Seuraako menneisyys meitä kaikkia?

whole soul

Kaikilla meistä on takanaan eletty elämä, menneisyys.
Menneisyys on käsite, joka pitää sisällään kaikki kokemukset, jokaisen elämyksen, saavutukset ja esimerkiksi pettymykset. Luetteloa voisi jatkaa loputtomiin.

Kuitenkin monelle meistä menneisyyden käsitteleminen eli siitä puhuminen esimerkiksi kaverille ei ole helppoa. Syitä on monia. Sanonta kuuluu: kaikilla on joitain luurankoja kaapissa. Luurangot eivät välttämättä ole muiden mielestä ollenkaan mitään hirveän kamalia, mutta ne voivat olla esimerkiksi kokemuksia jotka ovat sattuneet omalle kohdalle, tahtomatta.

Pahoja "luurankoja" on monella, ja niistä ei aina välttämättä yksilö kykene puhumaan, edes kumppanilleen. Ne ovat niitä kipeinpiä tai haavoittavinpia kokemuksia, mitä yksilö on kohdannut. Kokemusmaailma on joiltain osin romahtanut.
Olen itse kiinnostunut tietämään, voiko rikkinäinen ihminen eheytyä psyykkeeltään terveeksi koskaan vai onko se menneisyys joka kuitenkin aina seuraa mukana,- niin unissa kuin koko olemuksessa. Kiitän vastauksistanne!

38

5659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei menneisyyden vank

Menneisyys on lukkoonlyöty ja siten ihminen on menneiden tekojensa summa. Mutta tuota ihmisen menneisyyttä ja historiaa voidaan tarkastella ja tulkita, sekä tarkastelutapoja vaihtaa äärettömän monella tapaa. Niin myös tehdään. Siten jotkut menneisyydessä tapahtuneet, silloin oikeilta tuntuneet teot ja päätökset saatetaan myöhemmin tuomita vääriksi ja päin vastoin.

Historia on täynnä tuollaisia esimerkkejä. Esimerkiksi orjuuden harjoittamista pidettiin kauan aivan oikeana, jopa suorastaan suotavana toimintana. Pääsiväthän siten muka alkeellisissa olosuhteissa elävät, alkukantaisiksi luokitellut olennot "korkeakulttuurin ja sivistyksen" piiriin. Kuten tiedämme tuosta näkokannasta on nykyisin pitkälti luovuttu. Näin ollen menneisyyden kahleista voi irtautua tarkastelutapoja muuttamalla ja tunnustamalla menneisyydessä tehdyt virheet.

• Joku vaan...

On se kumma mitä joku pari kuukautta väkivaltaista koulukiusaamista tekee. Vieläkin muistissa kuin eilinen päivä. Se on sitten itsestä kiinni kuinka vahva on kulloinkin, että antaako sen vaikuttaa nykyhetkeen jotenkin ohjaavasti.

Omasta kokemuksesta puhuen itse traumasta keskusteleminen on turhaa ja haitallista. Parempi keskittyä siihen millä sen aukon täyttää kuin siihen mistä se aukko tuli.

• kannattaa kokeilla

Ne jotka terapiaa eniten tarvitsisivat, eivät itse sitä koe tarvitsevansa, joten auttamismahdollisuus on minimaallinen ja historia saattaa kulkea pahasti mukana. Ihmiset jotka terapiaa kokevat tarvitsevansa, kirjoittavat uudet käsikirjoitukset elämälleen, eikä historia pääse niitä enää rikkomaan.

• city.finland

SUURI ALE Jätä siivous meidän huoleksi ja käytä vapaa-aikasi sulle 100%Tyytyväisyystakuun. www.kotisiivous.sivustot.fi WWW.CITY-FINLAND.COM WWW.SV-AV.COM

• Menneisyys unissa

En koskaan pidä siitä, että ei-toivottu menneisyys koko ajan toistaa unissani. Vaikka olisin melkein unohtanut näitä asioita (kokonaan), siitä huolimatta tämä uni piinaa minua koko ajan! Johtuuko kai siitä sydämeni alitajunnasta, joka on kaunaa kantava? Vai siitä, että elämä ei ole sitä (luonnollisena), mitä haluaisin elää kaksoiselämässään?

• meemelii

Ihmisen psyyke on myös muokkautuvainen, se vaatii vain vähän tahdonvoimaa. :)
      Itse olen kiitollinen niille ihmisille, joiden kanssa olen saanut elää omat kokemukseni uudelleen. Sen kautta olen saanut voimaa perustaa elämäni ja ajatukseni uudelle pohjalle.
      Nämä ihmiset eivät välttämättä ole olleet tuttavia, tai ammattiauttajia.

Olen kuvataiteilija, aloitan projektia, jossa käsittelen tunnetta häpeä.
      Olen erittäin avoin ja aito persoona. Syy miksi olen kiinnostunut tarinoistanne, on se, että haluan antaa tilaisuuden käsitellä pahoja häpeästä johtuvia traumoja, tai tunteeseen liittyviä elämänvaiheita uudessa valossa, turvallisesti ja vapaasti. Tarinanne jaettaisiin kuultavaksi kaikille projektini yhteydessä, nimettömästi, mikäli niin haluat.

Tavoitteenani on tehdä teos, joka käsittelee valokuvien ja tarinoiden avulla häpeän tunnetta mahdollisimman inhimillisesti ja läsnäolevasti. Se on projektityö ja arvostaisin avoimien ihmisten tuomaa kosketusta tarinoillaan. Valokuvat toteutan itse ja näyttely tulee olemaan ainakin koulussani muiden töiden lisäksi. Tarkoitukseni, että saataisiin luotua yhdessä teos, joka käsittelee sinun/teidän tarinanne, ja johon luon taiteen kautta `ruumiin` tarinallesi.
      Malleja tarvitsen myös, voitte itse myös toimia malleina mikäli haluatte. Myös ilman kasvoja.
      Tämänlainen teos herättäisi ehkä kiinnostuksen myös taiteentuntijoita ja lehdistöä kohtaan.
      Katsotaan yhdessä minkälainen tarina meillä on ihmisille jaettavaksi :)
      Terveisin Meri

Ota yhteyttä [email protected]

Kaikkea hyvää myös jatkossa!
      Elämäntahto ja usko on polttoaineemme! Ei suhteet, ei terveys ei edes ruoka, eikö niin tytöt ja pojat!

• koko-nainen

Mielestäni olen suht' ehjä mieltäni, eletty elämä ei unohdu, mutta sen kanssa voi elää. Pitkän ajan vaativia 'toipumisia' on ollut, olenko sittenkään itseni oikea arvioija toipumisen tasosta? Pidän itsestään selvänä, että kokemuksemme seuraavat meitä aina muodossa tai toisessa. Miten ne vaikuttavat meissä, haittaavatko vai ovatko läpikäytyjä siirrettyinä mappiööhön. Joistain saa voimaa, mutta ne ankarimmat, miten ihmeessä ne saattavat joskus pullahtaa esiin ja vallata mielen? Ei auta kuin uskaltaa ajatella ja tarkastella ikäänkuin omalla kämmenellä esillä olevaa möykkyä. Ajallinen etäisyys auttaa tässä kummasti. Joskus unissa tulee mielettömiä yhdistelmiä asioita ja ihmisiä. Jotain ikävää muistoa työstää kuin pala palalta eri näkökulmista, kunnes se on pyöritetty ympäri. Toisinaan unissa asia tuntuu yhtä tuoreelta ja kipeältä kuin se olisi tapahtunut äskettäin. Silloin herääminen on helpotus, mutta yöstä on jäänyt huono olo. Nykyisessä elämäntilanteessa on on tapahtunut jotain, jolla on jotain yhtymäkohtaa aiemmin koettuun. Uneen tulee tämä aikaisempi kokemus tuoreena. Jotenkin hämmentävää. Tämä on yksi pointti asiasta. Muuten pahatkin kokemukset voivat kääntyä voimavaraksi, nisstä on moneksi ainakin minun elämässäni.

• 12+4

kaikki tyynni. Ei enää turhempaa alotusta voi olla.

• jhvjgv

En ole aloittaja, enkä tiedä onko aloitus paskapuhetta vaiko ei, mutta siitä en pidä, että tällä "Psykologiaksi"- nimetyllä palstalla melko yleisestikin ottaen, näytään esitettävän ihmisten olevan mukamas ns. kyvyttömiä ratkomaan elämänsä ongelmia. Luin tossa jonkun trollin ahdistavan vihamielisen aloituksen "patologisesta ystävävalehtelijastaan", esim., tältä samaiselta palstalta, ja vaikken siihen keskusteluun mitään kommentoinutkaan, alkoi suoraansnottuna v*tuttaa, kun siinä samaisessa keskustelussa havaitusti tuotiin esille jopa ihmisten nimiä, ainakin etunimiltä. Toki ymmärrän, että se on marginaalikansanosa, joka näillä palstoilla purkaa vihaansa, mutta kuten Akuliina Saarikoskikin fiksuna ihmisenä TV 2:n " Inhimillinen Tekijä" ohjelmassa totesi, ei suinkaan ole ongelmatonta se, että julkisia keskustelusaitteja jotkut käyttävät vihapuheiden jauhamiseen. Oli sitten kyseessä ymmärtämättömät teinit, tai verbaalisesti hieman.. noh.. hieman ns. vähälahjaisemmat aikuiset.

Minusta, esim., on aidosti hurjan iso sääli, kun nauttisin valtavasti ajatuksenvaihdosta anonyymien keskustelijoiden kanssa keskustelupalstalla itsekin anonyymina ja että kun tän foorumin keskustelupalatoilla aikoinaan pystyi keskustelemaan kiinnostavia, että nyt ovat nämä palstat menneet sille mallille, että suurinpiirtein ainoat, joiden ääni näkyy ja kuuluu, ovat trollit, häiriköt, pahansuovat valhejuoruilijat ja agitaattorit, mistä syystä ei voi enää luottaa juuri kenenkään haluavan kirjoittaa asiallisia tekstejä ihan vilpittömässä ajatuksenvaihdon mielessä näille palstoille ( en mä ainakaan).

Itsestäni ainakin on tullut tosi epäluuloinen, kun selaan näitä keskustelupalstoja: jos kerran asiallisiin kommentteihinkin saa useimmiten pelkkää vihapuhetta vastineeksi, tulee siinä pakosti sulkeutuneeksi, joskin itsesuojeluvaistoni on muutenkin aina ollut sellainen näillä palstoilla, että en ole ainakaan mitään yksityiskohtia elämänkokemuksistani näillä palstoilla jakanut palstojen sairaillle ja uteliaille nettikiusaajille retosteltaviksi. Sellaiset näkyvät osaavan kuitenkin kiusata jopa nimimerkkiä omaamattomia kaltaisiani siltikin (enkä puhu tästä palstasta tai mistään yksittäisistä kirjoittajista, vaan mietelmät yleisellä tasolla).

• parrkour

Kyllä ihminen voi eheytyä ja eheytyykin.Jos ei muuten niin ammattiavun tuella.Itselleni on elämässäni tapahjtunut paljon kaikevlaista(esim minut on raiskattu), en ole ammattiapua tarvinnut, mutta ajan myötä olen hyvin eheytynyt. Tänä päivänä pystyn puhumaan hyvin avoimesti ja kokonaisvaltaisesti kaikesta mitä elämässäni on tapahtunut ja elämään täysipainoista hyvää elämää.
      Mielestäni asiat on hyvä prosessoida.Jos vaan tukahduttaa ne ja yrittää täyttää syntyy usein lieveilmiöitä, itse tukahduttamiskeinosta.

• A

Moni on kyennyt. Useimpia heistä on auttanut vertaistuki. Jokaista heistä on auttanut oma usko.

Epäonnistumisen mahdollisuus on toisilla suurempi kuin onnistumisen. Tämä heijastuu siihen, että moni sellainenkin epäilee kykyjään, jolla niitä olisi.

• city.finland

SUURI ALE Jätä siivous meidän huoleksi ja käytä vapaa-aikasi sulle 100%Tyytyväisyystakuun. www.kotisiivous.sivustot.fi WWW.CITY-FINLAND.COM WWW.SV-AV.COM

• gugurr

osa ihmisistä ei pysty kohtaamaan (puhumaan, ajattelemaan analyyttisesti) isoa osaa menneisyytensä tapahtumista ml. oma toiminta. Nähdään vaivaa jotta vältyttäisiin todellisuuden kohtaamiselta ja siitä mahdollisesti seuraavilta päätelmiltä. Elämä on kalustettu käsittelemättömillä asioilla (luurangoilla). Se johtuu aluksi siitä että asia on kivulias, myöhemmin myös laiskuudesta / omasta valinnasta

• jygjygu

Oletko aloittaja koskaan tullut ajatelleeksi, että sellaisista asioista ei ihmisellä välttämättä ole tarvetta puhua, jotka on mielessään käsitellyt ja jotka eivät kosketa nykyisyyttä tai jotka ovat olleet perusteetonta väitettä tai kiusaamista? Voit pohtia, mitä saattaisin tarkoittaa, enkä puhu pahansuovassa mielessä, vaan ajatuksen vuoksi...

Minulla esimerkiksi on vaikeitakin kokemuksia menneisyydessäni, mutta selviydyin niistä rakkaan perheeni ja aitojen ystävieni tuella, kuten esimerkiksi koulukiusaamisesta kersana, syömishäiriöstä teininä ja niin edelleen. Siihen selviutymiseen meni kylläkin aikoinaan pari vuotta, vaikkei se koskaan ulospäin minusta näkynytkään, ja tuona ajanjaksona koin mielessäni jopa vihaa ja pelkoakin minua kiusanneita kohtaan (kävin myös mm. terapeutilla puhumassa), koska - vaikkakin fiksuna ihmisenä, alisuoriuduin opiskeluistani koulussa kiusaajieni vuoksi parikin vuotta, vaikkakin luontaisen fiksuuteni ansiosta ei koulut koskaan jääneet kesken ja selätin koko tilanteen läheisteni tuella hankkiutumalla eroon kyseisistä ihmisistä, jotka eivät olleet siis aitoja ystäviäni. Nykyisellään ja ystävilleni olen nuoruuteni vaikeista asioista lyhyesti maininnut, mutta en koe tarvetta jaaritella niistä ja koska kiusatuksi joutuminen koulussa varhaisnuoruudessa, eli oma vaikea kokemukseni, on sen verran käsittelyä itseltänikin aikoinaan vaatinut, en näe tai koe, että minun pitäisi nykyisin jotenkin "märehtiä" tai ruotia mitään sellaista, mikä ei realistisesti liity elämääni. Mikäs järki sellaisessa olisi? Joku toinen voi toki ajatella toisin. Jos jollakulla on vaikeaa puhua läheisilleen, suosittelisin ihan maallikkojärjellä vaikkapa ammattiauttajan puoleen kääntymistä.

Ja paskanpuhujiahan ja pahansuopia maailmassa aina riittää: mielenterveyteen ihmiselle riittää usein se, että ympäröi itsensä rakastavilla ja välittävillä läheisillä ja ystävillä ja jättää muut niikseen... Minulla siis ainakaan ei mielestäni ole "luurankoja kaapeissani", kuten sinä väitteenomaisesti esität _kaikilla_ ihmisillä olevan. En vain halua keskustella asioistani kaikkien ihmisten kanssa ja minusta se on ihan normaalia. Luotetut ihmiset olen valinnut.

Minä en ole psykologi, mutta väittäisin, että ihmisillä on erilaisia tapoja käsitellä vaikeita kokemuksia. Joku haluaa puhua niistä, toinen ei. Ja molemmat metodit ovat mielestäni yhtä ok., joskin jos ihmisellä on vaikea eelämäntilanne, vaikkapa, ei sellaisen keskellä uskoutuminen aina kai ole helppoa, jos vaikka ehkä joku kenties haluaisikin. Itse tiedän, että voin puhua läheisilleni ja perheelleni se riittää kannattelemaan minua.

Ikävä sanoa olevansa kyyninen, mutta koskapa tämä nykyisellään on näemmä kiusaamissaitti, tämä Suomi24; ainakin keskustelupalstojen perusteella, en suuresti luota myöskään palstakirjoittajien aitoon "psykologisoinnin" haluunkaan. Lisäksi suosittelisin tässä samalla ihan yleisenä vinkkinä lukijakunnalle, etteivät sellaiset tapaukset esiintyisi psykologian "asiantuntijoina", joilla on pakkomielle laukoa diagnooseja kirjoittajielle palstoista riippumatta - se näkyy olevan käytäntö ja ns. nolo "ässä hihassa" monilla, kun argumentointikyky loppuu ja tällä foorumilla on kirjoittajilla loppunut ilmeisesti jo aikapäiviä sitten, vaiko miten... Riittävän kuvottavaa on jo lukea, että foorumin poliitiikkapalstojen asiantuntijoiden yleissivistys rajoittuu Suomen sotiin ja perussuomalaisten kannatuslukujen pohtimiseen....
      Sitten kiusaamista näkyy esiintyvän jo näilläkin palstoilla,. vaikka toki täysijärkiset tietävät, ettei näillä ole ainakaan tieteen kanssa mitään tekemistä, kun häiriköt kenties ovat häätäneet (vaiko miten olis ?) tiedekokemusta omaavia...

Tsemppiä.

Terveisin: Kirjoittaja, jolla ei ole luurankoja kaapeissa, ei tarvetta avautua sellaisista, kun ei luota kirjoittajien asiallisuuteen yleisesti ottaen, eikä myöskään tarvetta harjoittaa ainakaan epäaitoa viestintää.

• ja käsitelty.

Olen hyvin pienenä jo joutunut hyväksikäytetyksi ja eka depressiojakso sairaalassa oli jo 18-vuotiaana. Niitä on kaikkiaan 7 jaksoa ja niiden aikana olen eheytynyt niin hyvin, etten enää pelkää tolkuttomasti ihmisiä?? Onko se sitten toipumisen kriteeri?

Mulla on kurja suku ja omaiset. He syyllistivät minut ongelmiini, joiden todellinen syyllinen paljastui vasta monen kärsityn vuoden jälkeen!
        Kyllä VIHA on ajoittain luja ja karmeita unia tulee vieläkin, mutta koen eläväni kohtuullisen hyvää elämää.

Eniten minua ihmetyttää terveydenhuollon henkilöstön outo asennoituminen??? Aukot työhistoriassa on kerrottava rehellisesti ja silti en kelpaa työhön? Tuntuu, että ammattiauttajat ovat KAIKKEIN ennakkoluuloisimpia, vaikka kohdallani on kyse trauman aiheuttamista useista depressioista. Elikkäs niitä on jossain määrin kaikilla, eikä niitä voi rinnastaa esim. psykooseihin.

Oudosti naama "venähtää" kun haen töitä ja turha on olettaa tulevansa valituksi?

Eikö juuri raskaita kriisejä läpikäynyt ihminen ole paras auttaja?? Nämä kynsiään viilaavat, pinnalliset ihmiset eivät välttämättä tiedä (ymmärrä) toisen kivusta ja tuskasta mitään. Ovat tylsiä H-moilasia kohdattaessa.

Mun mielestä siis voi täysin toipua hyvällä terapialla, mutta millä saadaan myös YMPÄRISTÖ TOIPUMAAN?

• jygjygu
        ja käsitelty. kirjoitti:

Olen hyvin pienenä jo joutunut hyväksikäytetyksi ja eka depressiojakso sairaalassa oli jo 18-vuotiaana. Niitä on kaikkiaan 7 jaksoa ja niiden aikana olen eheytynyt niin hyvin, etten enää pelkää tolkuttomasti ihmisiä?? Onko se sitten toipumisen kriteeri?

Mulla on kurja suku ja omaiset. He syyllistivät minut ongelmiini, joiden todellinen syyllinen paljastui vasta monen kärsityn vuoden jälkeen!
        Kyllä VIHA on ajoittain luja ja karmeita unia tulee vieläkin, mutta koen eläväni kohtuullisen hyvää elämää.

Eniten minua ihmetyttää terveydenhuollon henkilöstön outo asennoituminen??? Aukot työhistoriassa on kerrottava rehellisesti ja silti en kelpaa työhön? Tuntuu, että ammattiauttajat ovat KAIKKEIN ennakkoluuloisimpia, vaikka kohdallani on kyse trauman aiheuttamista useista depressioista. Elikkäs niitä on jossain määrin kaikilla, eikä niitä voi rinnastaa esim. psykooseihin.

Oudosti naama "venähtää" kun haen töitä ja turha on olettaa tulevansa valituksi?

Eikö juuri raskaita kriisejä läpikäynyt ihminen ole paras auttaja?? Nämä kynsiään viilaavat, pinnalliset ihmiset eivät välttämättä tiedä (ymmärrä) toisen kivusta ja tuskasta mitään. Ovat tylsiä H-moilasia kohdattaessa.

Mun mielestä siis voi täysin toipua hyvällä terapialla, mutta millä saadaan myös YMPÄRISTÖ TOIPUMAAN?

Vastaanpa sitten samalla kyselytyylillä, kuin sinä vastasit minun viestiini... Minkä takia sinun pitää hakea terveydenhuollon alalta töitä, kuten kerroit, jos kerran kertomasi mukaan sinulla on seitsemän depressiojaksoa takana ja jos olet aikuisiällä ollut - kerroit, että 18-vuotiaana, psykiatrisessa hoidossa sairaalassa? En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta tuskinpa sun palkkaamatta jättämisessäsi on kyse siitä, että millainen ihminen sä olet, vaan siitä, että jos sulla noin rankka mielenterveystausta on, kuin kerroit, et ehkä ole oikealla alalla, jos terveydenhuollosta haet töitä? Minä en ole koskaan hakenut terveydenhuollosta töitä... En ole sen alan ihminen, joten tuollaisiin en osaa sanoa.

Samatenkin kertomiiisi hyväksikäyttökokemuksiisi voisit hakea ammattiapua uudelleen, koska ilmeisestikään ongelmasi ei ole käsitelty, vaikka niin väität? Sori tohon on vaikeaa ottaa kantaa, että sulla - kuten kerroit- on mielestäsi kurja suku ja omaiset, kun en tunne. Minulla ei ole kurjaa sukua tai kurjia omaisia, ei mitään toistuvaa vakavaa tsi lääkitystä vaativaa mielenterveysongelmaa ( esimerkiksikään), enkä myöskään ole hyväksikäytetty lapsena tai nuorena, joten en ole oikea henkilö keskustelemaan ongelmastasi, eikös niin?

Pahoittelen, etten jaksa kovin laveasti esitelmöidä sinulle. Minulla nimittäin on aitoja huolia - ja fyysisen terveyteni kanssa, joten nämä mielenterveyspuolen jutut eivät ole erityisiä kiinnostuksenkohteitani. Tälläkin palstalla käyn tosi harvoin - lähinnä siksi pari päivää sitten eksyin, kun keskusteluiden etusivun ingressiin oli nostettu tältä palstalta jokin ällöttävä aloitus. Taitaa olla aika..anteeksi.. p*ska palsta tämäkin - heti jouduin kiusatuksi, kun pari kommenttia esitin keskusteluun...Onneksi tieteen päälle ymmärtävänä tiedän ainakin sen, että tieteen kanssa tällä ja näillä keskustelupalstoilla ei ole mitään tekemisistä. Toivois vaan, että pehmytpäät ei kiusailisi näillä palstoilla ihmisiä, koska joku voi oikeasti haluta vaihtaa ajatuksiakin.

Sellainen vinkki, että jo sä kommentoit mulle ja mun kirjoittamaani, sun ei tarvitse laittaa joka lauseesi perään kysymysmerkkiä.

• ....................

Tottakai, uusimedia kaivaa ne kaikki luurangot kaapista ja käy vallankumouksessa ne läpi tiedoitusvälineissä. Tämä mua raivostuttaa ainakin eniten. Koska niillä on aika helvetisti tietoa sinusta ja tekemisistäsi.

• whole soul

Aloituksessani oli annos sarkasmia ja ironiaa, vaikkakin aihe on kipeä.
        En todellakaan ole yhtään mikään asiantuntija, koska en ole kuin vain "maallikko". Olen kylläkin perehtynyt hyvin hartaasti psykologiaan ja erilaisiin toimintamalleihin jne.
        Olen erittäin pahoillani, jos jollakin on tullut tekstistäni (joka oli vain heitto) paha olo ja/tai mieli. Voin kertoa, että kaikilla ei ole kelle puhua, kaikilla ei ole perhettä tai ystäviä tukena. Silloin pärjää tai voi pärjätä itse, omalla tahdonvoimalla ja älyllä.
        Terapiasta voi olla monta mielipidettä, kuin on miestä. Jotkut hyötyvät, toiset eivät. Väitän lisäksi, että ei "vanhemmiten tai vanhemmuuttaan" eheydy tai kasva eheäksi, ilman apuvälineitä. Me ihmiset tarvitsemme toisiamme koko elämämme ajan. Minun elämäni on vasta alussa...

• jhgjgyu
        whole soul kirjoitti:

Aloituksessani oli annos sarkasmia ja ironiaa, vaikkakin aihe on kipeä.
        En todellakaan ole yhtään mikään asiantuntija, koska en ole kuin vain "maallikko". Olen kylläkin perehtynyt hyvin hartaasti psykologiaan ja erilaisiin toimintamalleihin jne.
        Olen erittäin pahoillani, jos jollakin on tullut tekstistäni (joka oli vain heitto) paha olo ja/tai mieli. Voin kertoa, että kaikilla ei ole kelle puhua, kaikilla ei ole perhettä tai ystäviä tukena. Silloin pärjää tai voi pärjätä itse, omalla tahdonvoimalla ja älyllä.
        Terapiasta voi olla monta mielipidettä, kuin on miestä. Jotkut hyötyvät, toiset eivät. Väitän lisäksi, että ei "vanhemmiten tai vanhemmuuttaan" eheydy tai kasva eheäksi, ilman apuvälineitä. Me ihmiset tarvitsemme toisiamme koko elämämme ajan. Minun elämäni on vasta alussa...

No jaa siinä tapauksessa sinä varmasti pyrit kehittämään keskustelua, jos asia noin? Katson trollaukseksi aloituksen, jossa tyyppi epämääräisesti mäykyy, että on sillee ja tollee sillä ja tolla ja tollee ja sillee, mutta mitään ei osaa sanoa vastanneille. Mä en lähtis koulutustaustan perusteella yleistämään, mutta veikkaan, että amiskoulutuksenkin omaavat osaavat keskustella aloituksistaan, jos haluavat. Silkkaa pelkkää kiusaamista on kuitenkin utsia vastauksia kirjoittajilta, jollei tarkoitus ole keskustella.

Aloitukseen on moni kommentoinut. Tietysti olen tottunut tohon kusipäiseen valhesyöttöön, utsimiseen ja aloiutusten laatimiseen, jossa aloittaja lopuolta toteaa " että niinks tällane ajaaatuus oli", mutta keskusteleminen ei ole sitä. Vittu älä kysele, jollet ole kiinnostunut keskustelemisesta, vaan mene v*ttuun. Loukkaat mua, kun laadin vastineeksi aloitukseen pohtivan tekstin ja et kommentoi sen ajatuksia mitenkään. En tarkoita, että kaikkea pitäisi kommentoida mitä ketjuihin vastataan, mutta vastuu keskustelun vetämisestä eteenpäin on aloittajalla. Tulee tunne, että multa kysellään ja mua pidetään pilkkana, jos vastaan tän foorumin keskusteluiden aloituksiin!!!

• whole soul
        jhgjgyu kirjoitti:

No jaa siinä tapauksessa sinä varmasti pyrit kehittämään keskustelua, jos asia noin? Katson trollaukseksi aloituksen, jossa tyyppi epämääräisesti mäykyy, että on sillee ja tollee sillä ja tolla ja tollee ja sillee, mutta mitään ei osaa sanoa vastanneille. Mä en lähtis koulutustaustan perusteella yleistämään, mutta veikkaan, että amiskoulutuksenkin omaavat osaavat keskustella aloituksistaan, jos haluavat. Silkkaa pelkkää kiusaamista on kuitenkin utsia vastauksia kirjoittajilta, jollei tarkoitus ole keskustella.

Aloitukseen on moni kommentoinut. Tietysti olen tottunut tohon kusipäiseen valhesyöttöön, utsimiseen ja aloiutusten laatimiseen, jossa aloittaja lopuolta toteaa " että niinks tällane ajaaatuus oli", mutta keskusteleminen ei ole sitä. Vittu älä kysele, jollet ole kiinnostunut keskustelemisesta, vaan mene v*ttuun. Loukkaat mua, kun laadin vastineeksi aloitukseen pohtivan tekstin ja et kommentoi sen ajatuksia mitenkään. En tarkoita, että kaikkea pitäisi kommentoida mitä ketjuihin vastataan, mutta vastuu keskustelun vetämisestä eteenpäin on aloittajalla. Tulee tunne, että multa kysellään ja mua pidetään pilkkana, jos vastaan tän foorumin keskusteluiden aloituksiin!!!

Eikö tässä keskustelu ole käynnissä? Tarkoituksenani on ja oli kun tätä ketjua aloitin ja aloituksen muotoa mietin, aikaansaada keskustelua ja sen ohella rationaalista kommentointia. Tarkoituksenani ei ole loukata ketään, olen pahoillani jos olen loukannut jostain syystä.
        En utsi vaan vastaan kokoajan, sen voi lukea rivien välistä. Ja kaikki ollaan vi***ta painuttu ulos.

• spykolooki
        jhgjgyu kirjoitti:

Ole ihan terve.
        Aika näpäkästi syytät muita samalla itse spekuloiden ja tuoden esille tietämystäsi asioista...kuitenkin sopivasti ja ärsyttävästikin päättäen lauseita ehdollistaviin kysymyksiin.
        Heität epäuskottavan kuvan muista tänne kirjoittavista, samalla käytät itse karkeaa ja
        rumaakin kieltä vastatessasi aloittajalle joka täältä neuvoa ja mielipiteitä etsii ongelmaansa.
        Nämä keskustelut eivät monestikaan rajaudu pelkästään aloittajan ongelmiin vaan samalla tänne kirjoittavat voivat myöskin käydä omia kokemuksiaan läpi ja saavat samalla itsekin vastauksia, jos ei aloittajan, niin muiden kirjoituksista ja kokemuksista.

Lyhyellä elämänkokemuksella voin sanoa, että vastoin väittämääsi, sinulla nimenomaan on luurankoja kaapissa, joista on jäänyt päälle ilmeinen vihatila ja epäluulo muita kohtaan.

• jhgjgyu
        spykolooki kirjoitti:

Ole ihan terve.
        Aika näpäkästi syytät muita samalla itse spekuloiden ja tuoden esille tietämystäsi asioista...kuitenkin sopivasti ja ärsyttävästikin päättäen lauseita ehdollistaviin kysymyksiin.
        Heität epäuskottavan kuvan muista tänne kirjoittavista, samalla käytät itse karkeaa ja
        rumaakin kieltä vastatessasi aloittajalle joka täältä neuvoa ja mielipiteitä etsii ongelmaansa.
        Nämä keskustelut eivät monestikaan rajaudu pelkästään aloittajan ongelmiin vaan samalla tänne kirjoittavat voivat myöskin käydä omia kokemuksiaan läpi ja saavat samalla itsekin vastauksia, jos ei aloittajan, niin muiden kirjoituksista ja kokemuksista.

Lyhyellä elämänkokemuksella voin sanoa, että vastoin väittämääsi, sinulla nimenomaan on luurankoja kaapissa, joista on jäänyt päälle ilmeinen vihatila ja epäluulo muita kohtaan.

Ikävä kylllä olen oikeinkin terve. Jos olisin häiriintynyt, varmaan nauttisin näiden tän foorumin keskusteluiden lukemisesta enemmän ja kritisoisin vähemmän, mutta sori mielenterveys estää suuremmin tykkäämästä foorumin keskusteluista ja niiden nykytasosta. Samaisesta syystä inhoan ja kammoksun tämänkin tyylisiä palstoja: Eikö näiden pitäisi olla vertaistukipalstoja, eikä mitään mustamaalaussaitteja?

Ihan turha sun dillidallen tulla yleistelemään siinä, että minä mukamas kokisin "vihaa" muita kirjoittajia kohtaan: hyvin yleinen piirrre kyllä kieltämättä nettikiusaamisessa on juuri tuo ( olen monia saitteja lukemalla huonannut), että kiusan kohde ns. eristetään keskustelussa siten, ettei mitään tämän kirjoitettua oteta vakavasti ja väitetään, että kiusan kohde olisi esimerkiksi "kaikkia vastaan" - se kuitenkin on jo silkka jo tilastollinenkin mahdottomuus, että kukaan yksi ja yksittäinen kirjoittaja voisi olla muita kaikkia "vastaan". Lisäksi tuskin varmaan juuri kukaan käy sillä asenteella keskustelupalstoilla, vaan ihmiset kirjoittavat ajatuksenvaihdon vuoksi. Mutta sellaisilla väitteillä päästään hieman pehmeät takertuvat kiusansa kohteen keskustelussa, ettei tämä pääse sanomaan mielipiteitään tai tule vakavasti otetuksi.

Annan sulle ton anteeksi, koska tää on anonyymi palsta ja minä en
        esiinny suomi24:ssa henkilönä, mutta jos ton olisit mulle nimelläni esiintyen heittänyt, noi kommentit, olisin varmaan jo räjähtänyt. Vastineen kuuluu koskea kirjoitettua asiaa. Vai menikö sun viesti vahingossa väärään paikkaan?

En suosittelisi päivystämään tämän tyyppisillä palstoilla, jos käytät kiusaamiseen tällaisia. Voinet olla myös hoidon tarpeessa, joskaan siitä minä en tiedä. Minulla - ei kiitos vain- ole mitään erityisiä luurankoja ja ystävilläni - joita ei kylläkään tällä saitilla ole, kun en tunne saittia, on varma näkemys minun persoonastani. Sinä taas et minua tunne - ja sen varsin hyvin tiedät, vaikka roikutkin kimpussani.

Keskusteluissa ei kuulu takertua yksittäisiin kommentteihin ja sitten voi olla kommentoimatta kokonaan, jollei sanallakaan osaa kirjoittaa vastinetta siitä, mistä kirjoittaja kirjoittaa.

Veikkaanpa, että näillä saiteilla on paljon, paljon, päästään pehmeämpää sakkia, kuin esim. minä. Sori.:)

• jhgjgyu
        spykolooki kirjoitti:

Ole ihan terve.

Niin ja sen verran vielä, minun vastauksissani ei ollut yhtäkään ehdollistavaa kysymystä tuossa vaiheessa, kun vastasit minulle. Eli kiusaat ja puhut paskaa kommentoinnistani, tai viestisi meni väärään paikkaan. Sen sijaan joku ruippija kirjoitti minun asialliseen vastineeseeni ketjuun kommentin, jossa päätti kaikki lauseensa kysymyksiin. Sinä vai? Sairas nettikiusaaja.

• city.finland

• AZERT

Olla oma itsensa... hyvyyksineen ja pahuuksineen... ollaakseen oma itsensa on yksilon tunnettava itsensa, omat rajansa seka kykynsa. Itse hyvaksynnan kautta avautuu ovi itsetunnon kohotukselle ja sita kautta saavutamme mahdollisen laaja kantaisen itseluottamuksen.

Ole optimisti ja katso siten tulevaisuuteen mutta myos menneisyyteen. Luurankosi on otettava kokemuksina, ei henkilokohtaisuuksina.

• eioota

No menneisyys seuraa kyllä.Itse olen tuossa pisteessä että pitäisi päästä kaikesta irti.Kun olen jo sairastunut fyysisesti ja hoitoja tehty vaik mitä.Aika tukossa olen ja taakka painaa.Olen jo itsekki alkanut uskoon et en parane ikinä enään.Moni on vaan sanonut et mun pitäisi puhua se taakka pois..no kuka jaksaa kuunella jonkun epäonnista elämän draamaa ja menetyksiä ja kun pitäisi aloittaa jo lapsuudesta.Mut jos sulla vasta psyyke heijjaa niin viel ois mahista jos ei ihan fyysisiä oireita oo.

• hmmm----

jokaisella meistä on menneisyys. ihmiselämä on kuitenkin varsin pitkä, joten noille vuosille mahtuu niin hyviä kokemuksia, opettavia kokemuksia ja virheitä, joista toivon mukaan on opittu. Kaikki kokemuksemme mitä koemme muokkaa ja kasvattaa meitä ihmisinä, hyvien ja pahojen kokemuksien kautta olemme se mikä tänäpäinä olemme. Osa oppii virheistään ja pahoista teoistaan ja katuu niitä, joka muutta ihmistä. tuolloin jos katuu täytyy olla itselle armollinen ja jatkaa elämää eteenpäin. ei menneisyyttä ei pääse pakoon, aina se seuraa mukana. mutta kyse on siinä miten sen kanssa elää. hyväksyykö ne teot ja antaa itselle anteeksi ja jatkaa elämää muuttaen käyttäytymistään vai miten.

• ensiltikärsieteenpäi

Ole päässyt yli kammottavasta avioerostani...näen vuosien jälkeen painajaisia, että exäni haluaa tappaa..jne
      Näen painajaisia viikoittain. Silti en tunne mitään exääni kohtaan, mutta jostain syystä vuodet ja aika ei vie pois tapahtumia alitajunnastani...
      Luonnollisesti uuden suhteen unelma on mahdoton, kun luottamus on mennyt toiseen sukupuoleen.

• KOTISIIVOUS

CITY-FINLAND M-V
        City-Finland on uudellamaalla toimiva yritys joka tarjoaa siivouspalveluja sekä verkkokaupan. Me tarjoamme palvelua josta olemme ylpeitä.

TARJOUS UUSSILLE ASIAKKAILLE
        Tarjoamme uusille asiakkaille ensimmäisen kuukauden siivoukset 50%:n alennuksella kilometrikorvaus 50 senttiä kilometriltä laskutuskulut 10 euroa.

Kun on kulunut kuukausi, ensimmäinen tarjous on päättynyt ja olette tyytyväisiä suorittamaamme työhön, voimme tehdä Teille vielä toisen tarjouksen. Toinen tarjous on 3kk:n siivoukset 23%:n alennuksella. Ja tässä on lisäkuluna vain laskutuslisä 10 euroa. Ja kaiken tämän lisäksi, kun olemme suorittaneet 20 siivousta, saat 21:n siivouksen täysin veloituksetta.

Tarjous koskee vain seuraavia siivoustöitä:

Toimistosiivous
        Liike/kiinteistösiivous
        Hotellisiivous
        Porrassiivous
        Kotisiivous
        Kotihoidon aputyöt
        Siivousaputyöt
        Kokeile palvelua. Jos et ole tyytyväinen palveluumme, voit heti luopua siitä ilman irtisanomisaikaa.

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous

Kertatilauksia veloitamme tuntihinnalla 30 euroa/tunti alv 23%. Minimiveloituksemme on 2 tuntia kertakäynniltä

CITY-FINLAND M-V
        City-Finland M-V suorittaa seuraavia siivoustöitä:

Porrassiivous
        Sopimussiivous
        Peruspesu
        Yrityssiivous
        Loppusiivous
        Rakennussiivous
        Rakennusaputyöt
        Kotisiivous
        Ikkunan pesu
        Remonttisiivous
        Toimistosiivous
        Muuttosiivous
        Vahaus aloille

SIIVOAMINEN - SE ON HELPPOA
        Toimintamme on pysyvää yritysten ja yksityisten kotitalouksien palvelemista. Kotitalouksille sekä yrityksille tarjoamme siivousta UUDELLAMAALLA. Palvelumme on säännöllistä ja pysyvää. Meiltä voi tilata vakituisen viikkosiivouksen (esim.joka viikoksi tai joka toiseksi viikoksi) sekä myös yksittäisiä kausi- ja erikoissiivouksia (esim. joulu- ja kevätsiivouksia, muuttosiivouksia, ikkunanpesua jne.). Räätälöimme palvelumme aina asiakkaan toiveiden mukaan. Voit itse päättää, mitä kotonasi tehdään ja kuinka usein.

Asiakaspalveluvastaavamme käy luonasi tekemässä maksuttoman kartoituskäynnin, jolloin sovitaan tehtävät työt, tuntimäärä ja käyntirytmi. Kartoituskäynti ei kuitenkaan velvoita sinua palvelun tilaamiseen. Työn suoritamme omilla siivousvälineillä ja aineilla. Tarvittaessa autamme sinua myös mielellämme aineiden ja välineiden valinnassa. Käytössämme on nykyaikaiset laitteet ja pesuaineet. Toimintamme on vastuuvakuutettu.

Kaikki CITY-FINLAND M-V:n työntekijät ovat työhönsä huolellisesti perehdytettyjä siivousalan ammattilaisia. Järjestämme tarvittaessa myös muut rakennusaikaiset lisäpalvelut kuten lattioiden suojaukset, LVI-putkien ja profiilien puhdistukset ja uudelleensuojaukset, vesivahinkojen torjunnan hoidon sekä viimeistelysiivoukset.

Erikoistunut CITY-FINLAND M-V yhtiö on jo pitkään kehottanut unohtaa pitkät ja vaikeat siivoukset ja käyttämään ammattilaisen apua. Puhdistus tehdään mestareita kaupan: onko toimistosiivous, tai kotisiivous, asiantuntijamme tekevät tilasta täysin puhtaan. Tärkein tehtävä on - Tehdä toimistosta, asunnosta tai mökistä loistavan puhdasta.. Näin ollen teemme kaikkemme, jotta Talonne tai Toimistonne on aina erinomaisen puhdas ja raikas. Voimme sanoa, että yrityksemme tarjoaa valtavan määrän etuja asiakkaille.

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous WWW.CITY-FINLAND.COM WWW.SV-AV.COM

• Hei.

Intensiivinen psykoterapia kestää keskimäärin 8 vuotta ja tällä tavoin on pyritty pölyttämään monien luurankoja pois kaapeista. Onnea matkaan.

• Eteenpäin..

Unissa tulee joskus menneitä kipeitä kokemuksia. Uni on aina samanlainen, menen entiseen työpaikkaan, jossa minua syrjitään ja hyljeksitään. Koen itsekin olevani väärässä paikassa. Mikään ei suju ja tiedän että kohta pitää lähteä, mutta en saa pomoa kiinni millään....Siihen heräänkin sitten.

Menneisyys on alitajunnassa, mutta niistä virheistä on opittu ettei enää tee samoja virheitä. Muuten se ei elämääni hallitse. Unet on kuitenkin tuskallisia, niissä käsittelee traumoja niin uskon.

• hajap

Minulla on sukulainen, joka on alkoholisti. Alkoholisoitui jo 25-vuotiaana, ja 28-vuotiaana sekoili pitkin Helsinkiä. Sitten se muutti toiseen maahan jonkun naimisissa olevan miehen luokse, ja teki vielä siihen samaan syssyyn tenavankin.
      Ongelma on se, että kun sukulaistyttö tulee lasensa ja miehensä kanssa Suomeen, pidän häntä edelleen alkoholistina. En luota pätkääkään vaan katselen niiden touhuja täällä kun kesäteatteria. Luulen, etten pääse koskaan tästä yli. Vaikutta lisää vielä se, että sukulaistyttö vieläkin valehtelee mm. menneisyytensä. Uskoisin, että alkoholistiin ei koskaan voi 100%sesti luottaa, joten menneisyys seuraa sellaisen perässä. Lapsikin tulee siitä äidin maineesta varmasti jossain vaiheessa kärsimään, jos äiti nyt ei ota ja katoa viinan perään lapsen maailmasta.

• nyt kaunis sisältäki

seuraa mukana, mutta pahoista muistoista voi toipua. Itselleenkin pitää antaa anteeksi. Itse olen yrittänyt tehdä näin ja olen myös psyykannyt itseni uskomaan, että kaikilla on ennalta määrätty polku jota kuljetaan. Meidän tehtävämme on oppia tekemisistämme, toisten tekemisistä ja joka päivä on edessämme kynnys joka pitää ylittää. Tärkeintä on antaa itselleen anteeksi. Kun siihen kukenee, elämäkin muuttuu. Rikkinäisenäkin voin olla kokonainen vaikkakin paikattu. Mutta paikat voivat ola kestäviä ja kaunistavat.

• newbranch

Muita kiinnostaa enemmä'nkin minun menneisyys. Yksikin pohtii että miksi olen muuttanut maalle. Muutto maalle oli oikeastaan elintila kysymys, eikä ollut oikein kavereitakaan kaupungissa. No täytyihän sille jotain selittää.

• homosairaudet

Skinejähän Suomessa ei ole ollut moneen vuoteen. Vai onko kaikki kaljut nahkapäitä eli skinejä?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5520
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3683
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      453
      2568
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1610
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1356
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1309
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1283
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      150
      1192
    Aihe