Eilen tuli dokumentti Chilen kaivosmiesten pelastumisesta. Jälkeen päin kun katsoi ongelmia on ihme että heidät saatiin ylös ja eipä taida olla paljoa pohjavetta alueella, koska ei sitä sinne tainnut kertyä, vai toimivatko pumput edelleen. sähköjä miehillä ei kuitenkaan ollut. Monelaisilla porilla kokeiltiin porata pelastuskuiluja, mutta onneksi oli varasuunnitelmia ja sinnikkyyttä.
Kuinka kummassa voidaan ohjata poran menoa kalliossa. pora joka pyörii noinkin paljon, miten ohjaus tapahtuu. ja miten tieto sijainnista tulee ylos, ja yleensäkkään sijainti, ei taida GPS toimia poran kärjessä? Pora-kanget vaikuttaa olevan kuitenkin vain putkea, miten siinä mikään tieto liikkuu.
Mahtava suoritus:)
Edelleen ihmetellä pitää miksi vinotunnelia ei yritetty aukaista koska siellä olisi voitu käyttää koneita. koneillahan ne on tehtykkin. ja ei kai romahtaneet pätkän oleteta oleva puoltakilometriä pidempi. riskin ottoa olisi luullut yli 30 miehen lisäävän. kymmenen metriä päivässä ja hyvä tukeminen.. tulosta olisi tullut
Chilen kaivosmiesten pelastus
8
309
Vastaukset
Se porareikä mitataan, mittalaite (inklinometri?) lasketaan vaierilla alas ja siitä luetaan poikkeama.
Tasaiset syöttö ja kierto ovat myös tärkeitä.
Siitä sortumastahan, en ainakaan minä, ole juuri mitään kuullut.
Jos se on esim olllut suuria lohkareita jotka ovat irronneet, niin ei niitä olisi
ilman räjäytyksiä sieltä lastattu pois. ja samaten, jos ramppi(vinoajotunneli)
on jo kerran sortunut on suuri vaara uusille sortumille kun aletaan ampumaan.- jakinboas11
Kyllä se onnistu kun oli se taikaluku 33 joka paikassa.
- Ja se 33 on...
myös sun ÄO:si. Yhteensattumako?
- jakinboas11
Ja se 33 on... kirjoitti:
myös sun ÄO:si. Yhteensattumako?
Äläs nyt! kaveri kysy ylhäällä ihan viiisaita, voin lisätä, kuinka pora jonka läpimitta ei ole paljon putkea paksumpi menee niin suoraan että reikä voidaan putkittaa satoja metrejä, kuinka putki asennetaan , kuinka satojen metrein syvyydestä nousee kiviaines, noin leveän reijän tekeminen vaatii raskasta porakalustoa, koko laite taitaa painaa aika lailla 700 metriä pitkänä, ihan vain teknisenä asiana kiinnostaa, se että lähes kaikesta jutun matikasta löytyi numero 33 johtuu tietenkin vain kanttifysiikan epämääräisyydestä.
- asijjantuntia
jakinboas11 kirjoitti:
Äläs nyt! kaveri kysy ylhäällä ihan viiisaita, voin lisätä, kuinka pora jonka läpimitta ei ole paljon putkea paksumpi menee niin suoraan että reikä voidaan putkittaa satoja metrejä, kuinka putki asennetaan , kuinka satojen metrein syvyydestä nousee kiviaines, noin leveän reijän tekeminen vaatii raskasta porakalustoa, koko laite taitaa painaa aika lailla 700 metriä pitkänä, ihan vain teknisenä asiana kiinnostaa, se että lähes kaikesta jutun matikasta löytyi numero 33 johtuu tietenkin vain kanttifysiikan epämääräisyydestä.
Jo vuosikymmeniä on porattu syvempiäkin reikiä.
Se kiviaines tulee ylös huuhteluveden mukana - airfoil joka ei kirj
asijjantuntia kirjoitti:
Jo vuosikymmeniä on porattu syvempiäkin reikiä.
Se kiviaines tulee ylös huuhteluveden mukanaKuolan niemimaalla oli venäläisillä Mohole ohjelma jolla porasivat 8km syvyyteen.
- Kaivosmies
jakinboas11 kirjoitti:
Äläs nyt! kaveri kysy ylhäällä ihan viiisaita, voin lisätä, kuinka pora jonka läpimitta ei ole paljon putkea paksumpi menee niin suoraan että reikä voidaan putkittaa satoja metrejä, kuinka putki asennetaan , kuinka satojen metrein syvyydestä nousee kiviaines, noin leveän reijän tekeminen vaatii raskasta porakalustoa, koko laite taitaa painaa aika lailla 700 metriä pitkänä, ihan vain teknisenä asiana kiinnostaa, se että lähes kaikesta jutun matikasta löytyi numero 33 johtuu tietenkin vain kanttifysiikan epämääräisyydestä.
Chilessa kiviaines putosi ohjausreikää pitkin kaivokseen, josta kaivosmiehet kärräsivät sitä kolmessa vuorossa hiukan kauemmaksi. Eikä sitä reikää pystytty (tarvittu) putkittaa kuin aivan yläosasta (alle 100 m), jossa oli irtomaata eli ei kovaa yhtenäistä kalliota.
http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Copiapó_mining_accident - nytkumminkin
Kaivosmies kirjoitti:
Chilessa kiviaines putosi ohjausreikää pitkin kaivokseen, josta kaivosmiehet kärräsivät sitä kolmessa vuorossa hiukan kauemmaksi. Eikä sitä reikää pystytty (tarvittu) putkittaa kuin aivan yläosasta (alle 100 m), jossa oli irtomaata eli ei kovaa yhtenäistä kalliota.
http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Copiapó_mining_accidentoli sekin sinne porattava, ja siinä kiviaines kyllä tuli paineilmalla/-vedellä ja ruuvilla( millä nyt sitten tulikin) ylös. Se eka reikähän oli kuusi tuumainen, ja se kun avarrettiin kahteentoista tuumaan, ja se vielä kakskasi tuumaan, niin ne moskat putosivat alas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103845"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70595
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483