Junansuorittajan palkka hyvä?

ei tiiää

Tienaako junansuoritta muka 40 tuhatta euroa vuodessa? Voiko olla niin hyvä, onko liikenneohjaaja nykyinen titteli?

7

3264

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rrreeeeeeeeeee

      lisiä tulee niin paljon, kas kun junaliikenne on ympärivuorokautista

      • Oikoradan kauko

        Palkkaus siis vaihtelee melkoisesti sen mukaan missä työtään tekee. Karkeasti sanottuna mitä enemmän liikennettä (=ruuhka-Suomi) sitä enemmän tulee palkkaa. Eli RVL:n palkkataulukossa palkkaluokka vaihtelee 13 ja 18 välillä.

        Ilman ylitöitä vuosiansiot pyörivät palkkaluokasta, haittalisistä ja kokemuslisistä riippuen karkeasti välillä 40000-55000e.

        Isoimmissa ohjauskeskuksissa peruspalkka on reilut 3000e/kk.


    • retu k

      on aivan mahdolline tuo 40000 se tekee pauttiarallat 3000 kuussa kouraan nykyään perus hommat on siinä 2500-3000 nettoaa ja pääliköt ottaa jo 5-8 tonttua. meillä oli työjohtossa seniori ku otti semmosta 4 tontun nettoa jo kymmenen vuotta takaperin tosin raksa alalla.

      • hopotitit

        Mitä junansuorittaja siis tekee tai miten? Istuuko se valvomassa näyttöä ja kuuluttelee ja painaa nappeja?


      • Oikoradan kauko
        hopotitit kirjoitti:

        Mitä junansuorittaja siis tekee tai miten? Istuuko se valvomassa näyttöä ja kuuluttelee ja painaa nappeja?

        Junasuorittajan eli nykyään liikenneohjaajan työnkuva on aika monipuolinen. Peruslähtökohta työssä on tehdä junille kulkuteitä (eli reittejä) siten että se on turvallista sekä antaa junille erilaisia lupia liikkumiseen.

        Tässä hieman työnkuvaa listattuna:

        - em. kulkuteiden teko
        - erilaisten lupien antaminen joihin sisältyy mm. vaihtotyöluvat, lähtöluvat ja paljon työllistävät ratatyöt
        - informaation jakaminen onnettomuustilanteissa mm. pelastuslaitoksille, junahenkilökunnalle, toisille liikenneohjaajille

        Riippuu siitä missä on töissä, joko automatiikka hoitaa suurimman osan työstä tai sitten tehdään enemmän käsitöitä, eli pätkä kerrallaan muodostetaan junalle sitä reittiä. Toisaalta melko pienetkin häiriötilanteet aiheuttavat sen, ettei automatiikkaa voi käyttää ja silloin onkin kädet täynnä töitä.

        Poikkeustilanteissa piilee myös työn vastuullisuus ja vaarallisuus. Kun tekniset turvajärjestelmät pettävät, katastrofin estää vain liikenneohjaaja itse. Ikävä kyllä turvajärjestelmät pettävät luvattoman usein ja sen vuoksi työ on välillä melko raskasta.

        Joka tapauksessa työ on mielenkiintoista ja palkitsevaakin joskus.

        Tässä vaatimuksia:

        - erittäin hyvä paineensietokyky
        - hyvä looginen päättelykyky
        - kyky ja uskallus tehdä päätöksiä, vaikeitakin, melko nopeassa tahdissa
        - kyky pystyä keskittymään melko korkealla tasolla pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti ilman virheiden tekoa

        Mikään mensan jäsen liikenneohjaajan ei tarvitse olla. Toisaalta aivan pahvitkaan eivät hommassa pärjää. Kyseessä on vuorotyö, jossa em. mainittuja ominaisuuksia pitää pystyä käyttämään kaikkina vuorokauden aikoina myös väsyneenä.

        Eli työ ei sovellu missään tapauksessa kaikille. Oikeastaan se sopii melko harvoille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsisi olla mikään yli-ihminen. Osa ihmisistä vain soveltuu paremmin tuon tyyliseen työhön ja osa sitten vaikka pitkäjänteisempään suunnittelutyöhön.


      • Oikoradan kauko
        Oikoradan kauko kirjoitti:

        Junasuorittajan eli nykyään liikenneohjaajan työnkuva on aika monipuolinen. Peruslähtökohta työssä on tehdä junille kulkuteitä (eli reittejä) siten että se on turvallista sekä antaa junille erilaisia lupia liikkumiseen.

        Tässä hieman työnkuvaa listattuna:

        - em. kulkuteiden teko
        - erilaisten lupien antaminen joihin sisältyy mm. vaihtotyöluvat, lähtöluvat ja paljon työllistävät ratatyöt
        - informaation jakaminen onnettomuustilanteissa mm. pelastuslaitoksille, junahenkilökunnalle, toisille liikenneohjaajille

        Riippuu siitä missä on töissä, joko automatiikka hoitaa suurimman osan työstä tai sitten tehdään enemmän käsitöitä, eli pätkä kerrallaan muodostetaan junalle sitä reittiä. Toisaalta melko pienetkin häiriötilanteet aiheuttavat sen, ettei automatiikkaa voi käyttää ja silloin onkin kädet täynnä töitä.

        Poikkeustilanteissa piilee myös työn vastuullisuus ja vaarallisuus. Kun tekniset turvajärjestelmät pettävät, katastrofin estää vain liikenneohjaaja itse. Ikävä kyllä turvajärjestelmät pettävät luvattoman usein ja sen vuoksi työ on välillä melko raskasta.

        Joka tapauksessa työ on mielenkiintoista ja palkitsevaakin joskus.

        Tässä vaatimuksia:

        - erittäin hyvä paineensietokyky
        - hyvä looginen päättelykyky
        - kyky ja uskallus tehdä päätöksiä, vaikeitakin, melko nopeassa tahdissa
        - kyky pystyä keskittymään melko korkealla tasolla pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti ilman virheiden tekoa

        Mikään mensan jäsen liikenneohjaajan ei tarvitse olla. Toisaalta aivan pahvitkaan eivät hommassa pärjää. Kyseessä on vuorotyö, jossa em. mainittuja ominaisuuksia pitää pystyä käyttämään kaikkina vuorokauden aikoina myös väsyneenä.

        Eli työ ei sovellu missään tapauksessa kaikille. Oikeastaan se sopii melko harvoille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsisi olla mikään yli-ihminen. Osa ihmisistä vain soveltuu paremmin tuon tyyliseen työhön ja osa sitten vaikka pitkäjänteisempään suunnittelutyöhön.

        Lisätäänpä vielä, että aikaisintaan vuoden päästä näillä näkymin alkaa uusi liikenneohjaajakoulutus, jos silloinkaan. Ensi keväänä kannattaa katsella VR:n sivuilta, josko sinne ilmaantuisi haettavaksi.

        Viimeisillä kursseilla on muistaakseni hakijoita ollut n. 1500-2000 ja sisään on otettu n. 15 henkilöä. Eli tunkua tuntuu olevan.

        Hakuprosessi menee niin, että ensin karsitaan kirjallisten hakemusten perusteella, sitten haastatteluiden perusteella, sitten psykologisten testien perusteella ja sen lisäksi vielä tarkoilla lääkärintarkastuksilla.


    • Anonyymi

      Junasuorittaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3613
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2254
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      32
      1885
    4. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1629
    5. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      17
      1605
    6. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1568
    7. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1417
    8. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      82
      1297
    9. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1277
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      88
      1232
    Aihe