Oletteko käyneet Viisukuppila-keskustelupalstalla viime aikoina? Viimeisen noin 1-2 vuoden ajan palstan kirjoitusten taso on romahtanut ihan pohjalukemiin. Syy on näissä uudemmissa kirjoittajissa. Jostain syystä foorumille on löytänyt tiensä suuri määrä teinejä, jotka ovat kyllä innokkaita ja aktiivisia, mutta joiden viestien sisällöllinen anti on useimmiten olematonta.
Esimerkiksi viisuhistoria-osiossa 2000-luvun euroviisukisoja käsittelevät ketjut ovat lähinnä pelkkää puntarien tekoa, niiden päivittämistä ja analysointia ("Katsokaa kaikki! Mulla nousi Israel sijalta 21 sijalle 20 ja Puola putosi kaksi sijaa") ja sitten joku toinen kommentoi puntaria ("Eiih. Miksi sulla on Irlanti noin alhaalla?") ja puntarin tekijä vastaa ("No en ole vaan koskaan pitänyt siitä. Huono kappale") ja jälleen toinen kommentoi ("Mun mielestä se on hyvä kappale ja laulaja on iiihana!!"). Tämä oli vain havainnollistava esimerkki, mutta juuri tällaista "keskustelua" tuolta ihan oikeasti löytyy. Palstan alkuvuosina tuollaista turhaa jaarittelua ei paljon näkynyt, nyt sitä on vähän joka paikassa.
Samoin esimerkiksi "Kuka voittaa tulevan vuoden euroviisut?" -tyylisessä ketjussa teinit kirjoittavat toiveita ja arveluita tähän malliin: "Toivon että Bulgaria, Islanti, Kypros, Romania tai Tanska voittaa, mutta veikkaan että Armenia, Espanja, Kreikka, Ranska tai Ukraina voittaa". Huvittavinta on että tällaisia viestejä kirjoitellaan ennen kuin yhdenkään maan viisukarsinta on edes alkanut..
Vielä yhden esimerkin voisi ottaa vaikka tuolta yleistä-osiosta. Siellä oli viime kesänä sellaiset ketjut kuin "Pudota huonoin viisu listasta", "Poista huonoin viisu listasta, lisää parempi kuin mikään muu" ja "Sano parempi viisu mitä edellinen on sanonut". Ketjujen nimet varmaan jo kertovat olennaisen siitä mitä ne sisälsivät. Lopulta ylläpito (saatuaan ketjuista useita valituksia) tuli järkiinsä ja lukotti kyseiset roskaketjut.
Kyllä tuolta palstalta vielä asiakeskusteluakin löytyy, kun sitä osaa haravoida. Tuntuu kuitenkin että nämä asiantuntevammat kirjoittajat ovat vähän jo luovuttaneet teinien edessä eivätkä enää jaksa kirjoitella entiseen malliin. Ja ymmärtäähän tuon. Itsekin on tullut jonkin verran tuonne kirjoiteltua, mutta enää ei paljon huvita. Viisukuppilasta on tullut teinien hiekkalaatikko.
Viisukuppilan taso
14
2023
Vastaukset
- yohg
Sulta loppuu kuule kusi monta kertaa ennenkuin Krookilalta äly tai raha
Mutta mitä mieltä olet karjalainen törppö tästä joka Krookilalta osui sinuun oikein syvään?
Puhutko nyt itsestäsi? Otatko tablettisi kusesi kanssa juoden*?
Sinulla ei ole muuta, kuin kusipäisyytesi ja perverssi lasten rääkkääjä seksihaluihisi!
"Nyt minullekin karjalaisheimon parhaat edustajat paljastavat karvansa helvetistä pakoonpäässeinä saatanan lapsina!"
.....pelkkää vetelehtivää ja kateellista "täytemaata" .....
Tämä on ällöttävää jopa evakoiltakin! Missä on evakkolasten pieninkään sivistys tai käytöstavat? Jäikö ne evakkorekeen Rajaojalle?
Tympeämpää kuin koskaan kuvittelin karjalaisten mielenlaadusta!
Pääsittehän te karjalaiset takaisin sinne Suur-Karjalaan 1942. Sitten vuoden 1945 syksyn ei Ryti vastustanut mitään muuta kuin valtakunnan syyttäjää. Älä rupee mun kanssa ukko yrittään!
Miksi esiinnyt karjalaisena, kun sitten et kuitenkaa omaaa karjalaisten velttoa munaa? Saatko siitä jonkun vibran reisiesiväliin? Älä nyt vain rupee parkuun ja väittään, että olen 88 vuotias neitsytnainen Hämeenlinnasta!
äitisi oli typerys, kun ei puhkonut rautalangalla sinua läpeensä!
Salaisuus paljastuu. Avarakatseisen-Evakkopojan-Mätäpääpuu yhteinen ajatustevaihtoputkisto on huollossa. Otin siitä kuvan, että SFB tietää mitä on tulossa Tehtaankadulla.
Vastaa nyt! Pantiiko tuo jeesusteippinen hökötys sun ja Evakona ja mätäpääpuun aivojen väliin takaisin?
Sinä siis pidät vieläkin tuota hökötystä Evakon kanssa? Minne tietokirjailija on jengistä häilynyt? Eikö ruikkunne lorise nyt välillä seslongille?
Onko tuo pystyputki Avaran kallossa?
Oli se, mutta EmakkoPoika halusi sen itselleen. Se on niin saatanan omistushaluinen ja ilkeä. Työnsi Avaralle vielä pyllyssään olleeen lisäletkun korvasta sisään.
mutta Avarahan tykkää kakan mausta!
Avara ja Evakko ovat samaa paskaa!
Pääsi on mennyt sekaisin kusileikeissä Avaran kanssa. Yrittäminen olisi sinulle samaa, kuin jäänpalalle kuumassa paistinpannussa.
olet vain tyypillinen isosuinen karjalainen. ei suokissa ole tykkejä kuin museossa. pitäisi tietää taaskin asioita, ettei olisi kuin evakoiden pianot ja kartanot........ ai vittu taas..ha haaa haaa haaaa....ai vittu........taas ....he heeee heeee....
Puola oli toisen maailmansodan alkaessa äärioikeistolainen, fasistinen maa. Äärioikeisto oli saanut erityisen vankan aseman armeijan upseeristossa. Myös reservin upseerit olivat natseihin verrattavissa olevia kiihkoilijoita.
Tämä epämiellyttävä totuus on salattu kun on puhuttu Katynin tapahtumista. Neuvostoliiton vastuullisilla johtajilla oli legitiimi oikeus neutralisoida nämä fasistit. Kovaa puhetta mutta silloin elettiin kovia aikoja. Ei natseille pehmoilulla pärjää!
olet vain tyypilinen evakon synnytysjäte. sellaista se sitten on ku selvästi muut kykeneeä lukemaan bruttokansantuotteen prosentiesta.
Taas lisää yksi mulkun tyhmä evakko? Tämä aihe on jo kirjoitettu kuusi kertaa. Älä etsi tietämätön karjalaissikiö Nurmoa Raision kaupungista! Ai saatana taaas!!!! .....ha haaa ha haaaaa .... ai ai hha aa haaaa
Sinä munatappievakko olet pelkkää paskaa Krookilan kirjoituksiin! - deeee
Onhan siellä jo aika paljon 90-luvun lopulla syntyneitä käyttäjiä.
Minusta on kylläkin hienoa, että nuoria kiinnostaa viisut noinkin paljon! Jaksetaan kaivaa esille biisejä vuosikymmenten takaa ja seurataan muiden maiden esikarsintoja jne. Eihän viisut ole vain keski-ikäisten hommaa :) Ja minusta nuo nuorimmat käyttäjät osaavat olla aika asiallisesti, itse ainakin yllätyin kun sain selville, että monet aktiivikäyttäjistä olivat ~15-vuotiaita.
Itsekin teen noita listoja, mutta en hirveästi ilmoittele siitä jos joku biisi tippuu tai nousee pari sijaa. Teen listat enemmänkin itselleni, jotta voi sitten katsella miten veikkaukset meni.
Semmoiset "Biisi x nousi yhden sijan" -ilmoittelut on kyllä vähän turhia, ellei sit löydy jotain suuria perusteluja "suureen" muutokseen... - laihaa kahvia
Itse lopetin viisukuppilassa kirjoittelun kun yksi vakituisista kirjoittajista valitti kun linkkejä sisältänyt pitkä viestini siirsi hänen viestinsä piiloon edelliselle sivulle. Mikä rikos!
Viisupuntarit ovat todellakin Viisukuppilan foorumin tylsintä antia.
BB-foorumin seuraamisen lopetin myös kun teinit valloittivat sen ja keskustelun valtasivat kaikenlaiset kuvalinkkejä sisältäneet kilpailut. Kuka on tylsin kirjoittaja? Kuka on paras kirjoittaja? Kuka on eniten bb-läisen näköinen? Mitä julkkista bb-läiset muistuttavat eniten? jne. jne.- Turhautunutkuppilaan
siis mut heivattiin sieltä ulos sen takia, että mulla olis "sivupersoona" joka oli mun kaveri jonka olin sinne pyytänyt ja hankkinut niille p*skiaisille lisä käyttäjän. Tosin onhan se aika tylsää vinkuu 15 vuotiaiden kaa kun kokee olevansa vanhempi kuin muut. Lisäks siellä valitetaan sulle jokaisesta asiasta ja sulla ei ole koskaan oikeita mielipiteitä. Huono foorumi. Lisäksise latistaa jopa vähän viisu intoa. En suosittele kenellekkään koko sydämmelläni. Ennen musta oli kiva kuulla kappaleita vasta kun ne oli valittu ja nyt sit oli pakko kuunnella tai oot "huono" viisufani. Ja olen todella loukkaantunut, että jos hankin kamuni tonne. Meidät heivataan ulos ja mua syytetään sivupersoonista. Teen kaikkeni valittaaseni kaikkialle foorumista. Viisut on muuten kyllä kivoja.
- Järkyttynyt
^hirveitä mä lähen sielt saman tien itekin. Ne on ihan hirveitä sais hävetä. taa Mäkin voin valittaa kaikkialle niistä
- Huono Henkilökunta
siellä on tylsää... Ja siis jopa henkilökuntakin haukkuu se on aivan törkeetä eli vink vink timoteus ja pete. En jaksa enään työpäivän jälkeen kun oon hakenu lapset tarhasta, niin kuulla ku teinit viisastelee jostain kirjotusvirheistä tai haukkuu viisumakua. Puntarit on tylsiä. Veikkaukset ainoo hyvä asia
- kdkdkdkdk
Huono Henkilökunta kirjoitti:
siellä on tylsää... Ja siis jopa henkilökuntakin haukkuu se on aivan törkeetä eli vink vink timoteus ja pete. En jaksa enään työpäivän jälkeen kun oon hakenu lapset tarhasta, niin kuulla ku teinit viisastelee jostain kirjotusvirheistä tai haukkuu viisumakua. Puntarit on tylsiä. Veikkaukset ainoo hyvä asia
Minä en ihan ymmärrä tätä Kuppilan nuorisoa. Ensin nämä tietyt käyttäjät valittavat suureen ääneen käyttäjistä, jotka tekevät puntareita ilman kommentteja, mutta sitten itse sortuvat vielä pahempaan spämmäämiseen - samat käyttäjät pommittavat historiaketjuja omilla turhilla "ruotsi nous kaks sijaa" -puntarinpäivitysilmoituksilla ja jopa parin viikon välein saman vuoden kohdalla.
Muutenkaan en ole nyt jaksanut tuolla foorumilla pyöriä kuin lukijan roolissa. Tuntuu, ettei kukaan ikinä noteeraa viestejäni. Aika sisäänpäin kääntynyttä porukkaa...d
- hukka ja mamo
Hiekkalaatikoksi tuo foorumi on tosiaankin muuttunut. Noiden teinien kanssa tuli itsekin otettua yhteen viime vuonna, enkä sen jälkeen ole viitsinyt sanaakaan kommentoida, jos sinne joskus olen vielä eksynyt.
- besser wisser
Tätä vois katsoa vähän toiseltakin puolelta, monet nuoret (itse olen "vanha") hermostuu, kun vanhat aina muistelee jotain vanhoja 80-l biisejä, että silloin oli kaikki hyvin kun se ja se iskelmälaulaja oli ja 2000-luvulla biisit vaan pinnallistuneet.
Heti kun on tätä päivää ja tyyli dancea tvs niin on heti roskaa, eli pelkästään
nykytyylin mukaiset on automatic roskaa, mutta toista oli ennen kun oli
kunnon suomi-iskelmiä..
Tää on varmaan aika tahatonta, mutta jos ei kertakaikkiaan ymmärrä 2010-luvun tyylejä,
niin kannattais katsoa myös peiliin. - TJH62
Eipä kyllä suomi24:kaan keskustelu aina kovin kypsää ole, oli aihe sitten euroviisut tai jokin muu. Aika ihmiset tällää solvaa artisteja esim. ulkonäön perusteella, musiikista ja laulunlahjoista viis. Toivottavasti tästä Euroviisut-keskustelusta ei tule enää yhtään pahempi kuin mitä se jo on.
- La dolce vita
Suomen euroviisukarsinnat ovat muuttuneet pienen sisäpiirin puuhasteluksi sen jälkeen kun ne annettiin YLE-X:n toimittajille ja muutettiin Idols-tyyppiseksi kykykilpailuksi nimeltä UMK. Tunnetut artistit ovat hävinneet kokonaan karsinnoista ja niin ovat hävinneet pääosin katsojatkin.
Viisukuppilassa oli ensimmäisenä UMK vuonna kovaa kritiikkiä tätä epäonnistunutta ohjelmaa kohtaan, mutta nyt kritiikki on pääosin vaiennettu. Jos joku vielä postaa jotain UMK-kriittistä, hän saa heti kimppuunsa joukon UMK:ta tolkuttomasti ylistäviä uusia jäseniä samoin kuin muutamia vanhoja "käännynnäisiä", jotka katsovat asiakseen puhdistaa palstat "epäasiallisista" puheenvuoroista. Mitäpä siitä, jos Suomen euroviisukarsintoja ei kukaan katso ja tunnetut artistit eivät niihin osallistu. Tärkeintä on säilyttää positiivinen ilmapiiri Viisukuppilassa! - TomppaJr
Heipsan!
Pakko nostaa tätä ketjua ylöspäin, sillä minulla on pakottava tarve tulla "kaapista". :D Nuo avausviestissä mainitut topicit (siis nuo "sano parempi viisu plaaplaa") ovat nimittäin minun tekemiäni. Tuolloin olin 14-vuotias pönö pieni poika, joka vain yksinkertaisesti rakasti Euroviisuja enemmän kuin mitään muuta maailmassa. Nykyään olen (ainakin omasta mielestäni) oppinut jollakin tasolla talon/kuppilan tavoille, mutta rakkauteni viisuja kohtaan ei ole minnekään hälvennyt, ja minusta onkin vain tosi hellyttävää huomata, kun näitä joka paikkaan spämmääviä, kirjoitusvirheisiä viestejä lähettäviä uusia käyttäjiä on ilmaantunut paikalle suurin mitoin. Näen heissä jotenkin itseäni, enkä vain ihan vähän näekään. Minun vain tekisi mieli lähettää heille kaikille joku lyhyt viesti, jossa kerron, että ei kannata antaa itsestään yli-innokasta kuvaa, vaikka Euroviisut olisivatkin sinulle rakas asia. Tuota ensivaikutelmaa kun ei ihmisestä kovin helpolla saa revittyä irti, ja suurimman osan viisuväestön mielestä tällaiset nuoret ja innokkaat käyttäjät ovat kovin rasittavia. Jotkut vakkarikuppilalaiset tuntuvat muistavan minut edelleenkin tuona 14-vuotiaana, typeriä ja informaatiottomia viestejä lähettelevänä hönönä, minkä ymmärrän aivan hyvin, koska itsekin luen vanhoja viestejäni häpeillen, ja takuulla olisin itsekin vihannut itseäni jos olisin nähnyt viestejäni ulkopuolisen silmin. Mutta kärsivällisyydellä ja ajalla minustakin on saatu melkein ainakin mallit täyttävä viisufani. ;)
Siksi toivonkin, että meiltä kaikilta, nuorilta ja vanhoilta, löytyisi taitoa ja kykeneväisyyttä ymmärtää ja hyväksyä nämä uudetkin viisufanit joukkoomme riemuisaan ja suureen, sillä tosiasiassa heissähän on koko harrastuksen tulevaisuus! :)
-TomppaJr, a.k.a. Olli Tamminen - Anonyymi
Hauska lukea näitä viestejä, kun mikään ei ole silti muuttunut kuppilassa. Olen 00-luvun puolivälistä asti lueskellut kuppilaa ja ikävä on niitä asiallisia aktiiveja, jotka olivat mukana 00-luvulla kuppilassa. Ikävää, että 10-luvun alun ”teinijengi” tuli ja lopullisesti pilasi koko kuppilan. Sitten alkoi tulemaan myöhemmin näitä provosoivia ja reaktioita kerjääviä käyttäjiä, ilmeisesti tätä nopean pintaliitosomekulttuurin ja meemikulttuurin tuotosta.
En suosittele tuota keskustelupalstaa kellekään, henkisesti hyvin raskas ja sisäänpäin kääntynyt nurkka, missä pitää olla tämän ”johtojengin” kanssa samaa mieltä tai muuten saat lokaa niskaan ja kauan. Ikävintä on se, että jopa foorumin ns. henkilökuntaan tai ”työntekijöihin” kuuluva porukka ylläpitää tätä kuppikuntaisuutta. Toisaalta, pitäähän viisukuppilan olla nimensä veroinen.
Edelleen spämmätään turhia kommentteja, osalla jatkuva tarve olla työntämässä nokkansa joka asiaan. Osa napisee ja kitisee toisten kirjoitusvirheistä. Osalla jatkuva tarve päteä provosoivasti ja osoittaa, kuinka toiset ovat tyhmiä. Toisille valitetaan negatiivisuudesta, yhä tänäkin päivänä ei saa olla negatiivista mieltä melkein mistään, kaiken olisi oltava iloista ja ihanaa, koska pomohahmot niin tahtovat. Yhä edelleen on niitä kommentteja ”Islanti nousi viisi sijaa ja Espanja laski kolme” tai ”vahva vitonen” tai ”mitä ihmettä, nyt meni Saksa ohi Viron puntarissa”. Anteeksi vain, mutta ketäköhän kiinnostaa? Kyseisellä alustalla on muitakin ihmisiä, olisi hyvä osata olla objektiivinen. Kaikki ei voi pyöriä muutaman ihmisen puntarin ympärillä. Törkeintä on se, kuinka jopa parodioidaan ja ilkutaan sellaisille käyttäjille, joilla saattaa olla jotain rajoitteita ja vaikeuksia kirjoittaa selvästi. Mutta, anna tuosta palautetta, niin lantaa tulee niskaan.
Sitten kun kritisoi ja antaa palautetta spämmääjille, provosoijille ja pomottajille, niin sitten loukkaannutaan syvästi ja alkaa kettuilu, joka jatkuu vuosi tolkulla. Kyseinen kettuilu selitetään ”huumorilla”, jota ymmärtää vain kuppikunta. Lisäksi aina tulee se kortti, että ”miksi sitten olet täällä, jos et tykkää”. Mutta kun on ihan tervettä suhtautua kriittisesti myös itselle tärkeisiin asioihin.
Helpompaa on itselleni, kun pysyy poissa, eikä lue kotimaisia eikä kansainvälisiä viisukeskusteluja. Viisumaailmassa osataan olla toisinaan todella törkeitä, pinnallisia ja negatiivisia (tämä on ihan kansainvälinen ilmiö, jonka huomaa Facebookissa ja YouTubessa esimerkiksi). Paras vain kuunnella omaa ääntä, koska meillä jokaisella on se oma musiikkimaku ja siitä on turha kinata. - Anonyymi
On "älykästä" keskustelua tällä palstalla,huh???
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124700MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1022441Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5741841- 91673
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1051530Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671197Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331138Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3988Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64987