Raivokohtaukset

silmittömät

Kun alan tässä laskemaan raivopuuskiani, niin saan niitä muutaman (1-5 kertaa) kerran vuodessa, luultavasti. En edes muista kunnolla aikaisemmin saatujani. Liekö hävettää niin paljon, että suljen ne mielestä jossain vaiheessa ja unohdan kokonaan.

Olen ihan seko kun saan raivarit. Pääkopassa pimenee täysin ja mitä sattuu kohdalle, heitän sillä miestäni. Huomaan kuitenkin, että jotakin kuitenkin tajuan, etten ota esim. tuolia tai puukkoa, jos heitän jollain. Eli jotain valikointia siis kuitenkin käyn pääni sisällä, vaikka se ns. pimenee.

Ja jos tällainen tilanne tulee, olen kokenut oloni uhatuksi, liian uhatuksi. Joku on loukannut minua jollain tavalla, joko mieheni tai joku muu. Mieheni ei ole kuunnellut minua ja ymmärtänyt tuskaani mitä käyn, eikä näin ollen kuule minua, vaikka olen yrittänyt selittää monella tavalla, miltä minusta tunuu ja mitä on tapahtunut. Tilanne voi olla myös sellainen, että joku muu on loukannut ja kun kerron miehelleni hän ei usko, mutta uskoo vasta sitten kun kerron ensin miljoona kertaa mitä on tapahtunut ja heitän siihen päälle raivarit, sen seurauksena kun minua ei kuulla. Sitten kyllä yleensä kuuntelee ja uskoo ja yleensä osoittaakin sen niin, ettei enää tuntosarvissa tökötä epävarmuutta ja epäilystä siitä uskooko ja kuuleeko hän vai ei. Että siinä vaiheessa tulee selväksi.

Rasittaa vain, että pitääkö sitä tapella niin kovasti ennenkuin toinen oikeasti kuuntelee?!

En halua saada raivareita, enkä halua tuntea oloa epävarmaksi ja haluan että minua kuunnellaan ja minusta välitetään, kun minuun sattuu kun on loukattu. Ja vaikka ei kuultaisi, en silti saa raivostua sillä tavalla, että satutan jotain fyysisesti. Mitä helvettiä tässä oikein on kyseessä, auttakaa! Kai tässä pitää mennä johonkin ammattilaiselle tai vihanhallintakursseille...
Onko joku käynyt sellaisessa, miten auttoi ja mikä oli lähtötilanteesi silloin kun menit? Minkälaisia nuo kurssit ovat ylipäänsä ja missä niitä järjestetään?

20

3848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pläääääh

      Käyttäydyt kuin pikkulapsi joka on tottunut kiukuttelemalla saamaan tahtonsa läpi.
      Itsehillintä 0

      Varaa aika terapeutille.

    • happyppahh

      "...Ja vaikka ei kuultaisi, en silti saa raivostua sillä tavalla, että satutan jotain fyysisesti...."

      Juuri noin, etkä saa raivostua, vaikka et satuttaisikaan.
      Kaikki haluaa tulla kuulluksi ja että välitetään, mutta ei siihen voi ketään pakottaa. Ei raivoamalla saatu huomio ole aitoa välittämistä.

      Jos olet koulussa, niin terveydenhoitajan pitäisi ohjata saamaan apua.

    • Rami Pussinen

      Kun kerran on noin paha tilanne.

      • qqwwee

        Oli niin että nainen ei osannut koskaan luottaa vuosien aikana. Jatkuva epäily ja halveksunta syö ihmisen sisältä päin. Mulla oli samanmoinen ongelma että sain raivokohtauksia. Mikään ei oikeuta ketään tekemään toiselle mitään. Minulle ne raivokohtaukset tulivat ex puolison takia. Nyt on reilu vuosi siitä kun tiet erosivat lopullisesti, enkä sen jälkeen ole kertaakaan raivostunut.

        Huono suhde on melko usein syynä, mutta moni sen kieltää koska haluaa vielä suhteen jatkuvan tai sitten ovat vain mukavuuden halusta siinä suhteessa edelleen.


      • väsynyt vain
        qqwwee kirjoitti:

        Oli niin että nainen ei osannut koskaan luottaa vuosien aikana. Jatkuva epäily ja halveksunta syö ihmisen sisältä päin. Mulla oli samanmoinen ongelma että sain raivokohtauksia. Mikään ei oikeuta ketään tekemään toiselle mitään. Minulle ne raivokohtaukset tulivat ex puolison takia. Nyt on reilu vuosi siitä kun tiet erosivat lopullisesti, enkä sen jälkeen ole kertaakaan raivostunut.

        Huono suhde on melko usein syynä, mutta moni sen kieltää koska haluaa vielä suhteen jatkuvan tai sitten ovat vain mukavuuden halusta siinä suhteessa edelleen.

        Itsellä myös ollut silmittömiä raivareita.

        Vaikeata, kun tietää miksi.Patoutunut viha veemäisiä ihmisiä kohtaan tai ehkä ei viha vaan jokin muu kun on sietänyt tarpeeksi kaikenlaista.Aliarvostamista, kieroilua..yms.

        Ja on totta, että suhteessa jatkuva epäilys kalvaa ihmisen kuin ihmisen.Sama on käynyt itsellenikin ja jotenkin luonne yleensäkin on muuttunut sellaiseksi, että ei jaksa kuunnella enää ketään tai mitään.


      • rakastaa ja
        qqwwee kirjoitti:

        Oli niin että nainen ei osannut koskaan luottaa vuosien aikana. Jatkuva epäily ja halveksunta syö ihmisen sisältä päin. Mulla oli samanmoinen ongelma että sain raivokohtauksia. Mikään ei oikeuta ketään tekemään toiselle mitään. Minulle ne raivokohtaukset tulivat ex puolison takia. Nyt on reilu vuosi siitä kun tiet erosivat lopullisesti, enkä sen jälkeen ole kertaakaan raivostunut.

        Huono suhde on melko usein syynä, mutta moni sen kieltää koska haluaa vielä suhteen jatkuvan tai sitten ovat vain mukavuuden halusta siinä suhteessa edelleen.

        tämän ihminen on sinulle tärkeä, tottakai haluat että hän kuuntelee ja kuulee sinua. Mikä oikeus toisella on parisuhteessa olla kuuntelematta toista, väheksymällä toisen kokemaa loukkausta, vaikka tilanne olisi ollut aivan päivänselvä että törkeästi on toimittu toista kohtaan. Ei oikea loukkaantuminen tapahdu turhasta.

        Minusta tuntuu, että nämä ovat niitä miehen opittuja malleja (ei tietenkään välttämättä kaikki miehet ole sellaisia), että äiti on huolehtinut aina kaiken, itse ei ole tarvinut ottaa vastuuta tekemisistään ja sitten samalla asenteella lähdetään parisuhteeseen. Parisuhde kun on kahden ihmisen välinen, jossa kommunikoidaan. Nainen ei korvaa äidin paikkaa enää 2000-luvulla.


    • xym

      Käytätkö E-pillereitä??

    • väsy vaimo

      Joku kyseli pillereistä. Mitä tarkoitit???

      • öh

        Minulla on kokemuksia sekä E-pillereistä, että raskaana olosta. Tunnettu tosiasia lienee se, että raskaana olevan naisen tunne-elämä heittelee vähintääkin kyseenalaisesti. Ei kaikilla, mutta joillakin. Minulla tunne-elämän heittelyt keskittyivät raskauden alkuaikoihin. E-pillereitä syödessä olo oli kuin olisi ollut raskauden alkuajoissa koko niiden syömisen ajan. Oireet loppuivat kun lakkasin niitä syömästä.


    • fgkmlafbg

      En ymmärrä miksi naisen ja miehen raivokohtauksia kohtaan on niin erilainen suhtautuminen. Netistä ei ihan hirveän helposti löydy apua naiselle, joka miettii, onko hänen käytöksensä mennyt ylitse, onko se jo sillä tolalla, että pitäisi hakea apua... Tässä puhun itsestäni.

      Olen hyvin tasainen luonne normaalisti, monet ihmettelevät rautaisia hermojani erilaisissa opetustilanteissa(minä opettajana), stressitilanteissa tms., mutta toinen puoli kolikosta on se, että joskus ne hermot menee. Ja sitten kun ne menee, ne menee kunnolla. Itselläni ei raivokohtauksiin liity mitkään päihteet, en heittele esineitä, enkä tarkoituksellisesti satuta miestäni (ehkä mielenkiintoisesti ilmaistu, mutta avaan kohta, mitä tarkoitan).

      Viimeksi kun minulla meni hermot... Työviikko oli ihan kauhea. En tiennyt itkeä vai nauraa perjantaina kun kaikki meni päin pieliä, ja kovat oli vaatimukset (tähän kohtaan sanon, että pidän työstäni ja tuollaiset viikot on poikkeuksellisia). Töiden jälkeen menin kiireesti elokuviin ystävättäreni kanssa (olin myöhässä, mutta onneksi ei myöhästytty). Elokuva alkoi ja niin alkoi takana istuvan teinitytön penkin potkiminen. Otsasuoni alkoi tykyttää ja pulssi kiihtyä uhkaavasti. Vedin syvään henkeä, ja pyysin tyttöjä kohteliaasti lopettamaan. He lopettivat.

      Viikonloppu sujui mukavasti kunnes mieheni sulatti lastan pannuun. Mieheni aloitti viruumalla ja kolistelemalla keitiössä, että pannu on pilalla. Sanoin, että ei ole pilalla, koita rauhottua. Seuraavaksi sama virsi pimeässä olohuoneessa kovemmalla voluumillla, ja minun käsketään katsoa, kun pannu on pilalla. Huudan hänen jankkaamisen yli, että en näe on pimeää. Sitten mieheni lyö pannulla oven pieleen, niin että ovesta lentää puun pirstaleita lattialle. Sytytän valon ja näen ovessa kaksi reikää. Vedän miestäni avarilla takaraivoon ja sitten hakkaan kaksin käsin sohvaa ja huudan/kiroan niin paljon kun keuhkoista lähtee. Sen jälkeen tietääkseni huudan ja kouristelen lattialla jonkun aikaa, että on jo paljon rauhallisempi olo.

      Tiedän, että käytökseni ei ollut mitenkään sopivaa. Mieheni oli kiukkuinen kun kohtelin häntä siten ja että huusin niin paljon, että naapurit luulee hänen pahoinpidelleen minua. Tarkoitukseni ei ollut kuitenkaan saada mitään sellaisia kuvitelmia aikaiseksi vaan purkaa patoutunutta pahaa oloa jollain keinolla. Minulla on näitä raivokohtauksia ehkä kerran kaksi kahdessa vuodessa. En ole koskaan nähnyt kenelläkään tälläisiä, joten en osaa arvostella itseäni onko toimintani normaalia vai jo ammattiauttajan tarpeista. Minusta tuntuu, etten vain osaa purkaa pahaa oloni pienissä erissä. En jaksa vittuilla ihmisille takaisin, koska minusta se ei johda mihinkään järkevään. Yritän harrastaa mahdollisimman paljon urheilua, jotta voin purkaa siihen turhautumistani. Ja olen kokenut sen pääsääntöisesti toimivana kanavana...

      • maailman pahin

        Minullakin on aika ajoin vaikeuksia hillitä kiukkuani. Yritinkin aiemmin löytää palstaa jossa asiasta kysyisin mutten löytänyt sopivaa. Asiasta on vaikeaa kirjoittaa totuudenmukaisesti, koska pelkää jäävänsä vaille ymmärrystä. Olen pidemmän aikaa pohtinut, mistä aggressioni oikein kumpuavat. Työskentelen ihmisten parissa, mikä tarkoittaa, että olen yleensä antavana osapuolena. Otan vastaan muiden (mitä tahansa)tunteita, ja samalla olen ammatillinen, enkä voi vastata "pahalla pahaan". Olen myös yrittänyt olla liian hyvä ihminen kai, kun aikaisemmin en ole mennyt mukaan juorukerhoihin ja toisten mustamaalaamiseen. Tosiasiassa on alkanut tuntua siltä, että sopivassa suhteessa muiden arvostelu yms. on tervehdyttävää. Muuten päähän saattaa kertyä liikaa patoumia. Ikäänkuin kaikkien kanssa pitäisi tulla toimeen, ja ikäänkuin kaikkien velvollisuuksista laistamisia pitäisi katsoa läpi sormien, aina. Tämä vuorovaikutukseen liittyvä vastuu näyttää sitäpaitsi kasautuvan vain tietyille ihmisille. Mikä velvollisuus minulla on vastata siitä, että kaikki tulevat keskenään toimeen? Miksi minun pitää sulattaa kaikki? Miksi sitten kun raivostun, se nostetaan maailman isoimmaksi asiaksi? Miksei todella sitä toisten JATKUVAA kusipäisyyttä? Miksei siihen puututa millään lailla?


    • keinoja

      Luin jostain, että käytöstä vois auttaa, kun syö omegaa ja kalkkitabletteja. Kantsii ainakin yrittää. Itse niitä nykyään syön.

      Impulssikontrollinhäiriö kai tuo nimitys on tuollaiselle käytökselle. Pitää vain yrittää tietoisesti aina yrittää rauhoittaa itsensä ja mennä vaikka tilanteesta pois.

      onko teidän vanhemmillanne ollut samaa? Tuo varmaan kulkee osittain geeneissä, luulen.

      Jo pieni lapsi pitäisi opettaa hallitsemaan omaa käytöstään, mutta aika moni vanhempi laiminlyö sen osan ja tuloksena on sitten raivokohtauksia saavia aikuisia. Kun lapsi saa raivareita, pitäisi ottaas syliin tms. mutta monet vaan laittaa lapsen joko arestiin omaan huoneeseen tai huutavat jne. silloin lapsi vain tukahduttaa tunteensa, ei opi käsittelemään niitä ja rauhoittumaan.

      Mutta sitkeää työtä ja yritystä niin kyllä uskon, että aikuinenkin oppii vähitellen hillitsemään itseään. Urheilu varmaan joillakin auttaa, ulkoilu. Menee vaikka tyynyä lyömään tms. kun alkaa oikein ottamaan päähän.

    • Tuhatkätinen

      Ehkä vika ei ole kuuntelijassa pelkästään vaan myös kommunikointikielessä. Raivari toimii, mutta se tuskin on ainoa, mikä toimii.

      Mitäs jos sanoisit aluksi että "mulla on tosi paha olla. sun on pakko hei kuunnella nyt mitä mä sanon" ja sitten selittää asiasi

    • nohuhhuhhuh

      Ei ole kovin tervettä tuollainen. Eikä kenenkään pitäisi kumppaniltaan tuollaista sietää - vaikket ketään vahingoittaisikaan, niin uhkaava käytös yksinään aiheuttaa sen, että kumppanisi joutuu pelkäämään ja varomaan käytöstään. Alennat huomattavasti hänen elämänlaatuaan.

      Hae apua. Mene nyt alkuun terveyskeskukseen tai mielenterveyspolille. Uskoisin kognitiivisen terapian purevan tuollaiseen. Voi olla myös mahdollista, että mielialaa tasoittava lääkitys olisi kohdallaan. En yleensä ole pillereiden kannalla, mutta parempi, että sinulta viedään hieman toimintakykyä kuin että puolisosi joutuu syyttään kärsimään raivokohtauksistasi.

    • mars mars mars mars

      vihanhallintakurssille

    • like me..

      Apua. Mä en voinu ees lukea ku pari ekaa lausetta ku repesin nauraan. 5 kertaa saat tommose raivokohtauksen? VUODESSA? Mitä helvettiä? xDD
      Mä saan sun kuvailemas raivokohtauksen tyyliin viis kertaa päivässä ja kyllä lentää tavarat ja kyllä käyn käsiksi. Huh huh. Oikeen itteenikin ahdistaa moinen käytös, mutta joo.. oo huoletta, on sitä hullumpiaki!

    • ...

      Mä sain joskus suhteen alkuaikoina muutaman raivarin ja kerran löin miestä. Säikähdin sitä itekki ja nolotti tosi paljon. Mies teki selväksi että tommonen ei tuu jatkumaan. Jos raivostun niin sitte vaan huudan ja itken. Mutta harvemmin tarvii ees tuota tehdä, mies kyllä kuuntelee jos mulla on paha olo ja lohduttaa. Ihana mies.

    • Anonyymi

      AP siis raivostuu, jos hänen kokemuksia tai tuntemuksia uskota. Itsellä taas sellainen tilanne, ettei kukaan tunnu uskovan tai kuuntelevan, kun pienikokoinen vaimo saa silmittömiä raivokohtauksia. Hän voi mm. irvistellä ja väännellä naamaansa kuin mielipuoli ja uhata tappaa. Apua ei suostu hakemaan, vaan keksii kohtauksilleen aivan älyttömiä selityksiä.

    • Anonyymi

      Skitsofreniaa?

      • Anonyymi

        Pikemminkin hullunlehmäntauti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      703
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe