500 hylättyä hakemusta

EnnätysMIES ?

Hei!

Olen 30 ikäinen it-alalle hamuava mies. Ajattelinkin kysyä, että onkohan minulla valtakunnallisesti Suomen ennätys haettujen paikkojen määrässä jos todella alettaisiin vertailemaan hakemusten määrällä ?

Minulla on niitä yli 500 vuodesta 2006.

Olen koultukseltani it-tradenomi (ylioppilas),armeijan käynyt miehen mittainen henkilö jolla ei ole rötöksiä tilillään. ELi lähdetään vaikka nyt tämän tyyppisestä mielikuvasta liikkeelle mitä ajattelet minusta.

Meitä pikkuosaajia,excelin ja muiden tietokoneella kikkailijoiden joukossa on varmasti ihmisiä, jotka ymmärtävät mitä kaikkea kuuluu hakemusten täyttöön.

Hakemusten luonti
Hitaimmat hakemukset on kestäneet monta tuntia useana päivänä. On oikoluettu tutuiltani IT-alan ammattilaisilla sekä CV:ni on muokattu jos jonkin näköseen formaattiin suomeksi ja englanniksi. Hakemuksia on myös täytetty suomeksi,englanniksi ja muutama ruotsiksikin.

Keskivertohakemuksia joissa on paneuduttu työpaikkaan,googlattu pohjatietoa yrityksestä ym, näihin hakemuksiin menee aikaa alle tunti nopealla kirjottajalla.Näitä on ehkä eniten, satoja hakemuksia.

On myös huolettomai hakemuksia joissan näytellänä ylimielisiä on hakemuksia joissa ollaan epätoivosia yleensä hakemukseni ovat asiallisia ja ovat näiden kahden pääsuunnan välistä. Tahdon vain sanoa että kaikenlaista peliä on pelattu ja kokeiltu muuttaa vaikak suhtautumista jos tärppäis.

Samoin puhelimessa. Olen rohkea tyyppi ja uskallan ottaa kontaktin, tämän vuoksi usein olen soittanut hakemukseni perään. Josksu juttelen kauan,jsoksu minusta halutaan usein irti pian. MYÖS puhelimessa on nätelty ylimielistä ja kiireistä, myös paikan tärkeydestä on jakuntettu ihan epätoivoisuuteen asti.

Kaikki pelit ja kikat ja tyypit on kokeiltu mitä älykkyydeltään suuren numeron omaava mies voi mielikuvitukseltaan keksiä.

Haastatteluja ollu kymmeniä. Joissakin projekteissa ollut monta haastattelu askelta, on ollut monta henkilöä ristikuulustelemassa, on tehty psygologisia testejä (ne on menny kaikki putkeen), on ollu ryhmähaastatteluja sekä perinteisiä 1 vs 1 haastatteluja rekrytoijan kaa kahden.

Olen taitava juttelemaan, pidän silmäkontaktin,huomioin kaikki, osaan small talkia, hymyilen ja olen avoin ihminen kertomaan rehellisesti osaamisestani.

Yhteen kovakarsintaiseen valtakunnalliseen oppimisprojektiin pääsin, ja siellä tein 8kk ilmaistyötä ylläpitokorvauksella odottaen sitä päivää että minut rekrytoitaisiin kurssin lopuksi kuten puhetta oli.

PASKAT. En saanut työpaikkaa, mutta panokseni kelpasi ilmaiseksi.

CV:tä on tutkinut moni osaaja, eräskin tuttu nainen Telia Soneralta muokkasi CV:NI kansainväliseen muotoon ja kompaktiksi suureenkiin yritysmaailmaan.

Olen koodannut kotisivutkin itselleni, muotoa "etunimi".com

Nämä sivut oli tarkoitus osaamisnäytteineen markkinoida itseni tutuksi it-maailmaan ja luulin että yritykset arvostaisivat ihmistä jolla on oma tekemät nettisivut.

Ei tärpännyt sekään ja sivuja ei ole enää olemassa.

Sitkeydestä ja peräänantamattomuudesta minua ei voi syyttää,mutta nyt on hommat ohi.

Tämä reilu 500 hakemusta (vai olisko lähellä 600) hakemusta on jo liikaa, olen ajatellut luovuttaa.

Tosin hanttihommia osa-aikaisesti tehneenä osaan nyt nauttia työttömän elämästä. Jos minunlaista pitkäjänteistä matemaatikkoa ei haluta minnekään työpaikalle tai it-alalle,niin paikkani on kotona.

Kysynkin nytten vakavasti,että jso tehtäisiin valtakunnallista tosi-tv dokumenttiä televisioon, niin olisiko minun reilut 500 asiallista hakemusta lähellekään Suomen kovimpia yrityksiä, vai pääsisikö sillä edes ahkerimipia hakijoiden top 100 listalle ?

Eli onko täällä muita kohtalotovereita jotka eivät oel työllistyneet 500 hakemuksen ja 4 vuoden valmistumisen jälkeen ?

28

1882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hophei_77

      Kyllä olet ollut kärsivällinen, todella ahkeraa vääntämistä työpaikan hakemisen suhteen. Moni olisi jo luovuttanut. Hatun noston paikka yrittämistä.

      Itse olen 33-vuotias ylioppilas tietojenkäsittelyn tradenomi ja kouluttanut itseäni lisää jatkuvasti työn ohessa alan kursseilla, erikoistumisopinnoilla yms. Jatkuva kouluttaminen on kaiken A ja O. Tiput äkkiä tästä oravanpyörästä, koko ajan pitää olla jotain normityön ohessa käynnissä.

      Töihin pääseminen varmasti tällä hetkellä työn ja tuskan takana, jos ei ole varsinkaan alalata käytännön työkokemusta usempia vuosia. Pelkät todistukset ei riitä, ei vaikka olisit koulutukseltasi mitä. Yliopistosta, AMK:sta yms. koulutusmäärät todella suuria nykyisin.

      Ite sain suoraan ammattikorkeakoulun työharjoittelujaksolta alan töitä. Aluksi harjoittelijana, sitten vakituisena ja siitä sain uraa käyntiin. Pikkuhiljaa parempaa duunia, liksaa ylös paikkaa vaihtamalla, työkokemusta karttumalla ovia alkoi avautumaan helpommin.
      Onko nykyisin enää mahdollista saada alan työharjoittelupaikkojakaan, tiedä sitten.. Ajat ovat menneet vaikeaksi, koulutettuja lähes joka alalla aivan liikaa. Älä lannistu, mutta ei muuta kun koitat hakea vaikka kaupan alan esimiestehtäviä ja lisäkouluttautua tuohon suuntaan. IT-alan työt eivät kuitekana ole edes kovin hauskoja,pidemmänpäälle varsinkaan. Palkka toki Ok, mutta työtä ei kannata Suomessa rahan takia pidemmän päälle tehdä vaan nauttia muista osa-alueista.

      • Maakrapu*

        Zorry vaan, mutta minusta hakemustesi määrä kuulostaa pikemminkin vähäiseltä, kun vertaa niitä käyttämääsi aikaan. Itse olen tehnyt koko ammatillisen urani pelkkiä määräaikaisuuksia ja aina pätkän vaihtuessa ole suoltanut useita hakemuksia päivässä.

        Itse olen havainnut tehokkaimmiksi perushakemukset, joihin vaihdan pelkän haettavan paikan tittelin ja firman nimen. Ikinä ei voi tietää, mitä hakuprosessin vetäjä arvostaa, joten laaja 2-3-sivuinen CV on ollut mielestäni hyödyllisin. CV:n aukkoja näyttävät kuitenkin kaikki laskevan, joten senkään vuoksi en kannata ns. valikoidun CV:n laatimista. Massahakemusten rinnalla olen tehnyt tarkemmin harkittuja hakemuksia - mutta niitä en ole havainnut kovinkaan tehokkaiksi, ainakaan perushakemuksiin verrattuna (so. ovat kustannustehokkuudeltaan jopa heikkoja). En koskaan myöskään soita hakujeni perään, sillä kiinnostunut työnantaja kyllä soittaa hakijalle itse - yleensä heti hakemuksen saatuaan.

        Itse olen vilpittömän kiinnostunut suomalaisesta liike-elämästä ja yhteiskunnasta ja olen innolla tutustunut kaikkiin hakemiini paikkoihin. Usein jo viisi minuuttia firman verkkosivuilla riittää antamaan hyvät perustiedot itse firmasta. Haastattelukutsun tultua saatan tutustua yritykseen paremmin. Yleensä näillä tiedilla olen kyennyt muistamaan ulkoa kaikki hakemani paikat, sillä myös haastattelukutsut ovat tulleet nopealla frekvenssillä.

        Nyt viimeisen työnhaun yhteydessä tein noin kahden kuukauden aikana noin 150 hakemusta. Niistä suurin osa oli standardihakemuksia, joiden muokkaamiseen menee alle minuutti per hakemus. Hakemuspohja on laaja ja kerron siinä minulle eri tehtävissä kertyneestä osaamisesta ja millaisista haasteista olen kiinnostunut jatkossa. Poistan hakemuspohjasta tehtävän kannalta epäolennaiset asiat, mutta en juurikaan käytä aikaa valmiiden tekstien uudelleen muokkaamiseen. Mielestäni hakemuksen asiasisällön ja kirjoitusvirheettömän tekstin pitä puhua puolestaan.... tässä kohdassa mielipiteeni menee siis raskaasti ristiin työvoimatoimiston työnhakukurssin saivarteluohjeiden kanssa.

        Kokemukseni mukaan työtehtävät muokkaantuvat tekijän mukaan, joten hurjan nirso en ole ollut toimenkuvienkaan suhteen, vaan olen hakenut tiettyyn osaamiseen ja toimialasektoriin liittyviä tehtäviä.

        Nyt viimeisimmällä hakukierroksella noin joka kolmas hakemuksistani johti ainakin yhteen haastatteluun. Välillä kuulin haastattelussa sellaisiakin asioita, että oma kiinnostukseni tehtävään lopahti jo haastatteluvaiheessa. Tällainen seikka saattoi olla esim. ilmiselvä arvostuksen puute, haastattelussa muuttuva toimenkuva, tai yhdessä paikassa toimipaikan siivottomuus.

        Vaikka lörpötinkin vain omista hauistani, tarkoitukseni oli antaa neuvoja... Eli nyt kun työttömyytesi on jatkunut jo noinkin pitkään, suosittelisin minäkin tietojen päivittämistä uusilla kursseilla ja myös uuteen harjoitteluun hakeutumista. Uskoakseni voisit niiden avulla merkittävästi parantaa mahdollisuuksia työllistymiseen, koska ne antaisivat myös työnantajille tietoa taitojesi ajanmukaisuudesta ja esim suosittelijalausunnon potentiaalisille palkkaa maksaville työnantajille.


      • Työnhakija
        Maakrapu* kirjoitti:

        Zorry vaan, mutta minusta hakemustesi määrä kuulostaa pikemminkin vähäiseltä, kun vertaa niitä käyttämääsi aikaan. Itse olen tehnyt koko ammatillisen urani pelkkiä määräaikaisuuksia ja aina pätkän vaihtuessa ole suoltanut useita hakemuksia päivässä.

        Itse olen havainnut tehokkaimmiksi perushakemukset, joihin vaihdan pelkän haettavan paikan tittelin ja firman nimen. Ikinä ei voi tietää, mitä hakuprosessin vetäjä arvostaa, joten laaja 2-3-sivuinen CV on ollut mielestäni hyödyllisin. CV:n aukkoja näyttävät kuitenkin kaikki laskevan, joten senkään vuoksi en kannata ns. valikoidun CV:n laatimista. Massahakemusten rinnalla olen tehnyt tarkemmin harkittuja hakemuksia - mutta niitä en ole havainnut kovinkaan tehokkaiksi, ainakaan perushakemuksiin verrattuna (so. ovat kustannustehokkuudeltaan jopa heikkoja). En koskaan myöskään soita hakujeni perään, sillä kiinnostunut työnantaja kyllä soittaa hakijalle itse - yleensä heti hakemuksen saatuaan.

        Itse olen vilpittömän kiinnostunut suomalaisesta liike-elämästä ja yhteiskunnasta ja olen innolla tutustunut kaikkiin hakemiini paikkoihin. Usein jo viisi minuuttia firman verkkosivuilla riittää antamaan hyvät perustiedot itse firmasta. Haastattelukutsun tultua saatan tutustua yritykseen paremmin. Yleensä näillä tiedilla olen kyennyt muistamaan ulkoa kaikki hakemani paikat, sillä myös haastattelukutsut ovat tulleet nopealla frekvenssillä.

        Nyt viimeisen työnhaun yhteydessä tein noin kahden kuukauden aikana noin 150 hakemusta. Niistä suurin osa oli standardihakemuksia, joiden muokkaamiseen menee alle minuutti per hakemus. Hakemuspohja on laaja ja kerron siinä minulle eri tehtävissä kertyneestä osaamisesta ja millaisista haasteista olen kiinnostunut jatkossa. Poistan hakemuspohjasta tehtävän kannalta epäolennaiset asiat, mutta en juurikaan käytä aikaa valmiiden tekstien uudelleen muokkaamiseen. Mielestäni hakemuksen asiasisällön ja kirjoitusvirheettömän tekstin pitä puhua puolestaan.... tässä kohdassa mielipiteeni menee siis raskaasti ristiin työvoimatoimiston työnhakukurssin saivarteluohjeiden kanssa.

        Kokemukseni mukaan työtehtävät muokkaantuvat tekijän mukaan, joten hurjan nirso en ole ollut toimenkuvienkaan suhteen, vaan olen hakenut tiettyyn osaamiseen ja toimialasektoriin liittyviä tehtäviä.

        Nyt viimeisimmällä hakukierroksella noin joka kolmas hakemuksistani johti ainakin yhteen haastatteluun. Välillä kuulin haastattelussa sellaisiakin asioita, että oma kiinnostukseni tehtävään lopahti jo haastatteluvaiheessa. Tällainen seikka saattoi olla esim. ilmiselvä arvostuksen puute, haastattelussa muuttuva toimenkuva, tai yhdessä paikassa toimipaikan siivottomuus.

        Vaikka lörpötinkin vain omista hauistani, tarkoitukseni oli antaa neuvoja... Eli nyt kun työttömyytesi on jatkunut jo noinkin pitkään, suosittelisin minäkin tietojen päivittämistä uusilla kursseilla ja myös uuteen harjoitteluun hakeutumista. Uskoakseni voisit niiden avulla merkittävästi parantaa mahdollisuuksia työllistymiseen, koska ne antaisivat myös työnantajille tietoa taitojesi ajanmukaisuudesta ja esim suosittelijalausunnon potentiaalisille palkkaa maksaville työnantajille.

        Itse yritin päästä työttömyyteni aikana koulutukseen, ja kerran se oli jopa lähellä. No nyt alkaa ansiosidonnaisen päivät hupenemaan kovaa tahtia, ja olen alkanut vääntämään työhakemuksia. Noin parin viikon aikana vajaaseen 20 hakemukseen olen saanut yhden ilmoituksen työnantajalta, että valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun.

        En ole saanut edes haastattelupyyntöjä. Mietinkin tässä jo, että miten selvitä asuntolainasta, joka painaa päälle kohta Kelan rahoilla. Usko työnantajiin ja koulutusjärjestelmään on aika heikko.

        Hakemuksista sen verran, että olen tehnyt ne huolella. Ja CV on myös mielestäni varsin hyvä.


      • fsdfad
        Maakrapu* kirjoitti:

        Zorry vaan, mutta minusta hakemustesi määrä kuulostaa pikemminkin vähäiseltä, kun vertaa niitä käyttämääsi aikaan. Itse olen tehnyt koko ammatillisen urani pelkkiä määräaikaisuuksia ja aina pätkän vaihtuessa ole suoltanut useita hakemuksia päivässä.

        Itse olen havainnut tehokkaimmiksi perushakemukset, joihin vaihdan pelkän haettavan paikan tittelin ja firman nimen. Ikinä ei voi tietää, mitä hakuprosessin vetäjä arvostaa, joten laaja 2-3-sivuinen CV on ollut mielestäni hyödyllisin. CV:n aukkoja näyttävät kuitenkin kaikki laskevan, joten senkään vuoksi en kannata ns. valikoidun CV:n laatimista. Massahakemusten rinnalla olen tehnyt tarkemmin harkittuja hakemuksia - mutta niitä en ole havainnut kovinkaan tehokkaiksi, ainakaan perushakemuksiin verrattuna (so. ovat kustannustehokkuudeltaan jopa heikkoja). En koskaan myöskään soita hakujeni perään, sillä kiinnostunut työnantaja kyllä soittaa hakijalle itse - yleensä heti hakemuksen saatuaan.

        Itse olen vilpittömän kiinnostunut suomalaisesta liike-elämästä ja yhteiskunnasta ja olen innolla tutustunut kaikkiin hakemiini paikkoihin. Usein jo viisi minuuttia firman verkkosivuilla riittää antamaan hyvät perustiedot itse firmasta. Haastattelukutsun tultua saatan tutustua yritykseen paremmin. Yleensä näillä tiedilla olen kyennyt muistamaan ulkoa kaikki hakemani paikat, sillä myös haastattelukutsut ovat tulleet nopealla frekvenssillä.

        Nyt viimeisen työnhaun yhteydessä tein noin kahden kuukauden aikana noin 150 hakemusta. Niistä suurin osa oli standardihakemuksia, joiden muokkaamiseen menee alle minuutti per hakemus. Hakemuspohja on laaja ja kerron siinä minulle eri tehtävissä kertyneestä osaamisesta ja millaisista haasteista olen kiinnostunut jatkossa. Poistan hakemuspohjasta tehtävän kannalta epäolennaiset asiat, mutta en juurikaan käytä aikaa valmiiden tekstien uudelleen muokkaamiseen. Mielestäni hakemuksen asiasisällön ja kirjoitusvirheettömän tekstin pitä puhua puolestaan.... tässä kohdassa mielipiteeni menee siis raskaasti ristiin työvoimatoimiston työnhakukurssin saivarteluohjeiden kanssa.

        Kokemukseni mukaan työtehtävät muokkaantuvat tekijän mukaan, joten hurjan nirso en ole ollut toimenkuvienkaan suhteen, vaan olen hakenut tiettyyn osaamiseen ja toimialasektoriin liittyviä tehtäviä.

        Nyt viimeisimmällä hakukierroksella noin joka kolmas hakemuksistani johti ainakin yhteen haastatteluun. Välillä kuulin haastattelussa sellaisiakin asioita, että oma kiinnostukseni tehtävään lopahti jo haastatteluvaiheessa. Tällainen seikka saattoi olla esim. ilmiselvä arvostuksen puute, haastattelussa muuttuva toimenkuva, tai yhdessä paikassa toimipaikan siivottomuus.

        Vaikka lörpötinkin vain omista hauistani, tarkoitukseni oli antaa neuvoja... Eli nyt kun työttömyytesi on jatkunut jo noinkin pitkään, suosittelisin minäkin tietojen päivittämistä uusilla kursseilla ja myös uuteen harjoitteluun hakeutumista. Uskoakseni voisit niiden avulla merkittävästi parantaa mahdollisuuksia työllistymiseen, koska ne antaisivat myös työnantajille tietoa taitojesi ajanmukaisuudesta ja esim suosittelijalausunnon potentiaalisille palkkaa maksaville työnantajille.

        No itse olen kirjoittanut ansioluetteloon, että olen työttömyysaikanan käynyt auttamassa omaishoitajana toimivaa veljeäni, harrastanut kielten ja valokuvausten opiskelua kansalaisopistossa yms. Tämä on ihan totta. Sain töitä.


      • fffffffffffffffff
        Työnhakija kirjoitti:

        Itse yritin päästä työttömyyteni aikana koulutukseen, ja kerran se oli jopa lähellä. No nyt alkaa ansiosidonnaisen päivät hupenemaan kovaa tahtia, ja olen alkanut vääntämään työhakemuksia. Noin parin viikon aikana vajaaseen 20 hakemukseen olen saanut yhden ilmoituksen työnantajalta, että valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun.

        En ole saanut edes haastattelupyyntöjä. Mietinkin tässä jo, että miten selvitä asuntolainasta, joka painaa päälle kohta Kelan rahoilla. Usko työnantajiin ja koulutusjärjestelmään on aika heikko.

        Hakemuksista sen verran, että olen tehnyt ne huolella. Ja CV on myös mielestäni varsin hyvä.

        "No nyt alkaa ansiosidonnaisen päivät hupenemaan kovaa tahtia, ja olen alkanut vääntämään työhakemuksia"

        Hyvin tyypillinen tilanne. Moni ajattelee lepäilevänsä pari vuotta ja menevänsä sitten töihin, kun ansiosidonnainen lähestyy loppuaan. Töitähän saa jokainen työhaluinen...mutta totuus on se, että jos alkaa hakea töitä vasta tuossa vaiheessa, on vahinko tapahtunut ja pitkä aukko historiaan tullut - työnantajat näkevät sen ensimmäisenä. Mikään kokemus ja koulutus ei auta. Työnsaantimahdolisuudet ovat promille siitä, kuin jos hakisi niitä heti työsuhteen päätyttyä. Itse olen jollain keinoin onnistunut pätkätyöhistorialla saamaan töitä, mutta minäpä en ole lomaillut, vaan täyttänyt aukkoja omaehtoisella koulutuksella yms.


    • cv,cv,cvc,v,cv,cv

      Itselläni kanssa on kokemusta paljosta ceeveiden lähettelystä, tosin yhtä paljosta kuin sinun, mutta
      kymmenesosasta semmingin (n.60 kpl).

      Tuossa tosi-tv-dokkarissa on ajatusta, markkinoi sitä mtv:lle tai hae apurahaa sekä hommaa kamera ja sitten
      tee aikalaisdokumentti "työnhakua suomessa puolen tuhannen cv:n kokemuksella".

    • yksi syy?

      Jos sinun työhakemuksissa on yhtä paljon kirjoitusvirheitä, kuin tässä avauksessasi, niin sinua ei varmaan oteta oikein vakavasti.

      • Maakrapu*

        Minä jäin pohtimaan tavoitetasoasi ja taustaasi. Oletko nyt ihan varma, että osaat sijoittaa osaamisesi oikealle tasolle työelämässä? Koulutukseltasi olet siis tradenomi ja kerrot haluavasi it-alalle. Ilmeisesti sinulla ei vielä ole alan työkokemusta, ainakin manitset vain "hanttihommat"? Toisessa kohdassa tekstiäsi tituuleeraat itseäsi matemaatikoksi...

        Tällä hetkellä suomessa koulutetaan liikaa väkeä korkeakoulututkintoon lähes kaikilla aloilla. En valitettavasti voi uskoa, että olisit kovinkaan vahvoilla suoraan asiantuntijatason tehtäviin. Ymmärtääkseni jo laajemminkin pidetään luonnollisena urakehityksenä asiantuntija / esimiestehtäviin kohoamista noin viiden vuoden alemman tason työrupeaman seurauksena. Tietenkin aina joukkoon mahtuu niitä, joiden lahjakkuus tai hyvä tuuri mahdollistaa nopeamman urakehityksen, ja sitten niitä, joilla hommat edistyvät hitaammin...

        Suomalaiset ovat nykyisin aka koulutettua väkeä, joten ehkä ei ole ihan realistista olettaa kohoavansa esimiestehtäviin pelkän koulutuksen ansiosta. Ainakin itse toivoisin johtotehtäviin, myös kaupan alalla, vaadittavan ihan oikeaa käytännössä osoitettua osaamista.

        Olethan siis muistanut hakea myös lähituen ja help-deskien paikkoja? Niistäkin voi päästä hyvän työuran alkuun, ainakin paremmin kuin työttömänä.


    • justiinsajoo2

      Joku tässä kusee ja pahasti. Itse en ole edes vielä valmistunut, mutta silti pääsin useampaan IT-alan paikan haastatteluun ja uudet työt aloitan ensi kuussa!
      Vika on siis sinussa, tavall atai toisella. Oletko harkinnut hakevasi apua esim. rekryfirmoilta? Heiltä saa apua työnhakuun ja opastavat/kartoittavat sitä mitä oikeasti osaat tehdä.
      Kuulostaa siltä että sinulla on aavistuksen ylimielinen ote ja luulet osaavasi paremmin ja enemmän kuin osaat. Nöyryyttä peliin siis ja aitoa kiinnostusta oppia uutta!

      • työtä saanut

        Vastavalmistuneena ehdit kyllä myöhemmin sen nurjan puolen näkemään. Nyt on jäänyt it-alalla työttömäksi 20 vuoden työuran jälkeen porukkaa ja 9 kk:n jälkeen tilalle otetaan teitä vastavalmistuneita, koska teitä saa vedätettyä ja olette halvempia. Oma puolisoni on huippuosaaja, mutta nyt alkaa nuoremmista löytyä samantasoisia - halvemmalla, joten ensimmäinen lomautus ikinä on tullut 25 vuoden uran jälkeen. ko firmassa on alettu käyttää paljon vuokratyövoimaa..itse sain nyt töitä, koska minusta saa palkkatukea. Nuorista vastavalmistuneistakin saa nykyään käsittääkseni tukea, jos käyvät yhden päivän ilmoittautumassa työttömäksi...


      • justiinsajoo2
        työtä saanut kirjoitti:

        Vastavalmistuneena ehdit kyllä myöhemmin sen nurjan puolen näkemään. Nyt on jäänyt it-alalla työttömäksi 20 vuoden työuran jälkeen porukkaa ja 9 kk:n jälkeen tilalle otetaan teitä vastavalmistuneita, koska teitä saa vedätettyä ja olette halvempia. Oma puolisoni on huippuosaaja, mutta nyt alkaa nuoremmista löytyä samantasoisia - halvemmalla, joten ensimmäinen lomautus ikinä on tullut 25 vuoden uran jälkeen. ko firmassa on alettu käyttää paljon vuokratyövoimaa..itse sain nyt töitä, koska minusta saa palkkatukea. Nuorista vastavalmistuneistakin saa nykyään käsittääkseni tukea, jos käyvät yhden päivän ilmoittautumassa työttömäksi...

        Siinä tapauksessa puolisosi ei ole enää huippuosaaja. Kenties hän on jämähtänyt paikalleen? Uuden oppiminen ja ajassa mukana pysyminen on todella tärkeä osa tätä alaa.
        Minusta ei kukaan saa palkkatukea, joten siitä ei omalla kohdallani ole kyse. Työelämässä olen ollut useamman vuoden parilla muulla alalla, joten ihan vihreä en ole ;)
        Kiitos kun yleistät että meitä voi vedättää ja olemme typeriä. Katkeruutta kenties? Mielestäsi me uudet emme siis saisi saada työpaikkoja lainkaan? Mitäs sitten käy kun teille pamahtaa eläkeikä?

        Kuten sanoin, se on omasta asenteesta kiinni ja tietynlaisesta nöyryydestä. En siis tarkoita että ilmaiseksi pitäisi töitä tehdä, vaan sitä että joustaa suuntaan sun toiseen kohtuullisesti. Vanhat jäärät kun eivät yleensä jousta mihinkään missään suhteessa. Mietippä sitä.


      • .............
        justiinsajoo2 kirjoitti:

        Siinä tapauksessa puolisosi ei ole enää huippuosaaja. Kenties hän on jämähtänyt paikalleen? Uuden oppiminen ja ajassa mukana pysyminen on todella tärkeä osa tätä alaa.
        Minusta ei kukaan saa palkkatukea, joten siitä ei omalla kohdallani ole kyse. Työelämässä olen ollut useamman vuoden parilla muulla alalla, joten ihan vihreä en ole ;)
        Kiitos kun yleistät että meitä voi vedättää ja olemme typeriä. Katkeruutta kenties? Mielestäsi me uudet emme siis saisi saada työpaikkoja lainkaan? Mitäs sitten käy kun teille pamahtaa eläkeikä?

        Kuten sanoin, se on omasta asenteesta kiinni ja tietynlaisesta nöyryydestä. En siis tarkoita että ilmaiseksi pitäisi töitä tehdä, vaan sitä että joustaa suuntaan sun toiseen kohtuullisesti. Vanhat jäärät kun eivät yleensä jousta mihinkään missään suhteessa. Mietippä sitä.

        Joustatko sinä? Olen huomannut, että suurimpia kitisijöitä on omassa ikäluokassani tullut niistä, jotka nuorena olivat eturivissä haukkumassa vanhoja..

        Valitettavasti tuosta, että nuoret eivät osaa pitää puoliaan, on ollut julkisuudessakin juttua.


      • justiinsajoo2
        ............. kirjoitti:

        Joustatko sinä? Olen huomannut, että suurimpia kitisijöitä on omassa ikäluokassani tullut niistä, jotka nuorena olivat eturivissä haukkumassa vanhoja..

        Valitettavasti tuosta, että nuoret eivät osaa pitää puoliaan, on ollut julkisuudessakin juttua.

        Kyllä joustan tiettyyn rajaan asti, mutta ilmaiseksi en mitään tee. Ja kuka tässä on haukkumassa ja ketä?
        Ja kyllä osaan pitää puoliani, kuulun kai sitten siihen vähemmistöön ;)


    • Ei hätäääääää

      Oletko löytänyt jo työpaikan?Voisin tarjota sulle työpaikan hyvällä palkalla..missä asut?

    • aabeeceeeedee

      Olet ollut kohta 5 vuotta työttömänä. Työllistyminen suoraa on aika hankalaa tuossa tilanteessa. Hakemuksesi menevät tod.näk. heti mappi ööhön.

      Työkkärin mukaan 3kk työttömyyden jälkeen työllistyminen vaikeutuu selvästi. 1 vuoden työttömyys on jo iso este päästä töihin. Työnantajat suosivat jo työssäolevia.

      Koeta päästä johonkin mollin kurssille ja sitä kautta työnsyrjään tai kouluttaudu toiselle alalle.

    • ...

      kiinnittää huomiota oikeanlaiseen suomen kieleen ja välttämään niitä kirjoitusvirheitä, sillä jos tuolla tavalla kirjoitat, sori nyt vaan, niin todennäköisesti hakemuksesi hylätään jo kirjoitusvirheiden takia.

      Yritä kokeilla ihan basic-hakemusta ilman mitään hienoja sivulauseita tai sanahelinää, kerro kuinka työ olisi tärkeä juuri sinulle ja mikä sinua juuri siinä työssä kiinnostaa. Älä liikaa kehuskele itseäsi.

      Mene joillekin kursseille tai opiskele itsenäisesti jotain sellaista mitä luulet työssäsi tarvitsevan.

      Omakohtaisen kokemuksen perusteella paremmin olen päässyt töihin kun olen heittäytynyt työttömäksi kuin silloin kun olen ollut samaan aikaan työssä.

      • vilkunpiilaaja..

        Minulla oli kirjoitusvirhe otsikossa, kun hain nykyistä työpaikkaani - yksi kirjain puuttui. Ammatikseni teen vieläpä dokumentointia..huomasin kirjoitusvirheen haastattelussa kun pomolla oli hakemus edessään, hän kävi sitä läpi ja meinasin kyllä mennä ihan punaiseksi. Sain paikan silti, en tiedä onko pomo huomannut virhettä koskaan. Tosin pomoni itse ei ole mitenkään hyvä kirjoittaja. Hän tekee mm. yhdyssanavirheitä aika paljon.
        Silti on tuohon asemaan päässyt, eikä ole edes firman omistaja.


    • E--mies

      Töitä perkele! Töitä perkele! Töitä perkele! Töitä perkele!

    • eräs_työtön

      Juu ei ole helppoa, ei edes perustoimistonäpyttelyä irtoa, vaikka osaisi enemmän kuin muut yhteensä. Itse pidän ns. hyvän tietokoneenkäyttäjän tasona tietysti työasemakäytön hallintaa, Office-paketin(sis. toki perustason VBA-osaamisen, jonkinlaista Access SQL -ymmärrystä, Sharepoint-peruskehitystä jne), ymmärrystä ohjelmoinnista, tietoverkoista perusteet (TCP/IP toki), taitoa tehdä jonkinlaiset nettisivut ( ihan perussivut tyyliin html css js) tai CMS:ää käyttäen. Ylipäänsä kaikkea, mitä nyt tietokoneita käyttäessä tulee vastaan.

      Totuus onkin usein, että kukaan ei osaa mitään ja kaikki ostetaan konsulttipalveluina.
      Täytyy sanoa, että Suomen toimistoissa keskiverto työntekijä ei osaa juuri mitään oikeasti. Puolet ei edes osaa kirjoittaa oikein. "Hyvät IT-taidot" tarkoittaa käytännössä sitä, että osaa käyttää jotain kämästä PHAKU:a ja Powerpointia sekä ymmärtää hakemistopolun käsitteen.

      Kai se menee niin, että sopivin valitaan, ja osaamista tärkeämpi on sopia muottiin.

    • vanhaviestisi

      vaikka on vanha niin vastaan silti; ei sua sitkeyden puutteesta voi syyttää, mutta tänä päivänä kylmä tosia asia on että vain ilmaistyövoima kelpaa, ja on aika moni it-henkilö ym ammattihenkilö työttömänä,koska työn-antaja ei halua palkata palkkatöihin, rahallisista yms syistä, mut kyllä se työkkäri karenssin uhalla pakottaa ilmaiseksi olemaan sen 1-3 kuukautta ilmaistöissä ja tehdä samoja hommia,kuin ne palkkatyöläiset.

    • sdgfsdgseg

      Sä oot luuseri

      • Karenssi_kaarlo

        Hakekaa pojat töitä ! Tai muuten paukkuu... karenssia !


    • TietoE

      Kunniaa Ennätysmiehelle!

    • Ennätysmies

      Nosto esiin,olen alkuperäinen ennätysmies.
      En ole vieläkään saanut It -alan työtä ja eletään vuotta 2019

      • Dipl.Ins

        Haastattelussa ei kannata niinkään korostaa, että miksi tarvitsee paikan. Työnantajaa kiinnostaa enemmän se, että mitä tuot itse pöytään.


    • Duunis

      Ehkä johtuu alasta. It alalle koulutetaan aivan liikaa ihmisiä, kun tekijöitä tarvitaan enemmän käytännön hommiin kuten siivous, hoito, asennustöihin ym. Itse olen kone-ja metallialan ammattilainen. Viimeksi laitoin hakemuksen 5 paikkaan ja pääsin haastatteluun jokaiseen niistä. Kannattanee harkita toisen alan koulutusta.

    • Terkutsihteeriltä

      Excel isolla alkukirjaimella ja pisteen/pilkun jälkeen välilyönti. Jännä, että sitä ei sieltä Telialta osattu neuvoa.

    • tyhmäkansa

      Ei Suomessa tarvita työntekijöitä. pienet pääomat ja perheyritys tai ihan vain muutaman tyypin leipäyritys, joka työllistää samoja tyyppejä ja muutama kymmen muuta. Ei ole mitään järkeä etsiä töitä vaan pakotetaan yritykset ilmoittamaan paikoista. jos muuten korkeakoulutettuja on liikaa joka koulussa, miksi muuhun pitäisi kouluttaa? Ennakkoluulot ja pieni kokonaismäärä työpaikkoja. ettekö näe, että Suomen systeemi on lopussa? Pelkkä kysymys onko töitä kyllä riittää, eikä mitään sepustuksia. Meillä on kyllä ihmeellinen systeemi, kun se työssäkäyvä keskiluokka maksaa työttömien sosiaaliturvan vuodesta toiseen, mutta varsinaista parannusta ei voida tehdä kansainvälisistä kilpailuolosuhteista johtuen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe