Hei!
Olen pitkään etsinyt apua kasvojen ihon ongelmiini ja mietin löytyisiköhän täältä vastaavasta tilanteesta kärsiviä ihmisiä, jotka ovat löytäneet ratkaisuja asiaan. Olen kolmekymppinen nainen ja kasvojeni iho ei sovi mihinkään ihotyyppiin, sillä iho on todella todella kuiva, ihon pinta on aivan kuollut ja se kuoriutuu hilseillen koko ajan pois. Samalla iho on täynnä näppyjä, suurentuneita ihohuokosia ja talia. Siis samaan aikaan todella kuiva ja todella rasvainen iho, tosi hankalaa!
Iho kaipaisi kunnon mekaanista kuorintaa jotta hilseilevä iho lähtisi pois, mutta en uskalla kovin usein sitä tehdä, koska pelkään että se vaurioittaa ihoa entisestään. Silti hilseiden kanssakaan tuskin kehtaa naamaansa näyttää julkisesti. Viime aikoina kuivuus on vain pahentunut ja on alkanut muodostumaan ryppyjä kuiviin kohtiin.
Ilman kosteusvoidetta en pärjää ollenkaan, ilman sitä kasvot ovat kuin kuivunut kittinaamio. Kosteusvoidetta joudun laittamaan useita kerroksia saadakseni kuivaan ihoon hieman joustavuutta. Olen joutunut siirtymään hyvin rasvaisiin voiteisiin kuten ceralan, jotta saisin minkäänlaista joustavuutta ja kosteutta ihoon. Myös kauhea, pahimmillaan isoinakin liuskoina irtoileva hilseilevä kuiva iho tulee näin "liimattua" ihon pintaan jolloin pystyn laittamaan meikkivoidetta paremmin niin ettei hilse korostu. (meikkivoidetta pakko käyttää huonon ihon ja punoittavan t-alueen peittämiseen. meikkivoiteena exuviance) Toisaalta tuntuu, että kosteusvoide juuri lisää näppylöitä ja rasvaisuutta... Umpikuja.
Harrastan paljon liikuntaa, syön pääasiassa terveellisesti ja monipuolisesti (en lihaa). Täysjyvviljat, kala, proteiinipitoiset maitotuotteet, hyvät öljyt, paljon kasviksia. Vältän valkoisia jauhoja, liiallista sokeria, lisäaineita yms. Syön myös paljon vitamiineja ja lisäravinteita.
Olen atoopikko ja herkkäihoinen ja mm. hajusteille allerginen joten voin käyttää vain herkkäihoisten hajusteettomia tuotteita. Ihotautilääkärissä olen ollut monta kertaa, vastaus on aina vaan: käytä perusvoidetta....
Ihonhoitoon käytän Simple-puhdistusainetta ja perusvoidetta, en muuta. Opiskelijana en voi sijoittaa suuria summia kalliisiin erikoistuotteisiin. Kokeilin myös kookosöljyä kasvoille, mikä oli ihan ok, mutta toisaalta öljy tuntui jäävän ikään kuin ihon pinnalle, se ei imeytynyt eikä kosteuttanut oikeasti. Tuntuu, että iho on niin kuiva ettei se yleensäkään ime kosteutta tai rasvaa itseensä (tai jos imee, niin muodostaa näppyjä, tukkeuttaa huokosia), vaan rasva jää pinnalle.
Onko siis jollakulla samanlainen tilanne, mikähän auttaisi? Suurkiitos vastauksista!
kasvojen iho samalla hilseilevän kuiva ja rasvainen, apua!
4
2422
Vastaukset
- eytnet
Minulla ei noin kuiva eikä atooppinen iho ole, mutta pintakuiva hilseilevä iho minulla on ollut, nykyisin vähemmän. Ceralania olen kokeillut, mutta se vaikutti aika tukkivalta ja öljyt eivät minullakaan auttaneet kuivumiseen. Nähdäkseni voisit kokeilla varovasti kemiallisesti (ei siis rakeita) kuorivia tuotteita /AHA tai BHA (monet pitävät myös Dermalogican päivittäiskuorinnasta, mutta se ei varmaan opiskelijabudjettiin sovi).
- ihme kyllä
Usko tai älä, mutta minun ihoni hilseily rauhoittui, kun siirryin pesemään kasvoni SAIPPUALLA. Käytössäni oli L'Erboristikan (??) Manteliöljysaippua ja sittemmin siirryin luontaistuotekaupan sellaiseen kasvosaippuaan, joka nyt pitemmässä juoksussa oli sittenkin huonompi, kuin tuo Manteliöljysaippua. Hiustenpesuun taasen paras oli juuri luontaistuotekaupan shampoosaippuapala. Päänahka on täysin rauhoittunut - ei hilseile, ei punoita, ei satu.
Tavallisissa shampoissa ja pesuaineissa oli jokin aine, joka ärsytti ihoani. Samaa ainetta oli kosteusvoiteissa ja kaikkialla, Humektanista alkaen. Se tuotti juuri kuvaamaasi hilseilyä ja ärtyneisyyttä. Tuo saippuapesu taisi olla ensin sellainen aggressiivinen "siitäs sait!" -reaktio, kun mikään ei tuntunut auttavan ihoani. Taisin jopa mättää ihooni Urtekramin hoitoainetta! :D ja iho rauhoittui, ihme kyllä. Päänahan rauhoittuminen oli tosi nopeaa, kasvojen hitaampaa.
Kirjoitin siitä muistaakseni silloin Ihotaudit -osastoon, olikohan se hiustenlähtö -osastoon, koska minulla oli ongelmia myös päänahan kanssa.
Kokeile ihmeessä, omalla vastuulla ja kriittisellä mielellä. Ei maksa paljoa ja tuskin ainakaan tekee tilannetta enää huonommaksi? Saippuan tulee olla ns. puhdas, vanhanaikainen rasvaan tehty saippua. Urtekramin glyseriiniin tehty saippua ei ollut yhtä hyvä, minulle ainakaan. Mitä lyhyempi lista aineita paketissa, sitä parempi.
Näppylöitä on edelleen, mutta vähemmän. Saippua on aika kuivattavaa, enkä tiedä, mitä käyttäisin kosteusvoiteena. Luontaistuotepuolelta senkin pitäisi löytyä ja olla mahdollisimman yksinkertaista. Jos jollakulla on ideoita, kuulisin niistä mielelläni :) - rtt3
Oletko kokeillut apteekista löytyvää La Roche Posayta? Effaclar-sarja on akneiholle tarkoitettu, varsinkin aknelääkityksen ajalle, joten tuotteista löytyy kevyitä kosteusvoiteita, jotka kuitenkin kosteuttavat tehokkaasti. Pyydä ihmeessä näyte voiteista jos auttaisi tilanteeseen. LRP:ltä löytyy myös kuivan ihon tuotteita, joten niistäkin kannattaa kysellä. Noissa taitaa kuitenkin olla hajusteita, joten en tiedä sopivatko. Avenelta löytyy myös hyviä kuivan/sekaihon tuotteita - ovat muistaaksnei hajusteettomia, mutta en ole ihan varma. Apteekin hajustamaton Bellavita voi myös olla sopiva vaihtoehto, jos ihosi kaipaa todella kuivan ihon tuotetta. Itse olen käyttänyt Bellavitan päivävoidetta ja se imeytyy hyvin ihoon ja voisi olla ihan hyväkin vaihtoehto. Hajustamattomia kuivalle iholle sopivia tuotteita ovat myös Rainbown ja Pirkan vauvanrasvat: maksavat 2 euroa eli eivät kovin kalliita.
Kuorinnaksi kannattaa kokeilla aspiriinia ja hunajaa. Itse laitan pari tippaa vettä aspiriinitablettiin, murskaan ja sitten hieman hunajaa sekaan ja kuorittaville alueille. Jotkut laittavat 2-3 tablettia, mutta omalle iholleni riittää kuorintaan yksikin tabletti - muuten voi olla liian voimakas sekoitus. Ei paranna finnejä sinänsä, mutta kuorii tosi tehokkaasti ja iho on todella, todella sileä kuorinnan jälkeen. Laitan kuorintanaamion vain otsalle ja leuan alueelle, sillä poskien iho on herkempi eikä kestä kovaa kuorintaa. En tiedä sopiiko kuorinta ihotyypillesi, mutta itse olen huomannut että iho saa puhtia kun sen kuorii säännöllisesti - ärtynyttä ihoa ei tietenkään kannata ärsyttää lisää. Kotikonsteista tehokkain silottaja on kuitenkin tuo aspiriininaamio.
Toivottavasti noista on jotain apua :) - -
kattilaan vettä ja pyyhkeen kanssa höyrytä ihoa.
Jätä pois maitotuotteet, ja siirry soijajogurttiin.
Lisäaineita voi saada huomaamattaan eineksistä, vaikka luulee syövänsä terveellisesti.
Itselläni hilseily loppui kun aloin käyttää voin sijasta oliiviöljyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713