Hampaat tummuivat yhdessä yössä?

Järkyttynyt

Voi JÄRKYTYS! Katsoin tänään hampaiden pesun jälkeen hampaitani ja totesin, että monessa hampaassa oli selviä tummumia, sellasia ruskeita kohtia. Mulla ei koskaan ole ollut vitivalkoiset hampaat, mutta koskaan ei ole ollut tällaisia tummumiakaan. En osaa varmasti sanoa, milloin tummumat/värjäymät ovat ilmestyneet, mutta eilen en niitä ainakaan huomannut ja ainakin viikko sitten ole viimeksi tarkemmin katsonut hampaitani, eikä silloin näitä järkyttäviä tummentumia ole ollut! Tuntuu kuin ne olisivat ilmestyneet yhdessä yössä. Harjaan sähköhammasharjalla hampaani aamuisin (joo, iltaisinkin kannattaisi...). Mietin, että voiko syynä olla eilen ekaa kertaa juomani raparperimehu? Se oli aika hapanta. Vai voisiko syynä olla kortisonipohjainen astmalääke, jota olen vasta pari viikkoa käyttänyt? Tää on ihan hirveetä, näytän siltä kuin en olisi hampaita pessyt ikuisuuksiin!!! Onko jollain ideaa, mistä voi johtua, koska tämä ei todellakaan tunnu normaalilta?

3

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the_road

Aika jännä juttu.

Sen voin sanoa, ettei raparperimehu yhdestä kerrasta saa tuollaista aikaan.
      Astmalääkettä voisi ehkä syyttää, mutta todella nopeasti vaikutus olisi sitten tullut. Huuhdotko suun astmalääkkeen otettuasi? Epäilisin, että lääke on aiheuttanut värjäymiä, etenkin jos illalla (?) lääkkeen oton jälkeen hampaat on jääneet pesemättä. Parasta olisi kai ottaa iltalääkkeen perään purkka tai huuhtoa suu ja pesu sitten 30 min tämän jälkeen. Mutta jos nyt jonkun näistä keinoista jaksaisit ottaa käyttöön? Jo tulleita värjäymiä ei taida saada pois muuten, kuin hammaslääkärillä käymällä (tai jollain valkaisevalla tuotteella).

Nuo kortisonipohjaiset astmalääkkeet herkistävät myös reikiintymiselle, mutta ei se sentään noin nopeasti tapahdu.

*TheRoad*

• Järkyttynyt

Astmalääkettä otan aamuisin ja iltaisin ja aina olen huuhdellut suun sen jälkeen kahteen kertaan... Jotain ulkoista tekijää tästä haluaisin syyttää, koska muutos tapahtui niin nopeasti. Itse asiassa samaan aikaan astmalääkkeen aloituksen kanssa sain anitbioottikuurin (sekä kortisonitablettikuurin astmaan) ja tarkistelin nyt noiden lääkkeiden sivuvaikutuksia ja ko. antibiootin erittäin harvinainen sivuvaikutus on hampaiden värjäymät (tosin antibiootin vaikutus olisi pitänyt lakata n. viikko sitten) . Kävin elokuun alussa hammastarkastuksessa kolmen vuoden tauon jälkeen ja sanoivat että seuraavan tarkastukseen voi tulla sitten kolmen vuoden päästä, koska hampaat olivat niin hyvässä kunnossa, heh. Täytynee nyt harjata hampaat iltaisinkin, ettei pahemmaksi tilanne mene. Ja toivottavasti parin viikon päästä voin lopettaa astmalääkityksen kokonaan (kun ei astmaa luultavasi olekaan).

• the_road
        Järkyttynyt kirjoitti:

Astmalääkettä otan aamuisin ja iltaisin ja aina olen huuhdellut suun sen jälkeen kahteen kertaan... Jotain ulkoista tekijää tästä haluaisin syyttää, koska muutos tapahtui niin nopeasti. Itse asiassa samaan aikaan astmalääkkeen aloituksen kanssa sain anitbioottikuurin (sekä kortisonitablettikuurin astmaan) ja tarkistelin nyt noiden lääkkeiden sivuvaikutuksia ja ko. antibiootin erittäin harvinainen sivuvaikutus on hampaiden värjäymät (tosin antibiootin vaikutus olisi pitänyt lakata n. viikko sitten) . Kävin elokuun alussa hammastarkastuksessa kolmen vuoden tauon jälkeen ja sanoivat että seuraavan tarkastukseen voi tulla sitten kolmen vuoden päästä, koska hampaat olivat niin hyvässä kunnossa, heh. Täytynee nyt harjata hampaat iltaisinkin, ettei pahemmaksi tilanne mene. Ja toivottavasti parin viikon päästä voin lopettaa astmalääkityksen kokonaan (kun ei astmaa luultavasi olekaan).

" Itse asiassa samaan aikaan astmalääkkeen aloituksen kanssa sain anitbioottikuurin (sekä kortisonitablettikuurin astmaan) ja tarkistelin nyt noiden lääkkeiden sivuvaikutuksia ja ko. antibiootin erittäin harvinainen sivuvaikutus on hampaiden värjäymät (tosin antibiootin vaikutus olisi pitänyt lakata n. viikko sitten) "

Tässähän se syyllinen sitten varmaankin on. Jos ab on värjäymää aiheuttanut, niin ei ne värjäymät sillä poistu, että kuuri loppuu. Hammaslääkäri saa värjäymät poistettua.

*TheRoad*

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1682
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      203
      1322
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe