet käy äitisi luona.
aloittaja itse joka tämän kirjoitti.
Eiköhän olisi 21 vuotiaan aika jo tajuta ettei se maailma pyöri hänen napansa ympärillä vaan ihmisillä on muitakin velvoitteita elämässään. Ja kyllä sen äidin aika menee varmasti tasan tarkkaan niiden pienten kanssa ettei aina ehdi itseäänkään ajattelemaan saatika sitten muita. Jos on vielä lähes nelikymppinen ei niitä voimiakaan riitä joka suuntaan jakaa.
Aloittaja vain on marttyri ja näyttää tässä oman itsekkyytensä oikein täällä nettien sivustoilla. - .
joku vainen kirjoitti:
Eiköhän olisi 21 vuotiaan aika jo tajuta ettei se maailma pyöri hänen napansa ympärillä vaan ihmisillä on muitakin velvoitteita elämässään. Ja kyllä sen äidin aika menee varmasti tasan tarkkaan niiden pienten kanssa ettei aina ehdi itseäänkään ajattelemaan saatika sitten muita. Jos on vielä lähes nelikymppinen ei niitä voimiakaan riitä joka suuntaan jakaa.
Aloittaja vain on marttyri ja näyttää tässä oman itsekkyytensä oikein täällä nettien sivustoilla.samaa mieltä kanssasi!
- Määvaan35
. kirjoitti:
samaa mieltä kanssasi!
Mene äitisi luo ja sisartesi sekä auta!! Ole esimerkki sisaruksillesi että äitiä voi auttaa niin äidillä helpompaa. Jos äiti passaa lapset piloille eli työntää sen leivän käteen vielä teini-iässä niin ei ihme että saa lasten perässä juosta..
Jos voit jutella äitisi kanssa ns. normaalisti niin kysy tarviiko äiti omaa aikaa, jotain apua vaikka käydä keskustelemassa ammattilaisen kanssa..auta vahtimalla sisaruksiasi.
Ei minunkaan äitini aina muista syntymäpäiviäni, se tekstari ´onnea´ on suurinta mitä voin odottaa..ja lapset ovat olleet poissa jo kotoa 13 vuotta. - joo...
joku vainen kirjoitti:
Aloittaja vain on marttyri ja näyttää tässä oman itsekkyytensä oikein täällä nettien sivustoilla.Eipä aloittajan äiti kovin mukavalta kuulosta.
vaatii aika paljon enemmän huomiota, mitä ns. normaali lapsi tarvitsee.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Autismi
Siivottomuuteen sinänsä vaikutta enemmän oma tahto kuin jatkuva kiire.
Mikään ei estä teitä viettämästä joulua isoäitinne luona. Olettehan te aikuisia, joilla oikeus päättää omista menoista ja tuloista.- ent. suomimummo
Jos äitisi on aemmin huolehtinut kodin siisteydestä ja nyt koti on likainen, merkit viittaavat äitisi sairastuneen masennukseen. Kun itselläni on paha masennusjakso meneillään, en edes muista, siivosinko ja miten hyvin. Masennus tarkoittaa sitä, että elämänilo on elämästä tyystin kadonnut, samalla on kadonnut into tehdä mitään. Se on sairaus, eikä sairasta pidä syyttää. Jos ennen siisti henkilö siis muuttuu epäsiistiksi, hälytyskellojen pitäisi soida, ettei kaikki ole kohdallaan.
Jos ikäihmisellä on sen lisäksi vielä pieniä lapsia, ei tarvitse sitäkään vähää kuvitella hänen työllistyvän, kun tuhatmäärin on jo paremmin kouluttautuneita ja nuoria. - Lapseton äijä
Vähän ikää tulee lisää niin saatat ymmärtää, tai jäädä ymmärtämättä...
- Totuus tuli tässä.
koko perhe mennyt persiilleen, kaikki vähän vajaita, tarttisivat terapiaa, hoitoa.
Ja ne viimeksi syntyneet kakrut pitäisi ottaa huostaan heti! - eräs äitimuori
Totuus tuli tässä. kirjoitti:
koko perhe mennyt persiilleen, kaikki vähän vajaita, tarttisivat terapiaa, hoitoa.
Ja ne viimeksi syntyneet kakrut pitäisi ottaa huostaan heti!pikkasen vajaa ja terapian tarpeessa, ellet ole jo sellaisessa.
Jos kaikilta masentuneilta otettaisiin lapset huostaan niin siinä olisikin maallamme maksamista, kalliiksi tulisi kun nytkin jo tulee.
Ihmettelen että joku viitsii edes tällaista kirjoittaa kuten edellinen "totuus tuli tässä" tekee?
- Muumi mamma
Oletko yrittänyt keskustella asiasta äitisi kanssa? Voisit kertoa hänelle, että sinua ahdistaa tulla käymään kotona. :-)
- Voiko olla totta, tu
Hei !
Ymmärsin että Sinä olet jo aikuinen. Sinun on nyt syytä auttaa äitiäsi. Äitisi on liian kiltti pyytääkseen sitä sinulta, joten olepa oma-aloitteinen ja auta edes siivoamisessa.- vaikeempaa toisille
Mie oon 24v ja aina kotona kahen lapsen kanssa... olen kyllä ekan jälkee ollu töissä vähän aikaa... kaverit pyytää eripuolille ja yleensä vastaan etten pääse... useimmat ovat lapsettomia ja emme edes löydä yhteistä juteltavaa... kavereita meni... mulla oli masennus joki aika sitten pelkäsin kaikkea ja en tehnyt mitää muuta kun pidin huolta lapsistani mm.kuntoilin heidät mukana paljon,kävin kaupassa heidän kanssaa,pankissa yms... mies ei kerenny mua huomioida et ois vaikka raahannu välis muualle... nyt olen alkanu käydä vähitellen välis jossain... mut joskus se on nii että joillekkin se irrottautuminen on vaikeampaa... tämä ihminen tarvitsee tosi ystävän sanomaan että on ihan ok jos vietät välissä omaa aikaa... Mutta päätös lähtee itestä, pitää tulla vahvemmaksi sanua itelleen että nyt lähen jonnekkin välittämättä ihmisten kommenteista "missä lapset?" tai "Missä mies?) tai "Kuka hoitaa lapsia kun olet täällä?"...
- näinpä..
Että kun lapsi tulee aikuiseksi, niin sitten lankeaa joku velvollisuus ja pakko, että pitää alkaa siivoamaan omalle äitilleen?? ja pitämään huushollia pystyssä! ( 30v. tätä kokeneena , tiedän mistä puhun!)
Tämä johtaa siihen, että sotku senkun jatkuu ja paheneekin vain, ei tarvi äitin sitten ainakaan eväänsä liikauttaa siivotakseen.Kun se tytär sitten siivoaa, kun ei enää ilkeä olla kaiken paskan keskellä.
Masentuneen ihmisen auttaminen on eri juttu, mutta ei sitäkään läheiset jaksa loputtomiin tehdä.
Aloittajan äiti ei myöskään halua, että juhlapyhiä vietettäisiin missään muualla, kuin hänen luonaan.Hän sitoo ja kahlitsee omat lapsensa, toteuttamaan oman"lume-elämäänsä" ihanteita. - justjoo.
Miten ihminen joka on kaiket päivät kotona ei saa siivottua?!
- Laiskanlinna
justjoo. kirjoitti:
Miten ihminen joka on kaiket päivät kotona ei saa siivottua?!
Olen ollut pitkiä jaksoja joko työtön. Olen huomannut, että silloin katoaa vire vähän kaikista asioista aika ajoin. Kun antaa hommien olla ja suo itselleen luvan levätä ja kerätä voimia, niin hetken päästä koko koti kiiltää katosta lattiaan! Suomalainen ylisiisti kulttuurimme ihannoi ihan liikaa siisteyttä ja kuulemma siksi esim lapset sairastavat astmaa ja sairastuvat muutenkin helpommin. Pitäisi saada normaalin vastustuskyvyn aikaansaamiseksi "syödä hiekkaa" ja "tonkia maata", jopa "rypeä liassa", niin kaikki taudit eivät iskisi heti!
Lisäksi luterilaisuus on aina perinteisesti korostanut tunnollisuutta ja vastuuta.
Niinpä kotonakin pitäisi olla koko ajan tekemässä jotakin tai ainakin näyttää ahkeralta ja toimeliaalta. Paineita asetetaan kotona lapsiaan hoitaville äideille ja isillekin. Tuollaisessa oravanpyörässä eläminen aiheuttaa helposti turhaa syyllisyyttä ja pakkoyrittämistä ja lopulta kaikessa toiminnassa vain SUORITTAMISTA. Lopputuloksena voi olla uupumus ja masennus, vaikka olisi kotona eikä työelämän puristuksessa. Pitäisi opetella laiskottelemaan ja kiiruhtamaan hitaasti. Myös kotona työtään tekevät tarvitsevat vastapainoa muualta, toisenlaisista ympyröistä jaksaakseen. Eivät kaikki ole luusereita!
- ANGELROCKER
Hei, ei sinun tarvitse mennä sinne toisen asuntoon siivoamaan. Tommoset kommentit on syyllistämistä "Auta edes vähän siivoamisessa". Ihan hyvä että otat pesäeroa, siinä ei ole mitään pahaa. Äitisi tarvitsee apua varmasti, mutta sinulla on myös oikeus vaatia äidiltä olemaan sinulle äiti. Hän ei kuitenkaan pysty antamaan sinulle sellaisia asioita mitä haluat. Voiskohan äiti saada jostain muualta apua? Älä kuitenkaan syyllistä itseäsi. Et ole itsekäs etkä lapsellinen. Se on normaalia että kaipaat äitiäsi joka ei nyt kykene olemaan mukana sinun jutuissasi. mitä pahaa siinä voi olla?
- oppia koko elämä
Opiskele, hanki hyvä ammatti äläkä ota mallia äidistäsi. Tee elämästäsi erilainen. Tosi kurjaa, ettei äiti muista merkkipäiviäsi. Ehkä hän oikeasti on masentunut tai ei vaan hallitse arkea ja kotitöitä. Ole erilainen äiti omille tuleville lapsillesi (sitten joskus tulevaisuudessa siis).
- ei enää lapsi
Ai aikuisella ihmisellä on oikeus vaatia äitiä olemaan äiti, mutta lapselle ei kuulu äidin auttaminen? Äiti on lapsensa kasvattanut aikuiseksi ja sen jälkeen kohtaa kaksi aikuista, joiden suhteen pitää perustua vastavuoroisuuteen! Ei suhde toimi vaatimalla.
- Kahden viikarin äiti
Minulla 2 alle 5v. lasta, olen yksinhuoltaja, käyn vuorotöissä, opiskelen etänä, ehdin käydä sukulaisissa, ehdin ottaa omaa aikaa, ehdin siivota ja käydä kylässä, ehdin ottaa vieraita vastaan. Syy on se, että jopa 2,5v nuorimmainen auttaa siivoamisessa, teemme kyläilyt yhdessä, harrastamme yhdessä. Minulla on sosiaalinen piiri, joka auttaa hoitamaan lapsia kun tarvitsen omaa aikaa. Sukulaiset asuvat kaukana, mutta sukulaisissa käymiset ovat samalla meidän perheloma joka toinen kuukausi.
MUTTA... autistinen lapsi vie voimia. Siivoton koti ja jatkuva hermotupakan vetäminen, sosiaalisten kontaktien vähyys ja ylipäätään kaikki mitä tuosta tekstistäsi kävi ilmi, viittaavat siihen, että äitisi on äärimmäisen väsynyt, mahdollisesti masentunut. Sinun pitäisi auttaa, kysyä esim. perheneuvolasta miten voisit parhaiten opastaa äitiäsi hakemaan ulkopuolista apua ja neuvontaa. Kuulostaa siltä, että äitisi on todella yksin kaiken sen paskan keskellä, mistä sinä syytät äitiäsi. Usko pois, sinä et ole tuossa yhtälössä suurin uhri. - Täyttä elämää
Minusta näyttää siltä että äitisi elää täyttä elämää. Hänellä on uusi perhe ja kädet täynnä töitä pienten lasten kanssa, ja elämä pyörii näitten ympärillä, koska hän haluaa elää niin ja se on antoisaa. Ehkä hän sai neljä ensimmäistä liian nuorena eikä läheistä suhdetta lapsiin syntynyt, mutta nyt kypsemmällä iällä hän haluaa nauttia pikkuisista täysipainoisesti ja heille aikaansa antaen. Lasten kasvattaminen voi olla hyvin mielenkiintoista, ei siihen kaipaa muuta kodin ulkopuolista työtä. Autistisen lapsen auttaminen hyvään elämään on erityisen haastavaa, ihan riittävä elämäntehtävä yhdelle äidille. Hänellä on nyt uusi perhe, ja ensimmäinen pesue on jo aikuisia, kuitenkin hän haluaa pitää yhteyttä teihinkin esim. viettämällä joulua oman perheen kesken ja toivomalla että vierailette. Isäpuolikin haluaa ylläpitää suhdetta myös teihin aikuisiin lapsiin, soittelemalla. Sinua tuntuu ärsyttävän nämä heidän hyvää tarkoittavat yrityksensä.
Ehkä syy siihen että välisi äitiin ovat etäiset, saattaa johtua myös sinusta itsestäsi? Jos olet huolissasi äidin jaksamisesta, mene hänen luokseen siivoamaan tai laittamaan ruokaa. Tarjoudu hoitamaan lapsia, niin että äiti pääsee välillä omiin harrastuksiin. Soittele sinä äidille, jos hän ei jaksa - väsyneenä todella voi käydä ettei aloitekyky riitä edes soittamaan. Käy äitisi luona vierailulla ja ole hänelle tärkeä kodin ulkopuolinen ihminen ja kuuntelija. Se lähentää. - halveksit äitiäsi
Äiti ei ole juurikaan tehnyt elämässään töitä. '
äitisi on koko elämän ajan tehnyt töitä ja tekee vieläkin äitisi on lastenhoitaja!
ja ja minä istun kyllästyneenä paskaisessa keittiössä syljetyn ruoan keskellä, ja yritän varoa mihin käteni pistän"
voi sua lellittyä paskapersettä, AUTA äITIäSI JOSKUS, jalveksiva laiska idootti äitiäsi kohtaan!
Saisit antaa hänelle ARVOA! RESPECT!!
MIKä ITSE OLET??? - huh huh!
0Sääliksi käy sussu 33v15.9.2010 13:09 Hyvä, että purat tunteitasi täällä. Kyllä vähän käy sääliksi, kun on tommonen äiti, joka ei selvästikään ymmärrä huolehtia kaikista lapsistaan, vaikka olet jo vanhempi. Kyllä äidin pitäis oman lapsen syntymäpäivä muistaa!! lhmettelen miksi sun äiti on tehnyt noin monta lasta, jos ei huolehdi edellisistäkään. Ei o helppo elämä sulla! En ihmettele, ettet käy äitisi luona. "
Neitikaksikymppinen halveksiva paskaperse, ja tuon ylläolevan olet kyllä kirjoittanut itse! sanon minä!!
mikä itse olet? käytö vielä koulussa? oletko itse työelämässä häh? - tahuvavita
Kyllä on pahvi äiti, mutta kaipa tuossa jotain hyvääki on, ei tule liiaksi lapsenlapsia. :D
Ei vaan, että tee lapset jos siltä tuntuu.. ei niitä tarvi äitisi tyylillä hoitaa ja sitäpaitsi voithan jättää tenavat äidilleen tai omalle äidillesi jos sillä on ikävä lapsiperhe-elämää. ;) - jupisija
Jos on kaikenkaikkiaan tehnyt kuusi lasta miten kehtaat vielä arvostella? Tietystikin lapset vie aikaa, heissä on melkoinen työ. Eikö teistä ole äidille avuksi että hän pääsisi joskus omaakin aikaa viettämään ja jaksaisi paremmin välittää ja hoitaa itseäänkin. Älkää vaatiko häneltä enempää vaan auttakaa minkä pystytte.
- aikuistu
Sinä voisit auttaa äitiäsi siivouksessa ,nuorimpien sisaruksiesi hoidossa
etkä vain arvostella, miksi vietät joulusi äitisi luona kyllä 20v.neiti voi itse
päättää ja voisit sinä mennä isoäitisi luokse, jos niin haluat ilman äitiäsi.
Ja ei se ole isovanhempien velvollisuus ruokkia jouluna isoa katrasta
on jo itse ehkä iäkäs joten tee sinä ensi jouluna ja kutsu isoäitisi luoksesi
syömään. - hävetkää
suurinosa ketjusta paasaa soopaa.
"Syy tähän on autistinen poika, joka rikkoo kaikki isoäidin tavarat. No ei tuo nyt niin häiritse, ymmärtäähän sen, mutta ärsyttää vain se että koko elämä pyörii noiden kahden lapsen ympärillä"
Omassa kirjoituksessasi on vastaus!
Autistinen lapsi on vammainen ja vaatii erityistä hoitoa ja huolenpitoa, sekä kuntoutusta. Näistä kaikista toimenpiteistä huolimatta osa vaatii koko ikänsä tuettua asumista tai laitospaikkaa.
Sitten täällä vielä ihmetellään ettei äiti ehdi ja jaksa.
Menkää itse hoitamaan autistista lasta niin ehkä näätte miten selviätte!- hmmmmmmm...
Mulla on vammanen lapsi, mut koti on siisti... ei hän nyt niiiiin paljon aikaa vie,etten imuria kaapista saa... päinvastoin, saan "hoitoapua", koska hän erityishuomiota vaatii... henkiseltä puolelta sitä kapasiteettia vaaditaanki sitte moninverroin...
Olisin samaa mieltä, ku joku muukin, et masennus, oman elämänhallinnan puuttuminen... joo, auttaa voit äitiäs vaan jos se apua haluaa... sillä ihmisellähän jää elämä elämättä jos se ei psyykkistä apua nopeesti hae... asiat mutkistuu, ku ne pitkittyy...
Mutta voi sinua, ap.... on varmaan iso suru, kun oma äiti ei muista ku rahantarpeessa... voimia sulle! Pidä ittes kokonaisena ja elä omaa nuorenihmisen elämääs hyvillä mielin, mut yritä olla kokonaan kääntämättä selkääs äidilles...
- On outoa
En minäkään sinne menisi. Ihmetyttää kyllä miten ennenvanhaan naiset hoiti kotieläimet, lapset, kodin ym ym ja nykyään ne ei pysty mihinkään. Kärsitään vaan masennusta eikä viitsitä persettä nostaa sohvasta.
Kunnia ja ruusu vanhanajan ahkerille naisille! - Äiti minäkin
Ei tuo ihan normaalilta kyllä kuulosta.
Tuosta saa sen käsityksen että äitisi on todella SAAMATON (laiska) ihminen.
Kyllä lapsia pitää hoitaa ja pitää heidän hyvinvoinnistaan huolta, siihen kuuluu myös puhtaus ja siisteys.
Jos on aikaa käydä tupakalla niin luulisi myös olevan aikaa siivota.
Ei hän ole ainoa ihminen maanpäällä jolla on sairas lapsi.
Silti useimmat eivät vietä tuollaista elämää.
Älä turhaan syyllistä itseäsi.
Mene seuraavan kerran mummollesi viettämään Joulua. Jos tämä ei äidillesi sovi, niin se taitaa olla hänen ongelmansa ja hän siinä häviää.
Hyvää jatkoa sinulle.
Ps. Kyllä niitä lapsia sitten joskus kannattaa tehdä. Lapsissa on elämän rikkaus. - auta miestä mäessä
välillä pikkusisartesi perässä ja anna äitisi levätä tai tehkää jotain yhdessä. Jos äitisi ei muista syntymäpäivääsi niin hän on todennäköisesti masentunut. Siitä kielii siivoamaton koti ja vetämättömyys. Autistinen lapsi vie voimavaroja niin paljon että sitä ei sellainen tiedä joka ei päivittäin kohtaa tätä tilannetta. Et ole ainoa kärsijä, vaan äitisi kärsii myös sekä muut sisaruksesi. Kun menet äitis luo, siivoa se sylkyuinen keittiö ja juttele äidillesi kivasti että han alkaa odottaa käyntejäsi. Sinun äitisi muistuttaa minun äitiäni (nyt jo kuollut) mutta äidilläni ei ollut autistista lasta vaan antoi sisarpuoleni adoptioon, kun käsitti olevansa masentunut ja sairas. Jouduin auttamaan äitiäni hänen kuolemaansa asti, mutta tein sen postitiivisella mielellä.
- 3 lapsen äippä
tarvisi ammattiauttajaa. Harmittaa puolestasi moinen käytös sinua kohtaan. Elä omaa elämääsi, et ole äidillesi velkaa mistään. Älä hanki lapsia jos siltä tuntuu, niissä todella on hommaa ; ) -Voimia sulle!
- anna arvo...
Kyllä paskasia huusholleja riittää tässä maassa ilman masennustakin. Kaikki nyt vaan eivät osaa tai muuten vaan viitsi siivota. Kyllä äitisi elää omaa elämäänsä ja elä sinäkin omaasi.
- Mustisko?
Kyllähän äitisi on tehnyt paljon töitä kun on hoitanut jo kuutta lasta. Ei siinä ole mitään halveksittavaa jos on väsynyt eikä ehdi kaikkea. Jos ei syystä tai toisesta jaksa siivota, niin kuinka jaksaisi sitä kaikkea muuta mitä häneltä odotat? Kautta aikojen on ollut tapana että isommat lapset auttavat kodin töissä, entä teillä? Jääkö kaikki yksin äidin tehtäväksi? Ei voi sanoa, ettei hänellä ole elämää, kun hän touhuaa täyspainoisesti pienimpien lastensa kanssa, mutta raskasta hänellä saattaa olla. Mikä siinä niin kovasti ärsyttää sinua? Oletko ehkä mustasukkainen, kun äiti huomioi enemmän pienempiä sisaruksiasi, eikä huomaa että aikuinen lapsi kaipaisi myös hellyyttä ja huomiota? Puhu hänelle tuntemuksistasi!
- Kukin tyylillään.
Olen äiti, jonka nuorempi (kotona asuva) tytär toivoo minun hankkivan elämän. "Lähde ulos, harrasta jotain tai silleen." Mutta sitten kun kerrankin menin tapaamaan entistä työkaveria, soitteli tyttö pitkin iltaa; "missä sä oot?" Siis homma oli kyllä selvitetty likalle jo kuukautta aikaisemmin. Tyttö on 16 v. Eli ei mitään heitteillejättöä. Tulin kuitenkin yöksi kotiin. Oman mukavuuteni takia.
Minä esimerkiksi viihdyn yksin kotona, enkä uloskaan lähtiessäni tarvitse mitään ystävälaumaa seuraksi. Harrastukseni ovat piirustus, maalaus, lukeminen...siis melkoisen kotikeskeistä. Olen neulonut ja niistä neuleista suunnittellut jokaikisen itse; ommellut samalla metodilla. Pienenä mun tytöillä oli mun tekemät gollegeasut ja t-paidat.
Olen sairastanut vakavan masennuksen ja tiedän, että siivoaminen ei tasan tule ykkösenä. Hyvä kun jaksaa edes välttämättömän: lapsille ruokaa, puhtaat vaatteet, aikataulut....
Voi olla, että aikuisena tämä nuorempikin pitää minua varsin outona mutsina. Mutta aina olen ollut rehellinen; vastaan vaikeisiin kysymyksiin ja vetelen huumorilla asioita. Meillä toimii keskustelu kuin tanssi vaan. Ja "vävypoika" heittelee mulle kaikenlaista luottaen mun huumorintajuun.
Mieti, josko äitisi on melkoisen rasittunut ja masentunutkin. Liika on liikaa kenelle vain.
Muistan omien tyttöjeni ja kissani syntymäpäivät (tytöt minuutilleen), mutta emme ole koskaan viettäneet moisia bileitä jouluna syntyneiden neitien kanssa.
Anna apua voimiesi mukaan, mutta pidä ennen kaikkea huoli omasta hyvinvoinnistasi. - t5677
Äitisi kannnattaisi viedä lapset vaikka osapäivähoitoon :) Silloin hän saisin hengähdystilaa, ja saisi siivottua ja hoidettua itseään. Ehdota hänelle tätä.
Tsemppiä sulle :) - jepjep6
Hau hau hau hau auuuuuuuu vuh vuh hau hau !!!! Siitä sait kunnon haukkumiset
- pedagooki.
jotenkin. Ymmärrän sen kyllä siinä mielessä että kyllä äidin luulisi muistavan syntymäpäivän ainakin.
Mutta varmaan äidilläsi on tosiaankin täysi työ hoitaa autistista lasta toisen lisäksi. Minusta vousit hyvin mennä äitiäsi auttamaan vaikka siivoamaan ja samalla voisitte koittaa parantaa välejänne. Lapsen isä voisi vaikka hoitaa lasta ja sitten käyt äitisi kanssa kävelyllä tms. ja ulkona syömässä.
Onhan äitisi /äitinne jo kasvattanut 4 lasta ilmesesti aikuiseksi. Eikö teiltä sisaruksilta nyt löydy äitillenne
pikkusen apua ?
Kirjoitat "hänen lapsista" ? Etkö katso heitä sinun pikkusisaruksiksi ? Siinä sinun pitäisi muuttaa asennetta pikkusen verran. Ehkä äitisi kokee sen niin ettei "hänen lapset" olekkaan mielestäsi tärkeitä vaan koitat jättää heidät ulkopuolelle.
Miten toiset sisarukset ajattelevat tilanteesta ? Mitkä ovat sinun välit omaan isääsi ?
Tilanteeseen tosiaankin vaikuttaa niin monta asiaa. Minusta ei kyllä äitiä voi ihan suoralta kädeltä alkaa moittimaan.
Ja tosiaankin tuosta joulusta. Jos teitä on neljä lasta niin odotettako te että äitinne laittaa teille joulun ja te menette sitten sinne arvostelemaan äitinne siivomatonta keittiötä ? Ilmeisesti olette niin tehnyt.
Kyllä teidän tartteis vähän hävetä aikuiset ihmiset ! Minusta voisitte pysyä jokainen ihan omassa kodissa viettämässä sellaista joulua minkä itse haluatte ja laitatte. Äitillennekin olisi varmaan helpompaa ja mukavempaa olla "lapsineen" kotonansa viettämässä sitä joulua ilman kamalia vaatimuksia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752