Miten käytätte D-vitamiinia?

Kyselen forumin vhh-ihmisiltä, kuinka monta mikrogrammaa teillä on tapana nauttia päivässä d-vitamiinilisää, ja millaisessa muodossa? Itse otan Möllerin kalanmaksaöljyä, jossa deetä on jotain 10mikrogrammaa/5ml eli per vuorokausiannos. Otan kyllä sitä tuplaten. En syö kalan lisäksi muuta kuin munia, mistä sitä saa hiukan. Vaikka deetä lisätäänkin lähes kaikkeen tekorasvaan, niin mielummin otan kalanmaksaöljyä.

Nyt näitä suosituksia ollaan tosiaan nostamassa ja joku vähimmäissuositus 7mikrogrammaa on aivan liian pieni määrä. Joidenkin mielestä 25mikrogrammaa on vähimmäismäärä, jotta muutkin kuin riisitaudit pidettäisiin loitolla. Turvarajathan on joka tapauksessa aika korkeat, ettei yliannostuksen vaaraa hevillä tule.

30

666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kilkka Kipsanen

JA Iso D levylautaselta !

• joku vaan

Kalkkitabletissa on 7.5 ug ja Jekovitissä 10 ug eli yhteensä 17.5 ug.

Vitamiinit ovat jonkun verran halvempia ulkomailla, vaikka täällä:
      http://www.bodykind.com/

• No oletkos laskenut, kuinka paljon keskimäärin saat Deetä päivässä, kun lasket ruokien sisältämät vitamiinit noihin lisiin? Otan tuota kalanmaksaöljyä siksi, kun siitä saa omegat ja muut samalla. Kiitos linkistä, uutta tietoa taas. =)

• joku vaan
        rva.p47 kirjoitti:

No oletkos laskenut, kuinka paljon keskimäärin saat Deetä päivässä, kun lasket ruokien sisältämät vitamiinit noihin lisiin? Otan tuota kalanmaksaöljyä siksi, kun siitä saa omegat ja muut samalla. Kiitos linkistä, uutta tietoa taas. =)

Joskus Finelin ruokakorin avulla laskeskelin, että 7.5 ug tulisi päivässä, en kyllä ole ihan varma. Konservatiivinen kun olen niin otan vain tuon 17.5 ug lisää. Odotan uusia suosituksia THL:ältä.

• vhhrulettaa

D-vitskua 2 tabua
      Kalkki-magnesiumia 3 kapselia
      Omega3 3 kapselia
      Vehnänalkio kuoriloita 3

Siinä tämän hetkiset lisät.

• ...

tulee VHH.
        Noudattamalla virallisia ravintosuosituksia, ei noille "lisille" ole tarvetta.

• ... kirjoitti:

tulee VHH.

Minä olen jo pienestä pitäen saanut kotona Möllerin kalanmaksaöljyä, samoin deetä käsketään neuvolassa antamaan kasvavalle lapselle. Kyse ei ole siis nyt vhh:sta, vaan ihan yleisista, virallisista suosituksista. Ei lautasmallissa ole sen enempää deetä.

Älä viitsi sotkea joka paikkaan tuota disinformaatiota siitä, kuinka vhh:ssa on pakko syödä ravintolisiä. Ravintolisiä syövät kaikkein eniten ne ihmiset, jotka syövät hyvin kevyesti ja terveellisenä pitämäänsä virallista lautasmalliruokaa tai siitäkin vielä rasvattomampaa. Näin minäkin tein ennen. Olen ollut aina sitä mieltä, että viljatuotteet estävät d-vitamiinin ja muun imeytymisen vereen.

• ...
        rva.p47 kirjoitti:

Minä olen jo pienestä pitäen saanut kotona Möllerin kalanmaksaöljyä, samoin deetä käsketään neuvolassa antamaan kasvavalle lapselle. Kyse ei ole siis nyt vhh:sta, vaan ihan yleisista, virallisista suosituksista. Ei lautasmallissa ole sen enempää deetä.

Älä viitsi sotkea joka paikkaan tuota disinformaatiota siitä, kuinka vhh:ssa on pakko syödä ravintolisiä. Ravintolisiä syövät kaikkein eniten ne ihmiset, jotka syövät hyvin kevyesti ja terveellisenä pitämäänsä virallista lautasmalliruokaa tai siitäkin vielä rasvattomampaa. Näin minäkin tein ennen. Olen ollut aina sitä mieltä, että viljatuotteet estävät d-vitamiinin ja muun imeytymisen vereen.

"Möllerin kalanmaksaöljyä"
        Sitä ei ollut "lisien" listassa.

"deetä käsketään neuvolassa antamaan kasvavalle lapselle"
        Kommentoija, jolle vastasin, ei ollut lapsi.

"Ei lautasmallissa ole sen enempää deetä."
        Kyllä on. Ravintosuosisituksiin kuuluu mm. runsaasti d-vitamiinia sisältäviä hedelmiä.

"Olen ollut aina sitä mieltä, että viljatuotteet estävät d-vitamiinin ja muun imeytymisen vereen. "
        Mielipiteesi on vain mielepiteesi.

• joku vaan
        ... kirjoitti:

Kyllä on. Ravintosuosisituksiin kuuluu mm. runsaasti d-vitamiinia sisältäviä hedelmiä.

"Olen ollut aina sitä mieltä, että viljatuotteet estävät d-vitamiinin ja muun imeytymisen vereen. "

Missä hedelmässä on paljon D-vitamiinia?

• ... kirjoitti:

Kerro, missä hedelmässä/hedelmissä on runsaasti d-vitamiinia. :D

• joku vaan kirjoitti:

Missä hedelmässä on paljon D-vitamiinia?

Eli missä hedelmässä on paljon deetä? Nyt nähdään, mikä on se perustietämys vhh:ta raivokkaimmin vastustavien kohdalla. :D

Mielelläni alkaisin syömään hedelmää, joka sisältää luontaisesti paljon deetä. Avokadossakin, joka on rasvainen "hedelmä" on deetä tasan 0 mikrogrammaa.

• veijo ite
        ... kirjoitti:

tulee VHH.

tapasi mukaa ulkona kuin lumiukko taas.

• piupaukulkija
        rva.p47 kirjoitti:

Kerro, missä hedelmässä/hedelmissä on runsaasti d-vitamiinia. :D

joka mulle annettiin yli vuosi sitten ,enkä ole hakenut sitä, että vaikka syön runsaasti kalaa, eli pitäisi olla D-vitamiinia runsaasti saatavilla niin veriarvojen mukaan hälyttävän alhaalla. Ja se vaikuttaakin moneen asiaan. Niinkuin dementiaankin.Jaa mietin....se on aurinkovitamiini, mutta Suomessa sitä ei saa auringosta kuin ihan keskikesällä tarpeeksi. Ja vaikka söisi runsaasti kalaa se voi silti olla alhainen taso, mistäköhän johtuu....Eipä ole tullut mieleen että se noin tärkeä vitamiini olisi, kiitos muistuttamisesta. Ennenhän sanottiin, että lisädeetä ei saa ottaa liikaa, onkohan sekin tieto muuttunut? Eli vastausta et saanut, kiitos vaan muistuttamisesta.

• Selviää..

Päivittäin otin 30mikrogrammaa kapseleina ja mittautin D vitamiini tasoni se oli 70. Luuston hyvinvoinnin kannalta 80 on minimi 120 olisi ihanteellinen ja 280 on jo liikaa. Nykyään otan 2 X 30 mikrogrammaa.

• Sanna_

Veijo jutteli täällä joskus D-vitamiinistakin, niin itse otan joka aamu 50 ug D-vitamiinia ihan kapselina yhden ruokalusikallisen Möllerin omega 3 -kalanmaksaöljyä, niistä tulee yhteensä varmaan aika paljon per päivä D-vitamiinia, en sitten tiedä ihan tarkkaan kuitenkaan.

• Sanna_

Siis molempia otan aamulla, D-vitamiinia 50 ug ja vielä 1 ruokalusikallisen Möllerin omega 3 -kalanmaksaöljyä, siitä tulee yhteensä varmaan aika paljon D-vitamiinia, olis kiva tietää että minkä verran siitä tulee.

• vita toht.
        Sanna_ kirjoitti:

Siis molempia otan aamulla, D-vitamiinia 50 ug ja vielä 1 ruokalusikallisen Möllerin omega 3 -kalanmaksaöljyä, siitä tulee yhteensä varmaan aika paljon D-vitamiinia, olis kiva tietää että minkä verran siitä tulee.

vitamiineja ( terveellinen ruoka on paras suojan antaja )

Näin syksyllä mätetään kaksin käsin D naamariin jolla ei ole tehoja koska elimistö ei voi käyttää kuin murtoosan lapioiduista vitamiineista ?

Hillitkää siellä purkilla käymistänne !

• Todeta...
        vita toht. kirjoitti:

vitamiineja ( terveellinen ruoka on paras suojan antaja )

Näin syksyllä mätetään kaksin käsin D naamariin jolla ei ole tehoja koska elimistö ei voi käyttää kuin murtoosan lapioiduista vitamiineista ?

Hillitkää siellä purkilla käymistänne !

Mittauttamalla saa selvyyden.

• Todeta... kirjoitti:

Mittauttamalla saa selvyyden.

Olen monesti miettinyt, että pitäisi tuo vitamiinitaso selvittää. Ilmeisesti se maksaa jonkin verran, koska julkinen th tuskin kustantaa tuommoista? Missä olet mittauttanut omasi??? Paljonko maksaa?

• Eiran vakiasiakas
        rva.p47 kirjoitti:

Olen monesti miettinyt, että pitäisi tuo vitamiinitaso selvittää. Ilmeisesti se maksaa jonkin verran, koska julkinen th tuskin kustantaa tuommoista? Missä olet mittauttanut omasi??? Paljonko maksaa?

Varmasti melkein kaikissa vähän suuremmissa yksityissairaaloissa/lääkärikeskuksissa, Eirassa nyt ainakin voi mittauttaa, olen Eiran vakiasiakas, kauneuden puolella.

• Eiran vakiasiakas kirjoitti:

Varmasti melkein kaikissa vähän suuremmissa yksityissairaaloissa/lääkärikeskuksissa, Eirassa nyt ainakin voi mittauttaa, olen Eiran vakiasiakas, kauneuden puolella.

..että paljonkos lysti maksoi? Saiko tuloksen miten pian? Eli onko siihen olemassa jotain pikatestiä vai meneekö pitkään vastauksessa?

• Eiran vakiasiakas
        rva.p47 kirjoitti:

..että paljonkos lysti maksoi? Saiko tuloksen miten pian? Eli onko siihen olemassa jotain pikatestiä vai meneekö pitkään vastauksessa?

lääkärin vastaanoton kanssa olisiko ollut 150 euroa jotain. En muista, miten pitkään vastauksessa menee, Heikkilä itse puhui tuosta, että Eirassa otetaan tarvittaessa noita kokeita. Itse asiassa kannattaisi mennä Heikkilän vastaanotolle ja antaa hänen määrät tuo koe ja/tai myös muita kokeita mitkä liittyvät dieetin seurantaan.

• 18
        rva.p47 kirjoitti:

Työterveys huollon kautta myös mehiläisessä tai muilla yksityisillä asemilla sen voi mittauttaa. Tulos tulee alle viikossa.

• 18 kirjoitti:

Työterveys huollon kautta myös mehiläisessä tai muilla yksityisillä asemilla sen voi mittauttaa. Tulos tulee alle viikossa.

Kiitos vastauksista!

• YrjöJurri

Pureskelutabletteina 3X25µg päivässä.

• mennnetullen

Suppoina peräaukkoon; tekee gutaa. Maisutis varmaan sullekin.

• Heh heh !

Se sisältää riittävästi D-vitamiinia "asiantuntijoiden mukaan". Oikeasti otan purkista 2400 IU/päivä ja kalaöljyn mukana 300 IU/päivä.

• sadettapitelee

2*10µg päivässä,lisäksi muita ravintolisiä 4-5 muusta purkista:)

• hurjapurkki

melekos paljo näyttää ravintolisiä menevän!

• vhhlainen
        hurjapurkki kirjoitti:

melekos paljo näyttää ravintolisiä menevän!

Kun miettii sitä tosiseikkaa, että vain kalassa on runsaasti D-vitamiinia niin ravintolisää on aika pakko alkaa syämään. Ei ole ihme että tääälä kaikenmaaliman kaamosmasennuksia ja syöpiä ja muuta sairastetaan kun ei ihmiset saa juur mistään D-vitamiinia. Kuka syö kalaa lähde joka päivä?? En minä ainakaan. Ei ihme että saaristolaiset ja muut rannikkoseudun ihmiset on selvinneet ja ovat voimissaan ja vähemmän masentuneita kuin sisäsuomalaiset kun syövät kalaa niin usein. SAavat omegaa ja D-vitamiiniä tarpeeksi. Ovat aina saaneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe