Hei, olen harkinnut hankkivani kaksivuotiaalle labbisurokselleni Cesar Millanin suositteleman ja paljon käyttämän Illusion-kaulapannan (eli kaulapanta, jossa on kaksi remmiä sekä kaulan ylä ja alaosaan ja hihna kiinnitetään ylös koiran hallitsemista helpottamaan) (tässä kuva: http://www.supercoolpets.com/pictures/dogillusion.jpg ). Kysynkin, onko kenelläkään kokemusta kyseisen kaulapannan käytöstä tai hankkimisesta, koska ainakaan paikkakuntani eläinkaupoista kyseisenlaisia kaulapantoja en ole löytänyt eikä ole tullut vastaan myöskään suomalaisista verkkokaupoista.
Cesar Millanin käyttämä Illusion-kaulapanta
93
7450
Vastaukset
- aaaaaaaaaaagtgt
mikses hanki ihan normaalia pantaa? aika erikoisen näkönen härveli tuoki
- mustalabbis
no herra/rouva edellä ei siis tiedä taas mistään mitään ja piti vaan päästä kommentoimaan. Tottakai meillä normaali panta on, mutta se ei nyt aja ihan asiaansa, koska sitä pitää olla kokoajan korjaamassa oikeaan kohtaan koiran kaulassa, että koiran hallintakorjaus olisi tehokas. Tarkemmin en jaksa selittää, koska jos et tiedä kyseisestä pannasta ja sen käyttömetodista mitään älä vaivaudu sitten kommentoimaankaan...
- labbiksia20v
mustalabbis kirjoitti:
no herra/rouva edellä ei siis tiedä taas mistään mitään ja piti vaan päästä kommentoimaan. Tottakai meillä normaali panta on, mutta se ei nyt aja ihan asiaansa, koska sitä pitää olla kokoajan korjaamassa oikeaan kohtaan koiran kaulassa, että koiran hallintakorjaus olisi tehokas. Tarkemmin en jaksa selittää, koska jos et tiedä kyseisestä pannasta ja sen käyttömetodista mitään älä vaivaudu sitten kommentoimaankaan...
Jos nyt vain kouluttaisit koirasi ihan normaalisti.
- JK
Millan käyttää tämän näköistä pantaa rankasti ongelmaisille koirille. Ei ole kokemusta tällaisesta pannasta.
- afrfftrwf
Ei ole kokemusta juu kun kouluttaa koiransa (niinkuin koirat yleensä pitää kouluttaa) niin silloin ei tarvihe ostella tommosia ihme vempaimia! :)
- Aaaaamos
afrfftrwf kirjoitti:
Ei ole kokemusta juu kun kouluttaa koiransa (niinkuin koirat yleensä pitää kouluttaa) niin silloin ei tarvihe ostella tommosia ihme vempaimia! :)
koulutusta. Eihän se pannan kohta koiraa vahingoita, se vain on enemmän hallittavissa, koska koira ei saa kerättyä sellaista voimaa esim. vetopyrkimyksiinsä, kuin tavallista pantaa tai valjaita käytettäessä. Ei ole kokemusta pannasta, mutta kokeiltu on tavallista pantaa noin ja hyvin toimii. Koira jotenkin huomaa ohjauksen liikkeen siinä paremmin.
Kylläpä noita tyhjänpäiväsiä vastaajia riittää, miten noi teidän vastaukset auttoi kysyjää? Ei sitten niin mitenkään. - en toki tiedä
Aaaaamos kirjoitti:
koulutusta. Eihän se pannan kohta koiraa vahingoita, se vain on enemmän hallittavissa, koska koira ei saa kerättyä sellaista voimaa esim. vetopyrkimyksiinsä, kuin tavallista pantaa tai valjaita käytettäessä. Ei ole kokemusta pannasta, mutta kokeiltu on tavallista pantaa noin ja hyvin toimii. Koira jotenkin huomaa ohjauksen liikkeen siinä paremmin.
Kylläpä noita tyhjänpäiväsiä vastaajia riittää, miten noi teidän vastaukset auttoi kysyjää? Ei sitten niin mitenkään."Kylläpä noita tyhjänpäiväsiä vastaajia riittää, miten noi teidän vastaukset auttoi kysyjää? Ei sitten niin mitenkään."
...että tuskin mitenkään. Mutta paransi heidän omaa pikkusieluista mielenmaisemaansa. Kyse oli siitä että aloittaja mainitsi Cesar Millanin käyttäneen useasti sitä. Teinikouluttajien idolit on Tuire Kaimio ja kanakouluttajana tutuksi tullut Tommi Viren. Muut, poislukien ehkä seksikäsasuinen ja -ääninen Victoria Stillwell, jonka saappaisiin monet wannabe-kouluttajatytöt astuisivat, ja jonka nahkahousuihin wannabe-kouluttajateinieinarit mielellään kuvittelevat märissä unissaan pujahtavansa, ovat auttamatta pois muodista. - afggg
en toki tiedä kirjoitti:
"Kylläpä noita tyhjänpäiväsiä vastaajia riittää, miten noi teidän vastaukset auttoi kysyjää? Ei sitten niin mitenkään."
...että tuskin mitenkään. Mutta paransi heidän omaa pikkusieluista mielenmaisemaansa. Kyse oli siitä että aloittaja mainitsi Cesar Millanin käyttäneen useasti sitä. Teinikouluttajien idolit on Tuire Kaimio ja kanakouluttajana tutuksi tullut Tommi Viren. Muut, poislukien ehkä seksikäsasuinen ja -ääninen Victoria Stillwell, jonka saappaisiin monet wannabe-kouluttajatytöt astuisivat, ja jonka nahkahousuihin wannabe-kouluttajateinieinarit mielellään kuvittelevat märissä unissaan pujahtavansa, ovat auttamatta pois muodista.ehkäpä teinit on sitte vähän viisaampia kuin te _aikuiset_ ihmiset, jotka luulevat että koiraa pitää alistaa ja näyttää kuka on pomo jonka jälkeen koiras on pelokas eikä onnellinen.
- en toki tiedä(edel..
afggg kirjoitti:
ehkäpä teinit on sitte vähän viisaampia kuin te _aikuiset_ ihmiset, jotka luulevat että koiraa pitää alistaa ja näyttää kuka on pomo jonka jälkeen koiras on pelokas eikä onnellinen.
Toki monet nuoret ovat onnistuneet kasvattamaan koiransa hyvin. Yleensä he ovat siihen kyllä saaneet vanhemmiltaan apua. Ellei ole, yleensä koirat on päätynyt kiertoon. Allergian tmv syyn vuoksi.
Kyse ei muuten ole alistamisesta, vaan koiran omaehtoisesta alistumisesta. Ellei tätä tapahdu, koiralla on valitettavan vähän vaihtoehtoja pärjätä ihmisten maailmassa. Siksi jotkut yksilöt tarvitsevat siinä apua ja siksi on olemassa Cesar Millaneita, Jan Fenneleitä, Pertti Vilandereita ym - affgg
en toki tiedä(edel.. kirjoitti:
Toki monet nuoret ovat onnistuneet kasvattamaan koiransa hyvin. Yleensä he ovat siihen kyllä saaneet vanhemmiltaan apua. Ellei ole, yleensä koirat on päätynyt kiertoon. Allergian tmv syyn vuoksi.
Kyse ei muuten ole alistamisesta, vaan koiran omaehtoisesta alistumisesta. Ellei tätä tapahdu, koiralla on valitettavan vähän vaihtoehtoja pärjätä ihmisten maailmassa. Siksi jotkut yksilöt tarvitsevat siinä apua ja siksi on olemassa Cesar Millaneita, Jan Fenneleitä, Pertti Vilandereita ym:D:D:D: ei koiraa tarvihe alistaa??? mistä lie teille aivottomillle päätyny tollanen tieto
- kun koirasi
affgg kirjoitti:
:D:D:D: ei koiraa tarvihe alistaa??? mistä lie teille aivottomillle päätyny tollanen tieto
tietää "kuka on pomo jonka jälkeen koiras on pelokas eikä onnellinen."
Mistä sinulle pikkusieluinen sisko-kulta on tullut tuollainen käsitys? Se on väärä. - aasasafffff
kun koirasi kirjoitti:
tietää "kuka on pomo jonka jälkeen koiras on pelokas eikä onnellinen."
Mistä sinulle pikkusieluinen sisko-kulta on tullut tuollainen käsitys? Se on väärä.koska 99% koirilla ei ole minkäänlaisia johtajuusongelmia mutta silti ihmiset alistamalla koiraansa koska se nyt sattuu olemaan se "helpoin" ja todellakin huonoin tapa.. jos koiraa alistaa siitä tulee pelokas vaikka te jääpäät ette sitä näköjään hoksaa .. oisitte jättäny koiran ottamatta jos ei jaksa/huvita kouluttaa kunnolla
- kaiqwa
aasasafffff kirjoitti:
koska 99% koirilla ei ole minkäänlaisia johtajuusongelmia mutta silti ihmiset alistamalla koiraansa koska se nyt sattuu olemaan se "helpoin" ja todellakin huonoin tapa.. jos koiraa alistaa siitä tulee pelokas vaikka te jääpäät ette sitä näköjään hoksaa .. oisitte jättäny koiran ottamatta jos ei jaksa/huvita kouluttaa kunnolla
tutkittu että 99% on jonkintasoisia ongelmia kotona tai ulkona.
- Ennen kun tuomitset
aasasafffff kirjoitti:
koska 99% koirilla ei ole minkäänlaisia johtajuusongelmia mutta silti ihmiset alistamalla koiraansa koska se nyt sattuu olemaan se "helpoin" ja todellakin huonoin tapa.. jos koiraa alistaa siitä tulee pelokas vaikka te jääpäät ette sitä näköjään hoksaa .. oisitte jättäny koiran ottamatta jos ei jaksa/huvita kouluttaa kunnolla
Jos oot sattunu huomaamaa niin Cesar käsittelee ONGELMAKOIRIA ja alistaa niitä aika harvoin, oikeestaan vaa semmosissa tilanteissa että koira ryöstäytyy arvaamattomasti hallinnasta tai on vaarassa purra tai on muuten agressiivinen. Muuten cesar käyttää muita keinoja joilla saa koiran alistumaa ite. Se on aika kummallista ettei ihmiset oo tähänkää päivää mennessä tajunnu sitä ettei koirat joita Cesar käsittelee ole naapurinkoiria vaan niitä ongelmakoiria, joista osa on lopetusuhan alla ja tarvitsee jämerämpiä otteita. Myöskään "älä kokeile tätä kotona" varotukset ohjelman alussa ja vielä erikseen koiran käsittelytilanteissa ei tunnu menevän ihmisille mitenkääpäin perille. Pakko avautua vielä näistä cesarin suosimista koirien jusksumatoista joita on alettu myydä suomessakin. Ihmiset kritisoi niitä suomessa tosi paljon koska koira pitäisi viedä kunnon lenkille ulos eikä mihinkää jusksumattoo, joka on ihan totta. mutta amerikassa tilanne on siten eri että jos ootte tarkkaillu niitä cesarin asiakkaita, monet ei edes vie koiriaa ulos ku kerran viikossa! Amerikkalaiset ei jaksa viedä niitä eikä amerikassa oo mitään lakia koirien ulkoilutuksesta toisin kun suomessa joten ne juoksumatot takaa niille koirille amerikassa edes vähän enemmän liikuntaa koska omistajatb ei niitä jaksa käyttää lenkillä. Suomessa taas moiset kapistukset on ihan turhia koska suomessa koirat pääsee muutenkin ulos joka päivä koska jo laki määrää sen. Siksi niitten mattojen myynti pitäis kieltää suomessa mutta amerikassa ne on ihan hyödyllisiä koiran parhaaks.
Huhhuh, tulipas romaani. Toivoin vaan että jotku ihmiset kattois ensin mitä eroja on niissä koirissa ja ihmisissä joita Cesar kouluttaa verrattuna omaa koiraas ja itsees. - ort0uså
Ennen kun tuomitset kirjoitti:
Jos oot sattunu huomaamaa niin Cesar käsittelee ONGELMAKOIRIA ja alistaa niitä aika harvoin, oikeestaan vaa semmosissa tilanteissa että koira ryöstäytyy arvaamattomasti hallinnasta tai on vaarassa purra tai on muuten agressiivinen. Muuten cesar käyttää muita keinoja joilla saa koiran alistumaa ite. Se on aika kummallista ettei ihmiset oo tähänkää päivää mennessä tajunnu sitä ettei koirat joita Cesar käsittelee ole naapurinkoiria vaan niitä ongelmakoiria, joista osa on lopetusuhan alla ja tarvitsee jämerämpiä otteita. Myöskään "älä kokeile tätä kotona" varotukset ohjelman alussa ja vielä erikseen koiran käsittelytilanteissa ei tunnu menevän ihmisille mitenkääpäin perille. Pakko avautua vielä näistä cesarin suosimista koirien jusksumatoista joita on alettu myydä suomessakin. Ihmiset kritisoi niitä suomessa tosi paljon koska koira pitäisi viedä kunnon lenkille ulos eikä mihinkää jusksumattoo, joka on ihan totta. mutta amerikassa tilanne on siten eri että jos ootte tarkkaillu niitä cesarin asiakkaita, monet ei edes vie koiriaa ulos ku kerran viikossa! Amerikkalaiset ei jaksa viedä niitä eikä amerikassa oo mitään lakia koirien ulkoilutuksesta toisin kun suomessa joten ne juoksumatot takaa niille koirille amerikassa edes vähän enemmän liikuntaa koska omistajatb ei niitä jaksa käyttää lenkillä. Suomessa taas moiset kapistukset on ihan turhia koska suomessa koirat pääsee muutenkin ulos joka päivä koska jo laki määrää sen. Siksi niitten mattojen myynti pitäis kieltää suomessa mutta amerikassa ne on ihan hyödyllisiä koiran parhaaks.
Huhhuh, tulipas romaani. Toivoin vaan että jotku ihmiset kattois ensin mitä eroja on niissä koirissa ja ihmisissä joita Cesar kouluttaa verrattuna omaa koiraas ja itsees.Ei kai pitäis periaatteessa vastata tähän, kun tympäsee nämä Millanin haukkumis -ketjut, ja en tahtois nostaa ylös itse näitä enää.... MUTTA juoksumatoista vielä sen verran, että osittain Millan käyttää niitä itse, ja myös suosittelee asiakkailleen siksi, että koira joutuu keskittymään siinä matolla. Se on väline jolla puretaan niin henkistä kuin fyysistä energiaa, eli koira saa liikuntaa, mutta rauhoittuu myös siksi kun joutuu keskittymään matolla kävelemiseen, ja pään käyttäminenhän väsyttää ja rauhoittaa koiria. Millan tekee kyllä asiakkailleen aina selväksi, että matto ei saa olla ainut tapa antaa koiralle liikuntaa, vaan sen pitää päästä myös oikeasti pitkille lenkeille päivittäin. Eihän hän voi ketään pakottaa viemään koiraansa lenkille, mutta yleensä ne ihmiset alkaa käydä lenkillä, kun tajuavat kuinka paljon helpompi ja paremmin käyttäytyvä koirasta tulee niinkin yksinkertaisella tavalla.
- VWarma
affgg kirjoitti:
:D:D:D: ei koiraa tarvihe alistaa??? mistä lie teille aivottomillle päätyny tollanen tieto
Hyvä "affgg", miten tämä alistaminen tapahtuu?
Omalla koirallani on tehty SCHH1 ja missään koulutuksen vaiheessa en ole mielestäni sitä "alistanut". Eikä ole siis "puhetta ymmärtävä" yltiösosiaalinen koira kyseessä. Olen vain opettanut asiat huolellisesti ja sitten katsonut että opittuaan koiran on noudatettava käskyjä.
Naurattaa vähän mielikuva ihmisestä linttaamassa koiraa maahan tai tai vastaavaa :) Mielikuvani voi olla väärä, siksi haluankin tietää miten alistaminen konkreettisesti tapahtuu. Hehheh..
- demppiii
Olen miettinyt myös tuon pannan hankkimista. Meillä kun on tuommoinen 45 kiloinen uroskoira niin olisi helpommin hallittavissa kun se näkee jotakin mielenkiintoista ja alkaa kiskoa. Nyt ollaan menty tavallisen pannan kanssa, mutta jos ollaan yleisillä paikoilla missä muita koiria niin nosta pannan tuonne korvien juureen, joka toimii hyvin. Tosin se tavallinen panta tahtoo valua alaspäin..
- ertvqwsa
"nosta pannan tuonne korvien juureen, joka toimii hyvin." Joo se todella tehokkaasti kuristaa koiraa siellä ylhäällä.
- reppanat
ertvqwsa kirjoitti:
"nosta pannan tuonne korvien juureen, joka toimii hyvin." Joo se todella tehokkaasti kuristaa koiraa siellä ylhäällä.
Itse pidän myös nuorella uroksellani kurkkaria korvien juuressa jos tiedän tulevan tilanteita joissa se alkaa hölmöilemään. Tarkoitus ei ole kuristaa koiraa vaan pitää se paremmin hallinnassa, niskan yläosa on koiralla kaikkein voimattomin.
Toki te joille kurkkarin käyttäminen on eläinrääkkäystä, voitte pitää 50kiloisella sessellänne jolla on käytöshäiriöitä, vaikka valjaita että pääsee oikeen kunnolla vetämään ja kiukuttelemaan.
Pointti ei ole kiusata koiraa, vaan se on apukeino saada koiran huomio pois kohteesta. - demppiii
ertvqwsa kirjoitti:
Onko se sitte parempi vaihtoehto että koira syöksyy toisen koiran kimppuun tappomeiningillä? vai täytyykö koira kenties jättää kotiin joka tilanteessa kun vastaan saattaa tulla toinen koira? Ja kuten reppanat kirjoitti kokeilkaapa ihmeessä vaikka leveää pantaa tai valjaita tämmösen ison koiran kanssa niin tiedätte minkälaiset voimat sieltä löytyy.. ja voin vain kuvitella minkälaisia vaaratilanteita tulisi tuolla tyylillä :O
- demppiii
demppiii kirjoitti:
Onko se sitte parempi vaihtoehto että koira syöksyy toisen koiran kimppuun tappomeiningillä? vai täytyykö koira kenties jättää kotiin joka tilanteessa kun vastaan saattaa tulla toinen koira? Ja kuten reppanat kirjoitti kokeilkaapa ihmeessä vaikka leveää pantaa tai valjaita tämmösen ison koiran kanssa niin tiedätte minkälaiset voimat sieltä löytyy.. ja voin vain kuvitella minkälaisia vaaratilanteita tulisi tuolla tyylillä :O
lisään vielä:kokeilkaa tämmöisen ison ja toisista koirista hurjistuvan koiran kanssa.. tottahan niitä kilttejä muista piittaamattomia koiria vie vaikka valjailla..
- hahahhaaha
demppiii kirjoitti:
lisään vielä:kokeilkaa tämmöisen ison ja toisista koirista hurjistuvan koiran kanssa.. tottahan niitä kilttejä muista piittaamattomia koiria vie vaikka valjailla..
hmm no oisit kouluttanu koiras ni ei tarveis pelätä että hyökkääkö se toisen koiran kimppuu tappomeiningillä vaiko ei :O
- taas täysin
hahahhaaha kirjoitti:
hmm no oisit kouluttanu koiras ni ei tarveis pelätä että hyökkääkö se toisen koiran kimppuu tappomeiningillä vaiko ei :O
turha ja mitään antamaton kommentti. Jos olette itse sellasia koira-asiantuntijoita ja koulutusmestareita niin antaa tulla niitä neuvoja!! Vituttaa kun ite yrittää olla nöyrä, kertoo ongelmasta ja täällä vaan naamattomat kakarat hyppii silmille. Teissä ei taida olla munaa edes kouluttaa koiralle kuinka istutaan.
Oma koirani aloitti remmi hölmöilyn jouduttuaan tappeluun koirapuistossa. Murisee enemmän tai vähemmän muille nyt ja siihen asti, että saan sen siitä karsittua siitä pois, se kuristuspanta on ja pysyy siellä korvienjuuressa. - demppiii
taas täysin kirjoitti:
turha ja mitään antamaton kommentti. Jos olette itse sellasia koira-asiantuntijoita ja koulutusmestareita niin antaa tulla niitä neuvoja!! Vituttaa kun ite yrittää olla nöyrä, kertoo ongelmasta ja täällä vaan naamattomat kakarat hyppii silmille. Teissä ei taida olla munaa edes kouluttaa koiralle kuinka istutaan.
Oma koirani aloitti remmi hölmöilyn jouduttuaan tappeluun koirapuistossa. Murisee enemmän tai vähemmän muille nyt ja siihen asti, että saan sen siitä karsittua siitä pois, se kuristuspanta on ja pysyy siellä korvienjuuressa.Meidän koira on jo rodultaan sellainen joka erittäin harvoin tulee toisten koirien kanssa toimeen vaikka kuinka sosiaalistais ja kouluttais. Lisäksi sai vielä pentuna huonon kokemuksen, kun lenkillä tuli irtokoira vastaan ja säikäytti pahan päiväisesti rähisemällä ja päälle hyökkimällä.
Se on hyvä tulla tänne päätä aukomaan kun ei asioista mitään tiedä! - :):)
taas täysin kirjoitti:
Oma koirani aloitti remmi hölmöilyn jouduttuaan tappeluun koirapuistossa. Murisee enemmän tai vähemmän muille nyt ja siihen asti, että saan sen siitä karsittua siitä pois, se kuristuspanta on ja pysyy siellä korvienjuuressa.minä oon ihan aikuinen ja mulla kaks hyvin koulutettua koiraa.. että munaa löytyy kyllä. samahan meillä oli että toista noista oli hakattu vanhassa kodissa knu tuli meille.. haukkui lentäville puun lehdille, hyönteisille, liian nopeille liikkeille, laukuille, koirille, ihmisille, autoille, pyörille, skeittilaudoille jne.. siihen ei auttanut mikään kuristuspanta korvien juuressa vaan se että näytin ettei ole hätää ja olin selkeä ja rauhallinen..
- :)
:):) kirjoitti:
minä oon ihan aikuinen ja mulla kaks hyvin koulutettua koiraa.. että munaa löytyy kyllä. samahan meillä oli että toista noista oli hakattu vanhassa kodissa knu tuli meille.. haukkui lentäville puun lehdille, hyönteisille, liian nopeille liikkeille, laukuille, koirille, ihmisille, autoille, pyörille, skeittilaudoille jne.. siihen ei auttanut mikään kuristuspanta korvien juuressa vaan se että näytin ettei ole hätää ja olin selkeä ja rauhallinen..
ja vielä lisäks kaks suurta koiraa.. ei mitään pikku räksyttäjiä.
- AaaAArrrr
minä oon ihan aikuinen ja mulla kaks hyvin koulutettua koiraa.. että munaa löytyy kyllä. samahan meillä oli että toista noista oli hakattu vanhassa kodissa knu tuli meille.. haukkui lentäville puun lehdille, hyönteisille, liian nopeille liikkeille, laukuille, koirille, ihmisille, autoille, pyörille, skeittilaudoille jne.. siihen ei auttanut mikään kuristuspanta korvien juuressa vaan se että näytin ettei ole hätää ja olin selkeä ja rauhallinen..
Jaa että aikuinen?? Kirjoitus tyylistä ei kyllä heti uskoisi mutta no jätän sanomatta. Eli se tekee sinusta koirien asiantuntia että sinulla itselläsi on 2 koiraa?? Millasta koulutusta olet yleensäkin saanut koiran koulutukseen? Missä olet tämän koulun saanut internetissä kirje kurssilla kenties?
Täällä on fiksuja ihmisiä jotka kertovat ongelmista asialliseen sävyyn ja toivovat asiallisia kommentteja ongelmaansa tai kysymykseen, mutta jos ei pysty vastaamaan rakentavasti / asiallisesti sekä vielä perustelemaan kunnolla vastaustasi niin älä vaivaudu tänne purkamaan omia patoutumia yms.. - oot vääräs sarjassa
No kieltämättä lentäville lehdille haukkuva koira ja toisen koiran kimppuun säntäävä jättikoira on 2 aika eri asiaa..... Kun ei ole edes samasta ongelmasta kyse. Pitäisikö remmirähjäkoiralle sitten rauhallisesti näyttää ettei ole mitään hätää? XD
- Kukkahatuton setä
En epäile, etteikö tuo voisi toimia, mutta itse suosittelen KOULUTUSPANNAKSI tällaista, kokonahkaista ja pyöristettyä pantaa.
http://www.fordogtrainers.de/index.php?main_page=product_info&cPath=6_10&products_id=582
Eli pyöristetty muoto ja sopivan pehmeä nahka ei hankaa koiran kaulaa rikki ja säästää turkkia, ohjausliikkeen jälkeen paine hellittää heti ja kaikessa yksinkertaisuudessaan toimii.- Millan fani
illusion collar on sellainen että se löystyy myös kun kiristys hellittää.
mulla on itselläni kanssa kaksi koiraa joista toisen hankin elokuussa, ja vanhempi koira alkoi riehuun lenkeillä aina kun toisia koiria tuli kymmentä metriä lähemmäksi. hallitsen parhaiten koiraa kun panta on korvien takana ja samalla bodybloggaan eli menen eteen ja laitan koiran istuun. Silloin rauhoittuu eikä välitä koirasta. Nyt tällä viikolla havaitsin että vanhempi koira ei juurikaan piittaa toisista koirista tuli kuinka lähelle ja nuorempi alkaa nyt sen rähjäämisen. Toi vanhempi koira silloin kun oli yksin rähjäsi vain nähdessään tanskandogin ja saksanpaimenkoiran (syystä en tiedä) ja tietysti pikkukoirille jotka ensin alkaa räksyttään. Toisen koiran tultua taloon kaikki koirat on vapaata riistaa olleet mutta Cesar Millanin panta neuvolla on selvitty. - apua!
Millan fani kirjoitti:
illusion collar on sellainen että se löystyy myös kun kiristys hellittää.
mulla on itselläni kanssa kaksi koiraa joista toisen hankin elokuussa, ja vanhempi koira alkoi riehuun lenkeillä aina kun toisia koiria tuli kymmentä metriä lähemmäksi. hallitsen parhaiten koiraa kun panta on korvien takana ja samalla bodybloggaan eli menen eteen ja laitan koiran istuun. Silloin rauhoittuu eikä välitä koirasta. Nyt tällä viikolla havaitsin että vanhempi koira ei juurikaan piittaa toisista koirista tuli kuinka lähelle ja nuorempi alkaa nyt sen rähjäämisen. Toi vanhempi koira silloin kun oli yksin rähjäsi vain nähdessään tanskandogin ja saksanpaimenkoiran (syystä en tiedä) ja tietysti pikkukoirille jotka ensin alkaa räksyttään. Toisen koiran tultua taloon kaikki koirat on vapaata riistaa olleet mutta Cesar Millanin panta neuvolla on selvitty.Hei vaan, vähän näkyy olevan jo vanhempia nämä viestiketjut mutta silti nyt laitan oman kokemukseni... Ostin itse myös tuon Cesar Millanin Illusion pannan nyt maaliskuussa 2012 ja meillä sillä ei ole mitään vaikutusta?? Panta on laitettu aivan ohjeiden mukaan, ne kaksi pantaremmiä (jotka siis on säädettävät) jätin vähän vielä löysemmiksi kuin mitä ohjeissa sanotaan - ohjeissa 2 sormea pitäisi mahtua koiran ja pannan väliin, meillä nyt vähän enemmän. Koira tempoilee aivan samaan tyyliin kuin aikaisemminkin. Mennä törmyyttää koko ajan niin että panta on aivan tiukalla. Toisten koirien kohtaaminen lenkillä on se suurin ongelma, silloin nostetaan hulina ja kiskotaan väkisin toisen luo. Koira on 2-vuotias ja sillä on ollut tapana koko ajan omalla pihalla ulkoillessa ottaa hampailla kiinni vanhemman koiramme kaulasta tai jostain .... ei siis puremismielessä, sitä se ei ole tehnyt koskaan mutta jostain syystä se ottaa kaverista kiinni??!! Ja kielletty kyllä on. En tiedä mikä siinä on takana? Nyt ongelma on sitten se, että pihan ulkopuolella ulkoillessa ja vieraita koiria tavatessa se yrittää tehdä samalla tavalla eikä vieras koira (eikä omistaja) varmastikaan ymmärrä, ettei tällä ole tarkoitus purra vaan pitää kiinni?! Ja pelkään, että joskus saattaa käydä pahasti kun kumpikaan ei ymmärrä toistaan. Koira on isokokoinen ja voimia kuin pienessä veturissa. Kiltti kuin mikä mutta kävelyt on todella suuri ongelma. Mun voimat ei riitä silloin kun neliveto laitetaan päälle. Laitoin nyt viimeisen toivoni tähän Cesar Millanin pantaan mutta ihan turhaan - ei vaikutusta!! Koulutukseen menoa olen harkinnut monta kertaa mutta miten sinne menen kun en jaksa koiraa pidellä??? Tarvisin varmaankin yksityisopetuksen. Vanhemman koiramme kanssa ei ole minkäänlaista ongelmaa, sen kanssa on erittäin helppo käydä lenkillä. Ei vedä, eikä törmäile, eikä törttöile. Eikä välitä vastaan tulevista koirista tuon taivaallista. Miten saan tämän nuoremman samaan ruotuun?
- Keisari_
apua! kirjoitti:
Hei vaan, vähän näkyy olevan jo vanhempia nämä viestiketjut mutta silti nyt laitan oman kokemukseni... Ostin itse myös tuon Cesar Millanin Illusion pannan nyt maaliskuussa 2012 ja meillä sillä ei ole mitään vaikutusta?? Panta on laitettu aivan ohjeiden mukaan, ne kaksi pantaremmiä (jotka siis on säädettävät) jätin vähän vielä löysemmiksi kuin mitä ohjeissa sanotaan - ohjeissa 2 sormea pitäisi mahtua koiran ja pannan väliin, meillä nyt vähän enemmän. Koira tempoilee aivan samaan tyyliin kuin aikaisemminkin. Mennä törmyyttää koko ajan niin että panta on aivan tiukalla. Toisten koirien kohtaaminen lenkillä on se suurin ongelma, silloin nostetaan hulina ja kiskotaan väkisin toisen luo. Koira on 2-vuotias ja sillä on ollut tapana koko ajan omalla pihalla ulkoillessa ottaa hampailla kiinni vanhemman koiramme kaulasta tai jostain .... ei siis puremismielessä, sitä se ei ole tehnyt koskaan mutta jostain syystä se ottaa kaverista kiinni??!! Ja kielletty kyllä on. En tiedä mikä siinä on takana? Nyt ongelma on sitten se, että pihan ulkopuolella ulkoillessa ja vieraita koiria tavatessa se yrittää tehdä samalla tavalla eikä vieras koira (eikä omistaja) varmastikaan ymmärrä, ettei tällä ole tarkoitus purra vaan pitää kiinni?! Ja pelkään, että joskus saattaa käydä pahasti kun kumpikaan ei ymmärrä toistaan. Koira on isokokoinen ja voimia kuin pienessä veturissa. Kiltti kuin mikä mutta kävelyt on todella suuri ongelma. Mun voimat ei riitä silloin kun neliveto laitetaan päälle. Laitoin nyt viimeisen toivoni tähän Cesar Millanin pantaan mutta ihan turhaan - ei vaikutusta!! Koulutukseen menoa olen harkinnut monta kertaa mutta miten sinne menen kun en jaksa koiraa pidellä??? Tarvisin varmaankin yksityisopetuksen. Vanhemman koiramme kanssa ei ole minkäänlaista ongelmaa, sen kanssa on erittäin helppo käydä lenkillä. Ei vedä, eikä törmäile, eikä törttöile. Eikä välitä vastaan tulevista koirista tuon taivaallista. Miten saan tämän nuoremman samaan ruotuun?
No sehän on periaatteessa vaan normaali kuristuspanta, jossa on se muu härpäke siksi, että se pysyy oikeassa kohdassa kaulassa, eikä valu liian alas. Yleensäkin tavallisessakin pannassa on ohjeena, että väliin mahtuu vain muutama sormi, joten miksi pidät Millanin pantaa löyhemmällä? Ehkä se siitä syystä ei toimi, kun valuu liian alas... Tosin jos et tajua koko pannan (= kuristuspannan) käytön ideaa, niin syy voi piillä siinäkin. Ja mikä ihmeen syy on olla viemättä koiraa koulutukseen, kun et jaksa pidellä sitä? Siellähän sinä opit hallitsemaan koirasi. Jos et kehtaa riehuvan koiran kanssa mennä muitten joukkoon ihan kylmiltään, niin etsipä sellainen kouluttaja, joka tekee kotikäyntejä.
- Ongelmakoira2
apua! kirjoitti:
Hei vaan, vähän näkyy olevan jo vanhempia nämä viestiketjut mutta silti nyt laitan oman kokemukseni... Ostin itse myös tuon Cesar Millanin Illusion pannan nyt maaliskuussa 2012 ja meillä sillä ei ole mitään vaikutusta?? Panta on laitettu aivan ohjeiden mukaan, ne kaksi pantaremmiä (jotka siis on säädettävät) jätin vähän vielä löysemmiksi kuin mitä ohjeissa sanotaan - ohjeissa 2 sormea pitäisi mahtua koiran ja pannan väliin, meillä nyt vähän enemmän. Koira tempoilee aivan samaan tyyliin kuin aikaisemminkin. Mennä törmyyttää koko ajan niin että panta on aivan tiukalla. Toisten koirien kohtaaminen lenkillä on se suurin ongelma, silloin nostetaan hulina ja kiskotaan väkisin toisen luo. Koira on 2-vuotias ja sillä on ollut tapana koko ajan omalla pihalla ulkoillessa ottaa hampailla kiinni vanhemman koiramme kaulasta tai jostain .... ei siis puremismielessä, sitä se ei ole tehnyt koskaan mutta jostain syystä se ottaa kaverista kiinni??!! Ja kielletty kyllä on. En tiedä mikä siinä on takana? Nyt ongelma on sitten se, että pihan ulkopuolella ulkoillessa ja vieraita koiria tavatessa se yrittää tehdä samalla tavalla eikä vieras koira (eikä omistaja) varmastikaan ymmärrä, ettei tällä ole tarkoitus purra vaan pitää kiinni?! Ja pelkään, että joskus saattaa käydä pahasti kun kumpikaan ei ymmärrä toistaan. Koira on isokokoinen ja voimia kuin pienessä veturissa. Kiltti kuin mikä mutta kävelyt on todella suuri ongelma. Mun voimat ei riitä silloin kun neliveto laitetaan päälle. Laitoin nyt viimeisen toivoni tähän Cesar Millanin pantaan mutta ihan turhaan - ei vaikutusta!! Koulutukseen menoa olen harkinnut monta kertaa mutta miten sinne menen kun en jaksa koiraa pidellä??? Tarvisin varmaankin yksityisopetuksen. Vanhemman koiramme kanssa ei ole minkäänlaista ongelmaa, sen kanssa on erittäin helppo käydä lenkillä. Ei vedä, eikä törmäile, eikä törttöile. Eikä välitä vastaan tulevista koirista tuon taivaallista. Miten saan tämän nuoremman samaan ruotuun?
Itselläni kaksi isokokoista urokset sekarotuiset.että minulla niiden kanssa ongelmia myös kuten sinulla.Valjaat sekä pelkkä pantoja ei mikään auttanut,mutta ostin canny collar-pantaa koirilleni että sanoisin 60-70% toimii vaikka ei se poista 100% rähjäämisen tai kiskominen.Silti kyllä vähemmällä canny collar-pannan kanssa.Valjaan kanssa koirillani vain kuvitella "vetää on sallittua" siksi ei onnistunut.Voisit kokeilla canny collar-pantaa,että mitä sujuu tai onko apua sitten.
- xcx
ilmeisesti vain tilaamalla täältä...
http://www.cesarsway.com/shop- hunden
Kiitos asiallisesta vastauksesta XCX!
- dogimogi
Jos et tuota pantaa löydä niin itse suosittelen Haltin Kuonopantaa (muillakin merkeillä löytää) http://tinyurl.com/2v9plm5
On lempeä koiralle ja itse käytettiin nuoren koiran koulutuksessa apuna, ei siis vakituinen kapistus. Koira oppi nopeasti, että kun hihna kiristyy niin pää kääntyy ja nykyään ei tarvitse enää :)
Et tosin kertonut mihin käyttötarkoitukseen panta tulee, mutta tuolla on helppo hallita koiraa eikä purista tai kurista!- 3xisokoira
En itse tiedä mistä noita aloittajan kyselemiä pantoja saa. Toisin toki kokeilla omalle koiralle tuollaista.
Te, jotka tappelette täällä: toi ei hyödytä ketään. Fiksu on se, joka ei vastaa asiattomaan/turhaan viestiin.
Kuristuspanta on mielestäni ok. Meillä käytössä nahkaiset kkp:t 2 koiralla, ja kolmannella on normi panta & vedonestopanta ja toimii todella hyvin. Koira ei tosiaan vedä ja keskittyy paremmin sivulla kävelyyn. - JS
3xisokoira kirjoitti:
En itse tiedä mistä noita aloittajan kyselemiä pantoja saa. Toisin toki kokeilla omalle koiralle tuollaista.
Te, jotka tappelette täällä: toi ei hyödytä ketään. Fiksu on se, joka ei vastaa asiattomaan/turhaan viestiin.
Kuristuspanta on mielestäni ok. Meillä käytössä nahkaiset kkp:t 2 koiralla, ja kolmannella on normi panta & vedonestopanta ja toimii todella hyvin. Koira ei tosiaan vedä ja keskittyy paremmin sivulla kävelyyn.Kätevä panta joka pitää sen kiristävän osan leuan alla. Oikein käytettynä sillä ei tee koiralle vahinkoa, kun ei tarvitse käyttää voimaa että saa koiran pidettyä ohjaksissa. Omalla koirallani käytän perus koulutuskaulainta ja eron huomaa kaulaimen ollessa lauan alla. Koira on paremmin hallittavissa ja myös kulkee nätimmin remmissä.
Kuonopannat on sitten ihan erikseen. Joillekkin koirille se lisää agressiivista käytöstä tuollaisen laittaminen kuonon ympäri. Kaikilla koirilla kuonopanta ei poista vetämistä. Parempia tuloksia olen saanu koulutuskaulaimella leuan alle laitettuna.
- HH
tiedä tuosta pannasta mutta en hankkisi omalle koiralleni mitään mitä suosittelee ja käyttää henkilö joka on tuomittu eläinrääkkäyksestä. Milanin metodina esim. sähköshokkien antaminen koiralle....
- "koiraihmisille"
Miten kukaan kehtaa ees puhua eläinrääkkäyksestä cesarin kohdalla kun mies on pelastanut todella monen koiran hengen jotka muuten olisi lopetettu tai viety häkkikoiraks`???? ihmettelen miten joku joka väittää olevansa koirarakas voi vaatia cesarin työtä lopetettavaks koska sehän tarkoittais sitä että sitte ongelmakoirat lopetettais tai hylättäis kun kukaan muu ei niitä sais kurii. on siinäki koiraihmisiä, mun mielestä on parempi että käyttää vähän kovempia otteita vaikka hetkittäin käytettäiski sähköpantoja jos vaihtoehtona on lopetus tai hylkääminen.
- Koiran ehdoilla
Tuo Cesar Millanin panta soveltaa operantin ehdollistumisen termeillä positiivista rangaistusta ja negatiivista vahvistetta. Kun koira vetää, kiristyy pannan ylempi osa joka on myös kaulan herkempi osa -> positiivinen rankaisu, eli lisätään jotain tavoitteena vähentää ko. käytöstä. Kun koira lakkaa vetämästä, löystyy pannan yläosa -> negatiivinen vahviste eli poistetaan jotain tavoitteena lisätä ko. käytöstä. Pantaa valitaessa kannattaa ottaa se asia huomioon, että koiran kaula on suurinpiirtein yhtä herkkä alue kuin ihmisen kaula (kannattaa siis kokeilla pantoja omaan kaulaan jos ne vaan mahtuvat ja myös kokeilla miltä tuntuu pannan kiristyminen tai nykäisyt omassa kaulassa)
Kun koiralle sen vetäessä annetaan (tai tässä tapauksessa panta antaa automaattisesti) positiivinen rangaistus, koira todennäköisesti vähentää vetämistä. Kun pannan aiheuttama paine ja kipu kaulassa loppuu koiran lopettaessa vetämisen, koira todennäköisesti lisää vetämättä olemista. Tämä siksi koska koira toimii aina kuten sille on kannattavaa: tässä tapauksessa välttääkseen kipua tai epämukavaa tunnetta.
Positiivisten rangaistusten käytössä on kuitenkin useampi ongelma, käytettiin sitten tällaista pantaa, tavallista kuristuspantaa tai sitten hihnanykäisyjä. Yleensäkin koulutettaessa tai esimerkiksi hihnassa kävelyä opetettaessa, jotta koiran aivot pystyvät yhdistämään ympäristön (=kouluttajan) palautteen sitä edeltäneeseen käytökseen, täytyy palautteen tulla muutaman sekunnin sisällä käytöksestä. Jos palaute tulee myöhemmin, ei koira enää välttämättä pysty yhdistämään palautetta ja käytöstä emmekä silloin saa viestiä koira perille siitä, mitä käytöstä se on lisättävä ja mitä vähennettävä. Eli palautteen ajoitus on ehdottoman tärkeä, oli palaute sitten nami tai pannan kiristyminen.
JATKUU...- Koiran ehdoilla
JATKUU...
Mutta, vaikka antaisimme palautteen (tai tämä Illusion panta kiristyisi) juuri oikealla hetkellä, emme voi kontrolloida mihin muuhun asiaan koiran ympäristössä koira palautteen yhdistää. Esimerkiksi, jos koira kiskoo kävelyllä esimerkiksi lapsia kohti (sama pätee muihin koiriin, ihmisiin, pyöräilijöihin jne) ja aina koiran kiskoessa annamme koiralle hihnanykäisyn tai muun rangaistuksen, emme voi olla varmoja yhdistääkö koira pannan aiheuttaman kivun omaan kiskomiseensa vai esimerkiksi vastaantuleviin lapsiin. Tämä johtuu siitä, että koiralla ei ole mitään sisäänrakennettua käsitystä siitä, että kiskominen hihnassa on väärin - pentu ei synny se tieto päänupissaan. Sen sijaan, jos koira on päässyt kiskomalla eteenpäin se on oppinut, että kiskominen on kannattavaa koska sillä tavalla se pääsee nopeammin haistelemaan hajuja jne. Jos kipu on tarpeeksi kova tai toistuu tarpeeksi usein, voi koira alkaa yhdistämään kivun vastaantuleviin lapsiin - eli tapahtuu klassista ehdollistumista kun jokin asia edeltää jotain toista asiaa tarpeeksi monta kertaa. Loppujen lopuksi, koiran näkökulmasta vastaantulevat lapset aiheuttavat kipua - koiralle jää vaihtoehdoiksi joko pakeneminen tai puolustautuminen kipua aiheuttavia lapsia vastaan.
Tämän lisäksi, on huomattava että kieltäminen ja rankaiseminen on koiran opettamisen kannalta turhaa. Koira ei voi tietää mitä käytöstä me haluamme siltä, jos me emme opeta sitä sille näyttämällä mikä käytös on sen näkökulmasta kannattavaa (eli palkkaamalla halutusta käytöksestä). Pelkkä kieltäminen tai rankaiseminen saattaa osoittaa koiralle mitä sen ei kannata tehdä, jos ajoitus osuu kohdalleen ja koira yhdistää rangaistuksen oikeaan toimintoon. Koira ei kuitenkaan voi tietää mikä on se korvaava toiminto jota haluamme sen tekevän jos me emme opeta sitä koiralle. Koirat eivät ole siis ajatustenlukijoita eikä niillä ole syntyessään ymmärrystä siitä, miten niiden tulisi ihmisten näkökulmasta käyttäytyä. Ne ovat eläimiä, ja ne toimivat täyttääkseen omat perustarpeensa, ja niiden aivotoiminta ja kyky yhdistää ja eritellä asioita eivät ole edes simpanssin tasolla.
Tämän lisäksi, mitä enemmän annamme koiralle rangaistuksia (pieniäkin: nenälle läpsäisyä, hihnanykäisyjä, kädellä tökkäämistä jne.), sitä vähemmän koira tarjoaa meille käytöksiä koska se oppii, että sen ei kannata tehdä mitään koska rangaistuksia tai pakotteita satelee koiran näkökulmasta satunnaisesti kun se ei alunperinkään tiedä mitä haluamme sen tekevän. Cesar Millanin käsittelyn jälkeenkin koirat ovat hyvin eleettömiä ja liikkuvat rauhallisen oloisesti - monen pakotteen ja rangaistuksen jälkeen se onkin koiran näkökulmasta kannattava käytöstä. Ei pidä sen perusteella kuitenkaan luulla, että koira on rentoutunut ja luottavainen! Hitaat liikkeet, kirsun nuoleminen, korvat luimussa ja häntä alhaalla ovat kaikki rauhottavia eleitä, joilla koira yrittää rauhoittaa ympäristöään ja kertoa, että se ei pidä tilanteesta.
Ja mikä tärkeintä, koska koirat ovat eläimiä joiden yksi perustarpeista on selviytyminen, ne oppivat todella nopeasti asioista jotka satuttavat niitä - ja ne hyvin herkästi yhdistävät kaiken ympäristössään olevan niitä satuttaneeseen asiaan ja yleistävät myös pelon helposti. Klassinen esimerkki on se, että koira jota on joskus lyönyt mustapartainen mies on oppinut kerrasta pelkäämään kaikkia mustapartaisia miehiä, tai koira jota on kerran purrut iso valkoinen koira pelkää kaikkia valkoisia koiria. Käytettäessä pakotteita ja rangaistuksia koiran kouluttamisessa leikitään aina tulella. Esimerkiksi, pienetkin nykäisyt lenkillä joka päivä kerryttävät lenkkeilyyn/lenkkeilyttäjään/lenkillä vastaantuleviin kohdistuvia negatiivisia ehdollistumia, aiheuttaen koiralle stressiä, pelkoa ja mahdollisesti pelkoaggressioita. Vain ja ainoastaan sen takia, koska omistaja ei ymmärrä koiraansa vaan inhimillistää sitä ja luulee sen oppivan jotain hihnanykäisyistä. - koiruus1
Koiran ehdoilla kirjoitti:
JATKUU...
Mutta, vaikka antaisimme palautteen (tai tämä Illusion panta kiristyisi) juuri oikealla hetkellä, emme voi kontrolloida mihin muuhun asiaan koiran ympäristössä koira palautteen yhdistää. Esimerkiksi, jos koira kiskoo kävelyllä esimerkiksi lapsia kohti (sama pätee muihin koiriin, ihmisiin, pyöräilijöihin jne) ja aina koiran kiskoessa annamme koiralle hihnanykäisyn tai muun rangaistuksen, emme voi olla varmoja yhdistääkö koira pannan aiheuttaman kivun omaan kiskomiseensa vai esimerkiksi vastaantuleviin lapsiin. Tämä johtuu siitä, että koiralla ei ole mitään sisäänrakennettua käsitystä siitä, että kiskominen hihnassa on väärin - pentu ei synny se tieto päänupissaan. Sen sijaan, jos koira on päässyt kiskomalla eteenpäin se on oppinut, että kiskominen on kannattavaa koska sillä tavalla se pääsee nopeammin haistelemaan hajuja jne. Jos kipu on tarpeeksi kova tai toistuu tarpeeksi usein, voi koira alkaa yhdistämään kivun vastaantuleviin lapsiin - eli tapahtuu klassista ehdollistumista kun jokin asia edeltää jotain toista asiaa tarpeeksi monta kertaa. Loppujen lopuksi, koiran näkökulmasta vastaantulevat lapset aiheuttavat kipua - koiralle jää vaihtoehdoiksi joko pakeneminen tai puolustautuminen kipua aiheuttavia lapsia vastaan.
Tämän lisäksi, on huomattava että kieltäminen ja rankaiseminen on koiran opettamisen kannalta turhaa. Koira ei voi tietää mitä käytöstä me haluamme siltä, jos me emme opeta sitä sille näyttämällä mikä käytös on sen näkökulmasta kannattavaa (eli palkkaamalla halutusta käytöksestä). Pelkkä kieltäminen tai rankaiseminen saattaa osoittaa koiralle mitä sen ei kannata tehdä, jos ajoitus osuu kohdalleen ja koira yhdistää rangaistuksen oikeaan toimintoon. Koira ei kuitenkaan voi tietää mikä on se korvaava toiminto jota haluamme sen tekevän jos me emme opeta sitä koiralle. Koirat eivät ole siis ajatustenlukijoita eikä niillä ole syntyessään ymmärrystä siitä, miten niiden tulisi ihmisten näkökulmasta käyttäytyä. Ne ovat eläimiä, ja ne toimivat täyttääkseen omat perustarpeensa, ja niiden aivotoiminta ja kyky yhdistää ja eritellä asioita eivät ole edes simpanssin tasolla.
Tämän lisäksi, mitä enemmän annamme koiralle rangaistuksia (pieniäkin: nenälle läpsäisyä, hihnanykäisyjä, kädellä tökkäämistä jne.), sitä vähemmän koira tarjoaa meille käytöksiä koska se oppii, että sen ei kannata tehdä mitään koska rangaistuksia tai pakotteita satelee koiran näkökulmasta satunnaisesti kun se ei alunperinkään tiedä mitä haluamme sen tekevän. Cesar Millanin käsittelyn jälkeenkin koirat ovat hyvin eleettömiä ja liikkuvat rauhallisen oloisesti - monen pakotteen ja rangaistuksen jälkeen se onkin koiran näkökulmasta kannattava käytöstä. Ei pidä sen perusteella kuitenkaan luulla, että koira on rentoutunut ja luottavainen! Hitaat liikkeet, kirsun nuoleminen, korvat luimussa ja häntä alhaalla ovat kaikki rauhottavia eleitä, joilla koira yrittää rauhoittaa ympäristöään ja kertoa, että se ei pidä tilanteesta.
Ja mikä tärkeintä, koska koirat ovat eläimiä joiden yksi perustarpeista on selviytyminen, ne oppivat todella nopeasti asioista jotka satuttavat niitä - ja ne hyvin herkästi yhdistävät kaiken ympäristössään olevan niitä satuttaneeseen asiaan ja yleistävät myös pelon helposti. Klassinen esimerkki on se, että koira jota on joskus lyönyt mustapartainen mies on oppinut kerrasta pelkäämään kaikkia mustapartaisia miehiä, tai koira jota on kerran purrut iso valkoinen koira pelkää kaikkia valkoisia koiria. Käytettäessä pakotteita ja rangaistuksia koiran kouluttamisessa leikitään aina tulella. Esimerkiksi, pienetkin nykäisyt lenkillä joka päivä kerryttävät lenkkeilyyn/lenkkeilyttäjään/lenkillä vastaantuleviin kohdistuvia negatiivisia ehdollistumia, aiheuttaen koiralle stressiä, pelkoa ja mahdollisesti pelkoaggressioita. Vain ja ainoastaan sen takia, koska omistaja ei ymmärrä koiraansa vaan inhimillistää sitä ja luulee sen oppivan jotain hihnanykäisyistä.Olen samaa mieltä. Itse katsoin aina ennen Millanin ohjelmia ajatellen, että onpas siinä hyvä kouluttaja. Myöhemmin tajusin, että tuskin esim. koiran vetämisongelma poistuu sillä, että koiraa parin tunnin ajan nyitään hihnasta. Mielestäni oli myöskin inhottavaa, että yhdessä jaksossa kynsien leikkaamista pelkäävä koira pakotettiin kyljelleen ja kynnet leikattiin väkisin. Koira oli muka rentoutunut, mutta se muistaakseni läähätti hulluna kieli pitkällä. Itse asiassa SEY ajaa sitä, että ohjelman esittäminen lopetettaisiin Suomessa. http://www.sey.fi/ajankohtaista/sey_on_pyytanyt_liv-kanavaa_lopettamaan_koirakuiskaaja-ohjelman_lahettamisen.html
Luulen, että erilaiset pannat ym. saattavat auttaa väliaikaisesti, mutta itse ongelmaa ne eivät poista. Pitäisi miettiä, miksi koira esim. pomppii muita päin ja miten käytöksen saisi muuttumaan ilman kuristavia pantoja tms. Esim. kaverini osti kuonopannan vetävälle koiralleen ilman, että opetti sitä muuten olemaan vetämättä. Nyt koira vetää kuonopannassakin, kun tottui siihen. - JK
Koiran ehdoilla kirjoitti:
JATKUU...
Ja mikä tärkeintä, koska koirat ovat eläimiä joiden yksi perustarpeista on selviytyminen, ne oppivat todella nopeasti asioista jotka satuttavat niitä - ja ne hyvin herkästi yhdistävät kaiken ympäristössään olevan niitä satuttaneeseen asiaan ja yleistävät myös pelon helposti. Klassinen esimerkki on se, että koira jota on joskus lyönyt mustapartainen mies on oppinut kerrasta pelkäämään kaikkia mustapartaisia miehiä, tai koira jota on kerran purrut iso valkoinen koira pelkää kaikkia valkoisia koiria. Käytettäessä pakotteita ja rangaistuksia koiran kouluttamisessa leikitään aina tulella. Esimerkiksi, pienetkin nykäisyt lenkillä joka päivä kerryttävät lenkkeilyyn/lenkkeilyttäjään/lenkillä vastaantuleviin kohdistuvia negatiivisia ehdollistumia, aiheuttaen koiralle stressiä, pelkoa ja mahdollisesti pelkoaggressioita. Vain ja ainoastaan sen takia, koska omistaja ei ymmärrä koiraansa vaan inhimillistää sitä ja luulee sen oppivan jotain hihnanykäisyistä.se koira ole kovasti luottavainen jos se lipoo huulia, pälyilee ja häntä on p*rseessä kiinni. Eikä se ole edes rentoutunut. Luulisi kokeneen Millanin tämän käsittävän.
Samaa mieltä olen myös siitä jos koira saa hyvistä yrittämisistä kehnoa palautetta niin se lakkaa yrittämästä ja passivoituu, tai tarjoaa huonoa käytöstä että saa ihmisen huomion. Ongelmakoirakierre on pyörähtänyt käyntiin. - perheen isä
JK kirjoitti:
se koira ole kovasti luottavainen jos se lipoo huulia, pälyilee ja häntä on p*rseessä kiinni. Eikä se ole edes rentoutunut. Luulisi kokeneen Millanin tämän käsittävän.
Samaa mieltä olen myös siitä jos koira saa hyvistä yrittämisistä kehnoa palautetta niin se lakkaa yrittämästä ja passivoituu, tai tarjoaa huonoa käytöstä että saa ihmisen huomion. Ongelmakoirakierre on pyörähtänyt käyntiin."Samaa mieltä olen myös siitä jos koira saa hyvistä yrittämisistä kehnoa palautetta niin se lakkaa yrittämästä ja passivoituu, tai tarjoaa huonoa käytöstä että saa ihmisen huomion. Ongelmakoirakierre on pyörähtänyt käyntiin"..Oipas hyvin kuvattu. Ei auta tämmöisessä tilanteessa kuin luottamuksen palauttaminen ihmiseen ja se voi viedä hieman aikaa.
En hirveästi ymmärrä miksi ihmiset käyttävät tälläiseen kikkailuun aikaa, kun voisi mennä sinne kentälle ja oppia paljon muutakin. - xyxx
perheen isä kirjoitti:
"Samaa mieltä olen myös siitä jos koira saa hyvistä yrittämisistä kehnoa palautetta niin se lakkaa yrittämästä ja passivoituu, tai tarjoaa huonoa käytöstä että saa ihmisen huomion. Ongelmakoirakierre on pyörähtänyt käyntiin"..Oipas hyvin kuvattu. Ei auta tämmöisessä tilanteessa kuin luottamuksen palauttaminen ihmiseen ja se voi viedä hieman aikaa.
En hirveästi ymmärrä miksi ihmiset käyttävät tälläiseen kikkailuun aikaa, kun voisi mennä sinne kentälle ja oppia paljon muutakin.Varmaan ihan kelvollinen kapistus illussion panta, samanhan saa periaatteessa tehtyä mistä tahansa pannasta kun se vain on leuan alla ja korvien takan, tosin mitkään mut pannat ei pysy siinä, illusion pannan tarkoitu se että se pysyy siinbä koko ajan jolloin on helpompi hallita koiraa eikä hirvellä voimalla palautetta tarvitse antaa.
Mitä olen huomannut cesarin ohjelmassa, niin monella koiran omistajalla on käytössä piikkipanta, myös Stillwellin jenkki jaksoissa olen huomannut saman. Saman totesin myös käydessäni jenkkilässä niin tosi monella koiralla oli piikkipanta. Tätä pantaa en ole ohjelamssa nähnyt että suositellaan, mutta vaikka koirilla on tämä panta ollut niin ongelmia niillä silti on. Ottaen humioon miten kielletty tämä panta on suomessa niin jenkeissä tätä kyllä käytetään melkein jokasella koiralla, tuntuu jotenkin omituiselta, miksi se on niin suosittu sielä? - tiernapojat
xyxx kirjoitti:
Varmaan ihan kelvollinen kapistus illussion panta, samanhan saa periaatteessa tehtyä mistä tahansa pannasta kun se vain on leuan alla ja korvien takan, tosin mitkään mut pannat ei pysy siinä, illusion pannan tarkoitu se että se pysyy siinbä koko ajan jolloin on helpompi hallita koiraa eikä hirvellä voimalla palautetta tarvitse antaa.
Mitä olen huomannut cesarin ohjelmassa, niin monella koiran omistajalla on käytössä piikkipanta, myös Stillwellin jenkki jaksoissa olen huomannut saman. Saman totesin myös käydessäni jenkkilässä niin tosi monella koiralla oli piikkipanta. Tätä pantaa en ole ohjelamssa nähnyt että suositellaan, mutta vaikka koirilla on tämä panta ollut niin ongelmia niillä silti on. Ottaen humioon miten kielletty tämä panta on suomessa niin jenkeissä tätä kyllä käytetään melkein jokasella koiralla, tuntuu jotenkin omituiselta, miksi se on niin suosittu sielä?Illusion-kaulapanta on todella hyvä apu jos koira vetää tai on hirveä remmissä räyhääjä! voitaa minusta vedonestovaljaat 1-3 ! minulla on ollut noin 1kk käytössä tämä kyseinen-Illusion-kaulapanta ja sen on hyvä apu kyllä on hintansa värtti! koira ei voi vetää kuonopannassa jos sitä käyttää oikeinen,kaksi koiraa olen sillä opettanut kävelemään nätisti :) on minulla tarvittaessa vedonestovaljaat valmiina tuossa naulassa! kuonopanta
- tirtar
tiernapojat kirjoitti:
Illusion-kaulapanta on todella hyvä apu jos koira vetää tai on hirveä remmissä räyhääjä! voitaa minusta vedonestovaljaat 1-3 ! minulla on ollut noin 1kk käytössä tämä kyseinen-Illusion-kaulapanta ja sen on hyvä apu kyllä on hintansa värtti! koira ei voi vetää kuonopannassa jos sitä käyttää oikeinen,kaksi koiraa olen sillä opettanut kävelemään nätisti :) on minulla tarvittaessa vedonestovaljaat valmiina tuossa naulassa! kuonopanta
''koiran vetämisongelma poistuu sillä, että koiraa parin tunnin ajan nyitään hihnasta'''. kyllä se katoaa/poistuu jos se tehdään oikeinen kokemusta on!!!
- huumeveikko
tirtar kirjoitti:
''koiran vetämisongelma poistuu sillä, että koiraa parin tunnin ajan nyitään hihnasta'''. kyllä se katoaa/poistuu jos se tehdään oikeinen kokemusta on!!!
''että yhdessä jaksossa kynsien leikkaamista pelkäävä koira pakotettiin kyljelleen ja kynnet leikattiin väkisin'' niin se jolla on rahaa vie koiran Eläinlääkäärin joka pistää koiran Untenmaille ja ja sitten leikkaa kynnet, no hyvä tapa tuokin! eipä koira kärsi!!.myös voidaan huumata koira rauhoittavilla lääkkeillä jota saadaan kynnet hyviksi leikattua!
- huumeveikko
huumeveikko kirjoitti:
''että yhdessä jaksossa kynsien leikkaamista pelkäävä koira pakotettiin kyljelleen ja kynnet leikattiin väkisin'' niin se jolla on rahaa vie koiran Eläinlääkäärin joka pistää koiran Untenmaille ja ja sitten leikkaa kynnet, no hyvä tapa tuokin! eipä koira kärsi!!.myös voidaan huumata koira rauhoittavilla lääkkeillä jota saadaan kynnet hyviksi leikattua!
se joka laittaa koiralleen piikkipannan on minusta aika pihalla kuin kuu-ukko:( sähköpannan käyttö on lainvastaista ''Väärään aikaan annettu negatiivinen palaute ei ainoastaan hidasta oppimista, vaan voi pahimmillaan aiheuttaa koiralle ahdistusta, pelkoa ja aggressiivisuutta'' samma on piikkipannan kanssa!
- tiernapojat
tiernapojat kirjoitti:
Illusion-kaulapanta on todella hyvä apu jos koira vetää tai on hirveä remmissä räyhääjä! voitaa minusta vedonestovaljaat 1-3 ! minulla on ollut noin 1kk käytössä tämä kyseinen-Illusion-kaulapanta ja sen on hyvä apu kyllä on hintansa värtti! koira ei voi vetää kuonopannassa jos sitä käyttää oikeinen,kaksi koiraa olen sillä opettanut kävelemään nätisti :) on minulla tarvittaessa vedonestovaljaat valmiina tuossa naulassa! kuonopanta
Illusion-kaulapanta on todella auttanut,nyt menee koira ihan nätisti myös normaali pannassa! ei voi kuin vain suositella:) pikkuhiljaa hyvä tulee ....
- tokotooko
tiernapojat kirjoitti:
Illusion-kaulapanta on todella auttanut,nyt menee koira ihan nätisti myös normaali pannassa! ei voi kuin vain suositella:) pikkuhiljaa hyvä tulee ....
samanlaisia pantoja hintaan 18,63. http://www.borjeskotimaki.fi/kauppa/?p=dept.asp?id=99
- here we go again...
huumeveikko kirjoitti:
se joka laittaa koiralleen piikkipannan on minusta aika pihalla kuin kuu-ukko:( sähköpannan käyttö on lainvastaista ''Väärään aikaan annettu negatiivinen palaute ei ainoastaan hidasta oppimista, vaan voi pahimmillaan aiheuttaa koiralle ahdistusta, pelkoa ja aggressiivisuutta'' samma on piikkipannan kanssa!
Taas sitä mennään... koittakaa ymmärtää kulttuuriero! Amerikassa piikki sähkö ja ,muut "kidutus" härpäkkeet on ihan laillisia ja yleisesti käytettyjä. Mua ihan oikeesti kiinnostais tietää että missä kohtaa Cesar teijän mielestä rääkkää koiraa?????
- spk narttu 4v
on ollut n 3 viikkoa mutta ei siitä nyt silleen ole ollut hyötyä tai sitten vaan en osaa ....en tiedä onko liian löysällä kun se ei oikein pysy paikalla ja toi meidän koira ei ole milläskään vaikka se kuristaa sitä , siis se ohut ihan korvien juuressa oleva nauha. koira vetää ja yrittää käydä vastaan tulevien päälle vaikka henki vaan pihisee. menin koirakouluttajalle jossa olen käynyt nyt yhden kerran ja seuraavan kerran kuukauden päästä. tässä välissä harjoitellaan makupalojen kanssa ja siitä on tullut jo tunne 3 päivän jälkeen että se tehoo.
vedon ja hyökkäilyn lisäksi se haukkua räksyttää ihan kauheesti. nyt myös minulle kun komennan sitä tai vaikken sanokaan mitään vaan ainoastaan pysähdyn odottamaan että se palaa paikalleen
vierellä kulkeminen on alkanut sujua jo muutamassa päivässä paremmin niitten namujen kanssa. vaatii kyllä pysähtymistä usein kun yrittää mennä edelle. samoin ovesta pääsen ensin kun keksin käyttää sanaa odota siinä kohtaa ja yllätys sehän tehos ja palkinto heti. tuossa palkinnon antamisessa minulla on suurin oppiminen että saan ajoituksen kuntoon, etten anna väärässä kohtaa.
kiireimmin mulla olis saada se olemaan haukkumatta ja hyökkäämättä ohikulkijoiden päälle. se on niin rasittavaa kun ympäristö pelkää sitä koiraa ja ihmiset mussuttaa jatkuvasti jostain ja se käy hermoon
meillä se tottelee isäntää erinomaisesti eikä ole moisia käytöshäiriöitä mutta minun kanssa liikkumisessa ne on. meilla on johtajuusongelma ja kun minä en ymmärtäny enkä onneton uskonu kun mies sanoi että pitää olla tiukkana sen kanssa jo silloin 4 v sitten kun se otettiin
mä en oikein ole tykänny noiden namupalojen kanssa vehtaamisesta eikä isäntä ole lahjonut sitä koskaan mutta nyt uskon että siitä on meillä hyötyä ainakin tuohon vetämiseen, muusta en tiedä aika näyttää. toivottavasti mun pinna kestää kun en ole missään asiassa ollut kovin pitkäjännitteinen - turhautunut
ihan vinkkinä teille kaikille ihmisille jotka koiran omaatte tai sellaisen hankitte... menkää lähimpään kirjastoon ja lainatkaa kirja Koirien kieli.
siinä on teille vinkkiä miten koira koulutetaan.
olen koirien psygologiaa opiskellut ja sota-/poliisikoiria sen verran käsitellyt ja kouluttanut että takaan ja alleviivaan että koira joka "rakastaa" isäntäänsä/emäntäänsä on AINA varmempi ja luotettavampi kuin pelolla ja pakolla alistettu.
KYLLÄ kysymys on aina alistumisesta kun koira myöntää ihmisen ylemmyyden. mutta se käsitys mikä minulla on millan menetelmistä tuo alistuminen tulee pakosta ei vapaaehtoisuudesta...
et tarvitse kuristavaa pantaa, et kuonokoppaa et sähköpantaa etkä mitään muutakaan "kipuun" perustuvaa härveliä tai kikkaa kun olet johdonmukainen ja selkeä toiminnassasi...
eli toistan:
hakekaa kirja KOIRIEN KIELI kirjastosta tai kirja kaupasta, lukekaa ja omaksukaa se ja avot...
ja vielä sen verran teille joilla on iso ongelma koira että miksi hankitte ison koiran jos ette ymmärrä koirista mitään ettekä vaivaudu opiskelemaan vaan haette vippaskonsteja niiden kurissa pitämiseen... ei lapsiakaan kasvateta vippaskonteilla vaan ajalla ja vaivalla...
koira on eläin ei kone!- Maalaisjärki HOI
Ai koira ihan RAKASTAA :DD EI jumalauta!!!
Tää kukkahattuilu on niin omissa sfääreissään jo.
"sota-/poliisikoiria sen verran käsitellyt " Unissasiko? Tuolla saralla piikki- ja sähköpanta on enemmän sääntö kuin poikkeus. Tietäisit sen jos olisit oikeasti ollut näkemässä koulutusta.
"ei lapsiakaan kasvateta vippaskonteilla vaan ajalla ja vaivalla..."
Nykyään kukkahattuilu on tälläkin saralla sairaaksi mennyttä ja siksi nykyajan lapset polttavat röökiä 9vuotiaana, repivät siililtä raajoja, potkivat myyrällä footbagia, tulevat raskaaksi 12 vuotiaana, puukottavat ja tappavat toisiaan, vetävät viinaa ja huumeita...
Mites olisi MAALAISJÄRKI? Oikeasta suorituksesta kehuja ja väärästä selvä palaute..
- jope12344
Aika kallis tuo panta kyllä on, $44.98. Ja tuo pantahan todellakin on nimensä veroinen, illuusio. Eli tarkoitettu ainoastaan pitämään se oikea panta oikeassa kohdassa. Pannan pitäminen korkeammalla niskassa helpottaa koiran hallintaa kummasti. Tilaisin itsekin jos sen saisi edullisemmin.
- älämeehalpaan
nimi kertoo kaiken.
- Cessar
Meidän naapurin kolme vuotiaan jackrusselin koulutukseen käytetään(omistajan mukaan) Cessar Millanin metodeja sekä hänen suosittelemaa pantaansa! Tulos on karsea!!! Koira pelkää omistaajaansa, on ulkona ollessaan täysin poissa tolaltaan ja läähättää välittömästi toisen koiran nähdessään. Koirien kohdatessa hermostuneisuus purkautuu argressiona johon koiran omistaja reagoi kaatamalla koiran kyljelleen ym.!! Omistajan mukaan johtajuus on kaiken A ja O, ei taida paljon koiran hyvinvoinnilla tai lopputuloksella olla merkitystä JOHTAJUUDEN rinnalla!
- Kaiser Söze
No se nyt on vaan sen sun naapurin oma henk. koht. mielipide, että käyttää samoja menetelmiä kuin Millan. Ihan sama juttu, kuin yks koirapuistotuttuni käyttää mielestään Victoria Stilwellin menetelmiä koiransa koulutukseen. No hän syytä nameja koiralle jatkuvalla syötöllä ja koira on kaistapää räyhääjä. Arvaa käyttääkö se MUN mielestä Stilwellin metodeja? Saahan sitä sanoa ties mitä, mutta eri asia, onko ymmärtänyt koko juttua. Sä oot se jolla on noita johtajuus -ongelmia, kirjotat yleensä eri nimimerkillä, mutten nyt muista millä. Johtaja on vaan sana sanojen joukossa. Ihan hyvin sitä voisi sanoa olevansa koiransa ohjaaja -tai vaikka hanipuppeli tai nallekarkki... Nuo kaksi viimestä ei kai ole uhkaavan ja negatiivisen kuuloisia nimityksiä sinunkaan mielestä. Kysehän on vaan siitä, että yrittää kuvata jollain sanalla sitä kuka perheessä määrää ja päättää asioista. Johtaja ja ohjaaja on sanoja, joista yleensä keskiverto kansalainen tajuaa, mitä se tarkoittaa -toisin kuin hanipuppeli ja nallekarkki. Vai onko sun mielestä nyt jo väärin sekin, että ihminen määrää asioista?
- päätön
Kaiser Söze kirjoitti:
No se nyt on vaan sen sun naapurin oma henk. koht. mielipide, että käyttää samoja menetelmiä kuin Millan. Ihan sama juttu, kuin yks koirapuistotuttuni käyttää mielestään Victoria Stilwellin menetelmiä koiransa koulutukseen. No hän syytä nameja koiralle jatkuvalla syötöllä ja koira on kaistapää räyhääjä. Arvaa käyttääkö se MUN mielestä Stilwellin metodeja? Saahan sitä sanoa ties mitä, mutta eri asia, onko ymmärtänyt koko juttua. Sä oot se jolla on noita johtajuus -ongelmia, kirjotat yleensä eri nimimerkillä, mutten nyt muista millä. Johtaja on vaan sana sanojen joukossa. Ihan hyvin sitä voisi sanoa olevansa koiransa ohjaaja -tai vaikka hanipuppeli tai nallekarkki... Nuo kaksi viimestä ei kai ole uhkaavan ja negatiivisen kuuloisia nimityksiä sinunkaan mielestä. Kysehän on vaan siitä, että yrittää kuvata jollain sanalla sitä kuka perheessä määrää ja päättää asioista. Johtaja ja ohjaaja on sanoja, joista yleensä keskiverto kansalainen tajuaa, mitä se tarkoittaa -toisin kuin hanipuppeli ja nallekarkki. Vai onko sun mielestä nyt jo väärin sekin, että ihminen määrää asioista?
Miksei voi käyttää ihan omaa koulutustyyliä jollei riitä sitten koulutuskentälle opettelemaan uutta?
- Kaiser Söze
päätön kirjoitti:
Miksei voi käyttää ihan omaa koulutustyyliä jollei riitä sitten koulutuskentälle opettelemaan uutta?
No mistä minä tiedän miksi kukakin mitäkin tekee. En puhunut omasta tyylistä yhtään mitään...
- päätön
Kaiser Söze kirjoitti:
No mistä minä tiedän miksi kukakin mitäkin tekee. En puhunut omasta tyylistä yhtään mitään...
En minäkään puhunut sinun tyylistäsi vaan yleisellä tasolla.
- -----1--1-111
Ostakaa kunnon piikkari.
- Cat1982
Joku kysyi mitä Cesar tekee, mikä on eläinrääkkäystä.
- käyttää ohutta kuristavaa narua lähes poikkeuksetta koiran kaulan ympärillä (koiran kaulan ympäri menevä panta pitäisi olla vähintää parin kaulanikaman levyinen, jotta se ei aiheuta kaularangassa vahinkoa)
- nykii kuristavalla narulla koiran herkkää kaula-aluetta, jolloin koira tuntee oikeasti voimakkaan kuristavan tunteen ja tämän myös vahingoittaa koiran kaulaa (yleensä ei edes yksi nykäisykerta riitä)
- "koskettaa" jalallaan koiran kylkeä, vähän turhan lähellä pernaa ja muita sisäelimiä, jotka voi liian tiukasta kosketuksesta vahingoittua
- Joissakin jaksoissa käytetään jopa sähköpantaa, kuristuspantaa ja illusion pantaa. Illusion-pannassa on useampi ohut kohta jotka rasittavat koiran kaularankaa
- pakottaa koiran fyysisesti maahan kyljelleen vaikka koira on paniikissa (yleensä sen jälkeen kun on itse nykäissyt koiraa liian kovaa, ja koira on protestoinut tätä)
- uhkailee (usein pelokasta/epävarmaa) koiraa kulkemalla suoraan kohti, tuijottamalla tai/ja tökkäämällä koiraa
- ei huomioi koiran rauhoittavia eleitä, kuten kirsun nuoleskelua (tätä tapahtuu usein jaksoissa), haukottelua, pään pois kääntämistä, hidastelua, pään alas laittamista, ylivarovaisuutta, passiivisuutta, vaan yleensä jatkaa kehollaan uhkailua
Tässä näitä. Itse olen katsonut paljon Cesarin sarjaa, ja seurannut koirien eleitä. Kannattaa myös katsoa Cesaria ilman taustamusiikkia ja puhetta jotta näkee koirien reagoinnit. Koiran luottamus tulee voittaa puolelleen, eikä koiraa saisi uhkailla. Sillä saa vaan pelokkaan, räjähtävän koiran, eikä luottavaista ihmistä seuraavaa koiraa.
Voin suositella Cesaria katsovilla ja häneen uskoville, toista johtajuuteen perustuvaa kirjallisuutta, nimittäin Jan Fennellin "Kuuntelen koiraani" -kirjan. Hän myös perustaa uskomuksensa tarhasusien käyttäytymiselle ja johtajuudelle, mutta mielestä hyvin oikein.- Piste.
Itse asiassa Millankin suosittelee Fenneliä... Muuten toistit saman shaissen mitä on jo miljoona kertaa toistettu täällä ja muuallakin. Minä en aio enää toistaa vasta-argumentteja, sillä nekin on miljoona kertaa toistettu. Sanonpahan vaan, että toiset tykkää, toiset ei ja tämän jankuttamisen voisi jo lopettaa.
- wotttoo
NIIN JA MIKÄ SE ON SE NÄYTTELYTALUTIN MITÄ MYYDÄÄN MUSTISSA JA MIRRISSÄ?
kysynpä vaan kuinka moni ei sitä tunge korvien taakse kireälle ja nosta koiraa siitä ilmaan samalla ku koiran pitäis näyttää hyvältä ja onnelliselta?
wot wot wot
- mykymäkä
Eikö sitä hapettamista käytetä ihan täällä suomenkamarallakin näissä kaikenmaailman sakemanni suojelukoulutus piireissä??
Miksi ette mee sinne kitisemään. - Cat1982
Ehkä joku kitiseekin jossain keskustelussa suojelukoulutuksestakin.
Ehkä suojelukoulutuksen päämäärä onkin vähän eri asia, kun siellä myös nypitään tarkoituksella koiria, jotta lähtisivät käteen kiinni voimakkaammin eikä päästä irti ennen käskyä.. Siellä käytetään kuitenkin hyväksy koiran ärsyttämistä kun halutaan että koira käy ihmiseen kiinni lujaa. Onko se oman kotikoiran koulutuksessa tarkoitus saada sama lopputulos kuin suojelukoulutuksessa? - Ärrr!!!
Meillä mennään kurkkari korvien juuressa toisista koirista ohi. Ei siinä varmaan happi koiralla kulje, mutta kun se ei hyvällä ole siihen ohittamiseen oppinut niin sitten mennään pahalla.
Jos se piski siihen kuristuu niin se on sen omavalintakysymys koska se on kuitenkin opetettu ohittamiseen (ja teemme useamman kerran viikossa ohitusharjoituksia naksuttimella häiriökoirakoiden kanssa) mutta jostain syystä sen on vaan pakko aina riehua kun olemme normaalisti lenkillä.
Sillä on mahdollisuus ohittaa se koira hienosti tai sitten se ohitetaan vaikka hapettamalla. Nyt loppu tuon koiran perseily tyysti!!
Eipä kukaan ole eläinrääkkääjäksi VIELÄ haukkunut. Saa hakkua niin voin kyllä päästää koiran riehumaan hihnan päähän niin katsotaan kuinka suu pannaan. - labbiksia20v
Ei isokaan koira tarvitse kuristuspantoja jos se on koulutettu!!
Ja johtajuus saavutettu ihan arjessa normaalikeinoin ilman alistamisia ja höyklyyttelyä.
Oma koirani keskikokoinen labbis ja itse painan 55kg eikä ongelmia ole vaikka tuli paikasta jossa koiraa ei oltu koulutettu laisinkaan. Kiskoi joka asian perään ihan vauhkona ja töitä sain aluksi tehdä paljon. Normaali lenkitys ja normaali koulutus ja tarvetta kuristuspantoihin sun muuhun ei ole ollut. Ihmetyttää kommentit ja kuristuspantojen käyttö..? Aluksi käytin mutta minusta aivan turha ja mieluummin käytän normaalia pantaa joka menee kahden nikaman ylitse jolloin ei tule niskavaurioita. Mutta koira menee hyvin ohjauksessani huonosta alkukoulutuksesta huolimatta kummallista ..etten minä tarvi ja muut kyllä..:( - Ärrr!!
Ei tietenkään tarvitse jos se osaa käyttäytyä :) Koiralla on kaksi mahdollisuutta; mennä ohi nätisti ja saada nakkipalkkaa tai mennä ohi väkisin vaikka henkitorvi ummessa.
Se onkin jännä kun koskaan en ole koiraa simpuuttanut tai alistanut, se on koulutettu aina pos.vahvistamisella. Ehkä tämä onkin meidän moka, liian lepposta.
Kävin kuvauttamassa koiran kaularangan eikä siinä ole vaurioita.- Cat1982
"Kävin kuvauttamassa koiran kaularangan eikä siinä ole vaurioita." Hyvä vain, jos vielä ei ole.
- labbiksia20v
Edelleen ihmettelen itse en palkitse ohimenosta ja se on koulutuksen tulosta..alussa hankalampaa toki juuri koiran kouluttamattomuuden vuoksi.
Jos koira on alkanut vetää niin joko pysähdyn tai käännyn ja kun toistoa niin koira tietää että rynnimällä se ei saavuta mitään.
Palkkiot muuhun koulutukseen ja motivointiin. Normaali lenkitykseen en ole käyttänyt kurkkareita enkä maikupaloja..johtajuus minulla ok samoin kontakti.
Ja tosiaan itselläni on siis aikuinen labbis joka annettiin huonon käytöksen vuoksi pois..rynni joka asian perään ihan vauhkona. Yksi asia on energia ja turhautuminen ja sekin pitää poistaa ja koulutus helpottuu. Asioihin ei ole oikotietä onneen. Kärsivällisyys ja johdonmukaisuus ja oikea korjaus auttaa. - Se poikkeustapaus.
labbiksia20v kirjoitti:
Edelleen ihmettelen itse en palkitse ohimenosta ja se on koulutuksen tulosta..alussa hankalampaa toki juuri koiran kouluttamattomuuden vuoksi.
Jos koira on alkanut vetää niin joko pysähdyn tai käännyn ja kun toistoa niin koira tietää että rynnimällä se ei saavuta mitään.
Palkkiot muuhun koulutukseen ja motivointiin. Normaali lenkitykseen en ole käyttänyt kurkkareita enkä maikupaloja..johtajuus minulla ok samoin kontakti.
Ja tosiaan itselläni on siis aikuinen labbis joka annettiin huonon käytöksen vuoksi pois..rynni joka asian perään ihan vauhkona. Yksi asia on energia ja turhautuminen ja sekin pitää poistaa ja koulutus helpottuu. Asioihin ei ole oikotietä onneen. Kärsivällisyys ja johdonmukaisuus ja oikea korjaus auttaa.=D HAHAHAHAHAHAH ja ihan oikeasti luulet, että pysähtyminen ja kääntyminen toimii kaikilla. Tervetuloa kokeilemaan meille. Siinä kohtaa kun on aiemmin kouluttanut muutaman koiran remmirähjästä normaaliksi kanssaeläjäksi ja sitten tulee se yksi, jota ei kiinnosta herkut, vetää oli suunta sinne päin tai pois, rähjää narussa ohikulkevat vaikka muuten on koirapuistossa se kaikkien paras kaveri joka ei halua pahaa kärpäsellekään, on kuukausikaupalla koitettu "olla johdonmukaisia ja palkita onnistumisista", johtajuusasiat kotona kunnossa viimeisen päälle, koulutuskentällä viikottain tunteja.... Tule sitten kertomaan miten pikku söpöhöpö labbiksesi kulkee narussa. XD
- Cat1982
Kyllä koiralla voi säännöt, kiellot ja rajat olla, vaikka positiivisesti vahvistaa. Ei sitä koiraa tarvitse alistaa tai käyttää mitään kuristuspantoja, tarvitsee vaan joka päiväisessä elämässä olla se mihin koira luottaa, ja joka kertoo mitä saa tehdä ja mitä ei. Koira ei myöskään ymmärrä jos muuten leppeä ihminen muuttukin ajoittain (lenkeillä) raivoisaksi tai rupeaa yhtäkkiä pomottamaan. Omistajan täytyy olla tasapainoinen, luotettava ja oikeudenmukainen johtaja, joka ei vaadi sellaista mitä koira ei osaa, vaan opettaa sille miten yhteiskunnassa toimitaan. Luottamuksen saamiseen voi mennä aikaa, ei se tosta vain ala luottamaan ihmiseen, varsinkin jos ihmisen auktoriteetti ja uskottavuus ontuu.
- Niinpä Kukkikset
"NIIN JA MIKÄ SE ON SE NÄYTTELYTALUTIN MITÄ MYYDÄÄN MUSTISSA JA MIRRISSÄ? "
Sehän on ihan hyväksyttyä että niitä persnukkia roikotetaan niissä ohuissa naruissa pitkin kenttää. Ja kyll, se aiheuttaa kuristuksen tunnetta. Voi kuinka monet oksentivat kehän jälkeen tai sitä ennen, kun juoksuttelivat niitä puudeleitaan siellä narut korvissa.
KUKKAHATTUTÄTIEN KAKSINAISMORALISMIA :D Hahahaha.. Naurettavia.
En suosittele pantaa. Pannan kiristyvä osa jää juuri koiran kurkun päälle, jolloin kunnon nykäisy voi tehdä todellista tuhoa. Enkä nyt tarkoita, että sinä kiskoisit hihnasta tmv. Vaan entä jos koira säikähtää jotain ja liikahtaa rajusti?
Koiran saa kulkemaan nätisti ihan perusvermeillä. Ja jos apuja vedonestoon kaipaa niin suosittelen canny collaria tai easy walk mallisia valjaita ;)- Apurattaat
Minä taas en suosittele canny collaria... Olen kuullut monestakin koirasta, jotka on meinanneet tukehtua tuolla vermeellä, eli sillä siis hapetetaan ihan yhtälailla kuin vaikka kuristuspannalla. Kuonopannat yleensäkin on varmasti vaarallisimmasta päästä, jos niitä ei osaa käyttää, tai jos koira pääsee hyökkäämään jotain kohti täydellä vauhdilla pitkässä taluttimessa, niin mitä tapahtuukaan kun se talutin loppuu, ja pää niksahtaa?
Sen sijaan nuo valjaat on hyvät (oikein käytettynä) ja myös halti reaktiovaljaat, jotka on melkein samanlaiset.
Minusta on turhaa tulla naputtamaan näihin eri vermeitä koskeviin ketjuihin "mitäs jos vaan kouluttaisit sen koiran...?" Sitähän kai suurin osa yrittää. Kouluttaminen vain on paljon helpompaa jollain apuvälineellä, jos on isokokoinen ja voimakas koira, joka on huonot tapansa jo ehtinyt oppia. Kaikilla lienee kuitenkin pyrkimys päästä noista hilavitkuttimista eroonkin joskus, ja saada koira kulkemaan nätisti ihan tavallisella pannalla. Noitahan voi verrata vaikka apurattaisiin...
Itse sain halti reaktiovaljailla koiran lopettamaan kiskomisen, ihan siksi että koiran hallitsemiseen ei tarvi niin paljon voimaa, joten kun se ei pystykään raahaamaan omistajaansa perässään minne tahtoo, sen on pakko alkaa kuunnella ja totella. Nykyään koiraani pystyy taluttamaan ihan tavallisella pannalla, eikä se kisko. Apurattaat kirjoitti:
Minä taas en suosittele canny collaria... Olen kuullut monestakin koirasta, jotka on meinanneet tukehtua tuolla vermeellä, eli sillä siis hapetetaan ihan yhtälailla kuin vaikka kuristuspannalla. Kuonopannat yleensäkin on varmasti vaarallisimmasta päästä, jos niitä ei osaa käyttää, tai jos koira pääsee hyökkäämään jotain kohti täydellä vauhdilla pitkässä taluttimessa, niin mitä tapahtuukaan kun se talutin loppuu, ja pää niksahtaa?
Sen sijaan nuo valjaat on hyvät (oikein käytettynä) ja myös halti reaktiovaljaat, jotka on melkein samanlaiset.
Minusta on turhaa tulla naputtamaan näihin eri vermeitä koskeviin ketjuihin "mitäs jos vaan kouluttaisit sen koiran...?" Sitähän kai suurin osa yrittää. Kouluttaminen vain on paljon helpompaa jollain apuvälineellä, jos on isokokoinen ja voimakas koira, joka on huonot tapansa jo ehtinyt oppia. Kaikilla lienee kuitenkin pyrkimys päästä noista hilavitkuttimista eroonkin joskus, ja saada koira kulkemaan nätisti ihan tavallisella pannalla. Noitahan voi verrata vaikka apurattaisiin...
Itse sain halti reaktiovaljailla koiran lopettamaan kiskomisen, ihan siksi että koiran hallitsemiseen ei tarvi niin paljon voimaa, joten kun se ei pystykään raahaamaan omistajaansa perässään minne tahtoo, sen on pakko alkaa kuunnella ja totella. Nykyään koiraani pystyy taluttamaan ihan tavallisella pannalla, eikä se kisko.Käyn täällä tosi harvoin, siinä syy viiveeseen..
Miten canny collarilla voi hapettaa? :o siis kun sehän on ihan perus solkipanta missä on lisänä koiran nenän yli menevä remmi.. veto tulee kuononpäälle, ei kurkkuun.. en ymmärrä :o
Enkä siis pottuile vaan oikeasti menin ihan ymmälleni :D
Niin ja kuonopannan kanssa ei pidä käyttää flexiä tai muuta pitkää remmiä!- Apurattaat
NotAnAngel83 kirjoitti:
Käyn täällä tosi harvoin, siinä syy viiveeseen..
Miten canny collarilla voi hapettaa? :o siis kun sehän on ihan perus solkipanta missä on lisänä koiran nenän yli menevä remmi.. veto tulee kuononpäälle, ei kurkkuun.. en ymmärrä :o
Enkä siis pottuile vaan oikeasti menin ihan ymmälleni :D
Niin ja kuonopannan kanssa ei pidä käyttää flexiä tai muuta pitkää remmiä!Harvemmin käyn itsekin täällä, joten nyt vasta vastaan... No olen tosiaan kuullut, että canny collar vetää pään jotenkin liian tiukasti kohti rintaa, ja se tukkii sitten hengitystiet. Ja olen tietoinen että minkään kuonopannan kanssa ei saa käyttää flexiä tai muutenkaan pitkää hihnaa, mutta valitettavan usein näkee ihmisten taluttavan koiriaan flexillä ja kuonopannalla. Minusta nuo halti -valjaat ja muut saman tapaiset on kaikista paras apuväline kiskonnan lopettamiseen. Tosin sellaisia valjaita, joissa menee kainaloitten alta remmit, ei kannata missään nimessä ostaa, sillä ne rikkovat ihon... Sen kai ainakin toivottavasti jokainen tietää.
- canis.familiaris
Kannattaisi hieman perehtyä koiran koulutukseen tai käyttää siihen sama aika, kuin pannan pohtimiseen, koska se koulutus on edessä joka tapauksessa, oli panta mikä hyvänsä.
- Suosittelen!
Hei!
Missä tahansa mainitset Cesar Millanin nimen niin alkaa sama paskanjauhanta... Enkä tosiaan jaksanut lukea näitä viestejä edes puoleen väliin..
Itse ostin labbis nartulleni tuon illusion-kaulapannan koska normit pannat ei vaan pysyneet tarpeeksi ylhäällä. Koiralla on hurjasti käyttämätöntä energiaa ja siitä on tullut ongelma muita koiria kohdatessa. (Tai muiden koirien näkyessä jo horisontissa....) Pannan kanssa oikeita korjauksia tehdessä pystyy edetä ihan hurjasti! Meidän kohdalla muutamassa päivässä pystyimme jo ohittamaan toisen koiran tien toisella puolella ihan mallikkaasti!
Eli minä suosittelen Illusion-kaulapantaa! Ostin sen kun Millan esiintyi Hartwall-areenalla tänä keväänä, mutta luottokortilla voi kaulapannan ostaa Millanin sivuilta.
Toki kaikkia koulutusvälineitä voi käyttää väärin, mutta kun perehtyy miten korjauksia kuuluu tehdä niin niistä on hyötyä! Itse yritin ensi saada koiran kiinnostumaan nameista ja leluista muiden koirien sijaan, mutta ne olivat vain ilmaan tuossa vaiheessa.
Nykyään emme enää tarvitse illusion-pantaa vaan normi puolikuristava käy. Eli edistystä on tapahtunut hurjasti!!- 2345678
Ja vielä lisään,
on ihan älytöntä ettei ihmiset tajua, että joskus käy niin että koira ehtii saada huonoja tapoja esim. entisen omistajan kanssa eläessään tai omistajalla on puuttunut tieto miten koira kannattaisi kouluttaa! Tai tieto on vanhanaikaista! Eli koiralle ehtii kertyä turhaa energiaa ja huonoja tapoja ja silloin ei pelkkä positiivinen vahvistaminen riitä vaan huonoon käytökseen kuuluu puuttua!
kärjistettynä:
Koira käyttäytyy agressivisesti muita koiria kohtaan tai ihmisiä kohtaa. Tai puree sinua! Mitä teet? jätät huomioimatta ja annat namin kun koira rauhoittuu vartin päästä?
Itse kannatan positiivista vahvistamista koirien kouluttamisessa ja niitä käyttää myös iso paha Cesar Millan. Olen lukenut monia Millanin kirjoja ja katsonut Koirakuiskaajaa monta vuotta ja olen hyvin paljon samoilla linjoilla Millanin kanssa. Koira on koira ja sille pitää puhua koirien kieltä. Ja kyllä, koiran näyttävät toisilleen hyvin selkeästi kun toinen koira käyttäytyy ei-toivotulla tavalla.
Tämä on loputon keskustelun aihe eikä tästä päästä eteenpäin... Namihalipusi-koiraihmiset voisivat minun puolestani perustaa vaikka jonkun oman valtion ja ottaa nami-Victorian sinne hallistemaan. Ukh!
- the whisperer
http://www.cesarsway.com/shop/Illusion-Dog-Collar-Leash-System?utm_source=openx&utm_medium=300x600&utm_content=icollar&utm_campaign=FilmStrip
--> ! itselläni panta ja sopii kaikille koirille jotka tahtovat edes hieman vetää!
jos tunnet cesarin metodit niin eikun heti pantaa käteen. Erinomainen hallittavuus esim pyörälenkeillä ei tarvitse käyttää voimaa ja että koiran niska vaurioituu !. Muistakaa positiivinen energia ja tutustuttakaa koira pantaan positiivisesti :=)- no just just
Kuonopanta on tehokas ja hyvä tapa estää koiraa vetämästä, tai vedonesto valjaat, pistä itsellesi tuollainen ja sido se naruun kiinni (seinässä olevaan) ja lähde juoksemaan. Pyöräänkin on saatavilla apuvälineitä, niin ettei koira pääse vetämään eikä pinnojen väliin. esim. http://www.mustijamirri.fi/tuote/canny-collar-kuonopanta/018573/ ja http://www.animatzoo.fi/doggy_sprinter_karlie_pr_4016598083895.html?jsh_id=41cd8ab7785d91a5d39b451cab4c581c ja vähän halvempaa http://www.tassutarvike.fi/doggy-bike-koirakeppi-pyorailyyn-p-1547.html?osCsid=e6f73ed753a3b2c8a629d809f6aa9ce5
- emma12345
Kaikilla välineillä koira voi vetää, jos se on hihnan päässä, oli siellä sitten illuuusion panta taikka kuonopanta taikka sitruunapanta. Kyseiset on vain välineitä joilla koira ohjataan ja koulutetaan tiettyyn käytökseen. Mieluummin pysyvään hyvään käytökseen :). Ja näistä välineistähän on tarkoitus luopua :). Kuonopantakin on yhtä tyhjän kanssa jos sitä ei osaa käyttää eikä ohjata koiraa sen avulla ja vahvista positiivista käytöstä. Tulosta ei synny.
- vfvf
Pakko kai tänne jotain kommentoida...
Itselläni on Illusion-panta. Se toimii hyvin, eikä koira ole siitä moksiskaan. Jos ko. pantaa käyttää oikein, koira ei vedä, kävelee nätisti ja säästyy fyysisiltä vaurioilta. Millä tahansa pannalla saa vahingoitettua koiraa, oli se sitten leveä tai ei. Ihan esimerkkinä vastaantullut nainen, joka hapetti koiriaan "tavallisissa" pannoissa - minun koirani kävelivät vieressä.
Mikäli joku ostaa Illusion-pannan ja luulee, että se automaattisesti korjaa koiran käytöksen, on väärässä. Minun koirani on ehdollistettu kävelemään nätisti hihna löysällä. Ehdollistamiseen tarvitaan johdonmukaisuutta ja päättäväisyyttä. Panta tai mikä tahansa muu härveli on vain apuväline. Sama kuin ratsastaisi hevosella, joka ei suostu liikkumaan - raipan käyttö on vain apuväline, hevosen liikuttamiseen tarvitaan myös päättäväisyyttä ja ns. johtajuutta.
Illusion-pantoja saa Cesarin nettisivuilta (ja tutustuthan ohjeisiin ja metodeihin ennen käyttöä). Kuonopantoja en käytä, vaikka en nyt väittäisi, etteivät ne toimisi. Vedonestovaljaisiin en sitten usko pätkääkään, sillä ne ovat todistaneet itsensä hyödyttömiksi (koira vetää kuin hullu vedonestovaljailla).
On se kyllä naurettavaa, että joku kysyy pannasta ja tämä ketju muuttuu Cesar Millan -haukuntaketjuksi. Omia koiriani olen kasvattanut käyttämällä Cesarin metodeja JA tavallista toko-koulutusta. Mielestäni koiralla pitää olla johtaja, mutta sen pitää myös oppia ottamaan kontaktia ja esim. tulemaan luokse sekä odottamaan. Muita koiria en kyllä pystyisi vanhimman haukun (jolla tämä Illusion-panta nyt on) ohittamaan, jos olisin luottanut tavalliseen tokoon tai muuhun vastaavaan. Jos nykäisen kevyesti hihnasta, koira automaattisesti katsoo minua, josta se saa palkkaa. Mikäli joku superkoirankouluttaja mieltää tämän positiiviseksi rangaistukseksi, voin sanoa, että en rankaise koiriani, sillä ne eivät sitä ymmärrä. Minä komennan koiriani. Rankaisu tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lapsi ei saa pelata tietokoneella, koska on tehnyt jotain väärää. Lapsi ymmärtää tämän, koira ei.
Vielä ihan huomioksi: yksikään kolmesta koirastani ei ole aggressiivinen, pelokas tai mitenkään muuten sekopäinen. Ne tulevat miltei kaikkien koirien kanssa toimeen (aggressiivisia koiria en pakota niitä katselemaan). Kaksi koiraani on pelastettu, toinen tulee pentutehtaasta ja toinen kodista, jossa se eli eristyksissä. Kumpikaan ei käyttäydy huonosti, vaan luottavat laumaansa ja toimivat hyvin yhdessä. Nuorinta haukkua oli selvästi hakattu, mutta nyt se ei enää pelkää esim. miehiä tai heiluvia esineitä. Kaksi koiristani on uroksia ja yksi on narttu. Kai jonkun mielestä minä olen huono koiranomistaja, mutta koirani ainakin luottavat minuun ja käyttäytyvät hyvin (usein kaikki ihastelevat, että miten noin ja noin nuori koira voi käyttäytyä noin hyvin).- cesarin puolella
kiitos sanoistasi!helpotit kirjoittamistani.itsellä ei ole illuusion coloria,mutta olisin ostanut helsingistä,mutta ei ollut kuin pieni, ja keskikoko jäljellä,niin kun itsellä staffi jolla lyhyt mutta paksu ja vahva kaula,niin en uskaltanut ostaa keskikokoa,kun näytti liian pieneltä...onko sinulla tai teillä kaikilla jolla on tämä panta,niin mikä rotu ja pannan koko?ja onko pantaa mahdollista saada muualta kun amerikasta?koska olen koittanut tilata mutta visa elektron ei taida riittää?mutta kiitos jo valmiiksi.ja niillä jolla panta ei toimi ja koira ei palaa niinkun haluaa,katsokaa peiliin.sieltä löytyy syy. Se on se oma energia mitä koirasi lukee.oma koirani sai kulkea kauvan,miten haluaa,ja ihan normi kannalla oppi 1.pv:sä kulkemaan vierellä ja itse käytän myös cesarin metodeja,ja nähnyt muutokset,sekä niin on nähnyt ihmisetkin jotka ovat koirani tunteneet pennusta asti ja kyllä on kadulla kehuja saannut käytöksestään.ja minä en välitä mitä muut ajattelee minun tavasta kouluttaa,koska nään sen toimivan.jos jotain pahaa/väärää tapahtuu on syy minussa.itse myös lukenut kaikki 4kirjaa ja 1&2 tuotantokaudet omistan sekä nauhalla 3,4,5 sekä uusinta 6 kautta ja en ikinä voisi ajatella että- cesar rääkkää koiria.sehän pelastaa niitä,ja te jotka pidätte häntä rääkkääjänä,niin jos teidän koira puree teitä,viettekö heti lopetettavaksi,ja syytätte koiraa?kysyn vain,että ei pidä ottaa hernettä nenään.
- cesarin puolellp
cesarin puolella kirjoitti:
kiitos sanoistasi!helpotit kirjoittamistani.itsellä ei ole illuusion coloria,mutta olisin ostanut helsingistä,mutta ei ollut kuin pieni, ja keskikoko jäljellä,niin kun itsellä staffi jolla lyhyt mutta paksu ja vahva kaula,niin en uskaltanut ostaa keskikokoa,kun näytti liian pieneltä...onko sinulla tai teillä kaikilla jolla on tämä panta,niin mikä rotu ja pannan koko?ja onko pantaa mahdollista saada muualta kun amerikasta?koska olen koittanut tilata mutta visa elektron ei taida riittää?mutta kiitos jo valmiiksi.ja niillä jolla panta ei toimi ja koira ei palaa niinkun haluaa,katsokaa peiliin.sieltä löytyy syy. Se on se oma energia mitä koirasi lukee.oma koirani sai kulkea kauvan,miten haluaa,ja ihan normi kannalla oppi 1.pv:sä kulkemaan vierellä ja itse käytän myös cesarin metodeja,ja nähnyt muutokset,sekä niin on nähnyt ihmisetkin jotka ovat koirani tunteneet pennusta asti ja kyllä on kadulla kehuja saannut käytöksestään.ja minä en välitä mitä muut ajattelee minun tavasta kouluttaa,koska nään sen toimivan.jos jotain pahaa/väärää tapahtuu on syy minussa.itse myös lukenut kaikki 4kirjaa ja 1&2 tuotantokaudet omistan sekä nauhalla 3,4,5 sekä uusinta 6 kautta ja en ikinä voisi ajatella että- cesar rääkkää koiria.sehän pelastaa niitä,ja te jotka pidätte häntä rääkkääjänä,niin jos teidän koira puree teitä,viettekö heti lopetettavaksi,ja syytätte koiraa?kysyn vain,että ei pidä ottaa hernettä nenään.
pahoittelen kirjoitus virheitä. :)
- ei pantoja
Mä en ole oikeen sisäistänyt näitä panta-juttuja koiran koulutuksessa. Miksi siihen pitää olla joku erikoinen panta? Oman koiran talutin pienestä pitäen niin että pidin vain pikkurillillä hihnasta kiinni, jos veti kovempaa niin sitten pysähdyin. Pyrin myös taluttamaan siten ettei koskaan hihna kiristy ja opetin myös pienestä "nyt mennään" tarkoittaa sitä että lopeta haistelu ja tassua toisen eteen. 4kk ikäsenä aloin opettamaan kontaktia nakkien kanssa. Myöhemmin pysty jättämään koko hihnan pois. Eikö siis olisi pantojen sijaan satsattava muutamaan kymmeneen nakkipakettiin ja aloittaa kontaktiharjoitukset? Cesar Millan on ok, mutta katsojien tulisi muistaa että hän kuntouttaa todella pahan jamaan menneitä koiria, joita tuskin kukaan muu pystyy kouluttamaan. Normaaleille koirille hän on lempeä eikä sitä kammottavaa hihnasta nykimistä näy, mutta sen sijaan palkkaa oikeasta käytöksestä.
- Se poikkeustapaus.
Kulta pieni. Kaikkia koiria ei kiinnosta nakit. Simple as that. Sitten kun kouluttaa herkuilla, tarvitaan motivaatio herkkuihin. Koirani voi pitää paastoa monta päivää eikä sittenkään ole tarpeeksi kova nälkä, että motivoituisi herkuista enemmän kuin muista koirista.
Koiran koulutuksessa palkkio pitää tulla asiasta, jota koira haluaa enemmän kuin sitä ei toivottua asiaa. Jos tällaista palkkiota ei yksinkertaisesti ole, joudutaan käyttämään pakotteita. Sitten palkitaan sillä toisiksi parhaalla vaihtoehdolla (eli vaikka ne nakit). Paras palkkiohan näissä talutusongelmissa on se, että koira pääsee toisen koiran luo, ajaa jäniksen kiinni, haukkuu toisen pois omalta alueeltaan tms.
Huomaa kyllä että täällä on oikeasti niitä kommentoimassa, jotka eivät ymmärrä koirien ongelmista tai rotuominaisuuksista mitään :D
Itselläni neljäs koira, elänyt koko ikäni koirien kanssa ja nyt vasta ymmärrän sen mitä nyt tässä koitan itse kertoa. Poikkeus vahvistaa aina säännön. Ja omaakin koiraa pienestä pennusta asti päivittäin koulutettu pk-lajeja ajatellen.. Ei vaan mene aina niinkuin saduissa :)
- iip8
Koira on opetettava pennusta saakka, jo ennenkuin se edes tietää remmirähjistä mitään kävelemään vierellä vetämättä, etenkin suuret koirat. Jos omat taidot eivät riitä, on mentävä koirakouluttajalle. Jos ei mene, on se oma häpeä, eikä sellaisten ihmisten kuuluisi edes ottaa koiraa, mikäli on riski, ettei omistaja kykenisi hallitsemaan koiraa.
Mikäli kyse on ottokoirasta tms, joka on jo oppinut tavan edellisellä omistajalla, joka on jo menettänyt totaalisesti pelin, on koira ehdottomasti pidettävä aisoissa. Kuinkahan monta tapausta on ollut, että kiinniollut koira on päässyt omistajaltaan irti, hyökännyt toisten koirien ja ihmisten kimppuun (mm. oman koirani kimppuun hyökkäsi remmissä rottweiler, jonka omistajalla ei ollut koira hanskassa) Tuolloin oltava vaikkapa se piikkipanta käytössä jos muut konstit eivät auta, ihmisten ja muiden koirien turvallisuus on taattava! Suosittelen myös menemään koirakouluttajalle, jotta koiralla ja omistajalla on arki mukavampaa.
Usein näkee agressiivisia koiria ulkoilutettavan sellaiseen aikaan, jolloin ei muita koiria juuri näy. Harva koira rähjää ihmisille, vaikka olisikin ennakkoluuloinen tai jopa aggressiivinen, syynä varmaankin se, että ihmisiä kävelee kaduilla yötäpäivää joka suunnasta (ainakin kaupungissa) Jos koiria tulisi vastaan yhtäpaljon kuin ihmisiä, ongelmat vähenisi huomattavasti. Koira "siedättyy" eikä ohittaminen ole enää niin jännää, kun se kuuluu normaaliin ulkonaoloon. Siispä remmiräyhien omistajat etsimään ohitustilanteita ja muita koiria. Sitä huomaa usein, että saman lenkin aikana, mitä enemmän koiria on ohittanut, sitä "iisimmin" koira alkaa reagoida. Yksikin nätisti ohitettu tapaus, ja sellaiset kehut ja palkkiot mitä ikinä keksitkään. namit ja rapsutukset ovat parhaita (eivät kiihdytä koiraa) Itse pentuni kanssa teen lenkit juuri niinäaikoina, kun ulkona on eniten "härdelliä". Se on vanhempienkin koirieni kohdalla ainakin toiminut ja osoittautunut ehdottomasti parhaaksi keinoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt444746Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.562595Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391044Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611015Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh71984- 119935
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok71904- 137845
- 48820
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,51788