Armeija

Armeijan on noussut taas julkisuudessa pinnalle, kun Siilasvuon johdolla tehtiin uusi selonteko. On ehdotettu, että jotkut kävisivät vain 4 kuukauden intin.

Kysymys siis kuuluu, että miten armeija on vaikuttanut elämääsi tai asenteisiisi? Uskotko, että siitä on ollut hyötyä itsellesi tai yhteiskunnalle vai pelkkää kulua ja ajanhukkaa?
61605
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 61

Vanhimmat

parempi että osa penskoista on vähän aikaa muualla räkimässä ja kiroilemassa, ihan sama millä tekosyyllä

Äänestä
  • Aloittaja

Faija aikoinaan ihmetteli, kun mustalaiset toivat poikansa puntikselta takaisin varuskunnan portille. Selvisi, että perhe menetti sotilasavustuksen, kun poika oli velvollisuutta karussa. ;-)

Ps. Sinussa olisi ilmiselvää komppanian vääpelin ainesta. Mikset ole hakeutunut?

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Faija aikoinaan ihmetteli, kun mustalaiset toivat poikansa puntikselta takaisin varuskunnan portille. Selvisi, että perhe menetti sotilasavustuksen, kun poika oli velvollisuutta karussa. ;-)

Ps. Sinussa olisi ilmiselvää komppanian vääpelin ainesta. Mikset ole hakeutunut?

kävikin armeijassa ja siinä oli kai sellainen ongelma, että siellä oli jo valmiina yksi vääpeli.

Olen kyllä ihan hyvä ammuskelemaan, mutta henkilökohtainen reviirini on suuri. Toisin sanoen tarvitsen itselleni koko kasarmin, koska haluan olla rauhassa.

Armeija harkitsee työpaikkaneuvottelujen jatkoa.

Äänestä

Armeija ei ole vaikuttanut elämääni tai asenteisiini millään tavalla, paitsi olemassaolollaan. Mutjoo, kuulostaahan koi kivalta: neljän kuukauden sivari.

Äänestä
  • Aloittaja

Sivari olisi vissiin edelleen tuplasti pidempi. Luulisin ainakin tietäen nykyiset päättäjät.

Äänestä

Sivari olisi vissiin edelleen tuplasti pidempi. Luulisin ainakin tietäen nykyiset päättäjät.

Eikös Haloska ottanut kantaa asiaan? Mutta jattele totaalikieltäytyjiä: 2 kk linnassa ja sillä selvä.(aiheetta tosin, mutta kun fasistisessa valtiossa eletään, niin)

Äänestä

..koe armeijaa välttämättömänä... tappaa osaa aseilla ilman opetustakin.... ja miten vaikutti elämään...hmm... tukka oli hetken aikaa lyhyt....=)

Äänestä
  • Aloittaja

Oliko se mielestäsi positiivinen vai negatiivien kokemus?

Äänestä

• aseilla tappamisesta tulee paljon tehokkaampaa !11!11

Äänestä

• Aloittaja

suomilisko kirjoitti:

aseilla tappamisesta tulee paljon tehokkaampaa !11!11

Minä tosin suosisin ydinpommeja, vaikka Rouva Ratikka japanilaisena suvaitseekin historiaan vedoten olla eri mieltä.

Äänestä

Minä tosin suosisin ydinpommeja, vaikka Rouva Ratikka japanilaisena suvaitseekin historiaan vedoten olla eri mieltä.

on tiettyä vaikuttavuutta kyllä.

Minä uneksin usein sissisotaa, se on lempi torkahtamisuneni. Suunnittelen erilaisia ansoja ja muuta, tiedäthän. Jostain syystä harrastan ainoastaan talvisotia.

Äänestä

....että suoritin sen velvollisuutena ukkia kohtaan ( sotaveteraani) .... koska se mitä he kokivat ja näkivät niin siihen verrattuna armeija on leikkikoulu. Tekeekö armeija miehistä sotilaita.... ei... sillä pelko astuu kuvaan vasta kun luoteja lentelee ympärillä oikeasti... siihen ei voi juurikaan realistisesti kouluttautua. Tiedän ukin kertomana kuinka kovanaamainen upseerismies sortui henkisesti kentällä....ja tavallinen kouluttamaton 17 vuotiaana värvätty miltei kouluttamaton poika pelasti hänet.... hänellä kesti pää.... =)

Äänestä

ole aika raskaita kantaa jos vertaa vaikka kevyeen kertasinkoon?

Äänestä

• suomilisko kirjoitti:

aseilla tappamisesta tulee paljon tehokkaampaa !11!11

....sanon minä... ei toteutunut minun kohdalla juurikaan.... jos ei lueta mukaan erikoisaseita ( heittimet jne ) .... =)

Äänestä

• UPDATE_6788530 kirjoitti:

....sanon minä... ei toteutunut minun kohdalla juurikaan.... jos ei lueta mukaan erikoisaseita ( heittimet jne ) .... =)

sinä voit sitten hoitaa kenttäkeittiötä

Äänestä

• Aloittaja

UPDATE_6788530 kirjoitti:

....että suoritin sen velvollisuutena ukkia kohtaan ( sotaveteraani) .... koska se mitä he kokivat ja näkivät niin siihen verrattuna armeija on leikkikoulu. Tekeekö armeija miehistä sotilaita.... ei... sillä pelko astuu kuvaan vasta kun luoteja lentelee ympärillä oikeasti... siihen ei voi juurikaan realistisesti kouluttautua. Tiedän ukin kertomana kuinka kovanaamainen upseerismies sortui henkisesti kentällä....ja tavallinen kouluttamaton 17 vuotiaana värvätty miltei kouluttamaton poika pelasti hänet.... hänellä kesti pää.... =)

Menisitkö armeijaan, jos olisit nyt parikymppinen eikä olisi pakko? Tai kannatatko palkka-armeijaa? Tai peräti puolustusvoimien lakkauttamista?

Äänestä

• ....... kirjoitti:

ole aika raskaita kantaa jos vertaa vaikka kevyeen kertasinkoon?

aina logistiikaongelmia, tai laajasti nähtynä koko sotatilanne tarkoittaa yhtä kuin logistiikkahaaste.

Miksei muuten enää käytetä katapultteja? Jos ei muuta niin ainakin piristäisivät.

Äänestä

• Aloittaja

suomilisko kirjoitti:

on tiettyä vaikuttavuutta kyllä.

Minä uneksin usein sissisotaa, se on lempi torkahtamisuneni. Suunnittelen erilaisia ansoja ja muuta, tiedäthän. Jostain syystä harrastan ainoastaan talvisotia.

Minä aina nukutan itseni ajatellen seksiä. Tavat itse kullakin. ;-)

Äänestä

Menisitkö armeijaan, jos olisit nyt parikymppinen eikä olisi pakko? Tai kannatatko palkka-armeijaa? Tai peräti puolustusvoimien lakkauttamista?

....menisin...kunnioitan ja olen nöyrä veteraaneja kohtaan... ja olen myös valmis kuolemaan itseni, läheisteni ja isänmaan puolesta tarvittaessa...näin olen valassa vannonut.... =) Puolustusvoimat on hyvä asia kun sota uhkaa...mutta miksi valmistautua sotaan jonka ajan kohtaan ja reaktiovirtaan ei voi valmistautua. Jos nykyisin syttyy sota... luulen että se on hieman erilaista hulinaa kuin aikoinaan. Normaalin kiväärimiehen laskennallinen elinaika on varmaan n. 10- 30 sekuntia... =)

Äänestä

Minä aina nukutan itseni ajatellen seksiä. Tavat itse kullakin. ;-)

hyvä uni syntyy juonitellen

Äänestä

• suomilisko kirjoitti:

....en kuulu siihen ryhmään vaan....tiedän kyllä miltä puolukanlehti näyttää alta päin...... =)

Äänestä

....en kuulu siihen ryhmään vaan....tiedän kyllä miltä puolukanlehti näyttää alta päin...... =)

muuten kuinka päin sitä kivääriä pidellään?

Äänestä

• suomilisko kirjoitti:

...puuhastellut aseiden parissa jo 15 v alkaen....joten se tarkkuus ja taito ampua oli minulla kauan ennen armeijaa.... kaikki valiot olivat helppo kuin heinän teko.... mutta sinkoja ja heittimiä nyt harvalla on kotonaan... =)

Äänestä

...puuhastellut aseiden parissa jo 15 v alkaen....joten se tarkkuus ja taito ampua oli minulla kauan ennen armeijaa.... kaikki valiot olivat helppo kuin heinän teko.... mutta sinkoja ja heittimiä nyt harvalla on kotonaan... =)

ihmeen taito ja tarkkuus

Äänestä

• suomilisko kirjoitti:

muuten kuinka päin sitä kivääriä pidellään?

...sinulle että.... ammun tarvittaessa omenan pääsi päältä 25 m päästä.... jousella... =))

Äänestä

• suomilisko kirjoitti:

ihmeen taito ja tarkkuus

...kuulut koskaan tarkka-ampujasta? ..... =))))

Äänestä

...sinulle että.... ammun tarvittaessa omenan pääsi päältä 25 m päästä.... jousella... =))

onko sinulla taljajousi?

Äänestä

...kuulut koskaan tarkka-ampujasta? ..... =))))

olen.

Siis harrastat mieluummin juonittelevaa ammuntaa kuin silkkaa räimintää?

Äänestä

• suomilisko kirjoitti:

onko sinulla taljajousi?

...sekä vastakaari.... 90 ja 75 lbs.... =)

Äänestä

• suomilisko kirjoitti:

olen.

Siis harrastat mieluummin juonittelevaa ammuntaa kuin silkkaa räimintää?

....en ole laumaeläin... =)

Äänestä

Oli sekä negatiivinen että positiivinen kokemus.Minulle on ollut koko ikäni selvää,että asevelvollisuus tulee suorittaa.
    Negatiivista minulle henkilökohtaisesti armeijassa oli se mikä monelle muulle palvelustoverille näytti olevan positiivista.
    Nimittäin se että minusta koulutettiin Pasi-panssariajoneuvon ajaja/johtaja.Sen jälkeen hommat muuttuivat löysiksi pasikuskeja ei huolittu taisteluharjoituksiin,ammuntoihin,marsseille jne. Vaan he ajoivat Pasia ja kuskasivat muita varusmiehiä nauttien pakollisista kuuden tunnin yöunista ja muista löysäilyistä paistellen nuotiolla makkaraa ja juoden sotilaskodissa kahvia,kun oikeat sotilaat suorittivat "oikeaa inttiä".
    Komppanian vaunumiesten joukossa minä näytin olevan ainoa jota tämä järjestely otti päähän.Olisi pitänyt vaan olla alokaskauden haastattelussa hiljaa C-luokan ajokortista.

4 kuukauden armeija mikä se sellainen on,kuuteen kuukauteen aikoinaan tiivistetty ja sitä kautta tehostettu palvelus oli vielä järkevä ja tervetullut uudistus.
    Minulle armeija merkitsee edelleen jokamiehen velvollisuutta ja jonkinlaista aikuistumisriittiä matkalla pojasta mieheksi,vaikka empiirisen kokemukseni perusteella voin sanoa ettei siellä nykyään enää tehdä miehiä.Pahimmillaan se paikka voi opettaa jonkun ammattipinnariksi ja parhaimmillaan se edelleen tekee jostain henkilöstä miehen.
    Omaan elämääni se ei vaikuttanut juuri millään lailla menin palvelukseen ja suoritin sen,vaikka se edellämainitusta syystä oli pieni pettymys en kuitenkaan kadu sitä että vietin yhdeksän kuukautta elämästäni armeijassa ja voisin värväytyä vaikka uudelleen jos se olisi mahdollista.
    En kannata palkka-armeijaan siirtymistä asevelvollisuus armeijan etuna edelleen on se että reservin ylläpito on halvempaa kuin huomattavasti pienemmän palkka-armeijan ylläpito.Reservi tuo myös kriisitilanteessa käytettäväksi huomattavasti enemmän sellaista osaamista siviiliammattien alueilta jota ei palkka-armeija kykene tarpeeksi nopeasti tuottamaan kriisitilannetta varten.Ja vastoin yleistä luuloa on todennäköisempää että palkka-armeijaan värväytyisi huonompaa ainesta jolla ei ole motivaatiota kouluttautua siviilissäkään mihinkään suuntaa vaan valitsisivat sinänsä helpon vaihtoehdon mennä armeijan palkkalistoille,tästähän löytyy hyvää esimerkkiä usa:sta jossa miehistöaineksen laatu kuuluu olevan vähän mitä sattuu.

Äänestä

....en ole laumaeläin... =)

nämä palstalaiset sitten sulle edustaa?

kalja 15
    sauna 20
    lampi 3

Äänestä

...sekä vastakaari.... 90 ja 75 lbs.... =)

addiktoiva harraste

Äänestä

• suomilisko kirjoitti:

addiktoiva harraste

....nuolen napaosuman tuntee jo silloin kun nuoli on irronnut nuolihyllyltä.... ensi kesänä siirryn vaistoammuntaan myös... tekniikka alkaa olla nyt 10 vuoden jälkeen hallussa suurinpiirtein... = )

Äänestä

• relaxed kirjoitti:

nämä palstalaiset sitten sulle edustaa?

kalja 15
    sauna 20
    lampi 3

...muuta kuin kirjaimia ruudulla.... yhtä lukuun ottamatta.... =)

Äänestä

...muuta kuin kirjaimia ruudulla.... yhtä lukuun ottamatta.... =)

mä uskon, että me edustetaan sulle sitä laumaa. Voin olla väärässä uskossa, mutta mulle sillä ei ole niinkään väliä.

Äänestä

....nuolen napaosuman tuntee jo silloin kun nuoli on irronnut nuolihyllyltä.... ensi kesänä siirryn vaistoammuntaan myös... tekniikka alkaa olla nyt 10 vuoden jälkeen hallussa suurinpiirtein... = )

Metsästänyt jousella?

Äänestä

laisinkaan osu jousella. Tai osun minä johonkin, mutta en mihinkään mihin oli tarkoitus.

Jos nyt oikeasti pitäisi ampua omena jonkun päälaelta, niin todennäköisesti jäisin ilman murhasyytettä. Onhan siinä sitä luuta ja muuta turhaa ennen kuin mennään otsolohkoon. Korvatkin ovat vain turha evoluution jäänne.

Äänestä

• suomilisko kirjoitti:

laisinkaan osu jousella. Tai osun minä johonkin, mutta en mihinkään mihin oli tarkoitus.

Jos nyt oikeasti pitäisi ampua omena jonkun päälaelta, niin todennäköisesti jäisin ilman murhasyytettä. Onhan siinä sitä luuta ja muuta turhaa ennen kuin mennään otsolohkoon. Korvatkin ovat vain turha evoluution jäänne.

jousella ladon seinään...jos olen ladon sisällä.Eli en hallitse sitä lajia lainkaan.
    Pistoolilla osun vielä 25 metrin päästä 10cmx10cm mustaan ruutuun helpostikin.

Äänestä

• almasty kirjoitti:

Metsästänyt jousella?

...ja vain jousella.... luovuin jonkun aikaa sitten kaikista ruutiaseista.... paitsi yhdestä... =)

Äänestä

• almasty kirjoitti:

jousella ladon seinään...jos olen ladon sisällä.Eli en hallitse sitä lajia lainkaan.

eniten pistoolista

Äänestä

• almasty kirjoitti:

...minulla oli 357 magnum aikoinaan... ja nyt ammun jousella tarkemmin 25 metriin kuin 357 ;lla aikoinaan 20 m päähän ( vapaaltya kädeltä ) .... tosin silhuettiasennossa sillä sitten tarkkuus kasvoi ja joskus reisilihas lämpeni.... =)

Äänestä

• suomilisko kirjoitti:

eniten pistoolista

Minkä takia upseereilla on pistoolit rintamalla? Että ne voi ampua taaksepäin rynnivän pelkurin helpommin.

Äänestä

...minulla oli 357 magnum aikoinaan... ja nyt ammun jousella tarkemmin 25 metriin kuin 357 ;lla aikoinaan 20 m päähän ( vapaaltya kädeltä ) .... tosin silhuettiasennossa sillä sitten tarkkuus kasvoi ja joskus reisilihas lämpeni.... =)

Legendaarinen 22cal margolin.Baikal on muuten lopettanut sen valmistamisen.

Äänestä

• almasty kirjoitti:

Oli sekä negatiivinen että positiivinen kokemus.Minulle on ollut koko ikäni selvää,että asevelvollisuus tulee suorittaa.
    Negatiivista minulle henkilökohtaisesti armeijassa oli se mikä monelle muulle palvelustoverille näytti olevan positiivista.
    Nimittäin se että minusta koulutettiin Pasi-panssariajoneuvon ajaja/johtaja.Sen jälkeen hommat muuttuivat löysiksi pasikuskeja ei huolittu taisteluharjoituksiin,ammuntoihin,marsseille jne. Vaan he ajoivat Pasia ja kuskasivat muita varusmiehiä nauttien pakollisista kuuden tunnin yöunista ja muista löysäilyistä paistellen nuotiolla makkaraa ja juoden sotilaskodissa kahvia,kun oikeat sotilaat suorittivat "oikeaa inttiä".
    Komppanian vaunumiesten joukossa minä näytin olevan ainoa jota tämä järjestely otti päähän.Olisi pitänyt vaan olla alokaskauden haastattelussa hiljaa C-luokan ajokortista.

4 kuukauden armeija mikä se sellainen on,kuuteen kuukauteen aikoinaan tiivistetty ja sitä kautta tehostettu palvelus oli vielä järkevä ja tervetullut uudistus.
    Minulle armeija merkitsee edelleen jokamiehen velvollisuutta ja jonkinlaista aikuistumisriittiä matkalla pojasta mieheksi,vaikka empiirisen kokemukseni perusteella voin sanoa ettei siellä nykyään enää tehdä miehiä.Pahimmillaan se paikka voi opettaa jonkun ammattipinnariksi ja parhaimmillaan se edelleen tekee jostain henkilöstä miehen.
    Omaan elämääni se ei vaikuttanut juuri millään lailla menin palvelukseen ja suoritin sen,vaikka se edellämainitusta syystä oli pieni pettymys en kuitenkaan kadu sitä että vietin yhdeksän kuukautta elämästäni armeijassa ja voisin värväytyä vaikka uudelleen jos se olisi mahdollista.
    En kannata palkka-armeijaan siirtymistä asevelvollisuus armeijan etuna edelleen on se että reservin ylläpito on halvempaa kuin huomattavasti pienemmän palkka-armeijan ylläpito.Reservi tuo myös kriisitilanteessa käytettäväksi huomattavasti enemmän sellaista osaamista siviiliammattien alueilta jota ei palkka-armeija kykene tarpeeksi nopeasti tuottamaan kriisitilannetta varten.Ja vastoin yleistä luuloa on todennäköisempää että palkka-armeijaan värväytyisi huonompaa ainesta jolla ei ole motivaatiota kouluttautua siviilissäkään mihinkään suuntaa vaan valitsisivat sinänsä helpon vaihtoehdon mennä armeijan palkkalistoille,tästähän löytyy hyvää esimerkkiä usa:sta jossa miehistöaineksen laatu kuuluu olevan vähän mitä sattuu.

Jenkkiarmeijan miehistön on syytä ollakin pohjasakkaa, kun ne on maaleja ... 'take one for the team' ja kun vihollinen paljastaa itsensä ampumalla yhden 'redneckin'... itse on piru irti. En haluaisi missään olosuhteissa olla eri puolella serkkupoikien kanssa.

Äänestä

• almasty kirjoitti:

Legendaarinen 22cal margolin.Baikal on muuten lopettanut sen valmistamisen.

...ja tarkka ase.... minulla on 22 cal bernardelli p6 .... =)

Äänestä

• UPDATE_9155111 kirjoitti:

Jenkkiarmeijan miehistön on syytä ollakin pohjasakkaa, kun ne on maaleja ... 'take one for the team' ja kun vihollinen paljastaa itsensä ampumalla yhden 'redneckin'... itse on piru irti. En haluaisi missään olosuhteissa olla eri puolella serkkupoikien kanssa.

Totta tuokin.Luulisin kuitenkin että armeijan helppo elämä vetää juuri puoleensa laiskaa pohjasakkaa.
    Maailma jossa ainakaan rauhan olosuhteissa tarvitse välttämättä osata muutakuin sanoa kyllä herra kersantti.
    Imee juuri surkeimman aineksen puoleensa.

Äänestä

• V.Zaitsev kirjoitti:

http://www.goarmy.com/downloads/games.html

Nähnyt elokuvan vihollinen porteilla?
    Kertoo Zaitsevista Ja Majuri König nimisen Saksalaisen tarkka-ampujan kaksintaistelusta Stalingradissa.
    Tosin totuus on se että vaikka Zaitsev olikin todellinen henkilö Köng ei sitä ollut.Vaan hän oli propaganda koneiston luomus joka keksittiin,jotta puna-armeijan miehistölle voitiin luoda innoittava tarina punasankarista joka taisteli kettumaista vastustajaa vastaan.
    Siitä huolimatta tämä tarina on elänyt sitkeästi ja jotkut sotahistorioitsijatkin ovat kirjottaneet sen olevan totta.

Äänestä

opin ampumaan, miinoittamaan, heittämään kranaatteja yms joilla pystyy saamaan toiselta ihmiseltä hengen pois.
Lisäksi opin ensiapua, suunnistusta sekä käytännön asioita kuten polkupyörän/suksien huoltoa.
Ensimmäisiä asioita en onneksi ole tarvinnut, mutta armeijassa herännyt kiinnostus ensiapuun on kyllä
auttanut muita kanssaihmisiä armeijan jälkeen.
Kuntoilun aloitin myös armeijan jälkeen. Asenteista nyt ehkä selkeiten on korostunut yhteistyön merkitys.
Aika kultaa muistot joten sanotaan että plussalle meni. :)
Minä olen nykyisen systeemin kannalla, toki niin että varuskuntaverkostoa pienennetään ja jatkokoulutusta/kertauksia lisätään. Lisäksi en halua maksaa enempää veroa jotta täällä pystyttäisiin pitämään kallista palkka-armeijaa.

Äänestä

luotua armeijassa melko hyvän verkoston. Osan kanssa tehdään yhteistyötä vielä tänäkin päivänä. Jos noin niinku pelkästään BKT:n kannalta asiaa ajattelen.

Ajanhukkaa se ei missään nimessä ollut.

Äänestä

ihan hyvin ton 4kk. 8 kk ja en oppinut mitään mitä ei olis oppinut 4 kuukaudessakin. Morttikausi 1kk 2 kk erikoista, se riittäis mun mielestä.

Äänestä

perkele lopettakaa minut hetinyt suosiolla!

asiaan kommentoiden *hik* kuiteski.. minä haluun edelleen armeijaan pilaamaan sen koko yhteiskunnan nimittäin eihän ne sinne naisia hyväksy, siis nää "toverit" joka on miehiä enimmäkseen.. hoitakoot sitte hommansa. :D

mikä on ratikan oma vastaus? en jaksanu käydä näitä kaikkia läpi.

Äänestä
  • Jos kerran tahdot,vai haluatko oikeasti?
    Mä olen aina kannustanut asiasta kiinnostuneita naisia suorittamaan asepalveluksen.

Äänestä

• almasty kirjoitti:

Jos kerran tahdot,vai haluatko oikeasti?
    Mä olen aina kannustanut asiasta kiinnostuneita naisia suorittamaan asepalveluksen.

mun lopettaminen vai mun tahtominen armeijaan? :)

yläasteesta asti oon sinne halunnu joten ei tarvi enempää vissiin sanoa, kaikista miehistäkään ei löydy samanlaista sisua mitä minustaki vois löytyä, muuten vaan valittaa että yhyy tahon kotiin en saakkaan päivittäistä mitähaluankaan ateriaani ja kaiken päätteeksi joudun ryömiin metsässä joka sekoittaa mun letin. ne ei vaan tajua että meistäki vois olla tosi iso hyöty tarpeen tullen ja silti valittaa kuinka on niin väärin ettei naisille oo intti pakollista. voihan saatana.

Äänestä

• eifjeiwpj kirjoitti:

mun lopettaminen vai mun tahtominen armeijaan? :)

yläasteesta asti oon sinne halunnu joten ei tarvi enempää vissiin sanoa, kaikista miehistäkään ei löydy samanlaista sisua mitä minustaki vois löytyä, muuten vaan valittaa että yhyy tahon kotiin en saakkaan päivittäistä mitähaluankaan ateriaani ja kaiken päätteeksi joudun ryömiin metsässä joka sekoittaa mun letin. ne ei vaan tajua että meistäki vois olla tosi iso hyöty tarpeen tullen ja silti valittaa kuinka on niin väärin ettei naisille oo intti pakollista. voihan saatana.

On sitten estänyt,muutaman vuoden päästä alat olla liian vanha että sinua sinne huolittaisiin.
    Siis nyt olet jotain 23? yläikärajahan muistaakseni on 28.Ja aika laukkaa äkkiä joten kannattaa mennä eikä meinata.
    Joo sisukkaat naiset kuuluvat sinne ennemmin kuin nössöt miehet.

Äänestä

• almasty kirjoitti:

On sitten estänyt,muutaman vuoden päästä alat olla liian vanha että sinua sinne huolittaisiin.
    Siis nyt olet jotain 23? yläikärajahan muistaakseni on 28.Ja aika laukkaa äkkiä joten kannattaa mennä eikä meinata.
    Joo sisukkaat naiset kuuluvat sinne ennemmin kuin nössöt miehet.

pitäis olla jo pistäny hakemuksetki niinku ollaan jo muutenki hoputettu.. mutta myönnän olevani sen verran kummiski pinnallinenki etten millään malttais luopua tietyistä asioista jotka pitäis.. joten oon pitkittäny. tiiän, kuulostaa tyhmältä. sitte toisekseen on muutenki tää paniikkihäiriöplaaplaa ja muu paska niin ruvennu silleen jo miettiin että ehkä koko intti ois vaan unelmaa.

Äänestä

• eifjeiwpj kirjoitti:

pitäis olla jo pistäny hakemuksetki niinku ollaan jo muutenki hoputettu.. mutta myönnän olevani sen verran kummiski pinnallinenki etten millään malttais luopua tietyistä asioista jotka pitäis.. joten oon pitkittäny. tiiän, kuulostaa tyhmältä. sitte toisekseen on muutenki tää paniikkihäiriöplaaplaa ja muu paska niin ruvennu silleen jo miettiin että ehkä koko intti ois vaan unelmaa.

Paniikkihäiriö on kyllä jo ongelma tuolle haaveelle.

Äänestä

• almasty kirjoitti:

Paniikkihäiriö on kyllä jo ongelma tuolle haaveelle.

muttei este.

Äänestä

vähentää asevelvollisuuden neljään vuoteen heti, kun venäläisetkin niin tekevät. Nykyäänhän ei armeijaa tarvitse enää ollenkaan, mut perinnesyistä ja vaikka kansallisena munanjatkeena, pitäydemme vanhassa mallissa.

No, olihan se armeija aivan hieno kokemus ja näin jälkeen päin on hienoa, että se on käynyt.

Äänestä

vaikuttanut mun elämään ja asenteisiin monella tavalla, useinkin mutkan kautta kääntäen, koska olen entinen sivari, joka on myöhemmin kääntänyt takkinsa.

Armeija pakotti mut aikoinaan tutkimaan ja opiskelemaan olemustaan ja ylimalkaan valtaa, institutionaalista välivaltaa ja niidenen perusteita. Se ohjasi mut lueskelemaan kaikenlaista muutakin, mihin en ehkä olisi muuten tutustunut.
Sivarina mulle ei tietenkään kertynyt kokemusta armeijasta, mutta sen sijaan sain kokemusta huonosti järjestetyn siviilipalvelusinstituution turhuudesta sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta.. Se sai mut pohtimaan myös armeijaa eri näkökulmasta.

Mutta pakko vastata kysymykseen jota et kysynyt: 4 kk:n asepalvelus kuulostaa huonolta idealta.
Uskon että siinä ajassa ehditään kouluttaa asevelvolliset käyttämään niitä tai näitä laitteita, siis tekniset taidot, mutta en usko siinä ajassa ehditän "kasvattaa sotilaita", mitä se tarkoittaakaan.
Vertaan asiaa ammattikoulutukseen: monien ammattien tekniset taidot voidaan opettaa hyvin lyhyessä ajassa. Mutta ihmisestä ei tule ammattilaista pelkillä teknisillä taidoilla. Se edellyttää henkistä kasvua siihen rooliin ja kasvamista toimintaympäristöihin. Näitä asioita ei voi kiirehtiä, vaan ne syntyvät ajassa.
Minä en tietenkään tiedä mikä olisi sopiva kypsymisaika sotilaan rooliin. Mutta jos Puheloinen arvelee että 4 kuukautta ei riitä esim ryhmänä toimimisen oppimiseen, niin Puheloinen juttelee samansuuntaisista asioista.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Armeijan on noussut taas julkisuudessa pinnalle, kun Siilasvuon johdolla tehtiin uusi selonteko. On ehdotettu, että jotkut kävisivät vain 4 kuukauden intin.

Kysymys siis kuuluu, että miten armeija on vaikuttanut elämääsi tai asenteisiisi? Uskotko, että siitä on ollut hyötyä itsellesi tai yhteiskunnalle vai pelkkää kulua ja ajanhukkaa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu