En halua tästä keskustelusta mitään vastakkainasettelua luistelijoiden ja muiden, kuten esm. minä fillarin kanssa. Tunnustan suoraan että rullaluistelu on mitä parhain liikuntamuota ja varmasti antoisa sille ken sitä harrastaa. Yksi pieni, kaino pyyntö vaan olisi näin fillaroijan suunasta. Älkää hyvät ihmiset käyttäkö luistelessanne korvakuulokeita. Tänään(kin) tuli eteen tilanne jossa kaveri veti sauvojen kanssa edessäni pyörätiellä, ei siinä mitään, saahan siellä luistella toki. Ongelma vaan tuli siinä vaiheessa kun olisin halunnut ohi...soitin kelloa, lopulta huusin kunnolla. Luiselija ei vaan kuulut mitään kun oli napit korvilla. Lopulta tein varovaisen, mutta erittäin vaarallisen ohituksen pienarta pitkin. Tulin varmasti yllätyksenä luistelijalle. Samasta syystä aikoinaan luovuin itsekkin korvakuulokeista fillaroidessani...ison tien varrella haluan todellakin tietää milloin takaa tullaan. Sanoisinpa että tämä on jo turvallisuuskysymys. Hiukka sovitellen ja toisia huomioiden mahdumme varmasti kaikki sinne pyörätielle.
Hyvät rullaluistelijat
5
1583
Vastaukset
- Sovussa
Kannanottosi on ymmärrettävä. Harrastan sekä rullailua että pyöräilyä ja olen törmännyt itsekin tähän ohitusongelmaan fillarilla kun rullailija ei kuule takana tulevaa pyöräilijää.
Samantien voin sanoa myös syyllistyneeni rullailussa juuri samaan "tientukkimiseen" kun aina samoilla lenkeillä (luisteltavat baanat vähissä) ei vaihdu kuin musa ipodissa. Se ikäänkuin tekee lenkistä kokonaisvaltaisemman kun hyvät biisit antaa vauhtia "liiankin tuttuun" lenkkiin.
Olen kyllä yrittänyt parantaa havainnointia kurkkaamalla vähänväliä vasemman olan yli jotta tuleeko sieltä ketään takana. Ongelma siinä on vuosivuodelta heikoimmiksi käyvät pyörätiet joten saa varoa missä kohtaa uskaltaa vilkaista taakse.
No fillareiden kanssa pärjää (eihän sieltä ohi tule kun kilpafillarit) mutta noi viritetyt mopot ilmestyy rinnalle vähän turhankin nopeesti ja vauhtia saattaa siinä rinnalla olla tosi paljon verrattuna käytettävään tilaan. Eiks ne Oulussa kieltäny mopoilun pyöräteillä? Sais kieltää koko maassa.
Enivei, yritetään sovussa liikkua näillä yleisillä pyöräteillä koska ei niitä ole tehty ainoastaan liikuntaa varten vaan siellä liikkuu työmatkailijaa, koululaisia ja tiesketä. Joten joustavuutta!- matkailija1
Ei ainakaan pahaa sanottavaa korvakuulokkeiden käyttäjistä. Sen olen kuitenkin huomannut, että on aina varovaisempi korvakuulokkeiden kanssa liikkuvien kanssa. Eikä ne ole aina rullistelijoita. Ei ole vielä ainakaan lähelläkään ollut tiukkoja tilanteita. Vuosien aikana se on paljon puhuva tosiseikka se. Eniten ongelmia on koirien taluttajien kanssa. Osa taluttajista pitää liian pitkällä poukkoilevan koiran talutushihnaa. He saisivat mennä toisille poluille. Osa osaa taluttaa oikein koiraa ja tiedostanut sen, että on muitakin kulkijoita. Joskus on osunut kohdalle agressiivinen pyöräilijä. Mutta tosi harvoin. Pitää tiedostaa sekin, että jotkut voi pelätä kovaa rullistelevaa menijää tiellä.
Mutta valtaosa on tottunut muihin tienkäyttäjiin ja osaavat kulkea oikein. - Rolleldog
matkailija1 kirjoitti:
Ei ainakaan pahaa sanottavaa korvakuulokkeiden käyttäjistä. Sen olen kuitenkin huomannut, että on aina varovaisempi korvakuulokkeiden kanssa liikkuvien kanssa. Eikä ne ole aina rullistelijoita. Ei ole vielä ainakaan lähelläkään ollut tiukkoja tilanteita. Vuosien aikana se on paljon puhuva tosiseikka se. Eniten ongelmia on koirien taluttajien kanssa. Osa taluttajista pitää liian pitkällä poukkoilevan koiran talutushihnaa. He saisivat mennä toisille poluille. Osa osaa taluttaa oikein koiraa ja tiedostanut sen, että on muitakin kulkijoita. Joskus on osunut kohdalle agressiivinen pyöräilijä. Mutta tosi harvoin. Pitää tiedostaa sekin, että jotkut voi pelätä kovaa rullistelevaa menijää tiellä.
Mutta valtaosa on tottunut muihin tienkäyttäjiin ja osaavat kulkea oikein.Hyvinkään Veikkarin kohdalla, kesällä -09, tuli vastaan (arviolta) lady 75 v. rotikkaa taluttaen kännykkä korvalla. Muutama metri ennen kohtaamista rotikka syöksyi minua kohti ja liukuhihna antoi mainiosti löysää. Ei siinä auttanut kun kääntää ojan suuntaan jonne sitten päädyinkin. Ei vammoja (eikä rotikka päässyt sentään kurkkuun asti).
Nousin ojasta rullat ja sauvat savessa ja mitä teki lady 75 v.? No hän jatkoi kännykkään puhumista ja rotikka katteli siinä silmät teevateina. Ei tainnut muija huomata koko sessiota?
Kohdatessa koirapartion vedän sauvat suppuun ja pyrin niin reunaan kuin mahdollista. Ikäväkyllä edel. tapauksessa se ei auttanut. Pitäisi lailla kieltää nuo periksiantavat hihnat jos niitä ei osata käyttää! - Monenlaista menijää
matkailija1 kirjoitti:
Mutta valtaosa on tottunut muihin tienkäyttäjiin ja osaavat kulkea oikein.Itse sekä rullaluistelen että talutan koiraa, en samanaikaisesti. Iltapuolesta kun koiraa taluttelee ja edessä ja takana näyttää täysin autiolta niin ei se koiran remmi kovin tiukalla ole. Aika äänettömästi paikalle sitten saattaa suhahtaa kilpapyöräilijä mutta toistaseks olen ajoissa huomannut. On kuitenkin niin, että pyöräilijät, varsinkaan kilpapyöräilijät eivät voi olettaa että normaalit jalankulkuväylät olisi tarkoitettu yli sanotaan vaikka kolmen kympin vauhdeille. Eikä ne näin varmasti oletakaan. Lähtökohtaisesti jalankulkuväylillä voi taluttaa koiraa tai ajaa kilpapyörällä joten ymmärrystähän tuo vaatii puolin ja toisin. Luistimilla suurin ongelma minulla on ollut sauvojen kanssa luistelevien ohittaminen koska vievät niin paljon tilaa eivätkä välttämättä lopeta sauvojen käyttöä vaikka tulevat ohitetuksi. No ei tuokaan mikään iso ongelma ole ollut.
Itsellenikin kävi eräänä tämän kesän iltana luistellessani siten, että toimin juuri kuten nimimerkki Rolleldog tossa alla: koiria taluttavia kohdatessani hiljennän hieman ja ohjaan ajolinjan toiseen laitaan. Niin tuollakin kerralla. Kuitenkin just taluttajan ja koiran kohdalla hyökkäsi remmissä oleva sileäkarvainen noutaja kohti, joudun ohjaamaan pientareen kautta juuri ja juuri pystyssä pysyen ja koira ei päässyt kosketusetäisyydelle. Liekö se ois mitään tehnykään. Siinä oli varmaan sen lenkin korkein syke. Noin 600m tämän jälkeen kuitenkin tulee lisää: vastaan tulee keskikokoinen valkoinen rotevan oloinen koira ilman taluttajaa. Siinä vaiheessa tuli kyllä mieleen että mitäs nyt. Mitään ei ollut tehtävissä. Mutta eipä se koirakaan sitten jostain syystä välittänyt vaikka rullilla olin ja vauhtia oli.
- moi vaan
Yhteistyö, toisten huomioiminen, käden heilautus ja kaikille hyvä fiilinki!
Lähäden juuri lenkille ja pitkälle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446