Onko kokemuksia kellään ? Aika paljon on pentuja jalostustietojärjestelmässä mutta millaisia sakuja täältä?
Kokemuksia kennelistä Keeptouch
89
4411
Vastaukset
- no comments
hmm..no en kommentoi.. Se kertokoon kantani :D
- Eräs vaan
Täällä on ko kennelistä sakemanni.Meillä on todella hyväluonteinen narttu ja tervelonkkainenkin se on.Itse en sanoisi että pentuja on paljon,vain 5 pentuetta.Jos kiinnostaa,laita s-postia: [email protected] olen todella tyytyväinen kasvattajaan sekä koiraamme
- Hirmuharmi
Ei muuten oo käyttölinjaisia niinkuin joku väitti;)
Toki koiran hyvät ominaisuudet eivät ole suoraan verrannollisia linjaan, mutta sekalinjainen ei vaan ole käyttölinjainen.
Olen 2 ko. kennelin koiraa nähnyt useamman kerran, ei ainakaan näin suojeluharrastajaa vakuuta. Ja noista vanhemmista - pelkästään Felsenlands De Nirolla on tehty tuloksia käyttöpuolelta, muilla ei edes BH-koetta.. eli itse kasvattaja ei ole mitään saanut aikaan koirillaan vaikka kyseessä on käyttökoirarotu. Myöskään hänen kasvateillaan ei ole tehty yhtikäs mitään. En sanoisi tuloksettomia "käyttökoiria" hyviksi. Se, ettei koira ole hullu tai läpikotaisin rikki, EI tee siitä välttämättä edes keskinkertaista.
Tittelithän eivät periydy, mutta kertovat jotain koirasta - varsinkin suojelukoetulos.
Itse en ottaisi kyseisetä paikasta ilmaistakaan koiraa. Saksanpaimenkoiria ja niiden kasvattajia on niin paljon että miksei sitten ostaisi koiraa sellaisesta kennelistä missä ollaan nähty vaivaa koulutuksen suhteen ja osoitettu että "jalostusyksilöistä" on muuhunkin kuin takapihatokoiluun ja ovivahdiksi. Näitä hyviä ja osaavia kasvattajia kun löytyy myös.
Ostakaa koira sieltä missä rima on hieman korkeammalla;)- kasvatinomistaja
SANNA LOPAKKA! Oletko poikkeuksellisen tyhmä vai mistä kiikastaa?
- Sanna Lopakka
kasvatinomistaja kirjoitti:
kasvatinomistaja8.11.2010 15:50
ANTEEKSI,MUTTA MINÄ EN OLE KIRJOITTANUT TÄNNE YHTIKÄS MITTÄÄN!!!! JOTEN ÄLKÄÄ MUA VITTU SYYTTÄKÖ!!!! EN TIEDÄ KUKA LUULE,ETTÄ OLEN TÄNNE KIRJOITTANUT,MUTTA EN TODELLAKAAN OLE!!!! OLEN VAIN SEURANNUT NÄITÄ KESKUSTELUJA MIELENKIINNOLLA,MUTTA YHTÄKÄÄN VIESTIÄ EN ENNEN TÄTÄ OLE TÄNNE LAITTANUT!!!! JOTEN LOPETTAKAA SYYTTELY KU EI TEILLÄ OLE TODISTUSTA SIIHEN!!!! KIITOS!!!!
Tv: sanna Lopakka - Eräs vaan
Sanna Lopakka kirjoitti:
ANTEEKSI,MUTTA MINÄ EN OLE KIRJOITTANUT TÄNNE YHTIKÄS MITTÄÄN!!!! JOTEN ÄLKÄÄ MUA VITTU SYYTTÄKÖ!!!! EN TIEDÄ KUKA LUULE,ETTÄ OLEN TÄNNE KIRJOITTANUT,MUTTA EN TODELLAKAAN OLE!!!! OLEN VAIN SEURANNUT NÄITÄ KESKUSTELUJA MIELENKIINNOLLA,MUTTA YHTÄKÄÄN VIESTIÄ EN ENNEN TÄTÄ OLE TÄNNE LAITTANUT!!!! JOTEN LOPETTAKAA SYYTTELY KU EI TEILLÄ OLE TODISTUSTA SIIHEN!!!! KIITOS!!!!
Tv: sanna LopakkaSanna Lopakka8.11.2010 16:03
Tv: sanna Lopakka
Äläpäs valehtele!Laitoit saman paskan mulle tekstiviestilläkin ja sanoit vielä että kosto on suloinen!ja ei riitä että olet ne viestit omasta puhelimestasi poistanu!Mä en ole ja ne on mulla tallessa. - Sannalle:
Eräs vaan kirjoitti:
Sanna Lopakka8.11.2010 16:03
Tv: sanna Lopakka
Äläpäs valehtele!Laitoit saman paskan mulle tekstiviestilläkin ja sanoit vielä että kosto on suloinen!ja ei riitä että olet ne viestit omasta puhelimestasi poistanu!Mä en ole ja ne on mulla tallessa.Tiedätkö tyttö hyvä mikä on ip-osoite? Sillä saa kaivettua esille koneen mistä on laitettu viesti ja tietokoneen haltija ja osoite. Oletko varma että haluat vielä väittii vastaan ;)
- rO0s4
Sannalle: kirjoitti:
Tiedätkö tyttö hyvä mikä on ip-osoite? Sillä saa kaivettua esille koneen mistä on laitettu viesti ja tietokoneen haltija ja osoite. Oletko varma että haluat vielä väittii vastaan ;)
unts unts JARI ON MUN POIKAYSTÄVÄ!
- säälittävää
rO0s4 kirjoitti:
unts unts JARI ON MUN POIKAYSTÄVÄ!
alitetaan rima kyllä keskustelun tasossa joka taholta..
Saipa taas aloittaja asiallisen vastauksen kysymykseensä..
Ei täältä kannata mitään kasvattajista kysyä,tämmöseksi menee aina,sivullisten "räkimiseksi" - Virpi P
Millä helkkarin perusteella te haukutte kenneliä. Luulen että teillä perk.. ole todellisuus pohjaa tollaiselle kirjoituksille.
Oletteko arvosteliat miettineet että jos koira on ensimmäisen pentueen ajankohtana vanhempi on koiralla mahdollisuus saada jos jonkinmoista komplikaatioita. Pahimmassa tapauksessa voi kuolla sekä emä että pentu/pennut.
Kyllä jokainen kennelin pitäjä tietää mitä tekee. Tämä koskee jokaista kennelitoiminnan harrastajaa.
Ja nyt sit tästä joka on joutunut teidän hampaisiinne. Voin sanoo että ei tee pentuja rahasta. Voitteko te äkkiseltää alkaa laskemaan kuinka paljon pennut vievät rahaa ja aikaa. Laskekaapa mitä tekee yhden pennun ruuat, sirut, matolääkkeet, Lääkärintarkastukset, jäsenmaksut ym. Ja minkälaisen tuen kasvattaja antaa pennulle elin iäkseen.
se miksi puutun tähän asiaan on että koirani on yhden pentueen isä kyseiseen kenneliin. Tunnen ja tiedän kennelin pitäjän ja on todalla antautunut sydämellä harrastukseensa ei rahan ahneuttaan. Tukee hän kasvattinsa perheitä niin paljon kuin perhe halua. Ja jumalau... Eikös koira harrastuksen pitäisi olla mukavaa eikä vaan haukkumista sinne ja tänne.
Joo ja tulokset eivät periydy vaan mahdollisuudet tulosten tekemiseen. On sitten pennun ostajasta kiinni tekeekö niit'ä tuloksia vai ei. Minun urokseni on esim. perinyt isältään kaikki työkoiraan liittyvät piirteet en kuitenkaan vielä ole hommannut sille tuloksia. Se ei ole kuitenkaan kuin 3 vuotias. Ja toinen koirani on niin ikään 17 viikkoinen penikka. Joka on palveluskoira suvusta. Sillekkään en hommaa tuloksia ennenkuin olen varma että se on saanut elää koirana kuitenkin työtä tehden silmällä pitäen ensimmäistä koettaan.
On täysin mahdotonta teidän jotka ette tunne kasvattajaa tai kenneliä puhua tollaista. Kyllä teillä perkele täytyy olla jotai näyttöö ja todellisuuspohjaa puheillenne.
Seuraava herjaava viesti kyseistä kenneliä/ kennelin pitäjää kohtaan lähtee poliisitutkintaan yksi lähti jo.
Joten Viimeinen varoitus osaltani... LOPETTAKAA PERKELE
P.S minulla on sentään pokkaa kirjoittaa omalla nimelläni!!! - VIRPI P
Virpi P kirjoitti:
Millä helkkarin perusteella te haukutte kenneliä. Luulen että teillä perk.. ole todellisuus pohjaa tollaiselle kirjoituksille.
Oletteko arvosteliat miettineet että jos koira on ensimmäisen pentueen ajankohtana vanhempi on koiralla mahdollisuus saada jos jonkinmoista komplikaatioita. Pahimmassa tapauksessa voi kuolla sekä emä että pentu/pennut.
Kyllä jokainen kennelin pitäjä tietää mitä tekee. Tämä koskee jokaista kennelitoiminnan harrastajaa.
Ja nyt sit tästä joka on joutunut teidän hampaisiinne. Voin sanoo että ei tee pentuja rahasta. Voitteko te äkkiseltää alkaa laskemaan kuinka paljon pennut vievät rahaa ja aikaa. Laskekaapa mitä tekee yhden pennun ruuat, sirut, matolääkkeet, Lääkärintarkastukset, jäsenmaksut ym. Ja minkälaisen tuen kasvattaja antaa pennulle elin iäkseen.
se miksi puutun tähän asiaan on että koirani on yhden pentueen isä kyseiseen kenneliin. Tunnen ja tiedän kennelin pitäjän ja on todalla antautunut sydämellä harrastukseensa ei rahan ahneuttaan. Tukee hän kasvattinsa perheitä niin paljon kuin perhe halua. Ja jumalau... Eikös koira harrastuksen pitäisi olla mukavaa eikä vaan haukkumista sinne ja tänne.
Joo ja tulokset eivät periydy vaan mahdollisuudet tulosten tekemiseen. On sitten pennun ostajasta kiinni tekeekö niit'ä tuloksia vai ei. Minun urokseni on esim. perinyt isältään kaikki työkoiraan liittyvät piirteet en kuitenkaan vielä ole hommannut sille tuloksia. Se ei ole kuitenkaan kuin 3 vuotias. Ja toinen koirani on niin ikään 17 viikkoinen penikka. Joka on palveluskoira suvusta. Sillekkään en hommaa tuloksia ennenkuin olen varma että se on saanut elää koirana kuitenkin työtä tehden silmällä pitäen ensimmäistä koettaan.
On täysin mahdotonta teidän jotka ette tunne kasvattajaa tai kenneliä puhua tollaista. Kyllä teillä perkele täytyy olla jotai näyttöö ja todellisuuspohjaa puheillenne.
Seuraava herjaava viesti kyseistä kenneliä/ kennelin pitäjää kohtaan lähtee poliisitutkintaan yksi lähti jo.
P.S minulla on sentään pokkaa kirjoittaa omalla nimelläni!!!Itselläni on koirat kahdesta eri kennelistä. Molemmat kennelit ovat joutuneet tälläisen kohteeksi. Mikä on ikävää!! Jokaisella on mielipiteensä ja saa olla. Raja menee kuitenkin siinä että aletaa toisia haukkumaa rahan ahneiksi ämmäksi on jo loukkaavaa. Hävetkää oikeastia.
Sinä joka kyselit kennelistä suosittelen lämpimästi!!
Mukaasi saat runsaan pentupaketin ja tietoa sekä emästä sekä isästä. Myös isät ovat yleensä mahdollista päästä n'äkemään jos niin haluaa!!!
Muistakaa mitä sanoin.... ei herjauksia enään
Täältä pesee lisää faktaa jos näin on ja herjaavat viestit menee todellakin poliisin tietoon!!!!
SAATANA!!! - ????????
VIRPI P kirjoitti:
Itselläni on koirat kahdesta eri kennelistä. Molemmat kennelit ovat joutuneet tälläisen kohteeksi. Mikä on ikävää!! Jokaisella on mielipiteensä ja saa olla. Raja menee kuitenkin siinä että aletaa toisia haukkumaa rahan ahneiksi ämmäksi on jo loukkaavaa. Hävetkää oikeastia.
Sinä joka kyselit kennelistä suosittelen lämpimästi!!
Mukaasi saat runsaan pentupaketin ja tietoa sekä emästä sekä isästä. Myös isät ovat yleensä mahdollista päästä n'äkemään jos niin haluaa!!!
Muistakaa mitä sanoin.... ei herjauksia enään
Täältä pesee lisää faktaa jos näin on ja herjaavat viestit menee todellakin poliisin tietoon!!!!
SAATANA!!!Oletko muuten tehny mitään muuta hyvää rodun eteen kuin haistatellu nettipalstoilla?
- käyttis rules
Virpi P kirjoitti:
P.S minulla on sentään pokkaa kirjoittaa omalla nimelläni!!!Kukaan ei kuule epäilly että sun koirallas olis tulosta eikä kukaan epäile että niillä joskus olis.Jatka vaan tota apinan raivoo täällä nettipalstoilla,se on sulle passeli harrastus sakemanni touhussa.Vaikutat sen verran tietävältä pimulta,ettei sun mitään tuloksia tarvii koiralle hommata,riittää kun kiroot oikee helvetisti ja esität jotain tietäväs.
- Virpi..P
käyttis rules kirjoitti:
Kukaan ei kuule epäilly että sun koirallas olis tulosta eikä kukaan epäile että niillä joskus olis.Jatka vaan tota apinan raivoo täällä nettipalstoilla,se on sulle passeli harrastus sakemanni touhussa.Vaikutat sen verran tietävältä pimulta,ettei sun mitään tuloksia tarvii koiralle hommata,riittää kun kiroot oikee helvetisti ja esität jotain tietäväs.
Ensinnäkin mä en esitä jotain tietävää vaan tiedän ja puhun asiasta josta tiedän. Olen harrastanut saksanpaimenkoiria jo liki 20 vuotta. Kyllä siinä kokemusta on kertynyt. Myös tietoa eri kenneleistä. Useamman kennellin kans pidän yhteyttä lähes päivittäin. Ihan kuulumisista sekä mielipiteitä vaihtaen. Miettikääpä hyvät ihmiset sitä että, Suomessa on paljon kenneleitä jotka tekevät työtä rakkaudesta koiraan. Jokainen vastuullinen kasvattaja pyrkii siihen että tuleva pentue on terve. Se ei taas sitten ole kasvattajasta kiinni onko pentue terve tai muuta vaan luonto hoitaa homman. Yksi hyvä esimerkki on että eräs kasvattaja käytti tervettä urosta ja narttua AA/00 molemmat. Olivat pentueessa järkiään kaikki pennut risoja. Eli tässä kohtaan kasvattaja ei tiennyt mitä tulevan pitää. Selvisi vuosien saatossa että uros periyttää risaa koiraa vaikka uroksen suku onkin tervettä. Mene ja tiedä miksi näin. Siihen ei kyseisen uroksen omistaja eikä myöskään kasvattaja saa koskaan vastausta.
Ja toisekseen jos tuo oman mielipiteensä esiin ei se tarkoita että aletaan meneen henkilökohtaisuuksiin. On esim eri asia sanoo että sieltä tai sieltä ei mielestäni saa minulle sopivaa koiraa. Ja että tämä ja tämä kenneli kasvattaa minulle sopivia koiria.
On myös huomioitava että kaikki ei etsi harrastekoiraa vaan kotikoiraa. Ja tässä tulee sitten esiin se että on kenneli mistä valita juuri itselle se sopiva koira.
Itselläni on molemmat koirat työtätekeviä pidän niiden kans harrastamisesta. Ehkä tulevaisuudessa kun alan oleen likempänä 70 vuotta ajattelen että laitan ihan kotikoiran jota ei tarvitse työstää vaan ulkoilla leppoisasti. =)
Ja pahoittelen eilistä kielen k'äyttöäni sillä seuraan hyvin paljon näitä keskusteluja. Ja eipä suomessa ole kenneliä joka ei olisi joutunut raakaan arvosteluun ja haukkumisen kohteeksi.
Ja sekin vielä että kaikille ei sovellu käyttölinjan koira. Käyttis vaatii hirveästi töitä. Toisin iun näyttölinjanen. Ei kaikista ihmisistä ole toistamaan asioita ja reenaamaan koiraa koko koiran iän. Silloin kun ihminen ei ole valmis sitoutumaan tähän on hänelle paras vaihtoehto kotikoira jolle opettaa vain perusasiat ja lenkkeillä.
koiraharrastuksen pitäisi olla mukavaa eikä toisten haukkumista ja parjaamista. - ihmeitten aika
Virpi..P kirjoitti:
Ensinnäkin mä en esitä jotain tietävää vaan tiedän ja puhun asiasta josta tiedän. Olen harrastanut saksanpaimenkoiria jo liki 20 vuotta. Kyllä siinä kokemusta on kertynyt. Myös tietoa eri kenneleistä. Useamman kennellin kans pidän yhteyttä lähes päivittäin. Ihan kuulumisista sekä mielipiteitä vaihtaen. Miettikääpä hyvät ihmiset sitä että, Suomessa on paljon kenneleitä jotka tekevät työtä rakkaudesta koiraan. Jokainen vastuullinen kasvattaja pyrkii siihen että tuleva pentue on terve. Se ei taas sitten ole kasvattajasta kiinni onko pentue terve tai muuta vaan luonto hoitaa homman. Yksi hyvä esimerkki on että eräs kasvattaja käytti tervettä urosta ja narttua AA/00 molemmat. Olivat pentueessa järkiään kaikki pennut risoja. Eli tässä kohtaan kasvattaja ei tiennyt mitä tulevan pitää. Selvisi vuosien saatossa että uros periyttää risaa koiraa vaikka uroksen suku onkin tervettä. Mene ja tiedä miksi näin. Siihen ei kyseisen uroksen omistaja eikä myöskään kasvattaja saa koskaan vastausta.
Ja toisekseen jos tuo oman mielipiteensä esiin ei se tarkoita että aletaan meneen henkilökohtaisuuksiin. On esim eri asia sanoo että sieltä tai sieltä ei mielestäni saa minulle sopivaa koiraa. Ja että tämä ja tämä kenneli kasvattaa minulle sopivia koiria.
On myös huomioitava että kaikki ei etsi harrastekoiraa vaan kotikoiraa. Ja tässä tulee sitten esiin se että on kenneli mistä valita juuri itselle se sopiva koira.
Itselläni on molemmat koirat työtätekeviä pidän niiden kans harrastamisesta. Ehkä tulevaisuudessa kun alan oleen likempänä 70 vuotta ajattelen että laitan ihan kotikoiran jota ei tarvitse työstää vaan ulkoilla leppoisasti. =)
Ja pahoittelen eilistä kielen k'äyttöäni sillä seuraan hyvin paljon näitä keskusteluja. Ja eipä suomessa ole kenneliä joka ei olisi joutunut raakaan arvosteluun ja haukkumisen kohteeksi.
Ja sekin vielä että kaikille ei sovellu käyttölinjan koira. Käyttis vaatii hirveästi töitä. Toisin iun näyttölinjanen. Ei kaikista ihmisistä ole toistamaan asioita ja reenaamaan koiraa koko koiran iän. Silloin kun ihminen ei ole valmis sitoutumaan tähän on hänelle paras vaihtoehto kotikoira jolle opettaa vain perusasiat ja lenkkeillä.
koiraharrastuksen pitäisi olla mukavaa eikä toisten haukkumista ja parjaamista.yleensäkin vain kasvattajien haukkumista ,nolaamista ja mustamaalausta varten.joka kerta kun katsoo niin joku on aloittanut ketjun jossa kysyy muka aivan muina miehiä mitä mieltä ollaan jostakin kasvattajasta tai koirasta ihan hyvässä hengessä tietysti...ei kai kukaan pahaa...kasvattajien on syytä lisätä iltarukoukseen toive varjele Luoja suomi24 palstalta tänäkin päivänä....tämä on tosi ova pala ihmiselle tulla julkisesti haukutuksi ja nolatuksi harrastuksen myötä ei kukaan ole niin kova luu ,että jaksaa kovin paljon mietittekö koskaan sitä ,kun aloitatte haukunta ketjun ....tätä kun lukee alkaa vihata koko rotua ja miettiä onko kaikki sakuihmiset oikeasti noin typeriä...onko kukaan kasvattaja vetänyt näitä haukkujia oikeuteen tai edesvastuuseen vai saako tämä palsta aina vaan jatkaa ihmisen teilaamista yksi kasvattaja kerrallaan ....ketä tämä palvelee....vastatkaapa tekin miksi ,jotka täällä menette henkilökohtaisuuksiin mitä te siitä saatte???
- +++++++++
Virpi..P kirjoitti:
koiraharrastuksen pitäisi olla mukavaa eikä toisten haukkumista ja parjaamista.No,mitäpä olet tuloksia tehnyt koirillesi sen 20 vuoden aikana??kuule kun se pelkkä rakkaus rotuun ei riitä jos ei ole mielenkiintoa edes jalostusnartuilleen tuloksia hakea,niin vaikka kuinka rakastais rotua,niin se kertoo kyllä laiskasta tai taitamattomata tai välinpitämättömästä kasvattajasta.
Jos sinulle riittä kasvattajan rakkaus rotuun ja rimaa juuri riman alittavat jalostuskriteerit niin siitä vaan,mutta kyllä tuollainen kasvatustyö on tuomittavaa ja antaa kyllä kasvattajasta ihan muunlaisen kuvan mitä nyt yrität pakkosyöttää karmeella uholla ja kiroilulla.
Ja tuohan ei ole mikään uutinen että AA/00 vanhemmat voi jättää sairaita,mutta siinä ei olekkaan se villakoiran ydin vaan siinä sukujen tuntemisessa ja niiden yhteen sopivuudessa.Ja kun nuo asiat eivät ole edes ne ainoat asiat.
Mulla on muuten 2 KVAta joista toinen myös MVA,molemmat olivat myös jalostustarkastttu FIN1a,muttei minusta siitäkään huolimatta täyttäneet jalostuskoiran kriteereitä.Mutta sinusta riittävä on pari näyttelytulosta ja hyväksytyt lonkka ja etupää kuvat.Ymmärrät varmaan etten ole kanssasi samoilla linjoilla. - ik
+++++++++ kirjoitti:
No,mitäpä olet tuloksia tehnyt koirillesi sen 20 vuoden aikana??kuule kun se pelkkä rakkaus rotuun ei riitä jos ei ole mielenkiintoa edes jalostusnartuilleen tuloksia hakea,niin vaikka kuinka rakastais rotua,niin se kertoo kyllä laiskasta tai taitamattomata tai välinpitämättömästä kasvattajasta.
Jos sinulle riittä kasvattajan rakkaus rotuun ja rimaa juuri riman alittavat jalostuskriteerit niin siitä vaan,mutta kyllä tuollainen kasvatustyö on tuomittavaa ja antaa kyllä kasvattajasta ihan muunlaisen kuvan mitä nyt yrität pakkosyöttää karmeella uholla ja kiroilulla.
Ja tuohan ei ole mikään uutinen että AA/00 vanhemmat voi jättää sairaita,mutta siinä ei olekkaan se villakoiran ydin vaan siinä sukujen tuntemisessa ja niiden yhteen sopivuudessa.Ja kun nuo asiat eivät ole edes ne ainoat asiat.
Mulla on muuten 2 KVAta joista toinen myös MVA,molemmat olivat myös jalostustarkastttu FIN1a,muttei minusta siitäkään huolimatta täyttäneet jalostuskoiran kriteereitä.Mutta sinusta riittävä on pari näyttelytulosta ja hyväksytyt lonkka ja etupää kuvat.Ymmärrät varmaan etten ole kanssasi samoilla linjoilla.että joku kasvattaja on mennyt halpaan sinun ja joittenkin muittenkin ihmisten kohdalla, kun ovat teille ääliöille koirat myyneet. säälin koirianne, olisivat viattomat eläimet ansainneet paljon paremmat omistajat, kuin teidät itsekkäät pikku pissikset. Ehkä ikä tuo teillekin viisautta sitten joskus.
- !!!!!!!!!!!
ik kirjoitti:
että joku kasvattaja on mennyt halpaan sinun ja joittenkin muittenkin ihmisten kohdalla, kun ovat teille ääliöille koirat myyneet. säälin koirianne, olisivat viattomat eläimet ansainneet paljon paremmat omistajat, kuin teidät itsekkäät pikku pissikset. Ehkä ikä tuo teillekin viisautta sitten joskus.
No,sinä se sitten ole oppinut mitään!! mitäänhän sinä et koirista tunnu tietävän etkä kyllä ihmisistäkään!Toivottavasti sulla ei ole koiraa ollenkaan ja jos on niin mene nyt hyvä ihminen opettelemaan siitä jotain,kun muuta et ole ainakaan oppinut!!!
- ik
!!!!!!!!!!! kirjoitti:
No,sinä se sitten ole oppinut mitään!! mitäänhän sinä et koirista tunnu tietävän etkä kyllä ihmisistäkään!Toivottavasti sulla ei ole koiraa ollenkaan ja jos on niin mene nyt hyvä ihminen opettelemaan siitä jotain,kun muuta et ole ainakaan oppinut!!!
ensimmäinen kommenttiin vastannut pissis ystävällisesti perustella kirjoittamaansa: "No,sinä se sitten ole oppinut mitään!! mitäänhän sinä et koirista tunnu tietävän etkä kyllä ihmisistäkään!Toivottavasti sulla ei ole koiraa ollenkaan ja jos on niin mene nyt hyvä ihminen opettelemaan siitä jotain,kun muuta et ole ainakaan oppinut!!! " Minä kun en omasta koirakokemuksestani maininnut sanan puolikkaallakaan ja sitä muuten on enemmän kuin pikkupissiksellä. Syy, miksi kommentoin, on se, että teillä eräillä on pokkaa haukkua joku koirankasvattaja, vaikka ette itse mitään koko työstä ymmärrä. Eräät vielä jatkavat ja jatkavat, todella lapsellista. Siksi säälin koirianne, koska jos noin paljon kantaa kaunaa ja vihaa sisällään, ei ole koiran arvoinen ihminen.
- Doggies
ole huolissani koirien terveydestä kun tätäkin ketjua on lukenut. Ihmisethän näyttää sairaita olevan.
Jos joku oikeasti haluaa kenneleistä tietoa, soita ja kysy itse kennelistä ja tee omat johtopäätökset. - ketjun aloittaja
Noh, asia tuli nyt selväksi niin lopetetaan keskustelu tähän... =)
- PUSKAJUSKA
ALOITATTE TÄMMÖISIÄ KETJUJA ....KUKA SAA TYYDYTYKSEN TÄSTÄ ....VASTATKAAPA KETJUJEN ALOITTAJAT...REILUSTI OMASLLA NIMELLÄ NIIN SUURIN OSA TIRKISTELIJÖISTÄ JÄISI PUSKAAN...
- ketjun aloittaja
PUSKAJUSKA kirjoitti:
ALOITATTE TÄMMÖISIÄ KETJUJA ....KUKA SAA TYYDYTYKSEN TÄSTÄ ....VASTATKAAPA KETJUJEN ALOITTAJAT...REILUSTI OMASLLA NIMELLÄ NIIN SUURIN OSA TIRKISTELIJÖISTÄ JÄISI PUSKAAN...
Siksi koska kysyin kokemuksia kennelistä ja sieltä lähteneistä saksanpaimenkoirista. En halunnut aikaan tappelua vaan kokemuksia kyselin. se tuskin on kiellettyä ?
- SL
Täällä kysyttiin kokemuksia kyseisestä kennelistä..suurimmalla osalla vastaajista niitä ei näyttänyt olevan. Lähinnä keskityttiin herjaamaan kasvattajaa. Se syy miksi itse kommentoin tähän on kun satun omistamaan uroksen jota on käytetty kyseisessä kennelissä jalostukseen. Kyllä joo uroksella ei ole titteleitä muita kuin luonnetesti..( voipi olla tulevaisuudessa muutakin) mutta jokainen kasvattaja kurssin käynyt tietää ettei se kaiken voittanut ja kokeissa pärjännyt ole aina se paras vaihtoehto. Riskejäkin kehoitettiin ottamaan...ei kuitenkaan tarvi käyttää sitä naapurin Tessua vaikka se mukavalta tuntuukin.
Kannatta soittaa ja käydä kyseisessä kennelissä jos kiinnostaa. Mielipiteitä voi sanoa ja pitääkin mutta pysykää hyvät ihmiset asialinjoilla. Jokainen päättää itse mistä koiransa ottaa eikä kaikki etsi sitä käyttölinjaista eikä kaikille se todellakaan sovi. Kokemattomissa käsissä ne on niitä tulevia ongelmakoiria. Ja jokainen päättää mitä harrastaa oman koiransa kanssa, olkoon se sitten vaikka sitä takapihan tokoilua :)- huhuhuhuhhuuu
Jollainhan sitä täytyy perustella koiran käyttöä jalostukseen!Eikö nää wannabee kasvattajat ja jalostajat ikinä lopu!!
- mtähämis
huhuhuhuhhuuu kirjoitti:
Jollainhan sitä täytyy perustella koiran käyttöä jalostukseen!Eikö nää wannabee kasvattajat ja jalostajat ikinä lopu!!
Eikö koiraa voikkaan käyttää jalostukseen ihan vaan ulkonäön takia ? :D olen hämmentynyt ;)
- nimimerc
mtähämis kirjoitti:
Eikö koiraa voikkaan käyttää jalostukseen ihan vaan ulkonäön takia ? :D olen hämmentynyt ;)
Ja joillekin riittää se H & EH näyttelyistä. *pyörittelee silmiä*
- ihmettelen vain
nimimerc kirjoitti:
Ja joillekin riittää se H & EH näyttelyistä. *pyörittelee silmiä*
Voisiko Virpi vastata mikä tekee hänen koirastaan ja emästä niin hyvän, että on välttämätöntä jatkaa sukua?
- siinäkö ihmettelet
ihmettelen vain kirjoitti:
Voisiko Virpi vastata mikä tekee hänen koirastaan ja emästä niin hyvän, että on välttämätöntä jatkaa sukua?
Varmaan kun molemmilla on H eli hyvä näyttelystä.
''H annetaan koiralle joka on rodulleen tyypillinen mutta siinä on selkeitä virheitä'' Kopsattu kennelliiton näyttely säännöistä - 1 emän omistaja
siinäkö ihmettelet kirjoitti:
Varmaan kun molemmilla on H eli hyvä näyttelystä.
''H annetaan koiralle joka on rodulleen tyypillinen mutta siinä on selkeitä virheitä'' Kopsattu kennelliiton näyttely säännöistäMitähän emää tarkoitatte?
- huhuhuuh
1 emän omistaja kirjoitti:
Mitähän emää tarkoitatte?
No,viidestä pentueesta neljällä on sama emä jolla on 2xEH ja 2xH ja toisella ei niitäkään,niin aika helppo arvata mitä emää tarkoitetaan!!!
- buaaaaahahhaaaaaaaha
SL10.11.2010 16:30 kirjoitti
"Se syy miksi itse kommentoin tähän"
Hehh:DD. Sähän auot päätäsi joka paikassa ja sen kyllä jo hienoista teininä aloittamistasi jalostusvalinnoistakin huomaa. Oletko koskaan pohtinut, mitä AIDOSTI rodunjalostuksellisesti olet saanut aikaan? Mistä tällaisia "kasvattajia" sikiää ja kuka oman maineensa nostattamiseksi heitä hyväkseenkäyttää? PerusNarsut tottakai, joiden elämä perustuu itseriittoisuuteen ja toisille omien pettymystensä kostamiseen:) Ja tällaiset sitten saavat rellestää mielinmäärin koko jäsenistön kustannuksella. Jee. - 6+12
"SL10.11.2010 16:30"
"..Täällä kysyttiin kokemuksia kyseisestä kennelistä..suurimmalla osalla vastaajista niitä ei näyttänyt olevan."
-Esittäisitkö perusteet, minkä mukaan voit ilmoittaa julkisesti ettei osalla vastaajista ole kokemuksia kyseisestä kennelistä?
"..mutta jokainen kasvattaja kurssin käynyt tietää ettei se kaiken voittanut ja kokeissa pärjännyt ole aina se paras vaihtoehto. Riskejäkin kehoitettiin ottamaan...ei kuitenkaan tarvi käyttää sitä naapurin Tessua vaikka se mukavalta tuntuukin."
-kuten sinä olet käyttänyt vai mitä tarkoitat? ihmeellistä ettei kasvattajakurssin pari vuosikymmentä sitten käynyt vieläkään tiedä, mitä riskinottamisella koiranjalostuksessa käytännössä tarkoitetaan
"..Mielipiteitä voi sanoa ja pitääkin mutta pysykää hyvät ihmiset asialinjoilla. Jokainen päättää itse mistä koiransa ottaa eikä kaikki etsi sitä käyttölinjaista eikä kaikille se todellakaan sovi."
-Silti itse kasvatat käyttiksiä ja jauhat soopaa vuodesta toisen pätemisen tarpeessasi..?
Kerrassaan Mahtavaa ja Ennenkuulumattoman Hienoa. - 1 emän omistaja
huhuhuuh kirjoitti:
No,viidestä pentueesta neljällä on sama emä jolla on 2xEH ja 2xH ja toisella ei niitäkään,niin aika helppo arvata mitä emää tarkoitetaan!!!
Niin mitä Gesslein Cirasta?Ja puhutko tässä lauseessasi : ja toisella ei niitäkään,niin aika helppo arvata mitä emää tarkoitetaan!!! kenties Keeptouch's Caramiasta?
- 1 emän omistaja
huhuhuuh kirjoitti:
Mitä Gesslein Cirasta? Ja tarkoititko tällä lauseellasi: ja toisella ei niitäkään,niin aika helppo arvata mitä emää tarkoitetaan!!! Keeptouch's Caramiaa?
- SL
buaaaaahahhaaaaaaaha kirjoitti:
SL10.11.2010 16:30 kirjoitti
"Se syy miksi itse kommentoin tähän"
Hehh:DD. Sähän auot päätäsi joka paikassa ja sen kyllä jo hienoista teininä aloittamistasi jalostusvalinnoistakin huomaa. Oletko koskaan pohtinut, mitä AIDOSTI rodunjalostuksellisesti olet saanut aikaan? Mistä tällaisia "kasvattajia" sikiää ja kuka oman maineensa nostattamiseksi heitä hyväkseenkäyttää? PerusNarsut tottakai, joiden elämä perustuu itseriittoisuuteen ja toisille omien pettymystensä kostamiseen:) Ja tällaiset sitten saavat rellestää mielinmäärin koko jäsenistön kustannuksella. Jee.Ai en ole tiennytkään kasvattavani koiria?! Kasvattaja kurssin kävin kuukausi sitten... Ja kelle olen aukonut päätä? Oma viestini oli kyllä aika asiallinen verrattuna näihin mitä täällä on ollut.
Aika rankkaa haukkumista ihmistä kohtaan jota et tunne. - SL
6+12 kirjoitti:
"..Täällä kysyttiin kokemuksia kyseisestä kennelistä..suurimmalla osalla vastaajista niitä ei näyttänyt olevan."
-Esittäisitkö perusteet, minkä mukaan voit ilmoittaa julkisesti ettei osalla vastaajista ole kokemuksia kyseisestä kennelistä?
"..mutta jokainen kasvattaja kurssin käynyt tietää ettei se kaiken voittanut ja kokeissa pärjännyt ole aina se paras vaihtoehto. Riskejäkin kehoitettiin ottamaan...ei kuitenkaan tarvi käyttää sitä naapurin Tessua vaikka se mukavalta tuntuukin."
-kuten sinä olet käyttänyt vai mitä tarkoitat? ihmeellistä ettei kasvattajakurssin pari vuosikymmentä sitten käynyt vieläkään tiedä, mitä riskinottamisella koiranjalostuksessa käytännössä tarkoitetaan
"..Mielipiteitä voi sanoa ja pitääkin mutta pysykää hyvät ihmiset asialinjoilla. Jokainen päättää itse mistä koiransa ottaa eikä kaikki etsi sitä käyttölinjaista eikä kaikille se todellakaan sovi."
-Silti itse kasvatat käyttiksiä ja jauhat soopaa vuodesta toisen pätemisen tarpeessasi..?
Kerrassaan Mahtavaa ja Ennenkuulumattoman Hienoa.Sinulle samat kuin edelliselle... Ja tiedoksi että omat koirani ovat sekalinjaa. Otappa sinäkin asioista ensin satavarmaa tietoa ennen kuin alat täällä syyttelemään ketään.
- SL
6+12 kirjoitti:
Kerrassaan Mahtavaa ja Ennenkuulumattoman Hienoa.Sulle samat kuin edelliselle... suosittelen sinuakin käymään sen kasvattaja kurssin, ihan vain että sivistyisit. Ja eiköhän tämä minun osalta riitä tämä keskustelu. Kaikkea mukavaa kaikille ja toivottavasti tulevat sakemanni harrastajat uskaltavat tulla vielä tämän mahtavan rodun pariin. Ei kaikki harrastajat ole sellaisia kuin tämä keskustelu antaa ymmärtää.
Ja voimia kaikille kasvattajille!!! Niin niille timanteille kuin vähän himmeimmillekin! - mii änd ai
SL kirjoitti:
Sulle samat kuin edelliselle... suosittelen sinuakin käymään sen kasvattaja kurssin, ihan vain että sivistyisit. Ja eiköhän tämä minun osalta riitä tämä keskustelu. Kaikkea mukavaa kaikille ja toivottavasti tulevat sakemanni harrastajat uskaltavat tulla vielä tämän mahtavan rodun pariin. Ei kaikki harrastajat ole sellaisia kuin tämä keskustelu antaa ymmärtää.
Ja voimia kaikille kasvattajille!!! Niin niille timanteille kuin vähän himmeimmillekin!On se hianoa et uskallat kirjottaa omalla nimmarillasi. Ja; ottanet huomioon, että hyvä kasvattaja/jalostaja voi myös olla ilman 70-80- luvulla käytyä "kasvattajakurssia".:D ..BaiBai
- hard to believe
mii änd ai kirjoitti:
On se hianoa et uskallat kirjottaa omalla nimmarillasi. Ja; ottanet huomioon, että hyvä kasvattaja/jalostaja voi myös olla ilman 70-80- luvulla käytyä "kasvattajakurssia".:D ..BaiBai
ps. mites ny kun oot 30 kg ylipainoinen ja varallisuus miinuksen puolella, koirat viimeiset 10 v keskim. about d-lonkkasia vieläkö toimit alaosastossa opettamassa toisia, ja jos niin miksi?
- 11
SL kirjoitti:
Ai en ole tiennytkään kasvattavani koiria?! Kasvattaja kurssin kävin kuukausi sitten... Ja kelle olen aukonut päätä? Oma viestini oli kyllä aika asiallinen verrattuna näihin mitä täällä on ollut.
Aika rankkaa haukkumista ihmistä kohtaan jota et tunne.Uskottelet itsellesi ettei kukaan tunne sua ja tahdot sellaisen kuvan antaa itsestäsi saksanpaimenkoiran vastuullisena kasvattajana Alunperin olet peräänkuuluttanut liiton foorumilla aktiivien kanssa, et kaikkien pitäisi kirjoittaa kaikkialle vain omalla oikealla nimellään - oletkohan nyt tullut kusetetuksi parhaan ystäväsi toimesta pahemman kerran - ikävää kannaltasi.
Mikset muuten kirjoita ja vastaile omalla nimelläsi Mäkelän oppien mukaan?;) - SL
hard to believe kirjoitti:
ps. mites ny kun oot 30 kg ylipainoinen ja varallisuus miinuksen puolella, koirat viimeiset 10 v keskim. about d-lonkkasia vieläkö toimit alaosastossa opettamassa toisia, ja jos niin miksi?
Voe hyvänen aika näitä juttuja.. Tietääkseni olen ihan normi painoinen ja alaosastossa en ole päivääkään opettanut ketään :) Enkä liiemmin ole omistanut ainuttakaan d- lonkkaista koiraa. Saatika sellaisia kasvattanut. Toivottavasti henkilö jota täällä parjaat ja joksi minua luulet jotakin kautta saa viestiä ... ja miksi sinä et kirjoita omalla nimelläsi?
- stocholmslocal=SL
SL kirjoitti:
Voe hyvänen aika näitä juttuja.. Tietääkseni olen ihan normi painoinen ja alaosastossa en ole päivääkään opettanut ketään :) Enkä liiemmin ole omistanut ainuttakaan d- lonkkaista koiraa. Saatika sellaisia kasvattanut. Toivottavasti henkilö jota täällä parjaat ja joksi minua luulet jotakin kautta saa viestiä ... ja miksi sinä et kirjoita omalla nimelläsi?
Miksi sinä et kirjoita omalla nimelläsi?
- 2
SL kirjoitti:
Valhetta, samalla nimmarillahan tänne olet kirjotellut iät ajat ja kaikki mitä susta on tänne kirjoitettu on faktaa.
- :D
SL kirjoitti:
Sulle samat kuin edelliselle... suosittelen sinuakin käymään sen kasvattaja kurssin, ihan vain että sivistyisit. Ja eiköhän tämä minun osalta riitä tämä keskustelu. Kaikkea mukavaa kaikille ja toivottavasti tulevat sakemanni harrastajat uskaltavat tulla vielä tämän mahtavan rodun pariin. Ei kaikki harrastajat ole sellaisia kuin tämä keskustelu antaa ymmärtää.
Ja voimia kaikille kasvattajille!!! Niin niille timanteille kuin vähän himmeimmillekin!Kyllä täällä on kuule ihan kasvattajakurssit ja muutkin käyty eikä kyl sivistänyt tippaakaan kun vanhentunutta tietoa piti tenttiä väkisin.;) Noi kurssit pystyy kuka tahansa normaaliälykkyydellä varustettu pikkulapsikin läpäsemään jo alle 7-vuotiaana jos on vähänkään koiranlukutaitoa ja kokemusta sakuista.
- <yxvaan>
SL kirjoitti:
Ja voimia kaikille kasvattajille!!! Niin niille timanteille kuin vähän himmeimmillekin!"Kaikkea mukavaa kaikille ja toivottavasti tulevat sakemanni harrastajat uskaltavat tulla vielä tämän mahtavan rodun pariin."
eiks se oo tarkoitus, etteivät uskaltaisi jotta aktiivit sais pysyä edelleen valta-asemissaan :) - ei jo väsytä..
<yxvaan> kirjoitti:
"Kaikkea mukavaa kaikille ja toivottavasti tulevat sakemanni harrastajat uskaltavat tulla vielä tämän mahtavan rodun pariin."
eiks se oo tarkoitus, etteivät uskaltaisi jotta aktiivit sais pysyä edelleen valta-asemissaan :)porukat,hankkikaa elämä ,älkääkä jauhako tuota samaa paskaa viikkotolkulla!
- 10001.2
ei jo väsytä.. kirjoitti:
porukat,hankkikaa elämä ,älkääkä jauhako tuota samaa paskaa viikkotolkulla!
Itsehän aloititte - te lierot. Ken rodun maineen pilaamisleikkiin ryhtyi ja siinä mukana ovat menneet sekopäisyyksissään tai harrastelleet vain pikkupiireissä oman maineensa turvaamiseksi sen myös kestäkööt. Agitaattoreineen.
- me & I
10001.2 kirjoitti:
Itsehän aloititte - te lierot. Ken rodun maineen pilaamisleikkiin ryhtyi ja siinä mukana ovat menneet sekopäisyyksissään tai harrastelleet vain pikkupiireissä oman maineensa turvaamiseksi sen myös kestäkööt. Agitaattoreineen.
Turha yrittää leikkiä yhä viatonta, kaik on kaikkein tiedossa ja siellä pysyy. Onnitelkaa itseänne jotta onnistuitte salailemaan näinkin pitkään.
- 8+11
SL kirjoitti:
Ai en ole tiennytkään kasvattavani koiria?! Kasvattaja kurssin kävin kuukausi sitten... Ja kelle olen aukonut päätä? Oma viestini oli kyllä aika asiallinen verrattuna näihin mitä täällä on ollut.
Aika rankkaa haukkumista ihmistä kohtaan jota et tunne."Se syy miksi itse kommentoin tähän on kun satun omistamaan uroksen jota on käytetty kyseisessä kennelissä jalostukseen. Kyllä joo uroksella ei ole titteleitä muita kuin luonnetesti.."
"Ai en ole tiennytkään kasvattavani koiria?! Kasvattaja kurssin kävin kuukausi sitten..."
Noi se juttu leviää samoin kuin uskottavuutesi kasvattajana. - ik
SL kirjoitti:
omaan arvoonsa noiden pissipäiden jutut. Anna niiden vaikka tukehtua omaan vihaansa. Paljon sakemannien omistajista puhutaan muissa koirapiireissä, enkä ihmettele näitä juttuja lukiessa sitä enää. Ei minkäänlaista häpyä eräillä.
- teinari-einari
me & I kirjoitti:
Turha yrittää leikkiä yhä viatonta, kaik on kaikkein tiedossa ja siellä pysyy. Onnitelkaa itseänne jotta onnistuitte salailemaan näinkin pitkään.
Muah :D Saimpas viikon parhaat naurut tässä lauantain ratoksi! Tainnu nyt emännillä mennä puurot ja vellit sekaisin tosissaan.. Täällä sitä ollaan niin "osaavina ja tietävinä", vaikka tosi asiassa kovinkaan monella oikeasti tietävällä ei liene tarvetta kirjoitella tänne alkuunsakaan. Ite löysin palstan kaverin kautta, kun kuulin, että täällä pyöriin hurrrrja-sakemanni-mylly. Ja toden totta, en pettynyt näkemääni, hurjaa tää on. Ja en oo muuten tietävä, eikä oo moni muukaan tänne mielipiteitään ilmaissut tonttu.
Itse keeptouchista mä en tiedä mitään muuta, kuin että sieltä tulee saksanpaimenkoiran näkösiä koiria, ei oo tullu harrasteissa vastaan, enkä lähtis nyt ihmistäkään arvioimaan näiden sakutuotosten takana. Pitäisi ottaa siis puhelin kauniiseen käteen ja soittaa ko.kasvattajalle. En mä usko, että siellä mitään "työkoiraa" ollaan tekemässä ja uskosin, että kun on tuon verran jo koiria kasvattanu, jotta tietää sen itsekin. Silti, varmasti ihan kohtalaisia rodun edustajia sieltä saanee. Suomessa lienee oikeasti vain muutama tosissaan hyvä kasvattaja, jotka on ottaneet sen Max von Stephanizin "huolen" pitää saksanpaimenkoira työkoirana. Koska sellainen se rotumääritelmän mukaan on, vaikka väittäisitte mitä.
Niin kuin muutkin asiat maailmassa, me ihmiset viemme eteenpäin rodun kehitystä ja tämä rotu on siis jakautunut kahtia- näyttöön ja käyttöön. Mutta ehkä kannattaakin miettiä, että ollaanko tässä nyt haluamassa joka kotiin sopivaa seurakoiraa vai saksanpaimenkoiraa? ;) Onko liika pehmeys ja toimintakyvyn puute niitä asioita, joita haluaa koiraltaan? Keeptouch tietääkseni myy myös kultaisia noutajia ;) Ja sakemannit näkyy olevan pitkälti "kotitarve"linjaisia, en mä löytänyt tuloksia suunnasta tai toisesta. Puhtaita rotunsa edustajia ja jos se ketjun aloittajalle käy, niin fine by me.
Kunhan vain muistaa, että "kaikenlaisia käyttöominaisuuksia mittaamaan tarvitaan AINA suojelukoe, joka on A, B ja C-osien summa, myös taito jäljestää kulkee geeneissä, samoin työhalu ja ohjattavuus. Nämä ominaisuudet takaavat sen että koira sopii lajiin kuin lajiin sillä suojelukoe mittaa koiran todelliset ominaisuudet, tuleehan sen pystyä suoriutumaan väsymättä kaikista kokeen osa-alueista saman päivän aikana". Vaikka mä väittäisin omaa koiraani virtahevoksi, siitä ei tule virtahepoa ennen kuin se on TODISTETTU. Eli "Murre on hyvä käyttökoira, koska olen tehnyt sillä tuloksia/kilpailut lajissa, joka luetaan pk-lajiksi." Tai "Murre ei ole käyttölinjainen, koska sen suvusta löytyy myös monessa sukupolvessa pelkkiä näyttelykoiria." Mutu-tuntuma EI riitä, vaikka rakastaisi rikki sen koiransa.
Jotku lonkka- ja kyynärtuloksien tuijottamiset antaa itse asiassa ainakin mulle hyvin amatöörimäisen kuvan. Ihan kuin ei vielä osattaisi ajatella muuta kuin terveyttä? Mutta kyllä se siitä kehittyy, se ajattelu ja pian aloittava sakemanni-harrastaja huomaa kantavansa suurta huolta rodun kehityksestä. Koska mielestäni sakemannin kohalla sellainen on todella olemassa, juurikin amatöörijalostamisen ja harkitsemattomien yhdistelmien vuoksi. Meitä kun on liian moneen junaan ja osa on jäänyt vielä asemalle. Siksipä virkakoiran ja "vartio"ominaisuuden mainostamisella saadaan toki pennunostajat heräämään, mutta kun hetken pyörii jossain etäisissäkin alaosaston jutuissa, huomaa, että näitä sanoja ei oikeasti käytetä. Ja hei, soitelkaa niille kasvattajille, ne tietää tasan nää jutut, mistä kannattaa kysellä tietoa ja faktoja omaa saksanpaimenkoiraa harkitseville.
Summa summarum- keeptouch ok, mutta pitäkää korkeassa arvossa rodun työominaisuuksia, viettejä ja koulutettavuutta. Seurakoiramaisuus ei mielestäni kuulu saksanpaimenkoiralle. :)
HALLELUJAAAAAAAA! ;) - elämä on
teinari-einari kirjoitti:
Muah :D Saimpas viikon parhaat naurut tässä lauantain ratoksi! Tainnu nyt emännillä mennä puurot ja vellit sekaisin tosissaan.. Täällä sitä ollaan niin "osaavina ja tietävinä", vaikka tosi asiassa kovinkaan monella oikeasti tietävällä ei liene tarvetta kirjoitella tänne alkuunsakaan. Ite löysin palstan kaverin kautta, kun kuulin, että täällä pyöriin hurrrrja-sakemanni-mylly. Ja toden totta, en pettynyt näkemääni, hurjaa tää on. Ja en oo muuten tietävä, eikä oo moni muukaan tänne mielipiteitään ilmaissut tonttu.
Itse keeptouchista mä en tiedä mitään muuta, kuin että sieltä tulee saksanpaimenkoiran näkösiä koiria, ei oo tullu harrasteissa vastaan, enkä lähtis nyt ihmistäkään arvioimaan näiden sakutuotosten takana. Pitäisi ottaa siis puhelin kauniiseen käteen ja soittaa ko.kasvattajalle. En mä usko, että siellä mitään "työkoiraa" ollaan tekemässä ja uskosin, että kun on tuon verran jo koiria kasvattanu, jotta tietää sen itsekin. Silti, varmasti ihan kohtalaisia rodun edustajia sieltä saanee. Suomessa lienee oikeasti vain muutama tosissaan hyvä kasvattaja, jotka on ottaneet sen Max von Stephanizin "huolen" pitää saksanpaimenkoira työkoirana. Koska sellainen se rotumääritelmän mukaan on, vaikka väittäisitte mitä.
Niin kuin muutkin asiat maailmassa, me ihmiset viemme eteenpäin rodun kehitystä ja tämä rotu on siis jakautunut kahtia- näyttöön ja käyttöön. Mutta ehkä kannattaakin miettiä, että ollaanko tässä nyt haluamassa joka kotiin sopivaa seurakoiraa vai saksanpaimenkoiraa? ;) Onko liika pehmeys ja toimintakyvyn puute niitä asioita, joita haluaa koiraltaan? Keeptouch tietääkseni myy myös kultaisia noutajia ;) Ja sakemannit näkyy olevan pitkälti "kotitarve"linjaisia, en mä löytänyt tuloksia suunnasta tai toisesta. Puhtaita rotunsa edustajia ja jos se ketjun aloittajalle käy, niin fine by me.
Kunhan vain muistaa, että "kaikenlaisia käyttöominaisuuksia mittaamaan tarvitaan AINA suojelukoe, joka on A, B ja C-osien summa, myös taito jäljestää kulkee geeneissä, samoin työhalu ja ohjattavuus. Nämä ominaisuudet takaavat sen että koira sopii lajiin kuin lajiin sillä suojelukoe mittaa koiran todelliset ominaisuudet, tuleehan sen pystyä suoriutumaan väsymättä kaikista kokeen osa-alueista saman päivän aikana". Vaikka mä väittäisin omaa koiraani virtahevoksi, siitä ei tule virtahepoa ennen kuin se on TODISTETTU. Eli "Murre on hyvä käyttökoira, koska olen tehnyt sillä tuloksia/kilpailut lajissa, joka luetaan pk-lajiksi." Tai "Murre ei ole käyttölinjainen, koska sen suvusta löytyy myös monessa sukupolvessa pelkkiä näyttelykoiria." Mutu-tuntuma EI riitä, vaikka rakastaisi rikki sen koiransa.
Jotku lonkka- ja kyynärtuloksien tuijottamiset antaa itse asiassa ainakin mulle hyvin amatöörimäisen kuvan. Ihan kuin ei vielä osattaisi ajatella muuta kuin terveyttä? Mutta kyllä se siitä kehittyy, se ajattelu ja pian aloittava sakemanni-harrastaja huomaa kantavansa suurta huolta rodun kehityksestä. Koska mielestäni sakemannin kohalla sellainen on todella olemassa, juurikin amatöörijalostamisen ja harkitsemattomien yhdistelmien vuoksi. Meitä kun on liian moneen junaan ja osa on jäänyt vielä asemalle. Siksipä virkakoiran ja "vartio"ominaisuuden mainostamisella saadaan toki pennunostajat heräämään, mutta kun hetken pyörii jossain etäisissäkin alaosaston jutuissa, huomaa, että näitä sanoja ei oikeasti käytetä. Ja hei, soitelkaa niille kasvattajille, ne tietää tasan nää jutut, mistä kannattaa kysellä tietoa ja faktoja omaa saksanpaimenkoiraa harkitseville.
Summa summarum- keeptouch ok, mutta pitäkää korkeassa arvossa rodun työominaisuuksia, viettejä ja koulutettavuutta. Seurakoiramaisuus ei mielestäni kuulu saksanpaimenkoiralle. :)
HALLELUJAAAAAAAA! ;)missähä lukee että suojelukokeella mitataan käyttöominaisuus....huoh, kyllähän se on näin että tänä päivänä ei katukuvassa näy sakemanneja?? koska niitä ei voi tuoda ihmisten ilmoille just nuitten suojelu ominaisuuksien takia!! miksihän....koska, ne pelkää ihmisiä, koska ne ei osaa käyttäytyä kun niitä ei ole kuletettu ja lisäksi ovat vihaisia.....ylläoleva puhuu ettei sakemanni ole seurakoira...hmmm...mitkähän tulokset sulla itellä on?? ja taidat olla kuullu vain isojen ihmisten juttuja..reps... kyllähän se on näin että tämäpäivän käyttösakut pitäs kaikki dna testata, on ne vaan niin porokoiran näköisiä ja vailla minkäänlaisia kulmauksia, eikä luonteetkaa ole enää semmosia kun pitäs.....en tarkoita että pitää olla näyttelykoiran näköinen mutta ilman minkäänlaisia kulmauksia ei suojelukoirakaa voi työskennellä, loppuu työura melko lyhyeen....sakemanni on ravaaja ja käyttökoira..joka tarkoittaa myös perhekoiraa, jos että satu tietää!! missäs ne suojelu tulokset sitte on ???? niitä vain muutamat saa;) miksei nämä kirjottajat ja kaikki jotka renaa saa ees BH:ta läpi??? siksi kun ne ei osaa muuta kun purra patukkaa=))) hyvää talven jatkoa teillekki ja menkää koirienne kans vaikka linja-autolla kaupunkii jos uskallatte;)
- teinari-einari
elämä on kirjoitti:
missähä lukee että suojelukokeella mitataan käyttöominaisuus....huoh, kyllähän se on näin että tänä päivänä ei katukuvassa näy sakemanneja?? koska niitä ei voi tuoda ihmisten ilmoille just nuitten suojelu ominaisuuksien takia!! miksihän....koska, ne pelkää ihmisiä, koska ne ei osaa käyttäytyä kun niitä ei ole kuletettu ja lisäksi ovat vihaisia.....ylläoleva puhuu ettei sakemanni ole seurakoira...hmmm...mitkähän tulokset sulla itellä on?? ja taidat olla kuullu vain isojen ihmisten juttuja..reps... kyllähän se on näin että tämäpäivän käyttösakut pitäs kaikki dna testata, on ne vaan niin porokoiran näköisiä ja vailla minkäänlaisia kulmauksia, eikä luonteetkaa ole enää semmosia kun pitäs.....en tarkoita että pitää olla näyttelykoiran näköinen mutta ilman minkäänlaisia kulmauksia ei suojelukoirakaa voi työskennellä, loppuu työura melko lyhyeen....sakemanni on ravaaja ja käyttökoira..joka tarkoittaa myös perhekoiraa, jos että satu tietää!! missäs ne suojelu tulokset sitte on ???? niitä vain muutamat saa;) miksei nämä kirjottajat ja kaikki jotka renaa saa ees BH:ta läpi??? siksi kun ne ei osaa muuta kun purra patukkaa=))) hyvää talven jatkoa teillekki ja menkää koirienne kans vaikka linja-autolla kaupunkii jos uskallatte;)
Hei taas ja eritoten nimimerkki "elämä on" :)
Tuota mua jäi ihan kiinnostamaan, että miten sä perustelet "suojeluominaisuuden" tekevän koirasta aran ja yhteiskuntakelvottoman? Kuinka se on voinut sitten BH-kokeen läpäistä? Meinaatkos ihan tosissaan, että kun se koira on sieltä IPO/SchH-hommista tempastu kadulle, niin se kusee alleen ja pelkää ihmisiä? ;) Camoon!
Siinä olet oikeassa, ettei missään tosiaan sanota, että suojelun osiot mittaisivat ominaisuuksia. Mutta kuten asiaani perustelin, niin ymmärrät varmaan, että juuri tottelevaisuus-, jälki- ja puruosat antavat koirasta toimintakyvystä aika selkeän kuvan. Vai olenko mielestäsi väärässä?
Ja sit mä mielellään kuulisin perusteen sille, että miten sä huomaat koiran ulkonäöstä sen linjan? Kun väri on harmaa, niin tulokset on varmaa, vai? ;) Käyttölinjainen koira käsittääkseni ei ole mikään "viettipommi" joka hyökkäilee ihmisten kimppuun ja etsii patukan vaikka kiven kolosta. Siinä missä kaikki muutkin koirat, se vaatii määrätietoisen koulutuksen. Ja väittäisin myös, että taitava ohjaaja leipoo koirasta kuin koirasta suomenmestarin. Näyttelylinjaisen kanssa se on vaan huomattavasti haastavampaa, mutta erinomaisia harrastuskoiria niistä toki saa. :)
Yleinen käsitys on että koiran linja määräytyy sen tulosten mukaan: tämä ei pidä paikkaansa. MUTTA merkittävää on se, että Saksassa kun vaaditaan SchH3 tulos urokselta ja SchH1 nartulta sekä jalostustarkastus, mikäli koiraa mielii käyttää jalostukseen. Mutta palatakseni tarkoittamaani asiaan, linjat tulee verestä, ei väristä, ulkomuodosta tai tuloksista. - näyttelylinjainen
teinari-einari kirjoitti:
Hei taas ja eritoten nimimerkki "elämä on" :)
Tuota mua jäi ihan kiinnostamaan, että miten sä perustelet "suojeluominaisuuden" tekevän koirasta aran ja yhteiskuntakelvottoman? Kuinka se on voinut sitten BH-kokeen läpäistä? Meinaatkos ihan tosissaan, että kun se koira on sieltä IPO/SchH-hommista tempastu kadulle, niin se kusee alleen ja pelkää ihmisiä? ;) Camoon!
Siinä olet oikeassa, ettei missään tosiaan sanota, että suojelun osiot mittaisivat ominaisuuksia. Mutta kuten asiaani perustelin, niin ymmärrät varmaan, että juuri tottelevaisuus-, jälki- ja puruosat antavat koirasta toimintakyvystä aika selkeän kuvan. Vai olenko mielestäsi väärässä?
Ja sit mä mielellään kuulisin perusteen sille, että miten sä huomaat koiran ulkonäöstä sen linjan? Kun väri on harmaa, niin tulokset on varmaa, vai? ;) Käyttölinjainen koira käsittääkseni ei ole mikään "viettipommi" joka hyökkäilee ihmisten kimppuun ja etsii patukan vaikka kiven kolosta. Siinä missä kaikki muutkin koirat, se vaatii määrätietoisen koulutuksen. Ja väittäisin myös, että taitava ohjaaja leipoo koirasta kuin koirasta suomenmestarin. Näyttelylinjaisen kanssa se on vaan huomattavasti haastavampaa, mutta erinomaisia harrastuskoiria niistä toki saa. :)
Yleinen käsitys on että koiran linja määräytyy sen tulosten mukaan: tämä ei pidä paikkaansa. MUTTA merkittävää on se, että Saksassa kun vaaditaan SchH3 tulos urokselta ja SchH1 nartulta sekä jalostustarkastus, mikäli koiraa mielii käyttää jalostukseen. Mutta palatakseni tarkoittamaani asiaan, linjat tulee verestä, ei väristä, ulkomuodosta tai tuloksista.Tulipahan vain mieleen. Mitenkä suojelu harrastajaa ei voisi viedä ihmisten ilmoille? Ei niitä tuloksia pelkästään puremalla hihaa saada. Itselläni ei ole lainkaa kiinnostusta alkaa suojeluun ym. mutta en voi kuin ihailla niitä jotka saavat koiransa niin hyvin tottelemaan ja tekemään yhteityötä.
Mielestäni kuten edellinen kirjoittaja sanoi schh antaa koirasta monipuolisen kuvan. Ei sekään pelkästä puremisesta koostu.
Mutta luonnollisesti kateellisia on, koska eivät itse ylety näille tasoille. - ik
elämä on kirjoitti:
missähä lukee että suojelukokeella mitataan käyttöominaisuus....huoh, kyllähän se on näin että tänä päivänä ei katukuvassa näy sakemanneja?? koska niitä ei voi tuoda ihmisten ilmoille just nuitten suojelu ominaisuuksien takia!! miksihän....koska, ne pelkää ihmisiä, koska ne ei osaa käyttäytyä kun niitä ei ole kuletettu ja lisäksi ovat vihaisia.....ylläoleva puhuu ettei sakemanni ole seurakoira...hmmm...mitkähän tulokset sulla itellä on?? ja taidat olla kuullu vain isojen ihmisten juttuja..reps... kyllähän se on näin että tämäpäivän käyttösakut pitäs kaikki dna testata, on ne vaan niin porokoiran näköisiä ja vailla minkäänlaisia kulmauksia, eikä luonteetkaa ole enää semmosia kun pitäs.....en tarkoita että pitää olla näyttelykoiran näköinen mutta ilman minkäänlaisia kulmauksia ei suojelukoirakaa voi työskennellä, loppuu työura melko lyhyeen....sakemanni on ravaaja ja käyttökoira..joka tarkoittaa myös perhekoiraa, jos että satu tietää!! missäs ne suojelu tulokset sitte on ???? niitä vain muutamat saa;) miksei nämä kirjottajat ja kaikki jotka renaa saa ees BH:ta läpi??? siksi kun ne ei osaa muuta kun purra patukkaa=))) hyvää talven jatkoa teillekki ja menkää koirienne kans vaikka linja-autolla kaupunkii jos uskallatte;)
yllättävän ja purevan hyvä kommentti! Sinulla sitä on päässäs muutakin, kuin sahajauhoa. Näin on asiat, kuten sanoit!
- Hirmuharmi
elämä on kirjoitti:
Nimimerkki "elämä on":
Ekaksikin.. schh eli saksanpaimenkoirien suojelukoe on "yllättäen" sakemannien _rodunomainen_ koe ja laji kysyy SEKÄ vahvoja viettejä (saalis- ja puolustusvietti) ETTÄ toimivaa hermorakennetta JA näin ollen todellakin on paras laji mittaamaan käyttöominaisuuksia. Puolustusvietti ei sitten tarkoita mitään epäluotettavuutta, hulluutta, salakavaluutta.. No, asiaan.
Tietysti esim. virkakoira joutuu kohtaamaan erilaisia ja haastavampia tilanteita kuin "kilpailukoira" MUTTA suojelukoettakaan EI tehdä aralla/aggressiivisella (saati sitten vietittömällä) yksilöllä. Suojeluharrastus ei ole vain "patukkaan puremista". Voi tulla yllätyksenä, mutta ihanteellinen/kysytty koira niinsanottuun kilpailusuojeluun on kaukana vaikkapa pelkoaggressiivisesta yksilöstä ja lajiin kuuluu olennaisena osana myös HYVÄ HALLINTA. Olen itse tekemisissä muiden suojelua harrastavien ja kilpailevien ihmisten kanssa, voin sanoa että heillä on parhaimmat näkemäni koulutetut koirat tottelevaisuudenkin osalta eivätkä nämä koirat ole vihaisia saati pelokkaita.
"Patukkaan pureminen" ei käsittääkseni liity arkuuteen tai vihaisuuteen. "Suojelu________ominaisuuksilla" tarkoitat mitä? Kaksiviettisyyttä ja hyvää hermorakennetta?? Miten ne sitten tekevät koirasta yhteiskuntakelvottoman? En tajua, valaise asiaa.
Ja tosta porokoira-lookista, luonteesta jne.
Miten normaalit kulmaukset (jotka esim porokoirallakin on!) estävät fyysisen työn?
Kerros minkälaisia nykypäivän käyttölinjaiset ovat? Puutteet, vahvuudet?? Itse olen niitäkin nähnyt erilaisia, sekä luonteeltaan että ulkonäöltään.
Toinen koiristani on käyttölinjainen, toinen sekalinjainen. Jos mielestäsi käyttölinjaiset ovat esim. luonteeltaan kehnompia kuin pitäisi, niin miten sitten seka- ja näyttelylinjaiset mielestäsi?
Miten ravaaja-sana liittyy mitenkään mihinkään? Jossakin kyllä mainitaan pikku yksityiskohtana että saksanpaimenkoira on ravaaja, mutta sillä ei ole seksuaalista merkitystä..:D (yritän nyt kehnosti keventää tunnelmaa)
Ja vielä lopuksi ja TÄRKEIMPÄNÄ, en tarkoittanut sillä haukkua ko.kenneliä etten ole siitä vakuuttunut. Pidän henkkoht. hyvää sakemannia sellaisena koirana joka kykenee suoriutumaan sille "tehdystä" lajista ja toimimaan sekä monipuolisena harrastus- että virkakoirana.
Suomeksi: En ole vakuuttunut KOSKA vertailukohteista löytyy lähtökohtaisesti paljon parempia.
Viestiketjun aloittaja ei kysynyt matemaattista kaavaa hyvälle koiralle vaan kokemuksia/mielipiteitä erään kennelin koirista. - 223
Hirmuharmi kirjoitti:
Nimimerkki "elämä on":
Ekaksikin.. schh eli saksanpaimenkoirien suojelukoe on "yllättäen" sakemannien _rodunomainen_ koe ja laji kysyy SEKÄ vahvoja viettejä (saalis- ja puolustusvietti) ETTÄ toimivaa hermorakennetta JA näin ollen todellakin on paras laji mittaamaan käyttöominaisuuksia. Puolustusvietti ei sitten tarkoita mitään epäluotettavuutta, hulluutta, salakavaluutta.. No, asiaan.
Tietysti esim. virkakoira joutuu kohtaamaan erilaisia ja haastavampia tilanteita kuin "kilpailukoira" MUTTA suojelukoettakaan EI tehdä aralla/aggressiivisella (saati sitten vietittömällä) yksilöllä. Suojeluharrastus ei ole vain "patukkaan puremista". Voi tulla yllätyksenä, mutta ihanteellinen/kysytty koira niinsanottuun kilpailusuojeluun on kaukana vaikkapa pelkoaggressiivisesta yksilöstä ja lajiin kuuluu olennaisena osana myös HYVÄ HALLINTA. Olen itse tekemisissä muiden suojelua harrastavien ja kilpailevien ihmisten kanssa, voin sanoa että heillä on parhaimmat näkemäni koulutetut koirat tottelevaisuudenkin osalta eivätkä nämä koirat ole vihaisia saati pelokkaita.
"Patukkaan pureminen" ei käsittääkseni liity arkuuteen tai vihaisuuteen. "Suojelu________ominaisuuksilla" tarkoitat mitä? Kaksiviettisyyttä ja hyvää hermorakennetta?? Miten ne sitten tekevät koirasta yhteiskuntakelvottoman? En tajua, valaise asiaa.
Ja tosta porokoira-lookista, luonteesta jne.
Miten normaalit kulmaukset (jotka esim porokoirallakin on!) estävät fyysisen työn?
Kerros minkälaisia nykypäivän käyttölinjaiset ovat? Puutteet, vahvuudet?? Itse olen niitäkin nähnyt erilaisia, sekä luonteeltaan että ulkonäöltään.
Toinen koiristani on käyttölinjainen, toinen sekalinjainen. Jos mielestäsi käyttölinjaiset ovat esim. luonteeltaan kehnompia kuin pitäisi, niin miten sitten seka- ja näyttelylinjaiset mielestäsi?
Miten ravaaja-sana liittyy mitenkään mihinkään? Jossakin kyllä mainitaan pikku yksityiskohtana että saksanpaimenkoira on ravaaja, mutta sillä ei ole seksuaalista merkitystä..:D (yritän nyt kehnosti keventää tunnelmaa)
Ja vielä lopuksi ja TÄRKEIMPÄNÄ, en tarkoittanut sillä haukkua ko.kenneliä etten ole siitä vakuuttunut. Pidän henkkoht. hyvää sakemannia sellaisena koirana joka kykenee suoriutumaan sille "tehdystä" lajista ja toimimaan sekä monipuolisena harrastus- että virkakoirana.
Suomeksi: En ole vakuuttunut KOSKA vertailukohteista löytyy lähtökohtaisesti paljon parempia.
Viestiketjun aloittaja ei kysynyt matemaattista kaavaa hyvälle koiralle vaan kokemuksia/mielipiteitä erään kennelin koirista.Vastaisitko jo? Mikä tekee koirastasi jalostustasoinen? Ihan vain mielipiteesi kiinnostaa?
- hessu hopo
223 kirjoitti:
Vastaisitko jo? Mikä tekee koirastasi jalostustasoinen? Ihan vain mielipiteesi kiinnostaa?
Kyllä koira on muutakin kuin lonkat ja kyynärpäät! Minusta tärkein on luonne ja terveys. Kyllä ne kulkee aikas rinnakkain ja sitte tulee tulokset ja jälkeläisnäyttö. Sakemanni on palveluskoira ja erinomainen perhekoira. Se vaatii jämäkän mutta samalla hellän johtajan joka opastaa sen oikeaan suuntaan kasvuvaiheessa jotta siitä tulee yhteiskuntakelpoinen kaveri.
- Piskin omistaja
Mulla on Keeptouch'in piski. Ihana saksanpaimen. Tykkää lapsista ja on sohvaperuna. Korvat joskus kipiänä mutta sehän on yleistä tuon rotuisil ku on niin isot korvat. Meijän piski on vain vahtikoirana. Se hyppää isoja esteitä ja opetlee muit agility esteitä. Se osaa mm. hyppätä nojatuolin ylitse.
- Sakemannin omistaja
Piskin omistaja: Minkäs niminen koira sulla on?
- diipadaapa taas
"Korvat joskus kipiänä mutta sehän on yleistä tuon rotuisil ku on niin isot korvat." Ethän oikeesti oo sitä mieltä? Kaikkee täälläkin kirjoitellaan. Ettei vaan olis ruokinta päinpersettä koirallasi. Ja hienoa että koirasi osaa hypätä nojatuolin yli, taitohan se on sekin :D
- mistänäitätulee
No just, korvat ei ole kipeänä sen vuoksi että ovat ISOT,joku muu mättää..
Oikea sakemanni ei ole koskaan PISKI ! - Kotisaku
Meillä on koira kyseisestä kennelistä ja olen ollut tyytyväinen. Koira on hyvä luonteinen ja tulee toimeen lasten kanssa. Kaikki eivät hae koiraltaan tuloksia näyttelyistä tai muista harrastuksista. Joillekin tärkeintä on saada hyvä kotikoira. Kouluttaa koiransa niin, että se tulee toimeen kaikkien kanssa. Nauttia sen kanssa pitkistä lenkeistä ja nauttia sakemannin ihanasta luonteesta... Edellisen sakuni kanssa kävin muutamissa näyttelyissä. Ei napannut! Jälkeä harjoiteltiin omaksi huviksi ihan itsekseen ja treenailtiin ihan perus tottista ensin pentukurssilla ja sen jälkeen kotioloissa. Koira oli aina mukana joka paikassa. Sama jatkuu nykyisen koiramme kanssa. En tiedä, mitä tällaiset ihanat "vaan" kotikoirat antavat rodulle (Mitä monet täällä jaksavat kuuluttaa), mutta minun ja perheeni elämään entinen ja nykyinen koirani ovat antaneet ihan helvetin paljon.
- SPK:n omistaja
Olisi kiva jutella lisää.Meillä kans kys.kennelistä sakemanni.Otatko yhteyttä s-postiin [email protected]
- Sekosee
Tätä keskustelua kun lukee,niin täytyy todellakin sanoa ,että on syytä tosiaankin olla enemmänkin huolissaan ihmisten terveydestä kuin koirien,sillä on tää kyllä niin villiä menoa ettei todeksi uskoisi.Taitaa nykypäivän ihmisillä olla ilmeisesti niin tosi paha olo kun tällalailla toisiinsa sitä huonoa oloaan nimimerkin takaa purkavat.Olis kiva jos silti kuitenkin yritettäis edes vähän käyttäytyä ja olla toisiamme kohtaan maltillisempia suustamme.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783200
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311772- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264