Kaveripiirin vaikutus

Kymysys_

Taitaa olla niin, että kaveripiirin vaikutus kumppanin valintaan on arvaamattoman suuri. Kaikki sitä eivät myönnä tai edes tiedosta. Eli jos tapaa jonkun mukavan kumppaniehdokkaan, jonka kanssa kemiat tuntuvat toimivan, mutta tajuaa, että kaveripiirin silmissä tämä ehdokas olisi liian vaatimattoman näköinen tai muuten epäkiinnostava, tuleeko hänelle annettua kenkää... Miten moni kysyy kaverien mielipidettä siitä, onko ehdokas sopiva ja miten iso painoarvo näille mielipiteille annetaan valinnassa? Kuunnellaanko omaa sydäntä?

Kuinka monelle poika-/tyttökaveri on lähinnä vain näyttelyesine, jonka avulla pyritään kohottamaan omaa statusta kavereiden tai yhteisön keskellä... Miten suuri on kaveripiirin tuottama paine kumppanin valintaan?

112

15316

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

Ainakin minun huomioni mukaan hyvännäköisellä seurustelukumppanilla pyritään tekemään muita kateelliseksi. Sama ilmiö kuin hieno auto tms.

Ruman kanssa taas ei kehtaa näyttäytyä ihmisten ilmoilla. Ja kuka nyt sitten rumaa muutenkaan huolisi...

• Äly hoi!

Eli mitään muuta vaihtoehtoa ei ole... Sitä on joko ruma tai kaunis?

• t: oivo

Nuorilla ja pinnallisilla ihmisillä sosiaalisen paineen merkitys on suuri kaikissa asioissa. Henkisen kypsymisen ja yleensä iän myötä kumppania ei enää ajatella näyttelyesineenä, mutta onhan noita vanhoja ukkoja, joille naisen nuoruus ja näyttävyys on tärkeintä vielä viisikymppisenäkin.

• -

Samoin keski-ikäiset naiset tykkäävät näyttäytyä nuoremman miehen kanssa. Ja sehän vasta tekee kutaa nuorellekin naiselle, jos on tyttökavereille esitellä komeampi mies kuin mitä näillä kavereilla on.

• 45v
        - kirjoitti:

Samoin keski-ikäiset naiset tykkäävät näyttäytyä nuoremman miehen kanssa. Ja sehän vasta tekee kutaa nuorellekin naiselle, jos on tyttökavereille esitellä komeampi mies kuin mitä näillä kavereilla on.

Vuosien myötä luonnonlait selkiytyvät naiselle miestä paremmin. Keski-ikäisenä naisena saatan mielessäni, tai toisten naisten kanssa, ihastella kauniin nuoren miehen piirteitä, mutta tunteet ovat lähinnä äidillisiä.

• -
        45v kirjoitti:

Vuosien myötä luonnonlait selkiytyvät naiselle miestä paremmin. Keski-ikäisenä naisena saatan mielessäni, tai toisten naisten kanssa, ihastella kauniin nuoren miehen piirteitä, mutta tunteet ovat lähinnä äidillisiä.

Niin se varmaankin menee. Toisaalta jonkin verran on muotia puhua näistä "puumanaisista".

• Rumat miehet

Todellakin. Tietylle asteelle jääneillä miehillä tämä ilmiö ei häviä vaikka tukka lähtisi jo päästä ja mies itse olisi susiruma ;-)
        Pääasia, että nainen on kaunis ja nuori. Silmää täytyy voida hivelyttää ja tehdä "kaverit kateellisiksi".
        Se kertoo huonosta itseluottamuksesta, jonka nimenomaan rumilla miehillä toisaalta ymmärrän.

• soo soo
        - kirjoitti:

Keski-ikäisenä naisena olen varmaan poikkeus kun ei ole tarvetta näyttäytyä kuin korkeintaan oman poikani kanssa. Ällöttääkin ajatus suhteesta reilusti nuorempaan mieheen,, joka voisi olla oman pojan ikäinen. Tuo poika on yli kolmekymppinen, itse viisikymppinen.
        Niin että ei ehkä kannata yleistää että keski-ikäiset naiset tykkäävät jne..........

• Lype 44
        soo soo kirjoitti:

Keski-ikäisenä naisena olen varmaan poikkeus kun ei ole tarvetta näyttäytyä kuin korkeintaan oman poikani kanssa. Ällöttääkin ajatus suhteesta reilusti nuorempaan mieheen,, joka voisi olla oman pojan ikäinen. Tuo poika on yli kolmekymppinen, itse viisikymppinen.
        Niin että ei ehkä kannata yleistää että keski-ikäiset naiset tykkäävät jne..........

Olen samaa mieltä ihanko totta?- naisen kanssa, että ei minun tarvitse näyttäytyä nuoren miehen kanssa, en edes ole kiinnostunut nuorista miehistä, sillä pojat ovat poikia ja miehet miehiä. Ei tosiaankaan kaikki keski-ikäiset naiset tykkää nuorista miehistä. Täytyyhän miehellä olla muutakin kuin hieno ulkokuori..ei nuoret miehet henkisellä tasolla yllä sille tasolle mitä minä haluan mieheltä...joten ei yleistetä meitä upeita keski-ikäisiä naisia.

Se on myös totta, että 50-vuotiaat miehet, toiset, haluaisivat itselleen 30-vuotiaan naisen, mutta monta kertaa 30v .naisen mielestä 50v mies on pappa!!!

• 26v. nainen
        - kirjoitti:

Niin se varmaankin menee. Toisaalta jonkin verran on muotia puhua näistä "puumanaisista".

entäs miehet joilla on selkeästi nuorempi nainen (tyttöystävä)? lyönpä pääni pantiksi, että heitä on moninkertaisesti enemmän, kuin näitä ns. "puumia"... mikä hauska sana sinänsä, kuka keksisi miehestä vastaavan?

26v. nainen kirjoitti:

entäs miehet joilla on selkeästi nuorempi nainen (tyttöystävä)? lyönpä pääni pantiksi, että heitä on moninkertaisesti enemmän, kuin näitä ns. "puumia"... mikä hauska sana sinänsä, kuka keksisi miehestä vastaavan?

no eikös miehestä ole jo vastaava sana??? nimittäin pedofiili......

• 09o8iutyh
        ****************** kirjoitti:

No ei, pedofiili ei ole vitsi eikä verrattavissa aikuisten suhteisiin. Pedofiilit ovat vakavemman luokan seksuaalirikollisia, jotka tuntevat himoa kehittymättömiin lapsiin. On lapsellistä, täysin käsittämättömän typerää ja kertakaikkisen junttia puhua ikäerosta aikuisten välillä, oli se mikä tahansa ja verrata sitä yhdentävästi ja törkeästi seksuaalirikollisiin. On myös tämän rikoksen suurta väheksymistä, uhrien väheksymistä ja rikollisen puolustamista lievennyksillä verrata jotenkin aikuisten suuriin ikäeroihin.
        Olet tyhmä ja lapsellinen kommentteinesi ja toivottavasti tajuat sen itsekin.

• aikuinen nainen
        45v kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä.Myös minä olen keski-ikäinen nainen,enkä voisi kuvitellakkaan itselleni nuorta esim. sellaista n. 30v miestä.Ihastella toki voin "tyttöjen"kesken,mutta kyllä minun miehen täytyy olla samaa ikäluokkaa.Yhden 30-kymppisen nuorenmiehen äiti.

• 8yiu
        Lype 44 kirjoitti:

Olen samaa mieltä ihanko totta?- naisen kanssa, että ei minun tarvitse näyttäytyä nuoren miehen kanssa, en edes ole kiinnostunut nuorista miehistä, sillä pojat ovat poikia ja miehet miehiä. Ei tosiaankaan kaikki keski-ikäiset naiset tykkää nuorista miehistä. Täytyyhän miehellä olla muutakin kuin hieno ulkokuori..ei nuoret miehet henkisellä tasolla yllä sille tasolle mitä minä haluan mieheltä...joten ei yleistetä meitä upeita keski-ikäisiä naisia.

Se on myös totta, että 50-vuotiaat miehet, toiset, haluaisivat itselleen 30-vuotiaan naisen, mutta monta kertaa 30v .naisen mielestä 50v mies on pappa!!!

Ja monta kertaa ihmiset ovat yksilöitä eikä kenelläkään ole oikeutta arvostella aikuisten suhteita omista lähtökohdistaan pelkästään: itse saa tehdä omat valintansa, mutta pitäisi antaa vapaus myös muille valita. Kaikki 20-30-vuotiaat eivät ole lapsia eikä kaikki 50-vuotiaat ole pappoja tai mummoja. Se ei tee yhtään upeampaa keski-ikäistä naista kenen kanssa seurustelee, ei niin päin että kumppani on nuorempi, mutta ihan turhaa kuvitella, että sekään, jos ei ole.

• Oikeassa olet!
        soo soo kirjoitti:

Hyvä kirjoitus, sillä ei todellakaan ole mitään tarvetta ihastua nuorempaan mieheen. Onhan sitä 30-vuotiaana haksahtanut seurustelemaan 20-vuotiaan kanssa kun ei ole tiennyt miehen ikää, mutta kyllä sen on vain jotenkin tajunnut ja jättänyt seurustelun. Jokainen saa kuitenkin valita itselleen mitä valitsee, mutta miehen pitää olla mies eikä poikanen.

• viiskymppinen ukko

Viestistäsi kuultaa läpi se, että olet itse vielä penikka, koska pidät meitä viiskymppisiä ukkoja jo vanhoina. No olemmehan me, mutta on vielä paljon meitä vanhempiakin. Minulle on myös naisessa tärkeää kauneus, muttei pelkästään se ulkoinen monesti jopa "piloille paklattu" kuori vaan kokonaisuus. Sisäinen kauneus on useimmiten tärkeämpi ominaisuus kuin päällykuori. Ja se, että on itsensä ja kroppansa kanssa sinut. Josko nainen ei hyväksy omaa olemustaan, niin eipä hän sitä saa edes pakkeloimalla peitettyä. Mutta kun hyväksyy itsensä ja kroppansa sellaisena kuin on, niin sisältäpäin kumpuava kauneus saa sen ulkoisenkin olemuksen sädehtimään. Kaikenmaaliman pintaliitäjistä ei siihen ole. Ja minä ainakin valitsen kumppanini itseäni varten, enkä kavereille. Hankkikoot itse omansa. Tosin josko kavereilla on jotain sellaista tietoa kumppanikokelaastani, mitä itse en tiedä ja mikä voi olla vahingollista minulle tai suhteellemme, niin kuuntelen kyllä heitä ja teen silti omat johtopäätökseni.

• mmmmievaan

Täällä yksi epäkypsä nuori kommentoi väliin: totta on, että joillekin se seurustelukumppani on vain se statussymboli, mutta on toki niitäkin nuoria, jotka tajuavat jo ihmissuhteiden arvon ja tarkoituksen. Tosin silloin yleensä tulee kaveripiiriltä kuraa niskaan. Silloin toivoisi, että ihmiset aikuistuisivat ja katsoisivat pintaa syvemmälle...

Ja täältäkin "perspektiivistä" näyttäisi kyllä siltä, etteivät jotkut täysi-ikäisetkään tässä asiassa ole vältte viisastuneet.

• 63 vuotias nainen
        Lype 44 kirjoitti:

Mukava se on nuorten poikien kanssa hurvitella.

• ^^^^^^^^^^^^

Voi yhtä hyvin olla myös nainen...

• Manneliini

Ai että jos 40v. nainen on 20v. miehen kanssa, niin hän on puuma-nainen, mutta jos 40-vuotias mies on 20v. naisen kanssa, niin mies on pedofiili? Järki hoi, tais mennä edellisellä junalla. Toivottavasti saat asemalla kiinni.

Ja mikähän sen parikymppisen miehen tai naisen saa lyöttäytymään sen vanhemman matkaan? Jos ei selvästi ala-ikäisestä puhuta, niin kyllä 18 vuotiaalla ja ylikin pitäisi jo jonkin verran löytyä kapasiteettia itsenäiseen ajatteluun. Toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Toki jotkut eivät ole aikuisia vielä 40-vuotiainakaan (riippuen kyllä siitä miten aikuisuus määritellään).

Ja jos kuten tuo 26v. nainen löi päänsä leikkuulaudalle, niin jos nuoria naisia on on enemmän vanhempien miesten matkassa, niin mistähän tämä johtuu? Varmaan ne miehet ovat uhkailleet ja kiristäneet heitä, vai johtuisikohan se siitä, että todennäköisesti esim. raha ja valta kiehtoo neitosia ja itse lähtevät leikkiin mukaan (ellei kyseessä ole joku kuuluisuus, tms. hurmuri). Ei kai se miehen vika ole, jos toinen on vapaaehtoisesti mukana. Mies saa haluamansa ja nainen samaten. Sama vika jos asetelman kääntää toisinpäin. Ei kai se nuori nainen tai mies ole vain tahdoton nukke? Jos on, niin holhouksen allehan se pitäisi julistaa välittömästi.

Niin pitkään kuin ei lakia rikota, niin mikäs teet. Mitä pitäisi esim. ajatella esim tilanteessa, jossa parikymppinen nainen lyöttäytyy yhteen 79v. mahdollisesti varakkaahkon äijän kanssa? Varmaan pedofiili-setä siinä nappasi puhdassydämisen, rehellisen ja viattoman neitosen pauloihinsa tippapullonsa letkun ja hampaattoman hymynsä avulla.

• mies 27vee
        45v kirjoitti:

Roikkuu ne kummallakin, niin ukolla ku akallakin.. eri osis kehoo vaan. Kuukkeliin ei vaan se silikoni niin hyvin tepsi.

• tätä mieltä minä ¤¤¤
        26v. nainen kirjoitti:

Olen naimisissa 47v. miehen kanssa ja olen itse 27v. eli meillä on ikäeroa tasan 20v. Olemme onnellisia ja rakastamme toisiamme. Ei me katsota niitä iän numeroita, koska ei ne merkitse mitään. :)

Onko joku kanssani samaa mieltä?

• niin se

tietenkin on naisen syntymävuosi vähintäänkin yhtä tärkeä kuin autonkin vuosimalli.

• asia on-----
        8yiu kirjoitti:

Ja monta kertaa ihmiset ovat yksilöitä eikä kenelläkään ole oikeutta arvostella aikuisten suhteita omista lähtökohdistaan pelkästään: itse saa tehdä omat valintansa, mutta pitäisi antaa vapaus myös muille valita. Kaikki 20-30-vuotiaat eivät ole lapsia eikä kaikki 50-vuotiaat ole pappoja tai mummoja. Se ei tee yhtään upeampaa keski-ikäistä naista kenen kanssa seurustelee, ei niin päin että kumppani on nuorempi, mutta ihan turhaa kuvitella, että sekään, jos ei ole.

myös niinkin että papoiksi ei tulla suinkaan pelkästään iän perusteella. Ollaksesi pappa eli isoisä sinun pitää ensin olla isä ja lapsellasikin vielä pitää olla lapsi jonka pappa sitten olet.

• eikö niin
        26v. nainen kirjoitti:

TIESITKÖ ETTÄ SUOMALAINEN NAINEN HALUAA VAIN SEN ITSEÄÄN PALJON PIDEMMÄN JA MIELELLÄÄN VARAKKAAMMAN MITÄ ITSE ON! OLIPA SE MITEN MULKKU JA TYHMÄ TAHANSA...

• sisäisesti säteilevä
        viiskymppinen ukko kirjoitti:

Viestistäsi kuultaa läpi se, että olet itse vielä penikka, koska pidät meitä viiskymppisiä ukkoja jo vanhoina. No olemmehan me, mutta on vielä paljon meitä vanhempiakin. Minulle on myös naisessa tärkeää kauneus, muttei pelkästään se ulkoinen monesti jopa "piloille paklattu" kuori vaan kokonaisuus. Sisäinen kauneus on useimmiten tärkeämpi ominaisuus kuin päällykuori. Ja se, että on itsensä ja kroppansa kanssa sinut. Josko nainen ei hyväksy omaa olemustaan, niin eipä hän sitä saa edes pakkeloimalla peitettyä. Mutta kun hyväksyy itsensä ja kroppansa sellaisena kuin on, niin sisältäpäin kumpuava kauneus saa sen ulkoisenkin olemuksen sädehtimään. Kaikenmaaliman pintaliitäjistä ei siihen ole. Ja minä ainakin valitsen kumppanini itseäni varten, enkä kavereille. Hankkikoot itse omansa. Tosin josko kavereilla on jotain sellaista tietoa kumppanikokelaastani, mitä itse en tiedä ja mikä voi olla vahingollista minulle tai suhteellemme, niin kuuntelen kyllä heitä ja teen silti omat johtopäätökseni.

mies, juuri näin ne asiat on nähtävä :)

• ilkee
        eikö niin kirjoitti:

TIESITKÖ ETTÄ SUOMALAINEN NAINEN HALUAA VAIN SEN ITSEÄÄN PALJON PIDEMMÄN JA MIELELLÄÄN VARAKKAAMMAN MITÄ ITSE ON! OLIPA SE MITEN MULKKU JA TYHMÄ TAHANSA...

Valitettavasti näin on.Naiset naivat rahaa ja statusta miestä herkemmin. Olen vahvasti tätä mielltä.
        Mutta on niitä fiksujakin pitkiä ja varakkaita... yhtälailla kuin köyhiä, lyhyitä typeryksiäkin!
        Tosin ei rikkaalle ja pitkälle kelpaa ihan kuka vaan, kyllä äiti ne valitsee! Virn...

• ilkee
        mies 27vee kirjoitti:

Roikkuu ne kummallakin, niin ukolla ku akallakin.. eri osis kehoo vaan. Kuukkeliin ei vaan se silikoni niin hyvin tepsi.

Onhan niitä "sinisiä pillereitä" niille rupsahtaneille ukoille!

• Jokasenttitoimii
        ilkee kirjoitti:

Valitettavasti näin on.Naiset naivat rahaa ja statusta miestä herkemmin. Olen vahvasti tätä mielltä.
        Mutta on niitä fiksujakin pitkiä ja varakkaita... yhtälailla kuin köyhiä, lyhyitä typeryksiäkin!
        Tosin ei rikkaalle ja pitkälle kelpaa ihan kuka vaan, kyllä äiti ne valitsee! Virn...

pienet ja ei ökyrikkat miehet eläkööt naisettomina :)
        Hrenttä älköön kukaan vetäkö nenäänsä. Edes ne kaatuu korkealta hujopit.

• minnnislsd
        eikö niin kirjoitti:

mieheni on 5 senttiä itteeni pitempi mutta ei senkään vertaa varakkaampi. raha tai kavereiden mielipiteet ei kiinnosta. sitä paitsi OIKEA ystävä ei arvostele kaverin kumppania!

• eikö niin kirjoitti:

Itse olen pitkä naiseksi 177 cm. Haaveena lapsesta asti tietenkin on ollut löytää rinnalle tumma ja pitkä mies. Mutta elämässä ei kaikki menekään niinkuin suunnittelee. (Olen jo yli nelikymppinen) Kaikki vakavasti otettavat miehet matkani varrella ovat olleet minua lyhempiä. Eikä haittaa yhtään. Rakkaus ja hyvä olo toisen lähellä on se mikä merkitsee. Myöskään raha ei tuo onnea.. Vain oikeasti molemmin puolinen välittäminen kantaa eteenpäin, ja luo pohjan pitemmälle suhteelle.

• om8ppu

tai sonni

• Lykkyä
        tätä mieltä minä ¤¤¤ kirjoitti:

Olen naimisissa 47v. miehen kanssa ja olen itse 27v. eli meillä on ikäeroa tasan 20v. Olemme onnellisia ja rakastamme toisiamme. Ei me katsota niitä iän numeroita, koska ei ne merkitse mitään. :)

Onko joku kanssani samaa mieltä?

Kyllä onnen voi löytää itseään paljonkin vanhemman miehen/naisen kanssa, ongelmat tuppaa vaan tulemaan sitten kun tämä vanhempi alkaa sairastella- tai ei enään jaksa olla "nuori" ja menossa mukana. Ja kuitenkin nuorempi haluaa elää esim.tätä aikaa jota tämä vanhempi elää nyt, mutta se ei välttämättä onnistu enään 20 vuoden kuluttua tällä vanhemmalla. Joten tämä nuorempi vanhenee ennen aikojaan, ja vanhempi pysyy nuorena pidempään.
        Sitten jos lapsia haluaa niin nainenhan olisi parhaimmassa iässä juuri nyt(27v) miehellä taas alkaa jo isäksi tuleminen arveluttaa muutaman vuoden kuluttua. Miestä luullaan vaariksi tai ukiksi. Minä en kyllä haluaisi lapselleni niin vanhaa isää. Iskä voi samalla viedä lapsen päiväkotiin, kun itse menee senioriklubiin. EI,ei!
        Mutta saattaahan se onnistuakin. Onnea teille!!!!

• lökjasdef

toisaalta, tämä "syvällinen" ajattelutapa että "sisin se vain merkitsee" se vasta pinnallista onkin. Ulkokuoreen ihastutaan ja myöhemmin vasta kasvetaan yhteen, joka on normaalia. Totta kai kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ja sille viisikymppiselle kyse on tuskin näyttämisestä; Kyseinen toiminta kun kerää lähinnä paheksuntaa. Paremminkin seksilelu olisi parempi nimitys. Olen miettinyt, että onko oikein syvällisillä ihmisillä tarve olla vähän parempi kuin onkaan?

• heh heh
        ilkee kirjoitti:

eli lyhyt=tyhmä=köyhä? ja pitkä=rikas=fiksu? ja nämä kaksi vastakohtia toisilleen? anteeks, nyt mentiin pieleen ja lujaa. tom cruisekin on lyhyt ja rikas ku mikä, fiksuudesta en tiedä. ja vaikka paris hilton samaten lyhyt ja rikas ku mikä mut tyhmä ku kana (anteeksi kanat). ja onko matti vanhanen pitkä mutta ei kovin fiksu ja rikkauskin niin ja näin..

• Metal Girl

Riippuu tietenkin siitä että kuka sanoo ja mitä sanoo. Tunteet voivat kohdistua hyvinkin epäilyttävään tyyppiin joten ihmiset kuuntelevat myös lähipiirin mielipiteitä. Ei kenen tahansa eikä mitä tahansa, mutta painava ja perusteltu kommentti hyvältä ystävältä voi vaikuttaa päätökseen - molempiin suuntiin.

• -mies-

Kaveripiiri vaikuttaa vielä voimakkaammin siihen, minkälaisissa tapahtumissa ja paikoissa käy ja minkälaisiin ihmisiin tutustuu.

• tai sain

nykyisen vaimon itselle, en kavereille,tai naapurille

• hyvä juttu
        tai sain kirjoitti:

nykyisen vaimon itselle, en kavereille,tai naapurille

Olet todella kirjoittanut oikeasti, ja näinhän sen olle pitää. monta kertaa moni kadehtiikin uutta kaverinsa suhdetta ja yrittää saada välit poikki arvostelemalla. Tällaistakin on tapahtunut, joten oti, tai sain kirjoitus on kympin arvoinen!

• Teinikö?

Onko oma parisi sinulle näyttelyesine? Jos on, niin silloin kannattaa kysyä kaikilta muiltakin mielipide, miellyttääkö hän varmasti silmää. Muista kuitenkin että koskaan et voi kaikkia miellyttää.

Ja jos suhteesi perustuu muuhun kuin näyttelyesineen hankintaan, niin haistata paskat muilla! Mitä väliä?!

Kuulostat teiniltä.

• entäs sinä?

Eihän ap puhunut välttämättä itsestään vaan yleisesti esitti huomioita/kysymyksiä. Vaikutat itsekin hieman teiniltä, kun et osaa puhua yhtään yleisesti vaan heti käyt esittämään asioita aloittajasta, vaikka hän ei ole sanonut pitää-olla suuntaan eikä toiseen. Kuulostat myös hieman teiniltä, koska et osaa keskustella asiasta, menemättä henkilökohtaisuuksiin. Kannattaa kehittää hieman aikuisempi keskustelutyyli, jos aikoo muita haukkua teineiksi tietämättä sen enempää, eikö?

Ja ei, minä en ole ap.

• edellinen
        entäs sinä? kirjoitti:

Eihän ap puhunut välttämättä itsestään vaan yleisesti esitti huomioita/kysymyksiä. Vaikutat itsekin hieman teiniltä, kun et osaa puhua yhtään yleisesti vaan heti käyt esittämään asioita aloittajasta, vaikka hän ei ole sanonut pitää-olla suuntaan eikä toiseen. Kuulostat myös hieman teiniltä, koska et osaa keskustella asiasta, menemättä henkilökohtaisuuksiin. Kannattaa kehittää hieman aikuisempi keskustelutyyli, jos aikoo muita haukkua teineiksi tietämättä sen enempää, eikö?

Ja ei, minä en ole ap.

Kalikka kalahti? Keskustelen kyllä aivan asiallisesti, joskin puhun asioista suoraan. Kaikkia se ei miellytä mutta se ei ole minun ongelmani.

• niinpä.
        edellinen kirjoitti:

Kalikka kalahti? Keskustelen kyllä aivan asiallisesti, joskin puhun asioista suoraan. Kaikkia se ei miellytä mutta se ei ole minun ongelmani.

tuo just on ongelma.. monella. "paskat siitä mitä muut ajattelee, olen epäkohtelias ja epäkypsä kun huvittaa"
        keskustelutaito on asia, mikä pitää oppia. ja just tuo että ei mennä henkilökohtaisuuksiin vaan puhutaan yleisellä tasolla ja hermostumatta jos kolahtaa. ei kaikkia miellytä mutta sitten pitää hyväksyä se, että kaikkia ei miellytä omakaan mielipide.
        keskustelijan tärkein muistisääntö: ASIAT voi riidellä mutta EI IHMISET.
        ja ei, en ole kukaan tälle palstalle aiemmin kirjottaineista.

• kaverit tykkää.

Ei ne ole kaverit joiden pitää katsella sen pärstää loppu elämä, ellei se sitten ole juuri jokin maks. muutaman kuukauden hyväksikäyttö jolla kohotetaan statusta.

• HÄHÄÄ

"Kuka helvetti valitsee elämänkumppanin sen perusteella kenestä kaverit tykkää."

Naiset.

• MmiesM
        HÄHÄÄ kirjoitti:

"Kuka helvetti valitsee elämänkumppanin sen perusteella kenestä kaverit tykkää."

Naiset.

Naisille nimenomaan on tärkeää että elämänkumppani osaa miellyttää myös kavereita. miehelle yks hailee kunhan saa tuheroa ilman että tarvii laittaa pussia päähän.

• Oon koittanu
        MmiesM kirjoitti:

Naisille nimenomaan on tärkeää että elämänkumppani osaa miellyttää myös kavereita. miehelle yks hailee kunhan saa tuheroa ilman että tarvii laittaa pussia päähän.

siitä huonone vaikka oliskin pussi päässä, molemmillakin.

• Big Brotheriin

Paljon mahtuu pallolle kulkijoita

• asioista

Tärkeissä asioissa kannattaa kuunnella muitakin ja miettiä asiaa myös niistä näkökulmista mihin he
      kiinnittävät huomiota. Ulkonäkö, varallisuus ja yhteiskunnallinen asema eivät ole niitä missä kannattaa
      kuunnella. Luonne, kiinnostuksen kohteet, poliittinen suuntautuminen, harrastukset, ikä, kulttuurierot yms.
      sen sijaan ovat sellaisia , joista joku ulkopuolinen näkee sellaista mitä ei itse tiedosta.

• Pelottavaa kun naiset kaikki huomaa vissiin sitte Ulkonäön, varallisuuden ja yhteiskunnallinen aseman. Toisaalta naisethan on ihan innoissaa kun miehellä on iso kallis bemari. "Luonne, kiinnostuksen kohteet, poliittinen suuntautuminen, harrastukset, ikä, kulttuurierot yms." ja sitten nämä mitkä määrittävät ihmisen persoonan ovatkin sitten lapsipuolen asemassa ja niitä ei välttämättä ees kaikki ilmeisesti tajuta.
        Voi hyvää päivää. Toisaalta nii ihmisethän ajaakin nykyään omaa etuaan (status ja raha) ja omaa nautintoaan (kuhan seksiä saa ja näyttää hyvältä), kun yksi on imetty kuiviin otetaan toinen. Tässä mallissahan luonteella ei ole helvetinkään väliä ja se parhaiten toimii sosiopaateilla. :-D

• 48v.

Eiköhön kaveri valita itseä varten ja kyllä luonne ja onko kemioita vaikuttaa paljon.Liikaa tuijotetaan ulkonäköön,sisäinen kauneus on myös tärkeää.Pitää kunnella omaa sydämen ääntä eikä antaa kavereiden vaikutaa asiaan.

• Kaveripiirillekö se puoliso valitaan?
        Ei ihme, että avioerojen määrä on niin valtava kuin on.

• Aviomies onnellinen

No ei pidä ainakaan ensin mennä sänkyyn, vaan yläpään kautta tutustutaan. Naida ehtii pitääkin sitten jos on menty naimisiin.

• J

Mielestäni kavereitten mielipiteillä ei ole väliä.Paras kaverini ei tykkää nykyisestä poikaystävästä ja on sanonut siitä useaan otteeseen yhteisissä juhlissa.Ja poikaystäväni ei halua nyt olla missään tekemisissä parhaan ystäväni kanssa,mutta ymmärrän häntä hyvin jos toinen ei sano mitään muuta ku ettei tykkää vaikka mitä tekisit.Suututtaa ystäväni puolesta koska on jäänyt paitsi huumorintajuisesta ja ihanasta ihmisestä.Toisaalta kun ajattelee niin ei kaverini tykkää kenenkään tyttö-/poikaystävistä.

• happamia
        J kirjoitti:

Mielestäni kavereitten mielipiteillä ei ole väliä.Paras kaverini ei tykkää nykyisestä poikaystävästä ja on sanonut siitä useaan otteeseen yhteisissä juhlissa.Ja poikaystäväni ei halua nyt olla missään tekemisissä parhaan ystäväni kanssa,mutta ymmärrän häntä hyvin jos toinen ei sano mitään muuta ku ettei tykkää vaikka mitä tekisit.Suututtaa ystäväni puolesta koska on jäänyt paitsi huumorintajuisesta ja ihanasta ihmisestä.Toisaalta kun ajattelee niin ei kaverini tykkää kenenkään tyttö-/poikaystävistä.

Taitaapa tuo ystäsi olla niin sanotusti yksiniitinen, joten hänen kommenteistaan ei tarvitse välittää, sillä tuollaisen ihmisen kanssa pahoittaa vain mielensä. Pieni välimatka onkin paikallaan tuollaiseen ystävään. Sanoisinko: happamia: sanoi kettu pihlajanmarjoista asenne ystävälläsi

• hyvä suhde

Ainakin jos on pienet piirit, niin tuo helposti tulee eteen. Itse jo alkanut huomaamaan, että toiset saa sanoa mitä vaan. En välitä enää. Tärkeintä että on seurustelukumppanin kanssa onnellinen.

• mää vaa

jos kemiat kohtaa ja on onnellinen tämän kyseisen kumppanin kanssa ja kaikki menee muutenkin hyvin, niin ainakin itse laitan kumppanin etusijalle. otan tietysti kavereiden mielipiteitäkin vastaan mutta lopullisen päätöksen asiasta teen itse. kaikilla on mielipiteensä kaikista asioista. mun puolesta kaverit joko hyväksyy tai on sitte hyväksymättä.

• Kaakaonpapu

Kannattaisiko kuitenkin järkeillä sitä, mitä itse kumppanistaa haluaa/arvostaa!? Valitettavan usein vaan homma menee tuohon "näyttelyesinetouhuun", kun ollaan itestään niin mahdottoman epävarmoja, että täytyy pönkätä omaa egoa näyttelykumppanilla tms.
      Kun ihminen oppii siirtämään egonsa syrjään, helpottuu kaikki muukin! Egon takia ihmiset eivät myöskään uskalla sosiaalisissa tilanteissa olla aitoja itsejään, kun koko ajan täytyy pelätä että mitähän noi muut musta ajattelee....Mitä väliä sillä on, mitä susta tai sun kumppanista ajatellaan, jos sä itse olet onnellinen ja sinut itsesi ja kumppanisi kanssa!?!? Jos sun kumppani on jolleki ongelma, niin miksi sen automaattisesti pitäisi olla sitten myös sun ongelma??

• huomannut, että ihmiset kiinnittävät erityisen paljon huomiota vaatetukseen. Niin teen nykysin minäkin, mutta kiinnitän huomiota siihen, kuinka mukana muodissa kauniimman sukupuolen edustaja on. Tästä voin kokemuksen perusteella päätellä, että he kuuluvat siihen porukkaan, joka katsoo minua kieroon, vähän hipahtava, kun olen.

Olen aina katsonut niitä, jotka hukkuvat massaan niinä hiljaisina, omanlaisinaan omantienkulkijoina, ja kun tällaisen joskus löydän, en anna kavereideni vaikuttaa asiaan millään lailla.

Sisäinen kauneus muuttaa muiden mielestä ruman ihmisen kauniiksi. Fakta, jonka olen aikoinaan kokenut.. Kemiat eivät vain aina täsmää ja mikäänhän ei ole niin varmaa, kun epävarma..

• Dremeli

Jos oma puoliso ei miellytä muitten silmää ni mitä sitte? Se on niitten ongelma. Jos kaveripiiri aiheuttaa "painetta" asiassa ni kannattaa vaihtaa kaveripiiriä.

• non-rebel women

ovat heikompi astia ja alttiimpia mainoksille yms. vaikuttimille ja yleiselle mielipiteelle, kuin miehet jotka uskaltavat uida myös vastavirtaan.

• raati

Kenelle olet kumppania etsimässä itsellesi vai muille näyttelyesineeksi sehän sen ratkaisee . Kyllä se oma sydän pitäisi olla se ratkaiseva , siinähän voi sattua että iän mukana näyttelyesinee rapistuu ( niin muuten käy sinullekin ) , ja kaveripiiri painostaa vaihtamaan .

• Oskari 40 vee

jos ei kehtaa olla missä vaan rakastamansa ihmisen kanssa. Köyhät ne vaatteilla koreilee.

• kumppania ottamassa

On tietysti mukavaa jos kumppani on kaunis hyvä kroppainen jne. MUTTA noilla asioilla kun ei liiemmin ole merkitystä, kun sinä olet kuitenin se, jonka kanssa kumppanisi kanssa kaat arjen kotona ja silloin merkitsee enemmän se millainen kumppani on luonteeltaan. Jos tulette hyvin juttuun keskenänne niin nuo ulkoiset seikat eivät ole ratkaisevia, kun kauneuskin on katoavaista ja painovoimakin tekee tehtävänsä. Kyllä se arkielämän eläminen on kaikista tärkein osuus kuitenkin kumppanin kanssa, kun et sinä kumppania kaverillesi ole ottamassa vaan itsellesi!

• Äippä -87

Mitä sillä on väliä, mitä muut ajattelee?

Tärkeintä kai on se että itse on onnellinen, oli kumppani minkä näköinen tahansa?

• Toinen_Hölömö

Mulle tuli kauhea ongelma....mulla kun ei ole kavereita, niin nyt en tiedä, miten valitsen naisystäväni... Voi helv**** näitä juttuja, tämäkin taitaa olla vaan suomi24-nörttien oma provo? Ja täällä yksi hölmö vielä viitsii kommentoida tällaisia... :D

• ,.-.,.-.,.-.,.-.,

minulle kävi usein niin, että jos baarissa "joku mies" tuli juttelemaan ja tekemään muutenkin tuttavuutta, niin kaverini tuli väliin ja sanoi että ei se halua sun kans jutella (->mentiin pois).

Kaverini oli kateellinen, että minä sain huomiota, eikä hän. Monenmonta poikaystäväehdokasta tuli hylättyä, kun kaveri sano että toihan on ihan kamala... Ja uskoin! Tyhmä minä.

• totta ainakin puolet

Mä itseasiassa luulen, että olet hyvinkin paljon oikeassa, vaikkei sitä tietenkään kukaan myönnä. Olen nimittäin eräänkin kerran kuullut arvosteluja muitten suunnalta, ikäerosta, ulkonäöstä jne. Eli ilmeisesti he kkevat asiakseen asian ilmaista ja siihen koittavat päästä vaikuttamaan. Ja ei, todellakaan tämä ei ole harvinaista, eikä vain sukupuolikysymys, niin miehet kun naisetkin kuulemma tekevät sitä. Samoin olen huomannut, että kyllähän se kumppani luonnollisesti valitaan myös piireistä, missä liikkuu, mutta myös, että kun vierailee muualla, niin harvoin kukaan ottaa ketään joka "ei kuulu joukkoon".

En tiedä onko kyse pelkästä näyttelyesine-ilmiöstä, vaan enemmänkin ihmisen laumasieluisuudesta ja täälläkin kun joka vastaaja yrittää esittää yksilöä, niin tosielämässä suurinta osaa ihmisistä ohjaa hyvin vahvasti omat piirit, ja joillain hyvinkin pienet sellaiset. Olen itsekin jäänyt rannalle, koska olen oman tieni kulkija enkä kuulu koskaan laumaan, olen liian erilainen.

Lisäksi useat valitsevat kumppaninsa tarpeen mukaan, ei tunteella, tunnustavat tai eivät. Kuinka ollakaan, harvinaisen usein suhteeseen vaan jäädään, lasten saantia laskelmoidaan ja kyllä se rahakin painaa, niin miehillä kun naisilla: kyllä kauniilta ja rikkaalta suvaitaan enemmän.

Mutta järki on myös hyvä syy valita kumppani, jos sen kestää ja jos jaksaa ajalla rakastua. No, mutta, jokainen varmaan tyylillään, jotkut kestävät enemmän kun toiset, uskaltavat olla enemmän erilaisia kun toiset ja niin edelleen.

• Ludovius

Älä välitä kaverien t. juoruporukoiden tms. muiden tuttujen mielipiteistä. Ihmissuhteet ja kemiat ovat kahden ihmisen välisiä juttuja. Kaverin maku voi olla ihan toisenlainen. Anna SYDÄMEN päättää. On olemassa paljon hyviä tyyppejä, jotka eivät ole jonkun muun/muiden makuun, mutta voivat olla juuri Sinun tai Minun makuuni. Kumppani on Rakkautta varten, ei missään tapauksessa mikään statusjuttu.

Mies, 29

• kokoa 43

kenen kengät pitäisi antaa buaah hah hah haaaa :)

• tai-taa

olla enimmäkseen nuorten naisten toimintaa että kuunnellaan kavereita puolison valinnassa ja mun mielestä se osoittaa äly lahjojen puuttumista ja todella pinnallista touhua.Itse olen kärsinyt tälläisestä hommasta kun aloitettiin seurustelemaan nykyisen vaimoni kanssa ni vaimoni sisko yritti kaikin voimin saada meitä eroamaan mustamaalaamalla mua muijan kavereille ja appivanhemmille mutta onneksi vaimoni on upea ja älykäs nainen.

• mie vain

mulla on paljon mielipiteitä tähän asiaan,kokemuksella. Minun kaveripiirissäni puututaan vain silloin jos näkee että toinen ei ole hyvä hänelle. Seurustellessa miehen kanssa kukaan ei tykännyt hänestä, hänen käytöksensä vuoksi. Nyt uuestaan mietittyä asiaa niin en antaisi kenenkään tulla väliimme. Koska tunteet häntä kohtaan ovat vahvat. Itsellä jos haluaisin komean miehen niin ainoastaan jälkeläisen vuoksi, että hänellä olisi paremmat mahdollisuudet saada hyviä geenejä, mutta se on vain sivu seikka. Tärkeintä on se että toisen ulkonäkö miellyttää.... Itse olen tullut siihen tulokseen että mielummin vietän loppu elämäni mukavan ja ei niin komean miehen kanssa kuin komean ja ääliön kanssa. Ei ne sun kaverit miehen kanssa seurustele ja elä vaan sinä itse. Siksi mietin itsekkin kuuntelenko sydäntäni ja taistelen tämän miehen kanssa kun molemmat välitämme toisistamme vai kuuntelenko järjen ääntä siis oikean järjen ei pinnallisen.... ja luovutan hänen suhteen. Fiksuna kuuntelisin ystäviä jotka haluavat minulle parasta. Mutta nyt on kyse käytöksestä, ei ulkonäöstä.. riittäisi niin paljon keskusteltavaa tästä aiheesta. SIllä aihen on erittäin ajankohtainen meidän ystäväpiirissämme

• gdadga

tällaista nimittäin pohdin juuri omasssa elämässäni. Kerron nyt lyhyesti, että olen kärsinyt masennuksesta, ja kaikenlaisista jännitysoireista, sekä itsetunto-ongelmista koko elämäni ajan (enemmän tai vähemmän). Sekä myös fyysinen sairaus. Paljolti ongelmat juontavat kurjasta lapsuudestani.
      noista ongelmista johtuen, lähinnä jännittämisestä, en ole onnistunut saamaan pysyvää työpaikkaa (vaikka olen jo 30)... Yritystä on ollut ja muutenkin, en ole luovuttanut vaan minulla on usko (tai ainakin toivo) että löydän vielä paikkani elämässä, omaa tahtiani. Vaikka nykytilanteessani minut voisi luokitella syrjäytyneeksi. Päihteiden käyttönikin on ollut liiallista jossain vaiheessa elämääni. Käyn terapiassa myös. Olen toivottoman ujo edellleen, ja kärsin jännitysoireista.
      Pitkäaikainen seurustelukumppanini jätti minut jokin aika sitten.. todella koville on ottanut, niin koville että ihmettelen että hengissä selvisin (tästä olen jo osannut olla ylpeä itsestäni että olen selvinnyt)... tuossa siis taustaa.

No nyt olen tavannut miehen, joka on korkeasti koulutettu. Yhteiskunnallisesti hyvässä työssä ja kaikinpuolin "kunnon kansalainen". Samoin hänen sisarensa ja perheensä.. kaikki ns. kunnon kansalaisia. Mies on myös hyvin sosiaalinen.

Mutta juuri tämä pelko jäytää nyt. Vaikka hän ehkä pitäisikin minusta itse, voiko hän koskaan esitellä minua esim. perheelleen?? ei siis olla mitään teinejä, vaan jo aikuisia ihmisiä. OLen siis joutunut tosiasian eteen, että ehkä hän heivaa minut tuon takia, en kelpaa hänen suvulleen. Enkä pitäisi varmaankaan mistään perheillallisista (olisin niissä kauhusta kankeana)...

En tiedä mitä hän miettii, mutta en usko että hän riemusta kiljuen minua suvulleen esittelisi.

• cachM

olet nainen tuolla ei juuri mitään merkitystä. Se voi olla jopa söpöä. Ulkonäkösi määrää 90% kehtaako sinua näyttää kavereille/sukulaisille.

• Director

Kenkää vaan sillä kaveri piiri näkee asioita,joita huijattu ei näe ethän sä voi edes liikkua sellasen kanssa joka ei pärjää kavereidesi kanssa.

• Pöh..

..."ethän sä voi edes liikkua sellasen kanssa joka ei pärjää kavereidesi kanssa". Eihän kumppania valitakaan kaveripiirille! Jos eivät kaverit "ehdokasta" hyväksy, niin voivoi sitten. Se on heidän häpeänsä.

Kyllä näin on näppylät.

• valinnassani pysyvä

Hyvin nuorilla voi olla tämä ongelma, mutta iän myötä järki kasvaa päässä ja oma elämä eikä toisten miellyttäminen tulee tärkeämmäksi.

Mielenkiintoisia kommentteja, joista niin moni totta. Niin moni "kaveri" yrittää usein tuhota toisten elämää omassa kateudessaan, useinkaan ei ole tosiasiallisista uuden tyypin vioista kyse. Itse en ole koskaan tuominnut kenenkään valintaa, vaikka tilanne on oikeasti näyttänyt heikolta joidenkin kohdalla. Jokainenhan tekee omat päätöksensä ja kokee virheensä kantapään kautta. Hienovaraisia mielipiteitä voi toki sanoa kerran tai pari OIKEISTA asioista, mutta jatkuva mustamaalaaminen ja riidankylväjyys on aivan naurettavaa pelkkää kateutta eikä sitä pidä kenenkään suvaita. Silloin on syytä vaihtaa kaveripiiriä.

• "minä!

Kenelle sä kumppanin valitset; itsellesi vai kavereillesi ? Sinuna kuuntelisin omaa sydäntä !!!!! Ei ne oikeita kavereita ole jos eivät hyväksy sun valintaasi kumppanin suhteen.

• friends indeed

Samaa mieltä. Itehän sitä sen kumppanin kanssa viettää suurimman osan ajasta. Kyllä silloin viimeistään huomaat ketkä on oikeasti sun ystäviä, kun ne alkaa sun puolisoa arvostelemaan.

• redshift

Luulisin, että jos tuntuu pahalta esitellä seurustelukumppania kavereille, on todennäkösesti jommassa kummassa vikaa, joko seurustelukumppanissa tai kavereissa. Luulis, että yhden ihmisen ihmismaku olis niin yhteneväinen, että kaverit ja seurustelukumppani tulis vähintään toimeen keskenään. Voi pohtia onko kaveripiirissä, omassa asenteessa tai siinä uudessa kumppanissa jotain vikana, jos tuntuu, että se mikä kelpaa itselle ei kelpaa kavereille.

• sattuviitana

Kenelles sinä oikein oot tilivelvollinen tuosta valinnasta? Niin. Itelles ja sille valitulle. Mikä teissä ihmisissä on kun ei uskalleta kulkea omaa polkua ja kuunnella itseään? Onko kaveripiirisi turva vai rasite? Näitä kannattaa funtsia. (Ite en vieläkään 15v. koulu- ja työpaikkakiusattuna olon jälkeen omaa kavereita, paha mennä sanomaan enempää)

• johanna2000

mitä siitä naamasta mutta entä kun osalle tuottaa ongelmia että jos kaverit ei pidä, esim rikkaasta perheestä ei voi kotiin tahi ystävien luo viedä köyhistä oloista miestä tai naista.... haloo...

• Äxdee

Eihän sitä muille valita vaan itselleen
      Että, jos on onnellinen ja matchaa toisen kanssa ei tarvitse huonompaa ottaa koska kaverilla ei oo sama maku tai muuten tykkää. Siinä haaskaa vaan aikaansa, jos ei toisesta tykkää molemmat.

Jos ite tykkää ei tarvi välittää muiden maku asioista.
      Jos ei omia mielipiteitä omaa niin huhhuh...

• uusia kavereita saa

Jos itse rakastat henkilöä voimakkaasti, niin mikä estää. Ehkä varoituksia kannattaa kuitenkin sen verran kuunnella, ettet suinpäin ryntää avioon. True love waits.

• Metal Girl

Onko kaikkien vastaajien kaverit joitain superääliöitä joilta ei voi saada hyviä neuvoja missään elämäntilanteessa? Kyllä minä ainakin kysyisin ennen mitä tahansa suurta elämänmuutosta neuvoa myös joltain järkevältä ja viisaalta ihmiseltä joka osaa peilata tilannetta ehkä vähän eri näkökulmasta kun minä. Näin etenkin, jos päätös epäilyttää yhtään. Jos taas ei epäilytä ja joku fiksumpi kaveri ottaisi hyvin perustellen asian esiin ja selittäisi miksei kannata, niin kuuntelisin silti.

Joskus läheiset voivat estää tekemästä virhettä. Aina ei kannata luottaa pelkästään omaan mielipiteeseen. Jos kavereilta kysyminen on teiniä niin yksin kaikesta päättäminen on sitten uhmaikäisen käytöstä.

Eikä ylläoleva koske pelkästään ihmissuhteita eikä se tarkoita sitä että kaverit sanelevat päätöksen. Se tarkoittaa vain sitä että ulkopuoliset voivat huomata sellaisia puolia esimerkiksi jossain ihmisessä mitä ei itse huomaa. Ulkonäkökommentit ja vastaavat ovat sitten erikseen, niistä ei aikuinen välitä eikä ainakaan omassa kaveripiirissä edes ole tapana haukkua toisen puolison ulkonäköä.

• arkeen valmis

hei minä ainakin valitsin naisen itselleni en kavereilleni. mutta me ei ollakkaan erottu tai sekoiltu. pitää nähdä enemmän kuin ulkokuori ihmisessä.

• KUUNTELE SYDÄNTÄSI

Muistan nuorena tyttönä kun etsittiin komeet miehet rinnalle että, oli sitten hyvänäköinen pari liikenteessä.
      Mutta toista se on nyt 40.v. naisena on elämänarvot menneet ihan toisenlaiseksi nimittäin luonne ja muut merkitsee ei pinnallinen komeus.
      Ikä ja oppi.
      Jos haluaa pysyvää niin luonne on merkitsevin, ei kauneuden kanssa voi kauan elää ja olla onnellinen jos sisältä ei löydy lämpöä.

• Poiksksop

joo siis juuri näin, hitto jos kaverit sanoo ettei jätkä ole hyvä, ni eiku pihalle! vittuako sitä miehellä tekee, jos se on niin nössykkä ettei edes kavereille kelpaa, miks se mulle kelpaisi?

sama juttu kun jos miehellä ei ole rahaa,- vittuako sellasella? monoa perseelle ja eikun hellurei vaan!

• still love

Kaksikymmentä kolme vuotta naimisissa ihmisen kanssa,jota kaverit ei sulattaneet,ja haukkuivat ym. Kaverit lähti,ukko jäi,ja kaveritkin palailee pikkuhiljaa erottuaan "kansikuva" puolisoistaan.Kyllä itse tietää,kuka on se oikea,ja jos ensin kiinnostuukin ulkonäöstä tai muista ulkoisista seikoista,aika näyttää kenen kanssa jaksaa herätä iloisena useimpina aamuina.En ole katunut,enkä kadu!Mieti jaksatko kymmenenkin vuotta ihmisen seurassa jolle raha ja ulkoinen olemus on tärkeintä,vai onko mukavampaa herätä onnellisena,ilman että tarvitsee pompata meikkaamaan heti kun silmät aukeaa....

• jooopa jooo

En mä ainakaan olis niin tyhmä että laittaisin kavereiden ym mielipiteiden takia välit poikki sellaiseen ihmiseen josta ITSE tykkään!!!!

• _Joonas86_

Osa on niin pellejä, että läheisriippuvaisuutensa takia ottavat ensimmäisen kuka vastaan tulee ja suostuu sitoutumaan, ja kaverit unohtuu.

• _Joonas86_

Tietenkään ei pidä kumppania valita siksi, että se sopisi muille. Mutta kannattaa kuunnella, jos hyvät ystävät sanovat mikä on pielessä - sitä kun ei rakastunut itse näe, tai näkee mutta on jo ehtinyt kiintymään.

• On se vain niin huvittavaa.. Miehet haukkuu naisia, naiset haukkuu miehiä, hau hau vuh vuh ja mikään ei ikinä tule muuttumaan. Ihmiset... niin sekaisin, niin syvältä, niin mielenkiintoisia!

Kaveripiiri vaikuttaa jos vaikuttaa, riippuu henkilöstä itsestään, EI tietystä sukupuolesta, iästä tai muusta "ulkoisesta" seikasta. Kaikki on oman pääkopan sisässä.

Voin myöntää rehellisesti, että välillä on tiettyjen tapausten kanssa käynyt mielessä "Apua, mitäköhän mun kaverit sanoo" tai muuta vastaavaa... Huono itsetunto syynä? Todennäköistä. Mutta lopullisen päätöksen olen tehnyt vain ja ainoastaan itse. Kaverini eivät ikinä ole aiheuttaneet välirikkoa parisuhteissani.. en niin säälittävä vielä kuitenkaan ole.

• ...

...olisi ihana, mut käytännössä mahdotonta löytää. Optimaalisinta olis, et kumppani tulisi toimeen minulle jo läheisten ihmisten kanssa ja päinvastoin. Itse kuitenkin päätän, kenen kanssa olen, sanokoot perhe ja ystävät mitä tahansa.

Entinen suhde alkoi omasta mielestä aivan ihanasti. Olin vihdoin löytänyt ihmisen, joka kohtelee minua kuin aitoa rinsessaa. Elin pumpulissa ja maailmaa oli värjätty pinkin sävyin. Kuinkas ollakaan, esittelin prinssini ystävilleni ja perheelleni, pikku hiljaa. Niin moni tuli suoraan kysymään ja loppujen ilmeestä näki: "Ooksä ihan tosissas...?!" Ja olinhan minä! En voinu käsittää, mitä muut muka näki, mitä mä en. Kaveri oli hyvännäkönen ja käyttäyty kohteliaasti. Pidin palopuheet, kuinka ihanan ihmisen löysin ja kuinka hyvin hän mua kohteli. Joka kerta sain myönnyttelyjä: "Toki sä päätät, kunhan vain olet onnellinen". No, enhän mä ollut.. kauaa. Ystävät ja perhe tosiaan näki jotain, mitä mä en nähnyt niissä pinkeissä laseissa. Ja minä kun kuvittelin omaavani hyvän ihmistuntemuksen! Harjaantuhan se tuntemuskin ajan myötä... Se mies sai pidettyä itteäni kiedottuna sormiensa ympärille. Otti, petti, jätti, valehteli, kieroili, manipuloi, luikki pakoon vastuuta, luikki takaisin jalkoihin, aneli, kerjäs, huiputti, ihastutti ja vihastutti. Pakka oli ihan sekasin. Tyttö oli ihan sekaisin, kunnes oli aika heittää ne kakkulat silmien edestä mäkeen ja ukko pihalle. Nyt kun aikaa on kulunut ja tuota miestä sivusta katson ilman tunteita, näen sen, mitä muutkin alussa näki. Outohan se on, luikkii nurkissa kuin koira, jolla on huono omatunto tehdyistä ja vielä tekemättömistäkin pahuuksistaan.

Pitkän tovin kesti, ennen kun uuteen suhteeseen uskaltauduin, puhumattakaan esittelykierroksista, mut niidenkin aika tuli. Kysymättäkin kaverit ja perhe on kehunut nykyistä avopuolisoani. Vaikka se ei oo kaikki kaikessa, se tuntuu hyvälle ja tuntuu hienolle olla itekin tervetullut kumppanin lähipiiriin. Homma natsaa nyt kaikin puolin vaikka maailmakin on jo kerinny saamaan monipuolisemman väriskaalankin ylleen.

Eli tän tarinan avulla haluan sanoa, miks itteeni kiinnostaa lähipiirini mielipide. Ei mua kiinnosta, miellyttääkö kumppanini muiden silmää etc. Lähinnä oon kiinnostunu siitä, mikä niiden ihmisten, jotka tuntee mut läpikotaisin, ensivaikutelma on kumppanistani. Mielipide on vain yksi näkökulma. Oma tarkastelu vinkkeli kun sattumoisin on alussa usein vain se "rakkaus on ihana juttu".

• n28*********

ei ole tullut mieleenikään kysyä muiden mielipiteitä. mielipiteitä olen kyllä saanut kuulla kysymättäkin(puolesta ja vastaan), ja kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä, mutta eipä ole kyllä ne mielipiteet vaikuttaneet mun miesvalintoihini. ja täytyy kyllä kysyä, että kuka vähäjärkinen antaisikaan kys. asiaan muiden vaikuttaa. ne tapaukset taitaa olla iältään sitten kovin kovin nuoria tai sitten ovat muuten vaan kypsymättömiä. kyllä mää olen tykännyt just niistä ihmisistä kenestä mää tykkään, onko tyhmempää taas vähään aikaan kuullut...

eikä ole tarkoitukseni tässä nyt olla ilkeä, mutta silmä käteen nyt hei!! niitten muidenko iloks se mies valkataan vai kenen??

• Höntti juttu 66

Ittelleni minä sen puolison katton ja valkkaan , en kavereille. Sitäpaitti, hyvän puolison jos löytää ja viihtyy niin sitä pitää vaalia, kavereita ja olalletaputtelijoita tulee ja menee. Elä ittelles ittes näköstä elämää, älä kaverien ja median mieliksi!

• Naimisissa 25 vuotta

Oman kumppanin valinta on jokaisen yksityinen ja henkilökohtainen asia, joka menee oman itsensä mukaan eikä kavereiden. Jos kaverit eivät hyväksy toisen kumppania, joka on ns. normi ihminen, mukava jne. niin sellaisia kavereita ei tarvita eikä sellainen kaveri ylipäätään ole mikään kovin hyvä kaveri.

Hyvä kaveri on sellainen, joka antaa tilaa toiselle eikä puutu toisen valintoihin kuin silloin kun huomaa että jokin on menossa pieleen oikeasti, hyvä kaveri myös tukee toisen päätöstä, toki kaikkea kaverin tekemää ei pidä hyväksyä, jos on vasten oikeaa moraalikäsitystä jne.

Jokainen siis valitkoon mieleisensä kumppanin ihan itse ja jos muut ei sitä hyväksy niin sitten eivät.
      Ja sitä kumppaniahan ei valikoida kaverille vaan itselle ja parree se on olla oman maun mukainen eikä mitä kaverit sanoo.

On aika persiistä valita kumppani esim. vain ulkonäön perusteella näyttelyesineeksi ja sen takia, että oma status nousisi kavereiden silmissä, eiköhän se oma status parhaiten nouse omilla taidoilla/käytöksella ja aivojen käytöllä, jos valikoi esim. vain oikein nätin kumppanin, jonka ajatuksen juoksu on kuin lehmän ripuli niin sellainen valikoitsija on itselleen epärehellinen ja mukailee toisten mielikuvia.

Kumppanin valinta pitää lähteä siis omista lähtökohdistaan eikä kavereiden.

• antipuuma

Mä olen aina tykännyt itseäni vanhemmista miehistä, koska mun mielestä miehen pitää näyttää mieheltä eikä pojalta. Parikymppisenä seukkailin itseäni vähintään 10 vuotta vanhempien miesten kanssa. Vuosi sitten erosin 10 vuoden avioliitostani (aviomieheni oli tosin vain pari vuotta itseäni vanhempi) ja mikä riemu siitä syntyikään, kun huomasin, että nyt ne itseni ikäisetkin, olen siis 35, näyttävät jo miehiltä. Ei siis tarvitse etsiä enää mitään pappaa, kun nää omanikäisetkin alkavat olla jo komeassa iässä. Ja ei, puumaa musta ei saa millään, semmoset parikymppiset rimpulat pojanklopit eivät todellakaan sytytä, lähinnä tekis vaan mieli taputella päähään, että kiltti poika, pane nyt ne pitkät kalsarit jalkaan, ettet vilustu.

• Riemunkirjava
        antipuuma kirjoitti:

Mä olen aina tykännyt itseäni vanhemmista miehistä, koska mun mielestä miehen pitää näyttää mieheltä eikä pojalta. Parikymppisenä seukkailin itseäni vähintään 10 vuotta vanhempien miesten kanssa. Vuosi sitten erosin 10 vuoden avioliitostani (aviomieheni oli tosin vain pari vuotta itseäni vanhempi) ja mikä riemu siitä syntyikään, kun huomasin, että nyt ne itseni ikäisetkin, olen siis 35, näyttävät jo miehiltä. Ei siis tarvitse etsiä enää mitään pappaa, kun nää omanikäisetkin alkavat olla jo komeassa iässä. Ja ei, puumaa musta ei saa millään, semmoset parikymppiset rimpulat pojanklopit eivät todellakaan sytytä, lähinnä tekis vaan mieli taputella päähään, että kiltti poika, pane nyt ne pitkät kalsarit jalkaan, ettet vilustu.

valitsee seurustelu- ja/tai elämänkumppaninsa ystäväpiirin näkemysten mukaan. Sinähän hänen kanssaan olet ja elät.

Huutia niille "ystäville", jotka eivät valintaasi siedä! Ainakin karsiutuvat pois turhat kaverit. Tulee uusia ja ihan oikeita, jos maltat. Ja rakastat kumppaniasi.

• En kelvannut suvulle

Minun ja ex vaimoni avioliiton pilasi se että hänen sukunsa ei ikinä hyväksynyt minua. En tiedä oliko syy se että vaimoni oli minua 9v vanhempi tai mikä lie mutta minusta keksittiin anopin sekä vaimon sisaruksien puolelta ilkeitä juoruja, pahoja puheita ja haukkumisia niin kauan kunnes vaimoni pää kääntyi heidän puolelleen ja minua vastaan. Ero tuli.
      Vielä lisä selvityksenä olen tavallinen työssäkäyvä suht komea ja asiallinen suomalainen mies eikä vaimoni sukulaiset ikinä entuudestaan edes tuntenut minua mutta näinkin näköjään homman voi pilata kun sitä vuosikausia jatkaa.

• Nuori 18

kannataa aikuistuessa katkaista. Vai ajattelitko elää loppuelämäsi heidän kanssaan?

Esiliinan nyörit ovat tainneet kahleiden tavoin pureutua ihoon. Ent. vaimosi haki apua sieltä mistä kuvitteli sitä saavansa ja ehkä saikin.

Älä ole vätys. Katso peiliin ja aikuistu.

• hmmm???
        Nuori 18 kirjoitti:

kannataa aikuistuessa katkaista. Vai ajattelitko elää loppuelämäsi heidän kanssaan?

Esiliinan nyörit ovat tainneet kahleiden tavoin pureutua ihoon. Ent. vaimosi haki apua sieltä mistä kuvitteli sitä saavansa ja ehkä saikin.

Älä ole vätys. Katso peiliin ja aikuistu.

edellämainitsemasi asiat liittyvät kirjoitukseen johon vastasit???

• oman miehen paras ka

Hyvien ystävien hyvät ystävät tulevat loistavasti keskenään toimeen. Hyvä ystävä näkee mies ehdokkaassa olevat epäsopivat luoneenpiirteet viat nopoammin koska ei ole rakastunut. Loppujen lopuksi puoliso tulee olemaan myös se paraskaveri.
      Eli jos paras kaveri ei tule toimeen miesehdokkaan kanssa, pitäisi hälytyskellojen soida.

• Santeri777

Miehet on kautta historian olleet naisille käveleviä voittopokaaleja, oman arvon mitta suhteessa muihin naisiin. Naisten logiikalla on täysin turha elää X-miehen kanssa mikäli hänestä ei ole mitään sosiaalista hyötyä, muiden naisten silmissä.

Jotkut naiset painottavat ulkonäköä, toiset varakkuutta, kolmas statusta ... joillekkin riittää että on ns.saman tason edustama mies. Käytännössä haluttu mies on monien osa-alueiden summa ja pistekertymän lopputulos ratkaisee, itse määrittäen halutun pistemäärän.

Tietenkään tätä asiaa ei naiset myönnä, ei kuulu naisen imagoon. Toinen syy miksi ei tuota koskaan myönnetä on looginen syy, toimintatapa on niin syvällä alitajunnassa ettei sitä edes tiedosteta.

On täysin selvää että kumppanin valinnassa ns.kuulostellaan läheisempien ihmisten mielipiteitä koska varsinkin nykyään nuo ns.elämänkumppanit ovat kertakäyttötavaraa ja kaverit/ystävät ovat niitä pitkä-aikaisia sosiaalisia suhteita.

Naiset verrattuna miehiin ovat tässä asiassa huomattavan erilaisia, miehet eivät juurikaan piittaa muiden mielipiteistä. Tytöt jo vaippaiästä asti ovat tottuneet "pelaamaan" sosiaalisia pelejä toistensa kanssa ja parisuhde-peli jos mikä kuuluu tuohon loogiseen jatkeeseen, yleensä ihmiset tekevät sitä mihin heidät on opetettu.

• näin on

allekirjoitan kaikki em. Naisen mies on naiselle ja muille naisille mittari kuinka nainen on menestynyt elämässä. Naisen statuksen määrää naisen mies. Jonka taas määrittää naisen sosiaalinen ympäristö eli muut naiset, naisen kaverit. Naisen sosiaalinen ympäristö ottaa myös helposti vaikutteita ympäristöstä siitä millainen on haluttava mies. Naiset myös kertoo toisilleen mitä mieltä ne on kaverin kumppanista, varsinkin jos tästä ei pidetä. Tämä on tosiaan niin naisten selkäytimessä ettei ne tiedosta sitä. Viimeistään jossain neljänkympin v. tietämissä nainen havahtuu ajattelemaan omilla aivoillaan mutta sitten on jo too late.

Miehet ovat aivan päinvastaisia. Kavereiden naisia ei arvostella tai kommentoida mitenkään. Eikä miehet ole edes kiinnostuneita siitä mitä kaverit ajattelee. Kenellekkään heteromiehelle ei tulisi edes mieleen arvostella kaverin naista vaikka se olisi millainen.

• Metal Girl

Ja miehet vaihtavat nuorempaan ja vinkuvat hyvännäköisen naisen perään tosirakkauden takia?

• näin on
        Metal Girl kirjoitti:

Ja miehet vaihtavat nuorempaan ja vinkuvat hyvännäköisen naisen perään tosirakkauden takia?

myös tuon "Ja miehet vaihtavat nuorempaan ja vinkuvat hyvännäköisen naisen perään tosirakkauden takia? ". Sekin on miehillä selkäytimessä. Mutta me miehet myönnämme tämän.

Naiset taas valehtelevat itselleen ettei kaveripiiri, miehen status vaikuttaisi vaan kyse on aina omista suurista aidoista tunteista.

• Metal Girl
        näin on kirjoitti:

myös tuon "Ja miehet vaihtavat nuorempaan ja vinkuvat hyvännäköisen naisen perään tosirakkauden takia? ". Sekin on miehillä selkäytimessä. Mutta me miehet myönnämme tämän.

Naiset taas valehtelevat itselleen ettei kaveripiiri, miehen status vaikuttaisi vaan kyse on aina omista suurista aidoista tunteista.

väite. On paljon miehiä jotka ottavat "edustusvaimon" ja oikeasti selittelevät sitä asiaa eivät suinkaan sosiaalisen statuksen paranemisella vaan sillä että "kyllähän miehellä pitää olla nainen joka näyttää hyvältä ja on tietynikäinen". Oikeasti tästä on erittäin harvoin kyse. Jotkut toki myöntävät.

Mitä tulee statukseen niin siinäkin on niitä jotka myöntävät ja jotka kieltävät. Osa naisista kieltää, mutta osa on aivan avoimesti jopa pelkän statuksen perässä.

Siitä että kuinka paljon ihminen on ulkonäön / statuksen perässä oman itsensä eikä kaverien takia voidaan taas vääntää peistä. Itse väittäisin että ainakin statuksen perässä juokseminen on onnistuessaan yksilön elämänlaadun kannalta hyvä ratkaisu.

• OMAelämä

Kun nykyisen mieheni kanssa ekoja kertoja tapailimme ja diskoissa aikaa vietimme yhdessä 11v sitten, kaveri piiristäni tuli kommenttia paljonkin siitä miten alas olin vajonnut..yms..
      En ole koskaan ollut ihminen jolle muiden mielipiteet sen kummemmin merkkaa. Kun virallisesti aloimme yhdessä olemaan ja perheen perustimme yli 7v sitten oli tuttavat ja ystävät vähän yllättyneitä, mutteivät kehdanneet enään kritisoida kumppaniani niin paljoa.
      Nykyhetkessä kritisoijat ovat KAIKKI eronneet hakkaavista ja pettävistä komeista miehistään. ja kummastelevat miten sainkaan näin hyvän saaliin. Kunnon mies ja isä lapsilla. Ja nyt aikuistuneiden ystävienikin silmissä mieheni onkin oikeastaan ihan hyvännäköinen :)

Se miltä SINUSTA tuntuu, on aina pääasia!

• -jk-

20:nen avoliitto meni eroon, kun naisystäväni alkoi tapailla yh-äitiä ja hän puhui paskaa minusta niille.
      Ja kun niillä oli mennyt asiat pilalle niin totta kai ne olivat yllyttämässä kans eroon.
      Että sellaista.
      Eli älä välitä toisten puheista.

• tetro

Mulla on ainakin melko poikkeava maku miesten suhteen kaveripiirissäni. Tykkään esim. lyhyistä miehistä. Mulla ei silti ole mitään paineita katsella kaksimetrisiä gigoloita, vaan katselen just niitä miehiä, jotka mua miellyttävät. Täytyy olla melko typerä ihminen, jos valitsee partnerinsa kavereidensa mieltymysten mukaan.

• sdadssdadasdasdas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      238
      7141
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      188
      3842
    3. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      171
      1775
    4. Vihjeitä kaivatusta

Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      72
      1605
    5. Rakas mussukka

anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      70
      1134
    6. Niin pettynyt

Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      134
      1112
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1027
    8. Lieksa missä syy?

Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      128
      936
    9. Martina Jeopardyssa

Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      914
    10. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      102
      863
    Aihe