Chilen kaivosmiesten pelastus

airfoil

Eilen tuli dokumentti Chilen kaivosmiesten pelastumisesta. Jälkeen päin kun katsoi ongelmia on ihme että heidät saatiin ylös ja eipä taida olla paljoa pohjavetta alueella, koska ei sitä sinne tainnut kertyä, vai toimivatko pumput edelleen. sähköjä miehillä ei kuitenkaan ollut. Monelaisilla porilla kokeiltiin porata pelastuskuiluja, mutta onneksi oli varasuunnitelmia ja sinnikkyyttä.
Kuinka kummassa voidaan ohjata poran menoa kalliossa. pora joka pyörii noinkin paljon, miten ohjaus tapahtuu. ja miten tieto sijainnista tulee ylos, ja yleensäkkään sijainti, ei taida GPS toimia poran kärjessä? Pora-kanget vaikuttaa olevan kuitenkin vain putkea, miten siinä mikään tieto liikkuu.

Mahtava suoritus:)

Edelleen ihmetellä pitää miksi vinotunnelia ei yritetty aukaista koska siellä olisi voitu käyttää koneita. koneillahan ne on tehtykkin. ja ei kai romahtaneet pätkän oleteta oleva puoltakilometriä pidempi. riskin ottoa olisi luullut yli 30 miehen lisäävän. kymmenen metriä päivässä ja hyvä tukeminen.. tulosta olisi tullut

8

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se porareikä mitataan, mittalaite (inklinometri?) lasketaan vaierilla alas ja siitä luetaan poikkeama.
      Tasaiset syöttö ja kierto ovat myös tärkeitä.
      Siitä sortumastahan, en ainakaan minä, ole juuri mitään kuullut.
      Jos se on esim olllut suuria lohkareita jotka ovat irronneet, niin ei niitä olisi
      ilman räjäytyksiä sieltä lastattu pois. ja samaten, jos ramppi(vinoajotunneli)
      on jo kerran sortunut on suuri vaara uusille sortumille kun aletaan ampumaan.

    • jakinboas11

      Kyllä se onnistu kun oli se taikaluku 33 joka paikassa.

      • Ja se 33 on...

        myös sun ÄO:si. Yhteensattumako?


      • jakinboas11
        Ja se 33 on... kirjoitti:

        myös sun ÄO:si. Yhteensattumako?

        Äläs nyt! kaveri kysy ylhäällä ihan viiisaita, voin lisätä, kuinka pora jonka läpimitta ei ole paljon putkea paksumpi menee niin suoraan että reikä voidaan putkittaa satoja metrejä, kuinka putki asennetaan , kuinka satojen metrein syvyydestä nousee kiviaines, noin leveän reijän tekeminen vaatii raskasta porakalustoa, koko laite taitaa painaa aika lailla 700 metriä pitkänä, ihan vain teknisenä asiana kiinnostaa, se että lähes kaikesta jutun matikasta löytyi numero 33 johtuu tietenkin vain kanttifysiikan epämääräisyydestä.


      • asijjantuntia
        jakinboas11 kirjoitti:

        Äläs nyt! kaveri kysy ylhäällä ihan viiisaita, voin lisätä, kuinka pora jonka läpimitta ei ole paljon putkea paksumpi menee niin suoraan että reikä voidaan putkittaa satoja metrejä, kuinka putki asennetaan , kuinka satojen metrein syvyydestä nousee kiviaines, noin leveän reijän tekeminen vaatii raskasta porakalustoa, koko laite taitaa painaa aika lailla 700 metriä pitkänä, ihan vain teknisenä asiana kiinnostaa, se että lähes kaikesta jutun matikasta löytyi numero 33 johtuu tietenkin vain kanttifysiikan epämääräisyydestä.

        Jo vuosikymmeniä on porattu syvempiäkin reikiä.
        Se kiviaines tulee ylös huuhteluveden mukana


      • airfoil joka ei kirj
        asijjantuntia kirjoitti:

        Jo vuosikymmeniä on porattu syvempiäkin reikiä.
        Se kiviaines tulee ylös huuhteluveden mukana

        Kuolan niemimaalla oli venäläisillä Mohole ohjelma jolla porasivat 8km syvyyteen.


      • Kaivosmies
        jakinboas11 kirjoitti:

        Äläs nyt! kaveri kysy ylhäällä ihan viiisaita, voin lisätä, kuinka pora jonka läpimitta ei ole paljon putkea paksumpi menee niin suoraan että reikä voidaan putkittaa satoja metrejä, kuinka putki asennetaan , kuinka satojen metrein syvyydestä nousee kiviaines, noin leveän reijän tekeminen vaatii raskasta porakalustoa, koko laite taitaa painaa aika lailla 700 metriä pitkänä, ihan vain teknisenä asiana kiinnostaa, se että lähes kaikesta jutun matikasta löytyi numero 33 johtuu tietenkin vain kanttifysiikan epämääräisyydestä.

        Chilessa kiviaines putosi ohjausreikää pitkin kaivokseen, josta kaivosmiehet kärräsivät sitä kolmessa vuorossa hiukan kauemmaksi. Eikä sitä reikää pystytty (tarvittu) putkittaa kuin aivan yläosasta (alle 100 m), jossa oli irtomaata eli ei kovaa yhtenäistä kalliota.

        http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Copiapó_mining_accident


      • nytkumminkin
        Kaivosmies kirjoitti:

        Chilessa kiviaines putosi ohjausreikää pitkin kaivokseen, josta kaivosmiehet kärräsivät sitä kolmessa vuorossa hiukan kauemmaksi. Eikä sitä reikää pystytty (tarvittu) putkittaa kuin aivan yläosasta (alle 100 m), jossa oli irtomaata eli ei kovaa yhtenäistä kalliota.

        http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Copiapó_mining_accident

        oli sekin sinne porattava, ja siinä kiviaines kyllä tuli paineilmalla/-vedellä ja ruuvilla( millä nyt sitten tulikin) ylös. Se eka reikähän oli kuusi tuumainen, ja se kun avarrettiin kahteentoista tuumaan, ja se vielä kakskasi tuumaan, niin ne moskat putosivat alas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe