Missio: Irlanti.

Kyllästynyt Suomeen?

Elikkäs... olen jo pitemmän aikaa halunnut laajentaa työkokemustani ulkomaille ja nyt (Jenkkien, Englannin, Etelä-Euroopan ja Austraalian välisen pohdinnan jälkeen) tulin siihen tulokseen että haluan Irlantiin.
En ole ikinä edes käynyt ko. maassa (mutta se on tarkoitus hoitaa pois alta heti ensikuussa), joten kaikki mahdollinen nippelitieto maasta, tavoista, tyylistä, asuinalueista, kansalaisista, turvallisuudesta, asunnon/työpaikan hankkimisesta ynnä muista "jokapäiväisistä" asioista on tervetullutta!
Työkseni puuhailen baaritiskin takana, ja koska maassa on vahva olut- ja siiderikulttuuri, se kai selittää osan viehätystäni, joten jos jollakulla on vielä erikseen saman alan kokemusta ko. maasta, niin se on enemmän kuin tervetullutta!

10

1190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dublinia nähnyt

      Itse asun Dulinissa ja Irlanti muutenkin tuttu paikka. Sen ohjeen voin antaa, että nyt tullessa joudut kilpailemaan siitä työpaikastasi avain toisella tavalla kuin vaikka 3 vuotta sitten. Tähän on parikin syytä. Työttömyys on kasvanut Dublinissa ja Irlannissa muutenkin todella rajusti viimeisen 2 vuoden aikana. Toiseksi baari työntekijät joutuvat täällä kilpailemaan itäeuroopasta tulevan työvoiman kanssa, joka tekee töitä alle minimi palkan(muistaakseni 8.6e/tunti).

      Hyviä puolia nykytilanteessa: Irlanti ja ennen kaikkea Dublin ovat nyt paljon halvempia kuin 2-3 vuotta sitten. Varsinkin asumisessa, mutta myös sähkö, autot ja ruoka on halventunut. Toisekseen verot ovat varsin kevyet. Itse maksan noin 46000e/vuosituloista IT alalla noin 23% veroa ja sosiaaliturvamaksuja. Tyttöystäväni ei 25000e/vuosi tulosta maksa veroja juuri lainkaan. Tämä tax credittien takia, kannattaa ottaa heti selvä irlannin varsin monimutkaisesta verotuskäytännöstä(www.revenue.ie) ettei mene maksamaan liikaa. Esim. Osa vuokrasta on vähennyskelpoista, samaan tapaan kuin asuntolainasta. Itse asun nykyään omistusasunnossa, jonka vastaikään hankin todella pilkkahintaan.

      Periaatteessa maksavat palautuksia, mutta olen kahdesti maksanut ylimääräistä täällä eikä verottaja niitä täällä todellakaan palauttanut ainakaan kaikkia ennen kuin lakimiehen avulla. Alhaisissa veroissa on myös se huono puoli, että terveydenhoito, koulutus ja eläke on itse maksettava. Itse mm. maksan noin 200e(jälleen vähennyskelpoista) kuussa eläkettä työnantaja tähän 300e(verovapaa) lisää. Eläkerahat voi nostaa 55v jälkeen tai kun muuttaa maasta halutessaan(alle 55v jää ilman työnatajan maksamaa osaaja alle 2 vuotta sitten maksetusta osasta tulevat verot maksuun takautuvasti). Tämän lisäksi maksan noin 100e kk kattavasta sairasvakuutuksesta.

      Töitä löydät vaikka www.jobs.ie (irlannin työkkäri sivu) tai www.gumtree.ie (epämääräisempien työnantajien suosiossa) tai miljoonalta rekryfirmalta joita täältäkin löytyy. Töitä tehdäksesi laillisesti tarvitset PPS(sosiaaliturvatunnus) numeron jonka saa lähimmästä sosiaalitoimistosta. Et voi sitä tosin hakea ennen kuin sinulla on osoite irlannissa.

      Kirjoittaisin lisää jos ehtisin mutta laita palstalle viesti jos tarvitset lisäohjeita ja mistä niin vastailen huomenissa. Irlanti suomi seuralta löydät myös hyvän linkkihakemiston irlannista: www.irfinsoc.com/sisin/8irltieto.html

      • Kyllästynyt Suomeen.

        Tuossa oli jo enemmän tietoa kuin mitä uskalsin toivoa - kiios siitä!
        Osaisitko vielä kertoa, mistä tai mitä kautta Irlannista (esim. juuri Dublinista) kannattaisi lähteä etsimään (vuokra)asuntoa?
        Eli onko esim. netissä olemassa luotettavaa asunnonvälitys-sivustoa tai..?


      • Irlannissa asuva
        Kyllästynyt Suomeen. kirjoitti:

        Tuossa oli jo enemmän tietoa kuin mitä uskalsin toivoa - kiios siitä!
        Osaisitko vielä kertoa, mistä tai mitä kautta Irlannista (esim. juuri Dublinista) kannattaisi lähteä etsimään (vuokra)asuntoa?
        Eli onko esim. netissä olemassa luotettavaa asunnonvälitys-sivustoa tai..?

        Nó,

        Omasta mielestäni paras on www.daft.ie on paras tuohon. Asunnosta oleviin kuviin ei kyllä voi siinäkään täysin luottaa. Äläkä vuokraa näkemättä.


    • irlannissa ennen

      Irlantiin kun menee, niin melkein suosittelen, että hankkii majoituksen johonkin hotelliin tai hostelliin ensimmäisiksi päiviksi. Sitten kun löydät vuokra-asunnon ja olet allekirjoittanut landlordin kanssa vuokrasopimuksen, sitten voit hakea irlantilaista sosiaaliturvanumeroa, eli PPS-numeroa, jota voi hakea itselleen paikallisista PPS-toimistoista, joita on muutamia Dublinin alueella. PPS-numero pitää hakea oman alueen PPS-toimistosta, eli jos muutat dublin-2 -alueelle, pitää PPS -numero hankkia Dublin-2:n PPS -toimistosta. Jotta saisit tuon PPS numeron pitää sinun todistaa siellä toimistossa että sinulla on asunto ja (työpaikka), joten ota työsopimus ja allekirjoitettu vuokrasopimus mukaan PPS -toimistoon. Ne lähettää sen PPS-numeron sitten postissa parin viikon sisällä.

      Siis kun viimein asut asunnossa ja omistat työsopimuksen, ja olet saanut postissa itsellesi PPS-numeron, voit hankkia paikallisesta pankista pankkitilin, jota hankkiessa taas kysytään ainakin tuota PPS-numeroa. PPS:ää tarvitsee myös (muistaakseni) nettiliittymää hankkiessa, tai vero-asioissa, jos esim. hakee jotain veronpalautuksia, mutta se taas on myöhemmän vaiheen juttu, kun on työskennellyt vaikka vuoden Irlannissa.

    • hipshei

      Takaisinkin pääsee. Maassahan ei tosissaan ole mikään hyvä tilanne työmarkkinoilla.

    • Dubliniin

      Tai oikeestaan missiona oli hankkia työpaikka ulkomailta kun Suomesta ei tunnu irtoovan. Vuoteen en oo päässy ees haastatteluihin vaikka oma työhistoria näinkin nuoreksi on mittava ja koulutus antaa mahdollisuudet tehdä lukuisia hommia. Mulla on edelleen opinnot kesken, tradenomin paperit oli tarkotus saada keväällä, mut niinpä vaan mulle soitettiin Irlannista työhön liittyen n. 3 vkoa sitten ja tällä viikolla tuli varmistus; seuraavaksi vuodeksi töitä, ihan suht hyvällä alotuspalkalla ja muilla eduilla ja vieläpä kansainvälisestä yrityksestä. Olin ihan äimän käkenä kun paikan sain O.o Tiedän ettei kyseinen homma oo mitään kovin glamouria, mutten oo sellasta lähössä hakemaankaan; tarkotus säästellä vähän rahaa, saada kokemusta uudesta hommasta ja ennen kaikkea nähdä vähän muutakin samat pienet ympyrät.

      Tammikuussa on siis muutto edessä, oon edelleen ihan hukassa miten hommaan asunnon ja miltä alueelta, missä siis turvallista asustella. Ei hajua myöskään ihan kaikista papereista jotka sinne pitää kiikuttaa (syntymätodistus englanniksi kuulemma, WTF?!) Muutenkin käytännön järjestelyistä oon pihalla ja koitan vaan saada täällä päässä kaiken kondikseen ennen lähtöä, eli vinkkejä otetaan vastaan jos on jollain antaa!

      • Lähtövalmis

        Eli Dublinissa odottaa varma työpaikka ja muutto on edessä minullakin tammikuussa. Olen katsellut asuntoja www.daft.ie sivustolta, jännittää vaan kuinka nopeasti asunto paikan päällä löytyy vai joutuuko asustelemaan hotellissa pidempäänkin. Oletko jo saanut järjestettyä asunnon itsellesi?


    • dublin ja cork nähty

      Itselläni ei ollut mitään erikoisia ennakkoluuloja tai odotuksia Irlannista ennen kuin kävin siellä tänä kesänä. Mutta nyt kun tuli maa nähtyä, en kauheasti tykännyt enkä varmaan menisi takaisin ilman erittäin hyvää syytä. Heikon taloustilanteen takia työpaikat ovat varmaan aika kiven alla, ja kadulla olikin todella paljon pummeja pyytämässä rahaa joka välissä. Kaupoissa oli kallista, palvelu oli hidasta ja busseissakin piti maksaa aina tasarahalla. Asunnot ovat huonossa kunnossa. Jos Suomi tuntuu takapajuiselta, niin Irlanti sitä vasta onkin! Ja enemmän siellä näkyi tuulipuvussa kulkevia ihmisä kadulla kuin Suomessa. Lisäksi sateinen ja viileä ilmasto. Saaren vihreys ja sen luonto on ehkä ainoat positiiviset asiat. Ja Ryanair lentää halpoja lentoja sieltä, koska on irlantilainen.

      Tämä on vain oma näkemykseni maasta, ja toki moni tykkää. Kannattaa kuitenkin tutustua maahan hyvin, ennen kuin varaa menolipun sinne.

      • kruuna vai klaava

        Ärsyttävä asia tosiaan on nämä verkkahousu tyypit,
        irlantilaiset kuten suomalaisetkin tykkäävät tuulipuvuista ja verkkareista,
        itse hieman snobina nautin tyylikkäistä ihmisistä joita esim: italian matkalla näki.
        Toisaalta irlantilaiset ihmiset ovat valloittavan sydämmellisiä, puheliata ja rentoa sakkia, ikimuistoisia hetkiä olen viettänyt Dublinin yössä tanssilttioilla.


    • räksy

      Onkohan dublinissa mahdollista saada suomenkielistä palvelua asunnon ostamisessa, voisiko joku kertoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      252
      18515
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3175
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1735
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1426
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1282
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1101
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe