Junansuorittajan palkka hyvä?

ei tiiää

Tienaako junansuoritta muka 40 tuhatta euroa vuodessa? Voiko olla niin hyvä, onko liikenneohjaaja nykyinen titteli?

7

2745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rrreeeeeeeeeee

      lisiä tulee niin paljon, kas kun junaliikenne on ympärivuorokautista

      • Oikoradan kauko

        Palkkaus siis vaihtelee melkoisesti sen mukaan missä työtään tekee. Karkeasti sanottuna mitä enemmän liikennettä (=ruuhka-Suomi) sitä enemmän tulee palkkaa. Eli RVL:n palkkataulukossa palkkaluokka vaihtelee 13 ja 18 välillä.

        Ilman ylitöitä vuosiansiot pyörivät palkkaluokasta, haittalisistä ja kokemuslisistä riippuen karkeasti välillä 40000-55000e.

        Isoimmissa ohjauskeskuksissa peruspalkka on reilut 3000e/kk.


    • retu k

      on aivan mahdolline tuo 40000 se tekee pauttiarallat 3000 kuussa kouraan nykyään perus hommat on siinä 2500-3000 nettoaa ja pääliköt ottaa jo 5-8 tonttua. meillä oli työjohtossa seniori ku otti semmosta 4 tontun nettoa jo kymmenen vuotta takaperin tosin raksa alalla.

      • hopotitit

        Mitä junansuorittaja siis tekee tai miten? Istuuko se valvomassa näyttöä ja kuuluttelee ja painaa nappeja?


      • Oikoradan kauko
        hopotitit kirjoitti:

        Mitä junansuorittaja siis tekee tai miten? Istuuko se valvomassa näyttöä ja kuuluttelee ja painaa nappeja?

        Junasuorittajan eli nykyään liikenneohjaajan työnkuva on aika monipuolinen. Peruslähtökohta työssä on tehdä junille kulkuteitä (eli reittejä) siten että se on turvallista sekä antaa junille erilaisia lupia liikkumiseen.

        Tässä hieman työnkuvaa listattuna:

        - em. kulkuteiden teko
        - erilaisten lupien antaminen joihin sisältyy mm. vaihtotyöluvat, lähtöluvat ja paljon työllistävät ratatyöt
        - informaation jakaminen onnettomuustilanteissa mm. pelastuslaitoksille, junahenkilökunnalle, toisille liikenneohjaajille

        Riippuu siitä missä on töissä, joko automatiikka hoitaa suurimman osan työstä tai sitten tehdään enemmän käsitöitä, eli pätkä kerrallaan muodostetaan junalle sitä reittiä. Toisaalta melko pienetkin häiriötilanteet aiheuttavat sen, ettei automatiikkaa voi käyttää ja silloin onkin kädet täynnä töitä.

        Poikkeustilanteissa piilee myös työn vastuullisuus ja vaarallisuus. Kun tekniset turvajärjestelmät pettävät, katastrofin estää vain liikenneohjaaja itse. Ikävä kyllä turvajärjestelmät pettävät luvattoman usein ja sen vuoksi työ on välillä melko raskasta.

        Joka tapauksessa työ on mielenkiintoista ja palkitsevaakin joskus.

        Tässä vaatimuksia:

        - erittäin hyvä paineensietokyky
        - hyvä looginen päättelykyky
        - kyky ja uskallus tehdä päätöksiä, vaikeitakin, melko nopeassa tahdissa
        - kyky pystyä keskittymään melko korkealla tasolla pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti ilman virheiden tekoa

        Mikään mensan jäsen liikenneohjaajan ei tarvitse olla. Toisaalta aivan pahvitkaan eivät hommassa pärjää. Kyseessä on vuorotyö, jossa em. mainittuja ominaisuuksia pitää pystyä käyttämään kaikkina vuorokauden aikoina myös väsyneenä.

        Eli työ ei sovellu missään tapauksessa kaikille. Oikeastaan se sopii melko harvoille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsisi olla mikään yli-ihminen. Osa ihmisistä vain soveltuu paremmin tuon tyyliseen työhön ja osa sitten vaikka pitkäjänteisempään suunnittelutyöhön.


      • Oikoradan kauko
        Oikoradan kauko kirjoitti:

        Junasuorittajan eli nykyään liikenneohjaajan työnkuva on aika monipuolinen. Peruslähtökohta työssä on tehdä junille kulkuteitä (eli reittejä) siten että se on turvallista sekä antaa junille erilaisia lupia liikkumiseen.

        Tässä hieman työnkuvaa listattuna:

        - em. kulkuteiden teko
        - erilaisten lupien antaminen joihin sisältyy mm. vaihtotyöluvat, lähtöluvat ja paljon työllistävät ratatyöt
        - informaation jakaminen onnettomuustilanteissa mm. pelastuslaitoksille, junahenkilökunnalle, toisille liikenneohjaajille

        Riippuu siitä missä on töissä, joko automatiikka hoitaa suurimman osan työstä tai sitten tehdään enemmän käsitöitä, eli pätkä kerrallaan muodostetaan junalle sitä reittiä. Toisaalta melko pienetkin häiriötilanteet aiheuttavat sen, ettei automatiikkaa voi käyttää ja silloin onkin kädet täynnä töitä.

        Poikkeustilanteissa piilee myös työn vastuullisuus ja vaarallisuus. Kun tekniset turvajärjestelmät pettävät, katastrofin estää vain liikenneohjaaja itse. Ikävä kyllä turvajärjestelmät pettävät luvattoman usein ja sen vuoksi työ on välillä melko raskasta.

        Joka tapauksessa työ on mielenkiintoista ja palkitsevaakin joskus.

        Tässä vaatimuksia:

        - erittäin hyvä paineensietokyky
        - hyvä looginen päättelykyky
        - kyky ja uskallus tehdä päätöksiä, vaikeitakin, melko nopeassa tahdissa
        - kyky pystyä keskittymään melko korkealla tasolla pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti ilman virheiden tekoa

        Mikään mensan jäsen liikenneohjaajan ei tarvitse olla. Toisaalta aivan pahvitkaan eivät hommassa pärjää. Kyseessä on vuorotyö, jossa em. mainittuja ominaisuuksia pitää pystyä käyttämään kaikkina vuorokauden aikoina myös väsyneenä.

        Eli työ ei sovellu missään tapauksessa kaikille. Oikeastaan se sopii melko harvoille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsisi olla mikään yli-ihminen. Osa ihmisistä vain soveltuu paremmin tuon tyyliseen työhön ja osa sitten vaikka pitkäjänteisempään suunnittelutyöhön.

        Lisätäänpä vielä, että aikaisintaan vuoden päästä näillä näkymin alkaa uusi liikenneohjaajakoulutus, jos silloinkaan. Ensi keväänä kannattaa katsella VR:n sivuilta, josko sinne ilmaantuisi haettavaksi.

        Viimeisillä kursseilla on muistaakseni hakijoita ollut n. 1500-2000 ja sisään on otettu n. 15 henkilöä. Eli tunkua tuntuu olevan.

        Hakuprosessi menee niin, että ensin karsitaan kirjallisten hakemusten perusteella, sitten haastatteluiden perusteella, sitten psykologisten testien perusteella ja sen lisäksi vielä tarkoilla lääkärintarkastuksilla.


    • Anonyymi

      Junasuorittaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe