TORAJYVÄMYRKYTYS

Eppu.

"Myös gluteeniviljoissa tavattavien homeiden on todistettu aiheuttavan vakavan neurologisen ja mielenterveydellisen uhan. Torajyvä on sieni,jota kasvaa missä tahansa gluteenia sisältävässä viljassa,jos se altistuu pidemmäksi aikaa kosteudelle. Säännöllisimmin sitä löytyy rukiista. Torajyvämyrkytys eli argotismi tunnettiin myöhemmällä keskiaja nimellä Pyhän Antoniuksen tuli. Pyhän Antoniuksen tulesta kärsiviä syytettiin toisinaan noituudesta torajyvän aiheuttamien kohtausten ja hallusinaatioiden vuoksi. Tälläinen suhtautuminen ergotismiin ei ole mitenkään yllättävää sen pohjalta,että tämä home on lähteenä jalostettaessa hallusinogeenista LSD-huumetta."

Lähde. Vaaralliset viljat.(James Braly M.D ja Ron Higgan M.A)

4

1697

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heh !

No nythä se alkokkii lyyti kirjottammaan. Nyt mie ymmärrän miks näillä palstan häiriköillä on nii utopiset jutut. Niil on kaikilla torajyvämyrkytys. "Lucy in the Sky with Diamonds"

• joku vaan

Torajyvän käyttö on aika hankalaa ja sivuvaikutukset pahoja. Taikasienet ovat todennäköisempiä.

Torajyvä ei ole ollut ongelma vuosikymmeniin tai ehkä muutamaan vuosisataan. Lääketehtaat kasvattavat sitä toki raaka-aineekseen mutta tuo tehdään eristyneissä kasvatusolosuhteissa ettei sieni pääse leviämään.

Televisiosta tuli mielenkiintoinen dokumentti LSD:stä pari viikkoa sitten ja tämmöinen kirja pitäisi lukea joskus uudestaan:
        http://www.psychedelic-library.org/child.htm

• heh !

Paljonkos näitä torajyvämyrkytyksiä tapahtuu esim. Suomessa vuosittain ?

Olisiko viimeisin jostain -60-luvulta ? Vai onko senkin jälkeen tapahtunut jotain ?

• Heh !

Onko ruuti kuivaa, Eikö suksi luista. Onko epätodellinen olo. Avartuuko maailma. Tunnetko universumin kutsuvan. heh heh heh heh.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66